Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• HJHiaatje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14-09-2018

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

Topicstarter
Vragen naar aanleiding van onderstaande:
1: Wat te doen als ik ooit wil uitbreiden?
Ik heb het idee dat wanneer dat nodig is, het systeem al weer zo verouderd is dat ik het toch wel wil vervangen. Toch vraag ik mij dit af. Als ik direct naar een 4-bay NAS ga is het simpel bij tikken van 2 HDD''s. Hoe doen jullie dit bij een 2-bay NAS?

2: Heb ik het allemaal een beetje OK begrepen:
- Is een "unmanaged" switch een goed idee?
- Heb ik aan de 1Gb RAM van de voorgesteld NAS voldoende?
- aanbevelingen?

3: Waarom gebruiken veel mensen WD Reds ipv bijvoorbeeld WD Purples,
Ik heb iets gelezen over het parkeren van de schijf oid. Maar de purples zijn voor continue belasting en kunnen dus toch ook wel wat hebben?

Situatie:
De desktop computer is al best oud en begint kuren (waarschijnlijk voeding) te vertonen. Ook de interne en externe harde schijven zijn al serieus op leeftijd. Omdat wegens een gewijzigde gezinssituatie ik niet meer de nieuwste spelletjes speel denk ik om een 2-1 PC te kopen en een NAS te instaleren. Later zal er vast nog wel een nieuwe desktop volgen.
Dit draadje gaat over de NAS configuratie.

Beoogd gebruik voor de NAS:
- Opslag en back-up voor foto's en sporadische video
- Opslag en back-up voor muziek
- Opslag en back-up voor documenten
- Internet beschikbaarheid van foto's
- Opslag van foto's van verschillende bronnen (mobieltjes en camera)
- Streamen van muziek naar min. 2 locaties (bijv. Sonos oid)
- Back-up van essentiële items naar een Cloud dienst (om te beschermen tegen NAS diefstal)

Later uit te breiden met:
- Beveiligingsvideos opnemen en syncen naar een cloud
- Wellicht meer locaties die tegelijk gebruik gaan maken van de NAS

Budget: Niet fixed, al dient het uiteraard in verhouding tot de functie te staan. Onder € 500 is echter wel zo prettig.

Voorstel configuratie, ik sta open voor tips:
2x WD Red 4TB ; harde schijven
https://tweakers.net/pric.../wd-red-wd40efrx-4tb.html
- 4 TB aan te gebruiken ruimte, 2 TB is initieel ook genoeg, maar in geval van video surveillance en toekomst lijkt mij wat extra TB niet verkeerd
- 2x 4 TB schijven, Raid 0 met automatische backups van schijf 1 naar de 2de schijf. Niet het snelst, wel het veiligst heb ik begrepen, Ik neem aan dat ik de NAS zelf de automatische backup kan laten maken.
- Ik dacht eerst Seagate te gebruiken omdat daar geen opmerking over de firmware van de fabrikant staat op de comptabiliteits lijst van Synology. echter lees ik in de reviews dat deze veel meer herrie maken. Daarom toch maar de WD Red's

Netgear GS308: unmanaged switch
https://tweakers.net/pricewatch/426926/netgear-gs308.html
- Starten met een niet gemanagede switch ivm kosten. Later eventueel te vervangen door een gemanagede switch voor bijvoorbeeld een 2 poorts NAS aansluiting en POW voor camera’s.
- Moet in de meterkast passen

NAS: Synology DS218play:
https://tweakers.net/pric...iskstation-ds218play.html
- NAS met 2 HDD bays: (Blijkbaar vrij standaard voor huis tuin en keuken gebruik)
- Synology omdat ik overal lees dat deze het meest eenvoudig te gebruiken is.

Nu zou ik gezien de beoogde applicatie voor de 918+kunnen gaan, maar deze zijn wel erg duur voor de applicatie die ik op korte termijn voor ogen heb.
- 2 poorten zou erg prettig opdat in toekomst opslag en streamen gescheiden kunnen worden (met een gemanagede netwerkswitch)
- Uitbreidbaarheid 918+
- X86 chip in plaats van een ARM chip waarvan ik de indruk heb dat hiervoor meer APPS beschikbaar zijn.

Ik denk dat het gezien de prijs nu echter beter is om voor een goedkopere optie te gaan, mocht ik dan toch tegen de beperkingen aan lopen dan kan ik wellicht dan een nieuwe NAS kopen. Ik betaal dan nu niet voor functies die ik wellicht de eerste 5-6 jaar niet ga gebruiken. Daarom toch de DS218play.

Kosten bij Amazon:
NAS: € 229
Drives: € 2x 118
Switch: € 29
Totaal: € 494,-

HJHiaatje

Beste antwoord (via HJHiaatje op 08-05-2018 11:16)

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:18
quote:
HJHiaatje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:48:
[...]

Merci!

[...]

Dat bedacht ik mijzelf ook. Met de berekening die ik nu voorzie zou 2TB ruimschoots volstaan, exclusief video surveillance. Daarom denk ik dat 4TB zou moeten volstaan.
Uitbreiden betekent in dit geval beiden vervangen, ben je daar van bewust. Ga je voor een 4 Bay model, dan zou je bij kunnen prikken wanneer je opslag te kort komt.
quote:
Als ik voor een 4Bay model zou gaan dan is het prijsverschil naar de 918+ ineens te overzien.
Hoewel ik nu zie dat er ook een DS418j is, maar deze ondersteunt geen video transcoding...
J-modellen zijn echt de instappers, als je de keuze hebt zou ik een model met iets meer performance kiezen, over 4 jaar wil je er waarschijnlijk ook nog plezier van hebben. Bij een J model loop je denk ik sneller tegen de beperkingen aan.
quote:
Bij welk typisch huis-tuin en keuken gebruik zou jeeen X86 met docker willen hebben?
Klinkt wel interessant overigens die Docker functie (even gelezen) maar ik denk niet dat ik de komende jaren er aan toe ga komen om daar actief mee te gaan spelen/hobbyen
(Al komen er IFTTT en robotica items in mij op, maar dat kan ik wellicht zonder docker ook)
Precies dit. Met Docker heb je meer keuze aan welke pakketen er beschikbaar zijn als je iets met domotica wil gaan doen. Vaak zijn er ook packages beschikbaar, maar dan ben je voor het updaten iets afhankelijker of er een nieuwe package voor jouw model uitgebracht wordt.
quote:
Hoe makkelijk is het schijven van de ene NAS verhuizen naar de andere NAS? In het geval ik over een jaar of 5 toch een 918+ oid zou kopen?
Zolang het FS niet aangepast wordt, moet dit 1:1 kunnen. Zelf geen ervaring mee, maar in het Synology topic wel eens mensen langs zien komen die dit gedaan hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
Wd red schijven zijn gemaakt om 24/7 te draaien. De purples om 24/7 te schrijven (bijvoorbeeld surveillance video).

Kies altijd meer opslag dan je nu nodig hebt. In mijn geval groeide de opslagbehoefte harder dan ik vooraf voorzien had.

X86 met docker ondersteuning is een pre omdat er inderdaad meer apps beschikbaar zijn. Ik weet niet wat je specifiek voor ogen had, maar wellicht kom je met dr standaard apps ook al een heel eind.

In principe is de functionaliteit die je vraagt vrij basic. Dit zou prima met een ds218 kunnen. Wil je meer flexibiliteit en makkelijker opslag kunnen toevoegen, ga dan voor een 4 bay model. Je kunt beginnen met 2x4TB en later bij prikken. Gebruik je SHR dan heb je automatisch 1 schijf fouttollerantie. Zorg wel altijd nog voor een (externe) backup.

De 918+ is een mooi apparaat maar wellicht overkill voor wat je er mee wil. Of je dit kunt en wil betalen is aan jezelf.

• HJHiaatje

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

Topicstarter
quote:
gastje01 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:42:
Wd red schijven zijn gemaakt om 24/7 te draaien. De purples om 24/7 te schrijven (bijvoorbeeld surveillance video).
Merci!
quote:
Kies altijd meer opslag dan je nu nodig hebt. In mijn geval groeide de opslagbehoefte harder dan ik vooraf voorzien had.
Dat bedacht ik mijzelf ook. Met de berekening die ik nu voorzie zou 2TB ruimschoots volstaan, exclusief video surveillance. Daarom denk ik dat 4TB zou moeten volstaan.
quote:
X86 met docker ondersteuning is een pre omdat er inderdaad meer apps beschikbaar zijn. Ik weet niet wat je specifiek voor ogen had, maar wellicht kom je met dr standaard apps ook al een heel eind.

In principe is de functionaliteit die je vraagt vrij basic. Dit zou prima met een ds218 kunnen. Wil je meer flexibiliteit en makkelijker opslag kunnen toevoegen, ga dan voor een 4 bay model. Je kunt beginnen met 2x4TB en later bij prikken. Gebruik je SHR dan heb je automatisch 1 schijf fouttollerantie. Zorg wel altijd nog voor een (externe) backup.

De 918+ is een mooi apparaat maar wellicht overkill voor wat je er mee wil. Of je dit kunt en wil betalen is aan jezelf.
Als ik voor een 4Bay model zou gaan dan is het prijsverschil naar de 918+ ineens te overzien.
Hoewel ik nu zie dat er ook een DS418j is, maar deze ondersteunt geen video transcoding...

Bij welk typisch huis-tuin en keuken gebruik zou jeeen X86 met docker willen hebben?
Klinkt wel interessant overigens die Docker functie (even gelezen) maar ik denk niet dat ik de komende jaren er aan toe ga komen om daar actief mee te gaan spelen/hobbyen
(Al komen er IFTTT en robotica items in mij op, maar dat kan ik wellicht zonder docker ook)

Hoe makkelijk is het schijven van de ene NAS verhuizen naar de andere NAS? In het geval ik over een jaar of 5 toch een 918+ oid zou kopen?

HJHiaatje

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• gastje01
quote:
HJHiaatje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:48:
[...]

Merci!

[...]

Uitbreiden betekent in dit geval beiden vervangen, ben je daar van bewust. Ga je voor een 4 Bay model, dan zou je bij kunnen prikken wanneer je opslag te kort komt.
quote:
J-modellen zijn echt de instappers, als je de keuze hebt zou ik een model met iets meer performance kiezen, over 4 jaar wil je er waarschijnlijk ook nog plezier van hebben. Bij een J model loop je denk ik sneller tegen de beperkingen aan.
quote:
Precies dit. Met Docker heb je meer keuze aan welke pakketen er beschikbaar zijn als je iets met domotica wil gaan doen. Vaak zijn er ook packages beschikbaar, maar dan ben je voor het updaten iets afhankelijker of er een nieuwe package voor jouw model uitgebracht wordt.
quote:
Zolang het FS niet aangepast wordt, moet dit 1:1 kunnen. Zelf geen ervaring mee, maar in het Synology topic wel eens mensen langs zien komen die dit gedaan hebben.

• HJHiaatje

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

Topicstarter
Samenvattend:
De DS218play als NAS stelt mij in staat om te doen wat mij nu voor ogen staat.
Het kan zeer goed zijn dat ik in de toekomst tegen beperkingen aan ga lopen. Dit is echter niet zeker. Om alle voorziene beperkingen voor de toekomst het hoofd te bieden zou ik naar de 918+ of 418play moeten gaan.

Deze geven mij:
X86 chip
2 ethernetpoorten
4 bays
Prijsverschil: € 222,- voor de 418play, € 314 voor de 918+

Het is echter niet zeker of ik tegen deze tekortkomingen aan ga lopen. De vraag is dus of ik dat geld nu wel neer wil leggen voor iets wat ik misschien niet eens ga gebruiken. Op dit moment neig ik naar niet! En dus te gaan voor de goedkope optie.

Er is echter een extra, niet onbelangrijk, puntje dat ik mij net bedenk!
Antivirus controles draaien. Draaien op de NAS schijnt te kunnen, maar voor welke NAS?
Ik begrijp dat het beter is de antivirus controle op de PC te laten runnen, maar ik heb geen zin om de PC zomaar aan te laten staan om de NAS te controleren. Graag laat ik de NAS dat zelf doen.
Firewall: Ik zou graag op afstand bij sommige bestanden willen, dus is de NAS van buiten af benaderbaar. Dit goed afschermen lijkt mij ook een goede gedachte.

Over beiden kan ik echter erg weinig vinden op het internet. De vergelijking op synology.com laat echter zien dat McAfee eventueel wel zou kunnen draaien direct op de X86 exemplaren.
Ik zal mij hierover maar eens wenden naar het Synology vraag en antwoord forum op GoT.

HJHiaatje wijzigde deze reactie 25-04-2018 12:33 (3%)
Reden: Er is een ander forum voor mijn nieuwe vraag.

HJHiaatje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HJHiaatje

HJHiaatje

SV Goud op Hattrick.org

Topicstarter
Ben uiteindelijk gegaan voor:
Synology DS218+
Netgear GS108E
2x WD Reds 4TB

HJHiaatje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
Veel plezier er mee!

En let op, over een tijdje doe je er veel meer mee dan je nu vooraf had kunnen inschatten ;)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True