Gizz schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:19:
[...]
Met drie schijven zou je hogere leessnelheden kunnen halen (want dat doe je van 3 schijven tegelijk i.p.v. 2), maar de vraag is of je dat bij jouw gebruik gaat merken.
De optie met de minste kosten op korte termijn is een extra 3TB schijf. Daar zou ik voor gaan als je denkt dat je daar de komende twee jaar mee vooruit kan. Daarna wordt het waarschijnlijk sowieso tijd voor een nieuwe NAS (zie ook mijn reactie verderop).
[...]
Een NAS is op zichzelf geen backup. Dus er is niets om zenuwachtig van te worden, want zelfs als je hele 412+ ontploft zou je nog ergens anders al je data moeten hebben. Als dat niet zo is heb je nu sowieso een probleem met je backup-strategie, of je schijven nu 7 dagen of 7 jaar oud zouden zijn.
[...]
Intern zit er niks in een NAS dat snel kapot gaat. Misschien dat je een keer het ventilatortje moet vervangen. Het onderdeel dat het eerst sneuvelt (los van de schijven) is de externe voeding, maar die kun je natuurlijk vervangen.
Hier kun je zien of er nog (security) updates worden uitgebracht voor je NAS. Voor de 412+ is dat zo, voor de 411+ ook maar bij de 410 zijn ze gestopt. Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat je dus sowieso nog 2 jaar van de laatste updates wordt voorzien.
Ik heb eeen 5TB USB draagbare diks waar ik alle data op backup.
Daarnaast draait er een cloudsync, maar die zit inmiddels vol voor de foto's (1TB). Dus dat is leuk als een extra zekerheidje, maar nu niet meer volledig.
Dit heb ik afgelopen week snel geregeld, omdat ik toen pas merkte dat de cloudsync niet meer loopt. Ik heb er al meer dan een jaar niet naar omgekeken denk ik
Lang verhaal kort: Backup loopt weer...
Tevens zie ik dat mijn vrouw haar foto's dubbel zijn gebackupd.
Haar vorige iphone was een iphone 6 waar zijn apple cloud op had, overgestapt naar ene XS. En hier eeft apple cloud dus al die oude foto's ook weer op gezet.
Ik maak iedere telefoon een nieuw mapje aan op de nas, waar de foto backup weer voor wordt geregeld.
Is er een makkelijke manier tussen die twee mappen te ontdubbelen?
Het is niet zo dat alle foto's uit de eerdere map dubbel zijn.
Ik heb dus een map uit 2014
En een map uit 2018
Beide mappen delen een bepaalde range aan foto's, maar die zijn niet helemaal consistent met naamgeving, omdat ook whatsapp tussendoor komt, die weer andere data hanteert.
Pffff, gevoel dat het één grote puinhoop is, doordat Apple iCloud dingen heeft dubbel neergezet heeft op telefoons en de telefoons weer hebben geupload naar de NAS...
2014 iphone = 195GB / 58.341 files
2018 iphone = 95GB / 33.193 files (fotobackup liep achter en er staan nu nog 11.000 foto's/video's in de wachtrij) Mijn vermoeden is dat de 95GB veelal oude foto's van de 128GB iPhone uit 2014 zijn. Maar met een kleine mix uit 2018+. Hierdoor kan ik het niet zomaar weggooien...
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 26-04-2020 11:27
]