[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 09:31
KnoxNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Dan de hamvraag: Is jouw bronsysteem dan ook zo unresponsive als het mijne tijdens een backup job?

Want dat is wat mij stoort. Inloggen duurt minuten, packages geven foutmeldingen door time outs op storage io, minuten inlogtijd via SSH (dat is echt 0 belasting) etc etc etc?
Ja, het is zelfs zo dat de mailserver dan moeite heeft om mail te verwerken. Het komt wel binnen, maar ik kan met de client niet connecten. Ook de web-omgeving is zo traag als dikke str..t door een trechter.
Maar meestal probeer ik het NAS dan met rust te laten.

Na de initiële backup is het volgens mij beter. En bij een restore merk ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Chrisje1983 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Oke ik had even niet begrepen dat je hiervoor al rsync gebruikte.

Ik gebruik ook hyper backup op de 1ste nas voor de app instellingen en op de 2de nas voor de echte backup maar vind hyper backup een hork van een programma, ook nog nooit geprobeerd om een back-up terug te zetten maar ga er vanuit dat het werkt.
Ik gebruik rsync vanuit hyperback-up. Om een of ander vage reden doet de normale back-up het niet. Zelfs niet na herinstallatie van beide NAS'en. En rsync werkt prima, dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:52
Theone098 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Ja, het is zelfs zo dat de mailserver dan moeite heeft om mail te verwerken. Het komt wel binnen, maar ik kan met de client niet connecten. Ook de web-omgeving is zo traag als dikke str..t door een trechter.
Maar meestal probeer ik het NAS dan met rust te laten.

Na de initiële backup is het volgens mij beter. En bij een restore merk ik niets.
Ok,

dan bestaat er een kans dat dit inderdaad default behaviour is.

Als alles wat ik nu doe niets helpt, dan schiet ik nog een ticket in bij Synology (want ik ben eigenwijs en heb ruime ervaring met enterprise en consumenten storage en ik weiger te geloven dat dit niet beter kan) :P

Overigens merk ik dat de defrag nu cloud sync triggert. Ook raar eigenlijk, want aan het bestand zelf wijzigt niets natuurlijk, behalve dat alles weer netjes bij elkaar staat.

Nou ja, dat tackelen we straks wel weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ook ga ik (de weinige en statische) documenten van mijn ouders op de 120J zetten, en later backuppen naar mijn 216+. Dat is ook nog proof of the pudding, als die hetzelfde doet zal ik de handschoen in de ring moeten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
KnoxNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:05:
[...]

Ok,

dan bestaat er een kans dat dit inderdaad default behaviour is.

Als alles wat ik nu doe niets helpt, dan schiet ik nog een ticket in bij Synology (want ik ben eigenwijs en heb ruime ervaring met enterprise en consumenten storage en ik weiger te geloven dat dit niet beter kan) :P

Overigens merk ik dat de defrag nu cloud sync triggert. Ook raar eigenlijk, want aan het bestand zelf wijzigt niets natuurlijk, behalve dat alles weer netjes bij elkaar staat.

Nou ja, dat tackelen we straks wel weer :P
Anders hoor ik graag van je wat de oplossing is :-) .

Altijd een ticket inschieten. Wie weet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59
Ram upgrade eventueel? Dat heeft mijn DS416 echt mega veel meer response gegeven tijdens taken.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
ChiLLeR schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:53:
Ram upgrade eventueel? Dat heeft mijn DS416 echt mega veel meer response gegeven tijdens taken.
Nee het is echt disk IO, maar dank voor het meedenken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het kan natuurlijk wel dat een ram upgrade werkt e.e.a. te verlichten / cachen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Zeker, maar maar het ram wat beschikbaar is wordt niet eens voor 75% aangesproken (piek, bij normaal gebruik is het vele malen lager).

[ Voor 24% gewijzigd door KnoxNL op 02-05-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

KnoxNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:37:
Zeker, maar maar het ram wat beschikbaar is wordt niet eens voor 75% aangesproken (piek, bij normaal gebruik is het vele malen lager).
Laat je niet in de maling nemen door dat percentage, dat geeft namelijk aan hoeveel er direct door applicaties wordt gebruikt. Wat overblijft wordt gebruikt voor caching. Mijn ervaring is dat diskstation altijd een deel vrij wil houden voor caching, dus dat percentage zal nooit 100% worden. Om ruimte voor caching vrij te houden zal hij, bij te weinig geheugen, een deel van je applicaties laten swappen. En dan wordt het traag.. Kun je in de resource monitor eens onder swap kijken wat hij daar aangeeft?

Praktijkvoorbeeld: ik heb een DS918+ met tot gisterochtend 4GB ram. Maximale wat ik gebruikt heb zien worden zal zo'n 60% zijn geweest. Gistermiddag heb ik 4GB toegevoegd, dus nu totaal 8GB ram. Met precies dezelfde applicaties is nu.. 55% geheugen in gebruik. Je zou verwachten dat bij een verdubbeling van het geheugen een halvering van het percentage gebruikt geheugen zou betekenen met precies dezelfde workload aan applicaties en services, maar zo werkt het dus niet :) Daarnaast staat er nu 35MB in de swapfile, wat natuurlijk bijna niks is. Helaas heb ik gisterochtend voor het toevoegen van extra ram niet gekeken hoeveel er toen geswapped werd.

Jij hebt ook nog maar eens 1GB aan ram, dan gaat hij natuurlijk helemaal snel swappen waardoor je schijfperformance instort.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Gizz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:34:
[...]

Laat je niet in de maling nemen door dat percentage, dat geeft namelijk aan hoeveel er direct door applicaties wordt gebruikt. Wat overblijft wordt gebruikt voor caching. Mijn ervaring is dat diskstation altijd een deel vrij wil houden voor caching, dus dat percentage zal nooit 100% worden. Om ruimte voor caching vrij te houden zal hij, bij te weinig geheugen, een deel van je applicaties laten swappen. En dan wordt het traag.. Kun je in de resource monitor eens onder swap kijken wat hij daar aangeeft?

Praktijkvoorbeeld: ik heb een DS918+ met tot gisterochtend 4GB ram. Maximale wat ik gebruikt heb zien worden zal zo'n 60% zijn geweest. Gistermiddag heb ik 4GB toegevoegd, dus nu totaal 8GB ram. Met precies dezelfde applicaties is nu.. 55% geheugen in gebruik. Je zou verwachten dat bij een verdubbeling van het geheugen een halvering van het percentage gebruikt geheugen zou betekenen met precies dezelfde workload aan applicaties en services, maar zo werkt het dus niet :) Daarnaast staat er nu 35MB in de swapfile, wat natuurlijk bijna niks is. Helaas heb ik gisterochtend voor het toevoegen van extra ram niet gekeken hoeveel er toen geswapped werd.

Jij hebt ook nog maar eens 1GB aan ram, dan gaat hij natuurlijk helemaal snel swappen waardoor je schijfperformance instort.
Nou ja,

het is inderdaad algemeen bekend dat Unix/Linux systemen over het algemeen al het RAM gebruiken wat ze maar te pakken krijgen. Dat hoeft overigens helemaal niet erg te zijn en deels bij design en het OS is daar ook goed in.

Ik zou verwachten dat het "top" commando een relatief goede indicatie geeft of er geswapt wordt, en dat lijkt niet het geval.

Ik kan in de task manager/resource manager niets over swap vinden

Ik heb even dit er op nageslagen:

https://global.download.s...inistration_CLI_Guide.pdf

En het lijkt er niet op dat er iets is als:

sysstat -ux -1 op een Netapp ofzo die je heel duidelijk inzicht geeft in alle resources en usage daarvan, inc wat de reden is dat de cache geswapt wordt en wanneer etc :P

Overigens draaien er nauwelijks packages :)

Ik verwacht dus echt dat daar het probleem niet zit.

[ Voor 3% gewijzigd door KnoxNL op 02-05-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

KnoxNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:45:
[...]
Ik zou verwachten dat het "top" commando een relatief goede indicatie geeft of er geswapt wordt, en dat lijkt niet het geval.
Als ik je screenshot juist interpreteer wordt er nu al 1GB aan swapruimte gebruikt. Als je ram verder voor 50% wordt ingezet (dus een half GB) betekent dat volgens mij dat dus twee derde van de schrijf/lees-acties die je idealiter in je ram plaats wil laten vinden, nu op je schijven gebeurt. Ik kan me zo voorstellen dat al die kleine random schijfacties je backup behoorlijk vertragen.

In de webinterface vind je trouwens hier de optie om je swap te bekijken terug, al is die informatie natuurlijk een stuk globaler dan in de commandline :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjnQkBOhlOJhHwpgqkBkqapRHew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pjdMvDtzuQwXbU99LBJsijAX.png?f=user_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Gizz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Als ik je screenshot juist interpreteer wordt er nu al 1GB aan swapruimte gebruikt. Als je ram verder voor 50% wordt ingezet (dus een half GB) betekent dat volgens mij dat dus twee derde van de schrijf/lees-acties die je idealiter in je ram plaats wil laten vinden, nu op je schijven gebeurt. Ik kan me zo voorstellen dat al die kleine random schijfacties je backup behoorlijk vertragen.

In de webinterface vind je trouwens hier de optie om je swap te bekijken terug, al is die informatie natuurlijk een stuk globaler dan in de commandline :)

[Afbeelding]
ah dank, overheen gekeken.

Al met al met 400+ MB en 1 GB ram niet bevorderlijk voor mijn disk prestaties, zeker onder load.

Performance monitoring is wel een beetje karig bij Synology hoor, lastig onderzoeken met wat er voorhanden is.

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/synoswap.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59
Ik had ook dit soort slow responsiveness en stond op het punt een nieuwe te kopen tot ik voor 35€ ram 8gb upgrade had gedaan en alle performance issues waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik zou het echt proberen, die paar tientjes ram leveren echt veel op. Het swappen zorgt voor mega vertraging.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

kraades schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:26:
@biomass
Bedankt, maar dan krijg ik dezelfde response.
Andere niet-wildcard certificates kan ik gewoon registeren.
Ik zal het wel melden bij Synology support.
Hou ons a.u.b. op de hoogte want ik loop tegen hetzelfde aan.. Thanks!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
ChiLLeR schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:39:
Ik had ook dit soort slow responsiveness en stond op het punt een nieuwe te kopen tot ik voor 35€ ram 8gb upgrade had gedaan en alle performance issues waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik zou het echt proberen, die paar tientjes ram leveren echt veel op. Het swappen zorgt voor mega vertraging.
Ik overweeg het ook, maar:

http://blog.fedorov.com.a...ry-in-synology-ds216.html

Het is nou ook weer niet zo simpel. Krijg het wel voor elkaar hoor, maar moet dan ook de genoemde module nog maar vinden.

EDIT:

Overigens ik reken me nog niet rijk, maar alles wat ik gisteren gedaan heb LIJKT te werken:

15 MB/s over het internet, transfer encrypted en compressed, disk en volume belasting op ds216+ rond de 50%. OS prima responsive.

Fingers crossed, vanmiddag nog eens kijken 8)

[ Voor 18% gewijzigd door KnoxNL op 03-05-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:37
ik ben een oude ds411+11 aan het opnieuw installeren, maar heb dan een vraag, is het verstandig op die qua dsm helemaal up te daten? Of kan je bij oudere modellen wellicht qua dsm lager dan de nieuwste blijven zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
joppe113 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:13:
ik ben een oude ds411+11 aan het opnieuw installeren, maar heb dan een vraag, is het verstandig op die qua dsm helemaal up te daten? Of kan je bij oudere modellen wellicht qua dsm lager dan de nieuwste blijven zitten?
Je zult wel moeten, de 11 zal geen nieuwe dsm ondersteunen.

Laat maar. Ik dacht echt dat de 411 te oud was.

[ Voor 6% gewijzigd door KnoxNL op 03-05-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:37
KnoxNL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Je zult wel moeten, de 11 zal geen nieuwe dsm ondersteunen.

Laat maar. Ik dacht echt dat de 411 te oud was.
voor zover ik van de website van synology kon checken kon ik tot 6.2.3-25423 komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
KnoxNL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:07:
[...]

Ik overweeg het ook, maar:

http://blog.fedorov.com.a...ry-in-synology-ds216.html

Het is nou ook weer niet zo simpel. Krijg het wel voor elkaar hoor, maar moet dan ook de genoemde module nog maar vinden.

EDIT:

Overigens ik reken me nog niet rijk, maar alles wat ik gisteren gedaan heb LIJKT te werken:

15 MB/s over het internet, transfer encrypted en compressed, disk en volume belasting op ds216+ rond de 50%. OS prima responsive.

Fingers crossed, vanmiddag nog eens kijken 8)
Ik heb 16gb, normaal is 6gb.
Het helpt, maar niet bij disk/io. Ik denk dat de backup gewoon veel moet voorbereiden op disk.

Cloudsync uitzetten maakte wel veel verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
joppe113 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:21:
[...]

voor zover ik van de website van synology kon checken kon ik tot 6.2.3-25423 komen.
Ja, dit is ook de laatste dsm, vandaar mijn correctie. Ik zie geen reden het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theone098 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:45:
[...]

Ik heb 16gb, normaal is 6gb.
Het helpt, maar niet bij disk/io. Ik denk dat de backup gewoon veel moet voorbereiden op disk.

Cloudsync uitzetten maakte wel veel verschil.
DS216+ is max 8 GB. Meer plaatsen heeft geen zin.

Edit:
Oh wacht, je hebt een ander model... Sorry...

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 03-05-2020 22:42 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52
Enige tijd geleden is mijn QNAP NAS gecrashed en wil ik deze gaan vervangen door een Synology NAS. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor mediaopslag die ik stream via Plex Media Server dat geïnstalleerd staat op mijn Intel NUC.

Zit nu te twijfelen tussen de DS418 en de DS918+.
Voor mijn gevoel is de DS918+ way to overkill en kan ik in principe met de DS418 ook prima vooruit. Of is de 2GB RAM te krap voor de toekomst? Deze is namelijk ook niet uit te breiden bij de 418?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 11:23
1 van mijn WD red drives geeft continu bad sectors, I/O errors en NUNC errors.
Ik ben dus bang dat hij aan vervanging toe is.

Ik heb WD gecontacteerd, aangezien de drive nog maar 2 jaar is en nog onder de garantie valt. Ik ben nu bezig met een extended SMART maar deze blijft steken op 90%. Door een beetje googlen zie ik alleen maar verhalen over dat de SMART niet verder kan omdat de drive aan het overlijden is. Jullie nog tips?

Verder heb ik nog een vraag voor de vervangende drive, Ik heb nu 2 WD red (64MB cache) 2 TB drives erin zitten. Is dit prima of kan ik beter een WD RED (256MB cache) gebruiken? En kan dit samen met mijn 64 MB cache drive?

Xbox: Virgo Mossel | Twitch: Virgomossel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
KnoxNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Ik zou terug kunnen naar rsync inderdaad. Zo was het altijd, omdat de 209+ geen dsm 6 ondersteunde en dus geen hyper backup vault.

1 van de "voordelen" van een nieuwe nas vond ik nou net dat ik eindelijk gewoon hyper backup vault kon gebruiken. Maar inderdaad, eventueel kan ik overwegen om terug te gaan.
Naja, wat je nu probeert te doen moet toch gewoon mogelijk zijn.
Zoveel vraag je niet van die NAS. Heb je al geprobeerd contact op te nemen met Synology zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
smeerbartje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:09:
[...]

Naja, wat je nu probeert te doen moet toch gewoon mogelijk zijn.
Zoveel vraag je niet van die NAS. Heb je al geprobeerd contact op te nemen met Synology zelf?
Nee de exercitie is voorlopig weer achter de rug, en ik heb geen ambitie hem op korte termijn te herhalen.

Valt op dat er gedurende het backup proces een dip geweest is in network transfer:

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/synonetwork.png

Terwijl disk usage en swap onverminderd zijn gebleven:

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/synoswap2.png

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/synodisk.png

Ik vermoed dat hij op dat moment aangekomen is bij mijn shares met kleinere bestanden, waarbij het veel disk IO kost om te comprimeren en indexen etc.

Met 2 keer een WD 2TB RED heb je natuurlijk ook niet heel veel spindles ter beschikking om veel IO te genereren. Absolute throughput gaat nog wel daarentegen.

Daarnaast ben ik al sinds de eerste generatie SSD's verwend op de pc, zolang gebruik ik ze al, en ben ik misschien in die zin niet meer gewend aan HDD's met IO intensieve taken.

Tel daarbij op het swap gedrag door het beperkte RAM geheugen wat ook een negatief effect op de prestaties heeft en dan zijn we er wel geloof ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
KnoxNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Nou ja,

het is inderdaad algemeen bekend dat Unix/Linux systemen over het algemeen al het RAM gebruiken wat ze maar te pakken krijgen. Dat hoeft overigens helemaal niet erg te zijn en deels bij design en het OS is daar ook goed in.

Ik kan in de task manager/resource manager niets over swap vinden

Ik heb even dit er op nageslagen:

https://global.download.s...inistration_CLI_Guide.pdf

En het lijkt er niet op dat er iets is als:

sysstat -ux -1 op een Netapp ofzo die je heel duidelijk inzicht geeft in alle resources en usage daarvan, inc wat de reden is dat de cache geswapt wordt en wanneer etc :P

Overigens draaien er nauwelijks packages :)

Ik verwacht dus echt dat daar het probleem niet zit.
Je zou eens kunnen kijken of je iets kunt met:
- free
- cat /proc/meminfo

Die eerste geeft aan hoeveel swap er gedefinieerd is en wat daarvan gebruikt en vrij is. De data die gebruikt wordt om het overzicht te maken komt rechtstreeks uit /proc/meminfo.

De tweede geeft een mooie tabel hoe het geheugen op dit moment in gebruik is. Daarbij moet je wel in het achterhoofd houden hoe Linux met geheugen omgaat. Een lage waarde achter 'MemFree' hoeft geen probleem te zijn, zolang er maar genoeg 'Cached' is. Waar je naar moet kijken is 'MemAvailable' dat aangeeft hoeveel geheugen er beschikbaar is of kan worden. De waarden 'SwapTotal' en 'SwapFree' geven je inzicht in het swap-gebruik.

Eigenlijk kun je zeggen dat zolang er genoeg MemAvailable is, er weinig reden tot een memory upgrade is. En als SwapFree richting het nulpunt gaat, je je geheugen al lang uit had moeten breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Iemand ervaring met de Seagate Barracuda schijven i.c.m. Synology NAS? Ze staan niet expliciet vermeld op de Compatibility pagina van Synology.

Heb eventueel de volgende combinatie op het oog, met om te beginnen 2 x 4TB die ik in SHR zal plaatsen. Hiermee heb ik dus in beginsel effectief +/- 4TB aan beschikbare opslag en deze kan ik dan in de toekomst makkelijk uitbreiden met extra schijven voor Bay 3 en Bay 4. Correct?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 91,90€ 183,80
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS918+€ 534,65€ 534,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 718,45

[ Voor 83% gewijzigd door Rivanov op 04-05-2020 12:24 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Rivanov schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:48:
Iemand ervaring met de Seagate Barracuda schijven i.c.m. Synology NAS? Z
Ik zou niet snel SMR HDD's nemen in een NAS. Daarom hebben ze ook de IronWolf series.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Freekers schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Die van mij heeft eergisteren ook pas de update naar Update 6 gekregen. Maar aangezien er geen security fixes in zitten, heb ik er niet zoveel problemen mee dat deze zo laat is doorgekomen. Normaliter gaat het wat sneller. Misschien zijn ze nu voorzichtiger gezien de thuiswerk omstandigheden.
Volgens de support van Synology is het feit dat ik nog steeds geen updates aangeboden krijg geen 'bug' maar een 'feature'. Voor de duidelijkheid, dat is dan een zwaar 'niet gedocumenteerde' feature. Als ik er niet over kan vinden dan pleeg ik het toch een 'bug' te noemen. We zijn nu bijna drie weken verder en ik weet niet hoe lang het nog gaat duren voordat de auto-update de melding gaat geven? We wachten het nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rivanov Ik zou op dit moment even geen NAS kopen.

De nieuwe modellen komen eraan, dus dan kan je of daar voor gaan, of je huidige selectie hopelijk iets goedkoper halen al dan niet tweedehands voor een nog mooiere prijs.

nieuws: Specificaties van vier Synology-nas-systemen voor consumenten komen o...

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
@Greatsword Klopt, maar wanneer ze gaan komen is nog onbekend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rivanov Q3 las ik, dus als je het zo lang kan uithouden zou ik dat zeker doen.

De CPU is toch wel weer een stuk sneller. https://www.cpubenchmark....-Celeron-J4125/2875vs3667

https://nascompares.com/2...-your-questions-answered/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Omdat ik met mijn DS218+ 2x 4 TB tot de nok toe vol zat heb ik een DS918+ aangeschaft met daarbij 2x 8TB. Op mijn oude nas gebruikte ik niets van RAID. Ik had 2 disks, 2 volumes, werkte prima.

Ik zit nu over SHR na te denken, volgens de calculator kom ik met 2x 4 en 2x 8 op een volume van 16 TB + 8. Dat klinkt mooi. Maar wat nu als ik over x jaar toch de 2x 4 TB wil vervangen? Hoe werkt dat in zo’n SHR volume? Hoeveel ruimte moet ik dan vrij hebben om alles te kunnen overzetten (terwijl er dus geen HD slots over zijn)?

Misschien unrelated, maar in de begin jaren ooit de fout gemaakt om 2 schijven als 1 volume (zonder RAID) in te stellen waarmee je dus alles kwijt was als je een disk wilde vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:20
@iAR Als je een 4 disk SHR-1 maakt van 2x4 en 2x8TB kun je op een goed moment 1 schijf van 4TB lostrekken en die verwisselen met 1 van 8 (of groter voor mij part). Wacht tot de rebuild klaar is en verwissel de andere 4TB schijf op dezelfde manier.

SHR-1 met zulke grote schijven betekent ook dat die rebuilds niet fout mogen gaan.
Je kunt ook kiezen voor 2 SHR-1 storage pools (1 van 4TB en 1 van 8TB) of 1 SHR-2 volume.
Bij een SHR-2 gaat het wisselen van schijven op dezelfde manier, er is alleen meer capaciteit voor redundantie.

Als je je DS218+ voorziet van 2x8TB en nog 2 niet SMR (EFRX in plaats van EFAX, Ironwolf, etc) schijven van 4TB op de kop tikt voor de 918+, zou je in je DS218+ SHR-1 en in je DS918+ SHR-2 kunnen doen. Beiden hebben dan 8 TB online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
Lekker rustig afwachten. Ze willen gefaseerd uitrollen; hun goed recht tijdens deze gekke periode. Heb je haast? Installeer dan zelf.
FrankHe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Volgens de support van Synology is het feit dat ik nog steeds geen updates aangeboden krijg geen 'bug' maar een 'feature'. Voor de duidelijkheid, dat is dan een zwaar 'niet gedocumenteerde' feature. Als ik er niet over kan vinden dan pleeg ik het toch een 'bug' te noemen. We zijn nu bijna drie weken verder en ik weet niet hoe lang het nog gaat duren voordat de auto-update de melding gaat geven? We wachten het nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freekers schreef op zondag 3 mei 2020 @ 01:28:
[...]

Hou ons a.u.b. op de hoogte want ik loop tegen hetzelfde aan.. Thanks!
Ik had mijn DDNS configuratie verplaatst van de NAS naar de router en dat kan dus niet. DDNS moet op de NAS zijn ingesteld. Het staat nu weer op de NAS en dan werkt het aanmaken van een wildcard certificate voor het synology.me domain hier goed. Ik heb nu dus genoeg aan het wildcard certificate voor alle subdomains.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

biomass schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:24:
@iAR Als je een 4 disk SHR-1 maakt van 2x4 en 2x8TB kun je op een goed moment 1 schijf van 4TB lostrekken en die verwisselen met 1 van 8 (of groter voor mij part). Wacht tot de rebuild klaar is en verwissel de andere 4TB schijf op dezelfde manier.
Dat klinkt heel simpel. Hoe moet ik me dat SHR-1 voor me zien? Misschien echt een noob vraag, maar hoe weet mijn NAS welke data op de verwijderde 4TB schijf staat en hoe wordt dit dan weer hersteld? Of werkt dat een beetje zoals PAR files (hoewel ik dat ook niet helemaal snap overigens). En hoe veel kan er dan 'mis' gaan (hdd kapot, vervangen, etc) voordat ik mijn data kwijt ben?
Is SHR overigens RAID1?
SHR-1 met zulke grote schijven betekent ook dat die rebuilds niet fout mogen gaan.
Je kunt ook kiezen voor 2 SHR-1 storage pools (1 van 4TB en 1 van 8TB) of 1 SHR-2 volume.
Bij een SHR-2 gaat het wisselen van schijven op dezelfde manier, er is alleen meer capaciteit voor redundantie.
Zeg je dit als kennis of gaan de rebuilds echt wel eens fout?
Als ik je goed begrijp zou ik 2x 4TB als een SHR-1 volume maak, dan heb ik 4TB. Hier wil ik dan de gevoelige data op zetten. De 2x 8TB houd ik als 2 schijven, 2 volumes voor films en series.
Als je je DS218+ voorziet van 2x8TB en nog 2 niet SMR (EFRX in plaats van EFAX, Ironwolf, etc) schijven van 4TB op de kop tikt voor de 918+, zou je in je DS218+ SHR-1 en in je DS918+ SHR-2 kunnen doen. Beiden hebben dan 8 TB online.
De DS218+ gaat naar V&A/marktplaats. Dus dat is geen optie. En om nu ineens alvast 2 IronWolfs van 8 TB te kopen dat is wel een beetje te veel van het goede... dit was al een flinke hap geld. En dan hoop ik dat ik m'n extra RAM uit de DS218+ in de DS918+ kan prikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:33
Beste Tweakers,

Wij zijn op zoek naar een NAS/media server, maar weet niet goed welk model, hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Wat moet ik kunnen doen:
- Foto's backuppen van desktop / android/ios gsm's
- Documenten opslaan en sharen
- Plex server draaien voor Videos en Muziek en deze afspelen op de android/ios devices + TV (LG55B8)
(nu heb ik dit al geprobeerd met een 4K HDR bestand en deze "direct play'd" op men TV, dus ik denk dat ik geen transcoding nodig heb)

En dit alles moet thuis en buitenaf beschikbaar zijn voor ons.
Ikzelf zat aan een DS218 te denken? Het zwaarste dat moet gebeuren is denk ik de media streamen, en aangezien de media player van men LG toch redelijk goed is vooral streamen en niet transcoden.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smeerbartje
Mijn advies is altijd: ga voor een "plus"-model.
Deze zijn echt veel sneller en gaan dus ook veel langer mee.
Denk nu niet: "maar ik doe er niets geks mee". Klopt... maar je wil wel dat dat ding nog heel wat DSM software versies meegaat. Bij elke versie komen er meer features en mede hierdoor wil je gewoon dat dat ding een beetje snel is.
/my 2 cents
glade008 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:30:
Beste Tweakers,

Wij zijn op zoek naar een NAS/media server, maar weet niet goed welk model, hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Wat moet ik kunnen doen:
- Plex server draaien voor Videos en Muziek en deze afspelen op de android/ios devices + TV (LG55B8)
(nu heb ik dit al geprobeerd met een 4K HDR bestand en deze "direct play'd" op men TV, dus ik denk dat ik geen transcoding nodig heb)

Ikzelf zat aan een DS218 te denken? Het zwaarste dat moet gebeuren is denk ik de media streamen, en aangezien de media player van men LG toch redelijk goed is vooral streamen en niet transcoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutlip
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-03 13:23
Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje over een NAS in het algemeen.
Ik heb nu een D-link dns320L nas met 2 x 2Tbyte wd red schijven erin.
Op deze 2 schijven staat voornamelijk muziek.
Nu wil ik de NAS koppelen aan mijn Denon AVR x2600h zodat ik rechtstreeks vanaf mijn NAS muziek kan afspelen op mijn receiver.
Dit kan met het programma twonky server.
Heb dit geinstalleerd en werkt wel op mijn receiver maar het programma ziet maar 1 van de 2 nas schijven.
Nu wil ik eigenlijk de D-link dns 320L vervangen voor een synology.
Maar ik vraag mij af of ik dan de 2 red schijven zo over kan zetten in de synology zonder eerst de hdd's te hoeven formateren bij het installeren, anders ben ik dus al mijn muziek en spullen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

glade008 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:30:
Beste Tweakers,

Wat moet ik kunnen doen:

Ik zou minimaal voor de pricewatch: Synology DiskStation DS218+ gaan.
Of als je nog een paar maanden kan wachten dan kan je het nieuwere model ds220+ kopen.

Verder draait iedere Synology hetzelfde besturingssysteem dus al je wensen zijn mogelijk met:
Synology Drive, Photo Station etc.

Betreft Plex, als je gebruik maakt van ondertitels wordt het automatisch transcoding, maar zolang dat gewoon 1080p is moet dat geen probleem zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 05-05-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
iAR schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:19:
Zeg je dit als kennis of gaan de rebuilds echt wel eens fout?
Mijn harde schijven hebben een eindige levensduur, hoe zit het met die van jouw? ;)

https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
prutlip schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:45:

Heb dit geinstalleerd en werkt wel op mijn receiver maar het programma ziet maar 1 van de 2 nas schijven.
Nu wil ik eigenlijk de D-link dns 320L vervangen voor een synology.
Bovenstaande verraad al dat je geen RAID-1 hebt ingesteld op je D-LINK NAS, en dan is het simpel. Nee, dat kan niet, tenzij je minstens een schijf bij koopt voor de Synology. Koop in geen geval een SMR schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutlip
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-03 13:23
Dat klopt Biomass, dat ik ze niet op raid 1 heb staan. punt 1 heb ik geen verstand ervan hoe dat zit met dat raid gebeuren.
En ten tweede wil ik gewoon 2 aparte volumes zien en niet 1 hele grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
prutlip schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:10:
Dat klopt Biomass, dat ik ze niet op raid 1 heb staan. punt 1 heb ik geen verstand ervan hoe dat zit met dat raid gebeuren.
En ten tweede wil ik gewoon 2 aparte volumes zien en niet 1 hele grote.
Lees dan zeker even bovenstaande link over Synology SHR, dan weet je welke type storage pool je *niet* moet kiezen bij de installatie van DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
VirgoMossel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:35:
1 van mijn WD red drives geeft continu bad sectors, I/O errors en NUNC errors.
Ik ben dus bang dat hij aan vervanging toe is.

Ik heb WD gecontacteerd, aangezien de drive nog maar 2 jaar is en nog onder de garantie valt. Ik ben nu bezig met een extended SMART maar deze blijft steken op 90%. Door een beetje googlen zie ik alleen maar verhalen over dat de SMART niet verder kan omdat de drive aan het overlijden is. Jullie nog tips?

Verder heb ik nog een vraag voor de vervangende drive, Ik heb nu 2 WD red (64MB cache) 2 TB drives erin zitten. Is dit prima of kan ik beter een WD RED (256MB cache) gebruiken? En kan dit samen met mijn 64 MB cache drive?
De 256 MB cache EFAX modellen kleiner dan 8TB zijn SMR drives en niet aanbevolen door Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:34:
[...]

Ik zou niet snel SMR HDD's nemen in een NAS. Daarom hebben ze ook de IronWolf series.
Nah, IronWolf in combinatie met Synology... op basis van mijn ervaring zou ik t niet doen.
Op zakelijk vlak had ik een Rackstation (RS2418+) aangeschaft met 12 IronWolf disks. De Diskstation plaatst dan wel een mooi extra IronWolf tabje tussen de standaard tabs wanneer je de eigenschappen van een disk opvraagt, maar wij hadden 1 DOA an in de eerste week al 4 drop-outs. De Synology was feitelijk alleen maar aan het rebuilden. Dus alles omgeruild naar WD-Red en sindsdien draait het ding als een zonnetje.

Het kan natuurlijk zijn dat wij gewoon een slechte serie hadden, maar op basis van deze ervaring zou ik geen IronWolfs aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Laatst online: 03-12-2024
iAR schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:55:
Omdat ik met mijn DS218+ 2x 4 TB tot de nok toe vol zat heb ik een DS918+ aangeschaft met daarbij 2x 8TB.
Mijn initiele reepjes van 8GB werkten niet... :'(

Daarna heb ik er eigenlijk helemaal niet meer aangedacht, maar wil het binnenkort toch wel weer upgraden.

Welke reepjes heb je er in gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
RiDo78 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:08:
Nah, IronWolf in combinatie met Synology... op basis van mijn ervaring zou ik t niet doen.
Zo heeft iedereen wel soortgelijke ervaringen met andere merken. Wij hebben zo'n 1300+ IronWolfs PRO's in gebruik variërend van 10TB tot 16TB daar hebben wij geen andere uitval dan toen wij nog voornamelijk WD RED pro's hadden (6TB tot 10TB). Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Seagate maar dat heeft niets te maken met uitval, puur prijs/prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:47

elsinga

=8-)

RiDo78 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:08:
[...]

Op zakelijk vlak had ik een Rackstation (RS2418+) aangeschaft met 12 IronWolf disks. De Diskstation plaatst dan wel een mooi extra IronWolf tabje tussen de standaard tabs wanneer je de eigenschappen van een disk opvraagt, maar wij hadden 1 DOA an in de eerste week al 4 drop-outs. De Synology was feitelijk alleen maar aan het rebuilden. Dus alles omgeruild naar WD-Red en sindsdien draait het ding als een zonnetje.

Het kan natuurlijk zijn dat wij gewoon een slechte serie hadden, maar op basis van deze ervaring zou ik geen IronWolfs aanraden.
Ik draai hier al een hele tijd een DS918+ met 4x 10TB Ironwolf schijven. Zonder rebuilds of problemen. Kan dus zeker een slechte serie zijn.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Zo heeft iedereen wel soortgelijke ervaringen met andere merken. Wij hebben zo'n 1300+ IronWolfs PRO's in gebruik variërend van 10TB tot 16TB daar hebben wij geen andere uitval dan toen wij nog voornamelijk WD RED pro's hadden (6TB tot 10TB). Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Seagate maar dat heeft niets te maken met uitval, puur prijs/prestatie.
Tjsja, ik heb de luxe pech dat de aanschaf van de Synology bij ons enkel een noodgreep was. Wij hebben zowat alle storage op NetApp staan. (En SD-kaartjes om de blades naar VMWare te booten). Dus wij denken normaliter nooit na over welk merk of type schijven we gebruiken. Doet NetApp voor ons..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

@glade008 als je nog een DS218+ zoekt, ik bied hem vanaf morgen te koop aan. Perfect voor wat je wilt én zoals iemand al zei: minimaal deze. Hij heeft een Intel cpu en draait dus ook docker, waarmee je allerlei handige software kunt draaien die niet als package bestaat.
biomass schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:51:Mijn harde schijven hebben een eindige levensduur, hoe zit het met die van jouw? ;)

https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR
Eh nee, maar dat heeft niets me een rebuilt te maken... althans, niet zoals ik de vraag stelde.

@HeSitated geen idee. Hij draait nu nog, dus kan even niet kijken. Als ik morgen over ga, dan zal ik eens even de compatibility list checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Weet iemand of dat er wel eens Synology Surveillance licentie kortingacties zijn? Het bevalt me goed namelijk en wil graag uitbreiden met 3-4 licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
martijn22222 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:40:
Weet iemand of dat er wel eens Synology Surveillance licentie kortingacties zijn? Het bevalt me goed namelijk en wil graag uitbreiden met 3-4 licenties.
Hoeveel geduld heb je? ;)

Dit is de laatste die ik mij herinner: https://nl.pepper.com/aan...license-pack-for-1-113257

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:53
elsinga schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Ik draai hier al een hele tijd een DS918+ met 4x 10TB Ironwolf schijven. Zonder rebuilds of problemen. Kan dus zeker een slechte serie zijn.
Ik heb een 2419+ met 10 Iron wolf 10TB disks.
Nu in de laatste 2 maanden zijn er 5 stuks met slechte sectoren na 15 maanden in gebruik.(vervangen onder garantie)
Heeft dus al 5x35uur moeten rebuilden.

Ik vindt dit geen toeval meer.
Heb nog 29 andere Synologys draaien op locatie met WD's en misschien 2 disks uitval in 10jaar.

Voor mij ook nooit geen Seagate meer.

Hopelijk heb je meer geluk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:16
prutlip schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:45:
Hallo Allemaal,
Maar ik vraag mij af of ik dan de 2 red schijven zo over kan zetten in de synology zonder eerst de hdd's te hoeven formateren bij het installeren, anders ben ik dus al mijn muziek en spullen kwijt.
Beste Prutlip, je hebt hopelijk toch wel een backup van al je muziek op een externe harde schijf? Het zou toch zonde zijn om alles kwijt te zijn bij een stukke nas of een red schijf 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

JdM

Humbled

martijn22222 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:40:
Nee geen ervaring mee, maar al eens gedacht om bijvoorbeeld een oude DS over te kopen (bijvoorbeeld een 112j die voor bijna nop worden aangeboden) en daar de licenties van over te zetten? Dan heb je twee licenties voor 35 euro als je de gemiddelde vraagprijs betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

kraades schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:53:
Ik had mijn DDNS configuratie verplaatst van de NAS naar de router en dat kan dus niet. DDNS moet op de NAS zijn ingesteld. Het staat nu weer op de NAS en dan werkt het aanmaken van een wildcard certificate voor het synology.me domain hier goed. Ik heb nu dus genoeg aan het wildcard certificate voor alle subdomains.
Dank voor de terugkoppeling. Ik probeer voor een non synology.me domein een wildcard aan te vragen, maar dat lijkt momenteel nog niet supported te zijn als ik 't goed begrijp.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freekers
Klopt, dat werkt helaas niet.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
pven schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Hoeveel geduld heb je? ;)

Dit is de laatste die ik mij herinner: https://nl.pepper.com/aan...license-pack-for-1-113257
Zo dat is lullig voor mij, 20 euro per camera.

Ik heb in 2018, 9 licencies gekocht, ongeveer 48 euro stuk een kleine 450 euro totaal dus voor licenties :( Dat was een duur geintje toen bovenop de ds918 die ook al 540 kostte.
Maar goed ik mag niet klagen, ik ben maanden lang aan het zoeken geweest naar een gratis alternatief die net goed werkt en die is/was er gewoon weg niet, dus had ik maar besloten dat het die 50 euro per cam waard moest zijn.

Zie ook dat die aanbieding maar 1 keer ooit is geweest zo lijkt het.

Wel vroeg, en vraag ik mij nog steeds af hoe je op xpenology gebruik maakt van surveillance station, blijft het bij 2 camera's of is de limiet eruit gesloopt?

Licencies registreren wil immers niet vanwege het mac adres en serie nummer, of kan je in xpenology een willekeurig serie nummer en mac adres invoeren die je geleent hebt van een officiele synology nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

JdM schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Nee geen ervaring mee, maar al eens gedacht om bijvoorbeeld een oude DS over te kopen (bijvoorbeeld een 112j die voor bijna nop worden aangeboden) en daar de licenties van over te zetten? Dan heb je twee licenties voor 35 euro als je de gemiddelde vraagprijs betaalt.
Kan dat dan? Ik heb al eens een poging gedaan en toen weigerde de software om de ingebouwde 2 licenties van mijn DS412+ over te zetten. Als het wel kan, zou je dan willen delen hoe? Dank!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Mijn NAS zit redelijk vol en nu stopt photo backup blijkbaar boven de 80% vulling van het volume.
Is dit een instelling ergens?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
elsinga schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:21:
Ik draai hier al een hele tijd een DS918+ met 4x 10TB Ironwolf schijven.
sn0w13 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:03:
Ik heb een 2419+ met 10 Iron wolf 10TB disks.
Zag toevallig jullie post, ik weet niet zeker of het ook voor de non Pro's geld maar check of er een firmware update is. Met name de 10TB series hebben met oudere firmware geen mogelijkheid om de cache te gebruiken op een synology. Met name voor een rebuild / parity scan scheelt dat zo een factor 2 in tijd.

[ Voor 55% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16

kraats

Ik rol

Van die site:

Surveillance Station wordt geleverd met verschillende voorgeïnstalleerde apparaatlicenties (raadpleeg het gegevensbladvan uw Synology-apparaat voor het exacte aantal). Deze standaardlicenties kunnen niet worden verwijderd of gemigreerd

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ah, dacht dat het ging om later gekochte licenties.. nee de 2 basis licenties kan je niet migreren (hoe dan ook was het bij een ouder < 13 model nog maar één licentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Okay, dan klopt het dat het bij mij niet werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

JdM

Humbled

elsinga schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 07:32:
[...]

Kan dat dan? Ik heb al eens een poging gedaan en toen weigerde de software om de ingebouwde 2 licenties van mijn DS412+ over te zetten. Als het wel kan, zou je dan willen delen hoe? Dank!
Ik was niet op de hoogte dat dit alleen bij de later gekochte licenties mogelijk was. Zelf heb (had) ik de bedoeling om dit bij mijn eigen 112j te gaan doen, zodat mijn 216play 4 licenties zou hebben. Ik ga dat alsnog uitproberen, maar moet er blijkbaar niet teveel van verwachten. Mocht het alsnog wel gelukt zijn, dan meld ik me zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:53
DukeBox schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:38:
[...]

[...]

Zag toevallig jullie post, ik weet niet zeker of het ook voor de non Pro's geld maar check of er een firmware update is. Met name de 10TB series hebben met oudere firmware geen mogelijkheid om de cache te gebruiken op een synology. Met name voor een rebuild / parity scan scheelt dat zo een factor 2 in tijd.
Klopt, de mijne (non pro) kwamen met firmware SC60 en schrijfcache enabelen was niet mogelijk.
Ik heb ze tijd terug allemaal 1 voor 1 verwijderd en geflashed naar SC61.
Nu werkt schrijfcache wel.
Ik merk wel geen verschil tussen de 2.
Heb 2x gerebuild met firmware SC60 en 3x met SC61, duurde iedere keer zo'n 35uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik mijn extra RAM reepje uit mijn DS218+ haal? Schijnbaar vind ik alleen ellenlange videos met mensen die hun hele NAS uit elkaar schroeven met een saai verhaal om vervolgens hele andere dingen te doen dan dat reepje wat redelijk vooraan zit er uit te halen. Het zit bij mij muurvast :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

iAR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:20:
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik mijn extra RAM reepje uit mijn DS218+ haal? Schijnbaar vind ik alleen ellenlange videos met mensen die hun hele NAS uit elkaar schroeven met een saai verhaal om vervolgens hele andere dingen te doen dan dat reepje wat redelijk vooraan zit er uit te halen. Het zit bij mij muurvast :(
Open deur: In de omgekeerde volgorde van hoe je het er in stopt? Het makkelijkst is een filmpje op te zoeken van hoe je het er bij plaatst, en dan vooral goed kijken hoe de module in de socket geklikt wordt. Aangezien het laptopgeheugen is, zitten er aan de zijkant twee uitsparingen. Daar klikken twee metalen veertjes in (zie plaatje hieronder)

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/nascompares.com/wp-content/uploads/2018/03/WD-Pr4100-My-Cloud-Pro-RAM-Memory.jpg?fit=1500%2C1000&ssl=1

Die metalen veertjes moet je iets opzij of naar beneden bewegen, dan schiet de module een beetje uit de socket (schuin omhoog vanaf het PCB gezien), en dan kan je hem er uit trekken.

Plaatje uit de handleiding van de DS418:
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/nascompares.com/wp-content/uploads/2018/02/ds418play-eam-upgrade.png?resize=450%2C218&ssl=1

[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 06-05-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:38:
[...]

[...]

nav dit berichtje eens gekeken en ik heb er 2 die sc60 als max hebben, maar toch cache kunnen gebruiken, is afhankelijk van het model nr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
mschol schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:50:
nav dit berichtje eens gekeken en ik heb er 2 die sc60 als max hebben, maar toch cache kunnen gebruiken, is afhankelijk van het model nr.
Ja, met name de 10TB heeft daar last van, daar is een FW update noodzakelijk. Voor de 14TB en 16TB is er een oplossing gevonden waarbij dit niet nodig was (is bij update DSM 6.0 naar 6.1 opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Ja, met name de 10TB heeft daar last van, daar is een FW update noodzakelijk. Voor de 14TB en 16TB is er een oplossing gevonden waarbij dit niet nodig was (is bij update DSM 6.0 naar 6.1 opgelost).
even voor de duidelijkheid:
ik heb 3x een 10TB variant erin:
2x ST10000VN0004-2GS11L met firmware SC60
1x ST10000VN0004-1ZD101 met firmware SC61

Alledrie schijnbaar de laatste firmware, en alle drie kunnen ook gewoon gebruik maken van de cache
afhankelijk van dat laatste dikgedrukte deel heb je of SC60 of SC61 nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
mschol schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:49:
Alledrie schijnbaar de laatste firmware, en alle drie kunnen ook gewoon gebruik maken van de cache
afhankelijk van dat laatste dikgedrukte deel heb je of SC60 of SC61 nodig..
Ik weet alleen nog dat ik van EN01 naar EN02 moest maar dat waren de Pro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:12
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb jarenlang een Synology NAS gehad maar ben een paar jaar terug overgegaan op een thuisserver met Windows Server 2012. Sinds gisteren heb ik toch weer een Synology NAS.

Ik probeer Hyper Backup in te stellen voor een backup naar Stack. De interface geeft aan dat ie verbonden is (on-line) en heeft zelfs alle mappen opgehaald vanuit Stack zodat ik daar de map kon kiezen waarin de backup gemaakt kan worden.

Toch krijg ik bij het uitvoeren van de backup een foutmelding. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uahBI-jVS7l08KYv97rBQyrhUss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrbnqYiwwSQDoIubGFEobfqu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KRJkWaCQwcLNceOuKEVkN0BVaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydnzLvD9JGmASv6hMQn1wsd9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on_wlh6ucTquRI1qxIt9fjVwHP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u90Zksii7SlQVzA6glO7sshO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16

kraats

Ik rol

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:32
Even een crosspost vanuit het grote docker topic, wellicht dat ik hier meer reacties krijg voor mijn probleem.

Ik weet niet goed of ik hier in het juiste topic ben. Maar ik wil iets voor elkaar krijgen en loop nu vast. (ik had het zelfs voor elkaar dat docker niet meer wilde starten (zie hier voor het exacte probleem), alles geherinstalleerd en opnieuw ingesteld. Het werkt nu weer bijna helemaal op een paar kleine laatste puntjes na.

Ik heb docker draaien op den Synology DS918+ Deze staat in een bond met alle tagged vlans doorgezet naar de synology zoals in deze tutorial (voordeel is dat ik op de gescheiden VLANS aparte containers kan draaien, super tof) Hier achter draait docker met macvlan (zoals hier aangegeven), waarbij ieder vlan een aparte maclvan network heeft. Dit zit met meerdere IP adressen met een scope, buiten de DHCP van mijn Unifi USG pro. Hierop draait nu domoticz, portainer, pi-hole, bind-dns, unificontroller en nog wat andere containers. Maar ik heb 3 specifieke problemen.

1:
Ik heb nu noodgedwongen 2 pi-holes draaien. 1 voor alle containers buiten de host (De Synology) en 1 specifiek voor de host. Dit komt door een beperking van macvlan dat de host deze adressen niet kan benaderen. Ook kun je 1 container niet aan de host koppelen en een macvlan netwerk tegelijk. Je kunt wel het bridge netwerk pakken maar dat pakte docker zelf niet zo goed (en daardoor moest ik opnieuw installeren) Ik heb deze tutorial gevolgd, maar ging dus niet goed en veroorzaakte corruptie in het geheel. Ook geprobeerd om het met het bridge network te connecten (portainer helpt hier wel in voor het overzicht). Maar dan lukte het nog niet. Ik ben benieuwd waar mijn denkfout zit in dit probleem.

2:
Bij Domoticz heb ik de resolv.conf aan moeten passen naar het adres van de pi-hole container(die niet op het host netwerk draait, die kan hij niet bereiken, wederom macvlan beperking). Dit werkt was nodig om naar de buitenwereld te kunnen babbelen. Dit werk nu super goed omdat de pi-hole (waar ik ook de resolv.conf moest aanpassen om hem de eerste keer gestart te krijgen) als upstream DNS de bind container gebruikt. Hierin staan mijn lokale DNS namen in. En daarna gaat hij naar buiten de wijde wereld in. Echter kan ik dit met hombridge niet aanpassen. Deze kan nu alleen als hij op de host draait met de buitenwereld babbelen. Als hij in een aparte macvlan container draait weer niet. Maar ik kan ook nergens de DNS server aanpassen van Homebridge zodat hij naar de pihole gaat kijken. Wellicht dat iemand weet waar ik dit kan aanpassen? Een envroiment variabele als DNS1 meegeven aan de container werkt ook niet. de resolv.conf zou moeten worden gekopieerd van het betreffende netwerk, maar dit heb ik niet op hoeven geven volgens de tutorial. Echter de andere containers draaien allemaal zonder problemen?

3:
Ik heb 2 piholes draaien. Mijn andere apparaten in het netwerk maken gebruik van de macvlan container met pi-hole.deze heeft als upstream dns server de BIND container. Deze stuurt dus soms door naar de synology. Deze fungeert dan als reverse proxy voor verschillende applicaties (Sonarr, Radarr, Sabnzbd, e.t.c.) Maar ook voor de pihole voor de syno. Maar dan krijg ik dat die geblokt is en ik die niet mag benaderen. Ik kan hem alleen op IP basis benaderen (voor nu even prima uiteraard) maar ik vind het niet netjes (wellicht ben ik te dwangneurotisch >:) ).

Bottom line, is mijn aanpak verkeerd, mis ik iets in mijn setup? want ik ben er bijna helemaal met de containers. En docker is echt super (mits het niet vastloopt :+ ) voor deze soort opstellingen. Maar ik krijg soms het gevoel dat ik beter alles naar de host kan zetten en maar goed opletten met de poorten van de syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Prx

Rik. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:10:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb jarenlang een Synology NAS gehad maar ben een paar jaar terug overgegaan op een thuisserver met Windows Server 2012. Sinds gisteren heb ik toch weer een Synology NAS.

Ik probeer Hyper Backup in te stellen voor een backup naar Stack. De interface geeft aan dat ie verbonden is (on-line) en heeft zelfs alle mappen opgehaald vanuit Stack zodat ik daar de map kon kiezen waarin de backup gemaakt kan worden.

Toch krijg ik bij het uitvoeren van de backup een foutmelding. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
In de standaard logging van Hyper Backup op de Synology ga je helaas niet meer vinden dan wat je hier vindt. Je zou even in /var/log/messages kunnen kijken. Zoals ik het hier bij mij zie zijn ze te herkennen aan img_backup: in de regel.

# grep "img_backup:" /var/log/messages | more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rik. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:10:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik backup naar stack via cloudsync, dat werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ferrox1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:22:
Ik heb nu noodgedwongen 2 pi-holes draaien. 1 voor alle containers buiten de host (De Synology) en 1 specifiek voor de host. Dit komt door een beperking van macvlan dat de host deze adressen niet kan benaderen. Ook kun je 1 container niet aan de host koppelen en een macvlan netwerk tegelijk. Je kunt wel het bridge netwerk pakken maar dat pakte docker zelf niet zo goed (en daardoor moest ik opnieuw installeren) Ik heb deze tutorial gevolgd, maar ging dus niet goed en veroorzaakte corruptie in het geheel. Ook geprobeerd om het met het bridge network te connecten (portainer helpt hier wel in voor het overzicht). Maar dan lukte het nog niet. Ik ben benieuwd waar mijn denkfout zit in dit probleem.
Je kan de Pihole ook draaien in network_mode: host. Via de WEB_PORT: environment variabele kan je dan de web interface op een andere poort zetten.
Op dit moment draai ik de Pihole 5.0 beta op deze manier op mijn synology (xpenology eigenlijk). Zet de Pihole wel op "Listen on all interfaces" anders gaat het niet goed met de ovs_eth0 interface naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
BlakHawk schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:32:
Mijn NAS zit redelijk vol en nu stopt photo backup blijkbaar boven de 80% vulling van het volume.
Is dit een instelling ergens?
Iemand nog een idee?
Hij stopt dus met photobackup op IOS wanneer de NAS (volume) voor 80% gevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Starck schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:12:
Je kan de Pihole ook draaien in network_mode: host. Via de WEB_PORT: environment variabele kan je dan de web interface op een andere poort zetten.
Op dit moment draai ik de Pihole 5.0 beta op deze manier op mijn synology (xpenology eigenlijk). Zet de Pihole wel op "Listen on all interfaces" anders gaat het niet goed met de ovs_eth0 interface naam.
In het geval van Pihole op een Raspberry Pi lees je geregeld dat het vele schrijven funest is voor de SD-kaart. In hoeverre zijn de HDD's in een NAS hier niet gevoelig voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Starck schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Dankjewel voor je reactie!
Zo heb ik de docker voor de synology zelf draaien inderdaad. Dat werkt goed.
Helaas werkt dit dan niet voor de andere macvlan docker containers. Want andersom is de host ook niet bereikbaar door deze containers. Maar die hebben de pihole ook nodig voor de DNS resolve.

Ik denk soms dat ik te complex bezig ben.. maarja hobby he :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Wel gezeik dit he :(. Hierdoor vertrouw ik het allemaal dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:54
Ik denk dat ik iets doms heb gedaan (en ik ben ongetwijfeld niet de eerste). De HDD in mijn DS215j (dient als backup van mijn andere NAS, zit maar één schijf in) was in "kritieke" toestand dus heb ik die zo snel mogelijk proberen te vervangen.

Heb een nieuwe HDD gekocht, die erbij gestoken en de schijf toegevoegd in de SHR pool (in de veronderstelling dat ik dan achteraf de andere kon verwijderen zonder problemen). Dat blijkt nu niet zo simpel te zijn, de NAS zegt dat het volume "beschadigd" is. Achteraf lees ik natuurlijk wat ik op voorhand moeten lezen...

Voor ik nog meer stommiteiten doe, wat is nu de beste volgorde? Op zich is dit maar een "backup" schijf dus het probleem is niet de data (die heb ik zo terug), maar ik wil liefst mijn configuratie niet helemaal opnieuw hoeven te doen. Iemand goeie raad (want het advies dat ik vind op google komt niet helemaal overeen met mijn situatie)?

Edit: ok, snap nu wat ik verkeerd doe, ik keek er helemaal verkeerd naar. Heb gewoon het volume en de storage pool verwijderd en terug aangemaakt. Aan de configuratie is niet geraakt en nu ben ik terug vertrokken. Sorry!

[ Voor 10% gewijzigd door nokie op 07-05-2020 19:04 . Reden: denkfout gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Opi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:57:
[...]

In het geval van Pihole op een Raspberry Pi lees je geregeld dat het vele schrijven funest is voor de SD-kaart. In hoeverre zijn de HDD's in een NAS hier niet gevoelig voor?
Een SD-kaart heeft geheugencellen die een maximaal aantal keer beschreven kunnen worden, daarna zijn ze stuk. Bij SSD's wordt daarom vaak opgegeven hoeveel TB aan data er gegarandeerd geschreven kan worden voordat de cellen stuk gaan. Een harde schijf heeft die eigenschap niet, maar heeft natuurlijk wel last mechanische slijtage.

Nu kan ik even de bron niet terugvinden, maar simpel gezegd heeft een HD vooral last van wisselende omstandigheden die temperatuurverschillen veroorzaken. Een schijf die bijvoorbeeld steeds in de slaapstand gaat en dan geactiveerd wordt verbruikt minder energie, maar zal in de regel sneller kapot gaan dan een schijf die 24/7 z'n rondjes mag blijven draaien. Dus voor de betrouwbaarheid is het beter om je schijven gewoon altijd te laten draaien. Dat Pi-hole dan af en toe wat data wegschrijft zal niet echt iets doen voor de levensduur van een schijf.

Wil je informatie over de betrouwbaarheid van schijven die wat verder gaat dan "Ik had 3 schijven van merk X en er is er eentje kapot, troep!", dan verwijs ik graag naar de data van Backblaze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:31
Ferrox1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Ik denk soms dat ik te complex bezig ben.. maarja hobby he :-)
Je maakt het jezelf niet makkelijk nee. Je zegt steeds dat je een docker op een macvlan draait, maar is dat wel juist? Volgens mij creëer je een macvlan in je docker environment. Vervolgens maak je in containers interfaces die connect met op dit macvlan. Niemand houd je tegen om naast een vlan ook een l2 of ip bridge in een container te draaien.

Het is wel even geleden dat ik hiermee geklungeld heb. Erg handig ben ik ook weer niet, ik heb een keer alle mac adressen exhausted gehad en ander vaag gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:12
Je hebt helemaal gelijk, dit zag ik pas nadat ik hier wat gepost heb. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Wobblier schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Je maakt het jezelf niet makkelijk nee. Je zegt steeds dat je een docker op een macvlan draait, maar is dat wel juist? Volgens mij creëer je een macvlan in je docker environment. Vervolgens maak je in containers interfaces die connect met op dit macvlan. Niemand houd je tegen om naast een vlan ook een l2 of ip bridge in een container te draaien.

Het is wel even geleden dat ik hiermee geklungeld heb. Erg handig ben ik ook weer niet, ik heb een keer alle mac adressen exhausted gehad en ander vaag gedoe.
ik ben ook aan het stoeien hiermee. (loop tegen een ander probleem aan waardoor het niet draait, maar dat post ik hier tzt)

de macvlan slaat op de driver die docker gebruikt voor het aanmaken van een netwerk.

je kan vervolgens een docker koppelen aan een netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

@Gizz, dank voor je uitgebreide reactie. Dan zal ik binnenkort eens kijken of ik Pihole en de andere services kan overzetten naar de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik gebruik sinds kort het pakket "Surveillance Station" naar volle tevredenheid.

Wij gebruiken het om een beladingsrobot voor een CNC bewerkingscentrum in de gaten te kunnen houden.

In tegenstelling tot de standaardopties zou ik juist een melding willen ontvangen als er gedurende 10 minuten geen beweging is gedetecteerd (dan is er een storing), is dit mogelijk :?

Ik zie alleen maar opties voor meldingen bij beweging namelijk.....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
Wie heeft er toevallig ervaring met het volgende of uitleggen wat er nu staat want begrijp het niet zo meer.

Ik heb op dit moment een DS715 deze wil ik vervangen, met behoud van data, door een DS918+

Dus ik op zoek of de migratie tool uitkomst kan bieden hierin.
https://www.synology.com/...gration_Assistant_Support

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e96ztg8IWgoxx8qZ4uXLL2MZdMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHk6dQlCGVShNWEZWBrcn91U.png?f=fotoalbum_large

Maar ik was er toch niet gerust op dus ik support gemaild en die zeggen dit:
Thank you for contacting Synology support.

Yes, you may migrate to a new NAS.

As mentioned in the article, DS715 does not support HDD migration, so please refer to point 2.3 Migration via Hyper Backup.

About more info, you may refer How to migrate between Synology NAS (DSM 6.0 and later)

Please be sure to read the help article before starting the operation. The related notes/points should pay attention to are mentioned in the article, thank you.
Daar zeggen ze nu dat de DS715 geen HDD migratie ondersteund maar is dat niet het hele doel van de migratie tool?

Ik vraag me nu af of ik nu WEL of NIET eerst 8TB aan data moet gaan backuppen alvorens ik de schijven kan overzetten en dan de data weer terug moet plaatsen?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Helaas is een van mijn 2 WD Red NAS Hard Drive (de WD20EFRX , 2 TB) overleden. Mijn NAS staat gelukkig in raid 1.

Ik had gelezen dat je het beste dezelfde schijf weer kunt kopen. Nu is 2TB voor ons thuis zat, echter de cache is 64mb, waar je tegenwoordig voor hetzelfde geld een WD red van 256mb cache hebt. Ik heb verschillende topics gelezen maar komt er niet echt achter of dit nog problemen gaat opleveren. En maakt het dan nog uit welke schijf de 1e en 2e is qua snelheid B) ?

Ik las trouwens via google wel vrij veel slechte ervaringen over de WD red serie. Dat lees ik ook terug bij de Tweaker reviews (pricewatch: WD Red (256MB cache), 2TB
Ik kan in dit topic niet zoveel terug vinden over merken of series die echt goed werken binnen synology klopt dat? Of zijn mijn zoekskills stuk :P .

(ps. ik weet dat er in principe ieder merk in de synology kan, maar meestal is er wel een soort eensgezindheid over welke merken goed zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@schumi2004
Ga je migreren of zet je de disks over?

Toen ik destijds van een DS715 naar een DS716+ ging was ik na de disks overzetten vrij snel weer aan de gang.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Je kunt dan natuurlijk niet van ext4 naar btrfs.

Het is wel enige tijd geleden...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
kraades schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:35:
@schumi2004
Ga je migreren of zet je de disks over?

Toen ik destijds van een DS715 naar een DS716+ ging was ik na de disks overzetten vrij snel weer aan de gang.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Je kunt dan natuurlijk niet van ext4 naar btrfs.

Het is wel enige tijd geleden...
Het idee is de discs over te zetten, denk dat daar de verwarring in zit nu ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi2004 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Het idee is de discs over te zetten, denk dat daar de verwarring in zit nu ik het zo lees.
Denk het. Ik had toen overigens wel een backup van mijn data gemaakt. Voor alle zekerheid. Dat zou ik zeker doen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Wobblier schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Klopt inderdaad, ik vind macvlan handig om echt aparte adressen voor de applicaties/containers te houden. Alleen de host kan hier niet mee communiceren en andersom. Ik zal eens kijken of ik een bridge kan bouwen tussen die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Ferrox1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Klopt inderdaad, ik vind macvlan handig om echt aparte adressen voor de applicaties/containers te houden. Alleen de host kan hier niet mee communiceren en andersom. Ik zal eens kijken of ik een bridge kan bouwen tussen die 2.
https://discourse.pi-hole...n-synology-docker/18067/4 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Die had ik al gelinkt in mijn eerste post inderdaad, maar die werkte bij mij niet goed.

Ik ben er nu achter hoe ik het wel kan oplossen. Ik kwam achter deze tutorial en lost precies het probleem op wat ik heb. Dit kwam doordat @Wobblier mij op een bridge wees. Toen kwam ik met wat google werk uit op deze oplossing. Eigenlijk maak je hier een intern netwerk aan tussen de host en macvlan driver. Je moet wel 1 macvlan adres opofferen, maar ik heb er ruim voldoende

Echter is deze oplossing niet persistant en heb ik het nu in een bash script zitten. Deze ben ik nu bezig om de taakplanner te zetten bij opstarten. Maar dat wil nog niet echt goed werken om 1 of andere reden. Handmatig starten werkt echter wel. Maar dat is een ander probleem ;)

Edit: Sleep 60 in het bash script aan het begin deed de truc. Omdat docker (met mcvlan driver dus) nog niet draait maar het script wel uitgevoerd word hiervoor had het geen succes. Het script moet dus even wachten. en bij een herstart draait wordt het nu automatisch uitgevoerd. De basis werkt nu zoals ik wil en kan ik aan de slag met verdere inrichting :*) :9~.

Edit2: OpenVPN package van Synology ziet de DNS server niet. Ik kan wel internetten maar kan niets intern bereiken nu. Iemand enig idee waar ik dit dan in kan zoeken?

Edit3: Op IP Basis kan ik wel alles bereiken, maar niet via de DNS resolve..

Edit4: (sorry voor alle edits). Ik heb in de openvpn.conf het e.e.a. toe moeten voegen en push nu de DNS en gateway vanaf de server. En het werk als een zonnetje!

[ Voor 26% gewijzigd door Ferrox1 op 09-05-2020 16:38 . Reden: Alles opgelost ]

Pagina: 1 ... 66 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).