Ja, ik heb het thuis geprobeerd, dus heb de Wifi van mijn telefoon uitgeschakeld waardoor ik op het netwerk van mijn mobiele provider zit (Simpel). Wifi heb ik van Ziggo.Voggy schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:05:
[...]
Is het de wifi van je thuisnetwerk? Klinkt meer als een remote access probleem. Als je op de wifi zit dan zit je lokaal, als je op je mobiele netwerk zit dan zit je extern.
Nee. Waar moet ik dat doen? In de settings van mijn Ziggo router?winwiz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:13:
[...]
Poort forwarding 32400 wel aangepast naar het IP van je NAS?
Je moet dan ook remote access aanzetten in je plex server.
Dit is wel een beetje een risico, je server zo openzetten, dus de vraag is of dat wel zo verstandig is als je niet weet wat je aan het doen bent.
Je kunt thuis toch gewoon via WiFi kijken? 🤷
Dit is wel een beetje een risico, je server zo openzetten, dus de vraag is of dat wel zo verstandig is als je niet weet wat je aan het doen bent.
Ja waarschijnlijk staat er al een entry in voor Plex https://community.ziggo.n...ing-bij-Ziggo/ba-p/658373Appelmoesje schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:02:
[...]
Nee. Waar moet ik dat doen? In de settings van mijn Ziggo router?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dat is echt een probleem bij mij, al jaren, ik weet gewoon te weinig van de materie af en heb me er toch wel al een paar keer in proberen te verdiepen, maar (het zal de leeftijd wel zijn), ik krijg het gewoon niet onder de knie. De hele materie omtrent netwerken, port forwarding, etc ,etc....ik snap het gewoon niet.dragon2 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:22:
Je moet dan ook remote access aanzetten in je plex server.
Dit is redelijk in Jip en Janneke taal uitgelegd op die pagina:winwiz schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:25:
[...]
Ja waarschijnlijk staat er al een entry in voor Plex https://community.ziggo.n...ing-bij-Ziggo/ba-p/658373
Nu is er een verschil tussen wanneer jij een pakketje informatie stuurt of ontvangt. Als jij een pakketje stuurt, doe je dit via een bepaalde poort (rijbaan op de snelweg). Een antwoord/reactie op dit pakketje weet jouw computer weer zonder problemen te bereiken omdat de adresgegevens van jouw netwerkapparaat zijn inbegrepen in het pakketje wat je computer stuurt.
Maar als een ander jou spontaan een pakketje wil sturen, dan weet diegene wel het IP-adres van jouw wifi-modem en weet het pakketje jouw wifi modem goed te bereiken. Maar het wifi-modem moet dan nog wel weten naar welk netwerkapparaat, zoals jouw PC of game console, hij deze moet doorsturen. Dit doet hij middels port forwarding. Daarmee zeg je tegen het wifi-modem dat alle pakketjes die binnenkomen op een specifieke poort (rijbaan) doorgezet moeten worden naar een bepaald apparaat. Dit is port forwarding in het kort. Dus bedoeld om inkomende pakketjes op een specifieke poort door te zetten naar jouw individuele netwerkapparaat.
Zeg ik het goed dat Als jij een pakketje stuurt, doe je dit via een bepaalde poort (rijbaan op de snelweg). betekent: Door op mijn mobiele telefoon Plex te gebruiken en een bepaalde film aan te klikken in Plex -> Mijn mobiele telefoon een pakketje naar mijn Plex-server stuurt met daarin het IP-adres van mijn mobiele telefoon? En dat mijn Ziggo-modem dat pakketje ontvangt via een bepaalde poort?
Maar het volgende stuk snap ik dan weer niet.
Maar als een ander jou spontaan een pakketje wil sturen, dan weet diegene wel het IP-adres van jouw wifi-modem en weet het pakketje jouw wifi modem goed te bereiken. Maar het wifi-modem moet dan nog wel weten naar welk netwerkapparaat, zoals jouw PC of game console, hij deze moet doorsturen. .
Wat ik lees is dat "een ander" (maar wie is dan die "ander"? Is dat mijn Plex-server? En hoezo weet "die" dan wel het IP-adres van mijn Ziggo-modem? Waarom moet mijn Plex-server het IP-adres van mijn Ziggo-modem weten? De Plex-server moet toch de film versturen naar mijn mobiele telefoon? Wat heeft dat Ziggo-modem er dan mee te maken?
Ik neem aan dat je toegang op afstand aan hebt staan (zie instellingen) daar zul je nu waarschijnlijk ook zien dat je niet volledig beschikbaar bent buiten je thuis netwerk.
Even in Jip en Janneke taal.
Wat er namelijk gebeurd is dat jouw Plex server contact maakt met plex.tv. Hierdoor weet plex.tv waar jouw server uithangt. (IP adres). Plex.tv maakt een verbinding terug naar jouw IP via poort 32400 maar die connectie terug komt wel aan bij je modem/router maar weet niet naar welk apparaat hij het moet sturen. Daar is dus poort forwarding voor. Je geeft dan aan dat connecties met, in dit geval poort 32400, naar de server/nas moeten doorgestuurd met dit lokale IP adres. Als je nu op je telefoon inlogt op Plex zal hij verbinding maken met plex.tv die jouw telefoon vertelt daar en daar staat jouw server (externe IP) Jouw telefoon zet die verbinding op, ook weer via poort 32400, maar als die poort niet wordt doorgestuurd (port forwarding) naar je server/nas waar Plex op draait stopt het daar. Je krijgt dus geen verbinding.
Als je de poort forwarding goed hebt staan zul je zien dat bij de toegang op afstand dat wel volledig beschikbaar bent buiten je thuis netwerk.
Even in Jip en Janneke taal.
Wat er namelijk gebeurd is dat jouw Plex server contact maakt met plex.tv. Hierdoor weet plex.tv waar jouw server uithangt. (IP adres). Plex.tv maakt een verbinding terug naar jouw IP via poort 32400 maar die connectie terug komt wel aan bij je modem/router maar weet niet naar welk apparaat hij het moet sturen. Daar is dus poort forwarding voor. Je geeft dan aan dat connecties met, in dit geval poort 32400, naar de server/nas moeten doorgestuurd met dit lokale IP adres. Als je nu op je telefoon inlogt op Plex zal hij verbinding maken met plex.tv die jouw telefoon vertelt daar en daar staat jouw server (externe IP) Jouw telefoon zet die verbinding op, ook weer via poort 32400, maar als die poort niet wordt doorgestuurd (port forwarding) naar je server/nas waar Plex op draait stopt het daar. Je krijgt dus geen verbinding.
Als je de poort forwarding goed hebt staan zul je zien dat bij de toegang op afstand dat wel volledig beschikbaar bent buiten je thuis netwerk.
/f/image/EoPenyLHUE2KheGLMeUH7ZxM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door winwiz op 04-04-2025 09:36 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
dan zou het gewoon moeten werken zo te zien. Houdt er wel rekening mee dat per eind van de maand je moet betalen om video's buiten je huis te gaan kijken of je moet een PlexPass hebben YouTube: What's Going on at Plex? New Plex App Release, Plex Pass Changes and...
@winwiz , heb vorig jaar een lifetime PlexPass gekocht. Vind het een mooi systeem dus wil daar best voor betalen. \
Ik hoef het vinkje bij "Handmatig...." dus niet aan te vinken?
Ik hoef het vinkje bij "Handmatig...." dus niet aan te vinken?
Volgens jouw screenshot is jouw server buiten je eigen netwerk bereikbaar dus nodig zou het niet moeten zijn.
Ik heb mijn oude pc omgedoopt to Plex server en een lifetime Plex Pass gekocht. Deze heeft een Intel i9 10900K (10c/20t), 32GB DDR4 geheugen, een 1TB NVME SSD als bootschijf en 20TB storage op een Seagate Iron Wolf. Deze is verbonden aan een 1000/1000 mbit glasvezelverbinging van KPN. Ik dacht dat dit genoeg moest zijn om minimaal één vriend van mij een stream fatsoenlijk te laten spelen. Ik ging eigenlijk ervan uit dat minimaal 3 streams wel mogelijk moet zijn op de hoogste kwaliteit. Ik heb voornamelijk 4K content en de rest is 1080p.
Zodra die persoon een stream start, schiet de CPU naar 100% op alle cores en meldt de kijker dat de stream hapert. Ik zie dit ook gebeuren als ik in het dashboard van Plex kijk. Ik gebruik de volgende instellingen:
- Transcode directory op C: schijf
- Transcode Quality: Automatic
- User hardware-acceleration when available
- Hardware transscoding device: Intel UHD Graphics 630
Wat ik al geprobeerd heb:
- Transcoding device geswitched naar de andere Intel UHD Graphics 630 (heb er 2 staan als optie)
- Transcoding device op Auto
- Transcoder Quality van Automatic naar Make my CPU hurt en Prefer Higher speed gezet
- Transcoder default throttle buffer op 600
- Background transcoding x264 preset op Medium gezet
- Windows 11 is vers geinstalleerd met de laatste drivers
Als ik op mijn TV kijk, is de CPU rustig want hij hoeft dan niets te transcoden. Zodra ik op mijn telefoon kies voor een lagere kwaliteit, en er dus getranscode moet worden, of die vriend van mij start de stream op zijn Full HD tv en er dus ook getranscode moet worden, Schiet de CPU naar 100% en blijft de stream om de 10 a 20 seconden bufferen.
Ik neem aan dat Intel Quick Sync automatisch gebruikt wordt maar ik kan dit nergens zien. Ik zie wel dat er hw in het Dashboard te zien is dus hardware decoding werkt wel. Heb ik verkeerde settings of moet ik toch echt een dedicated GPU hiervoor gebruiken? Wat kan ik nog meer doen om dit te troubleshooten of, nog beter, op te lossen?
Edit: Screenshots toegevoegd:
:strip_exif()/f/image/3vxE1dDhFUcKInLIK4Guq4GL.png?f=user_large)
Zodra die persoon een stream start, schiet de CPU naar 100% op alle cores en meldt de kijker dat de stream hapert. Ik zie dit ook gebeuren als ik in het dashboard van Plex kijk. Ik gebruik de volgende instellingen:
- Transcoding device geswitched naar de andere Intel UHD Graphics 630 (heb er 2 staan als optie)
- Transcoder Quality van Automatic naar Make my CPU hurt en Prefer Higher speed gezet
Als ik op mijn TV kijk, is de CPU rustig want hij hoeft dan niets te transcoden. Zodra ik op mijn telefoon kies voor een lagere kwaliteit, en er dus getranscode moet worden, of die vriend van mij start de stream op zijn Full HD tv en er dus ook getranscode moet worden, Schiet de CPU naar 100% en blijft de stream om de 10 a 20 seconden bufferen.
Ik neem aan dat Intel Quick Sync automatisch gebruikt wordt maar ik kan dit nergens zien. Ik zie wel dat er hw in het Dashboard te zien is dus hardware decoding werkt wel. Heb ik verkeerde settings of moet ik toch echt een dedicated GPU hiervoor gebruiken? Wat kan ik nog meer doen om dit te troubleshooten of, nog beter, op te lossen?
:strip_exif()/f/image/3vxE1dDhFUcKInLIK4Guq4GL.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/35YsIvwGsUJPRzftkFrhOYl3.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Techno Overlord op 06-04-2025 20:22 ]
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Tonemapping van HDR naar SDR via de IGPU in Windows gaat pas vanaf 11000 serie intel. Op linux al bij 7000 serie.Techno Overlord schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:38:
Ik heb mijn oude pc omgedoopt to Plex server en een lifetime Plex Pass gekocht. Deze heeft een Intel i9 10900K (10c/20t), 32GB DDR4 geheugen, een 1TB NVME SSD als bootschijf en 20TB storage op een Seagate Iron Wolf. Deze is verbonden aan een 1000/1000 mbit glasvezelverbinging van KPN. Ik dacht dat dit genoeg moest zijn om minimaal één vriend van mij een stream fatsoenlijk te laten spelen. Ik ging eigenlijk ervan uit dat minimaal 3 streams wel mogelijk moet zijn op de hoogste kwaliteit. Ik heb voornamelijk 4K content en de rest is 1080p.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://support.plex.tv/articles/hdr-to-sdr-tone-mapping/
Ok dus om dit op te lossen en om meer uit mijn Plex Pass te halen kan ik beter Ubuntu op mijn server installeren om Plex op te draaien? Kan dat ook op een VM in VMware Workstation Pro?menzo schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:28:
[...]
Tonemapping van HDR naar SDR via de IGPU in Windows gaat pas vanaf 11000 serie intel. Op linux al bij 7000 serie.
https://support.plex.tv/articles/hdr-to-sdr-tone-mapping/
[ Voor 5% gewijzigd door Techno Overlord op 06-04-2025 20:36 ]
Forever raver!
Ja, dan zou het prima moeten werken.Techno Overlord schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:33:
[...]
Ok dus om dit op te lossen en om meer uit mijn Plex Pass te halen kan ik beter Ubuntu op mijn server installeren om Plex op te draaien?
Ok ik heb uitgezocht dat mijn schijven in NTFS gewoon direct bruikbaar zijn in Ubuntu nadat ze gemount zijn. Ik was al bang dat ik al mijn content opnieuw moest downloaden.
Ik ga morgen starten met Ubuntu installatie. Zojuist met Rufus een stick geprepareerd. Hopelijk krijg ik hiermee een leuke performance winst. Leuk nieuw projectje aangezien ik vrij nieuw met linux OS ben.
Forever raver!
Ja sinds een tijd zou ntfs prima moeten werken op Ubuntu. Ik heb er zelf geen ervaring mee.Techno Overlord schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:05:
[...]
Ok ik heb uitgezocht dat mijn schijven in NTFS gewoon direct bruikbaar zijn in Ubuntu nadat ze gemount zijn. Ik was al bang dat ik al mijn content opnieuw moest downloaden.![]()
Ik ga morgen starten met Ubuntu installatie. Zojuist met Rufus een stick geprepareerd. Hopelijk krijg ik hiermee een leuke performance winst. Leuk nieuw projectje aangezien ik vrij nieuw met linux OS ben.
https://nl.pepper.com/search?q=plexFarabi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:11:
zijn er websites die aanbiedingen hebben voor een plex pass?
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Iemand al de nieuwe app op Google TV gezien? Wat een drama. Traag, vastlopers, geen mogelijkheid om dat debiele Live TV weg te halen. Bah, echt een achteruitgang. Baal steeds meer dat ik Plex Pass heb afgenomen.
Ik heb Plex up & running op Ubuntu. Works like a charm! Het kostte mij wel wat moeite om de netwerk shares en NZBget enzo aan de gang te krijgen op Ubuntu. Ik heb eigenlijk nog nooit zo met Linux gewerkt maar weer wat geleerd. Ik heb er ook maar een RTX 3050 bijgeprikt voor extra encode power. Nu blijft de CPU heel rustig tijdens het encoden van meerdere streams. Beter dan 10c/20t die op 100% staan te stampen volcontinu bij één lousy stream.menzo schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:13:
[...]
Ja sinds een tijd zou ntfs prima moeten werken op Ubuntu. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Forever raver!
ik ben sinds kort mijn HD-geluids doorvoer kwijtgeraakt via de plex-app van mijn LG G4. dit wordt nu als PCM weergegeven. nu vraag ik me af of dit door een update van plex komt.
ik kon de patchnotes niet vinden in het plex-forum. bestaat er een topic hierover? volgens mij heb ik webos 24.
ik kon de patchnotes niet vinden in het plex-forum. bestaat er een topic hierover? volgens mij heb ik webos 24.
[ Voor 24% gewijzigd door Farabi op 17-04-2025 13:09 ]
Niet toevallig een LG update gehad?
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Ook, dus wordt lastig te traceren. In the patchnotes stond verder niets geks over audio. Maar je weet het niet.TRaSH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:38:
Niet toevallig een LG update gehad?
[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 17-04-2025 20:32 ]