[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TommyGun schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:32:
[...]

- Let's Encrypt certificaat vereist dat port 80 openstaat voor renewal
Sure? Wordt er niet gewoon port 80 naar het internet bedoelt i.p.v. port 80 vanaf internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

downtime schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:51:
[...]

Sure? Wordt er niet gewoon port 80 naar het internet bedoelt i.p.v. port 80 vanaf internet?
In veel guides staat dat 80 inbound open moet. Kreeg ook een error bij het aanmaken toen ik de port niet open had staan.

https://www.reddit.com/r/...cate_renewal_and_port_80/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:37
TommyGun schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:02:
[...]
In veel guides staat dat 80 inbound open moet. Kreeg ook een error bij het aanmaken toen ik de port niet open had staan.

https://www.reddit.com/r/...cate_renewal_and_port_80/
Voor de eerste keer (aanvraag certificaat) moet 80 (inkomend en uitgaand) vziw openstaan, daarna worden de aanvragen vanuit DSM geinitieerd en wordt er alleen van 80 (uitgaand) gebruik gemaakt.

Jammer dat Synology niet heel transparant is over dit proces aangezien ze het proces custom voor DSM hebben gemaakt. Ook niet in de FAQ of Forum iets over te vinden...

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
m2dekker schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 01:26:
[...]

Voor de eerste keer (aanvraag certificaat) moet 80 (inkomend en uitgaand) vziw openstaan, daarna worden de aanvragen vanuit DSM geinitieerd en wordt er alleen van 80 (uitgaand) gebruik gemaakt.
Bij mij lukt een renew niet zonder port 80 op en te zetten? Want de cert tool wordt aangeroepen en wandelt gewoon alle DNS entries af welke je aanvraagt op port 80?

Ik kan mij niet voorstellen dat het zonder port 80 werkt als DSM gaat renewen, maar ik zal er extra aandacht aan besteden als dat moment er weer is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 12:49
Oude huidige situatie:

BTRFS volume met gedeeld mappen zonder gegevensintegriteitsbescherming.
Reden dat dit uit staat is omdat het niet kan in combinatie met een SSD cache. Dit schijnt nu wel te werken, (sommige help pagina's zeggen nog van niet) en is standaard optie zodra je nieuwe gedeelde map aanmaakt.

Nu is dit een van de unieke eigenschappen van BTRFS en voor mij een reden om dit aan te zetten. Echter kan je het dus niet achteraf wijzigingen.

Iemand enig idee hoe ik nu snel en makkelijk dit voor elkaar krijgt?

Als test een eigen gedeelde map verplaatst maar dit is niet bepaald snel. Het ziet er naar uit dat het gewoon een kopie actie is en dan gelijk data verwijderen achteraf. Ook kom ik denk ik in de problemen met homes (cloud station / drive ), photo, music en video... Iemand een handige manier waar ik niet aan denk?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Moris op 05-01-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-10 17:53
Ik heb hier een nieuw ds1817 met 8 disks en in zit even met de raid keuze. In mijn zoektocht kom ik eigenlijk alleen mensen tegen met 4 disks van klein formaat en het advies is daar eigenlijk altijd 'gebruik shr zodat je online grotere disks kan installeren'
Maar dat is bij mij niet aan de orde :-)
De keuze voor mij is SHR2 of Raid6, het enigste wat ik tot nu toe echt kan vinden m.b.t. SHR-2 vs raid 6 is dat SHR geen high availability ondersteund.

Weet iemand nog meer dingen die eventueel van belang kunnen zijn ? B.v. performance verschillen of andere diensten die niet op de ene kunnen maar wel de andere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:58
Goedemorgen! Ik heb een DS414 met 3x 4 TB, waarbij 1 van de schijven velen bad sectors aangeeft. Ik kan deze retouren onder garantie, maar wilde even nagaan hoe ik dit het beste kan doen.

Ik draai de Synology RAID SHR, ik dacht dat ik gewoon de schijf (met bad sectors) eruit kan halen, en alles zou gewoon normaal door moeten draaien. Dan krijg ik de schijf (nieuw /gerepareerd terug) en dan kan ik gewoon de schijf weer " repareren" . Dan moet natuurlijk in tussen tijd geen problemen voorkomen met de twee andere schijven.

De belangrijkste informatie die erop staat zijn foto's waarvan ik al een back up heb gemaakt op een andere externe schijf. Kan iemand bevestigen dat bovenstaande klopt voor ik de schijf eruit haal?

Alvast bedankt,

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:00
Ik draai Plex server op een DS916+ en stream m.n. media op m'n tv, mobiel en laptop. Sinds kort heb ik een aantal 4K HDR videos geripd naar mkv.

Als ik dit via Plex op m'n t.v. afspeel hapert/buffert Plex de hele tijd, ik kan max 1 min ongestoord video kijken.

Hoe ziet mijn netwerk er uit:
DS916+ zit bekabeld aan de Ziggo connect box
TV (Samsung UE49KS7000) zit bekabeld aan de Ziggo connect box

Ik heb ook een TP-Link AC1750 Archer C7, maar geen van de apparaten zijn daarop aangesloten.

gezien de situatie verwacht ik dat transcoding niet nodig moet zijn maar dat het via Direct play werkt (als je subtitles uitschakelt. Als ik het via Samsungs media speler afspeel dan kan ik de video wel gewoon bekijken, zonder haperingen...

De bestanden verschillen in bitrate en grootte, maar van de meeste bestanden ligt de overall bitrate rond de 50Mb/s en zijn de bestanden +/- 50 GB groot.

Iemand een idee waar dit fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
woutertje6 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:35:
Goedemorgen! Ik heb een DS414 met 3x 4 TB, waarbij 1 van de schijven velen bad sectors aangeeft. Ik kan deze retouren onder garantie, maar wilde even nagaan hoe ik dit het beste kan doen.

Ik draai de Synology RAID SHR, ik dacht dat ik gewoon de schijf (met bad sectors) eruit kan halen, en alles zou gewoon normaal door moeten draaien. Dan krijg ik de schijf (nieuw /gerepareerd terug) en dan kan ik gewoon de schijf weer " repareren" . Dan moet natuurlijk in tussen tijd geen problemen voorkomen met de twee andere schijven.

De belangrijkste informatie die erop staat zijn foto's waarvan ik al een back up heb gemaakt op een andere externe schijf. Kan iemand bevestigen dat bovenstaande klopt voor ik de schijf eruit haal?

Alvast bedankt,

Wouter
Wat je zegt is dat je 3 schijven in SHR hebt, waarvan er eentje mankementen vertoond. Je kan dan idd 1 schijf (de defecte) veilig verwijderen en deze vervangen, waarna synology de SHR zal "herbouwen". Dit kan overigens vrij lang duren...

Zie ook https://www.synology.com/...me_diskgroup_what_is_raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18
darryl schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:14:
..waarna synology de SHR zal "herbouwen".
Houd er wel rekening mee dat dit niet automatisch gaat maar je hier zelf de opdracht voor moet geven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:53
Hoe kan ik nagaan waarom mijn volume niet in slaap valt?
Situatie is als volgt:

Volume 1: 2x 120 GD SSD. Hierop staan alle packages (Cloud station server, Note-station en Docker) + Alle containers opgeslagen.
Volume 2: 5x4TB WD Red. Hierop staat alle 'koude' data, media bibliotheek etc.

Ik heb een taak aangemaakt die Cloud station server + 6 docker containers (Sonarr/Radarr/Autosub etc) op gezette tijden stopt. Er is niks wat in deze tijd gebruik maakt van Volume 2, dit laten de logboeken ook zien, 0% volume gebruik over een periode van 4 uur. Ook de disks doen volgens t grafiekje met 0% niks. Toch blijven de schijven wakker. Hoe kan dit/wat doe ik er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 23:07

flexje

got-father

darryl schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:10:
Ik draai Plex server op een DS916+ en stream m.n. media op m'n tv, mobiel en laptop. Sinds kort heb ik een aantal 4K HDR videos geripd naar mkv.

Als ik dit via Plex op m'n t.v. afspeel hapert/buffert Plex de hele tijd, ik kan max 1 min ongestoord video kijken.

Hoe ziet mijn netwerk er uit:
DS916+ zit bekabeld aan de Ziggo connect box
TV (Samsung UE49KS7000) zit bekabeld aan de Ziggo connect box

Ik heb ook een TP-Link AC1750 Archer C7, maar geen van de apparaten zijn daarop aangesloten.

gezien de situatie verwacht ik dat transcoding niet nodig moet zijn maar dat het via Direct play werkt (als je subtitles uitschakelt. Als ik het via Samsungs media speler afspeel dan kan ik de video wel gewoon bekijken, zonder haperingen...

De bestanden verschillen in bitrate en grootte, maar van de meeste bestanden ligt de overall bitrate rond de 50Mb/s en zijn de bestanden +/- 50 GB groot.

Iemand een idee waar dit fout gaat?
Ik heb dit zelf ook gehad en voor geen mogelijkheid goed kunnen krijgen met Plex. Ik heb toen de Xplay app op mn LG gezet en daar werkt het uitstekend op.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 21:45

DarkSide

theres no place like ::1

Ik gebruik ook Xplay op mijn LG.
Die kan wel directplay aan zonder iets te transcoderen. En dat werkt prima.
Alleen bij bepaalde subs wil hij transcoderen en dat trekt mijn 215j niet.

De rest gaat eigenlijk prima.
Volgens mij is het probleem dat plex de hardware accelleratie niet aan kan spreken.
Op samsungs heb je geen Xplay app. Maar daar heb je volgens mij wel een DS video app.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Weet iemand wat het verschil is tussen Cloud Station Drive en Synology Drive??

Beide lijken behoorlijk hetzelfde te doen. Synology Drive is daarentegen nieuw, maar zit weer niet in het Cloud Station pakket van syno. Begin door de bomen het bos niet meer te zien door allen synology apps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:05

elsinga

=8-)

Cloud Station Drive is de oudere variant van Synology Drive.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Drive is net uit en hier werd mijn windows client automatisch omgezet naar Drive..
Ik zou voor de zekerheid wel je sync na kijken, omdat bij mij alles up to date was, terwijl in werkelijkheid wijzingen waren. Goed idee dus om je sync tasks opnieuw in te stellen wanneer je tijd hebt.

Just to know:

Cloudstation folder wordt je Drive map en dit wordt dus overal genoemd. Dit kan verwarring veroorzaken omdat je cloudstation folder nergens genoemd. Je Drive wordt dus actief gescand onder adv search.
Mocht je een gedeelde map actief delen met andere, dan wordt dit je Team Map. Hetzelfde als hierboven.

Mocht je Moments gaan gebruiken, dan wordt dit onderdeel van Drive (er komt folder moments)... gaat dus ook mee lopen in je Search maar ook in je versiebeheer. Dit kan dus een grote impact hebben op vrije schijfruimte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
gastje01 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:15:
Hoe kan ik nagaan waarom mijn volume niet in slaap valt?
Situatie is als volgt:

Volume 1: 2x 120 GD SSD. Hierop staan alle packages (Cloud station server, Note-station en Docker) + Alle containers opgeslagen.
Volume 2: 5x4TB WD Red. Hierop staat alle 'koude' data, media bibliotheek etc.

Ik heb een taak aangemaakt die Cloud station server + 6 docker containers (Sonarr/Radarr/Autosub etc) op gezette tijden stopt. Er is niks wat in deze tijd gebruik maakt van Volume 2, dit laten de logboeken ook zien, 0% volume gebruik over een periode van 4 uur. Ook de disks doen volgens t grafiekje met 0% niks. Toch blijven de schijven wakker. Hoe kan dit/wat doe ik er aan?
Alleen die drie packages? Als je beetje handig bent met linux kan je hibernation logs aanzetten onder DSM en dan later de logs na gaan. Hier zou duidelijk moeten worden wat precies oorzaak is.

Mijn ervaring is dat het werkt met standaard apps van synology zolang het basic setup is. Zodra er bijv al een vorm is van connectie gaat het fout. Bijv CMS met een andere NAS, uitgebreid loggen, etc. Docker was bijv bij mij ook 1 die mijn schijven wakker houden.. ook zonder actieve containers... DSM wordt nl op alle schijven geinstalleerd, en reden zijn dat je schijven wakker blijven ondanks koude data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19:25
Ik heb een support-vraag. Ik denk erover om een NAS, bijv Synology, aan te schaffen, om precies dezelfde redenen als anderen hier denk ik. Waar ik mee zit is de duur van de support. Bij een zelfgebakken systeem is die zolang als ik er tijd voor heb, en op zich vind ik dat geen bezwaar, met met een fabrieks-NAS hangt het helemaal af van de fabrikant, toch? Ik zou niet willen dat ik maar 3 jaar lang systeem-updates krijg bijvoorbeeld. Kan iemand hier iets over zeggen? (mag ook over niet Synology).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 21:33
flexje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:24:
[...]

Ik heb dit zelf ook gehad en voor geen mogelijkheid goed kunnen krijgen met Plex. Ik heb toen de Xplay app op mn LG gezet en daar werkt het uitstekend op.
ik heb een 418play, deze gebruik ik via chromecast<>plex app.
een grote film (recentelijk LOTR 60gb) haperde ook, bijna niet te doen.
Echter met transcoden uit werkt ie wel probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Brent schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:50:
Ik heb een support-vraag. Ik denk erover om een NAS, bijv Synology, aan te schaffen, om precies dezelfde redenen als anderen hier denk ik. Waar ik mee zit is de duur van de support. Bij een zelfgebakken systeem is die zolang als ik er tijd voor heb, en op zich vind ik dat geen bezwaar, met met een fabrieks-NAS hangt het helemaal af van de fabrikant, toch? Ik zou niet willen dat ik maar 3 jaar lang systeem-updates krijg bijvoorbeeld. Kan iemand hier iets over zeggen? (mag ook over niet Synology).
Garantie heb ik nooit gebruik van hoeven maken gelukkig, daar kan ik je weinig over vertellen. Qua updates zit het wel goed, mijn DS211j krijgt nog steeds updates. Ook zijn er enkele nieuwe functies toegevoegd sinds ik de NAS gekocht heb (weliswaar niet echt bruikbaar door het gebrek aan performance van dit oude beestje). Voor een budget-model van deze leeftijd vind ik dat zeer netjes. Hij doet nog steeds wat ie moet doen, al heeft ie daar wel gevoelsmatig meer tijd voor nodig dan vroeger.
Quakie schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Alleen die drie packages? Als je beetje handig bent met linux kan je hibernation logs aanzetten onder DSM en dan later de logs na gaan. Hier zou duidelijk moeten worden wat precies oorzaak is.

Mijn ervaring is dat het werkt met standaard apps van synology zolang het basic setup is. Zodra er bijv al een vorm is van connectie gaat het fout. Bijv CMS met een andere NAS, uitgebreid loggen, etc. Docker was bijv bij mij ook 1 die mijn schijven wakker houden.. ook zonder actieve containers... DSM wordt nl op alle schijven geinstalleerd, en reden zijn dat je schijven wakker blijven ondanks koude data.
Kun je me een zetje in de goede richting geven? CMS staat uit, uitgebreid loggen (als in disk/mem/cpu usage) staat aan. Docker staat ook geïnstalleerd op mijn SSD Volume, hier draait mijn Kodi-database en de Unifi Controller op, beiden schrijven naar mijn SSD Volume en hebben niks te zoeken op de HDD's.

Ik weet dat DSM op alle schijven gezet wordt, maar hij heeft dan nog een ander Volume (SHR 2x SSD) om van te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Brent schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:50:
Mijn DS412+ krijgt vanaf binnenkort geen feature-upgrades meer (dus geen hogere DSM versie). Die is dus 6 jaar binnen support gebleven. Mijn DS415Play (te koop) krijgt nu dus nog minimaal 3 jaar upgrades. Echter, beveiligingsupdates krijgen zelfs de vorige major versies van DSM nog.

Support van Synology is overigens goed te noemen, ze hebben we tot nu toe 2x prima geholpen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19:25
Kijk, die veiligheidsupdates vind ik belangrijk, dank voor je ervaring. Is er een officiele policy hieromtrent? 6 jaar feature-updates, (zeg) 10 jaar veiligheidsupdates oid?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 22:45

pietje63

RTFM

Ik heb (ook) een vraag iz disk hibernation, dit gebeurt me namelijk niet vaak genoeg.

Dit komt wellicht deels door web station. Ik gebruik web station vooral voor wat websites die (bijna) niemand anders gebruikt dan ikzelf.

Kijk ik naar mijn nginx error log, dan zie ik daar vrijwel elk uur "aanvallen" waarbij onbekende ip-adressen proberen binnen te komen (soms gericht op lekker in bepaalde pakketten, gezien de URLs). Het resultaat is (voor zover ik kan zien) nihil, maar mogelijk houdt dit mijn harde schijven wakker. Meest voorkomend is het opvragen van de index op de hoofddomein, maar die is er niet :-).

Als ik deze ip-adressen blokkeer voor nginx (als dat al mogelijk is, wellicht met de nginx variant op htaccess), voorkomt dat dan disk access (of moet het htaccess bestand worden gelezen)?
Mijn webstation draait op een subdomein. Ik "gok" dat een hoop van de access requests van het hoofddomein kom. Als ik dit pagina zelf bezoek krijg ik een 403 (Synology-stijl fourmelding). Heeft iemand een idee waar deze vandaan komt?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
pietje63 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:10:
Ik heb (ook) een vraag iz disk hibernation, dit gebeurt me namelijk niet vaak genoeg.

Dit komt wellicht deels door web station. Ik gebruik web station vooral voor wat websites die (bijna) niemand anders gebruikt dan ikzelf.

Kijk ik naar mijn nginx error log, dan zie ik daar vrijwel elk uur "aanvallen" waarbij onbekende ip-adressen proberen binnen te komen (soms gericht op lekker in bepaalde pakketten, gezien de URLs). Het resultaat is (voor zover ik kan zien) nihil, maar mogelijk houdt dit mijn harde schijven wakker. Meest voorkomend is het opvragen van de index op de hoofddomein, maar die is er niet :-).

Als ik deze ip-adressen blokkeer voor nginx (als dat al mogelijk is, wellicht met de nginx variant op htaccess), voorkomt dat dan disk access (of moet het htaccess bestand worden gelezen)?
Mijn webstation draait op een subdomein. Ik "gok" dat een hoop van de access requests van het hoofddomein kom. Als ik dit pagina zelf bezoek krijg ik een 403 (Synology-stijl fourmelding). Heeft iemand een idee waar deze vandaan komt?
Als je m alleen zelf gebruikt, kun je m dan niet, afhankelijk van je doel achter een VPN verstoppen? Wellicht dat het helpt om alle landen waar je zelf niet bent in de firewall te blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
gastje01 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Garantie heb ik nooit gebruik van hoeven maken gelukkig, daar kan ik je weinig over vertellen. Qua updates zit het wel goed, mijn DS211j krijgt nog steeds updates. Ook zijn er enkele nieuwe functies toegevoegd sinds ik de NAS gekocht heb (weliswaar niet echt bruikbaar door het gebrek aan performance van dit oude beestje). Voor een budget-model van deze leeftijd vind ik dat zeer netjes. Hij doet nog steeds wat ie moet doen, al heeft ie daar wel gevoelsmatig meer tijd voor nodig dan vroeger.

[...]

Kun je me een zetje in de goede richting geven? CMS staat uit, uitgebreid loggen (als in disk/mem/cpu usage) staat aan. Docker staat ook geïnstalleerd op mijn SSD Volume, hier draait mijn Kodi-database en de Unifi Controller op, beiden schrijven naar mijn SSD Volume en hebben niks te zoeken op de HDD's.

Ik weet dat DSM op alle schijven gezet wordt, maar hij heeft dan nog een ander Volume (SHR 2x SSD) om van te lopen?
Ben niet zo handig met linux en het juist lezen van de data, maar @kraades en @DukeBox kunnen misschien wel helpen indien search niet de nodige informatie geeft. Het is in het verleden vaker aan bod gekomen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58

Illusion

(the art of)

Is er iets bekend over een update van synology voor Meltdown/Spectre?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Mijn nas heeft een vast ip-adres.
Toch heb ik nu voor een 2de keer een de volgende melding

"Het huidige IP-adres is gewijzigd naar 192.168.x.xxx" :?

Iemand die me kan zeggen wat er aan de hand is en of ik iets verder in de firewall dien te tunen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
Moris schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:58:

Iemand die me kan zeggen wat er aan de hand is en of ik iets verder in de firewall dien te tunen?
Heb je op je router ook iets ingesteld? Probeer te voorkomen dat je DCHP-server IP adressen uitdeelt in de range waarin je een vast IP instelt. Ik heb 10.0.0.1-10.0.0.50 als range voor mijn vaste adressen (NAS, Raspberry, APs, Switch, Hue Bridge etc) en 10.0.0.51-10.0.0.254 als DHCP pool. Zo voorkom ik dat een ander device een IP adres krijgt dat ik eigenlijk toebedeeld heb aan een vast apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De afgelopen 1 of 2 weken krijg ik geen metadata meer binnen in Video Station, ook handmatig zoeken geeft niets meer dan No data.

Hebben meer mensen daar last van, of is er lokaal iets mis? (En moet ik eerst zelf even gaan zoeken :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:11

The_Worst

Unox

Ik heb hier vanmiddag nog diverse keren informatie vernieuwd en geen problemen gehad.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:51
Wellicht handig om, ter leringh ende vermaeck voor anderen, ook even aan te geven wat het dan heeft opgelost?

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 11-10 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

Moris schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:58:

Die melding krijg je toch als je bent ingelogd via DSM en het client IP wijzigt? :?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

gastje01 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:03:
[...]

Als je m alleen zelf gebruikt, kun je m dan niet, afhankelijk van je doel achter een VPN verstoppen? Wellicht dat het helpt om alle landen waar je zelf niet bent in de firewall te blokkeren?
Interessante gedachte, alleen maak ik nu niet continu verbinding via VPN en dan is het wel een extra handeling. Wat ik zelf gisteravond nog bedacht: meer blocks op het niveau van mijn router. Dan komt het uberhaupt niet aan bij de Synology.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:11

JdM

Humbled

F_J_K schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:18:
De afgelopen 1 of 2 weken krijg ik geen metadata meer binnen in Video Station, ook handmatig zoeken geeft niets meer dan No data.

Hebben meer mensen daar last van, of is er lokaal iets mis? (En moet ik eerst zelf even gaan zoeken :P )
Have you tried turning it off and on again? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JdM schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:27:
Have you tried turning it off and on again? O-)
De server? Ja :P Maar zo te horen ben ik dus alleen - en zal ik wanneer ik de tijd heb gaan troubleshooten. Wordt vast vervolgd :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 16:41
Het is vast al vaker uitgelegd, maar ik kan het antwoord niet vinden. :F Hopelijk kunnen jullie me helpen (of naar een juiste topic/tutorial/website/handleiding verwijzen)?

Ik heb een Synology draaien, waar o.a. een paar websites op staan (web station). Dat werkt. Nu wil ik ook graag de webmail, Drive en Moments van buiten af, via een eigen domein benaderen. Dus bijvoorbeeld drive.mijndomein.com (of mijndomein.com/moments) zou de drive web-interface moeten openen en mail.mijndomein.com zou de webmail moeten openen. Etc.

Overigens zou ik de DSM webconsole liever niet van buitenaf toegankelijk willen maken. Als ik daar niet omheen kan, dan alleen via https.

Is dit mogelijk en hoe kan ik het configureren?

[ Voor 3% gewijzigd door keverjeroen op 10-01-2018 16:23 ]

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@keverjeroen
Kijk eens bij configuratiescherm -> toepassingsportaal. Daar kun je voor apps subdomeinen configureren (ik gebruik drive en mail zelf niet, maar ga er vanuit dat die er gewoon tussenkomen).

DSM webconsole weet ik niet zeker. Wellicht port 5000 (non secure) en 5001 (secure) blokkeren in je router? Overigens kun je in configuratiescherm -> netwerk -> DSM-instellingen instellen dat 5000 altijd wordt doorgestuurd naar 5001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 15:24
Nu ben ik al een paar avonden aan het klooien, en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos gewoon niet meer.

Ik kwam vrij recent de nieuwe calender functie tegen in dsm.
Na hier een beetje mee gespeeld te hebben was ik voornemens om deze in te stellen op mijn gsm.
Nu heb ik meerdere agenda's op mn gsm dus het instellen lukt wel.

Echter lukte het deze keer niet.
Dus toen heb ik het eens op mijn pc geprobeerd, via een vpn vanaf buiten de agenda geprobeerd te benaderen. Je raad het al, geen succes.

Ik heb wat zitten klooien met wat poorten in mn router (al zou dat met de Quickconnect niet hoeven imho) en ook in het toepassingsportaal de juiste poorten toevoegen lost het probleem niet op.

Aangezien Google ook geen duidelijkheid verschaft probeer ik het hier maar eens, is de calender wel vanaf buitenaf te benaderen en doen jullie dat dan gewoon via quickconnect?

Indien het antwoord ja is, heb je daarvoor nog wat bijzonders gedaan?
Indien nee dan hoef ik voor nu niet aan mezelf te twijfelen, ook een fijne gedachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 21:45

DarkSide

theres no place like ::1

Illusion schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:01:
Is er iets bekend over een update van synology voor Meltdown/Spectre?
https://www.synology.com/...ecurity/Synology_SA_18_01

is nog ongoing.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
pietje63 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:10:
@keverjeroen
Kijk eens bij configuratiescherm -> toepassingsportaal. Daar kun je voor apps subdomeinen configureren (ik gebruik drive en mail zelf niet, maar ga er vanuit dat die er gewoon tussenkomen).

DSM webconsole weet ik niet zeker. Wellicht port 5000 (non secure) en 5001 (secure) blokkeren in je router? Overigens kun je in configuratiescherm -> netwerk -> DSM-instellingen instellen dat 5000 altijd wordt doorgestuurd naar 5001
Thanks! Dat hele toepassinsportaal heb ik eerder nog niet gezien.. |:( Hiermee moet het me vast gaan lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 23:15
timmert26 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:12:
sinds ik mijn VPN heb aangepast naar openVPN kan ik zelfs via quickconnect geen verbinding meer maken met de NAS. Ik gebruik pureVPN als vpn provider, zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?
Ik krijg telkens de error: "connectiefout" zodra ik de VPN uitschakel doet quickconnect het direct weer.
Heb jij hier nog antwoord op gehad?
Ik wil dit ook weten namelijk. Ook voor de SFTP server die ik heb draaien op de NAS. Die werkt niet als de VPN aan staat namelijk :(

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 15:17
PuckStar schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:18:
[...]

Heb jij hier nog antwoord op gehad?
Ik wil dit ook weten namelijk. Ook voor de SFTP server die ik heb draaien op de NAS. Die werkt niet als de VPN aan staat namelijk :(
Ik heb poorten 5000 en 5001 opengezet, dan werkt quickconnect niet maar DDNS wel als je die ook inschakeld. De instellingen vind je onder externe verbindingen om alles aan te zetten. Dan alleen een kwestie van de juiste poorten in je router open gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@timmert26 (en rest).. ik zou 5000 en 5001 wijzigen naar een andere poort omdat er genoeg zijn die hier op scannen...dus om onnodige auto blocks te voorkomen kan je het beter wijzigingen.

Let op! dit houdt wel in dat je poort nummer mee moet nemen in eventuele apps links qua inloggen. Bij standaard 5000/5001 hoeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
keverjeroen schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:21:
[...]

Thanks! Dat hele toepassinsportaal heb ik eerder nog niet gezien.. |:( Hiermee moet het me vast gaan lukken!
Het is gelukt voor Drive en Moments! Super simpel. Helaas staat Mail Station er niet tussen. Iemand een suggestie hoe ik die (dat is dus de roundcube webmail) van buitenaf kan benaderen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 15:17
Quakie schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:55:
@timmert26 (en rest).. ik zou 5000 en 5001 wijzigen naar een andere poort omdat er genoeg zijn die hier op scannen...dus om onnodige auto blocks te voorkomen kan je het beter wijzigingen.

Let op! dit houdt wel in dat je poort nummer mee moet nemen in eventuele apps links qua inloggen. Bij standaard 5000/5001 hoeft het niet.
Bedankt voor de tip, ik zal ze gaan wijzigen ;)! Waar in de synology-instellingen kan ik deze wijzigen?

Dan heb ik nog een vraag, allicht dat jij hier ook een antwoord op heb. Ik heb een domein gekocht bij transip, en ik wil dit domein koppelen aan mijn synology, dat ik i.p.v xxx.synology.me mijndomein.nl heb. Echter kan ik nergens in de instelling van synology of transip de specifiek gebruikte poort aangeven. Waardoor ik nooit met mijn domein kan verbinden.

Is er een manier hoe dit wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
timmert26 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:48:
..Echter kan ik nergens in de instelling van synology of transip de specifiek gebruikte poort aangeven.
Wat bedoel je daar mee ? Een domein doet niets met poorten of protocollen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Laatst online: 10-10 22:00
Een vraag met betrekking tot gescheiden accounts.

Mijn vrouw en ik maken beide gebruik van de NAS d.m.v. 2 aparte accounts. Zo blijft alles mooi gescheiden :)

Ik heb gedeelde mappen aangemaakt in het configuratiescherm onder 'gedeelde map' zoals:
Documenten 'naam man'
Documenten 'naam vrouw'
Muziek 'naam man'
Muziek 'naam vrouw'.
etc.
Daarbij de rechten ingesteld dus als 'man' inlogt op de DS File app of online worden de mappen van 'vrouw' niet gezien. Via mijn mac mini ga ik dat instellen via AFP zodat de mappen waar je toch niets mee kan ook niet weergegeven worden (via smb is dit wel het geval heb ik gelezen).

Het enige waar ik nu tegenaan loop is onze foto's. Deze zou ik ook apart willen wegzetten. Daarnaast wil ik ook onze foto's van de iPhone hier naar backuppen. Mijn inziens kan dit echter maar met 1 map waarbij je de rechten niet kan splitsen. Het liefste maak ik ook 2 mappen aan met "Foto 'naam vrouw" en "Foto 'naam man". Het gaat dan wel goed in de DS File app, echter heb ik dan niets meer aan de DS Photo app (automatische backup).

Als ik 'Personal Photo Station-service' inschakel, tackel ik dan het probleem? Ik wil het graag een beetje 'simpel' en overzichtelijk houden vandaar mij twijfel. Graag jullie advies! :)

Edit: ik ben 'maar een hobbyist' dus misschien zie ik iets over het hoofd..

[ Voor 3% gewijzigd door hk12nl op 11-01-2018 11:46 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34
@harm12nl: kun je niet iets doen met een mount --bind? Toen ik nadacht over Synology heb ik ook bekeken of je voor dit soort dingen symlinks kunt maken, mount --bind was een alternatieve manier daarvoor. Zie bijvoorbeeld hier.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
@harm12nl Ik zou het zelf makkelijk houden en eens kijken naar de app Drive (CloudStation vervanger) en Moments.

Aparte drive folder met versiebeheer. Moments (fotos en videos) krijgt ook eigen folder... Via app moments kan je fotos backuppen.

Zodoende hoef je niet alles uit elkaar trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
@Bananenplant : thx hier ga ik eens naar kijken.

@Quakie : thx, ook hier ga ik even naar kijken.

Daarnaast heb ik zelf ook nog weer even verder gezocht, via de DS file app kan je ook foto backup inschakelen. Ik moet er nog even mee aan de slag maar wellicht is dit ook een 'makkelijke' oplossing. Ik kan iig weer even verder stoeien :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@harm12nl De apps doen eigenlijk hetzelfde trucje..

DS Photo, DS file, en Moments kunnen fotos backuppen.

@timmert26 uit mijn hoofd. configuratiescherm, externe toegang.. rechtertabje geloof ik

[ Voor 29% gewijzigd door Quakie op 11-01-2018 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-10 15:49
Als ik muziek toevoeg via explorer.exe aan de muziek map in mijn Home, dan wordt er niet automatisch geïndexeerd door Audio Station. Ik vermoed dat dit komt, doordat Audio Station de bestanden niet rechtstreeks uit de Cloud Station-folder kan lezen en ik daarom de Cloud Station-folder gemount heb naar /home/music.

Iemand een idee voor een oplossing hiervoor? Ik heb al even gegoogled op "timed indexing" maar kon alleen hetzelfde probleem voor Video Station vinden. Ook timed is niet ideaal, liever heb ik dat er gelijk geïndexeert wordt zodra ik een nieuwe folder met muziek toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Quakie schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:53:
@harm12nl De apps doen eigenlijk hetzelfde trucje..

DS Photo, DS file, en Moments kunnen fotos backuppen.

@timmert26 uit mijn hoofd. configuratiescherm, externe toegang.. rechtertabje geloof ik
Ik zie het ja. Wat ik in eerste opzicht zie is dat DS Photo ook de video's mee neemt en DS file niet. (Hij neemt video's ook mee). Daarnaast voert DS Photo zijn taken ook uit op de achtergrond (uploaden nieuwe foto's, iPhone op basis van Geofencing) en dat lijkt bij DS file ook niet op deze manier te werken maar moet het handmatig...

Is even een vlugge conclusie. Vanavond even uitgebreid testen :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:08
Ik heb op de webapplicatie van photostation de app los gemaakt,zo kan je alleen op de webapplicatie rechten instellen voor de juiste fotomappen,zo is het bij mij gescheiden van gebruik en foto upload en hou je dus alles netjes apart,mijn vrouw heeft dus haar eigen upload map en kan zo alles naar wens invullen,had ook nog gekeken naar moments maar dan moest je weer de mappen veranderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Virtua op 11-01-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
virtua69 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:05:
Ik heb op de webapplicatie van photostation de app los gemaakt,zo kan je alleen op de webapplicatie rechten instellen voor de juiste fotomappen,zo is het bij mij gescheiden van gebruik en foto upload en hou je dus alles netjes apart,mijn vrouw heeft dus haar eigen upload map en kan zo alles naar wens invullen,had ook nog gekeken naar moments maar dan moest je weer de mappen veranderen.
Hoe heb je dat precies gedaan? Klinkt als een goede oplossing namelijk echter begrijp ik het nog niet helemaal... Hoe heb je bijvoorbeeld 'de app los gemaakt'? En hoe heb je alles nu ingericht? :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:08
het is een tijdje geleden maar das dacht ik te vinden bij instellingen in Photo station, daar staan bij mij ook de rechten voor de gebruikers.
je krijgt geloof ik een waarschuwing te zien zodat DS geen rechten controle heeft maar dat in p-s staat dan, dat bedoelde ik met los maken aangezien je echt in P-S moet wezen om iets te veranderen.
Voor mij geen probleem maar het is wel even goed om te weten.
Ik heb een map van me vrouw en natuurlijk van mij gemaakt, dat weer onderverdeeld in bv. jaartal met daar in weer gebeurtenissen zoals vakantie of verjaardag enz.
hoofdmap is genoemd camera upload, das me mobiel.
Eens in de zoveel tijd spit ik die door die ik dan weer verdeel in de zo net genoemde mappen structuur.
Ik vind het zo het makkelijkste ieder geval om er een klein beetje overzicht in te houden.
Verder gebruik ik gewoon de app van synology zelf die de back-up regelt naar mijn map.
Ook maak ik een back-up van de map waarin ook de foto`s van mijn vrouw staan elke week naar een externe schijf en een back-up naar een andere nas die buitenshuis staat om geen data verlies te krijgen mocht ik brand krijgen, maar das weer iets anders :P
Das zo ongeveer de situatie zoals het nu draait hier.

[ Voor 65% gewijzigd door Virtua op 11-01-2018 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 09:37
Wie van jullie heeft wel is gebruik gemaakt om een file te restoren vanuit een ingestelde Hyper Backup omgeving?

Het viel me namelijk op dat ik geen functie kon vinden om een 'verloren' bestand te zoeken in één van mijn backups. Dit zou betekenen dat wanneer je je niet kan herinneren waar je een bestand hebt opgeslagen je handmatig door je mappen mag bladeren en dan uiteraard ook nog is de juiste backup waar het bestand wel in zou staan. Zie ik iets over het hoofd of deze 'essentiële' functie niet aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Oesie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:43:
Het viel me namelijk op dat ik geen functie kon vinden om een 'verloren' bestand te zoeken in één van mijn backups.
Ik gebruik het maar ben daar nog niet tegenaan gelopen. Om te zoeken moet je toch ook weten hoe het bestand heette ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-10 21:47
Beste Tweakers,

ik ben in het bezit van een Synology Diskstation DS1010+.
De fans van deze nas zijn al enige tijd oud en hebben hun tijd wel gehad. ( beginnen ook een brom geluid te maken ) De orignele fans van Synology zijn niet meer te krijgen, maar nog wel via de reguliere webshops.
https://www.synology.com/...y=product&model=DS1010%2B

Nu wilde ik deze fans vervangen met 80cm fans welke ik nog heb liggen maar kreeg constant een error in DSM dat de fan ermee opgehouden was. Na wat onderzoek blijkt niet elke fan te werken in een Synology.
En ik zou toch graag fans gebruiken welke meer prestaties leveren voor de cooling van de nas.
Bijvoorbeeld eentje van het merk: Noctua of Be Quiet.

nu heb ik een beetje zitten zoeken maar ik kan niet echt een goede lijst vinden met fans welke werken in de Synology. en hoopte daarom dat iemand mij hier op weg kan helpen.

Ook wil ik het geheugen uitbreiden naar het maximale 3GB. ook hiermee is het vrij moeilijk om het juiste geheugen te kiezen. ik heb een aantal reepjes liggen maar als deze erin zitten start de Synology niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
DukeBox schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:05:
[...]

Ik gebruik het maar ben daar nog niet tegenaan gelopen. Om te zoeken moet je toch ook weten hoe het bestand heette ?
Yeps, maar als ik mijn Backup Explorer open heb ik nergens een optie om te zoeken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Oesie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:10:
Yeps, maar als ik mijn Backup Explorer open heb ik nergens een optie om te zoeken? :?
Dan moet je me toch het probleem even uitleggen.. als het er niet meer is, hoe weet je dan waar je op moet zoeken. Als het er nog wel is, dan hoef je niet te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
DukeBox schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:12:
[...]

Dan moet je me toch het probleem even uitleggen.. als het er niet meer is, hoe weet je dan waar je op moet zoeken. Als het er nog wel is, dan hoef je niet te zoeken.
Ok, tweede poging.
Voorbeeld, ik mis een bestand 'huishouding.xls' op mijn computer. Deze denk ik te vinden in één van mijn backups op de Synology. Hiervoor doe ik het volgende:
  • inloggen op Synology middels web interface
  • open Hyper Backup
  • selecteer mijn backup taak
  • open backup explorer
  • en dan zie ik onderstaande
  • geen 'search/zoek' veld (wel kan ik handmatig door de mappenstructuur gaan); Echter aangezien ik niet weet tot hoever ik terug moet kijken in de backups voordat je het bestand tegenkomt zou je in iedere backup moeten kijken (en dan ga je er nog vanuit dat je map weet waarin die zou staan). Dat klinkt voor mij niet logisch als je een bestand wilt zoeken in een backup maar dit volledig 'handmatig' moet doen.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jGwCU6/Capture.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Oesie op 12-01-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Oesie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:29:
Voorbeeld, ik mis een bestand 'huishouding.xls' op mijn computer. Deze denk ik te vinden in één van mijn backups op de Synology. Hiervoor doe ik het volgende:
Overigens mis ik wel het 'filter' zoek veld in jouw screenshot, die heb ik wel (al zoekt die niet recursief).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vRzcjVfypPA4hbbCZm5Rj5XZ/full.png

Ik snap je, maar zover ik weet kan geen enkele incremental forever backup iets dergelijks. Daarnaast je weet zelf toch wanneer je iets weggooit wat niet had gemoeten dat de backup daarvoor het er nog stond ?

Wil je zoiets wel kunnen dan zal je met btrfs snap's moeten maken, hierdoor kan je wel zoeken.

Als alternatief kan je ook nog dagelijks een recursieve file+directory dump wegschrijven. Hier kan je dan ook vrij gemakkelijk in terug zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 12-01-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
DukeBox schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:09:
[...]

Overigens mis ik wel het 'filter' zoek veld in jouw screenshot, die heb ik wel (al zoekt die niet recursief).

[afbeelding]
Dat kan best wel is hetgeen zijn wat ik zoek. Wel vreemd dat ik dat niet zie 8)7
Het enige wat ik kan bedenken dat mijn admin account de backup maakt over de home directories. En mijn data op een ander user account staat. Echter kan ik met mijn user account niet bij de backup explorer.
Ik snap je, maar zover ik weet kan geen enkele incremental forever backup iets dergelijks. Daarnaast je weet zelf toch wanneer je iets weggooit wat niet had gemoeten dat de backup daarvoor het er nog stond ?

Wil je zoiets wel kunnen dan zal je met btrfs snap's moeten maken, hierdoor kan je wel zoeken.

Als alternatief kan je ook nog dagelijks een recursieve file+directory dump wegschrijven. Hier kan je dan ook vrij gemakkelijk in terug zoeken.
Klopt, in de meeste gevallen weet je het wel. Maar als er veel tijd tussen zit dan onthoud ik het niet allemaal meer (wat nu het geval was).

Met je idee bedoel je een directory & file listing? Klinkt als een idee. Maar ga toch eerst is kijken waarom ik geen filter zie :/

[ Voor 8% gewijzigd door Oesie op 12-01-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Oesie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:22:
Met je idee bedoel je een directory & file listing?
Jup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-10 16:59
marcel19 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:27:
...

nu heb ik een beetje zitten zoeken maar ik kan niet echt een goede lijst vinden met fans welke werken in de Synology. en hoopte daarom dat iemand mij hier op weg kan helpen.
...
Marcel,

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Is meer voor de recente NAS'sen, maar wellicht dat dit een richting geeft?
https://idomix.de/synolog...r-machen-luefter-tauschen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Kan ik een oude en trage Synology DS112j gebruiken om puur als backup-doel bij familie te zetten?
Moet deze wel even onder het stof vandaan halen :)
Is een DS112j voor het restoren en encrypted backup voldoende snel?

Bedoeling is om de 1ste backup thuis te laten gebeuren zodat de incrementele backup op afstand via de provider kan verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 05-10 09:56
Ik heb al jaren een Synology DS213 en die werkt prima.
Onlangs heeft xs4all mijn router vervagen. Ik heb nu een Fritz 5490.

Alles werkt echter de synology heeft problemen met het netwerk.
Ik zie dat ook bij iemand anders :
https://xs4all.gebruikers...wthread.php?thread_id=773

Ik heb de synology achter een Cisco 208 switch gezet maar ook dat hielp niet. Wifi adapter in de Synology is de oplossing maar dat performed voor geen meter.
Als ik de synology direct aan de laptop hang gaat alles als een speer.

Gek genoeg : als i kde synology aan de switch of fritz hang dan werkt het voor eventjes, maar na verloop van tijd stopt zelfs een PING.

Wat nu ? Een extra router er tussen lijkt wat overdreven ? Zit het in de Fritz of in de Synology ?

Ik heb een statisch ipv4 adres op de Synology, al jaren trouwens.
Ipv6 heb ik uitgezet, wellicht helpt dat nog maar ook dat is onveranderd in al die jaren.

Synology support geeft me de optie om een factory reset te doen van de synology, dat kan maar ik geloof het allemaal niet zo.
iMac-van-Hans:2014-q2 hansgoes$ sudo tcpdump host 192.168.201.100

20:26:20.012037 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524895966 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.136846 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896090 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.238002 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896191 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.262187 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896215 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.339162 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896291 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.387312 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896339 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.440531 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896392 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.488659 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896440 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.540819 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896492 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.589954 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896541 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.691842 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896641 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.744205 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896692 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:20.794168 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896741 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:21.001972 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524896941 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:21.157350 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524897092 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:21.409512 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524897341 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:21.967083 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524897892 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:22.217004 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524898141 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:23.574677 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524899493 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:23.823766 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,nop,wscale 5,nop,nop,TS val 524899742 ecr 0,sackOK,eol], length 0

20:26:26.831299 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,sackOK,eol], length 0

20:26:27.080425 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,sackOK,eol], length 0

20:26:33.239410 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,sackOK,eol], length 0

20:26:33.489565 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,sackOK,eol], length 0

20:26:39.709943 IP imac-van-hans.fritz.box.53729 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 589787329, win 65535, options [mss 1460,sackOK,eol], length 0

20:26:39.961087 IP imac-van-hans.fritz.box.53730 > 192.168.201.100.commplex-main: Flags [S], seq 4048161434, win 65535, options [mss 1460,sackOK,eol], length 0

20:26:44.289907 IP 192.168.201.100.mdns > 224.0.0.251.mdns: 0 [3q] PTR (QM)? _raop._tcp.local. PTR (QM)? _airport._tcp.local. PTR (QM)? _airplay._tcp.local. (64)

20:27:43.170373 IP 192.168.201.100.netbios-ns > 192.168.201.255.netbios-ns: NBT UDP PACKET(137): QUERY; REQUEST; BROADCAST

20:28:09.384813 IP 192.168.201.100 > igmp.mcast.net: igmp v3 report, 2 group record(s)

20:28:45.224807 IP 192.168.201.100.netbios-dgm > 192.168.201.255.netbios-dgm: NBT UDP PACKET(138)
Dit is wat ik wel zie als ik TCPDUMP op de IMAC bijvoorbeeld. Maar verder is ie onbereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37
Na de recente vervanging van cloud station naar Drive (met integratie van Moments) zie ik het nut niet meer van Cloud Station (DS Cloud) op een mobile device? Mis ik iets?

Of is het verschil dat als je Cloud Station (DS Cloud) op bv je telefoon gebruikt, je een lokale kopie hebt van wat er op je NAS in de CloudStation folder staat en de Drive App heeft direct access to je bestanden op je NAS (geen lokale kopie)?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:45
Ik heb sinds enkele weken een Synology DS413j met 3x1TB SHR voor backup doeleinden, en 1x500GB 2,5" hdd voor TimeMachines van 2 Macbook's.
De Synology zit met kabel verbonden met mijn router.

Nu op Windows als ik gewoon een copy actie doe met de Verkenner, dan haalt hij redelijk constant 19-21MBps. Volgens mij heb ik zelf een paar keer geleden 30MBps gehaald. Niet super snel maar oke, CPU schiet naar 100% dus daar lijkt me de bottle neck te bevinden op een iets oudere NAS.

TimeMachine daarintegen, haalt maar 1-3MBps.
Ik heb al ondervonden als ik AFS gebruik als protocol, dan haalt hij maar 1MBps.
Op internet lees ik das SMB eigenlijk slechter is als AFS maar daar haal ik 3MBps. (Gisteren)
Ondertussen is hij heel de nacht bezig geweest om 100GB backup over te zetten.
Vandaag dus aan het kijken: haalt hij weer maar 1,3MBps maximaal en vaak minder als dat.
Een overzicht van resource monitor: (klikbaar)
De grote groene pieken zijn daar ongeveer 1,3MBps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A7enVMoOVTUw2pgElOSYQLJo/thumb.png
En een detail van het netwerk tabblad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ev3BUJtlRZfuN5jJIE2OeW25/thumb.png

Nu valt het mij op dat ik verbonden ben via CIFS protocol (ook volgens de Resource monitor), wat ik dan weer lees als de slechtere versie van SMB op internet. Kan het hieraan liggen? Hoewel dat mijn Windows ook via CIFS verbonden is, en die haalt toch wel 20-30MBps.
Iemand een idee? :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Malantur schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:01:
Ik heb sinds enkele weken een Synology DS413j met 3x1TB SHR voor backup doeleinden, en 1x500GB 2,5" hdd voor TimeMachines van 2 Macbook's.
De Synology zit met kabel verbonden met mijn router.

Nu op Windows als ik gewoon een copy actie doe met de Verkenner, dan haalt hij redelijk constant 19-21MBps. Volgens mij heb ik zelf een paar keer geleden 30MBps gehaald. Niet super snel maar oke, CPU schiet naar 100% dus daar lijkt me de bottle neck te bevinden op een iets oudere NAS.

TimeMachine daarintegen, haalt maar 1-3MBps.
Ik heb al ondervonden als ik AFS gebruik als protocol, dan haalt hij maar 1MBps.
Op internet lees ik das SMB eigenlijk slechter is als AFS maar daar haal ik 3MBps. (Gisteren)
Ondertussen is hij heel de nacht bezig geweest om 100GB backup over te zetten.
Vandaag dus aan het kijken: haalt hij weer maar 1,3MBps maximaal en vaak minder als dat.
Een overzicht van resource monitor: (klikbaar)
De grote groene pieken zijn daar ongeveer 1,3MBps.
[afbeelding]
En een detail van het netwerk tabblad:
[afbeelding]

Nu valt het mij op dat ik verbonden ben via CIFS protocol (ook volgens de Resource monitor), wat ik dan weer lees als de slechtere versie van SMB op internet. Kan het hieraan liggen? Hoewel dat mijn Windows ook via CIFS verbonden is, en die haalt toch wel 20-30MBps.
Iemand een idee? :)
Timemachine wordt gethrottled op je Mac, krijgt lage prio. Je kan dat uitzetten met een commando bijv bij de eerste backup, daarna kan je het beter laten zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:45
Ik heb er nu iets van gelezen, maar toch ook wel raar dat ze via USB wel iets van 30MBps doet en over netwerk niet.
Ik heb het nu ook eens getest door gewoon een copy actie te doen via Finder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8t00YoohxcQKoHid9BU2TLg0/thumb.png
Links van de rode lijn is het SMB en rechts AFS.

En nu dezelfde transfer vanaf Windows:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nx1atLcB3OuqQEsbtV22x16V/thumb.png

Bijkomend verschil is wel dat de Windows via Powerline verloopt (~550Mbit) en de transfer van Mac over wifi (~39 tot 78Mbit). Beide transfers zouden toch nog sneller moeten kunnen dan in theorie? CPU gebruik is nu trouwens 70% op de NAS.

Iemand nog een idee?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Laatst online: 03-10 13:39

mickjuh

Good news everyone!

Help!

Ik heb een 4 disk 916+. 2x 4TB, 2x 2TB.
Nu gaf disk 3 (2TB) raw read errors waardoor ik vervroegd ging upgraden met een switch van 2TB naar 4TB.

Heb de disk 3 vervangen en een repair gedaan op het volume zodat de nieuwe disk werd toegevoegd en automatisch werd expand. Dit toevoegen draaide al bijna een dag door en was volgens mij bijna ten einde. Nu kreeg ik ineens een melding dat mijn volume was gecrashed. Als ik nu via de webinterface kijk zie ik dat disk 4 bad sectors krijg.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/x6YyhU2.png

Ben al aan het malle wat belangrijke data er af aan het halen. Ik zie disk 3 nu niet meer bij het volume staan.

Als ik bij de disken kijk zie ik dat disk 3 nog aan het initialiseren is.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/UWFEhQz.png

Wat raden jullie aan? Moet ik wachten tot het initializing of de derde disk klaar is voordat ik reboot? Ik zag een status hoe ver dat initializing was bij de volume maar aangezien die nu gecrashed is vraag ik me af of dat doorloopt. Ik durf niet te rebooten want ben bang dat hij dan helemaal niet meer op komt. Iemand hier ervaring mee? Ondertussen trek ik de meest belangrijke data lokaal.

[ Voor 17% gewijzigd door mickjuh op 13-01-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
SpeedingWilly schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:55:
Na de recente vervanging van cloud station naar Drive (met integratie van Moments) zie ik het nut niet meer van Cloud Station (DS Cloud) op een mobile device? Mis ik iets?

Of is het verschil dat als je Cloud Station (DS Cloud) op bv je telefoon gebruikt, je een lokale kopie hebt van wat er op je NAS in de CloudStation folder staat en de Drive App heeft direct access to je bestanden op je NAS (geen lokale kopie)?
Wat heb je aan een lokale kopie, als de bestanden meteen verwijderd worden zodra je ze van je NAS verwijdert. Je hebt dus geen lokale kopie met Cloud Station, wel versioning op de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:27
mickjuh schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:00:
Help!

Ik heb een 4 disk 916+. 2x 4TB, 2x 2TB.
Nu gaf disk 3 (2TB) raw read errors waardoor ik vervroegd ging upgraden met een switch van 2TB naar 4TB.

Heb de disk 3 vervangen en een repair gedaan op het volume zodat de nieuwe disk werd toegevoegd en automatisch werd expand. Dit toevoegen draaide al bijna een dag door en was volgens mij bijna ten einde. Nu kreeg ik ineens een melding dat mijn volume was gecrashed. Als ik nu via de webinterface kijk zie ik dat disk 4 bad sectors krijg.

[afbeelding]

Ben al aan het malle wat belangrijke data er af aan het halen. Ik zie disk 3 nu niet meer bij het volume staan.

Als ik bij de disken kijk zie ik dat disk 3 nog aan het initialiseren is.

[afbeelding]

Wat raden jullie aan? Moet ik wachten tot het initializing of de derde disk klaar is voordat ik reboot? Ik zag een status hoe ver dat initializing was bij de volume maar aangezien die nu gecrashed is vraag ik me af of dat doorloopt. Ik durf niet te rebooten want ben bang dat hij dan helemaal niet meer op komt. Iemand hier ervaring mee? Ondertussen trek ik de meest belangrijke data lokaal.
Het komt voor dat disken al een beetje brak zijn zonder alarmen te geven, als je dan gaat rebuilden (intensief) dan valt de brakke disk ook uit. Daarom adviseert Synology ook om een periodieke scrub uit te voeren, zodat je deze verassingen niet hebt op jouw moment.

Dat kan via de taakplanner tegenwoordig. Voor nu zou ik een ticket openen bij Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

stormfly schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:11:
[...]

Het komt voor dat disken al een beetje brak zijn zonder alarmen te geven, als je dan gaat rebuilden (intensief) dan valt de brakke disk ook uit. Daarom adviseert Synology ook om een periodieke scrub uit te voeren, zodat je deze verassingen niet hebt op jouw moment.

Dat kan via de taakplanner tegenwoordig. Voor nu zou ik een ticket openen bij Synology.
Ik heb RAID scrubbing 1x per maand aan staan. Zou dit vaker moeten? De disk die nu errors geeft is de oudste disk van de 4. Die wilde ik pas gaan vervangen als de storage vol zat of wanneer die errors zou geven. Dat hij nu errors geeft op het moment dat disk 3 toegevoegd wordt aan de RAID zag ik niet aankomen.

Toevallig een draadje gevonden waar iemand precies hetzelfde probleem had. Daar konden ze filesystem check uitvoeren en de bad sectors een flag geven.
Hello,

It was so simple... You have to run syno_poweroff_task in debug mode.
Then the rest as said above :

> syno_poweroff_task -d
> vgchange -ay
> fsck.ext4 -pvf -C 0 /dev/vg1000/lv

If you get the message "UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY", try :

> fsck.ext4 -yvf -C 0 /dev/vg1000/lv
Zal in ieder geval een ticket openen bij Synology. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Malantur schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:59:
Ik heb er nu iets van gelezen, maar toch ook wel raar dat ze via USB wel iets van 30MBps doet en over netwerk niet.
Ik heb het nu ook eens getest door gewoon een copy actie te doen via Finder:
[afbeelding]
Links van de rode lijn is het SMB en rechts AFS.

En nu dezelfde transfer vanaf Windows:
[afbeelding]

Bijkomend verschil is wel dat de Windows via Powerline verloopt (~550Mbit) en de transfer van Mac over wifi (~39 tot 78Mbit). Beide transfers zouden toch nog sneller moeten kunnen dan in theorie? CPU gebruik is nu trouwens 70% op de NAS.

Iemand nog een idee?
Throttling al eens uitgezet op je Mac?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

marcel19 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:27:
Beste Tweakers,

ik ben in het bezit van een Synology Diskstation DS1010+.
De fans van deze nas zijn al enige tijd oud en hebben hun tijd wel gehad. ( beginnen ook een brom geluid te maken ) De orignele fans van Synology zijn niet meer te krijgen, maar nog wel via de reguliere webshops.
https://www.synology.com/...y=product&model=DS1010%2B

Nu wilde ik deze fans vervangen met 80cm fans welke ik nog heb liggen maar kreeg constant een error in DSM dat de fan ermee opgehouden was. Na wat onderzoek blijkt niet elke fan te werken in een Synology.
En ik zou toch graag fans gebruiken welke meer prestaties leveren voor de cooling van de nas.

Ook wil ik het geheugen uitbreiden naar het maximale 3GB. ook hiermee is het vrij moeilijk om het juiste geheugen te kiezen. ik heb een aantal reepjes liggen maar als deze erin zitten start de Synology niet meer op.
Noctua herkent je probleem: https://noctua.at/en/can-...stock-fans-in-nas-devices
Er zijn blijkbaar geen lijsten, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-10 21:47
Edmin schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:27:
[...]

Noctua herkent je probleem: https://noctua.at/en/can-...stock-fans-in-nas-devices
Er zijn blijkbaar geen lijsten, helaas.
Wel jammer dat er eigenlijk het volgende gezegd wordt:
Ja het kan wel, maar we zouden niet weten welke je moet gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 15:38
Misschien wordt het een beetje een vaag verhaal, maar ga het toch proberen;

Ik probeer Cloud Sync aan m'n Google Drive te koppelen maar het blijft ergens steken. In Cloud Sync geef ik Google Drive aan, selecteer in de opkomende pagina mijn Gmail account en login.
Ik geef toestemming dat Cloud Sync mijn bestanden in mijn Drive mag beheren enz.

Een scherm van Synology:
Cloud Sync requires for following permission

Redirect your personal information back to http://192.168.0.104:5000, please make sure http://192.168.0.104:5000 is your DS domain.

En dan stopt het.... Ik zie een blancoscherm:

http://192.168.0.104:5000...9.GltCBV7Mblablablablabla

Ik begrijp niet waarom hij niet verder gaat, en waar ik het kan zoeken. Een koppeling via WebDav/Stack is wel gemaakt en ook DropBox laat een verbinding gewoon toe. Wie kan mij verder helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Djeen84 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 23:56:
Misschien wordt het een beetje een vaag verhaal, maar ga het toch proberen;

Ik probeer Cloud Sync aan m'n Google Drive te koppelen maar het blijft ergens steken. In Cloud Sync geef ik Google Drive aan, selecteer in de opkomende pagina mijn Gmail account en login.
Ik geef toestemming dat Cloud Sync mijn bestanden in mijn Drive mag beheren enz.

Een scherm van Synology:
Cloud Sync requires for following permission

Redirect your personal information back to http://192.168.0.104:5000, please make sure http://192.168.0.104:5000 is your DS domain.

En dan stopt het.... Ik zie een blancoscherm:

http://192.168.0.104:5000...9.GltCBV7Mblablablablabla

Ik begrijp niet waarom hij niet verder gaat, en waar ik het kan zoeken. Een koppeling via WebDav/Stack is wel gemaakt en ook DropBox laat een verbinding gewoon toe. Wie kan mij verder helpen?
Dit draadje gezien?
I did ultimately find that it was a DNS issue inside the NAS. While all was okay inside the settings, I had to do a terminal session to set it. Then it works.
Yes, was indeed a network settings issue for me too when for some reason one of our NAS devices wouldn't connect to Amazon drive as a backup location.

Basically was missing default gateway setting on the network interface and therefore wouldn't resolve DNS correctly.

Updated all that and works fine now.
I had been trying repeatedly by logging in via Chrome, Microsoft's new browser (Edge?), and Safari. Then I realized that no matter who I logged in with, the additional windows that popped up were in the Microsoft Browser. I set Chrome as my default, and then everything worked. I hope that this helps others.
Zie hier in ieder geval 2 punten die je zou kunnen proberen/testen.
- DNS/default gateway
- Andere browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 21:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb een vreemd probleem. Ik heb een Synology met Photostation welke draait achter een IIS Reverse proxy met de onderstaande configuratie.

Echter sinds kort doet de website het niet meer als ik hem via die reverse proxy benader. Als ik hem via mijn local network direct benader, dan doet hij het wel... In de settings van photostation heb ik aangegeven dat de site op een andere DNS naam bereikbaar moet zijn. Dat heeft tot eind vorig jaar goed gewerkt, maar nu werkt het opeens niet meer. Het kan zijn dat een update van of photostation zelf of de synology.

Ik heb al verschillende settings in de photostation en de reverse proxy geprobeerd te wijzigen, maar het helpt niet. Ook heb ik geprobeerd om de firewall op de synology uit te schakelen, maar ook dat helpt niet.

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<configuration>
    <system.webServer>
        <rewrite>
            <outboundRules>
                <rule name="ReverseProxyOutboundRule1" preCondition="ResponseIsHtml3">
                    <match filterByTags="A, Area, Base, Form, Frame, Img, Input, Link, Script" pattern="^http(s)?://synology.de-baay.nl/(.*)" />
                    <action type="Rewrite" value="http{R:1}://photo.de-baay.nl/{R:2}" />
                </rule>
                <preConditions>
                    <preCondition name="ResponseIsHtml3">
                        <add input="{RESPONSE_CONTENT_TYPE}" pattern="^text/html" />
                    </preCondition>
                </preConditions>
            </outboundRules>
            <rules>
                <rule name="ReverseProxyInboundRule1" stopProcessing="false">
                    <match url="(.*)" />
                    <conditions>
                        <add input="{CACHE_URL}" pattern="^(https?)://" />
                    </conditions>
                    <action type="Rewrite" url="{C:1}://synology.de-baay.nl/{R:1}" />
                </rule>
            </rules>
        </rewrite>
        <urlCompression doStaticCompression="false" doDynamicCompression="false" />
    </system.webServer>
    <!--system.web>
      <customErrors mode="on" />
    </system.web-->
</configuration>

Heeft iemand nog een idee waar ik naar kan kijken. Ik denk dat nieuwe functionaliteit in Photostation het gebruik van een Reverse proxy stuk maakt maar dat dit wel in de Reverse proxy opgelost moet worden.

Ik heb ook al een beetje met fiddler zitten kijken, maar dat levert allemaal niets op. Ook Google levert nog niets op omdat enige andere problemen vaak al veel eerder en vanwege andere redenen voorkwamen. Ook wordt er weinig gebruik gemaakt van de IIS Reverse proxy functionaliteit.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Bij mijn DS918+ op de laatste DSM en laatste PS kan ik in het Application Portal geen alternatieve hostname voor PS instellen, die draait alleen op de DSM hostname. Ik werk daar omheen door zelf een website te draaien in Webstation met daarop alleen een enkele IFRAME met daarin <host>/photo.

Als door een update bij jou dat ook niet meer kan, dan zou dat wel wat verklaren. Zie je in Application Portal in DSM wel nog de juiste hostname staan of niet (meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

elsinga schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:39:
Bij mijn DS918+ op de laatste DSM en laatste PS kan ik in het Application Portal geen alternatieve hostname voor PS instellen, die draait alleen op de DSM hostname. Ik werk daar omheen door zelf een website te draaien in Webstation met daarop alleen een enkele IFRAME met daarin <host>/photo.

Als door een update bij jou dat ook niet meer kan, dan zou dat wel wat verklaren. Zie je in Application Portal in DSM wel nog de juiste hostname staan of niet (meer)?
Nee, inderdaad, bij mij is die ook weg uit de application portal. Maar er is binnen de Photostation settings wel een invulvakje voor teruggekomen waar je een hostname kunt opgeven.
Deze heb ik ingevuld en ook leeggelaten, maar in beide gevallen werkt dat niet. Hij zou eigenlijk in het application portal terug moeten komen. Wellicht een bug? Bij audiostation werkt het namelijk wel goed en daar staat inderdaad bij het application portal de externe hostname/domeinnaam ingesteld.

En IFRAME wil ik absoluut niet. Dat vind ik zo slordig staan.

Iemand nog een idee, of beter dit aanmelden bij Synology zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-10 10:29
Volgens mij zit ik hier in het goede topic, maar niet 100% sure, alvast excuses als ik mis zit. Maar ik zit met het volgende :

Ik wil op korte termijn een NAS gaan aanschaffen, ik heb al de keuze gemaakt om voor Synology te gaan, waarom ? > Nou simpel: gebruiksvriendelijkheid.

Nou heb ik lopen wachten tot de ds218play, maar mijn vraag is nu eigenlijk, gaat die wel aan mijn eisen voldoen ?

mijn eisen:
- Download server
- VPN
- Doodnormale file sharing
- Plex server

Volgens mij zijn het geen zware eisen, op de plex server na ? Ik ben ook in het bezig van nVidia Shield tv, dus die kan deze diens opzich nemen. Toch zou ik het wel fijn vinden als de NAS dit ook kan. Niet dat ik over een jaar al tegen grenzen aan gaat lopen.

Het budget is 200/250 met uitzondering 300. Maar zit ik dan bij de ds218play veilig ? Of is deze simpelweg hier niet sterk genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

ElCondor schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:06:
[...]

Nee, inderdaad, bij mij is die ook weg uit de application portal. Maar er is binnen de Photostation settings wel een invulvakje voor teruggekomen waar je een hostname kunt opgeven.
Deze heb ik ingevuld en ook leeggelaten, maar in beide gevallen werkt dat niet. Hij zou eigenlijk in het application portal terug moeten komen. Wellicht een bug? Bij audiostation werkt het namelijk wel goed en daar staat inderdaad bij het application portal de externe hostname/domeinnaam ingesteld.

En IFRAME wil ik absoluut niet. Dat vind ik zo slordig staan.

Iemand nog een idee, of beter dit aanmelden bij Synology zelf?
Die hostname is alleen maar bedoeld als je een andere hostname dan die van DSM wil gebruiken om naar toe te linken vanaf social media sites. Dan zie je dus niet dsm.fqdn.tld/photo, maar bijvoorbeeld foto.fqdn.tld/photo. Dit moet dus een hostname zijn die ook naar je DS verwijst, maar je zit nog steeds met die /photo...

Ik wil ook graag van die IFRAME af, maar dat kan dus nog niet. Ik zou 'm graag weer terug zien in Application Portal of dat de ingevulde hostname het ook doet zonder /photo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:59
@nDirect090
Volgens mij heb ik vandaag nog in een review gelezen dat Plex op de 218play nog niet beschikbaar is.

productreview: Synology DiskStation DS218play review door MrBreaker

[ Voor 41% gewijzigd door Nat-Water op 15-01-2018 16:55 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-10 10:29
Nat-Water schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:55:
@nDirect090
Volgens mij heb ik vandaag nog in een review gelezen dat Plex op de 218play nog niet beschikbaar is.

productreview: Synology DiskStation DS218play review door MrBreaker
Damn ik lees het ja, ze zouden er wel mee bezig zijn heb ik gevonden via google.. maarja dat zegt nog weinig ofc. Maar stel dat plex eis weg valt (want mn shield tv kan dat overnemen), dan vraag ik mij af of ik wel een nas van 250 eu nodig heeft, of dat eentje van 100 a 150 ook niet voldoet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
nino_070 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:53:
Als ik muziek toevoeg via explorer.exe aan de muziek map in mijn Home, dan wordt er niet automatisch geïndexeerd door Audio Station. Ik vermoed dat dit komt, doordat Audio Station de bestanden niet rechtstreeks uit de Cloud Station-folder kan lezen en ik daarom de Cloud Station-folder gemount heb naar /home/music.

Iemand een idee voor een oplossing hiervoor? Ik heb al even gegoogled op "timed indexing" maar kon alleen hetzelfde probleem voor Video Station vinden. Ook timed is niet ideaal, liever heb ik dat er gelijk geïndexeert wordt zodra ik een nieuwe folder met muziek toevoeg.
Bump, iemand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@nino_070 Als je onder Audio Station, persoonlijke muziek bibliotheek aanzet krijg je een extra map onder je home folder... (home/music). Die zou wel geïndexeerd moeten worden. Staat dit aan? En heeft het voorrang?

@nDirect090 De 218J is op zich een mooi NAS om mee te beginnen... maar je geeft nu zelf al aan dat je niet tegen de grenzen aan wilt zitten? Heb je dan de keuze al niet gemaakt? Indien je het niet erg vind om te wachten met het extracten van je downloads, dat je bij hele grote mappen niet alles direct zichtbaar is. Je niet verder gaat verdiepen in "Extra externe apps" is en J prima. Hij gaat alles verrichten wat je wilt (uiteraard behalve plex)

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 15-01-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 15:38
mickjuh schreef op maandag 15 januari 2018 @ 07:30:
[...]

Dit draadje gezien?

[...]

[...]

[...]

Zie hier in ieder geval 2 punten die je zou kunnen proberen/testen.
- DNS/default gateway
- Andere browser
Het was de DNS, mijn fout. Bedankt voor de tips, anders had ik het niet zo snel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Quakie schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:33:
@nino_070 Als je onder Audio Station, persoonlijke muziek bibliotheek aanzet krijg je een extra map onder je home folder... (home/music). Die zou wel geïndexeerd moeten worden. Staat dit aan? En heeft het voorrang?
Die staat aan. Maar deze map (home/music) wordt gemount, dit is eigenlijk de map home/Cloud Station/Muziek omdat ik deze map dus ook gesynchroniseerd wil hebben met de pc - en gebruik wil maken van de versioning functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@nino_070 Daar gaat het denk ik fout. Audiostation kijkt naar home/music en/of de shared folder music.

Het beste is om opnieuw te beginnen met cloudstation. Je kunt aangeven (geloof via de client kant) dat je niet wilt dat er een cloudstation folder aangemaakt wordt. Dit houdt in dat je er direct gesynct wordt onder home.

Uiteraard zou je ook een gewoon shared folder music kunnen toevoegen aan cloud station en daar versie beheer van aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

elsinga schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:53:
[...]

Die hostname is alleen maar bedoeld als je een andere hostname dan die van DSM wil gebruiken om naar toe te linken vanaf social media sites. Dan zie je dus niet dsm.fqdn.tld/photo, maar bijvoorbeeld foto.fqdn.tld/photo. Dit moet dus een hostname zijn die ook naar je DS verwijst, maar je zit nog steeds met die /photo...

Ik wil ook graag van die IFRAME af, maar dat kan dus nog niet. Ik zou 'm graag weer terug zien in Application Portal of dat de ingevulde hostname het ook doet zonder /photo.
Dat van photo, dat maakt me niet zo veel uit en de hostname die ik daar invul is inderdaad de externe hostname die in principe via de Reverse Proxy aangesproken wordt. Ik zie op het Synology forum zelf ook nog wel mensen die hier mee te maken lijken te heben, al worden er veel Linux reverse proxies gebruikt. De instellingen daarvan zijn niet altijd één op één te vertalen naar een IIS Reverse Proxy :(

Heel vervelend allemaal, want ik gebruik Photostation als mijn online portoflio. Het enige wat ik nu zie als oplossing is photostation direct (zonder RP) aan het internet open te stellen. Ook niet iets waar ik happig op ben... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35
heb een DS412+ maar vind hem echt traag na zoveel jaren. Inloggen in DSM duurt effe, wanneer ik sickrage bv opstart, duurt het ook nogal lang, grote folders openen is echt een ramp. Downloadsnelheid is echter geen probleem. Maar ik weet niet of dat aan mijn internetverbinding ligt, of het wel ligt aan het te oude toestel dat niet mee kan.

ik ben gewoon bang dat ik zou upgraden naar een DS419+ en dat ik dezelfde problemen tegenkom... Want volgens dashboard, is cpu gebruik nu minimaal en ram gebruik slechts aan 70%, dus het is niet dat er te weinig geheugen in zit denk ik zo...

ik meen toch altijd te denken dat de bottleneck uw verbinding is naar de NAS (wifi/ethernet) ipv de interne hardware

[ Voor 9% gewijzigd door pina op 16-01-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik draai naast mijn 918+ nog steeds de oude 412+ en die is weliswaar trager dan de 918+ maar niet sloom. Ik zou eens op zoek gaan naar hoog CPU gebruik door een proces en ook eens kijken op de disken niet enorm staan te ratelen. Juist disk I/O leert veel traagheid op (bij een parity check is zelfs de 918+ onwerkbaar traag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 09-10 23:38
pina schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:22:
heb een DS412+ maar vind hem echt traag na zoveel jaren. Inloggen in DSM duurt effe, wanneer ik sickrage bv opstart, duurt het ook nogal lang, grote folders openen is echt een ramp. Downloadsnelheid is echter geen probleem. Maar ik weet niet of dat aan mijn internetverbinding ligt, of het wel ligt aan het te oude toestel dat niet mee kan.
Ik herken dit totaal niet, ik heb ook de DS412+ en ben best een heavy gebruiker.

Vooral dat van die grote folders openen heb ik nog nooit gemerkt. In mijn NAS zitten 4x3TB disks in SHR die voor bijna 90% gevuld zijn. Verder draaien er verschillende databases op die gezamenlijk meer dan 15GB groot zijn.

2 jaar geleden heb ik wel het geheugen uitgebreid van 1 naar 2GB. Ik draai 2 Docker images waarvan 1 (Unifi controller) meer dan 500MB geheugen gebruikt.

Downloaden van de NAS naar mijn interne netwerk gaat met 110MB/s en vanaf Usenet met SABNZBD met ongeveer 38MB/s.

Ik blijf het de beste aankoop ooit vinden, heb deze pas sinds 2014 En toch denk ik erover dit jaar een nieuwe te kopen aangezien de support dit jaar stopt, DSM 6.2 wordt de laatste versie voor dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 15:40
Ik heb een DS213+ waar mijn films en series er op staan. Nu ben ik wat aan het experimenteren gegaan om deze ook buiten huis te kunnen kijken.

Ik kan mijn de films extern benaderen via SFTP of webdav, dus dat gaat goed. Het probleem is dat ik op de een of andere manier de upload vanaf synology niet hoger dan 500-800kb/s (broncontrole) krijg waardoor kodi, DSvideo of VLC constant aan het bufferen slaan. Via LAN gaat het wel goed: dan zie ik in broncontrole 2-3 mb/s.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb vanuit mijn ISP een upload van 30Mbit welke ik ook haal (getest op speedtest), ook staan de juiste poorten geforward naar mijn router.

Edit: verder is alles gewoon
Pagina: 1 ... 15 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).