[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:19
DukeBox schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Nee, dat staat nergens. Geen enkele RAID of SHR (incl. JBOD) op Synology ondersteund meer dan 1 type array per disk set.
Het eerste plaatje laat anders zien dat het wel kan:

Afbeeldingslocatie: https://www.synology.com/_images/tutorials/tutorials/how_to_whats_Synology_Hybrid_RAID.jpg

Ook de Synology RAID Calculator is er heel duidelijk in:

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/frankh/synology-shr-1144.png

Zou jij bij Synology melding willen maken dat ze het zelf fout communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41
@FrankHe Het heeft weinig zin om telkens iets anders aan te halen;
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/3eb0de620a1eb756ee74bcf0255f1f57734be13b/?url=http%3A%2F%2Fmirror.alshetgaatom.com%2Ffrankh%2Fsynology-shr-1-1-4-4.png

Deze afbeelding doel ik op, hier wordt gesuggereerd dat je met 4 HDD's RAID5 kan gebruiken én op de vrije ruimte nog een RAID1 kan maken. Dat is niet zo.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:40:
@FrankHe Het heeft weinig zin om telkens iets anders aan te halen;
[afbeelding]

Deze afbeelding doel ik op, hier wordt gesuggereerd dat je met 4 HDD's RAID5 kan gebruiken én op de vrije ruimte nog een RAID1 kan maken. Dat is niet zo.
In mijn toelichting heb ik duidelijk geschreven dat het hier SHR betreft en hoe SHR dit intern oplost. Als gebruiker merk je hier niets van. Je ziet een enkele Disk Group van 6 TB. Dit plaatje laat zien wat er met SHR onder de motorkap gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
FrankHe schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:45:
In mijn toelichting heb ik duidelijk geschreven dat het hier SHR betreft en hoe SHR dit intern oplost. Als gebruiker merk je hier niets van. Je ziet een enkele Disk Group van 6 TB. Dit plaatje laat zien wat er met SHR onder de motorkap gebeurt.
Misschien moet je die dan even verduidelijken want nu staat er:
Je bewering klopt wanneer we stellen dat de huidige set daadwerkelijk een "RAID 1" array is. Als de huidige set echter een "SHR" array is (wat Synology standaard aanbiedt) dan ziet het plaatje er als volgt uit:
Maar nergens wordt gerept over SHR in de afbeelding en je eerste post.

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 24-05-2018 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:00
Misschien een ideetje om gewoon even via SSH in te loggen op synology en met "sudo fdisk -lu", "sudo cat /proc/mdstat" en "sudo vgdisplay -v" en eens proefondervindelijk te kijken hoe een volume is opgebouwd?

Dan zie je dat de syno je disks partitioneerd en daar vrolijk raid arrays van maakt. LVM combineert ze zonder morren tot een enkele volume. Merk je niets van.

Een parity of scrub gebeurt per partitie achtereenvolgens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sudo fdisk -lu /dev/sda

Disk /dev/sda: 3.7 TiB, 4000787030016 bytes, 7814037168 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disklabel type: gpt
Disk identifier: 320D1B1A-E05C-484B-83F1-8393A07383D3

Device          Start        End    Sectors   Size Type
/dev/sda1        2048    4982527    4980480   2.4G Linux RAID
/dev/sda2     4982528    9176831    4194304     2G Linux RAID
/dev/sda5     9453280 5860326239 5850872960   2.7T Linux RAID
/dev/sda6  5860342336 7813830239 1953487904 931.5G Linux RAID

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35

kraats

Ik rol

Zojuist een update-melding naar versie 6.1.7-15284 in m'n Synology gekregen. Als ik doorklik naar de wijzigingen in de versie kom ik uit op de pagina waar ook 6.2-23739 aangekondigd is met de datum van vandaag. De uitrol is dus begonnen
6.1.7-15284:
(2018-05-23)

Important Note

The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
Updated Privacy Statement

Fixed Issues

Improve stability of Docker when using Btrfs under low memory configurations.
Improved stability of the snapshot replication feature.
Enhanced stability of MCS in Windows environments.
Fixed an issue where a file’s Last Opened Date may be incorrect when using Spotlight.
Fixed an issue where enabling SSD Trim may cause file services failure in a high-availability cluster.
Fixed an issue fan where changes to speed settings do not apply immediately in a high-availability cluster.
Fixed a security vulnerability regarding Wget (CVE-2018-0494).
Fixed a security vulnerability regarding PostgreSQL (CVE-2018-1058).
Fixed a security vulnerability regarding Linux kernel (Synology-SA-18:21, CVE-2018-1000199).
6.2-23739:
(2018-05-23)

Important Note

The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.

Compatibility and Installation

DSM 6.2 can only be installed on Synology products running DSM 6.0 and above.

Starting from DSM 6.2, the core replication function is centrally managed by a new package, Replication Service. Packages with replication feature, such as Snapshot Replication, must install the Replication Service package.

For the following models, DSM 6.2 will be the last upgradable version. DSM 6.2 will continue to receive critical and security updates for a minimum of 2 years after the official release.

XS Series : RS3412xs, RS3412RPxs, RS3411xs, RS3411RPxs, DS3612xs, DS3611xs

Plus Series : RS2212+, RS2212RP+, RS2211+, RS2211RP+, RS812+, RS812RP+, DS2411+, DS1812+, DS1512+, DS1511+, DS712+, DS412+, DS411+II, DS411+, DS213+, DS212+, DS211+, DS112+

Value Series : RS812, RS212, DS413, DS411, DS213, DS212, DS211, DS112, DS111

J Series : DS413j, DS411j, DS411slim, DS213air, DS212j, DS211j, DS112j

Others : DDSM

What’s New in DSM 6.2

DSM
For easier management, Key Manager can now be stored locally on Synology NAS. Encrypted shared folders can be auto-mounted without the need of a USB drive. (To achieve better data protection, users are suggested to store Key Manager on an external USB drive.)
Standard users can now right-click on shared folders in File Station to view Properties.
Added support for IBM WebSphere SSO.
Enhanced password strength policy for better account security.
Added support for a new SMS provider SendinBlue and Clickatell API (RESTful).
Added support for Thai language.
Updated Privacy Statement and related settings in the installation flow.

iSCSI Manager
Brand new iSCSI Manager built for IT administrators, providing a new management user interface for an optimized iSCSI management and monitoring experience.
Advanced LUN provides lightning-fast LUN snapshot creation and recovery, and LUN cloning within seconds, as well as VAAI/ODX, storage acceleration commands, and support for better VM performance. Since Advanced LUNs can utilize file system cache to provide better efficiency, block-level LUNs will no longer be supported on DSM 6.2 and onward. DSM 6.2 will still be compatible with the block-level LUNs upgraded from DSM 6.1 and prior.
Supports cross-volume LUN clones.
Added support for network binding settings to allow each iSCSI target to map to a network interface.
Users can now disable storage reclamation for thin-provisioned LUNs to enhance I/O performance.

Storage Manager

The brand new Overview shows the health status of all storage components on your NAS, displaying a clearer and better look on the system overview.

Introduced Storage Pool, a new storage component, to replace the original Disk Group and RAID Group, and rearrange storage-related functions to provide users with a more consistent and smoother experience.

Smart Data Scrubbing detects the supported file system and RAID type to perform data scrubbing automatically while enhancing data scrubbing usability. A new built-in scheduler allows users to do data scrubbing periodically with just a few clicks, improving data integrity and consistency.

RAID resync speed can now be adjusted to accommodate IT management needs.

Users can remotely deactivate drives via Storage Manager for better management.

Added a default monthly S.M.A.R.T. test on both new and existing drives that were not previously configured.

After each DSM upgrade, DSM will remind users if a bad sector or lifespan alert is not set up.

The health status of disks is now uniform with storage pools and volumes.

Log Center now includes disk logs.

Provided an option to change stripe cache size when the RAID type of Storage pool is RAID 5, RAID 6, RAID F1, or SHR (three disks or above).

High Availability Manager 2.0

High Availability Manager has been modularized into a package to ensure better system maintenance and offers greater update flexibility.

New mechanism can now eliminate unnecessary system reboot during major update to keep your cluster secure and maintain high service availability.

SHA 2.0 can handle situations more effectively especially when the servers are in a vulnerable state.

A simpler yet more intuitive user interface, offering you a comprehensive cluster overview and management.

The new interface design provides more detailed and visual information as well as easy-to-follow solutions.

Brand new user interface is introduced to display more details of both active server and passive server, giving you an in-depth system utilization overview.

When first creating SHA cluster, user new to SHA can choose to only replicate system configuration to shorten setup time.

Extended Btrfs File System Coverage

Btrfs file system is now available on more Synology NAS models utilizing ARM platforms. Enjoy the powerful features of the next-generation file system.

Applied Models:
18-series: DS218, DS418 and more x18 series to come.

Azure AD support
Added the capability to join existing Azure AD as an SSO client. Utilizing the single sign-on feature, daily productivity is increased by saving time spent on re-authentication.

Security Advisor

User login details and abnormal geolocation information are dissected using intelligent analysis techniques and reported via DSM notifications.

Daily and monthly reports provide more comprehensive information, allowing IT administrator to review abnormal activity and security scan regularly.

TLS/SSL Profile Level
An advanced way to configure your security level profile based on different services to meet different security level requirements, providing flexibility to suit your network security requirements.

2-step authentication
Synology NAS administrators must set up an email notification when 2-step authentication is enabled.

Domain/LDAP management
Flexibly assign specified domain groups with admin privileges.

FTP
Added ECDSA certificate support for FTPS connections.

NFS

Added NFS v4.1 multipathing for load balancing and network redundancy to fully support VMware vSphere® 6.5.

Applied models:
18-series : DS3018xs, DS418play, DS918+, DS418j, DS418, DS718+, DS218+
17-series : FS3017, FS2017, RS4017xs+, RS3617xs, RS3617RPxs, DS3617xs, RS3617xs+, RS18017xs+, DS1817+, DS1817, DS1517+, DS1517, RS217
16-series : RS2416RP+, RS2416+, RS18016xs+, DS416play, RS816, DS916+, DS416slim, DS416j, DS416, DS216play, DS716+II, DS716+, DS216j, DS216+II, DS216+, DS216, DS116

Package Center
The brand new user interface design brings a more intuitive experience and allows users to quickly find everything they need.

IHM tool
Added Seagate IronWolf Health Management (IHM) support on DS118, DS218play, DS418j and DS418.

Known Issues & Limitations

DSM 6.2 is the last DSM version supporting IPv6 Tunneling in Network Interface.

The Fedora utility will not be supported after DSM 6.2.

Starting from DSM 6.2, the USB device drivers, including printers, cloud printers, DAC/speakers, Wi-Fi dongles, DTV dongles, LTE dongles, and Bluetooth dongles will no longer be updated.

Wi-Fi dongle does not support Parental Control and Device List if set as Bridge Mode.

Starting from DSM 6.2 Beta, Virtual Machine Manager will no longer support creating clusters with older DSM versions. Please update each host in the cluster to the same DSM version or above versions for the Virtual Machine Manager cluster to operate properly.

SSH authentication by DSA public key is prohibited for security concerns.

When logging in through VPN or Proxy server, some functionalities may have authentication issues. To fix this issue, please go to Control Panel > Security, and click the Trusted Proxies button to add the trusted proxy server to the list.

The original RAID scrubbing scheduled tasks will be migrated to Smart Data Scrubbing scheduled tasks. If the upgrade is performed while running scheduled tasks, the Data Scrubbing process will automatically be re-executed shortly after the upgrade is completed.

Office 2.x and below are not compatible with DSM 6.2.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 10:30
kraats schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:05:
Zojuist een update-melding naar versie 6.1.7-15284 in m'n Synology gekregen. Als ik doorklik naar de wijzigingen in de versie kom ik uit op de pagina waar ook 6.2-23739 aangekondigd is met de datum van vandaag. De uitrol is dus begonnen
6.1.7-15284:

[...]

6.2-23739:

[...]
Hier hetzelfde, was wel verbaasd dat juist vandaag ineens die 6.1.7 aangeboden werd terwijl 6.2 net is uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:10

pietje63

RTFM

@kraats scherp! ik lette niet op, dacht 6.2 te installeren maar installeerde de andere update.. Viel me al op dat package center niet gewijzigd was.
Nog maar een keer updaten en rebooten dan..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:10
Ik heb een DS415+ en wilde gebruik gaan maken van encrypted shares.
Voordat ik alles wilde overzetten heb ik eerst wat testen gedaan m.b.t. snelheid.
Ik ben daar eigenlijk wel van "geschrokken".

10GiB, 2GiB en 1GiB bin files heb ik tussen unencrypted shares en tussen encrypted shares gekopieerd en cut/paste gedaan. De snelheid tussen de encrypted shares is om te huilen.

Even een voorbeeld:
Het kopiëren (gemiddelde van 4x de test) van het 10GiB bestand duurt tussen unencrypted shares 83 seconden.
Het kopiëren (gemiddelde van 4x de test) van het 10GiB bestand duurt tussen encrypted shares 229 seconden.

Hebben meer mensen hier last van?
Is er iets wat ik nog kan veranderen om dit iets sneller te laten gaan?

Specs:
DS415+
4x WD Red 4TB in SHR1
Btrfs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je de bestanden verplaatst via een netwerk share (SMB)?
Dan kan het zijn dat windows de bestanden ophaalt en vervolgens weer wegschrijft via het netwerk.

Als je inlogt op de synology en via filestation bestanden lokaal verplaatst gaat dat stukken sneller.

ik kwam dit nog tegen:
I had similar problems with performance over sshfs on a 916+

The transfer speed maxed at ~60-70 MB/s using RAID 5.

The NAS enable AES-NI, but the ssh chose to use chacha20 over AES.

After I disabled chacha20 the transferspeed is network limited at ~110 MB/s.

Goto 'Control Panel' -> Terminal & SNMP" -> Advanced Settings" -> 'Customize' => Disable all but AES ciphers.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=122839

De DS415+ heeft de C2538 welke ook de functie Intel® AES New Instructions heeft.
https://ark.intel.com/pro...r-C2538-2M-Cache-2_40-GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
Nog geen 6.2 te zien hier. Wel de 6.1.7 geinstalleerd zojuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 22:38
Arjant2 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:23:
Nog geen 6.2 te zien hier. Wel de 6.1.7 geinstalleerd zojuist.
Kan je vinden op de site van synology (of op de ftp-server).

[ Voor 1% gewijzigd door job op 24-05-2018 12:45 . Reden: ftp is niet meer bereikbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
@Viper®
Express niet via SMB gedaan maar direct op de Syno zelf via File Station.

Ik had idd verwacht dat mijn DS415+ met ondersteuning voor AES-NI iets beter zou presteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
job schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:40:
[...]

Kan je vinden op de site van synology (of op de ftp-server).
ik wacht wel tot hij aangeboden wordt ;)
sowieso verstandig altijd even een paar dagen te wachten met grotere updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Marcel_EA schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:41:
@Viper®
Express niet via SMB gedaan maar direct op de Syno zelf via File Station.

Ik had idd verwacht dat mijn DS415+ met ondersteuning voor AES-NI iets beter zou presteren...
had je nog gekeken naar de encrypty ciphers

Goto 'Control Panel' -> Terminal & SNMP" -> Advanced Settings" -> 'Customize' => Disable all but AES ciphers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Jep, hij staat bij mij op AES only...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 18:04
Ik ben van plan om een DS218+ aan te schaffen. Nu weet ik dat de WD RED schijven hiervoor geschikt zijn. Er zullen echter ook 2 IP camera's schrijven naar de NAS drive. Kan ik dan nog steeds de WD Red gebruiken of moet ik voor de purple gaan en zijn deze wel geschikt voor de normale data?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
schuurman schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:15:
Ik ben van plan om een DS218+ aan te schaffen. Nu weet ik dat de WD RED schijven hiervoor geschikt zijn. Er zullen echter ook 2 IP camera's schrijven naar de NAS drive. Kan ik dan nog steeds de WD Red gebruiken of moet ik voor de purple gaan en zijn deze wel geschikt voor de normale data?
Naar mijn mening hangt het er van af hoe frequent en hoeveel data er uit voortkomt. Ik heb bijvoorbeeld al vele jaren een setje van twee camera's hangen in een gang met werkruimtes. Synology Surveillance Station heb ik ingesteld op bewegingsdetectie. Met 5 seconden vooraf en 10 seconden naloop. Als er iemand gedurende 20 seconden door de gang loopt dan levert dat een clip op van 35 seconden. Af en toe loopt er iemand naar het keukenblok of naar de WC. Dit zorgt gemiddeld voor pakweg drie clips per tien minuten. Als de persoon langs beide camera's loopt dan levert het een extra clip op. Deze opstelling met twee camera's gaat al heel lang prima op een setje consumentenschijven.

Wanneer je camera bijvoorbeeld op een oprit staat gericht waar ook een stukje van een drukke straat is te zien dan komen daar vanzelfsprekend veel meer gebeurtenissen / clips uit voort dan in een relatief rustige gang. Kortom het is heel erg afhankelijk van de situatie. Als je veel meer dan twee camera's hebt, bijvoorbeeld twaalf, dan doe je er naar mijn mening goed aan daar speciale schijven voor te nemen. Nog een stukje duurder dan de WD Purple schijven zijn echte enterprise schijven. Dat is misschien nuttig als je 40 camera's hebt hangen.

De vraag of al die schijven ook geschikt zijn voor opslag van 'gewone' data kan beantwoord worden met een ja. Je zult je moeten afvragen of de extra investering / snelheid / robuustheid nodig is en het geld waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefke
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09-2019
Arjant2 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:44:
[...]

ik wacht wel tot hij aangeboden wordt ;)
sowieso verstandig altijd even een paar dagen te wachten met grotere updates.
Ik heb een DS214play, kreeg notificatie voor update, blijkt voor 6.1.7 te zijn en niet voor 6.2
Heb die update gedaan. Moet ik nu gewoon nog wat wachten tot er een notificatie komt voor 6.2?

Heeft iemand 6.2 al? Werken dingen zoals CouchPotato, SickRage, Headphones, SABnzbd en LMS (Squeezebox) nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
@Kefke inderdaad gewoon wachten, komt vanzelf.
Of de packages nog werken is altijd afwachten. Worden ook vanzelf geupdate, dat is 1 van de redenen dat je beter een paar dagen kan wachten naast dat er altijd nog een vervelende bug in kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 16:04
Kefke schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:32:
Ik heb een DS214play, kreeg notificatie voor update, blijkt voor 6.1.7 te zijn en niet voor 6.2
Heb die update gedaan. Moet ik nu gewoon nog wat wachten tot er een notificatie komt voor 6.2?
Hier hetzelfde, maar had geen zin om te wachten dus heb hem gewoon van de synology site gedownload.
Je kunt ook hier je model vast wel tussen vinden.. :)
*Via die eerste link was hij overigens in zo'n 10 seconden gedownload, wss dichterbij of minder belaste servers. :)

Werkt hier prima, na meer dan een half jaar aan beta tests geloof ik het wel. :+
Heeft iemand 6.2 al? Werken dingen zoals CouchPotato, SickRage, Headphones, SABnzbd en LMS (Squeezebox) nog?
Sab/Get/Sonarr werken hier iig, zie ook hier de bevestiging van couchpotato en sickbeard.

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 25-05-2018 20:45 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Converted007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:29
Heb een vraagje. Ik wil mijn hdd van mijn single ds116 nas overzetten naar een single bay ds118. Gaat dit? Kan ik de hdd gewoon in de nieuwe ds118 plaatsen?
Vermits het om verschillende processors gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Converted007 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 04:50:
Heb een vraagje. Ik wil mijn hdd van mijn single ds116 nas overzetten naar een single bay ds118. Gaat dit? Kan ik de hdd gewoon in de nieuwe ds118 plaatsen?
Als je deze guide aanhoudt voorzie ik geen problemen
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 18:04
@FrankHe bedankt voor je reactie. Mijn camera's hangen op de oprit en we hebben een rustige straat. Het worden dus gewoon de RED versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-10 15:58

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Day kan.er is alleen wel een kans dat niet elke package werkt ivb andere processor.
Converted007 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 04:50:

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:40
Ik probeer een oplossing te vinden voor een probleempje met VPN. Op mijn DS918+ kan ik gebruik maken van openVPN (als client), maar dan gaat al het internet-verkeer op de NAS via de VPN. Dat wil ik niet; ik wil alleen dat mijn torrent-client via VPN loopt. De reden hiervoor is o.a. dat Sonarr niet lekker werkt via een VPN; de indexers "failen" allemaal na een dagje omdat de indexers denken dat mijn VPN IP-adres een aanval uitvoert.

Ik kom hier zelf niet uit. De mogelijkheden die ik kan bedenken:
* de VPN verbinding "toewijzen" aan mijn torrent-client; ik weet allee niet hoe
* beide LAN poorten gebruiken op mijn DS918+, eentje met VPN en eentje zonder VPN, en dan hier iets magisch mee doen
* een docker container draaien met een torrent-client + openVPN ineen; bijvoorbeeld tranmission

De laatste optie lijkt me best logisch, maar dit werkt kennelijk niet out-of-the-box, er is een hele sectie gewijd aan hoe het werkend te krijgen is op een Synology, en daar wordt ik niet vrolijk van. Command-line gedoe op de Synology... brrrrr...

TLDR: weet iemand hoe ik één specifieke app/package/docker-container via VPN kan laten lopen, en de rest niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Sinds DSM 6.2 heb ik het package OAuth (service) erbij.
Wat is het precies en wat kan ik ermee?
Kan ik het eventueel ook weer verwijderen?
Ik kon hem verwijderen via Package Center echter weet ik niet precies wat het doet dus voordat ik iets "sloop"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 19:54
upje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:24:
Ik probeer een oplossing te vinden voor een probleempje met VPN. Op mijn DS918+ kan ik gebruik maken van openVPN (als client), maar dan gaat al het internet-verkeer op de NAS via de VPN. Dat wil ik niet; ik wil alleen dat mijn torrent-client via VPN loopt. De reden hiervoor is o.a. dat Sonarr niet lekker werkt via een VPN; de indexers "failen" allemaal na een dagje omdat de indexers denken dat mijn VPN IP-adres een aanval uitvoert.

Ik kom hier zelf niet uit. De mogelijkheden die ik kan bedenken:
* de VPN verbinding "toewijzen" aan mijn torrent-client; ik weet allee niet hoe
* beide LAN poorten gebruiken op mijn DS918+, eentje met VPN en eentje zonder VPN, en dan hier iets magisch mee doen
* een docker container draaien met een torrent-client + openVPN ineen; bijvoorbeeld tranmission

De laatste optie lijkt me best logisch, maar dit werkt kennelijk niet out-of-the-box, er is een hele sectie gewijd aan hoe het werkend te krijgen is op een Synology, en daar wordt ik niet vrolijk van. Command-line gedoe op de Synology... brrrrr...

TLDR: weet iemand hoe ik één specifieke app/package/docker-container via VPN kan laten lopen, en de rest niet?
hihi...

je het een 918+ dus kun je een VM maken... Draai een VM met de applicatie die je wilt. Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan en heb lopen rotzooien met docker.
Uiteindelijk gewoon een VM gemaakt met couchpotato, sickbeard en qbitorrent erin en een VPN eraan gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
upje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:24:

Ik heb dezelfde setup dit weekend opgezet. Dan wel met deluge samen met een vpn. Dit heb ik allemaal via de cmdline gedaan maar werkt hetzelfde via de Docker interface van Synology. Als je dit wilt zou je me kunnen dm'en, dan help ik je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:45
Ik heb recent 2x DS118 aangeschaft en wil nu een backup maken van de nas naar een netwerkschijf die in mijn desktop zit. Er zit 1 DS118 gekoppeld aan het netwerk waar ook de desktop in zit en 1 staat op een externe locatie. Backup van DS118 naar DS118 gaat gewoon goed.

Maar ik wil ook een backup maken op de desktop van de DS118. Ik kan echter nergens vinden hoe dit te doen. Met hyperbackyp kan ik wel lokale map kiezen als optie, maar dan kan ik de map waarin de backup moet komen op de dekstop niet selecteren.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:57
FrankHe schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:47:
[...]

Als @Znorkus kan aangeven of de huidige schijven daadwerkelijk in een SHR set zitten dan kunnen we bepalen wat waar is. What is Synology Hybrid RAID (SHR)

Dit is volgens de berekening van Synology bij een SHR array. Een upgrade van 1 TB + 1 TB met 4 TB + 4 TB zal resulteren in een opslag van 6 TB. Je kunt blijven beweren dat ik onzin praat maar dit is hoe Synology het zelf communiceert.
FrankHe en anderen, ik stel jullie reacties erg op prijs. Ja, de Synology heeft er nu een SHR raid van gemaakt en het lijkt me dat dit overenkomt met een raid 1.

Ik moet zeggen dat het me enige zorgen baart hoe deze vraag (kan ik er later grotere schijven bijsteken) al tot wat discussie leidt. Ik heb er geen goed gevoel bij (terecht of onterecht) en kan niet goed voorspellen hoe de disken zich gaan gedragen. Een raid opgebouwd uit schijven van verschillende formaten zit me denk ik toch niet helemaal lekker, maar het is waarschijnlijk vooral angst voor het onbekende.

Ik neig er nu naar om deze toch alweer 8 jaar oude schijven (ookal zijn ze hoge kwaliteit) toch opzij te zetten en tweemaal 4TB WD REDs aan te schaffen voor 120 euro per stuk. Dit omdat de 1TB nu eigenlijk al voor de helft vol zit en echt vrij snel te krap gaat zijn. Ik heb dan 4 + 4, en over een paar jaar kan ik er dan twee WD RED 4TB's bijsteken, ik geloof dat ik dat het meest overzichtelijk vind.

Alternatief is dat ik de huidige SHR omzet naar een raid 1, en het zo regel dat de twee nieuwe schijven ook in een raid 1 komen te staan. Maar omdat ik er verder niet zoveel vanaf weet, en eerlijk gezegd ook niet zeer veel tijd/energie heb om raid-expert te worden, denk ik dat ik over 5 jaar gewoon nog even netjes rondvraag: hoe kan ik mijn 2x 4TB WD red nas het beste uitbreiden, en dan is het antwoord hopelijk en waarcshijnlijk: NAS uit, 2 aanvullende disks erin, NAS aan, ratel ratel ratel, nieuwe storage is 8TB.

En op dit moment lijkt het me het handigst om de 400GB die ik op de NAS heb staan evne te kopieren naar een gewone PC (heb die data uiteraard al staan op de PC), de WD-schijven erin te gooien (en de oude WD enterprise 1TB's eruit), de Synology een clean SHR automatisch laten maken van de 2 WD Reds, en de 400GB terug te kopieren.

Als ik nu iets heel stoms heb gezegd of er nog andere tips zijn hoor ik het heel erg graag :D
bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
@Znorkus Ik zou het SHR laten, dat is de meest flexibele optie. Je hebt dan 1 HDD redundancy én de mogelijkheid bestaande HDD's te vervangen (alleen door gelijk of groter). In tegen stelling tot raid1 kunnen deze dan ook van verschillende groottes zijn en mits aan de voorwaarden voldoet kan je die extra ruimte dan ook direct gebruiken zonder ze meteen allemaal te vervangen.

Als je vast zit aan een budget (wie niet ;)) zou ik eerder overwegen om voor een array zonder redundancy te gaan maar mét een goede backup dan andersom (immers zoals hier al vele malen gemeld, raid is geen backup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Highfive95 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:23:
Ik heb recent 2x DS118 aangeschaft en wil nu een backup maken van de nas naar een netwerkschijf die in mijn desktop zit. Er zit 1 DS118 gekoppeld aan het netwerk waar ook de desktop in zit en 1 staat op een externe locatie. Backup van DS118 naar DS118 gaat gewoon goed.

Maar ik wil ook een backup maken op de desktop van de DS118. Ik kan echter nergens vinden hoe dit te doen. Met hyperbackyp kan ik wel lokale map kiezen als optie, maar dan kan ik de map waarin de backup moet komen op de dekstop niet selecteren.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Hoe is de desktop schijf te benaderen voor de NAS? Via SMB gedeeld? Dan zou deze gewoon een hyper backup bestemming kunnen zijn

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 14:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Marcel_EA schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:12:
Sinds DSM 6.2 heb ik het package OAuth (service) erbij.
Wat is het precies en wat kan ik ermee?
Kan ik het eventueel ook weer verwijderen?
Ik kon hem verwijderen via Package Center echter weet ik niet precies wat het doet dus voordat ik iets "sloop"...
Kwam hem ook al tegen, google leverde me dit op;
https://www.synology.com/...ervice/oauth_service_desc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Die was ik idd ook tegen gekomen. Thanks iig!
Echter weet ik niet 100% zeker of ik hem kan verwijderen.
Zover ik weet maak ik er geen gebruik van dus ik "waag" de gok wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
pietje63 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Hoe is de desktop schijf te benaderen voor de NAS? Via SMB gedeeld? Dan zou deze gewoon een hyper backup bestemming kunnen zijn
Hoe kan ik de map delen met de nas? Ik heb me rot gezocht maar kan niks vinden waar ik de map moet delen zodat ik deze kan zien op de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Highfive95 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:44:
Hoe kan ik de map delen met de nas? Ik heb me rot gezocht maar kan niks vinden waar ik de map moet delen zodat ik deze kan zien op de nas.
https://www.synology.com/...Station/mountremotevolume
Uiteraard moet je die folder op je windows pc dan wel eerst delen én een user (voorzien van een password!) rechten geven.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 29-05-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
DukeBox schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:54:
[...]

https://www.synology.com/...Station/mountremotevolume
Uiteraard moet je die folder op je windows pc dan wel eerst delen én een user (voorzien van een password!) rechten geven.
Rechten had ik al toegekend. Is nu gelukt met benaderen van de map op de synology. Kan de map nu als externe map in filestation zien.

Als ik echter naar hyperbackup ga kan ik deze map niet zien. Als ik gedeelde map open staat de netwerkmap van de desktop hier niet bij. :?

Heb overigens gekozen voor lokale map & usb. Weet niet of dat goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Highfive95 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:13:
[...]

Heb overigens gekozen voor lokale map & usb. Weet niet of dat goed is.
Mijn fout, Hyperbackup ondersteunt geen SMB, enkel webdav (en volgens mij ondersteunt Windows out of the box geen webdav).

Een alternatief is een rsync server draaien op je windows pc https://www.snbforums.com...to-a-network-drive.22909/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Highfive95 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:13:
Als ik echter naar hyperbackup ga kan ik deze map niet zien. Als ik gedeelde map open staat de netwerkmap van de desktop hier niet bij. :?
Wordt inderdaad niet ondersteund, zoals door anderen gemeld is DeltaCopy mogelijk een oplossing. Houd er wel rekening mee dat je mogelijk handmatig de DLL's moet updaten naar een recente versie wanneer je UTF8 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 19:01
Mijn Synology gaf aan dat er mogelijk optware en opstartscripts actief zijn. Dat klopt helemaal als een bus want dat is het geval. Nu zit er onder deze melding een knop 'retoucheren'. Iemand enig idee waar daarmee bedoeld wordt?

Edit: wordt repareren mee bedoeld maar blijkbaar is dat vaag vertaald. Nu heb ik op 1 geklikt maar ik kan blijkbaar nergens achterhalen wat er nou aangepast is? Ik wil het terugdraaien...

[ Voor 29% gewijzigd door Henkie-Jan op 29-05-2018 10:39 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:29

TommyGun

Stik er maar in!

Henkie-Jan schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:24:
Mijn Synology gaf aan dat er mogelijk optware en opstartscripts actief zijn. Dat klopt helemaal als een bus want dat is het geval. Nu zit er onder deze melding een knop 'retoucheren'. Iemand enig idee waar daarmee bedoeld wordt?

Edit: wordt repareren mee bedoeld maar blijkbaar is dat vaag vertaald. Nu heb ik op 1 geklikt maar ik kan blijkbaar nergens achterhalen wat er nou aangepast is? Ik wil het terugdraaien...
Je hebt niet IPKG geïnstalleerd? Want dat ziet Synology ook als optware.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik merk de laatste tijd (zo te zien sinds een win10 update) dat ik de NAS niet meer in de netwerkverkenner zie staan. Kom berichten tegen dat dit met SMB1.0 support te maken heeft, en heb alle daarmee verband houdende settings op zowel nas als windows geprobeerd.

Is dit nog op een of andere manier te fixen? Of zal ik me erbij neer moeten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Dahua IPC-HDBW1230E i.c.m. met Surveillance Station? De camera geeft perfect beeld enkel krijg ik motion detection niet goed werkend. De ene keer neemt 'ie bewegingen wel op en de andere keer niet terwijl dezelfde bewegingen worden gemaakt. Ik heb al met alle instellingen op SS gespeeld (gevoeligheid, drempel) maar dit lijkt niet te werken. Ik heb zowel Onvif als merkgebonden configuratie geprobeerd. De camera detecteert alles netjes als ik liveweergaveanalyse op SS gebruik, hij neemt het echter niet op. Het probleem lijkt dus bij SS te liggen. Ik heb drie andere Foscams die i.c.m. SS perfect werken maar ik krijg het niet met deze Dahua voor elkaar.

Tevens werkt de web interface van de Dahua niet, ik krijg geeneens een melding over de benodigde plugin, ik krijg direct een 404 Not Found melding. Ik heb firefox, internet explorer, pale moon e.d. al geprobeerd. Mijn laatste gok is namelijk dat de instellingen in de camera zelf moeilijk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 19:01
TommyGun schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Je hebt niet IPKG geïnstalleerd? Want dat ziet Synology ook als optware.
Ja, die staat er op. En had dus op retoucheren gedrukt en hij staat er nog op. Nu achteraf denk ik dat hij misschien de CHMOD aanpaste. Kan verder nergens wat terg zien.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
DukeBox schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Wordt inderdaad niet ondersteund, zoals door anderen gemeld is DeltaCopy mogelijk een oplossing. Houd er wel rekening mee dat je mogelijk handmatig de DLL's moet updaten naar een recente versie wanneer je UTF8 nodig hebt.
Dit wordt iets te technisch denk ik. Op zich is backup al voldoende door backup op de andere nas die op een externe locatie staat.

Wil ook tzt cloud backup maken. Maar eerst even kijken hoe het nu gaat. Grootste probleem is upload op kantoor. Eerste backup van 90 Gb duurde 3 dagen naar nas die thuis staat . 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

Ik heb net mijn nieuwe NAS gemigreerd, maar ik had bij mijn 215+ dat ik gewoon op mijn local netwerk gewoon naar mijn thuis.nas.nl:5001 kon gaan ipv nas.local / 192.168.1.1:5001

Nu moet ik weer nas.local:5001 intypen, moet ik iets wijzigen in mijn synology dsm, zodat ik weer naar thuis.nas.nl:5001 kan gaan? Via andere netwerken buitenshuis gaat het wel goed!

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:29

TommyGun

Stik er maar in!

Henkie-Jan schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:42:
[...]

Ja, die staat er op. En had dus op retoucheren gedrukt en hij staat er nog op. Nu achteraf denk ik dat hij misschien de CHMOD aanpaste. Kan verder nergens wat terg zien.
Apart. Ik heb die check gewoon uitgezet, is een false positive imo.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:34
Psvtje10 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:07:
Heeft iemand ervaring met de Dahua IPC-HDBW1230E i.c.m. met Surveillance Station? De camera geeft perfect beeld enkel krijg ik motion detection niet goed werkend. De ene keer neemt 'ie bewegingen wel op en de andere keer niet terwijl dezelfde bewegingen worden gemaakt. Ik heb al met alle instellingen op SS gespeeld (gevoeligheid, drempel) maar dit lijkt niet te werken. Ik heb zowel Onvif als merkgebonden configuratie geprobeerd. De camera detecteert alles netjes als ik liveweergaveanalyse op SS gebruik, hij neemt het echter niet op. Het probleem lijkt dus bij SS te liggen. Ik heb drie andere Foscams die i.c.m. SS perfect werken maar ik krijg het niet met deze Dahua voor elkaar.

Tevens werkt de web interface van de Dahua niet, ik krijg geeneens een melding over de benodigde plugin, ik krijg direct een 404 Not Found melding. Ik heb firefox, internet explorer, pale moon e.d. al geprobeerd. Mijn laatste gok is namelijk dat de instellingen in de camera zelf moeilijk doen
Heb je allereerst al gekeken of deze officieel ondersteund wordt door Synology ?
zo niet, kan je problemen krijgen nam.

Kijk eens op deze link :
https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mijn DS916+ stelt me plotseling voor een raadsel. Met mijn gebruikersaccount krijg ik geen toegang meer tot de gedeelde "Downloads"-map. Ik heb niets gewijzigd aan de instellingen; heb ze nog een keer nagelopen maar kan het probleem niet ontdekken. Met het admin-account is er wel normaal toegang.

Het gewraakte gebruikers-account maar verwijderd en een nieuwe aangemaakt. Met als resultaat dat ik nog altijd normaal toegang heb tot alle gedeelde mappen behalve de "Downloads"-map. Die geeft een "U heeft onvoldoende bevoegdheden" foutmelding.

Het zelf rommelen met de accounts heeft dus geen oplossing geboden en online kom ik ook niet verder. Wat kan er hier veranderd zijn of zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
FlorisVN schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:32:
[...]

Heb je allereerst al gekeken of deze officieel ondersteund wordt door Synology ?
zo niet, kan je problemen krijgen nam.

Kijk eens op deze link :
https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/camera
Deze lijst geeft alle camera’s weer welke officieel geintergreerd zijn in SS en waar gebruik kan worden gemaakt van alle extra functies. SS ondersteund ONVIF en zou dus ook gewoon deze camera moeten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 16:11

elsinga

=8-)

S1NN3D schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:27:
Mijn DS916+ stelt me plotseling voor een raadsel. Met mijn gebruikersaccount krijg ik geen toegang meer tot de gedeelde "Downloads"-map. Ik heb niets gewijzigd aan de instellingen; heb ze nog een keer nagelopen maar kan het probleem niet ontdekken. Met het admin-account is er wel normaal toegang.

Het gewraakte gebruikers-account maar verwijderd en een nieuwe aangemaakt. Met als resultaat dat ik nog altijd normaal toegang heb tot alle gedeelde mappen behalve de "Downloads"-map. Die geeft een "U heeft onvoldoende bevoegdheden" foutmelding.

Het zelf rommelen met de accounts heeft dus geen oplossing geboden en online kom ik ook niet verder. Wat kan er hier veranderd zijn of zie ik over het hoofd?
Ik heb dit ook gehad, na een sync tussen 2 Synology's. Bleek Synology zelf aan te pas te moeten komen om dit te verhelpen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
S1NN3D schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:27:
Heb je soms advanced share permissions aan staan ? Zo ja, dan moet je ook daar de rechten goed instellen. Mijn advies is om deze niet te gebruiken tenzij het ergens voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 08:35

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb sinds een aantal weken het probleem dat binnen SABNZB mijn nzb niet automatisch worden opgepakt uit de folder, die SABNZB scant. Het lijkt een rechten issue te zijn, maar ik heb helemaal niets verandert.

Komt dit door een update?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
elsinga schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:46:
[...]

Ik heb dit ook gehad, na een sync tussen 2 Synology's. Bleek Synology zelf aan te pas te moeten komen om dit te verhelpen.
Nee, geen sync gedaan met een tweede NAS.
DukeBox schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:51:
[...]

Heb je soms advanced share permissions aan staan ? Zo ja, dan moet je ook daar de rechten goed instellen. Mijn advies is om deze niet te gebruiken tenzij het ergens voor nodig is.
Staan niet aan.

Door de post van @Mystikal heb ik ook eens naar SABnzbd gekeken; die heeft submappen in mijn "Downloads"-folder. Daar viel me op dat er nog enkele nzb-bestanden stonden die reeds gedownload waren en eigenlijk automatisch verwijderd hadden moeten worden. Dat is ook vreemd. Heb de package verwijderd en de DS opnieuw laten opstarten. Helaas zonder oplossing voor het probleem waar ik mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer ik een download (torrents) en mediaserver (geen transcoden) wil draaien, wat voor model heb ik dan nodig? Is de x18 serie een must, of voldoen de wat betere modellen van de x16 ook? Ik kom ook niet helemaal uit het verschil tussen de normale, plus en play modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:04
Ik heb een DS118 gekocht (1e Synology) om sickrage of Sonarr erop te draaien.
Ik wilde deze nu gaan draaien in Docker (aanbevolen door zo ongeveer iedereen). Maar helaas ondersteunt de DS118 geen Docker!

Weet iemand of dit een tijdelijk iets is en komt het in de toekomst beschikbaar, of kan dit model het hardwarematig gewoon niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:32:
Wanneer ik een download (torrents) en mediaserver (geen transcoden) wil draaien, wat voor model heb ik dan nodig? Is de x18 serie een must, of voldoen de wat betere modellen van de x16 ook? Ik kom ook niet helemaal uit het verschil tussen de normale, plus en play modellen.
De performance verschillen tussen de x16 en x18 modellen zijn zo klein dat een upgrade niet uit kan als je bijvoorbeeld al een 916+ heb staan.

Normaal model heeft vaak een low budget cpu (realtek ipv intel)
Plus model heeft een iets snellere (intel) cpu (specifieke cpu kan je zo uit de specs halen)
Play model heeft ook de budget cpu maar een chip voor hardware transcoderen.

Alleen maar stream met transcoderen is Play het meest interessant.
Verschillende dockers/VM's draaien is Plus het meest interessant (ook meteen je geheugen uitbreiden).
De plus modellen doen transcoderen overigens ook uitstekend.

Wil je een tijdje vooruit, toch alles kunnen maar niet teveel geld kwijt zijn dan zou ik nu instappen op 218+.
Als 70 euro verschil voor jou veel geld is kunnen je eventueel voor de play gaan maar anders altijd + kiezen want Docker gebruiken werkt wel zo lekker op een intel cpu en docker is heerlijk in gebruik met alle download hulpmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@Philip J. Dijkstra
Eens, echter als je meer aan de onderkant van de markt zit en naar de single bays kijkt, heb ik het idee dat de nieuwe CPU in de DS118 toch wel een stuk sterker is dan de DS116 (voor een relatief klein prijsverschil) https://tweakers.net/pricewatch/compare/533637;1107447/
Voor de genoemde taken (download station, mediaserver zonder encoding=file server) is dit meer dan voldoende.

Multi bay is nuttig als (i) een single bay (in de nabije toekomst) ]onvoldoende opslag heeft, of (ii) voor redundancy. Het belang van redundancy vond ik zelf niet zo groot, steek dat geld liever in een backup oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philip J. Dijkstra schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:21:
[...]

De performance verschillen tussen de x16 en x18 modellen zijn zo klein dat een upgrade niet uit kan als je bijvoorbeeld al een 916+ heb staan.

Normaal model heeft vaak een low budget cpu (realtek ipv intel)
Plus model heeft een iets snellere (intel) cpu (specifieke cpu kan je zo uit de specs halen)
Play model heeft ook de budget cpu maar een chip voor hardware transcoderen.

Alleen maar stream met transcoderen is Play het meest interessant.
Verschillende dockers/VM's draaien is Plus het meest interessant (ook meteen je geheugen uitbreiden).
De plus modellen doen transcoderen overigens ook uitstekend.

Wil je een tijdje vooruit, toch alles kunnen maar niet teveel geld kwijt zijn dan zou ik nu instappen op 218+.
Als 70 euro verschil voor jou veel geld is kunnen je eventueel voor de play gaan maar anders altijd + kiezen want Docker gebruiken werkt wel zo lekker op een intel cpu en docker is heerlijk in gebruik met alle download hulpmiddelen.
En hoe zit het bijvoorbeeld met een DS215+, hoe verhoud dat zich tot de instapmodellen uit de x16 en x18 series? Ik hoef geen VM's te draaien of andere fancy dingen, maar honderden torrents zonder problemen inladen is wel en eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:33:
[...]

En hoe zit het bijvoorbeeld met een DS215+, hoe verhoud dat zich tot de instapmodellen uit de x16 en x18 series? Ik hoef geen VM's te draaien of andere fancy dingen, maar honderden torrents zonder problemen inladen is wel en eis.
DS215+ heeft een ARM gebaseerde CPU, de modellen die @Philip J. Dijkstra noemt zijn allemaal X86 (Intel) cpu's die aanzienlijk sterker zijn.
Ik heb alleen ervaring met een wat minder krachtige ARM versie (215j) maar over het geheel genomen zijn die modellen niet geschikt voor het type taak welke jij omschrijf. Wil je performance wil je een Intel gebaseerd model hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 31-05-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tortelli schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:37:
[...]

DS215+ heeft een ARM gebaseerde CPU, de modellen die @Philip J. Dijkstra noemt zijn allemaal X86 (Intel) cpu's die aanzienlijk sterker zijn.
Ik heb alleen ervaring met een wat minder krachtige ARM versie (215j) maar over het geheel genomen zijn die modellen niet geschikt voor het type taak welke jij omschrijf. Wil je performance wil je een Intel gebaseerd model hebben.
Oh, ik bedoelde een DS415+. Die hebben wel een Atom x86, maar hoe hard dat gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Verwijderd
Zie performance overzicht welke ik enes gemaakt heb;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/htTwYvrE9y7AgXtTWOkumdG2/medium.png

Verschillen zijn verwaarloosbaar; singlecore zijn de nieuwere iets steker, multi core de oude C2538 uit de DS415+.

Heb je veel geheugengebruik, en waar schrijf je bestanden heen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tortelli schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:44:
@Verwijderd
Zie performance overzicht welke ik enes gemaakt heb;
[afbeelding]

Verschillen zijn verwaarloosbaar; singlecore zijn de nieuwere iets steker, multi core de oude C2538 uit de DS415+.

Heb je veel geheugengebruik, en waar schrijf je bestanden heen?.
Ik ga geen raid gebruiken, het is allemaal data is vervangbaar is bij verlies. Hij moet vooral gewoon goed moeten omgaan met veel schijfactiviteit door torrents en ondertussen nog kunnen streamen (zonder transcoding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Verwijderd als je torrent downloads op een andere schijf laat binnenkomen dan je overige data is dat volume ontlast en zul je er veel minder last van hebben.
Zeker als je een flinke download/upload snelheid hebt is de IO veroorzaakt door torrenten (of b.v. usenet) best fors. Ik gebruik om die reden een (oudere) SSD voor mijn incoming downloads en applicaties op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:29
Ik heb Hyperbackup ingesteld voor drie backup jobs naar amazon drive. Werkt maanden goed maar sinds weken regelmatig de melding: backup faild, destination busy.

Log vertelt me weinig meer dan dit.Kan ik er vanuitgaan dat die melding klopt en dat dit echt aan amazon ligt? probeer met amazon te chatten maar wordt telkens doorverbonden of de chat verbreekt ook.

Iemand anders ook dit issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Lijkt dan toch meer op een instabiele verbinding. Misschien eens de verbinding tijdens de backup monitoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
Iemand enig idee wanneer de update naar DSM 6.2 aangeboden wordt met de update functie ?
Gaat hier om een RS2414+

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

flexje

got-father

Heeft er iemand ervaring met Mosquitto vd syncommunity package vs. Eclipse mqtt in de docker?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 22:53

JdM

Humbled

Heb een vervanger gevonden voor mijn 112j. HDD is prima nog, ook qua capaciteit dus ik houd het nog even bij 1 HDD in mijn nieuw aangeschafte 218+.
De vraag is:
Ik heb al uitgevonden dat er een migratie kan plaatsvinden via synology assistant, is dat straight forward of zijn er naast die methode dingen waar ik op zou moeten letten en wat niet in de knowledgebase staat benoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
flexje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:20:
Heeft er iemand ervaring met Mosquitto vd syncommunity package vs. Eclipse mqtt in de docker?
Wat wil je precies weten? Ik heb beide gebruikt, nu de docker variant (die overigens zeer weinig resources gebruikt). Ik heb qua beveiliging etc niks lopen, is alleen intern beschikbaar. Er gaat slechts wat tasmota <-> domoticz verkeer op en neer. Beide doen wat ze zouden moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

gastje01 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:49:
[...]

Wat wil je precies weten? Ik heb beide gebruikt, nu de docker variant (die overigens zeer weinig resources gebruikt). Ik heb qua beveiliging etc niks lopen, is alleen intern beschikbaar. Er gaat slechts wat tasmota <-> domoticz verkeer op en neer. Beide doen wat ze zouden moeten doen.
Ik had eerst de eclipse docker variant geinstalleerd, alleen deze was niet te benaderen via mqtt.fx.
Daarna verwijderd en de mosquitto geinstalleerd welke wel te benaderen is.

Liever wel de eclipse vanwege lage resources uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
flexje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:53:
[...]

Ik had eerst de eclipse docker variant geinstalleerd, alleen deze was niet te benaderen via mqtt.fx.
Daarna verwijderd en de mosquitto geinstalleerd welke wel te benaderen is.

Liever wel de eclipse vanwege lage resources uiteraard.
Poort goed ingesteld? (Dat was volgens mij het enige wat ik kon en moest aanpassen)

De reden dat ik beide gebruikt heb is dat
Domoticz af en toe zijn verbinding met MQTT verliest en deze niet automatisch wil herstellen, eerst in MQTT gezocht maar t blijkt in domoticz te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

gastje01 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:01:
[...]

Poort goed ingesteld? (Dat was volgens mij het enige wat ik kon en moest aanpassen)

De reden dat ik beide gebruikt heb is dat
Domoticz af en toe zijn verbinding met MQTT verliest en deze niet automatisch wil herstellen, eerst in MQTT gezocht maar t blijkt in domoticz te zitten.
Ja poort stond standaard op 1883.

Ook niet handig dat ie zn verbinding verliest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:29
DukeBox schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:46:
[...]

Lijkt dan toch meer op een instabiele verbinding. Misschien eens de verbinding tijdens de backup monitoren ?
Sorry was niet helder genoeg, lijkt er op dat ze aan amazon kant de chat lijkt idel te gaan oid, verbinding blijft dan intact (xs4all fiber). Synology geeft inmiddels ook aan dat het aan de amazon kant ligt volgens de logs. Lekker dan. Amazon ondersteunt net omdat hyperbackup geen app van hen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Laatst online: 08-10 16:58
Ik overweeg mijn Synology een clean install te geven aangezien ik hem allang niet meer gebruik waar ik dat vroeger voor deed (downloaden, vaak automatisch met SickBeard / CouchPotato en SAB, ondertitels erbij zoeken en direct op de goede plek zetten etc.). Nu is het puur een back-up van belangrijke documenten en foto's geworden.

Nu weet ik dat mijn schijven voorheen nog al eens onnodig wakker werden gemaakt en dat Synology daar een tooltje voor had uitgebracht. Volgens mij is dat alles wat ik nu nodig zou hebben om hem weer gewoon heel clean te kunnen gebruiken. Is dit nog steeds van toepassing?:
Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.

Synology heeft hier een eigen utility/script voor, die je als volgt kunt gebruiken: syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda. In dit commando is 300 is de timer en /dev/sda is de disk. Dit dien je voor iedere disk uit te voeren. Met PuTTY of een andere SSH client kun je inloggen op je Synology om deze commando's uit te voeren.
Of zit zoiets tegenwoordig ingebakken in de nieuwste DSM?

Edit:

Voorheen deed ik dit met WDIDLE kwam ik net achter. In de oude openingsposts stond dit ook vermeld, zie de volgende link: Isane in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

Maar gezien de volgende functie nu in DSM zelf zit ga ik ervan uit dat je nu eigenlijk niets meer hoeft te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fLWH9tdHkljNTHPlGGfadO6I/thumb.png

Edit2:

Toch even wat willen checken met dit commando:

admin@DiskStation:/$ syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
[/dev/sda] cannot stat

Het is allemaal zolang geleden dit, wat betekent cannot stat?

Wanneer ik het volgende doe krijg ik hetzelfde:

admin@DiskStation:/$ syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda
[/dev/sda] cannot stat

Heb het ook nog een keer geprobeerd door met sudo -i in te loggen als root, maar dat maakt geen verschil.

[ Voor 24% gewijzigd door Joster op 01-06-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Mystikal schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:52:
Ik heb sinds een aantal weken het probleem dat binnen SABNZB mijn nzb niet automatisch worden opgepakt uit de folder, die SABNZB scant. Het lijkt een rechten issue te zijn, maar ik heb helemaal niets verandert.

Komt dit door een update?
Check het voor de zekerheid nog eens. Ik heb vandaag eindelijk de problemen opgelost. Op een of andere manier - ik denk door een update - was er naast mijn jaren geleden zelf aangemaakte “Downloads” map ook een in de File Station onzichtbare “downloads” map ontstaan; zonder de hoofdletter dus.

Heb mijn eigen map verwijderd. SABnzbd verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en mijn rechten conflict met het gebruikersaccount is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:42
Vraag wat betreft VPN gebruik op een Synology bij inloggen via DDNS.

Situatie afgelopen jaren (DS214play); Functionerende NAS met een VPN server van NordVPN erop geïnstalleerd. Inloggen via IP adres en als ik extern zat gebruikte ik Quickconnect.
Op mijn Macbook staat altijd ook een NordVPN server aan.

Sinds afgelopen week heb ik inloggen via DDNS met succes geïnstalleerd.

Dit zorgt nu voor een beveiligde HTTPS verbinding met mijn Synology. Met NordVPN server op mijn laptop kan ik gewoon inloggen van de DDNS(mijnnaam):5001.
Maar bij het installeren en aanzetten van NordVPN op de Synology krijg ik geen verbinding meer met de NAS.

Via mijn IP adres is de NAS nog wel bereikbaar zoals voorheen. Maar dan maak ik gewoon gebruik van mijn oude situatie terwijl ik DDNS wil toepassen.
Via deze website leek ik de oplossing gevonden te hebben. Door het volgende te doen;
Control Panel > Network > General > Advanced Settings (under Manually configure DNS server), enabling the two available options gives the wanted behaviour.

Maar helaas kreeg ik uiteindelijk ook geen verbinding meer.

Op dit moment werkt de DDNS functie dus zoals gewenst zonder dat er een VPN server op mijn Synology draait. Op mijn Macbook werk ik dus wel met een NordVPN server aan. Vast een stomme vraag maar heeft het toegevoegde waarde om op mijn Synology NAS nog een VPN server te installeren? En dan is uiteraard de vraag of dat via DDNS mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 08:35

Mystikal

It never hurts to help!

S1NN3D schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:48:
[...]

Check het voor de zekerheid nog eens. Ik heb vandaag eindelijk de problemen opgelost. Op een of andere manier - ik denk door een update - was er naast mijn jaren geleden zelf aangemaakte “Downloads” map ook een in de File Station onzichtbare “downloads” map ontstaan; zonder de hoofdletter dus.

Heb mijn eigen map verwijderd. SABnzbd verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en mijn rechten conflict met het gebruikersaccount is verdwenen.
Ik ga het proberen!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 13:28
Hoi, Ik heb hier wat problemen met mijn DS716+
Mijn harde schijven staan in Synology Hybrid Raid en daar mijn volume zo goed als vol zat wou ik uitbreiden naar grotere harde schijven.

Aanvankelijk liep alles goed en leek ik de eerste schijf makkelijk te kunnen wisselen.
Echter net op het einde van de wissel (zo rond 95%) liep er een foutmelding binnen:
Bad sector op disk 2 (de oude disk die er nog in zat).
Volume 1 on diskstation has crashed.

Geprobeerd om te herstellen maar dit lijkt niets uit te halen.

Hij herkent nu de 1ste, nieuwe schijf als gebruikte disk onder Volume 1, maar de 2de schijf als ongebruikt volume.
Jammer genoeg staat er geen data op de eerste disk en staat alle data op disk 2.

Nu mijn vraag.
Gezien alle info nog op de oude, 1ste schijf, staat, kan ik die info op een of andere manier makkelijk recupereren? (ik heb geen back up van de nas).

Bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid om die eerste disk in de PC te plaatsen, de 2de disk te vervangen met mijn 2de nieuwe hard disk, opnieuw een volume aan te maken en vervolgens de gegevens van disk 1 over te zetten op de NAS via mijn PC?

Ik heb geprobeerd om de oude schijf terug in slot 1 te plaatsen in de hoop zo het volume te herstellen maar hij lijkt de oude disk niet meer te herkennen als onderdeel van de Raid. Vreemd genoeg zijn al mijn gegevens daarop via de Nas wel nog leesbaar.

Kan iemand mij helpen? :'( :'( :'( Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@Ekfad Bestaat je array uit 2 HDD's ?
Zo ja, de oude plaatsen zonder de defecte en nieuwe. Vervolgens rebuilden met de nieuwe.

Tip voor de volgende keer, altijd een full smart test draaien voor fysieke wijzigingen aan je array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
DukeBox schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:35:
@Ekfad Bestaat je array uit 2 HDD's ?
Zo ja, de oude plaatsen zonder de defecte en nieuwe. Vervolgens rebuilden met de nieuwe.

Tip voor de volgende keer, altijd een full smart test draaien voor fysieke wijzigingen aan je array.
Ja, bestaat uit 2 HDD’s. Heb ik geprobeerd maar de Nas heeft dan ook een foutmelding op de 1ste schijf.

Als ik beide (oude 1 en oude 2) elk apart plaats zonder nieuwe krijg ik ook foutmelding op beide.
Als ik beide oude plaats krijg ik foutmelding op de 2de maar kan ik wel alle gegevens lezen.

Smart test heeft trouwens geen foutmeldingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ekfad op 03-06-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@Ekfad Wat is de melding ? Degraded raid is natuurlijk logisch.
En een full smart test kan je nooit in de tijd tussen je laatste 2 posts gedraaid hebben of het gaat om een 500MB HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
DukeBox schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:29:
@Ekfad Wat is de melding ? Degraded raid is natuurlijk logisch.
En een full smart test kan je nooit in de tijd tussen je laatste 2 posts gedraaid hebben of het gaat om een 500MB HDD.
Smart test nog laten lopen voor de wissel (wel een snelle denk ik)en ben al 6u bezig :)

Wat de exacte melding precies is als ik beide oude terugplaats weet ik zo niet vanbuiten (daar zal ik morgenavond opnieuw naar kijken, Ik hou jullie op de hoogte). Maar ik dacht ook dat Volume 1 has crashed.
Ik kan mij wel niets herinneren over degraded raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 17:35
@Ekfad
Heel stom misschien, maar weet je ook zeker dat er niks mis is met je nieuwe schijf?
Al mag je wel aannemen dat een nieuwe goed zal functioneren natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Clumsy Smurf op 03-06-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
ALvHelvoort schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:47:
@Ekfad
Heel stom misschien, maar weet je ook zeker dat er niks mis is met je nieuwe schijf?
Al mag je wel aannemen dat een nieuwe goed zal functioneren natuurlijk.
Ja, daar heeft ie geen foutmelding op. Enkel op de oude.

Ik zal morgen eens een overzicht maken van de combo’s (harde schijven) en hun foutmeldingen.
Ik krijg momenteel trouwens volgende melding als ik de nieuwe 1 ste schijf en de oude 2de schijf terugplaats:

Schijf 1: normaal
Schijf 2: geïnitialiseerd, normaal (deze gaf dus de foutmelding)
Volume 1 vastgelopen

Hij ziet mijn oude 2de schijf dus niet langer als hoofdschijf, terwijl daar wel de data op staat en er op de nieuwe schijf dus niets staat. (Schijf 1 is gebruikt, schijf 2 is ongebruikt)

Edit 2: Net toch maar eens de oude (schijf 1) teruggeplaatst, krijg ik volgende melding

Schijf 1: Systeempartitie mislukt, normaal
Schijf 2: Vastgelopen, normaal

Volume 1 vastgelopen

De nas ziet mijn schijf 2 als hoofdschijf, schijf 1 is ongebruikt. Ik kan wel mijn data terug ophalen, herstel lukt echter niet.

[ Voor 52% gewijzigd door Ekfad op 03-06-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:42
Ik heb een vraag over de usb 3.0 aansluiting op de DS416Play. Aan de voorzijde en achterzijde zitten samen 3 usb 3.0 aansluitingen.
Als ik mijn usb 3.0 kaartlezer (meerdere soorten slots) aansluit op de voorzijde van de nas en doe er een 32 GB kaartje in dan kan ik de foto's prima lezen en kopieren. De filmpjes kan ik ook prima afspelen.
Als ik er een kaartje in steek van 64 GB dan zegt de Nas pagina dat er een usb schijf is aangesloten en daarachter de tekst "normaal". Alleen ik krijg geen foto's te zien. Foto's zijn op beide kaarten gemaakt met dezelfde camera (80D) en beiden geformatteerd in de camera.
Het niet kunnen lezen van de sd kaart komt dat door de grootte of omdat het een usb kaartlezer is met meerdere soorten slots?
Welke kaartlezer zou wel kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 22:53

JdM

Humbled

JdM schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:30:
Heb een vervanger gevonden voor mijn 112j. HDD is prima nog, ook qua capaciteit dus ik houd het nog even bij 1 HDD in mijn nieuw aangeschafte 218+.
De vraag is:
Ik heb al uitgevonden dat er een migratie kan plaatsvinden via synology assistant, is dat straight forward of zijn er naast die methode dingen waar ik op zou moeten letten en wat niet in de knowledgebase staat benoemd?
Ben maar aan de migratie begonnen en helaas loopt het niet zoals ik hoopte.
Ik heb een backup gemaakt van de data en die bleek ik ook nodig te hebben, aangezien bij het overzetten van de HDD de schijf werd geformatteerd en DSM er opnieuw werd op gezet. Er kwamen simpelweg geen andere keuzes voorbij in de vorm van een menu of optielijst.
Vooruit, dan maar format en de backup terugzetten.
Het terugzetten van de backup is gelukt, zonder problemen heb ik alle mappen en bestanden weer terug.
Nu is het ook nog eens zo dat de configuratie instellingen het maar half doet, is dat ook gebruikelijk?
Bijvoorbeeld:
Alle gebruikers zijn wel netjes aangemaakt, maar de firewall instellingen totaal niet, die stond zelfs uit, terwijl ik een configuratiebackup heb met een customized schema :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

OverloadOfRed

Bla, blabla

mike123 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:27:
Ik heb een vraag over de usb 3.0 aansluiting op de DS416Play. Aan de voorzijde en achterzijde zitten samen 3 usb 3.0 aansluitingen.
Als ik mijn usb 3.0 kaartlezer (meerdere soorten slots) aansluit op de voorzijde van de nas en doe er een 32 GB kaartje in dan kan ik de foto's prima lezen en kopieren. De filmpjes kan ik ook prima afspelen.
Als ik er een kaartje in steek van 64 GB dan zegt de Nas pagina dat er een usb schijf is aangesloten en daarachter de tekst "normaal". Alleen ik krijg geen foto's te zien. Foto's zijn op beide kaarten gemaakt met dezelfde camera (80D) en beiden geformatteerd in de camera.
Het niet kunnen lezen van de sd kaart komt dat door de grootte of omdat het een usb kaartlezer is met meerdere soorten slots?
Welke kaartlezer zou wel kunnen werken?
Check eens of dezelfde problemen voorkomen als je direct de kaartlezer op je pc aansluit.
Ook zijn de 2 formaten trouwens typisch. Het klinkt alsof je kaartlezer wel SDHC aankan maar geen SDXC, of met de format van de kaart niet om kan gaan. Zijn het allebei xc's?

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
mike123 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:27:
..doe er een 32 GB kaartje in dan kan ik de foto's prima lezen en kopieren. De filmpjes kan ik ook prima afspelen.
Als ik er een kaartje in steek van 64 GB dan zegt de Nas pagina dat er een usb schijf is aangesloten en daarachter de tekst "normaal".
Gokje... FAT32 vs exFAT ? Voor die 2e moet je een licentie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

FXP met SSL naar de Synology was altijd al een probleem (ze gebruiken een zeer oude ftp implementatie die het eea niet accepteert) maar met de overgang naar 6.2 lijkt het helemaal niet meer te werken?.

Meer mensen die hier tegenaan lopen?. Het lijkt niet erg eenvoudig te zijn een alternatieve FTP server te installeren volgens mij?. Via docker is er wel het eea mogelijk, maar op een model zonder Docker support?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Tortelli schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:15:
FXP met SSL naar de Synology was altijd al een probleem..
Nooit geweten dat dat überhaupt over SSL kon.. De FTP server is inderdaad nogal beperkt, er kan wel meer mee maar dat moet je dan allemaal via de CLI regelen. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar een stukje gezien heb m.b.t. FXP. Werkt het nog wel zonder SSL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

DukeBox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:45:
[...]

Nooit geweten dat dat überhaupt over SSL kon.. De FTP server is inderdaad nogal beperkt, er kan wel meer mee maar dat moet je dan allemaal via de CLI regelen. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar een stukje gezien heb m.b.t. FXP. Werkt het nog wel zonder SSL ?
Onder bestandservices, FTP zit een "FXP inschakelen" vinkje.

Alleen krijg je 425 / 435 errors als je fxp vanaf een server met een wat modernere implementatie (volgens mij?);
[R] 425 SSL_accept DATA connection error no shared cipher.: Success.
[L] 435 Failed TLS negotiation on data channel (SSL_connect(): (1) error:14077410:SSL
Enige topic met wat relevante info die ik kon vinden was; https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=120200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Tortelli schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:28:
Alleen krijg je 425 / 435 errors als je fxp vanaf een server met een wat modernere implementatie (volgens mij?);
Er draait wel een geldig certificaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@DukeBox let's encrypt certificaat in beide gevallen. Zal vanavond eens proberen of ik tussen de modellen onderling kan FXPen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Tortelli schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:06:
@DukeBox let's encrypt certificaat in beide gevallen. Zal vanavond eens proberen of ik tussen de modellen onderling kan FXPen.
Heeft de bron dan ook wel een up-to-date authority lijst die let's encrypt kent ? Merk dat wat oudere linux distributies daar niet altijd goed mee overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Dat is een hele goeie vraag, ga dat even uitzoeken!.

edit: FXP zonder SSL werkt, met krijg ik deze melding:
[R] 425 SSL_accept DATA connection error certificate verify failed.: Success.
[L] 435 Failed TLS negotiation on data channel (SSL_connect(): (1) error:14094418:SSL routines:SSL3_READ_BYTES:tlsv1 alert unknown ca), disconnected

Ook met verschillende certicaten bezig geweest, maakt niets uit. Lijkt erop dat de FTP server zelf eea niet goed oppakt.

[ Voor 88% gewijzigd door Tortelli op 04-06-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
@DukeBox @ALvHelvoort

Heb deze avond het grootste aantal gegevens kunnen recuperen (omdat ik de schijf nog kon uitlezen.

Heb ondertussen de oude 1ste schijf er terug in zitten en de 2de schijf (volgens de nas beschadigd) vervangen door een nieuwe.

Ik krijg nu de melding dat het volume beschadigd is.

Onder de schijven staat er dat schijf 1 normaal is, schijf twee niet geïnitialiseerd is maar wel normaal is.

Kan ik nu reeds een herstelling van het volume doorvoeren en hopen op het beste? Of moet ik eerst de 2de schijf initialiseren?

Edit: als alles goed verlopen is. Wat moet ik dan doen met de 2de nieuwe schijf die de eerste oude moet vervangen? Gewoon er in steken en opnieuw een herstel? Of moet daar eerst nog iets mee gebeuren alvorens ze er in te steken aangezien deze reeds geïnitialiseerd is?

[ Voor 21% gewijzigd door Ekfad op 04-06-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Ekfad schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:38:
Ik krijg nu de melding dat het volume beschadigd is.
Dat klopt, je raid is immers niet compleet (=degraded).
Onder de schijven staat er dat schijf 1 normaal is, schijf twee niet geïnitialiseerd is maar wel normaal is.
Ook dat klopt, de rebuild is nooit afgemaakt dus disk 2 is nog ongebruikt.
Kan ik nu reeds een herstelling van het volume doorvoeren en hopen op het beste?
Ja, en daar dus die nieuwe niet geïnitialiseerde disk voor gebruiken.
Edit: als alles goed verlopen is. Wat moet ik dan doen met de 2de nieuwe schijf die de eerste oude moet vervangen? Gewoon er in steken en opnieuw een herstel?
Ja, na de rebuild uitzetten, oude hdd eruit en aanzetten, indien geen hotswap disk er al bij zetten anders kan je hem later ook hut pluggen voor de rebuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
DukeBox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:17:
[...]

[...]

Ja, na de rebuild uitzetten, oude hdd eruit en aanzetten, indien geen hotswap disk er al bij zetten anders kan je hem later ook hut pluggen voor de rebuild.
Bedankt voor desnelle reactie.

Het laatste antwoord is niet helemaal duidelijk voor mij.

Begrijp ik het goed dat ik de nieuwe schijf (ter vervanging van de 1ste oude) er pas in steek nadat ik de Nas opnieuw aangezet heb?
De schijf gaat in een slede, dus ik vermoed dat je dat bedoelt met hotswap (inpluggen nadat de nas opnieuw opgestart is).
Pagina: 1 ... 26 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).