👉🏻 Blog 👈🏻
https://community.synology.com/enu/forum/17/post/65810
@kraades als het met nginx wel aan de gang is te krijgen dan vind ik dat ook best.Synology removed mod_auth module from Apache in DSM 5.0beta. So until they provide alternate solution it doesn't work anymore.
edit: nginx heeft ook iets hiermee zie ik
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/129077
Ik ga even kijken naar een andere oplossing. het is niet belangrijk maar het stoort me zoals gewoonlijk dat het niet lukt.
[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 19-05-2020 17:01 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het idee van hier is in ieder geval als volgt:
(ik snap dat dit docker is maar het principe is gelijk)
root@DS716V:/volume1# mkdir -p mydir/{1,2,3} root@DS716V:/volume1# ls mydir/ 1 2 3 root@DS716V:/volume1# docker run -d -p 1234:80 -v /volume1/mydir:/usr/share/nginx/html:ro oblique/nginx-autoindex cacb9d59b25f93b7eec48a6cd5da7981feb66a8e05d9525b03bcc7493401e2a1 root@DS716V:/volume1# curl localhost:1234 <html> <head><title>Index of /</title></head> <body bgcolor="white"> <h1>Index of /</h1><hr><pre><a href="../">../</a> <a href="1/">1/</a> 19-May-2020 15:33 - <a href="2/">2/</a> 19-May-2020 15:33 - <a href="3/">3/</a> 19-May-2020 15:33 - </pre><hr></body> </html> root@DS716V:/volume1# docker rm -f cacb cacb root@DS716V:/volume1# rm -rf mydir/ root@DS716V:/volume1#
[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 19-05-2020 17:37 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Storage Analyzer?
@Gunner
Vergelijkbaar:
root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# mkdir -p /volume1/web/mydir/{1,2,3} root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# tree /volume1/web/mydir/ /volume1/web/mydir/ ├── 1 ├── 2 └── 3 3 directories, 0 files root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# echo "location ~ /mydir { root /volume1/web; autoindex on; }" > www.mydir.conf root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# synoservice --restart nginx root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# curl http://localhost/mydir/ <html> <head><title>Index of /mydir/</title></head> <body> <h1>Index of /mydir/</h1><hr><pre><a href="../">../</a> <a href="1/">1/</a> 20-May-2020 08:29 - <a href="2/">2/</a> 20-May-2020 08:29 - <a href="3/">3/</a> 20-May-2020 08:29 - </pre><hr></body> </html> root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# rm -rf /volume1/web/mydir/ root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# rm www.mydir.conf root@DS716V:/etc/nginx/conf.d# synoservice --restart nginx root@DS716V:/etc/nginx/conf.d#
[ Voor 80% gewijzigd door technorabilia op 20-05-2020 10:31 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
In het verlengde hiervan, ik ben aan het kijken naar 2x 8TB schijven voor een DS218play. Als ik de pricewatch van Tweakers gebruik kom ik voor WD Red alleen de EFAX tegen volgens mij. Wat kan ik hier nu het beste mee doen?Stimpy68 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:27:
Ter vervanging van mijn antieke QNAP TS219P gekozen voor een Synology DS218+ met 2x 4TB WD Red schijven. Nu ben ik alleen even het spoor bijster...Op de compatibility lijst van Synology is de WD40EFRX compatible, maar als ik verder zoek dan zijn er leveranciers die standaard een 218+ leveren met de WD40EFAX er in, maar die staat dus niet op de lijst.
Waarom WD Red? Goede ervaringen mee in de QNAP, nu na 4 jaar 1 bad sector op 1 van de schijven.
Als je zou moeten kiezen tussen de WD40EFAX en WD40EFRX welke zou het dan worden? Of loopt de lijst van synology achter de feiten aan?
Die is volgens mij CMR en dus in orde.Wes46 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:05:
[...]
In het verlengde hiervan, ik ben aan het kijken naar 2x 8TB schijven voor een DS218play. Als ik de pricewatch van Tweakers gebruik kom ik voor WD Red alleen de EFAX tegen volgens mij. Wat kan ik hier nu het beste mee doen?
Edit:
Zie hier.
En voor het verschil tussen SMR en CMR/PMR zie hier.
[ Voor 24% gewijzigd door technorabilia op 21-05-2020 23:10 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Heeft er iemand al een review/test gevonden met alleen SMR schijven in een raid op een syno?kraades schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:07:
[...]
Die is volgens mij CMR en dus in orde.
Edit:
Zie hier.
En voor het verschil tussen SMR en CMR/PMR zie hier.
Ik kan me voorstellen dat een cmr/smr combo niet lekker is, maar alleen SMR geeft toch geen bijzondere uitschieters? Nu draai ik alleen maar single volume's en een raid0 set (geen belangrijke data op mijn 420J behalve foto's en die zitten in een aantal backups, maar neem aan dat als single volume de smr schijven geen probleem zijn?
EFAX schijven zijn juist de SMR schijven EFXR zijn de CMR schijven.
zie nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voortaan te melden
[edit] Ok dat staat dus letterlijk op de site van Syno
We recommend establishing a RAID on either all PMR drives or all SMR drives. If a RAID is established on both PMR and SMR drives, the overall read/write performance may be affected by the SMR ones during overwriting tasks. For details on RAID, please check out this article
[ Voor 26% gewijzigd door MeNTaL_TO op 22-05-2020 10:27 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Niet helemaal.MeNTaL_TO schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:24:
[...]
EFAX schijven zijn juist de SMR schijven EFXR zijn de CMR schijven.
Alleen de EFAX schijven met capaciteit <= 6 TB zijn SMR.
Edit:
Alles in één overzicht hier.
[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 22-05-2020 10:59 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Wat je zegt klopt wel. De 8 TB is een CMR (ik denk nog een CMR), maar de EFRX zijn altijd CMR (omdat ze vermoedelijk ook niet meer gemaakt worden).kraades schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:57:
[...]
Niet helemaal.
Alleen de EFAX schijven met capaciteit <= 6 TB zijn SMR.
Edit:
Alles in één overzicht hier.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Klopt.MeNTaL_TO schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:08:
[...]
Wat je zegt klopt wel. De 8 TB is een CMR (ik denk nog een CMR), maar de EFRX zijn altijd CMR (omdat ze vermoedelijk ook niet meer gemaakt worden).
Synology markeert de EFAX modellen als incompatible dus ik zou er sowieso van wegblijven.
👉🏻 Blog 👈🏻
Voor Seagate is het helemaal een uitzoek werk geworden.kraades schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:14:
[...]
Klopt.
Synology markeert de EFAX modellen als incompatible dus ik zou er sowieso van wegblijven.
Momenteel gebruik ik hiervoor ARQ. Deze kan via sftp naar mijn synology backuppen. Echter ik vroeg mij af: is er niet een standaard-out-of-the-box tooltje / package van synology zelf die hetzelfde kan???
Synology drivesmeerbartje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:46:
Echter ik vroeg mij af: is er niet een standaard-out-of-the-box tooltje / package van synology zelf die hetzelfde kan???
Dat gaat echter alleen over je documenten, niet over het os en geinstalleerde software.
Met time machine en de synology heb ik ook geen goede resultaten mee. Sterker nog, time machine en een apple capsule, of usb schijf is ook niet betrouwbaar gebleken.
[ Voor 36% gewijzigd door job op 28-05-2020 14:23 ]
Ik heb niet bijster veel draaien qua packages:
- DNS server
- Directory server
- File station
- Docker (alle Docker containers staan uit momenteel)
- Photo Station
- Universal Search
- MariaDB10 (hier worden de logs van Home Assistant naartoe geschreven)
- phpMyAdmin
- Apache Server 2.4
- Replication Service
- PHP 5.6
- PHP 7.0
- Web Station
In Resource Monitor -> Performance - Disk, zie ik constant iets van tussen de 0 en 40% utilization, is dat normaal?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Misschien met lsof, iostat, htop kijken.
👉🏻 Blog 👈🏻
Klopt, wat mij betreft is Drive ietwat te beperkt. Zo wil ik mijn volledige iphoto library backuppen. Alle fsnotify events die daaruit komen zijn simpelweg té veel voor Drive. Hier is de tool niet voor bedoeld. Niks mis met Drive overigens!!!job schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:18:
[...]
Synology drive
Dat gaat echter alleen over je documenten, niet over het os en geinstalleerde software.
Met time machine en de synology heb ik ook geen goede resultaten mee. Sterker nog, time machine en een apple capsule, of usb schijf is ook niet betrouwbaar gebleken.
Dit levert een enorme lijst aan files op die te lang zijn, maar als ik ze langsloop zijn de eigenlijke bestandsnamen kort, maar gaat het op de padgrootte die de 143 overschrijft. Weet iemand wat nu feitelijk de limiet is, een bestandsnaam incl. of excl. pad? Met een paar subfolders komt een pad al snel richting de 143 karakters.
Normaliter probeer ik dingen uit, alleen in het geval van encryptie wil ik even niet tegen issues aanlopen.
NotesUw account is gebruikt voor aanmelding op uw Synology NAS xxxx met Mobile Safari UI/WKWebView 0.0.0 op iOS 13.4.1.
iOS 13.4.1
2020/06/02 10:12:21
109.38.xxx.xxx
Nederland*
Mobile Safari UI/WKWebView 0.0.0
- Credentials gebruik ik enkel voor Synology. Ik gebruik (nog) geen two-step authentication.
- Ik heb een iPhone met genoemde iOS versie. Het IP-adres (dat wisselt) is van Vodafone, mijn provider
- Ongeveer een week geleden is mijn iPhone gereset (te vaak verkeerd wachtwoord) de berichten lijken ongeveer sindsdien te komen
- De meldingen komen op een moment dat ik geen login heb gedaan via DSM; mogelijk wel via DS file (ivm auto foto backup)
- Geen bijzonderheden te zien in DSM
Moet ik me zorgen maken?
Is de Mobile Safari UI/WKWebView 0.0.0 normaal?
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Momenteel heb ik zo’n 400GB aan foto’s op mijn MacBook staan. Automatisch wordt een backup gemaakt naar Dropbox (betaald account wat ook heel veel voor werk gebruikt wordt).
Ik zou eigenlijk een NAS in de meterkast willen zetten waar ik zowel de UNIFI controller op ga draaien en mijn foto’s op wil opslaan. Nu wil ik de foto’s backuppen op Dropbox. Ik begrijp dat je daar cloud station backup voor kan gebruiken? Werkt dit goed? Ook voor grote hoeveelheden bestanden met soms lange bestandsnamen etc?
Zelf doe ik dit soortgelijk met een onedrive account voor foto's. Ik heb circa 280 GB aan foto's op dit moment, daar in ieder geval geen problemen mee. Qua hoeveelheid bestanden valt dit overigens 'mee'. Ik weet niet hoe dit voor jou zit, maar ik heb hierin enkele tienduizenden foto's.giantgiantus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:14:
Situatie nu:
Momenteel heb ik zo’n 400GB aan foto’s op mijn MacBook staan. Automatisch wordt een backup gemaakt naar Dropbox (betaald account wat ook heel veel voor werk gebruikt wordt).
Ik zou eigenlijk een NAS in de meterkast willen zetten waar ik zowel de UNIFI controller op ga draaien en mijn foto’s op wil opslaan. Nu wil ik de foto’s backuppen op Dropbox. Ik begrijp dat je daar cloud station backup voor kan gebruiken? Werkt dit goed? Ook voor grote hoeveelheden bestanden met soms lange bestandsnamen etc?
Een tweede onedrive account gebruik ik voor data opslag met een groter aantal bestanden in kleinere individuele grootte. Dan hebben we het over circa 3.5 miljoen bestanden in totaal. Synchroniseren met onedrive vanaf een enkel systeem gaat redelijk, het bijhouden van synchronisatie op een tweede systeem kost tijd. Moet dit echt regelmatig doen. Het synchroniseren op een nieuwe installatie, dat heeft ooit eens zo'n 4 ~ 5 dagen aan full-time downloaden van bestanden gekost.
Ik weet niet hoe Dropbox hier qua performance exact anders in is dan Onedrive, maar voor wat betreft Onedrive zodra het echt grote bestanden aantallen wordt, is mijn ervaring in ieder geval dat het allemaal niet zo vlekkeloos meer verloopt. Vooropgesteld, internet verbinding, lokale infrastructuur en lokale hardware zijn hierin niet de beperkende factor. Dat is gewoon 500 mbit, lokaal 1 Gbit netwerk en de betreffende folder wordt op SSD's weggeschreven.
Ik gebruik CloudSync met WebDav (TransIP Stack) voor +-500GB aan fotos en dat gaat zonder problemen vanaf mijn DS418Play. Ervoor had ik ook geen problemen met mijn DS215J. Geen idee over de snelheid aangezien alles gewoon in de achtergrond draait.giantgiantus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:14:
Situatie nu:
Dat doe ik ook. Foto’s en video van de bewakingscamera staan er near realtime op (encrypted). DS1815+ en 100/100 fiber.bertware schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:42:
[...]
Ik gebruik CloudSync met WebDav (TransIP Stack) voor +-500GB aan fotos en dat gaat zonder problemen vanaf mijn DS418Play. Ervoor had ik ook geen problemen met mijn DS215J. Geen idee over de snelheid aangezien alles gewoon in de achtergrond draait.
"Obviously you're not a golfer..."
Je kunt dan denk ik het proces zien bij Resource Manager, Task Manager, Processes?
Ik denk niet dat je via DSM zelf dit proces kunt stoppen maar misschien heb ik het mis.
Een alternatief is dan om via ssh verbinding te maken met de NAS en het proces stoppen.
Als je het proces id hebt genoteerd dan kun je dit proces killen met:
sudo kill -15 <proces id>
Als dit niet werkt dan:
sudo kill -9 <proces id>
[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 03-06-2020 20:22 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Top, instructies hebben gewerkt.Heb de boel weer aan de praat.kraades schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:19:
@Tank33
Je kunt dan denk ik het proces zien bij Resource Manager, Task Manager, Processes?
Ik denk niet dat je via DSM zelf dit proces kunt stoppen maar misschien heb ik het mis.
Een alternatief is dan om via ssh verbinding te maken met de NAS en het proces stoppen.
Als je het proces id hebt genoteerd dan kun je dit proces killen met:
sudo kill -15 <proces id>
Als dit niet werkt dan:
sudo kill -9 <proces id>
"Obviously you're not a golfer..."
Backup doe je met HyperBackup op Synology. Deze ondersteund ook Dropbox en encryptie als dat gewenst is. Dit werkt erg goed, al moet ik toegeven dat ik nooit specifiek Dropbox als target heb gebruikt.giantgiantus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:14:
Situatie nu:
Er is ook nog zoiets als Cloud Sync, maar dat is een sync oplossing. Deze kun je wel instellen als uni-directional en niet verwijderen van remote bestanden enzo, maar je hebt geen meerdere versies enz. dus het blijft een beetje behelpen en geen echte backup oplossing.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Dank. Wat ik graag zou willen is om mijn foto’s niet meer op de MacBook te hoeven opslaan. Het liefst wil ik ze gewoon opslaan op de nas waarbij ze ook op dropbox staan om zo wel een backup van mijn foto’s te hebben.afterburn schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:18:
[...]
Backup doe je met HyperBackup op Synology. Deze ondersteund ook Dropbox en encryptie als dat gewenst is. Dit werkt erg goed, al moet ik toegeven dat ik nooit specifiek Dropbox als target heb gebruikt.
Er is ook nog zoiets als Cloud Sync, maar dat is een sync oplossing. Deze kun je wel instellen als uni-directional en niet verwijderen van remote bestanden enzo, maar je hebt geen meerdere versies enz. dus het blijft een beetje behelpen en geen echte backup oplossing.
Ik begrijp dat het mogelijk is om via een docker-compose-file hiervoor te corrigeren door middel van het commando "--default_authentication_plugin=mysql_native_password". Afaik kun je een commando niet invoeren via de package en via de terminal lijkt "--default_authentication_plugin=mysql_native_password" ook geen uitkomst te bieden. Heeft een van jullie ideeën of tips? Ik wil vermijden dat ik in de container zelf zaken moet gaan aanpassen.
Ik gebruik Synology Drive op mijn laptops (sortement van Dropbox client) om files naar mijn nas te synchroniseren.giantgiantus schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:40:
[...]
Dank. Wat ik graag zou willen is om mijn foto’s niet meer op de MacBook te hoeven opslaan. Het liefst wil ik ze gewoon opslaan op de nas waarbij ze ook op dropbox staan om zo wel een backup van mijn foto’s te hebben.
Voor mijn desktop heb ik het userprofile zo ingesteld dat deze op de NAS staat, dus daar staat alles uit mijn userprofile standaard al op de NAS.
Op mijn telefoon (en de nas) gebruik ik Synology Moments, zodat fotos die ik met mijn telefoon maak automatisch gesynchroniseerd worden naar de NAS en ik ook de 'echte' fotos die ik op de nas heb staan kan bekijken op mijn telefoon.
De nas maakt vervolgens van de belangrijke data een cloud backup met HyperBackup.
Daarnaast maakt mijn Macbook ook nog Time Machine backups naar de nas, en ditto voor Windows Backup.
Dus:
1) Mijn belangrijkste data staat op zowel de NAS als meerdere computers
2) De (losse) data word van de NAS gebackuped naar de cloud
3) De computers hebben ook nog een machine backup naar de NAS
[ Voor 9% gewijzigd door afterburn op 04-06-2020 12:35 ]
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Kortom, wat is het nut van het transcoden precies?
[ Voor 17% gewijzigd door RaJitsu op 05-06-2020 15:47 ]
B.S.U.R.
Vooral voor apparaten die niet alle codecs afspelen (Apple had daar ooit/nog steeds? last van)RaJitsu schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:45:
Ik heb hier sinds kort een DS420j staan. Ik vraag me af wat het nut is van de Video Station, behalve dat je wel een leuk menu hebt. Ik heb het dan specifiek over de transcoding-functie. Wat doet de NAS precies? Het videoformaat omzetten in een formaat dat door alle apparaten begrepen wordt? Aangezien het samenwerkt met een externe speler zoals MX player, is dit wel nodig dan? Want als ik via DS-File een MKV afspeel speelt mijn telefoon en tablet het ook gewoon af. Qua snelheid is het eerder sneller dan trager dan via de Video Station, zeker als het om zwaardere bestanden gaat.
Maar VLC werkt daar toch ook gewoon op? Ik zie wel dat ik in de browser niets kan afspelen. Sowieso de DTS-bestanden niet (waar je op mobiel met bijv,. de standaard Samsung-speler gewoon alleen beeld hebt), maar ook een paar video-bestanden.FrankRicard schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:16:
[...]
Vooral voor apparaten die niet alle codecs afspelen (Apple had daar ooit/nog steeds? last van)
Ben nu mijn serie-map aan het indexeren. Deze bestanden zijn van een wat meer doorsnee codec/formaten. Eens kijken of dat beter gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door RaJitsu op 05-06-2020 17:43 ]
B.S.U.R.
Je kunt het eenvoudig uitproberen, maak een share aan en test het met bestanden die je wilt gebruiken.jaspov schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:58:
Ik ben net aan het inlezen over encryptie op een Synology NAS. Er staat gedocumenteerd dat bestanden niet meer dan 143 karakters mogen hebben als je encryptie aan zet. Op een aantal fora staan tips om te kijken of je dat soort files hebt, bijv. via "dir x:\ /s /b | sort /+143 /r > LongName.txt" of de tool TLPD.
Dit levert een enorme lijst aan files op die te lang zijn, maar als ik ze langsloop zijn de eigenlijke bestandsnamen kort, maar gaat het op de padgrootte die de 143 overschrijft. Weet iemand wat nu feitelijk de limiet is, een bestandsnaam incl. of excl. pad? Met een paar subfolders komt een pad al snel richting de 143 karakters.
Normaliter probeer ik dingen uit, alleen in het geval van encryptie wil ik even niet tegen issues aanlopen.
Omdat de Windows limiet voor een vol pad (MAX_PATH) 260 karakters is, kun je niet garanderen dat je nooit tegen issues aan zal lopen.
Ik gebruik het dus zonder transcoding, inderdaad als handig menu. Transcoding van 4k lukt kan je sowiezo vergeten op een ds420j, lukt ook niet op mijn ds918+.RaJitsu schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:45:
Ik heb hier sinds kort een DS420j staan. Ik vraag me af wat het nut is van de Video Station, behalve dat je wel een leuk menu hebt. Ik heb het dan specifiek over de transcoding-functie. Wat doet de NAS precies? Het videoformaat omzetten in een formaat dat door alle apparaten begrepen wordt? Aangezien het samenwerkt met een externe speler zoals MX player, is dit wel nodig dan? Want als ik via DS-File een MKV afspeel speelt mijn telefoon en tablet het ook gewoon af. Qua snelheid is het eerder sneller dan trager dan via de Video Station, zeker als het om zwaardere bestanden gaat.
Menu's op telefoons en tv's om door netwerk storage te bladeren vind ik persoonlijk een drama.
DS video als app op android, android tv en ios werkt erg fijn. De ds video app speelt niet alles af, en zal dan voor het afspelen een speler van derde kunnen opstarten. Werkt prima!
Ik heb hem zelf heel kort gebruikt en ben daarna snel overgestapt op Plex. fijn menu, apps voor de meeste apparaten zowel op de TV's, xbox, telefoons, etc.. deze kijkt ook of het apparaat waar je op kijkt het format ondersteund en indien nodig laat hij het apparaat de transcoding doen of de NAS zelf. afhankelijk wat in dat geval het beste is.RaJitsu schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:45:
Uiteindelijk heb ik het opgelost door mariadb te gebruiken in plaats van mysql.kraades schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:06:
@Opi
Ik denk dat je een my.cnf file kunt maken met de setting en deze met -v mappen?
Ik twijfel alleen erg tussen de 218+ en de 218play. Behalve het prijsverschil lees ik dat de 219play wel 4k 60fps af kan spelen maar dan weer geen een Plex ondersteunt. Nu ben ik niet perse op zoek naar een volwaardig mediacenter (wat Plex volgens mij is). Als ik 4k videobestanden eenvoudig af kan spelen op mijn TV dan ben ik tevreden. Heb ik dan voldoende aan de 218play? Ik heb geen haast dus zou ook nog op de 220 serie kunnen wachten.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Als je de video mappen indexed installeer dan de package mediaserver. Dan kan je via je TV Media player (paarse icoontje) openen. 213+ is gegarandeerd stotterloos ook op 4k.
bij kodi is het inderdaad stottervrij maar vind het geen fijne speler.
dan toch liever DS Video werkt voor de normale content gewoon goed.
Momenteel gebruik ik de standaard reverse proxy van mijn NAS. Echter loop ik tegen het probleem dat WebSockets niet helemaal goed werkt. In de reverse proxy van de NAS worden ook extra headers meegegeven om WebSockets aan te zetten (e.g. Update = $http_upgrade en Connection = $connection_upgrade).
De situatie is als volgt. Ik heb een domeinnaam die direct naar mijn IP verwijst. Mijn router forward vervolgens poort 80 door naar mijn NAS onder poort 8008. De reverse proxy op de NAS ziet de aanvraag onder poort 8008 en stuurt deze vervolgens door naar poort 8080 naar een Raspberry PI met daarop Domoticz.
Dit werkt allemaal prima. Ik lijk ook geen foutmeldingen te krijgen in de browser. Maar toch loopt het stuk. De GUI van Domoticz is afhankelijk van WebSockets.
Nu is het zo dat wanneer ik op de router een port forward aanmaak van 8008>8008, dat de WebSockets extern correct werkt. Maar poort 80>8008 werkt niet.
In de console van de browser zie ik ook geen noemenswaardige foutmeldingen met betrekking tot WebSockets. Ik dus even geen idee waar het probleem zit. Is dit een beperking van de reverse proxy van Synology? Ik ben namelijk al eens eerder hier tegen aangelopen.
[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 08-06-2020 22:44 ]
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik gebruik ook een custom header voor websocket. In mijn geval voor Visual Studio Code. Port 443 extern forward naar Port 443 op de NAS. Reverse proxy stuurt dan door naar de juiste poort op (in mijn geval) localhost. Dus dat principe werkt.
Ik snap even niet waarom port 8008 wordt gebruikt? Je kunt toch direct port 80 extern doorsturen naar de NAS? Die doorstuurt naar 8080 op de Domoticz server?
Edit:
Dus als je op de router een andere port forward dan port 80 dan werkt de hele constructie wel?
Edit 2:
Ik heb het net even geprobeerd en hier werkt het volgens mij goed. Mijn UI wordt geupdate in ieder geval. Ik forward van de router wel direct naar port 80 op de NAS en hostname is domoticz.xxxxxxxx.synology.me.
[ Voor 28% gewijzigd door technorabilia op 09-06-2020 13:00 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb daar een tijdje terug ook wat voor moeten aanpassen:aex351 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:42:
Weet even niet of het handig is om mijn vraag in deze thread te stellen of een aparte hiervoor te openen.
Momenteel gebruik ik de standaard reverse proxy van mijn NAS. Echter loop ik tegen het probleem dat WebSockets niet helemaal goed werkt. In de reverse proxy van de NAS worden ook extra headers meegegeven om WebSockets aan te zetten (e.g. Update = $http_upgrade en Connection = $connection_upgrade).
De situatie is als volgt. Ik heb een domeinnaam die direct naar mijn IP verwijst. Mijn router forward vervolgens poort 80 door naar mijn NAS onder poort 8008. De reverse proxy op de NAS ziet de aanvraag onder poort 8008 en stuurt deze vervolgens door naar poort 8080 naar een Raspberry PI met daarop Domoticz.
Dit werkt allemaal prima. Ik lijk ook geen foutmeldingen te krijgen in de browser. Maar toch loopt het stuk. De GUI van Domoticz is afhankelijk van WebSockets.
Nu is het zo dat wanneer ik op de router een port forward aanmaak van 8008>8008, dat de WebSockets extern correct werkt. Maar poort 80>8008 werkt niet.
In de console van de browser zie ik ook geen noemenswaardige foutmeldingen met betrekking tot WebSockets. Ik dus even geen idee waar het probleem zit. Is dit een beperking van de reverse proxy van Synology? Ik ben namelijk al eens eerder hier tegen aangelopen.
GVR in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
bedankt! Indexeren van Mediaserver is ook traag maar kan inderdaad direct 4k content afspelen via de Video en Foto app.Wobblier schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:53:
Kodi op je TV?
Als je de video mappen indexed installeer dan de package mediaserver. Dan kan je via je TV Media player (paarse icoontje) openen. 213+ is gegarandeerd stotterloos ook op 4k.
Dit triggert mij om weer een nieuwe poging te ondernemen om 4K af te spelen. Ik heb zelf de DS218+, met Plex geinstalleerd, en heb een Samsung (Tizen) tv met de plex app. Ik heb de mediaserver package niet geinstalleerd, tot nu toe niet nodig gehad omdat ik via de plex app alles bekijk. Ook was de folder met al mijn films niet geindexeerd. Zou dat nog helpen? Tot nu toe merk ik namelijk dat ik niet vloeiend 4k kan afspelen op de tv.El_V schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:28:
[...]
bedankt! Indexeren van Mediaserver is ook traag maar kan inderdaad direct 4k content afspelen via de Video en Foto app.
Ik zal ook eens proberen of het met de mediaserver beter gaat.
Vind zojuist ook deze url, die ga ik nog even doornemen: https://www.synology.com/...ideo_for_Samsung_Smart_TV
[ Voor 10% gewijzigd door GVR op 09-06-2020 12:00 ]
Bij de knop create zit (nu?) ook de optie websocket. Dan worden de twee regels automatisch aangemaakt.GVR schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:02:
[...]
Ik heb een tijdje terug ook wat voor moeten aanpassen:
GVR in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
👉🏻 Blog 👈🏻
De optie om de twee regels aan te maken ben ik bekend mee, dat is ook wat ik heb gebruikt.
Na verdere onderzoek bleek het probleem de GUI / browser cache van Domoticz te zijn. De interface wordt gecached in de browser en wordt niet goed geupdate bij een wijziging. Door de cache in de browser te verwijderen werkt alles weer.
< dit stukje webruimte is te huur >
TLC vs. QLC SSDs: What are the differences?
https://blog.synology.com...-what-are-the-differences
👉🏻 Blog 👈🏻
Bij mij blijft de app aangeven dat de Java installatie corrupt is maar niets helpt. Ik heb meerdere keren Java verwijdert of ge-update maar de melding blijft terug komen.
Wil deze server gaan gebruiken om direct naar mijn audiostreamen te streamen.
Ik wil de NAS voornamelijk gebruiken om mijn lompe oude.pc met te weinig geheugen en een te hoog verbruik te vervangen.
Ik ga de nas voornamelijk gebruiken voor Plex, pihole en een vm.
Ik heb een drietal normale "oude" 3.5" HDD van 4~8 tb met voornamelijk films en series .
Raid is voor mij niet zo belangrijk, alle belangrijke data wordt sowieso off-site gebackup'ed.
Zoals ik begrijp staat op disk 1 het DSM. Nu is mijn gedachte om voor disk 1 een ironwolf aan te schaffen, en in Bay 2 t/m 4 de non critical koude opslag. Dus de 3 schijven die ik al heb.
Ik ga er vanuit dat ik de schijven van Bay 2 tot en met 4 dan ook zal moeten formatteren en dat het geen simpele 1 op 1 swap is.
Maar mijn vraag is of dat mijn idee in principe zou kunnen werken mits de 3 schijven compatible zijn?
Nee, deze staat op iedere drive (alleen bij grote array's niet op de non-primaire en externe volumes).Gigazone schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:45:
Zoals ik begrijp staat op disk 1 het DSM.
Ja, DSM gebruikt ext of btrfs en heeft ook een andere partitie indeling dan er waarschijnlijk nu op staat.Ik ga er vanuit dat ik de schijven van Bay 2 tot en met 4 dan ook zal moeten formatteren en dat het geen simpele 1 op 1 swap is.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Okay dus dus oude schijven zullen moeten worden geformatteerd.DukeBox schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:05:
[...]
Nee, deze staat op iedere drive (alleen bij grote array's niet op de non-primaire en externe volumes).
[...]
Ja, DSM gebruikt ext of btrfs en heeft ook een andere partitie indeling dan er waarschijnlijk nu op staat.
Maar de setup zoals bedacht zal dan wel kunnen werken, toch?
Onlangs ben ik van ISP gewisseld en daarbij heb ik andere apparatuur gekregen. In mijn netwerk heb ik twee Synology's staan, een DS218+ en een DS218. Op de DS218+ draait Surveillance Station en wat andere zooi en op de DS218 draait Photo Station enz.
Het probleem is als volgt: het is niet mogelijk om DS Photo te gebruiken INTERN op het lokale netwerk. Extern werkt het helemaal prima maar intern niet, voorheen werkte dit wel.
Ik heb in de router port forwarding aangezet voor poort 80 en 443 naar de DS218, daardoor is DS Photo dus extern via het internet te bereiken, ik begrijp alleen niet waardoor hij INTERN nu niet meer te bereiken is? Weet iemand raad?
Ik benader DS Photo via een domeinnaam, het IP adres wordt via DDNS up-to-date gehouden. DS Cam werkt zowel intern als extern goed.
Ik zou graag de onderste twee regels uitzetten binnen DSM
1
2
3
4
| TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384 (0xc030) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS 256 TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256 (0xc02f) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS 128 TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA384 (0xc028) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS WEAK 256 TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA256 (0xc027) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS WEAK |
Cloud ☁️
De modem/router die je gebruikt moet 'nat loopback' of 'hairpinning' ondersteunen. Het is goed mogelijk dat je nieuwe apparatuur dit niet ondersteund, of (hopelijk) gewoon niet heeft aanstaan.EnigmaNL schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:22:
Ik heb iets vreemds waar ik niet uit kom...
Onlangs ben ik van ISP gewisseld en daarbij heb ik andere apparatuur gekregen. In mijn netwerk heb ik twee Synology's staan, een DS218+ en een DS218. Op de DS218+ draait Surveillance Station en wat andere zooi en op de DS218 draait Photo Station enz.
Het probleem is als volgt: het is niet mogelijk om DS Photo te gebruiken INTERN op het lokale netwerk. Extern werkt het helemaal prima maar intern niet, voorheen werkte dit wel.
Ik heb in de router port forwarding aangezet voor poort 80 en 443 naar de DS218, daardoor is DS Photo dus extern via het internet te bereiken, ik begrijp alleen niet waardoor hij INTERN nu niet meer te bereiken is? Weet iemand raad?
Ik benader DS Photo via een domeinnaam, het IP adres wordt via DDNS up-to-date gehouden. DS Cam werkt zowel intern als extern goed.
Bijvoorbeeld bij proximus (België) wordt dit totaal niet ondersteund door de modem.
Even rondzoeken in de instellingen van je modem/router dus of je dit kan aanzetten.
Ja, heb ik ook gedaan. Getest met Ssl labs en werkt prima.HKLM_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:51:
Heeft iemand hier ervaring met het aanpassen van de Cipher Suites van synology via ssh?
Ik zou graag de onderste twee regels uitzetten binnen DSM![]()
code:
1 2 3 4 TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384 (0xc030) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS 256 TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256 (0xc02f) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS 128 TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA384 (0xc028) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS WEAK 256 TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA256 (0xc027) ECDH secp256r1 (eq. 3072 bits RSA) FS WEAK
Hoe heb je hem uitgezet?Theone098 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:56:
[...]
Ja, heb ik ook gedaan. Getest met Ssl labs en werkt prima.
Cloud ☁️
Inloggen via ssh. Er is en bestand dat default of preferred SSL ciphers bevat. Hiervan een kopie maken en in het origineel verwijderen. NAS opnieuw opstarten en testen. Details weet ik helaas niet meer.
Situatie is als volgt.
op een Server 2012 draaien een aantal access databases en een programma die elke 5 min kijkt of er een bericht is bij een bepaalde organisatie (extern)
De server moet vervangen gaan worden, en ik zit nu te denken om ipv een dure server licentie een Synology RS820 te nemen met flinke schijven.
Op deze server kan een VM geïnstalleerd worden en ik dacht zelf een windows 10 installatie en dan deze het programma te laten draaien om die berichten op te halen.
Vraag:
Kan ik op deze machine(VM) een share aanmaken die gewoon bereikbaar is door de overige PC's in het LAN?
Op VMWare is dit geen probleem, maar dat is een hele andere opzet.
Ja het kan ook draaien op een van de PC's maar dan moet 1 pc altijd aanstaan ook al is die persoon er niet.
Hopelijk heeft er iemand ervaring mee!
Thanks
Die VM op Synology zal een IP hebben op de LAN en verder doe jij gewoon waar je zin in hebt op vlak van File & Print services.
Gelukkig kan je tot 18GB RAM steken, dus ik zou die toch wle 8GB of 16GB RAM geven.
Een race-machiene zal het niet zijn met Windows VM's .... maar zal redelijk werken hoor.
Performance is geen vereiste. er zal niet opgewerkt worden. zijn XML bestanden die opgehaald worden en dan op een share geplaatst moeten worden zodat ze uitgelezen kunnen worden. er gaat niemand op werken.
en inderdaad zou ik voor de 16gb uitbreiding gaan.
Enige want me nu we er over hebben ook niet duidelijk is het licentie verhaal. zit er al een licentie bij om een VM te mogen draaien (niet de win10 licentie) High available en dergelijk zijn niet nodig.
Erik2B schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:40:
Dank @jvanhambelgium @kraades
Performance is geen vereiste. er zal niet opgewerkt worden. zijn XML bestanden die opgehaald worden en dan op een share geplaatst moeten worden zodat ze uitgelezen kunnen worden. er gaat niemand op werken.
Enige want me nu we er over hebben ook niet duidelijk is het licentie verhaal. zit er al een licentie bij om een VM te mogen draaien (niet de win10 licentie) High available en dergelijk zijn niet nodig.
Je zou denken van niet nee, maar er is speciale software voor nodig met een certificaat die verbinding maakt met een speciale server die extern staat.smeerbartje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:39:
Xml file downloaden en plaatsen op een share?? Daarvoor heb je toch geen vm nodig??
[...]
Echt Windows 95 style maar er is niks anders en het wordt meer gebruikt dan je denkt
Ik wil de NAS ook gebruiken als datastore voor mijn ESXi hosts en dan lijkt de ssd cache wel een nuttige optie.
Maar was benieuwd hoe groot deze cache moet zijn/gaat zijn, ik kan nergens iets vinden om het te berekenen.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Ja die ken ik, maar ik was vooral benieuwd naar de ervaringen en hoeveel cache men hier heeft bij verschillende scenario's. Ook om een idee te hebben van de mogelijke kosten.Laagheim schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:26:
@Meauses De cache advisor is een tooltje dat in DSM zit. Je kan het dus alleen gebruiken nadat je de nas in gebruik genomen hebt.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Nu heb ik gespaard om direct door te pakken en een nieuwe Synology NAS aan te schaffen.
Wat ik met mijn huidige DS214play Synology NAS doe is mijn volledige werk en studiemateriaal via de Drive gebruiken, mijn volledige muziek collectie als Dj beheren, backup maken van foto's in Moments en uiteraard via Plex films afspelen die ik via de Synology ook weet te bemachtigen. De bedoeling is om komende jaren weer vooruit te kunnen met eigenlijk bovenstaande handelingen. Het liefst een stuk sneller qua verwerking dan mijn huidige NAS doet.
Nu is mijn bestedingsruimte €1000,- en heb ik eigenlijk 2 keuzes waar ik zelf niet direct uit kom. Wat is wijsheid volgens de kenners of ervaringsdeskundigen hier;
*DS720+ met 2x8TB HDD, puur omdat deze lijkt te voldoen aan mijn vervangen en een 2bay ook voor nu prima werkt. Dit voor een prijs van +- €939,-
Of ga ik voor het maximale budget en kies ik voor €1000,- voor de DS420+ met 4x4TB HDD.
Een RAID 1 lijkt mij voldoende met 4TB tot mijn beschikking op het moment dat ik voor de DS720+ ga.
Maar ik lees nu ook over SHR wat voordelig zou zijn bij nieuwe versies van een NAS? Voor nu is dat een zorg voor later. Eerst maar een keuze maken welke NAS van de nieuwe lijn ik ga aanschaffen.
Mocht iemand mij een advies kunnen geven dan is dat wenselijk.
Setu toevallig? Als het je niets zegt dan nvmErik2B schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:40:
Dank @jvanhambelgium @kraades
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ben je dan niet beter af met een NUCje of iets in die richting? Server grade kan ook maar is duurder. T klinkt bijna zonde om hier een NAS voor in te zetten, tenzij die nog andere taken krijgt. VMM is leuk, maar performance viel mij persoonlijk erg tegen (Server 2016 met WDS rol tijdelijk gedraaid) zeker als je de NAS verder nog voor andere zaken gebruikt.Erik2B schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:43:
[...]
Je zou denken van niet nee, maar er is speciale software voor nodig met een certificaat die verbinding maakt met een speciale server die extern staat.
Echt Windows 95 style maar er is niks anders en het wordt meer gebruikt dan je denkt
Is dat zo? Ik draai namelijk een VM op ext4 filesystem.jvanhambelgium schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:27:
Ow, en denk eraan dat je sowieso voor een BTRFS filesystem moet kiezen of je kan geen VM's gebruiken hé. Dat doe je beter ineens goed tijdens de installatie van die RS
👉🏻 Blog 👈🏻
Het is een klein software pakketje en draait op alles zelfs xp. Nu draait het op server 2012 en die doet nu ook niks verder dan dhcp, dns en ad. Het is meer fileserver dan wat anders en dat kan een goeie nas net zo goed of zelfs beter. Daarom Windows 10 (kijken of ltsc versie ook werkt) die zo kaal mogelijk gemaakt gaat worden voor deze taak. Performance voor de win10 is niet belangrijk.gastje01 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:23:
[...]
Ben je dan niet beter af met een NUCje of iets in die richting? Server grade kan ook maar is duurder. T klinkt bijna zonde om hier een NAS voor in te zetten, tenzij die nog andere taken krijgt. VMM is leuk, maar performance viel mij persoonlijk erg tegen (Server 2016 met WDS rol tijdelijk gedraaid) zeker als je de NAS verder nog voor andere zaken gebruikt.
@Sp33dFr34k noppe hdn
Misschien heb je deze al gevonden? Specs etc.
https://www.google.com/am...20-nas-pages-go-live/amp/
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb meerdere SSD caches geprobeerd maar in de meeste thuis scenarios vond ik het maar weinig toevoegen. Meer geheugen hielp bij mij veel meer in performance (voornamelijk DSM). Het enige waar SSD wel fijn is bij gebruik van VM's en (veel) dockers al zou ik er nog eerder voor kiezen die gewoon direct op een SSD te draaien.Meauses schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:59:
Ja die ken ik, maar ik was vooral benieuwd naar de ervaringen en hoeveel cache men hier heeft bij verschillende scenario's. Ook om een idee te hebben van de mogelijke kosten.
Daarnaast heb ik een paar rack stations in beheer met 2x2TB in read/write, hier draaien een aantal iSCSI volumes op en daar merk ik wel een aanzienlijke verbetering. Alles is lekker snappy.. rebuilden van bijvoorbeeld een SQL index is echt een factor 10 sneller.
Ik zou altijd voor de meer schijven variant gaan, dan ben je toekomst bestendiger kwa ruimte...UninPro schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:21:
Ik ben ook op zoek naar advies. Mijn DS214play met 2x4GB WD hardeschijven begint vol te geraken.
Nu heb ik gespaard om direct door te pakken en een nieuwe Synology NAS aan te schaffen.
Wat ik met mijn huidige DS214play Synology NAS doe is mijn volledige werk en studiemateriaal via de Drive gebruiken, mijn volledige muziek collectie als Dj beheren, backup maken van foto's in Moments en uiteraard via Plex films afspelen die ik via de Synology ook weet te bemachtigen. De bedoeling is om komende jaren weer vooruit te kunnen met eigenlijk bovenstaande handelingen. Het liefst een stuk sneller qua verwerking dan mijn huidige NAS doet.
Nu is mijn bestedingsruimte €1000,- en heb ik eigenlijk 2 keuzes waar ik zelf niet direct uit kom. Wat is wijsheid volgens de kenners of ervaringsdeskundigen hier;
*DS720+ met 2x8TB HDD, puur omdat deze lijkt te voldoen aan mijn vervangen en een 2bay ook voor nu prima werkt. Dit voor een prijs van +- €939,-
Of ga ik voor het maximale budget en kies ik voor €1000,- voor de DS420+ met 4x4TB HDD.
Een RAID 1 lijkt mij voldoende met 4TB tot mijn beschikking op het moment dat ik voor de DS720+ ga.
Maar ik lees nu ook over SHR wat voordelig zou zijn bij nieuwe versies van een NAS? Voor nu is dat een zorg voor later. Eerst maar een keuze maken welke NAS van de nieuwe lijn ik ga aanschaffen.
Mocht iemand mij een advies kunnen geven dan is dat wenselijk.
In de tijd van de uitgave van de DS214 was de DS214Play superieur in het afspelen van beeldmateriaal. Een belangrijke functie voor mij toen wegens het af willen spelen van films.
Laatst heb ik een DS218+ mogen installeren bij een kameraad van mij en dan merk je toch echt het verschil binnen de DSM software in vergelijking met mijn nog prima functionerende DS214play.
Ik zie op de specificaties dan ook geen grote verschillen tussen de nieuwe 720+ & 920+. Maar ik heb mij afgelopen tijd ook niet meer verdiept in de nieuwere NAS modellen dus misschien dat er functies zijn die ik over het hoofd zie. Bij een uitgave van rond de €1000,- voor externe opslag wil ik even verifiëren dat ik niets mis qua mijn wensen en de mogelijkheden binnen de Synology lijn.
Dat was in 2019 nog zeker zo. De VMM-applicatie/package moet minstens 1 btrfs-filesysteem zien/hebben.kraades schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:46:
[...]
Is dat zo? Ik draai namelijk een VM op ext4 filesystem.
Welke model Synology heb je ?
vb.
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/122586
https://miketabor.com/how...achine-on-a-synology-nas/ (al wat ouder document van 2017)
...
Ik was verbaasd dat je in je eerste post naast de 720+ de 420+ noemde. Vandaar dat ik nog even de specs stuurde. Maar misschien bedoelde je daar ook al de 920+ i.p.v. de 420+. Dit zal prijstechnisch mogelijk ook beter in de buurt komen.
@jvanhambelgium
Ik zie het inderdaad. Bij mij is dit blijkbaar niet van toepassing. Ik heb geen btrfs volumes. Ik draai VMM op een 716+ en wel de VMM package van de 415+ omdat VMM officieel niet wordt ondersteund op een 716+. Het zal denk ik met de uitgave van de package te maken hebben.
[ Voor 36% gewijzigd door technorabilia op 19-06-2020 08:46 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit lijkt alleen bij de 7xx+ modellen zo te zijn. De 9xx+ modellen ondersteunen officieel wel 8 GB RAM. Is dit marketing of een echte beperking van de 7xx+ modellen?
Ik heb overigens zelf een 716+ met 8 GB die officieel maar 2 GB ondersteund.
Edit:
Of is dit omdat op de 718+ het standaard geheugen van 2 GB op het bord is gesoldeerd? In tegenstelling tot de 716+ waar ik de 2 GB geheel kon vervangen door 8 GB?
(is ook niet gesoldeerd)
[ Voor 17% gewijzigd door technorabilia op 19-06-2020 11:45 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Synology spreekt over uitbreiding, als je naar 8GB wilt moet je de 2GB vervangen.kraades schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:33:
Waarom zou Synology in de specs een maximum van 6 GB RAM noemen terwijl de CPU tot 8 GB kan aansturen?
Dit lijkt alleen bij de 7xx+ modellen zo te zijn. De 9xx+ modellen ondersteunen officieel wel 8 GB RAM. Is dit marketing of een echte beperking van de 7xx+ modellen?
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat het standaard DIMM slot slechts adreslijnen heeft om max 2GB aan te kunnen sturen en dan kun je in dat slot geen 4GB stoppen.
[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 20-06-2020 14:29 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Edit:
Geheugen op de 720+ schijnt gesoldeerd te zijn. Zie hier.
[ Voor 22% gewijzigd door technorabilia op 23-06-2020 20:58 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Als ik dat zo zie bij de DS718+ dan is de upgrade naar 6GB net zo simpel als een HDD erin drukken.kraades schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:33:
Waarom zou Synology in de specs een maximum van 6 GB RAM noemen terwijl de CPU tot 8 GB kan aansturen?
Wil je de 8GB er een beetje voorzichtig inkrijgen dan moet je de complete NAS uit elkaar schroeven; iets waarvan ik echt wel snap dat Synology het liever niet heeft, geen support op geeft, en zéker niet gaat aanmoedigen in een specsheet.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat voor unrar / nzbget vooral single core speed telt.
Heb o.a. in dit topic zitten grasduinen, maar krijg het niet helemaal helder:
Dan zou een 420+ beter zijn (2,9 Ghz) dan de duurdere 920+ (2,7 Ghz). Maar als multicore wel voordelig is, dan zal de 920+ natuurlijk sneller zijn. Iemand een idee waar ik hier meer over kan vinden?
Dit lukt zowat met elke moderne Synology NAS, had zelf een 216+, daarna 218+ en nu een 718+ die dit allemaal zonder problemen doen, dus zo heel spannend is dat niet.menno_m schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:43:
Ik twijfel zelf tussen de 420+ en de 920+. Wil vooral NZBGet soepel kunnen draaien met snel grote bestanden downloadenn repairen en uitpakken.
Dan zou een 420+ beter zijn (2,9 Ghz) dan de duurdere 920+ (2,7 Ghz). Maar als multicore wel voordelig is, dan zal de 920+ natuurlijk sneller zijn. Iemand een idee waar ik hier meer over kan vinden?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ook 50GB bestand repairen? Of is dan HD de bottleneck? Wil niet de 420 kopen en dan spijt hebben dat het een stuk sneller gaat op de 920.Greatsword schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:54:
[...]
Dit lukt zowat met elke moderne Synology NAS, had zelf een 216+, daarna 218+ en nu een 718+ die dit allemaal zonder problemen doen, dus zo heel spannend is dat niet.
Ik zou me hier echter niet op blind staren omdat dit soort processen juist meestal op de achtergrond gebeuren en als je alles automatiseert merk je het al helemaal niet.
Als je Tv series als voorbeeld neemt, die worden meestal in de nacht of vroege ochtend binnengehaald, op dat moment slaapt iedereen en op het moment dat je de content daadwerkelijk nodig hebt, staat alles ook al netjes klaar.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Mijn ervaring met SSD cache in de SOHO situatie (2 users + aantal docker) is dat de NAS er behoorlijk stiller van word. Qua performance is time machine openen ook een factor 10 keer sneller? Apple's time machine is misschien wel de SSD cache optimale load met veel fragmented data.DukeBox schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:40:
[...]
Ik heb meerdere SSD caches geprobeerd maar in de meeste thuis scenarios vond ik het maar weinig toevoegen. Meer geheugen hielp bij mij veel meer in performance (voornamelijk DSM). Het enige waar SSD wel fijn is bij gebruik van VM's en (veel) dockers al zou ik er nog eerder voor kiezen die gewoon direct op een SSD te draaien.
Daarnaast heb ik een paar rack stations in beheer met 2x2TB in read/write, hier draaien een aantal iSCSI volumes op en daar merk ik wel een aanzienlijke verbetering. Alles is lekker snappy.. rebuilden van bijvoorbeeld een SQL index is echt een factor 10 sneller.
Houd rekening met de TBW (total bytes written) waarde die je vaak onder warranty vind in de spec sheet van een SSD. Als je cache integrity erg belangrijk vind koop je een SSD met hoge waarde.
(Ik heb cheap ass SSD's .. werkt ook prima. Maar heb in het verleden 2x gehad dat de cache crashed. Merk je omdat de NAS weer gaat ratelen. Moet je de cache weer opnieuw aanleggen. Ik moet zeggen dat dit nu niet meer voorkomt. Misschien ook wel een bug geweest)
Bij iedere reboot moet je cache hoe dan ook weer opnieuw opbouwen. Ook dat vond ik niet zo handig voor een thuis situatie.Wobblier schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:05:
Moet je de cache weer opnieuw aanleggen. Ik moet zeggen dat dit nu niet meer voorkomt. Misschien ook wel een bug geweest)
En ja als je een gedrocht als timemachine opent en die zit al in de cache dan heb je sneller de gui voor je neus, en hoe nuttig is dat?
Juist voor iets als timemachine is een cache in het gebruik zinloos.
ssd cache heeft alleen voordeel als je vaak dezelfde bestanden wil lezen en dat is voor een Nas nauwelijks van toepassing.
En zoals al gezegd, een ssd heeft een beperkte levensduur en technologisch gezien eigenlijk nauwelijks geschikt als cache.
Je kunt beter je geld besteden aan meer geheugen, want geheugen dat niet in gebruik is wordt voor een groot deel als file cache ingezet en heeft niet de beperkte levensduur van een ssd.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).