[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:03

aex351

I am the one

mark184 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:43:
[...]

Hij is er zeker wel, maar je moet hem vanuit de Betas downloaden. Het is een kruising tussen Photo Staiton en Moments. Ik krijg de gezichtherkening nog niet aan de praat.
Heb je ook een DS918+: en wil ik ook aan de DSM7.0?
Delen via mijn synology:
https://gofile.me/6DOtG/l1nBIIgKc
Waar kan je de beta voor de Android Synology Photo app downloaden dan?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hoe weet je in welke WD hard disks red doeken worden gebruikt?

Stel ik koop een Western Digital Elements Desktop 12TB

Zitten daar dan red diaken in die ik weer in mijn Synology kan gebruiken?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:07
TF0 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:02:
Ik ben bezig geweest met macvlan i.c.m. Docker, maar het lijkt erop dat ik iets stuk heb gemaakt.

Eerst heb ik een nieuw ip adres gecreëerd via SSH om het te testen, dat werkte, heel mooi.
Daarna wilde ik een ip-range maken om meerdere Dockers te koppelen, ditmaal dacht ik het simpel te doen middels de GUI. Echter, dit ging niet goed dus ik heb hem verwijderd, maar op een gegeven moment stond er helemaal geen network interface meer in Docker (dus ook geen bridge oid).
Dat zag er niet goed uit, dus heb Ctrl+F5 gebruikt (verwijder browser cache) --> kan de Synology webpagina niet meer laden, SSH lukt ook niet meer.

Vervolgens netwerkkabel in de tweede NIC gestopt, krijgt wel een adres toegewezen via DHCP, maar ook geen verbinding via de website en SSH. Opnieuw opstarten leek te helpen: het DSM scherm kwam tevoorschijn, maar daarna ging het weer niet goed en ik kon niet inloggen. Alsof het Docker verhaal was opgestart en de poort/verbinding overnam.

Heeft iemand een idee wat de beste volgende stap is? Wellicht is er een oplossing met een geheime 'reset' poort bijvoorbeeld. Wil liever niet de resetknop gebruiken, al zou dat wel moeten helpen volgens mij (https://www.synology.com/..._to_reset_my_Synology_NAS).

Tenslotte: wat is het beste zodra ik weer toegang heb? Het Docker package weggooien en opnieuw installeren? Staat verder niets boeiends in de Dockers, dus dat maakt me niet uit. Was een beetje aan het experimenteren O-).
De 'normale' data die op de NAS staat wil ik niet kwijt.

Wellicht heb ik de beste kans met SSH om er even snel in te komen en Docker te stoppen?
Dus "synoservicecfg --stop pkgctl-Docker".
Heb je toevallig de synology assistant geprobeerd? En vind deze de nas?
Als dat niet zo is kun je met de reset knop de netwerkinstellingen resetten (niet te lang indrukken, volgens mij zo lang tot de aan/uit knop gaat knipperen).

Als je met vlans aan de gang bent gegaan moet je deze wel tagged doorzetten (daar liep ik eerst op vast..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
Ik ben onlangs verhuisd en heb mijn router en Synology DS414+ meegenomen.
Stekker erin gestoken en nu kan ik niet meer inloggen via de browser op DSM. Ik krijge melding "you are not authorised to use this service'.

Mijn mapped network drives werken nog wel gewoon.

Ik heb al gezocht naar dit:
https://community.synolog.../39527?page=3&sort=oldest
https://community.spicewo...-issues-synology-ds411-ii

Ik heb windows 10 en kan niet vinden waar de settings te vinden zijn. Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

JackSparrow schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:36:
[...]

Ik heb de beta zelf wel, maar de iPhone app voor Photos kan ik niet in de store vinden...
Die apps zijn voor zover ik weet nog niet beschikbaar, enkel de Syno Packages voor de NAS zijn available.
Tevens gezichtsherkenning staat momenteel bij dropped features

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:36
Ik ben van plan om mijn DS213 te gaan vervangen voor een DS220+ en zit hierdoor met enkele vragen.

Ik heb momenteel 2x WD30EFRX-68AX9N0 3TB in mijn DS213 draaien op RAID0. Hierop staat ongeveer 1,5TB data die ik wil behouden. Zou het volgende stappenplan werken bij het migreren?
  • Data migreren naar 1 volume
  • De nu ongebruikte schijf uitnemen en in de DS220+ plaatsen en de installatie (met format) voltooien
  • De data overzetten van DS213 naar DS220+
  • De tweede schijf bijplaatsen en samen in raid1 zetten
Ik heb een reservekopie van mijn data op een 2 STACK’s staan voor het geval het mis gaat.

En nog 2 aanvullende vragen:
  1. Zouden jullie RAID1 gaan gebruiken als er een cloud backup van de belangrijke data beschikbaar is? Of gewoon in RAID0 laten staan?
  2. Beide schijven zijn nog helemaal gezond (zie tabel) maar hebben er wel 48K draaiuren erop zitten (zijn nieuw aangeschaft in de DS213 gegaan). Zouden jullie deze een 2e ronde in een nieuwe NAS gunnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k18YCJBxnwMCb_mOhrx39Ehjoyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQNyvppjfnpd2uD1zMRzMoCa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door tyson69 op 09-09-2020 14:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@elbandito
Andere browser of inloggen op IP-adres werkt wel?

@tyson69
Volgens mij is de data verspreid over de twee disks dus gaat niet lukken.

Mijn power on hours voor een WD40EFRX zijn momenteel 42k. Leeftijd ~5 jaar. Ik ben van plan om deze nog maximaal 2 jaar te gebruiken.

Persoonlijk draai ik altijd RAID1 bij twee disks. Ook als er een backup beschikbaar is. YMMV.

[ Voor 77% gewijzigd door technorabilia op 09-09-2020 14:56 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 17:10
elbandito schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:52:
Ik ben onlangs verhuisd en heb mijn router en Synology DS414+ meegenomen.
Stekker erin gestoken en nu kan ik niet meer inloggen via de browser op DSM. Ik krijge melding "you are not authorised to use this service'.

Mijn mapped network drives werken nog wel gewoon.

Ik heb al gezocht naar dit:
https://community.synolog.../39527?page=3&sort=oldest
https://community.spicewo...-issues-synology-ds411-ii

Ik heb windows 10 en kan niet vinden waar de settings te vinden zijn. Weet iemand raad?
Ik had ook problemen toen ik verhuisde. Ik weet niet zeker meer of het probleem hetzelfde was of dat ik helemaal geen verbinding met de NAS kon maken. Ik heb toen uiteindelijk een reset uitgevoerd.

Instructies:
https://www.synology.com/..._to_reset_my_Synology_NAS
Het was bij mij voldoende om optie 1 te volgen (waarvan de gevolgen zeer beperkt waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:36
kraades schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:42:
@tyson69
Volgens mij is de data verspreid over de twee disks dus gaat niet lukken.
Ik heb per disk een volume aangemaakt. Dan kan ik toch alle data in 1 volume en daarmee dus 1 disk plaatsen?

[ Voor 10% gewijzigd door tyson69 op 09-09-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Ik zit toch nog even met de Time Machine mogelijkheid van de Synology. Ik krijg na instellen van (ruime) quota na enkele backups de melding dat de ruimte vol zit terwijl het dan juist de bedoeling is dat de oudste backup ruimte maakt zodat de nieuwe backup kan worden gemaakt.

Nu heb ik mijn systeem in btfrs staan en niet in ext4 (ik zie ook nergens die voorwaarde, maar er wordt wel gesteld dat je alleen met ext4 de quota goed kan gebruiken), zou dat het issue kunnen zijn?

En, hoe zou ik te werk moeten gaan om dit naar ext4 om te zetten als m'n NAS voor onf. 70% vol zit met data en ik geen plek heb om de date ergens te "parkeren" zolang?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:04
Waarom zou je EXT4 willen gebruiken als je NAS ook BTRFS aan kan?
Wat ik begreep is BTRFS namelijk superieur aan EXT4 qua integriteitsbewaking van je files, ik zou dan ook zeker niet teruggaan naar EXT4.

Je hebt deze handleiding gevolgd? https://www.synology.com/...ogy_NAS_with_Time_Machine

• M.v.Veelen
Ja, dat is de handleiding die ik heb gevolgd en toch heb ik telkens de melding dat de schijfruimte vol is. En ik heb zitten zoeken op het instellen van quota en daarbij noemen ze telkens ext4 als voorwaarde. Ik zie dat in de handleiding niet terug, maar bij mij kwam direct de vraag in me op of dat dan niet de reden is.

Ik heb 3 Mac's die allemaal in dezelfde map (zonder quota) een backup maken. Elke Mac heeft een aparte user en die users hebben allemaal een quotum ingesteld gekregen die ruim 3 keer de schijfgrootte is van de Mac zelf. Dus meer dan genoeg ruimte voor meerdere backups.

Hoe kan het dan zo zijn dat de melding verschijnt dat de schijf (quotum) vol zit terwijl er a) nog genoeg ruimte is op de NAS en b) eigenlijk de oude backups plaats moeten maken voor de nieuwe backups?

Ik moet nu met een houtje-touwtje oplossing eens in de zoveel tijd alle backups verwijderen en dan weer opnieuw beginnen. Dat is natuurlijk niet zoals het zou moeten werken.

¯\_(ツ)_/¯

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Kent iemand een RJ45 naar USB kabel die gebruikt kan worden voor een UPS (APC ES 700)? Ik heb de onderstaande besteld, maar mijn Synology geeft de melding "No UPS connected."
https://www.amazon.nl/gp/product/B088LW6JS2

De originele kost 51 euro, dus ik hoop eigenlijk dat er een goedkoper alternatief is.

[ Voor 17% gewijzigd door savagenld op 10-09-2020 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41

kraats

Ik rol

Als ik even snel Google zou je een AP9827 kabel moeten hebben, zoals deze: https://www.amazon.nl/Sta...-connector/dp/B004DVEWHY/

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@savagenld
Volgens mij is dat een kabel om een slimme meter uit te lezen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hebt deze nodig denk ik:
https://www.apc.com/shop/...ling-USB-to-RJ45/P-AP9827
of deze:
https://nl.aliexpress.com/i/32943178804.html

Beetje prijzig allemaal dus misschien is dit wat:
https://www.ebay.com/itm/...6bed5a:g:UaMAAOSwBkRZ9u-B

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 10-09-2020 12:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Heeft iemand de nieuwe Synology Photos app al geprobeerd? Ik kijk er al meer dan een jaar naar uit. Benieuwd naar de eerste ervaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

aex351 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:03:
Heeft iemand de nieuwe Synology Photos app al geprobeerd? Ik kijk er al meer dan een jaar naar uit. Benieuwd naar de eerste ervaringen.
De as-is Photos App voor DSM 7 ziet er eigenlijk hetzelfde uit als Synology Moments.
Beetje een strakker design, maar vooralsnog met minder functionaliteit.

Photo Station -> Photos App = veel changes
Moments -> Photos App = weinig changes

• aex351

aex351

I am the one

jordy-maes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:34:
[...]

De as-is Photos App voor DSM 7 ziet er eigenlijk hetzelfde uit als Synology Moments.
Beetje een strakker design, maar vooralsnog met minder functionaliteit.

Photo Station -> Photos App = veel changes
Moments -> Photos App = weinig changes
Hoe zit het dan precies met het delen van foto's en albums? Met Photo Station heb je fysieke handmatige albums met gebruikersrechten. Behoorlijk recht toe recht aan.

Terwijl moments heel erg gericht is op een individuele gebruiker en geautomatiseerde albums.

Kan je nu met Synology Photos ook een album aanmaken waar bijv anderen dezelfde rechten op hebben? Handig voor bijv vakantie fotos. Nu met Moments heeft iedereen zijn eigen album etc. Wat totaal niet praktisch is.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:39

DUX

blijft ook nu voor Oranje

M.v.Veelen schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:45:
Ik zit toch nog even met de Time Machine mogelijkheid van de Synology. Ik krijg na instellen van (ruime) quota na enkele backups de melding dat de ruimte vol zit terwijl het dan juist de bedoeling is dat de oudste backup ruimte maakt zodat de nieuwe backup kan worden gemaakt.

Nu heb ik mijn systeem in btfrs staan en niet in ext4 (ik zie ook nergens die voorwaarde, maar er wordt wel gesteld dat je alleen met ext4 de quota goed kan gebruiken), zou dat het issue kunnen zijn?

En, hoe zou ik te werk moeten gaan om dit naar ext4 om te zetten als m'n NAS voor onf. 70% vol zit met data en ik geen plek heb om de date ergens te "parkeren" zolang?
Ik had één MacBook Pro op mijn netwerk die een Synology-share met BTFRS gebruikte voor Time Machine. Weet je zeker dat je alle quota-instellingen goed doorlopen hebt?

- Op de shared folder
- Op (user) groups
- Op user

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• jordy-maes

jordy-maes

aex351 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:00:
[...]

Hoe zit het dan precies met het delen van foto's en albums? Met Photo Station heb je fysieke handmatige albums met gebruikersrechten. Behoorlijk recht toe recht aan.

Terwijl moments heel erg gericht is op een individuele gebruiker en geautomatiseerde albums.

Kan je nu met Synology Photos ook een album aanmaken waar bijv anderen dezelfde rechten op hebben? Handig voor bijv vakantie fotos. Nu met Moments heeft iedereen zijn eigen album etc. Wat totaal niet praktisch is.
Voor zover ik kan zien zijn der permissies gebaseerd op die van Moments.
Misschien dat dit in de toekomst nog aangepast zal worden, maar Photos is eigenlijk Moments in een nieuw jasje.

Je kan zoals in Moments een shared album maken (wat je kan delen via url of via user permissions)

• aex351

aex351

I am the one

jordy-maes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:51:
[...]

Voor zover ik kan zien zijn der permissies gebaseerd op die van Moments.
Misschien dat dit in de toekomst nog aangepast zal worden, maar Photos is eigenlijk Moments in een nieuw jasje.

Je kan zoals in Moments een shared album maken (wat je kan delen via url of via user permissions)
Dan snap ik even niet wat er precies vernieuwd is aan Synology Photos. Het hele idee was toch dat beide applicaties geïntegreerd zouden worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

aex351 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:52:
[...]

Dan snap ik even niet wat er precies vernieuwd is aan Synology Photos. Het hele idee was toch dat beide applicaties geïntegreerd zouden worden?
Folder view is iets wat nu supported is met Synology Photos, dit was niet zo in Moments.
Vooralsnog zijn er weinig nieuwigheden tussen Moments en Photos.

Echter is dit een Preview en zijn wellicht niet alle features ready.

• aex351

aex351

I am the one

jordy-maes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:58:
[...]

Folder view is iets wat nu supported is met Synology Photos, dit was niet zo in Moments.

DSM 7 is nu al meer dan een jaar in ontwikkeling. Hetgeen wat we nu zien dat kon je ook al terug zien in presentaties van begin dit jaar. Het lijkt mij niet dat er nu ineens in zo'n korte tijd nieuwe functionaliteit bijkomt.

• jordy-maes

jordy-maes

aex351 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:00:
[...]

DSM 7 is nu al meer dan een jaar in ontwikkeling. Hetgeen wat we nu zien dat kon je ook al terug zien in presentaties van begin dit jaar. Het lijkt mij niet dat er nu ineens in zo'n korte tijd nieuwe functionaliteit bijkomt.
Voor 7.0 misschien niet, maar 7.1 wel :)
Tevens is dit een Alpha versie van een product, ik kan 'tig games opnoemen die verbeterde functionaliteit hebben naar versie Beta of RC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:04
M.v.Veelen schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:25:
[...]

Ik moet nu met een houtje-touwtje oplossing eens in de zoveel tijd alle backups verwijderen en dan weer opnieuw beginnen. Dat is natuurlijk niet zoals het zou moeten werken.
Support ticket inschieten bij Synology?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2020 16:12 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Als je een album deelt met iemand, is er dan een mogelijkheid voor die persoon om hun favorieten te selecteren of een comment achter te laten?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• aex351

aex351

I am the one

jordy-maes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:02:
[...]
Voor 7.0 misschien niet, maar 7.1 wel :)
Tevens is dit een Alpha versie van een product, ik kan 'tig games opnoemen die verbeterde functionaliteit hebben naar versie Beta of RC.
Voor een product dat al 1-2 jaar bijna in ontwikkeling is, tal van keren is uitgesteld, zal waarschijnlijk op wat bug fixes na dit het eind product worden. Het is in deze behoorlijk onrealistisch om te veronderstellen dat ze op korte termijn nieuwe functionaliteit gaan uitbrengen voor Synology Photos dan. En al helemaal wanneer je bedenkt dat Synology nu pas een preview versie uitbrengt. Hierna dus een publieke beta en pas daarna live.

https://www.synology.com/...tos_Photo_Station_Moments

[ Voor 8% gewijzigd door aex351 op 10-09-2020 16:14 ]

• jordy-maes

jordy-maes

Greatsword schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:08:
[...]

Als je een album deelt met iemand, is er dan een mogelijkheid voor die persoon om hun favorieten te selecteren of een comment achter te laten?
Getest als owner, het antwoord op beide is nee. Nee geen favorieten, nee geen comments
Getest als public user, het antwoord op beide is nee. Nee geen favorieten, nee geen comments
Getest als andere user, het antwoord op beide is nee. Nee geen favorieten, nee geen comments

Wat je wel kan is als owner de foto's in een ander album steken dat je 'favorieten' noemt.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@jordy-maes Bedankt voor het testen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@M.v.Veelen
Ik heb een nieuwe package voor medusa gemaakt dat onder Python 3 draait.
Je kunt het vinden op mijn github,
https://github.com/BenjV/SYNO-packages

Dat package wat je geinstalleerd had maar niet in het package center te zien was kun je waarschijnlijk wel via de commandline verwijderen.
Als het nog draait eventeel eerst even stoppen vanuit Medusa zelf.
Daarna op de commandline inloggen en dit commando geven:
sudo synopkg uninstall medusa

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

[...]

Ik heb de preview nu draaien op een 218+ omdat ik erg benieuwd ben naar de nieuwe deelfuncties van foto's.
Die folders zijn wel ok en ook het feit dat je die dan kan delen met iemand. Moet nog even kijken hoe dat gaat als diegene ook een account op de nas heeft. Wat ik wel mooi zou vinden als je bijvoorbeeld standaard de foto's die herkend zijn als een bepaald persoon kan delen met een andere gebruiker maar dit zit er nu helaas niet in. Of gewoon standaard je nieuwe foto's.
Maar inderdaad, wie weet wat er nog gaat komen. Activeinsight is mooi trouwens.

Vmu

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
Beste mensen, ik heb een goedkope showmodel van een DS218j op de kop weten te tikken bij de MediaMarkt zonder verder enige toebehoren, maar nu blijk ik dus toch enkele essentiële zaken te missen zoals;
  • HDD beugel x 1
  • Schroeven voor HDD-adapter x 3
  • Schroeven voor bevestiging van de Synology-behuizing x 3
Is er iemand die mij van soortgelijke schroeven tegen een zachtaardige prijsje zou kunnen voorzien en het liefst ook nog de HDD beugel?

Met vriendelijke groet,
Indir

Afbeeldingen van missende toebehoren op pagina drie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

jordy-maes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:37:
[...]

Getest als owner, het antwoord op beide is nee. Nee geen favorieten, nee geen comments
Getest als public user, het antwoord op beide is nee. Nee geen favorieten, nee geen comments
Getest als andere user, het antwoord op beide is nee. Nee geen favorieten, nee geen comments

Wat je wel kan is als owner de foto's in een ander album steken dat je 'favorieten' noemt.
Kan je een album hebben met 2 owners?
Kan je een gedeelde album hebben die 2 gebruikers gebruiken als primaire album?

Waar ik dus naartoe wil: kan je net als met Photo Station een gedeelde album hebben waarin 2 gebruikers nagenoeg hetzelfde in kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
DUX schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:07:
[...]

Ik had één MacBook Pro op mijn netwerk die een Synology-share met BTFRS gebruikte voor Time Machine. Weet je zeker dat je alle quota-instellingen goed doorlopen hebt?

- Op de shared folder
- Op (user) groups
- Op user
Nee, ik heb alleen op de users een quotum ingesteld. Heb je een linkje waar eea wordt uitgelegd mbt quota voor de shareed folder en de groups ?
Ben(V) schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:27:
@M.v.Veelen
Ik heb een nieuwe package voor medusa gemaakt dat onder Python 3 draait.
Je kunt het vinden op mijn github,

Dat package wat je geinstalleerd had maar niet in het package center te zien was kun je waarschijnlijk wel via de commandline verwijderen.
Als het nog draait eventeel eerst even stoppen vanuit Medusa zelf.
Daarna op de commandline inloggen en dit commando geven:

[...]
Gelukt! Andere poort, maar na de settings te hebben teruggezet werkt het én zie ik 'm in het package center. Thanks !

[ Voor 41% gewijzigd door M.v.Veelen op 11-09-2020 07:05 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

Vmu schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:37:
[...]

Ik heb de preview nu draaien op een 218+ omdat ik erg benieuwd ben naar de nieuwe deelfuncties van foto's.
Die folders zijn wel ok en ook het feit dat je die dan kan delen met iemand. Moet nog even kijken hoe dat gaat als diegene ook een account op de nas heeft. Wat ik wel mooi zou vinden als je bijvoorbeeld standaard de foto's die herkend zijn als een bepaald persoon kan delen met een andere gebruiker maar dit zit er nu helaas niet in. Of gewoon standaard je nieuwe foto's.
Maar inderdaad, wie weet wat er nog gaat komen. Activeinsight is mooi trouwens.
Hopelijk is dit je spare NAS ;)
DSM7 mist nog te veel features om op mijn main NAS te draaien.
Ik draai DSM 7 nu in VirtualDSM op mijn VirtualMachineManager op DS918+.
Zelfs met 1 core en 2GB RAM is de software snel.
aex351 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 01:52:
[...]

Kan je een album hebben met 2 owners?
Kan je een gedeelde album hebben die 2 gebruikers gebruiken als primaire album?

Waar ik dus naartoe wil: kan je net als met Photo Station een gedeelde album hebben waarin 2 gebruikers nagenoeg hetzelfde in kunnen doen.
Als je een album aanmaakt in de 'Shared Photos Space', dan is deze automatisch gedeeld met alle users die toegang hebben tot de Shared Photos.
Je kan wel SynologyAD users én groepen toegang geven tot de shared space.Access permission is 'Management' of 'Entry'.

Daarnaast lijkt het erop dat je nog wel specifieke users toegang kan geven door het album te sharen met Synology users. Dan kan je Read of Write permissies inschakelen.
Je ziet het album dan verschijnen bij 'Shared With Me'.

Werkt het dus even vlot zoals in Photo Station? Nee, niet volledig, maar het concept van permissies is wel nagemaakt.
Werkt het zoals in Moments? Nee, maar in Photos is het een verbetering. Moments was enkel delen met publiek of niks.

[ Voor 28% gewijzigd door jordy-maes op 11-09-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
jordy-maes schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:06:
[...]

Hopelijk is dit je spare NAS ;)
DSM7 mist nog te veel features om op mijn main NAS te draaien.
Ik draai DSM 7 nu in VirtualDSM op mijn VirtualMachineManager op DS918+.
Zelfs met 1 core en 2GB RAM is de software snel.
Heb hier ook wel oren naar, om dit op m'n 920+ te draaien. Welke stappen moet ik hiervoor nemen, heb je een link naar een tut voor me?

Edit: ik zie dat je je daarvoor eerst had moeten inschrijven. Nvrmnd.

[ Voor 6% gewijzigd door M.v.Veelen op 11-09-2020 10:58 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

M.v.Veelen schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:49:
[...]

Heb hier ook wel oren naar, om dit op m'n 920+ te draaien. Welke stappen moet ik hiervoor nemen, heb je een link naar een tut voor me?
Om Virtual DSM te installeren?
Vrij eenvouding. In beknopte vorm.

Prereqs
- Nas met Virtual DSM ondersteuning (918+ en 920+ horen daar bij)
- Toegang hebben tot de DSM 7 preview. Ik zie veel mensen hun PAT files delen, maar dit is tegen de regels in.

Stappen
- Network Interface van je NAS op Balance-SLB of Balance-TCP zetten, met de optie 'enable openVSwitch'
- Package te downloaden: Virtual Machine Manager
- Wat storage dingen configureren, maar wijst zichzelf uit.
- DSM 7 preview downloaden naar je pc (Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EhdIv3HX0AE0Mac?format=png&name=small)
- Op de Virtual Machine Manager een nieuwe VM spinnen met de gratis licentie van Synolgoy en dan je package uploaden naar de NAS
- Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
jordy-maes schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:57:
[...]

- Toegang hebben tot de DSM 7 preview. Ik zie veel mensen hun PAT files delen, maar dit is tegen de regels in.
Helemaal mee eens hoor. Maar ik vind het dan alleen vreemd dat je de files wel direct van de Synology site kunt downloaden zonder login/password en ik dacht ook geen NDA akkoord of preview verificatie te hebben gezien bij installatie. Ik heb mij niet opgegeven bij de preview, de files direct van Synology gedownload en nergens mee akkoord gegaan. Ik draai natuurlijk nog steeds wel de software van Synology en gebruik misschien een loophole, maar ik betwijfel of dit is afgeschermd in hun licentie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy-maes

jordy-maes

kraades schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:10:
[...]

Helemaal mee eens hoor. Maar ik vind het dan alleen vreemd dat je de files wel direct van de Synology site kunt downloaden zonder login/password en ik dacht ook geen NDA akkoord of preview verificatie te hebben gezien bij installatie. Ik heb mij niet opgegeven bij de preview, de files direct van Synology gedownload en nergens mee akkoord gegaan. Ik draai natuurlijk nog steeds wel de software van Synology en gebruik misschien een loophole, maar ik betwijfel of dit is afgeschermd in hun licentie.
Klopt, mits je de link kent, heb je de files.
Als je via de officiele weg aanmeld, krijg je wel een NDA ;)
Het is niet omdat je aan iets kan, dat je het mag gebruiken.

Ergens in de algemene usage agreemens staat wel iets van dat je geen preview/beta software van Synology mag delen e/d.

Edit: https://www.synology.com/...Release_Program_Agreement deze is van toepassing.

3.2 You may not (and may not authorize or enable a third party to): (i) reverse engineer, decompile, disassemble, or otherwise attempt to discover the source code or other trade secrets in the pre-release product(s); (ii) access the pre-release product(s) in order to build a similar or competitive application, service, feature or another competitive purpose; (iii) share, publish, distribute, host, rent, lease, sell, commercialize, sublicense, assign or otherwise transfer the pre-release product(s), or the access or use of the pre-release product(s) to any third-party. Synology owns all right, title, and interest in and to the pre-release product, including but not limited to all intellectual property and proprietary rights therein. Synology reserves all rights and licenses not expressly granted herein.

[ Voor 37% gewijzigd door jordy-maes op 11-09-2020 11:21 . Reden: bron NDA ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@jordy-maes
Klopt, maar in dit geval download je (ik) direct van de Synology site zonder akkoord gegaan te zijn met de preview voorwaarden. In DSM verwijst men met niet naar deze voorwaarden. Ook wordt -voor zover ik kan zien- niet aangegeven dat het een preview betreft. Er wordt alleen verwezen naar de algemene EULA (copy/paste DSM 6?). Hierin wordt wel gebruik afgeschermd voor software die buiten de gebruikelijke kanalen is verkregen. Niet al te duidelijk mijns inziens, maar uiteindelijk krijgt Synology alsnog "gelijk". ;)

Einde licentie geneuzel... :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

M.v.Veelen schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 06:53:
Nee, ik heb alleen op de users een quotum ingesteld. Heb je een linkje waar eea wordt uitgelegd mbt quota voor de shareed folder en de groups ?
Niet direct, maar de schermen zijn zelf makkelijk te vinden:

Control Panel > Shared folders > Edit > Tabblad Advanced
Control Panel > Group > Edit > Tabblad Quota
(En user had je zelf al gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
DUX schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:31:
[...]

Niet direct, maar de schermen zijn zelf makkelijk te vinden:

Control Panel > Shared folders > Edit > Tabblad Advanced
Control Panel > Group > Edit > Tabblad Quota
(En user had je zelf al gevonden)
Dat bedoelde ik niet ;-) Er wordt in geen enkele tutorial over het instellen van Time Machine gesproken over dat je ook de shared folder en de group moet instellen vwb een quotum. Tenminste, niet in de eerdergenoemde en ook niet in enkele andere die ik had gevonden.
ThinkPadd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:05:
[...]

Support ticket inschieten bij Synology?
Zojuist gedaan, wie weet wat ze als oplossing kunnen bieden :-)

[ Voor 16% gewijzigd door M.v.Veelen op 11-09-2020 19:41 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

M.v.Veelen schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:22:
Dat bedoelde ik niet ;-) Er wordt in geen enkele tutorial over het instellen van Time Machine gesproken over dat je ook de shared folder en de group moet instellen vwb een quotum. Tenminste, niet in de eerdergenoemde en ook niet in enkele andere die ik had gevonden.
Oh, nee, maar zo bedoelde ik mijn oorspronkelijke opmerking ook niet. Dat was meer in de trend van "had je niet per ongeluk een quota ingesteld op die andere plekken die je nu dwars zit", los van eventuele Time Machine-instellingen. Ik heb een BTFRS-shared folder aangemaakt voor Time Machine, met alleen een quotum op userniveau voor de gebruiker die wegschreef naar die map. Limiet stond op 1TB.

Wat me wel opvalt is dat het quotum aldaar aangeeft dat er pas 333GB versnoept is geeft de shared folder zelf aan een size van 666GB te hebben...

Anyhow, er is wel wat te vinden over wat je allemaal moet doen op je Synology inzake Time Machine:

- Zelfde issue als jij hebt: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/131975
- Tutorial: https://majorgear.tech/gu...time-machine-on-synology/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Jullie hebben het over je Mac time machine naar de nas? Ik heb dat een tijdje werkend gehad.
Volgens mij had ik alleen een disk quotum op de gebruiker gezet en niet op de map. Anders had ik geen speciale gebruiker aan hoeven maken. De backup vrat al mijn vrije ruimte op omdat ik geen map quotum kon zetten. Dat stopte toen ik een eigen user ervoor maakte en die beperkingen gaf.
Ik doe het nu niet meer omdat ik van nas ben gewisseld en ik vind het wel even goed zo, alles wat ik wil bewaren zit toch in drive of in dropbox en die time machine backup in de mac gaf om de haverklap popups dat de backup niet gelukt was. Later werkte het dan weer wel maar kwam daarna toch weer die melding.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
ThinkPadd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:56:
Waarom zou je EXT4 willen gebruiken als je NAS ook BTRFS aan kan?
Wat ik begreep is BTRFS namelijk superieur aan EXT4 qua integriteitsbewaking van je files, ik zou dan ook zeker niet teruggaan naar EXT4.

Je hebt deze handleiding gevolgd? https://www.synology.com/...ogy_NAS_with_Time_Machine
Doh..... ik heb m'n systeem juist in ext4 staan en NIET in btfrs. Ik had niet goed gekeken.

Hier lees ik weer dat iemand juist de map een quotum heeft gegeven.

Dus, dan nu de vraag (niet alleen voor de Time Machine backups, maar dus ook ivm btfrs dat dus een betere oplossing zou zijn dan ext4): hoe op een vlotte en veilige manier van ext4 naar btfrs over te stappen met 75% van de schijfruimte gevuld en slechts 1 volume ?

Edit:

Als ik dit zo lees dan kan ik het beter zo laten.

[ Voor 7% gewijzigd door M.v.Veelen op 11-09-2020 22:23 ]

¯\_(ツ)_/¯

• aex351

aex351

I am the one

Hoe doen jullie het met bijv de Windows documenten folder. Ik weet dat OneDrive deze kan overnemen. En dus dat de Windows Documenten folder gesynced wordt met OneDrive. Maar dit principe kan je ook doen met Synology Drive. Of is het handiger om een share hiervoor aan te maken en deze te koppelen in Windows. Dus dat er direct gelinkt wordt aan de share. Bijv. \\Home\Documenten.

• technorabilia
@aex351
Het is ook persoonlijke voorkeur. Ik heb beide gebruikt. Synology drive heeft functionaliteit als lokale beschikbaarheid, versiebeheer etc. Een share koppelen is recht toe recht aan en basic.

Zelf kies ik meer voor een minimalistische oplossing en kies zelf wel wanneer ik iets op de Synology save. Andere zweren bij uitgebreide functionaliteit cq. hebben dat nodig.

👉🏻 Blog 👈🏻

• aex351

aex351

I am the one

kraades schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:46:
@aex351
Het is ook persoonlijke voorkeur. Ik heb beide gebruikt. Synology drive heeft functionaliteit als lokale beschikbaarheid, versiebeheer etc. Een share koppelen is recht toe recht aan en basic.

Zelf kies ik meer voor een minimalistische oplossing en kies zelf wel wanneer ik iets op de Synology save. Andere zweren bij uitgebreide functionaliteit cq. hebben dat nodig.
Ik had het eerst ook via een share. Maar tegelijkertijd is Drive ook wel handig. Dus dat heb ik nu ook in gebruik. Met als gevolg op twee plekken soortgelijke bestanden.

Kan je tegenwoordig zonder problemen ook .git bestanden bijvoorbeeld synchroniseren met Drive? Of is dat nog steeds niet aan te bevelen.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 23:03

JdM

Humbled

Ik heb een vraag over de rechten/machtigingen/gebruikersaccounts in combinatie met Calendar:

Er zijn een aantal gebruikersaccounts op mijn Syno die niet meer actief zijn, maar waarvan de data uit Calendar wel beschikbaar moet blijven (ik kan ze dus niet verwijderen).
Nu heb ik de betreffende accounts uitgeschakeld, maar deze gebruikers zijn nu wel nog zichtbaar en selecteerbaar in de gastenlijst bij event-uitnodigingen en dat is niet de bedoeling. Ik had de hoop dat een uitgeschakeld account ook niet meer te selecteren zou zijn in Calendar.
In de knowledge base vind ik niets over aanpassingen van de gastenlijst en ik vraag me af of iemand me kan zeggen welke instelling ervoor zorgt dat een bepaalde gebruikersaccount zichtbaar is in Calendar.
Ik heb namelijk ook meerdere gebruikersaccounts die actief zijn, maar toch niet zichtbaar zijn (of ooit zijn geweest) in Calendar. Wat zie ik over het hoofd?
Na wijzigen instellingen overigens ook de Syno een keer opnieuw opgestart, zonder gewenst resultaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik kan geen quotum instellen op de shared folder (ext4). Grrr.....

Ben nu alles aan het backuppen om straks toch naar btrfs te kunnen gaan. Het schijnt dat er geen merkbare verschillen zijn in de performance dus dan toch maar overstappen.

Worden met de synology-settings ook de shares en users overgenomen met alle ingestelde rechten eigenlijk? Dus als ik die naderhand terugzet, is dan alles weer bij het oude en kan ik dan de data weer terugpompen?

[ Voor 41% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-09-2020 12:45 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt quota opzetten voor users en groups.
Voor je zo'n hele operatie om naar btfrs te gaan gaat uitvoeren zou ik eerst eens kijken of je niet met group quota kunt werken.
Maak een nieuwe group aan met de quota die je wilt hebben en voeg de users die je wilt aan die groep toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb een group aangemaakt en de users toegevoegd. De group heb ik een quotum van 2TB gegeven. Moet ik de users dan nu quotum-vrij maken? Het is dan nu, lijkt wel, wie het eerst komt die het eerst maalt toch?

Edit:

Je zou toch zeggen dat er wel iemand anders met een Synology, ext4 en Mac's een werkende TIme Machine set-up zou hebben. Niemand?

[ Voor 25% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-09-2020 20:00 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

M.v.Veelen schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:09:
Ik heb een group aangemaakt en de users toegevoegd. De group heb ik een quotum van 2TB gegeven. Moet ik de users dan nu quotum-vrij maken? Het is dan nu, lijkt wel, wie het eerst komt die het eerst maalt toch?

Edit:

Je zou toch zeggen dat er wel iemand anders met een Synology, ext4 en Mac's een werkende TIme Machine set-up zou hebben. Niemand?
Werkt het helemaal niet of een beetje? Het zou niet uit moeten maken hoeveel quotum die gebruiker heeft.
Heb je aan de bonjour services gedacht?

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ja, het maken van de backups werkt. Geen schijven die verdwijnen oid. Alleen op een gegeven moment bij alle Mac's de melding dat de schijf vol is. En dat zou dus juist niet moeten. De Bojour services zet je al in het begin van de tutorial aan, dus dat zou het probleem dan niet moeten zijn.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

M.v.Veelen schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:58:
Ja, het maken van de backups werkt. Geen schijven die verdwijnen oid. Alleen op een gegeven moment bij alle Mac's de melding dat de schijf vol is. En dat zou dus juist niet moeten. De Bojour services zet je al in het begin van de tutorial aan, dus dat zou het probleem dan niet moeten zijn.
Dat is inderdaad vaag. Tenzij er toch ergens een quotum staat dat te klein is.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
Iemand enig idee hoe je deze type schroefjes voor het bevestigen van harde schijven noemt, en waar ik ze potentieel aan zou kunnen schaffen?

Afbeeldingslocatie: https://www.disczone.net/wp-content/uploads/2012/08/IMG_6752.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Indir schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:15:
Iemand enig idee hoe je deze type schroefjes voor het bevestigen van harde schijven noemt, en waar ik ze potentieel aan zou kunnen schaffen?

[Afbeelding]
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 18:36
Wellicht is de vraag al eerder gesteld, maar een snelle zoektocht leverde nog niets op.

Ik zit met het volgende: ik heb een 4-bay NAS met vier schijven. Drie van de schijven zijn even groot, en een ervan is groter. Filesystem Btrfs, Synology Hybrid RAID (SHR)

Omdat de ruimte op de 4-bay NAS voor 98% vol is, wil ik mijn 2-bay NAS uitbreiden. De data van die 2-bay NAS is inmiddels volledig overgezet op twee externe harde schijven. Dat betekent dat ik nu een lege 2-bay NAS heb, waarin ik het liefst twee schijven van dezelfde grootte in plaats.

Naast dat ik het zonde vind dat er 2TB van die schijf ongebruikt is (de rest is 3x 8TB), vind ik het prettig om dezelfde schijven in een systeem te hebben, en bespaart het mij een paar tientjes op de aanschaf. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de grootste schijf (10TB) uit mijn 4-bay NAS te halen, zonder dat dit enige effect heeft op de data of het systeem. Moet ik daarbij ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je kunt wel die 10TB eruit halen, maar dan moet je een nieuwe 8TB plaatsen anders blijft de raid corrupt en ben je de raid functionaliteit kwijt.

Omdat je SHR hebt is het ook mogelijk om een van die 8TB disken te vervangen door een 10TB disk dan krijg je SHR weer 2TB extra ruimte.

Bedenk wel dat op het moment dat je een disk eruit haalt en totdat de rebuild gereed is, je geen bescherming meer hebt tegen een disk uitval.
Ik zou dus minimaal eerst een scrubbing doen en een uitgebreide smart test op alle disken om er zeker van te zijn dat al je disken in goede conditie zijn.

En uiteraard altijd een eerst een backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

M.v.Veelen schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:58:
https://www.synology.com/...d_folders_exceeding_16_TB
Is dit wellicht nog een bron van problemen?

"Stel de gebruikersquota in op het volume met uw Time Machine gedeelde doelmap. Een gebruiker mag maximaal 4095 GB van een bepaalde gedeelde map gebruiken."

[ Voor 11% gewijzigd door DUX op 15-09-2020 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Hi @DUX , bedankt voor het meedenken. Nee, ik heb sowieso slechts 4 x 3TB opslag en het grootste quotum dat ik heb ingesteld is 1TB voor "mijn" user. Gisteren de 1e backup gedraaid en nu wachten tot de incremental (ja toch?) backups de ruimte vullen en dan zien wat er gebeurt. Zal om het te bespoedigen even wat grote bestanden op de schijf erbij zetten ;) .

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
@Ben(V)
Ben(V) schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:20:
Je kunt wel die 10TB eruit halen, maar dan moet je een nieuwe 8TB plaatsen anders blijft de raid corrupt en ben je de raid functionaliteit kwijt.
Excuus als dit een vreemde vraag is; maar ik ben niet bekend op dit terrein 8)7 en ben erg voorzichtig met de data (foto- en video-archieven van een familielid). Ik heb ook geen mogelijkheid om de data op de huidige DS418play volledig te backuppen in verband met ruimtegebrek -- is het risico op dataverlies substantieel, of eerder een uitzondering?

En dan eigenlijk mijn hoofdvraag: gaat het vervangen van de schijven zo makkelijk als de NAS uitzetten, schijf eruit, nieuwe schijf erin, en laten rebuilden? Heeft dit nog gevolgen waar ik rekening mee moet houden?

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:20:
Nee, dit kan NIET.

@Kesasar, je kan in geen enkel geval een kleinere HDD als vervanging gebruiken voor een rebuild. Ook al wordt de ruimte niet gebruikt.

Daarnaast zou ik in geen geval 'klooien' net een array zonder een goede backup (die backup zou je hoe dan ook moeten hebben als de data zo belangrijk is).

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 15-09-2020 16:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
@DukeBox
Was mij al helder. Nu hopen dat het mogelijk is om de configuratie succesvol te laten rebuilden met het wisselen van een van de 8TB schijven met een 10TB schijf.

Dat doen zonder backup is een vervelend risico, maar meer dan ca. 10TB heb ik niet beschikbaar voor de backups. Vandaar een risicoinschatting -- en hopelijk wat lezen over ervaring dat mensen hebben met dit soort situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Kesasar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:53:
Dat doen zonder backup is een vervelend risico, maar
Als je de mirror 'schoon' breekt (dus nas uitzetten) 8TB disk er uit en veilig bewaren dan is dat je 'backup' (eigenlijk je disaster recovery). Als de array dan weer 100% ok is kan je een échte backup inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij kan het wel.
Er zit wel een grotere disk in maar daar wordt maar 8TB van gebruikt, dus tenzij Synology een extra check op de grootte van de disk heeft ingebouwd moet het kunnen.

Overigens zou ik ook zoiets nooit doen als ik geen backup had.
En de betere oplossing is natuurlijk een 8TB disk te vervangen door een 10TB versie, maar ook hier, niet aan beginnen zonder backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DukeBox schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:13:
[...]

Als je de mirror 'schoon' breekt (dus nas uitzetten) 8TB disk er uit en veilig bewaren dan is dat je 'backup' (eigenlijk je disaster recovery). Als de array dan weer 100% ok is kan je een échte backup inregelen.
Het is een raid 5 set en geen mirror.
Dus een enkele disk bevat maar een deel van de data blokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:25:
Het is een raid 5 set en geen mirror.
Had inderdaad de originele post niet gelezen, dacht dat het om een 2-bay (met SHR) ging.
Volgens mij kan het wel.
Nee, het kan écht niet (tenzij je handmatig via de CLI aan de gang gaat met mdadm)
Als de capaciteit van bestaande schijven onderling verschilt, moeten de nieuwe schijven gelijk zijn aan of groter dan de grootste bestaande schijf
bron: (naast eigen ervaring) https://www.synology.com/..._pool_expand_replace_disk

@Kesasar Dan wordt het inderdaad lastig.. sterker nog, ik zou het risico niet eens nemen met een RAID5 (/SHR+1) set om deze (bewust) degraded te maken zonder backup.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 15-09-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
@DukeBox
Ik heb een 4-bay NAS met vier schijven. Drie van de schijven zijn even groot, en een ervan is groter. Filesystem Btrfs, Synology Hybrid RAID (SHR)
Dus als ik het goed begrijp is deze opstelling gewoon een RAID5, en kan ik nooit een van de schijven vervangen door een grotere schijf? Of wordt er nu alleen verder gereageerd op het vervangen van de 10TB met een kleinere schijf?

In het andere geval vervang ik enkel een van de 8TB schijven met een 10TB en wordt de situatie als volgt:

4-bay NAS (momenteel draaiend, btrfs, SHR):
- 2x 10TB (waarvan 1 nieuw)
- 2x 8TB

2-bay NAS (momenteel niet aangesloten):
- 2x 8TB

In het geval ik hier niet aan moet beginnen (te groot risico), vervang ik niets, en zijn alle schijven gelijk aan elkaar met uitzondering van een 10TB in de 4-bay NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Kesasar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:28:
@DukeBox
Dus als ik het goed begrijp is deze opstelling gewoon een RAID5, en kan ik nooit een van de schijven vervangen door een grotere schijf?
Zowel RAID5 als SHR+1 kan je vergroten. Het voordeel van SHR is dat niet alle HDD's even groot moeten zijn om gebruik te maken van meer opslag ruimte (zie de synology raid calculator voor details). Bij RAID5 is dat pas nadat alle HDD's gelijk zijn aan de kleinste HDD van de array.

Dus ja, wat je wil kan, het zal ook vast goed gaan maar je zal altijd zien dat wanneer het om belangrijke data gaat het opeens niet volgens plan gaat en je alle data kwijt bent.
Neemt niet weg dat er ook iets andere mis kan gaan met een 100% ok array en je alle data kwijt bent, dus een backup is eigenlijk stap 1 als de data belangrijk is.

• M.v.Veelen
Helaas. Vanmorgen toch weer de melding dat de schijfruimte vol is (ruimte zat, maar het quotum is opgebruikt) en dus geen automatische verwijdering van oude backups om ruimte te maken voor nieuwe backups.

Wel dit nog als suggestie gekregen van Synology:
Please confirm whether the issue is happening over SMB or AFP?

• If Bonjour broadcast via SMB is used, try to use AFP

• If Bonjour broadcast via AFP is used, try to manually mount the destination folder (using afp://NAS/TM_folder in Finder) and then manually select the mounted folder as the backup disk in TM setting, and back up again.

It's very common that OSX updates make TM backup (.sparsebundle file) unusable.
If you fail to run TM backup after OSX updates, try the following:

1. Create a new account on NAS, and use that account to perform the TM backup on Mac.

2. If 1 does not help, create a new shared folder on NAS and make it a Time Machine destination folder. Then, back up to the new shared folder with the original TM account.

3. If 1 and 2 do not help, try to back up to the new shard folder with the new account.

If either of the 3 tips works, this indicates OSX update has somehow corrupted TM settings on Mac.

If none of the above tips helps, please provide Time Machine logs:

How to collect Time Machine debug log

1. Open Terminal in Mac and run the command below:

log stream --level debug --predicate 'subsystem == "com.apple.TimeMachine"' --style compact &> ~/Desktop/tm_debug.log

2. Reproduce the Time Machine issue.

3. Sending us the "tm_debug.log" on the desktop.

We also need the kernel log.

Please follow the instructions below to send us the debug log of your system for further diagnosis.

1. Log into the DiskStation Manager with administrator account.

2. Go to Main Menu > Support Center > Support Services > Log Generation > Select System > Click the Apply button.

3. Click the "Generate logs" button and the log will be generated to your computer.
Maar ben nu niet thuis en heb er ook weinig vertrouwen meer in dat het gaat lukken. Ga wel verder met proberen, maar OK....

Is het dan toch ext4-gerelateerd?

¯\_(ツ)_/¯

Kesasar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:28:
@DukeBox

[...]

Dus als ik het goed begrijp is deze opstelling gewoon een RAID5, en kan ik nooit een van de schijven vervangen door een grotere schijf? Of wordt er nu alleen verder gereageerd op het vervangen van de 10TB met een kleinere schijf?

In het andere geval vervang ik enkel een van de 8TB schijven met een 10TB en wordt de situatie als volgt:

4-bay NAS (momenteel draaiend, btrfs, SHR):
- 2x 10TB (waarvan 1 nieuw)
- 2x 8TB

2-bay NAS (momenteel niet aangesloten):
- 2x 8TB

In het geval ik hier niet aan moet beginnen (te groot risico), vervang ik niets, en zijn alle schijven gelijk aan elkaar met uitzondering van een 10TB in de 4-bay NAS.
Wat Synology doet in een SHR met ongelijke schijven dat hij probeer een combinatie van raidsets te maken en die weer samen te voegen.

Dus jij hebt nu een raidset met 3x 8TB + 1x 10TB, daar kan hij niet anders van maken dan een Raid 5 set van 4x 8TB en blijft 2TB ongebruikt.
Als je een van die 8TB disken zou vervangen door een 10TB, dan heeft hij 2x 2TB over en daar maakt hij dan een Raid 1 set van en voegt die samen met de 4x8TB in Raid 5.

Wat ik in jouw geval zou doen is een nieuwe 8TB disk in die tweede Nas stoppen en dan eerst je belangrijkste data daar naartoe backuppen.
Vervolgens de eerste Nas uitzetten en een van de twee 8TB disken vervangen door een 10TB disk, weer opstarten en de recovery laten draaien om de raidset weer te rebuilden.
Dat gaat heel lang duren wel meer dan een dag.

Op deze manier heb je in ieder geval een deel van je data veilig gesteld.
Het risico dat je loopt is dat gedurende die rebuild er een disk defect gaat, vandaar mijn advies om eerst te scrubben en een uitgebreide smart test op alle disken te laten uitvoeren.

Aangezien je nu ook geen backup hebt kan die data nooit echt belangrijk zijn, anders had je dat wel eerder ingeregeld.
Ik heb dit soort acties meerdere keren uitgevoerd en nooit problemen gehad, maar dat is uiteraard geen enkele garantie.

• Vmu

Vmu

Rotatate

M.v.Veelen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:50:
Helaas. Vanmorgen toch weer de melding dat de schijfruimte vol is (ruimte zat, maar het quotum is opgebruikt) en dus geen automatische verwijdering van oude backups om ruimte te maken voor nieuwe backups.

Wel dit nog als suggestie gekregen van Synology:

[...]

Maar ben nu niet thuis en heb er ook weinig vertrouwen meer in dat het gaat lukken. Ga wel verder met proberen, maar OK....

Is het dan toch ext4-gerelateerd?
Had je al een backup compleet of kan dit nog steeds de eerste zijn?
Als het de eerste backup is kun je hem misschien wat meer ruimte geven.

Vmu

• M.v.Veelen
@Vmu Dit was de 1e backup (volledig gelukt), plus een aantal incrementals erna en vervolgens nog eentje waarbij ik heb gezorgd voor wat extra data op de MacBook Pro zodat de ruimte wat eerder vol was. Dus ik heb een aantal mogelijkheden in Time Machine om terug te gaan, maar het backuppen is vanaf nu gestopt.

Ik ga de suggesties van Synology nog wel proberen, maar ik krijg maar niet helder of het nu met ext4 te maken heeft of niet. Eigenlijk is er nog niemand geweest die me dat duidelijk heeft kunnen maken.

¯\_(ツ)_/¯

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41

kraats

Ik rol

@M.v.Veelen Kun je zien welke maximumgrootte van backuplocatie TimeMachine laat zien? Is dat de grootte van je NAS-Volume, of is het de grootte van je quotum? Alleen bij dat laatste zal hij zelf oude backups weggooien om binnen de ruimte te blijven, neem ik aan. Anders krijgt hij gewoon een schrijffout bij het maken van de backup

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Vmu

Vmu

Rotatate

Ik heb het wel werkend gehad met een eigen user op de nas voor time machine met daarop een quotum. Heb jij dat ook zo ingesteld?

Vmu

• M.v.Veelen
kraats schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:56:
@M.v.Veelen Kun je zien welke maximumgrootte van backuplocatie TimeMachine laat zien? Is dat de grootte van je NAS-Volume, of is het de grootte van je quotum? Alleen bij dat laatste zal hij zelf oude backups weggooien om binnen de ruimte te blijven, neem ik aan. Anders krijgt hij gewoon een schrijffout bij het maken van de backup
Hij geeft keurig het ingestelde quotum aan als maximale grootte voor de schijf. Kan nu geen schermprintje maken, maar dat stelde me juist gerust dat het goed zou gaan dit keer. Helaas.....
Vmu schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:59:
Ik heb het wel werkend gehad met een eigen user op de nas voor time machine met daarop een quotum. Heb jij dat ook zo ingesteld?
Dat is ook precies zoals ik het heb ingesteld. De vraag is alleen of dit in jouw geval ook was met een ext4 bestandsindeling of toch btrfs.

Dus eenmalig ingesteld en de backups laten starten. Niet achteraf iets aangepast oid. en toch de schijfruimte (1TB) vol terwijl er dus wel degelijk meer ruimte op de NAS aanwezig is.

¯\_(ツ)_/¯

• Vmu

Vmu

Rotatate

Ik zat op btrfs.

[ Voor 95% gewijzigd door Vmu op 16-09-2020 14:25 ]

Vmu

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik heb een package voor SickChill met Python 3 gemaakt.
Hij is hier te downloaden.

Eerst even Python 3 van de SynoCommunity installeren.

Als je al een versie van SickChill hebt draaien moet je vanuit SickChill een backup maken,
Daarna vanuit het package center SickChill verwijderen.
Dan een manual install van het gedownloaded package doen.
SickChill weer starten en de vanuit SickChill de backup restoren.

EDIT:
Ik heb ook een Synology package voor Medusa gemaakt.
Die is ook op dezelfde github te vinden.

Have fun. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 16-09-2020 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
kraades schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:48:
@Sppak
Ik denk eerlijk gezegd dat het overzicht niet is bijgewerkt. Als je de "Opmerking" kolom bij het EFRX model uitklapt dan wordt de DS920+ helemaal niet genoemd bij zowel compatible als incompatible modellen. Je zou het voor alle zekerheid kunnen checken bij Synology support. In de praktijk zal het denk ik prima werken.

V.w.b. het geheugen kun je op basis van de eerdere ervaringen die hier worden genoemd ook voor niet-Synology geheugen gaan. Ik zou dan wel extra opletten dan je dezelfde specificaties hanteert. Qua capaciteit lijkt meer dan de geadviseerde hoeveelheid geheugen ook te werken. Je zou ook voor alle zekerheid de maximale capaciteit kunnen hanteren. Ik kan mij voorstellen dat je in bepaalde situaties kiest voor Synology geheugen bijvoorbeeld in professionele opstellingen (i.v.m. support door de leverancier). Kortom het hangt af van de situatie. Maar in de praktijk zal het wel loslopen denk ik.

In dit topic staan best veel ervaringen met geheugen. Ook merk en type worden genoemd.
Op jouw advies heb ik inderdaad eens geschreven naar Synology. Waar het in feite op neer komt is dat zij geen SMR schijven aanraden en de CMR schijven dus gewoon zouden moeten, al raden ze wel aan de comptabiliteitslijst aan te houden. Voor het geheugen geld hetzelfde, maar daarvan kunnen ze het niet controleren als men het eruit haalt en alsnog garantie claimt.

Wat het geheugen betreft zie ik wel even wat ik doe, want ik had even niet in de gaten dat mijn 415+ nu maar 2GB heeft, dus ik verdubbel al. Wat schijven betreft twijfel ik nog of ik weer voor de EFRX moet gaan of dat ik nu toch maar overstap op de Seagate.

Daarna moet ik nog gaan kijken hoe ik overga op de nieuwe. Schijven overzetten, config overzetten naar nieuwe, nieuwe compleet nieuw opbouwen, nieuwe schijven laten rebuilden. Geen idee wat het beste en/of handigste is.

Verwijderd

Ik kan me haast niet voorstellen dat de volgende vraag niet al hier gesteld is, maar kan het toch niet vinden. Heeft iemand een antwoord of kan me naar het juiste antwoord verwijzen?

Schijf gecrashed, dus wil backup (individuele bestanden) van NAS terugzetten naar HDD. Dat kan uiteraard via file station, maar is het niet mogelijk de nas direct, bijvoorbeeld via usb, aan mijn computer te koppelen en dan te kopieren? Ik zag de USB play copy, maar dat werkt voor mij niet. Doel is om het kopieren sneller te laten verlopen (gaat om enkele TB's) en ik heb het idee dat rechtstreeks koppelen sneller gaat dan via netwerk.
Nee dat is niet mogelijk, dan zou een PC een disk moeten emuleren richting de Nas.
Wat wel kan is je data vanaf de PC op een externe USB disk zetten en die daarna aan de NAS koppelen.
Maar dan moet je twee keer kopieren en of dat in totaal sneller gaat betwijfel ik

[ Voor 82% gewijzigd door Ben(V) op 17-09-2020 10:16 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Weet iemand een site waar de throughput van de VPN server van de nieuwe series staan, en dan met name de 920+. Ik kan met Google niks vinden over de VPN throughput van die NAS.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2020 12:11 ]

• novastorm76
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:54
Goedemiddag allemaal,

Vanochtend werd mijn ontbijt verstoort met een piepend geluid vanuit mijn kantoortje. Wederom was mijn volume weer gecrashed van mijn ds412+. Dit is denk ik nu de 4e keer (waarvan de vorige crash een paar maanden geleden was). Dit keer was het makkelijk op te lossen door te rebooten (kon de webui niet meer in). Maar de vorige keer was het volume niet meer te beschrijven, wat ik ook deed. Ik heb toen ervoor gekozen om alle data van de disks over te zetten en later weer terug te zetten.

Nu heb ik van de week weer eens Docker geinstalleerd om pi-hole te draaien op mijn synology, en ik kan mij niet van de gedachte onttrekken dat de vorige keer ik ook Docker draaide.

Zou Docker op een of andere manier een oorzaak kunnen zijn van het falen van mijn volume? Ik moet nog op onderzoek uit, maar drukte op het werk dicteert mij iets anders te doen.

En, is het falen van je volume een teken dat je schijven ook aan het falen zijn (ook al geeft smart geen issues?)

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:30
Even het volgende,
Mijn nas 214+ heeft het begeven en ik zou de 220+willen aanschaffen.
Kan ik gewoon mijn huidige harde schijven erin plaatsen en formateren via de nas?
Heb al mijn gegevens kunnen redden dus zou ik gewoon nieuw willen starten

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 17:10
Gunth schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:49:
Even het volgende,
Kan ik gewoon mijn huidige harde schijven erin plaatsen en formateren via de nas?
Mag ik jou vragen wat er precies is gebeurd met je 214+?
Ik heb namelijk dezelfde NAS. Die van mij draait nog zonder problemen, maar ben wel benieuwd naar wat er met jouw NAS gebeurd is.

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:30
avec_style schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:42:
[...]

Mag ik jou vragen wat er precies is gebeurd met je 214+?
Ik heb namelijk dezelfde NAS. Die van mij draait nog zonder problemen, maar ben wel benieuwd naar wat er met jouw NAS gebeurd is.
brave telenet man heeft de boel laten vallen. 8)7
Kreeg hem niet meer in orde,via coolblue proberen laten repareren maar niks meer aan te doen.
Nu dat wordt allemaal netjes opgelost met de verzekering maar moest wel een andere hebben.
Merkt nu dat 1 van mijn schijven ook niet meer werkt,als ik er een nieuwe insteek.
Kan ik dan verder met de oude en nieuwe?
Werkte trouwens nog perfect,nooit problemen mee gehad maar het lot heeft anders beslist

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:22:
Ik kan me haast niet voorstellen dat de volgende vraag niet al hier gesteld is, maar kan het toch niet vinden. Heeft iemand een antwoord of kan me naar het juiste antwoord verwijzen?

Schijf gecrashed, dus wil backup (individuele bestanden) van NAS terugzetten naar HDD. Dat kan uiteraard via file station, maar is het niet mogelijk de nas direct, bijvoorbeeld via usb, aan mijn computer te koppelen en dan te kopieren? Ik zag de USB play copy, maar dat werkt voor mij niet. Doel is om het kopieren sneller te laten verlopen (gaat om enkele TB's) en ik heb het idee dat rechtstreeks koppelen sneller gaat dan via netwerk.
Als je een PC hebt die gebruik maakt van Linux en je hebt je synology geconfigureerd met een standard raid volume (Dus raid 0, 1, 10 maar geen SHR oid) dan kun je de schijven in die PC hangen, met mdadm de raidset activeren, volume mounten en vrij rap kopiëren.

Maar dan moet je natuurlijk wel aan die voorwaarden voldoen.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gunth schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:49:
Even het volgende,
Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Volgens mij hoef je zelfs niet te formatteren maar wordt het reeds bestaande volume gewoon herkend. Mogelijk moet je wel DSM even opnieuw er op zetten.
Iemand die vraagt of je via USB van PC naar Nas kunt kopiëren moet je naar mijn mening niet aanraden om disks over te gaan zetten, met mdadm te gaan knutselen en hopen dat het goed komt.

Gewoon via het netwerk overzetten en een nachtje laten lopen, lijkt me echt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Sinds twee dagen ben ik de trotse eigenaar van een DS1019+, ik ben gemigreerd van een DS218+. Deze stap heb ik gemaakt omdat ik graag meer bays wilde. So far, so good. Nu heb ik netjes mijn 2x4TB = 4TB SHR volume gemigreerd naar de nieuwe DS.

Nu komt het, ik heb een 3TB schijf die ik wil toevoegen aan het volume. Maar dit kan niet omdat je een pool alleen kunt uitbreiden met schijven net zo groot, of groter dan de grootste schijf uit je pool. Dat had de raid-calculator van Synology mij niet verteld! :)

De (onofficiële) mogelijkheid om dit toch te kunnen doen heb ik gevonden: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=69529

Maar lijkt mij nogal omslachtig. Je moet dan alle gedeelde mappen verplaatsen naar je nieuwe volume (op zich nog niet zo'n probleem) en dan vervolgens via SSH/scripts de pakketten gaan verplaatsen met symlinks etc.

Zou het niet veel handiger/mogelijk zijn om een van de disks uit het moedervolume in mijn PC te schroeven en met Macrium reflect een exacte image te maken? Vervolgens schrijf ik deze image terug op de 3TB schijf en plug hem in de Synology. Vanaf daar kan ik het volume weer uitbreiden met de 2x4TB.

Het klinkt haast te makkelijk, maar zou dit kunnen werken?

Als het niet werkt is er trouwens niet direct een ramp denk ik, ik zou altijd weer terug kunnen vanaf een van de 4 TB schijven. Mocht de transfer naar de 3TB niet goed gaan. Maar als jullie nu al beren op de weg zien dan ga ik er niet eens aan beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door peetgate op 18-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die link die je plaatse gaat over het verplaatsen van een package naar een ander volume, ik zie niet wat dat met het toevoegen van een te kleine disk aan een raidset hier mee te maken heeft.

Ik zou je niet aan raden om met Macrium te gaan knutselen op Synology disken in een SHR.

Als eerste heeft elke Synology disk drie partities.
  1. Systeem partitie met het OS op staat, die is gemirrored met de andere systeem partities op alle disken.
  2. Data partitie waar de volumes op worden aangemaakt.
  3. Tmp partitie die als tmp en swapspace gebruikt wordt door het OS
Verder heb je dan op die data partitie een met mdadm gemaakte RAID 1 set met 2x 4TB
Jij wilt een SHR ervan maken van 2x 4TB en 1 3TB.
Wat Synology doet als alle disken leeg zijn is een raid 5 set van 3x 3TB plus een Raid1 set van 2x1TB maken en die twee samenvoegen.
Ik kan je garanderen dat je dat zelf niet voor elkaar krijgt met Macrium, als was het maar dat SHR proprietary van Synology is en niemand weet hoe Synology die informatie opslaat zodat DSM het snapt.

Je enige oplossing is een backup van je data maken, het volume verwijderen, de 3TB disk erbij plaatsen en dan een nieuwe SHR aanmaken en je backup terug zetten.

Andere alternatief is die 3TB erbij plaatsen, er een volume op aanmaken en dat gebruiken voor minder belangrijke data waar het geen ramp is als de disk defect raakt.

[ Voor 39% gewijzigd door Ben(V) op 18-09-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Ben(V) schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:06:
Die link die je plaatse gaat over het verplaatsen van een package naar een ander volume, ik zie niet wat dat met het toevoegen van een te kleine disk aan een raidset hier mee te maken heeft.
Hoi Ben, bedankt voor je snelle antwoord. Dat had ik inderdaad niet helemaal uitgelegd. Nou ja, je kunt dus een volume 2 maken op de 3TB schijf. Daar alle data naartoe verhuizen (ik heb op dit moment minder dan 3TB op Volume 1, dus dat gaat lukken) op de manier zoals beschreven in het Synology forum. Daarna de 2x4TB weer toevoegen aan dat volume en zo heb je dan je volume vergroot.

Wat betreft je antwoord: op zich neem je alle drie partities gewoon mee als je een image maakt van de hele schijf toch? Ik heb geen volume dat verdeeld is over verschillende schijven, want 2x4TB mirrored. Of wat zou het gevaar zijn dan volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was nog niet klaar met m'n antwoordt, dus lees de rest even.

Ik heb het niet helemaal gelezen, maar dan moet je het zo doen.
  • Volume 2 aanmaken op die 3TB
  • Data naar volume 2.
  • Volume 1 verwijderen.
  • Op een dik een basic volume1 aanmaken,
  • Data naar dat volume1 kopiëren
  • Volume 2 verwijderen.
  • SHR volume 2 maken met de tweede 4TB en de 3TB disk.
  • Data van volume 1 naar volume 2 kopiëren,
  • Volume 1 verwijderen en disk toevoegen aan volume 2.
  • Ondertussen ben je al je packages kwijt.

[ Voor 112% gewijzigd door Ben(V) op 18-09-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ben(V) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:13:
Nee dat is niet mogelijk, dan zou een PC een disk moeten emuleren richting de Nas.
Wat wel kan is je data vanaf de PC op een externe USB disk zetten en die daarna aan de NAS koppelen.
Maar dan moet je twee keer kopieren en of dat in totaal sneller gaat betwijfel ik
Volgens mij wilt @Verwijderd van NAS naar PC i.p.v. omgekeerd

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt en dat kan alleen als die Pc zich voordoet als een disk ofwel als device en dat kan een Pc niet.
Kortom zowel de Pc als de Nas zijn een Usb host en kunnen geen van beiden als Usb device acteren.

Om data tussen twee usb partners over te kunnen dragen moet de een host zijn en de ander device.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 18-09-2020 23:43 ]

• M.v.Veelen
Na dagen backups te hebben gedraaid en de tips van Synology (ticket) te hebben opgevolgd ben ik op hetzelfde punt beland. Quotum staat ingesteld op 1000GB voor de user. Ik denk alles nu wel te hebben geprobeerd maar Synology wilde nog wel de logbestanden van de Mac en de Synology inzien om uit te zoeken wat het probleem kan zijn. Hopelijk wordt het snel vervolgd, ik zou zelf niet meer weten wat ik kan proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtsZSfRuVOgAsNct6Nd_zADEVUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p00lXxOiEACb4zFdGsV2TC3p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss5O6uPIFwNVsYOjx6fbqupM0HY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jcrbtzXgZLmaYdBxdh1WCvfX.png?f=fotoalbum_large

¯\_(ツ)_/¯

• wolfstein89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 16:17
Weet iemand of het mogelijk is om geautomatiseerd Heic bestanden te converteren naar JPEG.
Mijn telefoon (iphone) upload de bestanden in dit formaat, maar voor het maken van bijvoorbeeld fotoboeken is het handiger om een ander formaat te gebruiken.

• technorabilia
@wolfstein89
Kijk eens naar ffmpeg.

Er moet dan natuurlijk wel een script draaien die de conversie doet.

Edit:
Misschien kun je iets met inotify doen.

[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 19-09-2020 18:26 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 75 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).