Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:08

TommyGun

Stik er maar in!

Ik snap er niets van, mijn packages (althans, SickRage, CouchPotato en Auto-Sub) zijn steeds hun verbinding kwijt. Dit probleem heb ik sinds ik een VPN client gebruik op de NAS. Het vreemde is dat ik de NAS nog wel extern kan benaderen, de VPN verbinding is up en bijv. google.com kan ik pingen. Waarom doen de packages het dan niet? Na een reboot is het weer (tijdelijk) in orde...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:32
quote:
Phusebox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:41:
Thanks, nu nog uitzoeken hoe ik dat schedule of Řberhaupt invoeg.
Gewoon in task scheduler als custom script.
quote:
Snap niet dat zo'n basic functie gewoon nog steeds niet in de front-end zit.
Waarom wel ? Als je niet met 3rd party tools aan de gang gaat loop je hier niet tegen aan.
Het is juist zˇ basic dat synology dat gewoon netjes ge´ntegreerd heeft.

Het ligt voornamelijk juist aan de die 3rd party tools omdat ze geen gebruik maken van de API's van synology.
Je kan gewoon uitlezen welke directory's ge´ndexeerd zijn, als je daar dan iets manipuleert zou je gewoon een API call moeten doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:49
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:52:
[...]

Waarom wel ? Als je niet met 3rd party tools aan de gang gaat loop je hier niet tegen aan.

Het ligt voornamelijk juist aan de die 3rd party tools omdat ze geen gebruik maken van de API's van synology.
Je kan gewoon uitlezen welke directory's ge´ndexeerd zijn, als je daar dan iets manipuleert zou je gewoon een API call moeten doen.
Dat klopt niet helemaal. Als je een folder wilt mounten, om hem te kunnen synchroniseren bijv., dan gaat de index functie ook niet meer automatisch. Is niks 3rd party aan

• DukeBox
quote:
nino_070 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:02:
Dat klopt niet helemaal. Als je een folder wilt mounten, om hem te kunnen synchroniseren bijv., dan gaat de index functie ook niet meer automatisch. Is niks 3rd party aan
Een externe folder kan je hoe dan ook niet indexeren als je deze mount in dsfile.

• nino_070
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:05:
[...]

Een externe folder kan je hoe dan ook niet indexeren als je deze mount in dsfile.
Maar een folder op de synology zelf wel. Punt is gewoon dat de indexeringslogica van DS echt niet erg geavanceerd is in de Gui.

• DukeBox
quote:
nino_070 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:46:
Maar een folder op de synology zelf wel. Punt is gewoon dat de indexeringslogica van DS echt niet erg geavanceerd is in de Gui.
Ik snap alleen je punt niet.. als het een folder op de syno zelf is dan wordt deze ook via externe mounts ge´ndexeerd. Zowel via smb, afp als nsf. Er is een uitondering en dat is als je expliciet 'file change recording' uitzet maar daar moet je wel een hele goede reden voor hebben (zoals vhd's van virtuele servers e.d.).

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Gisteren mijn nas gereset. was authenticator login kwijt dus door twee factor authenticatie kon ik niet meer in mijn nas komen.
Maar simpele reset is schijnbaar voldoende?

da's toch ook niet veilig?

• Slofsky
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07-02 14:37
Gekke vraag. Heeft iemand een idee hoe HTTP/2 te enablen is op een Apache 2.4 server draaiende op mijn DS 216+? Google biedt 0 hulp :'(.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
readytoflow schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:46:
Gisteren mijn nas gereset. was authenticator login kwijt dus door twee factor authenticatie kon ik niet meer in mijn nas komen.
Maar simpele reset is schijnbaar voldoende?

da's toch ook niet veilig?
Natuurlijk wel, of staat je NAS buiten?

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Bij de voordeur :+

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:59

timovd

Voorsprong door techniek

Kan iemand al bevestigen of je de M2 aansluitingen (in mijn geval op een DS918+) kunt gebruiken als extra volume voor bijvoorbeeld surveillance station, zodat de HDD's niet altijd blijven draaien?
Op de vraag hier gastje01 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" is nog geen bevestigend antwoord en bij de buren van HWI zou het moeten kunnen; https://nl.hardware.info/...as-met-nvme-cache-caching

EOS 70D 11-16 (2.8) 17-70 (2.8-4.0), 50 F1.4, 70-200 F2.8; AUDI-torium.eu

• nino_070
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:57:
[...]

Ik snap alleen je punt niet.. als het een folder op de syno zelf is dan wordt deze ook via externe mounts ge´ndexeerd. Zowel via smb, afp als nsf. Er is een uitondering en dat is als je expliciet 'file change recording' uitzet maar daar moet je wel een hele goede reden voor hebben (zoals vhd's van virtuele servers e.d.).
Misschien heb je het over iets anders dan ik, maar als je het over hetzelfde hebt heb je een oplossing gevonden voor een probleem wat ik al lange tijd heb: :*)
nino_070 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Ik zal het nog even kort uitleggen: ik heb /home/CloudStation/Muziek gemount naar /home/music om gevonden te worden door de indexeringsservice in Music Station. Maar als ik bestanden toevoeg aan /home/CloudStation/Muziek dan moet ik handmatig op indexeren drukken in het adminscherm voordat de bestanden verschijnen in DSMusic of music station.

• DukeBox
quote:
nino_070 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:31:
..ik heb /home/CloudStation/Muziek gemount naar /home/music om gevonden te worden door de indexeringsservice in Music Station.
Dat kan inderdaad met het zelfde script.. alleen vraag ik mij af waarom je je muziek in CloudStation/Muziek plaatst en niet gewoon in /home/music (of beter nog, een aparte share).

• nino_070
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:34:
[...]

Dat kan inderdaad met het zelfde script.. alleen vraag ik mij af waarom je je muziek in CloudStation/Muziek plaatst en niet gewoon in /home/music (of beter nog, een aparte share).
Om ervoor te zorgen dat de muziekfolder synct met de pc. Een aparte share kan wel, heb ik me niet in verdiept, maar het is niet de bedoeling dat de muziek in een publieke share zit.

• Mantlet
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:49
Hi,

Vorige week was ik updates aan het installeren op mijn DS412+. NZBGet bleef in z'n update hangen, dat duurde meer dan een uur. Annuleren van de update lukte ook niet, dus uiteindelijk heb ik mijn NAS een reboot gegeven. Nadien was NZBGet niet meer ge´nstalleerd. Nu probeer ik NZBGet opnieuw te installeren, maar krijg ik telkens de volgende fout:
Poort 6789 die voor dit pakket is geconfigureerd wordt gebruikt door een andere service of is voorbehouden voor systeemgebruik. Schakel de service die het conflict veroorzaakt uit of neem contact op met de ontwikkelaar om de configuratie van het pakket te wijzigen.

Tot nu toe heb ik het volgende geprobeerd:
- Alle andere packages die verbinden met NZBGet gestopt (Sonarr, Radarr, Plex). Dit geeft de poort niet vrij.
- In de @appcenter map via Putty is de NZBGet map niet meer aanwezig. Ook in /var/packages heb ik de map van NZBGet verwijderd.
- Ik kan geen ander poortnummer kiezen. Ik heb het SPK bestand handmatig gewijzigd, maar dan klopt de checksum niet meer o.i.d.

Hoe kan ik poort 6789 weer vrijmaken, zodat ik NZBGet opnieuw kan installeren? Mijn kennis van Putty is verder helaas ongeveer 0.

Alvast bedankt.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:52:
[...]
Gewoon in task scheduler als custom script.

[...]

Hmm heb de code in een .sh bestand gezet en in de taakplanner toegevoegd, maar geloof niet dat het werkt.

Phusebox wijzigde deze reactie 08-02-2018 08:26 (8%)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• DukeBox
quote:
Phusebox schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:10:
Hmm heb de code in een .sh bestand gezet en in de taakplanner toegevoegd, maar geloof niet dat het werkt.
Heeft dat bestand wel execute rechten ? Probeer het anders eerst gewoon eens vanuit de cli (ssh) om evt. foutmeldingen te zien.

• Phusebox
  • Niet online
quote:
DukeBox schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:36:
[...]

Heeft dat bestand wel execute rechten ? Probeer het anders eerst gewoon eens vanuit de cli (ssh) om evt. foutmeldingen te zien.
Daar kom ik niet op vanaf een extern netwerk. Binnenkort maar eens proberen dan.

Ik krijg dit per mail:
quote:
Task Scheduler has completed a scheduled task.

Task: Index Media
Start time: Thu, 08 Feb 2018 08:57:22 GMT
Stop time: Thu, 08 Feb 2018 08:57:23 GMT
Current status: 0
Standard output/error:

Phusebox wijzigde deze reactie 08-02-2018 08:58 (26%)

• DukeBox
synoindex geeft alleen fouten terug, als het goed is gegaan heb je geen index. De file staat wel in een directory die ge´ndexeerd is ?

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:57
Backup via Hyperbackup op Hubic account werkt niet meer... Ik krijg de volgende foutmeldingen in het logboek:

Niveau Datum en tijd Gebruiker Gebeurtenis
Error 2018/02/09 14:07:48 SYSTEM [hubiC][XXNAAMXX] Failed to run backup task.
Error 2018/02/09 14:07:48 SYSTEM [hubiC][XXNAAMXX] Failed to backup data.
Error 2018/02/09 14:07:48 SYSTEM [hubiC][XXNAAMXX] Exception occurred while backing up data.

Het rare is als ik de desbetreffende mappen opneem in een andere (nieuwe) backuptaak dan gaat het wel goed. Via grote vriend google gevonden dat het wellicht aan de encryptie zou liggen, maar ook de nieuwe backuptaak is met encryptie.

2 vragen:
1. Iemand een idee waar het aan kan liggen...
2. Is er via hyperbackup wellicht meer aan error messages te zien dan wat ik nu krijg, want hier heb ik niet veel aan....

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
Phusebox schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:10:
[...]

Werkt het wel als je het lokaal aftrapt?

./scriptnaam.sh

En inderdaad, even chmod +x doen minimaal

• Phusebox
  • Niet online
quote:
TommyGun schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Werkt het wel als je het lokaal aftrapt?

./scriptnaam.sh

En inderdaad, even chmod +x doen minimaal
Sorry, het is inmiddels gelukt. Thanks. Werkt super zo.

• wvkreg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-09 12:07
quote:
DukeBox schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:11:
Door de betreffende sector te beschrijven.
Sinds vandaag :

Dus ik neem aan dat het weer in orde is?

• DukeBox
Lijkt er wel op al zou ik hem af en toe wel een volledige smart test geven.

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

quote:
timovd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:27:
Kan iemand al bevestigen of je de M2 aansluitingen (in mijn geval op een DS918+) kunt gebruiken als extra volume voor bijvoorbeeld surveillance station, zodat de HDD's niet altijd blijven draaien?
Op de vraag hier gastje01 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" is nog geen bevestigend antwoord en bij de buren van HWI zou het moeten kunnen; https://nl.hardware.info/...as-met-nvme-cache-caching
Volgens mij kun je de M2 (SATA) als cache toewijzen aan een volume, en de M2 SSD's niet zelf als volume aanmaken. Dit is al eens eerder bevestigd door een gebruiker op dit forum volgens mij?.

Zie ook reactie hier: https://forum.synology.co...wtopic.php?f=289&t=138974

Tortelli wijzigde deze reactie 09-02-2018 16:06 (5%)

i7 4790k @ 4,6Ghz | Asus VII HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 16G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• DukeBox
quote:
Tortelli schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:05:
Volgens mij kun je de M2 (SATA) als cache toewijzen aan een volume, en de M2 SSD's niet zelf als volume aanmaken. Dit is al eens eerder bevestigd door een gebruiker op dit forum volgens mij?.
Zover ik weet geld dat alleen bij de PCIe m2 add-in kaart. Daar kan je ze niet als volume gebruiken (zonder handmatige aanpassing).

• wvkreg
quote:
DukeBox schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:52:
Lijkt er wel op al zou ik hem af en toe wel een volledige smart test geven.
Inderdaad. Deze staan gepland in de Synology software.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Front verplichte underscores

Voor de vorm nog even een update:
quote:
F_J_K schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:18:
De afgelopen 1 of 2 weken krijg ik geen metadata meer binnen in Video Station, ook handmatig zoeken geeft niets meer dan No data.
Bleek aan de DNS server te liggen, nu met 8.8.8.8 als DNS gaat het weer goed.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Dag medetweakers! Onlangs las ik hier dat het toch mogelijk is om Docker te installeren op mijn DS418Play. Ik baalde er al van dat Sonarr en Sickrage niet beschikbaar waren, maar via deze weg dus wel. Ik heb via deze tutorial Sonarr ge´nstalleerd, so far so good. Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik DownloadStation niet als torrent-download client in kan stellen.

Op dit moment draai ik Sonarr op mijn Mac Mini in hetzelfde netwerk, waarbij Sonarr de torrents toevoegt aan Download Station op de Synology. Werkt prima, maar ik wil het allemaal op hetzelfde systeem hebben draaien. Als ik dezelfde instellingen gebruik (of de host vervang door localhost ipv het lokale IP-adres) krijg ik deze foutmelding: "Unknown exception: Unable to connect to Diskstation, please check your settings". Ik vind dit vreemd, omdat er op google en hier in dit topic niemand anders is met hetzelfde probleem. Weet iemand wat ik fout doe of nog kan proberen?

Herstart gedaan, in de Docker-instellingen heb ik het downloadvolume toegevoegd (/Volume1/Plex), PUID (1026), PGID (101), TZ (Europe/Amsterdam) toegevoegd. Sonarr zelf draait dus netjes in de Docker en is benaderbaar op de door mij ingestelde poort, maar de connectie met Download Station lukt niet.
Ik heb een speciaal Sonarr-account op mijn Synology gemaakt, met rechten tot Download Station, File Station en de juiste mappen, ook dit werkt prima vanaf Sonarr op mijn Mac Mini.

Alvast bedankt :) !

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:19
Weet iemand of de disks wakker blijven als je de printserver gebruikt ?
Ik wil misschien een printer op mijn synology hangen, maar als daardoor mijn disks niet meer in sleep gaan weet ik niet of ik dit wel wil :D

2250 WP Zuid PVoutput

• TKroon
  • Niet online
quote:
TKroon schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:23:
Dag medetweakers! Onlangs las ik hier dat het toch mogelijk is om Docker te installeren op mijn DS418Play. Ik baalde er al van dat Sonarr en Sickrage niet beschikbaar waren, maar via deze weg dus wel. Ik heb via deze tutorial Sonarr ge´nstalleerd, so far so good. Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik DownloadStation niet als torrent-download client in kan stellen.

Op dit moment draai ik Sonarr op mijn Mac Mini in hetzelfde netwerk, waarbij Sonarr de torrents toevoegt aan Download Station op de Synology. Werkt prima, maar ik wil het allemaal op hetzelfde systeem hebben draaien. Als ik dezelfde instellingen gebruik (of de host vervang door localhost ipv het lokale IP-adres) krijg ik deze foutmelding: "Unknown exception: Unable to connect to Diskstation, please check your settings". Ik vind dit vreemd, omdat er op google en hier in dit topic niemand anders is met hetzelfde probleem. Weet iemand wat ik fout doe of nog kan proberen?

Herstart gedaan, in de Docker-instellingen heb ik het downloadvolume toegevoegd (/Volume1/Plex), PUID (1026), PGID (101), TZ (Europe/Amsterdam) toegevoegd. Sonarr zelf draait dus netjes in de Docker en is benaderbaar op de door mij ingestelde poort, maar de connectie met Download Station lukt niet.
Ik heb een speciaal Sonarr-account op mijn Synology gemaakt, met rechten tot Download Station, File Station en de juiste mappen, ook dit werkt prima vanaf Sonarr op mijn Mac Mini.

Alvast bedankt :) !
Opgelost! Ik had het gateway-IP moeten gebruiken :)

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:55
Hm. Iemand die weet hoe het kan dat m'n Syno 99% CPU gebruikt volgens de Resource Widget en Resource Monitor > Performance, maar het meest intenstieve proces bij de task manager maar 5% gebruikt?

• AgeOfPanic
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-09 14:36
Heb een disk crash gehad en ben daarom mijn 115j opnieuw aan het installeren met een 4TB WD Red. Helaas wil transmission (en SickRage) niet starten na installatie via SynoCommunity (docker is geen optie gezien ARM processor). Het lijkt om de bug te gaan voor DSM 6, waarbij ik na installatie een failed to run package melding krijg. Ik dacht dat deze al opgelost was. Ik kan op internet niet een goede oplossing vinden zonder via Putty allerlei command line commando's door te moeten voeren.

• Kratjebier83
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 12-08 20:01
Vraagje:

Heb net de Synology 218Play gekocht, maar kom er dus achter dat ik behoorlijk wat noodzakelijke packages mis zoals Sabnzbd, Spotweb en NZBget. Enig idee of deze nog gaan komen op de 218Play of kan ik beter overstappen naar een 218+ of wellicht een ouder model?

Zijn er misschien work arounds?

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 23:08

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Vraag voor mensen met een DS918+ die daar 16GB in hebben zitten. Ik heb vooralsnog geen geheugen kunnen vinden waarmee de DS918+ stabiel is. :(

Ik heb eerst 2x8GB van Corsair (CMSA16GX3M2C1866C11) geprobeerd: daarmee bootte de DS918+ niet. Daarna heb ik 2x8GB van Kingston geprobeerd (HX318LS11IBK2/16). Als ik 1 reep (maakt niet uit welke) van Kingston in de achterste slot stop, is de DS918+ erg instabiel, incl boottijden van 15+ minuten. Het is geen probleem als ik een reep in de voorste slot steek. Daarom zit ik nu op 12GB (4GB van Synology in de achterste slot, en 8GB van Kingston in de voorste slot).

Maar ja, ik moet dus wÚÚr geheugen gaan retourneren. Wie heeft 16GB waarbij de DS918+ stabiel blijft?

Ik wil het liefst bij 1866MHz blijven omdat het voorge´nstalleerde geheugen ook 1866MHz. Ik heb wel positieve verhalen gehoord over geheugen van Crucial op 1600MHz. Zou je daar iets van merken qua performance?

gday wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:39 (14%)

ingen vill veta var du k÷pt din tr÷ja

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:04
quote:
gday schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:36:
Vraag voor mensen met een DS918+ die daar 16GB in hebben zitten. Ik heb vooralsnog geen geheugen kunnen vinden waarmee de DS918+ stabiel is. :(

Ik heb eerst 2x8GB van Corsair (CMSA16GX3M2C1866C11) geprobeerd: daarmee bootte de DS918+ niet. Daarna heb ik 2x8GB van Kingston geprobeerd (HX318LS11IBK2/16). Als ik 1 reep (maakt niet uit welke) van Kingston in de achterste slot stop, is de DS918+ erg instabiel, incl boottijden van 15+ minuten. Het is geen probleem als ik een reep in de voorste slot steek. Daarom zit ik nu op 12GB (4GB van Synology in de achterste slot, en 8GB van Kingston in de voorste slot).

Maar ja, ik moet dus wÚÚr geheugen gaan retourneren. Wie heeft 16GB waarbij de DS918+ stabiel blijft?

Ik wil het liefst bij 1866MHz blijven omdat het voorge´nstalleerde geheugen ook 1866MHz. Ik heb wel positieve verhalen gehoord over geheugen van Crucial op 1600MHz. Zou je daar iets van merken qua performance?
Wat wil je doen met 16G?

Ik merk aan de DS916+ dat met 1 VMM server erop de cpu inkakt en de nas toch wat trager aanvoelt. Ik had spontane reboots in de beta fase van VMM. Toen kreeg ik te horen van support de ik de cpu teveel belaste met 8 docker instances, NFS en iscsi naar VMware toe en diverse packages. 🙄 dus de 8 Gb vol gebruiken is niet altijd haalbaar.

Zelf mis ik even de functie van 16Gb bij de toch wel beperkende cpu? Overigens 8Gb meer dan valide, dat kies ik de volgende keer weer.

PVoutput 2720WP ZW en Oost-West

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:29

MeNTaL_TO

The future is not set

quote:
BB-One schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:19:
Backup via Hyperbackup op Hubic account werkt niet meer... Ik krijg de volgende foutmeldingen in het logboek:

Niveau Datum en tijd Gebruiker Gebeurtenis
Error 2018/02/09 14:07:48 SYSTEM [hubiC][XXNAAMXX] Failed to run backup task.
Error 2018/02/09 14:07:48 SYSTEM [hubiC][XXNAAMXX] Failed to backup data.
Error 2018/02/09 14:07:48 SYSTEM [hubiC][XXNAAMXX] Exception occurred while backing up data.

Het rare is als ik de desbetreffende mappen opneem in een andere (nieuwe) backuptaak dan gaat het wel goed. Via grote vriend google gevonden dat het wellicht aan de encryptie zou liggen, maar ook de nieuwe backuptaak is met encryptie.

2 vragen:
1. Iemand een idee waar het aan kan liggen...
2. Is er via hyperbackup wellicht meer aan error messages te zien dan wat ik nu krijg, want hier heb ik niet veel aan....
Heb je misschien al gevonden wat het issue kan zijn? Ik had hetzelfde en heb de backupjob maar verwijderd en opnieuw laten backupen.
Zelfde provider en ook encrypted, had overigens ook een probleem op hetzelfde moment naar Amazon, alleen die kon ik na een repair weer gebruiken, volgens mij had ik het probleem na een upgrade van mijn synology.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• Slaapje
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-09 21:59
quote:
TKroon schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:23:
Dag medetweakers! Onlangs las ik hier dat het toch mogelijk is om Docker te installeren op mijn DS418Play.
Hoe heb jij docker draaiende gekregen? Als ik de spk download en tracht te installeren krijg ik de melding dat deze niet is ondersteund.

To dare is to do

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 23:08

gday

TENACIOUS D TIME!!!

quote:
wopper schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:08:
[...]

Wat wil je doen met 16G?

Ik merk aan de DS916+ dat met 1 VMM server erop de cpu inkakt en de nas toch wat trager aanvoelt. Ik had spontane reboots in de beta fase van VMM. Toen kreeg ik te horen van support de ik de cpu teveel belaste met 8 docker instances, NFS en iscsi naar VMware toe en diverse packages. 🙄 dus de 8 Gb vol gebruiken is niet altijd haalbaar.

Zelf mis ik even de functie van 16Gb bij de toch wel beperkende cpu? Overigens 8Gb meer dan valide, dat kies ik de volgende keer weer.
Ik gebruik in huis een aantal Pine64-bordjes (lijkt op RaspBerry Pi) die wat lichte taken vervullen. Daarnaast wil ik ook een aantal Docker instances draaien met bijv een UniFi Controller. Ik wil dus van een hoop hardware in huis af. Allemaal licht werk in principe.

Zou je aanraden om toch maar ‘gewoon’ 8GB te nemen ipv 16GB?

ingen vill veta var du k÷pt din tr÷ja

• TKroon
  • Niet online
quote:
Slaapje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:21:
[...]

Hoe heb jij docker draaiende gekregen? Als ik de spk download en tracht te installeren krijg ik de melding dat deze niet is ondersteund.
Via de website van synology het docker pakket van de 918+ gedownload en ge´nstalleerd (handmatig).

• Slaapje
quote:
TKroon schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Via de website van synology het docker pakket van de 918+ gedownload en ge´nstalleerd (handmatig).
Jammer, dit werkt voor de 218play niet.

To dare is to do

• AgeOfPanic
quote:
Kratjebier83 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:43:
Vraagje:

Heb net de Synology 218Play gekocht, maar kom er dus achter dat ik behoorlijk wat noodzakelijke packages mis zoals Sabnzbd, Spotweb en NZBget. Enig idee of deze nog gaan komen op de 218Play of kan ik beter overstappen naar een 218+ of wellicht een ouder model?

Zijn er misschien work arounds?
Heb je wel SynoCommunity toegevoegd als bron voor packages? Het officiŰle kanaal van Synology ondersteunt deze packages niet. Hoe je het toevoegt kun je op veel plekken vinden.

Ik heb zelf als antwoord nu eerst Deluge ge´nstalleerd als alternatief voor Transmission. Werkt wel minder prettig, maar voor nu wel OK. Vervelend dat Transmission niet draait op DSM 6 (in ieder geval bij mij niet).

AgeOfPanic wijzigde deze reactie 11-02-2018 17:20 (15%)

• wopper
quote:
gday schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Ik gebruik in huis een aantal Pine64-bordjes (lijkt op RaspBerry Pi) die wat lichte taken vervullen. Daarnaast wil ik ook een aantal Docker instances draaien met bijv een UniFi Controller. Ik wil dus van een hoop hardware in huis af. Allemaal licht werk in principe.

Zou je aanraden om toch maar ‘gewoon’ 8GB te nemen ipv 16GB?
Ik zou zelf eerst diensten van je Pine64 bordjes afhalen, kijken hoe je het op de NAS vindt draaien. En hoe je de NAS vindt blijven performen. Als je memory tegen de max aan zit en je vindt het nog steeds snel genoeg, dan heb je een reden tot uitbreiden.

• wopper
quote:
AgeOfPanic schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Heb je wel SynoCommunity toegevoegd als bron voor packages? Het officiŰle kanaal van Synology ondersteunt deze packages niet. Hoe je het toevoegt kun je op veel plekken vinden.

Ik heb zelf als antwoord nu eerst Deluge ge´nstalleerd als alternatief voor Transmission. Werkt wel minder prettig, maar voor nu wel OK. Vervelend dat Transmission niet draait op DSM 6 (in ieder geval bij mij niet).
Eigenlijk wel gelukkig, want het is gestopt met functioneren toen DSM meer security begon af te dwingen voor 3th party packages. Voor mij DE reden geweest om een Docker waardige NAS te kopen, zodat elke dienst in een eigen "container" draait, en niet bij het root OS kan komen.

Mijn persoonlijke visie is dat packages op de lange termijn (5jaar) niet meer ontwikkeld zullen worden, een Docker image bouw je in een avondje. Blijft toch vaak hobby en hobby kan je slechts uitvoeren in tijdsfactor N.

• AgeOfPanic
quote:
wopper schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:38:
[...]

Eigenlijk wel gelukkig, want het is gestopt met functioneren toen DSM meer security begon af te dwingen voor 3th party packages. Voor mij DE reden geweest om een Docker waardige NAS te kopen, zodat elke dienst in een eigen "container" draait, en niet bij het root OS kan komen.

Mijn persoonlijke visie is dat packages op de lange termijn (5jaar) niet meer ontwikkeld zullen worden, een Docker image bouw je in een avondje. Blijft toch vaak hobby en hobby kan je slechts uitvoeren in tijdsfactor N.
Ik denk dat mijn volgende NAS inderdaad Docker moet ondersteunen. Hoor er goede verhalen over. Hoop wel dat het dan net zo gebruiksvriendelijk is als nu. Neemt niet weg dat voor mijn simpele Download NAS er nu geen opties meer zijn.

• Slaapje
Goed, de vandaag aangeschafte 218play wordt ingeruild voor een plus versie zodat docker werkt. Morgen maar weer opnieuw starten.

To dare is to do

• Kratjebier83
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 12-08 20:01
quote:
AgeOfPanic schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Syno toegevoegd inderdaad. Via 3rd party is Sabnzb oid niet beschikbaar voor de Play. Schijnt te maken te hebben met de processor zo te lezen. Couch potato en Sickbeard zijn wel beschikbaar, maar daar heb je dan niets aan.

Dus de vraag is of ik met de 218+ wel Sab en spotweb kan draaien via de 3rd party packages en 90 euro bij betaal of moet wachten tot ze beschikbaar komen voor de Play?

Goed om te weten is dat ik totaal geen hobbyist ben....

• TKroon
  • Niet online
quote:
Slaapje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:29:
Goed, de vandaag aangeschafte 218play wordt ingeruild voor een plus versie zodat docker werkt. Morgen maar weer opnieuw starten.
Ik wilde nog voorstellen om te proberen om het pakket van de 218+ te installeren, maar zo kan het ook ;) !

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:57
quote:
MeNTaL_TO schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:12:
[...]
Heb je misschien al gevonden wat het issue kan zijn? Ik had hetzelfde en heb de backupjob maar verwijderd en opnieuw laten backupen.
Zelfde provider en ook encrypted, had overigens ook een probleem op hetzelfde moment naar Amazon, alleen die kon ik na een repair weer gebruiken, volgens mij had ik het probleem na een upgrade van mijn synology.
Nee ik heb nog niet kunnen vinden waar het aan ligt. Bij mij was het ook na een update :?

• Slaapje
quote:
TKroon schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:43:
[...]

Ik wilde nog voorstellen om te proberen om het pakket van de 218+ te installeren, maar zo kan het ook ;) !
Die had ik ook al getest, maar werkte ook niet. Wat ik er over las is dat de kans groot is dat Docker niet gaat komen voor de play, tevens werken de meeste packages niet. Dan maar wat meer uitgeven. Maar dank voor t meedenken ;)

To dare is to do

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:48
@gday De meeste upgrade verhalen die ik lees, zijn gebaseerd op 1600Mhz.

Hoewel 416 play =/= 918(+) is, beschrijft deze tweaker wel netjes wat ie gedaan heeft voor 8 GB
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1748173

Met dezelfde gedachte zou je 16 GB kunnen proberen ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• DukeBox
quote:
D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:24:
@gday De meeste upgrade verhalen die ik lees, zijn gebaseerd op 1600Mhz.
Heb zelf een DS1517+ met 16GB en heb daar ook expliciet voor DDR3L 1600MHz gekozen. Geen issues mee gehad verder.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:48
Ik dacht net: ik stuur de TS even een dm om deze tips op te nemen in de TS.

Kijkt naar de first post.. 8)7

effin, ik pas de ts aan voor de tip

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• DukeBox
quote:
;)

DDR3L gaat natuurlijk alleen op voor de modellen waar dat standaard al in zit. De anderen hebben gewoon DDR3 of DDR4 al dan niet met ECC nodig (of oudere zelfs nog DDR2).

Op de compatibility list kan je vrij goed zien welk type geheugen er in gaat. Zolang het bij dezelfde snelheid blijft Ún type (lees: voltage) heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

• CollisionNL
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-09 23:10
Hallo allemaal,

Vraag:

Ik heb een Syno DS416Play, waar ik vanaf het begin 2 x 2tb WD red in heb geplaatst.

Gekozen voor SHR zodat ik later extra schijven kan toevoegen.

Ondertussen is het volume vol en heb ik een 3e 2tb WD red toegevoegd aan mijn NAS.

NAS uitgezet -> 3e schijf er in -> NAS opgestart: hij ziet de schijf in de storagemanager.
2x SMART laten lopen en de schijf doet het prima.

Toen ik de schijf aan het volume wilde toevoegen (Volume - manage - Expand the volume by adding hard disks) was deze optie niet beschikbaar (lichtgrijs).

Wel kon ik hem toevoegen aan de Disk Group, dit gedaan en na behoorlijk wat uren is de schijf beschikbaar in de Disk Group.

Helaas kan ik hem nu nog steeds niet toevoegen aan mijn volume...

Iemand een idee hoe ik dit oplos?

Ik heb totaal 1 Disk Group SHR met daar in 1 volume (SHR btrfs).

• sOid
quote:
CollisionNL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:58:
Hallo allemaal,

Vraag:

Ik heb een Syno DS416Play, waar ik vanaf het begin 2 x 2tb WD red in heb geplaatst.

Gekozen voor SHR zodat ik later extra schijven kan toevoegen.

Ondertussen is het volume vol en heb ik een 3e 2tb WD red toegevoegd aan mijn NAS.

NAS uitgezet -> 3e schijf er in -> NAS opgestart: hij ziet de schijf in de storagemanager.
2x SMART laten lopen en de schijf doet het prima.

Toen ik de schijf aan het volume wilde toevoegen (Volume - manage - Expand the volume by adding hard disks) was deze optie niet beschikbaar (lichtgrijs).

Wel kon ik hem toevoegen aan de Disk Group, dit gedaan en na behoorlijk wat uren is de schijf beschikbaar in de Disk Group.

Helaas kan ik hem nu nog steeds niet toevoegen aan mijn volume...

Iemand een idee hoe ik dit oplos?

Ik heb totaal 1 Disk Group SHR met daar in 1 volume (SHR btrfs).
Volgens mij heb je bij stap 6 hier iets fout gedaan: https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

• CollisionNL
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-09 23:10
@sOid Dat eerst geprobeerd maar helaas had dat geen succes.

• virtua69
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-09 09:52
quote:
Kratjebier83 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:28:
[...]
Voor spotweb heb je geen package nodig,als je de map van spotweb in de webmap plaats zou het ook kunnen,moet je wel de map hebben natuurlijk maar da's te vinden op google

Syno toegevoegd inderdaad. Via 3rd party is Sabnzb oid niet beschikbaar voor de Play. Schijnt te maken te hebben met de processor zo te lezen. Couch potato en Sickbeard zijn wel beschikbaar, maar daar heb je dan niets aan.

Dus de vraag is of ik met de 218+ wel Sab en spotweb kan draaien via de 3rd party packages en 90 euro bij betaal of moet wachten tot ze beschikbaar komen voor de Play?

Goed om te weten is dat ik totaal geen hobbyist ben....

• ComTech
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:46
Heb ik vandaag netjes mijn DS216+II afgesloten omdat ik de stroom eraf moest hebben (stopcontacten aanleggen) start hij nooit meer op.
De status led flitst 1 seconden op fan blaast hard om daarna zacht de gaan blazen en dat is alles.
Andere schijf erin om te proberen hetzelfde.
Geen schijven erin ook niks.
Rondje Google zie ik dat het wel vaker gebeurd helaas.
M'n 2e Synology die stuk gaat.
Gelukkig binnen garantietermijn maar toch.
Wat kan ik het beste doen trouwens ?
Synology support of gewoon naar de winkel terug waar ik hem gekocht heb?

| Oneplus6 128Gb Mirror Black |

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Ik merk dat mijn opslagruimte met ongeveer 1 TB per jaar toeneemt.

* Huidige opstelling bestaat uit een DS216+II
* En 2x WD RED 6 TB in SHR

Overwegingen:

1) 2 x WD RED 10 TB aanschaffen ( 333,- per stuk) en de huidige schijven vervangen/verkopen.
2) (Tweedehands) 4 bay NAS halen en uitbreiden met 2 X WD RED 6 TB in RAID 5.

Wat zouden jullie doen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:00
quote:
Unidentified schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:35:

Overwegingen:

1) 2 x WD RED 10 TB aanschaffen ( 333,- per stuk) en de huidige schijven vervangen/verkopen.

Wat zouden jullie doen?
Hou er wel rekening mee dat een SHR volume niet zomaar of met behoud van data kan worden omgezet naar RAID-5. Je zou uiteraard wel je huidige SHR volume met twee disks kunnen uitbreiden. Met SHR kun je ook twee 10GB disks bijplaatsen (uitgaande van een 4 bay unit) om te komen tot 22TB aan bruikbare opslagruimte. Zie de Synology RAID calc tool voor andere opties: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Oeps, foute post

Tommie12 wijzigde deze reactie 13-02-2018 22:01 (97%)

edit: was reactie op Tommie. Betrof een vraag of de ds216 snel genoeg was voor streaming van films, en of hij de 216 via usb op zijn time capsule kon aansluiten.

ds216 is meer dan snel genoeg voor wat jij wilt doen.
Met de usb-poort aan je time capsule gaat niet lukken. Je kan de opslagruimte alleen benaderen via het netwerk.

Je kan echter een diskstation op laten treden als time machine server. Dan heb je je time capsule niet meer nodig. https://www.synology.com/...ogy_NAS_with_Time_Machine

job wijzigde deze reactie 13-02-2018 22:14 (38%)

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:38
quote:

Overwegingen:

Wat zouden jullie doen?
2x 10TB aanschaffen en tegen de tijd dat je dat vol hebt pas een andere nas met meer bays.

Waarom? De nas die je nu hebt is nog niet heel oud en voldoet blijkbaar aan je wensen voor nu. Je hebt dan maar het energieverbruik van 2 schijven en zou dus volgens je eigen theorie nog 3-4 jaar vooruit kunnen met de extra opslag die 2x 10 je geeft. Mocht je opslaghonger in de toekomst nog toenemen, kun je m alsnog vervangen.

• dimmak
  • Laatst online: 10:50
Kun je tegenwoordig op elke Synology werken met Docker?

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:50
Vraag: ik krijg nu bijna elk half uur een Improper shutdown op mijn DS412+ die nu een jaar of vier oud is. Ding hangt samen met de nieuwe DS918+ aan dezelfde UPS en de DS918+ geeft geen krimp. 230v problemen lijken dus niet de oorzaak.

Zou dit de voeding kunnen zijn? Zo ja, hoe regel ik een nieuwe?

Robert Elsinga =8-) | IT consultant, scoutsleiding, zendamateur (PC5E) | www.elsinga.net/robert

• gastje01
quote:
elsinga schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:20:
Vraag: ik krijg nu bijna elk half uur een Improper shutdown op mijn DS412+ die nu een jaar of vier oud is. Ding hangt samen met de nieuwe DS918+ aan dezelfde UPS en de DS918+ geeft geen krimp. 230v problemen lijken dus niet de oorzaak.

Zou dit de voeding kunnen zijn? Zo ja, hoe regel ik een nieuwe?
Dit zou kunnen. Is dit die standaard 65W adapter van Synology zelf? Deze kun je gewoon nieuw bestellen. Leen er anders een van iemand om te testen, dan weet je of daar het probleem zit. Al je schijven zijn nog in orde?

• DukeBox
quote:
Das fijn, kan je bij vervanging steeds kleinere HDD's nemen _/-\o_

Neem aan dat je ruimte afneemt of data toeneemt ;)
Wat voor jou de beste optie is is toch een persoonlijk iets. Kosten technisch gezien zou een upgrade naar 4(of 5) bay het meest interessant zijn. I.p.v. 2x6TB erbij kan je ook eerst beginnen met 1x6TB erbij, daarmee verdubbel je al meteen je ruimte en kan je volgens je eigen berekening 6 jaar mee doen.

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:50
quote:
gastje01 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:38:
[...]

Dit zou kunnen. Is dit die standaard 65W adapter van Synology zelf? Deze kun je gewoon nieuw bestellen. Leen er anders een van iemand om te testen, dan weet je of daar het probleem zit. Al je schijven zijn nog in orde?
Dit is de meegeleverde adapter. Ik kan wel even testen met mijn DS918+ adapter, maar daar draait vrij veel op en ik breng die liever niet down hiervoor. En de DS415play is inmiddels verkocht.

De schijven kwamen hierna overigens netjes door de pariteitscontrole, dus dat scheelt. Aan de andere kant... het is de lokale backup NAS, dus ik raak niks kwijt als de boel crasht. :)

Robert Elsinga =8-) | IT consultant, scoutsleiding, zendamateur (PC5E) | www.elsinga.net/robert

• m2dekker
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13:07
quote:
dimmak schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:12:
Kun je tegenwoordig op elke Synology werken met Docker?
Nee dit kan niet.

Voor ondersteunde modellen kun je kijken bij de Docker pagina van Synology

m2dekker wijzigde deze reactie 14-02-2018 12:31 (0%)
Reden: typo

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

• dimmak
  • Laatst online: 10:50
quote:
m2dekker schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:30:
[...]

Nee dit kan niet.

Thanks!

• gastje01
quote:
m2dekker schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:30:
[...]

Nee dit kan niet.

Volgens mij kun je m wel installeren zodra je een Intel CPU hebt toch? Dat ze t niet officieel ondersteunen is een ander verhaal :P

• sOid
quote:
Met de sidenote dat het ook prima werkt op een DS418Play (64-bits package van de 918+ gebruiken).

• Slaapje
quote:
sOid schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:19:
[...]

Met de sidenote dat het ook prima werkt op een DS418Play (64-bits package van de 918+ gebruiken).
En een extra side note dat dit dus niet geldt voor de 218 play, daar ben ik jammer genoeg achter gekomen.

To dare is to do

• rjn27
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:48
Hoi allemaal ben sinds kort eigenaar van een DS118. Ben er super blij mee.
Ik gebruik de Synology apps DS Video en DS Photo. Dat gaat nu via quickconnect ik heb geen poorten geforward in mijn router. Nu heb ik gelezen dat als ik de poorten forward dat hij dan sneller word ik heb dat getest dat is ook zo. (de poorten staan niet op standaard 5000 en 5001).
Is dit veilig te doen of niet? Moet ik speciale regels in mijn firewall opnemen.
Heeft iemand wat tips?

• sOid
quote:
rjn27 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:05:
Hoi allemaal ben sinds kort eigenaar van een DS118. Ben er super blij mee.
Ik gebruik de Synology apps DS Video en DS Photo. Dat gaat nu via quickconnect ik heb geen poorten geforward in mijn router. Nu heb ik gelezen dat als ik de poorten forward dat hij dan sneller word ik heb dat getest dat is ook zo. (de poorten staan niet op standaard 5000 en 5001).
Is dit veilig te doen of niet? Moet ik speciale regels in mijn firewall opnemen.
Heeft iemand wat tips?
Gebruik je DS Photo en DS Video in je lokale netwerk? Dan hoef je geen quickconnect te gebruiken hoor. En hoef je ook niet met port-fowards te pielen. Gewoon http://ipadresvanjesynology:poortvandsvideo

(Het is trouwens wel verstandig om uit veiligheidsoverwegingen de standaardpoorten voor het benaderen van je Syno te veranderen)

• rjn27
quote:
sOid schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:37:
[...]

Gebruik je DS Photo en DS Video in je lokale netwerk? Dan hoef je geen quickconnect te gebruiken hoor. En hoef je ook niet met port-fowards te pielen. Gewoon http://ipadresvanjesynology:poortvandsvideo

(Het is trouwens wel verstandig om uit veiligheidsoverwegingen de standaardpoorten voor het benaderen van je Syno te veranderen)
De poorten zijn veranderd van 5000 en 5001 naar poorten ergens in de 40000.
Ik gebruik de synology apps ook buitenhuis.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Nu online
Ondertussen heb ik alles omgezet naar volledig https secure. Ik laat mijn DiskStation geen http meer accepteren. Een Let's Encrypt certificaat die zich periodiek automatisch vernieuwd. Helemaal prima zo. Ben nooit een fan geweest van dat quickconnect, ik vind het onveilig. Is wel handig natruulijk voor de beginners maar voor je belangrijke data wil te gewoon zeker weten dat het veilig is. Het gebruik van https is onderhand echt een must aan het worden.

• DukeBox
quote:
rjn27 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:19:
De poorten zijn veranderd van 5000 en 5001 naar poorten ergens in de 40000.
Ik gebruik de synology apps ook buitenhuis.
Zou 5000 (ook ge-remapped) niet extern gebruiken. Alleen 5001 via SSL.

• virtua69
quote:
gastje01 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:34:
[...]

2x 10TB aanschaffen en tegen de tijd dat je dat vol hebt pas een andere nas met meer bays.

Waarom? De nas die je nu hebt is nog niet heel oud en voldoet blijkbaar aan je wensen voor nu. Je hebt dan maar het energieverbruik van 2 schijven en zou dus volgens je eigen theorie nog 3-4 jaar vooruit kunnen met de extra opslag die 2x 10 je geeft. Mocht je opslaghonger in de toekomst nog toenemen, kun je m alsnog vervangen.
Je kan ook natuurlijk gewoon een externe schijf toevoegen,ik heb een hub gekocht usb3 en daarop me externe schijven,eens in de zoveel tijd koop ik er 1 bij😁werkt super

• rjn27
quote:
DukeBox schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:21:
[...]

Zou 5000 (ook ge-remapped) niet extern gebruiken. Alleen 5001 via SSL.
Dat kan maar als ik Video via HTTPS wil afspelen extern moet ik wel die port forwarden is dat dan veilig?
En DS photo gebruikt poort 443 voor HTTPS die werkt wel gewoon via quickconnect kan je die dan safe forwarden.
Kan dan net zo goed DynDNS nemen toch.

rjn27 wijzigde deze reactie 15-02-2018 00:00 (20%)

• gastje01
quote:
virtua69 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:16:
[...]

Je kan ook natuurlijk gewoon een externe schijf toevoegen,ik heb een hub gekocht usb3 en daarop me externe schijven,eens in de zoveel tijd koop ik er 1 bij😁werkt super
Dan gaat het SHR/Raid doel een beetje verloren lijkt me?

• virtua69
quote:
gastje01 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:21:
[...

Dat wel,maar puur voor opslag zoals films of zo vind ik het erg gemakkelijk

Dan gaat het SHR/Raid doel een beetje verloren lijkt me?

445033

Ik heb nu reeds 2 maal deze melding gehad:

Beste gebruiker

Het IP-adres [95.70.0.46] heeft 3 mislukte pogingen gedaan om aan te melden bij DSM die wordt uitgevoerd op DiskStation binnen 5 minuten, en werd geblokkeerd om Thu Feb 15 14:26:56 2018.

met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation

Blijkbaar een IP uit Rusland die probeert binnen te komen. Moet ik me zorgen maken en nog maatregelen treffen? Nas draait overigens achter een IP adres van Nordvpn.

• gastje01
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:12:

Beste gebruiker

Het IP-adres [95.70.0.46] heeft 3 mislukte pogingen gedaan om aan te melden bij DSM die wordt uitgevoerd op DiskStation binnen 5 minuten, en werd geblokkeerd om Thu Feb 15 14:26:56 2018.

Synology DiskStation

Blijkbaar een IP uit Rusland die probeert binnen te komen. Moet ik me zorgen maken en nog maatregelen treffen? Nas draait overigens achter een IP adres van Nordvpn.
Dat komt hier wel vaker voor. Wat je kunt doen:

- Gebruik niet de standaard poorten
- Gebruik alleen SSL
- Blokkeer in je firewall landen waar je geen verkeer van verwacht
- Stel automatisch blokkeren agressiever in (Ik heb geen verloop tijd en 2 pogingen binnen 3 dagen)

• wvkreg
quote:
gastje01 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:33:
[...]

- Gebruik alleen SSL
- Stel automatisch blokkeren agressiever in (Ik heb geen verloop tijd en 2 pogingen binnen 3 dagen)

Hoe?

• wvkreg
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:12:

Beste gebruiker

Synology DiskStation

Zelfde melding en IP hier trouwens...

Frappant!

wvkreg wijzigde deze reactie 15-02-2018 17:41 (6%)

• gastje01
quote:
wvkreg schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:40:
[...]

Hoe?
Ik ga er van uit dat je de firewall aan hebt staan, anders kun je die in hetzelfde scherm inschakelen.

Configuratiescherm -> Beveiliging -> Firewall -> regels bewerken
Kies voor je netwerkinterface die verbonden is met je internet (LAN1 / Bond1, wat het bij jou ook is)

Kies voor "indien niet aan regels wordt voldaan: Toegang weigeren.

Vervolgens klik je op maken.

Bij Bron IP kies je voor locatie, hier selecteer je de landen van waar je toegang wilt. Kies voor toestaan en klaar ben je.

gastje01 wijzigde deze reactie 15-02-2018 17:46 (8%)

• wvkreg
quote:
gastje01 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:45:
[...]

Ik ga er van uit dat je de firewall aan hebt staan, anders kun je die in hetzelfde scherm inschakelen.

Kies voor je netwerkinterface die verbonden is met je internet (LAN1 / Bond1, wat het bij jou ook is)

Bij Bron IP kies je voor locatie, hier selecteer je de landen van waar je toegang wilt. Kies voor toestaan en klaar ben je.
Ja, dat kan. Wel wat risky als je IP niet goed match of als je net in een verkeerd land zit op vakantie of werk :)

• FrankHe
  • Nu online
quote:
[...]

- Gebruik alleen SSL
Het gebeurt inderdaad regelmatig dat er geprobeerd wordt om in te loggen. Doorgaans is het geen persoon maar een scriptje / robot die wat standaard gebruikersnamen en wachtwoorden probeert. Gebruik geen accounts als root, admin, administrator of guest. Dat zijn in mijn ervaring vrijwel uitsluitend de logins die worden geprobeerd. Is je login bijvoorbeeld Alexander dan is er een grote kans dat dit nooit wordt geraden. Als je dan ook nog eens een beetje lang en niet herleidbaar wachtwoord hebt dan zit je helemaal goed en zijn die login pogingen eigenlijk ongevaarlijk. Een agressievere instelling is naar mijn mening niet nodig.

Ik heb mijn auto block ingesteld op 5 pogingen in 5 minuten met een unblock na 1 dag (24 uur) voor mijn gevoel is dat nog steeds meer dan veilig. Ook handig als je zelf een keertje mistypt dat je niet direct na twee pogingen buiten staat. Mocht je zien dat een specifiek IP-adres toch met enige regelmaat pogingen onderneemt dan kun je deze alsnog een permanente block geven.

Niet standaard poorten gebruiken verhoogt in beginsel de veiligheid. Maar het kan ook een schijnveiligheid zijn omdat een beetje goedgekozen poortscan toch succesvol jouw open poort kan blootleggen.

Alleen SSL toestaan helpt voor mijn gevoel totaal niet tegen deze wilde loginpogingen. Waar een beveiligde verbinding wel voor kan zorgen is dat je login en wachtwoord minder gemakkelijk uitlekken. Zorg er voor dat bij elke keer dat jezelf contact maakt je dit veilig doet.

Geo-blocking in de firewall helpt inderdaad om de veiligheid te vergroten. Het nadeel is wel dat de meeste consumenten firewalls onvoldoende capaciteit hebben om dit effectief te doen. Persoonlijk heb ik nog niet de noodzaak gevoelt om dit in te stellen.

Maak je geen illusies. Als de Amerikanen, Chinezen, IsraŰliŰrs of Russen in je NAS willen inbreken dan vinden ze vast wel een manier hoor. De script kiddies en botnets met geautomatiseerde pogingen ondernemen zijn naar mijn mening vrij ongevaarlijk.

• gastje01
quote:
wvkreg schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:49:
[...]
Ja, dat kan. Wel wat risky als je IP niet goed match of als je net in een verkeerd land zit op vakantie of werk :)
Voor de rest is er VPN :)

Persoonlijk heb ik alleen de hoognodige poorten open staan en geforward naar mijn Syno (80, 443 en CloudStation). De rest heb ik allemaal afgesloten en is alleen nog via VPN te bereiken. Die enkele keer dat de IP-range niet klopt en mijn CloudStation niet kan verbinden overleef ik wel. Dit is overigens nog nooit voorgekomen.
quote:
FrankHe schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:00:
[...]

Het gebeurt inderdaad regelmatig dat er geprobeerd wordt om in te loggen. Doorgaans is het geen persoon maar een scriptje / robot die wat standaard gebruikersnamen en wachtwoorden probeert. Gebruik geen accounts als root, admin, administrator of guest. Dat zijn in mijn ervaring vrijwel uitsluitend de logins die worden geprobeerd. Is je login bijvoorbeeld Alexander dan is er een grote kans dat dit nooit wordt geraden. Als je dan ook nog eens een beetje lang en niet herleidbaar wachtwoord hebt dan zit je helemaal goed en zijn die login pogingen eigenlijk ongevaarlijk. Een agressievere instelling is naar mijn mening niet nodig.

Ik heb mijn auto block ingesteld op 5 pogingen in 5 minuten met een unblock na 1 dag (24 uur) voor mijn gevoel is dat nog steeds meer dan veilig. Ook handig als je zelf een keertje mistypt dat je niet direct na twee pogingen buiten staat. Mocht je zien dat een specifiek IP-adres toch met enige regelmaat pogingen onderneemt dan kun je deze alsnog een permanente block geven.

Niet standaard poorten gebruiken verhoogt in beginsel de veiligheid. Maar het kan ook een schijnveiligheid zijn omdat een beetje goedgekozen poortscan toch succesvol jouw open poort kan blootleggen.

Alleen SSL toestaan helpt voor mijn gevoel totaal niet tegen deze wilde loginpogingen. Waar een beveiligde verbinding wel voor kan zorgen is dat je login en wachtwoord minder gemakkelijk uitlekken. Zorg er voor dat bij elke keer dat jezelf contact maakt je dit veilig doet.

Geo-blocking in de firewall helpt inderdaad om de veiligheid te vergroten. Het nadeel is wel dat de meeste consumenten firewalls onvoldoende capaciteit hebben om dit effectief te doen. Persoonlijk heb ik nog niet de noodzaak gevoelt om dit in te stellen.

Maak je geen illusies. Als de Amerikanen, Chinezen, IsraŰliŰrs of Russen in je NAS willen inbreken dan vinden ze vast wel een manier hoor. De script kiddies en botnets met geautomatiseerde pogingen ondernemen zijn naar mijn mening vrij ongevaarlijk.
Ik heb ook niet de illusie dat m'n NAS een onneembare vesting is hoor. Ik zie het een beetje als een goed slot op je fiets. Als ze willen nemen ze m toch mee, maar als die van je buurman net wat makkelijker open gaat staat die van jou er nog.

Wanneer ik per ongeluk mijn eigen IP adres blokkeer kan ik deze altijd nog deblokkeren via mijn telefoon (4G), maar sinds ik alles achter VPN verstopt heb is dit eigenlijk niet meer zo aan de orde.

gastje01 wijzigde deze reactie 15-02-2018 18:05 (68%)

445033

quote:
pietje63 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:22:
@Musicmasters Ik blokkeer dat soort IPs handmatig / definitief
Dat doet bij mij DSM al automatisch.

445033

quote:
[...]

- Gebruik alleen SSL
Ik zal er nog eens induiken. Bedankt.
quote:
gastje01 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:45:
[...]

Heeft dit ook invloed op torrents? Mijn NAS is ook mijn downloadclient,

445033 wijzigde deze reactie 15-02-2018 18:19 (44%)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
DukeBox schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:43:
[...]

Das fijn, kan je bij vervanging steeds kleinere HDD's nemen _/-\o_

Neem aan dat je ruimte afneemt of data toeneemt ;)
Wat voor jou de beste optie is is toch een persoonlijk iets. Kosten technisch gezien zou een upgrade naar 4(of 5) bay het meest interessant zijn. I.p.v. 2x6TB erbij kan je ook eerst beginnen met 1x6TB erbij, daarmee verdubbel je al meteen je ruimte en kan je volgens je eigen berekening 6 jaar mee doen.
Wist niet dat dat ook een optie was. Als ik de Synology RAID rekenmachine bekijk met 3x 6 TB in RAID 5, heb ik dus 12 TB effectieve ruimte en 6TB wordt gebruikt voor beveiliging.

Snap dan alleen niet precies hoe die 6TB, 12TB kan beveiligen als er maar 6TB aan beschikbare ruimte is.

Heb tot nu toe altijd 2 HDD's met dezelfde opslag capaciteit gehad, om er wekelijks een kopie van te maken met Hyper Backup.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Unidentified in een raid 5 array (of SHR) kan een van de HDD's kapot gaan; van de 3 in jou geval zou er 1 kapot kunnen gaan zonder dat je dataverlies. Systeem verdeeld dus data van 3 hdd's op 2 hdd's.

Stel dat een schijf kapot loopt, je vervang deze en het volume wordt hersteld (rebuild), is er een kans dat tijdens het herstellen een andere hdd kapot loopt.... dan ben je dus de pineut.
Omdat HDD's steeds groter worden, loopt ook de hersteltijd van een array flink op ; er is dus een risico dat tijden het rebuilden een 2e HDD kapot gaat. Tijdens het herstellen worden de HDD's namelijk zeer zwaar belast....

Heb zelf om die reden recent voor een SHR2 (raid 6) volume gekozen; hierbij mogen 2 HDD's kapot gaan voordat je data kwijt bent. Het is helaas wel een dure oplossing; je heb nog een extra HDD nodig en een NAS waar deze in past.....

i7 4790k @ 4,6Ghz | Asus VII HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 16G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• DukeBox
quote:
Unidentified schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:51:
Snap dan alleen niet precies hoe die 6TB, 12TB kan beveiligen als er maar 6TB aan beschikbare ruimte is.
Plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden:

http://blog.iweb.com/en/wp-content/uploads/2010/05/RAID_5.png

Per stripe heb je dus een parity bit.
Valt een disk uit dan moet je opnieuw de parity bit berekenen ˇf middels de parity de ontbrekende data bit.

DukeBox wijzigde deze reactie 15-02-2018 19:32 (17%)

• FrankHe
  • Nu online
RAID 5 is een hele mooie economische manier om veel opslag te verkrijgen voor relatief weinig geld. Het single parity concept wordt echter ondertussen wel als een potentieel probleem aangemerkt. Gezien de grotere datadichtheid, meer bitjes per oppervlakte, is er een grotere kans dat er een dubbele fout optreed. Dat is ook de reden dat het double parity concept is ge´ntroduceerd met als implementatie RAID 6 of in het geval van Synology SHR-2.

Nu zal het voor de gemiddelde hobbyist geen grote ramp zijn als een array degraded raakt om vervolgens alsnog te crashen doordat er unrecoverable errors optreden. Dan ben je voor een tijdje offline, koop een stel nieuwe schijven, je bouwt een nieuwe array en doet een restore van de backup.

In een meer professionele omgeving is iedere vorm van downtime natuurlijk uitermate onwenselijk. Als dat je toepassingsgebied is dan is het verstandig om te kiezen voor een array met double parity. Dat is minder economisch dan single parity. Met double parity 'verlies' je twee schijven in plaats van eentje. Maar daarvoor koop je wel een stukje extra zekerheid / verzekering voor meer gegarandeerde uptime.

Voor mensen die denken dat RAID een backup is, dat is het niet. Een RAID set kan instorten, met of zonder goede reden. Het maken van backups is zeer relevant. En om het verhaal af te maken, 'ÚÚn backup is geen backup'. Zorg ervoor dat je data ten minste op twee extra plekken staat en het liefst een heel stuk verderop zoals het andere eind van de stad of aan de andere kant van het land. Dan zit je als het goed is veilig.

FrankHe wijzigde deze reactie 15-02-2018 20:49 (1%)
Reden: SHR-2 toegevoegd

• DukeBox
quote:
FrankHe schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:46:
Gezien de grotere datadichtheid, meer bitjes per oppervlakte, is er een grotere kans dat er een dubbele fout optreed
Dat is niet Úcht de reden, fouten lost je file system op. Het grootste probleem is de rebuild tijden, deze zijn zo lang Ún het is ook een moment dat HDD's meer gestressed worden dan normaal. De kans dat er dan nog een uitvalt is veel groter.

Hoe dan ook is RAID6 pas echt interesant bij grote array's (>5HDD's) en meer bedoeld voor beschikbaarheid (en zoals je gelukkig zelf al zegt, niet voor backup). Ik zou nog eerder op een basic/jbod/raid0 draaien mÚt een goede backup dan RAID6 zonder.

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Ook hier IP 95.70.0.46 geblokkeerd haha, lijkt wel alsof ze het hele internet scannen op Synology poorten.

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone 8 Plus 64GB

Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True