Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn Synology DS418J, een entry-level 4-bay NAS: hoe gaat dat met RAID als ik twee kleine schijven wil aanvullen met twee grote schijven?
Ik zal kort mijn gebruik schetsen: ik wil dit ding puur gebruiken als backup-optie voor foto's, zodat die niet alleen maar op de oude HDD"s van mijn PC staan maar zodat we alles keurig centraal hebben. Dat het overal in huis door iedereen benaderbaar is, is een leuke bonus.
Op dit moment zitten er twee schijven in van 1TB elk. Dit zijn vrij dure serverschijven die een vriend nog had liggen, WD enterprise nogwat, loeizwaar, en met lange levensduur aldus de vriend. Die mogen lekker blijven zitten wat mij betreft. Ik heb er al aardig wat naartoe gekopieerd vanaf verschillende PC's en tablets: 600GB is nu in gebruik.
Voor op langere termijn is 1TB te weinig ruimte en ik overweeg om nu (of gewoon later als het nodig wordt, dat is eigenlijk het hele punt van mijn vraag) 2 stuks 4TB WD reds aan te schaffen. Ik vraag me af wat er dan met de raid gebeurt. Ik weet niet wat Synology Hybrid nogwat doet onder de motorkap, maar volgens mij is het nu iets wat op Raid 1 lijkt (schijf 2 = gemirrorde reservekopie).
Maar wat nou als ik er nu een 4TB schijf bijsteek? Moet ik ze er alletwee tegelijk inzetten? Worden het dan onder de motorkap twee aparte raid-1's? Krijg ik twee disken: eentje van 1TB en eentje van 4TB? Moet ik de data eerst allemaal verwijderen voordat ik de nieuwe schijven erin stop? Of kan ik beter ineens vier nieuwe 4TB schijven kopen? Is het dan raadzaam om gelijk een vijfde aan te schaffen voor als er 1 stuk gaat? Dan wordt het een aardige som geld, en ik vind het zonde om de 1TB schijven niet te gebruiken.
Is er een manier om de dubbele raid 1 af te dwingen? Zodat er 1 schijf van 1TB is en 1 van 4TB?
Enfin ik weet niet goed wat ik moet doen en hoe dom het is om met zulke verschillende formaten HDD's in een NAS te werken. Bedankt voor de hulp.
[
Voor 5% gewijzigd door
Znorkus op 22-05-2018 15:59
]