[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16

JB

Cédric roelt!

Zucht, ik heb wederom issues met OpenVPN na updaten van de NAS zo lijkt. Ik heb een DS214play en draai nu DSM 6.2.3-25426 maar OpenVPN doet sinds de update alleen verbinden, vervolgens kan ik nergens bij. Lokaal niet, maar ook niet naar internet. Pingen werkt ook niet lokaal/internet.

VPN server config al restored vanuit backup (dat was vorige keer de oplossing) maar biedt geen soelaas. Getest vanaf 4G Vodafone (iPhone prive) en vanaf een W10 doos met hotspot van Tmobile (iPhone zaak). Iemand nog een brainfart waar ik dit kan zoeken?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:31
DukeBox schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:09:
Bij iedere reboot moet je cache hoe dan ook weer opnieuw opbouwen. Ook dat vond ik niet zo handig voor een thuis situatie.
Er staat iets niet goed bij je. Ik kan prima rebooten .. zelfs de NAS updaten met behoud van cache.
Ben(V) schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:20:
Voor een thuis Nas lijkt mij een ssd cache volkomen nutteloos.
En ja als je een gedrocht als timemachine opent en die zit al in de cache dan heb je sneller de gui voor je neus, en hoe nuttig is dat?
Dat was ook een beetje mijn punt.
Ben(V) schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:20:
ssd cache heeft alleen voordeel als je vaak dezelfde bestanden wil lezen en dat is voor een Nas nauwelijks van toepassing.
Nou .. nauwelijks van toepassing .. ik zou zelf eerder zeggen dat het voordeel wat gecompliceerd is. En zeker toepassing. Toegegeven, waarschijnlijk niet voor de single use moviehoarder use case.

Er staat overigens geen enkel bestand in de cache.

Je cached veel aangesproken (hot) sectors. Je verlaagd de i/o op de raid daar waar de de raid superslecht performed: small sized random writes. Je raid dupliceerd (of meer) en verspreid deze over disks incl checksum operatie. Gebruik je een interessant FS dan ook nog wat metadata. Gebruik je time machine dan metada X2. Bij deze operatie heeft geheugen bijplaatsen totaal geen zin. Je NAS zal deze direct op de schijf kwijt ivm dataloss/corruption.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

JB schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:16:
Zucht, ik heb wederom issues met OpenVPN na updaten van de NAS zo lijkt. Ik heb een DS214play en draai nu DSM 6.2.3-25426 maar OpenVPN doet sinds de update alleen verbinden, vervolgens kan ik nergens bij. Lokaal niet, maar ook niet naar internet. Pingen werkt ook niet lokaal/internet.

VPN server config al restored vanuit backup (dat was vorige keer de oplossing) maar biedt geen soelaas. Getest vanaf 4G Vodafone (iPhone prive) en vanaf een W10 doos met hotspot van Tmobile (iPhone zaak). Iemand nog een brainfart waar ik dit kan zoeken?
Ik heb dit in het verleden ook een aantal keer gehad na het uitvoeren van een update. De precieze reden heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar de nas herstarten en daarna het netwerk herstarten zorgde er voor dat het euvel zich niet meer voordeed (tot de volgende update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
Wobblier schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:39:
Er staat iets niet goed bij je. Ik kan prima rebooten .. zelfs de NAS updaten met behoud van cache.
Nee hoor, cache is volledig 0 na een herstart. Kan ook niet echt anders omdat de mapping in RAM staat welke niet wordt weggeschreven bij een restart.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Opi schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:48:
[...]

Ik heb dit in het verleden ook een aantal keer gehad na het uitvoeren van een update. De precieze reden heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar de nas herstarten en daarna het netwerk herstarten zorgde er voor dat het euvel zich niet meer voordeed (tot de volgende update).
Bedoel je met netwerk herstarten dat je de router een schop geeft?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Laatst online: 19-09 22:31
DukeBox schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:48:
Nee hoor, cache is volledig 0 na een herstart. Kan ook niet echt anders omdat de mapping in RAM staat welke niet wordt weggeschreven bij een restart.
The proof is in the pudding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/esIXAGc.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3eAKRgM.png

3 minuten duurt een herstart blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
Fijn om te weten dat dat dus is aangepast. Ik vond dat altijd een groot minpunt. Ik zal het mij mijn nas ook eens doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:26
@Wobblier Nu je het zegt het klopt inderdaad dat de nas een stuk stiller is geworden na het plaatsen van ssd's. Had zelf de link nog niet gemaakt (mijn vorige nas zonder ssds had ook wel periodes dat ik hem wat minder hoorde) maar nu is het inderdaad al een hele tijd stil. Denk dat ik ze maar laat zitten dan, wilde ze al gaan gebruiken voor mijn sbc-tjes. :)

Toevoeging for whom it concerns: de cache advisor gaf overigens aan dat ik aan 85gb genoeg had maar ik zie nu dat ik iets meer dan 100gb gebruik. Denk dus dat je beter wat extra gb er kan instoppen dan wat synology adviseert mocht je ssd's willen gaan gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Laagheim op 22-06-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

JB schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Bedoel je met netwerk herstarten dat je de router een schop geeft?
Wanneer je enkel een router hebt, wel. In geval van Ubiquiti zou ik ook de controller herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Vandaag heb ik de nieuwe DS720+ ontvangen.
Na dat ik de volume heb aangemaakt dan geeft ie aan dat hij bezig is met een achterverificatie en dat de pariteitscontrole bezig is. Kan ik nu al shared folders en mijn bestanden overzetten? Of kan ik beter even wachten? Die verificatie/controle duurt namelijk al een paar uur :)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk2015 op 22-06-2020 22:14 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:49
In dat geval inderdaad wel, alleen dit was de originele vraag:
Meauses schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:56:
Ik zit te wachten op de 920+ als vervanging voor mijn 1512+ en wil graag de ssd cache gaan gebruiken (als read-only).
Read-only Cache = 1 SSD = gewist bij een reboot
Read & Write Cache = 2 SSD's = intact bij een reboot

Hier het white paper van Synology over SSD Caching. (imo echt interessant om te lezen !)

Mijn ervaring met SSD Cache is dat het voor een thuissituatie, waarbij de NAS voornamelijk gebruikt wordt voor opslag van grote(re) bestanden en wat IO onafhankelijke packages, weinig toevoegt. :P
Voor de meeste packages/Docker images die ik draai is de HDD snelheid niet zo van belang / de bottleneck, maar indien je VM's gaat draaien (waarop live 'gewerkt' wordt) zou ik een SSD cache zeker aanraden. :)

Omdat Synology je ongebruikte RAM ook als cache gebruikt kan een upgrade hiervan ook al een performance voordeel geven. (zie de whitepaper) Omdat sequential IO data vaak toch gelimiteerd is door je netwerkverbinding (zeg: ~110MB/s) maakt het in dat geval weinig uit of deze data van een HDD of SSD komt. Juist de kleinere bestandjes hebben baat bij een SSD en indien je bijv. 8 GB RAM hebt zijn er al heel wat bestanden welke hier inpassen. :)
(Zie hier mijn ervaring van 4 jaar geleden, 2e blok)

[ Voor 41% gewijzigd door SmiGueL op 23-06-2020 10:25 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 08:42
Nog tips/tricks voor een nieuwe Synology gebruiker? De 720+ komt binnenkort binnen met 2 WD Reds (WD40EFRX). Idee is primair als storage voor camera beelden deurbel en nog aan te sluiten camera, en om HomeAssistant in container te draaien voor Zigbee devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synology FAN
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-07 12:08
Hi,
Ben je er al achter waarom je die mail krijgt ?
Mvg,
Synology FAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synology FAN
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-07 12:08
pietje63 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:45:
Ik krijg de laatste tijd (ongeveer) dagelijks de volgende melding per mail

[...]

Notes
- Credentials gebruik ik enkel voor Synology. Ik gebruik (nog) geen two-step authentication.
- Ik heb een iPhone met genoemde iOS versie. Het IP-adres (dat wisselt) is van Vodafone, mijn provider
- Ongeveer een week geleden is mijn iPhone gereset (te vaak verkeerd wachtwoord) de berichten lijken ongeveer sindsdien te komen
- De meldingen komen op een moment dat ik geen login heb gedaan via DSM; mogelijk wel via DS file (ivm auto foto backup)
- Geen bijzonderheden te zien in DSM

Moet ik me zorgen maken?
Is de Mobile Safari UI/WKWebView 0.0.0 normaal?
Hi,
Mvg,
Synology FAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Opi schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Wanneer je enkel een router hebt, wel. In geval van Ubiquiti zou ik ook de controller herstarten.
Biedt geen soelaas :( De vorige keer was het ook echt alleen de backup van VPN server terug zetten wat het zaakje weer in orde maakte maar toen kreeg ik helemaal geen VPN tot stand. Nu krijg ik wel verbinding dus ik geraak door alles heen en de connectie komt tot stand (ook zichtbaar in VPN server) alleen vervolgens geen traffic mogelijk op zowel ping als DNS achtige pogingen intern/extern :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Synology FAN schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:31:
[...]

Hi,
Mvg,
Synology FAN
Het lijkt erop dat ik de mail elke keer krijg als er met mijn mobiel wordt ingelogd (wat ook op de achtergrond kan zijn door ds file). Om voor mij onverklaarbare reden blijft hij mijn eigen mobiel zien als new device.. wellicht gewijzigde cookie instellingen oid

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26
ik ben heel druk bezig om een oude ds209 opnieuw te instaleren, en hij draaide goed. Echter heb ik er voor gekozen om alle gegevens te verwijderen en de schijven opnieuw te formateren. Nu knippert het boveste lampje oranje, terwijl de anderen groen branden. Ik kom geen stap verder, en kon eigenlijk ook niet online vinden wat het probleem nu is. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36
@joppe113, heb je de schijven geformarteerd in je pc?
Zoja, de schijven terug aan je pc en alle partities verwijderen.

Al kan het ook een oplossing zijn als je binnen dsm de schijven geformteerd hebt.
De knipperende led geeft in elk geval aan dat dsm niet is geinstalleerd of niet geladen kan worden.
Helemaal opnieuw beginnen (synology finder!) is wel aan te raden.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 23-06-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het goede advies is al gegeven.
Dus disks aan je pc hangen en alle partities verwijderen en zeker niet formatteren.
DSM kan niet omgaan met Windows partities.

Dan in de Nas stoppen en DSM erop zetten.
Tijdens die installatie wordt op elke disk een systeem partitie aangemaakt in een ext4 format die met elkaar in een mirror staan en daar wordt DSM opgezet.
Daarna kun je DSM opstarten en data volumes aanmaken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:04

Zenyatta

Tsjakka!

Heb een DS110j bij mijn ouders in het netwerk gehangen. Alles werkt prima met een 1TB schijfje erin. Enige waar ik tegenaan loop is dat de schijf als netwerkschijf instellen alleen lukt via Synology Finder en dat als ik een week later weer langs ga, de schijf steeds verdwenen is.

Aangezien mijn vader nog niet weet hoe hij de NAS moet gebruiken (wordt een extra automagische kopie van zijn belangrijkste documenten via DS cloud) en nooit iets verwijdert wat hij niet kent, weet ik vrij zeker dat hij de netwerkschijf uit zijn verkenner niet weg haalt. Waardoor deze dan wel verdwijnt begrijp ik ook niet. Iemand hier een idee hoe dit komt en - veel belangrijker - hoe ik zorg dat de netwerkschijf gewoon blijft staan?

Met mijn DS218j hier op mijn eigen pc nooit gedoe wat dat betreft.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zenyatta
Dit misschien?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
En anders een "old school" net use scriptje tijdens het opstarten van de pc

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik wil mijn nieuwe DS720+ ook beschikbaar maken buiten mijn eigen netwerk.
Nu vroeg ik mij af wat de meeste veilige optie is na een VPN, ik zat te denken om gebruik te maken van een Synology.me DDNS. De reden dat ik de Synology beschikbaar wil maken is omdat ik graag automatisch backups van mijn Macbook wil maken, mijn Plex server wil bereiken en om gebruik te maken van Owntracks.
Hebben jullie andere veilige opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luuk2015
Vooropgesteld: VPN is het veiligst maar ik besef dat dit niet altijd handig of haalbaar is.

Principe: Je kunt de betreffende poorten op je router open zetten en deze forwarden naar de nas.

Je kunt verder een aantal voorzorgsmaatregelen nemen.

How to enhance the security of your Synology NAS
https://www.synology.com/...rity_to_your_Synology_NAS

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Vrijdag ben ik weer daar, dan ga ik het proberen! Thanks voor de tip!

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:47:
En anders een "old school" net use scriptje tijdens het opstarten van de pc
Werkt de tip van @kraades niet, probeer ik deze! Mag dat ik daar zelf niet aan gedacht had. }:O

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zenyatta
Offtoptic maar in zo'n situatie vind je het misschien ook handig om Windows Quick Assist / Remote Assistance of 3rd party Teamviewer te kunnen gebruiken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

kraades schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:01:
@Zenyatta
Offtoptic maar in zo'n situatie vind je het misschien ook handig om Windows Quick Assist / Remote Assistance of 3rd party Teamviewer te kunnen gebruiken.
Thanks! Meestal gebruik ik Teamviewer inderdaad. Maar door omstandigheden is op afstand in dit geval op een later moment dan fysiek. :)

The answer is 42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 23:48
Luuk2015 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:26:
Ik wil mijn nieuwe DS720+ ook beschikbaar maken buiten mijn eigen netwerk.
...
Hebben jullie andere veilige opties?
Gewoon zorgen dat je nooit de standaardpoorten openzet. Een niet-standaard poort gebruiken, enkel HTTPS (met letsencrypt) toelaten, brute-force bescherming aanzetten (failed attempts + account protection), firewall aanzetten zodat je regios waar je nooit bent kan blokkeren (bvb allow BE,NL, deny all). Je kan ook bijvoorbeeld instellen dat het admin account enkel van het lokale netwerk mag inloggen, en je gewone account van het lokale netwerk + internet toelaten. Je admin en guest user moeten gedisabled zijn. 2FA inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

bertware schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Gewoon zorgen dat je nooit de standaardpoorten openzet. Een niet-standaard poort gebruiken, enkel HTTPS (met letsencrypt) toelaten, brute-force bescherming aanzetten (failed attempts + account protection), firewall aanzetten zodat je regios waar je nooit bent kan blokkeren (bvb allow BE,NL, deny all). Je kan ook bijvoorbeeld instellen dat het admin account enkel van het lokale netwerk mag inloggen, en je gewone account van het lokale netwerk + internet toelaten. Je admin en guest user moeten gedisabled zijn. 2FA inschakelen.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb wel wat vraagjes:

- Heb je het over de standaard poort 5001? Als ik die vervang door een andere willekeurige poort dan is dat toch niet per se veiliger? Via een portscanner is die nieuwe poort toch zo gevonden?

- Moet ik voor alle services die ik wil gebruiken de poorten openzetten?
Bijvoorbeeld DSM, Plex enz. enz.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Luuk2015 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik heb wel wat vraagjes:

- Heb je het over de standaard poort 5001? Als ik die vervang door een andere willekeurige poort dan is dat toch niet per se veiliger? Via een portscanner is die nieuwe poort toch zo gevonden?

Dat klopt, maar als iemand een volledige portscan moet gaan doen gaat dat (hopelijk) bij het gemiddeld modem alarmbelletjes doen rinkelen. Duizenden requests sturen valt gewoon op. Plex staat automagisch al open als het goed is. DSM heb ik lekker fijn lokaal draaien, maar als je een willekeurig externe poort (dus bij je publieke IP) intern koppelt aan 5001 moet het wel kunnen. Of de managementinterface van DSM is zo lek als een mandje. HTTP zou ik persoonlijk niet doen als je er remote naar gaat verbinden, al heb ik dat voor op mijn interne netwerk wel gewoon.

Over het SSD verhaal een pagina terug, daarom ben ik blij dat ik gekozen heb voor Xpenology ipv een Synology kast. Ik heb nu gewoon een SSD erin hangen waar al mijn Docker's en packages op draaien zodat die fijn responsive zijn, en dan mijn Volume 2 met alle disks.

Ik was trouwens bang dat ik SMR WD Red's had.. Ik heb er nog 3 van 3TB in zitten, maar ze zijn godzijdank van het CMR kamp. Vooral omdat ik ook nog 3x8TB WD Red's met 256MB cache in hetzelfde array heb hangen en die sowieso CMR zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Kuusj op 24-06-2020 11:46 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Kuusj schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Dat klopt, maar als iemand een volledige portscan moet gaan doen gaat dat (hopelijk) bij het gemiddeld modem alarmbelletjes doen rinkelen. Duizenden requests sturen valt gewoon op. Plex staat automagisch al open als het goed is. DSM heb ik lekker fijn lokaal draaien, maar als je een willekeurig externe poort (dus bij je publieke IP) intern koppelt aan 5001 moet het wel kunnen. Of de managementinterface van DSM is zo lek als een mandje. HTTP zou ik persoonlijk niet doen als je er remote naar gaat verbinden, al heb ik dat voor op mijn interne netwerk wel gewoon.
Als ik de instellingen van Plex bekijk dan zie ik dat deze niet beschikbaar is buiten mijn eigen netwerk.
Komt volgens mij ook omdat UPnP niet aanstaat in mijn router.
Dan moet ik volgens mij dus gewoon handmatig die Plex poort openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Luuk2015 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Als ik de instellingen van Plex bekijk dan zie ik dat deze niet beschikbaar is buiten mijn eigen netwerk.
Komt volgens mij ook omdat UPnP niet aanstaat in mijn router.
Dan moet ik volgens mij dus gewoon handmatig die Plex poort openzetten.
Dat klopt ja.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Luuk2015 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik heb wel wat vraagjes:

Heb je de beschikking over een eigen domein? Dan kun je namelijk nog gebruik maken van de Reverse Proxy functionaliteit van de NAS (Application Portal > Reverse Proxy). Daarmee kun je DSM dan verstoppen achter een dedicated DNS naam, ipv alleen een poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31
Prx schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Heb je de beschikking over een eigen domein? Dan kun je namelijk nog gebruik maken van de Reverse Proxy functionaliteit van de NAS (Application Portal > Reverse Proxy). Daarmee kun je DSM dan verstoppen achter een dedicated DNS naam, ipv alleen een poort.
Maar dan moet je toch nog poort 443 voor https openzetten of is dat veiliger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

ComTech schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:02:
[...]

Maar dan moet je toch nog poort 443 voor https openzetten of is dat veiliger?
Er is niets mis met de NGINX die ingezet wordt voor de Reverse Proxy. In principe geeft hij dan op elk antwoord een lege pagina, behalve als jij binnen komt met de juiste URL. Additioneel zou je dan alsnog kunnen overwegen om via de Access Profiles voor die URL ook nog eens een aparte IP whitelist bij te houden, zo doe ik het zelf ook.

Het enige wat je dan wel moet doen is handmatig een Let's Encrypt Wildcard certificaat aanmaken en deze elke 3 maanden verversen. Je kunt de ingebouwde Let's Encrypt functionaliteit ook gebruiken, maar alle aangevraagde (sub)domeinen en alternative adressen worden door Let's Encrypt gepubliceerd in hun transparancy systeem. Dus je URL blijft nooit geheim tenzij je een wildcard gebruikt (en je natuurlijk via een subdomein dan je DSM 'verstopt'). :)

Dit gekoppeld met de eerdere tips over het uitschakelen van Admin/Guest en 2FA maakt het zo veilig als je het maar kunt krijgen zonder VPN. (Natuurlijk zijn er nog 1000 dingen, maar dit is wel aardig product native)

[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 24-06-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
How to enhance the security of your Synology NAS
https://www.synology.com/...rity_to_your_Synology_NAS

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Prx
Ik heb ook een reverse proxy voor alles maar moet nginx handmatig configureren voor basic auth. Je noemt access profiles. Is dit dan in DSM zodanig in te regelen dat je bijvoorbeeld lan toegang kan geven zonder login/passwd en wan altijd prompt voor user name/passwd?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Prx schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Jazeker, ik heb een eigen domein.
Heb je iets van een guide over hoe ik dit kan instellen?
Ben niet echt bekend met reverse proxies.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:50
ik vermoed dat het eenvoudig is, wanneer je er kennis van hebt, dus stel het even hier in plaats van een eigen topic.
Ik heb sinds tijden op mijn nas aangemeld (deze draait eigenlijk altijd stabiel en zit niet zo vaak in de interface)
Maar ik zag deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geeE3SjJQnERsk2LyFGleYKCNCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdrfeCll9CJnv2O22m4QPIG0.jpg?f=fotoalbum_large

De HDD's zijn zo ingesteld dat ze een kopie van elkaar zijn. (RAID 1 als 't goed is). Dus die backup heb ik. Daarnaast lijkt 1 beschadigde sector mij nog niet direct een ramp.
Maar, wat kan ik nu het beste doen? Meteen nieuwe HDD kopen? (beide disks zijn van 20 januari 2017)
Ze worden alleen gebruikt voor centrale opslag (~1tb) omdat we met diverse devices werken. Daarnaast draait er een webserver op (alleen intern)

edit: bij een snelle smart test komt er overigens gewoon (weer) normaal uit de test. Start nu ook een volledige test maar die duurt 408 minuten ong.

[ Voor 6% gewijzigd door MisterEagle op 24-06-2020 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:05
@MisterEagle RAID 1 = geen backup! Enkel een beschikbaarheids oplossing.
Persoonlijk zou ik als de wiedeweer een nieuwe harddisk aanschaffen en eens een blik werpen op een backup oplossing.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:57
Als uit de uitgebreide test ook een error blijft komen zou ik een nieuwe HD kopen.
Had pas na ok zoiets op m'n nas. Nieuwe schijf gehaald en er meteen een 4TB externe op usb aangehangen die nu wekelijks gesynchroniseerd wordt.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Hari-Bo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:27:
@MisterEagle RAID 1 = geen backup! Enkel een beschikbaarheids oplossing.
Persoonlijk zou ik als de wiedeweer een nieuwe harddisk aanschaffen en eens een blik werpen op een backup oplossing.
als ik nu een nieuwe hdd op de plek van de disk met een kapotte sector stop, worden alle gegevens daar ook naar toe gesynchroniseerd toch?

Overigens de belangrijkste documentatie en fotos worden ook offsite bewaard. (Iets met een brand in 't verleden)
matthijst schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:34:
Als uit de uitgebreide test ook een error blijft komen zou ik een nieuwe HD kopen.
Had pas na ok zoiets op m'n nas. Nieuwe schijf gehaald en er meteen een 4TB externe op usb aangehangen die nu wekelijks gesynchroniseerd wordt.
Ja zie in de logging dat het 1 keer is voorgekomen uit een snelle test en daarna nooit meer. Nu de uitgebreide test en anders haal ik een nieuwe hdd, of meteen twee nieuwe.

[ Voor 31% gewijzigd door MisterEagle op 24-06-2020 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
MisterEagle schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:21:
ik vermoed dat het eenvoudig is, wanneer je er kennis van hebt, dus stel het even hier in plaats van een eigen topic.
Ik heb sinds tijden op mijn nas aangemeld (deze draait eigenlijk altijd stabiel en zit niet zo vaak in de interface)
Maar ik zag deze melding:
[Afbeelding]

De HDD's zijn zo ingesteld dat ze een kopie van elkaar zijn. (RAID 1 als 't goed is). Dus die backup heb ik. Daarnaast lijkt 1 beschadigde sector mij nog niet direct een ramp.
Maar, wat kan ik nu het beste doen? Meteen nieuwe HDD kopen? (beide disks zijn van 20 januari 2017)
Ze worden alleen gebruikt voor centrale opslag (~1tb) omdat we met diverse devices werken. Daarnaast draait er een webserver op (alleen intern)

edit: bij een snelle smart test komt er overigens gewoon (weer) normaal uit de test. Start nu ook een volledige test maar die duurt 408 minuten ong.
RMA aanvragen bij WD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
al gekeken maar beide serienummers geven aan buiten garantie te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
MisterEagle schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:50:
[...]

al gekeken maar beide serienummers geven aan buiten garantie te zijn.
WD is redelijk coulant, ik zou een advanced RMA proberen of even via de chat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

kraades schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:18:
@Prx
Ik heb ook een reverse proxy voor alles maar moet nginx handmatig configureren voor basic auth. Je noemt access profiles. Is dit dan in DSM zodanig in te regelen dat je bijvoorbeeld lan toegang kan geven zonder login/passwd en wan altijd prompt voor user name/passwd?
Nee, helaas is dat alleen voor IP based whitelisting. Voor Basic Authentication blijft je veroordeeld tot die oplossing waar wij toen al over en weer voor zijn gegaan, unfortunately. Met de handmatige NGINX configuratie kun je dus wel bewerkstelligen wat jij daar noemt.

[ Voor 7% gewijzigd door Prx op 24-06-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Op dit moment heb ik een 412+, ik gebruik hem vooral als opslag van foto's en documenten etc.
Vanaf de iPhone's gaan de foto's via DS Photo automatisch naar de Synology, dat werkt allemaal prima.
Ik heb er nu 4TB in zitten, waarbij 500GB aan ruimte over heb.

Het enige waar ik mij aan stoor is, hij zoeken van foto's via de DS Photo app is zo erg traag.
Het maakt niet uit of ik thuis verbonden ben met het wifi of via 4G, het is echt een ramp.
Het opbouwen en scrollen neem is erg traag.
Ik gebruik geen VPN Client om de Synology te benaderen

Nu zag ik dat de DS420+ uitgekomen is, zou dit mijn issue wellicht verhelpen als ik dit ga gebruiken icm nvme-ssd's met m2.2280 erin?

Zou het eventueel ook aan de inrichting (settings etc) mijn Synology kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:49
Jieve schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:04:
Op dit moment heb ik een 412+, ik gebruik hem vooral als opslag van foto's en documenten etc.
Vanaf de iPhone's gaan de foto's via DS Photo automatisch naar de Synology, dat werkt allemaal prima.

Het enige waar ik mij aan stoor is, hij zoeken van foto's via de DS Photo app is zo erg traag.
Het maakt niet uit of ik thuis verbonden ben met het wifi of via 4G, het is echt een ramp.

Nu zag ik dat de DS420+ uitgekomen is, zou dit mijn issue wellicht verhelpen als ik dit ga gebruiken icm nvme-ssd's met m2.2280 erin?

Zou het eventueel ook aan de inrichting (settings etc) mijn Synology kunnen liggen?
Misschien tijdens het zoeken/laden even kijken of je CPU loopt te bottlenecken of dat je HDD's op maximale toeren draaien.

In het eerste geval zal de 420+ zeker helpen. In het 2e geval vast ook, maar dan zou je ook (SATA) SSD('s) in je DS412+ kunnen drukken. Indien je SATA SSD's gebruik zou je er zelfs een volume van kunnen maken ipv alleen gebruiken als cache. (of je dat wilt hangt alleen heel erg van je gebruik af)

Niet toevallig nog een SSD liggen van een pc upgade? :) Zou je het altijd even kunnen testen.

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 24-06-2020 16:29 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
SmiGueL schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:24:
[...]

Misschien tijdens het zoeken/laden even kijken of je CPU loopt te bottlenecken of dat je HDD's op maximale toeren draaien.

In het eerste geval zal de 420+ zeker helpen. In het 2e geval vast ook, maar dan zou je ook (SATA) SSD('s) in je DS412+ kunnen drukken. Indien je SATA SSD's gebruik zou je er zelfs een volume van kunnen maken ipv alleen gebruiken als cache. (of je dat wilt hangt alleen heel erg van je gebruik af)

Niet toevallig nog een SSD liggen van een pc upgade? :) Zou je het altijd even kunnen testen.
Dat is wel even goed om te controleren.

Ik heb zeker nog een 256GB SSD liggen, maar ik dacht dat je minimaal 2TB per schijf er weer moest doen.
Moet ik iets bijzonders doen als ik die erin druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Nu online

pietje63

RTFM

Jieve schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:04:

Ik had hetzelfde probleem op een 115j en niet meer op een 118

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
pietje63 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Ik had hetzelfde probleem op een 115j en niet meer op een 118
Raar dar het zomaar kan...
Wellicht iets met configuratie?

Ik heb even gekeken, kan nergens zien of de HDD op volle snelheid draaien.
Slaapstand etc is allemaal uitgeschakeld.
Wellicht de verkeerde schijven? Gebruik de WD20EFRX-68AX9N0.
Wat ik ook merk, aanmelden via lokaal IP duurt ook echt een eeuwigheid...

[ Voor 15% gewijzigd door Jieve op 24-06-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vandaag ben ik ook lid van de NAS club met mijn DS218 :)
Is mijn eerste NAS en ik heb 2 x 3TB Seagate NAS schijven gekregen van iemand die een upgrade heeft gedaan.

De schijven zijn in 'Healthy' state maar ik zie dat ze eigenlijk wel al 45000u hebben gedraaid, een 5 tal jaar dus.
Aangezien ik SHR gebruik heb ik netto maar 2.7TB meer over. Graag wil ik hier een 8TB aan toevoegen (een IronWolf) en later een 2de 8TB.
Kan ik deze zomaar wisselen en dan de setup volgen onder replace disks? Mijn data blijft volledig intact op de andere schijf tot ik de nieuwe aan mijn pool heb toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:54:
Sinds vandaag ben ik ook lid van de NAS club met mijn DS218 :)
Is mijn eerste NAS en ik heb 2 x 3TB Seagate NAS schijven gekregen van iemand die een upgrade heeft gedaan.

De schijven zijn in 'Healthy' state maar ik zie dat ze eigenlijk wel al 45000u hebben gedraaid, een 5 tal jaar dus.
Aangezien ik SHR gebruik heb ik netto maar 2.7TB meer over. Graag wil ik hier een 8TB aan toevoegen (een IronWolf) en later een 2de 8TB.
Kan ik deze zomaar wisselen en dan de setup volgen onder replace disks? Mijn data blijft volledig intact op de andere schijf tot ik de nieuwe aan mijn pool heb toegevoegd?
Ik heb even gekeken hoeveel uur mijn schijven hebben gedraaid... 55883, wat is het gemiddeld dat een schijf mee gaat?

Je kan volgens mij gewoon vervangen en de wizzard doorlopen zonder data verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jieve schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:00:
[...]

Ik heb even gekeken hoeveel uur mijn schijven hebben gedraaid... 55883, wat is het gemiddeld dat een schijf mee gaat?

Je kan volgens mij gewoon vervangen en de wizzard doorlopen zonder data verlies.
Geen idee, maar het leek mij wel veel :) Als dit nog meevalt dan stel ik mijn upgrade nog even uit.
Ik draai het type Seagate ST3000VN000-1H4167.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 13:26
Ok, dankjewel. Dan moet ik op zoek naar een behuizing om ze via usb aan mijn pc te hangen.
Ben(V) schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:49:
Het goede advies is al gegeven.
Dus disks aan je pc hangen en alle partities verwijderen en zeker niet formatteren.
DSM kan niet omgaan met Windows partities.

Dan in de Nas stoppen en DSM erop zetten.
Tijdens die installatie wordt op elke disk een systeem partitie aangemaakt in een ext4 format die met elkaar in een mirror staan en daar wordt DSM opgezet.
Daarna kun je DSM opstarten en data volumes aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je PC even openschroeven en de disk tijdelijk direct aansluiten via een Sata kabeltje

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Nu online

pietje63

RTFM

Jieve schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Raar dar het zomaar kan...
Wellicht iets met configuratie?

Ik heb even gekeken, kan nergens zien of de HDD op volle snelheid draaien.
Slaapstand etc is allemaal uitgeschakeld.
Wellicht de verkeerde schijven? Gebruik de WD20EFRX-68AX9N0.
Wat ik ook merk, aanmelden via lokaal IP duurt ook echt een eeuwigheid...
Verschil in power van cpu en extra geheugen. Vooral beperkte geheugen icm grote directories was een bottleneck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
pietje63 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:44:
[...]

Verschil in power van cpu en extra geheugen. Vooral beperkte geheugen icm grote directories was een bottleneck
Dus als ik er nu een 256GB SSD bij zet, zal ik geen enkel verschil merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NegativeFreak
  • Laatst online: 12:03
Een vraag waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.
Ik heb een DS216J met 2x4TB en ben eigenlijk niet helemaal tevreden met mijn installatie.
Nu heb ik 2x 12TB hardeschijven gekocht en wil ik opnieuw beginnen.

Misschien dat ik het zelf beantwoord maar voor mijn eigen beeldvorming.
De NAS uitschakelen, de 2x 4TB schijven eruit, de 2x 12TB schijven erin, NAS opstarten en via de Synology Assistant de installatie starten en schoon beginnen. Is dat eigenlijk maar wat ik hoef te doen?

Alvast bedankt voor een reactie.

(Back-up van data is aanwezig op externe hardeschijf en kan ik dus terug zetten in de nieuwe folders)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@NegativeFreak
Klopt!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NegativeFreak
Dankjewel! Ga ik daar mee aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NegativeFreak schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:08:
[...]

Dankjewel! Ga ik daar mee aan de slag.
Succes!

Noteer voor alle zekerheid even op de oude disks in welke bay deze hebben gezeten. Mocht je ze onverhoopt nog terug moeten zetten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NegativeFreak
kraades schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Succes!

Noteer voor alle zekerheid even op de oude disks in welke bay deze hebben gezeten. Mocht je ze onverhoopt nog terug moeten zetten.
Goeie tip! Zal ik doen.
Wil de oude schijven uiteindelijk nog in mijn PC stoppen voor extra opslag daar.
Als deze schijven nog te vertrouwen zijn met bijna 30.000 uur Power-On-Tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:53
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:13:
[...]

Geen idee, maar het leek mij wel veel :) Als dit nog meevalt dan stel ik mijn upgrade nog even uit.
Ik draai het type Seagate ST3000VN000-1H4167.
Met vijf jaar beginnen ze wel op leeftijd te raken en alle schijven kunnen stuk, maar je hebt in ieder geval een backup in de 3TB schijf die je verwijdert. ;)

Maar de 3TB eruit en een 8TB schijf erin geeft je nog geen extra ruimte, de 8TB schijf mirrored dan alleen je storage pool van de 3TB schijf. Je krijgt pas meer capaciteit als je ook de andere 3TB schijf vervangt voor een 8TB model. (dat had je zelf al gezien)

Ik doe zo'n vervanging altijd met tussenpozen, dan heb je meer zekerheid dat een nieuwe schijf geen DOA is (vier weken ofzo)

[ Voor 1% gewijzigd door biomass op 26-06-2020 22:54 . Reden: suf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-08 22:20
biomass schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Met vijf jaar beginnen ze wel op leeftijd te raken en alle schijven kunnen stuk, maar je hebt in ieder geval een backup in de 3TB schijf die je verwijdert. ;)

Maar de 3TB eruit en een 8TB schijf erin geeft je nog geen extra ruimte, de 8TB schijf mirrored dan alleen je storage pool van de 3TB schijf. Je krijgt pas meer capaciteit als je ook de andere 3TB schijf vervangt voor een 8TB model. (dat had je zelf al gezien)

Ik doe zo'n vervanging altijd met tussenpozen, dan heb je meer zekerheid dat een nieuwe schijf geen DOA is (vier weken ofzo)
Na 4 weken is het geen DOA meer te noemen hoor :+
En voordat je de schijven vervangt heb je uiteraard een backup gemaakt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:50:
[...]

Biedt geen soelaas :( De vorige keer was het ook echt alleen de backup van VPN server terug zetten wat het zaakje weer in orde maakte maar toen kreeg ik helemaal geen VPN tot stand. Nu krijg ik wel verbinding dus ik geraak door alles heen en de connectie komt tot stand (ook zichtbaar in VPN server) alleen vervolgens geen traffic mogelijk op zowel ping als DNS achtige pogingen intern/extern :(
Dit begint vervelend te worden :( Krijg het niet gevonden. Er is niets veranderd aan de config, alleen een update van DSM... Niemand anders problemen met OpenVPN na laatste update naar 6.2.3-25426? Is al eerder stuk gegaan bij updates. Ik kom gewoon binnen maar krijg verder geen lokale/internet zaken benaderd na connectie (ping/IP resolve/DNS werkt allemaal niet). Lijkt ook dat zodra je een poging doet, de tunnel omvalt want blijft laden en daarna melding dat connectie verbroken is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
Misschien kunnen jullie mij helpen, of wellicht begrijp ik het gewoon niet.

Ik heb een Synology DS218+ met DSM 6.2 Ik heb een boel foto's en documenten op OneDrive staan en wil die graag synchroniseren naar de NAS toe. De foto's die op OneDrive staan wil ik graag gebruiken met PhotoStation. Echter; ik kan volgens mij niet 2 taken aanmaken, eentje die de foto's folder van OneDrive synct met de photo's map van PhotoStation en een 2e die de rest van de folders synct op een andere plek op de NAS. Ik zie dat je de indexed folder kan wijzigen op de NAS, maar die komt vervolgens niet voor in PS, daar is alleen de map Photo voor.

Ik wil dus het volgende:
OneDrive alle folders behalve foto naar NAS\Media\OneDrive
Foto folder van OneDrive zichtbaar in Photostation, en dus naar NAS\Photo.

Is dat uberhaupt mogelijk? Ik zie ook geen workaround, de enige die ik kan verzinnen is dat ik alles sync onder root folder en dan de foto map op OneDrive hernoem naar 'photo' zodat hij hopelijk alle foto's daar in zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 19:33
Ik ben een beetje klaar met mijn losse HDD's, USB's en CatDrive-systeem. Tijd voor een NAS denk ik, voornamelijk om onze vele foto's op te slaan en backups op te maken.
Niet eerder een NAS gehad, dus ik wil denk eerst een tweedehandsje om te kijken of het bevalt. Nu kwam ik een Synology DS214play tegen: een NAS uit 2013. In computerland is 2013 natuurlijk al erg lang geleden, dus kan de DS214play in de huidige tijd nog mee? Of moet ik echt naar nieuwe varianten gaan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

J-East schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:35:
Ik ben een beetje klaar met mijn losse HDD's, USB's en CatDrive-systeem. Tijd voor een NAS denk ik, voornamelijk om onze vele foto's op te slaan en backups op te maken.
Niet eerder een NAS gehad, dus ik wil denk eerst een tweedehandsje om te kijken of het bevalt. Nu kwam ik een Synology DS214play tegen: een NAS uit 2013. In computerland is 2013 natuurlijk al erg lang geleden, dus kan de DS214play in de huidige tijd nog mee? Of moet ik echt naar nieuwe varianten gaan kijken?
Wat mij betreft erg afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen. Gebruik je het alleen als veredelde externe schijf om je data ergens anders dan op je pc op te slaan, dan denk ik dat die prima kan. Wil je ook regelmatig videomateriaal streamen (via Plex) naar je tv, dan moet je denk ik zoeken naar een sterker (lees: nieuwer) beestje...

Mijn 218j was niet zo duur maar is prima in staat mijn videomateriaal via Kodi op de tv te spelen. De 211j die bij mijn ouders draait is daar prima geschikt voor veredelde externe opslag. Maar ik weet niet of ik die echt kan aan doen om daar ook video in hun netwerk te streamen naar tv/pc.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rscheper
Ik weet niet helemaal zeker of ik je goed begrijp maar je kunt ook de photo directory ergens anders naartoe linken:
admin@DS716:~$ ls -l /volume1 | grep -i volume1
lrwxrwxrwx+  1 root            root                  26 Oct 12  2016 music -> /volume1/Share/Media/Music
lrwxrwxrwx+  1 root            root                  26 Jun 29  2015 photo -> /volume1/Share/Media/Photo
lrwxrwxrwx+  1 root            root                  26 Jun 29  2015 video -> /volume1/Share/Media/Video
admin@DS716:~$

Zodoende kun je volgens mij alles syncen naar 1 directory op je NAS en ziet Photo Station deze foto's ook.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
kraades schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:14:
@rscheper
Ik weet niet helemaal zeker of ik je goed begrijp maar je kunt ook de photo directory ergens anders naartoe linken:
admin@DS716:~$ ls -l /volume1 | grep -i volume1
lrwxrwxrwx+  1 root            root                  26 Oct 12  2016 music -> /volume1/Share/Media/Music
lrwxrwxrwx+  1 root            root                  26 Jun 29  2015 photo -> /volume1/Share/Media/Photo
lrwxrwxrwx+  1 root            root                  26 Jun 29  2015 video -> /volume1/Share/Media/Video

Zodoende kun je volgens mij alles syncen naar 1 directory op je NAS en ziet Photo Station deze foto's ook.
Je hebt me goed begrepen ;-) Dit is inderdaad wat ik wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik wil op mijn nieuwe Synology DS720+ graag een Ubuntu Server VM draaien via de ingebouwde VM package.
Nu wil ik deze VM 1gb ram geven, echter lukt dit niet omdat er op een of andere manier bijna 1gb opgaat aan cache. Weten jullie trouwens of het aangewezen RAM volledig alle tijd wordt gebruikt door de VM? Of is dit het maximale wat gebruikt kan worden door de VM?

[ Voor 23% gewijzigd door Luuk2015 op 01-07-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luuk2015
Het RAM van de VM is permanent in gebruik. Zie hieronder het memory verloop van mijn DS716+ met 8 GB RAM waarop een Virtual DSM draait met 4 GM RAM.
admin@DS716:~$ free -m # VM gestart
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           7903        1582         177        4128        6143        1714
Swap:          2047         921        1126
admin@DS716:~$ free -m # VM gestopt
Mem:           7903        1471        4505          15        1926        6050
Swap:          2047         520        1527
admin@DS716:~$ free -m # VM weer gestart
Mem:           7903        1557         131        4470        6214        1400
Swap:          2047         587        1460

N.B.
Je kunt overigens ook een Docker container draaien met Ubuntu desktop. Niet helemaal waarvoor Docker is gebruikt maar het werkt wel.

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 01-07-2020 21:33 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

kraades schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:32:
@Luuk2015
Het RAM van de VM is permanent in gebruik. Zie hieronder het memory verloop van mijn DS716+ met 8 GB RAM waarop een Virtual DSM draait met 4 GM RAM.
admin@DS716:~$ free -m # VM gestart
Mem:           7903        1582         177        4128        6143        1714
Swap:          2047         921        1126
admin@DS716:~$ free -m # VM gestopt
Mem:           7903        1471        4505          15        1926        6050
Swap:          2047         520        1527
admin@DS716:~$ free -m # VM weer gestart
Mem:           7903        1557         131        4470        6214        1400
Swap:          2047         587        1460

N.B.
Je kunt overigens ook een Docker container draaien met Ubuntu desktop. Niet helemaal waarvoor Docker is gebruikt maar het werkt wel.
Bedankt voor je reactie!
Werkt dit hetzelfde als met cpu cores? Worden deze volledig gebruikt voor de VM?
Heb jij trouwens een idee waarom er in mijn geval 1GB aan RAM opgaat aan caching? Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luuk2015
Als ik de ervaringen hier lees is het geheugen dat wordt gebruikt door de Linux cache inderdaad niet beschikbaar voor een VM (terwijl dit wel beschikbaar is voor reguliere processen).

Hier staat nog e.e.a. genoemd over hoeveel VM's je kunt draaien. Ook v.w.b. vCPU"s.

Hierboven ging ik ervan uit dat je de Ubuntu desktop wilde draaien maar ik lees dat je Ubuntu server schrijft. Een headless server kun je altijd ook via docker draaien.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

kraades schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:54:
@Luuk2015
Als ik de ervaringen hier lees is het geheugen dat wordt gebruikt door de Linux cache inderdaad niet beschikbaar voor een VM (terwijl dit wel beschikbaar is voor reguliere processen).

Hier staat nog e.e.a. genoemd over hoeveel VM's je kunt draaien. Ook v.w.b. vCPU"s.

Hierboven ging ik ervan uit dat je de Ubuntu desktop wilde draaien maar ik lees dat je Ubuntu server schrijft. Een headless server kun je altijd ook via docker draaien.
Bedankt voor je reactie.
Denk dat ik dan maar een 4GB ram bankje ga aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk2015 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:22:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Denk dat ik dan maar een 4GB ram bankje ga aanschaffen :)
Sowieso een goede investering.

Het is jammer dat de 2 GB nu vast op het moederbord zit en je niet kunt wisselen voor 2 x 4 GB of 8 GB zoals bij vorige modellen. Upgraden met 8 GB naar een totaal van 10 GB overschrijdt het maximum van 8 GB dat de processor aan kan wat mogelijk voor problemen kan zorgen.

Dit is in ieder geval zoals ik het begrijp / mijn aannames.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ondanks het feit dat zowel Synology als Intel zeggen dat de hoeveelheid ram voor zowel de DS720+ als de DS920+ cpu's gelimiteerd is tot maximaal 8GB staat er in de intel spec deze cryptische omschrijving.
Max Memory Size (dependent on memory type) - 8GB
Je zou dit kunnen interpreteren als dat bij je er meer in kan stoppen als je het juiste memory bankje gebruikt.
En uiteraard hebben mensen dat geprobeerd zie:

https://nascompares.com/s...-unoffical-upgrade-guide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Zenyatta schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Mijn 218j was niet zo duur maar is prima in staat mijn videomateriaal via Kodi op de tv te spelen. De 211j die bij mijn ouders draait is daar prima geschikt voor veredelde externe opslag. Maar ik weet niet of ik die echt kan aan doen om daar ook video in hun netwerk te streamen naar tv/pc.
Iedere NAS moet wel een SMB stream af kunnen leveren, zelfs mijn 500 GB WD mybook lukt dat nog (wel met 5 MB/s). Maar zowel mijn 214SE als 420J kunnen een stream van 100MB/s leveren, wat meer is dan mijn EM7680 aankan.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Hoe kan ik synology cloud station drive geforceerd mappen van de NAS af laten halen?

Situatie:
Nas met 3 gedeelde mappen, deze zijn op alle devices via cloud station drive gedeeltelijk in sync. Dat werkt prima.

Zojuist 4e map aangemaakt maar deze kan ik op geen van alle devices vinden via de cloud station drive. Meerdere testmappen maar ook klonen van bestaande welke wel werken zijn allemaal niet zichtbaar.

Herstart van de nas, de applicatie en de devices hebben allemaal geen baat. Via alternatieve IP adres geeft de applicatie aan dat deze reeds gekoppeld is maar hij lijkt de nieuwe gedeelde mappen op de nas dus niet op te halen. Inmiddels 3 uur aan het klooien dus ook met verloop van tijd lijkt het niet te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:56
MisterEagle schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:13:
Hoe kan ik synology cloud station drive geforceerd mappen van de NAS af laten halen?

Situatie:
Nas met 3 gedeelde mappen, deze zijn op alle devices via cloud station drive gedeeltelijk in sync. Dat werkt prima.

Zojuist 4e map aangemaakt maar deze kan ik op geen van alle devices vinden via de cloud station drive. Meerdere testmappen maar ook klonen van bestaande welke wel werken zijn allemaal niet zichtbaar.

Herstart van de nas, de applicatie en de devices hebben allemaal geen baat. Via alternatieve IP adres geeft de applicatie aan dat deze reeds gekoppeld is maar hij lijkt de nieuwe gedeelde mappen op de nas dus niet op te halen. Inmiddels 3 uur aan het klooien dus ook met verloop van tijd lijkt het niet te helpen.
heb je de map wel "gedeeld" in cloud station server ==> settings ==> sync settings?
Als deze hier niet op status enabled staat, kan je volgens mij niks delen met deze map (op de synology)

MAdD

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
MAdD schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:40:
[...]

heb je de map wel "gedeeld" in cloud station server ==> settings ==> sync settings?
Als deze hier niet op status enabled staat, kan je volgens mij niks delen met deze map (op de synology)

MAdD
Bedankt voor je reactie, vergeten toe te voegen, op de NAS staan ze ook ingesteld in de station server inderdaad.

Het lijkt alsof die bij het aanmaken op de devices niet de mappenstructuur opnieuw inlaad, of dat ik ergens een vinkje over het hoofd zie.

edit: inmiddels vind ik de mappen wel in de wizard. suf

[ Voor 5% gewijzigd door MisterEagle op 03-07-2020 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
Ben(V) schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:05:
Ondanks het feit dat zowel Synology als Intel zeggen dat de hoeveelheid ram voor zowel de DS720+ als de DS920+ cpu's gelimiteerd is tot maximaal 8GB staat er in de intel spec deze cryptische omschrijving.
[...]
https://nascompares.com/s...-unoffical-upgrade-guide/
Ik ga het proberen. Ik heb voor 3 tientjes 8GB besteld voor in mijn nieuwe 720+. Ik zal de bevinden posten.

[ Voor 14% gewijzigd door barbuitenhuis op 04-07-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45
Verwachten we eigenlijk nog op korte termijn een 120(+) of 220(+)? De vorige "normale" en plus met 2 bays zijn alweer x18 modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

barbuitenhuis schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:16:
[...]

Ik ga het proberen. Ik heb voor 3 tientjes 8GB besteld voor in mijn nieuwe 720+. Ik zal de bevinden posten.
Geen origineel Synology RAM voor dat geld neem ik aan?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat maakt dat uit, dacht je dat Synology zelf RAM maakte?
Enige wat van belang is dat die RAM de juiste snelheid heeft en de juiste spanning aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
Sp33dFr34k schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:26:
[...]

Geen origineel Synology RAM voor dat geld neem ik aan?
Klopt. Volgens mij gaat de originele ook tot 4GB.
Het geheugen komt maandag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook niet officieel memory geplaatst (Crucial). Stuk goedkoper en maakt voor de werking verder niets uit.

Mogelijk dat je in een professionele situatie daar rekening mee moet houden i.v.m. de de support maar voor een consument minder van belang.

Synology heeft e.e.a. te koop aan RAM, HDD, SSD e.d. maar zoals hierboven is aangeven zal dit van een andere partij zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
barbuitenhuis schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:16:
[...]

Graag. Ik heb ook net de DS720+ binnen. Pijnloze migratie vanaf een DS716+ door simpelweg de schijven over te plaatsen (wel even in de nieuwe net iets strakkere brackets gedaan) en een NVME stick er in te steken. Ik kwam er wel achter dat met slechts een enkele NVME stick er in, je dus enkel Read cache aan kunt zetten. Read + Write cache kan alleen als er twee sticks in zitten! Denk daar dus even aan. Ik bestel er nog maar eentje bij. :)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Napsju schreef op maandag 6 juli 2020 @ 00:12:
[...]

Graag. Ik heb ook net de DS720+ binnen. Pijnloze migratie vanaf een DS716+ door simpelweg de schijven over te plaatsen (wel even in de nieuwe net iets strakkere brackets gedaan) en een NVME stick er in te steken. Ik kwam er wel achter dat met slechts een enkele NVME stick er in, je dus enkel Read cache aan kunt zetten. Read + Write cache kan alleen als er twee sticks in zitten! Denk daar dus even aan. Ik bestel er nog maar eentje bij. :)
Waarom ben je overgestapt van een 716+ naar een 720+? Qua presentatie zijn die twee toch nagenoeg gelijk?

edit: 916+ moet zijn 716+ @Napsju :)

[ Voor 3% gewijzigd door aex351 op 06-07-2020 12:21 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
@aex351 :? Waar lees jij 916+?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Napsju
Ik ben ook wel benieuwd naar je beweegredenen en ervaringen (ik heb ook een DS716+ en was van plan om nog een model te wachten).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
@kraades De 716+ is een geweldige machine, maar ik vond het tijd voor iets vlotters. Vandaar de upgrade. Vooral de mogelijkheid voor SSD cache in de DS720+ trok mij aan. Zware Dockers en zelfs Photostation gaan nu toch een heel stuk sneller.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Napsju schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:28:
@kraades De 716+ is een geweldige machine, maar ik vond het tijd voor iets vlotters. Vandaar de upgrade. Vooral de mogelijkheid voor SSD cache in de DS720+ trok mij aan. Zware Dockers en zelfs Photostation gaan nu toch een heel stuk sneller.
Merk jij iets van de SSD caching?
Ik las op meerdere websites dat SSD caching in veel gevallen een beetje overgewaardeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja als je bedenkt dat voor een Nas de bottleneck altijd het netwerk is, weet je meteen wat het nut van een SSD cache is.
Elke hardisk kan met gemak de netwerk snelheid bijhouden, tenzij je een 10Gb netwerk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
Dat elke willekeurige modernde schijf dat gigabit netwerk vol trekt is natuurlijk duidelijk, maar het gaat vooral om die kleine bestandjes waar de schijf naar op zoek moet. Als die schijf niet meer hoeft te zoeken scheelt dat een beetje. Ik schrijf een beetje, omdat de 720+ met cache SSD wel een stuk sneller aan voelt, maar ik ben nog niet overtuigd of dat komt door de cache SSD.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:48
Mijn ouwe trouwe DS411+II begint steeds vaker te klagen over 2 disks die aan het failen zijn (sectors). Dus ik ben aan het kijken wat ik daarmee ga doen.

In principe voldoet de DS411+II qua hardware nog prima voor mij. Geen intensieve taken, voornamelijk opslag, een docker met Bitwarden, een spotweb server, cloudsync naar Stack, dat is het eigenlijk. Het is niet snel, maar dat hoeft ook niet. Sinds de aanschaf, 9 jaar geleden, echt 0 problemen met deze unit gehad. Een nieuwe unit is daarom misschien een beetje zonde van het geld.

Heb nu een Raid 5 opstelling, 4x2TB en wat meer opslag zou fijn zijn, dus ik ben van plan om er 4x4TB in te stoppen, de pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB. Op de synology site zie ik dat deze gesupport zijn.

De vraag is nu alleen, hoe kan ik de boel het beste migreren? :? Ik heb nog wel wat externe schijven liggen waar ik de huidige data op kan zetten en weer terugzetten als de nieuwe schijven geïnstalleerd zijn, maar heb ik dan alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Napsju schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:28:
Wat voor zware Docker containers draai je dan? Ik heb zelf een 916+ met 8 GB geheugen.

[ Voor 10% gewijzigd door aex351 op 06-07-2020 12:37 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08
Daftz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:22:
Mijn ouwe trouwe DS411+II begint steeds vaker te klagen over 2 disks die aan het failen zijn (sectors). Dus ik ben aan het kijken wat ik daarmee ga doen.

In principe voldoet de DS411+II qua hardware nog prima voor mij. Geen intensieve taken, voornamelijk opslag, een docker met Bitwarden, een spotweb server, cloudsync naar Stack, dat is het eigenlijk. Het is niet snel, maar dat hoeft ook niet. Sinds de aanschaf, 9 jaar geleden, echt 0 problemen met deze unit gehad. Een nieuwe unit is daarom misschien een beetje zonde van het geld.

Heb nu een Raid 5 opstelling, 4x2TB en wat meer opslag zou fijn zijn, dus ik ben van plan om er 4x4TB in te stoppen, de pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB. Op de synology site zie ik dat deze gesupport zijn.

De vraag is nu alleen, hoe kan ik de boel het beste migreren? :? Ik heb nog wel wat externe schijven liggen waar ik de huidige data op kan zetten en weer terugzetten als de nieuwe schijven geïnstalleerd zijn, maar heb ik dan alles?
Als je nu raid 5 hebt kun je ze ook per schijf vervangen en tussendoor elke keer de raid set laten herstellen.
Pagina: 1 ... 69 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).