[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb geprobeerd om MQTT (mosquitto) aan de praat te krijgen in docker op mijn ds918 a.d.h.v. deze blog

In eerste instantie de container aangemaakt met deze docker-compose.yml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
version: '3'
services:
  mqtt:
    hostname: mqtt
    image: eclipse-mosquitto:latest
    restart: always
    volumes:
      - /volume1/docker/mqtt/mosquitto.conf:/mosquitto/config/mosquitto.conf:ro
      - /volume1/docker/mqtt/mosquitto.passwd:/mosquitto/config/mosquitto.passwd
      - /volume1/docker/mqtt/log/mosquitto.log:/mosquitto/log/mosquitto.log
      - /volume1/docker/mqtt/data:/mosquitto/data
    ports:
      - "1883:1883"

En de mosquitto.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pid_file /var/run/mosquitto.pid

persistence true
persistence_location /mosquitto/data/

#log_dest file /mosquitto/log/mosquitto.log
#log_dest stdout

password_file /mosquitto/config/mosquitto.passwd
allow_anonymous true

Zoals je ziet heb ik de logfile moeten uitschakelen, want anders bleef de container aan het herstarten.
Nu blijft mqtt draaien, maar kan ik nog steeds niet connecten.
mqtt
date,stream,content
2020-05-09 19:02:38,stderr,1589050958: Error: Permission denied.
2020-05-09 19:02:38,stderr,"1589050958: Error saving in-memory database, unable to open /mosquitto/data/mosquitto.db.new for writing."
2020-05-09 19:02:38,stderr,1589050958: Saving in-memory database to /mosquitto/data/mosquitto.db.
2020-05-09 19:02:38,stderr,1589050958: mosquitto version 1.6.9 terminating
2020-05-09 19:02:38,stderr,"1589050958: Socket error on client <unknown>, disconnecting."
2020-05-09 19:02:38,stderr,1589050958: New connection from 172.18.0.1 on port 1883.
2020-05-09 19:02:38,stderr,"1589050958: Socket error on client <unknown>, disconnecting."
2020-05-09 19:02:38,stderr,1589050958: New connection from 172.18.0.1 on port 1883.
2020-05-09 19:02:38,stderr,"1589050958: New client connected from 172.18.0.1 as lens_roHJRoWTDBukfioRUUl4Z9umumL (p1, c1, k120)."
2020-05-09 19:02:38,stderr,"1589050958: Client lens_roHJRoWTDBukfioRUUl4Z9umumL already connected, closing old connection."
Hoewel ik dus eerst docker-compose heb gebruikt, heb ik inmiddels via de webinterface de data dir opnieuw aangemaakt, helaas maakt dat geen verschil.

Wat doe ik fout, heb ik fout gedaan?
En hoe krijg ik de logfile naar de opgegeven file?
En hoe log ik in om password aan te maken?

[ Voor 0% gewijzigd door HeSitated op 09-05-2020 21:15 . Reden: Extra vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Waypoint schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:07:
..
Ik kan in dit topic niet zoveel terug vinden over merken of series die echt goed werken binnen synology klopt dat? Of zijn mijn zoekskills stuk :P .
Geen commentaar :+
De kans is groot dat de 2TB WD RED EFAX (die van 256MB) bij Synology als Not Compatible voor jouw NAS te boek staat. Het beste koop je inderdaad een WD 2TB EFRX als je niet van plan bent meer dan 2TB te gaan opslaan.

biomass in 'nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voo...
https://www.synology.com/...gory=hdds_no_ssd_trim&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ben met reverse proxy aan het klooien geweest maar loop tegen een uitdaging aan. Op een docker container heb ik software draaien die gewoon via http bereikbaar is op één of andere malle (vaste) poort. Dit werkt prima.
Wanneer ik die poort direct forward via m'n router dan werkt dat ook goed, maar ik wil natuurlijk gewoon een subdomein op HTTPS binnen laten komen en via reverse proxy naar de container sturen.

Dit gaat op zich ook goed. Subdomein binden op 443 en intern forwarden naar de juiste poort. Het gaat echter alleen goed als ik direct het systeem benader via de specifieke URL voor een bepaald onderdeel. Ga ik naar de kale URL dan wordt ik geredirect naar een poort (alleen poort, niet hostname) die in mijn ogen die van HTTP DSM is en die is uiteraard geblokkeerd in m'n router dus ik zie ook niet waar hij echt heen wil.

Het lijkt er op alsof iets van een redirect naar /login of dat soort dingen gebeurt en dat het dan mis gaat. Is dat iets wat ik in de reverse proxy moet zoeken of heeft dit te maken met de webserver in de container die een foutieve redirect doet waardoor de reverse proxy er ook niets meer mee kan? Dat ik bijvoorbeeld apache of de software nog moet vertellen dat hij achter zo'n proxy zit bijvoorbeeld?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HeSitated Ik begrijp niet zo goed waarom die blog allerlei dingen met het configuratiebestand doet.

Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van het officiële Eclipse image en van alle Docker-containers die ik heb draaien was MQTT echt de eenvoudigste. Je hoeft namelijk 0,0 in te vullen als je met de basis settings kan leven. Ik heb dus géén directories aangemaakt en gekoppeld, geen enviroment variabelen aangepast.

Binnen 1 minuut heb je het draaien met de Docker webinterface:
  1. Download de image
  2. Maak er een container van, waarbij je eventueel nog de lokale poort aanpast
  3. Klaar :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:18

Wvr

Waypoint schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:07:
Helaas is een van mijn 2 WD Red NAS Hard Drive (de WD20EFRX , 2 TB) overleden. Mijn NAS staat gelukkig in raid 1.

Ik had gelezen dat je het beste dezelfde schijf weer kunt kopen. Nu is 2TB voor ons thuis zat, echter de cache is 64mb, waar je tegenwoordig voor hetzelfde geld een WD red van 256mb cache hebt. Ik heb verschillende topics gelezen maar komt er niet echt achter of dit nog problemen gaat opleveren. En maakt het dan nog uit welke schijf de 1e en 2e is qua snelheid B) ?

Ik las trouwens via google wel vrij veel slechte ervaringen over de WD red serie. Dat lees ik ook terug bij de Tweaker reviews (pricewatch: WD Red (256MB cache), 2TB
Ik kan in dit topic niet zoveel terug vinden over merken of series die echt goed werken binnen synology klopt dat? Of zijn mijn zoekskills stuk :P .

(ps. ik weet dat er in principe ieder merk in de synology kan, maar meestal is er wel een soort eensgezindheid over welke merken goed zijn)
ik had ook het probleem dat 1 disk defect, gelukt heb ik nog 2 6TB WD Red liggen (hopen dat die wel wat langer mee gaan), het duurde in totaal 20 uur voor mijn DS713+ klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

biomass schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Geen commentaar :+
De kans is groot dat de 2TB WD RED EFAX (die van 256MB) bij Synology als Not Compatible voor jouw NAS te boek staat. Het beste koop je inderdaad een WD 2TB EFRX als je niet van plan bent meer dan 2TB te gaan opslaan.

biomass in 'nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voo...
https://www.synology.com/...gory=hdds_no_ssd_trim&p=1
Daar zeg je mij wat, ik wist niet eens dat er een compatible lijst was. Waarschijnlijk zeg ik wat doms maar mijn gedacht was ‘Een hardeschijf is toch een hardeschijf ‘... even los van verdere specs :+

Edit: ik zie dat de schijf niet meer leverbaar is of ik moet erop gokken bij een winkel die niet hele goede reviews heeft.

Wat is dan wijsheid om te doen? Twee nieuwe schijven kopen vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd (vnl voor mijn portefeuille)...

[ Voor 11% gewijzigd door Waypoint op 10-05-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
@Waypoint Je zou de bestaande schijf kunnen combineren met een CMR/PMR drive van dezelfde grootte, bijvoorbeeld een 7200 rpm Seagate Ironwolf, maar dan heb je waarschijnlijk meer lawaai. De 3TB en 4TB EFRX versies zijn nog niet uitverkocht of EOL, dus je zou er toch twee kunnen kopen (niet in een keer). Het voordeel daarvan is dat je dan voor twee schijven weer garantie kunt claimen (bij een winkel die je vertrouwt, of gewoon WD)

En ik zie 1 shop die een refurbished 2TB EFRX wil verkopen, garantie claimen is dan al extra lastig, de andere shop (met twee namen) heeft er een op de plank liggen tegen premium prijs. Financieel gezien is dat de beste keus?

Grr wat een neppers - pricewatch link van een EFRX gewoon koppelen aan een EFAX model.

Toch maar gewoon minstens een 3TB of 4TB EFRX schijf kopen als je een 5400 toeren schijf wilt.

Heb je echt RAID-1 of toch SHR-1?

[ Voor 14% gewijzigd door biomass op 10-05-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:57
Ik heb op mijn DS418 de DHCP server aanstaan maar zie bij de leases allemaal een rood hoekje (zie screenshot). Iemand enig idee wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3X7twsQP6MQwegWjid-xxynlFs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/39blGakmNRGkr6DHxDSHZTZ0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rik.
Misschien zie je de melding als je met de muis boven het rode driehoekje beweegt?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:57
kraades schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:17:
@Rik.
Misschien zie je de melding als je met de muis boven het rode driehoekje beweegt?
Dat is dus het gekke, ik krijg dan geen melding te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
Grolsch schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:24:
Ik gebruik sinds kort het pakket "Surveillance Station" naar volle tevredenheid.

Wij gebruiken het om een beladingsrobot voor een CNC bewerkingscentrum in de gaten te kunnen houden.

In tegenstelling tot de standaardopties zou ik juist een melding willen ontvangen als er gedurende 10 minuten geen beweging is gedetecteerd (dan is er een storing), is dit mogelijk :?

Ik zie alleen maar opties voor meldingen bij beweging namelijk.....
Even een kleine "kick", iemand al eens eerder met dit "Bijltje" gehakt :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Grolsch schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:52:
Even een kleine "kick", iemand al eens eerder met dit "Bijltje" gehakt :?
Die optie zit er niet in en wordt zover ik weer ook door geen enkele camera getriggerd.
Ik zou zoiets oplossen met een raspberry met camera en (AI) object herkenning doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grolsch
Off topic, maar zit er geen alerting in de CNC zelf?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
kraades schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:58:
@Grolsch
Off topic, maar zit er geen alerting in de CNC zelf?
Wij hebben een bestaand bewerkingscentrum geautomatiseerd.

Soms gaat er "iets" mis met de robot, en de machine blijft dan staan in de modus "wacht op robotbelading".
Als de robot klaar is met zijn truukje moet hij een "vrijgave signaal" geven naar de CNC machine, maar als de robot "iets" heeft, kun je blijven wachten tot je een ons weegt :P

Misschien dat het aan die kant ook wel op te lossen is, maar met de Camera was een "quick win" geweest :P

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 11-05-2020 16:12 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Grolsch
Ik ken SS verder niet maar ik kan mij voorstellen dat er iets van een event log is die je misschien kun scannen op de afwezigheid van motion events?

Als het niet tot de standaard functionaliteit behoort natuurlijk...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Gizz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:04:
@HeSitated Ik begrijp niet zo goed waarom die blog allerlei dingen met het configuratiebestand doet.
Je wilt je persistente data toch wel op een persistente plek hebben, bijvoorbeeld. Plus je config file en de wachtwoorden...
Gizz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:04:
Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van het officiële Eclipse image en van alle Docker-containers die ik heb draaien was MQTT echt de eenvoudigste. Je hoeft namelijk 0,0 in te vullen als je met de basis settings kan leven. Ik heb dus géén directories aangemaakt en gekoppeld, geen enviroment variabelen aangepast.
Ik heb nu van alles geprobeerd, maar zelfs jouw scenario brengt me niet verder, sterker nog nu zie ik in de log alleen:
mqtt
date,stream,content
2020-05-10 16:05:44,stdout,1589126744: mosquitto version 1.6.9 terminating
2020-05-10 15:51:27,stdout,1589125887: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
2020-05-10 15:51:27,stdout,1589125887: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
2020-05-10 15:51:27,stdout,1589125887: Config loaded from /mosquitto/config/mosquitto.conf.
Ben er maar heel even mee opgehouden, eerst maar even iets anders oppakken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:50
Grolsch schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Wij hebben een bestaand bewerkingscentrum geautomatiseerd.

Soms gaat er "iets" mis met de robot, en de machine blijft dan staan in de modus "wacht op robotbelading".
Als de robot klaar is met zijn truukje moet hij een "vrijgave signaal" geven naar de CNC machine, maar als de robot "iets" heeft, kun je blijven wachten tot je een ons weegt :P

Misschien dat het aan die kant ook wel op te lossen is, maar met de Camera was een "quick win" geweest :P
Enige tijd geleden dat ik met MotionEye heb gewerkt, maar mogelijk kun je daar wat mee, misschien kan MotionEye op je Synology draaien, en vanuit daar je een melding geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HeSitated schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:44:
[...]

Je wilt je persistente data toch wel op een persistente plek hebben, bijvoorbeeld.
Maar welke persistent data bedoel je dan precies? Je MQTT-broker is een postbode: hij pakt een regeltje tekst in een JSON-format aan van A en geeft het door aan B. Het is een doorgeefluik, geen database die je over langere tijd aan het vullen bent.
Plus je config file en de wachtwoorden...
Config file wordt gebruikt met de default instellingen als je simpelweg de container draait. Ik denk dat de default instellingen voor 99% van de thuisgebruikers voldoende is.

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen hoe essentieel het is om een wachtwoord in te stellen op een MQTT-broker die je alleen in je eigen thuisnetwerkje hebt hangen. Hij is niet benaderbaar vanaf internet, dus dan zou een wachtwoord het probleem oplossen van een 'rogue' device in je eigen thuisnetwerk die iets naar je MQTT-broker wil sturen.
Als je überhaupt een apparaat op je lan hebt dat daar niet thuishoort en gekke dingen doet, heb je volgens mij een heel ander (en dringender :P ) probleem dat je moet oplossen. Dat je op dat moment geen wachtwoord op je MQTT-broker hebt, zodat die indringer kan zien welke temperatuur een thermometer doorgeeft lijkt me niet de grootste zorg.
Ik heb nu van alles geprobeerd, maar zelfs jouw scenario brengt me niet verder, sterker nog nu zie ik in de log alleen
Dat is wel vreemd. Werken je andere docker containers wel zonder problemen?
Ben er maar heel even mee opgehouden, eerst maar even iets anders oppakken... ;)
Zul je zien dat het over een tijdje meteen werkt. Dat overkomt mij in ieder geval regelmatig :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Gizz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:42:
Maar welke persistent data bedoel je dan precies? Je MQTT-broker is een postbode: hij pakt een regeltje tekst in een JSON-format aan van A en geeft het door aan B. Het is een doorgeefluik, geen database die je over langere tijd aan het vullen bent.
Licht een beetje van je wensen af. Als je altijd met QoS 0 werkt, heb je volledig gelijk. Werk je met QoS 2 dan ziet het plaatje er toch anders uit en ligt het ook aan de snelheid van verwerken aan beide zijden.
Config file wordt gebruikt met de default instellingen als je simpelweg de container draait. Ik denk dat de default instellingen voor 99% van de thuisgebruikers voldoende is.
Ook daar heb je grotendeels gelijk in. Maar ik ben gewend om de lat hoog te leggen, zakken kan ik altijd nog...
Dat is wel vreemd. Werken je andere docker containers wel zonder problemen?
Ik heb nu Pi-Hole en de Unifi-controller als container in gebruik en dat gaat prima, met beider configuraties op volumes op de volume van de Synology.
Zul je zien dat het over een tijdje meteen werkt. Dat overkomt mij in ieder geval regelmatig :)
Is toch ook een deel van de charme, maar soms o zo frustrerend... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:30
Ik ben al even op zoek naar de handleiding om dsm te misleiden en te laten denken dat het model nas waarop deze draait nieuwer is. Ik kan deze echter nergens meer vinden terwijl ik er vrij zeker van ben dat deze ooit hier is gepost. Weet iemand misschien nog waar deze handleiding of link daarnaartoe is gepost?

Ik heb intussen deze gevonden:
https://www.synology-foru...88ceg09fvpf3muj67jqjll7j7

Hiermee kom ik wel vooruit denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Bongoarnhem op 11-05-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
bertware schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:46:
[...]

Ik zou je aanraden om naar Drive over te schakelen, de opvolger van Cloud Sync. Zowel Drive als Cloud sync doen hetzelfde als dropbox, je synct je bestanden naar je home map waar enkel jij ze kan zien en waardoor je je eigen bestanden tussen computers kan syncen zonder dat andere (standaard, niet-admin) accounts erbij kunnen. Met Drive kan je ook Team mappen aanmaken, waardoor verschillende gebruikers naar dezelfde map kunnen syncen.
Hmmm, ik heb op alle computer Synology Drive Client geinstalleerd, maar twee van de drie krijgen een: "Ongeldig gebruikersnaam/wachtwoord of ontoereikende gebruikersrechten" melding. Alle rechten staan goed in Gebruikers en Synology Drive Admin Console.

Ik moet zeker eerst in het netwerk waar de NAS staat inloggen voordat het er buiten werkt? Eén PC staat binnen het domein, die werkt ook er buiten. Maar de twee PC's buiten het domein (elders op het Internet) krijg ik niet werkend.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 13-05-2020 12:38 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bongoarnhem
Ik wil de pret niet bederven, maar die truuk werkt niet altijd. In het slechtste geval start het ding niet meer op en moet je je in bochten wringen om het weer weekend te krijgen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:30
kraades schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:45:
@Bongoarnhem
Ik wil de pret niet bederven, maar die truuk werkt niet altijd. In het slechtste geval start het ding niet meer op en moet je je in bochten wringen om het weer weekend te krijgen.
Was er na een install via Synology assistant intussen al achtergekomen dat het niet werkt op het oude model waarmee ik het probeerde 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Greatsword schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:51:
Hoe zijn jullie ervaringen met HEVC / x265 i.c.m. Plex?

Heb de 718+ en door het gebruik van ondertiteling zal hij veel moeten transcoden.
Afgelopen weken zelf maar aan de slag gegaan, en helaas is de prestatie teleurstellend.

Verschillende tv series geprobeerd maar na een paar seconde zit de CPU op z'n max en begint het bufferen.
Volgens https://nascompares.com/2...918-nas-drive-comparison/ is de 718+/918+ zelfs beter op het gebied van x265.

Plex dus maar weer op de Mac Mini gezet en daar draaien zowel de series als BluRay Remuxes met HDR en 10bit als een zonnetje. Die CPU scoort dan ook ruim 5x zo hoog als benchmark, dus voor mij voorlopig geen nieuwe NAS.

Al met al ongeveer 1,5 TB bespaard door al mijn films en series te vervangen door HEVC versies, dus voor mij zeker de moeite waard geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXECAJR0fUcaFY3Te2U4Ai54Qc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKCG1olfNRalpLmxaoDVs8Q1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 12-05-2020 16:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Dag mensen, zou iemand even met mij mee willen kijken over een gecrasht volume van mijn DS418j?
De NAS is ca twee jaar oud en er zitten 2 WD enterprise disken in (WD1003FBYX-01Y7B1) met ca 4500 uren erop. Die kreeg ik van een vriend die aangaf dat de kwaliteit van deze disks vrij goed was. Het gaat om 2 schijven van 1 TB die ik in SHR had gezet met de gedachte dat er 1 schijf kapot kan gaan en dat ik dan nog steeds mijn data heb.

Ook wordt de data overigens gesynchroniseerd via webdav naar een Transip Stack ruimte.

Nu bleek mijn NAS niet bereikbaar, ook niet via assistant, en het statusledje knipperde, en hij gaf beeps. Na een reboot kon ik er weer bij, maar tijdens het backuppen van de data vanaf de NAS begon de power-led weer te knipperen en gebeurde er niets meer. Ik heb hem nogmaals gereboot en nu lijkt hij weer gewoon online te zijn, volledig functioneel. Ik kan de NAS mappen als netwerk drive en ik kan gewoon bij de data. Het volume is crashed, aldus verschillende windows in de admin-omgeving.

Zie ook bijgevoegd plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vurbn8klOMD8At_7IirifWzGars=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/t4Xc41Ld3qDXpnCp89XfVtnk.png?f=fotoalbum_medium

De data is inmiddels volledig gebackupped, zowel in de cloud, als lokaal op een D:\data schijf van andere PC.

Mijn idee is nu: het volume verwijderen, en dan opnieuw aanmaken. Is dat een goede gedachtengang? Ik vind het heel onwaarschijnlijk dat ineens beide disks crashen. Zeker als ik in de logs zie dat ze het afgelopen jaar feilloos alle (extende) smart-scans doorstaan, en ook nu ik ze test allebei geen fouten laten zien. Ik vraag me dan ook af wat er gebeurd is, wat is dat voor Node.js v8 error? Dat is het eerste wat ik zie foutgaan. Hoe kan zo'n NAS zelf zomaar zijn volume kwijtraken? Zou een klap op de NAS (hij staat onder de vleugel en misschien is er een kinderbeen tegenaan geschopt) zoiets kunnen veroorzaken?

Ik heb dus misschien onterecht nog wel vertrouwen in de disks, ik heb eerder het idee dat er in de NAS zelf iets fout is gegaan. Daarom zou ik het bij voorkeur nog eens met deze twee disks willen proberen. Maar ze zijn redelijk oud en ik kan er ook twee verse WD reds of HA-200 (tip van diezelfde vriend) ingooien.

Dank!

Thanks.

[ Voor 6% gewijzigd door Znorkus op 12-05-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
@Znorkus Kan je eens een screenshot maken van je SMART waardes?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 16:22
HeSitated schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:14:
Ik heb geprobeerd om MQTT (mosquitto) aan de praat te krijgen in docker op mijn ds918 a.d.h.v. deze blog

Hoewel ik dus eerst docker-compose heb gebruikt, heb ik inmiddels via de webinterface de data dir opnieuw aangemaakt, helaas maakt dat geen verschil.

Wat doe ik fout, heb ik fout gedaan?
En hoe krijg ik de logfile naar de opgegeven file?
En hoe log ik in om password aan te maken?
Ik heb hier ook mee zitten knoeien en bij mij was het heel simpel (als je het antwoord weet).
In mijn geval had ik 2(eigenlijk 3 met home assist erbij) dockers containers draaien (dat zijn dus 2 interne ip adressen).
Na de ip adressen goed gezet te hebben in de config werkt het bij mij.
(Kan zijn dat ik het verkeerd heb geconfigureerd maar zo heb ik het opgelost)

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
rikadoo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:00:
@Znorkus Kan je eens een screenshot maken van je SMART waardes?
Hmm...ik denk dat we hier iets op het spoor zijn. Van Drive 1 verschenen de SMART details onmiddelijk, maar bij Drive 2 leek de web-interface van Synology te hangen als ik op health status drukte, en opnieuw een pauze van 5+ seconden bij het opvragen van de attributes. Maargoed, misschien betekent het niets. In elk geval kwam hij er uiteindelijk wel uit, dit zijn de details. Ik neem aan dat je de attributes bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNwMpHkL4TScx2dplBInT4KxeUE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/g60wRTMcS5UZattR4G2KVi0D.png?f=fotoalbum_medium

(bij het opnieuw bekijken van de status van disk 1 reageerde dat ook niet onmiddelijk... vermoedelijk ging het bij disk 1 instantly omdat ik er al eerder naar gekeken had. Vermoedelijk gewoon spinup time oid... Schijf 2 heeft zojuist zonder problemen de smart quick test gedaan).

[ Voor 13% gewijzigd door Znorkus op 12-05-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Jewest schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:00:
Ik heb hier ook mee zitten knoeien en bij mij was het heel simpel (als je het antwoord weet).
In mijn geval had ik 2(eigenlijk 3 met home assist erbij) dockers containers draaien (dat zijn dus 2 interne ip adressen).
Na de ip adressen goed gezet te hebben in de config werkt het bij mij.
Ik ben het waarschijnlijk wel op het spoor...

Ik heb dus nu twee docker containers draaien en alleen de poorten gemapt in de docker container.

En vervolgens heb ik proxy's ingericht zodat ik niet het poortnummer hoef op te geven en ik heb er self-signed certificaten aangehangen.

Ik zat hier uit mijn nek te lullen, mqtt heeft niets met die proxy services van doen...

[ Voor 24% gewijzigd door HeSitated op 12-05-2020 20:43 . Reden: Verkeerde gedachtenkronkel na lange dag werken... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Znorkus schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:44:
[...]

Hmm...ik denk dat we hier iets op het spoor zijn. Van Drive 1 verschenen de SMART details onmiddelijk, maar bij Drive 2 leek de web-interface van Synology te hangen als ik op health status drukte, en opnieuw een pauze van 5+ seconden bij het opvragen van de attributes. Maargoed, misschien betekent het niets. In elk geval kwam hij er uiteindelijk wel uit, dit zijn de details. Ik neem aan dat je de attributes bedoelt?

[Afbeelding]

(bij het opnieuw bekijken van de status van disk 1 reageerde dat ook niet onmiddelijk... vermoedelijk ging het bij disk 1 instantly omdat ik er al eerder naar gekeken had. Vermoedelijk gewoon spinup time oid... Schijf 2 heeft zojuist zonder problemen de smart quick test gedaan).
Hmm zie hier geen gekke problemen eigenlijk, heb je toevallig logging aanstaan en kan je zien of deze wellicht rond die tijd dat de problemen optraden een defecte sector heeft gezien?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
rikadoo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:24:
[...]

Hmm zie hier geen gekke problemen eigenlijk, heb je toevallig logging aanstaan en kan je zien of deze wellicht rond die tijd dat de problemen optraden een defecte sector heeft gezien?
Thanks Rik, nee ik zie ook niks raars behalve die "Node.js v8 failed to run." in de Notifications.
Logs zijn niet beschikbaar. Dat moet ik misschien maar 's aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:31
vreemd iets. ik heb de ADMIN user gedisabled in mijn nas, maar ik krijg toch deze melding:

"Dear user,

The the number of failed login attempts from untrusted devices into your account [admin] on Synology_DS213 has exceeded the limit (3 times within 5 minutes). You can only log in the account from trusted devices that used to logged in successfully.
This protection will be cancelled automatically at Tue May 12 19:54:31 2020
To cancel the protection manually, please click on the person-shaped icon at the upper-right corner of the DSM desktop and go to Personal > Account Protection.

Sincerely,
Synology DiskStation

"

Dat is toch raar of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

biomass schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:15:
@Waypoint Je zou de bestaande schijf kunnen combineren met een CMR/PMR drive van dezelfde grootte, bijvoorbeeld een 7200 rpm Seagate Ironwolf, maar dan heb je waarschijnlijk meer lawaai. De 3TB en 4TB EFRX versies zijn nog niet uitverkocht of EOL, dus je zou er toch twee kunnen kopen (niet in een keer). Het voordeel daarvan is dat je dan voor twee schijven weer garantie kunt claimen (bij een winkel die je vertrouwt, of gewoon WD)

En ik zie 1 shop die een refurbished 2TB EFRX wil verkopen, garantie claimen is dan al extra lastig, de andere shop (met twee namen) heeft er een op de plank liggen tegen premium prijs. Financieel gezien is dat de beste keus?

Grr wat een neppers - pricewatch link van een EFRX gewoon koppelen aan een EFAX model.

Toch maar gewoon minstens een 3TB of 4TB EFRX schijf kopen als je een 5400 toeren schijf wilt.

Heb je echt RAID-1 of toch SHR-1?
Zo, een hoop nieuwe dingen geleerd. Moest even je post rustig nalezen, omdat het voor mij een hoop nieuwe terminologie bij zat. CMR, PMR , SHR. Vandaar dat het 'even' duurde.

Het is inderdaad SHR wat ik aan heb gezet. Wist ik niet eens :P .

Trouwens de 5400 toeren maakt mij niks uit hoor. Tenminste; de NAS staat in de meterkast dus het geluid oid boeit mij niks. Als ik beter (of net zo goed) een andere schijf kan kopen is dat ook prima.

Is het dan toch beter om voor 100 euro de 'oude' exact dezelfde schijf te kopen, of kan ik dan net zo goed een andere schijf kopen :) ? De EFRX is al wel EOL dus gevoelsmatig lijkt mij dat ook zonde met het oog op een toekomstige vervanging van de huidige schijf.

Volgens mij dus de volgende opties;
Seagate ironwolf 2tb, 5900 RPM a 75 euro ( ST2000VN004)
Seagate ironwolf 3tb, 5900 rpm a 100 euro (ST3000VN007)
WD red 2TB EFRX a 100 euro
WD red 3tb EFRX a 100 euro

Als het verder niks uitmaakt neig ik wel naar de seagate ironwolf ipv de WD Red. Denk dat ik dan toch weer voor de 2TB ga omdat wij er niet zoveel grotere bestanden opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Znorkus schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Thanks Rik, nee ik zie ook niks raars behalve die "Node.js v8 failed to run." in de Notifications.
Logs zijn niet beschikbaar. Dat moet ik misschien maar 's aanzetten.
Dan zou ik dat aanzetten, kun je zien of die bad sectors gekregen heeft en welke disk en dan zou ik het even in de gaten houden. Wellicht zijn ze na een rebuild weer als goed beschouwd en zie je er niets van in de smart waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
@Waypoint Dezelfde schijf nieuw (de 2TB EFRX) staat al niet meer in de pricewatch met shops die hem nog echt verkopen. Nu een 2TB Ironwolf kopen is een prima keus als je de ruimte niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

biomass schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:11:
@Waypoint Dezelfde schijf nieuw (de 2TB EFRX) staat al niet meer in de pricewatch met shops die hem nog echt verkopen. Nu een 2TB Ironwolf kopen is een prima keus als je de ruimte niet nodig hebt.
thnz doe ik dat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 11:38
Ik ben me aan het oriënteren op een NAS. Ik heb positieve verhalen gehoord over Synology. Ik vraag me echter af of de DS220j voor mij voldoende is.

Wat ik wil is een NAS waarmee ik kan downloaden en waarmee ik via een NVIDIA Shield TV (audio en video, zonder te transcoden) en een receiver (audio, zonder te transcoden) kan afspelen. Een backup van bestanden die ik echt niet kwijt wil raken kan ik op een externe HDD zetten. Als ik een HDD met films e.d. verlies dan is dat niet zo'n probleem. Qua opslagcapaciteit heb ik aan twee schijven wel genoeg (ik verwijder video's die ik gezien heb over het algemeen). Verder zal ik voornamelijk op de Shield, receiver, laptop, of iPad afspelen, maar nooit meer dan twee users tegelijk.

Ik zou het fijn vinden als ik advies zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jackssonss
Als je kijkt naar je huidige wensen dan is de nas die je noemt voldoende.

Het is nu lastig indenken zeker bij een eerste nas maar er is ook zoiets als "voortschrijdend gebruik". Misschien wil je er in de toekomst wel meer mee gaan doen. Niet verplicht, maar misschien kun je er eens over nadenken, dit topic doornemen etc.

Je kunt ook hier nog even kijken:
https://www.synology.com/en-global/support/nas_selector

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
@Jackssonss En als je meer van de cijfertjes bent, kijk hier eens naar; er zit een flink verschil in de maximale overdrachtsnelheid afhankelijk van het gekozen model.

https://www.synology.com/en-us/products/performance#1_2bay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:01
Dus, gisteravond error op 1 van de 2 schijven in m'n 212+.
Volume was 'down' (of iets in die richting), ik heb toen repair aangeklikt en toen leek hij de boel weer te gaan fixen. Vanochtend echter een nw error: Volume 1 - vastgelopen.
Opslagbeheer laat zien dat Disk 2 is vastgelopen. Disk 1 is normal en 'initialized'.
Het lijkt er nu op dat schijf 1 leeg is en schijf 2 defect (vaag, waarom)?
Ben nu eerst alles eraf aan het kopieren voorzover mogelijk, maar iemand dit al eerder gehad?
Googlen levert niet heel veel op.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
kraades schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:59:
@Jackssonss
Als je kijkt naar je huidige wensen dan is de nas die je noemt voldoende.

Het is nu lastig indenken zeker bij een eerste nas maar er is ook zoiets als "voortschrijdend gebruik". Misschien wil je er in de toekomst wel meer mee gaan doen. Niet verplicht, maar misschien kun je er eens over nadenken, dit topic doornemen etc.

Je kunt ook hier nog even kijken:
https://www.synology.com/en-global/support/nas_selector
Thanks. Ja, ik had ook al naar de DS418j gekeken. Die is niet zo heel veel duurder, maar heeft wel dubbel zoveel geheugen. Nu zie ik via die link dat de DS420j ook al uit is. Die lijkt me inderdaad wat toekomstbestendiger.
biomass schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:09:
@Jackssonss En als je meer van de cijfertjes bent, kijk hier eens naar; er zit een flink verschil in de maximale overdrachtsnelheid afhankelijk van het gekozen model.

https://www.synology.com/en-us/products/performance#1_2bay
Thanks. Dat zijn grote verschillen, inderdaad. Ik ging er eigenlijk van uit dat ik wel 4K 60p zou kunnen streamen naar een Shield (zonder transcoden), maar dat wordt dan krap lijkt me. Bufferen heb ik absoluut geen zin in.

Edit: Of verdrijf ik nu?! Een video van 80GB per uur zou neerkomen op 22MB/S, dus dat moet dan makkelijk gaan, toch?!

[ Voor 4% gewijzigd door Jackssonss op 13-05-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jackssonss
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als alles 1Gbps is en je.haalt maar 50% van de snelheid dan nog zou het moeten lukken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
@Jackssonss
Volgens deze link uit 2015 is 22MB/s Youtube kwaliteit met 34:1 compressie:
https://forum.doom9.org/showthread.php?t=172064
https://www.wolframalpha....+60+bps+%2F22megabyte%2Fs
Een losless compressed 4K stream met 6:1 compressie past maar 1 keer in een 1Gbit verbinding, dan zit je vol. De modellen die 115 MB/s net niet halen, kunnen dit dus op hun tenen bijhouden; maar elke extra taak zal voor bufferen kunnen zorgen?

Wat je kunt opmaken uit de Synology benchmarks dat de duurdere modellen met meer disks hogere snelheden halen. Bedenk je ook dat die overdrachtssnelheden ook gaan bepalen hoe je de NAS ervaart als er twee mensen tegelijk een stream gebruiken en jij nog bestanden wilt kopieren..

Je moet je aankoop misschien niet baseren op de bitrate van een lossless compressed 4K stream, maar meer of je NAS nog soepel loopt met 1 of 2 lopende streams van 20-50MB/s?

[ Voor 10% gewijzigd door biomass op 13-05-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
biomass schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:30:
@Jackssonss
Volgens deze link uit 2015 is 22MB/s Youtube kwaliteit met 34:1 compressie:
https://forum.doom9.org/showthread.php?t=172064
https://www.wolframalpha....+60+bps+%2F22megabyte%2Fs
Een losless compressed 4K stream met 6:1 compressie past maar 1 keer in een 1Gbit verbinding, dan zit je vol. De modellen die 115 MB/s net niet halen, kunnen dit dus op hun tenen bijhouden; maar elke extra taak zal voor bufferen kunnen zorgen?

Wat je kunt opmaken uit de Synology benchmarks dat de duurdere modellen met meer disks hogere snelheden halen. Bedenk je ook dat die overdrachtssnelheden ook gaan bepalen hoe je de NAS ervaart als er twee mensen tegelijk een stream gebruiken en jij nog bestanden wilt kopieren..

Je moet je aankoop misschien niet baseren op de bitrate van een lossless compressed 4K stream, maar meer of je NAS nog soepel loopt met 1 of 2 lopende streams van 20-50MB/s?
Ok, maar ik ga waarschijnlijk max. een 4K 60p film kijken en tegelijk downloaden. Meer dan dat voorlopig niet. Ik neem aan dat je dan snelheid genoeg hebt.
kraades schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:27:
@Jackssonss
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als alles 1Gbps is en je.haalt maar 50% van de snelheid dan nog zou het moeten lukken.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
matthijst schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:25:
Dus, gisteravond error op 1 van de 2 schijven in m'n 212+.
Volume was 'down' (of iets in die richting), ik heb toen repair aangeklikt en toen leek hij de boel weer te gaan fixen. Vanochtend echter een nw error: Volume 1 - vastgelopen.
Opslagbeheer laat zien dat Disk 2 is vastgelopen. Disk 1 is normal en 'initialized'.
Het lijkt er nu op dat schijf 1 leeg is en schijf 2 defect (vaag, waarom)?
Ben nu eerst alles eraf aan het kopieren voorzover mogelijk, maar iemand dit al eerder gehad?
Googlen levert niet heel veel op.
Ik niet, maar realiseer je wel dat als je op Repair klikt dat je dan al je schijven weer voor een flink aantal uur aan het werk zet. Als je dan niet controleert welke schijf kuren had, dan weet je niet zo goed welke schijf je met prioriteit moet vervangen...
Heb je in Opslagbeheer onder HDD/SSD nog gekeken naar eventuele Logs? Hoe oud zijn je schijven en wat voor schijven zijn het? Wellicht ook voor @Znorkus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Jackssonss schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:06:
Ik ben me aan het oriënteren op een NAS. Ik heb positieve verhalen gehoord over Synology. Ik vraag me echter af of de DS220j voor mij voldoende is.

Wat ik wil is een NAS waarmee ik kan downloaden en waarmee ik via een NVIDIA Shield TV (audio en video, zonder te transcoden) en een receiver (audio, zonder te transcoden) kan afspelen. Een backup van bestanden die ik echt niet kwijt wil raken kan ik op een externe HDD zetten. Als ik een HDD met films e.d. verlies dan is dat niet zo'n probleem. Qua opslagcapaciteit heb ik aan twee schijven wel genoeg (ik verwijder video's die ik gezien heb over het algemeen). Verder zal ik voornamelijk op de Shield, receiver, laptop, of iPad afspelen, maar nooit meer dan twee users tegelijk.

Ik zou het fijn vinden als ik advies zou krijgen.
smeerbartje in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Maar die zijn wel weer een stuk duurder. Wat zou ik daarmee kunnen, dat ik met een DS420j niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Jackssonss schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:32:
[...]

Maar die zijn wel weer een stuk duurder. Wat zou ik daarmee kunnen, dat ik met een DS420j niet kan?
Nu, qua jouw eisen, niet heel veel meer denk ik.
Wellicht dat je op korte termijn met docker aan de slag wil? Kan niet op de 420j.

Maar overall zou ik zeggen: je kunt niet MEER met de plus-serie, je kunt er veel LANGER mee. Want: nieuwe DSM-updates blijven soepeler draaien, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 14-05-2020 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Jackssonss schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:32:
[...]

Als je bedenkt dat sommige mensen nog op series uit 2012 of ouder draaien (DS212 bijv), zijn de mogelijkheden grofgezegd hetzelfde gebleven. Soms krijg je nieuwe features door nieuwe versies van het besuringssysteem DSM, en die worden meestal uitgebracht voor modellen van de afgelopen 3 jaar, maar verder is het vooral afhankelijk van hoe je de NAS wil gebruiken.
Ik kan je vast verklappen: het werkt verslavend als je eenmaal bezig bent, dus begin niet met een model waarbij je snel tegen de grens aanloopt als je ook maar vermoed dat je op den duur meer gaat doen met het apparaat.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen met een DS114. Single bay, voornamelijk voor opslag van muziek en video's, en automatische backup van mijn documenten (ook naar een externe NAS). Downloaden van series deed ik op mijn computer. Ik had ook een Raspberry Pi waar ik verschillende dingen mee deed. Na een tijdje klooien draaide ik sonarr en soortgelijke programma's op de NAS, waardoor hij na een paar jaar merkbaar traag werd. Hij deed het wel, maar omdat ik ook docker wilde gebruiken en mijn opslag bijna vol zat, ben ik over gegaan op een DS218+ met twee groteren HDD's en geheugenuitbreiding. Dat was echt een verademing.
Nu draai ik dus de programma's van de DS114 op de DS218+ maar dan in docker, gebruik ik pihole, homeassistant en wat van de ingebouwde features (DS video, DS photo, DS audio) tegelijk zonder problemen. De DS114 kon de meeste van die dingen ook, maar dan langzamer.

TL:DR. puur voor opslagmogelijkheden heb je geen sneller/duurder model nodig, maar als je verwacht meer of langer met de NAS te doen is het de extra investering imho zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geen vraag.. Maar mijn DS211J is al weken lang bezig om 15.000 foto's te converteren. Het ding was al traag via de webinterface maar het nu helemaal niet om mee te werken.

Wanneer één van mijn klanten zijn rekening aan mij betaalt kan ik eindelijk een RS halen...

Gelukkig loopt de Time Machine wel netjes en vlot door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Exact wat ik bedoel! _/-\o_
En natuurlijk dit.
gwystyl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:11:
[...]

Als je bedenkt dat sommige mensen nog op series uit 2012 of ouder draaien (DS212 bijv), zijn de mogelijkheden grofgezegd hetzelfde gebleven. Soms krijg je nieuwe features door nieuwe versies van het besuringssysteem DSM, en die worden meestal uitgebracht voor modellen van de afgelopen 3 jaar, maar verder is het vooral afhankelijk van hoe je de NAS wil gebruiken.
Ik kan je vast verklappen: het werkt verslavend als je eenmaal bezig bent, dus begin niet met een model waarbij je snel tegen de grens aanloopt als je ook maar vermoed dat je op den duur meer gaat doen met het apparaat.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen met een DS114. Single bay, voornamelijk voor opslag van muziek en video's, en automatische backup van mijn documenten (ook naar een externe NAS). Downloaden van series deed ik op mijn computer. Ik had ook een Raspberry Pi waar ik verschillende dingen mee deed. Na een tijdje klooien draaide ik sonarr en soortgelijke programma's op de NAS, waardoor hij na een paar jaar merkbaar traag werd. Hij deed het wel, maar omdat ik ook docker wilde gebruiken en mijn opslag bijna vol zat, ben ik over gegaan op een DS218+ met twee groteren HDD's en geheugenuitbreiding. Dat was echt een verademing.
Nu draai ik dus de programma's van de DS114 op de DS218+ maar dan in docker, gebruik ik pihole, homeassistant en wat van de ingebouwde features (DS video, DS photo, DS audio) tegelijk zonder problemen. De DS114 kon de meeste van die dingen ook, maar dan langzamer.

TL:DR. puur voor opslagmogelijkheden heb je geen sneller/duurder model nodig, maar als je verwacht meer of langer met de NAS te doen is het de extra investering imho zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:48
Ter vervanging van mijn antieke QNAP TS219P gekozen voor een Synology DS218+ met 2x 4TB WD Red schijven. Nu ben ik alleen even het spoor bijster... :? Op de compatibility lijst van Synology is de WD40EFRX compatible, maar als ik verder zoek dan zijn er leveranciers die standaard een 218+ leveren met de WD40EFAX er in, maar die staat dus niet op de lijst.

Waarom WD Red? Goede ervaringen mee in de QNAP, nu na 4 jaar 1 bad sector op 1 van de schijven.

Als je zou moeten kiezen tussen de WD40EFAX en WD40EFRX welke zou het dan worden? Of loopt de lijst van synology achter de feiten aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Stimpy68 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:27:
.als ik verder zoek dan zijn er leveranciers die standaard een 218+ leveren met de WD40EFAX er in..
Die zouden ze af moeten schieten ;)
De WD40EFAX zijn SMR HDD's als je RAID/SHR gaat gebruiken wil je die niet in een NAS hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 14-05-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
DukeBox schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Die zouden ze af moeten schieten ;)
De WD40EFAX zijn SMR HDD's als je RAID/SMR gaat gebruiken wil je die niet in een NAS hebben.
Kijk! Dat is het antwoord waar ik wat mee kan! _/-\o_
Ja, dan is dat helemaal niet "handig" van die verkopers.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stimpy68 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:27:
Als je zou moeten kiezen tussen de WD40EFAX en WD40EFRX welke zou het dan worden? Of loopt de lijst van synology achter de feiten aan?
Er is al veel over geschreven, ook in dit topic. Maar de EFAX wil je dus niet.

Problemen WD Red schijven (SMR techniek)
nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voortaan te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Top, had dus helemaal over dat SMR gekeken... domdom 8)7
Maar goed dat ik het even verifieerde _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
Hallo,
in mijn Synology DS1511+ zitten 3 Hitachi HDS724040ALE640 4TB schijven. Deze staan nu iets meer dan 5 jaar nonstop aan. Prima, maar wat nieuwer spul en wat meer ruimte kan geen kwaad. De Compatibility List laat veel disken niet zien die met regelmaat in de V&A voorbij komen. Hoe zwaar weegt die compatibility? Is een disk die "non-compatible" is, dat simpelweg omdat die niet getest is door Synology? Of is een disk non-compatible omdat die echt niet gaat werken?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@0siris Als je op de knop Incompatible Models klikt zie je schijven die getest zijn en niet compatible zijn.

Staat een schijf niet bij compatible en ook niet bij incompatible, dan is hij simpelweg nooit getest door Synology.

Meer info van Synology zelf: Can I use devices that are not on Synology Products Compatibility List?

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 14-05-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
smeerbartje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:52:
[...]

Nu, qua jouw eisen, niet heel veel meer denk ik.
Wellicht dat je op korte termijn met docker aan de slag wil? Kan niet op de 420j.

Maar overall zou ik zeggen: je kunt niet MEER met de plus-serie, je kunt er veel LANGER mee. Want: nieuwe DSM-updates blijven soepeler draaien, etc.
gwystyl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:11:
[...]

Vandaar dat ik inmiddels ook naar de DS420j aan het kijken ben. Deze heeft meer bays en meer geheugen. Ik ben verder niet bekend met de voordelen van een NAS, dus ik kan nu nog niet zeggen of ik in de toekomst snel tegen beperkingen zal aanlopen. Wat ik voor nu wil is streamen (zonder transcoden) én downloaden, en dan meestal één stream tegelijk. De DS420j lijkt me dan geschikt en is qua prijs ook nog redelijk. De andere modellen zijn wel weer een stuk duurder. Welk model zouden jullie dan aanraden, met vier bays?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
@Gizz Ah werkt dat zo...duidelijk thx. Nou, dat wordt puzzelen, staan een hoop ultrastars bij incompatible die ik op het oog had. :/

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jackssonss schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:19:
[...]
Wat ik voor nu wil is streamen (zonder transcoden) én downloaden, en dan meestal één stream tegelijk. De DS420j lijkt me dan geschikt en is qua prijs ook nog redelijk. De andere modellen zijn wel weer een stuk duurder. Welk model zouden jullie dan aanraden, met vier bays?
Dit zijn lastige vraagstukken. Voor wat jij nu wil lijkt DS420j prima. En wellicht blijft hij de komende 5 jaar ook prima geschikt. Kanttekening: het ligt er ook aan hoe je precies gaat downloaden. Wil je 100 torrents tegelijk open hebben staan (en bijvoorbeeld via een VPN-downloaden), dan zit de 1GB ram van je NAS wel erg snel vol. Ik heb zelf een DS918+ en mijn NAS reageert een stuk soepeler nadat ik de 4GB heb geupgrade naar 8GB. Van alle software op de NAS is in mijn geval de downloadsoftware het meest geheugenintensief.

Wil je de komende jaren de NAS voor meer doeleinde gaan inzetten, dan kan de DS420j nog steeds een prima keuze zijn. Met de standaard pakketjes kun je veel functionaliteit toevoegen en ook via andere routes kun je softwarepakketjes downloaden die specifiek voor de DS420j en zijn hardware architectuur zijn gemaakt.

Wil je echter dingen doen waar geen Synology packages voor beschikbaar zijn, dan loop je vast. De DS420j heeft een ARM-processor en geen X86-intel processor, waardoor je niet zomaar extra software kunt downloaden en gebruiken. Docker, waarmee je eenvoudig toegang hebt tot 100.000+ software images voor je Synology, werkt niet op de DS420j door zijn ARM-processor.

Zelf zou ik in 2020 niet investeren in een NAS met 1GB geheugen, maar dat komt ook doordat ik veel meer doe dan downloaden en transcoden.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 14-05-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
@Gizz
Nu breng je me aan het twijfelen. 1GB is inderdaad vrij beperkt. Naar verwachting zal ik niet meer dan 10 downloads tegelijk laten lopen via VPN, maar ik heb inderdaad geen idee in hoeverre dit een nieuwe hobby gaat worden. Ik vraag me alleen af of het beter is een duurder model te kopen terwijl ik niet weet of ik die ooit nodig zal hebben, dan eerst proberen en mocht het dan niet toereikend zijn deze verkopen en een nieuwe kopen. En als ik dan al een duurdere zou kopen, welke zou je me dan aanraden?

Ik wil er dus een met vier bays, maar ik zie dat veel modellen al behoorlijk oud zijn. Er komen nieuwe modellen aan, maar ik kan niet vinden wanneer die beschikbaar zijn.

Edit:
Ik heb nog een vraag. Ik wil muziek op de NAS afspelen op een receiver die op hetzelfde netwerk is aangesloten. Ik heb gezocht, maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om de muziek bitperfect naar de receiver te streamen en met DS Audio te bedienen op mijn iPhone. Ik wil dus dat de muziek door de versterker wordt omgezet van digitaal naar analoog, en niet door de iPhone wordt ge-up- of gedownsampled. De receiver moet ik nog kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Jackssonss op 14-05-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Ik heb nog wat verder gekeken en zie dat Sonarr, Radarr, SABNZBD via Docker werkt, dus dan kijk ik toch maar verder naar een hogere serie en wacht ik even op de nieuwe modellen. Hoop dat het niet te lang duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
Jackssonss schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:34:
Ik heb nog wat verder gekeken en zie dat Sonarr, Radarr, SABNZBD via Docker werkt, dus dan kijk ik toch maar verder naar een hogere serie en wacht ik even op de nieuwe modellen. Hoop dat het niet te lang duurt.
Verstandig! Pak een plus model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik ben zelf ook in de wondere wereld van Synology gedoken, en had een vraag dat eigenlijk gelijk is aan onderstaande quotes, behalve dat ik een volledig nieuwe schijf heb.

Ik heb een nieuwe DS120j, met een nieuwe WD red 4T schijf, maar ik krijg bij het converteren van photos in photo station regelmatig de melding dat de schijf opnieuw geïdentificeerd is.

Onderstaande quotes geven bij heridentificatie 1 aan, bij mij staat de teller ondertussen op 61 (!), in minder da 2 dagen. Na het stoppen van het converteren krijg ik de melding niet meer. Wat is hiermee handig om te doen?

De snelle SMART test geeft geen fouten. De lange SMART test loopt vast bij 90% (zoals vele op het synology forum ook ondervinden).

Kan WD deze informatie ook uitlezen? Of is het hertidentificatie iets specifieks van de NAS?
Crxtreem schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:49:
Ik heb in mijn maandelijks rapport de melding:

Schijf 1
S.M.A.R.T.-status: Normaal
Telling herverbinding schijf: 0
Telling beschadigde sectoren: 0
Telling heridentificatie schijf: 1

De 1 is ook rood.
Wat moet ik hier voor actie op ondernemen?
Xyphoid schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:52:
[...]

Als er belangrijke data op staat, dan zou ik hem vervangen. Anders zou ik hem vervangen, zodra je meer ruimte nodig hebt.
Ik had dat ook. De schijf vervangen en de "kapotte" schijf in mijn PC gestopt, als werkschijf voor video bewerking. Dat was 2 jaar geleden. En tot nu toe geen problemen met de schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door M3rcury op 15-05-2020 10:36 ]

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Nu online
M3rcury schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:35:
Ik ben zelf ook in de wondere wereld van Synology gedoken, en had een vraag dat eigenlijk gelijk is aan onderstaande quotes, behalve dat ik een volledig nieuwe schijf heb.

Ik heb een nieuwe DS120j, met een nieuwe WD red 4T schijf, maar ik krijg bij het converteren van photos in photo station regelmatig de melding dat de schijf opnieuw geïdentificeerd is.

Onderstaande quotes geven bij heridentificatie 1 aan, bij mij staat de teller ondertussen op 61 (!), in minder da 2 dagen. Na het stoppen van het converteren krijg ik de melding niet meer. Wat is hiermee handig om te doen?

De snelle SMART test geeft geen fouten. De lange SMART test loopt vast bij 90% (zoals vele op het synology forum ook ondervinden).

Kan WD deze informatie ook uitlezen? Of is het hertidentificatie iets specifieks van de NAS?

[...]

[...]
Haal een nieuwe schijf en overleg met je leverancier voor RMA en garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

biomass schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Haal een nieuwe schijf en overleg met je leverancier voor RMA en garantie
Daar was ik al een beetje bang voor. Ik ga wel even bellen. Thanks!

Overigens, wat is de betekenis van "heeridentificatie" in deze context, ik kan het antwoord niet echt op internet vinden, behalve de vage beschrijving die Synology geeft.

Late edit: Leverancier was erg makkelijk. Stuurt een nieuwe schijf :)

[ Voor 31% gewijzigd door M3rcury op 15-05-2020 16:56 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 18:50
Hi,
Ik heb de ds620slim (of als iemand een andere oplossing weet), op het oog en wat nas vragen..

Ik maak gebruik van inmiddels 5 ext. usb harde schijven met eigen power en dat word een rommeltje nu.. Koop ik een nog een grotere usb HD? of ga ik voor een nettere oplossing een nas..?

Als ik voor de ds620slim ga, en ik zet er 1 hd van zeg, 12 TB in en volgend jaar nog een. kan dat?
Kan ik hem gewoon verbinden met usb aan mijn media speler (odroid N2) en hem gebruiken met kodi?

De nas word dan als een grote uitbreidbare externe harde schijf gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
copyer schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:06:
Als ik voor de ds620slim ga, en ik zet er 1 hd van zeg, 12 TB in en volgend jaar nog een. kan dat?
Ja.
Kan ik hem gewoon verbinden met usb aan mijn media speler (odroid N2) en hem gebruiken met kodi?
Waarschijnlijk wel.. weet niet precies wat je hebt maar je kan hem als netwerk share koppelen (NFS/SMB/AFP etc).
De nas word dan als een grote uitbreidbare externe harde schijf gebruikt.
Niet exact, een externe HDD (DAS) is iets anders dan een NAS.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 15-05-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 18:50
Waarschijnlijk wel.. weet niet precies wat je hebt maar je kan hem als netwerk share koppelen (NFS/SMB/AFP etc).
Heb nu middels usb-hub de usbHD's aan odroid n2 hangen, odroid n2 aan router(bekabeld)..
Ik hoop dat als ik een tweede schijf toevoeg niet de nas moet formateren ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@copyer
Als je Kodi gebruikt bestaan er verschillende mogelijkheden om de files op je NAS te benaderen.
https://kodi.wiki/view/File_sharing
Bijvoorbeeld NFS, SMB, ...

Je hoeft geen bestaande schijven te formatteren als je een schijf toevoegt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:18
M3rcury schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik ga wel even bellen. Thanks!

Overigens, wat is de betekenis van "heeridentificatie" in deze context, ik kan het antwoord niet echt op internet vinden, behalve de vage beschrijving die Synology geeft.

Late edit: Leverancier was erg makkelijk. Stuurt een nieuwe schijf :)
Zou ik ook willen weten. Ook gezocht toen mijn schijf deze melding gaf, maar niks kunnen vinden. Maar goed, zoals ik al schreef, heb ik de schijf al 2 jaar in mijn pc in gebruik (n=1).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Heeft iemand toevallig ervaring met het vollopen van het eigen geheugen van de NAS? De mijne heeft zich zojuist flink verslikt, waardoor ik hem heb moeten resetten: en het geheugen zat zo mudjevol dat ik geen packages kon updaten, geen DSM upgrade kon downloaden (insufficient storage, please contact support), zelfs geen configuration files kon kopieren om na de reset te gebruiken. (@rikadoo , dat leek dus de issue!)

Ik kon zelfs de SSH, of hoe heet het, dat je met Putty oid kan inloggen, niet aanzetten: "failed", dus kon ik ook niet bij het bestandssysteem om te kijken.

Iemand op een synology discord had het over een logfile die mogelijk niet of juist wel rotated werd en dat dit vermoedelijk aan de hand was. Synology ging er niet op in en iemand met een Indiase naam suggereerde dat ik de resetknop indrukte. Maar mijn volume was wel gecrashed.

Iemand bij de hand gehad? Ik deed niks met de NAS behalve cloudsync downloaden en syncen met een Transip Stack, verder nul packages, ben minimalistisch met packages, daar kan het niet aan liggen. Verder ben ik ook overal zoveel mogelijk vanaf gebleven, ik kan me niet herinneren uitgebreide tracelogs oid aangezet te hebben, kan die settings ook niet goed vinden in de NAS.

[ Voor 11% gewijzigd door Znorkus op 16-05-2020 03:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Znorkus
Ik heb het een tijd terug wel gehad toen het root file system was volgelopen en wel /var/log waar de logging staat. Zelf heb ik altijd SSH aan staan zodat ik nog handmatig e.e.a. kan opschonen. Soms kan een reboot nog wel helpen maar ook niet altijd. Dat hangt er maar net vanaf wat er aan de hand is.

Ik denk niet dat je nu nog kunt achterhalen wat het probleem is geweest. Je zou de komende dagen het root file system in de gaten kunnen houden of daar de ruimte weer afneemt (via de SSH en du -hs / zie ook elders in dit topic).

Je spreekt over het geheugen. Ik denk dat het hier gaat om de storage.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Een tijdje geleden heb ik hier de vraag gesteld of het mogelijk is van een oud NAS systeem (in dit geval de DS413) de drives 1:1 over te zetten op een nieuw systeem (de DS420j).

Volgens de officiële website geeft Synology aan dat een drive migratie van DS413 naar DS420j niet mogelijk is.
De lijst bevat trouwens best veel oude systemen waarvan gesteld wordt dat deze vorm van migratie niet mogelijk is naar moderne modellen.

Welnu. Ik heb het gisteren geprobeerd en zowel was ik binnen 30 minuten klaar en werkt als een tierelier.

Mijn oude setup was 4 drives in basic mode (geen raid, dus 4 losse volumes van elk 3TB).

Na het overzetten van de drives geeft tijdens de eerste boot de NAS aan of ik wil migreren, met of zonder behoud van instellingen. Ik wilde graag mijn instellingen behouden.

Na ongeveer 30 minuten waarbij het 32bit OS naar 64Bit was overgezet kon ik meteen zonder problemen mijn nieuwe NAS gebruiken. Er waren ongeveer 4 packages die ik opnieuw moest installeren.

Alles draait prima. Het enige wat ik moest doen is een remount op mijn NVidia Shield TV.

Al met al was het met mijn setup geen enkel probleem om te migreren.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat er ook wel een verschil is tussen een echte data migratie (van disk naar disk) en het verplaatsen van de disks. De migratie assistent (?) gaat volgens mij uit van het eerste. Het verplaatsen van de disks is inderdaad vrij snel uitgevoerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Af en toe word ik wel een beetje moe van Synology, vandaag over van een 214SE naar een 420J, blijkt de sync tool vervangen te zijn door Synology Drive. Opzich is dat geen probleem, nu wordt echter ook gelijk homes en alle folders opgenomen in hyperbackup en kan geen manier vinden om dat uit te zetten, de folders staan niet aan in Hyperbackup zelf. Waarom vragen ze niet gewoon of ik deze folders in mijn backup wil hebben,
Kan er niet veel vinden op google of de site zelf, enige manier lijkt de complete home service te stoppen, maar dat vind ik ook gelijk weer een overkill.

[edit] Gevonden, door de drive package mee te backupen neemt ie automatisch de homes folder ook mee, deze uitgezet, nu alleen de totale backup wissen bij C2 om de ruimte weer terug te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door MeNTaL_TO op 16-05-2020 18:45 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Gebruiken jullie Pihole om ads te blocken? Werkt dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Jackssonss schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:58:
Gebruiken jullie Pihole om ads te blocken? Werkt dat goed?
Ja dat werkt goed :).
Heeft echter niet zoveel met synology te maken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
smeerbartje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:13:
[...]

Ja dat werkt goed :).
Heeft echter niet zoveel met synology te maken, toch?
Ik las dat je dat kunt opzetten via Docker. Ik wilde eerst een goedkopere NAS kopen en dit is één van de functionaliteiten die ik interessant vind om te doen. Op de goedkopere modellen werkt dit niet, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jackssonss
Docker draait alleen op modellen met een Intel CPU. Dit zijn meestal de wat duurdere modellen.
Zie hier de modellen waarop je Docker kunt installeren.

Edit:
Dit lijstje mist volgens mij een aantal 2020 modellen?
Kijk anders in deze lijst voor modellen met een Intel CPU.

[ Voor 35% gewijzigd door technorabilia op 17-05-2020 10:39 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
kraades schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:37:
@Jackssonss
Docker draait alleen op modellen met een Intel CPU. Dit zijn meestal de wat duurdere modellen.
Zie hier de modellen waarop je Docker kunt installeren.

Edit:
Dit lijstje mist volgens mij een aantal 2020 modellen?
Kijk anders in deze lijst voor modellen met een Intel CPU.
Bedankt! Ja, dat wist ik. Ik wilde in eerste instantie de 420j, maar wil nu een duurder model, zoals de 918+, maar ik wacht nog even op de 2020-modellen. Helaas is nog niet bekend wanneer die uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik heb hier een 918+ en wil de mogelijkheid gebruiken/hebben om een website ofzo op te zetten..

nou kan ik daar webstation voor gebruiken, maar is er een goede reden om bv ngnix docker te installeren en daar alles in te stellen ipv webstation?

ik weet dat poort 80 een dingetje is, maar met de macvlan driver is dat op te lossen (pihole draait nu ook op eigen IP)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
mschol schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:47:
nou kan ik daar webstation voor gebruiken, maar is er een goede reden om bv ngnix docker te installeren en daar alles in te stellen ipv webstation?
Security technisch wel, in een eigen sandbox scherm je het netjes af van je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb een DS116, en krijg versie 6.2.3 niet binnen, zit nog op DSM 6.2.2-24922 Update 4

Hoe kan dit? Hij ondersteunt versie 6.2.3 wel volgens Synology support.

Nu kan ik het wel handmatig doen, maar zou toch gewoon automatisch moeten gaan?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
mschol schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:47:
ik heb hier een 918+ en wil de mogelijkheid gebruiken/hebben om een website ofzo op te zetten..

ik weet dat poort 80 een dingetje is, maar met de macvlan driver is dat op te lossen (pihole draait nu ook op eigen IP)
Ik zou deze image pakken; top spul! (zoals de rest van linuxserver.io trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Slasher
Ik heb hetzelfde probleem. Uiteindelijk maar handmatig de update uitgevoerd. Het blijft voor mij een raadsel. Netwerk connectivity is wel in orde? Zie ook hier.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

kraades schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:18:
@Slasher
Ik heb hetzelfde probleem. Uiteindelijk maar handmatig de update uitgevoerd. Het blijft voor mij een raadsel. Netwerk connectivity is wel in orde? Zie ook hier.
Ja geen enkele netwerk problemen. Maar lees inderdaad dat veel gebruikers er last van hebben. Ik blijf het ook raar vinden. Netjes ingesteld dat de updates automatisch worden geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Slasher
Je kunt nog even kijken of je de update server kunt pingen vanaf de prompt. Zo nee, dan is de dns in de war.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

kraades schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:58:
@Slasher
Je kunt nog even kijken of je de update server kunt pingen vanaf de prompt. Zo nee, dan is de dns in de war.
wat is de url van de update server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slasher schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:05:
[...]

wat is de url van de update server?
Hier staan de url's.

Maar ik lees in de eerdere link ook wel iets interessants:

We determine whether your device requires the newest version based on the services, system configurations, or the time zone of your NAS. Therefore, available updates and versions may vary depending on your current DSM configurations.

Dit suggereert dat men ook kijkt naar wat er op je systeem draait. Mogelijk dat dit er iets mee te maken heeft dat sommigen geen update aangeboden krijgen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Laatst online: 11-09 08:52
De power adapter van mijn DS410 heeft de geest gegeven. Tijd dus om eens op zoek te gaan naar een nieuwe NAS.

De HDD's zijn in principe nog goed en vrij recent (2-3 jaar oud, 4x3TB).

Ik zou de NAS gebruiken voor downloads, VPN server, video transcoding, file share voor fotobewerking + documentenopslag, home server voor video surveillance, domotica, pihole, ... Ik zou ook graag wat experimenteren met docker containers.

Mijn oog is gevallen op de DS918+. Nu een paar vragen:
  • Kan ik de schijven gewoon uit de DS410 steken en dan in de DS918+? Of dien ik een andere oplossing te zoeken om alsnog de data van de schijven te krijgen?
    => Volgens deze link alvast niet: https://nascompares.com/m...w-ds718-ds918-and-others/
  • Ik zie veel meningen over de zin/onzin van de caching nvme kaartjes. Heeft iemand real-world ervaringen die hij kan delen? Is er een grootte waar ik best naar kijk?
  • Komt er binnenkort een nieuw model uit waarop ik best nog even wacht?
  • Hoe krijg ik mijn oude data over? Een deel staat op amazon glacier, maar niet alles. Ik wil vermijden om alsnog een oude adapter te moeten kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door needless to say op 18-05-2020 11:43 . Reden: Al wat antwoorden gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 23:48
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:27:
Af en toe word ik wel een beetje moe van Synology, vandaag over van een 214SE naar een 420J, blijkt de sync tool vervangen te zijn door Synology Drive. Opzich is dat geen probleem, nu wordt echter ook gelijk homes en alle folders opgenomen in hyperbackup en kan geen manier vinden om dat uit te zetten, de folders staan niet aan in Hyperbackup zelf. Waarom vragen ze niet gewoon of ik deze folders in mijn backup wil hebben,
Kan er niet veel vinden op google of de site zelf, enige manier lijkt de complete home service te stoppen, maar dat vind ik ook gelijk weer een overkill.

[edit] Gevonden, door de drive package mee te backupen neemt ie automatisch de homes folder ook mee
Voor wie in de toekomst een dergelijk probleem heeft: Hyper backup toont in de lijst met te backuppen applicaties welke shares daardoor automatisch mee geback-upped worden. Voor Photo station is dit bvb /photos.
Slasher schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:35:
Ik heb een DS116, en krijg versie 6.2.3 niet binnen, zit nog op DSM 6.2.2-24922 Update 4

Hoe kan dit? Hij ondersteunt versie 6.2.3 wel volgens Synology support.

Nu kan ik het wel handmatig doen, maar zou toch gewoon automatisch moeten gaan?
Dit wordt altijd gefaseerd gedaan, zo is de vorige uitrol bijvoorbeeld stopgezet omdat er enkele bugs in waren gevonden. Door geleidelijk meer en meer toestellen de update te geven, voorkomt Synology dat iedereen plots met problemen zit. Verder kunnen er soms problemen zijn icm bepaalde packages, in zo'n geval kan de uitrol voor systemen met die packages ook gepauzeerd worden. Gewoon geduld hebben, en manueel installeren mocht je echt dringend een van de nieuwe features of bugfixes nodig hebben.Het staat ook gewoon bovenaan de release notes:
The update is expected to be available for all regions within the next few weeks, although the time of release in each region may vary slightly. If you want to update to the latest version now, please go to Download Center and manually update your DSM.
Zo'n gefaseerde uitrol is standard practice. Ik kan me herinneren dat een gefaseerde uitrol bij Android updates (4.3 -> 4.4 -> 5, 7 -> 8 ) voor mijn smartphones meerdere maanden kon duren, tussen rol-out in de eerste en laatste regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@bertware Klopt dat er normaal een paar weken tussen kan zitten, maar mijn 716+II liep ook een paar versies achter en bleef aangeven dat hij up-to-date was. In principe zou op z'n minst de één-na-laatste firmware wel gevonden moeten worden, als de laatste nog niet beschikbaar is voor jouw model. Aangezien ik het bij meerdere mensen heb gehoord denk ik dat er gewoon een bug in 6.2.2 zit waardoor het update-mechanisme kapot gaat.
Ik heb 'm een tijdje geleden maar gewoon handmatig geüpdatet.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik wil een simpele directory op Apache http-server instellen dat ik een directory listing kan doen. Ik heb er veel over gezocht maar niemand die het voor elkaar gekregen lijkt te hebben.

Heb een .htaccess in elke map gezet maar zelfs met een reset van de services maakt het niet uit.

Doe ik iets fout of is het niet mogelijk?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Gunner schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:50:
Ik wil een simpele directory op Apache http-server instellen dat ik een directory listing kan doen. Ik heb er veel over gezocht maar niemand die het voor elkaar gekregen lijkt te hebben.

Heb een .htaccess in elke map gezet maar zelfs met een reset van de services maakt het niet uit.

Doe ik iets fout of is het niet mogelijk?
Zou mogelijk moeten zijn. Wat heb je in de .htaccess files gezet?

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

woest85 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Zou mogelijk moeten zijn. Wat heb je in de .htaccess files gezet?
Ik heb van alles geprobeerd, maar omdat ik er nog nooit mee gewerkt heb op de synology (op een windows installatie gebruikte ik alltijd de httpd.conf) staat er nu; (geen idee dus of dit uberhaupt goed is)

code:
1
2
3
Options +Indexes 
# or #
IndexIgnore *

Uiteindelijk krijg ik dus een 500 foutmelding.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 19-05-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Gunner schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:34:
[...]

Ik heb van alles geprobeerd, maar omdat ik er nog nooit mee gewerkt heb op de synology (op een windows installatie gebruikte ik alltijd de httpd.conf) staat er nu; (geen idee dus of dit uberhaupt goed is)

code:
1
2
3
Options +Indexes 
# or #
IndexIgnore *

Uiteindelijk krijg ik dus een 500 foutmelding.
Ok, so far ziet dat er prima uit. mod_autoindex ook wel actief in apache?

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

woest85 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Ok, so far ziet dat er prima uit. mod_autoindex ook wel actief in apache?
In de GUI van de DSM kan ik helemaal niets aanpassen op apache-gebied.
moet dat via SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Gunner schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:37:
[...]

In de GUI van de DSM kan ik helemaal niets aanpassen op apache-gebied.
moet dat via SSH?
Via SSH kun je ongetwijfeld je config-files zelf bewerken. Geen idee of wijzigingen vervolgens ook blijven staan als je het synology package gebruikt, of dat ze weer overschreven worden bij restarts etc.

[Signature]

Pagina: 1 ... 67 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).