Ik heb mijn oude pc omgedoopt to Plex server en een lifetime Plex Pass gekocht. Deze heeft een Intel i9 10900K (10c/20t), 32GB DDR4 geheugen, een 1TB NVME SSD als bootschijf en 20TB storage op een Seagate Iron Wolf. Deze is verbonden aan een 1000/1000 mbit glasvezelverbinging van KPN. Ik dacht dat dit genoeg moest zijn om minimaal één vriend van mij een stream fatsoenlijk te laten spelen. Ik ging eigenlijk ervan uit dat minimaal 3 streams wel mogelijk moet zijn op de hoogste kwaliteit. Ik heb voornamelijk 4K content en de rest is 1080p.
Zodra die persoon een stream start, schiet de CPU naar 100% op alle cores en meldt de kijker dat de stream hapert. Ik zie dit ook gebeuren als ik in het dashboard van Plex kijk. Ik gebruik de volgende instellingen:
- Transcode directory op C: schijf
- Transcode Quality: Automatic
- User hardware-acceleration when available
- Hardware transscoding device: Intel UHD Graphics 630
Wat ik al geprobeerd heb:
- Transcoding device geswitched naar de andere Intel UHD Graphics 630 (heb er 2 staan als optie)
- Transcoding device op Auto
- Transcoder Quality van Automatic naar Make my CPU hurt en Prefer Higher speed gezet
- Transcoder default throttle buffer op 600
- Background transcoding x264 preset op Medium gezet
- Windows 11 is vers geinstalleerd met de laatste drivers
Als ik op mijn TV kijk, is de CPU rustig want hij hoeft dan niets te transcoden. Zodra ik op mijn telefoon kies voor een lagere kwaliteit, en er dus getranscode moet worden, of die vriend van mij start de stream op zijn Full HD tv en er dus ook getranscode moet worden, Schiet de CPU naar 100% en blijft de stream om de 10 a 20 seconden bufferen.
Ik neem aan dat Intel Quick Sync automatisch gebruikt wordt maar ik kan dit nergens zien. Ik zie wel dat er hw in het Dashboard te zien is dus hardware decoding werkt wel. Heb ik verkeerde settings of moet ik toch echt een dedicated GPU hiervoor gebruiken? Wat kan ik nog meer doen om dit te troubleshooten of, nog beter, op te lossen?
Edit: Screenshots toegevoegd:
[
Voor 8% gewijzigd door
Techno Overlord op 06-04-2025 20:22
]