Quakie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:40:
[...]
Ik vind het best een redelijke discussie, zeker hier op GoT. Voor huis en keuken gebruikers is het inderdaad overkill maar dat was gelijk duidelijk lijkt me.
Jouw (tussen) oplossing is natuurlijk ook een niet standaard oplossing en uiteraard zeer bruikbaar. Ik weet niet hoe groot je SSD Volume is?
Reden dat ik mijn oplossing/gedachte noem is:
1) DSM wordt standaard op alle discs geïnstalleerd, ik neem nu (blind) aan dat DSM niet volledig versneld wordt.
Hoe bedoel je dit? Ik heb zelf een 1817+, deze heb ik vanaf het begin zo opgebouwd als ie nu loopt (heb m om eerlijk te zijn net). Toch heb ik niet het idee dat de 416play van mijn schoonvader langzamer reageert. Wat bedoel je specifiek met DSM?
2) Een standaardconfig Synology NAS doet zijn hibernation taken goed. Ik heb bijv een backup DS213+ staan die uren in hypernation staat (3watt). En is desnoods uiteraard uitstekend in staat om video te serveren (transcoding achterwege laten). 2 SSDs verbruiken niet zoveel, en huidige NAS ook niet..
Dan heb ik een uitzondering te pakken denk ik. Ik draai, op cloudstation-server en Notestation na, geen apps uit het package center. De rest loopt allemaal in docker containers, ook wanneer ik de apps stop die mijn hdd-volume benaderen (denk aan Sonarr, Autosub etc.) en cloudstation-server gaan mijn schijven nog steeds niet in spindown. Ik moet nog eens op m'n gemakje zoeken waar dat aan ligt, al zou ik niet per se weten waar ik moet kijken. Sommige zaken (denk aan meerdere Wordpress installaties, een Unifi-controller, Domoticz en MQTT) moeten gewoon 24/7 doorlopen. Deze staan allemaal geïnstalleerd op mijn SSD volume (120 GB-SHR) en hebben geen enkele rechten op mijn HDD volume. Waarom mijn disks niet gaan slapen is mij een raadsel, dus als je de gouden tip hebt, graag. 3 watt droom ik van
De taken die mijn HDD's te verwerken krijgen zijn backups/snapshots op gezette tijden en af en toe een keer een filmpje streamen naar mijn TV. Dit neemt al met al nog geen 6 uur per dag in (waarbij mijn internet verbinding vaak de bottleneck is), tel ik daar een beetje tijd voor sonarr etc bij op zou dit 12 uur per dag besparen.
3) Je heb taken en taken, maar ik zelf hanteer een combinatie tussen lokale (DRIVE) storage, en NAS storage, plus iSCSI aanleveren. Ik heb een hekel aan merkbaar vertragingen.. 70MB of 500MB boeit mij niet. Wel ervaring dat alles snel en vloeiend reageert.
Helemaal mee eens, daarom heb ik zelf ook gebruik gemaakt van mij 'tussen-oplossing' met een los SSD volume. Bepaalde taken, zoals een webserver zijn erg gebaat bij een snelle reactietijd, al heb ik een (niet op feiten gestaafd) gevoel dat veel werkgeheugen hier ook al wonderen doet. Latency vs Troughput is volledig afhankelijk van je gebruik.
4) Ik heb zelf een SHR volume van 4discs met een SSD cache via een DX213. En ik merk sinds DSM6 en hoger dat alles zwaarder is geworden.
Ja, als een MKB bedrijf een synology gebruikt als eerste storage plek kan ik het mij dus wel voorstellen dat ze zitten te wachten op de flashstation. Nogmaals het gaat om reactiesnelheid in meeste gevallen...Zeker met tientallen mensen tegelijkertijd.
Synology zal ongetwijfeld goed onderzocht hebben of hier behoefte aan was voor ze een product in de markt gezet hebben, maar ik kan het voor mezelf niet plaatsen. Een van de organisaties waar ik voor werk (ongeveer 75-100 gebruikers) maakt gebruik van netwerkshares waar alle bestanden op staan. Dit zijn voor 90% standaard office documenten. Ik kwam er pas na enkele weken achter dat de netwerkshares extern in een Datacenter gehost werden en niet lokaal op een van de servers die er staan. Ik heb nooit enige vorm van vertraging ervaren. Dit loopt over een 300 Mbit glas lijn en werkt perfect. Dit loopt allemaal op 'gewone' schijven (geen consumenten WD-redjes, wel server spul) daarbij werken de meeste mensen ook nog eens via Wifi.
Dit is een typisch geval waar ik zelf een FlashStation zou zien: Veel gelijktijdige gebruikers, veel kleine bestanden, reactietijd belangrijker dan troughput (heel veel wilder dan een grote PDF wordt het vaak niet). Toch denk ik dat het verschil hier vooral meetbaar in plaats van merkbaar is, vandaar dat ik me afvroeg wat de meerwaarde van dit ding is, zeker als je gewone schijven aangevuld met een cache als tegenhanger hebt.
iSCSI eventueel, maar ik ben niet bekend genoeg met deze oplossingen om te beoordelen of je daar niet systemen hebt met een betere performance per euro of überhaupt een hogere performance hebt.
Het is niet zozeer dat ik dit de FS per se af schiet, tegendeel, maar ik ben zelf nooit echt in een situatie geweest waar ik hem goed geplaatst zou vinden. De bedrijven waar ik kwam en kom zijn of te klein (dan is office365 of een kleiner NASje goedkoper en makkelijker) of te groot (lees: >10 fysieke servers op locatie en alles in eigen beheer, tot nu toe vooral veel HPE spul gezien). Ik ben vooral nieuwsgierig.
Hoe zie de rest van je setup er uit? (router/netwerk etc) Als je intern wel voldoende snelheid haalt, en laten we eerlijk wezen, 30-40 Mbit moet ie makkelijk aankunnen, zou het ook aan je netwerk/router kunnen liggen, al blijft het vreemd dat je met een speedtest wel haalt wat je beloofd is door je provider.