Vragen naar aanleiding van onderstaande:
1: Wat te doen als ik ooit wil uitbreiden?
Ik heb het idee dat wanneer dat nodig is, het systeem al weer zo verouderd is dat ik het toch wel wil vervangen. Toch vraag ik mij dit af. Als ik direct naar een 4-bay NAS ga is het simpel bij tikken van 2 HDD''s. Hoe doen jullie dit bij een 2-bay NAS?
2: Heb ik het allemaal een beetje OK begrepen:
- Is een "unmanaged" switch een goed idee?
- Heb ik aan de 1Gb RAM van de voorgesteld NAS voldoende?
- aanbevelingen?
3: Waarom gebruiken veel mensen WD Reds ipv bijvoorbeeld WD Purples,
Ik heb iets gelezen over het parkeren van de schijf oid. Maar de purples zijn voor continue belasting en kunnen dus toch ook wel wat hebben?
Situatie:
De desktop computer is al best oud en begint kuren (waarschijnlijk voeding) te vertonen. Ook de interne en externe harde schijven zijn al serieus op leeftijd. Omdat wegens een gewijzigde gezinssituatie ik niet meer de nieuwste spelletjes speel denk ik om een 2-1 PC te kopen en een NAS te instaleren. Later zal er vast nog wel een nieuwe desktop volgen.
Dit draadje gaat over de NAS configuratie.
Beoogd gebruik voor de NAS:
- Opslag en back-up voor foto's en sporadische video
- Opslag en back-up voor muziek
- Opslag en back-up voor documenten
- Internet beschikbaarheid van foto's
- Opslag van foto's van verschillende bronnen (mobieltjes en camera)
- Streamen van muziek naar min. 2 locaties (bijv. Sonos oid)
- Back-up van essentiële items naar een Cloud dienst (om te beschermen tegen NAS diefstal)
Later uit te breiden met:
- Beveiligingsvideos opnemen en syncen naar een cloud
- Wellicht meer locaties die tegelijk gebruik gaan maken van de NAS
Budget: Niet fixed, al dient het uiteraard in verhouding tot de functie te staan. Onder € 500 is echter wel zo prettig.
Voorstel configuratie, ik sta open voor tips:
2x WD Red 4TB ; harde schijven
https://tweakers.net/pric.../wd-red-wd40efrx-4tb.html
- 4 TB aan te gebruiken ruimte, 2 TB is initieel ook genoeg, maar in geval van video surveillance en toekomst lijkt mij wat extra TB niet verkeerd
- 2x 4 TB schijven, Raid 0 met automatische backups van schijf 1 naar de 2de schijf. Niet het snelst, wel het veiligst heb ik begrepen, Ik neem aan dat ik de NAS zelf de automatische backup kan laten maken.
- Ik dacht eerst Seagate te gebruiken omdat daar geen opmerking over de firmware van de fabrikant staat op de comptabiliteits lijst van Synology. echter lees ik in de reviews dat deze veel meer herrie maken. Daarom toch maar de WD Red's
Netgear GS308: unmanaged switch
https://tweakers.net/pricewatch/426926/netgear-gs308.html
- Starten met een niet gemanagede switch ivm kosten. Later eventueel te vervangen door een gemanagede switch voor bijvoorbeeld een 2 poorts NAS aansluiting en POW voor camera’s.
- Moet in de meterkast passen
NAS: Synology DS218play:
https://tweakers.net/pric...iskstation-ds218play.html
- NAS met 2 HDD bays: (Blijkbaar vrij standaard voor huis tuin en keuken gebruik)
- Synology omdat ik overal lees dat deze het meest eenvoudig te gebruiken is.
Nu zou ik gezien de beoogde applicatie voor de 918+kunnen gaan, maar deze zijn wel erg duur voor de applicatie die ik op korte termijn voor ogen heb.
- 2 poorten zou erg prettig opdat in toekomst opslag en streamen gescheiden kunnen worden (met een gemanagede netwerkswitch)
- Uitbreidbaarheid 918+
- X86 chip in plaats van een ARM chip waarvan ik de indruk heb dat hiervoor meer APPS beschikbaar zijn.
Ik denk dat het gezien de prijs nu echter beter is om voor een goedkopere optie te gaan, mocht ik dan toch tegen de beperkingen aan lopen dan kan ik wellicht dan een nieuwe NAS kopen. Ik betaal dan nu niet voor functies die ik wellicht de eerste 5-6 jaar niet ga gebruiken. Daarom toch de DS218play.
Kosten bij Amazon:
NAS: € 229
Drives: € 2x 118
Switch: € 29
Totaal: € 494,-
1: Wat te doen als ik ooit wil uitbreiden?
Ik heb het idee dat wanneer dat nodig is, het systeem al weer zo verouderd is dat ik het toch wel wil vervangen. Toch vraag ik mij dit af. Als ik direct naar een 4-bay NAS ga is het simpel bij tikken van 2 HDD''s. Hoe doen jullie dit bij een 2-bay NAS?
2: Heb ik het allemaal een beetje OK begrepen:
- Is een "unmanaged" switch een goed idee?
- Heb ik aan de 1Gb RAM van de voorgesteld NAS voldoende?
- aanbevelingen?
3: Waarom gebruiken veel mensen WD Reds ipv bijvoorbeeld WD Purples,
Ik heb iets gelezen over het parkeren van de schijf oid. Maar de purples zijn voor continue belasting en kunnen dus toch ook wel wat hebben?
Situatie:
De desktop computer is al best oud en begint kuren (waarschijnlijk voeding) te vertonen. Ook de interne en externe harde schijven zijn al serieus op leeftijd. Omdat wegens een gewijzigde gezinssituatie ik niet meer de nieuwste spelletjes speel denk ik om een 2-1 PC te kopen en een NAS te instaleren. Later zal er vast nog wel een nieuwe desktop volgen.
Dit draadje gaat over de NAS configuratie.
Beoogd gebruik voor de NAS:
- Opslag en back-up voor foto's en sporadische video
- Opslag en back-up voor muziek
- Opslag en back-up voor documenten
- Internet beschikbaarheid van foto's
- Opslag van foto's van verschillende bronnen (mobieltjes en camera)
- Streamen van muziek naar min. 2 locaties (bijv. Sonos oid)
- Back-up van essentiële items naar een Cloud dienst (om te beschermen tegen NAS diefstal)
Later uit te breiden met:
- Beveiligingsvideos opnemen en syncen naar een cloud
- Wellicht meer locaties die tegelijk gebruik gaan maken van de NAS
Budget: Niet fixed, al dient het uiteraard in verhouding tot de functie te staan. Onder € 500 is echter wel zo prettig.
Voorstel configuratie, ik sta open voor tips:
2x WD Red 4TB ; harde schijven
https://tweakers.net/pric.../wd-red-wd40efrx-4tb.html
- 4 TB aan te gebruiken ruimte, 2 TB is initieel ook genoeg, maar in geval van video surveillance en toekomst lijkt mij wat extra TB niet verkeerd
- 2x 4 TB schijven, Raid 0 met automatische backups van schijf 1 naar de 2de schijf. Niet het snelst, wel het veiligst heb ik begrepen, Ik neem aan dat ik de NAS zelf de automatische backup kan laten maken.
- Ik dacht eerst Seagate te gebruiken omdat daar geen opmerking over de firmware van de fabrikant staat op de comptabiliteits lijst van Synology. echter lees ik in de reviews dat deze veel meer herrie maken. Daarom toch maar de WD Red's
Netgear GS308: unmanaged switch
https://tweakers.net/pricewatch/426926/netgear-gs308.html
- Starten met een niet gemanagede switch ivm kosten. Later eventueel te vervangen door een gemanagede switch voor bijvoorbeeld een 2 poorts NAS aansluiting en POW voor camera’s.
- Moet in de meterkast passen
NAS: Synology DS218play:
https://tweakers.net/pric...iskstation-ds218play.html
- NAS met 2 HDD bays: (Blijkbaar vrij standaard voor huis tuin en keuken gebruik)
- Synology omdat ik overal lees dat deze het meest eenvoudig te gebruiken is.
Nu zou ik gezien de beoogde applicatie voor de 918+kunnen gaan, maar deze zijn wel erg duur voor de applicatie die ik op korte termijn voor ogen heb.
- 2 poorten zou erg prettig opdat in toekomst opslag en streamen gescheiden kunnen worden (met een gemanagede netwerkswitch)
- Uitbreidbaarheid 918+
- X86 chip in plaats van een ARM chip waarvan ik de indruk heb dat hiervoor meer APPS beschikbaar zijn.
Ik denk dat het gezien de prijs nu echter beter is om voor een goedkopere optie te gaan, mocht ik dan toch tegen de beperkingen aan lopen dan kan ik wellicht dan een nieuwe NAS kopen. Ik betaal dan nu niet voor functies die ik wellicht de eerste 5-6 jaar niet ga gebruiken. Daarom toch de DS218play.
Kosten bij Amazon:
NAS: € 229
Drives: € 2x 118
Switch: € 29
Totaal: € 494,-
HJHiaatje