[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 20:08

el-jorge

turn around and feel the vibe

DukeBox schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:14:
@el-jorge meeste tweakers zetten dat als eerste aan ;)

Meestal als hij niet meer reageerd duidt dat op een issue met de hdd's. Had je een controle van de hdd's en array gedaan ?

Kan je nog op je shares komen ?
Ik kan ook niet op de shares komen.

Ik heb nog wat te leren mbt een nas

Ik kan die 2 nieuwe schijven er wel weer uit halen?

[ Voor 6% gewijzigd door el-jorge op 04-05-2018 18:18 ]

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41
@el-jorge Als hij geen activiteit toont zit er niet veel anders op dan een power cycle en kijken wat de status is. Mogelijk moet je je backup terugzetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

DukeBox schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:19:
@el-jorge Als hij geen activiteit toont zit er niet veel anders op dan een power cycle en kijken wat de status is. Mogelijk moet je je backup terugzetten.
Power cycle is aan eb uit zetten?

Spielerei...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
el-jorge schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:21:
Power cycle is aan eb uit zetten?
Andersom werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

---

[ Voor 134% gewijzigd door el-jorge op 04-05-2018 20:57 ]

Spielerei...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

hehe ;)

Zojuist maar gedaan, hij is nu bezig een nieuw volume aan het aanmaken. O-)

Gelijk SSH maar aangezet.

Edit. Hij is nu bezig pariteits controle aan het uitvoeren, packages heb ik hersteld. Kan echter plex nu niet inkomen. Ik zal wel even geduld moeten hebben?

Edit, en hij heeft hem gevonden, geduld is een schone zaak O-)

[ Voor 204% gewijzigd door el-jorge op 04-05-2018 20:57 ]

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-06-2021
Hallo
Ik heb de ds218play met 2x 4tb harde schrijven.
Mijn vraag is hoe kan ik dit instellen op raid 0? Bij diskmanager kan ik dat voor zover ik zie niet veranderen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Yormir schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:00:
Hallo
Ik heb de ds218play met 2x 4tb harde schrijven.
Mijn vraag is hoe kan ik dit instellen op raid 0? Bij diskmanager kan ik dat voor zover ik zie niet veranderen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Helpt dit misschien?

Ik raad je desondanks af dit te doen; je zal vast een hele goede reden hebben om maximaal 8T aan data elk moment te willen verliezen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:03:..je zal vast een hele goede reden hebben om maximaal 8T aan data elk moment te willen verliezen?
Is toch niets mis mee ? Beter dan RAID1 zonder backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DukeBox schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:17:
[...]

Is toch niets mis mee ? Beter dan RAID1 zonder backup.
Klopt maar ik vraag het maar ff aan iemand met een post-history van exact 2 open deuren... :+

En RAID0 zonder backup is natuurlijk nog minder handig.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 06-05-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:03:
[...]

Helpt dit misschien?

Ik raad je desondanks af dit te doen; je zal vast een hele goede reden hebben om maximaal 8T aan data elk moment te willen verliezen?
Ik weet wat de risico's van raid0 zijn maar het zijn niet hele belangrijke gegevens en ik maak een backup van de nas zelf.
Maar ik kan nergens de opties vinden om raid0 te gebruiken. Ik heb de nas al een keer opnieuw geconfigureerd. Maar zonder succes. Hij staat direct op Synology Hybrid RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Yormir schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:23:
Hij staat direct op Synology Hybrid RAID.
Bij het maken van het volume kab je kiezen voor automatisch of geavanceerd. Bij de 2e optie kan je voor RAID0 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
DukeBox schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:57:
[...]

Bij het maken van het volume kab je kiezen voor automatisch of geavanceerd. Bij de 2e optie kan je voor RAID0 kiezen.
Ik kon geen volume kiezen. En ik kan het volume nu ook niet veranderen. Hij heeft automatische het maximale volume aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Yormir schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:04:
[...]

Ik kon geen volume kiezen. En ik kan het volume nu ook niet veranderen. Hij heeft automatische het maximale volume aangemaakt.
Je hebt dus mijn linkje niet eens gelezen? SHR kan je niet "achteraf" ff veranderen; je moet "out of the box" beginnen, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:09:
[...]

Je hebt dus mijn linkje niet eens gelezen? SHR kan je niet "achteraf" ff veranderen; je moet "out of the box" beginnen, zeg maar.
En kan dat nu nog als ik alles verwijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Yormir schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:47:
En kan dat nu nog als ik alles verwijder?
Ja tuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
En hoe moet ik dat dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Yormir schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:20:
En hoe moet ik dat dan doen?
Kom op zeg.. beetje inzet mag wel.
Kijk eens in de handleiding onder het kopje volume aanmaken (en dus eerst verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
DukeBox schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:33:
[...]

Kom op zeg.. beetje inzet mag wel.
Kijk eens in de handleiding onder het kopje volume aanmaken (en dus eerst verwijderen).
En dat lukt dus niet omdat hij direct alle opslag als 1 volume heeft aangemaakt die ik niet kan bewerken. En daardoor ook niet een nieuwe aan kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:07

kraats

Ik rol

@Yormir maar die kun je wel verwijderen toch? En dan kun je weer opnieuw een volume aanmaken zoals je die wenst

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
kraats schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:58:
@Yormir maar die kun je wel verwijderen toch? En dan kun je weer opnieuw een volume aanmaken zoals je die wenst
Dat lukt helaas niet. Er staat: Bewerking mislukt door de volgende redenen: En dan volume, Systeem services, Gedeelde mappen, music, video, Pakketen. Maar ik kan de Gedeelde mappen al niet verwijderen.
Het OS staat op volume 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
En ook dat staat in de help functie.

1 Paketten stoppen
2 Shares verwijderen
3 Volume verwijderen

Ga anders voor een factory reset als je er niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Yormir schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:23:
[...]

Ik weet wat de risico's van raid0 zijn maar het zijn niet hele belangrijke gegevens en ik maak een backup van de nas zelf.
Maar ik kan nergens de opties vinden om raid0 te gebruiken. Ik heb de nas al een keer opnieuw geconfigureerd. Maar zonder succes. Hij staat direct op Synology Hybrid RAID.
Waarom niet als SHR laten staan als je daar ook je volle 8TB kan benutten? Het 'voordeel' van RAID 0 is de snelheid in sommige gevallen, maar met een DS216play ga je daar echt heel weinig van merken.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
ShadowLord schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:21:
[...]

Waarom niet als SHR laten staan als je daar ook je volle 8TB kan benutten? Het 'voordeel' van RAID 0 is de snelheid in sommige gevallen, maar met een DS216play ga je daar echt heel weinig van merken.
Omdat er nu 3.58 TB capaciteit is. Dit is met SHR met gegevensbeveiliging van 1 schrijf fouttolerantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Yormir schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Omdat er nu 3.58 TB capaciteit is. Dit is met SHR met gegevensbeveiliging van 1 schrijf fouttolerantie.
Ik dacht dat je met SHR ook voor '0' disks redundantie kon kiezen, maar dat is blijkbaar niet zo.

Dan zul je inderdaad je NAS leeg moeten gooien (volume weggooien) en de disks als RAID 0 of JBOD moeten configureren.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ShadowLord schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:35:
Ik dacht dat je met SHR ook voor '0' disks redundantie kon kiezen, maar dat is blijkbaar niet zo.
SHR-0 heeft nooit bestaan, alleen SHR(-1) en SHR-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-10 16:53
Moeilijk gedoe allemaal........
Ding gewoon out of the box weer opbouwen...
Btrfs raid 1....
raid 0 is onzinnig... levert je bijna geen extra snelheid..
Raid 1 is ook geen backup... dat is een veel gemaakte denkfout...
Het is een 24/7 spiegel van schijf 1.. dus maak je een fout op dan maak je die 24/7 op beide schijven tegelijk...
Backup maak je naar een derde schijf.. met bv hyperbackup... en die bewaar je bij een maatje voor als je huis in de fik vliegt ( das een backup)

Je kan bv wel mooi je pc backuppen... met bv Nclone...zet je op de nas, geef je aan in bios op pc... en bij starten draai je een perfecte backup van je systemen... heb je brokken zet je dat in no time weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 16:04
Stapper55 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:12:
Moeilijk gedoe allemaal........
Ding gewoon out of the box weer opbouwen...
Btrfs raid 1....
Euh..

1. Het model ondersteund geen BTRFS
2. Hij wil juist de volle 8TB gebruiken. (uiteraard in combinatie met goede backups. ;))

Blijft er qua keuze dus RAID0, JBOD of Basic over (waarbij je in het laatste geval dus 2 losse volumes van 4TB kunt maken i.p.v. 1 volume van 8TB)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yormir
DukeBox schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:23:
En ook dat staat in de help functie.

1 Paketten stoppen
2 Shares verwijderen
3 Volume verwijderen

Ga anders voor een factory reset als je er niet uitkomt.
Na de paketten te hebben gestopt kon ik het volume verwijderen. En kon ik een nieuw volume aanmaken met raid 0.
Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:19
Yormir schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:31:
[...]

Na de paketten te hebben gestopt kon ik het volume verwijderen. En kon ik een nieuw volume aanmaken met raid 0.
Bedankt voor alle hulp!
Nog even voor de zekerheid. Gebruik een RAID 0 stripe set of JBOD allen voor data die verloren mag gaan. Onbelangrijke zaken in de experimenteerhoek.

RAID 0 is niet "redundant". Een stripe set zonder parity heeft geen ingebouwde beveiliging tegen dataverlies. Het is dus eigenlijk "AID 0" :)
JBOD werkt in beginsel vergelijkbaar. Alleen is het geen stripe set maar worden de schijven samengepakt tot een logische eenheid.
Alles bij elkaar dubbele kans dat je bij het eerste de beste incident je data kwijtraakt. Als dat geen probleem is dan houdt ik verder mijn mond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
FrankHe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:21:
[...]

Nog even voor de zekerheid. Gebruik een RAID 0 stripe set of JBOD allen voor data die verloren mag gaan. Onbelangrijke zaken in de experimenteerhoek.

RAID 0 is niet "redundant". Een stripe set zonder parity heeft geen ingebouwde beveiliging tegen dataverlies. Het is dus eigenlijk "AID 0" :)
JBOD werkt in beginsel vergelijkbaar. Alleen is het geen stripe set maar worden de schijven samengepakt tot een logische eenheid.
Alles bij elkaar dubbele kans dat je bij het eerste de beste incident je data kwijtraakt. Als dat geen probleem is dan houdt ik verder mijn mond :+
De data die er op komt te staan is niet echt belangrijk vooral back ups van computers en telefoons. En ik maak daarnaast ook een back up van de nas zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-10 16:53
SmiGueL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:39:
[...]

Euh..

1. Het model ondersteund geen BTRFS
2. Hij wil juist de volle 8TB gebruiken. (uiteraard in combinatie met goede backups. ;))

Blijft er qua keuze dus RAID0, JBOD of Basic over (waarbij je in het laatste geval dus 2 losse volumes van 4TB kunt maken i.p.v. 1 volume van 8TB)
Meende dat die een ds 216 + had?
die ondersteund BTRFS....
Maar dan nog is het niet slim om zo'n ding op raid 0 te zetten in mijn optiek.

Edit... ff snel; gekeken nog,,,, 218 play.... verkeerd gelezen... idd je hebt gelijk, wat btrfs betreft :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stapper55 op 08-05-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 19:03
Ik ben bezig om de PHPMyAdmin upload limit aan te passen, via Web Station staat alles op 32mb maar ik kan nog steeds maar 1mb uploaden.

Krijg ook geen verbinding maken via SSH lijkt het.

Iemand ideetjes voor bovenstaande?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:08

JdM

Humbled

@TerrorSource Server ook opnieuw opgestart na de wijzigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
TerrorSource schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 23:07:
Ik ben bezig om de PHPMyAdmin upload limit aan te passen, via Web Station staat alles op 32mb maar ik kan nog steeds maar 1mb uploaden.

Krijg ook geen verbinding maken via SSH lijkt het.

Iemand ideetjes voor bovenstaande?
Heb je ook naar de max_execution_time gekeken? Staat waarschijnlijk standaard op 30 seconden. Misschien is dat niet voldoende voor je upload? Naast Web Station heeft ook PHPMyAdmin zelf een ergens een configuratie, die staat misschien nog ergens op 1 MB ingesteld.

Web Station heeft ondersteuning voor de Apache en Nginx webserver. Voor de PHPMyAdmin package gebruikt Synology tegenwoordig Nginx. Als je in de map van PHPMyAdmin een tijdelijk een bestand test.php maakt met daarin de volgende code:
PHP:
1
2
<?php
phpinfo();

Het bestand vanuit de web browser aanroept dan moet je snel kunnen zien welke waardes er staan voor upload size en execution time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 19:03
JdM schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 23:12:
@TerrorSource Server ook opnieuw opgestart na de wijzigingen?
Yes, niet alleen de losse packages maar ook de Synology zelf. Geen effect.
FrankHe schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:08:
[...]

Heb je ook naar de max_execution_time gekeken? Staat waarschijnlijk standaard op 30 seconden. Misschien is dat niet voldoende voor je upload? Naast Web Station heeft ook PHPMyAdmin zelf een ergens een configuratie, die staat misschien nog ergens op 1 MB ingesteld.

Web Station heeft ondersteuning voor de Apache en Nginx webserver. Voor de PHPMyAdmin package gebruikt Synology tegenwoordig Nginx. Als je in de map van PHPMyAdmin een tijdelijk een bestand test.php maakt met daarin de volgende code:
PHP:
1
2
<?php
phpinfo();

Het bestand vanuit de web browser aanroept dan moet je snel kunnen zien welke waardes er staan voor upload size en execution time.
Volgens phpinfo is de uploadimit 32mb, in PHPMyAdmin kan ik nog steeds maar 1mb importeren

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
TerrorSource schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:35:
[...]

Volgens phpinfo is de uploadimit 32mb, in PHPMyAdmin kan ik nog steeds maar 1mb importeren
Dan is de instelling in de web server in orde maar moet het in PHPMyAdmin nog goed worden ingesteld. Heb het zelf laatst ook gedaan maar moet even nagaan hoe dat ook alweer ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 08:04

Falcon10

Hit it i would !

Ik heb sinds kort een probleemop men Windows 10 PC en men (oude) Synology DS209+ :

Ik heb een paar netwerkshares op men PC naar deze diskstation, gemapt aan een schijfletter bv :

Z:\ gaat naar \\diskstation\share1

Echter raak ik er niet meer op, ik krijg een melding die verwijst naar een microsoft site ivm het verouderde SMB1 protocol ( deze : https://support.microsoft...led-by-default-in-windows )
Ik heb in de diskstation zelf via de webinterface ( die wel gewoon werkt in IE/Chrome ), de SMB2 aangezet, echter geen effect, ook voor de zekerheid in Windows 10 de SMB1 client ge(her)installeerd, en blijft niets.
De DSM versie op de diskstation is 4.2, nieuwer bestaat er blijkbaar neit voor dit type Synology.

Iemand enig idee hoe op te lossen ? ( buiten een nieuwe diskstation kopen :/ )

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon10 op 09-05-2018 20:45 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
Ik heb een rechtenvraagje.

Als ik de rechten van mijn shares via de GUI instel op userx: read/write en group administrastors read/write en verder alles uitgevink waarom krijg ik dan in de CLI drwxrwxrwx+ te zien?
Dat betekend toch dat iedereen alles mag op die share?

Als ik dan via CLI userx:administrators chmod dan krijg in in de GUI weer custom te zien?
Mis ik iets of wat is er gaande hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-08 18:50
Beste,

ik heb een kleine vraag, op internet is er maar bar weinig over te vinden;

Ik heb een Synology DS416 (staat bij mij thuis) en een Synology DS216J (staat extern). nu maak ik al sinds jaar en dag gebruik van Hyper Backup (met zo'n .HBK file + wachtwoord). ik backup van de DS416 naar de DS216J, met een PPTP VPN verbinding en heb ‘overdrachtscodering’ aanstaan. Het viel me op dat via een PPTP VPN en overdrachtscodering de backup snelheid drastisch minder werd, een kleine 500 tot 1100KBPS, zet je dan overdrachtscodering uit, start je de backup dan weer opnieuw via de VPN verbinding, haal ik een kleine 7000KPBS. ik kan begrijpen dat er door de codering snelheidsverlies is. en dat is ook niet erg. Alleen is de datahoeveelheid sinds kort gestegen. Waren dat eerst kleine bestanden van office, zijn dat nu bijvoorbeeld security beelden.

Is, ‘overdrachtscodering’ met een PPTP VPN eigenlijk wel nodig? Het lijkt me dat de VPN verbinding veilig genoeg is, toch?

Heb een Ziggo Zakelijk pakket van 250/40 bij de DS416 en een Ziggo Complete pakket van 200/20 bij de DS216J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
jeroenhorst1 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:22:
Is, ‘overdrachtscodering’ met een PPTP VPN eigenlijk wel nodig? Het lijkt me dat de VPN verbinding veilig genoeg is, toch?
Opzich is het dubbel op, met de beperkte cpu van het j model kan ik mij ook voorstellen dat het een beetje krap wordt. Persoonlijk zou ik geen pptp vpn gebruiken omdat de authenticatie onveilig is en alleen de backup encrypten (gaat dan over ssh).
Stapper55 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:12:
...
Backup maak je naar een derde schijf.. met bv hyperbackup... en die bewaar je bij een maatje voor als je huis in de fik vliegt ( das een backup)
Nee, dat is disaster recovery. Backup is versioning.

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
jeroenhorst1 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:22:
Beste,

Nee ik heb die keuze van het design nooit begrepen, op het synology-forum.nl wordt dit nog wel eens aangeraden meen ik? Vanaf bijna het allereerste moment kan je in de backupapplicatie ook al overdrachtscodering aanzetten.

Mijn advies, zo gebruik ik het zelf al jaren; in de backup applicatie de overdrachtscodering inschakelen en voor de rest geen aparte VPN's eraan koppelen om resources te besparen en schijnveiligheid te voorkomen.

Tegenwoordig is de VPN standaardl SSL/TLS gebaseerd, PPTP is ook nog eens gemakkelijk te hacken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik probeer een container te verwijderen. Maar als ik hem stop (om te deleten) start hij automatisch weer op. Ik heb inderdaad ooit auto start aangezet. Heel irritant dat bij een force stop de container ook opnieuw begint.
Hoe verwijder ik deze?
PS: gek genoeg blijft de uptime wel staan op het x aantal dagen (deze wordt niet gereset...)

[ Voor 16% gewijzigd door iAR op 10-05-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
iAmRenzo schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:04:
Ik probeer een container te verwijderen. Maar als ik hem stop (om te deleten) start hij automatisch weer op. Ik heb inderdaad ooit auto start aangezet. Heel irritant dat bij een force stop de container ook opnieuw begint.
Hoe verwijder ik deze?
PS: gek genoeg blijft de uptime wel staan op het x aantal dagen (deze wordt niet gereset...)
Ben je zeker dat je de container stopt? Als je hem manueel stopt start hij namelijk niet zelf weer op.
Op het container tab, gewoon op die blauwe aan/uit knop drukken zodat ie grijs wordt (duurt een paar seconden). Daarna kan je gewoon je container editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

witchdoc schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:57:
[...]

Ben je zeker dat je de container stopt? Als je hem manueel stopt start hij namelijk niet zelf weer op.
Op het container tab, gewoon op die blauwe aan/uit knop drukken zodat ie grijs wordt (duurt een paar seconden). Daarna kan je gewoon je container editen.
Dat was er dus aan de hand. Safari crashte ook al. Ik heb mijn NAS herstart en nu staat de container uit... heel vaag.
Overigens krijg ik nog wel een dependancy melding bij het verwijderen... hoe wordt die dependancy getoetst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
stormfly schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:37:
[...]

Nee ik heb die keuze van het design nooit begrepen, op het synology-forum.nl wordt dit nog wel eens aangeraden meen ik? Vanaf bijna het allereerste moment kan je in de backupapplicatie ook al overdrachtscodering aanzetten.

Mijn advies, zo gebruik ik het zelf al jaren; in de backup applicatie de overdrachtscodering inschakelen en voor de rest geen aparte VPN's eraan koppelen om resources te besparen en schijnveiligheid te voorkomen.

Tegenwoordig is de VPN standaardl SSL/TLS gebaseerd, PPTP is ook nog eens gemakkelijk te hacken..
zo heb ik dat eerst ook gedaan, toen we nog op DSM 4/5 zaten, alleen omdat je zoveel verschillende verhalen hoorde heb ik alles omgezet naar een VPN. Het is dus voldoende om bij je backup:

- extern ip adres of domeinnnaam aan te geven van de 'te backuppen' locatie
- de overdrachtscodering aan te zetten
- zelf een poortnummer te kiezen? ik gebruik zelf liever niet standaard..

hierdoor is dus de backup gecodeerd door SSH, en kan de VPN server uit. please correct me if i'm wrong! ben vast niet de enigste, die zich dit afvraagt, wil dit graag helder hebben, zodat anderen hier ook mee geholpen zijn, die technisch evt minder onderlegd zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
DukeBox schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:40:
[...]

Opzich is het dubbel op, met de beperkte cpu van het j model kan ik mij ook voorstellen dat het een beetje krap wordt. Persoonlijk zou ik geen pptp vpn gebruiken omdat de authenticatie onveilig is en alleen de backup encrypten (gaat dan over ssh).

[...]

Nee, dat is disaster recovery. Backup is versioning.
als ik een nieuwe backup maak, en beide nassen dus intern staan, viel me op dat de DS416 bijna op 100% loopt te hikken en die DS216J vrijwel niets doet, dan gaat het met een kleine 20/25MB per seconde. beide nassen hebben volgens mij wel die hardware encryption engine

ik snap dat PPTP niet super veilig was hoor, maar ik kreeg IPSEC en OPENVPN voor geen meter aan de praat, en omdat het eerst toch alleen maar om wat office documentjes gingen, was het wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jeroenhorst1 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:42:
[...]

zo heb ik dat eerst ook gedaan, toen we nog op DSM 4/5 zaten, alleen omdat je zoveel verschillende verhalen hoorde heb ik alles omgezet naar een VPN. Het is dus voldoende om bij je backup:

- extern ip adres of domeinnnaam aan te geven van de 'te backuppen' locatie
- de overdrachtscodering aan te zetten
- zelf een poortnummer te kiezen? ik gebruik zelf liever niet standaard..

hierdoor is dus de backup gecodeerd door SSH, en kan de VPN server uit. please correct me if i'm wrong! ben vast niet de enigste, die zich dit afvraagt, wil dit graag helder hebben, zodat anderen hier ook mee geholpen zijn, die technisch evt minder onderlegd zijn :).
Jeps in mijn beleving is dat de weg te gaan, overigens ik gebruik default porten en zet de firewall op Nederland only. Bepaalde hacker landen heb ik zelf any/any block gegeven, die lijsten van landen kan je zo googlen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
jeroenhorst1 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:51:
[...]

als ik een nieuwe backup maak, en beide nassen dus intern staan, viel me op dat de DS416 bijna op 100% loopt te hikken en die DS216J vrijwel niets doet, dan gaat het met een kleine 20/25MB per seconde. beide nassen hebben volgens mij wel die hardware encryption engine

ik snap dat PPTP niet super veilig was hoor, maar ik kreeg IPSEC en OPENVPN voor geen meter aan de praat, en omdat het eerst toch alleen maar om wat office documentjes gingen, was het wel ok.
Het versleutelen van een dataverbinding zorgt ervoor dat je een stukje minder data kunt versturen. Het maximale formaat van een datapakket is 1500 bytes. Dat noemen we een MTU van 1500. Dit geldt voor het internet zoals wij dat kennen. Op het moment dat je PPPOE, PPTP, L2TP/IPsec of OpenVPN gebruikt dan maak je een virtueel stukje netwerk over het internet. De data wordt ingekapseld, "encapsulation". Dit zorgt voor een stukje overhead, bijvoorbeeld 88 bytes waardoor er in dat geval nog maar 1412 bytes overblijven voor de echte data. Als je dan alsnog een pakket van 1500 bytes aanbiedt dan past dat niet door de VPN en zal de data ter plekke worden opgeknipt in een pakket van bijvoorbeeld 1412 data + 88 overhead en een pakket 88 data + 88 overhead. Dat is niet heel erg efficiënt. Daarom kun je bij de VPN instellen welke MTU je gaat gebruikt. Als je de maximale grootte instelt op 1412 dan hoeven er geen datapakketten te worden opgeknipt en werkt het veel soepeler. Die MTU verschilt een beetje per protocol, PPPOE, PPTP, L2TP/IPsec en OpenVPN maar ligt doorgaans ergens rond de 1300 - 1400.

Waar je heel erg voor moet uitkijken is dat er geen dubbele encapsulation plaatsvind. Probeer dus niet om een VPN door een tweede VPN te laten lopen. In theorie zou je de MTU kunnen uitrekenen voor de eerste en de tweede VPN, bijvoorbeeld afgeronde waardes 1300 en 1400 maar dat is nog geen garantie dat het ook echt lekker gaat werken. Gebruik kortom maar een enkele VPN tunnel en probeer niet om twee VPN tunnels in elkaar te schuiven.

De hardware encryption engine werkt volgens mij voor het versleutelen van bestanden op de harde schijf en niet voor het versleutelen van een VPNverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.speedguide.net/analyzer.php

Hier kan je snel zien hoe het staat.

en dan deze kan je ook nog eens kijken:

http://www.letmecheck.it/mtu-test.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

timovd

Voorsprong door techniek

Ik draai meerdere VM's op mijn DS918+ en met name server OS'en met CLI. Ik zou het handig vinden als ik het IP address kan zien in de VM Manager. Er is wel een kolom voor, maar er wordt nergens een adres getoond. Wanneer wordt hier een IP address getoond?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
timovd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 15:22:
Ik draai meerdere VM's op mijn DS918+ en met name server OS'en met CLI. Ik zou het handig vinden als ik het IP address kan zien in de VM Manager. Er is wel een kolom voor, maar er wordt nergens een adres getoond. Wanneer wordt hier een IP address getoond?
Heb je die synology "VMware tools" geïnstalleerd? De OS-tools plugin, zal ff de link voor je zoeken.

Type “sudo apt-get install qemu-guest-agent” and press “Enter” to install QEMU Guest Agent, this simply allows the Host which is the Synology NAS to communicate with the Virtual Machine properly, allowing you to shutdown or restart the virtual machine without Connecting to it directly. After a short moment the software will be instaled.

PS: is gewoon KVM onder de motorkap.

[ Voor 30% gewijzigd door stormfly op 13-05-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 07:09
Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar ik denk het wel.
Voor een thuissituatie zijn we op zoek naar een manier om een IP camera te gaan gebruiken.

Momenteel draait er een Synology DS218 Play met daarin 2x een 3TB WD RED schijf, waarvan de data gespiegeld is met elkaar (SHR).

Nu willen we een IP camera gaan gebruiken, maar ik ben er nog niet over uit hoe we hier de beelden van op gaan slaan. Tevens kan ik niet goed vinden wat hier nu de beste oplossing voor is.

Ik heb naar de volgende twee situaties gekeken:
1. De beelden opslaan op de huidige schijven die in de NAS zitten. Dit zou dan dus betekenen dat die schijven velen malen meer belast gaan worden, doordat er dan vrij veel activiteit is vanwege de camera. Deze schijven worden momenteel alleen gebruikt voor data opslag en de belasting is dus niet zo groot. Ik zou het zonde vinden als de levensduur van die schijven drastisch omlaag gaat, door het continu wegschrijven van camerabeelden. Daarnaast lijkt het me ook onzin dat de camerabeelden ook nog eens gespiegeld worden tussen de twee schijven in SHR.
Daarnaast worden volgens mij normaliter de WD Purple schijven aangeraden voor doeleinden als camerabeelden opslaan.

2. De beelden opslaan op een externe harde schijf, maar voor zover ik dit al kon vinden is dit zeker geen officiële manier van Synology zelf en wil ik mezelf hier dus eigenlijk ook niet aan wagen.

Hoe zien jullie dit en zien jullie nog andere opties?
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

OverloadOfRed

Bla, blabla

DvMaasakker schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:16:
Hallo allemaal,

Voor een thuissituatie zijn we op zoek naar een manier om een IP camera te gaan gebruiken.

Momenteel draait er een Synology DS218 Play met daarin 2x een 3TB WD RED schijf, waarvan de data gespiegeld is met elkaar (SHR).

Nu willen we een IP camera gaan gebruiken, maar ik ben er nog niet over uit hoe we hier de beelden van op gaan slaan. Tevens kan ik niet goed vinden wat hier nu de beste oplossing voor is.

1. De beelden opslaan op de huidige schijven die in de NAS zitten. Dit zou dan dus betekenen dat die schijven velen malen meer belast gaan worden, doordat er dan vrij veel activiteit is vanwege de camera. Deze schijven worden momenteel alleen gebruikt voor data opslag en de belasting is dus niet zo groot. Ik zou het zonde vinden als de levensduur van die schijven drastisch omlaag gaat, door het continu wegschrijven van camerabeelden. Daarnaast lijkt het me ook onzin dat de camerabeelden ook nog eens gespiegeld worden tussen de twee schijven in SHR.
Daarnaast worden volgens mij normaliter de WD Purple schijven aangeraden voor doeleinden als camerabeelden opslaan.

2. De beelden opslaan op een externe harde schijf, maar voor zover ik dit al kon vinden is dit zeker geen officiële manier van Synology zelf en wil ik mezelf hier dus eigenlijk ook niet aan wagen.

Bij voorbaat dank!
Ik kan je zeker afraden met de Red's camerabeelden te gaan opslaan. Zijn er niet voor gemaakt, en als je belangrijke data op je NAS hebt staan kun je dat zo kwijtraken, SHR of niet. Ben zelf ook wel benieuwd of het opslaan naar USB mogelijk is, of een andere oplossing.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
Van het weekend een flinke faal gemaakt. Dus tijd om te delen hoe ik het weer ongedaan kon maken.

Ik heb de groep 'users' het recht ontnomen om in te loggen op de DSM website. Niet wetende dat de groep admins, die dit recht nog wel hadden, daarmee ook effectief het recht niet meer hebben.

Ik ging er vanuit dat het zo zou werken:
- groep toevoegen met rechten = effectief rechten
- groep toevoegen zonder rechten, naast de groep mét rechten = effectieve rechten van de groep mét expliciet rechten toegekend gaan boven de groep zonder rechten.

Maar helaas niet, dus als je een groep users iets ontzegt, dan ontzeg je het ook de groep admins blijkbaar. Ik moet dus mijn admin users niet meer lid laten zijn van de groep users.

En toen kon ik niet meer inloggen. Ik vond een aantal guides waarmee ik via SQLite de rechten in een privilege tabel kon aanpassen, maar dit werkt op mijn NAS/DSM helemaal niet. De tabel waarin dat zou moeten bestaat niet. Blijkbaar gewijzigd.

Maar, ik las elders dat dit weer niet geldt voor inloggen vanaf je mobiel, dus heb ik dat geprobeerd en wat schetst mijn verbazing: dat gaat wel. Rechten goed gezet en we kunnen door met ons leven. Was dus wel even schrikken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
OverloadOfRed schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:21:
[...]

Ik kan je zeker afraden met de Red's camerabeelden te gaan opslaan. Zijn er niet voor gemaakt, en als je belangrijke data op je NAS hebt staan kun je dat zo kwijtraken, SHR of niet. Ben zelf ook wel benieuwd of het opslaan naar USB mogelijk is, of een andere oplossing.
Ja, dit was stiekem ook mijn conclusie. Maar een dubbelcheck is nooit weggegooid.
Er schijnt een manier te zijn die nogal risico vol is wat ik van horen zeggen heb om de beelden op te slaan op USB. Hier wil ik me dus zeker niet aan gaan branden.

Het vervelende is dat ik ook geen schijf er uit wil halen en vervangen door een purple voor de camerabeelden, omdat ik dan mijn SHR overhoop gooi waar ik hem juist voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DvMaasakker schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:55:
[...]

Ja, dit was stiekem ook mijn conclusie. Maar een dubbelcheck is nooit weggegooid.
Er schijnt een manier te zijn die nogal risico vol is wat ik van horen zeggen heb om de beelden op te slaan op USB. Hier wil ik me dus zeker niet aan gaan branden.

Het vervelende is dat ik ook geen schijf er uit wil halen en vervangen door een purple voor de camerabeelden, omdat ik dan mijn SHR overhoop gooi waar ik hem juist voor heb.
Je kan ze ook stuk voor stuk vervangen voor purple. Shr blijft dan intact, alleen even geduld met rebuild en vooraf zorgen dat je Backup hebt.

Dan maak je er dus 2x purple van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
Vorkie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:58:
[...]

Je kan ze ook stuk voor stuk vervangen voor purple. Shr blijft dan intact, alleen even geduld met rebuild en vooraf zorgen dat je Backup hebt.

Dan maak je er dus 2x purple van.
Dat zou inderdaad een ander alternatief kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:53
Wanneer komt DSM 6.2? Just curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
wvkreg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:40:
De RC is er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
wvkreg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:40:
Gebaseerd op deze afbeelding verwacht ik met 1 a 2 maanden.

De stap tussen preview en official release is 2 maanden, maar omdat er nog een beta3 tussen is gekomen en omdat de RC al een dikke week uit uit is kan hij er maar zo volgende maand al zijn..

Maargoed... dit is dus gebaseerd op 1 afbeelding.. niet echt betrouwbaar imo. :+

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzii
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 10:27

Krizzii

Kris W.

Raden jullie het installeren van een RC of BETA af? Of zijn er in het verleden niet heel veel problemen mee voortgekomen? Gebruik mijn NAS voornamelijk voor media (streaming).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
Krizzii schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:08:
Raden jullie het installeren van een RC of BETA af? Of zijn er in het verleden niet heel veel problemen mee voortgekomen? Gebruik mijn NAS voornamelijk voor media (streaming).
Waarom zou je?
Ik zou het niet doen. Zo bijzonder is 6.2 nou ook weer niet, zeker niet voor media streaming. Je kan alleen maar dingen stuk maken die nu wel werken dus waarom het risico lopen? Bij elke normale update heb je al het risico dat er nog een bug in zit (in het verleden vaak genoeg gebeurd dat een update is teruggetrokken), dus altijd een paar dagen wachten. Bij beta en RC kandidaten is dat risico nog een stuk hoger.

[ Voor 28% gewijzigd door Arjant2 op 16-05-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzii
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 10:27

Krizzii

Kris W.

Arjant2 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:17:
[...]

Waarom zou je?
Ik zou het niet doen. Zo bijzonder is 6.2 nou ook weer niet, zeker niet voor media streaming. Je kan alleen maar dingen stuk maken die nu wel werken dus waarom het risico lopen?
Geen reden anders dan het hebben van de laatste updates ;). Maar ik neem maar geen risico, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Krizzii schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:08:
Raden jullie het installeren van een RC of BETA af?
Hangt ook erg af van je gebruik.

Wij hebben nog al wat dingen lopen die direct de api's aansturen van synology. Denk aan dingen zoals geautomatiseerd file share links aanmaken en mailen naar gebruikers/klanten of notificaties van upload requests naar gebruikers doorzetten via rss. Veel customization in applicatie portals.

Met een RC is het wel altijd fijn dat je dat soort dingen even kan testen of alles nog blijft werken en evt. alvast een berekening kan maken van benodigde tijd. Dit doen we dan uiteraard niet op een productie unit maar een van de units waar we op(/tegen) ontwikkelen.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 16-05-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 23:49
Weet iemand of je garantietermijn wordt gereset wanneer je via RMA een nieuw nas hebt gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb nu een DS112j staan vanaf medio 2013 waarin sinds dag 1 een WD Red 1TB 24/7 draait. Niet dat hij zwaar gebruikt wordt, verre van. Ik gebruik hem alleen maar als documenten backup en als DLNA server voor dingen die niet op Netflix/Spotify staan.

Zo ééns in het half jaar draai ik met hyperbackup een kopie van het systeem op een USB harddisk van 1TB, mocht er iets verkeerd gaan dan is niet gelijk alles weg.

Maar aangezien de schijf in de Syno al letterlijk bijna 5 jaar aan 1 stuk staat te draaien vraag ik me af of het niet eens tijd wordt de schijf preventief te vervangen? Ik heb schijven al veel sneller zien bezwijken dat dit. SMART info is nog goed, maar dit kan van het een op het andere moment voorbij zijn toch? Of maak ik nu een denkfout...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
jos707 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:55:
Weet iemand of je garantietermijn wordt gereset wanneer je via RMA een nieuw nas hebt gekregen ?
Nee.
Blaat schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:46:
SMART info is nog goed, maar dit kan van het een op het andere moment voorbij zijn toch? Of maak ik nu een denkfout...
Als de disk goed geconditioneerd is stabiele temp en trillingsvrij zijn werk heeft kunnen doen én het geen maandag ochtend ding is is het helemaal niet gek dat ie nog prima in orde is.

[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 17-05-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Weet iemand een antwoord op het volgende:
Ik heb een map die ik via een gedeelde koppeling heb gedeeld met een gebruiker met beperkte rechten.
De betreffende map komt netjes zichtbaar in de "share with me" mappen, de gebruiker kan er echter geen mappen of bestanden in bij maken terwijl ik dat wel graag zou willen. Het downloaden van een reeds vooraf geplaatst bestand (of door iemand met meer rechten) is wel vanuit de map te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
JdM schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:24:
.. de gebruiker kan er echter geen mappen of bestanden in bij maken..
Gebruik je ergens deny rechten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@DukeBox Dat zou ik haast denken, maar ik heb inmiddels ook al met mezelf de map gedeeld en dan kan ik er nog niet naartoe uploaden via de share-map koppeling, ikzelf heb natuurlijk (althans dat geloof ik toch) alle rechten met volledige toegang als administrator.
Wanneer ik dan upload via de share link zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QtA0IZSTa3QW96Z1x9GaBD4J/full.png?nohitcount=1

Maar wanneer ik dan via de mappen die voor mij beschikbaar zijn via >Diskstation>...upload, dan lukt het uploaden wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pS1vma4KHowwnE7MPckJinxb/full.png?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
is er iemand die ervaring heeft met uitbreiden van je NAS?
Mijn 1515 heeft nog maar 250GB vrij met 5x4TB schijven, wat is verstandig om uit te breiden?
Met een DX513 of toch kijken naar een vervangen model?

Er draaien een groot aantal DB's op voor klanten.
Zelf heb ik gekeken en lijkt erop dat het vervangen naar een Synology DiskStation DS1817+ een goeie optie is met 16GB :).

Maar hoe zit het dan met de 3 extra schijven die je kan plaatsen worden die bijgeschreven in je pool of heb je 2 losse pools?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:47
DvMaasakker schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:16:
Hallo allemaal,

Bij voorbaat dank!
Ik sla camerabeelden van 2 camera's op, op een extern gekoppelde USB schijf. Ik heb wel deze USB schijf gemount zodat de Synology deze ziet als interne opslag.
Werkt prima!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
Ora et Labora schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:39:
[...]

Ik sla camerabeelden van 2 camera's op, op een extern gekoppelde USB schijf. Ik heb wel deze USB schijf gemount zodat de Synology deze ziet als interne opslag.
Werkt prima!
Bedankt voor je reactie. Klink zeker als een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Heeft er hier iemand ervaring met meerdere volumes, en dan heel concreet het verwijderen van volume 1?
Staat daar iets op aan belangrijke systeemdata?
(alle packages die ik heb draaien zitten op volume2, dus dat zou geen probleem mogen zijn)

Hoofdreden dat ik het vraag: ik zie een '/volume1/@database' folder staan van +-111MB waarvan ik geen idee heb wat het is, en er staat niks gelijkaardigs op volume2...

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
JdM schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:12:
Wanneer ik dan upload via de share link zie ik dit:
[afbeelding]
Wat bedoel je precies met 'upload via de share link' ? Een file request link laat normaal geen folder zien zoals je screenshot en een 'share link' is alleen om te downloaden.

Ik zie ook niet helemaal hoe je 'john@localhost' voor elkaar hebt gekregen, doet mij meer denken aan een externe mount in file station ?
roeleboel schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:11:
Hoofdreden dat ik het vraag: ik zie een '/volume1/@database' folder staan van +-111MB waarvan ik geen idee heb wat het is, en er staat niks gelijkaardigs op volume2...
Wordt o.a. gebruikt door indexer en enkele systeem apps. Als je het volume verwijderd waar deze op staat wordt hij automatisch verplaatst naar het eerst volgende volume.
wetsteyn schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:32:
is er iemand die ervaring heeft met uitbreiden van je NAS?
[..]
Er draaien een groot aantal DB's op voor klanten.
Hangt natuurlijk nogal af van de benodigde IO's en je huidige configuratie.
Maar hoe zit het dan met de 3 extra schijven die je kan plaatsen worden die bijgeschreven in je pool of heb je 2 losse pools?
Zelfde antwoord.. hangt af van je huidige configuratie.

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Wat bedoel je precies met 'upload via de share link' ? Een file request link laat normaal geen folder zien zoals je screenshot en een 'share link' is alleen om te downloaden.

Ik zie ook niet helemaal hoe je 'john@localhost' voor elkaar hebt gekregen, doet mij meer denken aan een externe mount in file station ?

[...]
De share-link is de link die zichtbaar wordt voor de gebruiker in het DSM bureaublad onder file station.
Wanneer ik een map deel met een gebruiker, wordt deze map op die manier zichtbaar. DSM heeft zelf een koppeling gemaakt via de localhost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9f7A75nBxs4luQrdZQNIRcTr/full.png?nohitcount=1

Bestanden naar de betreffende map slepen gaat dus niet (je kunt ook zien dat de upload knop grijs blijft in de screenshot hierboven), als ik de map open via >Diskstation erboven, dan gaat slepen en neerzetten/uploaden wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 22-05-2018 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
JdM schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:20:
De share-link is de link die zichtbaar wordt voor de gebruiker in het DSM bureaublad onder file station.
Dat is zogenaamde 'behavior by design'. Jij 'shared' bestanden met een andere gebruiker, het is logisch dat deze gebruiker hier dan verder niets mee kan.

Wat jij wilt kan wel met Drive

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@DukeBox voor mij is het dan "Bummer by Behavior" :'( ik wilde mijn 112j nog zolang mogelijk benutten, maar hiermee heeft ie dan toch zijn eigen doodvonnis/complete degradatie als backuphok getekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010

T.E

Ik heb een vraag. Ik heb een Synology DS213. Rechtstreeks bekabeld naar de Ziggo Connectbox met een cat5 kabel.

Maar data van pc overzetten naar de nas gaat supertraag. 1 tot 2 mb per seconden.
Heb een externe harde schijf rechtstreeks aan de nas gehangen en op die manier data overzetten maar ook dan maar 1 tot 2 mb per seconde. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
JdM schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:17:
..ik wilde mijn 112j nog zolang mogelijk benutten, maar hiermee heeft ie dan toch zijn eigen doodvonnis/complete degradatie als backuphok getekend ;)
Misschien dat ik het dan niet begrijp maar wat wil je dan precies voor elkaar krijgen dan ? Daarnaast werkt iedere synology op dezelfde manier, of het nou een 12 of een 19 model is.
T.E schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:48:
Maar data van pc overzetten naar de nas gaat supertraag. 1 tot 2 mb per seconden.
2 milibit is inderdaad extreem langzaam ;)

Maar is je pc bekabeld aangesloten of werk je via wifi ? Is je nas misschien bezig met scrubbing / rebuild o.i.d. ?

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 19:57
Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn Synology DS418J, een entry-level 4-bay NAS: hoe gaat dat met RAID als ik twee kleine schijven wil aanvullen met twee grote schijven?

Ik zal kort mijn gebruik schetsen: ik wil dit ding puur gebruiken als backup-optie voor foto's, zodat die niet alleen maar op de oude HDD"s van mijn PC staan maar zodat we alles keurig centraal hebben. Dat het overal in huis door iedereen benaderbaar is, is een leuke bonus.

Op dit moment zitten er twee schijven in van 1TB elk. Dit zijn vrij dure serverschijven die een vriend nog had liggen, WD enterprise nogwat, loeizwaar, en met lange levensduur aldus de vriend. Die mogen lekker blijven zitten wat mij betreft. Ik heb er al aardig wat naartoe gekopieerd vanaf verschillende PC's en tablets: 600GB is nu in gebruik.

Voor op langere termijn is 1TB te weinig ruimte en ik overweeg om nu (of gewoon later als het nodig wordt, dat is eigenlijk het hele punt van mijn vraag) 2 stuks 4TB WD reds aan te schaffen. Ik vraag me af wat er dan met de raid gebeurt. Ik weet niet wat Synology Hybrid nogwat doet onder de motorkap, maar volgens mij is het nu iets wat op Raid 1 lijkt (schijf 2 = gemirrorde reservekopie).

Maar wat nou als ik er nu een 4TB schijf bijsteek? Moet ik ze er alletwee tegelijk inzetten? Worden het dan onder de motorkap twee aparte raid-1's? Krijg ik twee disken: eentje van 1TB en eentje van 4TB? Moet ik de data eerst allemaal verwijderen voordat ik de nieuwe schijven erin stop? Of kan ik beter ineens vier nieuwe 4TB schijven kopen? Is het dan raadzaam om gelijk een vijfde aan te schaffen voor als er 1 stuk gaat? Dan wordt het een aardige som geld, en ik vind het zonde om de 1TB schijven niet te gebruiken.

Is er een manier om de dubbele raid 1 af te dwingen? Zodat er 1 schijf van 1TB is en 1 van 4TB?

Enfin ik weet niet goed wat ik moet doen en hoe dom het is om met zulke verschillende formaten HDD's in een NAS te werken. Bedankt voor de hulp.

[ Voor 5% gewijzigd door Znorkus op 22-05-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:49:
[...]

Misschien dat ik het dan niet begrijp maar wat wil je dan precies voor elkaar krijgen dan ? Daarnaast werkt iedere synology op dezelfde manier, of het nou een 12 of een 19 model is.

[...]
Drive werkt niet op een 112j, dus niet iedere synology werkt op dezelfde manier.

Misschien leg ik het niet goed uit:
Op mijn synology heb ik een gedeelde map. In die map zitten ook afzonderlijke mappen die ik wil delen zonder dat een specifieke andere gebruiker alle mappen kan zien en bewerken. Dit heb ik opgelost door via (let niet op de mapnamen want ik heb een andere map als voorbeeld genomen) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LSndgAzDX3R7vnkVoWOpyz8d/full.png?nohitcount=1
te delen met de betreffende gebruiker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U2I5yIPJ7fgo9vnweoIWVL7X/full.png?nohitcount=1

De gebruiker kan hierna dus wel de map zien via de share in file station, ook kan de gebruiker downloaden uit de map, maar uploaden gaat niet. Dus ook niet wanneer ik de map deel met een gebruiker met alle rechten. Het lijkt dus geen rechten probleem te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 22-05-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
JdM schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:22:
Op mijn synology heb ik een gedeelde map. In die map zitten ook afzonderlijke mappen die ik wil delen zonder dat een specifieke andere gebruiker alle mappen kan zien en bewerken.
Dan geef je die rechten toch gewoon aan de gebruiker ? Op de share hoef je dan alleen nog maar aan te zetten dat folders zonder rechten niet zichtbaar zijn.
Dit heb ik opgelost door via [..] te delen met de betreffende gebruiker
Dat is daar dus niet voor bedoeld.. de 'share' optie moet je meer zien als uitwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
JdM schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:22:
Op mijn synology heb ik een gedeelde map. In die map zitten ook afzonderlijke mappen die ik wil delen zonder dat een specifieke andere gebruiker alle mappen kan zien en bewerken.

Dit heb ik opgelost door via
te delen met de betreffende gebruiker:

De gebruiker kan hierna dus wel de map zien via de share in file station, ook kan de gebruiker downloaden uit de map, maar uploaden gaat niet. Dus ook niet wanneer ik de map deel met een gebruiker met alle rechten. Het lijkt dus geen rechten probleem te zijn.
Dat is toch precies wat @DukeBox al een paar keer aangeeft?..

DELEN is niet bedoeld om bestanden te uploaden, maar gewoon om je bestanden te delen met iemand anders.. (dus: view/download rechten)
Eronder staat BESTANDSAANVRAAG MAKEN. Dat is er wel voor bedoeld.

Maar wat jij waarschijnlijk wilt is erboven op EIGENSCHAPPEN klikken, en hier gewoon de gebruiker de gewenste rechten geven voor die map. :) *Niet getest, maar lijkt me het meest logisch in dit geval.

Edit:
Net 1 seconde te laat. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

SmiGueL schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:39:
[...]

Dat is toch precies wat @DukeBox al een paar keer aangeeft?..

[...]
Ik spreek hem toch nergens tegen? Gewoon even zien dat ik probeer om duidelijk te zijn en dat ik het probeer te begrijpen ;) Dikke letters en hoofdletters om je verhaal kracht bij te zetten zijn niet nodig hoor.
Het is me inmiddels duidelijk dat het niet kan via een gedeelde map zoals ik het in de share-link probeer (y)
DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:39:
[...]

Dan geef je die rechten toch gewoon aan de gebruiker ? Op de share hoef je dan alleen nog maar aan te zetten dat folders zonder rechten niet zichtbaar zijn.

[...]

Dat is daar dus niet voor bedoeld.. de 'share' optie moet je meer zien als uitwisseling.
Wanneer ik via de eigenschappen van de map alles op volledig beheer zet, kan ik die map nog steeds niet zien in file station van de gebruiker.
Excuseer als het niet snel genoeg gaat met mijn begrip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v5QZnwB2xIPTjDbqKg1aFam9/full.png?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Znorkus schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:56:
Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn Synology DS418J, een entry-level 4-bay NAS: hoe gaat dat met RAID als ik twee kleine schijven wil aanvullen met twee grote schijven?

Ik zal kort mijn gebruik schetsen: ik wil dit ding puur gebruiken als backup-optie voor foto's, zodat die niet alleen maar op de oude HDD"s van mijn PC staan maar zodat we alles keurig centraal hebben. Dat het overal in huis door iedereen benaderbaar is, is een leuke bonus.

Op dit moment zitten er twee schijven in van 1TB elk. Dit zijn vrij dure serverschijven die een vriend nog had liggen, WD enterprise nogwat, loeizwaar, en met lange levensduur aldus de vriend. Die mogen lekker blijven zitten wat mij betreft. Ik heb er al aardig wat naartoe gekopieerd vanaf verschillende PC's en tablets: 600GB is nu in gebruik.

Voor op langere termijn is 1TB te weinig ruimte en ik overweeg om nu (of gewoon later als het nodig wordt, dat is eigenlijk het hele punt van mijn vraag) 2 stuks 4TB WD reds aan te schaffen. Ik vraag me af wat er dan met de raid gebeurt. Ik weet niet wat Synology Hybrid nogwat doet onder de motorkap, maar volgens mij is het nu iets wat op Raid 1 lijkt (schijf 2 = gemirrorde reservekopie).

Maar wat nou als ik er nu een 4TB schijf bijsteek? Moet ik ze er alletwee tegelijk inzetten? Worden het dan onder de motorkap twee aparte raid-1's? Krijg ik twee disken: eentje van 1TB en eentje van 4TB? Moet ik de data eerst allemaal verwijderen voordat ik de nieuwe schijven erin stop? Of kan ik beter ineens vier nieuwe 4TB schijven kopen? Is het dan raadzaam om gelijk een vijfde aan te schaffen voor als er 1 stuk gaat? Dan wordt het een aardige som geld, en ik vind het zonde om de 1TB schijven niet te gebruiken.

Is er een manier om de dubbele raid 1 af te dwingen? Zodat er 1 schijf van 1TB is en 1 van 4TB?

Enfin ik weet niet goed wat ik moet doen en hoe dom het is om met zulke verschillende formaten HDD's in een NAS te werken. Bedankt voor de hulp.
Als je alle schijven samen in dezelfde disk group zet dan ontstaat er een totaal van 6 TB aan opslag. Dit is wat Synology SHR volgens mij doet.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/frankh/synology-shr-1-1-4-4.png

De huidige RAID 1 set zal worden uitgebreid naar een RAID 5 set van vier schijven met 1 TB. Dit brengt in totaal 3 TB opslag, 4 minus 1 voor parity. De overgebleven ruimte twee maal 3 TB zal in een RAID 1 set worden gezet die resulteert in 3 TB netto opslag. Als gebruiker merk je er niets van dat de disk group is opgebouwd uit twee RAID sets. Je ziet slechts het totaal van 6 TB.

Als je vervolgens een 1 TB schijf vervangt voor een volgende 4 TB schijf dan krijg je twee RAID 5 sets. Eentje van 4 x 1 TB (4) en eentje van 3 x 3 TB (9). Dan heb je netto 3 TB (4-1) plus 6 TB (9-3) wat resulteert in een totaal van 9 TB.

Je kunt er ook voor kiezen om verschillende disk groups te maken. Dan heb je bijvoorbeeld twee RAID 1 sets. Net wat je zelf het makkelijkste vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
JdM schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:28:
Wanneer ik via de eigenschappen van de map alles op volledig beheer zet, kan ik die map nog steeds niet zien in file station van de gebruiker.
Dat moet je in eerste instantie op share niveau regelen. Het beste is om per share groepen aan te maken. Een met lees en een met lees+schrijf rechten. Evt. kan je dat ook voor onderliggende folders doen. Op die manier kan je goed controle houden op wie waar bij mag.
FrankHe schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:57:
[...]
De huidige RAID 1 set zal worden uitgebreid naar een RAID 5 set van vier schijven met 1 TB. Dit brengt in totaal 3 TB opslag, 4 minus 1 voor parity. De overgebleven ruimte twee maal 3 TB zal in een RAID 1 set worden gezet die resulteert in 3 TB netto opslag.
Sorry maar daar klopt helemaal niets van.
@Znorkus gebruik gewoon de synology raid calculator, dan weet je waar je aan toe bent.
En hier kan je zien welke online migratie mogelijkheden er zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2018 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:58:
[...]

Sorry maar daar klopt helemaal niets van.
@Znorkus gebruik gewoon de synology raid calculator, dan weet je waar je aan toe bent.
Kun je aangeven op welk punt ik het mis heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
FrankHe schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:19:
Kun je aangeven op welk punt ik het mis heb?
Zie de links in mijn post. Raid 1 zal niet worden uitgebreid maar gewoon raid 1 met 4 hdds worden. En de overige ruimte kan je niet gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:20:
[...]

Zie de links in mijn post. Raid 1 zal niet worden uitgebreid maar gewoon raid 1 met 4 hdds worden. En de overige ruimte kan je niet gebruiken.
Je bewering klopt wanneer we stellen dat de huidige set daadwerkelijk een "RAID 1" array is. Als de huidige set echter een "SHR" array is (wat Synology standaard aanbiedt) dan ziet het plaatje er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/frankh/synology-shr-1144.png

Die 6 TB beschikbare ruimte en 4 TB pariteit komt overeen met mijn eerdere plaatje, met uitleg hoe het technisch onder de motorkap in elkaar steekt:

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/frankh/synology-shr-1-1-4-4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@FrankHe Je suggereert met je plaatje dat je de resterende ruimte als raid 1 kan gebruiken, dat is gewoon niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:58:
@FrankHe Je suggereert met je plaatje dat je de resterende ruimte als raid 1 kan gebruiken, dat is gewoon niet zo.
Als de huidige twee maal 1 TB op dit moment daadwerkelijk in een "RAID 1" set staan dan klopt het inderdaad. Bij de upgrade naar een "RAID 5" set ontstaan er een Disk Group van vier schijven die netto 3 TB opslag biedt. Wanneer de huidige twee schijven in een SHR set staan zal een upgrade resulteren in het plaatje zoals de Synology RAID Calculator het toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@FrankHe mogelijk was ik niet duidelijk, ik doelde op de 2e afbeelding. Daar staat totaal 6TB opslag, dat klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
[quote]DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:45:
Hangt natuurlijk nogal af van de benodigde IO's en je huidige configuratie.
Momenteel is het ingedeeld als SHR, met de IO wat puur als storage gebruikt wordt voor verwerken van gegevens/data en raadplegen ofc.
Zelfde antwoord.. hangt af van je huidige configuratie.
Momenteel zijn het 5 schijven in SHR.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 07:33

JB

Cédric roelt!

Wellicht niet helemaal een goede vraag voor dit topic maar aangezien ik verwacht dat veel mensen hun NAS ook gebruiken icm OpenVPN... Ik heb OpenVPN draaien via mijn NAS maar ik merk dat mijn internetverkeer (client) nog steeds lokaal naar internet gaat. Ik wil dit aanpassen zodat ik via mijn opgezette VPN verbinding het internet op ga.

Nu merk ik dat ik sinds de laatste poging niet 123 meer mijn OpenVPN config kan aanpassen via de CLI op de NAS maar ik twijfel dus ook of dit niet alleen een instelling aan de client side is.

Via dit artikel begrijp ik dat er aan de serverside "push "redirect-gateway def1 bypass-dhcp"" moet worden toegevoegd;

https://linode.com/docs/n...hrough-an-openvpn-server/

Maar wat dient er dan nog aan de client side te worden toegevoegd en waarom is dit niet puur en alleen aan de client side?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
JB schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:05:
Maar wat dient er dan nog aan de client side te worden toegevoegd en waarom is dit niet puur en alleen aan de client side?
Je kan het op beide locaties oplossen. Op de client kan je aangeven dat je al het verkeer door de tunnel wilt sturen (middels een default route). Vanaf de server kan je deze default route meesturen als DHCP optie waardoor je op de client niets hoeft in te stellen. De client setting vind je hier.
Vind het hoe dan ook niet echt een vraag voor een synology topic.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 23-05-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 07:33

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:18:
[...]

Je kan het op beide locaties oplossen. Op de client kan je aangeven dat je al het verkeer door de tunnel wilt sturen (middels een default route). Vanaf de server kan je deze default route meesturen als DHCP optie waardoor je op de client niets hoeft in te stellen. De client setting vind je hier.
Vind het hoe dan ook niet echt een vraag voor een synology topic.
Met name het gestunt op de CLI om de config file van OpenVPN aan te passen was de reden voor het plaatsen alhier. Dit gaat niet (meer?) zo fijn op de Synology. Het commando vi en vervolgens wegschrijven wijzigingen lukte niet lekker en al eens de server om zeep geholpen. Zojuist aan de client side alleen de regel redirect-gateway def1 toegevoegd en dat was inderdaad genoeg. Dank voor je hulp!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:13:
@FrankHe mogelijk was ik niet duidelijk, ik doelde op de 2e afbeelding. Daar staat totaal 6TB opslag, dat klopt gewoon niet.
Als @Znorkus kan aangeven of de huidige schijven daadwerkelijk in een SHR set zitten dan kunnen we bepalen wat waar is. What is Synology Hybrid RAID (SHR)

Dit is volgens de berekening van Synology bij een SHR array. Een upgrade van 1 TB + 1 TB met 4 TB + 4 TB zal resulteren in een opslag van 6 TB. Je kunt blijven beweren dat ik onzin praat maar dit is hoe Synology het zelf communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
FrankHe schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:47:
Je kunt blijven beweren dat ik onzin praat maar dit is hoe Synology het zelf communiceert.
Nee, dat staat nergens. Geen enkele RAID of SHR (incl. JBOD) op Synology ondersteund meer dan 1 type array per disk set.

Pagina: 1 ... 25 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).