[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FlorisVN schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Ja hoor er is in het verleden SynoLocker geweest..
nieuws: SynoLocker-ransomware geeft 5500 slachtoffers deadline

een Sync met Stack is ook niet voldoende om Ransomware tegentegaan btw..
bijv. Duplicati met versie beheer naar Stack backuppen is al een heel stuk beter !
Gisteren Duplicati geconfigureerd en vannacht wat backups laten draaien. Lijkt het prima te doen!

Maar het staat nu dus versleuteld op Stack. Wat zou er gebeuren als m'n Synology kapot gaat en ik de backup moet downloaden naar een andere schijf/NAS? De configuratie/database van Duplicati ben ik dan ook kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:08
BlazeMuis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:34:
Ook hier IP 95.70.0.46 geblokkeerd haha, lijkt wel alsof ze het hele internet scannen op Synology poorten.

[afbeelding]
IP address [95.70.0.46] of nas has been blocked by DSM

Denk dat je gelijk hebt...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:47

pietje63

RTFM

wvkreg schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:40:
[...]

Zelfde melding en IP hier trouwens...

[afbeelding]

Frappant!
Hier ook

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 13:58
Hebben jullie allemaal een synology.me adres(of andere ddns variant)? Of is het willekeurig op IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 15:10
gastje01 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:43:
Hebben jullie allemaal een synology.me adres(of andere ddns variant)? Of is het willekeurig op IP?
Ik gebruik geen Synology quickconnect of ddns, eigen domein met SSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op mijn ouders NAS met zo'n quickconnect en mijn eigen nas achter een eigen domein en niet standaard poort geen blokkades of uberhaupt pogingen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 23:38
Eigen domein met Let's Encrypt certificiaat. Een subdomein die via reverse proxy naar mijn DSM (standaard poort) verwijst. Komt daardoor gewoon op poort 80/443 binnen. Ik heb geen firewall draaien op de NAS en zie nooit vreemde inlogpogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 12:15
Devian schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:53:
[...]

IP address [95.70.0.46] of nas has been blocked by DSM

Denk dat je gelijk hebt...
Komt bij mij niet eens door de GEO-locatie heen, heb alleen Nederland, Duitsland en België toegankelijk.
IP is afkomstig uit Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
.Me inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 08:16
ik heb van mijn isp een vaste IP adres. Dus DNS A record naar mijn NAS en zo kom ik op mijn NAS systemen zowel intern als extern. Ik gebruik geen quickconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 22:57

gday

TENACIOUS D TIME!!!

De meesten hier hebben hun Synology dus direct bereikbaar vanaf de buitenwereld? Ik heb zelf een VPN-server draaien op m’n gateway, een UniFi USG Pro. Ik moet daarmee verbinden om bij de NAS te kunnen. Verder heb ik niks open staan.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 09:30

elsinga

=8-)

Ik draai er websites op, dus dan is zonder VPN kunnen verbinden wel makkelijk. ;) De rest is allemaal via reverse proxy.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 14:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik overweeg om van een DS213J over te gaan stappen naar een DS218+. Is er volgens jullie nog een goed moment in het jaar om een Synology aan te schaffen? De Mediamarkt btw dagen zijn net geweest maar daar is Synology meestal uitgesloten. Bestaan er winkels die wel eens met de prijzen van Synology stunten?
De prijs is vaak verder vrij constant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-10 16:04
Mr_gadget schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:33:
Ik overweeg om van een DS213J over te gaan stappen naar een DS218+. Is er volgens jullie nog een goed moment in het jaar om een Synology aan te schaffen? De Mediamarkt btw dagen zijn net geweest maar daar is Synology meestal uitgesloten. Bestaan er winkels die wel eens met de prijzen van Synology stunten?
De prijs is vaak verder vrij constant.
Trek je conclusie: :+

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=1029235&deliveryCountry=NL

DS216+

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 17-02-2018 19:00 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zit te kijken of een Azure cloud storage een geschikt iets is om een hyperbackup naartoe te zetten, 1x per week een backup van alle persoonlijke data.
Iemand hier ervaring mee, of is er wellicht een beter alternatief? Ik zie bijvoorbeeld ook S3 en Amazon er tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-10 17:02
Sinds enige dagen heb ik een Synology NAS gekocht. Hiermee wil ik onder andere gebruik maken van de PXE (Hiren's BootCD en o.a. Windows images) functionaliteit, dit in combinatie met een Unifi USG.

Hier staat enige uitleg hoe dit is te configureren, echter is dit voor een oudere versie van DSM,

In de ingebouwde help functie is het volgende te lezen.
  1. Make sure you have selected Enable TFTP service (at Control Panel > File Services > TFTP).
  2. Select a folder that hosts the boot loader file as the TFTP root folder.
  3. Make sure at least one DHCP subnet is enabled (at Control Panel > DHCP Server > Network Interface).
  4. Go to Control Panel > DHCP Server > PXE.
  5. Select Enable PXE (Pre-boot Execution Environment).
  6. Select Local TFTP server and select the boot loader file.
  7. Click Apply to save the settings.
Maak je op deze manier geen tweede DHCP server aan wat eigenlijk niet wenselijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 23:09
nielsn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:31:
Maak je op deze manier geen tweede DHCP server aan wat eigenlijk niet wenselijk is?
Per interface kan je een DHCP server opzetten op synology.. wat bedoel je met een 2e ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21
nielsn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:31:
Als je er al 1 hebt draaien op je usg, ja dan wel.

Je kan prima de dhcp-server op je usg uitzetten en die op de syno aan.
ander oplossing is op de usg instellen dat je gebruik wilt maken van pxe en dat de tftp server op een ander ipadres draait. Als dat niet in de controller kan (bij dhcp opties) dan moet je op de commandline aan de slag.

[ Voor 61% gewijzigd door job op 19-02-2018 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
job schreef op maandag 19 februari 2018 @ 00:36:
[...]
Als je er al 1 hebt draaien op je usg, ja dan wel.

Je kan prima de dhcp-server op je usg uitzetten en die op de syno aan.
ander oplossing is op de usg instellen dat je gebruik wilt maken van pxe en dat de tftp server op een ander ipadres draait. Als dat niet in de controller kan (bij dhcp opties) dan moet je op de commandline aan de slag.
Op de controller heb ik een DHCP range van 192.168.1.21 tot en met 192.168.1.200, verder verwijs ik de DHCP TFTP Server naar 192.168.1.5 wat mijn NAS is.

Via File Services en het tabblad TFTP heb ik deze service aangezet en verwijs ik naar de een aangemaakte PXE map.

Via DHCP Server en het tabblad Network Interface heb ik een DHCP server aangemaakt met een range van 192.168.1.201 tot en met 192.168.1.254, 255.255.255.0 en als gateway verwijs ik naar mijn USG.
Via het tabblad PXE heb ik "Enable PXE" aangevinkt en verwijs ik naar pxelinux.0. (Dit volgens deze handleiding)

Als het goed is zou ik een IP moeten krijgen vanaf 192.168.1.201, echter is dit niet het geval. Maak ik hier een denkfout of staat er gewoon een instelling verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:05
Shanquish schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:31:
Ik zit te kijken of een Azure cloud storage een geschikt iets is om een hyperbackup naartoe te zetten, 1x per week een backup van alle persoonlijke data.
Iemand hier ervaring mee, of is er wellicht een beter alternatief? Ik zie bijvoorbeeld ook S3 en Amazon er tussen staan.
Synology eigen C2 cloud is denk voordeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Het komt er eigenlijk op neer dat ik het volgende wil kunnen draaien via PXE:
  • Ultimate Boot CD
  • Windows 10 installer
  • Hiren's BootCD
  • Parted Magic
Via welke bootloader maakt me niet uit. Heb al een aantal voorbeelden bekeken en uitgeprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Welke bootloader gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 14:23
nu een uur te google, ook maar ff hier.
Ban van het weekend van een asus router naar een TPlink gegaan.
Heb nu alleen deze tekst en heb dus geen optie voor externe zaken, zoals transmission of sabnzb.

The error says: "DNS name resolution is currently abnormal. Please make sure your DNS server is able to resolve public domain names."

het zal ongetwijfeld in de router zitten, aber who dann?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Videopac

Rommelt wat aan.

Martinus schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:20:
nu een uur te google, ook maar ff hier.
Ban van het weekend van een asus router naar een TPlink gegaan.
Heb nu alleen deze tekst en heb dus geen optie voor externe zaken, zoals transmission of sabnzb.

The error says: "DNS name resolution is currently abnormal. Please make sure your DNS server is able to resolve public domain names."

het zal ongetwijfeld in de router zitten, aber who dann?
Als je bij een provider zit die je geen vast IP-adres geeft krijg je waarschijnlijk een IP-adres o.b.v. het MAC-adres van je router. Je gebruikt nu een andere router met een ander MAC-adres en hebt waarschijnlijk een ander IP-adres gekregen.

Edit: waar krijg je die DNS melding?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 08-10 14:23
Videopac schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:30:
[...]

Als je bij een provider zit die je geen vast IP-adres geeft krijg je waarschijnlijk een IP-adres o.b.v. het MAC-adres van je router. Je gebruikt nu een andere router met een ander MAC-adres en hebt waarschijnlijk een ander IP-adres gekregen.

Edit: waar krijg je die DNS melding?
bij configure router --> connectivity--> external connection --> setup router.
Heb nu naar invoeren van de DNS uit de router (handmatig) wel contact. Echter nu kan ik nog steeds geen transmission oid doen.
Kan de syno alleen via de synology assistant vinden niet via intypen van hetzelfde webadres.

*sync met onedrive en Stack gaan wel goed, vind hem ook in het windows netwerk...

[ Voor 5% gewijzigd door Martinus op 19-02-2018 14:02 ]

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik heb een issue waar ik maar geen oplossing op kan vinden... Het gaat om het casten van series en films naar de chromecast.

De situatie: ik kan wél series casten naar de chromecast, maar géén films. Bij films blijft het scherm eeuwig laden en gebeurt er niets (ook geen tijdsindicatie komt in beeld, het blijft op --/-- staan).

Geprobeerd o.a.; reboot, multimediaserver herstarten in DSM, andere app geprobeerd (gebruik DS video, maar ook Infuse, bij Infuse krijg ik hetzelfde probleem), Apple TV geprobeerd: daar werkt het wel allemaal (via Infuse én DS Video). Daarnaast een andere chromecast geprobeerd, maar dit had ook geen succes.

Nu snap ik niet waar het probleem nu in kan zitten..

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
Ik heb een Synology Ds216j. Het lukte me voorheen om videos te streamen (720p), maar ik heb vandaag een DSM update gedaan en sindsdien haperen 720p videos.

Het kan natuurlijk toeval zijn, en het zou bijvoorbeeld kunnen dat de Wifi (even) zwakker is geworden (Synology zit uiteraard wel aan een netwerkkabel).

Komt het door de update of door afname kracht wifi? Zou het helpen om de NAS direct met een USB kabel op de tv aan te sluiten? Is een gewone USB kabel dan voldoende of moet ik een USB data-kabel hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
brambello schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:10:
Ik heb een Synology Ds216j. Het lukte me voorheen om videos te streamen (720p), maar ik heb vandaag een DSM update gedaan en sindsdien haperen 720p videos.

Het kan natuurlijk toeval zijn, en het zou bijvoorbeeld kunnen dat de Wifi (even) zwakker is geworden (Synology zit uiteraard wel aan een netwerkkabel).

Komt het door de update of door afname kracht wifi? Zou het helpen om de NAS direct met een USB kabel op de tv aan te sluiten? Is een gewone USB kabel dan voldoende of moet ik een USB data-kabel hebben?
Ik zou idd even kijken of het werkt om hem bekabeld aan te sluiten.
Bedoel je met streamen dat je NAS alleen de data streamt, of ook de transcoding doet?
In het eerste geval kan ik me bijna niet voorstellen dat het aan de NAS ligt en zou ik je wifi even testen.
Je kunt altijd een speedtestje uitvoeren met je telefoon naast de TV.

Test sowieso met een video waarvan het eerder wel werkte. (Misschien is het dit keer een 720p film met een hogere bitrate dan normaal... :/)

Wat je ook kunt testen is in DSM even in Resource Monitor --> Task Manager kijken of je CPU load niet naar de 50% of 100% schiet voor dat proces. In dat geval is je NAS wss de limiterende factor.

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 19-02-2018 20:41 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 10:50
DukeBox schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:36:
[...]

Heeft dat bestand wel execute rechten ? Probeer het anders eerst gewoon eens vanuit de cli (ssh) om evt. foutmeldingen te zien.
Het script werkt bij mij ook niet. Ik krijg dezelfde foutmelding als @Phusebox kreeg per mail. Hoe controleer ik of het bestand execute rechten heeft? Als ik op de "Eigenschappen" druk zie ik geen 1 machtiging staan.

Nog even opnieuw het script wat ik gebruik (staat ingesteld op 1x per nacht):
code:
1
find /volume1/homes/[username]/music/ -type f -mtime -1 -exec synoindex -a {} \;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 16:10
nino_070 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:16:
[...]

Het script werkt bij mij ook niet. Ik krijg dezelfde foutmelding als @Phusebox kreeg per mail. Hoe controleer ik of het bestand execute rechten heeft? Als ik op de "Eigenschappen" druk zie ik geen 1 machtiging staan.

code:
1
find /volume1/homes/[username]/music/ -type f -mtime -1 -exec synoindex -a {} \;
Heb je een user met de juiste rechten gebruikt?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Phusebox schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Heb je een user met de juiste rechten gebruikt?
Ik heb met een admin account het script in de Task planner ingesteld ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
nielsn schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:13:
[...]

Op de controller heb ik een DHCP range van 192.168.1.21 tot en met 192.168.1.200, verder verwijs ik de DHCP TFTP Server naar 192.168.1.5 wat mijn NAS is.

Via File Services en het tabblad TFTP heb ik deze service aangezet en verwijs ik naar de een aangemaakte PXE map.

Via DHCP Server en het tabblad Network Interface heb ik een DHCP server aangemaakt met een range van 192.168.1.201 tot en met 192.168.1.254, 255.255.255.0 en als gateway verwijs ik naar mijn USG.
Via het tabblad PXE heb ik "Enable PXE" aangevinkt en verwijs ik naar pxelinux.0. (Dit volgens deze handleiding)

Als het goed is zou ik een IP moeten krijgen vanaf 192.168.1.201, echter is dit niet het geval. Maak ik hier een denkfout of staat er gewoon een instelling verkeerd?
Je hebt nu 2 DHCP servers actief in je netwerk. Dat is in ieder geval al een afrader. Je USG kan prima de IP adressen uitdelen en aan je clients meegeven welk ip adres je tftp/pxe server heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
gastje01 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:57:
[...]

Je hebt nu 2 DHCP servers actief in je netwerk. Dat is in ieder geval al een afrader. Je USG kan prima de IP adressen uitdelen en aan je clients meegeven welk ip adres je tftp/pxe server heeft.
Dat dacht ik zelf ook. Ik heb het als volgt proberen in te stellen:
https://ibb.co/dgoL8H

Hierbij staat bij DHCP TFTP Server het IP van mijn NAS.
https://ibb.co/nf9SoH[

TFTP verwijst naar de map waar de bootloader staat.
https://ibb.co/j0fp2c

Op de laatste afbeelding is te zien dat er op de NAS alsnog een DHCP server ingericht moet worden.

[ Voor 32% gewijzigd door nielsn op 20-02-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Even tussendoor met een vraagje :)

Ik heb vannacht volume 1 repaired na het vervangen van schijf 2. Betreft synology 215 met SHR configuratie.
De NAS heeft een nachtje gedraaid en vannochtend gaf hij aan dat de ' Consistentiecontrole van Volume 1 is voltooid'. Meteen erna de melding dat het volume is repaired. Betekent dit nu dat alle data ook weer op de 2e schijf staat? Of moet dat nog gebeuren? Ik las dat je dmv 'scrubben' de data consistency kan checken maar de optie om het volume te managen is niet beschikbaar. Weet iemand hoe dit werkt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0UMSZn5.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
lampekap06 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:56:
Betreft synology 215 met SHR configuratie.

Ik las dat je dmv 'scrubben' de data consistency kan checken maar de optie om het volume te managen is niet beschikbaar. Weet iemand hoe dit werkt?
Wss omdat je geen BTRFS (maar EXT4) volume hebt.

*Iets wat met jouw model niet mogelijk is.. de DS215 bestaat volgens mij uberhaubt niet. :+)

Edit:
RAID scrubbing zou wel moeten werken met 3 of meer schijven, File system scrubbing dus uberhaubt niet.

[ Voor 58% gewijzigd door SmiGueL op 20-02-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
SmiGueL schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:44:
[...]

Ik zou idd even kijken of het werkt om hem bekabeld aan te sluiten.
Bedoel je met streamen dat je NAS alleen de data streamt, of ook de transcoding doet?
In het eerste geval kan ik me bijna niet voorstellen dat het aan de NAS ligt en zou ik je wifi even testen.
Je kunt altijd een speedtestje uitvoeren met je telefoon naast de TV.

Test sowieso met een video waarvan het eerder wel werkte. (Misschien is het dit keer een 720p film met een hogere bitrate dan normaal... :/)

Wat je ook kunt testen is in DSM even in Resource Monitor --> Task Manager kijken of je CPU load niet naar de 50% of 100% schiet voor dat proces. In dat geval is je NAS wss de limiterende factor.
Het gaat om een mkv bestand, maar het vreemde is dat ie dat eerder wel afspeelde. Ook mp4 ging moeizamer. Transcodeert ie dan of niet?

En bekabeld, moet dat met een gewone USB kabel of een data USB kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 14:33
Vraagje..

Ik heb een Synology DS215j NAS met daarin:

2x Western Digital Digital Red 6TB-3.5 WD60EFRX"

Deze draaien nu een kleine 3 jaar in Raid 1, dus 1:1 kopie.
Nu stond vanmorgen de NAS te piepen en zag ik in in DSM de melding 'Schijf 1 - systeempartitie mislukt'.

Een reboot lost het probleem niet op. Ik heb momenteel een uitgebreide SMART test lopen (gaat wel een dag duren denk ik).

Wat voor verdere stappen adviseren jullie?

alvast bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Ok, raid scrubben dus. Excuse moi voor het niet hanteren van de juiste terminologie. Maar dat lukt dus niet ivm niet beschikbaar zijn van de manage knop.

Is het logisch om aan te nemen dat beide schijven nu de data bevatten? Kan ik dit controleren via de NAS? Schijven kunnen geloof ik wel in linux gelezen worden maar dan moet ik dat uitzoeken en aansluiten etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:58:
[...]

Synology eigen C2 cloud is denk voordeliger?
inderdaad, ik blijf ver onder de 1TB hangen qua data die ik wil backuppen, dus dit gisteravond maar even in orde gemaakt.

echter bij het uitvoeren van hyperbackup om daadwerkelijk een backup uit te gaan voeren is de NAS (DS412+) sinds gisteravond 21:00 tot nu toe érg druk. NAS is heel traag en onbereikbaar op sommige momenten.
is dat normaal? ik weet niet wát ie precies aan het doen is want er is nog geen kilobyte getransfered naar C2 (staat nog niks in C2 én m'n router heeft nog geen upload verkeer voorbij zien komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Laatst online: 01:31
brambello schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:36:
[...]

Het gaat om een mkv bestand, maar het vreemde is dat ie dat eerder wel afspeelde. Ook mp4 ging moeizamer. Transcodeert ie dan of niet?

Ik denk dat hier meer mis gaat, je kan de NAS namelijk niet aansluiten aan iets met een USB kabel. Wat je wel kan doen is een UTP kabel gebruiken om hem rechtstreeks in je tv te pluggen en zo het WiFi probleem uitsluiten.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keerzijde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 23:54
Nevermind...

[ Voor 74% gewijzigd door Keerzijde op 20-02-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 13:53
Pusherman_ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:38:
Vraagje..

Deze draaien nu een kleine 3 jaar in Raid 0, dus 1:1 kopie.
Nu stond vanmorgen de NAS te piepen en zag ik in in DSM de melding 'Schijf 1 - systeempartitie mislukt'.

Een reboot lost het probleem niet op. Ik heb momenteel een uitgebreide SMART test lopen (gaat wel een dag duren denk ik).

Bedoel je niet dat je een RAID1 hebt draaien ?
RAID0 is zeer af te raden, en logisch dat hij met een crash dat het volume dan stuk is...

wel RAID0 ?
maak dan RAID1 aan, en zet je back-up terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
FlorisVN schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:09:
[...]

Bedoel je niet dat je een RAID1 hebt draaien ?
RAID0 is zeer af te raden, en logisch dat hij met een crash dat het volume dan stuk is...

wel RAID0 ?
maak dan RAID1 aan, en zet je back-up terug..
excuus, typo. Raid1, dus 1:1 kopie op elke schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:20

kraats

Ik rol

nielsn schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:46:
[...]

Dat dacht ik zelf ook. Ik heb het als volgt proberen in te stellen:
https://ibb.co/dgoL8H

Hierbij staat bij DHCP TFTP Server het IP van mijn NAS.
https://ibb.co/nf9SoH[

TFTP verwijst naar de map waar de bootloader staat.
https://ibb.co/j0fp2c

Op de laatste afbeelding is te zien dat er op de NAS alsnog een DHCP server ingericht moet worden.
waarom zou je PXE op je NAS aan willen zetten als je dat al in je USG hebt geregeld met de TFTP serververwijzing? Tenminste, ik neem aan dat je USG daarmee de hele PXE afhandeling doet. Doet 'ie dat niet, dan kun je beter de DHCP van je USG uitzetten en die van je NAS gaan gebruiken en daar PXe aanzetten.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
brambello schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:36:

Euh, ik bedoelde eigenlijk met een UTP kabel. :Y) (Dacht dat de meeste TV's die aansluiting wel hadden O-) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
SmiGueL schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:24:
[...]

Ik gok over 4 maanden.. :P

Vorige keren deden ze het volgens dit schema:

[afbeelding]

En voor zover ik kan zien kwam de eerste beta uit op:
5-10-2017

En de 2e op:
13-12-2017

Als er nog een RC tussenkomt begin februari, zou hij in april worden gereleased.

Maargoed, voor hetzelfde geld doen ze het dit jaar compleet anders. :+
Vanuit een synology ticket waarin ik iSCSI performance issues rapporteer.

The DSM 6.2 official is scheduled to be launched at the end of March. Therefore, we recommend you to use a Btrfs volume and create the Regular file-level LUNs (non-Advanced) on it for the better performance and they can be fast-cloned to our new Btrfs-LUN in DSM 6.2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Pusherman_ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:38:
Vraagje..

Deze draaien nu een kleine 3 jaar in Raid 1, dus 1:1 kopie.

Wat ik laatst heb gedaan ivm zelfde euvel van de WD40EFRX, probeer data van schijf veilig te stellen.

Haal hem uit de NAS en sluit hem aan op een PC/Laptop, draai WD Diagnostic Utilities en kijk of de short en extended tests failen. Zo ja, RMA naar WD als je nog garantie hebt. Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pusherman_
loyske schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Wat ik laatst heb gedaan ivm zelfde euvel van de WD40EFRX, probeer data van schijf veilig te stellen.

Haal hem uit de NAS en sluit hem aan op een PC/Laptop, draai WD Diagnostic Utilities en kijk of de short en extended tests failen. Zo ja, RMA naar WD als je nog garantie hebt. Succes ;)
Dank je wel. Ik had zelf dit idee inmiddels ook.

1. vanmorgen was de uitgebreide SMART (van de synology) test klaar en die gaf aan dat er geen problemen met de schijf zijn.

2. Ik ben er trouwens achter dat de schijven Synology Hybrid Raid (SHR) draaien.

3. Ik heb de mogelijkheid om dat SHR volume te herstellen, maar voordat ik dat doe wil ik eerst m'n data backuppen.

4. Daarom heb ik maar een nieuwe 6TB hdd en een nieuwe 2bay Synology besteld. Ik wilde toch al een 2e hebben die ik op een andere locatie neerzet om m'n data dubbel te backuppen.

5. Als deze morgen binnen zijn, kopieer ik die data van de 'oude' nas naar de nieuwe.

6. dan haal ik de schijf met errors uit de oude nas en hang die aan m'n PC en doe een SMART test van van WD om te kijken of er echt geen fouten op de schijf zitten.

7. Als hij goed is, dan plaats ik hem bij als 2e schijf in de nieuwe nas, als hij slecht is laat ik hem vervangen onder garantie.

8. De nieuwe nas wordt m'n hoofd nas dan thuis met 2 6TB schijven 1:1

9. De oude nas zet ik met 1x 6TB op een andere locatie en ik laat de hoofd nas dagelijks een backup maken naar deze.

Dit lijkt me de meest veilige oplossing en dan hoef ik me ook niet meer druk te maken als er een keer een schijf kapot gaat of errors gaat geven.

Zie ik nog dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
nino_070 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:16:
[...]

code:
1
Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:40
downtime schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:40:
Op mijn DS1815+ moet ik sinds een tijdje zo'n 6-7 keer op de Power knop drukken voor ie een teken van leven geeft. Eerst dacht ik aan een defecte knop maar het is zo consequent (altijd even vaak drukken) dat ik inmiddels aan een software defect denk. Of heb ik iets verkeerd geconfigureerd? Ik weet zeker dat ie dit niet altijd heeft gedaan.
Mijn DS1815+ stond dus ineens uit. Button doet niks. Nieuwe voeding, niks. Maar als ik de voeding jump met een paperclip (forceer aan) is er niks aan de hand. Was het bij jou uiteindelijk de button of toch iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
rewind. schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:48:
[...]

Mijn DS1815+ stond dus ineens uit. Button doet niks. Nieuwe voeding, niks. Maar als ik de voeding jump met een paperclip (forceer aan) is er niks aan de hand. Was het bij jou uiteindelijk de button of toch iets anders?
klinkt duidelijk dat hier sparke is van de C2000 Atom serie bug.. ?
zie info hierover :
nieuws: Synology: producten met Atom C2538-processor voldoen aan kwaliteitsst...

https://www.synology.com/...ogy_Product_Status_Update

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=127839

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:46:
Ik snap er niets van, mijn packages (althans, SickRage, CouchPotato en Auto-Sub) zijn steeds hun verbinding kwijt. Dit probleem heb ik sinds ik een VPN client gebruik op de NAS. Het vreemde is dat ik de NAS nog wel extern kan benaderen, de VPN verbinding is up en bijv. google.com kan ik pingen. Waarom doen de packages het dan niet? Na een reboot is het weer (tijdelijk) in orde...
Uiteindelijk verholpen door het OpenVPN profile weg te mikken en L2TP / IPsec te gebruiken.

Inmiddels bijna 2 weken up en geen problemen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rewind. schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:48:
[...]

Ik weet het nog steeds niet. Ben te lui geweest om er iets aan te doen. Ik zou eigenlijk even contact met Synology op moeten nemen.
FlorisVN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:04:
[...]

klinkt duidelijk dat hier sparke is van de C2000 Atom serie bug.. ?
Nope. Klinkt heel anders. Immers: Hoeveel defecte CPU's komen spontaan weer tot leven als je de voeding jumpt? Het klinkt meer als een defecte knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@downtime

Aah ok, ja idd je hebt groot gelijk !
Z.s.m even contact opnemen met Synology support !
Er is vast wel iets wat ze voor je kunnen betekenen..

Altijd top ervaring mee gehad overigens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Is er meer bekend wanneer DSM 6.2 final uitkomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 16:18
@bluecupra zie paar posts boven je ;)

eind maart dus.

Ik teken nergens meer voor

• Kenshee13
  • Laatst online: 17-02 19:59
Ik zit met een vraagje/probleempje.

Enkele dagen geleden heb ik de NAS Synology 218+ gekocht met 2x 4TB harde schijven.
Ik had hem vooral gekocht omdat deze heel goed scoorde in de reviews en omdat deze gebruiksvriendelijk zou zijn.
Omdat ik allemaal niet zo vertrouwd ben in die zaken leek mij dat een goede optie.

Nadat ik alles correct volgens de handleiding had gemonteerd en geïnstalleerd kwam ik op een probleem.
De NAS herkende beide harde schijven, maar ik kon maar op 1 schijf gegevens zetten.

Ik zou dan ook het liefst van al mijn volledige 8TB gebruiken ipv de halve 4TB.

Weet iemand hoe dit komt of hoe ik dit kan oplossen?

screenshot: https://prnt.sc/ii8d9z

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
Kenshee13 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:17:
Ik zit met een vraagje/probleempje.

Enkele dagen geleden heb ik de NAS Synology 218+ gekocht met 2x 4TB harde schijven.
Ik had hem vooral gekocht omdat deze heel goed scoorde in de reviews en omdat deze gebruiksvriendelijk zou zijn.
Omdat ik allemaal niet zo vertrouwd ben in die zaken leek mij dat een goede optie.

Nadat ik alles correct volgens de handleiding had gemonteerd en geïnstalleerd kwam ik op een probleem.
De NAS herkende beide harde schijven, maar ik kon maar op 1 schijf gegevens zetten.

Ik zou dan ook het liefst van al mijn volledige 8TB gebruiken ipv de halve 4TB.

Weet iemand hoe dit komt of hoe ik dit kan oplossen?

screenshot: https://prnt.sc/ii8d9z
Geen RAID gebruiken..
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator?hdds=4%20TB|4%20TB

[ Voor 4% gewijzigd door TheOmen op 22-02-2018 12:24 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• avec_style
  • Laatst online: 10-10 17:37
Volgens de calculator lijkt alleen Raid 0 geschikt om de volle 8TB te kunnen gebruiken.

• Kenshee13
Kan ik dat omzetten naar 2X shr? zoja hoe?

want bv dit: https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

Deze mogelijkheid kan ik niet uitvoeren omdat die opties niet selecteerbaar zijn :/

[ Voor 71% gewijzigd door Kenshee13 op 22-02-2018 13:22 ]

• Quakie
@Kenshee13 Als je de volledige 8Tb wilt heb je de volgende keuzes:

2 losse volumes van elk 4Tb, en vervolgens maak je shares aan op welk volume je wilt. Nadeel is dat je moet nadenken welke shares vol lopen en dus veel ruimte (gaan) innemen.
Er is ook een optie om JBOD (Just a Bunch Of Discs) te draaien. Dan heb je een volume maar hij vult dus eerst 4Tb voordat hij naar volgende disc gaat.. Terwijl 1 disc dus voor niks daar als je minder dan 4Tb aan data hebt.
En als laatste raid0.. Snelste variant maar met grootste risico's vd 3. Je hebt dan 1 volume van 2 discs en er wordt tegelijkertijd naar toe geschreven of gelezen. Gaat 1 disc stuk is alles weg.

• Kenshee13
Quakie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:22:
@Kenshee13 Als je de volledige 8Tb wilt heb je de volgende keuzes:

2 losse volumes van elk 4Tb, en vervolgens maak je shares aan op welk volume je wilt. Nadeel is dat je moet nadenken welke shares vol lopen en dus veel ruimte (gaan) innemen.
Er is ook een optie om JBOD (Just a Bunch Of Discs) te draaien. Dan heb je een volume maar hij vult dus eerst 4Tb voordat hij naar volgende disc gaat.. Terwijl 1 disc dus voor niks daar als je minder dan 4Tb aan data hebt.
En als laatste raid0.. Snelste variant maar met grootste risico's vd 3. Je hebt dan 1 volume van 2 discs en er wordt tegelijkertijd naar toe geschreven of gelezen. Gaat 1 disc stuk is alles weg.
Deze eerste optie lijkt mij het makkelijkste. Ik heb er ook al voor gekeken hoe ik dit moet doen maar het probleem is dat ik dit niet kan doen via het opslagbeheer. Of moet ik de 2de HD er weer uithalen ? Hoe moet ik dit juist doen? Sorry ik weet dit echt niet :(

EDIT: Of is JBOD al standaard ingesteld en kan ik dit nergens zien? Word misschien geactiveerd als de eerste schijf effectief vol is?

[ Voor 6% gewijzigd door Kenshee13 op 22-02-2018 13:31 ]

• Quakie
@Kenshee13 Je moet opnieuw beginnen omdat volume 1 goed aangemaakt moet worden....

Volume1: create volume, custom, single disc

Daarna tweede schijf erin en nieuwe volume (volume2) maken

Standaard maakt dsm een SHR1 aan.

• Kenshee13
euh dat wil zeggen schijven defragmenteren ofzo?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Kenshee13 ik begrijp niet goed wat het probleem is?

Shares kun je eenvoudig moven;
(onderstaand is voor een nieuwe share, maar via edit kun je het volume ook wijzigen van een bestaande)
https://www.synology.com/...are_create/howto571-3.png

Apps zijn wat ingewikkelder;
http://www.mcleanit.ca/bl...move-application-volumes/

Zie ook
TommyGun in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

[ Voor 25% gewijzigd door TommyGun op 22-02-2018 14:43 ]

• Kenshee13
TommyGun schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:41:
@Kenshee13 ik begrijp niet goed wat het probleem is?

Shares kun je eenvoudig moven;
(onderstaand is voor een nieuwe share, maar via edit kun je het volume ook wijzigen van een bestaande)
https://www.synology.com/...are_create/howto571-3.png

Apps zijn wat ingewikkelder;
http://www.mcleanit.ca/bl...move-application-volumes/

Zie ook
TommyGun in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Bij je screenshot staat er bij mij enkel volume 1. Nergens een volume 2 te vinden. En ik kan deze op geen enkele manier toevoegen via het "opslag beheer".

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Kenshee13 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:12:
[...]

Bij je screenshot staat er bij mij enkel volume 1. Nergens een volume 2 te vinden. En ik kan deze op geen enkele manier toevoegen via het "opslag beheer".
Vreemd, hij zou meteen zichtbaar moeten zijn bij Storage Management.

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=89539

Zit 'ie er wel goed in? :$

• Kenshee13
@TommyGun

check: screenshot: https://prnt.sc/ii8d9z

[ Voor 41% gewijzigd door Kenshee13 op 22-02-2018 15:22 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ah nu snap ik het, wat @Quakie zegt dus; je Volume 1 bevat beide disks vanwege SHR+1

Je moet dus een nieuwe Volume 1 maken (basic) waarna je hetzelfde kunt doen voor Volume 2.

Ik weet niet precies wat handig is, volgens mij;

Power off -> schijf 2 verwijderen -> booten
Je Volume 1 zal dan degraded zijn.
Power off -> de verwijderde schijf terugplaatsen -> booten
Vervolgens kun je een nieuw volume maken met die disk (Volume 2)
Alle data (shares/apps) moven van 1 naar 2
Volume 1 verwijderen en opnieuw aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:03
Je haalt een boel dingen door elkaar en verwisseld benamingen, hierdoor gaat het fout.

Je hebt een NAS + 2 schijven waarvan volgens de screenshots deze netjes worden herkend en zijn gebruikt voor het maken van een SHR (Synology Hybrid RAID)(RAID1) configuratie. Deze configuratie maakt een zogenaamde continue spiegel van de ene naar de andere schijf, het voordeel hiervan is dat als 1 van de schijven het begeeft je data nog op de ander staat en je dus verder kan werken. Dit is geen back-up, maar redundantie.

Als je, ondanks de nadelen gebruik wilt maken van de volledige schijfruimte die de schijven je kunnen bieden dien je in ieder geval de hele SHR-configuratie te verwijderen, maak dus eerst een backup van de data naar een PC of schijf.

In het kopje 'Diskgroep' kan je, wat de naam al doet vermoeden, groepen maken voor je disken. Een SHR-configuratie is z'n type groep van disken. Als je een nieuwe configuratie wilt met bijvoorbeeld de 2 disken gebruiken als individuele schijven, dan moet je de huidige diskgroep configuratie verwijderen (verwijderd ook data) en een nieuwe configuratie maken met 'basic'. Dit doe je 2 maal zodat beide disken in hun eigen groep zitten, wel een groep van 1 maar dat maakt niet uit.

Volumes zijn de zogenaamde partities binnen de schijf, als voorbeeld; de C: en D: schijf op een PC.

Na het maken van de disk groep met basic kan je per schijf volume(s) maken. Je kunt dus kiezen om van diskgroep 1, 1 groot volume te maken maar je kan ook meerdere volumes op die diskgroep zetten. Je kunt zo heel veel dingen onderverdelen, of je dit moet willen is een tweede.

Dus, stappenplan:
0. Maak een back-up van de data , onderstaande stappen zorgen voor verlies van data
1. Ga naar Opslagbeheer
2. Ga naar Diskgroep
3. Verwijderd de huidige diskgroep
4. Maak een nieuwe diskgroep type basic en voeg 1 disk toe
5. Maak nog een nieuwe diskgroep type basic en voeg hier de overgebleven disk aan toe
6. Maak zoveel volumes als jij wenst te gebruiken aan onder het kopje volumes

AdGuard Home

• crypt0rr
TommyGun schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:36:
[...]

Ah nu snap ik het, wat @Quakie zegt dus; je Volume 1 bevat beide disks vanwege SHR+1

Je moet dus een nieuwe Volume 1 maken (basic) waarna je hetzelfde kunt doen voor Volume 2.

Ik weet niet precies wat handig is, volgens mij;

Power off -> schijf 2 verwijderen -> booten
Je Volume 1 zal dan degraded zijn.
Power off -> de verwijderde schijf terugplaatsen -> booten
Vervolgens kun je een nieuw volume maken met die disk (Volume 2)
Alle data (shares/apps) moven van 1 naar 2
Volume 1 verwijderen en opnieuw aanmaken.
Dit werkt niet, lees mijn post waarom.

AdGuard Home

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

bardi-1 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:46:
[...]

Dit werkt niet, lees mijn post waarom.
Hm, ik lees her en der op het Synology forum van wel, oa https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=66959

• Kenshee13
bardi-1 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:45:
[...]

Je haalt een boel dingen door elkaar en verwisseld benamingen, hierdoor gaat het fout.

Je hebt een NAS + 2 schijven waarvan volgens de screenshots deze netjes worden herkend en zijn gebruikt voor het maken van een SHR (Synology Hybrid RAID)(RAID1) configuratie. Deze configuratie maakt een zogenaamde continue spiegel van de ene naar de andere schijf, het voordeel hiervan is dat als 1 van de schijven het begeeft je data nog op de ander staat en je dus verder kan werken. Dit is geen back-up, maar redundantie.

Als je, ondanks de nadelen gebruik wilt maken van de volledige schijfruimte die de schijven je kunnen bieden dien je in ieder geval de hele SHR-configuratie te verwijderen, maak dus eerst een backup van de data naar een PC of schijf.

In het kopje 'Diskgroep' kan je, wat de naam al doet vermoeden, groepen maken voor je disken. Een SHR-configuratie is z'n type groep van disken. Als je een nieuwe configuratie wilt met bijvoorbeeld de 2 disken gebruiken als individuele schijven, dan moet je de huidige diskgroep configuratie verwijderen (verwijderd ook data) en een nieuwe configuratie maken met 'basic'. Dit doe je 2 maal zodat beide disken in hun eigen groep zitten, wel een groep van 1 maar dat maakt niet uit.

Volumes zijn de zogenaamde partities binnen de schijf, als voorbeeld; de C: en D: schijf op een PC.

Na het maken van de disk groep met basic kan je per schijf volume(s) maken. Je kunt dus kiezen om van diskgroep 1, 1 groot volume te maken maar je kan ook meerdere volumes op die diskgroep zetten. Je kunt zo heel veel dingen onderverdelen, of je dit moet willen is een tweede.

Dus, stappenplan:
0. Maak een back-up van de data , onderstaande stappen zorgen voor verlies van data
1. Ga naar Opslagbeheer
2. Ga naar Diskgroep
3. Verwijderd de huidige diskgroep
4. Maak een nieuwe diskgroep type basic en voeg 1 disk toe
5. Maak nog een nieuwe diskgroep type basic en voeg hier de overgebleven disk aan toe
6. Maak zoveel volumes als jij wenst te gebruiken aan onder het kopje volumes
Ga ik zeker proberen, ik ben al bezig met back up.

Maar stap 3 lukt gewoon niet omdat er geen diskgroep aanwezig is.
Zie: https://prnt.sc/iibo47

Of raden jullie eigenlijk aan om het te laten zoals het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
Kenshee13 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Ga ik zeker proberen, ik ben al bezig met back up.

Maar stap 3 lukt gewoon niet omdat er geen diskgroep aanwezig is.
Zie: https://prnt.sc/iibo47

Of raden jullie eigenlijk aan om het te laten zoals het is?
Volume verwijderen, dan kan je een diskgroep aanmaken.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenshee13
@bardi-1 Bedankt voor de hulp, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik sta op het punt om een DS218+ aan te schaffen, en mijn huidige DS211+ als backup loactie in te stellen.
Nu denk ik erover om voor de DS218+ BTRFS te gebruiken, stukje extra veiligheid, maar de DS211+ draait op EXT4. Kan ik (bijvoorbeeld m.b.v. Hyperbackup) dan wel een backup maken naar de DS211+, en ook weer een restore mocht dit nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
WRX2.5 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:10:
Kan ik (bijvoorbeeld m.b.v. Hyperbackup) dan wel een backup maken naar de DS211+, en ook weer een restore mocht dit nodig zijn?
Ja, geen probleem. Enige wat niet kan is snapshot replicatie maar de rest is geen probleem. Het type filesystem is in wezen ook niet zichtbaar voor de remote nas.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 23-02-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42
Op mijn Synology heb ik een verbinding met een VPN provider. Dit werkt een tijd goed, maar na een tijdje (ik weet niet exact hoe lang) staat er in de netwerkinstellingen dat de VPN verbonden is, terwijl er geen internetverbinding meer is.

Via een handleiding op internet heb ik al wel ingesteld dat er ingepland is om elke 5 minuten te bekijken of de VPN verbonden is. Zo niet, dat wordt er opnieuw verbonden. Dit werkt in mijn geval dus niet, want ondanks dat er geen internetverbinding meer is, blijft de VPN verbonden. Dit check ik overigens via ipleak.net, met de Magnet-link. Daarnaast kan hij geen DSM update vinden omdat er geen internet meer is.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
DukeBox schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:28:
[...]

Ja, geen probleem. Enige wat niet kan is snapshot replicatie maar de rest is geen probleem. Het type filesystem is in wezen ook niet zichtbaar voor de remote nas.
Bedankt voor je snelle reactie, kan ik morgen met een gerust hart beginnen de 218+ in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Nog mensen die merken dat hun bestanden via Cloud Station Server permanent verwijdert worden?
Ik merk deze ochtend op dat "System heeft map XXX verwijderd" en "System heeft bestand XXX verwijderd".
Mijn bestanden worden blijkbaar door "System" verwijdert en naar de prullenmand verwezen.

Update: gevonden dat de Cloud Sync naar mijn Google Drive de oorzaak is.

[ Voor 11% gewijzigd door Kozzmozz op 24-02-2018 13:12 ]

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:08
Ik gebruik plex media server om mijn media naar mijn toestellen te streamen. Maar wanneer ik pakweg mijn iPad wil meenemen en films wil overzetten, gebeurt dat met mijn huidige 412+ aan tergend trage snelheid (vaak 1x speed). Gaat dat met een 419+ een pak sneller?

Of zijn daarvoor andere alternatieven mogelijk?

Ik merk ook dat het lang kan duren eer mijn film laadt in plex, soms moet ik hem zelfs op een lagere bitrate zetten. Ligt dat dan aan de NAS of aan de verbinding? Ik heb nochtans een powerline hotspot in mijn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb een probleem met het draaien van Wordpress op DSM. Ik krijg namelijk de volgende error:
Warning: file_get_contents(): open_basedir restriction in effect. File(/etc/httpd/sites-enabled-user/httpd-vhost.conf-user) is not within the allowed path(s):
Nu heb ik even gegoogled en gezien dat dit vaker voorkomt, en je dan de open_basedir kan aanpassen in de instellingen van Web Station. Wat ik ook doe, ik blijf deze error krijgen. Ook als ik bijvoorbeeld /etc/httpd/ als open_basedir instel, of zelfs de volledige url.

Het heeft overigens altijd goed gewerkt, maar sinds enige tijd krijg ik spontaan deze error. Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen om deze restrictie te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 13:40
Ik heb nu 3x gehad dat iemand wou inloggen op mijn synology het zijn 3 verschillende IP adressen die geblokkeerd zijn. Kan ik achterhalen via welke poort/service ze geprobeerd hebben in te loggen ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42

JdM

Humbled

RoD schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:21:
Ik heb een probleem met het draaien van Wordpress op DSM. Ik krijg namelijk de volgende error:

[...]
Heb je al kunnen uitsluiten of het door een plugin kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
pina schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:16:
Ik gebruik plex media server om mijn media naar mijn toestellen te streamen. Maar wanneer ik pakweg mijn iPad wil meenemen en films wil overzetten, gebeurt dat met mijn huidige 412+ aan tergend trage snelheid (vaak 1x speed). Gaat dat met een 419+ een pak sneller?

Of zijn daarvoor andere alternatieven mogelijk?

Ik merk ook dat het lang kan duren eer mijn film laadt in plex, soms moet ik hem zelfs op een lagere bitrate zetten. Ligt dat dan aan de NAS of aan de verbinding? Ik heb nochtans een powerline hotspot in mijn kamer.
de Atom D2700 in jouw NAS, kan ook maar officeel volgens plex max. 1 stream op 720P low bitrate aan.
ik heb deze CPU ook in onze DS1512+ en speel altijd plex af op originele bitrate zodat transcoding niet nodig is, dan heb je geen enkel probleem met alles.
Echter een degelijke upload is dan natuurlijk wel nodig, maar dat probleem heb ik niet 8) 8)
480P is hoe dan ook officieel ondersteund, en dat zou hij zowiezo moeten kunnen.

zie deze lijst eens van plex :
https://docs.google.com/s...j3tmMPc/htmlview?sle=true

[ Voor 3% gewijzigd door FlorisVN op 25-02-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 21:26
Kleine vraagje.
In mn bestaande NAS (DS212) heb ik een 4Tb schijf zitten die bijna vol staat.
Deze schijf is met ext4 geformatteerd en zit dus niet in een raid set.

Nu heb een andere NAS (DS414) gekocht. Kan ik deze schijf in de nieuwe NAS zetten?
In deze NAS zit inmiddels een SHR set met 3 schijven van 2Tb (4Tb netto).

Beide NAS'en draaien dezelfde DSM versie.

Doel is ook.deze 4Tb schijf naast de bestaande SHR set te blijven gebruiken.
Op deze 4Tb schijf staan ook minder belangrijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Cyrus The Virus schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:34:
Ik heb nu 3x gehad dat iemand wou inloggen op mijn synology het zijn 3 verschillende IP adressen die geblokkeerd zijn. Kan ik achterhalen via welke poort/service ze geprobeerd hebben in te loggen ?
Staat toch gewoon in je 'Log Center'? :/

"User [fdsa] failed to log in from [192.168.x.x] via [DSM]."

Maar wat ik zou doen is even kijken waar die 3 IP adressen vandaan komen, en die landen blokkeren.

Of de 10x betere oplossing: Als je niet maandelijks reist of een openbare website hebt draaien: Alle landen standaard blacklisten behalve NL/BE/DE bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
SmiGueL schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:09:
[...]

Staat toch gewoon in je 'Log Center'? :/

"User [fdsa] failed to log in from [192.168.x.x] via [DSM]."

Maar wat ik zou doen is even kijken waar die 3 IP adressen vandaan komen, en die landen blokkeren.

Of de 10x betere oplossing: Als je niet maandelijks reist of een openbare website hebt draaien: Alle landen blacklisten behalve NL/BE/DE bijvoorbeeld.)
dat is een goeie maar er is toch geen specifieke range per land ?

het was blijkbaar DSM

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
Cyrus The Virus schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:32:
dat is een goeie maar er is toch geen specifieke range per land ?
Geen idee welk poortnummer dat was, maar als het nog op standaard stond (5000 of 5001) dan zou ik dat als externe poort sowieso even veranderen. ;)

Maar per land white/blacklisten kan bij Control panel --> Security --> Firewall --> Edit rules

Het is misschien even uitzoeken hoe het moet maar in principe moet je hier dus bij 'Source IP' Location aanvinken i.p.v. een IP adres/range.
Denk er ook even aan, als je hiermee gaat spelen, om je lokale IP range toe te voegen (dus iets als: 192.168.1.1 t/m 192.168.1.255) zodat je ook vanaf je lokale netwerk erbij kan.

Testen of de landblokkering werkt kun je doen door bijvoorbeeld even tijdelijk NL van de whitelist af te halen en dan kijken of je met je mobiel (op 4g) in kunt loggen. Lokaal kun je er namelijk altijd nog bij om dit weer terug te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
SmiGueL schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:46:
[...]

Geen idee welk poortnummer dat was, maar als het nog op standaard stond (5000 of 5001) dan zou ik dat als externe poort sowieso even veranderen. ;)

Maar per land te white/blacklisten kan bij Control panel --> Security --> Firewall --> Edit rules

Het is misschien even uitzoeken hoe het moet maar in principe moet je hier dus bij 'Source IP' dus Location aanvinken i.p.v. een IP adres/range.
Denk er ook even aan om als je hiermee gaat spelen je lokale IP range toe te voegen (dus iets als: 192.168.1.1 t/m 192.168.1.255) zodat je ook vanaf je lokale netwerk erbij kan.

Testen of de landblokkering werkt kun je doen door bijvoorbeeld even tijdelijk NL van de whitelist af te halen en dan kijken of je met je mobiel (op 4g) in kunt loggen. Lokaal kun je er namelijk altijd nog bij om dit weer terug te zetten. :)
ja zo te zien kun je bij ip block lijst alleen maar 1 ip invullen. Ik heb nu de firewall aanstaan had alle langen geselecteerd behalve BE en NL maar dat pikt hij niet kon max 15 regels selecteren. en standaard alles blocken gaat niet volgens mij.

had inderdaad poort 5000 open staan die maar even veranderd.

deze kwam blijkbaar uit rusland:
http://ipaddress.is/92.37.143.154#.WpMxIkxFyhc

[ Voor 5% gewijzigd door Cyrus The Virus op 25-02-2018 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
Cyrus The Virus schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:52:
[...]

ja zo te zien kun je bij ip block lijst alleen maar 1 ip invullen. Ik heb nu de firewall aanstaan had alle langen geselecteerd behalve BE en NL maar dat pikt hij niet kon max 15 regels selecteren. en standaard alles blocken gaat niet volgens mij.
Je kunt t dan beter omdraaien. Alles blokkeren tenzij t uit NL of BE komt. Dan kom je wel uit met max 15 regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

ik heb een heel erg oude, maar nog perfect werkende MFP staan. Een Laserjet M1005. Weet iemand welke hp ik uit de lijst van beschikbare drivers moet kiezen om er mee te blijven werken? Liefst scannen en printen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
stormfly schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:50:
[...]

Vanuit een synology ticket waarin ik iSCSI performance issues rapporteer.

The DSM 6.2 official is scheduled to be launched at the end of March. Therefore, we recommend you to use a Btrfs volume and create the Regular file-level LUNs (non-Advanced) on it for the better performance and they can be fast-cloned to our new Btrfs-LUN in DSM 6.2.
En vandaag

I'm sorry to inform you that the launch of the DSM 6.2 official is postponed to the end of May at the moment. However, you could still try our DSM 6.2 Beta and test the performance of the Advanced LUN on Btrfs (Btrfs LUN) if you're willing to. There would be a new DSM 6.2 Beta version which is scheduled to launch at the end of March.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
gastje01 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:16:
[...]

Je kunt t dan beter omdraaien. Alles blokkeren tenzij t uit NL of BE komt. Dan kom je wel uit met max 15 regels.
Dat had ik ook al geprobeerd maar als ik dan opsla geeft hij aan dat ik er niet meer op zou komen.

Ik had ip 192.168.1.1 tot 254 al toegevoegd maar dat hielp niet.

Nu werkt mijn DScam ook niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 26-02-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Cyrus The Virus schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:07:
[...]

Dat had ik ook al geprobeerd maar als ik dan opsla geeft hij aan dat ik er niet meer op zou komen.

Ik had ip 192.168.1.1 tot 254 al toegevoegd maar dat hielp niet.

Nu werkt mijn DScam ook niet meer.
Heb je gekozen voor alle interfaces?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
gastje01 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:36:
[...]

Heb je gekozen voor alle interfaces?
ja.

Blijkbaar maakt de volgorde uit, de laatste regel is nu alles weigeren maar de regel daarboven is NL,BE toetstaan lijkt te werken.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyrus The Virus op 26-02-2018 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
@stormfly

Met deze uitstel actie van DSM 6.2, ben ik eigelijk wel blij...
Dit betekend o.a een betere en stabieler 6.2 release mogelijk..

Maar ook, oudere diskstations zullen wat langer mee gaan, als de release wat wordt uitgesteld..
dank voor deze mededeling in ieder geval..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Cyrus The Virus schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:38:
[...]

ja.

Blijkbaar maakt de volgorde uit, de laatste regel is nu alles weigeren maar de regel daarboven is NL,BE toetstaan lijkt te werken.
:Y Order Allow Deny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 00:09

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

gisteren een ds111 gekrgen van een collega die ik bij mijn schoonvader ga zetten als uitwijk voor een aantal mappen op mijn DS216+II...Alleen nog uitvogel hoe en wat ik moet instellen.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
kromme schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:44:
gisteren een ds111 gekrgen van een collega die ik bij mijn schoonvader ga zetten als uitwijk voor een aantal mappen op mijn DS216+II...Alleen nog uitvogel hoe en wat ik moet instellen.
Er zijn meerdere opties maar Hyper Backup (Vault) welke nog ondersteund wordt op je ds111 is wel het meest flexibel. Met name het selectief backuppen. De andere recht-toe recht-aan optie is shared folder sync maar selecties binnen shares zijn daar niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 00:09

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

>:)
DukeBox schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:19:
[...]

Er zijn meerdere opties maar Hyper Backup (Vault) welke nog ondersteund wordt op je ds111 is wel het meest flexibel. Met name het selectief backuppen. De andere recht-toe recht-aan optie is shared folder sync maar selecties binnen shares zijn daar niet mogelijk.
Dan begrijp ik het goed dathet pakket vault op de uitwijk moet staan en het pakket hyper backup op de hoofdlocatie?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Pagina: 1 ... 19 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).