Forever raver!
Specs: Workstation Server
Wat nu te doen?
edit: nadat ik mijn router en server opnieuw heb gestart, werkt het weer. wat zou de reden kunnen zijn dat hij opeens weg was? iets met de hack? had al overal uitgelogd en wachtwoord veranderd.
[ Voor 44% gewijzigd door Farabi op 09-09-2025 20:39 ]
Mail kwam hier pas net binnen, dus ruim een dag later.Voggy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:05:
[...]
Staat ook op de frontpage:
nieuws: Plex waarschuwt gebruikers na diefstal versleutelde wachtwoorden
Vreemd, ik heb helemaal geen mail gehad van Plex. Voor de zekerheid wel het wachtwoord ge reset.
Uiteindelijk zal iedereen dus wel aan de beurt komen, maar erg veel haast geven ze het zelf niet.
Dan hoef ik niet verder te klooien van afstand waarom het niet werkt, dankFarabi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:16:
Mijn remote access werkt opeens niet meer. Ik heb een rood kruisje bij mijn extern ip adres. Iemand hetzelfde?
Wat nu te doen?
edit: nadat ik mijn router en server opnieuw heb gestart, werkt het weer. wat zou de reden kunnen zijn dat hij opeens weg was? iets met de hack? had al overal uitgelogd en wachtwoord veranderd.
Ook hetzelfde gehad?Dylanf97 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:47:
[...]
Dan hoef ik niet verder te klooien van afstand waarom het niet werkt, dank
Ik heb net de mail gehad, gelijk alles aangepast en ik kom er ook niet meer fatsoenlijk in.
Op Android helemaal niet, in de webapp half half, ene keer een groen vinkje en dan weer een rood kruis.
Hoop gezeur over double NAT vanuit Plex, terwijl dat niet aan de orde is.
[ Voor 9% gewijzigd door Dylanf97 op 10-09-2025 10:54 ]
wachtwoord reset gedaan en met plexamp opnieuw ingelogd maar nu is plex niet enable om mn plex server op mn nass te vinden.
komt dit door de plexamp inlog?
server claimen moet toch een mail sturen of niet?
ah got it:
mobiel signin is je wachtwoord van je gmailaccount.
nu alleen mn TV app nog en iedereen die ik als "gezingebruiker" heb..
* copykat vind dat hacker gezeik nieleuk brengt werk mee
[ Voor 34% gewijzigd door copykat op 12-09-2025 21:17 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
ik heb een Synology Plex Server met plex Pass
op mijn Apple M4 Laptop heb ik de desktop app en de htpc app maar met de htpc app krijg ik geen verbinding met de server terwijl met de desktop App op de laptop app wel weer ??.
tevens heb ik 2 Philips tv,s en met die apps krijg ik ook geen verbinding met de server ??
en ik heb 2 intel nuc,s met daarop Linux Mint met daarop de desktop app en de htpc app dit werkt wel weer met mijn netwerk.
ook een derde tv de Samsung tv app werkt normaal met plex.
het vreemde is als ik de externe internet verbinding naar buiten aan zet dan werken de niet werkende apps ineens wel allemaal ( 2 groene pijltjes)
zodra ik die weer uit zet zie ik nog wel 1 groen pijltje van de interne verbinding maar krijg weer geen verbinding met de niet werkende apps ook heb ik de gemachtigde apparaten map schoongemaakt
ook heb ik de htpc app op de laptop al opnieuw geinstalleerd maar ook dit zonder resultaat
Basement Bios ---- Exo-S
28 November is het weer Black Friday, verwacht dan wel een actie.Mystikal schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:13:
Zit te denken aan een lifetime abbo. Zijn hier mensen die weten wanneer er kortingsacties langskomen voor life time abbo's.
Stel ook zeker een alert in op Pepper, dit jaar voor nog geen 4 tientjes aan kunnen schaffenMystikal schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:13:
Zit te denken aan een lifetime abbo. Zijn hier mensen die weten wanneer er kortingsacties langskomen voor life time abbo's.
https://nl.pepper.com/aan...ederlandse-bankpas-340363
alleen met vpn voor die prijs?Greatsword schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Stel ook zeker een alert in op Pepper, dit jaar voor nog geen 4 tientjes aan kunnen schaffen
https://nl.pepper.com/aan...ederlandse-bankpas-340363
Ja destijds volgens mij alleen even tunnelbear geĂŻnstalleerd om de betaling af te ronden, was binnen een paar minuten geregeld. Daarna uiteraard de VPN niet meer nodig gehad.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
wat doet de cache dan precies op zijn HDD? waarom is een grotere cache beter en in welke gevallen?Techno Overlord schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:55:
Ik heb 3 interne HDD's van 12TB met 256MB cache (Ironwolfs). 2 externe met 128MB cache en 4 in een JBOD enclosure waarvan er 1tje nog 64MB cache heeft. Wat ik merk is dat wanneer ik naar die schijven vanaf een SSD een groot bestand naar toe kopieer, de schijf met 64MB cache net zo snel kopieert, alleen na een tijdje dropt de snelheid van 250MB naar ongeveeer 100MB/sec. Dit kan ook aan de controller liggen van die schijf dus ik weet niet of de lagere cache hier invloed op heeft. Voor het streamen naar externe clients maakt dit niet uit.
Ik gebruik zelf eigenlijk alleen nog maar Jellyfin. Als mediaserver doet het in mijn optiek wat je verwacht. Inclusief hardware transcoding, gratis.Farabi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:10:
zijn er situaties wanneer jullie overschakelen naar jellyfin? ik lees dat het hardware transcoding daar gratis is? wat doet het allemaal beter?
Belangrijkste voordeel van Plex is met name bredere client beschikbaarheid.
Maar indien je geen oude apparatuur hebt waarder je Plex gebonden bent qua clients. Dan werkt Jellyfin eigenlijk ideaal naar mijn idee. Light weight, geen bloat, geen externe connectie noodzakelijk. Gewoon volledig local, minimalistisch beperkt tot je eigen media content.
Hoe belangrijk is hardware transcode precies? Is dit iets waar je altijd baat mee hebt? Hoe is de werking precies?psychodude schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:51:
[...]
Ik gebruik zelf eigenlijk alleen nog maar Jellyfin. Als mediaserver doet het in mijn optiek wat je verwacht. Inclusief hardware transcoding, gratis.
Belangrijkste voordeel van Plex is met name bredere client beschikbaarheid.
Maar indien je geen oude apparatuur hebt waarder je Plex gebonden bent qua clients. Dan werkt Jellyfin eigenlijk ideaal naar mijn idee. Light weight, geen bloat, geen externe connectie noodzakelijk. Gewoon volledig local, minimalistisch beperkt tot je eigen media content.
Dat is allemaal persoonlijke voorkeur, de meestvoorkomende reacties die ik hoor van gebruikers die de switch van Plex naar JF en dan evt weer terug. (Voordat dit een flamewar word, dit zijn reacties die ik zie op verschillende communities)Farabi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:10:
zijn er situaties wanneer jullie overschakelen naar jellyfin? ik lees dat het hardware transcoding daar gratis is? wat doet het allemaal beter?
- Plex werkt out of the box geen plugins nodig, geen reverse proxy nodig zodat andere op jouw media server kunnen komen of jij zelf als je niet thuis bent en gebruik wilt maken van je media server.
- JF gebruikt meer resources
- JF heeft beperkte clients (media speler) op je gebruikte devices (TV, streaming box)
- JF clients zijn vaak niet meer dan een webbrowser in een shell
- JF admin panel ziet er uit als windows ME
- JF heeft op sommige clients/devices problemen met releases die DV HDR10/+, waar met plex het gewoon werkt zonder problemen.
Hardware transcoding heb je met plex als je plex pass hebt, word gebruikt als je media hebt wat niet direct afgespeelt kan worden.Farabi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:08:
[...]
Hoe belangrijk is hardware transcode precies? Is dit iets waar je altijd baat mee hebt? Hoe is de werking precies?
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Jellyfin is vergeleken met Plex GNU Linux. Alles is gratis en je kunt alles naar hartenlust instellen en customizen. Maar soms zitten opties wat verborgen, is het enorm technisch, of je hebt plugin(s) nodig.
Ik heb een Plex Pass en zal daarom niet snel wisselen. Tegelijkertijd vind ik Jellyfin enorm kaal overkomen. Het heel donkere '1337-hacker'-uiterlijk staat mij dus veel minder aan dan Plex. Die client leeft voor mij veel meer met alle artwork en metadata. Tegelijkertijd kan ik in Jellyfin wel content matchen, die ik in Plex niet kan matchen door plugins. En is hardware transcoding inclusief HDR tonemapping gratis.
Jellyfin is daarnaast niet afhankelijk van een cloud dienst zoals Plex. Werkt het internet niet dan kan het zijn dat je Plex niet kunt gebruiken omdat je niet kunt inloggen. Jellyfin werkt compleet lokaal. Je hebt binnenshuis niet per se een reverse proxy nodig @TRaSH omdat Jellyfin met UPNP discovery kan werken. Als je dus een Jellyfin client opent - bijvoorbeeld op Android of Android TV - dan wordt jouw Jellyfin server automatisch gevonden.
Ik moet wel zeggen dat de interactie(s) die ik heb gehad met de Jellyfin Android TV ontwikkelaar enorm aangenaam waren. Ik had een bug gemeld waarvan ik eerlijk gezegd had verwacht dat deze niet opgelost zou worden omdat het nogal een edge case was. Echter was deze bug binnen een week opgelost en vond de hoofdontwikkelaar mijn workflow fascinerend
Bij Plex daarentegen heb ik al meerdere bugs gemeld. Vaak zonder enige reactie. De CTO en oprichter kan soms enorm arrogant en vervelend uit de hoek komen. Onder andere op Reddit. Ook vind ik het teasen van functies om vervolgens niet uit te brengen een enorme red flag. Plexamp whole home audio (YouTube) is 3 jaar al laten zien. En een jaar geleden was dit nog steeds soonTM. Leuk dat er dan wordt geroeptoetert dat ik dan geen Sonos moet kopen, maar van zulke praatjes kan ik niet op aan. En mijn gezin wordt blijer van wel muziek dan van geen muziek. Functioneel zal het hun een worst wezen waar de audio vandaan komt

Met andere woorden, Plex is voor mij wel echt toegankelijk. Het is makkelijk in gebruik en ziet er gelikt uit. Je kunt het dan wel of niet eens zijn met de richting of UI, het werkt wel 'altijd'. En dat is voor mijn use-case het meest belangrijke.
Ik had ook aangegeven dat je dat nodig hebt voor buitenhuisalex3305 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:17:
Jellyfin is daarnaast niet afhankelijk van een cloud dienst zoals Plex. Werkt het internet niet dan kan het zijn dat je Plex niet kunt gebruiken omdat je niet kunt inloggen. Jellyfin werkt compleet lokaal. Je hebt binnenshuis niet per se een reverse proxy nodig @TRaSH omdat Jellyfin met UPNP discovery kan werken. Als je dus een Jellyfin client opent - bijvoorbeeld op Android of Android TV - dan wordt jouw Jellyfin server automatisch gevonden.
Dat is per case verschillend aangezien ik zelf en een paar andere wel eens wat gemeld hadden en we wered afgewimperd dat het een feature is ipv een bug.Ik moet wel zeggen dat de interactie(s) die ik heb gehad met de Jellyfin Android TV ontwikkelaar enorm aangenaam waren. Ik had een bug gemeld waarvan ik eerlijk gezegd had verwacht dat deze niet opgelost zou worden omdat het nogal een edge case was. Echter was deze bug binnen een week opgelost en vond de hoofdontwikkelaar mijn workflow fascinerend.
Ik ben een tijd lang onderdeel geweest van de plex externe testers voor android en voornamelijk voor het testen en oplossen van problemen betreffend lossless audio.Bij Plex daarentegen heb ik al meerdere bugs gemeld. Vaak zonder enige reactie. De CTO en oprichter kan soms enorm arrogant en vervelend uit de hoek komen. ....
Ze zijn een commercieel bedrijf dus ze werken iets anders dan een opensource instantie, en het grootste beklacht wat ik van hun kant hoorde was dat er klachten werden gemeld zonder genoeg info om er iets mee te doen, of ze konden het probleem niet zelf voor elkaar krijgen om het testen.
Maar inderdaad ze zijn erg gesloten, ik heb dan het voordeel dat ik een aantal Plex employs ken via discord, en zo ben ik terecht gekomen gekomen toen in hun externe testers.
[ Voor 18% gewijzigd door TRaSH op 09-10-2025 20:30 ]
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Hangt af van de use case. Hardware transcoding is alleen belangrijk indien de client de content niet direct af kan spelen. Dit is in de basis tussen Jellyfin en Plex niet anders. Dus niet altijd baat mee, maar zeker handig om te hebben voor een media server, of dit nu Plex of Jellyfin is.Farabi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:08:
[...]
Hoe belangrijk is hardware transcode precies? Is dit iets waar je altijd baat mee hebt? Hoe is de werking precies?
Out of the box zeker. Denk dat dat onder de streep ook gewoon de belangrijkste reden moet zijn om voor het één of het ander te kiezen, @Farabi.alex3305 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:17:
Jellyfin is vergeleken met Plex GNU Linux. Alles is gratis en je kunt alles naar hartenlust instellen en customizen. Maar soms zitten opties wat verborgen, is het enorm technisch, of je hebt plugin(s) nodig.
... Tegelijkertijd vind ik Jellyfin enorm kaal overkomen. Het heel donkere '1337-hacker'-uiterlijk staat mij dus veel minder aan dan Plex. Die client leeft voor mij veel meer met alle artwork en metadata. ...
Plex is in zekere zin een curated platform. Daar betaal je ook voor. Een pakket aan standaard geĂŻmplementeerde features, redelijke eye-candy voor wat het waard is. Bij Jellyfin is veel hiervan niet onmogelijk, maar veel meer hands-on. Veel zaken zijn optioneel.
Een belangrijke selectie aan mogelijkheden alhier terug te vinden:
https://github.com/awesome-jellyfin/awesome-jellyfin
Een selectie aan onderhouden themes hier:
https://github.com/awesom...lyfin/blob/main/THEMES.md
En indien je echt wilt, kun je bepaalde zaken natuurlijk ook zelf bouwen.
Zoals met zoveel self-hosted, opensource. Hier moet je van houden. Is dit niet je ding. Kies dan vooral niet voor Jellyfin omdat hardware transcoding daar mogelijk gratis is. Kies gewoon voor Plex.
Persoonlijk vind ik overigens de no-nonsense, barebones Jellyfin juist fijn. Het is puur content selection voor mij wat ik zoek. Nul afleiding. En dat werkt out-of-the-box prima.
Om te voorkomen dat dit een Jellyfin topic wordt. Als laatste reactie vanuit mijn kant hierop.Farabi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:14:
ontvang ik automatische updates met jellyfin? of moet ik dat altijd zelf controleren via de website?
Nee, ja, hangt er vanaf. Out-of-the-box? Nee. Kun je het automatiseren? Ja, e.g. scheduled tasks in combinatie met een package manager als chocolatey. Docker in combinatie met watchtower. Etc. Is het echt handig? Nee, in mijn optiek niet. De release cycle is redelijk laag.ontvang ik automatische updates met jellyfin?
Een in-jellyfin notificatie is gepland, maar zit nog niet ingebakken:of moet ik dat altijd zelf controleren via de website?
https://features.jellyfin...otification-functionality
Maar wanneer, in wat voor een exacte vorm en hoe functioneel t.o.v. e.g. zelf notificaties via iets als Diun, geen idee.
Wil niet zeggen dat er geen andere opties zijn. Je kunt release notificaties ontvangen via de Github repository, je kunt iets als Diun gebruiken om bij nieuwe Docker containers een notificatie te laten sturen. En er zijn nog wel meer soortgelijke opties.
Is dit niet wat je zoekt, wil je dit soort zaken meer ingebakken en doorontwikkeld. Dan zul je bij Plex beter vinden wat je zoekt.