[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Ben(V) schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:21:
[...]

Vroeger leverde Synology geen serial driver mee met DSM dus ik vermoed dat jij die kernel drivers voor je DS412+ mist.
Hier kun je ze krijgen.
http://www.jadahl.com/drivers_6.2/
Topper, dat was het probleem!
Waarom deze opeens verdwenen zijn na een reboot mag Joost weten, maar nu werkt alles weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4aNvqdnsreFcaHSspbqJ0rSi4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ra6oeKWifW46UYLXdnBdaP9T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zijn niet verdwenen na een reboot.
Je zei dat je ze in een docker gebruikte.
Een docker is een container met een eigen Os aan boord.
Je gebruikt dan de serial drivers van dat Os.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2020 21:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Misschien had ik het verkeerd verwoord, maar de screenshots van de CLI was van de Synology zelf, niet van een Docker container.
Het /dev path gebruik ik dan vervolgens wel in een Docker container voor Home Assistant, maar de Serial Drivers waren ook weg uit mijn installed lijstje bij package center van Synology zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:06

JoeZuCK

_Fonz > all.

Even een vraagje; voldoet een 5400 RPM schijf of is het beter 7200 te nemen? En zo ja wanneer blinkt zo'n 7200RPM in uit?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:31
Je kan niet zomaar stellen dat 7200 RPM beter of slechter is dan 5400 RPM.

De exact zelfde schijf zal in een 7200 RPM versie een lagere seek time en hogere throughput hebben.
De exact zelfde schijf zal in een 5400 RPM versie minder lawaai en energie verbruiken.

Echter zijn er veel meer eigenschappen die misschien nog wel bepalender zijn wat betreft snelheid / lawaai. Aantal platters, schijfgrootte (datadichtheid) en cache.

Een NAS use case heeft vaak meer voordeel bij lager toeren schijen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wobblier op 31-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:13

Boost9898

Software developer

JoeZuCK schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:22:
Even een vraagje; voldoet een 5400 RPM schijf of is het beter 7200 te nemen? En zo ja wanneer blinkt zo'n 7200RPM in uit?
Voor normaal huis tuin en keukengebruik niet. Ik ken de specifieke workcases voor zo'n schijf niet, het enige wat ik me voor kan stellen is dat je lagere latency hebt omdat de schijf sneller bij de data kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@Wobblier @Boost9898 Dank voor het antwoord. Had misschien iets specifieker moeten zijn. Voor gebruik met Plex (streamen films), opslag van foto en muziek zou 5400 meer dan voldoende zijn denk ik?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

JoeZuCK schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:44:
@Wobblier @Boost9898 Dank voor het antwoord. Had misschien iets specifieker moeten zijn. Voor gebruik met Plex (streamen films), opslag van foto en muziek zou 5400 meer dan voldoende zijn denk ik?
Ja prima, ik doe hetzelfde met gewone WD RED schijven. (Non CMR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arachnan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:48:
Misschien had ik het verkeerd verwoord, maar de screenshots van de CLI was van de Synology zelf, niet van een Docker container.
Het /dev path gebruik ik dan vervolgens wel in een Docker container voor Home Assistant, maar de Serial Drivers waren ook weg uit mijn installed lijstje bij package center van Synology zelf.
Nee je miste de kernel modules in DSM, die heb je nooit gehad.
Je docker gebruikte de kernel modules die hij zelf aan boord had.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
kraades schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:33:
@Radical1980
Je zou de DS207+ op een remote locatie kunnen zetten.

En een sync is geen backup omdat het een exacte kopie is dus als je bijvoorbeeld alles op de source verwijderd dan is ook je target leeg.
We hebben het hier over hetzelfde. Zie ook mijn laatste zin.
Ben(V) schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:53:
Normaal gesproken wordt een Nas als Nas gebruikt dus als netwerk storage.

Het komt een beetje vreemd over om zo'n dure Ds720+ enkel als backup device te gebruiken, daar zou die DS207+ ook prima voor voldoen.
En backup is iets anders dan bestanden twee keer opslaan.

Als je hem enkel als backup device zou gebruiken dan kun je zoals @kraades zegt die DS207 als remote backup device gebruiken.
Of als test machine om dingen op uit te proberen.
Klopt. Ik gebruik de DS720+ voor meer dan alleen backup.

Ik ga even kijken naar die remote backup voor bepaalde data. Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
SchumiFAST schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:41:
[...]

Het werkt ook achteraf voor foto's die je al hebt. Moments ziet gewoon je mappen met foto's als een bron.
Je kan ook gewoon foto's blijven toevoegen zoals je nu doet in submappen. Ik raad zelfs aan om niet op te laden met de App van moments omdat de foto's dan niet overzichtelijk worden opgeslagen maar gewoon DS photo te blijven gebruiken (of handmatig). Moments is gewoon een handige app om je foto's op een moderne weer te geven.
Helaas gaat Moments uit van een mappenstructuur waarbij je alle foto's in de folder van Moments zet. En dat is dus tricky, ik heb alles in andere mappen (die ik alleen wil toevoegen om te laten indexeren) en wil ook niet dat als ik Moment een keer verwijder, dat dan alles weg is.

Het ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar ik lees toch ook wel veel berichten over de wens om eigen folders toe te kunnen voegen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Ik krijg een melding op mijn harde schijf om deze te vervangen. Systeem is net een maand in gebruik. Klopt deze melding volgens jullie wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPb_oObFNwfmmA-tI_fxCyfIo64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0W1tRGZBiu9HUNmHMMD1lH96.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjR0UAHpzhkH9DV83u78sSeC7KI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sYxAZtyR1NhY8b3PSOSDUhQ4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Oesie schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:53:
Hebben jullie ervaring met het gebruiken van de speed limit op een applicatie?
Van de week heb ik op de Hyperback applicatie een limiet ingesteld. Echter zag ik geen wijziging in het verkeer naar de NAS. Zie ik iets over het hoofd :?
Mijn indruk is dat de "Bandwidth Limitation" op applicatieniveau binnen Hyper Backup niet het gewenste resultaat oplevert. Ik heb zelf in "Control Panel - Network - Traffic Control" op poortniveau de zaak ingesteld. Je kunt daarbij kiezen voor type "Source port" en "Destination port". Met de instelling Destination port werkt het bij mij. Bij "Guaranteed Bandwidth (KB/s)" heb ik staan 3000 en bij "Maximum Bandwidth (KB/s)" 6000. Dat past gevoelsmatig bij de beschikbare bandbreedte maar is natuurlijk afhankelijk van je eigen (netwerk) situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:03
Radical1980 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:35:
Ik krijg een melding op mijn harde schijf om deze te vervangen. Systeem is net een maand in gebruik. Klopt deze melding volgens jullie wel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat jij ook meer geheugen geïnstalleerd hebt dan officieel ondersteund. Volgens Synology kan dit het probleem zijn.

Mijn RAID was ook stuk binnen een maand, 1 schijf vastgelopen. Maar met de schijf is niets mis.

Misschien dat toch het geheugen (in mijn geval 16GB reepje in DS920+) een probleem veroorzaakt? Ik ben er nog niet achter.
Inmiddels werkt m'n systeem weer prima nadat ik de RAID hersteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee geheugen kan er niets mee te maken hebben.
Doe eens een uitgebreide smart test op die disk want hoe constateer jij dat er iets mis is met die schijf?

En dat disken snel defect gaan is vrij normaal.
Over het algemeen gaan ze ofwel snel defect ofwel aan het eind van levensduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever
Ben(V) schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:00:
Nee geheugen kan er niets mee te maken hebben.
Doe eens een uitgebreide smart test op die disk want hoe constateer jij dat er iets mis is met die schijf?

En dat disken snel defect gaan is vrij normaal.
Over het algemeen gaan ze ofwel snel defect ofwel aan het eind van levensduur.
Lijkt me ook niet, maar:
Wanneer een non-Synology-geheugenmodule in uw Synology NAS is geïnstalleerd, kan dit bestandssysteemfouten en het vastlopen van het volume veroorzaken. We raden u daarom aan om de hier vermelde Synology-geheugemodules te installeren. Raadpleeg dit artikel om een geheugentest uit te voeren zodat u zeker bent dat de geïnstalleerde geheugenmodules goed werken.
https://www.synology.com/...w_to_prevent_volume_crash

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Ben(V) schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:19:
Die zijn niet verdwenen na een reboot.
Dat kan best "verdwenen" zijn als het om een module gaat waar iets misging bij het inladen terwijl het wel ooit een keer handmatig gewerkt heeft.
Je zei dat je ze in een docker gebruikte.
Een docker is een container met een eigen Os aan boord.
Je gebruikt dan de serial drivers van dat Os.
Een docker is een container met software erin, geen heel OS. Het is voornamelijk een set libraries en binaries, vaak volgens principes van een OS/distro waarnaar het gemodelleerd is. Er zit geen kernel in en ook geen modules, die worden allemaal van de host gebruikt.
Ben(V) schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Nee je miste de kernel modules in DSM, die heb je nooit gehad.
Je docker gebruikte de kernel modules die hij zelf aan boord had.
Er zitten geen kernel modules in een docker image. Voornamelijk omdat die daar geen enkele plaats hebben en ook omdat de kans dat ze compatible zijn met de hostkernel behoorlijk klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DataGhost.
Jouw stelling is niet helemaal correct.
Een docker container bevat meestal een host OS (linux of Umbuntu of...), maar kan ook een zonder host draaien (Scratch).

Als er een host OS in de docker image zit dan communiceert die met de kernel van DSM Linux en praat de applicatie die er in zit tegen het host OS dat in de docker zit.
Dit is bijna altijd het geval, want dan maak je bijvoorbeeld een keer een docker met bijvoorbeeld ubuntu daarin en dat kan elke applicatie die op ubuntu draait in zo'n docker opgenomen worden.

Als er geen host OS in de docker zit, dan moet de applicatie binary rechtstreeks met de kernel van DSM Linux kunnen communiceren.

En in het geval van een serial device waar het hier over gaat is het prima mogelijk dat daar kernel mods voor in de docker OS zijn opgenomen en die praat dan direct tegen de USB hardware zonder dat er kernel mods op de DSM Linux aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Ben(V) schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:20:
@DataGhost.
Jouw stelling is niet helemaal correct.
Een docker container bevat meestal een host OS (linux of Umbuntu of...), maar kan ook een zonder host draaien (Scratch).
Docker is een soort luxe chroot met een repository, meer niet. Lang voordat docker bestond gebruikte ik (en vele anderen met mij) deze principes al om een "andere distro" te draaien binnen een en dezelfde machine of op een andere manier ervoor te zorgen dat een applicatie niet het hele systeem kon slopen. Het was alleen veel handmatig werk steeds. Ik herhaal mezelf
DataGhost schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:55:
Het is voornamelijk een set libraries en binaries, vaak volgens principes van een OS/distro waarnaar het gemodelleerd is. Er zit geen kernel in en ook geen modules, die worden allemaal van de host gebruikt.
Dat een basis-container toevallig "ubuntu" heet wil niet zeggen dat daar een volledig OS in zit. De binaries en libraries (en apt) uit een Ubuntu-distributie zitten erin en de ervaring is verder grotendeels hetzelfde, maar het is geen heel OS. De kernel ontbreekt, net als de modules. Kijk zelf maar:
docker run -it ubuntu find / | grep /modules/
docker run -it homeassistant/home-assistant find / | grep /modules/
find / | grep /modules/ # of gewoon ls /lib/modules
Als er een host OS in de docker image zit dan communiceert die met de kernel van DSM Linux en praat de applicatie die er in zit tegen het host OS dat in de docker zit.
Je verwoording en uitleg daargelaten zeg je het zelf al, de host kernel wordt gebruikt, geen kernel uit de docker-image.
Als er geen host OS in de docker zit, dan moet de applicatie binary rechtstreeks met de kernel van DSM Linux kunnen communiceren.
En dat is precies wat er gebeurt.
En in het geval van een serial device waar het hier over gaat is het prima mogelijk dat daar kernel mods voor in de docker OS zijn opgenomen en die praat dan direct tegen de USB hardware zonder dat er kernel mods op de DSM Linux aanwezig zijn.
Dan kom je direct bij het volgende probleem: je kan niet zomaar een kernelmodule compilen, meeleveren en in een random kernel van iemand anders laden. Dan gaan er dingen kapot, gelukkig wordt daarop gecheckt en weigert de kernel die module te laden. Dus dat gebeurt in de praktijk dan ook niet. Natuurlijk kan je in theorie een kernelmodule compilen voor toevallig precies dezelfde kernel met dezelfde settings en dezelfde compiler als de huidige Synology-kernel en die meeleveren in je docker-image, dan zou je die nog best in kunnen laden als dat wordt toegestaan van binnen een docker. Maar portable is het niet, op kernels van andere distro's gaat die gecompileerde module niet zomaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik zit te kijken naar of Seagate of WD schijven in de NAS, maar kom ontluisterend veel reviews of recensies tegen die het hebben over kapotte schijven na een jaar of wat en dat ze best gehorig zijn.

Zat te denken aan SSD, maar is dat wel een serieuze optie (als we even niet kijken naar prijs) wat betreft levensduur en geluidsniveau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

JoeZuCK schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:58:
Ik zit te kijken naar of Seagate of WD schijven in de NAS, maar kom ontluisterend veel reviews of recensies tegen die het hebben over kapotte schijven na een jaar of wat en dat ze best gehorig zijn.

Zat te denken aan SSD, maar is dat wel een serieuze optie (als we even niet kijken naar prijs) wat betreft levensduur en geluidsniveau?
Je kan prima WD schijven nemen, als je maar oplet dat je SMR modellen hebt. CMR kan ook wel maar dan mag je nooit een ander type schijf erbij plaatsen als het in RAID staat.

Een SSD kan wel maar de vraag is of dat wel interessant is aangezien je toch een bottleneck hebt op ~120 MB/s (1 Gbit). Een ander ding om rekening mee te houden is dat een SSD snel is maar een beperkte levensduur heeft (max aantal read/writes). En als je SSDs in RAID zet gaat het hard met de hoeveelheid read/writes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:20
M.v.Veelen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Helaas gaat Moments uit van een mappenstructuur waarbij je alle foto's in de folder van Moments zet. En dat is dus tricky, ik heb alles in andere mappen (die ik alleen wil toevoegen om te laten indexeren) en wil ook niet dat als ik Moment een keer verwijder, dat dan alles weg is.

Het ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar ik lees toch ook wel veel berichten over de wens om eigen folders toe te kunnen voegen.
Ik heb in mijn twee vorige reply's al aangegeven dat het wel kan. Ik heb het zelf ook zo draaien omdat ik gelijkaardige bedenkingen had als jij.

1. Als je Photo Station al hebt, dan heb je normaal gezien al de shared folder \photo. Zo niet, maak deze dan aan. Verplaats je foto's in de bestaande mappenstructuur naar deze shared folder.
2. Open Moments, ga naar settings en enable "shared photo library".
3. Links bovenaan onder het logo van Moments: kies "shared photo library" in plaats van "my photo library"
4. Blijf DS photo gebruiken voor het opladen van je foto's vanop je smartphone en Photo Station voor foto's vanop een geheugenkaart (of doe het manueel in file station).
5. Gebruik Moments enkel om foto's te bekijken en niet om op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:15
SchumiFAST schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:47:
[...]

3. Links bovenaan onder het logo van Moments: kies "shared photo library" in plaats van "my photo library"
Ik wou net een post maken dat het helemaal niet werkt. Geen foto's bleef hij zeggen, ook na indexeren... Blijkt dat je inderdaad moet switchen :+
Ik had verwacht dat de foto's "gewoon" meteen zichtbaar zouden zijn...

Perfecte timing van jou post dus. Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
SchumiFAST schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:47:
[...]

Ik heb in mijn twee vorige reply's al aangegeven dat het wel kan. Ik heb het zelf ook zo draaien omdat ik gelijkaardige bedenkingen had als jij.

1. Als je Photo Station al hebt, dan heb je normaal gezien al de shared folder \photo. Zo niet, maak deze dan aan. Verplaats je foto's in de bestaande mappenstructuur naar deze shared folder.
2. Open Moments, ga naar settings en enable "shared photo library".
4. Blijf DS photo gebruiken voor het opladen van je foto's vanop je smartphone en Photo Station voor foto's vanop een geheugenkaart (of doe het manueel in file station).
5. Gebruik Moments enkel om foto's te bekijken en niet om op te laden.
Daar snijd je het probleem al aan: ik heb een eigen mappenstructuur en wil niet alles naar de map \photo verplaatsen. Ik heb -for-testing-purposes- even wat mappen met foto's in die map gekopieerd, maar liefst wil ik on Moments kunnen aangeven welke bestaande mappen ik wil opnemen in de DB. Het is nu andersom: plemp alles maar in de map \photo en dan die ik mijn ding. Dat wil ik dus liever niet, en met mij velen zie ik op het web.

Vwb het uploaden enz. zal ik idd geen Moments gebruiken (Photo Station gebruik ik ook niet).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@M.v.Veelen
Als je wel ergens op het systeem een directory structuur hebt waar al je foto's in staan kun je eventueel nog een symbolische link maken van /photo naar die map. Of heb je de foto's echt verspreid staan over het systeem?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@kraades Het staat grotendeels in 1 map, maar zo staan er ook nog mapjes op andere plekken die ik zou willen toevoegen. Dat laatste is dan voor mij een kwestie van dat naar de map verplaatsen waar het thuishoort.
Hoe zou ik te werk moeten gaan als ik een symbolische link maak, en accepteert Moments dat dan ook ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
@Ben(V) en @Bever bedankt voor de reacties.

Ik heb zelf niet geconstateerd dat er iets mis is met de schijf. Ik krijg een melding dat er iets niet goed is. Ben nu een uitgebreide S.M.A.R.T Test aan het draaien.

Misschien dat toch het geheugen een probleem veroorzaakt zoals @Bever aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Ik ga er nog steeds van uit dat voor de Synolgoy applicaties alles altijd in /photo moet staan. Dat is mijn aanname. Volgens mij is dat nog steeds niet veranderd.

Voor de Synology applicaties maakt het inderdaad niet uit of je symbolic links gebruikt.

Je kunt dan zoiets overwegen:
admin@DS716V:/volume1/photo$ ln -s /volume1/photolib lib
admin@DS716V:/volume1/photo$ ln -s /volume1/andere/locatie/photos nogmeer
admin@DS716V:/volume1//photo$ ln -s /volume1/andere/locatie2/photos nogmeer2
admin@DS716V:/volume1/photo$ tree .
.
├── lib -> /volume1/photolib
├── nogmeer -> /volume1/andere/locatie/photos
└── nogmeer2 -> /volume1/andere/locatie2/photos

0 directories, 3 files
admin@DS716V:/photo$

Ik dacht eerder iets gelezen te hebben dat je tegenwoordig een Synology hebt met Intel processor. Dus je zou ook nog een test DSM kunnen installeren via Virtual Machine Manager en daar e.e.a. op proberen. Als je niet direct op je primaire DSM wilt proberen. Je moet dan tegenwoordig wel een btrfs file system gebruiken heb ik begrepen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
simlink zijn volkomen veilig om te gebruiken dus als het niet blijkt te werken verwijder je ze gewoon weer.
Dus uitproberen in een test omgeving is niet nodig.

Eigenlijk is een simlink een heel simpel ding.
Het is gewoon een bestandje met daarin een andere folder en Linux behandelt die andere folder alsof de data die daar staat in de folder staat waar het simlink bestandje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik ga dat eens proberen. En ik heb inderdaad een Intel (DS920+) tegenwoordig, "maar" met ext4 file system.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Ben(V)
Helemaal mee eens, de testomgeving was meer bedoeld om niet gelijk je foto indexering of andere onvoorziene effecten te ervaren. :)

Zelf heb ik een test omgeving ernaast draaien waar ik eigenlijk alles kan proberen wat ik op mijn primaire DSM ook heb draaien. Of dat nu applicaties installeren/uitproberen, Docker uitproberen, prutsen op het systeem of wat dan ook is. Als het "stuk" is dan verwijderen je de test DSM installatie en heb je binnen een paar minuten een volledig verse installatie.

Maar je hebt gelijk, het is geen vereiste.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb in /volume1/map/submap talloze submappen, verdeeld in jaren.

Moet ik dan het volgende doen?

admin@DiskStation:/photo$ ln -s /volume1/photolib lib
admin@DiskStation:/photo$ ln -s /volume1/map/submap

Het commando tree . kent ie niet....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zijn er hier toevallig mensen die een 12 of 14 TB (WD RED) in hun NAS hebben zitten, zo ja hoe bevalt het?

Overweeg om mijn DS718+ met 2x WD RED 10TB te upgraden.
Andere optie zou zijn een DS920+ met 4x WD RED 6TB.

Wat zouden jullie kiezen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Sorry, ik heb het commando tree er denk ik dan zelf een keer opgezet en is hier niet relevant.

Ik had beter het commando ls kunnen gebruiken:
admin@DS716V:/volume1/photo$ ls -l
total 0
lrwxrwxrwx 1 admin users 17 Sep  1 14:27 lib -> /volume1/photolib
lrwxrwxrwx 1 admin users 30 Sep  1 14:28 nogmeer -> /volume1/andere/locatie/photos
lrwxrwxrwx 1 admin users 31 Sep  1 14:28 nogmeer2 -> /volume1/andere/locatie2/photos
admin@DS716V:/volume1/photo$

Dit betekent dat bijvoorbeeld de directory /volume1/photo/nogmeer verwijst naar directory /volume1/andere/locatie/photos. Je foto's blijf je dus gewoon in /volume1/andere/locatie/photo zetten (zoals voorheen) en /volume1/photo/nogmeer wordt dan verwerkt door de photo applicaties. Zo kun je dus de foto's "samenbundelen" in de directory /volume1/photos.

Edit:
Het blijft antuurlijk wel makkelijk om alles in één directory te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 01-09-2020 15:12 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mTXTSsNRVhyt2hah-oU8sAhd8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f36WIhagPh1GFeZTJmtQhciN.png?f=user_large

Edit: symlinks verwijderd.

Ik moet hier even goed naar gaan kijken of ik nu op deze weg verder wil of toch moet gaan verplaatsen....

[ Voor 36% gewijzigd door M.v.Veelen op 01-09-2020 15:26 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Gewoon het volgende:
rm lib photolib

Dan worden de symbolic links verwijderd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
kraades schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:26:
@M.v.Veelen
Gewoon het volgende:
rm lib photolib

Dan worden de symbolic links verwijderd.
Thanks, ik had dat ergens gevonden idd. Net gedaan. Ik moet er even goed over na gaan denken of dit gaat werken voor mij. Ik zal jouw posts nog eens goed nalezen en kijken of het kwartje wil vallen. En dan beslissen of ik toch ga verplaatsen of dat ik het oplos met de symlinks.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
|:(

Ik dacht het nog eens te proberen. Blijkt dat Moments de map (zonder Photo Station) /photo helemaal niet gebruikt.

Er verschijnt een map /home/Drive/Moments en ik kan geen symlink maken die naar /volume1/map/submappenmetfotos verwijst.

Project Moments maar even on hold.....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Alright boys, ben totaal leek wbt NAS, maar wil het snel leren en van de beste ;) Ik heb net een volume gemaakt (op gloednieuwe harddisks), maar hij doet nu een parity consistency check. Waarom eigenlijk? Is dit normaal en hoef ik me geen zorgen te maken? In een tutorial filmpje van NAScompares zie ik daar helemaal niets van. En wat is het voordeel van meerdere volumes op een disk? Ik heb 'slechts' 2 4TB disks, dus leek me 1 volume met folders wel genoeg toch?

Edit: en heb ik die recycle bin echt nodig of niet? Is dat een soort van extra save net in het geval je iets zou deleten van je harddisk wat je eigenlijk niet wilde deleten?

[ Voor 16% gewijzigd door JoeZuCK op 01-09-2020 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
Ik gebruik moments ook. Mooie app, alleen ff wat werk om in te stellen.
Had zelf een map /photo op mn Nas met daaronder dan subfolders per vakantie/gelegenheid.
Ben d'r een keer een middagje mee aan het klooien geweest en handmatig in Moments elke keer: create --> album --> naam van folder gegeven --> upload. En dan per map de bende geupload. Nu een mooi overzicht in Moments van alles per album.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOPvwL7w0YBmnR0ZPwDFNCIUh2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtC4MMvRtOOKpl60F9h4EyM7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door matthijst op 01-09-2020 20:01 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Laatst online: 19-09 12:51
GioStyle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:35:
[...]

Heb je een antwoord kunnen vinden wat betreft het downspinnen van de schijven icm HA?
Nee, helaas nog niks over kunnen vinden. Ik hoop nog steeds op een antwoord.
Overigens merk ik dat veel mensen die actief gebruik maken van HA vooral adviseren om er een NUC of gelijkwaardige machine voor in te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 19:49
Ik heb recent een (nieuwe) 918+ aangeschaft.
Op het moment hangt er een 4TB ironwolf en een SSD aan (naast twee externe drives)

Van de 4tb is 9% in gebruik (main drive)
van de 512SSD 26%

Maar zodra ik naar de storagepools ga kijken staat er:

Total Capacity 3.63TB
Used Capacity 3.63 TB
Available Capacity 0 bytes

Iets verder naar beneden staat "storage allocation"
BTRFS
used capacity 322GB
Total capacity 3.49TB

Bij de SSD hetzelfde verhaal, available 0 bytes

Hoe kan het dat er bij storage pools 0 bytes beschikbaar staat en hoe kan ik het oplossen? Het probleem is dat ik niets kan installeren, DSM niet kan updaten. (insufficient system capacity for update)

Ik heb met putty ingelogd, en wat is zie is dat de /dev/md0/ op 100% used capacity zit.
Waarschijnlijk heeft het daar mee te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Gigazone op 02-09-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@matthijst
Ik heb nu Photo Studio én Moments geïnstalleerd en Shared Photo Library aangezet. 1 mapje naar /photo gekopieerd en dat wordt nu meteen in Moments "gezien". Ik ga toch maar alles naar de Drive-folder van Moments verplaatsen of naar /photo. Met de laatste optie kan ik zowel met Photo Station als met Moments uit de voeten.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Ik heb de uitgebreide S.M.A.R.T Test gedraaid. Weer een melding dat er iets fout is. Dit is de log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g194ewqxobABk1HHBhgOktzoZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d9XK0Snf4fbzsbxFmiWWkdm5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnUBRS2WC945d9ANIIHYeqSvv08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DcbJB2X14mi04DB8YdUNmKNB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAIRwGSNLAaCkbwTV3pAiDPgcek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vgSLroYvEmrUph50rTuGoWBA.png?f=user_large

Komt je dit toevallig bekend voor @Bever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Laatst online: 19-09 12:51
GioStyle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:21:
[...]

Ik heb het idee om een Synology DS220+ aan te schaffen. Daarin plaats ik 1 harde schijf om backups weg te schrijven en 1 ssd voor Docker en om camerabeelden weg te schrijven. Misschien ook een idee?
Dit zou voor mij geen optie zijn, aangezien ik de NAS ook echt wil gebruiken voor de opslag van foto's enz. Dus de schijven moeten dan echt in Raid 1 zodat er altijd een kopie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
Radical1980 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:04:
Ik heb de uitgebreide S.M.A.R.T Test gedraaid. Weer een melding dat er iets fout is. Dit is de log:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komt je dit toevallig bekend voor @Bever?
Die waardes zeggen me niet zoveel eigenlijk. Lijken vergelijkbare aantallen als bij mij, zowel de schijf die vastgelopen is als een nieuwe HDD.

Bij mij gaf de NAS aan dat HDD1 vastgelopen was. Wat ik toen heb gedaan is, deze eruit gehaald. Nieuwe HDD erin en de RAID laten repairen. Vervolgens de oude HDD (die vastgelopen zou zijn) in sleuf 4 gezet en opnieuw geformatteerd. Daarna komt ie door alle tests zonder fouten.

[ Voor 0% gewijzigd door Bever op 02-09-2020 14:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Bever schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:57:
[...]

Die waardes zeggen me niet zoveel eigenlijk. Lijken vergelijkbare aantallen als bij mij, zowel de schijf die vastgelopen is als een nieuwe HDD.

Bij mij gaf de NAS aan dat HDD1 vastgelopen was. Wat ik toen heb gedaan is, deze eruit gehaald. Nieuwe HDD erin en de RAID laten repairen. Vervolgens de oude HDD (die vastgelopen zou zijn) in sleuf 4 gezet en opnieuw geformatteerd. Daarna komt ie door alle tests zonder fouten.
Bedankt voor de reactie. De waardes zeggen mij zelf ook niet zoveel. ;)

Ik begrijp dat de situatie niet helemaal vergelijkbaar is dus. Misschien is er dan toch echt is mis met de disk zelf. @Ben(V) zat ook al een beetje te hinten op een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De "raw error rate", "seek error rate" en "ecc on the fly count" zijn te hoog vooral voor een nieuwe disk.
Hier kun je lezen wat die items betekenen.
Wikipedia: S.M.A.R.T.

Bij een Seagate moet nooit naar de raw data kijken want die moet eerst omgerekend worden naar echte waarden.

Ik zou zeggen vervangen onder garantie met die disk.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 02-09-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 18:02
Hey allemaal,
Vraagje; ik neem af en toe iets op van tv en dit wordt automatisch op mijn Synology opgeslagen.
Dit is echter een .ts bestand. Op zich geen probleem, maar ik wil dit graag delen met vrienden als .mp4 format. (of .avi of dergelijke).

Is het mogelijk dat op mijn synology een videobestand in .ts automatisch omvormd naar een .mp4 bestand zonder dat ik eerst een pc moet gebruiken? Hopelijk hebben jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Krode
Ik denk met ffmpeg.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ffmpeg kan een .ts container prima omzetten naar een andere container.
Maar automatisch natuurlijk niet zo maar.

Je zou een shell script kunnen maken die bijvoorbeeld van alle .ts containers een .mkv container maakt en dan de .ts verwijdert.
Zo'n script zou je in de taakplanner kunnen zetten zodat het regelmatig een keer loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik draai in een kringetje rond vwb het gebruik van Photo Station en Moments en nergens kan ik duidelijke instructies vinden om het beide goed te kunnen gebruiken.

Op dit moment heb ik beide pakketten geïnstalleerd en heb ik de map met alle foto's en submappen verplaatst naar /photo

Nu staat alles dus onder /photo/Fotoshoots/enz. Waarbij enz. mappen zijn zoals ik de foto's in al die jaren heb onderverdeeld.

Photo Station is een dag bezig geweest en alles is nu daar te zien.

Ik heb gelezen dat je dan ook nog in Syno Drive iets moet aanpassen, maar wat nu precies wordt bedoelt is onduidelijk (voor mij). Dus maar wat geprobeerd en aangeklikt. Echter, in Moments zie ik nu nog steeds niets en er is ook geen activiteit meer te bespeuren. Nouja, er is na een halve dag één verdwaalde foto te zien in Moments. Één !

Ik ben bereid om from scratch te beginnen als het maar allemaal op de juiste plek terecht komt en beide pakketten gebruikt kunnen worden naast elkaar. Het uploaden doe ik trouwens old-fashioned buiten deze tools om.

Iemand een stappenplan die werkt?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Het is geen antwoord op je vraag en ik weet er het fijne niet van, maar gaan Photo en Moments niet weer op z'n kop in DSM 7? Misschien iets om rekening mee te houden ook.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 13:36
@M.v.Veelen
Vervelend dat het niet werkt.
Ik had te maken met dezelfde uitdaging waarbij ik de post van @SchumiFAST heb gevolgd.
Belangrijk is om op 2 plekken te kiezen voor "shared photo library".
Ik kreeg in eerste instantie ook 1 foto te zien, maar na een dagje indexeren (+/- 220GB) staat alles er nu wel in.
Zelf heb ik niets hoeven instellen in Syno Drive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@LukeS Ik heb exact die stappen gevolgd maar dat werkte niet. Toen vond ik iets over dat je in Drive iets moest instellen, geen resultaat.

Ik ga nog maar een keer from scratch beginnen met 1 fotomapje. Kijken of dat werkt. Zo ja, dan gooi ik de hele map erin. Zo niet, dan .... hoop ik op tips van users hier.

Edit:

Overnieuw begonnen met kleine mapjes foto's en het lijkt goed te gaan met deze stappen:

installeer Photo Station
installeer Moments en alle benodigde onderdelen
verplaats een map met foto's naar /photo en wacht tot deze zijn geïndexeerd
in Moments zet je de Shared Photo Library aan en klik je indien nodig op re-index

Edit 2:

Het verplaatsen van de mappen moet om de een of andere reden met File Station gebeuren. Ik had het met een 'mv' via de CLI gedaan en dat werkt blijkbaar niet. Paar keer getest met kleine mapjes: geen resultaat. Dus dat is ook wel een belangrijke stap.

Edit 3:

Op dit moment staat de Syno te tollen en worden alle foto's (en filmpjes) geïndexeerd en gegroepeerd, dit leidt regelmatig tot 98% CPU gebruik :+

Het blijft leuk :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKZziNOsdUJCBOOfOrgAaP_iWxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pIccOdGVxvx3SfdRx0MUpREY.png?f=user_large

[ Voor 66% gewijzigd door M.v.Veelen op 04-09-2020 16:10 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 09:49
Ik gebruik op mijn Synology cloud sync om bestanden te synchroniseren naar OneDrive.
Nu wil ik de verbinding wijzigen (password) maar ik zie nergens de mogelijkheid om de verbindings-eigenschappen te wijzigen. Alleen de manier van synchroniseren is aan te passen. Google brengt me ook niet verder. Daar wordt over een "cloud sync administration tool" gesproken. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Patrick_
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het heeft volgens mij te maken met OAuth en dat je password niet op je NAS wordt opgeslagen? Hoe je dan wel je login/password aanpast is mij een raadsel. Staat er aan de kant van OneDrive zelf geen autorisatie voor Synology Cloud Sync of iets dergelijks?

Edit:
Uit de documentie:
Cloud Sync and the following services follow the OAuth authentication standard: Amazon Drive, Baidu Cloud, Box, Dropbox, Google Cloud Storage, Google Drive, hubiC, MegaFon MegaDisk, and Microsoft OneDrive. OAuth 2 requires another server (which is hosted by Synology and located in Taiwan) to complete the authentication. Your Synology NAS will not remember or keep your account password. Your user credentials will only be used for the purposes of file transfer and syncing. Cloud Sync will not access or disclose any other personal account information such as contacts.

[ Voor 49% gewijzigd door technorabilia op 05-09-2020 11:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 09:49
kraades schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:21:
@Patrick_
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het heeft volgens mij te maken met OAuth en dat je password niet op je NAS wordt opgeslagen? Hoe je dan wel je login/password aanpast is mij een raadsel. Staat er aan de kant van OneDrive zelf geen autorisatie voor Synology Cloud Sync of iets dergelijks?

Edit:
Uit de documentie:
Cloud Sync and the following services follow the OAuth authentication standard: Amazon Drive, Baidu Cloud, Box, Dropbox, Google Cloud Storage, Google Drive, hubiC, MegaFon MegaDisk, and Microsoft OneDrive. OAuth 2 requires another server (which is hosted by Synology and located in Taiwan) to complete the authentication. Your Synology NAS will not remember or keep your account password. Your user credentials will only be used for the purposes of file transfer and syncing. Cloud Sync will not access or disclose any other personal account information such as contacts.
Dank je voor je snelle reactie, dit maakt het een stuk duidelijker. Van de ene kant is dit erg veilig, van de andere kant niet gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Even een korte vraag waar ik niet direct duidelijk antwoord op kan vinden.

Stel ik heb een Synology 4 bay nas met een 2x 8TB drive in RAID 1 (overige 2 voor een volgende RAID 1 als hij vol is) puur voor het hebben van een extra kopie als de schijf het begeeft.

Wat gebeurd er als de nas het begeeft?
Kan je dan de drive simpelweg in je pc/usb case/dock hangen en bij de data of ben je verplicht een nieuwe nas aan te schaffen om het uit te lezen en of de raid te restoren?
Ik heb gelezen dat bij vele andere formats het echt een drama kan zijn om alles terug te krijgen en daar heb ik echt geen zin in.

En heeft er iemand ervaring met de volgende addon:

https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/USBCopy

Als ik het goed begrijp is het hiermee mogelijk om simpelweg een usb device aan de nas te hangen en die word vervolgens gesynchroniseerd.

Klopt dit?
Herkend dit dubbele data of word er een nieuwe map aangemaakt met alles van de usb device?

Als dit laatste het geval is is dit niet geschikt voor het synchroniseren van een usb hdd met een paar TB aan data erop.
Als dit het geval is weet iemand dan een andere fool proof manier om data en op een usb hdd en op een nas te krijgen zonder handmatig alles 2x te kopiëren.

Ik heb nog nooit een nas gehad of met een nas gewerkt dus deze dingen zijn totaal buiten mijn comfort zone maar ooit komt de tijd dat je vele TB's aan data toch eens efficiënter opgeslagen moeten worden.
De huidige situatie is alleen USB drives en dat werkt maar is een hoop werk om te synchronyseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Patrick_
Je zou nog aan Synology support kunnen vragen. Die weten meestal wel raad en je hebt vrij snel antwoord is mijn ervaring. Je kunt direct vanuit DSM makkelijk een ticket aanmaken.

@computerjunky
Ik zou zorgen voor een goede backup via Synology Hyper Backup naar een door jouw gewenst doel bijvoorbeeld lokale USB disk, andere NAS, cloud storage etc. Deze kun je dan eventueel ook -zonder NAS- met Hyper Backup Explorer benaderen.

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 05-09-2020 16:36 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Raid 1 diskset zijn twee disken in een mirror.
Daarmee bescherm je jezelf tegen een defecte disk.
Normaal gesproken zul je bij een defecte Nas die Nas vervangen en zet je de disken er gewoon weer in.

Als je een van die twee disken aan een PC hangt en je hebt op die PC programma die Ext4 kan lezen dan is alle data gewoon beschikbaar.
Maar als je hem Btfrs gebruikt zal het niet werken., daar snapt een PC niets van.

Maar zoals @kraades al aangaf is Hyperbackup gebruiken verstandiger, een copy hebben is niet hetzelfde als een backup strategie.

Overigens is het altijd slimmer om vier disken te gebruiken in een Raid 5 configuratie.
Bij een Raid1 set ben je 50% van je disk capaciteit kwijt
Bij een Raid 5 set met vier disken ben je maar 25% van je diskcapaciteit kwijt.

2x 8TB (= bruto 16TB) in Raid 1 geeft netto 8TB ruimte
4x 4TB (= bruto 16TB) in Raid 5 geeft netto 12TB ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:50
Ik heb een Synology DS1813+ met een DX513 expansion eraan. Heb momenteel nog 3 vrije bays en zit met iets meer dan 32 Tb aan data erop.

Nog steeds geen enkel probleem maar de NAS begint natuurlijk al enkele jaartjes oud te worden. Moet ik me stilaan beginnen zorgen maken en uitkijken voor de NAS te upgraden? Het idee van SPOF komt toch meer en meer in men hoofd en ik zou het drama vinden moest ik hier men data verliezen omdat de raidcontroller of moederbord van de Synology er de geest aan geeft.

Nas draait uiteindelijk toch al ergens 6 jaar 24/7.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@JacobsT
Heb je een backup van de data?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:50
Neen, de NAS is de 'backup' met de disk failover maar dat is natuurlijk ook maar goed tot zolang de raidcontroller of een ander component het niet begeeft :X

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raid is uiteraard geen backup, zoals je zelf al opmerkt.
Raid is enkel beveiliging tegen disk uitval, niet tegen diefstal, brand, blikseminslag, software fouten, menselijke fouten enz enz

En ik weet niet welke vorm van raid je toepast, maar met 32TB zonder backup zou ik me wel zorgen maken. Dus ik zou backup regelen.
En zelfs raid met bescherming tegen uitval van 1 disk niet voldoende vinden.
Je zal niet de eerste zijn die na het vervangen van een defecte disk er tijdens de raid recovery achter komt dat er nog een disk defect gaat(is)

PS.
Er zit helemaal geen raidcontroller in je Nas, Synology gebruikt enkel software raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
SickChill wilde niet meer updaten, melding "Local Branch is ahead of master" en uiteindelijk verwijderd.

Opnieuw installeren wil echter niet lukken. Tenminste, het package wil niet starten. Ik heb diverse mogelijkheden geprobeerd, ook het package van @Ben(V) geïnstalleerd maar ook die wil niet starten.

Heb uiteraard een backup gemaakt van de instellingen e.d., maar hoe krijg ik nu SickChill weer werkend op m'n Syno?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

M.v.Veelen schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:50:
SickChill wilde niet meer updaten, melding "Local Branch is ahead of master" en uiteindelijk verwijderd.

Opnieuw installeren wil echter niet lukken. Tenminste, het package wil niet starten. Ik heb diverse mogelijkheden geprobeerd, ook het package van @Ben(V) geïnstalleerd maar ook die wil niet starten.

Heb uiteraard een backup gemaakt van de instellingen e.d., maar hoe krijg ik nu SickChill weer werkend op m'n Syno?
SickChill vervangen door Medusa

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Via docker proberen evt?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:50:

Ik heb even gekeken en de ontwikkelaar heeft een beetje domme en/of eigenwijze verandering aan de Sickchill software gemaakt.
Alle sickbeard clonen hebben als opstart file Sickbeard.py maar hij heeft ineens het idee gehad om dat in Sickchill.py te veranderen waardoor alle opstart scripts het niet meer doen.
Ik zal het aanpassen en een nieuw SickChill package voor Synology maken.

Als dit de het enige probleem is staat er in een half uurtje een nieuwe versie op mijn github
https://github.com/BenjV/SYNO-packages

PS.
Ben dat SickChill een beetje zat en was van plan over te gaan op Medusa.
Daar werken meerder ontwikkelaars aan en SickChill heeft er nog maar een.

Dus ben ik begonnen een Synology package voor Medusa te maken.
Zo gauw die klaar is zal ik hem ook op mijn github plaatsen.

EDIT:
De ontwikkelaar heeft besloen om over te gaan op Python 3 zonder backwards compatible te blijven.
Daarom kreeg je dus de melding dat een update niet meer mogelijk was.
En het package opnieuw installeren werkt ook niet meer want die haalt de laatste versie van de SickChill github en die werkt niet met Python 2.

Ik zal een nieuw package moeten maken die voor Python 3 geschikt is net als Medusa.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 06-09-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
OK, dan ga ik even wachten op je en zal dan tzt ook Medusa testen :-) Thanks!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een SickChill package voor Python 3 op mijn github geplaatst.

Wel even eerst Python3 van de SynoCommunity installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ben(V) schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:46:

Thanks,

ik heb Python3 (3.5.1) al geïnstalleerd maar het package vraagt me evengoed om het te installeren alvorens verder te gaan met de installatie van SichChill.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is de Python3 van Synology.
Je moet Python3 van de SynoCommunity hebben.

Je kunt geen package maken die met een van twee werkt en aangezien die van de SynoCommunity versie 3.7 is heb ik daar voor gekozen.

Je kunt wel Python 3 van Synology en Python3 van de SynoCommunity beiden op je Nas hebben staan, dat geeft geen problemen.

PS.
Als je het graag wilt kan ik ook wel even een package maken dat met Python 3 van Synology werkt.
Laat het maar even weten.

[ Voor 38% gewijzigd door Ben(V) op 06-09-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Doh, stom! De juist Python3 nu geïnstalleerd en SickChill er direct achteraan. Settings teruggezet. Lijkt allemaal prima te draaien !

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ben(V) schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:06:

PS.
Als je het graag wilt kan ik ook wel even een package maken dat met Python 3 van Synology werkt.
Laat het maar even weten.
Nee hoor, ik heb Python3 van de SynoCommunity nu geïnstalleerd en het werkt prima.

Waar ik nog wel mee zit: ik heb Medusa handmatig geïnstalleerd maar deze komt niet tevoorschijn in het Package Center. Ik kan 'm nu dus ook niet verwijderen. Hopelijk levert het geen problemen op als je het Medusa package klaar hebt welke hopelijk dan wel in Package Center tevoorschijn zal komen.....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:33
Ben(V) schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:46:

Mooi hier zat ik op te wachten, alleen werkt het niet zoals ik had gehoopt.
Je hebt aan de python 3 versie 1.0 gegeven waardoor een update niet lukt (de versie van het huidige pakket is 1.1. U kunt niet downgraden naar een oudere versie 1.0)

Zou je hier iets mee kunnen doen zodat ik een update kan doen en geen herinstall, zou graag mijn huidige instellingen behouden of is dit onmogelijk?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
gielie schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:46:
[...]

Je hebt aan de python 3 versie 1.0 gegeven waardoor een update niet lukt (de versie van het huidige pakket is 1.1. U kunt niet downgraden naar een oudere versie 1.0)

Zou je hier iets mee kunnen doen zodat ik een update kan doen en geen herinstall, zou graag mijn huidige instellingen behouden of is dit onmogelijk?
Je kunt toch je instellingen backuppen en naderhand terugzetten? Full update naderhand en je bent weer helemaal bij.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielie schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:46:
[...]

Het package is versie 1.0 want dit package is de eerste versie voor Python 3 er valt dus helemaal niets te upgraden.
Als je al een SickChill package hebt draaien is dat een Python 2 versie en die twee kunnen niet beiden aanwezig zijn.
Je kunt dit package dus ook niet gebruiken om de oude (die met Python 2 werkt) te upgraden.

Je zult de oude moeten verwijderen en de nieuwe installeren als je die wilt gebruiken.
Eerst een backup maken vanuit SickChill, oude versie voor Python 2 verwijderen, nieuwe versie voor Python 3 installeren en dan vanuit SickChill de backup restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:20
Ik heb je nieuwe versie draaien van SickChill en alles werkt weer als vanouds.
Ben wel benieuwd of je nog een versie van medusa gaat maken, want zoals zelf al zegt werken daar meer ontwikkelaars aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb zelf Medusa draaien en deze SickChill gestopt nadat ik alle instellingen over had genomen. De postprocessing was een probleem omdat bij het hernoemen mbv %RN de bestandsnamen niet werden veranderd. ik heb nu gekozen voor een andere oplossing waarbij er een subfolder wordt aangemaakt. Bij SickChill werkte %RN wel maar bij Medusa (bij mij) helaas niet.

Daarnaast zit ik nog met het probleem dat ik Medusa in Package Center niet zie staan en dus ook niet van daaruit kan starten en stoppen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IK heb het SickChill package voor Python 3 even van mijn github verwijderd.
Er zat nog een foutje in waardoor alles video's root als eigenaar kregen, dat is niet de bedoeling.
Ik zal kijken wat het probleem is en fixen.

@M.v.Veelen
Kan het zijn dat je niet als admin bent ingelogd en daardoor dat package niet ziet staan?
Kun je de link plaatsen waar je dat package vandaan gehaald hebt, ik denk dat ik het wel weet maar wil het even zeker weten.
Dan kijk ik even wat het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:33
Ben(V) schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:35:
[...]

Het package is versie 1.0 want dit package is de eerste versie voor Python 3 er valt dus helemaal niets te upgraden.
Als je al een SickChill package hebt draaien is dat een Python 2 versie en die twee kunnen niet beiden aanwezig zijn.
Je kunt dit package dus ook niet gebruiken om de oude (die met Python 2 werkt) te upgraden.

Je zult de oude moeten verwijderen en de nieuwe installeren als je die wilt gebruiken.
Eerst een backup maken vanuit SickChill, oude versie voor Python 2 verwijderen, nieuwe versie voor Python 3 installeren en dan vanuit SickChill de backup restoren.
Okay bedankt, ik wacht de nieuwe versie even af.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@Ben(V) Hi, ik ben als admin ingelogd en de link.....

https://www.dropbox.com/s...rch-all_20181023.spk?dl=0

[ Voor 4% gewijzigd door M.v.Veelen op 07-09-2020 20:13 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:47

TheVMaster

Moderator WOS
Ik krijg net een mail dat DSM 7.0 Beta te downloaden is. Heeft iemand anders hem al geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
JackSparrow schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:34:
Ik krijg net een mail dat DSM 7.0 Beta te downloaden is. Heeft iemand anders hem al geïnstalleerd?
Net op mijn surveillance nas, ziet er gelikt uit voor zover ik kan zien! GUI heeft een grote update gehad.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

JackSparrow schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:34:
Volgens mij is dit zelfs nog niet de Beta, maar enkel de Preview.
Zeker niet aan te raden om deze te installeren op een 'productie' nas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y1zrhbZL4PD1_AMXXu9WSlIGGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4XbuBSJtPNheHEDb97y5xQ6X.png?f=user_large

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ik had ook begrepen dat je je NAS aan Azure AD kon joinen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Laatst online: 23-01 13:38
Ik wil mijn 415+ vervangen voor de 920+, maar ik zie dat de WD40EFRX van de compatibility list is gehaald. Is het dan verstandiger om toch maar voor de Seagate te gaan? Ook vraag ik me af of je het beste voor het geheugen van Synology zelf kan gaan, ondanks dat andere modules ook werken. Je zit dan wel met je garantie, waar ik trouwens niks van kan vinden wat de uitbreiding daarvan kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sppak
Je bedoelt denk ik de EFAX en niet de EFRX?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
kraades schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:12:
@Sppak
Je bedoelt denk ik de EFAX en niet de EFRX?
Ik bedoel de RED 4 TB CMR versie. Dat was toch de EFRX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Sppak schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:22:
[...]

Ik bedoel de RED 4 TB CMR versie. Dat was toch de EFRX?
Klopt, maar ik zie de disk er nog bij staan?
https://www.synology.com/...gital&filter_size=4TB&p=1

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Hmm apart, daar staat die wel bij ja. Hier staat die er niet meer bij:
https://www.synology.com/...gital&filter_size=4TB&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sppak
Ik denk eerlijk gezegd dat het overzicht niet is bijgewerkt. Als je de "Opmerking" kolom bij het EFRX model uitklapt dan wordt de DS920+ helemaal niet genoemd bij zowel compatible als incompatible modellen. Je zou het voor alle zekerheid kunnen checken bij Synology support. In de praktijk zal het denk ik prima werken.

V.w.b. het geheugen kun je op basis van de eerdere ervaringen die hier worden genoemd ook voor niet-Synology geheugen gaan. Ik zou dan wel extra opletten dan je dezelfde specificaties hanteert. Qua capaciteit lijkt meer dan de geadviseerde hoeveelheid geheugen ook te werken. Je zou ook voor alle zekerheid de maximale capaciteit kunnen hanteren. Ik kan mij voorstellen dat je in bepaalde situaties kiest voor Synology geheugen bijvoorbeeld in professionele opstellingen (i.v.m. support door de leverancier). Kortom het hangt af van de situatie. Maar in de praktijk zal het wel loslopen denk ik.

In dit topic staan best veel ervaringen met geheugen. Ook merk en type worden genoemd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 11:31

TF0

Ik ben bezig geweest met macvlan i.c.m. Docker, maar het lijkt erop dat ik iets stuk heb gemaakt.

Eerst heb ik een nieuw ip adres gecreëerd via SSH om het te testen, dat werkte, heel mooi.
Daarna wilde ik een ip-range maken om meerdere Dockers te koppelen, ditmaal dacht ik het simpel te doen middels de GUI. Echter, dit ging niet goed dus ik heb hem verwijderd, maar op een gegeven moment stond er helemaal geen network interface meer in Docker (dus ook geen bridge oid).
Dat zag er niet goed uit, dus heb Ctrl+F5 gebruikt (verwijder browser cache) --> kan de Synology webpagina niet meer laden, SSH lukt ook niet meer.

Vervolgens netwerkkabel in de tweede NIC gestopt, krijgt wel een adres toegewezen via DHCP, maar ook geen verbinding via de website en SSH. Opnieuw opstarten leek te helpen: het DSM scherm kwam tevoorschijn, maar daarna ging het weer niet goed en ik kon niet inloggen. Alsof het Docker verhaal was opgestart en de poort/verbinding overnam.

Heeft iemand een idee wat de beste volgende stap is? Wellicht is er een oplossing met een geheime 'reset' poort bijvoorbeeld. Wil liever niet de resetknop gebruiken, al zou dat wel moeten helpen volgens mij (https://www.synology.com/..._to_reset_my_Synology_NAS).

Tenslotte: wat is het beste zodra ik weer toegang heb? Het Docker package weggooien en opnieuw installeren? Staat verder niets boeiends in de Dockers, dus dat maakt me niet uit. Was een beetje aan het experimenteren O-).
De 'normale' data die op de NAS staat wil ik niet kwijt.

Wellicht heb ik de beste kans met SSH om er even snel in te komen en Docker te stoppen?
Dus "synoservicecfg --stop pkgctl-Docker".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:18

aex351

I am the one

Lees net het nieuws over DMS 7.0 preview. Heb lang gewacht op de nieuwe Photos applicatie. Heeft iemand deze al geprobeerd en hoe zit het precies met de mobiele apps? Want daar lees ik dan weer niets over.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
aex351 schreef op Tuesday 8 September 2020 @ 18:03:
Lees net het nieuws over DMS 7.0 preview. Heb lang gewacht op de nieuwe Photos applicatie. Heeft iemand deze al geprobeerd en hoe zit het precies met de mobiele apps? Want daar lees ik dan weer niets over.
Die nieuwe app lijkt er nog niet te zijn, althans ik kan hem niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:25
JackSparrow schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:03:
[...]

Die nieuwe app lijkt er nog niet te zijn, althans ik kan hem niet vinden.
Hij is er zeker wel, maar je moet hem vanuit de Betas downloaden. Het is een kruising tussen Photo Staiton en Moments. Ik krijg de gezichtherkening nog niet aan de praat.
Heb je ook een DS918+: en wil ik ook aan de DSM7.0?
Delen via mijn synology:
https://gofile.me/6DOtG/l1nBIIgKc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
mark184 schreef op Tuesday 8 September 2020 @ 19:43:
[...]

Hij is er zeker wel, maar je moet hem vanuit de Betas downloaden. Het is een kruising tussen Photo Staiton en Moments. Ik krijg de gezichtherkening nog niet aan de praat.
Heb je ook een DS918+: en wil ik ook aan de DSM7.0?
Delen via mijn synology:
https://gofile.me/6DOtG/l1nBIIgKc
Ik heb de beta zelf wel, maar de iPhone app voor Photos kan ik niet in de store vinden...
Pagina: 1 ... 74 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).