[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 186 Laatste
Acties:

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wolfstein89 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:34:
Weet iemand of het mogelijk is om geautomatiseerd Heic bestanden te converteren naar JPEG.
Mijn telefoon (iphone) upload de bestanden in dit formaat, maar voor het maken van bijvoorbeeld fotoboeken is het handiger om een ander formaat te gebruiken.
Mocht je dit op een Mac doen dan kun je een mapactie aanmaken met Automator, misschien is er ook zo iets voor Synology?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27

kraats

Ik rol

M.v.Veelen schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:01:
Na dagen backups te hebben gedraaid en de tips van Synology (ticket) te hebben opgevolgd ben ik op hetzelfde punt beland. Quotum staat ingesteld op 1000GB voor de user. Ik denk alles nu wel te hebben geprobeerd maar Synology wilde nog wel de logbestanden van de Mac en de Synology inzien om uit te zoeken wat het probleem kan zijn. Hopelijk wordt het snel vervolgd, ik zou zelf niet meer weten wat ik kan proberen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus Time Machine ziet wel netjes de ruimte en zou moeten gaan opruimen. Hij ziet echter oudste backup op 'vandaag 04:21' en nieuwste ook op 'vandaag 04:21'. Kan hij daardoor misschien de oudste niet weggooien? Hij wil eerst een nieuwe backup hebben voor hij de oudste weggooit wellicht. Is de ruimte niet gewoon veel te klein? Kun je kijken wat voor bestanden in de map staan en of die wel echt zo veel ruimte innemen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:08:
[...]

Mocht je dit op een Mac doen dan kun je een mapactie aanmaken met Automator, misschien is er ook zo iets voor Synology?
Dit triggerde mij, maar de APP maker kan zelf kiezen om er jpg van te maken. Mijn Nextcloud app upload namelijk alleen maar jpg bestanden, terwijl ik schiet in HEIC.
Misschien een feature request doen bij Synology?

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
kraats schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:36:
[...]

Dus Time Machine ziet wel netjes de ruimte en zou moeten gaan opruimen. Hij ziet echter oudste backup op 'vandaag 04:21' en nieuwste ook op 'vandaag 04:21'. Kan hij daardoor misschien de oudste niet weggooien? Hij wil eerst een nieuwe backup hebben voor hij de oudste weggooit wellicht. Is de ruimte niet gewoon veel te klein? Kun je kijken wat voor bestanden in de map staan en of die wel echt zo veel ruimte innemen?
Er staan tientallen backups. De eerste full backup en daarna tientallen incremental backups. En 1TB is meer dan genoeg om de backups te kunnen wegschrijven.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.v.Veelen
wolfstein89 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:34:
Weet iemand of het mogelijk is om geautomatiseerd Heic bestanden te converteren naar JPEG.
Mijn telefoon (iphone) upload de bestanden in dit formaat, maar voor het maken van bijvoorbeeld fotoboeken is het handiger om een ander formaat te gebruiken.
Waarom zet je het op je iPhone dan niet meteen om naar JPEG ?

In Instellingen - Camera kun je naar Structuren gaan en daar kiezen voor "Meest compatibel". In plaats van HEIC bestanden worden dan voortaan JPEG bestanden opgeslagen. Net wat je zelf wilt.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:43
M.v.Veelen schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:58:
Ja, het maken van de backups werkt. Geen schijven die verdwijnen oid. Alleen op een gegeven moment bij alle Mac's de melding dat de schijf vol is. En dat zou dus juist niet moeten. De Bojour services zet je al in het begin van de tutorial aan, dus dat zou het probleem dan niet moeten zijn.
Mac/TimeMachine/Synology gebruiker hier. Ik heb voor TimeMachine een eigen user aangemaakt. Die een quotum van 500Gb gegeven. En dat gaat vooralsnog goed. Zo zorg je dat je als “jezelf als user” niet in de vingers snijd met een quotum als je daarnaast ook de file sharing nog gebruikt. Bij meerdere Macs zou ik dan een groep aanmaken. Maar ik weet niet of dat quotum dan cumulatief is of per user. Helaas kom je daar pas achter als je al lang in productie bent :')

En ook ik mag spuit 11 bij mijn naam zetten.....

Bij jou is inderdaad iets raars aan de hand. Hoe groot is de disk in jouw Mac? Zeker omdat de TM setting pane zegt dat de eerste backup van vandaag is, lijkt het wel of er een aantal nieuwe initiële backups zijn gemaakt. En zoals gemeld in de shared folder op je Syno kijken wat de gebruikte ruimte is.

[ Voor 17% gewijzigd door DavidZH op 20-09-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
;)

De schijf in mijn MBP is 1TB maar er is "slechts" 250-300GB gebruikt. Het quotum dat ik heb ingesteld voor de user is 1TB. Ik ben al een paar keer volledig opnieuw begonnen maar loop telkens tegen hetzelfde probleem aan en ik doe volgens mij echt niets anders dan wat in de tutorials wordt beschreven.

Edit: opnieuw begonnen en de initiële backup is vanmorgen gemaakt. Nu is er een incremental backup bezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov6nZJIrGWDFFR5iht7geRW2R40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r39Oatm3oEXGhYxnv9t3jmin.png?f=fotoalbum_large

En dit geeft FileStation aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7ep3Jl3GOFvugx1bfUuOAKtsRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KIL1CMlR0XZKa3WEOZ2zYXHB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door M.v.Veelen op 20-09-2020 17:11 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Arachnan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:38:
Ik heb al een lange tijd een Synology DS412+ draaien, maar vrij recentelijk heb ik er een seriële p1 kabel op aangesloten om de slimme meter uit te lezen. Dit werkte voorheen prima (i.c.m. een Home Assistant installatie in Docker), maar na een reboot van de NAS niet meer.

Synology geeft aan hem nog wel te herkennen:
[Afbeelding]

Maar via CLI zie ik hem niet meer terug:
[Afbeelding]

Ik heb al van alles geprobeerd maar ook met dmesg in de CLI zie ik niets nuttigs als ik de usb kabel loskoppel en weer erin steek.

Iemand nog tips?
Heb je toevallig stappenplan voor me? Ik zie binnen GUI wel dat P1 meter herkend is. Maar binnen commando zie ik niet welke device toegekend is. /dev/???

Hoe kan ik dat achterhalen zodat ik device kan mappen aan container in Docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Silver7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:10:
[...]

Heb je toevallig stappenplan voor me? Ik zie binnen GUI wel dat P1 meter herkend is. Maar binnen commando zie ik niet welke device toegekend is. /dev/???

Hoe kan ik dat achterhalen zodat ik device kan mappen aan container in Docker?
Bij mij hielp het om de USB drivers opnieuw te installeren: http://www.jadahl.com/drivers_6.2/
Daarna werd alles netjes herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Arachnan schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:31:
[...]

Bij mij hielp het om de USB drivers opnieuw te installeren: http://www.jadahl.com/drivers_6.2/
Daarna werd alles netjes herkend.
Dank je. Het is nu wel herkend.. Het heeft nu ttyUSB0 gekregen. Ik ga volgende probleem aanpakken.
code:
1
s6-dumpenv: fatal: unable to open /var/run/s6/container_environment/ /dev/ttyUSB0: No such file or directory

Configuratie van container was fout.
Op advies van Robbie T, liet ik container met hoge machtiging draaien.

Nu wordt het wel herkend.

Als ik niet volgens de regels doe in deze topic, laat me dan weten.

Volgende foutmelding:

2020-09-22 13:30:52.778 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2020-09-22 13:30:52.778 Error: P1 Smart Meter: Error opening serial port!
2020-09-22 13:32:00.195 Error: P1 hardware (3) thread seems to have ended unexpectedly

Baudrate -> beide geprobeerd.

----------------------------

Ik heb raspberry weer teruggezet. Die werkt gewoon goed. Heeft iemand nog ideeen wat ik kan uitzoeken op Synology?

[ Voor 45% gewijzigd door Silver7 op 22-09-2020 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lrrr schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:16:
[...]

Volgens mij wilt @Verwijderd van NAS naar PC i.p.v. omgekeerd
klopt. Ben er achter gekomen dat dat niet mogelijk is. Dus heb de backup nu op de aanbevolen manier, via netwerk, teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:57
Iemand endig idee waarom broncontrole op 0% blijft staan en ik het niet meer kan openen. Zou niet weten waar het aan kan liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Pf7HVo-SuOroyVm6NOsWci1w7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lkonYRD0h6eYj2IPU2W9WSz.jpg?f=fotoalbum_large

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27

JdM

Humbled

Daniel. schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:43:
Iemand endig idee waarom broncontrole op 0% blijft staan en ik het niet meer kan openen. Zou niet weten waar het aan kan liggen.

[Afbeelding]
Doet hij dat ook na opnieuw opstarten?
Netwerkprobleem, hij kan de Synoloy( en andere package sources) servers niet bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vorkie
  • Niet online
Daniel. schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:43:

[Afbeelding]
Toevallig iets veranderd in je DNS, verander dat eens terug. (zie rechtsonder wat staan)

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Is het mogelijk dat mijn Synology (920+) een bepaald IP blokkeert?

Als ik mijn Synology opnieuw opstart dan werkt alles namelijk prima.
Maar na een paar minuten:
- [Outbound] Downloaden op mijn NAS werkt zo goed als niet. Soms komt er wel even iets doorheen.
- [Inbound] Van buiten mijn lokale netwerk verbinden lukt helemaal niet meer. Dus verbinden via DNS/WAN ip werkt niet. Ik zie in de firewall logs van mn Unifi Gateway dat er meerdere succesvolle attempts zijn, maar ik krijg een timeout in mn browser. Via lokale IP kan ik wel verbinden met de Synology.

Ik heb alle firewall, auto block, DoS protection etc op mijn Synology uit gezet. Maar nog lijkt hij na een paar minuten na een restart alle verbindingen met mijn Gateway te verbreken. Ik begrijp er echt niks van :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:57
Vorkie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:42:
[...]

Toevallig iets veranderd in je DNS, verander dat eens terug. (zie rechtsonder wat staan)
JdM schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:13:
[...]

Doet hij dat ook na opnieuw opstarten?
Opnieuw opgestart hielp niet en DNS heb ik veranderd naar die van google op het synology forum zei iemand dat. Ik vond het al gek, maar het proberen waard.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je van buiten bij je Nas wilt zul je ook de juiste portforwarding moeten inregelen.
Voor downloaden geld hetzelfde.

En Dns heeft er natuurlijk niets mee te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

savagenld schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:38:
Is het mogelijk dat mijn Synology (920+) een bepaald IP blokkeert?
Ik heb alle firewall, auto block, DoS protection etc op mijn Synology uit gezet. Maar nog lijkt hij na een paar minuten na een restart alle verbindingen met mijn Gateway te verbreken. Ik begrijp er echt niks van :S
Gateway staat goed? Een foute gateway kan dergelijke dingen wel verklaren. Fixed IP?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat heeft een gateway te maken met toegang vanaf het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:33
Ben(V) schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:19:
Wat heeft een gateway te maken met toegang vanaf het internet?
De route terug naar het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er vanaf het internet een connectie is opgezet, dan gaat het retour verkeer uiteraard via die connectie.
Daar is geen gateway meer voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Ben(V) Zeker wel. Verkeer wat vanaf een extern ip-adres binnenkomt wordt beantwoord en naar de default gateway gestuurd, als er geen full-nat toegepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Het is niet de gateway, die stond goed. Maar obv jullie comments heb ik de LAN2 poort eens geprobeerd, en die lijkt wel te werken! Dus ik denk toch een hardware probleem...

Bedankt voor het meedenken!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Iemand een idee hoe de task scheduler te configureren is zodat deze naar een Docker container execute?

Als ik dit via SSH uitvoer werkt het prima:

docker exec -it Nextcloud bash
sudo -u abc php7 /config/www/nextcloud/occ files:scan --path="/user/files/test"

Maar zodra ik het in de task scheduler zet krijg ik een fout en begint ie over de user abc te bléren die inderdaad niet bestaat buiten de container. Dus ik denk dat het bashen naar de container niet goed werkt.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Sp33dFr34k
Ik denk:

docker exec Nextcloud php7 /config/www/nextcloud/occ files:scan --path="/user/files/test"

Mogelijk dat je nog het volledige pad naar php7 moet opgeven.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

kraades schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:53:
@Sp33dFr34k
Ik denk:

docker exec Nextcloud php7 /config/www/nextcloud/occ files:scan --path="/user/files/test"

Mogelijk dat je nog het volledige pad naar php7 moet opgeven.
So close! Bijna, het was:

code:
1
docker exec Nextcloud sudo -u abc php7 /config/www/nextcloud/occ files:scan --path="/user/files/test"

Zo'n klein verschilletje, zo'n groot probleem.. :) Thanks man! _/-\o_

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EAI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 21:49

EAI

Weet iemand hoe je de Key Manager opnieuw kunt initialiseren? Ik wil namelijk de key store location niet op de NAS zelf hebben, maar op een USB stick.
Ik zoek me rot op Google, maar zonder resultaat.

Ik ben mijn data al aan het verplaatsen naar shared folders zonder encryption, en gooi daarna de encrypted shared folders weg. Dus daar voorzie ik geen problemen.
Maar ik vraag mij af of het uberhaupt wel mogelijk is om de key store van de key manager opnieuw in te stellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27

JdM

Humbled

@EAI en dat staat niet in de knowledge base?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EAI

EAI

JdM schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:45:
@EAI en dat staat niet in de knowledge base?
Nee, en ik kan het ook niet in synology forums vinden. Ik maak een denkfout, of niemand anders heeft dit ooit willen doen (wat ik niet denk). Ik snap echt niet hoe je de key store location kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@EAI
Ik denk via Control Panel, Shared Folder, Action , Key Manager, locatie aanpassen van System Partition naar de USB share en dan migreren?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EAI

EAI

Ik was al aan antwoord aan het schrijven, omdat ik wilde zeggen dat je geen usb kon selecteren.
Tot ik ineens dacht dat ik natuurlijk wel éérst een usb stick erin moest doen. Dom dom dom...
Zodra je een usb stick erin doen kun je die optie wél selecteren.
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Zijn er mensen aanwezig met ervaring met Synology HA oplossingen?

Lees net de instructies door op https://www.synology.com/...uration_with_Synology_NAS en daar valt punt 6 'Maintain the high-availability cluster' nogal tegen.

Als dat echt de procedure is bij het updaten van de NAS-en en/of NAS packages (wat je toch al gauw 1 á 2x keer per jaar wilt doen) is dat best een risico op (menselijke) fouten/problemen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@rookie no. 1 ik heb het idee dat het gewoon een beetje raar beschreven staat. Dit zijn geen taken die je moet uitvoeren, maar een beschrijving van taken die je tot je beschikking hebt. Volgens mij is alleen de laatste van belang voor het up-to-date blijven. Updates van DSM en packages doe je dus vanuit de cluster console

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
@rookie no. 1 Ik heb er inmiddels enige ervaring mee. Updaten doe je op de ‘actieve’ Synology waarna de slave volgt. Verder moet ik zeggen dat ik er weinig omkijken naar heb.

Waar ik me wel aan gestoord heb is dat je geen quorum server buiten het subnet van de Synology kan opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Klinkt goed en zo lijkt het me ook meer logisch (updaten vanuit Cluster Console en active > slave). Dank.

Waarom zou je buiten het subnet van Synology een Quorom opgeven? Dat is toch de 'heartbeat connection' die rechtstreeks van NAS naar NAS loopt. Of zie ik iets over het hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
Nee. Die is bij ons los. Lan 1+2 zitten in storage Vlan, 3+4 in een heartbeat Vlan. Dat de Nasjes elkaar zien wil niet zeggen dat de clients/ad-servers dat ook doen, vandaar de wens om een quorum buiten t eigen subnet te hebben. Beide devices hangen in andere gebouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door gastje01 op 04-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:38:
Als er vanaf het internet een connectie is opgezet, dan gaat het retour verkeer uiteraard via die connectie.
Daar is geen gateway meer voor nodig.
Als jij dNAT (DestinationNAT), dus een poort openzet voor het grote boze internet naar je Synology, doe jij nog geen sNAT (SourceNAT), je komt dus met je externe IP adres op de Synology terecht. Die stuurt het verkeer dus terug naar de 0.0.0.0 route, je gateway. Geen gateway is geen werkende dNAT (maar wel icm sNAT)

Je wilt ook helemaal geen sNAT doen naar je Syno (bovenop de dNAT), want dat zie je alleen nog maar, in de standaard gevallen, het IP adres van de router/firewall en je kan dus geen fail2ban instellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee waar je het nu allemaal over hebt, maar als er een connectie vanaf het internet opgezet wordt die via Nat bij een device komt, dan zal die het antwoordt rechtstreeks terugsturen.
Daar hoeft helemaal geen default gateway voor geconfigureerd te worden, het adres staat gewoon in het ontvangen tcp packet.
Dat gaat gewoon rechtstreeks terug naar de bron en de eerste hop daarin is de router en echt niet via een default gateway.

Een default gateway is enkel nodig om vanaf je lan het internet op te komen als het vanuit je device opgezet wordt.
Het device moet immers weten waar hij zo'n request heen moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Laatst online: 09:25
Even een vraagje voor jullie want ik word er stilaan grijs van:

Ik ben voor iemand alle foto's van de SSD aan het halen, omdat deze niet meer wil booten in de laptop.
Ik dacht: geen probleem, ik plug ze wel in mijn pc en copy ze over.
Wat wil nu:
Ik copy de files via Windows Explorer: dus van de ssd naar de nas folder. Soms gaat het goed, dat is relatief, want dan haal ik een snelheid van +-20MB/sec (terwijl ik normaal op 80/100MB zit).
Maar daar kan ik mee leven.

Maar meestal dus zakt de snelheid ineens naar een paar KB/s tot zelfs 0. Wanneer ik dan 10 min of 1u wacht, er verandert niets.
Ik kan ook niet het explorer scherm stoppen of pauzeren, dan freezed dit. Enige wat ik kan doen om explorer weer werkende te krijgen is een reboot.
Ik ben op de nas gaan kijken, daar is ook geen netwerkactiviteit meer.

Iemand een idee?

PS. pittig detail : in totaal 550GB aan foto's 8)7 |:(

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 07-10-2020 21:22 ]

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@kazzzdafke Wat is de reden dat de laptop niet meer wilde booten vanaf de SSD, is deze aan het einde van z'n levensduur en heb je geluk dat je soms wat foto's kunt veiligstellen? Want dat zou verklaren waarom de snelheid ineens zo terugvalt: als er geen data gelezen kan worden (of moeizaam), dan valt er weinig over te zetten.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarnaast nog het volgende.
Snelheid van kopieren van files is sterk afhankelijk van de grootte van de files.
Veel kleine bestandjes zoals foto's en jpeg's gaat vele malen trager dan bijvoorbeeld video files.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 23:13
Ben(V) schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:39:
Snelheid van kopieren van files is sterk afhankelijk van de grootte van de files.
Veel kleine bestandjes zoals foto's en jpeg's gaat vele malen trager dan bijvoorbeeld video files.
Dit inderdaad. Ik werk veel met png sequences (video materiaal). Exact de reden dat ik heb geupgrade naar een DS1819+ (48tb met 32gb ram) vanaf een simpele 2 disk synology. Wereld van verschil, maar nog steeds bij lange na niet de theoretische snelheid van 4x 1gbit. Dat is echt enkel haalbaar met grote files.

Opzich in die zin ook geïnteresseerd of hier dan toch niet nog iets aan te doen is om het sneller te krijgen. Nu geen cache SSD bijv. Maar lijkt me dat dat weinig uit gaat maken.

@kazzzdafke welke synology gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb de DS415+
Daarnaast heb ik idd al heel wat folders kunnen kopieren, maar soms kakt hij gewoon helemaal in naar een paar KB om daarna ofwel te stoppen ofwel terug naar 11MB te gaan.
Ik heb de disk volledig laten chkdsken en heeft een aantal fouten gevonden en herstelt. Opnieuw laten runnen en perfect in orde.
Op sommige bestanden gaf hij ook aan dat ze niet te lezen waren en dan duid ik SKIP ALL aan.
Maar het mag niet helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ben(V) schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:39:
Dat ligt niet zo zeer aan je Nas, maar wel aan Windows. Zie ook https://www.dq-int.co.uk/...to-copy-than-large-files/
Kopieren van kleine bestanden gaat nu eenmaal altijd langzamer. Als je bijv. een bestand van 4GB kopieert zal je de 1Gbps wel aantikken, maar bij vele kleine MP3's van een paar MB zeker niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Is er dan een oplossing voor?

Ik vermoed dat het komt doordat er soms een slechte sector tussen zit op de oude SDD (ook al heb ik chkdsk laten runnen) en hij daarop "blijft proberen" ipv skipt.
Andere tools om die disk na te kijken/herstellen?

Dit krijgen we dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT8DOsU_TVJ2CGHCrpj-oks97cw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lZxF5cC7gsK3DoxEFzOqKF5i.png?f=user_large

en daarna:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwUqLb4BX7cSNLYnl6Wr1pawZww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q93TVebXK4x9Boj7w9gaMCsn.png?f=user_large

Nu kan ik met geen beding meer iets aan mijn file explorer doen. Ik MOET rebooten...
Dit is dus een gok bij het copien van elke mapje en ik word er gek van..

[ Voor 132% gewijzigd door kazzzdafke op 08-10-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 20:32
Ik zie dat heel vaak gebeuren als ik bestanden kopieer in Windows, óók op schijven zonder fouten.
Het ligt dan altijd aan de enorme hoeveelheden kleine bestandjes die ertussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Bizar, tot nu toe nog niet voorgehad...
Alles in een .zip gooien met wachtwoord kan mss oplossing bieden? 1 groot bestand zonder indexing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Laatst online: 31-08 14:23
kazzzdafke schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:58:

Nu kan ik met geen beding meer iets aan mijn file explorer doen. Ik MOET rebooten...
xcopy gebruiken? ipv file explorer

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:18

Zenyatta

Tsjakka!

kazzzdafke schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:58:

MAdD schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

xcopy gebruiken? ipv file explorer
Of Total Commander?

[ Voor 42% gewijzigd door Zenyatta op 08-10-2020 13:22 ]

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helpt allemaal niets.
Bij het zippen ben je dezelfde tijd voor het zippen kwijt, want zip is erg traag.
En Xcopy en Total Commander zullen misschien iets sneller zijn maar dat is echt marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Laatst online: 31-08 14:23
Ben(V) schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:22:
Helpt allemaal niets.
Bij het zippen ben je dezelfde tijd voor het zippen kwijt, want zip is erg traag.
En Xcopy en Total Commander zullen misschien iets sneller zijn maar dat is echt marginaal.
vanuit mijn werk, als er in een directory meer dan 10.000 bestanden staan, is het kopieren met xcopy sneller dan de file explorer. En met de juiste switches, kan je ook direct je sub directories meenemen.....

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb er uitgebreid mee getest en het verschil is echt marginaal.

Het probleem zit in het sequentieel afhandelen van kopieer acties.
Als er een threaded programma zou zijn die een thread data verstuurt en in een andere thread weer wegschrijft en in een derde thread vast de volgende data zou inlezen dan zou dat enorm schelen.
Als het tenminste niet allemaal op dezelfde disk gebeurt, want dan is de disk altijd de bottleneck.

Ik heb lang naar zo'n stukje software gezocht en nooit gevonden en vele "fast" kopieer programma's geprobeerd, maar het was allemaal marginaal verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan me even verder helpen? Ik heb Domoticz op mijn Synology draaien en wil een Bash script uitvoeren middels deze instructie http://domoticx.com/synology-nas-scripts-via-de-taakplanner/

Script wil ik plaatsen in Volume 1 en daarvoor een aparte map aanmaken of plaatsen in scripts onder Domoticz maar krijg met geen mogelijkheid rechten om iets veranderen middels Winscp. Heb dit https://emby.media/commun...ermissions-via-sshwinscp/ al geprobeerd maar nog geen rechten.

Wie kent de truc om weer rechten te krijgen? Heb ooit middels Winscp wat bestanden verwijdert omdat deze niet middels DSM te verwijderen waren maar kan nu niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:11
Putty:
sudo -i

En dan als root doen?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@kazzzdafke
Ik denk dat je in eerste instantie moet focussen op je SSD en kijken of je inzicht kunt krijgen in de status van de disk. Mogelijk dat je beter elders op het forum een vraag kunt stellen welke tools je hiervoor kunt gebruiken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik ben nu vanop de SSD aan het kopieren naar de USB die in de NAS steekt. Ik wil weten waar de bottleneck zit.
Nu dropt de snelheid soms ook (heel drastisch) maar hij loopt niet vast.
Dus... wat doet mijn NAS met de interne HD's vraag ik me dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:35
Ik heb dit probleem precies een jaar later weer (ondertussen overgestapt van Ziggo naar Gmail qua smtp):
hk12nl schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:17:
Alle mails met meldingen van mijn Synology NAS belanden in de spam van mijn iCloud mail. Ik heb al van alles geprobeerd in te stellen bij mijn iCloud mail maar niets werkt. Ik verzend via de smtp van ziggo en als ik het internet(google) goed begrijp ligt daar het probleem.

Nu is mijn kennis aardig basic op Synology gebied en wellicht kan een mede Tweaker mij hier simpel vertellen hoe ik dit eenvoudig kan oplossen? Via Google kom ik er niet uit:)
Ik zal toch richting de oplossing van @D_Jeff moeten denk ik maar heb hier echt 0 verstand van:
D_Jeff schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:22:
@harm12nl

DMARC: Fail, Policy = Quarantaine
X-Proofpoint: (Spoilt echt abnormal veel details, maar geen blame naar jou): Score groter dan 82 is spam, de mail heeft een score van 219

Tsja, niet heel gek dat je het constant terug vind in je spam/junk folder.

2 van de 4 spam protectie dingen heb je dus tegen. Als je het DMARC stuk fixt (correcte afzender, SPF record op orde, DMARC record in place) is de kans al een stuk kleiner om een Syno message in de junk te vinden.
Andere suggesties zijn al benoemd, maar vond je minder tof.
Is er wellicht een jaar later al een andere eenvoudige oplossing voor een leek als mij? :)

Ik gebruik het voornamelijk voor meldingen over onverwachte afsluitingen (stroomstoringen) en meldingen van Hyperbackup...

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@hk12nl
Als je naar je Gmail adres stuurt dan werkt het wel neem ik aan?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:35
kraades schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:31:
@hk12nl
Als je naar je Gmail adres stuurt dan werkt het wel neem ik aan?
Dat zal ik nog even checken. Thx

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Laatst online: 12:26
M'n DS918+ heeft de geest gegeven (random shutdowns, geen reactie op knoppen etc), dus deze wordt onder garantie geswapt voor een DS920+. Als ik de Synology website goed begrijp is het een kwestie van:
  • Zorgen dat de softwareversie in beiden apparaten hetzelfde is
  • Drives 1:1 overzetten (net als de caching SSD's
  • Aanzetten
Ik kan nog wel bij de DS918+ om een systeembackup te maken, maar veel langer dan paar uur blijft hij niet online. Mis ik nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Rub147
Dat moet het inderdaad zijn. Let op dat je de disk op dezelfde plek zet als voorheen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Rub147 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:40:
M'n DS918+ heeft de geest gegeven (random shutdowns, geen reactie op knoppen etc), dus deze wordt onder garantie geswapt voor een DS920+. Als ik de Synology website goed begrijp is het een kwestie van:
  • Zorgen dat de softwareversie in beiden apparaten hetzelfde is
  • Drives 1:1 overzetten (net als de caching SSD's
  • Aanzetten
Ik kan nog wel bij de DS918+ om een systeembackup te maken, maar veel langer dan paar uur blijft hij niet online. Mis ik nog iets?
Just curious, stock RAM of upgraded?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Laatst online: 12:26
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Just curious, stock RAM of upgraded?
Geupgrade naar 8GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:31
Probeer eens met stock RAM?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:19
Ik ben ook van plan om een Synology te halen.

Mijn plan:
Synology DS220+
2x Seagate IronWolf ST4000VN008 4TB

Ik twijfel alleen nog over extra RAM. Ik lees hier veel over de toegevoegde waarde, maar lees eigenlijk zelden wat jullie er dan specifiek bij hebben geprikt.
Heeft iemand een suggestie voor me? 4GB extra lijkt me prima, dan zit ik nog mooi onder het officiële limiet van 8.

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Lennnn
Dezelfde specs gebruiken als deze officiële:
pricewatch: Synology D4NESO-2666-4G

Dus DDR4 (SODIMM), 2.666MT/s en 1.2V.

Over het algemeen alleen nuttig als je iets met VM's of Docker gaat doen.

[ Voor 24% gewijzigd door technorabilia op 13-10-2020 09:30 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16

Rhapsody

In Metal We Trust

Lennnn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:22:
Ik ben ook van plan om een Synology te halen.

Mijn plan:
Synology DS220+
2x Seagate IronWolf ST4000VN008 4TB

Ik twijfel alleen nog over extra RAM. Ik lees hier veel over de toegevoegde waarde, maar lees eigenlijk zelden wat jullie er dan specifiek bij hebben geprikt.
Heeft iemand een suggestie voor me? 4GB extra lijkt me prima, dan zit ik nog mooi onder het officiële limiet van 8.

Alvast bedankt. :)
Weet je nu al dat je die extra RAM nodig gaat hebben? Je kunt ook even wachten en dan naar behoefte bijprikken.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Rhapsody schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:27:
[...]
Weet je nu al dat je die extra RAM nodig gaat hebben? Je kunt ook even wachten en dan naar behoefte bijprikken.
Nee, dat weet ik nog niet. Maar mezelf kennende leer ik dan leven met de beperkingen van het apparaat, terwijl hij dus beter zou kunnen presteren. Dan doe ik het liever meteen goed. Helemaal als het maar om een paar tientjes gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Lennnn
Ja die moet goed werken. DDR4 (SODIMM), 2.666MT/s en 1.2V.

Het extra geheugen zal over het algemeen alleen nuttig zijn als je VM"s, Docker of bepaalde geheugen intensieve packages gebruikt.

Aan de andere kant hoef je het voor het geld niet te laten.

Edit:
Let op dat de door Synology opgegeven geheugenlimiet een softe limiet lijkt te zijn. Er zijn gebruikers die veel meer RAM hebben geplaatst.

[ Voor 27% gewijzigd door technorabilia op 13-10-2020 09:39 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
kraades schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:36:
@Lennnn
Ja die moet goed werken. DDR4 (SODIMM), 2.666MT/s en 1.2V.

Het extra geheugen zal over het algemeen alleen nuttig zijn als je VM"s, Docker of bepaalde geheugen intensieve packages gebruikt.

Aan de andere kant hoef je het voor het geld niet te laten.
Ah, dat wist ik niet. Ik ga vrij basic starten denk ik. Dus backup en een Plex media server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 20:53
Ik ben voor de Samsung-strip gegaan. Er zijn meer geheugenstrips die qua specs zouden moeten werken, maar ik las ergens dat de Crucial kan zorgen voor DSM-meldingen (geen foutmeldingen, maar 'let op'-meldingen in de notificaties). En dat die meldingen er niet zouden zijn bij Samsung-stripjes. Heb dus zelf geen ervaringen met Crucial en de eventuele meldingen. De Samsung-strip doorliep de geheugentest goed en DSM geeft geen meldingen ivm deze Samsung-strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
dlare schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Ik ben voor de Samsung-strip gegaan. Er zijn meer geheugenstrips die qua specs zouden moeten werken, maar ik las ergens dat de Crucial kan zorgen voor DSM-meldingen (geen foutmeldingen, maar 'let op'-meldingen in de notificaties). En dat die meldingen er niet zouden zijn bij Samsung-stripjes. Heb dus zelf geen ervaringen met Crucial en de eventuele meldingen. De Samsung-strip doorliep de geheugentest goed en DSM geeft geen meldingen ivm deze Samsung-strip.
Super, dank voor de reactie.

Ik ben nog even verder gaan zoeken en wellicht heb ik het niet nodig (2gb waarschijnlijk ook wel voldoende). Maar voor die 2 tientjes prik ik hem er graag bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 20:53
Lennnn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Super, dank voor de reactie.

Ik ben nog even verder gaan zoeken en wellicht heb ik het niet nodig (2gb waarschijnlijk ook wel voldoende). Maar voor die 2 tientjes prik ik hem er graag bij. :)
Precies: voor die twee tientjes hoef je het niet te laten. En wil je het er over twee jaar bij kopen, dan is het maar de vraag in hoeverre het nog breed beschikbaar is. Wellicht is het dan 5 euro goedkoper, maar het kan ook 3x zo duur zijn geworden tegen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

dlare schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:06:
Ik heb Crucial geheugen bijgeplaatst in mijn Synology RS2418+ en kan bevestigen dat je een dergelijke waarschuwing krijgt na een reboot. Werkt verder prima, tho.

(Crucial DDR4 1x16GB 2133 CL15)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik weet niet zo goed of dit hier thuis hoort of of in het Ubiquiti topic, maar omdat ik de Unifi Controller aan het installeren ben in een docker op een Synology NAS denk ik dat het hier thuis hoort.

Ik probeer dus de Unifi Controller in een docker te installeren op mijn Synology NAS220+. Ik meen gelezen te hebben dat het niet verstandig is een versie te migreren dat een lagere firmware versie kent dat de container versie die je probeert te installeren? Ik begin nog niet aan versie 6+ dus zit nog op 5.13.32. Die heb ik dus dan ook gekozen in Docker. Install enzo gaat allemaal goed, totdat ik de container wil starten. Na een (tiental seconden) geeft notifications aan:

"Docker container Unifi-Controller stopped unexpectedly"

Dus ik zit even wat te Googlen en het schijnt dat het aan een bepaalde poort zou kunnen liggen? Ik las dat de controller poort 8443 zou gebruiken? Naar mijn weten heb ik deze niet in gebruik. Dan lees ik ook iets over poort 8080 (in gebruik door de Raspberry Pi container) en in de volgende link op de site van Ubiquiti lees ik dat je moet linken naar de ip van je NAS (en daar staat poort 8080 achter..). Maar ik begrijp dat je daar dan poort 8443 van moet maken?

Kan iemand mij een klein beetje opweg helpen?

De volgende documentatie heb ik gebruikt:
https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/

https://help.ui.com/hc/en...s-with-Site-Export-Wizard

Edit: en als het inderdaad aan de poorten ligt, hoe kan ik a) zien wat wat gebruikt en b) als een poort al in gebruik is deze veranderen?

[ Voor 15% gewijzigd door JoeZuCK op 13-10-2020 13:52 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@JoeZuCK
Geeft de container log geen extra info?

Mogelijk dat je de directories even moet controleren. Deze moeten bestaan. Let op dat deze case sensitive zijn. Eventueel weglaten om te testen of het dan wel werkt.

Edit:
Ik heb zelf wel goede ervaringen met de images van linusserver.io.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller
Die zijn allemaal op een vergelijkbare manier te gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door technorabilia op 13-10-2020 14:00 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

kraades schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:56:
@JoeZuCK

Mogelijk dat je de directories even moet controleren. Deze moeten bestaan. Let op dat deze case sensitive zijn. Eventueel weglaten om te testen of het dan wel werkt.

Edit:
Hmm mijn ingeving was juist. Het ligt klaarblijkelijk wel aan poort 8080? (voor het eerst dat ik de log zie overigens, ja voor alles is een begin en ben net begonnen met leren ;) )

Edit; maar ik snap dat niet trouwens. De Unifi Controller gebruikt toch poort 8443?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YtMCr5D/log.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door JoeZuCK op 13-10-2020 14:11 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@JoeZuCK
Ik ken deze image niet maar je kunt eventueel met het volgende commando kijken welk proces de poort gebruikt.
netstat -an | grep 8080

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

kraades schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:30:
@JoeZuCK
Ik ken deze image niet maar je kunt eventueel met het volgende commando kijken welk proces de poort gebruikt.
netstat -an | grep 8080
Dat commando kent cmd niet? Ik heb netstat -a -n -o | find "8080" gedaan. Komt een ip-adres uit van mijn pc met poort 8080 .. maar ehh waar zie ik welk proces dit draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@JoeZuCK
Ik bedoelde op de NAS zelf.

Bijvoorbeeld welk proces draait op port 5001: (de DSM web interface)
root@DS716:~# netstat -anp | grep 5001
tcp        0      0 0.0.0.0:5001            0.0.0.0:*               LISTEN      12539/nginx: master
tcp        0      0 127.0.0.1:35001         127.0.0.1:2379          TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 :::5001                 :::*                    LISTEN      12539/nginx: master
root@DS716:~# ps -ef | grep 12539
root     12539     1  0 Oct11 ?        00:00:00 nginx: master process /usr/bin/nginx -g pid /run/nginx.pid; daemon on; master_process on;
http     19992 12539  0 Oct11 ?        00:00:07 nginx: worker process
http     19993 12539  0 Oct11 ?        00:00:04 nginx: worker process
http     19994 12539  0 Oct11 ?        00:00:20 nginx: worker process
http     19995 12539  0 Oct11 ?        00:00:14 nginx: worker process
root     21228 18428  0 19:33 pts/25   00:00:00 grep --color=auto 12539

Of op poort 6789: (een Docker container)
root@DS716:~# netstat -anp | grep 6789
tcp6       0      0 :::6789                 :::*                    LISTEN      16960/docker-proxy
tcp6       0      0 127.0.0.1:6789          127.0.0.1:34116         TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 127.0.0.1:6789          127.0.0.1:34205         TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 127.0.0.1:6789          127.0.0.1:34110         TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 127.0.0.1:6789          127.0.0.1:34202         TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 127.0.0.1:6789          127.0.0.1:34208         TIME_WAIT   -
tcp6       0      0 127.0.0.1:6789          127.0.0.1:34113         TIME_WAIT   -
root@DS716:~# ps -ef | grep 16960
root     16960 14742  0 Oct11 ?        00:00:26 /usr/local/bin/docker-proxy -proto tcp -host-ip 0.0.0.0 -host-port 6789 -container-ip 172.18.0.3 -container-port 6789
root     21304 18428  0 19:33 pts/25   00:00:00 grep --color=auto 16960
root@DS716:~#

Edit:
Nog even de linuxserver.io image geprobeerd:
root@DS716V:~# mkdir -p /volume1/Share/Docker/unifi-controller/config           
root@DS716V:~# docker run -d \
>   --name=unifi-controller \
>   -e PUID=1024 \
>   -e PGID=100 \
>   -p 3478:3478/udp \
>   -p 10001:10001/udp \
>   -p 10001:10001/udp \
>   -p 8080:8080 \
>   -p 8443:8443 \
>   -v /volume1/Share/Docker/unifi-controller/config:/config \
>   --restart unless-stopped \
>   linuxserver/unifi-controller
6bc8ae3114801f760eddcbe82cc49fe906d31ce2276d053990f3b01f63acd115
root@DS716V:~# docker logs --tail 5 6bc
[cont-init.d] 99-custom-scripts: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
WARN Unable to load properties from '/usr/lib/unifi/data/system.properties' - /usr/lib/unifi/data/system.properties (No such file or directory)
root@DS716V:~#

Hierna kun je de web interface starten op poort 8443.

[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 13-10-2020 19:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Laatst online: 16-09 22:25
kraades schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:56:
@JoeZuCK

Edit:
https://mariushosting.com/how-to-install-unifi-controller-on-your-synology-nas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@kraades Het zat hem in de poort. Die heb ik veranderd van de Pi-Hole en het werkt.

@mark184 Installeren via die link was een fluitje van een cent inderdaad.

Maar nu heb ik een volgend probleem beschreven hier.

[ Voor 20% gewijzigd door JoeZuCK op 13-10-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 09:56
Bij mij is per ongeluk de stroom van de NAS gehaald. Zonder afsluiten, gewoon in één keer de stekker eruit.
Daarvan krijg ik overigens keurig een mail van de NAS. Gaat om een DS 218.

Hoe kan ik handig checken of m'n data nog in orde is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
zeeg schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:51:
Bij mij is per ongeluk de stroom van de NAS gehaald. Zonder afsluiten, gewoon in één keer de stekker eruit.
Daarvan krijg ik overigens keurig een mail van de NAS. Gaat om een DS 218.

Hoe kan ik handig checken of m'n data nog in orde is?
https://www.synology.com/...orage_pool_data_scrubbing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
Ik begrijp uit:
https://www.synology.com/...AS_DSM_6_0_and_later#t2.1
dat ik zonder moeite van een DS115j naar een DS118 moet kunnen. Nu heb ik twee vragen daarover:
1. Interpreteren jullie het ook zo?
2. Bij stap 13 onder hoofdstuk 3.1 staat een afbeelding dat ik ook een clean install kan doen met behoud van gegevens. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zou het namelijk niet vervelend vinden om schoon te starten.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Dimiz
  1. Ja, dat zal wel werken.
  2. Geen ervaring mee, maar dat is wel het idee; zorg altijd voor een goede backup!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50

pietje63

RTFM

Dimiz schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:37:
Ik begrijp uit:
https://www.synology.com/...AS_DSM_6_0_and_later#t2.1
dat ik zonder moeite van een DS115j naar een DS118 moet kunnen. Nu heb ik twee vragen daarover:
1. Interpreteren jullie het ook zo?
2. Bij stap 13 onder hoofdstuk 3.1 staat een afbeelding dat ik ook een clean install kan doen met behoud van gegevens. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zou het namelijk niet vervelend vinden om schoon te starten.
Thanks!
Ik heb dezelfde upgrade gedaan - zonder clean install - ging soepel (en snelheid was een verademing :))

Ik loop er nu wel tegenaan dat mijn hdd vol begint te raken.. Fotografie in RAW vreet harddisks. Ik overweeg nu om opslag uit te breiden met een USB hdd/ssd.
- is het mogelijk om een USB hdd/sdd te delen als share (via SMB). Als enkel met trucjes (maken hardlink) is dat geen issue, mits persistent na reboot (al kan dat dan wellicht ook weer worden opgelost met startup script)
- verwachten jullie qua performance veel verschil tussen hdd/ssd? Bottleneck blijft de netwerkverbinding, of heeft hdd via usb extra vertragingen die je kunt voorkomen met ssd?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
Dank beiden!

@pietje: Heb je ook met clean install en behoud van gegevens gedaan?

Ik heb lange tijd (toen ik nog meer aan het hobby'en was en geen geld had voor grote HDD) intern een 2.5 en extern 2 2.5 schijven hangen, kon allemaal via SMB, ook in Plex etc.

Edit: @pietje63 Ik weet overigens niet wat de snelheid doet, heb het destijds alleen met USB2 geprobeerd, dat ging aardig dicht tegen de max van USB 2 aan met een DS115j dus. Niet ergens nog een externe USB3.0 schijf liggen waarmee je kunt testen?

[ Voor 33% gewijzigd door Dimiz op 15-10-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Is er ergens een overzicht te vinden met welke Diskstations Docker ondersteunen? Ik wil niet per model uit hoeven te zoeken of het ondersteund wordt. Een overzicht kan ik helaas nog niet vinden.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
pven schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:03:
Is er ergens een overzicht te vinden met welke Diskstations Docker ondersteunen? Ik wil niet per model uit hoeven te zoeken of het ondersteund wordt. Een overzicht kan ik helaas nog niet vinden.
eerste hit op google.
https://www.google.com/se...-b-d&q=docker+op+synology

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 15-10-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@pven
Of alle modellen met een Intel CPU...
https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:23
He mannen,

Misschien kunnen jullie mij met het volgende helpen, want ik kom hier maar niet uit.

Ik kan mijn Synology op mijn eigen netwerk niet bereiken op het externe IP adres. Als ik op 4g (of op een ander netwerk zit) is het geen probleem en kan ik mijn Synology via mijn externe IP adres bereiken. Poorten staan dus gewoon goed. Op mijn eigen netwerk kan ik de Synology wel via het interne IP adres bereiken. Eigen IP adres is niet geblocked op de diskstation.
  • Ping vanaf mijn laptop geeft het volgende resultaat: 3 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss.
  • Ping vanaf mijn Ziggo connectbox geeft wel resultaat: 3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Bakk3 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:15:
He mannen,

Misschien kunnen jullie mij met het volgende helpen, want ik kom hier maar niet uit.

Ik kan mijn Synology op mijn eigen netwerk niet bereiken op het externe IP adres. Als ik op 4g (of op een ander netwerk zit) is het geen probleem en kan ik mijn Synology via mijn externe IP adres bereiken. Poorten staan dus gewoon goed. Op mijn eigen netwerk kan ik de Synology wel via het interne IP adres bereiken. Eigen IP adres is niet geblocked op de diskstation.
  • Ping vanaf mijn laptop geeft het volgende resultaat: 3 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss.
  • Ping vanaf mijn Ziggo connectbox geeft wel resultaat: 3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
Iemand een idee?
Het sleutelwoord wat je zoekt is: NAT loopback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:23
Prx schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Het sleutelwoord wat je zoekt is: NAT loopback.
Top, daar kan ik mee verder. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
Bakk3 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Top, daar kan ik mee verder. Thanks!
Dat is maar de vraag, want je hardware (modem/router) ondersteund het of niet. Vermoedelijk niet dus. Dan kan je altijd gewoon nog je lokale hosts file aanpassen of intern een DNS servertje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@pietje63
Oh, wist ik niet!

En natuurlijk AMD Ryzen inmiddels. Zie frontpage. Met officiële Docker support door Synology.

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 76 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).