Waar precies krijg je die foutmelding?jarsiv schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:31:
[...]
Ik krijg het niet voor elkaar ik blijf "a invalid format erro"r krijgen draai dsm 7.1.1.42962
bij alle sudo insmod /lib/modules/ch341.ko
ik heb de handleiding van EddieDSuza op youtube eerst gedaan, die gebruikte de drivers van Jadahl.com(dsm 7) daarna heb ik het geprobeerd met de drivers van dsm 7.1 echter zelfde probleem
sudo wget https://github.com/robert...minilake/dsm-7.1/ch341.ko
sudo insmod /lib/modules/ch341.ko
dat voor de 3 drivers, echter alle 3 gaan fout
Dat insmod stukje herken ik niet uit de door mij gelinkte guide? Zie kopje Installationjarsiv schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:04:
[...]
bij alle sudo insmod /lib/modules/ch341.ko
ik heb de handleiding van EddieDSuza op youtube eerst gedaan, die gebruikte de drivers van Jadahl.com(dsm 7) daarna heb ik het geprobeerd met de drivers van dsm 7.1 echter zelfde probleem
sudo wget https://github.com/robert...minilake/dsm-7.1/ch341.ko
sudo insmod /lib/modules/ch341.ko
dat voor de 3 drivers, echter alle 3 gaan fout
Werkt hier prima.Installation
NB: the following steps will require SSH access and administrator rights. For the latter, either use sudo for each command or use su to log in as root.
The kernel modules for each supported platform can be found in modules/. Copy the required files to your Synology and move them to /lib/modules
To get DSM 7 to load the modules at boot time, copy the included file usb-serial-drivers.sh to /usr/local/etc/rc.d
Make sure that the file has executable permissions: chmod +x /usr/local/etc/rc.d/usb-serial-drivers.sh
You don't need to reboot your NAS for the modules to load, just execute the script after you completed the previous steps:
# /usr/local/etc/rc.d/usb-serial-drivers.sh start
MJV ik heb je even een prive bericht gestuurdMJV schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:08:
[...]
Dat insmod stukje herken ik niet uit de door mij gelinkte guide? Zie kopje Installation
[...]
Werkt hier prima.
Hele handleiding gevolgd, maar hij maakt geen ttyusb0 aan
Loadable drivers moeten gemaakt zijn per Nas model.
Je kunt niet zomaar een willekeurig ch3410.ko nemen, je hebt er een nodig die specifiek voor jouw Nas gebouwd is.
Je kunt niet zomaar een willekeurig ch3410.ko nemen, je hebt er een nodig die specifiek voor jouw Nas gebouwd is.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
https://github.com/robert...odules/geminilake/dsm-7.1Ben(V) schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:58:
Loadable drivers moeten gemaakt zijn per Nas model.
en ik heb een ds220+ dus de goede helaas
Probeer deze eens.
https://synocommunity.com/package/synokernel-usbserial
https://synocommunity.com/package/synokernel-usbserial
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
dank je, ik had er al mee lopen stoeien, maar zal morgen nog eens proberen. Stap 5 liep hij alleen fout omdat ik nog geen ttusb heb. Zelf toen ik alles had doorlopen nog geen tyyusb0. Ik gebruik een sonof stick
[ Voor 20% gewijzigd door jarsiv op 05-12-2022 21:51 ]
The sonoff stick heeft een andere chip, daarvoor heb je de cp2010x.ko nodig en niet de ch3410.ko.
Het package van de SynoCommunity bevat beiden.
Het package van de SynoCommunity bevat beiden.
Helaas blijf ik onderstaande melding krijgen
Task: DSM 7 USB Support
Start time: Tue, 06 Dec 2022 10:39:36 GMT
Stop time: Tue, 06 Dec 2022 10:39:36 GMT
Current status: 1 (Interrupted)
Standard output/error:
chmod: cannot access '/dev/ttyUSB0': No such file or directory
chmod: cannot access '/dev/ttyACM0': No such file or directory
Standard output/error:
Hey Gents, ook een vraag hier.
Mijn migratie van een 918+ naar DSM gister is op zich goed verlopen. Na wat stoeien Plex terug aan de praat kunnen krijgen met behoud van de hele library en historie. Wel even grommelen, maar uiteindelijk gelukt.
Sabnzbd was ook goed te doen, met een export/import van de settings en wat gestoei met de nieuwe locatie van de gebruikte certificaten.
Echter houdt ik met sabnzbd een klein issue waar ik niet helemaal uitkom:
Ik heb de default download folder gedefinieerd als een subfolder in de download folder (lokaal op de nas waar sabnzbd op draait) maar die subfolder is een remote gemounte folder op een andere NAS. Dit heeft op DSM6 altijd goed gewerkt, maar nu krijg ik bij iedere download een foutmelding dat de rechten niet door NAS kunnen worden geset door sabnzbd op het gedownloade bestand dat terecht is gekomen in de remote folder.
Ik krijg de foutmelding in sabnzbd: Cannot change permissions of /volume1/downloads/complete/Temp/New
Temp is de gemounte folder.
Op de remote NAS heb ik everyone alle rechten gegeven en de remote connectie vanaf de lokale NAS wordt opgezet met het admin account op de remote NAS. De remote folder wordt dmv CIFS gemount.
De download wordt wel netjes afgerond en de uiteindelijke bestanden zijn gewoon benaderbaar, maar ik zit uiteraard niet te wachten op een vollopend log bij een groot aantal downloads. Ik heb het vermoeden dat ik de rechten goed moet toekennen, maar hoe ken je rechten toe voor bijvoorbeeld sc-sabnzbd op de remote folder?
Mijn migratie van een 918+ naar DSM gister is op zich goed verlopen. Na wat stoeien Plex terug aan de praat kunnen krijgen met behoud van de hele library en historie. Wel even grommelen, maar uiteindelijk gelukt.
Sabnzbd was ook goed te doen, met een export/import van de settings en wat gestoei met de nieuwe locatie van de gebruikte certificaten.
Echter houdt ik met sabnzbd een klein issue waar ik niet helemaal uitkom:
Ik heb de default download folder gedefinieerd als een subfolder in de download folder (lokaal op de nas waar sabnzbd op draait) maar die subfolder is een remote gemounte folder op een andere NAS. Dit heeft op DSM6 altijd goed gewerkt, maar nu krijg ik bij iedere download een foutmelding dat de rechten niet door NAS kunnen worden geset door sabnzbd op het gedownloade bestand dat terecht is gekomen in de remote folder.
Ik krijg de foutmelding in sabnzbd: Cannot change permissions of /volume1/downloads/complete/Temp/New
Temp is de gemounte folder.
Op de remote NAS heb ik everyone alle rechten gegeven en de remote connectie vanaf de lokale NAS wordt opgezet met het admin account op de remote NAS. De remote folder wordt dmv CIFS gemount.
De download wordt wel netjes afgerond en de uiteindelijke bestanden zijn gewoon benaderbaar, maar ik zit uiteraard niet te wachten op een vollopend log bij een groot aantal downloads. Ik heb het vermoeden dat ik de rechten goed moet toekennen, maar hoe ken je rechten toe voor bijvoorbeeld sc-sabnzbd op de remote folder?
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Je moet in Sabnzb het setten van de permissions uitzetten(veld in config/folder leeg maken)
Dat kan namelijk vanaf DSM 7 helemaal niet meer omdat packages geen rechten meer hebben om dat te doen.
Dat kan namelijk vanaf DSM 7 helemaal niet meer omdat packages geen rechten meer hebben om dat te doen.
Krijg je die melding als je het SynoKernel USB Serial drivers package installeert?jarsiv schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:41:
Helaas blijf ik onderstaande melding krijgen
Standard output/error:
Wat krijg je als je met lsusb kijkt
Dus op de commandline:
lsubs -e
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 06-12-2022 12:59 ]
Ja die melding krijg ik als het script uitvoer(van stap 5)
Jarsiv@DS220:~$ lsusb -e
|__usb1 1d6b:0002:0404 09 2.00 480MBit/s 0mA 1IF (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
|__1-2 10c4:ea60:0100 00 1.10 12MBit/s 100mA 1IF (Silicon Labs Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus 0001)
(EP) 00: Control attr 00 len 07 max 040
|__1-4 f400:f400:0100 00 2.00 480MBit/s 200mA 1IF (Synology Diskstation 7F00152B961A2E04)
|__usb2 1d6b:0003:0404 09 3.00 5000MBit/s 0mA 1IF (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
Jarsiv@DS220:~$ lsusb -e
|__usb1 1d6b:0002:0404 09 2.00 480MBit/s 0mA 1IF (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
|__1-2 10c4:ea60:0100 00 1.10 12MBit/s 100mA 1IF (Silicon Labs Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus 0001)
|__1-4 f400:f400:0100 00 2.00 480MBit/s 200mA 1IF (Synology Diskstation 7F00152B961A2E04)
|__usb2 1d6b:0003:0404 09 3.00 5000MBit/s 0mA 1IF (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
[ Voor 3% gewijzigd door jarsiv op 06-12-2022 13:21 ]
Geen idee wat je met step 5 bedoelt.
Maar de standaard sonoff heeft geen extra drivers nodig die zitten standaard in DSM 7
Geef eens het volgende commando:
lsusb -ie
Maar de standaard sonoff heeft geen extra drivers nodig die zitten standaard in DSM 7
Geef eens het volgende commando:
lsusb -ie
uitvoer van lsusb -ie
Jarsiv@DS220:~$ lsusb -ie
1-2:1.0 (IF) ff:00:00 2EPs ()
(EP) 01: Bulk attr 02 len 07 max 040
(EP) 81: Bulk attr 02 len 07 max 040
1-4:1.0 (IF) 08:06:50 2EPs () usb-storage host2 (synoboot)
(EP) 02: Bulk attr 02 len 07 max 200
(EP) 81: Bulk attr 02 len 07 max 200
stap 5 van https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/
In de filmp van YouTube: Synology DSM 7 Easily ENABLE USB support for Zigbee Adapters gebruikt hij nog het commando
sudo insmod /lib/modules/ch341.ko maar dat geeft bij mij een fout melding insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/ch341.ko: Invalid module format.. heb deze met de modules van dsm 7 en dsm 7.1 geprobeerd
https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers gebruikt insmod helemaal niet. en de packages synokernel ook niet
sudo insmod /lib/modules/ch341.ko maar dat geeft bij mij een fout melding insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/ch341.ko: Invalid module format.. heb deze met de modules van dsm 7 en dsm 7.1 geprobeerd
https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers gebruikt insmod helemaal niet. en de packages synokernel ook niet
[ Voor 5% gewijzigd door jarsiv op 06-12-2022 14:04 ]
Bij https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers zit de insmod in:
usb-serial-drivers.sh die je in /usr/local/etc/rc.d moet plaatsen.
Dan wordt dan bij elke reboot uitgevoerd, maar als je niet reboot dan moet je die commanfile met de hand uitvoeren nadat je hem daar geplaatst hebt met:
usb-serial-drivers.sh die je in /usr/local/etc/rc.d moet plaatsen.
Dan wordt dan bij elke reboot uitgevoerd, maar als je niet reboot dan moet je die commanfile met de hand uitvoeren nadat je hem daar geplaatst hebt met:
sudo usr/local/etc/rc.d/usb-serial-drivers.sh
Hey Tweakers!
Binnenkort start ik met een project waarbij ik grote hoeveelheden video data ga verzamelen (~ 1TB / dag).
Elke dag zou ik deze verzamelde data willen overzetten naar een lokaal opslagsysteem dat bestaat uit harde schijven. In het beste scenario neemt het lokale opslagsysteem dan ook automatisch een back-up van die nieuwe data zodat het op twee aparte harde schijven geregistreerd staat.
Indien er harde schijven kapot gaan, zou ik graag een melding krijgen en zou het gewoon een kwestie moeten zijn van een nieuwe harde schijf instoppen en het systeem zorgt er automatisch voor dat alle videos terug in tweevoud bestaan, zonder dat ik extra manueel werk moet verrichten.
Daarnaast moet ik het gehele lokale opslagsysteem kunnen raadplegen vanop een computer in hetzelfde lokale netwerk om te zien welke data er allemaal aanwezig is.
Soms zal ik eens data moeten verzenden naar derden, in dat geval zou ik graag een extra harde schijf of SSD inpluggen in het lokale opslagsysteem om dan manueel of scriptmatig een aantal bestanden van het lokale opslagsysteem te kopiëren naar die extra schijf.
Ik kan wel mijn plan trekken met computers, maar het liefst van al zou ik een oplossing willen hebben waar ik niet aan te veel moet sleutelen om het naar behoren te doen werken. Plug en Play is dus de droom!
Kostprijs is van minder belang.
Ben ik bij een Synology NAS aan het juiste adres voor een dergelijke oplossing? Zijn er nog andere alternatieven die ik best overweeg?
Alvast bedankt voor jullie tijd! Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.
Binnenkort start ik met een project waarbij ik grote hoeveelheden video data ga verzamelen (~ 1TB / dag).
Elke dag zou ik deze verzamelde data willen overzetten naar een lokaal opslagsysteem dat bestaat uit harde schijven. In het beste scenario neemt het lokale opslagsysteem dan ook automatisch een back-up van die nieuwe data zodat het op twee aparte harde schijven geregistreerd staat.
Indien er harde schijven kapot gaan, zou ik graag een melding krijgen en zou het gewoon een kwestie moeten zijn van een nieuwe harde schijf instoppen en het systeem zorgt er automatisch voor dat alle videos terug in tweevoud bestaan, zonder dat ik extra manueel werk moet verrichten.
Daarnaast moet ik het gehele lokale opslagsysteem kunnen raadplegen vanop een computer in hetzelfde lokale netwerk om te zien welke data er allemaal aanwezig is.
Soms zal ik eens data moeten verzenden naar derden, in dat geval zou ik graag een extra harde schijf of SSD inpluggen in het lokale opslagsysteem om dan manueel of scriptmatig een aantal bestanden van het lokale opslagsysteem te kopiëren naar die extra schijf.
Ik kan wel mijn plan trekken met computers, maar het liefst van al zou ik een oplossing willen hebben waar ik niet aan te veel moet sleutelen om het naar behoren te doen werken. Plug en Play is dus de droom!
Ben ik bij een Synology NAS aan het juiste adres voor een dergelijke oplossing? Zijn er nog andere alternatieven die ik best overweeg?
Net 7.1.1-42962 Update 3 geïnstalleerd op mijn DS720+. Eindelijk weer eens een update die geen herstart behoeft. Het duurde alleen veel langer dan de aangegeven 10 minuten voor het herstarten van alle services op de NAS, was met ongeveer 20 minuten klaar. Ik kan me voorstellen dat dit afhankelijk is van hoeveel packages je geïnstalleerd hebt staan
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Waar wordt de grote hoeveelheden data op verzameld? pc? Mac? Tablet? Camera? Welk OS? Welke data drager? Welk file systeem?pjt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:54:
Hey Tweakers!
Ik kan wel mijn plan trekken met computers, maar het liefst van al zou ik een oplossing willen hebben waar ik niet aan te veel moet sleutelen om het naar behoren te doen werken. Plug en Play is dus de droom!![]()
Lokaal opslagsysteem. Wat bedoel je hiermee? Zie jij een NAS als lokaal opslag?
Backup is nooit op zelfde device, dus we hebben het nu al over 3 devices. 1 die grote hoeveelheden data verzameld, 1 die als opslag dient, en een die als backup dient.
Opslag zelf heeft nooit een raadpleeg functie of display, dus ook dat zul je beter moeten definieren. Je hebt op zn minst een computer nodig.
Kapotte HD -> voor NAS hebben we het dan over raid. raid 5 kan tegen 1 kapotte schijf, raid 6 kan tegen 2 kapotte schijven. Kwestie van genoeg HD's in je nas stoppen.
Terug in tweevoud: Nogmaals, backup doe je NOOIT op hezelfde systeem als waar je primaire data staat.
Data voor derden. Zou ik nooit via je nas regelen. Je krijgt dan ongetwijfeld problemen met hoe je files selecteerd en het bestandssysteem welke de hd/usb stick moet hebben. Maar wellicht dat anderen met dit punt meer ervaring hebben. Theoretisch wel mogelijk.
Ik heb dit opgegeven. ik draai nu en een vm met zigbee2mqtt in alles werkt nu normaaljarsiv schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:46:
uitvoer van lsusb -ie
Kom er gisteren achter dat mijn volume niet al de beschikbare ruimte inneemt die ik heb.
Wat blijkt; volume is met een DS414 gemaakt, en later gemigreerd naar m'n DS1520+.
Dat is dus een 32bit volume. Ofwel 16tb. Ook niet ff iets van een melding tijdens het toevoegen van de laatste schijf...
Zit nu dus soort van vast.
Synology stelt nu voor om een volledige backup te maken, en dan het volume opnieuw te maken.
Iemand die stap al eens gezet? Vind het nogal link. Maar 12tb backuppen is niet echt top
:fill(white):strip_exif()/f/image/cXB7CLPzDVL6RN0xhEcoTNME.png?f=user_large)
Vraag me ook af of m'n geinstalleerde applicaties blijven werken met deze exercitie. Voelt een beetje alsof ik voor Jan L*l een nieuwe nas en schijven heb gekocht...
Wat blijkt; volume is met een DS414 gemaakt, en later gemigreerd naar m'n DS1520+.
Dat is dus een 32bit volume. Ofwel 16tb. Ook niet ff iets van een melding tijdens het toevoegen van de laatste schijf...

Synology stelt nu voor om een volledige backup te maken, en dan het volume opnieuw te maken.
Iemand die stap al eens gezet? Vind het nogal link. Maar 12tb backuppen is niet echt top

:fill(white):strip_exif()/f/image/cXB7CLPzDVL6RN0xhEcoTNME.png?f=user_large)
Vraag me ook af of m'n geinstalleerde applicaties blijven werken met deze exercitie. Voelt een beetje alsof ik voor Jan L*l een nieuwe nas en schijven heb gekocht...

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2022 11:39 ]
Welke schijven heb je in je systeem? Hoeveel schijven? iets meer info kan een andere oplossing geven misschien...MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:35:
Kom er gisteren achter dat mijn volume niet al de beschikbare ruimte inneemt die ik heb.
[Afbeelding]
Zelf gelukkige upgrader van een DS214+ naar de DS918+.
Meteen een extra 10TB schijf gehaald, want momenteel draai ik JBOD
Nu wil ik eigenlijk wel iets van RAID, zodat ik bij een failed drive niet meteen een backup moet terugzetten vanaf externe schijf, of erger vanaf internet.
Mijn idee:
Ik heb 2x 10TB, en 1x 6TB.
ik heb 9,5TB aan data. Dus dat past allemaal op één 10TB drive. Mijn idee was die 10TB als SHR in te stellen, alle data daar naartoe te sturen door de gedeelde mappen aan dat volume toe te wijzen, vervolgens de 10TB en 6TB toe te voegen aan de SHR partitie.
Gaat dat werken? Volgens de calculator heb ik dan dit:
/f/image/crvFbwj9O5eQyOk0YYUSAaVh.png?f=fotoalbum_large)
Klopt dit? Of werkt dat niet omdat ik een 10TB als eerste drive heb, en vervolgens daar een kleiner volume (6TB) aan toevoeg?
Heb er nu vijf schijven in zitten. Kom van 3x4 en 1x8 TB in m'n 414.Waah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:56:
[...]
Welke schijven heb je in je systeem? Hoeveel schijven? iets meer info kan een andere oplossing geven misschien...
Heb er bij de overstap naar m'n 1520 een 8 TB schijf bij gezet. Zit dus vol.
Zit naar de voorgestelde backup via Hyper Backup te kijken, maar volgens mij lukt dit niet inclusief de packages en docker. Wordt dus een hele tour. En ben nu al ruim 2 tb kwijt.
Kun je niet het truukje doen wat ik hierboven probeer?MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:01:
[...]
Heb er nu vijf schijven in zitten. Kom van 3x4 en 1x8 TB in m'n 414.
Heb er bij de overstap naar m'n 1520 een 8 TB schijf bij gezet. Zit dus vol.
Zit naar de voorgestelde backup via Hyper Backup te kijken, maar volgens mij lukt dit niet inclusief de packages en docker. Wordt dus een hele tour. En ben nu al ruim 2 tb kwijt.
Dus je 12TB aan data kopieren naar die 2 8TB schijven
- De 3x4TB schijven maakt je een SHR raid van het volume (dat geeft 8TB opslag)
- 1 8TB schijf de data kopieren naar je nieuwe SHR volume
- De nu lege 8TB schijf toevoegen aan je SHR (nu heb je 12TB opslag)
- De data van de laatste 8TB toevoegen aan de SHR
- De laatste 8TB toevoegen (20TB opslag, 8TB redundancy)
Deze stelling klopt, je moet beginnen met de kleinste schijf en daarna de grotere schijven toevoegen.Waah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:56:
Klopt dit? Of werkt dat niet omdat ik een 10TB als eerste drive heb, en vervolgens daar een kleiner volume (6TB) aan toevoeg?
Dus het wordt wat omslachtiger:
Stap 1: 10 Tb schijf toevoegen, JBOD Pool + nieuw volume
Stap 2: Alles migreren naar deze schijf
Stap 3: 6 Tb en 10 Tb schijf unmounten
Stap 4: 6 Tb schijf mounten -> SHR pool
Stap 5: 10 Tb schijf toevoegen aan pool, nieuw volume creëren
Stap 6: Alles weer overzetten naar de nieuw gecreëerde SHR pool/volume
Stap 7: 10 Tb schijf unmounten
Stap 8: 10 Tb schijf toevoegen aan de SHR pool
Neem er wel rekening mee dat dit alles behoorlijk wat tijd gaat kosten, overzetten van bestanden, creëren van SHR pool etc..
Nouja, ik draai al een klein jaar op m'n nieuwe NAS. Had eigenlijk nooit goed gekeken naar de omvang van de schijf. Viel me vandeweek pas op, ook al omdat ik 'maar' 2TB mis.Waah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:10:
[...]
Kun je niet het truukje doen wat ik hierboven probeer?
Dus je 12TB aan data kopieren naar die 2 8TB schijvenOnder voorbehoud of dit kán natuurlijk.... Maar dit lijkt me de handigste oplossing. Als je nog ergens een externe schijf hebt kun je daar een deel van de data naartoe sturen.
- De 3x4TB schijven maakt je een SHR raid van het volume (dat geeft 8TB opslag)
- 1 8TB schijf de data kopieren naar je nieuwe SHR volume
- De nu lege 8TB schijf toevoegen aan je SHR (nu heb je 12TB opslag)
- De data van de laatste 8TB toevoegen aan de SHR
- De laatste 8TB toevoegen (20TB opslag, 8TB redundancy)
Enige valide optie die ik eigenlijk zie is een tweede NAS kopen met 2x 12+tb. Maar zelfs dan vraag ik me af of ik naadloos over kan

Daar was ik al bang voorfyr0 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:13:
[...]
Deze stelling klopt, je moet beginnen met de kleinste schijf en daarna de grotere schijven toevoegen.
Dus het wordt wat omslachtiger:
Stap 1: 10 Tb schijf toevoegen, JBOD Pool + nieuw volume
Stap 2: Alles migreren naar deze schijf
Stap 3: 6 Tb en 10 Tb schijf unmounten
Stap 4: 6 Tb schijf mounten -> SHR pool
Stap 5: 10 Tb schijf toevoegen aan pool, nieuw volume creëren
Stap 6: Alles weer overzetten naar de nieuw gecreëerde SHR pool/volume
Stap 7: 10 Tb schijf unmounten
Stap 8: 10 Tb schijf toevoegen aan de SHR pool
Neem er wel rekening mee dat dit alles behoorlijk wat tijd gaat kosten, overzetten van bestanden, creëren van SHR pool etc..
stap 1 hoeft gelukkig niet, want ik heb al een 10TB JBOD als los volume, dus daar kan alle data heen (stap 2). Scheelt een hoop data kopiëren aangezien een deel daar al op staat.
Maar dan krijg ik dus meerdere volumes begrijp ik? Dat is geen probleem verder, maar als je SHR gebruikt met een 6TB en 10TB heb ik slechts 6TB storage, en daar kan ik niet 9,5TB aan data naartoe sturen... Dus hoe zit dat dan?
Je zou dan toch meer moeten missen?MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:14:
[...]
Nouja, ik draai al een klein jaar op m'n nieuwe NAS. Had eigenlijk nooit goed gekeken naar de omvang van de schijf. Viel me vandeweek pas op, ook al omdat ik 'maar' 2TB mis.
Enige valide optie die ik eigenlijk zie is een tweede NAS kopen met 2x 12+tb. Maar zelfs dan vraag ik me af of ik naadloos over kan
Je hebt het over 3x 4 GB en 2x 8TB, maakt Synology daar normaal gesproken geen 20TB volume van met een 2de 4TB volume als je SHR gebruikt? Waardoor je 4TB zou missen?
Ik zou zelf zorgen voor een xTB medium om je data tijdelijk veilig te stellen, dan de DS1520+ volledig te resetten zodat je ook over kan op BTRFS e.d en dan alles opnieuw installeren qua apps. Heb ik hier laatst ook gedaan met een 412+ naar DS923+, en was. zoals ik gewend ben van Synology, erg makkelijk.
Ja je blijft de volume in de SHR pool uitbreiden, dus die kan dan 1 grote pool wordenWaah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:23:
[...]
Daar was ik al bang voormaar ik heb geen haast. En de tijd die het kost, is vooral tijd van de NAS. Ik heb de data in die tijd niet nodig, dus prima.
stap 1 hoeft gelukkig niet, want ik heb al een 10TB JBOD als los volume, dus daar kan alle data heen (stap 2). Scheelt een hoop data kopiëren aangezien een deel daar al op staat.
Maar dan krijg ik dus meerdere volumes begrijp ik? Dat is geen probleem verder, maar als je SHR gebruikt met een 6TB en 10TB heb ik slechts 6TB storage, en daar kan ik niet 9,5TB aan data naartoe sturen... Dus hoe zit dat dan?
Dat tweede had ik even over het hoofd gezien..
Dan denk ik dat je toch die +/- 3,5 Tb moet back-upen via wat Synology voorstelde. Maar dat zal al behoorlijk schelen in de kosten
Of kijken of je een 4+ Tb externe schijf kan lenen ergens?
@Dennism 2,5TB om precies te zijn. 18,2 vs 15,7:
/f/image/dWe6TrvhMMV0oqFBEkYOqIRE.png?f=fotoalbum_large)
Het spul overzetten qua data geloof ik ook wel. Maar hoe is het je vergaan met de packages en docker etc? Surveillance station?
Ding is dat ik een externe harde schijf aan moet schaffen van 12+ TB. Of wellicht 16TB. Dat kost rond de 500 euro. En dan heb ik er daarna nog nieteens heel veel aan
Kostbare fuckup dit, had beter met twee schijven kunnen beginnen in de 1520+
/f/image/dWe6TrvhMMV0oqFBEkYOqIRE.png?f=fotoalbum_large)
Het spul overzetten qua data geloof ik ook wel. Maar hoe is het je vergaan met de packages en docker etc? Surveillance station?
Ding is dat ik een externe harde schijf aan moet schaffen van 12+ TB. Of wellicht 16TB. Dat kost rond de 500 euro. En dan heb ik er daarna nog nieteens heel veel aan

Kostbare fuckup dit, had beter met twee schijven kunnen beginnen in de 1520+

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2022 12:32 ]
Ah, ok, jij kijkt naar netto capaciteit, ik naar brutoMikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:28:
@Dennism 2,5TB om precies te zijn:
[Afbeelding]
Het spul overzetten qua data geloof ik ook wel. Maar hoe is het je vergaan met de packages en docker etc?
Juist dat laatste vond ik erg makkelijk, ik had een boel synocommunity packages draaien. Die heb ik allemaal laten vervallen en opnieuw geïnstalleerd in Docker. Kostte me een paar uurtjes, maar heb nu wel alles 'nieuw' met schone configs.
Mocht ik nog eens gaat verhuizen naar een nieuwe NAS moet het nu helemaal makkelijk zijn nu alles in Docker zit, immers de docker share terugzetten op nieuwe NAS, containers opnieuw downloaden, verwijzen naar de juiste folders en gaan.
Ah ja... Ik vind Docker om te beginnen al een totale verschrikking. Heb nu wel e.e.a. draaien, maar zou eerlijk gezegd nieteens meer weten hoe. Laat staan dat ik de kennis heb om het over te zetten. En dat was eigenlijk al deels geforceerd ingegeven door de overstap naar DSM7 met de nieuwe NAS. Daarnaast ook nog wat losse packages draaien die niet beschikbaar waren in Docker. Heb niet de illusie dat ik in een uurtje weer up and running ben. Hou eerder rekening met dagen/weken.Dennism schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:33:
[...]
Ah, ok, jij kijkt naar netto capaciteit, ik naar bruto
Juist dat laatste vond ik erg makkelijk, ik had een boel synocommunity packages draaien. Die heb ik allemaal laten vervallen en opnieuw geïnstalleerd in Docker. Kostte me een paar uurtjes, maar heb nu wel alles 'nieuw' met schone configs.
Mocht ik nog eens gaat verhuizen naar een nieuwe NAS moet het nu helemaal makkelijk zijn nu alles in Docker zit, immers de docker share terugzetten op nieuwe NAS, containers opnieuw downloaden, verwijzen naar de juiste folders en gaan.
Zou ook nog kunnen kijken naar een gebruikte 2 schijfs nas, en daar twee nieuwe 8 of 12 TB schijven in hangen. Als upgrade path. Maar ook dat kost een godsvermogen.
Wel ruk dat dit niet een beetje beter gefaciliteerd is. Of überhaupt een melding tijdens het installeren van de schijf zou al een goed begin zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2022 12:39 ]
De zaken die ik in Docker heb vond ik juist erg makkelijk. Jaren geleden was ik voor packages aan het kloten met Optware en Opt shared e.d. en weet ik niet wat, van alles aan passen via SSH met VI en meer.
Nu was het echt docker installeren, image selecteren, en enkele parameters goed zetten en de container draait, waarna ik alleen nog de 'in app' settings moest overnemen van de oude installatie naar de nieuwe.
Kan natuurlijk echter zijn dat jij veel lastiger software hebt
Nu was het echt docker installeren, image selecteren, en enkele parameters goed zetten en de container draait, waarna ik alleen nog de 'in app' settings moest overnemen van de oude installatie naar de nieuwe.
Nee, vast niet... Maar juist die parameters, scripts en weet ik het wat is niet mijn cup of tea zeg maarDennism schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:41:
De zaken die ik in Docker heb vond ik juist erg makkelijk. Jaren geleden was ik voor packages aan het kloten met Optware en Opt shared e.d. en weet ik niet wat, van alles aan passen via SSH met VI en meer.
Oké, ik begrijp hetfyr0 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:28:
[...]
Ja je blijft de volume in de SHR pool uitbreiden, dus die kan dan 1 grote pool worden
Dat tweede had ik even over het hoofd gezien..
Dan denk ik dat je toch die +/- 3,5 Tb moet back-upen via wat Synology voorstelde. Maar dat zal al behoorlijk schelen in de kosten
Of kijken of je een 4+ Tb externe schijf kan lenen ergens?

Ik heb nog een externe 4TB schijf, en met wat schuiven kan ik het zo doen dat:
- 4TB data -> Extern
- 5,5TB data -> 10TB JBOD
- 6TB + 10TB -> SHR
- 5,5TB data van 10TB JBOD naar nieuwe SHR
- 10TB JBOD unmounten en toevoegen aan SHR
- Externe 4TB data naar nieuwe SHR
Voor belangrijke foto's en video's kan ik beter een BTRFS volume aanmaken toch? ivm checks op data rot etc? Voor mijn linux-iso's kan ik dan beter EXT4 gebruiken toch?
@MikeyMan , waar woon je? Ik heb toevallig twee DS411-en staan die niets doen op dit moment. Heb ook nog wel een aantal 4TB disks liggen.
Die zou je kunnen lenen om daar backup naar te maken en dan je NAS op orde brengen.
Of wellicht kun je bij een retailer een NAS in de leen krijgen?
Die zou je kunnen lenen om daar backup naar te maken en dan je NAS op orde brengen.
Of wellicht kun je bij een retailer een NAS in de leen krijgen?
@ElCondor dat is een heel vriendelijk aanbod! Woon in Zoetermeer. Heb er niet direct veel haast mee, heb nog wat ruimte. En zie eerlijk gezegd nogal op tegen de hele exercitie. Zie het echt niet goed komen om alles wat ik nu heb draaien in enigszins acceptabele tijd weer in de lucht te hebben. Vooral balen dat ik niet zomaar stuk voor stuk de 4tb units kan swappen hierna

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2022 15:12 ]
Ha ja, ik rij regelmatig langs Sweetlake, dus kan er een achter in de auto gooien. Zit er alleen mee dat ik ze uiteindelijk permanent ergens anders kwijt moet (Ik heb ze verkocht, maar nog niet de kans om ze af te geven).
Ik snap je bedenkingen mbt de hele excercitie. Ik was kort geleden al aan het stoeien met de overgang naar DSM7 met maar twee community packages...
Laat maar weten of je (binnenkort) gebruik wilt maken van het anbod.
Ik denk dat ik ze nog tot begin volgend jaar beschikbaar kan hebben.
Ik snap je bedenkingen mbt de hele excercitie. Ik was kort geleden al aan het stoeien met de overgang naar DSM7 met maar twee community packages...

Dat gedoe vaak bij grotere upgrades was voor mij de grootste reden om afscheid te nemen van die packages en alles in Docker te gooien.ElCondor schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:15:
Ik was kort geleden al aan het stoeien met de overgang naar DSM7 met maar twee community packages...
Mja, maar net als Mikey krijg ik mijn hoofd niet om Docker heen. Heb wel een poging gedaan om een docker clustertje op 4 Pi's te installeren, maar daarvan crashte iedere keer de SD's als ik probeerde up te daten... Moet ik nog eens aan gaan zitten..
Hier hetzelfde. Het was even een leercurve m.b.t. volumes en networking, maar ook wel weer leuk een leerzaam. En het gemak waarmee je een container kunt restarten, logging kunt bekijken, maar ook updates (of juist een roll back als het stuk is) zijn voor mij echt grote pluspunten van docker.Dennism schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:11:
[...]
Dat gedoe vaak bij grotere upgrades was voor mij de grootste reden om afscheid te nemen van die packages en alles in Docker te gooien.
Hoewel ik uiteindelijk docker compose het makkelijkste vind, zou je ook kunnen kijken naar Portainer, dan heb je er een grafische user interface bij.
Misschien dat dit een duwtje in de goede (docker) richting geeft?
Edit:
Een tijdje geleden gemaakt maar het auto-update zichzelf en zou dus nog actueel moeten zijn...
Edit:
Een tijdje geleden gemaakt maar het auto-update zichzelf en zou dus nog actueel moeten zijn...
[ Voor 26% gewijzigd door technorabilia op 16-12-2022 15:20 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Echt heel tof van je dat je het aanbiedtElCondor schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:15:
Ha ja, ik rij regelmatig langs Sweetlake, dus kan er een achter in de auto gooien. Zit er alleen mee dat ik ze uiteindelijk permanent ergens anders kwijt moet (Ik heb ze verkocht, maar nog niet de kans om ze af te geven).
Ik snap je bedenkingen mbt de hele excercitie. Ik was kort geleden al aan het stoeien met de overgang naar DSM7 met maar twee community packages...![]()
Heb er een nachtje over geslapen, maar ik durf het niet aan... Teveel gedoe, teveel risico.
Zal erop neerkomen dat ik tot in lengte van dagen tot 16TB veroordeeld ben.

Vind het echt van de zotte dat er geen fatsoenlijk upgrade pad is.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2022 15:29 ]
Ik heb zelf geen enkele programmeer of Linux ervaring. Het is voor mij echt abacadabra. En dan zou ik van oud naar nieuw misschien nog wel voor elkaar krijgen. Maar NAS ==> Backup ==> NAS is weer een heel ander verhaal. Het is voor de gemiddelde leek echt geen doen.MJV schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:14:
[...]
Hier hetzelfde. Het was even een leercurve m.b.t. volumes en networking, maar ook wel weer leuk een leerzaam. En het gemak waarmee je een container kunt restarten, logging kunt bekijken, maar ook updates (of juist een roll back als het stuk is) zijn voor mij echt grote pluspunten van docker.
Hoewel ik uiteindelijk docker compose het makkelijkste vind, zou je ook kunnen kijken naar Portainer, dan heb je er een grafische user interface bij.
Snap nog niet helemaal welk issue dit zou moeten oplossen, maar heb portainer draaien, dus eens kijken wat ik hiervan kan leren. Zou dit een stap in de goede richting kunnen zijn om op basis van de folders die de docker containers nu gebruiken een beetje naadloos weer aan de slag te kunnen?technorabilia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:18:
Misschien dat dit een duwtje in de goede (docker) richting geeft?
Edit:
Volgens mij loop je dan nog risico dat oude omgeving andere instellingen had staan dan de nieuwe omgeving?
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2022 15:27 ]
Np, succes er mee man! Je gaat er wel uitkomen uiteindelijk.MikeyMan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:23:
[...]
Echt heel tof van je dat je het aanbiedt![]()
Heb er een nachtje over geslapen, maar ik durf het niet aan... Teveel gedoe, teveel risico.
Zal erop neerkomen dat ik tot in lengte van dagen tot 16TB veroordeeld ben.
Toevallig kwam ik gister deze tegen:
Deed me een beetje denken aan jouw situatie!

Ja, hij noemt m'n 1520+ 'not that useful'.ElCondor schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:30:
[...]
Np, succes er mee man! Je gaat er wel uitkomen uiteindelijk.
Toevallig kwam ik gister deze tegen: [YouTube: Synology DS923+ vs DS1522+ ~ you probably want the DS1522+]
Thanks
Zit nu te denken... Kan ik niet van 5 naar 3 schijven toe...? Twee schijven toevoegen in 64bit volume en dan zo overzetten? Eens zoeken
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2022 15:39 ]
En als je het helemaal makkelijk wilt doen, gebruik je de docker-compose binnen portainer.MJV schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:14:
[...]
Hier hetzelfde. Het was even een leercurve m.b.t. volumes en networking, maar ook wel weer leuk een leerzaam. En het gemak waarmee je een container kunt restarten, logging kunt bekijken, maar ook updates (of juist een roll back als het stuk is) zijn voor mij echt grote pluspunten van docker.
Goed blog voor uitleg: https://mariushosting.com...ng-task-scheduler-docker/ voor installeren portainer op synology. Helaas heeft hij daarna wel een hoop containers beschreven voor installatie op synology in docker https://mariushosting.com/docker/, maar maakt hij geen gebruikt van de stack functie in portainer. Een enkele keer wel zoals bij https://mariushosting.com...ass-on-your-synology-nas/.
Voor uitleg van stacks zie: https://www.youtube.com/watch?v=59SYnhGbTjs. De stacks zijn dus exact dezelfde files als je met docker-compose gebruikt! Was voor mij een eye-opener en het ontbrekende schakelte voor mijn gebruik van containers.
Nog 3 tips: maak aparte user aan waar je puid en pguid van opzoekt die je koppelt in je containers, zodat je weet welke user de docker container op je nas gebruikt en rechten kan beperken.
Gebruik exacte versie nummers in image regel voor containers die je niet automatisch wilt laten updaten (bij gebruik watchtower). Ik heb bijv nexcloudpi vastgezet (ja, andere docker host ipv synology) op exacte versie met 'image: ownyourbits/nextcloudpi-armhf:v1.50.2'.
En als laatste maak backups van de folder die de container gebruikt op je nas voor zijn configuratie.
.
Dat laatste verwacht ik niet, je hebt nu n.l. 1 schijf fouttolerantie, dat betekent maximaal 1 schijf eruit, bij 2 of meer ben je het hele volume kwijt.MikeyMan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:34:
[...]
Ja, hij noemt m'n 1520+ 'not that useful'.
Thanks
Zit nu te denken... Kan ik niet van 5 naar 3 schijven toe...? Twee schijven toevoegen in 64bit volume en dan zo overzetten? Eens zoeken
Ja zat te denken dat ik naar van 4x4 + 1x8 wat resulteert in 16TB misschien naar 3x8 zou kunnen gaan.Dennism schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:44:
[...]
Dat laatste verwacht ik niet, je hebt nu n.l. 1 schijf fouttolerantie, dat betekent maximaal 1 schijf eruit, bij 2 of meer ben je het hele volume kwijt.
Dan zou ik er 2x16TB naast kunnen hangen als nieuw volume. Dan hou ik volgens mij in alle gevallen 1 schijf fouttolerantie.
Maar wat ik terugvind is het verminderen van het aantal schijven niet echt een optie.
Even afgezien van je specifieke 32/64bits probleem (moest even teruglezen); het idee met docker containers is dat als je:MikeyMan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:25:
[...]
Snap nog niet helemaal welk issue dit zou moeten oplossen, maar heb portainer draaien, dus eens kijken wat ik hiervan kan leren. Zou dit een stap in de goede richting kunnen zijn om op basis van de folders die de docker containers nu gebruiken een beetje naadloos weer aan de slag te kunnen?
Volgens mij loop je dan nog risico dat oude omgeving andere instellingen had staan dan de nieuwe omgeving?
- Je docker compose/docker run commando's hebt
- Je de data migreert (dat spreekt natuurlijkvoor zich), bijv. media library
- Je de config-folders goed hebt gemapt en die eveneens migreert
Je vervolgens in een aantal minuten (nadat je je data hebt gemigreerd dus) je docker containers (of stacks; verzamelingen containers, zoals @Dr.Roelski beschrijft) op een nieuwe omgeving weer in de lucht zou kunnen brengen, door de docker compose en de config-map heb je dus ook al je instellingen weer. De precieze architectuur is niet eens relevant, want als je de containers in de lucht brengt haalt hij precies het juiste image op.
Mijn Synology heeft 8tb beschikbare ruimte. Hoeveel vrije schijfruimte is ideaal? Is dat 20% ongeacht de grootte van de HDD's?
Ik gebruik het voor backup en films /series.
Ik gebruik het voor backup en films /series.
Ideaal is 0% vrij, dan maak je maximaal gebruik van je investering in diskruimte.
Het verhaal van diskruimte vrij laten komt uit de disk en geheugen vretende Windows wereld.
Het OS staat bij een Synology op een eigen systeem partitie in een mirror op elke disk, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Tevens is er ook op elke disk een swappartitie aanwezig, weer in een mirror met elkaar.
Kortom al de voor jouw beschikbare ruimte kun je gewoon gebruiken.
Het verhaal van diskruimte vrij laten komt uit de disk en geheugen vretende Windows wereld.
Het OS staat bij een Synology op een eigen systeem partitie in een mirror op elke disk, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Tevens is er ook op elke disk een swappartitie aanwezig, weer in een mirror met elkaar.
Heel erg bedankt.Ben(V) schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:56:
Ideaal is 0% vrij, dan maak je maximaal gebruik van je investering in diskruimte.
Ik kreeg laatst een waarschuwing dat de vrije ruimte minder dan 12% was en stond er ook niet meer"gezond" bij het volume.
Dus die instelling kan ik dus gerust terugbrengen naar een lager percentage? Dat is goed om te weten en scheelt nogal wat ruimte
Zo'n waarschuwing moet je meer zien als denk "denk erom je kunt binnenkort geen nieuwe bestanden meer kwijt" in plaats van "pas op je systeem loopt vast".
[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 17-12-2022 09:40 ]
Om mezelf maar te quoten:Waah schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:58:
[...]
Oké, ik begrijp het![]()
Ik heb nog een externe 4TB schijf, en met wat schuiven kan ik het zo doen dat:Zal ff duren, maar dat is dan maar zo
- 4TB data -> Extern
- 5,5TB data -> 10TB JBOD
- 6TB + 10TB -> SHR
- 5,5TB data van 10TB JBOD naar nieuwe SHR
- 10TB JBOD unmounten en toevoegen aan SHR
- Externe 4TB data naar nieuwe SHR
![]()
Voor belangrijke foto's en video's kan ik beter een BTRFS volume aanmaken toch? ivm checks op data rot etc? Voor mijn linux-iso's kan ik dan beter EXT4 gebruiken toch?
Proces is mooi onderweg. Ben nu aan de een na laatste stap. Echter staat alle info van de Packages nog op de oude schijf (volume 1)
Kan ik deze verplaatsen naar het nieuwe volume? Het gaat oa om de database voor Photos die best groot is (13gb) en die ik liever niet helemaal opnieuw laat draaien.....
Eigenlijk is Photos de enige belangrijke. De rest kan ik wel opnieuw doen. Maar er is geen "move pakkage to volume 2" knop voor zover ik kan vinden...
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 17-12-2022 17:51 ]
Mijn DS214 is onlangs overleden, nu heb ik hier een DS720+ van een klant staan. Is er een mogelijkheid om 1 van dr DS214 schijven in te pluggen en de data over te zetten?
In de DS214 zat een enkele schijf met Ext4
[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 17-12-2022 19:13 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Kan ik met Smart Cristeldisk de schijven van mijn nassen uitlezen.
Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.
Heeft er iemand een idee hoe je er achter kunt komen welke proces iedere 1 2 seconden iets op de disk doet? Ik heb een 218+ met 7.1.1 en ik heb gegoogled en alleen gevonden dat mensen het probleem hebben sinds dsm 7 maar geen oplossingen. Sinds ik nieuwe disks heb die wat meer geluid maken valt het me op.
Die vraag heb ik hier ook gesteld een tijdje terug, zie hier het antwoordwortelsoft schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:53:
Heeft er iemand een idee hoe je er achter kunt komen welke proces iedere 1 2 seconden iets op de disk doet? Ik heb een 218+ met 7.1.1 en ik heb gegoogled en alleen gevonden dat mensen het probleem hebben sinds dsm 7 maar geen oplossingen. Sinds ik nieuwe disks heb die wat meer geluid maken valt het me op.
Shadow771 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Maar, wat bij mij ook heel veel geholpen heeft, is het data scrubbing proces door te lopen. Doe dat nu eens per 4 maanden. En dat lijkt een boel geratel weg te nemen.
Dat scrubbing is nu aan het draaien, eens kijken wat dat oplevert.ppeterr schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:05:
[...]
Die vraag heb ik hier ook gesteld een tijdje terug, zie hier het antwoord
Shadow771 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Maar, wat bij mij ook heel veel geholpen heeft, is het data scrubbing proces door te lopen. Doe dat nu eens per 4 maanden. En dat lijkt een boel geratel weg te nemen.
Ik ben nog aan het kijken of ik search indexing niet uit ga zetten, maar dat is een aanpassing in het systeem die ik eigenlijk liever niet doe.
[ Voor 12% gewijzigd door wortelsoft op 18-12-2022 12:08 ]
Dat zou in principe mogelijk moeten zijn. Je zal dan wel het proces moeten volgen wat op deze pagina staat: https://kb.synology.com/n...0_and_later#x_anchor_id50Appie Heijn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:10:
Mijn DS214 is onlangs overleden, nu heb ik hier een DS720+ van een klant staan. Is er een mogelijkheid om 1 van dr DS214 schijven in te pluggen en de data over te zetten?
En dan kiezen voor hdd migratie waarvan de bron synology defect is.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Heb een DS118 met een 4TB HDD.
In combinatie met 4 IP Cam's en Synology Drive merk ik dat deze NAS niet geschikt is om stabiel en snel (genoeg) te draaien. Hebben meerdere mensen dit?
Ik geloof dat je voor 4 HD streams op je NAS ten minste 1 dedicated HDD nodig hebt, naast een HDD voor de backups/Drive.
In combinatie met 4 IP Cam's en Synology Drive merk ik dat deze NAS niet geschikt is om stabiel en snel (genoeg) te draaien. Hebben meerdere mensen dit?
Ik geloof dat je voor 4 HD streams op je NAS ten minste 1 dedicated HDD nodig hebt, naast een HDD voor de backups/Drive.
Gulfstream G650
Vraagje, ik gebruik de Synology Drive Client om een backup te maken van een aantal mappen op mijn PC naar de NAS. Nu zitten die mappen op de PC ongeveer een 5 mappen diep van de Drive root(D - Openbaar - Documents - werk - project) . De backup op de NAS geeft ook die mappenstructuur weer in mijn backup map (Home - Drive - Backup - Files - D - Openbaar - Documents - werk - project) Kan ik die mappen waarvan ik een backup wil niet rechstreeks in de backup map op de NAS krijgen?
Ik heb een DS1621+ en hier zelf een 10G Mellanox ingezet.ElCondor schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:30:
[...]
Np, succes er mee man! Je gaat er wel uitkomen uiteindelijk.
Toevallig kwam ik gister deze tegen: [YouTube: Synology DS923+ vs DS1522+ ~ you probably want the DS1522+]
De toegevoegde waarde van 10G op een NAS met weinig bays is wel erg gering.
De SSD cache cacht alleen metadata en zorgt dus niet voor snellere (burst) lees of schrijfsnelheden.
Klassieke HDDs ziten kwa max vaak rond de 250MB/sec
Gegeven dat je RAID/SHR gebruikt, heb je dus minimaal 5 schijven nodig om een 10G link te kunnen verzadigen.
Maar dit is alleen bij grote bestanden, waarbij de schijven maximaal sequentieel lezen / schrijven.
Dus niet bij gefragmeert multi-user gebruik.
Een 4-bay DS923+ heeft simpelweg niet genoeg bays om een 10G link te kunnen verzadingen.
Of je moet 2,5" SSDs gebruiken, die krijgen maximaal 500-550MB/sec, dan is 3 SSDs genoeg.
Een laatste alternatief zou nog de nieuwe generatie multi-actuator HDDs kunnen zijn, zoals de Seagate 2X16.
Wellicht heeft iemand die dingen al in gebruik?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik ga binnenkort mijn nieuwe nas inrichten (920+) en lees zoveel over raid 5, btrfs etc dat ik niet alles meer snap.Ben(V) schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:04:
Synology gebruikt geen Btrfs Raid en dus ook geen Btrfs checksum, want zonder Btrfs raid is uiteraard geen Btrfs checksum aanwezig.
Dus dat hele verhaal van je link trekt een volkomen verkeerde conclusie.
Synology gebruikt md raid (en geen dm raid) en dus ook de md checksum.
Als je in DSM kiest voor een raid versie, maken ze met mdadm een raidconfiguratie en daarop maak je een storagepool aan met daarin volumes.
Die volumes worden geformatteerd met het Ext4 of het Btrfs filesystem afhankelijk van je keuze.
Dus ook bij het scrubben wordt gewoon mdadm gebruikt en uiteraard geen Btrfs.
En als er dan een discrepantie gedetecteerd wordt verteld DSM je dat en kan mdadm de fout herstellen met behulp van de andere schijven en de checksum.
Niemand vertrouwd de Btrfs raid en ook Synology niet en dus wordt het nergens gebruikt.
Op hun eigen site zeggen ze dat ook met raid 1 en btrfs checksums, beschadigde bestanden kunnen worden hersteld. Toch lees ik overal dat dit gebeurd door parity van de raid (en dus niet met raid 1). Wat is nou de correcte informatie?
Als je geen snapshots wilt gebruiken en de andere poespas, dan zijn beschadigde bestanden met raid 5 en ext4 dus net zo goed te herstellen als raid 5 met btrfs?
Bron: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/Btrfs
Klopt en de onderbouwing had ik al beschreven.
Het verhaal van Synology is gewoon marketing zonder technische juiste onderbouwing.
Het verhaal van Synology is gewoon marketing zonder technische juiste onderbouwing.
[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 19-12-2022 15:54 ]
En dus:
Raid 1 met btrfs op Synology (met alle opties ingeschakeld als je een shared folder maakt) heeft geen enkele nut mbt een beschadigd bestand kunnen repareren?
Ik vraag dit omdat ik twijfel om te beginnen met 2 x 8TB in raid 1 (en dan later als ik het nodig heb 3 x 8 TB met raid 5) of dat ik direct ga beginnen met 3 x 4TB in raid 5
Raid 1 met btrfs op Synology (met alle opties ingeschakeld als je een shared folder maakt) heeft geen enkele nut mbt een beschadigd bestand kunnen repareren?
Ik vraag dit omdat ik twijfel om te beginnen met 2 x 8TB in raid 1 (en dan later als ik het nodig heb 3 x 8 TB met raid 5) of dat ik direct ga beginnen met 3 x 4TB in raid 5
Schijven overgezet naar nieuwe nas. Alle data naar 1 schijf gezet, en vervolgens nieuwe storage pool aangemaakt (SHR 1) op de andere schijf. Vervolgens de data naar die storage pool/volume overgezet van schijf 2. Daarna schijf 1 en 3 leeg gemaakt en toegevoegd aan dezelfde storage pool.
So far, so good!
Echter nu kon ik enkele packages niet meer openen (repair). En een aantal niet installeren.
Vervolgens maar een reset gedaan van DSM only. Maar dat heeft het probleem niet weggenomen... wel alles gereset kwa settings, maar het issue blijft.
"dit pakket vereist dat u "pgsql-adatper.service" inschakelt."
al geprobeert via SSH het in te schakelen, maar ook dan een error. Het lijkt een permission probleem, maar krijg het maar niet opgelost. Alles wat er online staat al geprobeerd. Dus nu maar een ticket ingeschoten bij Synology....
Nog niet echt een vlekkeloze overstap helaas. Indexatie van alle foto's en video's + thumbnails zal nu ook wel opnieuw moeten, wat wel weer een weekje gaat kosten....
Hopelijk met nieuwjaar klaar ;-)
EDIT: lijkt nu opgelost met deze: https://www.reddit.com/r/...logy_application_service/
So far, so good!
Echter nu kon ik enkele packages niet meer openen (repair). En een aantal niet installeren.
Vervolgens maar een reset gedaan van DSM only. Maar dat heeft het probleem niet weggenomen... wel alles gereset kwa settings, maar het issue blijft.
"dit pakket vereist dat u "pgsql-adatper.service" inschakelt."
al geprobeert via SSH het in te schakelen, maar ook dan een error. Het lijkt een permission probleem, maar krijg het maar niet opgelost. Alles wat er online staat al geprobeerd. Dus nu maar een ticket ingeschoten bij Synology....
Nog niet echt een vlekkeloze overstap helaas. Indexatie van alle foto's en video's + thumbnails zal nu ook wel opnieuw moeten, wat wel weer een weekje gaat kosten....
Hopelijk met nieuwjaar klaar ;-)
EDIT: lijkt nu opgelost met deze: https://www.reddit.com/r/...logy_application_service/
[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 19-12-2022 22:40 ]
Ik heb nu 3 disks (14TB aan available storage) in SHR, top!
Maar vraagje: Momenteel heb ik 2 volumes aangemaakt van 5TB, en dus nog 4TB niet toegewezen ruimte.
Ik heb 1 volume voor belangrijke data, en 1 voor onbelangrijke data, wel zo overzichtelijk voor mezelf. Maar als ik die 4TB nu toewas aan het ene volume, kan ik dat later niet meer aan de ander toevoegen.
dus de vraag: Duurt het lang om, bijvoorbeeld, 2TB aan een volume toe te voegen? Is die dan weer 48 uur bezig? Of is dit een kwestie van minuten/uren? Want als het weinig tijd kost, heb ik liever dat ik die ruimte pas toewijs als ik het nodig blijk te hebben....
Maar vraagje: Momenteel heb ik 2 volumes aangemaakt van 5TB, en dus nog 4TB niet toegewezen ruimte.
Ik heb 1 volume voor belangrijke data, en 1 voor onbelangrijke data, wel zo overzichtelijk voor mezelf. Maar als ik die 4TB nu toewas aan het ene volume, kan ik dat later niet meer aan de ander toevoegen.
dus de vraag: Duurt het lang om, bijvoorbeeld, 2TB aan een volume toe te voegen? Is die dan weer 48 uur bezig? Of is dit een kwestie van minuten/uren? Want als het weinig tijd kost, heb ik liever dat ik die ruimte pas toewijs als ik het nodig blijk te hebben....
Bij het icoontje van Antivirus Essential wordt nu al hele tijd een rood puntje weergegeven rechtsonder, alsof het aandacht nodig heeft. Ik zou echter niet weten wat er moet gebeuren, alles lijkt in orde te zijn. Iemand een idee?
Zou dit komen doordat er files in quarantaine staan? Edit: Ja, dit dus.
Zou dit komen doordat er files in quarantaine staan? Edit: Ja, dit dus.
[ Voor 13% gewijzigd door zunrob op 20-12-2022 12:05 ]
Hallo allen,
ik krijg morgen mijn eerste NAS, namelijk de DS1522+ icm 4x 4tb IronWolf HDD's.
Nu wil ik het zo veilig mogelijk maken, want deze komt op het internet terecht. Ik heb hier in Duitsland een vodafone modem, nog geen eigen router, moet nog komen. Zo'n Qutom Mini PC met 4 poorten waar OpenSense waarschijnlijk op geinstalleerd wordt.
Nu wil het zo maken, dat mijn huishouden toegang heeft tot de fotos, maar op een veilige manier. Ik heb veel gelezen betreft QuickConnect, maar dat schijnt dus niet echt veilig te zijn.
We maken nu momenteel GoogleDrive helemaal vol met fotos, en wil dus nu Synology Photos gaan gebruiken, maar alleen op een veilige manier. Wat is een goede manier om dat te doen.
Daarnaast is er ook een mogelijkheid op een VPN server op de NAS aan te sluiten, ik wil dit niet zo doen.
Zijn er nog andere ideen?
alvast bedankt.
Nu wil ik het zo veilig mogelijk maken, want deze komt op het internet terecht. Ik heb hier in Duitsland een vodafone modem, nog geen eigen router, moet nog komen. Zo'n Qutom Mini PC met 4 poorten waar OpenSense waarschijnlijk op geinstalleerd wordt.
Nu wil het zo maken, dat mijn huishouden toegang heeft tot de fotos, maar op een veilige manier. Ik heb veel gelezen betreft QuickConnect, maar dat schijnt dus niet echt veilig te zijn.
We maken nu momenteel GoogleDrive helemaal vol met fotos, en wil dus nu Synology Photos gaan gebruiken, maar alleen op een veilige manier. Wat is een goede manier om dat te doen.
Daarnaast is er ook een mogelijkheid op een VPN server op de NAS aan te sluiten, ik wil dit niet zo doen.
alvast bedankt.
Weet niet wat btfrs hier mee te maken heeft, maar het is zoals ik al beschreven heb, btfrs doet op Synology niets extras aan data bescherming.caspertje19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:57:
En dus:
Je moet nooit raid gebruiken op een Synology altijd SHR,
SHR maakt het mogelijk later grotere disken toe te voegen met meer capaciteit.
Voorbeeld.
Als je eerst 2 x 4TB disken hebt in RAID 1 en je breid dat uit met 2x 6TB, dan krijgt je uiteindelijk een RAID 5 set van 4 TB = netto 12 TB
Als je er een SHR van gemaakt had dan maakt DSM dat onder water een RAID 5 van 4x 4TB en een raid 1 van 2x 2TB van dat is dus netto totaal 14TB.
Hmmm, destijds bij mijn DS720+ met 10GB voor SHR en EXT4 gekozen, omdat dat toen het beste bij de situatie passend was. Echter nu wilde ik met VM Manager aan de gang en kom ik dus in de problemen dat ik niet voor BRTFS gekozen heb. Dus voor iedereen een waarschuwing, wil je iets hiermee, richt je Synology in met BRTFS.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Synology doet toch wél aan extra databescherming op synology btrfs?Ben(V) schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:35:
[...]
Weet niet wat btfrs hier mee te maken heeft, maar het is zoals ik al beschreven heb, btfrs doet op Synology niets extras aan data bescherming.
Je moet nooit raid gebruiken op een Synology altijd SHR,
SHR maakt het mogelijk later grotere disken toe te voegen met meer capaciteit.
Voorbeeld.
Als je eerst 2 x 4TB disken hebt in RAID 1 en je breid dat uit met 2x 6TB, dan krijgt je uiteindelijk een RAID 5 set van 4 TB = netto 12 TB
Als je er een SHR van gemaakt had dan maakt DSM dat onder water een RAID 5 van 4x 4TB en een raid 1 van 2x 2TB van dat is dus netto totaal 14TB.
https://blog.synology.com...s-against-data-corruption
Enkel voor Raid 5 want:
1 RAID scrubbing is not supported in mirroring-based RAID (RAID 1 & RAID 10) arrays. It’s only available for parity-based RAID types.
Als je 3 schijven dus hebt, en je gebruikt SHR + btrfs en je zet de optie AAN voor je shared folder, dan lijkt die dus wel aan extra databescherming te doen. En dan doet die zowel raid scrubbing, als btrfs scrubbing...
waarbij btrfs een checksum van elke file genereert, en vervolgens dit checkt met wat er op de raid-stripes staat. Als de checksum veranderd terwijl de file niet gewijzigd is, haalt die de andere file met de correcte checksum uit de raid-parity stripe geval
een betere uitleg, zie de link
Wireguard draaien op je Qutom-OPNsense firewall/router?theduke1989 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:32:
Hallo allen,
alvast bedankt.
(NB: als je nu zo'n ding wil kopen kun je overwegen om een N5105-i226v gebaseerd systeem te kopen).
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik ben bekend met SHR en niet voor raid kiezen, maar heb het niet duidelijk genoeg benoemt.
Waar mij het dus om ging is dat met raid 1 je geen gegevensbescherming hebt omdat er geen checksums of parity is. Ik had gehoopt dat met BTRFS en dan beginnen met 2 disken van 8TB in SHR, ik door het btrfs ook bescherming had tegen beschadigde bestanden (zoals Synology wel doet vermoeden in de link die ik eerder had gestuurd, aangezien raid 1 door ook werd benoemd met bescherming). En dat ik later nog een 3e disk erbij kan prikken.
Dit alles vanuit bekeken vanuit kosten en de toekomst. Ik begin liever met 8 TB disken, maar ik vind 2 stuks al prijzig genoeg. Voorlopig genoeg aan 8 TB, maar had gehoopt dat ik dan ook door btrfs ook bescherming had.
Dan ga ik liever beginnen met 3 disken van 4TB in SHR (raid 5). De 3 disken zullen wel van verschillende merken (wel zelfde rotatie snelheid) zijn om risico op zelfde batch zoveel mogelijk te voorkomen. Uiteraard ook een offsite hyperbackup.
Waar mij het dus om ging is dat met raid 1 je geen gegevensbescherming hebt omdat er geen checksums of parity is. Ik had gehoopt dat met BTRFS en dan beginnen met 2 disken van 8TB in SHR, ik door het btrfs ook bescherming had tegen beschadigde bestanden (zoals Synology wel doet vermoeden in de link die ik eerder had gestuurd, aangezien raid 1 door ook werd benoemd met bescherming). En dat ik later nog een 3e disk erbij kan prikken.
Dit alles vanuit bekeken vanuit kosten en de toekomst. Ik begin liever met 8 TB disken, maar ik vind 2 stuks al prijzig genoeg. Voorlopig genoeg aan 8 TB, maar had gehoopt dat ik dan ook door btrfs ook bescherming had.
Dan ga ik liever beginnen met 3 disken van 4TB in SHR (raid 5). De 3 disken zullen wel van verschillende merken (wel zelfde rotatie snelheid) zijn om risico op zelfde batch zoveel mogelijk te voorkomen. Uiteraard ook een offsite hyperbackup.
wat kost een 8tb drive?caspertje19 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:13:
Ik ben bekend met SHR en niet voor raid kiezen, maar heb het niet duidelijk genoeg benoemt.
want weet niet of je bekend bent met het shucken van externe WD drives. Maar heb 4 jaar geleden een 10TB refurbished drive geshuckt en die werkt top (white label red). En net een 2e aangeschaft. 10TB voor 160 euro met kortingscode ipv 275+ voor non SMR.
Inderdaad, geen bescherming (je hebt immers geen parity om te berekenen en bij corruptie kan je nooit bepalen welke van de 2 HDD's het juiste block heeft) máár je hebt wel detectie van beschadigde bestanden. Hier krijg je een melding van zodat je deze direct uit je backup kan restoren.caspertje19 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:13:
Ik had gehoopt dat met BTRFS en dan beginnen met 2 disken van 8TB in SHR, ik door het btrfs ook bescherming had tegen beschadigde bestanden..
In al die jaren en 500TB+ aan data ben ik het nog maar 1 keer tegen gekomen, het betrof toen ook nog eens een temp bestand waardoor herstel niet eens noodzakelijk was.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Wat zou veilig zijn als ik tweedehands een tweede NAS ga aanschaffen om van een 32 naar een 64 bit volume over te stappen?
- Denk dat DSM 7.1 wel prettig is
- Daarom wellicht zoeken naar een >15 model?
Vraag die dan nog centraal staat: 2 of 4 schijven?
Heb nu een volume van 16Tb. Daarvan 12Tb gebruikt. Dit verspreid over 3x4 en 2x8 Tb.
Optie 1 is dan om 2x 12Tb schijf te kopen. Rond de 750 euro + NAS Van 100.
Optie 2 is 3x 8Tb, waarvoor een 4 schijfs NAS nodig is. Rond 700 + NAS van 150?
Prijs is dus een beetje om het even.
Vervolgens data overzetten op tweede NAS, eerste NAS omzetten naar 64bit volume, en data weer terug pompen.
De schijven kunnen dan teruggezet worden in de DS1520+. En helaas kun je daarbij geen schijf verminderen.
Bij optie 1 heb ik dan voor mijn huidige nas de mogelijkheid om van 3x4 en 2x8 naar (20Tb) naar 1x4Tb, 2x8Tb, 2x12Tb (32Tb).
Optie 2 wordt dan 5x8tb (32Tb).
Zie ik iets over het hoofd? Neig eerlijk gezegd naar de 3x8Tb methode...
Beetje jammer dat ik dat niet gelijk heb gedaan bij de overstap van een DS414 naar DS1520+
- Denk dat DSM 7.1 wel prettig is
- Daarom wellicht zoeken naar een >15 model?
Vraag die dan nog centraal staat: 2 of 4 schijven?
Heb nu een volume van 16Tb. Daarvan 12Tb gebruikt. Dit verspreid over 3x4 en 2x8 Tb.
Optie 1 is dan om 2x 12Tb schijf te kopen. Rond de 750 euro + NAS Van 100.
Optie 2 is 3x 8Tb, waarvoor een 4 schijfs NAS nodig is. Rond 700 + NAS van 150?
Prijs is dus een beetje om het even.
Vervolgens data overzetten op tweede NAS, eerste NAS omzetten naar 64bit volume, en data weer terug pompen.
De schijven kunnen dan teruggezet worden in de DS1520+. En helaas kun je daarbij geen schijf verminderen.
Bij optie 1 heb ik dan voor mijn huidige nas de mogelijkheid om van 3x4 en 2x8 naar (20Tb) naar 1x4Tb, 2x8Tb, 2x12Tb (32Tb).
Optie 2 wordt dan 5x8tb (32Tb).
Zie ik iets over het hoofd? Neig eerlijk gezegd naar de 3x8Tb methode...
Beetje jammer dat ik dat niet gelijk heb gedaan bij de overstap van een DS414 naar DS1520+

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2022 14:58 ]
Ieder zijn portemonnee is anders...en als ik echt 3 schijven wil dan zijn 3 stuks van 8 TB een dubbele investering dan 3 van 4 TB.Waah schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:05:
[...]
wat kost een 8tb drive?![]()
want weet niet of je bekend bent met het shucken van externe WD drives. Maar heb 4 jaar geleden een 10TB refurbished drive geshuckt en die werkt top (white label red). En net een 2e aangeschaft. 10TB voor 160 euro met kortingscode ipv 275+ voor non SMR.
Op zich ook een goede natuurlijk. Ik mag aannemen dat wanneer een bestand beschadigd raakt, hyperbackup dit als een nieuwe versie van die bestand ziet?DukeBox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:21:
[...]
Inderdaad, geen bescherming (je hebt immers geen parity om te berekenen en bij corruptie kan je nooit bepalen welke van de 2 HDD's het juiste block heeft) máár je hebt wel detectie van beschadigde bestanden. Hier krijg je een melding van zodat je deze direct uit je backup kan restoren.
In al die jaren en 500TB+ aan data ben ik het nog maar 1 keer tegen gekomen, het betrof toen ook nog eens een temp bestand waardoor herstel niet eens noodzakelijk was.
En de meningen verschillen qua kiezen voor een SHR (raid 5) ivm kans op falen van een 2e schijf, maar is de rebuild time van een raid 1 niet aanzienlijk korter (hoeft alleen de disk te kopiëren) en dus eigenlijk ook redelijk veilig (bij beiden heb je 1 schijf die kapot mag gaan). Het betreft natuurlijk ook een thuis situatie, dus geen nood aan de man als de nas het een week niet doet.
Ja, je hebt immers een andere filehash voor het bestand, dus voor backup (kopie van het bestand) maar ook voor een btrfs snapshot is het gewoon een 'nieuwe' versie.caspertje19 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:53:
Op zich ook een goede natuurlijk. Ik mag aannemen dat wanneer een bestand beschadigd raakt, hyperbackup dit als een nieuwe versie van die bestand ziet?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Het enige verschil is dat hij de btfrs checksum gebruikt en anders de raid checksub van mdadm.Waah schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:08:
[...]
Synology doet toch wél aan extra databescherming op synology btrfs?
https://blog.synology.com...s-against-data-corruption
Enkel voor Raid 5 want:
1 RAID scrubbing is not supported in mirroring-based RAID (RAID 1 & RAID 10) arrays. It’s only available for parity-based RAID types.
Als je 3 schijven dus hebt, en je gebruikt SHR + btrfs en je zet de optie AAN voor je shared folder, dan lijkt die dus wel aan extra databescherming te doen. En dan doet die zowel raid scrubbing, als btrfs scrubbing...
waarbij btrfs een checksum van elke file genereert, en vervolgens dit checkt met wat er op de raid-stripes staat. Als de checksum veranderd terwijl de file niet gewijzigd is, haalt die de andere file met de correcte checksum uit de raid-parity stripe geval![]()
een betere uitleg, zie de link
Netto zelfde resultaat.
Tijdens een rebuild kun je gewoon je Nas blijven gebruiken.caspertje19 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:53:
[...]
Ieder zijn portemonnee is anders...en als ik echt 3 schijven wil dan zijn 3 stuks van 8 TB een dubbele investering dan 3 van 4 TB.
[...]
Op zich ook een goede natuurlijk. Ik mag aannemen dat wanneer een bestand beschadigd raakt, hyperbackup dit als een nieuwe versie van die bestand ziet?
En de meningen verschillen qua kiezen voor een SHR (raid 5) ivm kans op falen van een 2e schijf, maar is de rebuild time van een raid 1 niet aanzienlijk korter (hoeft alleen de disk te kopiëren) en dus eigenlijk ook redelijk veilig (bij beiden heb je 1 schijf die kapot mag gaan). Het betreft natuurlijk ook een thuis situatie, dus geen nood aan de man als de nas het een week niet doet.
Een Raid 1 heeft geen mogelijkheid tot scrubbing, want er is enkel een mirror en geen checksum.
Het systeem kan niet weten welke van de twee disken de juiste informatie heeft.
Bij hogere raidsystemen staat er een checkum op de disken en kan er een rebuild gedaan worden met de juiste informatie.
Blijft toch lastig om het gehele plaatje goed te begrijpen.
Het automatisch repareren zal niet lukken met scrubben, maar zoals @DukeBox zegt klopt dat dan wel? Dat je wel een data scrub kan doen (op een btrfs volume met de juiste vinkjes in de shared folder, al dan niet op een eenvoudig volume van een enkele disk of een dubbele disk in shr (raid 1) en dat je dan wel een melding krijgt welk bestand er niet klopt en dat je dit bestand dan uit een (hyper)backup kan terug halen?
Het automatisch repareren zal niet lukken met scrubben, maar zoals @DukeBox zegt klopt dat dan wel? Dat je wel een data scrub kan doen (op een btrfs volume met de juiste vinkjes in de shared folder, al dan niet op een eenvoudig volume van een enkele disk of een dubbele disk in shr (raid 1) en dat je dan wel een melding krijgt welk bestand er niet klopt en dat je dit bestand dan uit een (hyper)backup kan terug halen?
Zoals ik het lees doet die dan beide? En zoals ik het lees is bij raid niet altijd duidelijk welke file goed is en welke niet.Ben(V) schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:13:
[...]
Het enige verschil is dat hij de btfrs checksum gebruikt en anders de raid checksub van mdadm.
Netto zelfde resultaat.
Maar beide opties lijkt me beter dan een enkele optie.
Maar misschien lees ik het verkeerd.
When running data scrubbing on a Btrfs volume, file system data scrubbing will be performed first to make sure the data is accurate. RAID scrubbing will be implemented next to achieve data consistency. They work together to mitigate the risk of silent data corruption and help you maintain a healthy storage system.
[ Voor 26% gewijzigd door Waah op 20-12-2022 21:26 ]
Absoluut, dat is precies waarom ik met shucken van refurbished drives kwam. Dan heb je meer opslag voor een stuk minder.caspertje19 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:53:
[...]
Ieder zijn portemonnee is anders...en als ik echt 3 schijven wil dan zijn 3 stuks van 8 TB een dubbele investering dan 3 van 4 TB.
Een beetje 10TB drive kost bijna 300 euro, een shucked drive kost 160 euro.
Dus ja ieders portemonnee is anders, vandaar dat ik met een goedkoper alternatief kwam.
Hetzelfde geld voor 8tb. Lager is vaak niet handig omdat dit vaak WD Blues zijn. En die gaan niet zo lang mee als reds.
8tb is momenteel niet op voorraad. Maar dan heb je voor praktisch ~60 euro totaal extra ipv 3x4tb (~300 voor goede drives), 3x8tb (399 -10% korting=360)
Als je geen moeite hebt met WD Blues, dan ben je voor 243 euro klaar.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het zijn opties. Of je de opslag nodig hebt, en wilt shucken (wat in principe heel simpel is) is aan jezelf natuurlijk. Het is maar een optie.
Edit: ohja linkje is wel handig
https://www.westerndigita...ified#RWDBWLG0100HBK-EESN
10% korting via nieuwsbrief inschrijving.
[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 20-12-2022 22:15 ]
Het is tamelijk nutteloos om een btrfs checksum te gebruiken, de firmware van de disk doet dat zelf al, als een sector corrupt is zal de disk dat zien aan de hand van de sector CRC en dat melden en btrfs kan niets meer doen dan het nogmaals melden.Waah schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:08:
[...]
Zoals ik het lees doet die dan beide? En zoals ik het lees is bij raid niet altijd duidelijk welke file goed is en welke niet.
Maar beide opties lijkt me beter dan een enkele optie.
Maar misschien lees ik het verkeerd.
[...]
Een checksum op dezelfde disk is niet erg nuttig, want alles wat hij kan doen is rapporteren dat de data corrupt en dat doet de disk zelf ook.
Repareren kan pas als je een raidset hebt.
Kortom gewoon een marketing verhaal van Synology.
Toch zou ik denken, met btrfs aan en een opstelling met 2 disken: op beide disken de cheksum opslaan. Als er dan een bestandje beschadigd is, dan kan het filtersysteem dus controleren of de checksums op beide schijven die btrfs gemaakt heeft gelijk zijn. Zo ja, dan is de checksum goed, en dan vergelijken of op één van de schijven het bestandje dezelfde checksum heeft: dan is dat het correcte bestand. Maar ik vermoed dat het filtersysteem (btrfs) dus geen weet heeft hoeveel disken eronder zitten en dat dit dus op raid niveau moet gebeuren?
Maar rest dan nog steeds de vraag: kan je met btrfs en shr(raid 1) een melding krijgen dat er een bestand beschadigd is en kan je hier periodiek naar laten zoeken? Want dan kan je het gaan herstellen uit een backup.
Maar rest dan nog steeds de vraag: kan je met btrfs en shr(raid 1) een melding krijgen dat er een bestand beschadigd is en kan je hier periodiek naar laten zoeken? Want dan kan je het gaan herstellen uit een backup.
Het probleem is dat niet de btrfs raid gebruikt wordt maar mdadm raid.
Kortom die twee weten niets van elkaar dus kan het systeem ook niet twee btrfs checksums met elkaar vergelijken.
Als je een twee disk raid (raid 1) gebruikt ziet btrfs enkel een disk(de raidset) en slaat ook maar een enkele checksum op.
Kortom die twee weten niets van elkaar dus kan het systeem ook niet twee btrfs checksums met elkaar vergelijken.
Als je een twee disk raid (raid 1) gebruikt ziet btrfs enkel een disk(de raidset) en slaat ook maar een enkele checksum op.
Maar synology heeft hier natuurlijk een software-laag aan toegevoegd. Dus zo kunnen ze wel degelijk zorgen dat het werkt.Ben(V) schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:03:
Het probleem is dat niet de btrfs raid gebruikt wordt maar mdadm raid.
Ik kan me niet voorstellen dat het namelijk totaal niets doet zoals je beweert.
Iemand heeft een vrij uitgebreide test gedaan om te kijken of die corrupte files kon maken en hoe BTRFS van Synology (dus niet BTRFS raid) daar mee om ging.
https://daltondur.st/syno_btrfs_1/
Dus ben wel beniewd waarom je zo stellig bent "dat die 2 niets van elkaar weten" terwijl de software van Synology closed-source is en we niet weten wat die laag exact doet.
BTRFS doet dus wel degelijk iets.
Synology heeft namelijk een softwarelaag gemaakt die de communicatie afhandelt tussen BTRFS/EXT4, en de RAID.
Dus zo is er wel een mogelijkheid voor BTRFS om zijn eigen checksum te vergelijken, en vervolgens de data te herstellen in geval van bit rot.
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 21-12-2022 12:13 ]
Het kan nog steeds niet, ondanks de marketing van Synology.
Btrfs ziet geen tweede disk dus kan nooit een tweede checksum ergens opslaan.
Na het blokje Raid is er maar een disk en een device mapper ziet ook maar een disk.
Om dat te kunnen realiseren zou Synology een eigen mdadm moeten schrijven(het blokje raid zelf schrijven) en dat hebben ze echt niet gedaan.
En waarom de link die jij post de verkeerde conclusie trekt is omdat disken zelf doen wat hij denkt dat btrfs doet.
Btrfs ziet geen tweede disk dus kan nooit een tweede checksum ergens opslaan.
Na het blokje Raid is er maar een disk en een device mapper ziet ook maar een disk.
Om dat te kunnen realiseren zou Synology een eigen mdadm moeten schrijven(het blokje raid zelf schrijven) en dat hebben ze echt niet gedaan.
En waarom de link die jij post de verkeerde conclusie trekt is omdat disken zelf doen wat hij denkt dat btrfs doet.
@Waah wat jij door elkaar haalt is de logische organisatie van de data (ext4, btrfs) en de fysieke organisaatie (raid0,1,5,6).
het fysieke niveau levert gewoon services aan het logische niveau.
Maar als btrfs zijn eigen checksums opslaat (op de schijf), en voor een file die vergelijkt met de huidige checksum en die wijkt af, dan kan die toch aan het fysieke niveau vragen voor dezelfde file uit de parity data? En dan weer de checksum vergelijken met de file uit de parity data en die moet dan wel kloppen?peter-rm schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:35:
@Waah wat jij door elkaar haalt is de logische organisatie van de data (ext4, btrfs) en de fysieke organisaatie (raid0,1,5,6).
Dat is toch precies wat die softwarelaag doet lijkt me? De interactie tussen logische niveau en fysieke niveau?
@peter-rm Je vergeet dat de raid laag mdadm is en dus helemaal geen service die iets doorgeeft aan wat dan ook.
Alleen als je die herschrijft kan dit werken.
Dat is wat btrfs heeft geprobeerd met de btrfs raid functionaliteit, maar dat hebben ze al meer dan 10 jaar lang niet betrouwbaar werkend kunnen krijgen en daarom gebruikt Synology (net als iedereen) mdadm voor de raid functionaliteit.
Mdadm geeft alleen een logische disk door aan de buitenwereld en niets meer, dus Synology ziet enkel een disk en de raidfuncties die via mdadm ter beschikking staan, zoals scrubben.
@Waah
Klopt dat is precies wat een disk zelf ook doet en voegt dus niets toe.
Maar er is geen herstel mogelijkheid, want er is maar een checksum, want maar een logische disk en dus geen redundant data om met behulp van die checksum de boel te kunnen herstellen.
Alleen als je die herschrijft kan dit werken.
Dat is wat btrfs heeft geprobeerd met de btrfs raid functionaliteit, maar dat hebben ze al meer dan 10 jaar lang niet betrouwbaar werkend kunnen krijgen en daarom gebruikt Synology (net als iedereen) mdadm voor de raid functionaliteit.
Mdadm geeft alleen een logische disk door aan de buitenwereld en niets meer, dus Synology ziet enkel een disk en de raidfuncties die via mdadm ter beschikking staan, zoals scrubben.
@Waah
Klopt dat is precies wat een disk zelf ook doet en voegt dus niets toe.
Maar er is geen herstel mogelijkheid, want er is maar een checksum, want maar een logische disk en dus geen redundant data om met behulp van die checksum de boel te kunnen herstellen.
[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 21-12-2022 13:24 ]
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).