[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
Ik zit met een Synology / Plex probleem waar ik niet aan uit komt. Als ik op afstand een film via Plex wil kijken schiet mijn Synology 918+ naar 99% CPU en loopt alles vast en het probleem zit denk ik ergens bij het transcoden.

Ik heb een Bluray geript naar mijn harde schijf in 4K HEVC H265 Remux,dus origineel en niks aan gedaan. Audio hetzelfde TrueHD 7.1 en de subtitles zitten ingebakken, geen los bestand. Kan de subs wel aan of uit zetten. Voor audio heb ik ook AC3 5.1 en stereo erin laten zitten.

Plex heb ik ingesteld dat de beeldkwaliteit op afstand wordt omgezet naar 20mbit 1080p. Audio laat ik op 7.1 staan en subs zet ik uit. Mijn NAS zou dat toch makkelijk moeten trekken? Omzetten van 4K naar 1080P. Ook als ik de audio naar AC3 zet, zelfde probleem. Welke vorm van transcoden ik ook gebruik de CPU schiet naar 99%.

Aan de snelheid van het internet ligt het ook niet. Ik heb 50Mbit up en waar ik kijk is 200Mbit down.

Wat doe ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Laagheim
Quickconnect werkt enkel voor http verkeer, dus enkel de gui van applicaties.
Voor drive moet je echt aan het port forwarden.

En zoals ik al zei is een synchronisatietool over het internet geen goed werkbare oplossing dus ook niet zoals jij denkt het te kunnen gebruiken.
Dat is een tool bedoelt voor gebruik op een Lan met bijbehorende resonsetijden.

Over het internet loopt die vast op retry's en administratie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
[edit]
sorry, post mag weg. Foutje.

[ Voor 95% gewijzigd door smeerbartje op 12-03-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Justevo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:43:
Ik zit met een Synology / Plex probleem waar ik niet aan uit komt. Als ik op afstand een film via Plex wil kijken schiet mijn Synology 918+ naar 99% CPU en loopt alles vast en het probleem zit denk ik ergens bij het transcoden.

Ik heb een Bluray geript naar mijn harde schijf in 4K HEVC H265 Remux,dus origineel en niks aan gedaan. Audio hetzelfde TrueHD 7.1 en de subtitles zitten ingebakken, geen los bestand. Kan de subs wel aan of uit zetten. Voor audio heb ik ook AC3 5.1 en stereo erin laten zitten.

Plex heb ik ingesteld dat de beeldkwaliteit op afstand wordt omgezet naar 20mbit 1080p. Audio laat ik op 7.1 staan en subs zet ik uit. Mijn NAS zou dat toch makkelijk moeten trekken? Omzetten van 4K naar 1080P. Ook als ik de audio naar AC3 zet, zelfde probleem. Welke vorm van transcoden ik ook gebruik de CPU schiet naar 99%.

Aan de snelheid van het internet ligt het ook niet. Ik heb 50Mbit up en waar ik kijk is 200Mbit down.

Wat doe ik niet goed?
Natuurlijk kan een simpele cpu zoals die in je Nas zit deze transcoding niet aan.
Kijk op de website van plex, daar vind je een lijst welke cpu wat aankan aan transciding.
Aanschaf van plexpas zou kunnen helpen dan wordt extra transcoding instructies die je cpu aankan gebruikt, maar daar moet je voor betalen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Ben(V) schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Natuurlijk kan een simpele cpu zoals die in je Nas zit deze transcoding niet aan.
Kijk op de website van plex, daar vind je een lijst welke cpu wat aankan aan transciding.
Aanschaf van plexpas zou kunnen helpen dan wordt extra transcoding instructies die je cpu aankan gebruikt, maar daar moet je voor betalen
En Video Station zou dat wel kunnen?

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/Multimedia/Can_my_Synology_NAS_transcode_4K_videos_for_my_device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 08:30

JdM

Humbled

@Nomad een openVPN verbinding heb je toch in no-time op die PC gezet? Is het niet je eigen PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

JdM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:47:
@Nomad een openVPN verbinding heb je toch in no-time op die PC gezet? Is het niet je eigen PC?
jawel eigen pc, dus dat is een makkelijk alternatief inderdaad...en misschien wel handiger nog...maar met deze huidige Corona heb ik minder haast om daar te zitten. Dus zit op eigen kantoor aan huis nu ....minder gezellig, ook minder Corona :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Nomad schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:11:
[...]

jawel eigen pc, dus dat is een makkelijk alternatief inderdaad...en misschien wel handiger nog...maar met deze huidige Corona heb ik minder haast om daar te zitten. Dus zit op eigen kantoor aan huis nu ....minder gezellig, ook minder Corona :P
Nouja, altijd handig om die PC alvast zo in te richten dat je een werkende VPN erop hebt staan wellicht. Dat gaat je in de toekomst altijd helpen en aangezien je nu thuis werkt heb je tijd zat toch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

JdM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:14:
[...]

Nouja, altijd handig om die PC alvast zo in te richten dat je een werkende VPN erop hebt staan wellicht. Dat gaat je in de toekomst altijd helpen en aangezien je nu thuis werkt heb je tijd zat toch :P
haha, very true. En ik denk dat ik het zo ook oplos. Scheelt mij ook herinrichten van huidige backup systemen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52
Ben(V) schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:48:
Hoe kom je op het idee dat daar geen poorten voor geforward zouden hoeven te worden.
Voor zowel Drive server als toegang via quickconnect moet hij thuis de nodige poorten forwarden naar z'n Nas.

Drive gebruiken kan wel maar lijkt me voor backup doeleinden niet handig, drive is een synchronisatietool en geen backup tool en werkt over het internet zo wie zo niet erg lekker.

Je kunt eigenlijk het beste op je pc een backup maken naar een bestand met de windows backup tools of welk backup pakket je dan ook wilt gebruiken en dat bestand dan overzetten naar je Nas met ftp of sftp.
Als je alleen een backup naar een folder kunt doen, dan daarna die folder in een zip of rar stoppen en oversturen met ftp..
Je kunt vanuit de drive client via quickconnect verbinding maken met de drive server zonder port forwarding.

Ook kun je naast de sync taak ook een backup taak maken (continuous/manual/scheduled) inclusief versioning.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel succes daarmee.
Laat eens weten hoe dat gaat performen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou daar ook maar niet al te veel verwachtingen van hebben.
Video transcoderen kost heel veel cpu capaciteit en omdat on the fly moet zie he elke hikup meteen.
Pc's hebben daar zware grafische kaarten voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Ben(V) schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:20:
Veel succes daarmee.
Laat eens weten hoe dat gaat performen.
Ik gebruik dit. Het werkt prima. Alle informatie die je hierover geeft is onjuist. 1. Je kunt dit gebruiken zonder port forwarding. 2. Performance is prima uitgaande van een goede verbinding. 3. Naast sync zijn diverse backup scenario's mogelijk met versioning.

Synology heeft dit expliciet voor de toepassing ontworpen waar de originele vraagsteller om vraagt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prima veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:54
Ben(V) schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Zou daar ook maar niet al te veel verwachtingen van hebben.
Video transcoderen kost heel veel cpu capaciteit en omdat on the fly moet zie he elke hikup meteen.
Pc's hebben daar zware grafische kaarten voor.
Voor conversie van standaardformaten zoals h264/h265 wordt typisch hardware-ondersteuning op de CPU gebruikt, geen videokaarten. Dit wilt zeggen dat je ipv van een quad-core CPU op 100%, een dual-core met hardwareversnelling op 30% kan hebben. De link die Justevo aangaf toont mooi welke modellen wat aankunnen, en daar staat ook duidelijk dat dit enkel voor Synologys eigen software gegarandeerd is (dus niet voor plex e.d., net doordat synology van de hardwareversnelling gebruik maakt en dit bij 3rd party software van de implementatie afhangt).

[ Voor 8% gewijzigd door bertware op 13-03-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-09 21:40
Justevo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:43:

Wat doe ik niet goed?
Die CPU kan dat inderdaad niet aan. Als je een Plex premium pass hebt, dan kun je gebruik maken van hardware acceleration. Dan gaat het wel lukken. Dan kan je zelfs 3-4 transcoding sessies tegelijk opstarten.

Als je geen geld wilt uitgeven, dan kun je DSVideo gebruiken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dries83
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 15:35
[...]

Als je een PlexPass hebt dan kan je op je Synology hardwarematig transcoden (wel het package downloaden, niet via Docker oid). Ikzelf heb ook een DS918+, daar gaat dan het transcoden prima, rest van het systeem is responsief en cpu niet op 99%.De DS918 heeft een hardwarematige-ondersteuning voor transcoding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
[...]

dries83 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Als je een PlexPass hebt dan kan je op je Synology hardwarematig transcoden (wel het package downloaden, niet via Docker oid). Ikzelf heb ook een DS918+, daar gaat dan het transcoden prima, rest van het systeem is responsief en cpu niet op 99%.De DS918 heeft een hardwarematige-ondersteuning voor transcoding.
Plex Pass 30 day trial geprobeerd en nu gaat het als de brandweer! 20/25% CPU load 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:54
Gebruik al jaren naar redelijke tevredenheid een ds212j, gebruik hem voor opslag documenten foto's en wat films.

De ondersteuning (updates) vanuit Synology zijn gestopt, is dit voldoende aanleiding om hem te vervangen voor een 220j?

De DSM interface zal dan ook wat sneller werken toch? Dit aangezien de processor van single naar Quad-Core gaat en een verdubbeling van Ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Michiel193 Als je nu naar tevredenheid er gebruik van maakt, dan is een upgrade misschien niet nodig. Wat betekent de verminderde ondersteuning voor jou? Wat betekent dat specifiek voor jouw gebruik, heb je dat opgezocht?

Je vraag over de upgrade naar een 220j lijkt me al door jezelf beantwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Michiel193 Weet je zeker dat de ondersteuning gestopt is? Op de statuspagina staat bij de DS212J de DSM-upgrade nog op volledig. Dat houdt in dat er nog zowel veiligheidsupdates als functionaliteitupdates worden uitgebracht.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:54
@JdM en @Gizz was even abuis... DSM 7 zal niet meer geïnstalleerd kunnen worden op de 212 serie. Duurt nog maanden dus...

Lastig inschatten of de 220j voldoende power heeft om DSM 7 vloeiend te draaien om weer een paar jaar voorruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Michiel193 lijkt me eigenlijk logisch dat DSM7 voldoende zal draaien op de nieuwe modellen waarop dat beschikbaar is, de DSM en bijbehorende beschikbare pakketten worden afgestemd op de gebruikte hardware door Synology.

Hoe zwaar jij de zaak belast zal veel meer betekenen voor de performance. Zo heb ik hier een oude 112j staan waarop ik helemaal gestoord wordt van de performance, alleen al bij inloggen op DSM en werken in de configuratie. Dat zal vast te maken hebben met de 718+ die ik ook heb en waar alles gevoelsmatig veel beter op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:57

elsinga

=8-)

Vraag: iemand ervaring met een SSD cache in combinatie met MariaDB? ontlast de SSD cache de disktoegang van de MariaDB?

Ik draai namelijk Spotweb en bij sommige queries krijg ik soms een 403/404/500 error en dat is bij queries waarbij de Volume utilization in de resource monitor te lang op 100% blijft hangen. Gokje: de disk staat zich dan helemaal dood te lezen en dan timeout. Als een SSD cache dit probleem oplost dan is dat voor mij wel een investering waard.

Of is er een andere oplossing om Spotweb queries vlotter te laten lopen?t Google heeft me daar tot nu toe niet bij kunnen helpen...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-09 13:36
elsinga schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:30:
Vraag: iemand ervaring met een SSD cache in combinatie met MariaDB? ontlast de SSD cache de disktoegang van de MariaDB?

Ik draai namelijk Spotweb en bij sommige queries krijg ik soms een 403/404/500 error en dat is bij queries waarbij de Volume utilization in de resource monitor te lang op 100% blijft hangen. Gokje: de disk staat zich dan helemaal dood te lezen en dan timeout. Als een SSD cache dit probleem oplost dan is dat voor mij wel een investering waard.

Of is er een andere oplossing om Spotweb queries vlotter te laten lopen?t Google heeft me daar tot nu toe niet bij kunnen helpen...
Ik ken Spotweb niet maar voor relationele databases in het algemeen geld dat ze in beginsel heel snel zijn mits de SQL queries goed omgaan met joins van verschillende tabellen en de indexering correct is aangelegd. Met even snel zoeken heb ik de volgende link gevonden: https://github.com/spotwe...eb/wiki/Handy-SQL-Query's
Wellicht dat het helpt als je de database opschoont en oude data die niet meer nodig is weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Laatst Spotweb geïnstalleerd, krijg na uitloggen alleen maar dit nog :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  Notice: Undefined index: userid in /app/lib/SpotSecurity.php on line 140

Notice: Undefined index: prefs in /app/lib/services/User/Services_User_Authentication.php on line 136

Notice: Undefined index: userid in /app/lib/services/User/Services_User_Authentication.php on line 70

Notice: Undefined index: prefs in /app/index.php on line 62

Notice: Undefined index: prefs in /app/index.php on line 63

Notice: Undefined index: userid in /app/index.php on line 72

Notice: Undefined index: userid in /app/index.php on line 373

Fatal error: Uncaught Error: Class 'SpotTemplateHelper_' not found in /app/lib/page/SpotPage_Abs.php:94 Stack trace: #0 /app/lib/page/SpotPage_Abs.php(40): SpotPage_Abs->getTplHelper(Array) #1 /app/lib/page/SpotPage_index.php(9): SpotPage_Abs->__construct(Object(Dao_Mysql_Factory), Object(Services_Settings_Container), Array) #2 /app/index.php(379): SpotPage_index->__construct(Object(Dao_Mysql_Factory), Object(Services_Settings_Container), Array, Array) #3 {main} thrown in /app/lib/page/SpotPage_Abs.php on line 94

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kon het op internet niet vinden, maar kan bijna niet verwachten dat ik de enige ben met het volgende probleem:

Ik heb een Synology DS215J. Daarin zitten 2 harde schijven, 1x 1 TB en 1x 3 TB schijf. Nu gebruik ik de 1Tb schijf voor de packages en andere instellingen en wordt de 3Tb schijf gebruikt voor de opslag (foto's, films, etc). Beide schijven zijn ingericht als basic en hebben geen raid functie.

Beide schijven lopen nu vol, dus heb ik een 8tb schijf bijgekocht. Het idee is dat alle data van de 3tb naar de 8tb gaan en dat dan alle data van 1tb naar de 3tb schijf gaat en dat de 1tb dan uit de Synology wordt gehaald.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Op internet wordt veel gesproken over situaties waarin je een Raid1 hebt en de opslagpool gaat herbouwen, maar dat is bij mij niet het geval. Alleen de data overzetten gaat misschien nog wel lukken, maar zou ook graag de rechten, instellingen en packages overzetten. Mijn idee was om eerst de 3tb schijf te clonen naar de 8tb schijf, en daarna de 1tb schijf te gaan clonen naar de 3tb schijf, maar ik kon die functie niet vinden in de synology. Ander idee was om er dan een raid 1 opstelling van te maken en als die klaar is 1 hdd verwijderen en weer terug naar basic, maar volgens mij is er geen mogelijkheid om van raid 1 naar basic te gaan (https://www.synology.com/...age_pool_change_raid_type)

Eigenlijk zit ik met hetzelfde 'probleem' als @Twazerty heeft in dit topic [Synology] HDD vervangen door 8 TB in non-raid opstelling., maar daar stond helaas geen oplossing bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Sp33dFr34k schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:27:
Laatst Spotweb geïnstalleerd, krijg na uitloggen alleen maar dit nog :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  Notice: Undefined index: userid in /app/lib/SpotSecurity.php on line 140

Notice: Undefined index: prefs in /app/lib/services/User/Services_User_Authentication.php on line 136

Notice: Undefined index: userid in /app/lib/services/User/Services_User_Authentication.php on line 70

Notice: Undefined index: prefs in /app/index.php on line 62

Notice: Undefined index: prefs in /app/index.php on line 63

Notice: Undefined index: userid in /app/index.php on line 72

Notice: Undefined index: userid in /app/index.php on line 373

Fatal error: Uncaught Error: Class 'SpotTemplateHelper_' not found in /app/lib/page/SpotPage_Abs.php:94 Stack trace: #0 /app/lib/page/SpotPage_Abs.php(40): SpotPage_Abs->getTplHelper(Array) #1 /app/lib/page/SpotPage_index.php(9): SpotPage_Abs->__construct(Object(Dao_Mysql_Factory), Object(Services_Settings_Container), Array) #2 /app/index.php(379): SpotPage_index->__construct(Object(Dao_Mysql_Factory), Object(Services_Settings_Container), Array, Array) #3 {main} thrown in /app/lib/page/SpotPage_Abs.php on line 94
Mijn eerste indruk is dat het erop lijkt dat je een configuratiebestand mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

FrankHe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Mijn eerste indruk is dat het erop lijkt dat je een configuratiebestand mist.
Ik heb de erikdevries image gebruikt, daarin stond dat een volume mappen voor de config optioneel is. Misschien moet ik dat toch maar eens proberen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Eppo © schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:44:
Kon het op internet niet vinden, maar kan bijna niet verwachten dat ik de enige ben met het volgende probleem:

Ik heb een Synology DS215J. Daarin zitten 2 harde schijven, 1x 1 TB en 1x 3 TB schijf. Nu gebruik ik de 1Tb schijf voor de packages en andere instellingen en wordt de 3Tb schijf gebruikt voor de opslag (foto's, films, etc). Beide schijven zijn ingericht als basic en hebben geen raid functie.

Beide schijven lopen nu vol, dus heb ik een 8tb schijf bijgekocht. Het idee is dat alle data van de 3tb naar de 8tb gaan en dat dan alle data van 1tb naar de 3tb schijf gaat en dat de 1tb dan uit de Synology wordt gehaald.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Op internet wordt veel gesproken over situaties waarin je een Raid1 hebt en de opslagpool gaat herbouwen, maar dat is bij mij niet het geval. Alleen de data overzetten gaat misschien nog wel lukken, maar zou ook graag de rechten, instellingen en packages overzetten. Mijn idee was om eerst de 3tb schijf te clonen naar de 8tb schijf, en daarna de 1tb schijf te gaan clonen naar de 3tb schijf, maar ik kon die functie niet vinden in de synology. Ander idee was om er dan een raid 1 opstelling van te maken en als die klaar is 1 hdd verwijderen en weer terug naar basic, maar volgens mij is er geen mogelijkheid om van raid 1 naar basic te gaan (https://www.synology.com/...age_pool_change_raid_type)

Eigenlijk zit ik met hetzelfde 'probleem' als @Twazerty heeft in dit topic [Synology] HDD vervangen door 8 TB in non-raid opstelling., maar daar stond helaas geen oplossing bij
De makkelijkste oplossing is denk ik om de nieuwe schijf tijdelijk in een externe behuizing te zetten en via USB aan te sluiten. De schijf even netjes formateren met EXT4. Kopiëren van 3 TB naar 8 TB. Packages van 1TB overzetten naar 3 TB schijf. Tot slot 1 TB schijf eruit en de 8 TB schijf erin. De 3 TB schijf blijft op z'n plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@FrankHe Ben ik dan niet alle instellingen en rechten kwijt op mappen? Ben nu namelijk blij dat alles werkt en ben bang dat zo meteen alles opnieuw moet gaan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Eppo © schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:37:
@FrankHe Ben ik dan niet alle instellingen en rechten kwijt op mappen? Ben nu namelijk blij dat alles werkt en ben bang dat zo meteen alles opnieuw moet gaan instellen.
Volgens mij is het zo wanneer je shares verplaatst van het ene naar het andere volume dat de rechten worden overgenomen. Bij de tweede ronde van 1 TB naar 3 TB schijf zal het naar ik verwacht goed gaan. Bij de eerste ronde van interne 3 TB naar externe 8 TB schijf zou het kunnen zijn dat de rechtenstructuur niet netjes meekomt.

De beste oplossing is wellicht om een backup / restore te doen. Heb je op dit moment een externe backup van de huidige NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ik heb via het configuratiescherm wel een configuratieback-up gemaakt, maar daar zitten volgens mij weer niet de packages in (Sonarr, Radarr, etc). Of bedoelde je echt een 1 op 1 backup van de gehele nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Eppo © schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:30:
Ik heb via het configuratiescherm wel een configuratieback-up gemaakt, maar daar zitten volgens mij weer niet de packages in (Sonarr, Radarr, etc). Of bedoelde je echt een 1 op 1 backup van de gehele nas?
Naast systeembackup en backup van de packages ook een backup van de data. De packages kun je volgens mij verhuizen, ze staan nu op Volume 1 (de 1 TB schijf) maar kun je omzetten naar Volume 2 (de 3 TB schijf). Dat is dus stap 2 in het proces. Stap 1 is het kopiëren van de data van de 3 TB naar de 8 TB schijf. Maar je kunt het dus ook anders doen door een backup te restoren. Dan heb je wel een vierde schijf nodig die als externe backup dient. Een backup is trouwen altijd een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

FrankHe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Ik ken Spotweb niet maar voor relationele databases in het algemeen geld dat ze in beginsel heel snel zijn mits de SQL queries goed omgaan met joins van verschillende tabellen en de indexering correct is aangelegd. Met even snel zoeken heb ik de volgende link gevonden: https://github.com/spotwe...eb/wiki/Handy-SQL-Query's
Wellicht dat het helpt als je de database opschoont en oude data die niet meer nodig is weghaalt.
Die pagina had ik al eens gevonden... Maar ik zal nog eens kijken of ik de database niet wat compacter kan maken. Gezien de takedowns zijn er toch niet veel spots meer die de 1100 dagen retentie van mijn newsprovider halen.... Tnx!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 17:57
Ik ben al een paar dagen aan het spitten op Google maar kom er niet uit;

Stel dat ik een Synology neer zet voorzien van meerdere HDD's in combinatie met een IP-camera en Surveilance Station op de NAS.
* Kan ik Surveilance Station zo inrichten dat deze een 'eigen' HDD gebruikt terwijl de andere HDD('s) voor mijn reguliere bestanden gereserveerd blijven?
* Kan de Synology de HDD('s) individueel 'hibernaten'? De HDD('s) voor regulier gebruik hoeven lang niet permanent te draaien, de schijf voor de camera beelden logischerwijs wel voor opname.

Of kan ik beter een separate (of mijn huidige oude DS115J) voor de camera beelden gebruiken om eea zo gescheiden te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Jamesz Ik denk dat je dat mogelijk gedeeltelijk kunt bereiken met behulp van een USB HDD waar je de camerabeelden op opslaat. Of dat ook je hibernation idee kan uitvoeren denk ik niet, zeker als je je surv.stat zo inricht dat deze bewegingsdetectie gebruikt, dan moet er iets wakker blijven. Kwestie van testen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 10:15
Ik heb al geruime tijd last van dat 1 schijf constant de melding geeft: systeempartitie mislukt. Soms werkt het als ik in opslagbeheer -> Overzicht -> herstellen druk. Maar andere keren doet die niks.

Smart waardes zijn verder allemaal goed en ook de integriteitstatus. Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen? Heb de schijf er al eens uitgehaald toen de nas uit stond en er weer goed ingedrukt. Dit maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsm staat op elke schijf in je Nas op een systeem partitie in een mirror met elkaar.
De kreet "systeem partitie mislukt" is een heel slechte vertaling van "system partition failure" wat betekent dat DSM heeft geconstateerd dat de systeem partities van de verschillende disken niet meer gelijk zijn aan elkaar..

Als een uitgebreide S.M.A.R.T. test van alle disken geen problemen aan het licht brengt is er niets mis met de disken zelf en moet je dus proberen die systeem partitie weer te herstellen.

Als je een vorm van raid gebruikt is dat simpel.
Je haalt de betreffende disk eruit, hangt hem aan je PC en verwijdert alle partities (niet formateren).
Stopt de disk weer in je Nas en DSM zal gaan recoveren en dus ook de systeem partitie weer herstellen.
Je zou kunnen proberen alleen de systeem partitie te verwijderen, maar ik weet niet of dat gaat werken, maar proberen kan geen kwaad.

Er is een risico dat als je maar twee disken in je systeem hebt, DSM nooit met zekerheid kan zeggen welke partitie niet meer in orde is en welke niet, omdat het enkel een mirror set is.
Als je meerdere disken hebt kan DSM vanuit het principe "meeste stemmen gelden) voorspeellen welke disk fout zit.

Heb je geen raid dan backup je de data, verwijder zoals hierboven beschreven de partities en restore de data na terugzetten van de disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 10:15
Ben(V) schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:02:
Dsm staat op elke schijf in je Nas op een systeem partitie in een mirror met elkaar.
De kreet "systeem partitie mislukt" is een heel slechte vertaling van "system partition failure" wat betekent dat DSM heeft geconstateerd dat de systeem partities van de verschillende disken niet meer gelijk zijn aan elkaar..

Als een uitgebreide S.M.A.R.T. test van alle disken geen problemen aan het licht brengt is er niets mis met de disken zelf en moet je dus proberen die systeem partitie weer te herstellen.

Als je een vorm van raid gebruikt is dat simpel.
Je haalt de betreffende disk eruit, hangt hem aan je PC en verwijdert alle partities (niet formateren).
Stopt de disk weer in je Nas en DSM zal gaan recoveren en dus ook de systeem partitie weer herstellen.
Je zou kunnen proberen alleen de systeem partitie te verwijderen, maar ik weet niet of dat gaat werken, maar proberen kan geen kwaad.

Er is een risico dat als je maar twee disken in je systeem hebt, DSM nooit met zekerheid kan zeggen welke partitie niet meer in orde is en welke niet, omdat het enkel een mirror set is.
Als je meerdere disken hebt kan DSM vanuit het principe "meeste stemmen gelden) voorspeellen welke disk fout zit.

Heb je geen raid dan backup je de data, verwijder zoals hierboven beschreven de partities en restore de data na terugzetten van de disk.
Thx, dat binnenkort maar eens doen dan! Gelukkig zitten er 6 disks in deze pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik heb uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een DS918+ in huis gehaald. Ik heb dan op reddit gekeken naar de tutorial voor een media setup en daar gebruikt men heel graag OpenVPN. Ik zie dan dat 1 van de prerequisites is op je OpenVPN username/password enzovoort al klaar te hebben liggen. Ik lees ook veel dat OpenVPN je 2 gratis licenses geeft.
Hoe kom ik juist aan die gegevens? Heeft Synology al een gratis license erbijzitten? Moet ik eerst OpenVPN installeren op mijn Synology vooraleer ik verder kan?

BNet tag: whodares#1162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
whodares schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:21:
Ik heb uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een DS918+ in huis gehaald. Ik heb dan op reddit gekeken naar de tutorial voor een media setup en daar gebruikt men heel graag OpenVPN. Ik zie dan dat 1 van de prerequisites is op je OpenVPN username/password enzovoort al klaar te hebben liggen. Ik lees ook veel dat OpenVPN je 2 gratis licenses geeft.
Hoe kom ik juist aan die gegevens? Heeft Synology al een gratis license erbijzitten? Moet ik eerst OpenVPN installeren op mijn Synology vooraleer ik verder kan?
openvpn is opensource en dus geen beperking op licenties. Gewoon beginnen met VPN server op je synology installeren. OpenVPN app op je devices zetten. Op je Router de juiste porten openzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

elsinga schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Die pagina had ik al eens gevonden... Maar ik zal nog eens kijken of ik de database niet wat compacter kan maken. Gezien de takedowns zijn er toch niet veel spots meer die de 1100 dagen retentie van mijn newsprovider halen.... Tnx!
Inmiddels nogmaals deze query gedraaid (die de vorige keer weinig leek te doen) en dat leverde na een hoop wachten met ondertussen een 100% Volume indicatie een behoorlijke snelheidswinst op!
Optimize database, to save diskspace.
OPTIMIZE TABLE `commentsxover` , `spotsstatelist` , `nntp` , `spots` , `spotsfull`;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
Hulliee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:36:
[...]

openvpn is opensource en dus geen beperking op licenties. Gewoon beginnen met VPN server op je synology installeren. OpenVPN app op je devices zetten. Op je Router de juiste porten openzetten.
Ja, maar ik heb toch geen account met VPN server? Ik probeer volgende guide te volgen: https://www.reddit.com/r/...dia_advanced_setup_guide/

Het lijkt me toch dat je hiervoor een account van derden nodig hebt, of zie ik dat nu totaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 18:50
Gisteren kwam 1 van de 2 schijven (raid1) zonder stroom te zitten en heb ik dat niet doorgehad. Vandaag heb ik de slechte kabel vervangen maar DSM kon niks meer met die schijf dus heb ik de partities maar verwijderd om te rebuilden. Dat loopt nu zonder problemen al duurt het lang. Wat ik wel bemerk is dat ik sindsdien geen downloads meer kan toevoegen in Download Station. Deze geeft meteen de melding "bewerking is mislukt". Heeft dit met het rebuilden te maken? Ik heb Download Station al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar de melding blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
whodares schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:24:
[...]

Ja, maar ik heb toch geen account met VPN server? Ik probeer volgende guide te volgen: https://www.reddit.com/r/...dia_advanced_setup_guide/

Het lijkt me toch dat je hiervoor een account van derden nodig hebt, of zie ik dat nu totaal verkeerd?
In de genoemde guide laat men Transmission via een VPN verbinding downloaden. Dit is een extra toevoeging om het download verkeer te verbergen. Je hebt hiervoor dus een account nodig bij een VPN service provider. Het gebruik van een VPN verbinding is overigens optioneel.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whodares
kraades schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:01:
[...]

In de genoemde guide laat men Transmission via een VPN verbinding downloaden. Dit is een extra toevoeging om het download verkeer te verbergen. Je hebt hiervoor dus een account nodig bij een VPN service provider. Het gebruik van een VPN verbinding is overigens optioneel.
Ik weet dat de VPN optioneel is. Aangezien er zoveel gebruikers zijn, vroeg ik me af of er een manier was om gratis een license te krijgen. Zo neen, zijn er dan VPN's die aan te raden zijn? Ik heb enkele keren NordVPN zien passeren en vroeg me af of dat de moeite waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

whodares schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:33:
[...]
Ik weet dat de VPN optioneel is. Aangezien er zoveel gebruikers zijn, vroeg ik me af of er een manier was om gratis een license te krijgen. Zo neen, zijn er dan VPN's die aan te raden zijn? Ik heb enkele keren NordVPN zien passeren en vroeg me af of dat de moeite waard was.
Je kunt natuurlijk zelf een vpn server opzetten, bijvoorbeeld thuis op je Synology server als je dat bedoelt en jouw server dat ondersteunt. Check dan de handleiding van OpenVPN op Synology.

Of wil je juist anoniem naar buiten bellen? Dan dus any bestaande kopen. Check wat reviews, kijk of er een syno client is, doe een maand trial of abo.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
[...]

De twee gratis licenties die je eerder noemde zijn voor het aantal connected devices op de VPN server dus daar heb je niks aan.

Ik ken geen gratis VPN service providers maar dat wilt niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik ben daarvan niet op de hoogte. Zelf gebruik ik de betaalde dienst van PIA.

Edit:

Beetje off topic maar zie hier mijn opzet:
Simon's Blog: NZBGet via OpenVPN op Synology (Docker)
Ik gebruik een aparte OpenVPN client container.

Het gehele plaatje:
Simon's Blog: NZBGet, Sonarr, Radarr en Bazarr op Synology (Docker)

[ Voor 20% gewijzigd door technorabilia op 17-03-2020 22:52 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:30
[...]

Gratis vpn wil je niet. Dan zul je namelijk niet anoniem zijn. Er was ooit een browser plugin genaamd Hola die gratis vpn aanbood. Bleek dat alle privacy data werd verkocht door ze.
Gewoon even goed zoeken, Pia en Nordvpn zijn bekende goeie. Ik ben zelf fan van Airvpn ivm de vele instelmogelijkheden icm Synology en het uitstekende forum.

Bronvermeldingen toegevoegd.

Succes bij je zoektocht en laat ons weten welke en op basis waarvan je er een hebt gekozen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bongoarnhem op 18-03-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
whodares schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:24:
[...]

Sorry, mijn verkeerde aanname. Je kan vpn op je nas draaien en zo naar je nas een vpn verbinding opzetten. Of vanuit je nas naar een vpn provider een verbinding opzetten. Die laatste hoeft natuurlijk niet gratis te zijn, maar zo’n provider heeft in regel niets met synology te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@whodares

Even voor de duidelijkheid omdat daar vaak veel verwarring over bestaat.
VPN kan op twee manieren gebruikt worden en dat is vanuit je Nas gezien als client of als server.

Als je vanaf het internet veilig bij je Nas wilt komen installeer je een VPN server op je Nas (zit in het package center van Synology) en gebruik je op het device (PC, telefoon, tablet) waar je mee naar je Nas wilt connecten een VPN client.

Wil je echter vanaf je Nas via een VPN het internet op dan gebruik je aan de Nas kant een VPN client en heb je een VPN server van een VPN service provider op het internet nodig.
Daar is dus een abonnement van zo'n provider voor nodig en die zijn meestal niet gratis.
Zelf gebruik ik een drie jaar abbonement van NordVPN.

Wil je gratis dan heeft "hide.me" een gratis versie met beperkingen.
Zie:
https://hide.me/en/pricing#freevspaid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whodares
Iedereen bedankt voor de tips. Ik heb besloten om momenteel nog zonder VPN te werken tot dat ik deze wat meer heb kunnen vergelijken. Op zich heb ik op mijn pc zelf ook nooit een VPN gebruikt, dus ik ga momenteel gewoon verderdoen zoals hiervoor. Misschien dat ik later wel een VPN zal gebruiken, maar momenteel zie ik er het nut niet van in. Als ik me hier in vergis mag je dit altijd zeggen en uitleggen waarom. Anoniem torrenten heb ik in al deze jaren nog nooit gedaan en heb er nog nooit problemen door gekregen.

In plaats van de haugene package te installeren heb ik linuxserver:transmission in mijn docker gezet en deze verbonden met mijn sonarr. Deze setup werkt tot nu toe heel goed. Nu enkel oppassen dat ik er niet teveel ineens inzet, want Telenet (België) gebruikt nog steeds datalimieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Het gebruik van VPN ten behoeve van het afschermen van je internetgebruik is naar mijn mening veelal slechts een schijnveiligheid en zoals hierboven al vermeld regelmatig zelfs het compleet tegenovergestelde.

Het andere argument van de onveilige WiFi-netwerken begint ook een beetje achterhaald te raken omdat eigenlijk alle websites tegenwoordig standaard via HTTPS communiceren. Als je een netwerk echt niet vertrouwd dan moet je er geen verbinding mee maken, punt!

Ik gebruik de Synology VPN Server eigenlijk alleen om met mijn laptop van afstand verbinding te maken met mijn eigen netwerk zodat ik bijvoorbeeld veilig de instellingen in mijn router kan aanpassen en andere zaken binnen het netwerk kan beheren.

[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 18-03-2020 15:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTTPS bied uiteraard geen enkel beveiliging, dat is enkel encryptie.
Het grote gevaar van ander wifi netwerk gebruiken dan je eigen thuis accesspoint, is dat je geen enkele controle op heb wie of wat het access point beheert en dat het vrij simpel is om je voor te doen als een betrouwbaar accespoint en dan in feite heel simpel toegang te krijgen tot je device.
Je bouwt een (https) connectie op met software dat op dat access point draait en die stuurt dat weer vrolijk door naar waar je eigenlijk heen wilt en ondertussen kunnen ze alle data zien die heen en weer gaat en jij merkt daar niets van.
Dit is het klassieke "man in the middel" hack.
Niet zo erg voor wat WhatsApp berichten maar levensgevaarlijk als je ook even gaat internet bankieren of zo iets.

Als je een VPN provider gebruikt dan wordt er een VPN tunnel tussen je device en de vpn provider opgezet en ook al doe je dat via een corrupt accespoint dan kan die daar niet tussen komen omdat je end-to-end encryptie hebt.

Dus ik heb geen idee hoe je de stelling zou kunnen onderbouwen dat wifi-netwerk (met name publieke) niet gevaarlijk zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jamesz schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:22:
Ik ben al een paar dagen aan het spitten op Google maar kom er niet uit;

Stel dat ik een Synology neer zet voorzien van meerdere HDD's in combinatie met een IP-camera en Surveilance Station op de NAS.
* Kan ik Surveilance Station zo inrichten dat deze een 'eigen' HDD gebruikt terwijl de andere HDD('s) voor mijn reguliere bestanden gereserveerd blijven?
* Kan de Synology de HDD('s) individueel 'hibernaten'? De HDD('s) voor regulier gebruik hoeven lang niet permanent te draaien, de schijf voor de camera beelden logischerwijs wel voor opname.

Of kan ik beter een separate (of mijn huidige oude DS115J) voor de camera beelden gebruiken om eea zo gescheiden te houden?
Ja hoor, je kunt een gedeelde map aanmaken op een schijf die geen onderdeel is van een evt. RAID setup en daar je camerabeelden op opslaan. Zo doe ik het ook met mijn 218play/215j en 411+. De schijven laten downspinnen kan ook worden ingesteld, zij het volgens mij niet individueel. Maar de NAS weet zelf wel wanneer de schijf minder toeren kan gaan maken. Bij het continu opslaan van beelden zal dit dus in principe nooit zijn, waar je data-schijf of schijven na een x aantal minuten (zelf op te geven) kunnen downspinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook een goedkope usbdisk aan je Nas hangen voor je camera beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:31:
HTTPS bied uiteraard geen enkel beveiliging, dat is enkel encryptie.
Het grote gevaar van ander wifi netwerk gebruiken dan je eigen thuis accesspoint, is dat je geen enkele controle op heb wie of wat het access point beheert en dat het vrij simpel is om je voor te doen als een betrouwbaar accespoint en dan in feite heel simpel toegang te krijgen tot je device.
Je bouwt een (https) connectie op met software dat op dat access point draait en die stuurt dat weer vrolijk door naar waar je eigenlijk heen wilt en ondertussen kunnen ze alle data zien die heen en weer gaat en jij merkt daar niets van.
Dit is het klassieke "man in the middel" hack.
Niet zo erg voor wat WhatsApp berichten maar levensgevaarlijk als je ook even gaat internet bankieren of zo iets.

Als je een VPN provider gebruikt dan wordt er een VPN tunnel tussen je device en de vpn provider opgezet en ook al doe je dat via een corrupt accespoint dan kan die daar niet tussen komen omdat je end-to-end encryptie hebt.

Dus ik heb geen idee hoe je de stelling zou kunnen onderbouwen dat wifi-netwerk (met name publieke) niet gevaarlijk zouden kunnen zijn.
Ik lees een beetje een klok en klepel in je betoog over de man in the middle attack. Daarom hebben we third-parties die certificaten ondertekenen en dat is het bestaansrecht van rootcertificaten. Ik zou zeggen, lees je even in in de materie voordat je in de pen klimt.

Om toegang tot je apparaat te verkrijgen hoef je niet eens te surfen. Alleen verbinding maken met het netwerk maakt je al kwetsbaar voor indringers. Geregeld hebben mensen gedeelde mappen openstaan zonder dat ze het zelf door hebben. Maar dat is wel heel gemakkelijk. Iets ingewikkelder zijn eventuele andere openstaande poorten van applicaties die op je apparaat draaien. En tot slot hebben we de black hat achtige zaken als wormen die het leven onaangenaam kunnen maken. Een VPN kan daar wellicht een beetje tegen helpen maar het is veel beter om je shares en poorten gewoon niet open te hebben. En als je een netwerk niet vertrouwd dan moet je er gewoon niet mee verbinden. Gebruik je telefoon en maak even je eigen hotspot.
Ben(V) schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:02:
Als het niet te veel cameras zijn en eventuele uitval geen probleem is dan is USB wellicht een optie. Ik weet alleen niet of je Surveillance Station kunt instellen met een USB drive als target? Persoonlijk ben ik wel fan van een mooie SHR-1 mirrorset. Dat is veel robuuster dan een enkele schijf. Maar goed das niet de oorspronkelijke vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door FrankHe op 19-03-2020 09:40 . Reden: reacties samengevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm... klok en klepel?

Misschien spiegel en struisvogel, maar blijf jij maar gerust denken dat wifi volkomen veilig is hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ben(V) schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:18:
Hmm... klok en klepel?

Misschien spiegel en struisvogel, maar blijf jij maar gerust denken dat wifi volkomen veilig is hoor.
Dat zie ik hem nergens beweren, wat maakt het toch zo dat je antwoorden vaak nogal passief-agressief op mij overkomen. Lees ik dingen verkeerd in je antwoorden? Dit is een oprechte vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:03
Ben(V) schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:02:
Nee dat kan niet: SStation vereist een vast volume op een niet verwisselbaar medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:18:
Hmm... klok en klepel?

Lees mijn reactie misschien nog een keer voordat je weer reageert. Je bewering over HTTPS klopt gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Een goed geïmplementeerde https service voorkomt inderdaad een mitm attack.

Het is wel zo dat veel websites een http aanvraag nog redirecten naar https en daar gaat het nog wel eens mis. Als er geen hsts policy aanwezig is kan de mitm de redirect naar https blokkeren en zodoende de http verbinding inzien.

Verder ziet de isp bij gebruik van een vpn verbinding alleen dat ik verbinding maak met de vpn server. Verder gaat *alle* verkeer via de tunnel.

Vandaar dat ik "buitenshuis" toch altijd vpn verbinding maak.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Stomme vraag misschien, maar ik kan het antwoord niet vinden, als deze er is.

Ik wil drive mappings maken voor de NAS, maar wil niet alle mappen apart gaan mappen. Mappen naar de root van de NAS (dus b.v. \\NAS\) vindt Windows 10 niet zo leuk. Kan ik op de Syno een (symbolic) share aanmaken die verwijst naar de root o.i.d. om hier omheen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Sp33dFr34k schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:12:
[...] Mappen naar de root van de NAS (dus b.v. \\NAS\) vindt Windows 10 niet zo leuk. [...]
Dit begrijp ik niet helemaal, wat vindt Win10 daar niet leuk aan? Ik heb hier vele soortgelijke verbindingen in mijn snelle toegangslijst van de verkenner staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JdM schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:15:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal, wat vindt Win10 daar niet leuk aan? Ik heb hier vele soortgelijke verbindingen in mijn snelle toegangslijst van de verkenner staan?
Snelle toegang is iets anders dan een drive mapping. Ik heb nu 5 drive mappings gemaakt, werken alle top, behalve die verwijst naar de root van je NAS. Het is blijkbaar nodig (bevestigd als ik erop google) dat je een hostnaam gevolgd door een sharenaam gebruikt. Maar de root heeft geen share, vandaar het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Sp33dFr34k schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:17:
[...]

Snelle toegang is iets anders dan een drive mapping. Ik heb nu 5 drive mappings gemaakt, werken alle top, behalve die verwijst naar de root van je NAS. Het is blijkbaar nodig (bevestigd als ik erop google) dat je een hostnaam gevolgd door een sharenaam gebruikt. Maar de root heeft geen share, vandaar het probleem.
Is dit wat je dan bedoelt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddIi-jh3VI8grle1er1HJbFwBeY=/f/image/4vE3wXb0SJ6s3l3hhvlNjtNK.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Sp33dFr34k
Niet helemaal hetzelfde maar ik heb een algemene share die "Share" heet en symbolic link de overige zaken naar deze share. Vanuit Windows benader ik deze via \\mynas\share.

Edit:
Dit dus...
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

[ Voor 24% gewijzigd door technorabilia op 22-03-2020 20:23 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:17
Hey ik heb bij mij thuis een PC die ik via WOL aan kan zetten en met UltraVNC remote kan benaderen.
Werkt prima thuis, maar ik ben nu vanwege Corona in het buitenland gevlucht :P

Ergens gaat er iets fout, ik krijg een time-out van de ultra VNC. Voordat ik wegging werkte het wel via mijn telefoon, dus ik denk dat de PC toch uit is gegaan.

Wat wel werkt is mijn synology NAS (DS218 play). Nu wil ik het volgende proberen:

1. Via mijn synology nas, die ik wel remote kan benaderen, een WOL signaal zenden.

2. Echter heb ik geen mac adres, wellicht staat dat nog in de router (standaard proximus ding). Kan ik dat proberen via mijn synology? er zit geen browser op...

3. Dus ben ik nu bezig met lynx (danwel links) te installeren, echter kom ik niet verder (mijn linux kennis is te beperkt denk ik).
De opdracht 'make' wordt niet herkend. Iemand enig idee of het mogelijk is om een browser te installeren?

[ Voor 41% gewijzigd door Zeus op 23-03-2020 12:44 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Zeus
Misschien kun je met arp -a nog wat info krijgen? Op de command line van de Synology.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Vraag over Surveillance Station in een HA opstelling.

We hebben nog 2x een identieke Synology (RS818+) over die we in willen zetten tbv. camerabeveiliging rond het pand. Ideaal gezien zou ik dit in een HA opstelling doen, maar ik meen al ontdekt te hebben dat dit niet gaat werken/ondersteund wordt. Alternatief zou zijn om een shared folder sync op de achtergrond mee te laten lopen zodat de beelden altijd in beide panden aanwezig zijn. Is dit de beste oplossing of is er met bestaande apparatuur een betere opstelling mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
gastje01 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:44:
Vraag over Surveillance Station in een HA opstelling.

We hebben nog 2x een identieke Synology (RS818+) over die we in willen zetten tbv. camerabeveiliging rond het pand. Ideaal gezien zou ik dit in een HA opstelling doen, maar ik meen al ontdekt te hebben dat dit niet gaat werken/ondersteund wordt. Alternatief zou zijn om een shared folder sync op de achtergrond mee te laten lopen zodat de beelden altijd in beide panden aanwezig zijn. Is dit de beste oplossing of is er met bestaande apparatuur een betere opstelling mogelijk?
Mijn ervaring is dat de Synology systemen enorm stabiel zijn. Een HA setup vindt ik in deze persoonlijk een beetje overkill. Als je zorgt voor degelijke overspanningsbeveiliging op alle kabels en de NAS achter een degelijke UPS zet dan moet je volgens mij zorgeloos drie tot vijf jaar kunnen draaien. De enige defecten die ik heb meegemaakt zijn versleten schijven en versleten voedingen. Doorgaans ruim na de gegeven vijf jaar. Het is geen slecht idee om de tweede NAS voor de databackup te gebruiken en in te richten als manual failover voor de eerste unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@gastje01
De package wordt wel ondersteund op de RS818+:
https://www.synology.com/...packages/HighAvailability
Of is er iets anders niet compatibel?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
FrankHe schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:05:
[...]

Mijn ervaring is dat de Synology systemen enorm stabiel zijn. Een HA setup vindt ik in deze persoonlijk een beetje overkill. Als je zorgt voor degelijke overspanningsbeveiliging op alle kabels en de NAS achter een degelijke UPS zet dan moet je volgens mij zorgeloos drie tot vijf jaar kunnen draaien. De enige defecten die ik heb meegemaakt zijn versleten schijven en versleten voedingen. Doorgaans ruim na de gegeven vijf jaar. Het is geen slecht idee om de tweede NAS voor de databackup te gebruiken en in te richten als manual failover voor de eerste unit.
Ik ben ook niet bang voor het falen van de hardware. Alles zit netjes achter een UPS in een gekoelde ruimte. Waar t mij om gaat is dat wanneer bij inbraak iets sloopt of een brandblusser leeg spuit in je MER (dit verzin ik niet) we de beelden nog hebben in het andere pand. De apparatuur is er al, geen reden om t niet te gebruiken.
kraades schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:33:
@gastje01
De package wordt wel ondersteund op de RS818+:
https://www.synology.com/...packages/HighAvailability
Of is er iets anders niet compatibel?
Ik zie daar niet staan of t ook met HA werkt. Als dat wel zo is, heb ik dan het dubbel aantal camera licenties nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@gastje01
Onderstaande tekst suggereert dit wel:

Surveillance Station: If the service is switched to the server that has a lower maximum camera capacity, the IP cameras that exceed the limit will be stopped.

Maar ik heb er geen ervaring mee. Als ik jou was zou ik een vraag stellen aan Synology support.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
gastje01 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:05:
[...]

Ik ben ook niet bang voor het falen van de hardware. Alles zit netjes achter een UPS in een gekoelde ruimte. Waar t mij om gaat is dat wanneer bij inbraak iets sloopt of een brandblusser leeg spuit in je MER (dit verzin ik niet) we de beelden nog hebben in het andere pand. De apparatuur is er al, geen reden om t niet te gebruiken.

[...]

Ik zie daar niet staan of t ook met HA werkt. Als dat wel zo is, heb ik dan het dubbel aantal camera licenties nodig?
Duidelijk, dank voor de toelichting. Je kunt bijvoorbeeld snapshot replication gebruiken om de data te repliceren van de eerste naar de tweede NAS. Dat is in dit geval denk ik de mooiste oplossing omdat de bestanden dan in beginsel direct leesbaar zijn en niet zoals bij Hyper Backup je eerst via Hyper Backup Vault de boel ergens moet neerzetten voordat je de daadwerkelijke bestanden kunt benaderen.
kraades schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:43:
@gastje01
Onderstaande tekst suggereert dit wel:

Surveillance Station: If the service is switched to the server that has a lower maximum camera capacity, the IP cameras that exceed the limit will be stopped.

Maar ik heb er geen ervaring mee. Als ik jou was zou ik een vraag stellen aan Synology support.
Dat gaat er om dat je voldoende camera licenties moet hebben. Als je dat in orde hebt dan is er niet aan de hand. Ik weet niet exact hoe de licentievoorwaarden zijn, of je in en HA opstelling dubbele licenties moet aanschaffen of dat je ze op beide machines kunt activeren? Ik ga er voor het gemak van uit het het een concurrent licentie is, dus gewoon dezelfde licentie op beide machines.

Stel je gaat zeven cameras inzetten, de NAS komt met twee licenties, je vult deze aan met een vier-pack en een losse licentie, dat maakt totaal zeven. Installeer deze op beide machines en het zou volgens mij moeten gaan werken.

[ Voor 34% gewijzigd door FrankHe op 23-03-2020 21:12 . Reden: reactie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@FrankHe @gastje01
Ik vond het niet direct duidelijk worden uit de tekst maar ik vond hier ook nog het volgende:

If you have deployed Synology High Availability or a CMS failover server, there’s no need to purchase extra license keys for the failover server, as the licenses will be automatically migrated to the failover server when needed.

Dus als ik het goed begrijp heb je inderdaad geen dubbele licenties nodig.

---

Over het HA concept. Omdat beide nodes lokale storage hebben worden alle writes door de HA package gerepliceerd tussen de servers. Dus die functionaliteit zit al ingebakken. Let op ik heb geen hands-on ervaring maar er is documentatie aanwezig die e.e.a. uitleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 23-03-2020 22:01 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
kraades schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:00:
@FrankHe @gastje01
Ik vond het niet direct duidelijk worden uit de tekst maar ik vond hier ook nog het volgende:

If you have deployed Synology High Availability or a CMS failover server, there’s no need to purchase extra license keys for the failover server, as the licenses will be automatically migrated to the failover server when needed.

Dus als ik het goed begrijp heb je inderdaad geen dubbele licenties nodig.

---

Over het HA concept. Omdat beide nodes lokale storage hebben worden alle writes door de HA package gerepliceerd tussen de servers. Dus die functionaliteit zit al ingebakken. Let op ik heb geen hands-on ervaring maar er is documentatie aanwezig die e.e.a. uitleggen.
Migreren klinkt logisch. Via een heartbeat interface hou je de 2 exact in sync. Heb alleen ervaring met het aanbieden van SMB shares en dat werkt perfect in een HA opstelling. Punt is echter dat daar geen licentie nodig is en t gewoon werkt.

Nu ik er verder over na denk moet ik toch terug naar de tekentafel. De camera’s zitten namelijk “los” achter de Syno en zijn verder nergens verbonden met ons reguliere netwerk. HA opstellling gaat op die manier nooit werken. Als de “hoofd” Syno uit valt kan de slave niet aan de camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:58
Ik heb Docker op een 418Play. Zou graag willen beginnen met een centrale ebookserver.

Denk aan zowel Calibre-Web als aan Uqoobuity. Ik kan wel tutorials vinden maar eigenlijk niet echt goed waarin het vanaf het begin wordt uitgelegd.

Mijn eerste vraag, moet ik, als ik als doel heb een centrale ebookserver, een aparte shared folder maken voor de ebooks die op deze server staan? Dus een nieuwe shared folder maken naast 'homes', 'photo', 'video' etc? Heeft dat de voorkeur boven gewoon naar de map 'ebooks' in Drive verwijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@brambello
De library zal ergens in een directory staan in de docker container en deze zal worden gemapt naar een directory op je nas. Hoe je die directory beschikbaar maakt is aan jou.

Edit:
Hier is bijvoorbeeld een image:
https://hub.docker.com/r/linuxserver/calibre-web

Je ziet hier de mapping:
-v path to calibre library:/books

Ik zie ook dat er Google Drive integratie beschikbaar is maar je hebt niet voor niks een Synology... ;)

[ Voor 41% gewijzigd door technorabilia op 24-03-2020 17:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Ik heb 4 harddisks (4x WD red 4 TB) in mijn Nas staan (DS 415+).
Mijn nas gebruik ik maar heel af en toe (1-2x per jaar).

Toen ik laatst mijn Nas weer eens heb aangezet kreeg ik een dag later deze foutmelding:
'storage pool 1 was degraded 3/4 please repair it'
Iemand een idee hoe dit kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIYJT5MwuD_LGAiKkOGHioBO80Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAQoqo5KDVaS8DCg2bX0Em1v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

-_- schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:23:
Ik heb 4 harddisks (4x WD red 4 TB) in mijn Nas staan (DS 415+).
Mijn nas gebruik ik maar heel af en toe (1-2x per jaar).

Toen ik laatst mijn Nas weer eens heb aangezet kreeg ik een dag later deze foutmelding:
'storage pool 1 was degraded 3/4 please repair it'
Iemand een idee hoe dit kan?

[Afbeelding]
Ja kijk eens naar je storage manager. Onderin kun je ook zien dat 1 schijf ongebruikt is. Schijf kan mogelijk defect zijn of defecte sectoren oid.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Step schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:30:
[...]

Ja kijk eens naar je storage manager. Onderin kun je ook zien dat 1 schijf ongebruikt is. Schijf kan mogelijk defect zijn of defecte sectoren oid.
Ik het een SMART test uitgevoerd.
Krijg uit deze test niet echt foutmeldingen te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K-2mAVHX5vpo1yGsx2-wiaoRQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXIM6WzXKZhkD3AuF8arBXTc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOhDCE5jm4_2PWQLij9tIALBnFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0UnXjXJJTv14N1jrv478w8e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan eventueel de schijf herstellen (ben ik dan niet al mijn gegevens kwijt? Of staan deze op mijn andere 3 HD opgeslagen)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaI1Vv8u85vBMtFiumrCRwH5Bfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaESkYDHGh8IOj9CEcuWYtG3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door -_- op 25-03-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

-_- schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Ik het een SMART test uitgevoerd.
Krijg uit deze test niet echt foutmeldingen te zien
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan eventueel de schijf herstellen (ben ik dan niet al mijn gegevens kwijt? Of staan deze op mijn andere 3 HD opgeslagen)?
[Afbeelding]
Lezen wat de Synology aan geeft. Hij zegt zelf ook dat er 1 schijf kapot mag zijn. De fouttolerantie is 1 schijf. De kapotte schijf kun je vervangen voor een nieuwe en dan het herstel proces starten. Al je gegevens blijven bewaard tenzij er nog een schijf in de tussentijd kapot gaat (en hoe langer je wacht, hoe groter de kans). :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Probleem: sinds kort lijkt mijn DS918+ in de war te zijn. Als ik met Package Center naar Installed ga (omdat er packages geupdate moeten worden), dan blijven alle packages die aandacht nodig hebben op "Getting status" staan. Ook zie ik in Docker mijn draaiende containers niet meer, die schermen blijven op "Loading" staan. Containers draaien overigens prima.

Ik draai de laatste DSM versie (6.2.2-94222) update 4) en heb al geprobeerd of herstarten van de 918+ wat hielp, maar nee dus.

Iemand een idee waar dit vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Step schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:36:
[...]

Lezen wat de Synology aan geeft. Hij zegt zelf ook dat er 1 schijf kapot mag zijn. De fouttolerantie is 1 schijf. De kapotte schijf kun je vervangen voor een nieuwe en dan het herstel proces starten. Al je gegevens blijven bewaard tenzij er nog een schijf in de tussentijd kapot gaat (en hoe langer je wacht, hoe groter de kans). :)
denk dat ik eerst ga proberen deze schijf opnieuw te herstellen. Weet niet eens in hoeverre de schijf kapot is. De SMART test geeft namelijk geen beschadigde sectoren aan.

Of is dat een slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 23:49
Heeft iemand let's encrypt met import via configuratiescherm goed werkend? Bij elke reboot staat het Synolgy certificaat als standaard en krijg ik (uiteraard) een foutmelding in de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@elsinga
Command line bijvoorbeeld synopkg status FileStation en docker ps werken wel snel?
Misschien nog iets in bijzonders in top?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Docker ps levert een foutmelding op: Got permission denied while trying to connect to the Docker daemon socket at unix:///var/run/docker.sock: Get http://%2Fvar%2Frun%2Fdocker.sock/v1.39/containers/json: dial unix /var/run/docker.sock: connect: permission denied

synopkg status FileStation geeft gewoon vrijwel direct FileStation package is started. Als ik hetzelfde doe met een package wat aandacht nodig heeft krijg ik andere output: synopkg status VideoStation
VideoStation package is stopped
Status: [1]

synopkg chkupgradepkg geeft na een paar seconden geen output. Idem synopkg upgradeall.

synopkg start VideoStation geeft na lang wachten Failed to start package 275.

Beide lijken dus ook via de CLI stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@elsinga
Docker commando's moeten als root worden uitgevoerd.

Heb je niet toevallig een disk ruimte probleem? Ergens onder het root file system misschien?

du -hs /*

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 26-03-2020 09:07 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

@kraades cd /root staat dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
ash-4.3# ls -al
total 21008
drwx------  5 root root 21442560 Jan 14 20:25 .
drwxr-xr-x 24 root root     4096 Jan 23 15:26 ..
-rw-------  1 root root     2105 Jan 26 10:13 .bash_history
drwx------  3 root root     4096 Jan 15 12:54 .cache
-rw-------  1 root root       16 May 16  2019 .esd_auth
drwx------  2 root root     4096 Jul 11  2019 .gnupg
-rw-r--r--  1 root root        0 May 16  2019 .mariadb_database_has_backedup
-rw-r--r--  1 root root     1113 Mar 31  2019 .profile
drwx------  2 root root     4096 Jan 23 15:28 .pulse
-rw-------  1 root root      256 May 16  2019 .pulse-cookie
-rw-r--r--  1 root root      402 May 21  2019 .wget-hsts

Grootte van . is wel erg hoog, lijkt niet te matchen met de rest.

Docker ps als root (middels sudo su, nu geen foutmeldingen) duurt heeeeeel lang en levert dan nog niets op. Analoog aan via de GUI op DSM, daar blijven de schermen ook leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@elsinga
Ik bedoelde het root file system dus de /.

du -hs --exclude=volume* /*

en

df -h | grep -v volume

/volume* wordt hier niet meegenomen...

En dan kijken of er ergens veel staat bijvoorbeeld misschien /var/log of elders.

[ Voor 174% gewijzigd door technorabilia op 26-03-2020 15:33 . Reden: aanvulling ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

@kraades, dank tot zover! Hoop dat we er achter kunnen komen wat er mis is...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
0       /bin
8.0K    /boot
0       /config
4.0K    /dev
9.5M    /etc
8.3M    /etc.defaults
4.0K    /initrd
0       /lib
0       /lib32
0       /lib64
4.0K    /lost+found
4.0K    /mnt
16K     /opt
du: cannot access â/proc/9241/task/9241/fd/3â: No such file or directory
du: cannot access â/proc/9241/task/9241/fdinfo/3â: No such file or directory
du: cannot access â/proc/9241/fd/3â: No such file or directory
du: cannot access â/proc/9241/fdinfo/3â: No such file or directory
0       /proc
21M     /root
14M     /run
0       /sbin
0       /sys
2.5M    /tmp
4.0K    /tmpRoot
891M    /usr
209M    /var
6.9M    /var.defaults

72M     /usr/bin
8.0K    /usr/etc
288M    /usr/lib
12M     /usr/lib32
0       /usr/lib64
1.2M    /usr/libexec
130M    /usr/local
27M     /usr/sbin
109M    /usr/share
255M    /usr/syno

71M     /var/cache
4.0K    /var/crash
12K     /var/db
2.6M    /var/dynlib
4.0K    /var/empty
8.2M    /var/lib
0       /var/lock
115M    /var/log
13M     /var/packages
12K     /var/quarantine
0       /var/run
12K     /var/services
24K     /var/spool
16K     /var/state
24K     /var/synobackup
12K     /var/target
304K    /var/tmp
40K     /var/update

Inderdaad wat logs in /var/logs en verder het nodige in /usr, maar dat is vrij normaal meen ik.

Daarnaast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/md0        2.3G  1.2G  1.1G  54% /
none            1.9G     0  1.9G   0% /dev
/tmp            1.9G  2.5M  1.9G   1% /tmp
/run            1.9G   14M  1.9G   1% /run
/dev/shm        1.9G  4.0K  1.9G   1% /dev/shm
none            4.0K     0  4.0K   0% /sys/fs/cgroup
cgmfs           100K     0  100K   0% /run/cgmanager/fs

Nog netjes ruimte, dat heb ik al eens anders gezien (logs van scheduled tasks in /root... dan kom je ook je Syno niet meer in per SSH).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 07:57
Ik ga binnenkort mijn DS416 met 4 schijven inrichten, maar nu ben ik een doemdenker :-) en zit ik met de vraag: of de schijf waar het OS op draait niet als belangrijk geacht moet worden?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als de schijf met het OS er mee stopt je niet heel veel meer aan je synology hebt, maar zoals gezegd misschien is dat doemdenken.

Of is een simpel antwoord hier op dat je gewoon moet starten met een raid oplossing met minimaal 2 schijven en dan draait je OS op twee schijven?

Daarbij leeft de korte vraag of de schijf met je OS niet meer belast wordt dan elke andere schijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 22:28
@AnnoyingThing DSM wordt sowieso op elke schijf geinstalleerd. Ongeacht hoe jij je NAS inricht en dit is weer een persoonlijke keuze. RAID Is geen backup dus ik zou meer daar naar kijken, of je belangrijke data op meerdere plekken aanwezig zijn.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
De Synology DSM Firmware staat inderdaad op alle schijven.

Ideaal is om zowel robuuste opslag middels SHR-1 of SHR-2 (de Synology variant van RAID) en een goede backup met versionering. Twee backups, een lokaal en een op een externe plek is helemaal de beste manier.

In de enterprise wereld gaat men uit van een factor 5 tot 7 voor opslag en backup. Stel je hebt 1 TB aan data dan kost het dus een factor 5 tot 7 om dat volledig veilig op te slaan zodat je data nooit verliest. Niet in alle gevallen nodig voor de gemiddelde thuisgebruiker maar het kan wel dienen ter bewustwording en inspiratie voor de keuzes die je maakt bij het inrichten van je opslag en de bijbehorende backupvoorzieningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@JdM @kraades

Late reactie, maar inderdaad, het lijkt erop dat jouw oplossing @kraades de enige optie is helaas. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 21:15

Prx

Één van de zaken die dan nog wel belangrijk is, is te kijken hoe je om gaat met het inrichten van je packages. Je OS (DSM) kan wel verdeeld zijn over meerdere schijven, maar standaard moet je voor een package een volume kiezen waar deze geïnstalleerd wordt. Als dat geen RAID (redundancy) is, dan zal je die instellingen dus kwijt zijn op het moment dat het volume het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dee2me
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-08 12:10
Iemand ervaring met het verwijderen van schijven (conventionele sata) in SHR en te formateren?
Ik had 2 schijven in SHR.
Ik heb er 1 uitgehaald en geprobeerd om via mdadm de schijf te formateren naar een bruikbaar formaat.
Ik kreeg met geen middelen iets gemound. Het grote probleem is dat mijn sata controller geen harde schijf herkend.
Ik heb dan geprobeerd om dit bij de 2de schijf "netjes" te doen door in DSM eerst het volume te verwijderen en dan pas de schijf te verwijderen. Juist van hetzelfde.

Het gaat om een Toshiba en een WD.
Ik heb meerdere sata poorten geprobeerd. (raid controller)
Ik heb de schijven in mijn Ubuntu en Windows pc geprobeerd. Op Windows pc zowel in Windows als geboot naar Linux.
Ik heb een usb<->sata omvormer geprobeerd.
Ik ben alle software zoals gparted etc afgegaan in de hoop dat er 1 dieper zou zoeken.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat Synology de MBR/GPT serieus verkloot maar dat zouden toch meer mensen moeten voorhebben?

Ik wil die schijven simpelweg leeg van alles. Boot sector, partition table, ... maakt me niet uit hoe.

[ Voor 5% gewijzigd door dee2me op 27-03-2020 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 23:49
Theone098 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:14:
Heeft iemand let's encrypt met import via configuratiescherm goed werkend? Bij elke reboot staat het Synolgy certificaat als standaard en krijg ik (uiteraard) een foutmelding in de browser.
Ik quote mijzelf maar even.

ECC certificaten kan DSM nog niet mee overweg. Daarmee wordt het default synology hersteld. Terug naar een RSA certificaat is de oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Theone098 op 27-03-2020 18:50 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).