[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:04

Zenyatta

Tsjakka!

Heb mijn oude NAS (een 218j) onder het stof vandaan gehaald en opnieuw ingesteld. Volumes verwijderd en opnieuw aangemaakt, zodat het een nieuwe NAS lijkt. Wilde deze elders neerzetten om in gebruik te nemen. Nu lijkt alles prima, maar als ik wil inloggen op mijn synology account om externe toegang in te schakelen, werkt dit niet.

De NAS is al aan mijn account gelinkt, want het is mijn oude NAS. Maar er staat geen QuickConnect of Synology DDNS bij.

Symptomen: inloggen aanklikken kan. Popup om in te loggen komt ook, ik vul mailadres en wachtwoord in, vervolgens staat de NAS een tijd te draaien om in te loggen, maar dat gebeurt niet.

Al geprobeerd:
- Login gegevens controleren; die zijn 100% zeker correct.
- Cache leeggooien: helpt niet.
- in-private modus: helpt niet.
- andere browser: helpt niet.

Wat kan ik nog doen? Wat ben ik vergeten? Wat doe ik verkeerd?

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

Misschien even inloggen in je Synology account op de website en de 218J verwijderen?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Arfman schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:51:
Misschien even inloggen in je Synology account op de website en de 218J verwijderen?
Heb ik gedaan, maar dat helpt niet. Ook de NAS een keer opnieuw opgestart.

En omdat het niet werkte de NAS via de website nog eens aan mijn account toegevoegd. Maar helaas...

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Arfman schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:51:
Zenyatta schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:02:
[...]

Heb ik gedaan, maar dat helpt niet. Ook de NAS een keer opnieuw opgestart.

En omdat het niet werkte de NAS via de website nog eens aan mijn account toegevoegd. Maar helaas...
Heb onder netwerkinstellingen de DNS naar 8.8.8.8/8.8.4.4 aangepast, nu is het opgelost.

The answer is 42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phomer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:34
@royaljoop Kennelijk is het een probleem wat zich zelden voordoet en je kan het zelf niet oplossen volgens support.. Dat betwijfel ik, maargoed.. Wat hij mij wel meegegeven heeft is, wat volgens hem de apps gefixd hebben, was de handeling: ' rebuilding internal nginx files ' .

Misschien dat er iemand met meer kennis van Synology/NAS systemen heeft hier wel een boodschap aan heeft? Ik niet in ieder geval. Maar voor wat het waard is.

Mijn NAS draait iig weer zonder problemen!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Zou Kingston 1x8GB DDR4-2666 - SODIMM (HP26D4S9S8ME-8) gaan werken in een DS920+ denken jullie?

The answer is 42.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 21:58

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Zenyatta schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:18:
Zou Kingston 1x8GB DDR4-2666 - SODIMM (HP26D4S9S8ME-8) gaan werken in een DS920+ denken jullie?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2040642

Hier al gekeken?

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Ja, maar daar wordt dit specifieke model RAM niet genoemd...

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zenyatta schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:50:
[...]

Ja, maar daar wordt dit specifieke model RAM niet genoemd...
Kies er dan gewoon 1 die daar wel is besproken ;)

[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 08-11-2022 19:54 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

elsinga

=8-)

Ik heb vanwege mogelijk gedoe met Synology als er iets mis gaat gewoon Synology RAM gekocht. Was ook goed te betalen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Een vraag waar ik zo niet uit kom:
tl;dr;
Zijn configuratie backups systeem onafhankelijk?

Ik heb een oude vrijwwel kale (wat betreft packages) DS411j (Marvell Kirkwood) maar wel met 10TB aan data.
Deze ga ik vervangen voor een DS415+ (disk migratie). Kan ik nu, aangezien er nagenoeg geen packages (alleen standaard packages zoals indexing en search van synology zelf, waar ik verder niets aan gecustomized heb) geinstalleerd heb staan, een configuratie backup van de 411 naar de 415 overzetten? Of kan ik er beter voor kiezen om de DSM handmatig opnieuw te configureren en dan de disk config te importeren?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@ElCondor je wilt de schijven gewoon behouden dus? Dan gaat je config gewoon mee met de schijven als je die overzet

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

kraats schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:21:
@ElCondor je wilt de schijven gewoon behouden dus? Dan gaat je config gewoon mee met de schijven als je die overzet
Maar de oude DS is een Marvell cpu en de nieuwe is een Intel cpu. Als ik de documentatie lees op de site zelf, dan zie ik dat een hd migratie mogelijk is, maar dat je config verloren zou gaan. Daarom mijn vraag, gaat een back-up restore van de config dan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@ElCondor In de documentatie staat dat het niet zou werken, maar ik heb nog geen voorbeelden gezien dat het echt niet werkt. Zeker als je er geen apps op hebt staan verwacht ik dat het overprikken is en dan vanuit het startscherm even DSM er opnieuw overheen laten zetten met behoud van settings.
Maar als iemand andere ervaringen heeft is dat natuurlijk goed om mee te nemen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

kraats schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:48:
@ElCondor In de documentatie staat dat het niet zou werken, maar ik heb nog geen voorbeelden gezien dat het echt niet werkt. Zeker als je er geen apps op hebt staan verwacht ik dat het overprikken is en dan vanuit het startscherm even DSM er opnieuw overheen laten zetten met behoud van settings.
Maar als iemand andere ervaringen heeft is dat natuurlijk goed om mee te nemen.
I'll take your word for it and have quoted you 😆
We gaan het gewoon maar eens proberen dan. Ik zal van me terug laten horen als het gelukt is, of niet 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
@ElCondor De 415+ heeft een CPU bug, zou dus wel verifiëren of het een geüpdatet versie is. Kans dat je hem niet geboot krijgt anders. Als je hem nooit afsluit is risico ietsjes kleiner.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Quakie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:53:
@ElCondor De 415+ heeft een CPU bug, zou dus wel verifiëren of het een geüpdatet versie is. Kans dat je hem niet geboot krijgt anders. Als je hem nooit afsluit is risico ietsjes kleiner.
Ja, thanks, maar het werd in de advertentie genoemd dat de bug verholpen is voor dit model.

Maar super-bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:31
Graag zou ik mijn RS815+ gaan upgraden. In principe werkt deze nog prima, maar staat nu nog op zolder omdat deze niet in de meterkast past. In de meterkast heb ik voor mijn netwerk een UPS, waarop ik dan ook de NAS wil aansluiten. Daarnaast geeft dit de kans om te upgraden naar een 5-bay of 6-bay.

Mijn gebruik is vooral opslag van foto’s (NEF), GoPro 4K films, data en surveillance station (4x 8mp camera).

Nu zit ik te denken aan de DS1522+ of een DS1621+. Het grote verschil zit hem in de processor (2-core vs 4-core).

Wat zouden jullie aanraden? Heb ik een 4-core hard nodig bij gelijktijdig opnemen van 4 camera’s en het gebruik met foto’s?

[ Voor 8% gewijzigd door A. Qonsaides op 11-11-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
Ik heb een DS920, gisteravond merkte ik opeens dat mijn mobiele telefoon geen Wi-Fi verbinding meer had en de melding gaf dat er geen internet meer zou zijn. Ik gebruik AdGuard als DNS en DHCP via docker op de Synology. Bleek dat de NAS een issue had, het blauwe lampje blijft knipperen, ook als ik hem aan- en uitzet.

Als hij aanstaat en ik haal de schijven los en plug ze 1 voor 1 weer in dan gaat bij elke schijf het lampje branden, maar de DS Finder app geeft aan dat de NAS niet geinstalleerd is. Dit kan ik natuurlijk nu wel doen, maar ik wil niet mijn data verliezen. Het gaat om 4 schijven in SHR. Wat is wijsheid? Ik kan nu zo snel niet achterhalen of het een hardware- of software issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
rscheper schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:01:
Als hij aanstaat en ik haal de schijven los en plug ze 1 voor 1 weer in dan gaat bij elke schijf het lampje branden
Ok dit vond ik niet erg verstandig......

Blauw knipperend lampje doet me gelijk aan de Intel C2000 bug denken dat vroegere NAS modellen veel last van had na 2 jaar, maar een serieus hardware probleem lijkt het wel te zijn bij jou nu.

Maar volg eerst 'ns ff deze stappen: https://kb.synology.com/e...ED_is_flashing_constantly .

En natuurlijk heb je een backup van je data, toch? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 14-11-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
Shadow771 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:34:
[...]

Ok dit vond ik niet erg verstandig......

Blauw knipperend lampje doet me gelijk aan de Intel C2000 bug denken dat vroegere NAS modellen veel last van had na 2 jaar, maar een serieus hardware probleem lijkt het wel te zijn bij jou nu.

Maar volg eerst 'ns ff deze stappen: https://kb.synology.com/e...ED_is_flashing_constantly .

En natuurlijk heb je een backup van je data, toch? ;)
Ik heb zeker keurig een backup, dus de belangrijke data is aanwezig gelukkig. Het zit me vooral een beetje in dat, als het niet nodig is, ik natuurlijk liever niets opnieuw installeer en weer terug zou moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik heb sinds een week dat ik vanuit elke mogelijke uithoek van de wereld wordt aangevallen op de ssh poort (niet default waarde anders dan 22). Voorheen had ik dat niet.

Ik weet dat ik vpn kan gebruiken of een geo filter kan instellen maar ik vraag mij af waarom ik ineens het middelpunt van de belangstelling ben? Hoe zou dit komen?

The IP address [36.66.16.233] experienced 5 failed attempts when attempting to log in to SSH running on DS716 within 5 minutes, and was blocked at 15-11-2022 07:41.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ssh poorten zijn heel erg aantrekkelijk voor hackers.

En als je eenmaal gespot bent dat je een ssh poort naar het internet open hebt staan dan gebruiken ze een botnet om je aan te vallen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

technorabilia schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:24:
Ik heb sinds een week dat ik vanuit elke mogelijke uithoek van de wereld wordt aangevallen op de ssh poort (niet default waarde anders dan 22). Voorheen had ik dat niet.

Ik weet dat ik vpn kan gebruiken of een geo filter kan instellen maar ik vraag mij af waarom ik ineens het middelpunt van de belangstelling ben? Hoe zou dit komen?

The IP address [36.66.16.233] experienced 5 failed attempts when attempting to log in to SSH running on DS716 within 5 minutes, and was blocked at 15-11-2022 07:41.
Misschien even preventief je ssh uitschakelen als je hem niet gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
technorabilia schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:24:
Dus je hebt SSH (via een ander port) direct exposed op het Internet?

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/012/483/dangerously.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Shadow771 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:18:
[...]

Dus je hebt SSH (via een ander port) direct exposed op het Internet?

[Afbeelding]
Yes, al 12 jaar. :)

Ik zal geo blocking wel aanzetten...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gewoon helemaal niet doen.
Wat is het nut om via internet ssh te gaan doen?

Geoblocking is een nutteloos lapmiddel.
Botnet bestaan uit gehackte computers die over de hele wereld verspreid staan en die de hacker gebruikt om dit soort aanvallen te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb regelmatig sftp/scp nodig op locatie en kan daar verder niets configureren. Ik heb je daar geen andere oplossing voor.

Als ik in de block list kijk komt het meeste uit China, Russian Federation, US en Iran. In ieder geval niets uit Nederland. Niet waterdicht maar beter dan alles open zetten denk ik.

Mijn block regels zijn vrij strikt zonder expiration met een sterk wachtwoord. Uitgaande dat er geen lek in ssh zit.

Voor mij een acceptabel risico.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
incoming vpn discussie :)

Die komt wel maandelijks terug de laatste tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
ppeterr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:23:
incoming vpn discussie :)

Die komt wel maandelijks terug de laatste tijd :P
Ik heb geen vpn mogelijkheid op die locaties.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
technorabilia schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:33:
[...]

Ik heb geen vpn mogelijkheid op die locaties.
Ik las al dat er geen andere mogelijkheden zijn voor jou, en je schrijft acceptabel risico.
Dat is voor mij verder dan geen reden om te twijfelen aan je keuze om het zo te doen.

Aan de andere kant, als ik dan toch stiekem even met je mee mag denken, zou je natuurlijk
via een vpn op je telefoon, je netwerk tijdelijk kunnen regelen op router niveau.
Even inloggen, tijdelijk de poort die je gebruikt openen. En gaan....

Wellicht is dat wat. Aan de andere kant wellicht een handeling teveel voor het nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
technorabilia schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:13:
Ik heb regelmatig sftp/scp nodig op locatie en kan daar verder niets configureren. Ik heb je daar geen andere oplossing voor.

Als ik in de block list kijk komt het meeste uit China, Russian Federation, US en Iran. In ieder geval niets uit Nederland. Niet waterdicht maar beter dan alles open zetten denk ik.

Mijn block regels zijn vrij strikt zonder expiration met een sterk wachtwoord. Uitgaande dat er geen lek in ssh zit.

Voor mij een acceptabel risico.
Niet dat je het nu zo slecht geregeld hebt - zeker niet met een strikte IP-adres-whitelist.

Heb je al eens gekeken naar logins op basis van certificaten?
Eventueel i.c.m. passphrases als een vorm van 2FA?

En inderdaad - in de basis moet de ssh-service (en ook alle andere services) geen lekken bevatten. Want anders is het snel over - ongeacht de maatregelen. Hier zou Fail2Ban wellicht nog iets kunnen betekenen. Immers - het "succes" van een hacker en zijn pogingen staat-en-valt met een netwerkverbinding.

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 15-11-2022 17:22 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat gezegd hebbende...

Als ik mijn firewall als volgt instel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3sKYlH9hxyJ74uC6ysyqfzmToQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/qtJqwebDjpybE5EMFlWv0DxH.png?f=fotoalbum_small

Dan heb ik geen DNS meer in mijn docker containers.
$ docker exec -it transmission curl https://wtfismyip.com/text
curl: (6) Could not resolve host: wtfismyip.com
$

Zonder firewall geen probleem.
212.102.37.49
$

Enig idee? Bij voorkeur pas ik geen containers aan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
technorabilia schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:25:
Dat gezegd hebbende...

[Afbeelding]

$

212.102.37.49
$

Wat geeft
code:
1
docker network ls
als output?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:33

Boost9898

Software developer

Synology DS 923+ verschijnt 16 november. https://www.pc-magazin.de...-preis-specs-3204046.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Airw0lf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:00:
[...]

Wat geeft
code:
1
docker network ls
als output?
$ docker network ls
NETWORK ID     NAME      DRIVER    SCOPE
6e1e7ebd2190   bridge    bridge    local
a60392f166be   host      host      local
6a60f8a967cb   none      null      local
$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
Blijkbaar ondersteuning voor standaard SSD storagepool ipv cache only. Staat wel specifiek voor Synology eigen SSD lijn. Hopelijk is dit niet het geval.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Het is nu op de site van Synology https://www.synology.com/en-global/products/DS923+
Ik ben wel benieuwd wanneer de DS 223(+) komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
technorabilia schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:25:
Dat gezegd hebbende...

[Afbeelding]

$

212.102.37.49
$

Opgelost. Het bleek dat de firewall te strak stond ingesteld.

Van:
# synofirewall --enum IPV4 | grep 192
-t filter -A FORWARD_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.255.0 -j RETURN
-t filter -A INPUT_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.255.0 -j RETURN
#

Naar:
# synofirewall --enum IPV4 | grep 192
-t filter -A FORWARD_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.0.0 -j RETURN
-t filter -A INPUT_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.0.0 -j RETURN
#

Dit i.v.m. de docker network settings:
$ docker network inspect openvpn-client_default | grep -i subnet
                    "Subnet": "192.168.192.0/20",
$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Bij Amazon is de 920+ in de aanbieding, https://www.amazon.nl/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Zit heel erg te twijfelen of ik deze nu moet halen. Ik wil straks een voor in het nieuwe huis wel een NAS. Voor de opslag van bv foto's en camera beelden alsmede Plex zit toch aan de 920+ te denken. Samen met 4x 4T aan schijven. Denk dat ik dan een heel eind kom.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Videopac

Rommelt wat aan.

Kloever schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:00:
Bij Amazon is de 920+ in de aanbieding, https://www.amazon.nl/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Zit heel erg te twijfelen of ik deze nu moet halen. Ik wil straks een voor in het nieuwe huis wel een NAS. Voor de opslag van bv foto's en camera beelden alsmede Plex zit toch aan de 920+ te denken. Samen met 4x 4T aan schijven. Denk dat ik dan een heel eind kom.
Mocht je het doen, bij Megekko even duur, alleen 3,95 verzendkosten, maar een veel betere (after)service.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

ElCondor schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:03:
[...]

I'll take your word for it and have quoted you 😆
We gaan het gewoon maar eens proberen dan. Ik zal van me terug laten horen als het gelukt is, of niet 😅
Belofte maakt schuld, dus nog even een update van mijn kant: Na installatie HD's komt de NAS op met mededeling "Config verloren". Eerst wordt gevraagd om de firmware bij te werken naar de laatste versie (dus over van 6.2 naar 7.2) en dan de dss (config-backup) er naar toe blazen. Reboot, en de NAS is met oude IP, naam en geïnstalleerde pakketten waar mogelijk weer beschikbaar. Tip, stel je NAS, als je dat niet hebt, in met een vast IP adres, zodat bij reboots de NAS niet gaat wandelen op je netwerk :)
Moest nog wel het certificaat goed instellen, maar dat was ook zo gedaan. d:)b

Omdat ik geen andere pakketten er op had staan weet ik niet of hier nog problemen mee kunnen optreden. Komende week ga ik een 411+II vervangen voor nog een 415+. Daar staat surveilance station op. Dus even kijken wat dat doet. oOo

[ Voor 6% gewijzigd door ElCondor op 18-11-2022 12:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Veel betere tip.
Stel je Nas nooit in met een fixed Ip-adres maar altijd op DHCP.
Stel de dhcp server in je router zo in dat het macadres van je Nas altijd hetzelfde Ip-adres krijgt,

Zo gaat je Nas ook niet "aan de wandel", maar heb je ook geen problemen als je ooit een router wisseling krijgt die met een ander subnet werkt.
Dan heb je bij die router wisseling nooit problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43

4POX

Everybody is wired

Ben(V) schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:12:
Veel betere tip.
Stel de dhcp server in je router zo in dat het macadres van je Nas altijd hetzelfde Ip-adres krijgt,

Zo gaat je Nas ook niet "aan de wandel", maar heb je ook geen problemen als je ooit een router wisseling krijgt die met een ander subnet werkt.
En als je NAS wordt gestolen zorgt de combinatie DHCP en DDNS ervoor dat je heel snel een IP adres hebt ;)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@4POX
Geen faluw idee wat je daar mee bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ben(V) schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:20:
@4POX
Geen faluw idee wat je daar mee bedoelt.
Als je een NAS een vast IP geeft en deze wordt gestolen. En de dief hangt deze aan een netwerk en zet de NAS aan. Dan zal deze NAS niet weten hoe die op het internet kan komen.

Als de NAS een IP adres van een DHCP server krijgt dan zal die daarna zijn werk weer doen. De DDNS zal mijn synology.me adres registereren en hierdoor weet ik dan meteen op welk IP adres de NAS actief is.

Dezelfde reden waarom ik ook altijd het gast account aanzet op mijn laptops. De dief kan de laptop gaan gebruiken en hierdoor sporen achter laten. (Dit was een tip die ik op youtube zag van een hacker die op die manier de dief van zijn computer ging bespioneren.)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royaljoop
  • Laatst online: 16-09 15:06
@Videopac Er is inmiddels een DS923+ uit. Technisch misschien niet veel verschil, maar je krijgt met een verse natuurlijk wel weer 3 jaar langer ondersteuning met de DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 16:37
royaljoop schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:02:
@Videopac Er is inmiddels een DS923+ uit. Technisch misschien niet veel verschil, maar je krijgt met een verse natuurlijk wel weer 3 jaar langer ondersteuning met de DSM.
Nou ja technisch weinig verschil?

Er zit een AMD cpu in en je kan kennelijk nu NVMe sloten gebruiken met drives om volume te maken ipv alleen als cache.

Vraag mij af of dat laatste nu ook gewoon gesupport gaat worden op andere systemen en of je ook andere drives kan gebruiken dan alleen van synology zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:12:
Veel betere tip.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als de DHCP van je netwerk ermee kapt, dan krijgt je NAS geen IP adres meer zodra de lease verloopt. Lekker handig...

Als je van router wisselt, dan hoor je dat gewoon goed te configureren voordat je 'm aan je netwerk hangt (en voor de wijsneuzen, gewoon ff met kabel in je laptop en eerst allemaal configureren/restoren etc). Als je de DHCP van je ISP-provided meuk gebruikt (zoals een Ziggo Connectbox), dan ben je geen Tweaker... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Dracula schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:04:
[...]

Er zit een AMD cpu in en je kan kennelijk nu NVMe sloten gebruiken met drives om volume te maken ipv alleen als cache.

Vraag mij af of dat laatste nu ook gewoon gesupport gaat worden op andere systemen en of je ook andere drives kan gebruiken dan alleen van synology zelf.
Ik heb begrepen dat de AMD cpu hem ook een stuk minder geschikt maakt met transcoden in plex.
Dat werkt nu met de Intel maar net aan goed, dus met de AMD een no-go voor plex.

Ik hoop wel dat de oudere systemen ook nvme als volume gaan ondersteunen, zou mij een stuk
minder zenuwachtig maken na iedere update :) Ik zie het als een enorm voordeel. NVME als volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Dracula schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:04:
[...]

Dit kan nu ook al? Ik heb het een tijdje op mijn ds720 gebruikt, nu gebruik ik de nvme voor andere machines. Werkt zelfs met dsm 6.
https://www.reddit.com/r/...ble_poolvolume_to_use_as/

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shadow771 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:58:
[...]

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als de DHCP van je netwerk ermee kapt, dan krijgt je NAS geen IP adres meer zodra de lease verloopt. Lekker handig...

Als je van router wisselt, dan hoor je dat gewoon goed te configureren voordat je 'm aan je netwerk hangt (en voor de wijsneuzen, gewoon ff met kabel in je laptop en eerst allemaal configureren/restoren etc). Als je de DHCP van je ISP-provided meuk gebruikt (zoals een Ziggo Connectbox), dan ben je geen Tweaker... :)
Als de dhcp server van je router er mee kapt dan is je router defect en heb je hoogst waarschijnlijk helemaal geen netwerk meer.
En al of niet tweaker zijn lijkt mij persoonlijk niets met de standaard reflex van isp routers in bridge mode te zetten te maken te hebben.
Dat is gewoon napraten zonder fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:55:
[...]

Als de dhcp server van je router er mee kapt dan is je router defect en heb je hoogst waarschijnlijk helemaal geen netwerk meer.
Ik neem aan dat je geen netwerk beheerder bent. En misschien maar goed ook...

Als mijn router stuk gaat, kan ik nog steeds mijn NAS bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Shadow771 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:40:
[...]

Ik neem aan dat je geen netwerk beheerder bent. En misschien maar goed ook...

Als mijn router stuk gaat, kan ik nog steeds mijn NAS bereiken.
Hoe regel je dat?
Utp kabel direct in de nas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hij heeft er een switch tussen.
Maar het gaat hier om thuissituaties en niet om professionele netwerken.

Dus zulke adviezen als al je devices op een fixed ip-adres zetten is niet alleen heel onhandig en tijdrovend maar ook gewoon een heel slecht advies.
De boel centraal (in je dhcp server) regelen is gewoon veel verstandiger dan al je devices een voor een zelf in te stellen.

En overigens staan in alle professionele omgevingen normale clients(zoals PC's) altijd op dhcp en alleen infrastructuur devices worden daar op een fixed ip-adres gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zet de DHCP-lease gewoon op 1209600 en zolang je niet alles dwangmatig gaat rebooten als je niet gestructureerd kan troubleshooten, is je interne netwerk gewoon nog 2 weken online als je internet / router ermee stopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Ik heb hier een APC UPS draaien om in geval van een stroomstoring de boel netjes af te sluiten.
Nu heb ik network ups tool (NUT server) draaien op een raspberry pi en mijn proxmox server is daarmee verbonden en sluit netjes af als ik de stekker eruit trek.
Nu wil ik mijn synology DS220+ dit ook laten doen maar ik krijg geen verbinding met de NUT server op de raspberry pi.
Ik kan kiezen tussen de SNMP UPS en de synology UPS server maar met geen van allen kan ik verbinding maken met de Rpi NUT server.
Iemand tips?
Of zou ik een USB Y kabel kunnen pakken en hem daarmee rechtstreeks op de synology kunnen aansluiten en ook op de Rpi ?

Heb ook ooit geprobeerd om de UPS aan Synology te koppelen met USB dat werkt wel alleen dan kan ik de proxmox server (via NUT server) daar weer niet mee koppelen.
En om nou 2 UPS-en te kopen is ook weer wat teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik wil een Synology Ds120j kopen.
Hoelang heeft die nog ondersteuning wat betreft dsm?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:01
Even een vraagje voor de dubbelcheck:

Ik heb in m'n NAS 2x de WD RED 10TB met SKU: WD100EFAX , aangevuld met een 6TB schijf die ik al had liggen in SHR.

Nou wil ik die laatste vervangen door nog een 10TB exemplaar zodat ik er netto 4TB op vooruit ga.

Alleen zijn mijn huidige schijven allemaal 5400 rpm, wat voor de NAS snel genoeg is en bovendien stiller & zuiniger.

Klopt het dat het beste alternatief de 7200 rpm WD101EFBX schijf is?
uitvoering: WD Red Plus, 10TB

De WD Red WD100EFAX is niet meer te koop en de WD Red Plus WD101EFAX is uiteraard het geld niet waard.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
-Randy- schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:07:
Ik wil een Synology Ds120j kopen.
Hoelang heeft die nog ondersteuning wat betreft dsm?
https://www.synology.com/...ducts/status?model=DS120j

Onderaan staat aangegeven wat Full/Full betekent.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
ComTech schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:37:
Ik heb hier een APC UPS draaien om in geval van een stroomstoring de boel netjes af te sluiten.
Nu heb ik network ups tool (NUT server) draaien op een raspberry pi en mijn proxmox server is daarmee verbonden en sluit netjes af als ik de stekker eruit trek.
Nu wil ik mijn synology DS220+ dit ook laten doen maar ik krijg geen verbinding met de NUT server op de raspberry pi.
Ik kan kiezen tussen de SNMP UPS en de synology UPS server maar met geen van allen kan ik verbinding maken met de Rpi NUT server.
Iemand tips?
Of zou ik een USB Y kabel kunnen pakken en hem daarmee rechtstreeks op de synology kunnen aansluiten en ook op de Rpi ?

Heb ook ooit geprobeerd om de UPS aan Synology te koppelen met USB dat werkt wel alleen dan kan ik de proxmox server (via NUT server) daar weer niet mee koppelen.
En om nou 2 UPS-en te kopen is ook weer wat teveel van het goede.
Ik heb er geen ervaring mee - maar vond deze in de handleiding:
https://networkupstools.org/docs/man/snmp-ups.html

Dan vond ik ook nog een oude post:
https://tellini.info/2014...kstation-to-a-nut-server/
Iemand schrijft op 6-nov-2022 dat ie dit werkend heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
Dankje,
Als ik het goed begrijp het ik op alles full service.
Maar hoelang krijg in Dsm update’s.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

-Randy- schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:15:
[...]

Dankje,
Als ik het goed begrijp het ik op alles full service.
Maar hoelang krijg in Dsm update’s.
Wat ik vaak doe ik kijken welke modellen de laatste x.0 of x.x update heeft gekregen. In dat overzicht kan je zien dat 7.1 was de laatste update voor budget modellen uit 2015 was. Je kan zeggen vijf-zeven jaar voor grote updates en iets langer voor de beveiliging en fixes voor die updates. Nu zijn de verschillen tussen 7.0 en 7.1 minimaal als je een budget model hebt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
Oke dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Ik ga een DS920+ installeren, als UPS leek oa deze geschikt.
In de reviews wordt aangegeven dat het prima samengaat met Synology nas.
Maar in de comptabiliteit lijst komt hij niet voor.

Hoe belangrijk is het voorkomen op die lijst?

EDIT:
ik zie net op Synology-Forum.nl een post waar gezegd wordt dat synology het type APC Be 850G2-Gr ziet als APC ES 850G2, maar deze komt ook niet voor in de lijst.
Nogal verwarrend....

[ Voor 26% gewijzigd door linp op 22-11-2022 23:17 . Reden: nieuwe info gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Ik gebruik precies de gelinkte APC met mijn DS918+ en dat werkt probleemloos. Voorheen een Powerwalker, die werkte ook alleen verloor hij regelmatig de usb verbinding, die zich vervolgens weer herstelde vanzelf. Maar dat was irritant.

[ Voor 70% gewijzigd door MJV op 23-11-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het algemeen werken alle UPS-en van APC die een USB aansluiting hebben gewoon.
Ze gebruiken het standaard protocol dat door Synology ook ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
@Ben(V) ,@MJV
Mooi,dan ga ik bestellen zodra ik weet welke.
Ik gebruik precies de gelinkte APC met mijn DS918+ en dat werkt probleemloos
Is dit dus "APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)", met de "GR"toevoeging?
Vind het namelijk nogal verwarrend, uiterlijk hetzelfde, maar verschillende prijzen, en diverse toevoegingen zoals: Gr,FR,Es,CP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEMAjGhTQzQlOl0Hul7AAiiGozw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGcUHM6G0IqOhYVZ8sqpOC3W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door linp op 23-11-2022 12:04 . Reden: Beter screenshot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:41
Je wilt GR voor 'normale' stopcontacten.
De FR heeft een grote pin in het midden, hier gaan je europese stekkers niet in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Voggy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:08:
Je wilt GR voor 'normale' stopcontacten.
De FR heeft een grote pin in het midden, hier gaan je europese stekkers niet in passen.
Ok, dat is dat verduidelijkt, enig idee wat de mogelijke verschillen zijn tussen deze twee?
ook verschillende reviewscores trouwens.
APC Back-Ups es BE850G2-GR op Amazon.de €101
En: APC Be 850G2-Gr Back op amazon.nl €113

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN9O9rPIKjapPx7OaXeDr2RP_6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHviQwH1vajJgPVmUyA9IDtC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Ik denk dat de gebruikelijke slordigheid is in de productbenamingen van Amazon. Item model number is van allebei hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
MJV schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:08:
Ik denk dat de gebruikelijke slordigheid is in de productbenamingen van Amazon. Item model number is van allebei hetzelfde.
Op .DE gaan de recensies tot aan 2010, en zitten dus meer slechte bij dan op .NL, die tot 2019 gaan.
Er is 12 euro verschil, mischien bestel ik beiden en als ze echt identiek blijken stuur ik de dure terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
linp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:34:
[...]

Op .DE gaan de recensies tot aan 2010, en zitten dus meer slechte bij dan op .NL, die tot 2019 gaan.
Er is 12 euro verschil, mischien bestel ik beiden en als ze echt identiek blijken stuur ik de dure terug.
Afgaande op de linken:
De dure is inclusief verzendkosten - de goedkope is exclusief verzendkosten.
Dus of die 12 euro goedkoper ook echt zo is betwijfel ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 23-11-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je op de website van APC kijkt zie je dat er alleen een BE850G2-XX bestaat.
De ES modellen zijn minder compact en met veel meer ruimte tussen de uitgangen, maar daar bestaat helemaal geen BE850G2 model van.

En die XX staat voor welke type uitgang erin zit en in het Nederlandse geval moet je een Schuko hebben dus een BE850G2-GR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
@Airw0lf
Ze zijn allebei zonder kosten, maar jij krijgt een andere pagina, ik heb prime bij .De
@Ben(V)
Duidelijk, ik neem de niet ES versie.
Dank voor meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:49
linp schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:02:
Ik ga een DS920+ installeren, als UPS leek oa deze geschikt.
In de reviews wordt aangegeven dat het prima samengaat met Synology nas.
Maar in de comptabiliteit lijst komt hij niet voor.

Hoe belangrijk is het voorkomen op die lijst?
Ik heb al enkele jaren een Eaton Ellipse PRO 650 - UPS aan mijn DS918+. Stond indertijd op de ondersteunde lijst en doet het prima.

• linp
Ik heb al enkele jaren een Eaton Ellipse PRO 650 - UPS aan mijn DS918+. Stond indertijd op de ondersteunde lijst en doet het prima.
Ik neem de APC, scheelt zo'n 40 euro.

EDIT
Nu dus niet meer, prijs is bij DE nu ook 135.,is in de winkelwagen veranderd

[ Voor 18% gewijzigd door linp op 24-11-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 23:50
Klein beetje off-topic, maar ik kreeg zojuist een notificatie dat (vrijwel) alle WD Red HDDs via Bol.com Plaza ongeveer 25% korting hebben. Zojuist besteld, zodat ik mijn RAID0 6TB + 2TB kan omwisselen naar RAID1 2x 8TB. Long overdue upgrade.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ppeterr
Sjeefr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:41:
Klein beetje off-topic, maar ik kreeg zojuist een notificatie dat (vrijwel) alle WD Red HDDs via Bol.com Plaza ongeveer 25% korting hebben. Zojuist besteld, zodat ik mijn RAID0 6TB + 2TB kan omwisselen naar RAID1 2x 8TB. Long overdue upgrade.
Let op ik kreeg ook een melding van een prijs daling voor een bepaald merk.
Inderdaad via Bol, maar als externe verkoper MaxICT. Ik raad die partij met klem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 23:50
ppeterr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:52:
[...]

Inderdaad via Bol, maar als externe verkoper MaxICT. Ik raad die partij met klem af.
Slim van MaxICT dat ze het dan nu maar via Bol.com proberen.. Maar als Bol.com erboven zit, dan heb je toch nog een redelijk vangnet? Is er gezeur, kan je gewoon aan de bel trekken bij bol.com om de koop te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ppeterr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:52:
[...]

Ik zie dit niet, maar misschien heeft Bol.com de boel alweer opgeruimd.

De pricewatch geeft een prijs van €177,40 voor 8TB via Bol.com bij reseller Premium Medicine Technology uitvoering: WD Red Plus (256MB cache), 8TB

Lekker betrouwbare naam :P Maar als je doorklikt kom je uit bij een 8TB die door Erksononline55 (minder dan 5 beoordelingen) wordt verkocht voor €306,40. Geen echt speciale prijs, ook niet echt 25% korting t.o.v. andere winkels in de pricewatch en bij een erg onbetrouwbare partij.

Ik kom in ieder geval niet bij MaxICT uit.
Daar twijfel ik aan, maar denk eens aan garantie afhandeling.
Ik moet zeggen dat ik garantie in het verleden altijd via de fabrikant heb gespeeld. Serienummer invoeren, HD opgestuurd krijgen voordat je de oude moet retourneren.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 29-11-2022 10:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Sjeefr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:59:
[...]

Slim van MaxICT dat ze het dan nu maar via Bol.com proberen.. Maar als Bol.com erboven zit, dan heb je toch nog een redelijk vangnet? Is er gezeur, kan je gewoon aan de bel trekken bij bol.com om de koop te ontbinden.
Daar twijfel ik aan, maar denk eens aan garantie afhandeling. Of verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Waar premium Medicine Tech staat, stond een uur terug MaxICT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fxX0gZLK9N9QCBSc1Md_h9NxK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwrZ0MvUg9cTw2GM8669fNLI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
En het linkje komt nu bij Azerty uit :) Vage shit.

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Loopt al een topic over: Deals Please adverteert onder andere bedrijfsnamen
Laten we er hier maar over zwijgen dan, te offtopic :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Hi Tweakers, ik heb een vraagje m.b.t. Hyper Backup Vault. Een vriend van me en ik hebben beiden een eigen NAS. Deze willen we gaan back-uppen d.m.v. Hyper Backup naar een nieuwe 3e NAS.

Is het mogelijk dat ik die nieuwe NAS eerst bij mij plaats om een initiële back-up te draaien, dan bij hem en dan naar de off-side locatie? Dit in i.v.m. de meerdere terabytes aan data die eenmalig overgezet moet worden.

Zo ja, hoe is dit het beste/makkelijkste te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Boost9898 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:41:
Hi Tweakers, ik heb een vraagje m.b.t. Hyper Backup Vault. Een vriend van me en ik hebben beiden een eigen NAS. Deze willen we gaan back-uppen d.m.v. Hyper Backup naar een nieuwe 3e NAS.

Is het mogelijk dat ik die nieuwe NAS eerst bij mij plaats om een initiële back-up te draaien, dan bij hem en dan naar de off-side locatie? Dit in i.v.m. de meerdere terabytes aan data die eenmalig overgezet moet worden.

Zo ja, hoe is dit het beste/makkelijkste te doen?
Ik denk dat dit wel moet kunnen. Probeer hem wel in te richten met als doel een extern adres (dit kun je eenvoudig regelen in de instellingen onder external acces en dan bij DDNS, bijvoorbeeld NAS.synology.me als adres gebruiken. Volgens mij doet Synology dan het juiste ip adres instellen als je hem op de nieuwe locatie neerzet (mits je ook daar de port forwarding in orde maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Dat is inderdaad ene goed idee, ik wilde het gaan proberen maar om een of andere reden lijken de DDNS' op beiden NAS' het niet te doen. Dit heeft wel altijd gewerkt. Hebben meer mensen problemen om met hun Synology te verbinden via <subdomein>.synology.me? (Direct verbinden/quickconnect werkt wel)

[ Voor 7% gewijzigd door Boost9898 op 30-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Boost9898 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:39:
Dat is inderdaad ene goed idee, ik wilde het gaan proberen maar om een of andere reden lijken de DDNS' op beiden NAS' het niet te doen. Dit heeft wel altijd gewerkt. Hebben meer mensen problemen om met hun Synology te verbinden via <subdomein>.synology.me? (Direct verbinden/quickconnect werkt wel)
Bij mij heeft het afgelopen avond gewerkt, zojuist met update now werkte het ook.

Heb je al gecheckt met de firewall / port forwarding of dat ook klopt?

En zou het ook zo kunnen zijn dat je misschien maar 1 nas op je netwerk op die manier kunt verbinden? (heb zelf nooit 2 nassen met DDNS op 1 netwerk gehad namelijk) Bij mijn back-ups heb ik het gewoon via het internet laten lopen, waren back-ups van een dag of 3 :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Hmm strange, voor nu heb ik het anders opgelost. Ik heb op m'n router de interne IP-adressen van de NAS' met de poort die gebruikt wordt door Synology Hyper Backup (vault) open gezet. Nu kan ik wel direct verbinding maken. In principe is dit gewoon veilig neem ik aan, of zie ik iets over het hoofd?

Edit:
Na wat testen lijkt het erop dat twee NAS' op één netwerk met beiden een eien DDNS niet werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Boost9898 op 30-11-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uiteraard kun je geen twee Nassen met een DDNS bereiken.
Een DDNS doet niets anders als het vertalen van een naam naar een ipadres en dat ipadres is het Wan ipadres van je router, waar er maar een van is.

DDNS is bedoelt om bij te houden of dat Wan ipadres verandert en dan de vertaling maken naar het nieuwe Wan ipadres.

Het enige wat je kunt doen is verschillende poorten op je Nas gebruiken en de port forwarding van die poorten naar de juiste Nas sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
@Boost9898 | @Ben(V)

Port forwarding naar beide NAS-en is een ding.
Maar maakt dat je NAS direct blootgesteld wordt aan het boze internet.

Beter lijkt me om te gaan werken met een VPN of een reverse proxy.

[ Voor 58% gewijzigd door Airw0lf op 30-11-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard is een VPN in het algemeen veiliger, maar Hyperbackup over het internet (mist encrypted) is niet minder veilig dan een VPN.
Wel moet je er dan voor zorgen dat Hyperbackup vault aanstaat, die vangt dan al het verkeer naar die poort op en accepteert alleen het juiste Hyperbackup verkeer (net als een VPN server dat doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

@Ben(V)

In principe kan ik toch gewoon port 192.168.1.XXX met de port die Hyper Back-up Vault gebruikt op de ontvangende offside NAS z'n router open zetten en daarmee verbinden? Wat de functionaliteit/beveiliging betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoelt waarschijnlijk forwarden naar de Nas, waar de Hyperbackup vault draait, in plaats van open zetten.

Openzetten is gewoon de verkeerde term die suggereert dat iets open gezet wordt, maar je stuurt verkeer dat naar op die poort van je WAN adres binnenkomt door naar die poort van de Nas.

En ja dat kan veilig, maar ik zou wel sterk aanraden om aan de client kant in Hyperbackup de encryptie aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:02
Airw0lf schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:30:
@Boost9898 | @Ben(V)

Port forwarding naar beide NAS-en is een ding.
Maar maakt dat je NAS direct blootgesteld wordt aan het boze internet.

Beter lijkt me om te gaan werken met een VPN of een reverse proxy.
@Ben(V)

Wel mooi dat ik hier even mee kan lezen, ik zit namelijk al heel lang met hetzelfde verhaal.
Het beste is (lijkt mij) om een VPN op te zetten tussen de 2 nas devices. Het nadeel is alleen volgens mij, dat dit dan permanent aan staat en dat al het verkeer altijd over de VPN gaat. Of kun je ook enkel voor de backupfunctie de VPN gebruiken?

Want ondanks de Hyperback aardig veilig is, forward je wel een extra port op je router. Dit is iets wat ik liever vermijdt.

Is er dus een manier om enkel het backup verkeer over de VPN te laten gaan, of bestaat zo`n optie niet?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een port forward is op zich niet onveilig zolang er op de target Nas maar iets draait dat voldoende veilig al het verkeer afvangt op die poort.
Als je een VPN server draait dan doet die server dat voor die port.

Bij Hyper backup doet de Hyper backup vault dat.
Beide applicaties zijn daarvoor ontworpen.

Het grote gevaar bij portforwarding is als je dat bijvoorbeeld naar de admin port van je Nas doet of naar een van de vele derde partijen packages die alleen op functionaliteit focussen en nauwelijks op security.
Of nog erger naar bijvoorbeeld een smb, ftp of een telnet port.

Een VPN tussen twee Nassen gaat zo wie zo niet werken.
Daarvoor moet je een sit-to-site VPN opzetten en dat ondersteund het Synology VPN package niet.
Je kunt de Synology VPN enkel als client of als server instellen(niet als beiden).
En een client kan alleen met een server verbinden en een server kan alleen een connectie request van een client accepteren.

Hyperbackup over VPN kan wel, maar daardoor enkel een kant op.
Aan de ene kant moet je dan de VPN als client configureren en de andere kant als VPN server.
Je kunt dan Hyper backup vanaf de kant waar de VPN client geconfigureerd is, naar de kant waar je de VPN als server hebt draaien.

En je kunt dat prima beperken tot alleen het verkeer vanaf de Nas en niet vanaf bijvoorbeeld een PC in je Netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Wachten... schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:25:
[...]

@Ben(V)

Wel mooi dat ik hier even mee kan lezen, ik zit namelijk al heel lang met hetzelfde verhaal.
Het beste is (lijkt mij) om een VPN op te zetten tussen de 2 nas devices. Het nadeel is alleen volgens mij, dat dit dan permanent aan staat en dat al het verkeer altijd over de VPN gaat. Of kun je ook enkel voor de backupfunctie de VPN gebruiken?

Want ondanks de Hyperback aardig veilig is, forward je wel een extra port op je router. Dit is iets wat ik liever vermijdt.

Is er dus een manier om enkel het backup verkeer over de VPN te laten gaan, of bestaat zo`n optie niet?
Het meeste veilige is via een router/firewall een site-to-site VPN gebruiken. Met daarbinnen eventueel firewall regels die alleen bepaalde verkeersstromen toestaan.

Zoiets maakt dat alleen je router/firewall toegankelijk is via Internet. En ook alleen maar voor die VPN. Je NAS-en eventuele andere spullen zijn verder niet zichtbaar - er is immers geen port-forwarding meer nodig.

Al het andere verkeer gaat op de normale manier naar "buiten" - eventuele antwoorden komen ook op dezelfde manier binnen..

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 04-12-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarsiv
  • Laatst online: 17-09 21:48
MJV schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:02:
@Twixie hier geen problemen met 2FA gehad na upgrade, wel diverse packages die moeite hadden om te updaten.

Ik heb wel problemen met mijn Sonoff 3.0 Zigbee-stick, die verschijnt niet meer onder /dev/USB1, wel nog via lsusb. Zal wel iets met drivers zijn, maar wel irritant dat het nu stuk is. Anderen met dit zelfde probleem? (En een oplossing? :))

-edit-
Blijkbaar overschrijft een update /lib/modules waardoor mijn eerder geïnstalleerde drivers verdwenen waren. Middels deze guide terug gezet: https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers
Ik krijg het niet voor elkaar ik blijf "a invalid format erro"r krijgen draai dsm 7.1.1.42962
Pagina: 1 ... 144 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).