Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 10:11
quote:
sOid schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:28:
[...]

Oei. Ik merk dat jij er een heel stuk meer van snapt dan ik, haha. Punt is dat er een kast voor de dichtstbijzijnde wandcontactdoos staat. Daar is de stroom 'afgetapt' en doorgelust naar een stekkerdoos (weet niet precies hoe het in elkaar steekt, maar volgens mij is de contactdoos open gemaakt en vanaf daar een kabel doorgetrokken). Met andere woorden: met zo'n ding loop ik tegen hetzelfde probleem aan als het direct aansluiten van de UPS op de wandcontactdoos.
Achter een kast is inderdaad wat lastig maar daar is ook een oplossing voor, de overspanningsbeveiliging voor inbouw in een verdeeldoos. Het is maar net hoe serieus je het wilt doen. Gaat het je meer om de noodstroom laat het dan achterwege. Maar wil je een beetje beveiliging tegen overspanning dan zou ik er wel over nadenken.

• Robin4
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 03:10
quote:
gastje01 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:52:
[...]

Waarom zou je dat willen?

[...]

Zie mijn vraag hierboven :)

[...]

Wat heb je nu in je NAS zitten? Hoe is alles geconfigureerd?

Wanneer je een nieuwe schijf (bij) plaatst, vraagt je Synology wat je er mee wilt. Als je een bestaand volume hebt van 2x 3TB en je voegt er een 3e 3TB versie aan toe, kun je deze bij je bestaande volume voegen waarbij je 3x3TB=9 TB Bruto, met 1 schijf fouttolerantie = 6 TB netto.
Met de calculator van Synology zelf kun je uitrekenen hoeveel je over gaat houden.

Let er wel op dat wanneer je een schijf wilt vervangen die al in een SHR volume zit, deze minimaal even groot of groter moet zijn dan het model dat je vervangt. Om mijn 3x3 TB verhaal aan te houden, een schijf van 6 TB plaatsen gaat wel, (waar je netto niets aan hebt, dat terzijde), een schijf van 2 zal niet worden geaccepteerd.
Vraag 1.. Het ging er niet erom of ik dat zou willen. Maar wilde meer weten wat de maximale opties zijn die te gebruiken zijn..

Er zit momenteel maar 1x WD red 3TB in... Uiteraard wil ik daar nog meer in stoppen.. En dan liefst die 3TB eruit en vervangen voor 4TB of 6 TB per disk. (in dit geval zou ik beter voor de 6TB disks kunnen kan (dan hou je waarschijnlijk wel wat ongebruikte ruimte over.. Maar dan kan ik ook die 3TB naar 6TB upgraden..

Vraag 2. Hier wilde ik alleen weten of het systeem alleen kan omgaan met btrfs en niets anders..
Ik was meer de dingen aan het ontdekken wat wel kan en wat niet kan..
Momenteel is de 3tb disk dan ook automatisch geinstalleerd / ingesteld als SHR/btrfs.. Want ik heb het idee dat de eerste `systeem schijf` blijkbaar nooit een ander format kan zijn zoals EXT4.
Neem aan dat Raid levels dan ook past toegangkelijk is als er meerdere schijven direct is geplaatst en de Nas je dan ook meer keuze mogelijkheden geeft, wat met de disks te doen.

Robin4 wijzigde deze reactie 30-01-2018 01:03 (15%)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15:52
quote:
loyske schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:05:
[...]

Throttling al eens uitgezet op je Mac?
Heb het nogal druk dus het heeft een geduurd om het te kunnen testen. Helaas niet het gewenste effect, zelfs met de throtteling uitgeschakeld haal ik maar 3MBps (en eerder 1-2MBps op mijn TimeMachine). Cpu, ram en schijfgebruik allemaal ver onder de 100% op de NAS dus lijkt me niet dat het daaraan ligt.
Iemand nog een idee? Afs of smb? (lijkt bij mij geen spannend verschil te geven)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-02 18:24
quote:
Malantur schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 01:58:
[...]

Heb het nogal druk dus het heeft een geduurd om het te kunnen testen. Helaas niet het gewenste effect, zelfs met de throtteling uitgeschakeld haal ik maar 3MBps (en eerder 1-2MBps op mijn TimeMachine). Cpu, ram en schijfgebruik allemaal ver onder de 100% op de NAS dus lijkt me niet dat het daaraan ligt.
Iemand nog een idee? Afs of smb? (lijkt bij mij geen spannend verschil te geven)
SMB is wel sneller dan AFP. Maar dan nog is 3MBps idioot traag. Overigens kreeg ik met m'n huidige OSX (ElCapitan) TimeMachine niet werkend over SMB, dus gebruik nu AFP. Vreemd probleem. Ook al 's met een kabel aan je router gekoppeld?

• wvkreg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-02 11:43
Is er een manier om NZBGet te versnellen op een DS916+ (8gb). Ik heb constant tijdens downloads dat nzbget op 90+% CPU staat en de download zakt dan in. Ik kan theoretisch 45MB/s halen, maar haal maximaal de helft, vaak minder. Sabnzdb heeft dit verschijnsel veel minder.

Ik heb bij nzbget al gestoeid met parcheck op limited, crc check uit, nzbdirscan uitzetten. Dit baat allemaal niet. Heeft iemand nog goede tips behalve gebruik sabnzbd?

wvkreg wijzigde deze reactie 30-01-2018 10:50 (10%)

• FlorisVN
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:43
quote:
wvkreg schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:49:
Is er een manier om NZBGet te versnellen op een DS916+ (8gb). Ik heb constant tijdens downloads dat nzbget op 90+% CPU staat en de download zakt dan in. Ik kan theoretisch 45MB/s halen, maar haal maximaal de helft, vaak minder. Sabnzdb heeft dit verschijnsel veel minder.

Ik heb bij nzbget al gestoeid met parcheck op limited, crc check uit, nzbdirscan uitzetten. Dit baat allemaal niet. Heeft iemand nog goede tips behalve gebruik sabnzbd?
Draai je NZBGet wel vanuit een Docker container... ?

• wvkreg
Nee, direct op de Synology. Wel versie 19.1.

• FlorisVN
quote:
wvkreg schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:58:
Nee, direct op de Synology. Wel versie 19.1.
Ik adviseer je docker te gebruiken, en te stoppen met third-party packages op DSM6 en hoger.. !
Hier draait het perfect op mijn DS1511+ nooit last van langzaamheid of hoog cpu gebruik..

Gebruik deze handleiding eens :
https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/

• wvkreg
Waarom perse Docker en geen 3rd party apps op Synology 6? Het werkt voor de rest goed. Ik heb eens Docker geprobeerd, maar het was een geklooi met rechten en folders. Al mijn andere apps zoals Plex, Sabnzbd, Radarr en Sonarr draaien ook allemaal direct op de NAS zonder Docker. Ik ben dus benieuwd waarom dit advies wordt gegeven?

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
quote:
wvkreg schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:05:
Waarom perse Docker en geen 3rd party apps op Synology 6? Het werkt voor de rest goed. Ik heb eens Docker geprobeerd, maar het was een geklooi met rechten en folders. Al mijn andere apps zoals Plex, Sabnzbd, Radarr en Sonarr draaien ook allemaal direct op de NAS zonder Docker. Ik ben dus benieuwd waarom dit advies wordt gegeven?
In mijn geval? Omdat je sneller over kan naar nieuwere versies, niet hoeft te wachten tot er iemand de package voor jouw type nas heeft bijgewerkt. Verder kun je makkelijker instellen waar je containers hun bestanden op moeten slaan en kun je desgewenst ook eenvoudiger config bestanden aanpassen. Deze staan als je een package installeert vaak op plekken waar je er niet zomaar even snel bij kan.

Docker heeft even een leer-curve, maar als je door hebt hoe het werkt zIjn je mogelijkheden een stuk flexibeler. Denk bijvoorbeeld aan het limiteren van het werkgeheugen wanneer dat in je nas bijvoorbeeld beperkt is.

gastje01 wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:14 (11%)

• wvkreg
Duidelijk, maar de vraag blijft waarom nzbget zo traag is en sabnzbd niet.

Zie de verschillen (ja, zelfde file, zelfde tijd en zelfde load op de NAS DS916+)

https://tweakers.net/ext/f/NL6jZ3ISsWZVsIT0lv4a4DTr/full.png

wvkreg wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:33 (13%)
Reden: plaatjes

quote:
wvkreg schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:32:
Duidelijk, maar de vraag blijft waarom nzbget zo traag is en sabnzbd niet.

Zie de verschillen (ja, zelfde file, zelfde tijd en zelfde load op de NAS DS916+)

[afbeelding]
[afbeelding]
Maar ook zelfde providerinstellingen? download hij met dezelfde hoeveelheid lijntjes? SSL aan/uit zelfde poortnr? staat RAM caching bij beiden aan?
Neem voor het gemak maar even aan dat je ze niet gelijktijdig test. :+

Volgens mij zou die eerste dan idd niet trager moet zijn..

SmiGueL wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:06 (5%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• wvkreg
Absoluut, beide zonder SSL. Provider Newshosting en 30 lijntjes beide. Poort beide 3128.
Ram en articlecache aan en voor zover mogelijk binnen de software gelijk!
En natuurlijk niet gelijktijdig. Ik heb Ziggo 400/40.

Illustratie:

https://tweakers.net/ext/f/x2jVglpUqFkx2U7VaFz670ZV/full.png

wvkreg wijzigde deze reactie 30-01-2018 16:36 (78%)

• pietje63
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
quote:
Malantur schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 01:58:
[...]

Throttling werkt in mijn ervaring vooral om de tijd tussen start van de backup en uploaden to verkorten.

Wat bij mij een boost heeft gegeven aan de TimeMachine upload snelheid is dirsort vfs uitzetten (op de NAS bij SMB instellingen). Zie ook hier gedeeld: pietje63 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3". Hoe staat dat bij jou?

Weet je daarnaast welke SMB versie je gebruikt?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

quote:
wvkreg schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:03:
Absoluut, beide zonder SSL. Provider Newshosting en 30 lijntjes beide. Poort beide 3128.
Ram en articlecache aan en voor zover mogelijk binnen de software gelijk!
En natuurlijk niet gelijktijdig. Ik heb Ziggo 400/40.
Ik kan je helaas niet helpen, maar ik herken het probleem. Ik had precies hetzelfde met NZBGet in Docker (tragere downloads). Nergens een oplossing kunnen vinden, dus heb ik het maar opgegeven, draai nu die syno-community versie 16.4 :'(

Kreeg op een gegeven moment ook gezeur met rechten op bestanden/directories met Docker-images, heb alles weer ont-Dockered (NZBGet, Radarr, Sonarr, SpotWeb, MySQL-MariaDB)

Kreeg er teveel koppijn van... :-)

• wvkreg
Dat issue had ik ook met Docker en ook alles weer undockered.Je kan nzbget wel updaten naar v19.1 trouwens. Via commandline, google is je vriend :)

https://www.synology-forum.nl/nzbget/nzbget-update/

wvkreg wijzigde deze reactie 30-01-2018 17:09 (56%)

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 21:56

Moris

Fujifilm XT-GEAR

Ik wil een oude Synology ds212 een 2de leven geven en inzetten als externe Backup.
Nu wil ik hiervoor liefst zo goedkoop mogelijk 2x 2TB of 4TB harde schijven kopen, zodat ik deze in mirror kan zetten.

Zijn er zaken waar ik rekening dien mee te houden of zijn alle HDD hiervoor geschikt?

Fujifilm XT-Gear

• FlorisVN
quote:
Moris schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:46:
Ik wil een oude Synology ds212 een 2de leven geven en inzetten als externe Backup.
Nu wil ik hiervoor liefst zo goedkoop mogelijk 2x 2TB of 4TB harde schijven kopen, zodat ik deze in mirror kan zetten.

Zijn er zaken waar ik rekening dien mee te houden of zijn alle HDD hiervoor geschikt?
Ik adviseer je absoluut NAS schijven te kopen.. !
Bijv. WD Red, HGST NAS of Seagate Ironwolf series..

En bij voorkeur ook UPS gebruiken op de NAS systemen..

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

quote:
FlorisVN schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:05:
[...]
Ik adviseer je absoluut NAS schijven te kopen.. !
Bijv. WD Red, HGST NAS of Seagate Ironwolf series..

En bij voorkeur ook UPS gebruiken op de NAS systemen..
Een UPS voor een externe Backup, lijkt me overkill...kan ik toch net zo goed een berichtje sturen om de Nas terug op te zetten. Backup kan nadien terug hervat worden.

Fujifilm XT-Gear

• Robin4
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 03:10
Ik heb nog een vraag betreft een netwerk hoofdmap..

Als je alles standaard laat instaleren krijg je de volgende mappen:

/share
/music
/photo
/video

Nou vraag ik mij af hoe het zo ingedeelt is, is dit het beste om het zo te gebruiken??

Uiteraard heb ik na een fabrieks reset alles opnieuw ingesteld.. En heb die 4 packages niet laten instaleren. Dus de Nas heeft ook niet die mappen zelf gemaakt.. Maar was dus kaal..

Nou wil ik dus een oude archive van drivers maken (nou voornamelijk voor de hardware die ik heb liggen.) Later misschien ook nog voor andere dingen.. Drivers van moederborden, videokaarten, geluidskaart noem het maar op..

Ik wil dus in een boom structuur gaan werken.. Zoals als Archive / Drivers / Graphics card / PCI ...
Moet ik voor map Archive dan een Netwerk map maken zoals:

\\naam server\ Archive

of word het dan \\naam server\share\Archive?

Wat ik ook wil weten, moet je de namen altijd zonder hoofdletters gebruiken, of mag het gebruik van een hoofdletter.. (Ik weet dat sommige servers weigeren om hoofdletters te gebruiken)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• sOid
quote:
FrankHe schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:57:
[...]

Opmerkelijk, het lijkt erop dat ze de lijst hebben opgeschoond. DS416 tegenover DS418.
DS416 UPS compatibility ( veel vendor recommended modellen )
DS418 UPS compatibility ( bijna uitsluitend modellen tested by Synology )

Ik krijg de indruk dat de huidige compatibiliteits lijst voor de DS418 misschien is gebaseerd op DSM 6 en dat de lijst voor de DS416 meer uitgaat van DSM 5. Mijn persoonlijke ervaring is dat een ander model van een genoemd werk doorgaans wel wil werken maar mogelijk enkele features mist waardoor die misschien niet als "volledig" compatible kan worden aangemerkt. Dat is mijn gedachte hierbij. Maar misschien dat je deze vraag beter even zelf aan Synology support kunt stellen. Ben benieuwd wat ze je gaan antwoorden.
Inmiddels reactie gehad van Synology support:
quote:
1. The hardware design, embedded PSU, and platform are different between these two devices, therefore I would suggest using UPS on the compatible list of DS418play.

2. However, this might because of the compatible list of DS418play still under updating and some UPS have not been completely tested. So if you agree, could you please tell me your UPS device model name so I could check the compatibility for you.
Ik heb ze intussen de door mij genoemde UPS'en gestuurd. Het testteam gaat ermee bezig, maar de supportmedewerker kon me niet beloven wanneer ze dit doen.

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06:55

kraats

Ik rol

@Robin4 ik zou zeggen: ga lekker testen. Gewoon zo inrichten als je zelf wilt. Ik zou muziek, foto's en video's in de daarvoor aangegeven mappen zetten en verder gewoon shared folders aanmaken voor de doelen die je zelf in gedachten hebt. En ja, dat mag gewoon ook met hoofdletters e.d.
Kortom: don't be too scared. Je kunt zo weer wat terugzetten als het toch niet bevalt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
quote:
Quakie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Zodra je stappen door loopt kom je het volgende tegen (zie screenshot). Dan moet je create empty drive folder uitvinken en daarna gewoon je user account selecteren.

[afbeelding]
Dit kom ik dus helaas niet tegen, ik kom het volgende scherm tegen (links de geavanceerde instellingen, rechts de normale):
En het probleem is dus, dat ik maar niet voor elkaar krijg dat er ipv "home/CloudStation" komt te staan "home"
@nino_070 en als je op dat potloodje klikt achter 192.168.0.103 ?

Ik teken nergens meer voor

• Psvtje10
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19-02 14:07
Ik gebruik al een tijdje een domein om mijn NAS (via een automatische HTTPS redirect verbinding) te bereiken en dit werkt prima. Echter twijfel ik of het niet simpeler/veiliger kan. Mijn configuratie is als volgt:
  • Mijn domein verwijst middels een A-record naar mijn externe IP adres.
  • Op mijn router wordt port 80 naar port 80 van mijn nas geforward. Eveneens wordt port 5007 (de HTTPS poort op mijn NAS) naar port 5007 geforward.
  • De optie HTTP-verbindingen automatisch omleiden naar HTTPS onder Configuratiescherm--> Netwerk -->
    DSM-instellingen is ingeschakeld.
  • De URL ziet er als volgt uit: https://mijndomein.nl:5007.
Naar mijn idee nogal omslachtig, echter krijg ik het anders niet aan de praat. :+ Hoe hebben jullie dit geregeld?

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-02 16:49

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
TommyGun schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:28:
Voor de mensen die de PIA provider gebruiken als VPN client op hun Synology en Port Forwarding willen opzetten icm Download Station;

Ik heb zelf maar even wat in elkaar geknutseld (beetje afgekeken van https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=132752 en https://www.reddit.com/r/...forwarding_using_pia_vpn/ )

Zie https://gist.github.com/G...8ff2712db6e62c5edc83fd541

[...]
Ik ben maar weer 's aan het prutsen geweest.
N.a.v https://forum.synology.co...iewtopic.php?f=39&t=65444 kwam ik uit bij https://blog.harrier.us/r...ection-on-synology-dsm-6/

Zelf vervolgens het e.e.a aangepast om logging zichtbaar te maken in Synology Log Center;
https://gist.github.com/G...f434178867c1de0cbd29622a4

Ook heb ik een simpele ping check toegevoegd. Ik heb nu namelijk al een aantal keer gehad dat de VPN connected was maar er geen data door kwam :/

Ik trap dit script nu elk uur af in de hoop dat het zichzelf herstelt indien nodig.

Mijn vorige script zou je kunnen aanroepen na de reconnect, heb je meteen een verse port voor Download Station.

TommyGun wijzigde deze reactie 01-02-2018 22:32 (4%)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

What's New in DSM 6.1.5
Added support for editing permissions to multiple groups and users to a single folder or file simultaneously in File Station.
Added Seagate IronWolf Health Management (IHM) support on DS118, DS218play, DS418j, DS418 and DS218.
Fixed Issues
Fixed an issue where the system may make a false alarm about hot spare disks when upgrading SHA.
Fixed a domain issue by allowing Synology NAS to join an existing domain with an ASCII password.
Enhanced system efficiency in calculating a large number of user and group privilege settings.
Enhanced SSD cache reliability.
Fixed the issue where setting notifications for low volume capacity is not available on 1-bay models.
Fixed an issue where converting a single volume to support multiple volumes may be misidentified as a crashed volume.
Fixed an issue where users may not be able to collapse and expand fieldsets on an SSD cache webpage with Safari 11 browser.
Fixed a security vulnerability regarding Linux kernel (CVE-2017-16939).
Fixed a security vulnerability regarding Samba (Synology-SA-17:72).

Ik teken nergens meer voor

• Jo-re-mi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06-02 10:09

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Hello,

Ik ben van plan een NAS te kopen om het volgende in ons netwerk mogelijk te maken:
  1. Opslag privédata: foto's en video's (Apple Photos Library) en documenten
  2. Opslag zakelijke data (op termijn ook extern toegankelijk)
  3. Media: iTunes Library voor muziek en Plex voor video
  4. Backup: Apple Time Machine voor 2 Macbooks en een iMac
Nu heb ik twee vragen:
  1. Als ik een NAS met 2 schijven neem, wat is dan de beste samenstelling? (1-2)+(3-4) of (1-2-3)+(4)? Of is het overkill en kan ik beter één grote schijf voor alles doen?
  2. Stel deze NAS komt op zolder en ik wil voor de zekerheid voor 1, 2 en 3 een backup kunnen draaien in bv. de meterkast. Wat is dan de beste oplossing? Een identieke NAS daar neerzetten en die elke nacht kopieën laten wegschrijven?
Mocht ik me er met deze vragen te gemakkelijk vanaf maken, dan hoor ik graag waar ik deze info kan vinden!

Thanks.

• Psvtje10
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19-02 14:07
quote:
Jo-re-mi schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:43:
  1. Als ik een NAS met 2 schijven neem, wat is dan de beste samenstelling? (1-2)+(3-4) of (1-2-3)+(4)? Of is het overkill en kan ik beter één grote schijf voor alles doen?
Je kan alle data gewoon op een volume zetten. De harde schijven kan je toewijzen aan een volume. B.v. volume1 bestaat uit twee schijven.

Wat betreft de hoeveelheid schijven, ik zou voor minimaal twee schijven gaan. Je kan deze schijven namelijk heel eenvoudig in SHR (eigen variant van Synology op RAID) zetten. De data wordt op beide schijven opgeslagen zodat er bij uitval van een schijf de data nog op de andere schijf staat. Let op: dit is geen backup!. Je hebt veel mogelijkheden met SHR. Je zou ook voor een 4-bay NAS kunnen gaan en er maar 2 schijven in plaatsen. Zo heb je altijd ruimte om uit te breiden en met SHR kan je deze nieuwe schijf toevoegen aan je huidige volume. Zo heb je drie schijven waarvan er een uit kan vallen zonder gevolgen. Uiteraard is dit afhankelijk van de benodigde hoeveelheid opslagruimte en budget.
quote:
  • Stel deze NAS komt op zolder en ik wil voor de zekerheid voor 1, 2 en 3 een backup kunnen draaien in bv. de meterkast. Wat is dan de beste oplossing? Een identieke NAS daar neerzetten en die elke nacht kopieën laten wegschrijven?
Persoonlijk zou ik het voorbeeld dat jij beschrijft niet gebruiken. De twee NAS'en zijn constant verbonden en bij b.v. een cryptolocker virus worden beiden NAS'en automatisch besmet. Een duidelijke en relatief veilige strategie is de 3-2-1 backup strategie. Ik heb het als volgt geregeld:
  • Elke dag wordt er automatisch een backup naar de servers van Synology gemaakt. Hier wordt gebruik gemaakt van versiebeheer. Mocht je een besmette backup die kant op sturen dan heb je nog oudere onbesmette backups beschikbaar.
  • Elke week maak ik handmatig een backup op een externe HD. Ook hier wordt gebruik gemaakt van versiebeheer.
  • Elke maand maak ik handmatig een backup naar een andere NAS die bij mijn ouders thuis staat. Ook weer met versiebeheer.

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Ik maak nu gebruik van 1 test dock container met Unify, maar hoe kan je de huidige dock updaten met behoud van instellingen dock en de applicatie erin? :?
De stappen zoals hier beschreven toegepast, maar dan behoud ik enkel de dock container settings en de applicatie erin is weer factory default.

kokenmetvuur.nl

• gastje01
quote:
Hari-Bo schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:21:
Ik maak nu gebruik van 1 test dock container met Unify, maar hoe kan je de huidige dock updaten met behoud van instellingen dock en de applicatie erin? :?
De stappen zoals hier beschreven toegepast, maar dan behoud ik enkel de dock container settings en de applicatie erin is weer factory default.
Heb je de data (/unifi/data of gewoon de completen /unifi folder) van je controller apart gemapt naar een folder op je Synology? Mijn vermoeden is van niet namelijk, anders had ie daar z'n gegevens wel opgehaald. Maak anders een back-up vanuit je controller, pas de mapping aan, en zet dan je back-up terug, dan moet het in het vervolg wel goed gaan.

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

quote:
gastje01 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:04:
[...]

Heb je de data (/unifi/data of gewoon de completen /unifi folder) van je controller apart gemapt naar een folder op je Synology? Mijn vermoeden is van niet namelijk, anders had ie daar z'n gegevens wel opgehaald. Maak anders een back-up vanuit je controller, pas de mapping aan, en zet dan je back-up terug, dan moet het in het vervolg wel goed gaan.
Alle applicatie data zit inderdaad in de container, ik zal even een map aanmaken en de data eerst veiligstellen en daarna met de update naar de nieuwe locatie verwijzen. Hier kom ik mee verder!

kokenmetvuur.nl

• Malantur
quote:
Jo-re-mi schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:43:
Hello,

Ik ben van plan een NAS te kopen om het volgende in ons netwerk mogelijk te maken:
  1. Opslag privédata: foto's en video's (Apple Photos Library) en documenten
  2. Opslag zakelijke data (op termijn ook extern toegankelijk)
  3. Media: iTunes Library voor muziek en Plex voor video
  4. Backup: Apple Time Machine voor 2 Macbooks en een iMac
Nu heb ik twee vragen:
  2. Stel deze NAS komt op zolder en ik wil voor de zekerheid voor 1, 2 en 3 een backup kunnen draaien in bv. de meterkast. Wat is dan de beste oplossing? Een identieke NAS daar neerzetten en die elke nacht kopieën laten wegschrijven?
Mocht ik me er met deze vragen te gemakkelijk vanaf maken, dan hoor ik graag waar ik deze info kan vinden!

Thanks.
Ik heb een soortgelijke opstelling. Ik ben gegaan voor een 4-bay systeem.
3 schijven maken samen een volume met SHR, waardoor ik de schijfruimte heb van 2 schijven en 1 uitval kan veroorloven.
De 4e schijf is een oude laptop schijf die ik nog had liggen (geld uitgespaard), hierop staat mijn volume2 en daar draait mijn TimeMachine op met 2 Mac’s.
In principe kan je het ook 2 volumes aanmaken op 1 SHR set van 2 schijven doen maar als je veilig wil spelen heb je maar de opslagruimte van 1 schijf met 1 reserve voor uitval.
Je moet in ieder geval zorgen dat je TimeMachine op een los volume staat. Je kan namelijk best de schijfruimte van je TimeMachine limiteren (en dat kan enkel per user per volume voor zover ik weet) want anders blijft hij extra backup’s nemen zonder een oude weg te gooien.

• gastje01
quote:
Malantur schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:35:
Je moet in ieder geval zorgen dat je TimeMachine op een los volume staat. Je kan namelijk best de schijfruimte van je TimeMachine limiteren (en dat kan enkel per user per volume voor zover ik weet) want anders blijft hij extra backup’s nemen zonder een oude weg te gooien.
Is dat wel zo? Ik heb een quota voor de gedeelde map TimeMachine opgegeven (600 GB voor 2 laptops). Ik heb de grens nog niet bereikt, maar als t goed is zou ie hier niet over heen moeten gaan?

• nino_070
  • Nu online
quote:
Quakie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:22:
@nino_070 en als je op dat potloodje klikt achter 192.168.0.103 ?
Dan krijgen we dit te zien. De "home/music"-map is in dit geval dus een mount van /home/CloudStation/Muziek en dat werkt wel, maar het scannen werkt niet goed.

Wat ik wel kan doen is alleen /home/music selecteren, maar dan zou ik mijn documenten die ik gesynct wil hebben in de /home/music map moeten zetten.

• WEBsel
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-02 22:09

WEBsel

~tataart.wav

Kan je met Cloud Station Drive ook een andere destination folder dan home/CloudStation kiezen? Ik heb mijn documenten en foto's in aparte gedeelde mappen gezet en het zou fijn zijn als CloudStation die mappen kan gebruiken.

Intel Xeon E5430; GA-P35C-DS3R; OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK; Crucial CT250BX100SSD1; Toshiba DT01ACA300; POV GT440; HP M375mw; Synology DS115 + WD25EXRZ;TP-Link Archer C7 v2 dd-wrt r30805; Sony Xperia Z3; Mazda323F BJ LX

• gastje01
quote:
WEBsel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:17:
Kan je met Cloud Station Drive ook een andere destination folder dan home/CloudStation kiezen? Ik heb mijn documenten en foto's in aparte gedeelde mappen gezet en het zou fijn zijn als CloudStation die mappen kan gebruiken.
Ja dat kan. Bij Cloud Station Server moet je dan onder instellingen de gedeelde map inschakelen.

• nino_070
  • Nu online
quote:
gastje01 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:52:
[...]

Ja dat kan. Bij Cloud Station Server moet je dan onder instellingen de gedeelde map inschakelen.
Apart. Gedeelde mappen kunnen aan Cloud Station worden toegevoegd, alle mappen onder /home kunnen eraan worden toegevoegd, maar /home zelf niet ... 8)7

Nog een ander dingetje waar ik niet uitkom. Mijn foto's heb ik in Photostation geordend. Nu wil ik echter 1 album delen met familie. Dit gaat prima, ze krijgen alle foto's te zien, maar... slechts in ~1700x1200 pixels, terwijl het originele formaat iets van 4000x3000 is. Kan ik niet de volledige bestanden downloadbaar maken, of moet ik dan een link van File station geven oid.?

nino_070 wijzigde deze reactie 02-02-2018 18:50 (33%)

• Takezo
  • Laatst online: 19-02 06:29
Ik heb in DSM de mogelijkheid uitgeschakeld om via internet verbinding te maken met mijn Synology. Ik zou dit nu voor 1 account willen inschakelen (een account dat alleen toegang heeft tot 1 shared map waarin geen persoonlijke gegevens staan). De accounts waarmee wel toegang bestaat tot persoonlijke gegevens op mijn Synology (admin account, backup account, etc) kunnen dan niet via internet worden benaderd, dat lijkt mij een nuttige extra beveiligingslaag.

Maar kan dit wel? Ik lees op https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=84237 dat dit niet zou kunnen, maar het laatste bericht is van 2016. Of is er andere manier om te bereiken wat ik wil?

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:10

Tortelli

mixing gas and haulin ass

quote:
nino_070 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:45:
[...]

Apart. Gedeelde mappen kunnen aan Cloud Station worden toegevoegd, alle mappen onder /home kunnen eraan worden toegevoegd, maar /home zelf niet ... 8)7

Nog een ander dingetje waar ik niet uitkom. Mijn foto's heb ik in Photostation geordend. Nu wil ik echter 1 album delen met familie. Dit gaat prima, ze krijgen alle foto's te zien, maar... slechts in ~1700x1200 pixels, terwijl het originele formaat iets van 4000x3000 is. Kan ik niet de volledige bestanden downloadbaar maken, of moet ik dan een link van File station geven oid.?
Als je foto's in orginele resolutie upload, kun je deze ook gewoon downloaden als zip in origineel formaat?.
Je moet in Photostation wel onder instellingen > Foto's optie aanvinken gasten toestaan om foto's en video's te downloaden.

Hij zal dan de foto's als originele resolutie aanbieden in een .zip.

Tortelli wijzigde deze reactie 03-02-2018 09:49 (11%)

i7 4790k @ 4,6Ghz | Asus VII HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 16G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• sOid
quote:
Psvtje10 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:10:
[...]

Persoonlijk zou ik het voorbeeld dat jij beschrijft niet gebruiken. De twee NAS'en zijn constant verbonden en bij b.v. een cryptolocker virus worden beiden NAS'en automatisch besmet.
Hier moest ik laatst ook aan denken. M'n Synology synct automatisch met STACK. Kan zo'n cryptolocker daar ook kwaad? En zijn die er überhaupt al voor Synology?

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik ben geupgrade van een DS216play naar de DS218+ en zoals ik hier al las moet ik geen losse packages meer willen gaan gebruiken, maar is het beter om alles in Docker te doen.
Nu lukt het installeren van Docker, dan in register zoeken, dan installeren zodat ze bij Container komen te staan. Automatisch opnieuw starten aan en snelkoppeling aan (naar 8080 in geval van sabnzbd).
Dan container starten, maar als ik dan naar 8080 ga gebeurt er niets.
Er gebeurt wel wat, ik krijg 'kan geen verbinding maken'

Als ik google op synology docker sabnzbd word ik ook niet wijzer, zie wel het eea over SSH. Maar moet ik daar echt mee gaan lopen klooien? Moet ik bij 'volume' nog wat invullen wellicht? Iemand die mij de goede richting op kan sturen? Zelfde met alle andere packages die ik wil installeren.

EWK wijzigde deze reactie 03-02-2018 10:20 (10%)

We nominate you to find out and report back.

• sOid
quote:
EWK schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:13:
Ik ben geupgrade van een DS216play naar de DS218+ en zoals ik hier al las moet ik geen losse packages meer willen gaan gebruiken, maar is het beter om alles in Docker te doen.
Nu lukt het installeren van Docker, dan in register zoeken, dan installeren zodat ze bij Container komen te staan. Automatisch opnieuw starten aan en snelkoppeling aan (naar 8080 in geval van sabnzbd).
Dan container starten, maar als ik dan naar 8080 ga gebeurt er niets.
Er gebeurt wel wat, ik krijg 'kan geen verbinding maken'

Als ik google op synology docker sabnzbd word ik ook niet wijzer, zie wel het eea over SSH. Maar moet ik daar echt mee gaan lopen klooien? Moet ik bij 'volume' nog wat invullen wellicht? Iemand die mij de goede richting op kan sturen?
Ik heb SabNZBD niet draaien, maar waarschijnlijk moet je PGID en PUID instellen en je eventuele verwijzingen voor volumes (meestal /config en /downloads) aanmaken. Deze tutorial gaat niet over SabNZBD maar het proces is vrijwel overal gelijk. Hij heeft ook tutorials voor andere docker containers geschreven. Ik zou zeggen: volg er een of twee, ook al wil je die containers misschien niet gebruiken. Dan weet je hoe het in elkaar steekt.

Edit: oh hij heeft ook een tutorial voor SabNZBD in Docker :) https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/

sOid wijzigde deze reactie 03-02-2018 10:23 (5%)

• FlorisVN
quote:
sOid schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:04:
[...]

Hier moest ik laatst ook aan denken. M'n Synology synct automatisch met STACK. Kan zo'n cryptolocker daar ook kwaad? En zijn die er überhaupt al voor Synology?
Ja hoor er is in het verleden SynoLocker geweest..
nieuws: SynoLocker-ransomware geeft 5500 slachtoffers deadline

een Sync met Stack is ook niet voldoende om Ransomware tegentegaan btw..
bijv. Duplicati met versie beheer naar Stack backuppen is al een heel stuk beter !

• sOid
quote:
FlorisVN schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Ja hoor er is in het verleden SynoLocker geweest..
nieuws: SynoLocker-ransomware geeft 5500 slachtoffers deadline

een Sync met Stack is ook niet voldoende om Ransomware tegentegaan btw..
bijv. Duplicati met versie beheer naar Stack backuppen is al een heel stuk beter !
Ok thanks. Volgens mij had je me Duplicati al een keer aanbevolen, maar nog niet serieus naar gekeken. Ga ik zeker doen! :)

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

quote:
gastje01 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:04:
[...]

Ik heb het nu voor elkaar dat de data /usr/lib/unifi/data op een andere locatie buiten de dock wordt weggeschreven, dat stuk werkt nu prima.
Alleen als ik de dock uitzet en daarna wis, of compleet opnieuw aanmaak komt telkens versie 5.6.26 ipv 5.6.29 vanuit de GUI kan ik de image geen update geven. Moet ik deze compleet verwijderen en opnieuw downloaden elke keer?

Hari-Bo wijzigde deze reactie 03-02-2018 11:53 (3%)

kokenmetvuur.nl

• gastje01
quote:
Hari-Bo schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:50:
[...]

Ik heb het nu voor elkaar dat de data /usr/lib/unifi/data op een andere locatie buiten de dock wordt weggeschreven, dat stuk werkt nu prima.
Alleen als ik de dock uitzet en daarna wis, of compleet opnieuw aanmaak komt telkens versie 5.6.26 ipv 5.6.29 vanuit de GUI kan ik de image geen update geven. Moet ik deze compleet verwijderen en opnieuw downloaden elke keer?
Uit mijn hoofd zoals ik het gedaan had:
Stop je container.
Bij register download je de laatste versie
Klik bij de container op wissen (niet verwijderen)
Start je container weer

Even geduld hebben en als t goed is zit ie dan op de versie die je net gedownload hebt.

• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:51
Hi Guys,

Ik heb een 216 Synology nas die nog prima voldoet echter de schijfruimte is wat krap aan het worden.
Nu heb ik 2 10TB schijven besteld (want wil raid 1 blijven draaien, heb nu 2x 2TB), 1 is al binnen gekomen en de andere is in backorder.

Ik heb nu wat tijd over en wil graag toch aan de slag ondanks dat ik de tweede schijf nu nog niet heb.

Mijn vraag is: Is het mogelijk 1 oude schijf uit mijn huidige raid 1 setup te trekken, de 10TB schijf te plaatsen, zaken over te kopieren, dan de laatste oude schijf eruit te halen en te vervangen door de tweede nieuwe schijf zodra deze binnen is? (zal de NAS dan automatisch de tweede 10TB schijf gebruiken als RAID1?

Hoop dat mijn verhaal een beetje te volgen is :)

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• gastje01
quote:
procyon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:09:
Hi Guys,

Ik heb een 216 Synology nas die nog prima voldoet echter de schijfruimte is wat krap aan het worden.
Nu heb ik 2 10TB schijven besteld (want wil raid 1 blijven draaien, heb nu 2x 2TB), 1 is al binnen gekomen en de andere is in backorder.

Ik heb nu wat tijd over en wil graag toch aan de slag ondanks dat ik de tweede schijf nu nog niet heb.

Mijn vraag is: Is het mogelijk 1 oude schijf uit mijn huidige raid 1 setup te trekken, de 10TB schijf te plaatsen, zaken over te kopieren, dan de laatste oude schijf eruit te halen en te vervangen door de tweede nieuwe schijf zodra deze binnen is? (zal de NAS dan automatisch de tweede 10TB schijf gebruiken als RAID1?

Hoop dat mijn verhaal een beetje te volgen is :)
Heb je echt raid-1 ingesteld of een SHR volume? Bij SHR kan dit namelijk wel. Vervang 1 van je 2 schijven door een 10TB versie. Herstel je volume. Vervang nu de 2e. Herstel je volume. Als laatste stap kun je nu uitbreiden om de volledige 10 TB te kunnen gebruiken. Zorg wel voor een back-up voor je hier aan begint.

• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:51
Dank! Ik heb idd een SHR volume (met gegevens beveiliging van 1 schijf fouttolerantie).
Wat een super makkelijk systeem :)

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• EWK
  • Niet online

EWK

quote:
sOid schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Ik heb SabNZBD niet draaien, maar waarschijnlijk moet je PGID en PUID instellen en je eventuele verwijzingen voor volumes (meestal /config en /downloads) aanmaken. Deze tutorial gaat niet over SabNZBD maar het proces is vrijwel overal gelijk. Hij heeft ook tutorials voor andere docker containers geschreven. Ik zou zeggen: volg er een of twee, ook al wil je die containers misschien niet gebruiken. Dan weet je hoe het in elkaar steekt.

Edit: oh hij heeft ook een tutorial voor SabNZBD in Docker :) https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
Dat was de zet in de goede richting. Dankjewel!
Enige puntje is nog dat sickrage bij het toevoegen zegt: Unable to create the folder /volume1/serie/serievoorbeeld/
Bij volume heb ik deze map serie al toegevoegd (en hij staat uiteraard niet op alleen lezen)

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

quote:
gastje01 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:00:
[...]

Uit mijn hoofd zoals ik het gedaan had:
Stop je container.
Bij register download je de laatste versie
Klik bij de container op wissen (niet verwijderen)
Start je container weer

Even geduld hebben en als t goed is zit ie dan op de versie die je net gedownload hebt.
Dat is hem inderdaad, je moet via het register wederom dezelfde image downloaden alleen een recentere versie, waarom kan je niet via de GUI via het image een update doorvoeren. Maar het werkt! :)

kokenmetvuur.nl

• sOid
quote:
EWK schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:54:
[...]

Dat was de zet in de goede richting. Dankjewel!
Enige puntje is nog dat sickrage bij het toevoegen zegt: Unable to create the folder /volume1/serie/serievoorbeeld/
Bij volume heb ik deze map serie al toegevoegd (en hij staat uiteraard niet op alleen lezen)
Lijkt me ook een rechtendingetje. Draai je die ook via Docker? Dan ook ff PGID en PUID toevoegen, op dezelfde manier als bij SABnzbd (ik gebruik zelf trouwens Sonarr, werkt perfect).

• EWK
  • Niet online

EWK

quote:
sOid schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:23:
[...]

Lijkt me ook een rechtendingetje. Draai je die ook via Docker? Dan ook ff PGID en PUID toevoegen, op dezelfde manier als bij SABnzbd (ik gebruik zelf trouwens Sonarr, werkt perfect).
Bedankt voor je hulp!
Ja, hij draait in docker. Mijn PGID en PUID gechecked, die staan goed.
Het lijkt mij ook een rechtendingetje, maar ik kan dus nog niet vinden waar het aan ligt.

Gevonden!
Ik had een backup teruggezet vanaf de 216play. De indeling van de mappen is nu weer net iets anders. kleine aanpassing gedaan in show root directories (in general). En het werkt. Thanks!

EWK wijzigde deze reactie 03-02-2018 14:42 (23%)

• Malantur
quote:
pietje63 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:34:
[...]

Throttling werkt in mijn ervaring vooral om de tijd tussen start van de backup en uploaden to verkorten.

Wat bij mij een boost heeft gegeven aan de TimeMachine upload snelheid is dirsort vfs uitzetten (op de NAS bij SMB instellingen). Zie ook hier gedeeld: pietje63 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3". Hoe staat dat bij jou?

Weet je daarnaast welke SMB versie je gebruikt?
Bij mij stond dat helaas al uitgeschakeld.
SMB had ik al op minimaal SMB2 gezet, vandaag nog een trap hoger (SMB2 met Large MTU). Geen verschil gemerkt. In de Resource Monitor herkend hij me wel altijd als CIFS user?
Hij lijkt soms te wachten met snelheden in de KBps met dan pieken naar 2-3MBps.
Ik heb het ook nog eens langs AFS getest, daar lijkt hij 2-3MBps continu vol te houden.

Ik heb ook nog even getest met de kabel:
een 1GB bestand naar mijn 3 disk SHR volume: 8-10MBps (piek 15MBps)
een 1GB bestand naar mijn 4e single disk (Time Machine volume): 9-11MBps (piek 16MBps)
en dan TimeMachine naar disk 4: 2-3MBps

Ik begin me er stilaan bij neer te leggen dat hij zo traag gaat blijven. Het ligt misschien allemaal gewoon aan het feit dat het een oudere 413j is, CPU gaat naar 100% als hij 10MBps aantikt :+

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

In mijn 4-bay nas zitten 3x HDD in SHR, en vroeg me af of ik met een 4de HDD erbij enige prestatiewinst boek?

Moris wijzigde deze reactie 03-02-2018 16:43 (5%)

Fujifilm XT-Gear

quote:
Moris schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:43:
In mijn 4-bay nas zitten 3x HDD in SHR, en vroeg me af of ik met een 4de HDD erbij enige prestatiewinst boek?
Op welk gebied? Wat gaat er nu niet snel genoeg?

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

quote:
job schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:24:
[...]
Op welk gebied? Wat gaat er nu niet snel genoeg?
Heb geen 4de HDD dus kan niet vergelijken, vandaar de vraag :)

Fujifilm XT-Gear

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:10

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Iemand een tip wat de handigste manier is om data vanaf Synology 1 > Synology 2 te zetten?. Gaat om>10Tb en de HDD's overzetten is geen optie omdat ik een volume met nieuwe (en minder) hdd's wil maken.

Volgens mij heb je grofweg 3 opties;
• RSYNC
• WEBDAV directory van Syno 1 toevoegen aan Syno 2 en data copy > pasten naar nieuwe
• Backup functie van Hyperbackup (maar hij maakt dat eerst een "image" aan met de data erin die je vervolgens weer moet "uitpakken".
quote:
Moris schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:43:
Welke model?, wat moet er sneller worden?. Met een beetje recent model trek je met een single disk je Gbit al vol dus wat dat betreft zul je niet veel winnen.......

Tortelli wijzigde deze reactie 03-02-2018 19:41 (29%)

i7 4790k @ 4,6Ghz | Asus VII HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 16G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

quote:
[b][message=54141425,noline]Welke model?, wat moet er sneller worden?. Met een beetje recent model trek je met een single disk je Gbit al vol dus wat dat betreft zul je niet veel winnen.......
Het gaat hier om een DS415+.
Heeft een 4de HDD zin bij meerdere taken zoals gelijktijdig streamen van 2x 4K films, waarbij er ondertussen nog een andere taak op de nas draait? Het lijkt wel of de nas de data niet voldoende snel kan leveren?

Fujifilm XT-Gear

• sOid
quote:
Moris schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:12:
[...]

Heeft een 4de HDD zin bij meerdere taken zoals gelijktijdig streamen van 2x 4K films, waarbij er ondertussen nog een andere taak op de nas draait? Het lijkt wel of de nas de data niet voldoende snel kan leveren?
Check de resource monitor als je dat doet. Dan zie je waar de bottleneck is. (Gokje: CPU)

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

Prima.
Buiten dit wil ik nog steeds graag weten of er prestatiewinst valt te behalen bij het toevoegen van een 4de HDD?

Fujifilm XT-Gear

• pietje63
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
quote:
Moris schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:57:
Prima.
Buiten dit wil ik nog steeds graag weten of er prestatiewinst valt te behalen bij het toevoegen van een 4de HDD?
Als de CPU de bottleneck is (nagenoeg) niet

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• gastje01
quote:
Hari-Bo schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:18:
[...]

Dat is hem inderdaad, je moet via het register wederom dezelfde image downloaden alleen een recentere versie, waarom kan je niet via de GUI via het image een update doorvoeren. Maar het werkt! :)
Watchtower zou je nog kunnen proberen voor het automatisch updaten. Zelf geen ervaring mee.

Ik vind dit systeem persoonlijk wel fijn, je kan ook net zo makkelijk downgraden wanneer je dat zou willen.

gastje01 wijzigde deze reactie 04-02-2018 11:53 (3%)

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

quote:
pietje63 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:16:
[...]
Als de CPU de bottleneck is (nagenoeg) niet
CPU draait op halve kracht, dus daar logt het probleem niet.

Fujifilm XT-Gear

• gastje01
quote:
Moris schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:45:
[...]

CPU draait op halve kracht, dus daar logt het probleem niet.
En je volume en disk-gebruik? Hoe stream je je films en wat draait er op de achtergond?

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

quote:
gastje01 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:54:
[...]
En je volume en disk-gebruik? Hoe stream je je films en wat draait er op de achtergond?
Laat maar, ik stel een zeer eenvoudige vraag... en krijg steeds andere vragen voorgeschoteld?

Fujifilm XT-Gear

• gastje01
quote:
Moris schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Laat maar, ik stel een zeer eenvoudige vraag... en krijg steeds andere vragen voorgeschoteld?

Nee. Je krijgt gewoon niet het antwoord dat je horen wil.

Je hebt blijkbaar een probleem dat je nas niet kan leveren wat jij wil. Je vraagt om hulp maar alle relevante informatie blijft uit. Op deze manier kan niemand een zinnig antwoord geven of een 4e disk verschil gaat maken.

Wanneer je schijven op 100% zitten en je cpu op 30%, dan zou het eventueel verschil kunnen maken. Andersom is zinloos, vandaar de extra vragen.

• Moris

Moris

Fujifilm XT-GEAR

Intussen het antwoord op mijn vraag gevonden.

Well if you use SHR and have 3 disks then you have a RAID 5 configuration, and if you add the 4 disk it will still be a RAID 5 configuration.

But you can remove the volume and start all over and make a RAID 10 volume this way the you will get less space, but more speed in theory.

I don't think you will feel any difference in daily use, so as I see it just put your 4 disk in and let the DS run as it is now.

Fujifilm XT-Gear

quote:
Moris schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:12:
Hoe trek je die conclusie?
Twee streams sturen kost weinig cpu, en vraagt weinig van je raid config. Dus ik vermoed dat het probleem (al is het ons volstrekt niet duidelijk wat het probleem is) ergens anders door veroorzaakt wordt.

Vertel ons nu eens wat je ervaart, wat er opgelost moet worden.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:04
quote:
Moris schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:26:
Read ja, immers in 1 stripe zit 33% meer data (2->3) .

Write is niet echt een simpel antwoord te geven, over het algemeen schaalt write niet mee.
Voor een write moet je eerst een read doen (penalty n-1) welke dus wel iets sneller is maar de write blijft naar alle disks (n) dus daar haal je geen winst. Daarnaast is de parity iets zwaarder omdat de stripe groter wordt.

Door write cache aan te zetten haal je aanzienlijk meer performance maar is er ook kans op data verlies bij een power failure. In dat geval is een UPS wel verstandig evt. i.c.m. een journalling filesystem zoals btrfs.

Bij raid 10 ben je het voordeel van shr kwijt.. read en write is beiden sneller maar in dat geval zou ik er eerder een SSD cache bij zetten.

tldr; Er zijn heel wat factoren die daar invloed op hebben. Over het algemeen zal je er weinig tot niets van merken.

DukeBox wijzigde deze reactie 04-02-2018 16:58 (20%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• wvkreg
Meer mensen last van bad blocks sinds de laatste update? Lijkt mij false positives door de software, maar zal toch de disk controleren.

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik had op 1 schijf van mijn DS412+ ook een melding, maar na controle geen fouten in de log te zien. Zou inderdaad een false positive kunnen zijn...

Robert Elsinga =8-) | IT consultant, scoutsleiding, zendamateur (PC5E) | www.elsinga.net/robert

• wvkreg
Ik heb een case bij Synology aangemaakt, we zullen zien.
Dit is de error:

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Sinds dit weekend draai ik alles in dockers, maar Plex functioneert niet met een externe /config folder.
Ik heb de gebruiker en groep toegevoegd die gebruikt moet worden PGID PUID welke rechten heeft op deze folder, ook via ssh kan ik gewoon mappen aanmaken met mkdir.
Tijdens de start van Plex blijft deze meldingen spugen dat de desbetreffende gebruiker geen rechten heeft, terwijl deze user gebruikt worden voor alle andere containers.
Heeft iemand deze draaien met een externe /config map?

Probleem opgelost;
Plex gebruikt eigen variabelen voor user en groep 8)7
PLEX_UID
PLEX_GID

Hari-Bo wijzigde deze reactie 06-02-2018 07:59 (9%)

kokenmetvuur.nl

• DukeBox
quote:
wvkreg schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:24:
Ik heb een case bij Synology aangemaakt, we zullen zien.
Dit is de error:
[afbeelding]
Snap niet helemaal waarom je specifiek dat stukje smart er bij hebt staan, het gaat namelijk om de "reallocated_sector_ct" en niet om de "raw_read_error_rate". Welke waarde heb je daar ?

• wvkreg
quote:
DukeBox schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:26:
[...]

Snap niet helemaal waarom je specifiek dat stukje smart er bij hebt staan, het gaat namelijk om de "reallocated_sector_ct" en niet om de "raw_read_error_rate". Welke waarde heb je daar ?
Bij deze, zo te zien 0.

• DukeBox
quote:
Ah, omdat ie nog 'pending' staat (zie id 197).. er is dus wel iets mis.

• wvkreg
quote:
DukeBox schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:30:
[...]

Ah, omdat ie nog 'pending' staat.. er is dus wel iets mis.
Raid scrub is bijna klaar.

• DukeBox
quote:
Die zal dat niet triggeren

• wvkreg
Maar toch wel als die klaar is of wat moet ik anders doen?

• DukeBox
Pas wanneer de betreffende sector opnieuw (geforceerd) wordt beschreven zal er een re-allocation plaats vinden. Voor nu is is alleen gemarkeerd om niet te gebruiken.

DukeBox wijzigde deze reactie 05-02-2018 11:33 (4%)

• wvkreg
quote:
DukeBox schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:33:
Pas wanneer de betreffende sector opnieuw (geforceerd) wordt beschreven zal er een re-allocation plaats vinden. Voor nu is is alleen gemarkeerd om niet te gebruiken.
Ok, moet de disk dus RMA naar Western Digital?

• DukeBox
quote:
wvkreg schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:34:
Ok, moet de disk dus RMA naar Western Digital?
Hangt er vanaf, meestal zijn er tools van de fabrikant, afhankelijk van wat binnen de acceptabele waardes valt kan je daar een RMA op aanvragen. Bijv. de huidige Seagate Ironwolfs > 8TB moeten er minimaal 64 hebben.

• wvkreg
Ja, maar ik kan die disk er niet uithalen. Ik heb ook nergens iets om hem te testen.
Ideeën?

• DukeBox
quote:
wvkreg schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:59:
Ja, maar ik kan die disk er niet uithalen. Ik heb ook nergens iets om hem te testen.
Ideeën?
Mailtje naar WD met het probleem ? Hoezo kan je hem er niet uithalen/testen ?

• Rinaldootje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:02
Ik heb hetzelfde probleem, ook met een WD (2TB disk) in een DS216play.
SMART laat geen enkele fout zien, maar de error staat er wel

Nu was ik sowieso al van plan om er grotere HDD's in te zetten en heb zojuist IronWolfs van Seagate besteld (4 TB elk). Dit is overigens al de derde WD schijf, op dezelfde plek, die errors geeft. De andere zit er al vanaf het begin in.

Ga ze gewoon vervangen (een voor een, want ik wil de data erop behouden) en zie dan of Seagate het beter doet in deze NAS.

• DukeBox
quote:
Rinaldootje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:35:
Ik heb hetzelfde probleem, ook met een WD (2TB disk) in een DS216play.
SMART laat geen enkele fout zien, maar de error staat er wel
Dan is het niet het zelfde aangezien bij wvkreg er wel een fout in de smart staat.

• wvkreg
quote:
DukeBox schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:17:
[...]

Mailtje naar WD met het probleem ? Hoezo kan je hem er niet uithalen/testen ?
Uithalen ja. Testen kan ook wellicht op een pc. WD advanced RMA stuurt echter al een nieuwe disk.
Blijkbaar (volgens tech support) geen threshold of minimum op aantal bad sectors, het is er 1.
Ik kan geen reparatie forceren of wel?

• DukeBox
quote:
wvkreg schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:51:
Ik kan geen reparatie forceren of wel?
Hoe bedoel je ? Een bad sector kan je niet repareren.. dat is juist de reden om redundancy in je NAS te hebben.

• wvkreg
quote:
DukeBox schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:08:
[...]

Hoe bedoel je ? Een bad sector kan je niet repareren.. dat is juist de reden om redundancy in je NAS te hebben.
Klopt, maar hij kan hem toch heralloceren? Hoe trigger je zoiets?

• DukeBox
Door de betreffende sector te beschrijven.

• wvkreg
Daarvoor moet ik magier zijn neem ik aan. Ik heb 9 WD RED 4 TB erin zitten. DS916+ + DS513 :-)

• ronnym
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14:44
een zakelijke vraag.

Het management wilt papierloos gaan werken en hebben mij gevraagd om dit werkend te krijgen.

We hebben een synology waarop we iedereen een map geven waarin ze hun documenten kunnen opslaan.
Deze documenten hebben ze nodig als ze naar klanten gaat.

Als ze op locatie zijn willen ze aantekeningen kunnen maken op deze documenten d.m.v. een iPad Pro en DS File/cloud.

Nu moet ik de bestanden eerst downloaden op de iPad voordat ik ze kan bewerken.
Is er een mogelijkheid om dit gelijk op de synology te doen?

( ik heb te maken met collega's die redelijk digibeet zijn dus alles moet zo simpel en makkelijk mogelijk zijn )

ronnym wijzigde deze reactie 06-02-2018 16:50 (0%)
Reden: schrijffouten

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Synology indexeert geen nieuwe bestanden die zijn toegevoegd door bijvoorbeeld een applicatie die draait op de NAS. Via de admin settings telkens herindexeren, waarbij alles compleet opnieuw wordt gedaan is op zijn zachtst gezegd omslachtig en traag.

Er moet toch wel een script zijn dat ik 1x per dag kan runnen om alleen de nieuwe bestanden te indexeren? Ik heb wel wat dingen gevonden maar niks werkt.

Ik zoek me al weken, eigenlijk maanden, suf maar kan het niet vinden. Heeft iemand de gouden tip?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• wvkreg
Het wordt toch een RMA. Synology support kwam hiermee:

Dear Customer,
Thanks for contacting Synology.
Based on the log, the reason for this error message is that the DSM detect there is having I/O error. Please perform extended S.M.A.R.T. test on disk-3 and then change defected hard disk if needed.
(DSM Main Menu > Storage Manager > HDD/SSD > Health Info > S.M.A.R.T. test > Extended Test)
If the test failed, we suggest you replace the defective disk, one by one via our tutorial.
https://www.synology.com/...r/volume_diskgroup_repair
If the test pass, you can keep using it, but we suggest you need to keep monitoring the SMART condition, SMART info ID 1/5/197/198 should be 0. (the error happened before so it's not 100% healthy). If the SMART info ID 1/5/197/198 keep ncreasing, then please replace it.

LOG

smart log

SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 200 200 051 Pre-fail Always - 7
3 Spin_Up_Time 0x0027 181 180 021 Pre-fail Always - 7916
4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 77
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 200 200 140 Pre-fail Always - 0
7 Seek_Error_Rate 0x002e 200 200 000 Old_age Always - 0
9 Power_On_Hours 0x0032 084 084 000 Old_age Always - 11831
10 Spin_Retry_Count 0x0032 100 253 000 Old_age Always - 0
11 Calibration_Retry_Count 0x0032 100 253 000 Old_age Always - 0
12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 76
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 4
193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 269
194 Temperature_Celsius 0x0022 119 114 000 Old_age Always - 33
196 Reallocated_Event_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0
197 Current_Pending_Sector 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 1
198 Offline_Uncorrectable 0x0030 100 253 000 Old_age Offline - 0
199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0

system log:

warning 2018/02/03 13:02:18 SYSTEM: Bad sector was found on disk[3].
warning 2018/02/03 13:02:17 SYSTEM: Bad sector was found on disk[3].
disk log:
<kernel time="2018/02/03 13:02:18" path="/dev/sdc" model="WD40EFRX-68WT0N0" SN="WD-WCC4E5PAFVHS" type="error" raw="64" container="DS916+" show="1">UNC </kernel>
<kernel time="2018/02/03 13:02:18" path="/dev/sdc" model="WD40EFRX-68WT0N0" SN="WD-WCC4E5PAFVHS" type="error" raw="0" container="DS916+" show="1">IOERR</kernel>
<kernel time="2018/02/03 19:19:49" path="/dev/sdc" model="WD40EFRX-68WT0N0" SN="WD-WCC4E5PAFVHS" type="error" raw="64" container="DS916+" show="1">UNC </kernel>

• DukeBox
quote:
Phusebox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:10:
Er moet toch wel een script zijn dat ik 1x per dag kan runnen om alleen de nieuwe bestanden te indexeren? Ik heb wel wat dingen gevonden maar niks werkt.
Zou wel handig zijn om te melden wat je gevonden hebt en waarom dat niet werkt ;)

Normaal gesproken gebruik je synoindex -R index (waar index de naam is van de betreffende directory die je wilt her indexeren).
Dit werkt recursief, en bij veel files kan ik mij voorstellen dat dit niet de meest gewenste situatie is.

Files die niet door synology zelf worden getriggerd kan je natuurlijk ook via synoindex -a file toevoegen, je zou vrij eenvoudig een bash scriptje kunnen maken die alle files nieuwer dan x uur op deze manier toevoegt.

• Phusebox
  • Niet online
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:27:
[...]

Zou wel handig zijn om te melden wat je gevonden hebt en waarom dat niet werkt ;)

Normaal gesproken gebruik je synoindex -R index (waar index de naam is van de betreffende directory die je wilt her indexeren).
Dit werkt recursief, en bij veel files kan ik mij voorstellen dat dit niet de meest gewenste situatie is.

Files die niet door synology zelf worden getriggerd kan je natuurlijk ook via synoindex -a file toevoegen, je zou vrij eenvoudig een bash scriptje kunnen maken die alle files nieuwer dan x uur op deze manier toevoegt.
Eh, abracadabra. Zelf script maken gaat hem niet worden. Ik had wat scripts gevonden en geprobeerd toe te voegen, maar nergens vond ik een duidelijke uitleg en bij de meeste stond dan ook weer dat het inmiddels niet meer werkte in de comments.

Maar goed, ik dacht, ik ben vast niet de enige hier met dit probleem...

• DukeBox
quote:
Phusebox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:33:
Eh, abracadabra. Zelf script maken gaat hem niet worden.
Bij deze dan, alles in 1 regel, indexeerd alle files recursief vanaf 'path' jonger dan 1 dag.
code:
1
find /path/ -type f -mtime -1 -exec synoindex -a {} \;

DukeBox wijzigde deze reactie 07-02-2018 10:21 (6%)

• Phusebox
  • Niet online
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Bij deze dan, alles in 1 regel, indexeerd alle files recursief vanaf 'path' jonger dan 1 dag.
code:
1
find /path/ -type f -mtime -1 -exec synoindex -a {} \;

Thanks, nu nog uitzoeken hoe ik dat schedule of überhaupt invoeg. Snap niet dat zo'n basic functie gewoon nog steeds niet in de front-end zit.

Phusebox wijzigde deze reactie 07-02-2018 10:42 (9%)

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*