[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 07:35
Bever schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Als je nu raid 5 hebt kun je ze ook per schijf vervangen en tussendoor elke keer de raid set laten herstellen.
Daar zat ik over na te denken. Maar is het niet zo dat zoiets dagen duurt en een constante load op de disks genereert, waardoor de kans op een crash aanzienlijk toeneemt? Zeker nu er 2 schijven zijn met sectorproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 15:08
Daftz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Daar zat ik over na te denken. Maar is het niet zo dat zoiets dagen duurt en een constante load op de disks genereert, waardoor de kans op een crash aanzienlijk toeneemt? Zeker nu er 2 schijven zijn met sectorproblemen?
Goed punt. Daar had ik nog niet aan gedacht. Het duurt inderdaad wel lang.

Misschien dan toch niet de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
aex351 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Wat voor zware Docker containers draai je dan? Ik heb zelf een 916+ met 8 GB geheugen.
Beetje software op Java bijvoorbeeld Jenkins trekt een aardige wissel op het systeem.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bever schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Als je nu raid 5 hebt kun je ze ook per schijf vervangen en tussendoor elke keer de raid set laten herstellen.
Zijn de schijven dan ook 9 jaar oud? Want dat is vragen om problemen.
Vergeet ook niet dat DSM 7 natuurlijk een no-go zal zijn voor jouw nas.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Ik heb sinds kort op mijn NAS een docker container draaien die Transmission bundelt met OpenVPN zodat ik kan torrenten via mijn VPN. Wat mij zojuist opviel is dat deze container bijna 2.5GB aan RAM gebruikt.
Is dit normaal? Transmission is toch redelijk licht? Of komt dit door OpenVPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Microkid schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Zijn de schijven dan ook 9 jaar oud? Want dat is vragen om problemen.
Vergeet ook niet dat DSM 7 natuurlijk een no-go zal zijn voor jouw nas.
Klopt, schijven zijn 9 jaar oud. En ik ga ze ook niet 1 voor 1 swappen. Dat duurt te lang en is te riskant. Data extern opslaan, nieuwe schijven erin en de data weer terugzetten. Dat is het idee. Maar ik heb geen idee of ik dan alles heb, en of het weer zonder problemen gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 12:00
Daftz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Klopt, schijven zijn 9 jaar oud. En ik ga ze ook niet 1 voor 1 swappen. Dat duurt te lang en is te riskant. Data extern opslaan, nieuwe schijven erin en de data weer terugzetten. Dat is het idee. Maar ik heb geen idee of ik dan alles heb, en of het weer zonder problemen gaat draaien.
Nieuwe NAS pakken, daar een sharesync opbouwen alles laten overpompen, daarna je config exporten van je oude NAS en importeren naar de nieuwe NAS, worst case moet je Ff de users opnieuw aanmaken.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
Luuk2015 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:23:
Ik heb sinds kort op mijn NAS een docker container draaien die Transmission bundelt met OpenVPN zodat ik kan torrenten via mijn VPN. Wat mij zojuist opviel is dat deze container bijna 2.5GB aan RAM gebruikt.
Je weet dat VPN altijd veel geheugen kost hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:06
Ik ben aan het proberen op SBFSpot (database voor SMA omvormers) in Docker werkend te krijgen.
SBFSpot docker zelf gaat goed, ik kan op basis van CSV bestanden de data uitlezen (worden in /docker/sfspot/smadata geplaatst) alleen zou ik ook graag de data in MariaDB hebben zodat ik er makkelijker bij kan.

MariaDB 10 draait op de Synology zelf via een package.

Hoe kan ik het beste verbinding maken met MariaDB 10 vanuit de docker?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

TerrorSource schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:52:
Ik ben aan het proberen op SBFSpot (database voor SMA omvormers) in Docker werkend te krijgen.
SBFSpot docker zelf gaat goed, ik kan op basis van CSV bestanden de data uitlezen (worden in /docker/sfspot/smadata geplaatst) alleen zou ik ook graag de data in MariaDB hebben zodat ik er makkelijker bij kan.

MariaDB 10 draait op de Synology zelf via een package.

Hoe kan ik het beste verbinding maken met MariaDB 10 vanuit de docker?
Nu je toch al bezig bent met Docker, kan je dan MariaDB daar ook niet beter in draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Luuk2015 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:23:
Dat is nu eenmaal het gevolg van het gebruik van docker.
Wat je hebt is laag op laag op laag, dus allemaal overhead.

Eerst heb je Linux, daarop Dsm, daarop het docker package, daarin een docker image, waarin weer een andere linux versie en dan de transmission en Vpn applicaties.
Vind je het gek dat dut veel resources vreet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Luuk2015
Dat lijkt mij niet normaal.
Het resource gebruik van de containers in rust is echt minimaal.
Ik maak dan wel gebruik van een aparte VPN container en NZBGet maar het principe is gelijk,
root@DS716:~# docker stats nzbget nzbget-proxy openvpn-client 
CONTAINER ID        NAME                CPU %               MEM USAGE / LIMIT     MEM %               NET I/O             BLOCK I/O           PIDS
841f0d230085        nzbget              0.01%               1.738MiB / 7.718GiB   0.02%               12.2MB / 17.1MB     0B / 0B             0
a8152b1d8f38        nzbget-proxy        0.00%               1.387MiB / 7.718GiB   0.02%               18.1MB / 18.3MB     0B / 0B             0
a0bd9ed05a21        openvpn-client      0.00%               720KiB / 7.718GiB     0.01%               12.2MB / 17.1MB     0B / 0B             0
^C
root@DS716:~#

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
SpoekGTi schreef op Monday 6 July 2020 @ 21:54:
[...]

Nieuwe NAS pakken, daar een sharesync opbouwen alles laten overpompen, daarna je config exporten van je oude NAS en importeren naar de nieuwe NAS, worst case moet je Ff de users opnieuw aanmaken.
Ja, maar ik zou graag die 500+ euro voor een nieuwe 4 bay NAS uitsparen en de huidige NAS blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 15:58

elsinga

=8-)

Vraag: ik heb een DS918+, met daarin 4x een 10TB Seagate Ironwolf NAS HD. Alles november 2017 aangeschaft en werkt prima. Ik krijg nu een melding van een (1) bad sector op drive 3, gepaard met een read abnormality (UNC error) op diezelfde drive.

Aangeraden wordt om een volledige SMART test te draaien en die is nu bezig, gezien het formaat van de drive gaat dit nog wel even duren.

Een bad sector na ruim 2 jaar gebruik lijkt me nogal vroeg. Klopt dat? Moet ik alvast de leverancier gaan bestoken met mails om de drive te vervangen? Helaas niet binnen 2 jaar, dus wellicht niet meer onder garantie...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever
elsinga schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:20:
Vraag: ik heb een DS918+, met daarin 4x een 10TB Seagate Ironwolf NAS HD. Alles november 2017 aangeschaft en werkt prima. Ik krijg nu een melding van een (1) bad sector op drive 3, gepaard met een read abnormality (UNC error) op diezelfde drive.

Aangeraden wordt om een volledige SMART test te draaien en die is nu bezig, gezien het formaat van de drive gaat dit nog wel even duren.

Een bad sector na ruim 2 jaar gebruik lijkt me nogal vroeg. Klopt dat? Moet ik alvast de leverancier gaan bestoken met mails om de drive te vervangen? Helaas niet binnen 2 jaar, dus wellicht niet meer onder garantie...
Volgens https://www.seagate.com/n...hard-drives/hdd/ironwolf/ hebben Ironwolf schijven 3 jaar garantie. Dus dat moet nog net kunnen binnen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Luuk2015 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:20:
[...]

Nu je toch al bezig bent met Docker, kan je dan MariaDB daar ook niet beter in draaien?
Gaat het dan wel werken? ;) haha

Ik draai nog een aantal packages die wegschrijven in de MariaDB 10 op de Syno zelf. Dan moet ik die ook ombouwen omdat poort 3307 niet door beide in gebruik kan zijn. Kan wel poort wijzingen maar dat gaat niet altijd even lekker met andere apps die er gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@TerrorSource
Verbinden met het IP-adres van de host? Ik weet niet wat je al hebt geprobeerd en hoe de applicatie verder werkt?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Daftz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Dat is wel de manier waar je een exacte "kopie" van het systeem gaat krijgen maar ik snap ook dat dit best (te) lang kan duren. Je kunt (moet) natuurlijk een backup maken voordat je begint wat het risico moet wegnemen.

Hyper backup / system configuration backup kan een hoop backuppen maar het hangt er ook vanaf wat je precies gebruikt. Hoe verder je afkomt van de standaard hoe groter de kans dat het niet in de backup zit. Denk aan 3rd party packages, docker, handmatige aanpassingen op file system niveau etc.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik wil graag mijn Plex overzetten van de native app naar een Docker container.
Op dit moment heb ik handmatig de app geïnstalleerd via de Plex website (de officiele Synology package is verouderd). Nu vroeg ik mij af of ik gewoon de container kan richten naar dezelfde mappen met films/series, of moet ik nog handmatig dingen gaan overzetten. Hopelijk hebben jullie hier ervaring mee.
Alvast bedankt!

- Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:37
Luuk2015 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:14:
Ik wil graag mijn Plex overzetten van de native app naar een Docker container.
Op dit moment heb ik handmatig de app geïnstalleerd via de Plex website (de officiele Synology package is verouderd). Nu vroeg ik mij af of ik gewoon de container kan richten naar dezelfde mappen met films/series, of moet ik nog handmatig dingen gaan overzetten. Hopelijk hebben jullie hier ervaring mee.
Alvast bedankt!

- Luuk
Allereerst, waarom? Plex op Docker is veel werk met omzetten van rechten e.d. Plex native draait beter naar mijn beleving. Ik weet ook niet zeker of je alle hardware features van Plex in Docker kan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Voor Intel hardware acceleratie moet je inderdaad quicksync device /dev/dri mounten.

Zie https://hub.docker.com/r/linuxserver/plex/.

Ik weet niet zeker of tegenwoordig de rechten voor de opgegeven puid standaard goed staan of dat je nog een script nodig hebt om de rechten goed te zetten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever
kraades schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:09:
Voor Intel hardware acceleratie moet je inderdaad quicksync device /dev/dri mounten.

Zie https://hub.docker.com/r/linuxserver/plex/.

Ik weet niet zeker of tegenwoordig de rechten voor de opgegeven puid standaard goed staan of dat je nog een script nodig hebt om de rechten goed te zetten.
Een stappenplan: https://www.reddit.com/r/...transcoding_working_with/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
barbuitenhuis schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:35:
[...]

Klopt. Volgens mij gaat de originele ook tot 4GB.
Het geheugen komt maandag binnen.
Het werkt, zonder problemen
Dus een 720+, geheugen 8GB: Crucial opslag (DDR4, 2400 MT/s, PC4-19200, Single Rank), groen, voor 3 tientjes. Schijven eruit, geheugen in de bank klemmen, schijven erin, opstarten en klaar. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bgcRDe5W-2DaJsYoAZRwmnwYRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IHDxVdcCNUFcUTa28ExotWoR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Mijn hele oude NAS zal ik graag vervangen.

Nu zit ik al een tijdje te wachten op een de nieuwe DS220+ maar deze is nog niet beschikbaar. Waarschijnlijk eind juli? De 720+ is wel beschikbaar. Ik zie hier een prijsverschil van een paar tientjes ten opzichte van de DS220+.

pricewatch: Synology DS720+
pricewatch: Synology DS220+

Het verschil dat ik tot nu toe kan vinden is Intel Celeron J4025 in de DS220 versus een Intel Celeron J4125 in de DS 720+. De 720+ heeft vier cores in plaats van twee cores. In de 720+ kan een SSD wat ik trouwens niet ga doen. Is dit volgens jullie het prijsverschil waard?

[ Voor 3% gewijzigd door Radical1980 op 07-07-2020 21:01 . Reden: Cores toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Radical1980 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:00:

Nu zit ik al een tijdje te wachten op een de nieuwe DS220+ maar deze is nog niet beschikbaar. Waarschijnlijk eind juli? De 720+ is wel beschikbaar. Ik zie hier een prijsverschil van een paar tientjes ten opzichte van de DS220+.

Het verschil dat ik tot nu toe kan vinden is Intel Celeron J4025 in de DS220 versus een Intel Celeron J4125 in de DS 720+. De 720+ heeft vier cores in plaats van twee cores. In de 720+ kan een SSD wat ik trouwens niet ga doen. Is dit volgens jullie het prijsverschil waard?
De DS220+ heeft een adviesprijs van 299USD, het zou dus goed kunnen dat de NAS een stuk goedkoper wordt zodra hij weer op voorraad is bij meerdere winkels. Op dit moment biedt alleen Amazon.nl hem aan in NL, die kunnen volgens mij dus gewoon vragen wat ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
barbuitenhuis schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:14:
[...]

Dus een 720+, geheugen 8GB: Crucial opslag (DDR4, 2400 MT/s, PC4-19200, Single Rank), groen, voor 3 tientjes. Schijven eruit, geheugen in de bank klemmen, schijven erin, opstarten en klaar. ;)

[Afbeelding]
Dit is nog geen garantie dat het werkt, hiermee toon je enkel aan dat Linux het geheugen ziet, dat zegt op zich nog niets.
Kan nog van alles mis gaan als je dat geheugen probeert te gebruiken.
Het je al een memorytest laten uitvoeren door Dsm?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 09:58
barbuitenhuis schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:14:
[...]

[Afbeelding]
Waarom geen 2666 MT/s wat Synology ook adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Luuk2015 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:04:
[...]

De DS220+ heeft een adviesprijs van 299USD, het zou dus goed kunnen dat de NAS een stuk goedkoper wordt zodra hij weer op voorraad is bij meerdere winkels. Op dit moment biedt alleen Amazon.nl hem aan in NL, die kunnen volgens mij dus gewoon vragen wat ze willen.
Daar zeg je iets. Misschien is de prijs inderdaad wel te hoog die Amazon er nu heeft staan. Ze kunnen inderdaad vragen wat ze willen.

Wat dan nog wel mee speelt is de beschikbaarheid. Ik heb nog geen plek gevonden in Europa waar ze dit product leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Dus om Plex in een docker container op je NAS goed werkend te krijgen moet je het e.e.a. via SSH gaan doen. Je kan dus niet de native Synology Docker app gebruiken. Dat klinkt toch een stuk ingrijpender dan simpelweg de Synology Plex package (Via Plex.tv) te gebruiken. Wat getest is en je makkelijk kan updaten.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:29
Radical1980 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:00:

Wat al eerder was aan gegeven, die prijs verschillen zijn niet helemaal correct.

Wat wil je doen met je nas? Echt alleen opslag, of ook andere dingen?

Als je bijvoorbeeld virtuals wil draaien op virtual machine, dan is die quad core toch echt wel aan te raden.
Ik draai windows 2016 server r2 als virtual met 2 cpu's en 2 gb toegewezen en dat loopt wonderbaarlijk erg lekker en best wel snappy.
Daarnaast ook een virtual machine met domoticz op ubuntu 18.04 als een test omgeving om dingen uit te proberen zodat ik niet mijn mijn stabiele raspberry pi domoticz setup ga belasten.

Verder draai ik wat simpele dockers: pihole en tasmo-admin.

Ook nog 11 surveillance camera's, VPN, agenda/contacten/foto/notitie sync voor al onze telefoons, ds video, ds audio etc etc.

Dat laatste zal elke nas op z'n sloffen kunnen maar win als virtual client draaien met een dual core lijkt mij niet zo heel lekker. Ik gebruik 2 cpu's voor win 2016 server omdat mijn toepassing daar mee uit kan, en ik 2 cpu's spaar. Toen ik nog win 7 of win 10 als virtual draaide, had ik echt 4 cpu's nodig en nog was windows traag als dikke .....
Dus, als je maar een dual core ter beschikking hebt, word het wel magertjes allemaal als je met virtual machine manager en docker aan de gang gaat.

Het is een beetje proberen en knooien hoe ver je kan gaan, als je geen virtuals wilt en ook geen docker, waarom dan geen normaal model zonder + ?

Mijn backup ds216 doet alles snel en prima maar is ook niet meer dan een netwerk opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Bever schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Volgens https://www.seagate.com/n...hard-drives/hdd/ironwolf/ hebben Ironwolf schijven 3 jaar garantie. Dus dat moet nog net kunnen binnen garantie.
En dat klopt, inmiddels een RMA aangemaakt. Nu nog even Seagate overtuigen dat ik graag eerst de vervangende schijf krijg en dan pas de kapotte terugstuur. Is al eerder gelukt, met een creditcard als borg voor het geval ik zou besluiten de kapotte niet terug te sturen. ;) Scheelt een aantal dagen met een niet-redundante RAID set.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Dit is dus niet waar he :).
Met docker deel je juist veel resources van de host.
Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:40:
[...]

Eerst heb je Linux, daarop Dsm, daarop het docker package, daarin een docker image, waarin weer een andere linux versie en dan de transmission en Vpn applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
aex351 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:34:
[...]

Dus om Plex in een docker container op je NAS goed werkend te krijgen moet je het e.e.a. via SSH gaan doen. Je kan dus niet de native Synology Docker app gebruiken. Dat klinkt toch een stuk ingrijpender dan simpelweg de Synology Plex package (Via Plex.tv) te gebruiken. Wat getest is en je makkelijk kan updaten.
Misschien dat de Synology package achterloopt qua versie?

In feite doet de docker image ook niet anders dan alleen de Plex software installeren. Zie hier. Maar idnerdaad. Het installeren van de Synology package is recht toe recht aan. Dat klopt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
smeerbartje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:59:
Dit is dus niet waar he :).
Met docker deel je juist veel resources van de host.

[...]
Het werkt echt zo zoals ik beschrijf en wat in gebruik is aan resources is in gebruik en kan niet gedeeld worden.
Docker is hardware met twee OS-en en de nodige extra lagen boven op elkaar.

Gelukkig is Linux vele malen efficiënter dan bijvoorbeeld Windows, dat houd het memory gebruikt nog een beetje in de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 08-07-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

kraats

Ik rol

Ik dacht dat Docker als virtualisatielaag juist heel erg meeviel, omdat het wel een groot deel van de OS resources deelt? Zie bijvoorbeeld: https://stackoverflow.com...ost-of-a-docker-container

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt, docker is een van de minst "greedy" virtualisatie lagen met uitzondering van VMware, maar het blijft natuurlijk altijd overhead en je draait altijd twee OS-en.
Maar wat aan cpu en memory door de onderliggende lagen gebruikt wordt kan natuurlijk nooit nog eens ingezet worden.

Maar mijn mening is dat je docker enkel in moet zetten als er geen native package beschikbaar is, anders is het enkel zinloze overhead met potentiele problemen om files en netwerk te sharen.

Uiteindelijk is het packaging system van Synology ook een soort van virtualisatie, maar dan zonder extra OS laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46
Ben(V) schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:40:
Klopt, docker is een van de minst "greedy" virtualisatie lagen met uitzondering van VMware, maar het blijft natuurlijk altijd overhead en je draait altijd twee OS-en.
Maar wat aan cpu en memory door de onderliggende lagen gebruikt wordt kan natuurlijk nooit nog eens ingezet worden.

Maar mijn mening is dat je docker enkel in moet zetten als er geen native package beschikbaar is, anders is het enkel zinloze overhead met potentiele problemen om files en netwerk te sharen.

Uiteindelijk is het packaging system van Synology ook een soort van virtualisatie, maar dan zonder extra OS laag.
Nou zal dit misschien per package verschillen, en zijn er buiten CPU cycles natuurlijk veel meer zaken waarvan de snelheid afhangt, (zoals de disk IO), maar een enkele testjes van een paar jaren geleden gaven aan dat Docker toch zo'n 12,5% sneller was dan dezelfde benchmark in een DSM package:

Tortelli in "[Synology] RAR unpacking performance" +12%
kraades in "[Synology] RAR unpacking performance" +13%

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dan moet je maar eens naar je testje kijken, want als het exact dezelfde applicatie is kan dat natuurlijk niet.
Door lagen toe te voegen kan je nooit sneller worden.

Als er voldoende cpu, memory en io beschikbaar is kom je maximaal op ongeveer dezelfde snelheid uit.

Simpel voorbeeldje.
Als een applicatie een bestand benadert, dan geeft die dat door aan het OS (in dit geval het OS dat in de docker image zit, dat OS geeft dat weer door aan de docker applicatie die op de Nas draait, die geeft dat weer door aan de Linux dat op de Nas draait en dan kom je pas op de hardware terecht.

Nu weet ik wel dat dit allemaal zeer efficient geprogrammeerde klagen zijn maar die lagen zitten er toch echt tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Wat wel gek is dat het ram gebruik bij mij rond de 3,5GB ligt als ik kijk bij de losse containers.
Als ik op de overview pagina kijk dan zie ik dat het RAM gebruik rond de 1GB ligt.
Zie onderstaande screenshots die ongeveer tegelijkertijd gemaakt zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzL1AgjT1LRy5O426zW0FsdpSxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2pwZPzIxddMPVqI9zENSJIW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azsl_f0K1v7Q0nseuhMKfh8mVCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DA3I5gBiu5lQb3msDNNVTHca.png?f=fotoalbum_large

Waar komt dit grote verschil vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 02:22
elsinga schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:17:
[...]

En dat klopt, inmiddels een RMA aangemaakt. Nu nog even Seagate overtuigen dat ik graag eerst de vervangende schijf krijg en dan pas de kapotte terugstuur. Is al eerder gelukt, met een creditcard als borg voor het geval ik zou besluiten de kapotte niet terug te sturen. ;) Scheelt een aantal dagen met een niet-redundante RAID set.
Is dit iets waar je ze echt van moet 'overtuigen'? Bij WD heet het Advanced RMA en is gewoon altijd een optie. Na het hele SMR/CMR verhaal van de WD Red's denk ik ook over de overstap naar Seagate, maar ik vind de Advanced RMA optie van WD wel erg prettig/geruststellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

tslh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Is dit iets waar je ze echt van moet 'overtuigen'? Bij WD heet het Advanced RMA en is gewoon altijd een optie. Na het hele SMR/CMR verhaal van de WD Red's denk ik ook over de overstap naar Seagate, maar ik vind de Advanced RMA optie van WD wel erg prettig/geruststellend.
De oude CMR schijven van WD zijn gewoon nog te koop.
Dan maakt het toch niet heel veel uit?
Persoonlijk zou ik dan gewoon lekker bij WD blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

[...]

Is dit iets waar je ze echt van moet 'overtuigen'? Bij WD heet het Advanced RMA en is gewoon altijd een optie.
Bij Seagate kreeg ik die optie niet in het RMA proces. Ik heb dus een standaard RMA gemaakt en via hun webformulier de vraag gesteld of ik ook de eerst-ontvangen-dan-versturen kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:40:
[...]

DSM draait niet 'op' Linux, het is de Linux distributie van Synology. De Docker engine spreekt direct de kernel aan en in een Docker image draait helemaal geen OS, alleen een applicatie. Dus van zoveel gestapelde lagen is echt absoluut geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee DSM is een gui boven op Linux en wat jij de kernel noemt kernel is is de Linux kernel dat op de Synology draait.
Sterker nog, DSM heeft een aantal zaken zoals rechten management aangepast dus daar moet ook alle bestandsbenadering nog door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:15
[...]

Of gewoon WD Ultrastars nemen als je niet inzit met geluid.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:40:
Nee DSM is een gui boven op Linux en wat jij de kernel noemt kernel is is de Linux kernel dat op de Synology draait.
Sterker nog, DSM heeft een aantal zaken zoals rechten management aangepast dus daar moet ook alle bestandsbenadering nog door heen.
Je maakt het allemaal iets te spannend nu. Synology heeft de Linux kernel genomen en daar allemaal handige zaken omheen gebouwd, zoals elke Linux distro dat doet. Achter de schermen is het gewoon Linux op een ext4 partitie voor het systeem en een LVM met btrfs voor je shared folders. Er is niets bijzonders aan wat jij 'bestandsbenadering' noemt. Ook worden de normale rechten van Linux gebruikt. Ik kan gewoon onder mijn eigen account gewoon inloggen en met sudo de hele boel om zeep helpen, als ik dat zou willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat jij denkt te weten moet je zelf weten, maar ik heb uitgelegd hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

kraades schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:27:
[...]

Misschien dat de Synology package achterloopt qua versie?

In feite doet de docker image ook niet anders dan alleen de Plex software installeren. Zie hier. Maar idnerdaad. Het installeren van de Synology package is recht toe recht aan. Dat klopt.
Nee, Plex biedt juist altijd de laatste versie aan via plex.tv.Naast een Synology package bieden ze ook een Docker image aan. Echter om deze Docker image in je Synology aan de praat te krijgen vereist aardig wat werk zoals je in eerdere reacties kan lezen.

De Plex package die Plex aanbiedt moet niet verwart worden met de package die vanuit Synology zelf aangeboden wordt. Dus degene die je standaard in de package manager ziet. Want die loopt in de regel achter.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:09:
Wat jij denkt te weten moet je zelf weten, maar ik heb uitgelegd hoe het werkt.
Ja, zo kan het ook. Gewoon denken dat je gelijk hebt. En dan weglopen.

Je hebt wel een idee van hoe het zit maar ik zou toch nog eens wat meer informatie over docker lezen als ik jou was. En log eens via SSH in bij DSM en bekijk hoe het in elkaar steekt. Is leuk en leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@aex351
Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat ik er eerder had gekeken en Synology er niet bij stond, maar ik zie het nu. Ik verwarde deze package inderdaad met de package die je vindt via Synology package center. Dan is dit inderdaad een mooie oplossing direct vanuit de bron.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Luuk2015 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:44:
Wat wel gek is dat het ram gebruik bij mij rond de 3,5GB ligt als ik kijk bij de losse containers.
Als ik op de overview pagina kijk dan zie ik dat het RAM gebruik rond de 1GB ligt.
Zie onderstaande screenshots die ongeveer tegelijkertijd gemaakt zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Waar komt dit grote verschil vandaan?
Misschien eens met docker stats kijken? Mogelijk heeft het iets te maken met de memory cache?

Het RAM gebruik van de Transmission container is wel erg hoog. Is dat gelijk al na opstarten? Of wordt het naar gebruik steeds hoger? Mogelijk ergens een memory leak?

Je kunt ook een aparte OpenVPN container gebruiken. Dan kun je ook zien waar het memory precies blijft. Voordeel is ook dat je het netjes gescheiden hebt en dan de OpenVPN container kunt gebruiken voor meerdere applicaties (via --net optie).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
offtopic:
Mijns inziens wel een aardige uiteenzetting van de opzet van Docker en een vergelijk met VM's:
https://dzone.com/article...bernetes-an-architectural

Dit naar aanleiding van de discussie hierboven.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:49:
[...]
Dit is nog geen garantie dat het werkt, hiermee toon je enkel aan dat Linux het geheugen ziet, dat zegt op zich nog niets.
Kan nog van alles mis gaan als je dat geheugen probeert te gebruiken.
Het je al een memorytest laten uitvoeren door Dsm?
Ooh, weer wat geleerd.
Ik heb de geheugentest uitgevoerd via Synology assistant. Duurt even, maar gelukkig geen geheugen problemen
Patrick_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:00:
[...]
Waarom geen 2666 MT/s wat Synology ook adviseert?
Ik heb de tips gevolgd via https://nascompares.com/synology-ds920-nas-20gb-memory-unoffical-upgrade-guide/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

kraades schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:27:
[...]

Misschien eens met docker stats kijken? Mogelijk heeft het iets te maken met de memory cache?

Het RAM gebruik van de Transmission container is wel erg hoog. Is dat gelijk al na opstarten? Of wordt het naar gebruik steeds hoger? Mogelijk ergens een memory leak?

Je kunt ook een aparte OpenVPN container gebruiken. Dan kun je ook zien waar het memory precies blijft. Voordeel is ook dat je het netjes gescheiden hebt en dan de OpenVPN container kunt gebruiken voor meerdere applicaties (via --net optie).
Waar ik na wat zoekopdrachten achter kwam is dat het ram gebruik per container inclusief virtueel geheugen is. De hoeveelheid ram die je daadwerkelijk gebruikt zie je op de overview pagina.
Dan valt het uiteindelijk toch nog wel mee (5 containers rond de 1gb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:30

FZ6

Sinds een paar dagen ben ik de blije bezitter van een DS716+ II.

Nu wil ik deze online kunnen benaderen maar uiteraard wel op een veilige manier.
Dit wil ik doen middels 2 factor aanmelding.

Is het mogelijk om alleen een select aantal gebruikers van buiten huis in te laten loggen, en de andere alleen vanuit het interne netwerk (binnenshuis) toegang te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 22:38

JdM

Humbled

FZ6 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:07:
Sinds een paar dagen ben ik de blije bezitter van een DS716+ II.

Nu wil ik deze online kunnen benaderen maar uiteraard wel op een veilige manier.
Dit wil ik doen middels 2 factor aanmelding.

Is het mogelijk om alleen een select aantal gebruikers van buiten huis in te laten loggen, en de andere alleen vanuit het interne netwerk (binnenshuis) toegang te geven?
Afhankelijk van wat je wil gaan doen is via VPN mogelijk het veiligste. Dan hoef je geen poorten open te zetten (anders dan je VPN poort) en krijgt iedereen toegang via je LAN (thuisnetwerk).
De ene gebruiker alleen via LAN en de andere via WAN laten inloggen lijkt me niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
barbuitenhuis schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Ooh, weer wat geleerd.
Ik heb de geheugentest uitgevoerd via Synology assistant. Duurt even, maar gelukkig geen geheugen problemen

[...]

Ik heb de tips gevolgd via https://nascompares.com/synology-ds920-nas-20gb-memory-unoffical-upgrade-guide/
In die link raden ze ook 2666Hmz geheugen aan, maar ik neem aan dat jij trager geheugen genomen hebt omdat het goedkoper was?
Over het algemeen werkt trager geheugen ook prima, maar is alleen iets trager.
De vraag is alleen of je daar veel van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
JdM schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:36:
[...]

Afhankelijk van wat je wil gaan doen is via VPN mogelijk het veiligste. Dan hoef je geen poorten open te zetten (anders dan je VPN poort) en krijgt iedereen toegang via je LAN (thuisnetwerk).
De ene gebruiker alleen via LAN en de andere via WAN laten inloggen lijkt me niet mogelijk.
Jawel hoor je kunt prima je Nas intern beschikbaar stellen voor gebruiker zonder VPN terwijl als je van buiten komt een VPN moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

JdM schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:36:
[...]

Ben(V) schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Jawel hoor je kunt prima je Nas intern beschikbaar stellen voor gebruiker zonder VPN terwijl als je van buiten komt een VPN moet gebruiken.
Bedankt!

Mijn eerste idee was om de loginpagina gewoon open te zetten en daar per gebruiker aan te geven of die buiten het netwerk om mogen inloggen maar dat lijkt niet haalbaar dus.

Ik ga even naar de VPN mogelijkheden kijken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat kan wel maar dan moet je een portforwarding naar je Nas van de admin poort in je router maken.

Is wel een behoorlijk security risc dus zou ik niet aanraden.
Een VPN is veel veiliger, dan maakt je een beveiligde tunnel vanaf je gebruiker tot je Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@FZ6
Wat wil je precies bereiken? Wat mag/moet de gebruiker allemaal kunnen?

Bv. beperkte file access of volledige toegang tot je netwerk?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sorry foute item

[ Voor 96% gewijzigd door Ben(V) op 09-07-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
M'n Synology heeft zo'n 5 dagen staan " scrubben". 2 disks gaven dit aan. Een uur geleden kwam de melding dat het scrubben klaar was en dat de Syno moest worden herstart. Hierna zou het een half uur kunnen duren voordat het proces klaar zou zijn. We zijn nu een uur verder en alle lampjes staan nog te knipperen en ik kan er niet bij.

Wachten of toch uitzetten en opnieuw opstarten ??

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Kun je niet met SSH inloggen? Of heb je dit niet aanstaan?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:37
M.v.Veelen schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:27:
M'n Synology heeft zo'n 5 dagen staan " scrubben". 2 disks gaven dit aan. Een uur geleden kwam de melding dat het scrubben klaar was en dat de Syno moest worden herstart. Hierna zou het een half uur kunnen duren voordat het proces klaar zou zijn. We zijn nu een uur verder en alle lampjes staan nog te knipperen en ik kan er niet bij.

Wachten of toch uitzetten en opnieuw opstarten ??
Bij disk activiteit gewoon wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ik heb een DS414 met 3 schijven.
De oudste 2 zijn ongeveer 60.000 uur oud.
Eentje ervan heeft nu de geest gegeven.
Was ik blij dat ik binnen 24 uur een vervangende schijf erin had zitten.
Maar na 3 dagen, faalde deze nieuwe schijf voor de "extended SMART" test.
Dat wordt toch weer terug naar de winkel voor een omruil actie.
Raar dat zo'n schijf uit de fabriek niet eens zijn eigen SMART testen kan doorstaan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
wvkreg schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:06:
[...]

Bij disk activiteit gewoon wachten.
Het wachten is beloond :-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

kraades schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:04:
@FZ6
Wat wil je precies bereiken? Wat mag/moet de gebruiker allemaal kunnen?

Bv. beperkte file access of volledige toegang tot je netwerk?
Ik wil van buitenaf kunnen inloggen op de NAS met volledige toegang.

Dit kan met 2-factor wat mij betreft veilig genoeg, maar ik wil intern niet hoeven inloggen met 2-factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

FZ6 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:21:
[...]

Dit kan met 2-factor wat mij betreft veilig genoeg, maar ik wil intern niet hoeven inloggen met 2-factor.
De meeste problemen zullen niet ontstaan bij het inloggen in DSM (zeker als je de standaardpoort daar van wijzigt), je openstaande poorten die horen bij bepaalde applicaties zijn een potentieel probleem en daar doet 2FA helemaal niets mee.

[ Voor 10% gewijzigd door JdM op 09-07-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

[...]

Je kan niet instellen dat je extern wel 2FA wilt maar intern niet.
Is een VPN trouwens niet voldoende? Persoonlijk zou ik als het kan zoveel mogelijk daar mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ben(V) schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Kan best, maar volgens mij was dat zijn vraag niet en ook niet waar ik op antwoordde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
[...]

Je kunt geen onderscheid maken tussen intern en extern v.w.b 2FA.
Je kunt wel onderscheid maken tussen admin users en overige users v.w.b. 2FA.

Wat ik eigenlijk bedoelde: blijven de gebruikers binnen DSM? Bijvoorbeeld bestanden delen via File Station? Of moet men "meer" kunnen? Zijn het vrienden of familie waarvan je de rechten wilt inperken (ook tot de rest van je netwerk)? Kun je de VPN verbinding netjes dichttimmeren?

Ik heb zelf de DSM interface extern open staan op een andere poort. Admin users via 2FA. Maar dat is een keuze.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15

Eagle Creek

Breathing security

MisterEagle schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:21:
ik vermoed dat het eenvoudig is, wanneer je er kennis van hebt, dus stel het even hier in plaats van een eigen topic.
Ik heb sinds tijden op mijn nas aangemeld (deze draait eigenlijk altijd stabiel en zit niet zo vaak in de interface)
Maar ik zag deze melding:
[Afbeelding]

De HDD's zijn zo ingesteld dat ze een kopie van elkaar zijn. (RAID 1 als 't goed is). Dus die backup heb ik. Daarnaast lijkt 1 beschadigde sector mij nog niet direct een ramp.
Maar, wat kan ik nu het beste doen? Meteen nieuwe HDD kopen? (beide disks zijn van 20 januari 2017)
Ze worden alleen gebruikt voor centrale opslag (~1tb) omdat we met diverse devices werken. Daarnaast draait er een webserver op (alleen intern)

edit: bij een snelle smart test komt er overigens gewoon (weer) normaal uit de test. Start nu ook een volledige test maar die duurt 408 minuten ong.
Yes, disk vervangen..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

kraades schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Je kunt geen onderscheid maken tussen intern en extern v.w.b 2FA.
Je kunt wel onderscheid maken tussen admin users en overige users v.w.b. 2FA.

Wat ik eigenlijk bedoelde: blijven de gebruikers binnen DSM? Bijvoorbeeld bestanden delen via File Station? Of moet men "meer" kunnen? Zijn het vrienden of familie waarvan je de rechten wilt inperken (ook tot de rest van je netwerk)? Kun je de VPN verbinding netjes dichttimmeren?

Ik heb zelf de DSM interface extern open staan op een andere poort. Admin users via 2FA. Maar dat is een keuze.
Gebruikers blijven alleen in DSM.

Het is nu mijn idee om de admin users inderdaad via 2fa te doen, de "normale users" niet.
Voor familie/vrienden geef ik hen tijdelijke toegang.

De poort aanpassen is inderdaad nog een goede aanvulling.

Hiermee zou het moeten lukken, thanks allen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik heb bij 2 domeinen/hosting FTP backups ingesteld naar /backup/FTP/ folder op de Synology. Dat werkt prima.
Alleen staan er in /backup/ nog meer mappen, daar moet het "FTPUser" account geen rechten toe hebben. Hoe kan ik dit het beste instellen zonder dat ik alle overige mappen moet nalopen en rechten op Deny moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb op m'n DS216j Cloud Station Drive 'geüpgrade' naar het nieuwe Synology Drive.

Voor zover ik begreep had hij dan alle CloudStation mappen bij gebruikers automatisch moeten wijzigen naar Drive mappen, of niet?

Ik heb nu voor iedere user de oude CloudStation map met daarin alle bestanden en een losse, lege, map genaamd Drive daarnaast.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gewoon domweg de inhoud van alle CloudStation mappen verplaatsen naar de nieuwe Drive map, of zorgt dit voor ellende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radical1980
Chrisje1983 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:54:
[...]

Wat al eerder was aan gegeven, die prijs verschillen zijn niet helemaal correct.

Wat wil je doen met je nas? Echt alleen opslag, of ook andere dingen?

Als je bijvoorbeeld virtuals wil draaien op virtual machine, dan is die quad core toch echt wel aan te raden.
Ik draai windows 2016 server r2 als virtual met 2 cpu's en 2 gb toegewezen en dat loopt wonderbaarlijk erg lekker en best wel snappy.
Daarnaast ook een virtual machine met domoticz op ubuntu 18.04 als een test omgeving om dingen uit te proberen zodat ik niet mijn mijn stabiele raspberry pi domoticz setup ga belasten.

Verder draai ik wat simpele dockers: pihole en tasmo-admin.

Ook nog 11 surveillance camera's, VPN, agenda/contacten/foto/notitie sync voor al onze telefoons, ds video, ds audio etc etc.

Dat laatste zal elke nas op z'n sloffen kunnen maar win als virtual client draaien met een dual core lijkt mij niet zo heel lekker. Ik gebruik 2 cpu's voor win 2016 server omdat mijn toepassing daar mee uit kan, en ik 2 cpu's spaar. Toen ik nog win 7 of win 10 als virtual draaide, had ik echt 4 cpu's nodig en nog was windows traag als dikke .....
Dus, als je maar een dual core ter beschikking hebt, word het wel magertjes allemaal als je met virtual machine manager en docker aan de gang gaat.

Het is een beetje proberen en knooien hoe ver je kan gaan, als je geen virtuals wilt en ook geen docker, waarom dan geen normaal model zonder + ?

Mijn backup ds216 doet alles snel en prima maar is ook niet meer dan een netwerk opslag.
Dat is een goede.

Helemaal niet aan gedacht om de NAS in te zetten voor virtualisatie. Heb nog zo'n oude Synology dat ik dit niet heb meegenomen. Dan ga ik de 720+ binnenkort maar eens bestellen.

Nu maar eens kijken hoe ik de bestanden van mijn 'oude' nas naar een nieuwe kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb van een Tweaker een DS211J overgenomen, deze is tergend traag. Mij was bekend dat dit geen vlot apparaat zou zijn gezien hij tien jaar oud is en destijds al een instapmodel was. Maar zelfs in de webinterface duurt het soms al minuten om gebruikers aan te maken. Is hier wat aan te doen of kan ik dit beter accepteren?

Enige wat er op draait is Hyper Backup Vault aangezien het puur een backup is van twee andere Synology apparaten. Voor het echte werk heb ik een DS918+ staan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 14:10
Tsurany schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:14:
Ik heb van een Tweaker een DS211J overgenomen, deze is tergend traag. Mij was bekend dat dit geen vlot apparaat zou zijn gezien hij tien jaar oud is en destijds al een instapmodel was. Maar zelfs in de webinterface duurt het soms al minuten om gebruikers aan te maken. Is hier wat aan te doen of kan ik dit beter accepteren?

Enige wat er op draait is Hyper Backup Vault aangezien het puur een backup is van twee andere Synology apparaten. Voor het echte werk heb ik een DS918+ staan.
Ik heb er zelf ook nog een remote als backup target staan (disaster recovery) en daar is nog prima geschikt voor maar daar stopt het wel.

Het was toen al geen snel apparaat/onderkant van de range. Upgrade naar DSM6 heeft m destijds qua snelheid geen goed gedaan. SMB en HyperBackup Vault doet ie wel nog prima. Zo vaak maak je toch geen gebruikers aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gastje01 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:18:
[...]

Ik heb er zelf ook nog een remote als backup target staan (disaster recovery) en daar is nog prima geschikt voor maar daar stopt het wel.

Het was toen al geen snel apparaat/onderkant van de range. Upgrade naar DSM6 heeft m destijds qua snelheid geen goed gedaan. SMB en HyperBackup Vault doet ie wel nog prima. Zo vaak maak je toch geen gebruikers aan?
Nee het is zeker niet storend, gewoon even geduld hebben en straks is alles inderdaad netjes ingeregeld.. Maar mocht er een quick-fix zijn die hem net wat beter laat werken zou het fijn zijn.

Heb hem voor 30 euro gekocht dus ik ben allang blij dat hij perfect werkt als Hyper Backup doel :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
Ik heb een DS416 Play en heb daar 3 harde schijven inzitten. Ze worden gebruikt in raid 5. Of dit wel of niet verstandig is laat ik even in het midden. Maar vanmiddag begint mijn nas spontaan te piepen om de 10 a 15 seconden.
Hij geeft aan dat Pool 1 is vastgelopen en dat ik zo snel mogelijk mijn gegeven moet backuppen.
Dat van die backup snap ik. Maar op de pagina met de melding en een groot uitroepteken staat iets lager bij
Volumepool 1 Vastgelopen. En daaronder staat weer Opslagpool 1: Gezond.
Alle programma's bij Package Center geven aan in het oranje "Herstellen".
Wat kan ik eventueel doen nadat ik van de hele handel een backup heb gemaakt en wat is verstandig om te doen?
Kan je de hdd ook uit de nas halen en dan kopiëren naar een andere hdd vie de pc? Vroeger heeft dat gewerkt.
Gaat om 1,6 TB. Zijn 3 schiven van 3 TB per stuk.
Kopiëren van een map met bestanden, foto's en video opnamen varieert van 21 MB/sec tot 150 kB/sec.
Als het via de nast en netwerk gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Met disken wordt een opslagpool gemaakt, dit gebeurt onder water met mdadm.
Op zo'n opslagpool kun je een op meerdere volume pools maken en die van jouw is defect.
De onder liggen de oorzaak is meestal een defecte disk, maar kan ook iets anders zijn.

Uiteraard had je al een backup, maar zo niet dan zou ik aanraden dat meteen te maken.
Daarna de disken controleren en eventueel op alle disken een uitbreidde smart test laten uitvoeren.
De defecte disk vervangen en laten recoveren.

Vind je geen disk problemen dan is je Nas defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
Ik wil met Photostation een album delen.
Dat lukt wel.
Alleen zit er in dat album een ander album met foto's (precies dezelfde indeling als de folders).

Maar als ik het parent album wil delen, krijg ik een melding dat er nog geen foto's in het album zitten.

Op het Synology forum wordt er gezegd dat dit de standaard werking is. Klopt dit?

En is dan de enige manier om 1 album/folder te delen die subfolders bevat om een extra account aan te maken in dan en daar een eigen Photostation account voor te maken?
Dit heb ik namelijk al een keer gedaan, maar dan moet elke gebruiker elke keer inloggen of DS Photo installeren. En ik wil gewoon een share link sturen die ze kunnen openen en alle submappen kunnen zien.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
Ben(V) schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:35:
Met disken wordt een opslagpool gemaakt, dit gebeurt onder water met mdadm.
Op zo'n opslagpool kun je een op meerdere volume pools maken en die van jouw is defect.
De onder liggen de oorzaak is meestal een defecte disk, maar kan ook iets anders zijn.

Uiteraard had je al een backup, maar zo niet dan zou ik aanraden dat meteen te maken.
Daarna de disken controleren en eventueel op alle disken een uitbreidde smart test laten uitvoeren.
De defecte disk vervangen en laten recoveren.

Vind je geen disk problemen dan is je Nas defect.
Ik heb in principe alle bestanden al ergens anders staan maar ga eerst even kijken wat ik nog mis.
De Synology zegt dat de schijven goed zijn. Maar als ik alles heb gecontroleerd zal ik eens verder gaan kijken naar uitgebreide smarttest.

Maar kopieren via een pc kan dat tegenwoordig nog? Jaren geleden kon dat nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Heeft iemand ervaring met de nieuwe Synology SAT5200 1,92 TB? Mijn DS916+ met 2x1 TB Western Digital Red mag best iets stiller. Hij staat, noodzakelijkerwijs, in de woonkamer. Bovendien had ik al eens stiekem aan schijfuitbreiding gedacht. Dit zou de bekende twee vliegen in één klap kunnen zijn.
Het is een heel bedrag, maar ssd-schijven van deze grootte zijn er ook nog veel duurder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@ericplan
Geen antwoord op je vraag maar kun je niet nog iets aan de HDD behuizing doen door het plaatsen van "dempers"? Als het goed is staat in dit topic er e.e.a. over geschreven.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb een stomme simpele vraag, waar ik niet zo goed uit kom....mijn nas is een 415Play, een 4 bay NAS met 16TB restrictie als max volgens mij. Nu wil ik 2 externe HDD's er aan hangen van 14TB per stuk..kan die dat aan? Het blijft binnen de maximale 16TB per logisch station is mijn gedachte, maar is er ook een max totaal of iets waar ik geen rekening mee heb gehouden?
(edit: het blijven losse stations/partities/volumes of hoe dat ook heet :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 13-07-2020 11:08 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Nomad
Klopt de max is inderdaad pér volume. En 16 TB is dacht ik voor 32-bit processors.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet 32-bit processoren maar 32-bit filesysteem is de limiterende factor.
Als je disken uit zo'n systeem migreert naar een nieuwere Nas bij deze limit bestaan omdat er een 32 bits filesysteem op is aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is echt niet de cpu maar het filesystem.

Dat Synology in het verleden bij 32bit cpu's ook 32bit een filesystem genomen heeft is een ontwerp keuze van Synology.
Heeft er mee te maken dat de registers van een 32bits cpu kleiner zijn en dus diep onder water iets minder efficient voor een 64 bits filessysteem.

Het is echter geen enkel probleem om een 64bits files system met een 32bit cpu te gebruiken en omgekeerd, dat heeft functioneel gezien niets met elkaar te maken.
Dat wordt volledig door Linux afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 20:48
Ik heb momenteel een oude DS411. Ik wil deze vervangen door een DS920+. Ik heb voldoende reviews gelezen over de DS920+, ik denk dat ik de pros en cons goed ken. Ik wil wel graag wat feedback over mijn plannen er mee.

Ik zou onmiddellijk willen upgraden naar 8GB ram, maar ik zie weinig added value voor de SSD slots. Ik wil een volledige cleane installatie en ga ook 4 nieuwe HDDs kopen. De schijven in de DS411 zijn intussen ook wat ouder (ik heb er al eentje moeten vervangen) en kopieer ik dus rustig over. Tijdens de migratie, gebruik ik ze beide, dus doorlooptijd maakt me minder uit. In mijn oude had ik een RAID5. Ik zou nu voor SHR willen gaan om in de toekomst meer opties te hebben voor eventueel grotere schijven.

Ok, en wat wil ik er nu mee doen :)
Belangrijkste nut van de NAS is data storage voor mijn KMO / MKB. De schijven gaan dagelijks gebruikt worden door 2 tot 3 mensen. Een redudante schijf is essentieel en bepaalde folders worden ook gesynced naar een cloud provider. VPN spreekt voor zich. Ik gebruik ook Surveillance Station voor camerabeveiliging. Docker / Java kan ik op de DS411 niet (vlot genoeg) draaien; dat moet op de DS920+ wel gaan. Daarnaast wil ik ook video kunnen streamen (al zijn mijn vereisten daar niet gigantisch).

Ok, en wat is nu mijn vraag?
- Ineens 8GB Ram?
- SSD nuttig voor mij?
- SHR of RAID5?

[ Voor 1% gewijzigd door Daggie op 13-07-2020 21:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:29
Daggie schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:34:
Ik heb momenteel een oude DS411. Ik wil deze vervangen door een DS920+. Ik heb voldoende reviews gelezen over de DS920+, ik denk dat ik de pros en cons goed ken. Ik wil wel graag wat feedback over mijn plannen er mee.

Ik zou onmiddellijk willen upgraden naar 8GB ram, maar ik zie weinig added value voor de SSD slots. Ik wil een volledige cleane installatie en ga ook 4 nieuwe HDDs kopen. De schijven in de DS411 zijn intussen ook wat ouder (ik heb er al eentje moeten vervangen) en kopieer ik dus rustig over. Tijdens de migratie, gebruik ik ze beide, dus doorlooptijd maakt me minder uit. In mijn oude had ik een RAID5. Ik zou nu voor SHR willen gaan om in de toekomst meer opties te hebben voor eventueel grotere schijven.

Ok, en wat wil ik er nu mee doen :)
Belangrijkste nut van de NAS is data storage voor mijn KMO / MKB. De schijven gaan dagelijks gebruikt worden door 2 tot 3 mensen. Een redudante schijf is essentieel en bepaalde folders worden ook gesynced naar een cloud provider. VPN spreekt voor zich. Ik gebruik ook Surveillance Station voor camerabeveiliging. Docker / Java kan ik op de DS411 niet (vlot genoeg) draaien; dat moet op de DS920+ wel gaan. Daarnaast wil ik ook video kunnen streamen (al zijn mijn vereisten daar niet gigantisch).

Ok, en wat is nu mijn vraag?
- Ineens 8GB Ram?
- SSD nuttig voor mij?
- SHR of RAID5?
Die 8 gb is zeker nuttig voor virtuals, als ik geen virtual en dockers draai, dan gebruikt mijn ds918 ongeveer 1.8 gb. Ik heb zelf de 4 gb upgrade erin gezet om meerdere virtuals te draaien. Buiten dat doet de 4 gb extra vrij weinig vind ik persoonlijk. De snelheid boost die mensen ervaren in dsm, ervaar ik niet.

SSD is volgens mij voor niemand echt nuttig. Wat ik echt hoop is dat synology de ssd slots beschikbaar maakt als normale opslag. Lijkt mij handig voor virtuals en docker.

Ik gebruik SHR, is iets flexibeler maar ik draai überhaupt geen raid 5, ik heb raid 2.

xtr4 vs btrfs. xtr4 zou efficiënter zijn voor surveillance station en opslag (ik heb surveillance station lange tijd op btrfs gedraait, nu op xtr4 en merk geen verschil). btrfs beter voor clonen, snapshots etc. Belangrijk, btrfs is vereist voor virtual machine manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 20:48
Bedankt voor de feedback. Dat bevestigt mijn keuzes.

Ik ga sowieso voor BTRFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
De DSM interface kan ik binnen buiten het local netwerk benaderen via https://dsm.mydomain.com. Poort 5001 heb ik dicht staan.

Ik wil nu graag de DS File app (Android) gebruiken om een externe verbinding te maken. Het blijkt echter dat deze app poort 5001 gebruikt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit gaat werken? (op poort 443 en zonder poort 5001 open te zetten).

De DSM poort zelf aanpassen van 5001 naar 443 werkt niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3AanXb4m.png

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 14-07-2020 21:19 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

kraats

Ik rol

@kraades Je kunt voor Filestation (DS File) een aparte poort openzetten via Control Panel - Application Portal. Misschien ben je daar mee geholpen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@kraats
File Station gaat over port 7001 en DS File over poort 5001. :?

Als ik in de router poort 5001 ook weer open zet dan werkt DS File weer. Maar dat wil ik dus niet.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij gaat Ds Files niet over poort 5001, maar poort 5005 (HTTP) of 5006 (HTTPS)
Als je over poort 5001 binnen komt gebruik je geen Ds Files maar FileStation, want dan ga je via de normale webinterface van DSM.

https://www.synology.com/...used_by_Synology_services

De Ds Files poort is echter niet te veranderen.
Enige oplossing is met een VPN Naar je Nas dan kun je elf de poort bepalen van die VPN.

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 14-07-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Ben(V)
Ik gebruik toch echt de Android app genaamd DS File. :)

Poort 5005 is nog oud. DSM 4.x geloof ik. Poort 5005 wordt nu gebruikt voor WebDAV toegang. De documentatie lijkt niet te kloppen.

Ik weet zeker dat poort 5001 wordt gebruikt omdat de app DS File werkt als ik deze open zet. En niet werkt als ik deze dicht zet. Bij voorkeur heb ik alleen poort 443 open.

Ik vrees inderdaad wel dat de poort vast staat. VPN is dan inderdaad een optie.

Voor alle zekerheid vraag ik het nog even aan Synology support.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39
kraades schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:40:
@Ben(V)
Poort 5005 is nog oud. DSM 4.x geloof ik. Poort 5005 wordt nu gebruikt voor WebDAV toegang. De documentatie lijkt niet te kloppen.
Klopt,

DS file 4.x en een DiskStation met DSM 4.3 en hoger: 5000, 5001 (HTTPS)
DS file-versie voorafgaand aan 4.0 of een DiskStation met DSM 4.2 of eerdere versies: 5005, 5006 (HTTPS)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1 ... 70 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).