13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /
Ik heb nu deze geïnstalleerd maar moet nog wachten op werk denk ik...
https://hub.docker.com/r/linuxserver/foldingathome
Edit:
Ik doe 2081 PPD en CPU op 95% op een DS716+.
Geloof niet dat dit echt zoden aan de dijk zet...
[ Voor 25% gewijzigd door technorabilia op 30-03-2020 22:59 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Het logboeken tab in de HDD/SDD sectie toont uitvallende drives en I/O errors. Bovendien, de 'normale' I/O errors geven ook notificatie widgets als je inlogt
Het lijkt allemaal te lukken, echter als ik hem run, stopt hij na 1 seconde.
De log die ik kon vinden geeft dit aan:
1
2
| 2020-04-01 21:39:12.844613|CRITICAL|ServerLibPriv | |Server() DatabaseError out of memory ERROR: openFile( file:/var/ts3server/logs/ts3server_2020-04-01__21_39_12.842252_0.log) failed |
Ik heb deze tutorial gebruikt.
Welkom in de wereld van docker
1. Maak op je Synology een nieuwe folder aan (onder een bestaand shared volume) bijv docker/ts3_data
In docker, bij container
Zorg dat de contrainer (teamspeak) is uitgeschakeld.
Selecteer je contrainer (teamspeak), Edit
Ga naar het tabblad environment
Hier kun je variable en value in vullen (TS3SERVER_LICENSE => accept)
Ga naar tabblad volume
Kies voor Add Folder
Browse naar de folder welke je hebt aangemaakt in stap 1 (docker/ts3_data)
Koppel daar als Mount Path het docket path ( /var/ts3server/)
En nu hopen dat een en ander gaat werken.
Vergeet niet om regelmatig een backup te maken van docker/ts3_data.
Daar worden alle gegevens van teamspeak nl opgeslagen.
Link
Iemand suggesties?
Waarom zijn dit soort dingen altijd zo lastig voor een leek...
Basement Bios ---- Exo-S
Dat klinkt op dit moment als abracadabra voor mij. puid en pgid.Laagheim schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:02:
@Mystikal Lijkt op een permission probleem. Ik denk dat je bij de environment ook de puid en pgid moet aanpassen (disclaimer: ik heb zelf geen ervaring met deze container).
Ik had het tot vorige week werkend. Maar ik had een crash op mijn volume 1. Dus nieuwe schijf erin gezet en moest de packages opnieuw installeren en instellen. Alles gelukt (SABNZB, Sickchill, PLEX), maar deze krijg ik niet meer voor elkaar.
Docker al gedeinstalleerd, reboots. Geen idee waar het nu in zit.
In de tab container/environment heb ik dit staan.
TS3SERVER_LICENSE accept
PATH /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/opt/ts3server
[ Voor 11% gewijzigd door Mystikal op 02-04-2020 10:08 ]
Basement Bios ---- Exo-S
De instructies voor deze image kun je hier vinden.
In principe start je dus met:
docker run -p 9987:9987/udp -p 10011:10011 -p 30033:30033 -e TS3SERVER_LICENSE=accept teamspeak
Je kunt ook de volgende optie meegeven:
-v /my/own/datadir:/var/ts3server/
Daar kun je dan de license file plaatsen. Deze staat dan op je Synology in de directory /my/own/datadir zodat deze niet verloren gaat.
Bovengenoemde instructies kun je natuurlijk ook via de Synology Docker GUI ingeven. Het idee is dan hetzelfde.
@Laagheim
PUID en PGID is iets specifieks voor LinuxServer.io images.
Maar je suggestie over de rechten is wel een goede natuurlijk en eentje om na te kijken.
[ Voor 24% gewijzigd door technorabilia op 02-04-2020 10:57 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Gelukt.kraades schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:39:
@Mystikal
De instructies voor deze image kun je hier vinden.
In principe start je dus met:
docker run -p 9987:9987/udp -p 10011:10011 -p 30033:30033 -e TS3SERVER_LICENSE=accept teamspeak
Je kunt ook de volgende optie meegeven:
-v /my/own/datadir:/var/ts3server/
Daar kun je dan de license file plaatsen. Deze staat dan op je Synology in de directory /my/own/datadir zodat deze niet verloren gaat.
Bovengenoemde instructies kun je natuurlijk ook via de Synology Docker GUI ingeven. Het idee is dan hetzelfde.
@Laagheim
PUID en PGID is iets specifieks voor LinuxServer.io images.
Maar je suggestie over de rechten is wel een goede natuurlijk en eentje om na te kijken.
Bedankt!
Basement Bios ---- Exo-S
Ik durf m'n NAS ook niet echt te herstraten want hij is al 20 uur aan het expanden..
[ Voor 11% gewijzigd door Justevo op 02-04-2020 15:31 ]
(je kunt overigens dit proces wel wat versnellen als je wat handigheid hebt in ssh)
Heb zojuist dit geheugen besteld om van 1GB naar 4GB te gaan.
Geheugen zit vaak toch tot 85% vol.
KCP313SS8/4
Voor 30,- het proberen wel waard.
Basement Bios ---- Exo-S
Ik had in mijn oude ds412+ ook 4GB zitten nooit problemen mee gehadMystikal schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:38:
Zijn er mensen hier die hun DS412+ hebben uitgebreid met extra geheugen?
KCP313SS8/4
Ik had de uitbreiding naar 2GB gedaan omdat de uitbreiding naar 4GB bij sommige mensen problemen gaf. Met de uitbreiding naar 2GB heb ik nooit problemen gehad.Mystikal schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:38:
Zijn er mensen hier die hun DS412+ hebben uitgebreid met extra geheugen?
KCP313SS8/4
Specs
Precies dat, heb ook gelezen dat veel mensen problemen hadden met 4GB. Ik heb er 2 jaar geleden 2GB ingezet en dat draait prima.ronaldvs schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:44:
[...]
Ik had de uitbreiding naar 2GB gedaan omdat de uitbreiding naar 4GB bij sommige mensen problemen gaf. Met de uitbreiding naar 2GB heb ik nooit problemen gehad.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
[ Voor 95% gewijzigd door Sp33dFr34k op 03-04-2020 12:37 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Twee vragen:
1) is het mogelijk om ffmpeg een downgrade te geven?
2) iemand een idee wat hier fout gaat? Dit werkte voorheen prima. Voor zover ik zie zijn alle encoders aanwezig.
1
2
3
4
5
6
| $ ffmpeg -y -i dd_in.mkv -map 0 -c:s copy -c:v copy -c:a ac3 dd_out.mkv ... Stream #0:26 -> #0:26 (copy) Stream #0:27 -> #0:27 (copy) Stream #0:28 -> #0:28 (copy) Error while opening decoder for input stream #0:1 : Operation not permitted |
(Ik converteer DDP omdat mijn versterker dat niet aan kan.)
[ Voor 5% gewijzigd door pven op 04-04-2020 10:47 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
xtravital schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:19:
[...]
Ik had in mijn oude ds412+ ook 4GB zitten nooit problemen mee gehad
Zojuist de update gedaan. 15 minuten werk.ronaldvs schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:44:
[...]
Ik had de uitbreiding naar 2GB gedaan omdat de uitbreiding naar 4GB bij sommige mensen problemen gaf. Met de uitbreiding naar 2GB heb ik nooit problemen gehad.
Vooralsnog geen enkel probleem. Memory draait nu op 15% ipv 80%.
Hopelijk blijft het betrouwbaar. Heb het geheugen gekozen op basis van anderen die succesvol waren met dit type geheugen.
Het werkt allemaal een stukje sneller. Iets 'snappier' zoals de engelse zeggen.
Heb niet heel veel draaien overigens:
-SABNZB
-Sickchill
-PLEX
-Docker
-Teamspeak
-Photo station
-Filestation.
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb ook geheugen gekocht waar iedereen goede ervaringen mee had. En ja, het werkt prima en hij is uiteraard sneller. Maar als na een jaar je volume gaat crashen en je vervolgens ALLES kwijt bent, dan ga ik zelf iig zoiets nooit meer doen. Ge zijt gewaarschuwdMystikal schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:36:
[...]
[...]
Zojuist de update gedaan. 15 minuten werk.
Vooralsnog geen enkel probleem. Memory draait nu op 15% ipv 80%.
Hopelijk blijft het betrouwbaar. Heb het geheugen gekozen op basis van anderen die succesvol waren met dit type geheugen.
Het werkt allemaal een stukje sneller. Iets 'snappier' zoals de engelse zeggen.
Heb niet heel veel draaien overigens:
-SABNZB
-Sickchill
-PLEX
-Docker
-Teamspeak
-Photo station
-Filestation.
Maar als het een jaar werkt, kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat het geheugen kapot is gegaan tijdens dat jaar.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:49:
[...]
Ik heb ook geheugen gekocht waar iedereen goede ervaringen mee had. En ja, het werkt prima en hij is uiteraard sneller. Maar als na een jaar je volume gaat crashen en je vervolgens ALLES kwijt bent, dan ga ik zelf iig zoiets nooit meer doen. Ge zijt gewaarschuwd
Ik heb ook ervaringen van een aantal mensen dat het al 4 jaar stabiel loopt.
We gaan het zien
Basement Bios ---- Exo-S
Die ervaringen zag ik toen ook overal staan, toch was ik de zak. Het geheugen heb ik erna 24+ uur getest in een PC en was prima, dus kapot was het niet. Ik raad het niemand meer aan, maar ik merk dat ik je toch niet kan overtuigen, dus hoop dat het bij jou niet gaat gebeuren, succesMystikal schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:50:
[...]
Maar als het een jaar werkt, kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat het geheugen kapot is gegaan tijdens dat jaar.
We gaan het zien
Bij mij ook ruim 4 jaar zonder issues stabielMystikal schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:50:
[...]
Maar als het een jaar werkt, kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat het geheugen kapot is gegaan tijdens dat jaar.
We gaan het zien
Gelukkig! Geeft me weer hoop!xtravital schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:28:
[...]
Bij mij ook ruim 4 jaar zonder issues stabiel
Basement Bios ---- Exo-S
Iemand?pven schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:45:
Sinds een paar weken werkt ffmpeg van synocommunity niet meer goed op mijn DS214+, ik vermoed doordat deze een update heeft gehad,
Twee vragen:
1) is het mogelijk om ffmpeg een downgrade te geven?
2) iemand een idee wat hier fout gaat? Dit werkte voorheen prima. Voor zover ik zie zijn alle encoders aanwezig.
code:
1 2 3 4 5 6 $ ffmpeg -y -i dd_in.mkv -map 0 -c:s copy -c:v copy -c:a ac3 dd_out.mkv ... Stream #0:26 -> #0:26 (copy) Stream #0:27 -> #0:27 (copy) Stream #0:28 -> #0:28 (copy) Error while opening decoder for input stream #0:1 : Operation not permitted
(Ik converteer DDP omdat mijn versterker dat niet aan kan.)
Ik weet niet wat het probleem is maar hier vind je de packages:
https://synocommunity.com/package/ffmpeg
Deze kun je handmatig installeren.
Eerst de huidige verwijderen en de juiste cpu type kiezen.
[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 06-04-2020 18:50 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Mijn probleem is dat ie met de vorige versie DDP-audio keurig converteerde, deze versie stript echter de audio eraf waardoor ik mkv's krijg zonder audio. (En dat ontdek ik natuurlijk pas nadat er al tig geconverteerd zijn.)kraades schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:50:
@pven
Ik weet niet wat het probleem is maar hier vind je de packages:
https://synocommunity.com/package/ffmpeg
Deze kun je handmatig installeren.
Eerst de huidige verwijderen en de juiste cpu type kiezen.
Thx uiteraard!
Als ik doorklik op die site loop ik tegen 'Error 502 2020-04-07 07:21:02 UTC Bad gateway' aan. Ligt het aan mij?
En opgelost door het terugzetten van de vorige versie van ffmpeg ...
[ Voor 14% gewijzigd door pven op 07-04-2020 13:17 ]
1
| Error while opening decoder for input stream |
Hij lijkt geen decoders te kunnen vinden, ongeacht het formaat waar ik naartoe wil converteren.
En opgelost door het terugzetten van de vorige versie van ffmpeg ...
[ Voor 15% gewijzigd door pven op 07-04-2020 13:18 ]
Ik was van plan om de 1TB te upgraden naar een 8TB voor meer ruimte omdat we steeds meer 4k video schieten gaat het gebruik fors omhoog. Maar nu krijg ik leesfouten op mijn 2TB schijf dus of ik upgrade de 1TB en de 2TB met 2x 6TB of toch maar de 1TB vervangen en wachten tot de 2TB stuk gaat.
Echter tijdens upgrade zou ik graag meteen het volume willen upgraden naar btrfs. Kan ik gewoon de schijf eruit halen, vervangen door de nieuwe grotere. Op de nieuwe schijf een nieuw volume maken. Dan alle data kopiëren, het oude volume verwijderen en dan het nieuwe volume weer uitbreiden met de andere schijven?
Vergeet ik hier iets of kan het anders/makkelijker?
edit: Bij nader inzien is het helemaal niet handig om 1x8TB te vervangen want dan kom je niet goed uit met je SHR. Dus ik ga voor de 2x6TB. Echter blijft dat het zelfde proces denk ik?
[ Voor 16% gewijzigd door ChiLLeR op 08-04-2020 09:44 ]
>> Signature?
[ Voor 93% gewijzigd door Sp33dFr34k op 10-04-2020 13:41 ]
Dat gezegd hebbende, we zitten in een periode waar links en rechts de zomertijd actief wordt dus dat zou er wel mee te maken kunnen hebben. Maar dat helpt verder niet met de fix.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Verbaas me in positieve zin over de snelheden die ik haal:

Dikke 600MB/s reads, writes rond de 380-400MB/s. Dit alles op een (7 disk) raid 6 volume.
Wat ik wel raar vindt is dat mijn SSD (oudere Intel 520, 180GB ssd) read / writes haalt van rond de 200MB/s, dit zou veel sneller moeten kunnen zijn toch?. Het probleem dat de SATA interface de limiterende SATA150 factor is (wat de DS1815+) heeft de 1817+ niet toch?.
Heb dit bij mijn ouders ook een keer gehad, nooit kunnen achterhalen waar dit door kwam.afterburn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:12:
Iemand anders ook toevallig ineens problemen met 2FA? Werkt hier ineens niet meer. Heb al een reset gedaan van 2FA en opnieuw aangemaakt maar ook dan werkt het niet. Syno heeft de correcte tijd en wordt gesynchroniseerd met timeservers, dus dat lijkt het ook niet.
Dat gezegd hebbende, we zitten in een periode waar links en rechts de zomertijd actief wordt dus dat zou er wel mee te maken kunnen hebben. Maar dat helpt verder niet met de fix.
[ Voor 38% gewijzigd door Tortelli op 10-04-2020 13:21 ]
Binnen File Station heb ik mijn Transip Stack gemount. Dit heb ik al jaren geleden gedaan, direct nadat ik m'n gratis 1 TB account kreeg. Tot enige tijd geleden kon ik gemakkelijk bestanden copy-pasten van het NAS naar de Webdav schijf. Ik gebruik het om tijdelijk bestanden te delen met familie.
Nu werkt dat niet meer en krijg ik de melding Sorry, this user account has not been assigned proper privileges to perform this operation. Mijn bevindingen tot nu toe:
- De Webdav schijf is gekoppeld zoals Transip dat omschrijft
- Ik kan bestanden op Webdav wel benaderen in File Station
- Ik mag wel een nieuwe map maken op de Webdav schijf via File Station
- Schijf opnieuw mounten maakt geen verschil, ook met toegangstoken krijg ik het niet voor elkaar bestanden te schrijven
- Backups webschrijven naar de schijf via Duplicati werkt nog steeds probleemloos
Mijn ervaring is vaak dat SSD's vaak buiten hun cache, traag tot zeer traag kunnen worden met kopiëren van grote bestanden.Tortelli schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:13:
Sinds gister een 10Gbit netwerkje in huis (nog zonder switch, dat komt tzt in mijn nieuwe woning) dus direct van PC > DS1817+. pricewatch: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter werkt iig probleemloos!
Verbaas me in positieve zin over de snelheden die ik haal:
[Afbeelding]
Dikke 600MB/s reads, writes rond de 380-400MB/s. Dit alles op een (7 disk) raid 6 volume.
Wat ik wel raar vindt is dat mijn SSD (oudere Intel 520, 180GB ssd) read / writes haalt van rond de 200MB/s, dit zou veel sneller moeten kunnen zijn toch?. Het probleem dat de SATA interface de limiterende SATA150 factor is (wat de DS1815+) heeft de 1817+ niet toch?.
[...]
Heb dit bij mijn ouders ook een keer gehad, nooit kunnen achterhalen waar dit door kwam.
Dus sta hier niet direct van te kijken, van zo'n oud ssd'tje..
Naast alle plaatjes, filmpjes en andere opslag zal de uitbreiding/nieuwe dienst gaan doen als virtuele server. De kids zijn inmiddels toe aan hun eigen profiel en eigen opslag. Een windows 2019 server zal hierin moeten gaan helpen zodat op alle plekken de eigen spullen benaderbaar zijn. Ook zal de opslag flink gaan stijgen vermoed ik als ze hun eigen telefoons in de toekomst erbij gaan komen.
Aangezien de aanschafprijs niet zo heel veel verschilt vraag ik me af wat de beste keuze is: uitbreiding of nieuwe synology?
Welke nas schijven zijn echt betrouwbaar?
Ik heb het vernieuwen/vergroten van mijn harddisks in de synologys al wat jaartjes uitgesteld vanwege de reviews over de wd reds en de seagate ironwolfs (ik ben sowiezo geen seagate fan, er zijn er heel wat overleden bij mij) en op moment weet ik niet zo heel goed wat ik dan wel aan moet schaffen.
Ik heb een jaar of 6/7 geleden eens een setje 2 tb wd black gekocht voor in mijn d-link nas en hoewel het geen nas schijf is (daar had ik toen geen flauw benul van) zijn dit de beste schijven die ik ooit heb gehad.
Die zelfde wd black is destijds verhuisd naar een synology ds214, vervolgens verhuisd naar een ds216, en inmiddels zitten de wd black nu bijna 2 jaar in mijn ds918+.
De wd black draait al die jaren 24/7 en is nog altijd 100%, dat kan ik van meerdere schijven niet zeggen.
Het is op dit moment nog steeds mijn main schijf, alle computers in huis hebben ssd disks, en gebruiken de nas als opslag/download schijf, daarnaast gebruiken al onze telefoons de schijf als cloud, en mijn muziek hobby gebruikt het als sample, recording en project schijf, ik doe dus afgezien van het besturings systeem niks lokaal op een device zelf. De schijven worden dus al die jaren echt flink aan het werk gezet.
Ik wil eigenlijk de wd black (hij wordt echt te klein) 2 bays verder op verhuizen, daar mag hij de surveillance, download, virtual machines en docker taken gaan overnemen (ook 24/7). Dat word op dit moment gedaan door 2 x seagate 500 gb schijven in raid 1 welke ook allebei flink aan het overlijden zijn.
Ik wil de main opslag vergroten naar 4 of 6 tb, als ik op stroomverbruik en rpm kijk, kom ik alsnog uit op de wd red en seagate ironwolf schijven.
Maar wat mij al jaren lang opvalt, ik lees echt heel veel slechte dingen, DOA's en schijven die er heel snel of alsnog naar een jaar ermee ophouden. daar heb ik niet zo zin in.
Ik heb natuurlijk mirror, redundant en backups, de ds918+ synchroniseerd elke ochtend one-way naar de ds216, de ds216 maakt op zijn beurt weer elke dag een vault backup naar 1 van de 2 x usb harddisks welke ik heel tijd handmatig omwissel en elders neerleg. Dat omwisselen van de schijfen is volgend jaar gelukkig verleden tijd als hier eindelijk glasvezel ligt, dan mag de oude ds214 als offside backup functioneren.
Dus een overleden schijf is niet het einde van de wereld maar ik wil eigenlijk wel een betrouwbare schijf die net als de wd black altijd goed blijft.
Ik plaats dit bericht omdat het erop lijkt dat wd en seagate net hun nieuwe lijn 256 mb cache nas schijven hebben gelanceerd, (in de tweakers price watch vanaf eind 2019 / begin 2020.
Het zijn nieuwe schijven en ik mag aannemen dat ze hun problemen hebben aangepakt.
Daarnaast, zijn de problemen batch gerelateerd of is het meerdere jaren?
Ik ben een beetje huiverig voor de duurzaamheid van de schijven, ik wil eigenlijk het liefst de betrouwbaarheid die ik gewend ben van de hd black schijven zodat ik weer jaren lang vooruit kan.
Het zou helemaal mooi zijn als ik de nieuw aan te schaffen schijven na jaren lang bij de volgende upgrade weer kan verhuizen voor een nieuwe taak net als ik nu met de wd blacks doe.
Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
[ Voor 11% gewijzigd door Chrisje1983 op 14-04-2020 03:42 ]
Heb je het opgelost, is het vanzelf weer gaan werken of heb je het sindsdien uit staan?Tortelli schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:13:
Heb dit bij mijn ouders ook een keer gehad, nooit kunnen achterhalen waar dit door kwam.
Computer specs
Lijkt erop dat de traagheid die ik altjid ervaarde eigenlijk alleen voorkomt bij interne copy / paste acties (van mijn SSD naar raid array en andersom) via de Synology interface. Op een of andere manier gaat hij daarbij een ~200MB/s (aldus de interface).FlorisVN schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:54:
[...]
Mijn ervaring is vaak dat SSD's vaak buiten hun cache, traag tot zeer traag kunnen worden met kopiëren van grote bestanden.
Dus sta hier niet direct van te kijken, van zo'n oud ssd'tje..
Lijkt erop dat copy / pastes naar de SSD gewoon snel zijn (~500MB/s wat grofweg de maximale read/write snelheid van de SSD is).
Reset code gebruikt, 2FA uit en weer aangezet en eea werkte weer. In dit proces hem wel een keer gereboot.afterburn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:20:
[...]
Heb je het opgelost, is het vanzelf weer gaan werken of heb je het sindsdien uit staan?
[ Voor 18% gewijzigd door Tortelli op 14-04-2020 09:02 ]
Hmmz. Al meerdere keren geprobeerd, maar geen soelaas. Nog niet een reboot gedaan. Ook maar eens proberen dan.Tortelli schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:02:
[...]
Reset code gebruikt, 2FA uit en weer aangezet en eea werkte weer. In dit proces hem wel een keer gereboot.
Computer specs
Bij mijn ouders gebruiken we een Apple TV 4 met een DS216j. Films lukken hiermee wel, maar homevideos (die wat zwaarder zijn) lukken niet (veel laden en haperen). Heb de Nvidia Shield hier getest maar hetzelfde probleem.
Nu zegt men: je kan als mounted storage de goedkoopste NAS gebruiken, want alleen de media hoeft aangeroepen te worden. Maar is dit wel zo? Is het probleem bij mijn ouders dan niet de DS216j maar bijvoorbeeld de bekabeling?
Computer specs
Welk tooltje zou ik daarvoor gebruiken? NetStress? Het gaat om de algemene doorvoersnelheid in het netwerk lijkt me he?kraades schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:52:
@brambello
Als je de mogelijkheid hebt zou je met bijvoorbeeld een laptop kunnen testen wat de doorvoersnelheid is.
Reken op max. 10 Mbps om 1080p te kunnen streamen. Elke Synology NAS is hiervoor geschikt.
Betrouwbaar: allemaal & geen.Chrisje1983 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 03:19:
Welke nas schijven zijn echt betrouwbaar?
<snip>
Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
Mijn ervaring met 250+ schijven in de loop der jaren:
het belangrijkste is hoe lief de postbode omgaat met het pakket...
Ja, ieder merk heeft maandagochtend-modellen, en af en toe zelfs een slechte reeks, maar de overgrote meerderheid van disks die ik heb moeten wisselen wegens uitval/te veel slechte sectoren zijn er die in kleine aantallen via de post gegaan zijn (en daarbij maakt de vervoerfirma in kwestie niet uit, ze zijn allemaal slecht voor hds).
Dus of in grote (10+) aantallen ineens bestellen (pakket wordt te zwaar om zot mee te doen), of bij de lokale pc boer gaan (die bestelt ze hoogstwaarschijnlijk ook met de 10+ ineens).
Uiteraard kunt ge ook net geluk hebben natuurlijk: ik heb hier al 4 jaar 2 disks draaien die het nog altijd perfect doen, en die 'gewoon' door de postbode gebracht geweest zijn. Helaas vormen die voor mijn ervaring ook meteen de uitzondering op de regel.
En uiteraard: backups, backups, backups... want als het de disk niet is die faalt gaat de controller of het filesysteem of .... wel naar de knoppen
Is het mogelijk om een doel-Synology (dus de Hyper Backup Vault) in te zetten voor meerdere bron-Synology's? Dus twee verschillende Synologys die allebei naar dezelfde Vault-Synology backuppen?
Ja, dat is mogelijk. Ik zou dan wel een aparte gebruiker aanmaken per te backuppen NAS inlcusief rechten op een aparte folder.brambello schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:45:
Ik gebruik Hyper Backup om naar een Synology op een externe locatie te backuppen.
Is het mogelijk om een doel-Synology (dus de Hyper Backup Vault) in te zetten voor meerdere bron-Synology's? Dus twee verschillende Synologys die allebei naar dezelfde Vault-Synology backuppen?
In het kort: Als je voor WD red schijven wilt gaan minimaal 8Tb nemen om zeker te zijn dat je schijf optimaal werkt. Ik vind het schandalig dat ze in het begin ontkennen trager techniek gebruiken.
Ik teken nergens meer voor
Ik doe ff een beroep op jullie, omdat ik door alle bomen het bos niet meer zie. Zoveel wegen naar Rome met deze NAS van Synology.
Het volgende is de situatie:
Ik heb een DS214+ die ik heel simpel gebruik voor media opslag voor mijn blu-ray speler en telefoon met DS audio. Nou wil ik graag videobestanden delen met mijn familie. We zijn nogal motorsport gek en ik download veel races. Wat is nou het makkelijkst om dit met hun te delen? Mijn vader is nogal een digibeet en mijn broer interesseert het ook weinig, dus het moet iets simpels zijn en hufter proof.
De media server route, zoals DS video/Plex? Het grootste nadeel van Plex bijv. was dat hij de videobestanden niet herkent, omdat het geen bekende films betreft en er dan rare dingen mee ging doen. Vaak rare fouten, niet alle bestandsystemen herkende die enz.
De shared folder route? Hoe kan ik dit zo simpel mogelijk inrichten? Ik ben bang dat m'n vader me dan elk weekend belt. Prima vent hoor, maar iets uitleggen...

Een, bij mij niet bekende route???
Het gaat dus om videobestanden die niet in databases staan. Vaak verschillende bestandsformaten en groottes.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb een DS716+II en ik heb gisteren Drive geinstalleerd op men NAS en Mac Mini.
Nu heb je synchroniseren en backup maken en heb ik gekozen voor 1-way syncing naar de NAS.
Maar nu blijkt dat de folders in Drive ook ruimte op men HDD van de Mac Mini in beslag neemt, terwijl ik gewoon wil dat dit gesynct wordt naar de NAS.
Enig idee hoe ik dit kan veranderen?
Dat is denk ik toch de bedoeling van synchronisatie?
Als je de files alleen op de NAS wil hebben kun je de files beter alleen op de NAS zetten en hierna op je Mac een mapping maken naar de share.
Of begrijp ik het verkeerd?
👉🏻 Blog 👈🏻
De bedoeling is eigenlijk om lokale mappen te synchroniseren maar Synology maakt nog eens een map aan op men Mac en plaatst daar ook de files in, wat maakt dat er 2x dezelfde ruimte wordt genomen op de HDD van de Mac.kraades schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:30:
@iLLuSion_xGen
Dat is denk ik toch de bedoeling van synchronisatie?
Als je de files alleen op de NAS wil hebben kun je de files beter alleen op de NAS zetten en hierna op je Mac een mapping maken naar de share.
Of begrijp ik het verkeerd?
En met een shared drive moet ik zelf de files altijd overzetten naar de nas, terwijl dit met syncing automatsich is
Ik begrijp het nu. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het aantal versies dat wordt bijgehouden. Misschien kun je minder versies bijhouden of dit geheel uitzetten?
👉🏻 Blog 👈🏻
Als je een DX517 neemt, bind je je aan de support life cycle van de 916+ en de DX517 kun je 2e hands kwijt aan mensen met een Synology NAS uit 2015 en later.teamvillain schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:12:
Even een vraagje voor de experts waar ik zelf niet uitkom. Op dit moment heb ik een 916+ staan met 3 tb schijven. Deze beginnen langzaam vol te lopen en ik ben nu aan het kijken voor een uitbreiding van de opslag. Eerst keek ik naar de dx517 als uitbreiding. Maar misschien kan ik toch beter gaan voor een extra synology neerzetten met de DS918+.
Naast alle plaatjes, filmpjes en andere opslag zal de uitbreiding/nieuwe dienst gaan doen als virtuele server. De kids zijn inmiddels toe aan hun eigen profiel en eigen opslag. Een windows 2019 server zal hierin moeten gaan helpen zodat op alle plekken de eigen spullen benaderbaar zijn. Ook zal de opslag flink gaan stijgen vermoed ik als ze hun eigen telefoons in de toekomst erbij gaan komen.
Aangezien de aanschafprijs niet zo heel veel verschilt vraag ik me af wat de beste keuze is: uitbreiding of nieuwe synology?
Ik zou zeggen, kies een 1019+, dan kun je daar een 5-disks SHR-2 volume in kwijt, ruimte zat (10,9TB met 5x4TB) en qua DSM ondersteuning kun je dan weer het langst vooruit. De 916+ zou je dan buitenshuis als backupserver kunnen stallen bij familie? Ik vraag me af waarom je een Windows 2019 Server nodig zou hebben; bestanden delen, daar heb je de NAS toch voor?
Ja en nee. De 2TB schijf kun je niet meer vertrouwen. Als je die er uit trekt en met een nieuwe 6TB schijf een tweede storage pool aanmaakt in de DS416Play, kun je de inhoud van je kritieke volume (er mag geen schijf meer kapot gaan) kopieren/verhuizen naar de tweede storage pool (SHR-1).Al je packages en shares moet je dan verhuizen naar /volume2. Daarna kun je de 1TB+2x3TB schijven er uit halen en de tweede storage pool compleet maken door de tweede 6TB schijf in de NAS te doen.ChiLLeR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:21:
Ik heb een DS416Play met daarin 4 schijven, 1TB, 2TB en 2x3TB. in een SHR array met 3,7TB in gebruik.
Ik was van plan om de 1TB te upgraden naar een 8TB voor meer ruimte omdat we steeds meer 4k video schieten gaat het gebruik fors omhoog. Maar nu krijg ik leesfouten op mijn 2TB schijf dus of ik upgrade de 1TB en de 2TB met 2x 6TB of toch maar de 1TB vervangen en wachten tot de 2TB stuk gaat.
Echter tijdens upgrade zou ik graag meteen het volume willen upgraden naar btrfs. Kan ik gewoon de schijf eruit halen, vervangen door de nieuwe grotere. Op de nieuwe schijf een nieuw volume maken. Dan alle data kopiëren, het oude volume verwijderen en dan het nieuwe volume weer uitbreiden met de andere schijven?
Vergeet ik hier iets of kan het anders/makkelijker?
edit: Bij nader inzien is het helemaal niet handig om 1x8TB te vervangen want dan kom je niet goed uit met je SHR. Dus ik ga voor de 2x6TB. Echter blijft dat het zelfde proces denk ik?
Omdat beide 6TB schijven dan hardstikke nieuw zijn, heb je ook nog redelijke kans dat die overlijden. Doe dit liever met een backup achter de hand. Als je die niet hebt, zou je een van de 6TB disks eerst in een PC kunnen hangen voor een week o.i.d met daarop een kopie van je NAS data, zodat je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat die schijf niet meer op korte termijn zal falen.
De voor de handliggende aanpak is dat je eerst de 2TB schijf verwijdert, een rebuild laat uitvoeren, dan de 1TB schijf verwijdert, en weer een rebuild laat uitvoeren. Afhankelijk van de leeftijd en toestand van de 3TB schijven is dat wel (het beste plan zonder btrfs upgrade) een goed plan of geen goed plan (want je hebt SHR-1)..
[ Voor 4% gewijzigd door biomass op 15-04-2020 20:48 . Reden: rebuilds ]
[ Voor 98% gewijzigd door Greatsword op 16-04-2020 11:56 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik heb een apart account per computer (voor quota en automatische rotaties), en enkel de computeraccounts hebben schrijftoegang tot de backup share (maar geen enkele toegang tot andere shares). De computeraccounts zijn niet ingelogd in windows maar worden door het backup programma zelf geladen (macrium).brambello schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:40:
Voor degenen die een systeemkopie maken van Windows naar Synology, hebben jullie daarvoor een aparte shared folder of gebruiker aangemaakt binnen DSM?
Verder heb ik ook Synology Active backup draaien voor dagelijkse backups, werkt echt perfect, ook daar gebruik ik de computeraccounts in plaats van normale accounts. De macrium backups zijn maandelijks als extra zekerheid (altijd volledige backup, synology Active backup maakt incrementele backups), maar die zouden gerust om de 3 of 6 maanden kunnen.
In Windows 10 zit het hulpprogramma 'Backup maken en terugzetten in Windows 7'. Ik heb dit net gebruikt om een back-up te maken. Dit doet -naar mijn idee- zowel een systeembackup als bestandsbackups. Ik moet nog wel even een herstelschijf maken (omdat dit bij de systeembackup restoren hoort mocht de SSD op mijn laptop naar de kloten gaan). Nu ik dit heb gedaan, hoef ik niet ook nog met dit hulpprogramma een systeemkopie te maken toch (omdat dit al in die backup zit via het hulpprogramma).?bertware schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:05:
[...]
Ik heb een apart account per computer (voor quota en automatische rotaties), en enkel de computeraccounts hebben schrijftoegang tot de backup share (maar geen enkele toegang tot andere shares). De computeraccounts zijn niet ingelogd in windows maar worden door het backup programma zelf geladen (macrium).
Verder heb ik ook Synology Active backup draaien voor dagelijkse backups, werkt echt perfect, ook daar gebruik ik de computeraccounts in plaats van normale accounts. De macrium backups zijn maandelijks als extra zekerheid (altijd volledige backup, synology Active backup maakt incrementele backups), maar die zouden gerust om de 3 of 6 maanden kunnen.
Via Macrium maak je dan een extra image backup als ik het goed begrijp?
Folder én User.brambello schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:40:
Voor degenen die een systeemkopie maken van Windows naar Synology, hebben jullie daarvoor een aparte shared folder of en gebruiker aangemaakt binnen DSM?
Ja, dit doe je om het jezelf lastig te maken de backups te vernielen (en het is ook een filter voor malware die alleen bestanden van de huidige gebruiker pakt, de backups zijn dan voor dat type onkruid onbenaderbaar).
Als je de herstel schijf ook maar ergens goed veiligstelt, zit je je systeemdisk ook in de backupfiles. Het is ook de reden dat een Windows 7 backup toch nog enige tijd duurt als je geen aangepaste bestanden hebt; de tijd voor het system image ben je bij iedere backup kwijt.
Ja, in het begin vooral omdat ik nog geen ervaring had met het restoren vanaf Synology active backup, terwijl ik Macrium al langer gebruik (en vertrouw). Ik zou eigenlijk wel zonder Macrium kunnen, maar zo'n extra backup in een ander formaat, zonder differential/incremental gedoe, geeft wel gemoedsrust (mocht een volledig systeemherstel met active backup mislukken, heb ik nog een backup). Individuele bestanden heb ik wel al van active backup gerestored en dat ging perfect. De ingebouwde windows backup functionaliteit gebruik ik niet.brambello schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:13:
[...]
Via Macrium maak je dan een extra image backup als ik het goed begrijp?
[ Voor 4% gewijzigd door bertware op 16-04-2020 19:39 ]
Doet Synology Active Backup ook een systeembackup?bertware schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:38:
[...]
Ja, in het begin vooral omdat ik nog geen ervaring had met het restoren vanaf Synology active backup, terwijl ik Macrium al langer gebruik (en vertrouw). Ik zou eigenlijk wel zonder Macrium kunnen, maar zo'n extra backup in een ander formaat, zonder differential/incremental gedoe, geeft wel gemoedsrust (mocht een volledig systeemherstel met active backup mislukken, heb ik nog een backup). Individuele bestanden heb ik wel al van active backup gerestored en dat ging perfect. De ingebouwde windows backup functionaliteit gebruik ik niet.
Ik moet me er eens in verdiepen hoe dat werkt, werkt dat vanuit DSM? Of moet je er ook iets voor installeren op Windows?
[ Voor 7% gewijzigd door brambello op 16-04-2020 20:56 ]
Niemand??BarrY A. schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:42:
Dames/heren,
Ik doe ff een beroep op jullie, omdat ik door alle bomen het bos niet meer zie. Zoveel wegen naar Rome met deze NAS van Synology.
Het volgende is de situatie:
Ik heb een DS214+ die ik heel simpel gebruik voor media opslag voor mijn blu-ray speler en telefoon met DS audio. Nou wil ik graag videobestanden delen met mijn familie. We zijn nogal motorsport gek en ik download veel races. Wat is nou het makkelijkst om dit met hun te delen? Mijn vader is nogal een digibeet en mijn broer interesseert het ook weinig, dus het moet iets simpels zijn en hufter proof.
De media server route, zoals DS video/Plex? Het grootste nadeel van Plex bijv. was dat hij de videobestanden niet herkent, omdat het geen bekende films betreft en er dan rare dingen mee ging doen. Vaak rare fouten, niet alle bestandsystemen herkende die enz.
De shared folder route? Hoe kan ik dit zo simpel mogelijk inrichten? Ik ben bang dat m'n vader me dan elk weekend belt. Prima vent hoor, maar iets uitleggen...![]()
Een, bij mij niet bekende route???
Het gaat dus om videobestanden die niet in databases staan. Vaak verschillende bestandsformaten en groottes.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Als je kiest voor alleen te laten downloaden dan kun je in file station de map of individuele file delen. Je krijgt dan een link naar de map of file waarmee de andere de files kan browsen of downloaden. Eventueel met password of expiration date.
👉🏻 Blog 👈🏻
- Work-around 1: Inloggen in DSM, vanuit het menu naar "Photo Station" werkt wel
- Work-around 2: Uitschakelen accountbeveiliging zorgt ervoor dat de apps en webversie weer werken
- Work-around 3: DS file heeft ook een foto back-up functie die de normale authenticatie gebruikt i.p.v. die van Photo Station. Deze is qua functies gelijk aan de back-up in DS Photo.
[ Voor 14% gewijzigd door AtomicWing op 17-04-2020 12:14 ]
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
Active backup vereist dat je een client installeert en daarop inlogt, maar verder wordt alles vanuit DSM geconfigureerd. De client krijgt backup-taken van de NAS en voert die uit. Je kiest dus op de NAS wanneer, hoe vaak, en waarvan een backup genomen wordt. Je kan kiezen welke volumes je wilt backuppen, dus niet per map, maar je kan later vanuit het online restore portal wel bestand per bestand of heel de image terugzetten. Dus ook hier geldt dat alles online gebeurt en de NAS een "restore" opdracht naar de client stuurt. De client zie je niet eens in je taakbalk, en als je hem via het startmenu opent zie je gewoon de huidige status (bezig met backup, wachten op backup, ...)brambello schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:55:
[...]
Doet Synology Active Backup ook een systeembackup?
Ik moet me er eens in verdiepen hoe dat werkt, werkt dat vanuit DSM? Of moet je er ook iets voor installeren op Windows?
Hier is een screenshot van de backup mogenlijkheden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/j7rw0NBjArgutrYkTuRl00oT.png?f=user_large)
Server backups (rsync, ftp, ...) worden trouwens ook ondersteund. Aan er wordt ook aan deduplication gedaan om opslagruimte te sparen. Enigste minpuntje dat ik heb na een jaar gebruik is dat hij af en toe (na een grote windows update?) plots heel de schijf wilt backuppen in plaats van een gewone incremental (dus 400gb ipv 2-10gb), en dat er 1x een week geen backups waren omdat synology in een update het gedrag had gewijzigd (enkel backup als pc op tijdstip x online is, terwijl dit vroeger "op tijdstip x of zo snel mogenlijk erna" was). Dit was snel verholpen door de nieuwe "Trigger backup on lock screen" optie aan te zetten, waardoor hij terug 1x per dag een backup maakt, zodra de pc vergrendeld wordt (dus even niet gebruikt, perfect)
[ Voor 23% gewijzigd door bertware op 17-04-2020 11:41 ]
Waarom niet de Blue variant nemen dan? Werken ook prima in een software-raid lijkt mij?Quakie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:37:
Een gewaarschuwd mens telt voor
In het kort: Als je voor WD red schijven wilt gaan minimaal 8Tb nemen om zeker te zijn dat je schijf optimaal werkt. Ik vind het schandalig dat ze in het begin ontkennen trager techniek gebruiken.
Common sense is like deodorant. The people who need it most never use it.
En ik ben niet op zoek, ik deel alleen de info omdat 'welke schijf moet ik nemen?' nog al eens voorbij komt.
bijzaak maar mijn synology gebruik is inmiddels zo afgezakt dat het niet meer is dan een dure backup van fotos welk ik zelden tot nooit terug kijk ...
Ik teken nergens meer voor
Ik heb organizr draaien in een docker (via de gui) op mijn synology.
Is er een manier dat ik enkel mijn poort van organizr forward naar buiten toe in mijn router maar dat ik via organzr aan mijn andere tools/bookmarks kan?
Ja, als je bijvoorbeeld Organizr op http://organizr.jouwdomein.nl beschikbaar maakt dan kun je in Organizr naar bijvoorbeeld NZBget naar192.168.0.xxx:6789 laten verwijzen. De NZBGet gegevens zijn dan zichtbaar op http://organizr.jouwdomein.nl.unrealbe schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:56:
Hopelijk zit ik hier in het juiste topic.
Ik heb organizr draaien in een docker (via de gui) op mijn synology.
Is er een manier dat ik enkel mijn poort van organizr forward naar buiten toe in mijn router maar dat ik via organzr aan mijn andere tools/bookmarks kan?
👉🏻 Blog 👈🏻
Hmm ik probeer het, ik kan aan organizer via x.synology.me:poort maar hij kan dan niet mijn nzbget openen. Moet ik nog iets anders instellen dan gewoon de bookmark? Lokaal gaat het uiteraard gewoon.kraades schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:23:
[...]
Ja, als je bijvoorbeeld Organizr op http://organizr.jouwdomein.nl beschikbaar maakt dan kun je in Organizr naar bijvoorbeeld NZBget naar192.168.0.xxx:6789 laten verwijzen. De NZBGet gegevens zijn dan zichtbaar op http://organizr.jouwdomein.nl.
Edit: the connection was reset
DS918 geeft aan niet voldoende ruimte te hebben voor een update.
Wat heb ik gedaan:
- Prullenbakken leeggehaald
- Herstart
- Ongebruikte apps verwijderd
Verder:
1. SSH naar NAS
2. DF -H geeft:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/md0 2.3G 1.9G 319M 86% / none 1.9G 0 1.9G 0% /dev /tmp 1.9G 968K 1.9G 1% /tmp /run 1.9G 3.8M 1.9G 1% /run /dev/shm 1.9G 12K 1.9G 1% /dev/shm none 4.0K 0 4.0K 0% /sys/fs/cgroup cgmfs 100K 0 100K 0% /run/cgmanager/fs /dev/vg1001/lv 5.3T 1.9T 3.4T 36% /volume2 |
2. /dev/md0 Gemount op tmp. Deze folder zit bijna vol en zit op root.
3. Sudo du -sch * geeft:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| 0 bin 8.0K boot 4.0K config 8.0K dev 9.7M etc 8.3M etc.defaults 4.0K initrd 0 lib 0 lib32 0 lib64 4.0K lost+found 4.0K mnt 16K opt 4.0K proc 852M root 32K run 0 sbin 4.0K sys 4.0K tmp 4.0K tmpRoot 865M usr 120M var 6.9M var.defaults 4.0K volume1 4.0K volume2 1.9G total |
Ik weet nu niet hoe ik verder moet. Ik kan de geen groot bestand of folder vinden, of ik gebruik een verkeerd commando.
Folder Root is 800MB, ik krijg geen toegang hier toe.
Hoe kan ik het beste verder? (Ik kan support inschakelen, maar wil het snappen en zelf kunnen
Je bent er bijnavanputten80 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:00:
Hoe kan ik het beste verder? (Ik kan support inschakelen, maar wil het snappen en zelf kunnen)
Als je inlogt via ssh is dat altijd via een 'gewone' user, niet als root. (en enkel de root-user kan in /root)
Wat je gemakkelijkheidshalve wil doen hier, is 'sudo su' uitvoeren, daarmee start je een root-shell op, waardoor je vrij gemakkelijk kan verder werken.
LET WEL: je bent nu root, als je iets misdoet is je systeem mogelijk onherroepelijk verloren!
Volgende stap:
1
2
| cd /root ls -la |
en dan het grote bestand of bestanden verwijderen via 'rm', of verplaatsen via 'mv' (let bij die laatste wel op dat hoogstwaarschijnlijk enkel de root user aan het bestand in kwestie kan, ook na verplaaten)
Dan als laatste stap nog de root-shell sluiten via 'exit'.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ash-4.3# ls -la total 32 drwx------ 5 root root 4096 Aug 11 2019 . drwxr-xr-x 26 root root 4096 Apr 18 09:42 .. -rw------- 1 root root 728 Apr 18 10:13 .bash_history drwxr-xr-x 4 root root 4096 Aug 12 2019 .config drwx------ 2 root root 4096 Jul 10 2019 .gnupg -rw-r--r-- 1 root root 0 Aug 11 2019 .mariadb_database_has_backedup drwxr-xr-x 3 root root 4096 Jul 2 2019 .mono -rw-r--r-- 1 root root 1113 Mar 31 2019 .profile -rw-r--r-- 1 root root 320 Nov 19 06:41 .wget-hsts |
Eventjes de . dirs meenemen in /root.
Daar zit ergens een paar honderd MB verstopt.
du -hs .[!.]* *
[ Voor 36% gewijzigd door technorabilia op 18-04-2020 11:37 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik kwam uit in de folder .config/duplicati
Ik had een nieuwe taak aangemaakt in Duplicati. De standaard database plaats heb ik geconfigureerd buiten mijn filesystem (geleerd, eerder mis gegaan).
Blijkbaar bij het aanmaken van een nieuwe taak moet je dat ook aangeven.
Betreffende db heb ik verplaatst en er is weer voldoende ruimte beschikbaar.
[ Voor 13% gewijzigd door vanputten80 op 18-04-2020 12:06 ]
Dank voor de info. Is dit 'beter' dan de Windows tools?bertware schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:37:
[...]
Active backup vereist dat je een client installeert en daarop inlogt, maar verder wordt alles vanuit DSM geconfigureerd. De client krijgt backup-taken van de NAS en voert die uit. Je kiest dus op de NAS wanneer, hoe vaak, en waarvan een backup genomen wordt. Je kan kiezen welke volumes je wilt backuppen, dus niet per map, maar je kan later vanuit het online restore portal wel bestand per bestand of heel de image terugzetten. Dus ook hier geldt dat alles online gebeurt en de NAS een "restore" opdracht naar de client stuurt. De client zie je niet eens in je taakbalk, en als je hem via het startmenu opent zie je gewoon de huidige status (bezig met backup, wachten op backup, ...)
Hier is een screenshot van de backup mogenlijkheden:
[Afbeelding]
Server backups (rsync, ftp, ...) worden trouwens ook ondersteund. Aan er wordt ook aan deduplication gedaan om opslagruimte te sparen. Enigste minpuntje dat ik heb na een jaar gebruik is dat hij af en toe (na een grote windows update?) plots heel de schijf wilt backuppen in plaats van een gewone incremental (dus 400gb ipv 2-10gb), en dat er 1x een week geen backups waren omdat synology in een update het gedrag had gewijzigd (enkel backup als pc op tijdstip x online is, terwijl dit vroeger "op tijdstip x of zo snel mogenlijk erna" was). Dit was snel verholpen door de nieuwe "Trigger backup on lock screen" optie aan te zetten, waardoor hij terug 1x per dag een backup maakt, zodra de pc vergrendeld wordt (dus even niet gebruikt, perfect)
Het is mij ook een beetje verwarrend dat dat hulpprogramma "Windows 7 backup etc." heet, en ik zit op Windows 10. Zal wel gewoon de naam zijn maar toch.
Ik volg hierbij de aanwijzingen van de docker hub (https://hub.docker.com/r/linuxserver/domoticz/) maar krijg een foutmelding.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UaxmKGZdpobD6piLH4l5pxZK.png?f=user_large)
De foutmelding die ik krijg is:
1
| s6-dumpenv: fatal: unable to open /var/run/s6/container_environment//dev/ttyUSB0: No such file or directory |
Iemand een idee wat ik hier fout doe?
(mijn usb device is daadwerkelijk ttyUSB0)
Staan de rechten van dat USB device goed? Ik moet ook bij iedere restart even met Chmod 777 /dev/etcetera doen.Robbie T schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:21:
Iemand een idee wat ik hier fout doe?
(mijn usb device is daadwerkelijk ttyUSB0)
Geprobeerd maar geen succesmasaman schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:37:
[...]
Staan de rechten van dat USB device goed? Ik moet ook bij iedere restart even met Chmod 777 /dev/etcetera doen.
Commands wat ik invoer is
1
| sudo Chmod 777 /dev/ttyUSB0 |
Ah ja sorry autocorrect. Commando wat ik invoer is wel chmod
Och ja. Ik ken deze optie niet bij de synology GUI en zat daarom vast in het denkpatroon van de environment. Ik heb het nog niet via de cli geprobeerd want daar ben ik mbt docker niet echt bekend mee maar als ik de container root machtigingen geef dan werkt het wel. Dank voor het meedenken!kraades schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:16:
@Robbie T
Nu ik goed kijkt klopt de environment variabele device toch niet? Het is toch een docker --device argument i.p.v. een environment variabele? Ik gebruik zelf altijd de command line i.p.v. de GUI maar misschien kan het ook via het launch commando...
Het docker run of creatie commando staat meestal op de docker hub pagina van het betreffende image. Deze kun je dan uitvoeren op de prompt.
Meestal staat ook de docker composer yml file erbij. Deze kun je bijvoorbeeld opslaan in een docker-compose.yml file en starten op de prompt via docker-compose up -d. Zodoende kun je de configuratie waarmee je de container hebt gemaakt gemakkelijk bewaren.
Composer heeft nog meer voordelen maar dat is nog verder off-topic.
Je kunt een docker run of create ook online omzetten naar een yml file via https://composerize.com/.
👉🏻 Blog 👈🏻
Opgeslagen bij de favorieten! Thanks :-). Ik ben nog een noobie mbt de CLI maar al doende leert men :-). Volgens mij is het aanroepen van docker relatief eenvoudig op de nas vanuit de CLI dus dan zou het pretty straight forward moeten zijn. Zal me er eens in verdiepen, zou ook mooi zijn als de container dan wel verschijnt binnen de docker package zodat het stoppen en starten eenvoudig is :-).kraades schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:30:
@Robbie T
Het docker run of creatie commando staat meestal op de docker hub pagina van het betreffende image. Deze kun je dan uitvoeren op de prompt.
Meestal staat ook de docker composer yml file erbij. Deze kun je bijvoorbeeld opslaan in een docker-compose.yml file en starten op de prompt via docker-compose up -d. Zodoende kun je de configuratie waarmee je de container hebt gemaakt gemakkelijk bewaren.
Composer heeft nog meer voordelen maar dat is nog verder off-topic.
Je kunt een docker run of create ook online omzetten naar een yml file via https://composerize.com/.
mijn hostnaam (naam).myds.me:5001 als ik verbonden ben op hetzelfde lokale netwerk als mijn NAS. Hij blijft dan laden en uiteindelijk komt er geen verbinding tot stand.
Op welke manieren lukt het wel om in te loggen op DSM:
- inloggen via interne URL (https://192.168.1.xxx:5001) (intern)
- inloggen via QuickConnect (intern + extern)
- inloggen via hostnaam (naam).myds.me:5001, maar dus alleen via extern netwerk (b.v. via persoonlijke hotspot van mijn mobiel).
Wat heb ik gedaan?
- poorten op modem (ziggo) opengezet via routerconfiguratie - router instellen in DSM
Kortom:
- Poorten staan open in modem Ziggo;
- Extern inloggen op DSM lukt via hostnaam en Quick-id
- Intern inloggen op DSM lukt alleen via Quick-id of interne URL, maar niet via hostnaam.
Dit is een erg irritant probleem. Ik gebruik b.v. 'Drive' via de app 'Bestanden' op mijn iPad. Ik moet nu iedere keer switchen tussen mijn interne URL als ik thuis ben en externe URL (hostnaam) als ik buiten de deur ben, om mijn bestanden te kunnen zien.
Ik vermoed dat de oplossing simpel is, maar ik kom er nu helaas niet uit. Wie o wie heeft de oplossing?
Ik heb het bij mij opgelost door op mijn interne netwerk de dhcp- en dns server van de nas te gaan gebruiken.KSH schreef op maandag 20 april 2020 @ 03:30:
Bij zowel mijn vorige NAS (DS415+) als mijn huidige NAS (DS1019+) lukt het me niet op in te loggen op DSM via
mijn hostnaam (naam).myds.me:5001 als ik verbonden ben op hetzelfde lokale netwerk als mijn NAS. Hij blijft dan laden en uiteindelijk komt er geen verbinding tot stand.
Op welke manieren lukt het wel om in te loggen op DSM:
- inloggen via interne URL (https://192.168.1.xxx:5001) (intern)
- inloggen via QuickConnect (intern + extern)
- inloggen via hostnaam (naam).myds.me:5001, maar dus alleen via extern netwerk (b.v. via persoonlijke hotspot van mijn mobiel).
Wat heb ik gedaan?
- poorten op modem (ziggo) opengezet via routerconfiguratie - router instellen in DSM
Kortom:
- Poorten staan open in modem Ziggo;
- Extern inloggen op DSM lukt via hostnaam en Quick-id
- Intern inloggen op DSM lukt alleen via Quick-id of interne URL, maar niet via hostnaam.
Dit is een erg irritant probleem. Ik gebruik b.v. 'Drive' via de app 'Bestanden' op mijn iPad. Ik moet nu iedere keer switchen tussen mijn interne URL als ik thuis ben en externe URL (hostnaam) als ik buiten de deur ben, om mijn bestanden te kunnen zien.
Ik vermoed dat de oplossing simpel is, maar ik kom er nu helaas niet uit. Wie o wie heeft de oplossing?
Alternatieven:
- een lokale DNS server zoals Pi-Hole of je NAS
- in je hosts file van desktopcomputers de hostname overschrijven door het lokale adres.
- Synology heeft met quickconnect een techniek waarmee ze, afhankelijk van of je je op hetzelfde netwerk als de NAS bevindt, naar het externe of interne IP adres doorverwijzen. Ook al is dit QuickConnect, toch gaat het in deze gevallen nog steeds om een directe verbinding. De indirecte relay verbindingen (trager, via synology) kan je nog steeds uitgeschakeld laten. https://www.synology.com/...r/connection_quickconnect
[ Voor 12% gewijzigd door bertware op 20-04-2020 11:43 ]
Verder nog voor of nadelen?
In de shucking guide:
Ik zou er niet vanuit gaan dat je een 10TB WD Red drive krijgt voor de helft van de prijs. Ik zou het risico niet willen lopen, tenzij dataverlies niet erg is.I think at one time WD used red drives in these devices or similar devices, but eventually, they started using something called a white label. For all intents and purposes, this seems to be a red label tweaked to differentiate it from the £305 version you buy without a plastic enclosure.
Damnit, dataverlies wil ik niet nog eens meemaken... dan maar afwachten totdat de prijzen normaler worden.. thanks voor je reactie!ikweethetbeter schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:43:
@Sp33dFr34k
In de shucking guide:
[...]
Ik zou er niet vanuit gaan dat je een 10TB WD Red drive krijgt voor de helft van de prijs. Ik zou het risico niet willen lopen, tenzij dataverlies niet erg is.
Je komt natuurlijk wel wat rare dingen tegen (onder het onderwerp 'olifant' staan een paar foto's van neushoorns en de locatie wordt aangegeven in de lokale taal dus ik heb nu foto's van straten in Tokyo waar de locatie in het Japans staat aangegeven) maar voor het grootste deel klopt het en is het terugvinden van foto's een fluitje van een cent.
Na Drive wat een ideale applicatie is, is Moments ook lang niet verkeerd. Ik begin erg benieuwd te worden naar DSM 7 en wat ze daar allemaal voor nieuwe dingen in gaan doen. Goed bezig Synology.
https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
(is dit een goede/de beste handleiding?)
maar krijg het niet voor elkaar.
De foutmeldingen die ik in NZBGet krijg zijn:
nzbget.conf(46): Invalid value for option "NzbDir" (/volume1/download/nzbget/nzb): could not create directory : No such file or directory
nzbget.conf(52): Invalid value for option "QueueDir" (/volume1/download/nzbget/queue): could not create directory : No such file or directory
nzbget.conf(55): Invalid value for option "TempDir" (/volume1/download/nzbget/tmp): could not create directory : No such file or directory
Ik heb het meerdere malen geprobeerd, deze submappen zelf aangemaakt, maar dat helpt allemaal niet. Iemand een idee?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Wat is er precies aan de hand? Mis ik iets?Sp33dFr34k schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:04:
[...]
Damnit, dataverlies wil ik niet nog eens meemaken... dan maar afwachten totdat de prijzen normaler worden.. thanks voor je reactie!
Dit resetten doe je door de reset in te drukken tot hij biept, even loslaten, terug indrukken tot 3 bieps, en dan verwijderd hij de DSM.
Daarna normaal met find.synology.com de DSM terug installeren.
Tot aan het verwijderen alles goed gegaan. Het ding is nu gereboot, maar ik vind de diskstation niet meer via find.synology.com
Ook de Synology Assistent vindt hem niet.
Ik zie het toestel wel op het netwerk dat het een IPadres krijgt via DHCP, maar als ik er naartoe ga via een webinterface, krijg ik geen pagina te zien, niet op het IP of als ik achter het IP :5000 van de poort zet.
Ik vermoed enige mogelijkheid nog via telnet ofzo is ?
Iemand enig idee hoe dit moet ?
Er staat nog data op de volumes op de NAS, dus die wil ik wel niet kwijt.
-| Hit it i would ! |-
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).