[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:36
DukeBox schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:38:
[...]

Precies dus wat ik dacht, zeker ook 5k4 RPM HDD's ? Eigenlijk zit er niet veel anders op dan of je array rebuilden naar RAID10 of RAID6 met SSD caching (afhankelijk hoeveel hot en cold storage je hebt).
Je kan ook nog tiers maken in je storage afhankelijk van benodigde performance (dus deels RAID10 voor performance, deels RAID6 voor cold storage). RAID5 is hoe dan ook geen optie meer tegenwoordig.
Zijn inderdaad 5400rpm disken
24x pricewatch: WD Red WD60EFRX, 6TB

Oftewel er zijn teveel disk input-outputs in verhouding wat de disken kunnen handlen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:08
TerrorSource schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:47:
Oftewel er zijn teveel disk input-outputs in verhouding wat de disken kunnen handlen.
Voornamelijk write dus en dan leun je op 1 enkele HDD. Daarnaast is dat model ook niet supported met meer dan 8 in jouw model.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2018 22:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:17:
[...]

Voornamelijk write dus en dan leun je op 1 enkele HDD. Daarnaast is dat model ook niet supported met meer dan 8 in jouw model.
Meer dan 8 wat?

We hebben 2 van deze RS2416+'s met RX unit's, beide 24x WD 6TB Red. Gaan er nu 1 ombouwen naar RAID10 waarschijnlijk. Qua diskspace hebben we toch veel te veel nu dus kunnen het beter gebruiken voor RAID10 zodat het sneller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
8 < WD Red WD60EFRX, 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:35:
[...]

8 < WD Red WD60EFRX, 6TB
8TB per disk dus.

Is nu 29TB aan data gebruikt van de 108TB raid-config, ruimte zat om diskspace op te offeren voor andere RAID-configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Nee, 8 drives pér NAS.

De Pro is tot 16 drives in 1 NAS. De vraag is alleen of een expansion unit gezien moet worden als een losse 'NAS'.

https://www.wdc.com/conte...ata_sheet/2879-800002.pdf
WD Red NAS harde schijven worden aanbevolen voor gebruik in NAS-systemen thuis en in kleine kantoren met 1 tot 8 posities. Voor systemen met
meer dan 8 posities kunt u WD Red Pro harde schijven overwegen.
Hij wordt ook niet voor niets afgeraden bij 24x7 gebruik:
https://www.synology.com/...and=Western%20Digital&p=1

[ Voor 147% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:41:
[...]

Nee, 8 drives pér NAS.

De Pro is tot 16 drives in 1 NAS. De vraag is alleen of een expansion unit gezien moet worden als een losse 'NAS'.

https://www.wdc.com/conte...ata_sheet/2879-800002.pdf

[...]

Hij wordt ook niet voor niets afgeraden bij 24x7 gebruik:
https://www.synology.com/...and=Western%20Digital&p=1
Afgeraden is een groot woord..
Opmerkingen
Dit station heeft geen trillingsensoren en is mogelijk niet geschikt voor 24/7 gebruik in een rek.
Na het installeren van een nieuw station, wordt het aanbevolen om uw NAS uit en in te schakelen om de energiebeheerinstellingen te activeren.
Helaas heb ik zelf deze opzet van de NAS ook niet gekozen, kom het tegen bij een tijdelijke opdracht en moet er maar het beste van maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Dit station heeft geen trillingsensoren en is mogelijk niet geschikt voor 24/7 gebruik in een rek.
Naar mijn idee wordt daar het zelfde geïnsinueerd.

Seagate Ironwolf/NAS (niet alleen de pro versies) hebben die vanaf 4TB overigens wel.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2018 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:49:
[...]

[...]

Seagate Ironwolf/NAS (niet alleen de pro versies) hebben die vanaf 4TB overigens wel.
Heb het doorgegeven. Super bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
jwtje schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:32:
[...]

@DukeBox Klopt helemaal. :X

[...]

Wat is je externe ip op de locatie van de Synology, komt deze overeen met het ip dat gekoppeld is aan de dyndns? Heb je je poorten wel geforward en/of staat de firewall aan?
Bedankt voor je reactie. Ik moet me even verdiepen in de materie, eer ik je vragen kan beantwoorden. Door omstandigheden kom ik daar de komende 2 weken niet aan toe. Als je dus even niets van me hoort, ligt dat er niet aan dat ik geen waarde hecht aan je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:49:
[...]

[...]

Welke opzet van disken kan ik trouwens het beste gebruiken?
Zit 24x WD Red 6 TB in en wil eigenlijk RAID10 gebruiken.
Gewoon alle disken in de RAID-set gooien zonder hot-spares ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
TerrorSource schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:16:
Gewoon alle disken in de RAID-set gooien zonder hot-spares ?
Meer spindels is meer IO (zeker bij RAID10). Hot spare blijft een afweging, hoe snel heb je vervanging. Vaak kan een cold spare net zo 'veilig' zijn. Bij RAID10 heb je hoe dan ook een veel lichtere (en snellere) rebuild load bij uitval maar uiteindelijk is RAID ook niet heilig. Je kan de array later natuurlijk ook nog uitbreiden, met 2 ongebruikte sloten kan je dan nog beslissen om ze later toe te voegen of om toch voor een SSD cache te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:40:
[...]

Meer spindels is meer IO (zeker bij RAID10). Hot spare blijft een afweging, hoe snel heb je vervanging. Vaak kan een cold spare net zo 'veilig' zijn. Bij RAID10 heb je hoe dan ook een veel lichtere (en snellere) rebuild load bij uitval maar uiteindelijk is RAID ook niet heilig. Je kan de array later natuurlijk ook nog uitbreiden, met 2 ongebruikte sloten kan je dan nog beslissen om ze later toe te voegen of om toch voor een SSD cache te gaan.
Cold-spare is lastig als er geen fysieke toegang tot DC is, alleen via tussenpartij.

Heb nu 1x Hot-spare per unit (1x in de RS en 1x in de RX dus).
Blijft nu 60TB effectief over, waar straks zo'n 35TB gebruikt gaat worden.

Nu de volgende uitdaging, data in sync krijgen.
Cloud Station is een optie, maar werkt niet fijn.
Hyper Backup knalt de data in een map en verdeelt dit niet over de Shared Folders.
Rsync is nog een optie maar ken ik niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
TerrorSource schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:08:
Heb nu 1x Hot-spare per unit (1x in de RS en 1x in de RX dus).
Dus 1 slot vrij begrijp ik (zodra het RAID10 is) ?
Een SSD R/W cache kan ook over de RS en RX heen ;)
Nu de volgende uitdaging, data in sync krijgen.
In sync tussen de RX en RS ? Of bedoel je iets anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DukeBox schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:00:
[...]

Dus 1 slot vrij begrijp ik (zodra het RAID10 is) ?
Een SSD R/W cache kan ook over de RS en RX heen ;)

[...]

In sync tussen de RX en RS ? Of bedoel je iets anders ?
Vanaf een andere RS2416RP+ moet 37 TB over naar deze NAS.
Heb nu Cloud Station ShareSync ingesteld maar daar kunnen geen upload/download snelheden ingesteld worden. Nu trekt hij de lijn dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
TerrorSource schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:06:
Heb nu Cloud Station ShareSync ingesteld maar daar kunnen geen upload/download snelheden ingesteld worden. Nu trekt hij de lijn dicht.
Dat zou ik hoe dan ook niet gebruiken. Gewoon shared folder sync (en bij de initiële sync block level niet gebruiken) en de speed limit (rsync) stel je in onder file services. Voordeel hiervan is dat je het ook vrij makkelijk kan omdraaien. Echter 1 to many of omgekeerd wordt niet ondersteund.

Andere optie die ook werkt is share replication maar als het om grote hoeveelheden data gaat (als in 1 grote share) dan duurt het initialiseren uren.. en al helemaal met jouw IO probleem waarschijnlijk dagen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 18-04-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Iemand hier ervaring met een memory upgrade bij een DS412+?

Vandaag de 1GB stick vervangen voor een 2GB stick (Kingston KVR13S9S6). Lijkt prima te werken, op één dingetje na: Couchpotato eet al het geheugen op na een herstart van de NAS.

Beetje bij beetje gaat al het geheugen op aan Couchpotato, terwijl er geen search of iets dergelijks bezig is. In 10 minuten van 45% naar 85% geheugen gebruik. Na het stopzetten en weer herstarten van Couchpotato gaat het terug naar 30% om vervolgens op 45% uit te vlakken. Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Freakster86 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:09:
Beetje bij beetje gaat al het geheugen op aan Couchpotato, terwijl er geen search of iets dergelijks bezig is. In 10 minuten van 45% naar 85% geheugen gebruik. Na het stopzetten en weer herstarten van Couchpotato gaat het terug naar 30% om vervolgens op 45% uit te vlakken. Hoe los ik dit op?
In use of cache ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
In use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:22
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=79619

Python lekt blijkbaar ook geheugen weg. Wellicht Python/Couchpotato her installeren of even verder zoeken op dit onderwerp - er is nogal veel over te vinden, maar vond zo even snel geen plausibele oplossing/verklaring.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:29:
[...]

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=79619

Python lekt blijkbaar ook geheugen weg. Wellicht Python/Couchpotato her installeren of even verder zoeken op dit onderwerp - er is nogal veel over te vinden, maar vond zo even snel geen plausibele oplossing/verklaring.
Klopt, had ik ook al gevonden. Alleen in al die topics niet echt een specifieke oplossing gevonden. Heb er pas last van na de geheugen upgrade, dus zou het daarmee te maken hebben? Stick toch niet goed?

Enige wat ik kan bedenken is een task aanmaken dat couchpotato stopt/herstart 10/15 minuten na een scheduled boot van de NAS. Of een (geforceerde) overstap naar Radarr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Freakster86 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:34:
[...]

Klopt, had ik ook al gevonden. Alleen in al die topics niet echt een specifieke oplossing gevonden. Heb er pas last van na de geheugen upgrade, dus zou het daarmee te maken hebben? Stick toch niet goed?

Enige wat ik kan bedenken is een task aanmaken dat couchpotato stopt/herstart 10/15 minuten na een scheduled boot van de NAS. Of een (geforceerde) overstap naar Radarr.
Zou apart zijn als het door het geheugen zelf komt - maar alle andere diensten wél goed blijven werken. Wat wel kan wellicht is dat met de installatie van de applicatie wordt gekeken hoeveel geheugen er is en er iets mee gedaan wordt wat na de upgrade van je geheugen niet goed meer werkt. Maar een herinstallatie van couchpatato had je al gedaan?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@NiGeLaToR Herinstallatie vanochtend gedaan, nadat het geheugen weer begon vol te lopen. NAS gereboot en het probleem lijkt nu weg te zijn. Geheugen gebruik blijft stabiel. Even aankijken komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Freakster86 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:36:
@NiGeLaToR Herinstallatie vanochtend gedaan, nadat het geheugen weer begon vol te lopen. NAS gereboot en het probleem lijkt nu weg te zijn. Geheugen gebruik blijft stabiel. Even aankijken komende dagen.
Wonderlijk, maar fijn als het helpt. Ik heb met name met Couchpatato best veel problemen gehad en moest elke keer herinstalleren. Gek genoeg draait ie op m'n nieuwe nas al weer een half jaar probleemloos, dus kan een combi van oude installs, configs of gewoon de stand van de sterren zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:58
Hey,
Klein vraagje, iemand die me het verschil tussen de ds218(+) en ds218play kan uitleggen? Vind niet echt veel verschil tussen de 2(3?) blijkbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:27
glade008 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:11:
Hey,
Klein vraagje, iemand die me het verschil tussen de ds218(+) en ds218play kan uitleggen? Vind niet echt veel verschil tussen de 2(3?) blijkbaar..
https://www.synology.com/.../compare/DS218+/DS218play deze al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
Oh oke bedankt, had deze optie precies niet via mobiel :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wow, ik heb m'n DScloud goed gesloopt. We gebruikten het via Quickconnect, maar aangezien de sync regelmatig begon te haperen ben ik gaan overschakelen op een eigen subdomein. En nu werkt het helemaal niet meer.

poort 6690 staat inmiddels open in de firewall van m'n router en de DSM instantie. Maar, helaas, er komt niets door. Niet op IP-basis, niet op DNS naam.. andere poorten met dezelfde config komen wel door. Ik ben even los vwbt de opties of waarom het niet werkt. Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
Beste,

Ik ben op zoek naar een NAS, maar er is zoveel verschil dat ik het niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Dat het een Synology word daar ben ik al uit, mede door de gebruiksvriendelijke UI.

Waarvoor ga ik het gebruiken:
- Opslag van Fotos, films, muziek
- Streamen van lokale films(1080p nu, binnenkort misschien 4K) naar Chromecast (Liefst zonder plex etc.., als dit kan?), en lokale muziek (Flac, Wav, MP3) naar Chromecast Audio/Onkyo C-N7050
- 2 Schijven in RAID 1 (zodat ik nooit dataverlies heb)

Wat ik vind is de DS218, DS218+ en de DS218Play, maar weet niet goed wat de beste versie is an de 3, of de beste die aan mijn eisen voldoet.

Hoop dat dit in dit topic geplaatst mocht worden.
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:21
glade008 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:46:
Beste,

Ik ben op zoek naar een NAS, maar er is zoveel verschil dat ik het niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Dat het een Synology word daar ben ik al uit, mede door de gebruiksvriendelijke UI.

Waarvoor ga ik het gebruiken:
- Opslag van Fotos, films, muziek
- Streamen van lokale films(1080p nu, binnenkort misschien 4K) naar Chromecast (Liefst zonder plex etc.., als dit kan?), en lokale muziek (Flac, Wav, MP3) naar Chromecast Audio/Onkyo C-N7050
- 2 Schijven in RAID 1 (zodat ik nooit dataverlies heb)

Wat ik vind is de DS218, DS218+ en de DS218Play, maar weet niet goed wat de beste versie is an de 3, of de beste die aan mijn eisen voldoet.

Hoop dat dit in dit topic geplaatst mocht worden.
Thx
Ik zou ten alle tijde voor een + variant gaan. Net ff iets meer vermogen, blijft het bij alleen maar media dan is de play mogelijk ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
NiGeLaToR schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:51:
Wow, ik heb m'n DScloud goed gesloopt. We gebruikten het via Quickconnect, maar aangezien de sync regelmatig begon te haperen ben ik gaan overschakelen op een eigen subdomein. En nu werkt het helemaal niet meer.

poort 6690 staat inmiddels open in de firewall van m'n router en de DSM instantie. Maar, helaas, er komt niets door. Niet op IP-basis, niet op DNS naam.. andere poorten met dezelfde config komen wel door. Ik ben even los vwbt de opties of waarom het niet werkt. Wie heeft hier ervaring mee?
Even voor de beeldvorming, is poort 6690 verplicht? Je geeft namelijk aan: " andere poorten met dezelfde config komen wel door". Waarom gebruik je die niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
Bongoarnhem schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:31:
[...]

Ik zou ten alle tijde voor een + variant gaan. Net ff iets meer vermogen, blijft het bij alleen maar media dan is de play mogelijk ook goed.
Oke bedankt, vind het alleen raar dat de + variant over een dual core en ddr3 geheugen beschikt, terwijl de andere 2 een quad core en ddr4 geheugen hebben. Als de + variant de betere is van de 3 waarom doen ze dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
glade008 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:51:
[...]

Oke bedankt, vind het alleen raar dat de + variant over een dual core en ddr3 geheugen beschikt, terwijl de andere 2 een quad core en ddr4 geheugen hebben. Als de + variant de betere is van de 3 waarom doen ze dit dan?
Kijk hier even naar:
https://www.synology.com/...re/DS218/DS218+/DS218play

De + variant heeft wel meer geheugen en de processor heeft een hogere kloksnelheid en het geheugen kan uitgebreid worden ;)

De Play variant heeft meestal een speciale "media" processor.
Indien je het alleen bij media houd is dat een mogelijkheid.

Alleen geld voor de meeste mensen dat ze steeds meer opties gaan gebruiken op de nas, maar dat kan je zelf het beste inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
Bongoarnhem schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:02:
[...]

Kijk hier even naar:
https://www.synology.com/...re/DS218/DS218+/DS218play

De + variant heeft wel meer geheugen en de processor heeft een hogere kloksnelheid en het geheugen kan uitgebreid worden ;)

De Play variant heeft meestal een speciale "media" processor.
Indien je het alleen bij media houd is dat een mogelijkheid.

Alleen geld voor de meeste mensen dat ze steeds meer opties gaan gebruiken op de nas, maar dat kan je zelf het beste inschatten.
Thanks voor de snelle reactie! :)
Maar het is niet zo dat de play variant meer of beter media kan streamen dan de + variant? + variant kan dit ook allemaal en meer dan als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bongoarnhem schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:33:
[...]

Even voor de beeldvorming, is poort 6690 verplicht? Je geeft namelijk aan: " andere poorten met dezelfde config komen wel door". Waarom gebruik je die niet dan?
Omdat de dienst achter poort 6690 het op andere poorten ook niet doet en ik maar niet kan uitvinden waarom. Portforwarding werkt dus voor andere diensten wel, alleen niet voor DScloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:29

Videopac

Rommelt wat aan.

stormfly schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:28:
[...]

quickconnect is een proxy naar een server van Synology ergens in Duitsland waar de gebruiker naar toe verbindt, en jouw nas verbindt daar ook naar toe. En dat voegen ze dan samen waardoor je de nas kunt beheren zonder router aanpassingen.

Uitgaand verkeer vanaf een thuis aansluiting is nl wel altijd mogelijk zonder porten open te zetten.
Als je wijzigingen op je NAS wil doorvoeren moet er toch ook een informatiestroom naar de NAS toe zijn?

--

Als ik een Let's encrypt certificaat wil toevoegen moet ik een 3 velden invullen en ik weet niet (zeker) wat in te vullen:

Domeinnaam: blabla.synology.me?
E-mail adres: ???
Onderwerp alternatieve naam: ???

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik ben de DNS server package aan het instellen en de DNS server werkt nu. Op het moment dat ik ping naar nas.local vanaf mijn laptop dan werkt dit en krijg ik respons. Wat echter raar is, is dat als ik http://nas.local intyp in mijn browser dat ik een 403 error krijg.

In de logging van het DNS package krijg ik het volgende te zien als regel:
Client [ip-laptop] (nas.local): query: nas.local IN A + (ip DNS server)

Ik heb in de DNS server package:
een NS record 'local' aangemaakt
een A record ns.local gekoppeld aan ip DNS server
een A record nas.local gekoppeld aan ip NAS (de tweede LAN verbinding op dezelfde router)
een A record modem.local gekoppeld aan ip router

Reverse records aangemaakt van alle. Daarnaast in de resolution 2 ip's ingevuld van andere DNS servers

Ik heb geen warnings of errors meer.

In de router heb ik in de LAN instelling een regel naar mijn DNS server ingesteld. Voor de rest niets.
De WAN DNS server is niet aan te passen in de ISP router/modem.

Jullie enig idee hoe het komt dat http://nas.local niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@leeke1984 heb je wel een webserver draaien die iets moet aanbieden op die naam? Ik verwacht dat hij dat normaal alleen op de eigen naam van de NAS, het ip-adres of de ingevulde external name doet. Helpt het als je bij Control Panel - Connectivity - External Address de naam NAS.local invult?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
@kraats Ik heb nu de synology.me staan. Maar het is bedoeld om lokaal in mijn lan dit alleen in te voeren. Aldus meerdere handleidingen moet dit ook gewoon lokaal kunnen. Waarom moet ik dan een extern adres opgeven? Ik kan overigens ook geen andere hostnaam invullen, omdat ik gebonden ben aan de drop down van synology.me. Of moet ik dan een andere DDNS invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@leeke1984 Ik gebruik geen synology.me, dus ik kan het niet nabouwen hier. Wat zou je verwachten te bereiken op http://NAS.local? De DSM of een andere website die er op draait? Moet je voor DSM niet http://NAS.local:5000 gebruiken?
En waarom dit met een eigen DNS server? Kun je 'm niet gewoon benaderen op de hostnaam via de DNS van je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
@kraats Ah je triggert me wel. Ik zou inderdaad verwachten dat ik nas.local:5000 moet gebruiken. Wat overigens ook niet werkt. (meteen geprobeerd) Het hele doel is gewoon interne ip's niet te hoeven onthouden. Ik wil dus in dit voorbeeld inderdaad op DSM terecht komen. In het geval dat ik zou typen modem.local zou ik verwachten dat ik op bijv. 192.168.1.1 terecht zou komen. Ik verwacht dat dit alleen werkt als ik binnen mijn eigen netwerk aangemeld ben. Niet als ik buiten de deur ben vanzelfsprekend.

[ Voor 5% gewijzigd door leeke1984 op 23-04-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@leeke1984 dan zou je ook gewoon de naam van je NAS moeten kunnen gebruiken. Daarmee meldt hij zich namelijk aan bij je modem (router) en die heeft een DNS server die de naam weer kan herleiden naar het ip-adres van je NAS. Stukje makkelijker en scheelt weer de resources van een DNS server draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een DS412+. Blijkbaar is die niet krachtig genoeg voor Plex om meteen ondertitels (srt) te combineren ijn een mkv-bestand. Ik heb nu met mkvmerge handmatig een srt toegevoegd aan een mkv, maar dan wordt de srt niet gevonden.

Iemand tips wat ik kan doen om mijn ondertitels in mijn mkv's te krijgen? (Zodat Plex ze wel afspeelt.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
@kraats Dat werkt voor de NAS misschien maar voor andere apparaten niet. Ik heb een wat uitgebreider netwerk dan alleen de NAS. Om het voorbeeld simpel te houden heb ik dit als voorbeeld genomen. Maar ik begrijp dat ik het niet zo kan gebruiken voor lokale doeleinden?

Hiernaast zal de DNS server natuurlijk ook gewoon draaien voor de snelle respons intern naar buiten toe. Dus hij draait in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 11:20

Puck

W32.Deadcode.A

pven schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:12:
Ik heb een DS412+. Blijkbaar is die niet krachtig genoeg voor Plex om meteen ondertitels (srt) te combineren ijn een mkv-bestand. Ik heb nu met mkvmerge handmatig een srt toegevoegd aan een mkv, maar dan wordt de srt niet gevonden.

Iemand tips wat ik kan doen om mijn ondertitels in mijn mkv's te krijgen? (Zodat Plex ze wel afspeelt.)
De meeste Plex players kunnen gewoon externe SRT afspelen (ZONDER transcoding) welke automatisch herkend worden als je de SRT dezelfde bestandsnaam geeft als het videobestand. Wellicht makkelijker om te kijken of je niet een player kunt gebruiken die dit ondersteund? Weet om op welk apparaat je dingen wilt afspelen?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Puck schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:19:
[...]

De meeste Plex players kunnen gewoon externe SRT afspelen (ZONDER transcoding) welke automatisch herkend worden als je de SRT dezelfde bestandsnaam geeft als het videobestand. Wellicht makkelijker om te kijken of je niet een player kunt gebruiken die dit ondersteund? Weet om op welk apparaat je dingen wilt afspelen?
Interessant. Dit klinkt alsof het niet aan mijn DS ligt maar aan mijn TV? (TV is een pricewatch: LG 49UJ635V Zwart

Ik dacht dat het Plex-package op mijn DS die ondertitel erbij plaatst?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

pven schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:22:
[...]

Interessant. Dit klinkt alsof het niet aan mijn DS ligt maar aan mijn TV? (TV is een pricewatch: LG 49UJ635V Zwart

Ik dacht dat het Plex-package op mijn DS die ondertitel erbij plaatst?
De Plex Player geeft aan Plex Server door wat deze wel en niet aankan (via een custom of standaard profiel), en dan geeft Plex een formaat terug welke de Player af kan spelen (en als dit standaard niet kan, dan moet Plex transcoden en dan heb je een aardige CPU/GPU nodig wat op meeste NASjes niet zal gaan). Externe ondertiteling werkt op de meeste players gewoon goed, en zou dus ook kunnen zijn dat je profiel van Plex handmatig moet aanpassen. Wellicht beter om dus even in het [Ervaringen] Plex - Deel 3 topic te zoeken.

Ik gebruik voor mijn LG OLED TV overigens XPlay, welke meer zaken ondersteund. Is wellicht ook voor jouw tv beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Puck op 23-04-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMute
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Vraagje over de Synology DS118:

Naast het streamen van media via Plex zou ik deze NAS ook graag gebruiken als hosting machine.
Als ik het goed heb begrepen kan ik hierop een virtual machine (ubuntu) installeren?
Kan ik deze virtual machine dan ook benaderen vanop afstand d.m.v. een vast IP? Is de performantie wat oké?

Momenteel huur ik een VPS, maar zou dus geweldig zijn moest ik dit kunnen annuleren en alles op mijn NAS draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MrMute schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:08:
Synology DS118 .. Als ik het goed heb begrepen kan ik hierop een virtual machine (ubuntu) installeren?
Alleen de x86 versies ondersteunen VM's. Daarnaast zal een single disk ook alleen met een SSD nog enigszins performen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:11

pietje63

RTFM

Dat laatste hangt natuurlijk heel erg van de site af. Een eenvoudige site kan prima draaien, afhankelijk wat je wensen zijn. Ik heb een DS118 en draai diverse sites voor persoonlijk gebruik, performance is prima.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpdjpnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Na een mooie speurtocht ben ik erachter dat Download Station mijn schijven 100% in gebruik houdt. (schijf en volume gebruik zit dan constant richting de 100%. Daardoor wordt de NAS erg traag en iets downloaden zit er dan niet meer in met meer dan een paar kb per seconde. Download Station uitzetten lost het direct op, aanzetten brengt het direct weer terug. Iemand die hier een oplossing voor heeft? Want ik zou Download Station graag wel blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29

TommyGun

Stik er maar in!

djpdjpnl schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:16:
Na een mooie speurtocht ben ik erachter dat Download Station mijn schijven 100% in gebruik houdt. (schijf en volume gebruik zit dan constant richting de 100%. Daardoor wordt de NAS erg traag en iets downloaden zit er dan niet meer in met meer dan een paar kb per seconde. Download Station uitzetten lost het direct op, aanzetten brengt het direct weer terug. Iemand die hier een oplossing voor heeft? Want ik zou Download Station graag wel blijven gebruiken.
Misschien helpt het opschonen van de @download directory?

Is een hidden dir op het volume waar Download Station draait / geconfigureerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 25-04-2018 08:02 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJHiaatje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09-2024

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

In het componenten aankoop advies forum heb ik om advies gevraagd en gekregen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1849825

Nu heb ik echter een aanvullende vraag die denk ik meer hier thuis hoort.

Uit onderzoek op internet begrijp ik dat de meesten de antivirus controle op de NAS laten doen vanuit de desktop. Ik zou dit graag liever geagendeerd doen op de NAS zelf, daar de computer bij ons thuis niet altijd meer aan staat en ik verwacht dat we binnenkort bijna uitlsuitend de NAS en mobiele appparaten gaan gebruiken. (Tablet, mobiel en lichte 2-1 laptop)

Op het moment heb ik de 218Play op het oog als NAS, maar kan deze wel een antivirus pakket draaien?

En hoe zit het met de Firewall op de NAS. Kan dit op alle types?
Graag wil ik de NAS wel van buiten het thuis netwerk kunnen benaderen.

Op de Synology website vind ik hier niet direct iets over, al zie ik wel dat bij de vergelijkingen van modellen de X86 chipset modellen een Mcaffee trial versie mee krijgen. En dat men op de fora niet te spreken is over een gratis verkrijgbaar pakket.
(Op de mobiele apparaten en computers gebruiken wij nu F-secure (Xs4All))

HJHiaatje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
HJHiaatje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:45:
In het componenten aankoop advies forum heb ik om advies gevraagd en gekregen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1849825
Op het moment heb ik de 218Play op het oog als NAS, maar kan deze wel een antivirus pakket draaien?
Zie compatibiliteit van de add-on:
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/AntiVirus
En hoe zit het met de Firewall op de NAS. Kan dit op alle types?
Ja, is onderdeel van DSM.
https://www.synology.com/...nection_security_firewall

De AV op je NAS moet je zien als éxtra controle en het is via de GUI de enige mogelijkheid het OS (lees:DSM) zelf ook te scannen op binnengedrongen data die er niet thuis hoort. Het is géén vervanger van AV op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJHiaatje

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

DukeBox schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:15:
[...]

Zie compatibiliteit van de add-on:
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/AntiVirus

[...]

Ja, is onderdeel van DSM.
https://www.synology.com/...nection_security_firewall

De AV op je NAS moet je zien als éxtra controle en het is via de GUI de enige mogelijkheid het OS (lees:DSM) zelf ook te scannen op binnengedrongen data die er niet thuis hoort. Het is géén vervanger van AV op je PC.
Dank jel wel!
De 218play staat bij de compatible apparaten. Echter staat er ook dat 512Mb devices serieus vertraagd worden. Wellicht een reden om toch een andere NAS dan de 218play te gebruiken, die maar 1Gb heeft.

HJHiaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
HJHiaatje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:24:
Echter staat er ook dat 512Mb devices serieus vertraagd worden.
Valt op zich wel mee maar je kan de scan natuurlijk schedulen op momenten dat je hem niet gebruikt (met name DSM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJHiaatje

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

DukeBox schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:49:
[...]

Valt op zich wel mee maar je kan de scan natuurlijk schedulen op momenten dat je hem niet gebruikt (met name DSM).
Snap ik, maar gezien het syncology forum duren sommige scans wel heel erg lang.Ik probeer er op het moment achter te komen of het met de DS218play goed gaat komen.
Volgens jou moet dit dus allemaal goed gaan.

HJHiaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpdjpnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
TommyGun schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:02:
[...]

Misschien helpt het opschonen van de @download directory?

Is een hidden dir op het volume waar Download Station draait / geconfigureerd is.
Er stonden slechts drie mappen van recente downloads in die map. Ik zal eens in de gaten houden of dat niet na verloop van tijd opbouwt en dat ik het wellicht bij toeval net geleegd heb met een ander proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
HJHiaatje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:54:
Snap ik, maar gezien het syncology forum duren sommige scans wel heel erg lang.
Hangt natuurlijk nogal af van waar de bottleneck zit. Heb je allemaal files >2GB zal ie niets doen. Heb je veel (single level) zip files kan ie wel ff lopen ja. Maar niet heel anders dan een pc met vergelijkbare cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJHiaatje

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

DukeBox schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:44:
[...]

Hangt natuurlijk nogal af van waar de bottleneck zit. Heb je allemaal files >2GB zal ie niets doen. Heb je veel (single level) zip files kan ie wel ff lopen ja. Maar niet heel anders dan een pc met vergelijkbare cpu.
Het grootste aantal files zullen worden ingenomen door foto's en muziek files.

Maar ik misschien dat ik toch voor de 100euri duurdere 218+ moet gaan ivm de betere processor, maar dat zou betekenen dat ik weer moet gaan afwegen of ik dan weer extra moet gaan neerleggen voor de dubbele ethernetpoorten en 4 bays..... keuzes keuzes....

HJHiaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 15:31
ik krijg de laatste dagen meer en meer aanvallen op mijn Synology NAS, inmiddels ook uit Duitsland en veel meer uit Rusland.
eerder plaatste ik onderstaand bericht. wie o wie kan mij adviseren?

Ik heb sinds 2 weken tot 2 keer aan toe een mail gehad van mijn Synology server dat een bepaald ip-adres binnen 5 minuten 10x een verkeerd wachtwoord heeft ingevoerd en is geblokkeerd.
Beide ip-adressen komen uit Rusland. Het vreemde aan het hele verhaal is dat mijn server alleen 'lokaal' staat waardoor ik hem binnenshuis kan benaderen. Quickconnect of allerlei andere VPN instellingen staan allemaal uit.
Hoe kan de server dan toch benaderd worden? en moet ik me zorgen maken?

*edit: na wat meer speurwerk op het ip adres komt dit bedrijf naar voren: https://www.rostelecom.ru/en/mainpage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:31
HJHiaatje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:49:
[...]

Het grootste aantal files zullen worden ingenomen door foto's en muziek files.

Maar ik misschien dat ik toch voor de 100euri duurdere 218+ moet gaan ivm de betere processor, maar dat zou betekenen dat ik weer moet gaan afwegen of ik dan weer extra moet gaan neerleggen voor de dubbele ethernetpoorten en 4 bays..... keuzes keuzes....
Dan heb je het over een DS418, neem ik aan? Dan ben je weer terug bij dezelfde processor als die van de DS218play (een Realtek RTD1296). Dubbele ethernetpoorten gaan je niet veel opleveren, dus dat zou ik niet meenemen in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
bk1985 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:19:
ik krijg de laatste dagen meer en meer aanvallen op mijn Synology NAS, inmiddels ook uit Duitsland en veel meer uit Rusland.

Ik heb sinds 2 weken tot 2 keer aan toe een mail gehad van mijn Synology server dat een bepaald ip-adres binnen 5 minuten 10x een verkeerd wachtwoord heeft ingevoerd en is geblokkeerd.
Beide ip-adressen komen uit Rusland. Het vreemde aan het hele verhaal is dat mijn server alleen 'lokaal' staat waardoor ik hem binnenshuis kan benaderen. Quickconnect of allerlei andere VPN instellingen staan allemaal uit.

*edit: na wat meer speurwerk op het ip adres komt dit bedrijf naar voren: https://www.rostelecom.ru/en/mainpage/
Blijkbaar komt er toch verkeer tot aan je NAS vanaf het internet, ergens moet er dus een forward ingesteld staan.

Welke poorten heb je geforward naar je NAS? Als je zelf niks ingesteld hebt maar er wel poorten open staan, UPnP is vaak een boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 08:31

TF0

Ter aanvulling op @gastje01 wat dingen die ik heb gedaan voor de beveiliging, mocht het helpen voor het gevoel van veiligheid:
Ik heb de timer op 240 minuten gezet om het wat ‘aggressiever’ te maken en dan een aantal relevante interne ips whitelisten voor oneindige hoeveelheid inlogpogingen. Veel succes met max. 30 foute wachtwoorden per dag :P.
Ook heb ik allerlei werelddelen geblokkeerd via de router.
Uiteraard ook 2-factor authenticatie aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJHiaatje

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

Raydo88 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:32:
[...]
Dan heb je het over een DS418, neem ik aan? Dan ben je weer terug bij dezelfde processor als die van de DS218play (een Realtek RTD1296). Dubbele ethernetpoorten gaan je niet veel opleveren, dus dat zou ik niet meenemen in de overweging.
Ik keek dan meer naar de DS418Play en de DS918+.Prijsverschil met de DS418 en 418play is klein. De extra's die op 418 en 918 zitten t.o.v. de 28+ verwacht ik de komende 5-6 jaren echter nog niet te gebruiken. Mocht ik dan tegen de grenzen van het systeem aan lopen dan vervangen we de boel voor iets wat dan actueel is.

De 218+ of de 218play zal het dus worden. Ook hierbij denk ik de extra's van de 218+ niet direct te gebruiken, maar als de virusscanner van synology niet goed genoeg is dan kan ik alleen bij de 218+ een andere draaien. (McAfee)

Dat ik wel een virusscanner op de NAS wil draaien is omdat ik verwacht files te ontvangen van vooral Android apparaten alsmede Windows laptops. ook van buiten het thuis netwerk. Ik zal geen computer gebruiken om de NAS regelmatig te controleren.

HJHiaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

NiGeLaToR schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:41:
@MAher vreemd antwoord: smart status staat voor alles op ‘oke’. Als het niet oke is moet er ‘niet oke’ staan. Kan met je smart waarden ook geen hele nare dingen vinden via google.

Qua opmerking van crashen OS kan ik ook weinig van maken... waag er nog een poging aan met ze en/of plaats het hele verhaal een/het Synology forum?

Knap waardeloos in ieder geval.
Ik heb inmiddels een nieuwe 4TB schijf binnen en de schijven uit de NAS een voor een in mn pc gehangen. ChrysalDisk geeft een waarschuwing op 1 schijf, de andere is echter ok. De schijf die een waarschuwing geeft (onleesbare sector) heeft in de NAS inderdaad een oranje ledje (WD Red Schijf) De andere is groen (Een WD Purple).
Ik heb het idee dat de Red gecrashed is en dat DSM opnieuw geinstalleerd is op enkele schijf, de Purple maar onverklaarbaar genoeg, met wegmieteren van de data, dus een "clean install". ZO ziet het eruit iig.

In ieder geval is het niet zo simpel als de Synology helpdesk deed voorkomen. Zoiets mag niet gebeueren bij 1 schijf die crashed.

Ik ga nu clonen, de clone terug zetten in de NAS. Kijken of dat opstart met de oude indeling. Zo ja, gooi ik er een nieuwe schijf bij en hoop ik dat de raid herbouwt wordt.

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jemig @MAher je bent er mooi klaar mee. En inderdaad: dit verdient een verklaring uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boesh89
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-12-2024

Dit komt helaas bij Synology constant voor dat je mislukte inlogpogingen krijgt van overal in de wereld. De oplossing voor mij was door in de firewall instellingen enkel de landen België en Nederland toe te staan en de rest automatisch te blokkeren.

Wanneer je naar het buitenland gaat en je wil je NAS kunnen benaderen, dan moet je wel op voorhand eraan denken om dat land ook toe te staan natuurlijk.

Sinds ik dit heb gewijzigd krijg ik nauwelijks nog mislukte inlogpogingen te zien op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Boesh89 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:44:
[...]

Dit komt helaas bij Synology constant voor dat je mislukte inlogpogingen krijgt van overal in de wereld. De oplossing voor mij was door in de firewall instellingen enkel de landen België en Nederland toe te staan en de rest automatisch te blokkeren.

Wanneer je naar het buitenland gaat en je wil je NAS kunnen benaderen, dan moet je wel op voorhand eraan denken om dat land ook toe te staan natuurlijk.

Sinds ik dit heb gewijzigd krijg ik nauwelijks nog mislukte inlogpogingen te zien op mijn NAS.
Kun je dit in DSM instellen? zo ja: waar?

Thnx voor alle overige antwoorden trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boesh89
bk1985 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:07:
[...]

Kun je dit in DSM instellen? zo ja: waar?

Thnx voor alle overige antwoorden trouwens!
Ja, dit moet je in DSM instellen. Dit doe je door naar 'Control Panel --> Security --> Firewall' te gaan. Achter het geselecteerde firewall profiel klik je op "Edit Rules". In het venster dat opent zie je in het keuzebalkje normaal "Alle interfaces" staan. Hier klik je op en kies je voor de beschikbare netwerkpoort (bij mij noemt dit bond 1 maar hoe het juist bij jouw staat kan ik niet zeggen).

Op deze pagina kan je de regels aanmaken om enkel specifieke landen toegang te geven. Ports mag je op "All" laten staan en bij Source IP kies je voor 'Location' en selecteer je de landen die verbinding mogen maken. "Action" moet je uiteraard op 'Allow' laten staan.

In het overzicht van alle regels zie je onderaan staan "If no rules are matched:", daar moet je "Deny access" selecteren.

Door dit zo in te stellen is je NAS enkel nog bereikbaar vanuit de door jouw geselecteerde landen.

Ik raad ook aan om enkele extra rules aan te maken zoals je extern IP adres thuis en de range van je lokaal IP adres. Op deze manier ben je zeker dat je je eigen nooit gaat buitensluiten. Of dit echt nodig is weet ik niet maar ik heb het in ieder geval zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:33

Autoblock aanzetten 3x verkeerd wachtwoord is permaban voor dat ip. En natuurlijk sterke wachtwoorden gebruiken + updates altijd installeren.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/SRM/help/SRM/RouterApp/security_autoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boesh89
HEY_DUDE schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:37:
[...]

Autoblock aanzetten 3x verkeerd wachtwoord is permaban voor dat ip. En natuurlijk sterke wachtwoorden gebruiken + updates altijd installeren.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/SRM/help/SRM/RouterApp/security_autoblock
Deze optie staat al ingeschakeld want hij krijgt een email van de mislukte inlogpogingen en dat het IP werd geblokkeerd. Bij mij stond dit ook op 3 pogingen waardoor ik soms tot 20 meldingen per dag kreeg.
Dit heb ik opgelost door een firewall rule aan te maken zo dat enkel vanuit België en Nederland mijn NAS toegankelijk was. Nu krijg ik heel af en toe nog eens een melding van een poging uit België of Nederland maar dit komt maar heel zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Boesh89 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:40:
[...]

Deze optie staat al ingeschakeld want hij krijgt een email van de mislukte inlogpogingen en dat het IP werd geblokkeerd. Bij mij stond dit ook op 3 pogingen waardoor ik soms tot 20 meldingen per dag kreeg.
Dit heb ik opgelost door een firewall rule aan te maken zo dat enkel vanuit België en Nederland mijn NAS toegankelijk was. Nu krijg ik heel af en toe nog eens een melding van een poging uit België of Nederland maar dit komt maar heel zelden voor.
Klopt, die block had ik als eerste ingesteld, begreep later ook dat er op mijn modem UNPN ingeschakeld was, dit schijnt ook niet te helpen.
Heb nu de landen ook ingesteld. hoop dat het helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Boesh89 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:44:
[...]

Dit komt helaas bij Synology constant voor dat je mislukte inlogpogingen krijgt van overal in de wereld. De oplossing voor mij was door in de firewall instellingen enkel de landen België en Nederland toe

Ik heb geen idee waarom dat bij de een wel is en bij de ander niet. Ik heb al jaren een syno en ik beheer er voor iemand anders ook een. Ik heb welgeteld 3 keer een poging gehad om in te loggen. Twee maal China en een maal Venezuela.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Scheelt al veel als je firewall geen reactie geeft op icmp. Meeste scans doen dat eerst en vervolgens pas een poging op poort 22 (ssh). En daarna zelfs de bekende 5000/5001 als ze specifiek scannen op synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

NiGeLaToR schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:11:
Jemig @MAher je bent er mooi klaar mee. En inderdaad: dit verdient een verklaring uiteraard.
Een schijf blijkt 3 bad sectors te hebben. De andere zie ik nog steeds geen error.

Ik heb ze geprobeerd te mounten als raid in Ubuntu, maar de filesystem wordt niet herkent (is ext4). Ook met extfsd kan ik de data partitie niet lezen, wel de linux partitie waar DSM op staat.

Met Photorec ben ik nu alle bestanden eruit aan het trekken naar een usb-disk. Dat loopt voorlopig goed. Daarna nog eens kijken hoe en wat.

Overigens staan alle mountpoints voor de data schijf in de DSM partitie, die wordt dus alleen niet meer gemount.

Synology is wel erg gevoelig voor foutjes in de schijf. Ik moet nog verder graven, maar eerst de data veilig stellen.

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Boesh89 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:40:
[...]

Hoe werkt dit met de VPN server dan?. DSM interface zelf zal ik niet op een andere methode benaderen, maar VPN wil ik ook kunnen gebruiken buiten NL/BE/DE.
DukeBox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 16:23:
Scheelt al veel als je firewall geen reactie geeft op icmp. Meeste scans doen dat eerst en vervolgens pas een poging op poort 22 (ssh). En daarna zelfs de bekende 5000/5001 als ze specifiek scannen op synology.
Geen reactie geven op ICMP (in router/firewall) lost meeste van de issues op is mijn ervaring.

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 30-04-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boesh89
Tortelli schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:16:

Hoe werkt dit met de VPN server dan?. DSM interface zelf zal ik niet op een andere methode benaderen, maar VPN wil ik ook kunnen gebruiken buiten NL/BE/DE.
Ik heb hier niet meteen ervaring mee. Maar wat volgens mij wel mogelijk is, is om een extra regel aan te maken op dezelfde plaats als waar je de regel aanmaakt om enkel NL/BE toe te laten. De 2e regel voorzie je dan van ofwel een specifieke toepassing of je kiest voor aangepast en je geeft dan een bepaalde poort in die je voor VPN zal gebruiken. Bij 'Bron-IP' laat je deze regel dan op "Alles" staan en de actie blijft opnieuw "Toestaan".

Ik veronderstel dan dat de poort die je net hebt open gezet beschikbaar is van overal in de wereld maar alle overige toepassingen/poorten enkel vanuit de landen die je hebt geselecteerd in de vorige regel.

Ik benadruk nog eens dat ik hier helemaal geen ervaring mee heb maar zo zou ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:48
Over de vele inlogpogingen: hier had ik er ook last van. Vervolgens een paar dingen aangepast, onder andere alle standaard accounts (admin, guest) verwijderd/gedeactiveerd. Vervolgens 1 account met admin rechten en 2FA, die wordt alleen maar gebruikt om in te loggen bij DSM voor instellingen/wijzigingen.

Ander vraagje. Ik heb een DS214+ staan die niks staat te doen. Is er een manier om die op de een of andere manier aan een andere Synology NAS toe te voegen, als een soort uitbreiding? Dus bijvoorbeeld op de DS214+ een shared folder, die zichtbaar is vanuit de andere NAS als 'eigen' shared folder.
Ik heb al aardig wat lopen zoeken, maar kom alleen maar linkjes tegen om het als backup in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boesh89
FoxLenny schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:34:
Ander vraagje. Ik heb een DS214+ staan die niks staat te doen. Is er een manier om die op de een of andere manier aan een andere Synology NAS toe te voegen, als een soort uitbreiding? Dus bijvoorbeeld op de DS214+ een shared folder, die zichtbaar is vanuit de andere NAS als 'eigen' shared folder.
Ik heb al aardig wat lopen zoeken, maar kom alleen maar linkjes tegen om het als backup in te stellen.
Is dit niet wat je zoekt:

https://www.synology.com/...Station/mountremotevolume

Je kan ook altijd de 2e NAS als backup gebruiken, intern of zelfs door deze op een andere locatie bij familie ofzo te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:48
Boesh89 schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:53:
[...]

Is dit niet wat je zoekt:

https://www.synology.com/...Station/mountremotevolume

Je kan ook altijd de 2e NAS als backup gebruiken, intern of zelfs door deze op een andere locatie bij familie ofzo te plaatsen.
Ah, dat ziet er goed uit! Blijkbaar op de verkeerde woorden gezocht.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wil een backup van een externe locatie, naar mijn eigen netwerk laten lopen via VPN. Synology extern maakt VPN verbinding naar mij, start daarna hyper backup (zodat ik niet alle poorten daarvoor open hoef te gooien).

Echter hoe krijg je dit werkende?. Je moet onder netwerk toch gewoon mijn VPN settings invullen (OpenVPN) en eea moet werken? 8)7.

Test het momenteel op mijn interne netwerkwerk, poorten en protocol kloppen iig.

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 01-05-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:14

el-jorge

turn around and feel the vibe

Ik heb een 918+ met 2 Toshiba N300 4TB schijven in BTRFS. Kan ik daar 2 WD red's 8TB bij in zetten? Of moet je altijd dezelfde schijven gebruiken?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
el-jorge schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:48:
Ik heb een 918+ met 2 Toshiba N300 4TB schijven in BTRFS. Kan ik daar 2 WD red's 4TB bij in zetten? Of moet je altijd dezelfde schijven gebruiken?
Nee zeker met softraid oplossingen geen probleem. Enige nadeel is dat nasware niet volledig functioneel is bij een gemixte set en dingen als resonantie kunnen opspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 21:18

OverloadOfRed

Bla, blabla

Een tijdje geleden een 216play gekocht, heerlijk systeem voor foto's op tv's laten zien, en heb wat films op de schijven die in SHR(1) draaien.
Nu is het al een paar maanden geleden dat ik het laatst heb geprobeerd, maar ik krijg via m'n smart tv de DS video app niet goed werkend. Samsung tv, precieze model zal ik later even achterhalen, opent de app vrolijk, kan rondklikken zonder problemen en alle covers etc laden perfect, maar afspelen van media gaat gemiddeld maar een paar minuten goed. Mkv,avi,mp4 alles heeft er last van dat na een paar minuten de film ermee kapt met een onduidelijke error en dan is het helemaal opnieuw beginnen. Ik heb geprobeerd de transcoding door de tv te laten doen en dit op de NAS helemaal uit te zetten, ook andersom geprobeerd maar toch hetzelfde resultaat.

Via bestanden van de smart tv's (zegmaar als kanaal) is de NAS perfect benaderbaar en puft er vrolijk een film uit zonder problemen. Als ik hem te lang op pauze laat staan gaat het wel mis maar daar is verder mee te leven en lijkt me dat dit komt door slaapstand van de NAS die het wel welletjes vindt na een tijdlang niks doen.

Ben (misschien al wel duidelijk uit het verhaal lol) niet extreem bekend met de ins-en-outs van deze techniek maar vind het wel erg jammer dat DS video niet zo lekker werkt. Iemand hier ervaring mee?

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

OverloadOfRed schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:39:
Een tijdje geleden een 216play gekocht, heerlijk systeem voor foto's op tv's laten zien, en heb wat films op de schijven die in SHR(1) draaien.
Nu is het al een paar maanden geleden dat ik het laatst heb geprobeerd, maar ik krijg via m'n smart tv de DS video app niet goed werkend. Samsung tv, precieze model zal ik later even achterhalen, opent de app vrolijk, kan rondklikken zonder problemen en alle covers etc laden perfect, maar afspelen van media gaat gemiddeld maar een paar minuten goed. Mkv,avi,mp4 alles heeft er last van dat na een paar minuten de film ermee kapt met een onduidelijke error en dan is het helemaal opnieuw beginnen. Ik heb geprobeerd de transcoding door de tv te laten doen en dit op de NAS helemaal uit te zetten, ook andersom geprobeerd maar toch hetzelfde resultaat.

Via bestanden van de smart tv's (zegmaar als kanaal) is de NAS perfect benaderbaar en puft er vrolijk een film uit zonder problemen. Als ik hem te lang op pauze laat staan gaat het wel mis maar daar is verder mee te leven en lijkt me dat dit komt door slaapstand van de NAS die het wel welletjes vindt na een tijdlang niks doen.

Ben (misschien al wel duidelijk uit het verhaal lol) niet extreem bekend met de ins-en-outs van deze techniek maar vind het wel erg jammer dat DS video niet zo lekker werkt. Iemand hier ervaring mee?
Heb je een 4k tv?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Jup, de files zijn wel allemaal 1080p of lager kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

OverloadOfRed schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:14:
[...]

De TV doet geen transcoding (dat doet een client eigenlijk nooit). Je zult er eigenlijk voor moeten zorgen dat je helemaal niet hoeft te transcoden en dat heeft dan weer te maken met welke formaten je TV direct kan afspelen en of deze ondertiteling e.d. ondersteund.

Al vraag ik me af of transcoding hier het probleem is, als de video's wel enigsinds direct starten dan is transoding waarschijnlijk niet aan de orde. Beste om uit te zoeken waar het mis gaat is waarschijnlijk de log files in te duiken.

Ik heb zelf Plex dus verder niet echt ervaring met DS Video.

[ Voor 13% gewijzigd door Puck op 04-05-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Puck schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:20:
[...]

De TV doet geen transcoding (dat doet een client eigenlijk nooit) en je NAS is niet goed genoeg om echt goede snelle transcoding te doen. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je helemaal niet hoeft te transcoden en dat heeft dan weer te maken met welke formaten je TV direct kan afspelen en of deze ondertiteling e.d. ondersteund.

Al vraag ik me af of transcoding hier het probleem is, als de video's wel enigsinds direct starten dan is transoding waarschijnlijk niet aan de orde. Beste om uit te zoeken waar het mis gaat is waarschijnlijk de log files van Plex Media Server in te duiken. Deze kun je via de webinterface downloaden en inzien.
Ik gebruik geen plex, maar Video station op de synology en de standaard DS video app van de tv. Verder idd een goeie tip, zal eens uitzoeken wat m'n tv wel en niet lust qua format

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

OverloadOfRed schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:23:
[...]

Ik gebruik geen plex, maar Video station op de synology en de standaard DS video app van de tv. Verder idd een goeie tip, zal eens uitzoeken wat m'n tv wel en niet lust qua format
Ik had net mijn bericht er op aangepast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Puck schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:24:
[...]

Ik had net mijn bericht er op aangepast :P
haha timing.
Wie weet, misschien werkt plex wel beter. Zal me er eens in verdiepen of het gaat werken op m'n tv's en wellicht installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

OverloadOfRed schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:14:
[...]

Dan vermoed het dat daar mis gaat.
De 216play doet alleen 4k met codec h265 en waarschijnlijk probeer je h264 af te spelen.
Maar ik weet ook niet precies hoe het zit, want weet jouw nas dat de tv 4k is gaat ie dus upschalen, waardoor hij met transcoderen vast loopt? Of moet dat niet uitmaken omdat de files 1080p op kleiner zijn? 0
Misschien kan iemand hier duidelijkheid in verschaffen die er meer verstand van heeft dan ik?
Het niet vlekkeloos transcoderen van files was voor mij reden om te upgraden naar de ds218+, maar daar heb jij natuurlijk niets aan.

@OverloadOfRed plex werkt niet op een ds216play. Installeren wellicht wel, maar niet transcoderen.
Zie de plex compatibility list

[ Voor 13% gewijzigd door EWK op 04-05-2018 08:44 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

EWK schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:36:
[...]

Dan vermoed het dat daar mis gaat.
De 216play doet alleen 4k met codec h265 en waarschijnlijk probeer je h264 af te spelen.
Maar ik weet ook niet precies hoe het zit, want weet jouw nas dat de tv 4k is gaat ie dus upschalen, waardoor hij met transcoderen vast loopt? Of moet dat niet uitmaken omdat de files 1080p op kleiner zijn? 0
Misschien kan iemand hier duidelijkheid in verschaffen die er meer verstand van heeft dan ik?
Het niet vlekkeloos transcoderen van files was voor mij reden om te upgraden naar de ds218+, maar daar heb jij natuurlijk niets aan.

@OverloadOfRed plex werkt niet op een ds216play. Installeren wellicht wel, maar niet transcoderen.
Zie de plex compatibility list
Ah ja plex gaat dan niet lukken. Toch maar even kijken waar het mis gaat met video station dan. Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat het gewoon ligt aan te weinig werkgeheugen of een te slome processor in de NAS zelf. Op zich niet erg want het werkt prima via bestanden benadering maar je wil toch alles uit zo'n kastje halen wat er in zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Je wilt transcoding (binnen een lokaal netwerk) sowieso zoveel mogelijk vermijden, want het zorgt voor delays en kwaliteitsverlies. Als je dus zorgt dat je een goede client hebt die de meeste formaten kan afspelen is het hele probleem opgelost. Ik speel alles af op mijn 4K LG OLED met Plex direct op de TV vanaf een 416Play en alles is direct play (inclusief HDR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29

TommyGun

Stik er maar in!

OverloadOfRed schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:48:
[...]

Ah ja plex gaat dan niet lukken. Toch maar even kijken waar het mis gaat met video station dan. Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat het gewoon ligt aan te weinig werkgeheugen of een te slome processor in de NAS zelf. Op zich niet erg want het werkt prima via bestanden benadering maar je wil toch alles uit zo'n kastje halen wat er in zit :P
Ik heb ook de DS216play en laat het transcoden door RPI's (met LibreELEC) doen, werkt perfect :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
TommyGun schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:06:
[...]

Ik heb ook de DS216play en laat het transcoden door RPI's (met LibreELEC) doen, werkt perfect :)
Ik gebruik hier thuis ook RPi's met Kodi (LibreELEC) om video van de NAS (een DS416play) te kijken. Ik heb zelfs de database van Kodi op de NAS gezet (MariaDB package en de instructies van de Kodi wiki) zodat alle RPi's gesynced zijn. Dan kun je net als Netflix op de ene Kodi device beginnen met kijken en verder kijken op een andere. Werkt echt geweldig, geen gedoe met het configureren van transcoding op de NAS en altijd de beste kwaliteit beeld.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

Ik heb 2 schijven een uur geleden toegevoegd. Nu ben ik ff weg geweest, ik zie de NAS in het netwerk en in de assistant, ik kom echter niet op het inlogscherm. Kan dat komen omdat die bezig is de schijven aan het volume toe te voegen?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@el-jorge log eens in via ssh en een cat op /proc/mdstat.

[ Voor 106% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

DukeBox schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:11:
@el-jorge log eens in via ssh en een cat op mdstat.
Hoe doe ik dat? En dan zou ik toch SSH in de NAS opengezet moeten hebben?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@el-jorge meeste tweakers zetten dat als eerste aan ;)

Meestal als hij niet meer reageerd duidt dat op een issue met de hdd's. Had je een controle van de hdd's en array gedaan ?

Kan je nog op je shares komen ?

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2018 18:15 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).