[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik gebruik Active Backup for Business om van twee laptops de system image te laten backuppen.
Tot nu toe doen die dat alleen op het eigen LAN (192.168.x.xxx), niet remote.

Mijn NAS is remote te benaderen, uiteraard met veel beveiligingsmaatregelen (o.a. uitgeschakelde poorten 5000 & 5001). Tevens staat de firewall scherp ingesteld.
Met een app als Drive kan ik van buiten mijn eigen netwerk de NAS benaderen dmv een alternatieve poort (achter de domeinnaam).

Met ABB wil ik ook backups buiten mijn LAN laten maken, maar werkt dit niet (zowel niet 'domeinnaam.nl' of 'domeinnaam.nl:xxxxx).
Ik krijg de melding Internetfout in de client app op mijn laptops.

Vraag is wat ik over het hoofd zie en hoe ik dit wél werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
jkrol schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:21:
Ik gebruik Active Backup for Business om van twee laptops de system image te laten backuppen.
Tot nu toe doen die dat alleen op het eigen LAN (192.168.x.xxx), niet remote.

Mijn NAS is remote te benaderen, uiteraard met veel beveiligingsmaatregelen (o.a. uitgeschakelde poorten 5000 & 5001). Tevens staat de firewall scherp ingesteld.
Met een app als Drive kan ik van buiten mijn eigen netwerk de NAS benaderen dmv een alternatieve poort (achter de domeinnaam).

Met ABB wil ik ook backups buiten mijn LAN laten maken, maar werkt dit niet (zowel niet 'domeinnaam.nl' of 'domeinnaam.nl:xxxxx).
Ik krijg de melding Internetfout in de client app op mijn laptops.

Vraag is wat ik over het hoofd zie en hoe ik dit wél werkend krijg.
Misschien een mesh oplossing als Tailscale of Nebula gebruiken?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
darklord007 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:29:
[...]

antwoord gevonden in het sonos topic

Vanuit de releasenotes van DSM 7:

DSM 7.0 by default disables NTLMv1 and enables NTMLv2 only, so SMB clients (e.g., Windows XP devices, media players, network printers, smart TVs, and IP cameras) won’t be able to access your Synology NAS. To restore the connection after the update, go to Control Panel > File Services > SMB > Advanced Settings > Others and enable NTLMv1 authentication.

hmzzz, dat is dan behoorlijk ruk, kan iemand inschatten hoe 'gevaarlijk' het is om dit aan te hebben staan?
Oud bericht maar kon geen opvolging meer vinden. Ik heb een nieuwe Synology en kon Sonos ook geen verbinding meer laten maken. Heb SMB aangepast naar minimaal 1 en de NTLMv1 aangezet. En het werkt! _/-\o_ Maar weet alleen niet of het kwaad kan, krijg genoeg waarschuwingen bij het instellen en dat is natuurlijk ook niet zonder reden...

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben op dit moment veel bezig met docker containers en VM's op m'n DS720+.
Nu lees ik dat je dan best wel wat winst kan halen in performance en de harddisks minder belast als je M.2 NVMe SSD Cache in gebruik hebt.
Ik zit dan nog wel met de volgende vragen:
- Kun je beter gelijk voor de 2 ssd's gaan met Read-write cache?
- Kun je dit achteraf toevoegen zonder invloed op de data op de harddisks?
- Welke grootte is aan te raden bij 2x4TB schijven?
- Welke M.2 NVMe is aan te raden van de Compatibility List?
https://www.synology.com/...ternal&p=1&change_log_p=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
hemiparo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:32:
[...]

Oud bericht maar kon geen opvolging meer vinden. Ik heb een nieuwe Synology en kon Sonos ook geen verbinding meer laten maken. Heb SMB aangepast naar minimaal 1 en de NTLMv1 aangezet. En het werkt! _/-\o_ Maar weet alleen niet of het kwaad kan, krijg genoeg waarschuwingen bij het instellen en dat is natuurlijk ook niet zonder reden...
Jah, sonos gebruikt hier een zwaar verouderd protocol.....
Kan zelf moeilijk de risico's inschatten maar probeer voor de rest alles zo goed mogelijk dicht te houden.

• hemiparo
  • Niet online
darklord007 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:08:
[...]

Jah, sonos gebruikt hier een zwaar verouderd protocol.....
Kan zelf moeilijk de risico's inschatten maar probeer voor de rest alles zo goed mogelijk dicht te houden.
Dus je gebruikt nog steeds zo? En geen problemen? Ik heb gehoord dat met de Sonos 2 app dit niet noodzakelijk is maar wil eigenlijk nog niet updaten.

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 06:34
Exocet schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:53:
Nu lees ik dat je dan best wel wat winst kan halen in performance en de harddisks minder belast als je M.2 NVMe SSD Cache in gebruik hebt.
- Kun je beter gelijk voor de 2 ssd's gaan met Read-write cache?
- Kun je dit achteraf toevoegen zonder invloed op de data op de harddisks?
- Welke grootte is aan te raden bij 2x4TB schijven?
- Welke M.2 NVMe is aan te raden van de Compatibility List?
Enigszins gerelateerde vraag:
-Als je dan wat docker containers draait, is het dan het beste om die op disk te laten draaien, of NVMe in te zetten als storage (DS923+) en de containers daarop te draaien? (of juist die NVMe als cache in zetten..)
-wat is het beste als je ook een database wil draaien (in dit geval InfluxDB): de data op een eigen disk en InfluxDB (via docker) separaat?

Bedoeling is om 2x8T voor foto's en documenten te gebruiken en daarnaast enkele docker containers te draaien (InfluxDB, Grafana, Telegraf,..)

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

rally

Deyterra Consultancy

hemiparo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:32:
[...]

Sinds de (automatische) update naar 7.1.1. Update 3 werkt Sonos dus niet meer.
SMB staat op minimmaal 1 en NTLMv1 is ook aangevinkt.

In Sonos kan ik wel browsen naar de muziek collectie, maar zodra ik iets wil afspelen krijg ik de melding dat toegang is geweigerd.

Ik heb zo’n beetje iedere forum al afgezoch en SMB1 en NTLMv1 is het enige wat als oplossing wordt aangedragen en dat werkte dus wel (tot Update 3 dus :( )

Iemand met een gouden tip?

http://www.deyterra.com

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:26

The Legend

*Plop*

MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:50:
Wat zou veilig zijn als ik tweedehands een tweede NAS ga aanschaffen om van een 32 naar een 64 bit volume over te stappen?

- Denk dat DSM 7.1 wel prettig is
- Daarom wellicht zoeken naar een >15 model?

Vraag die dan nog centraal staat: 2 of 4 schijven?

Heb nu een volume van 16Tb. Daarvan 12Tb gebruikt. Dit verspreid over 3x4 en 2x8 Tb.

Optie 1 is dan om 2x 12Tb schijf te kopen. Rond de 750 euro + NAS Van 100.
Optie 2 is 3x 8Tb, waarvoor een 4 schijfs NAS nodig is. Rond 700 + NAS van 150?
Prijs is dus een beetje om het even.

Vervolgens data overzetten op tweede NAS, eerste NAS omzetten naar 64bit volume, en data weer terug pompen.

De schijven kunnen dan teruggezet worden in de DS1520+. En helaas kun je daarbij geen schijf verminderen.
Bij optie 1 heb ik dan voor mijn huidige nas de mogelijkheid om van 3x4 en 2x8 naar (20Tb) naar 1x4Tb, 2x8Tb, 2x12Tb (32Tb).

Optie 2 wordt dan 5x8tb (32Tb).

Zie ik iets over het hoofd? Neig eerlijk gezegd naar de 3x8Tb methode...
Beetje jammer dat ik dat niet gelijk heb gedaan bij de overstap van een DS414 naar DS1520+ :X
Waarom niet 2x 8TB kopen en die in een pc hangen. Je data daarnaartoe backuppen. Je volume op de NAS opnieuw opbouwen. Data weer terugzetten en tenslotte je 4TB schijven 1 voor 1 vervangen voor de 2 8 TB schijven?

Ik ben toch malle pietje niet!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Legend schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:07:
[...]

Waarom niet 2x 8TB kopen en die in een pc hangen. Je data daarnaartoe backuppen. Je volume op de NAS opnieuw opbouwen. Data weer terugzetten en tenslotte je 4TB schijven 1 voor 1 vervangen voor de 2 8 TB schijven?
Ja, kan ook... Maar dan heb ik een moment dat ik niet beschermd ben door Raid/SHR...

Maar tis inderdaad een optie, en had daar nog niet aan gedacht.

Zat al wel een beetje te denken om een 2 schijfs nas bij m'n ouders te parkeren voor eigen backup doeleinden.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Exocet schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:53:
- Kun je beter gelijk voor de 2 ssd's gaan met Read-write cache? Ja
- Kun je dit achteraf toevoegen zonder invloed op de data op de harddisks? Ja
- Welke grootte is aan te raden bij 2x4TB schijven? Hangt er ij zij geheel vanaf waarvoor je de nas gebruikt. Je zou bijv ook een sad volume kunnen maken en hier je docker containers en vm’s op laten draaien ipv alles via de Catharina naar de diaken te latten gaan.
- Welke M.2 NVMe is aan te raden van de Compatibility List? Durf ik geen uitspraak van te doen
Heb zelf een tijd ssd cache gebruikt op een 720+, had 2x 240 GB. Tijdens een rondje stroomverbruik meten kwam ik er achter dat de nas constant 27W verbruikte wat het mij niet waard was. Toen geswitched van een ssd cache naar een SSD volume zodat ik twee volumes had. Alle docker containers op het ssd volume gezet, om vervolgens te merken dat de spinnings disks gewoon lekker bleven draaien. Dus nog steeds 27 W.

Nu de ssd’s verwijderd en een hiervan in een Odroid M1 geprikt. Totaal stroomverbruik is nu nog 10W met de nas in slaapstand.

Van klussen krijg je grijze haren

• Exocet
  • Niet online
fenrir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:21:
[...]

Heb zelf een tijd ssd cache gebruikt op een 720+, had 2x 240 GB. Tijdens een rondje stroomverbruik meten kwam ik er achter dat de nas constant 27W verbruikte wat het mij niet waard was. Toen geswitched van een ssd cache naar een SSD volume zodat ik twee volumes had. Alle docker containers op het ssd volume gezet, om vervolgens te merken dat de spinnings disks gewoon lekker bleven draaien. Dus nog steeds 27 W.

Nu de ssd’s verwijderd en een hiervan in een Odroid M1 geprikt. Totaal stroomverbruik is nu nog 10W met de nas in slaapstand.
Ah ok, dus nu heb je de NAS alleen nog als opslag in gebruik?
Wellicht wel een optie ja.

• The Legend

The Legend

*Plop*

MikeyMan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:19:
[...]

Ja, kan ook... Maar dan heb ik een moment dat ik niet beschermd ben door Raid/SHR...

Maar tis inderdaad een optie, en had daar nog niet aan gedacht.

Zat al wel een beetje te denken om een 2 schijfs nas bij m'n ouders te parkeren voor eigen backup doeleinden.
Ja als je die 2e NAS echt nodig hebt.. maar het klinkt nu als wel heel veel geld uitgeven aan spullen die je daarna dan eigenlijk niet echt vol gebruikt, voor de minieme kans dat een HDD faalt tijdens het backuppen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Exocet schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:57:
[...]

Ah ok, dus nu heb je de NAS alleen nog als opslag in gebruik?
Wellicht wel een optie ja.
Dat is inderdaad precies wat ik gedaan heb. Mijn beweegreden was om mijn constante stroomverbruik te verminderen, hier is nu ongeveer 17 W af. Bijna 150kWh op jaarbasis.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Legend schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:58:
[...]

Ja als je die 2e NAS echt nodig hebt.. maar het klinkt nu als wel heel veel geld uitgeven aan spullen die je daarna dan eigenlijk niet echt vol gebruikt, voor de minieme kans dat een HDD faalt tijdens het backuppen :p
Zeg, je begint als mn vrouw te klinken. :+

Die tweede nas is (tweedehands) ook niet echt het geld meer op de prijs van de schijven. Maar ik ga maar ff moed verzamelen om de stap te wagen.

Denk je net dat gekloot met docker een beetje achter je te hebben gelaten :P

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik ken het. Ik heb als n00b docker draaiend gekregen met HomeAssistant puur door trial&ertoe en tutorials volgen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:19:
Ik ken het. Ik heb als n00b docker draaiend gekregen met HomeAssistant puur door trial&ertoe en tutorials volgen 8)7
Hier hetzelfde, vandaag het laatste stuk werkend gekregen, zigbee2mqtt en mqtt integratie in home assistant.

Dit was een hele nuttige uitleg al is het voor ubuntu
https://sequr.be/blog/202...ian-docker-and-portainer/

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Legend schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:19:
Ja het lijkt zo makkelijk. Maar als je iets verkeerd doet kom je er nooit meer achter wat het was.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
Beste tweakers,

ik heb een vraag, ik wil namelijk misschien toch mijn NAS niet op het internet hebben.
Is er een mogelijkheid om alsnog de fotos die gemaakt worden binnen het netwerk intern te backuppen op de nas?

Zo ja wat is de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
rally schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:00:
[...]

Sinds de (automatische) update naar 7.1.1. Update 3 werkt Sonos dus niet meer.
SMB staat op minimmaal 1 en NTLMv1 is ook aangevinkt.

In Sonos kan ik wel browsen naar de muziek collectie, maar zodra ik iets wil afspelen krijg ik de melding dat toegang is geweigerd.

Ik heb zo’n beetje iedere forum al afgezoch en SMB1 en NTLMv1 is het enige wat als oplossing wordt aangedragen en dat werkte dus wel (tot Update 3 dus :( )

Iemand met een gouden tip?
Bijzonder. Ik zit op 7.1.1-42962 Update 2 en daar werkt het wel. Krijg ook geen melding dat er een nieuwe versie is. Uiteraard met SMB1 en NTLMv1. Gebruik je Sonos S1 (ik wel) of Sonos S2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
theduke1989 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:38:
Beste tweakers,

ik heb een vraag, ik wil namelijk misschien toch mijn NAS niet op het internet hebben.
Is er een mogelijkheid om alsnog de fotos die gemaakt worden binnen het netwerk intern te backuppen op de nas?

Zo ja wat is de juiste manier.
Een eigen VPN servertje draaien?
Hangt je NAS niet direct aan het internet, en je kan toch vanaf overal eraan.
Bijkomend voordeel eventueel alle andere smartspul is ook van overal uit te bedienen zoals je Ikea Tradfri of ander spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
sweetdude schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:52:
[...]

Een eigen VPN servertje draaien?
Hangt je NAS niet direct aan het internet, en je kan toch vanaf overal eraan.
Bijkomend voordeel eventueel alle andere smartspul is ook van overal uit te bedienen zoals je Ikea Tradfri of ander spul.
Ik zit inderdaad daar naar te kijken: Ik kijk vooral de laatste tijd videoas van NASCOMPARES en SpaceREX voor mijn Synologz videoas. Nu op jouw request bekijk ik de SpaceRex video: YouTube: Create VPN Server on Synology NAS | 4K TUTORIAL

Op zich te doen, alleen haalt hij erbij dat de DDNS weer niet echt veilig is aangezien hackers weten welke subdomeinen er gebruikt worden. ik heb een eigen domein ook voor verkoop doeleinden, zou dit beter zijn maar betekend dit ook dat bijvoorbeeld mijn site genucked/ gehackt kan worden, of meot ik bij VIMEXX zijn om extra beveiliging te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
theduke1989 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:11:
[...]

Ik zit inderdaad daar naar te kijken: Ik kijk vooral de laatste tijd videoas van NASCOMPARES en SpaceREX voor mijn Synologz videoas. Nu op jouw request bekijk ik de SpaceRex video: YouTube: Create VPN Server on Synology NAS | 4K TUTORIAL

Op zich te doen, alleen haalt hij erbij dat de DDNS weer niet echt veilig is aangezien hackers weten welke subdomeinen er gebruikt worden. ik heb een eigen domein ook voor verkoop doeleinden, zou dit beter zijn maar betekend dit ook dat bijvoorbeeld mijn site genucked/ gehackt kan worden, of meot ik bij VIMEXX zijn om extra beveiliging te nemen.
Beetje offtoppic ondertussen maar....

Het hoeft in principe niet via DDNS.
Ik heb bijvoorbeeld gewoon losse raspberry pi draaien waar ik PIVPN op heb gezet (dit kan ook je NAS zijn). In mijn router de poort geforward naar de pi. En ik gebruik gewoon mijn extern ziggo IP adres buiten de deur. deze wijzigt in mijn geval omdat hij in Bridge modus staat bijna nooit. (laatste keer was met het vervangen van het modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

rally

Deyterra Consultancy

hemiparo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:37:
[...]

Bijzonder. Ik zit op 7.1.1-42962 Update 2 en daar werkt het wel. Krijg ook geen melding dat er een nieuwe versie is. Uiteraard met SMB1 en NTLMv1. Gebruik je Sonos S1 (ik wel) of Sonos S2?
Is een Synology 220+ en inderdaad de Sonos S1 app.

Darn… heel vervelend :(
Ik ga maar een ticket aanmaken bij Sonos en Synology dan… :(

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
theduke1989 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:11:
[...]

Dit slaat nergens.
DDNS is niets onveiliger dan zonder DDNS.
De veiligheid zit in de VPN en niet in het publieke internet adres en of dat adres ook bereikbaar is via een publieke naam door middel van DDNS.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
sweetdude schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:42:
[...]

Beetje offtoppic ondertussen maar....

Het hoeft in principe niet via DDNS.
Ik heb bijvoorbeeld gewoon losse raspberry pi draaien waar ik PIVPN op heb gezet (dit kan ook je NAS zijn). In mijn router de poort geforward naar de pi. En ik gebruik gewoon mijn extern ziggo IP adres buiten de deur. deze wijzigt in mijn geval omdat hij in Bridge modus staat bijna nooit. (laatste keer was met het vervangen van het modem).
Wat je zegt klopt niet helemaal.
Mijn ziggo modem staat al jaren in bride en onlangs een stroom uitval gehad en sindsdien een ander ip-adres.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
fenrir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:21:
[...]

Nog even een vervolgvraag, heb je nvme ssd slots gebruikt om er een volume van te maken?
Ik kom er namelijk net achter dat dit gewoon mogelijk is:
https://www.reddit.com/r/...olume_to_use_as/?sort=new

Of had je ze in gebruik als read/write cache?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:03
@Exocet

Ik heb dat stukje op reddit 2 jaar geleden toegepast. En werkt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUwoV3FqDUypfVe7n292Q5MMSW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXXwF3kh22TXYs0olABl1T8N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
ppeterr schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:44:
@Exocet

Ik heb dat stukje op reddit 2 jaar geleden toegepast. En werkt als een zonnetje.

[Afbeelding]
Goed om te horen, zo te zien heb je 1 ssd van 2TB gebruikt?
Welke heb je exact gebruikt? Zit zelf te denken aan de Samsung 970 Evo Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:10
ppeterr schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:44:
@Exocet

[Afbeelding]
Wellicht was deze kunstgreep ook de oorzaak van het hoge verbruik.

Voor de 923+ is dit overigens niet meer nodig:
https://nascompares.com/2...storage-pools-update/amp/

Hopenlijk gaan ze dit ook voor andere modellen mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Exocet schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:54:
[...]

Goed om te horen, zo te zien heb je 1 ssd van 2TB gebruikt?
Welke heb je exact gebruikt? Zit zelf te denken aan de Samsung 970 Evo Plus.
uitvoering: WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)

Inderdaad voor een 923 niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:10
Helaas alleen voor Synology goedgekeurde NVME’s natuurlijk anders alleen voor cache.

Synology manmanman 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
m.eddy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:57:
[...]

Wellicht was deze kunstgreep ook de oorzaak van het hoge verbruik.

Voor de 923+ is dit overigens niet meer nodig:
https://nascompares.com/2...storage-pools-update/amp/

Hopenlijk gaan ze dit ook voor andere modellen mogelijk maken.
Wat ik nu lees, is dat een SSD cache er juist voor zorgt dat de NAS juist nooit slaapt:
SSD Cache: SSD cache is in use, Resource Monitor will continuously record SSD Cache hit rate.
https://kb.synology.com/t...tering_System_Hibernation
En van ervaringen op Reddit lees ik juist dat al je dockers op een SSD volume zetten er voor zorgt dat de harddisk wel een spin down doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Dat was een van de redenen voor mij om een nvme als pool te gebruiken, de hdd activiteit is nu voor mij
acceptabel kwa geluid productie. 15 containers, en 2 vm's hebben altijd wel wat te vertellen op de hdd's.

Nu met die nvme is de boel een stuk rustiger :) Daarbij komt nog eens de prestatie winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ben(V) schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:20:
[...]

Dit slaat nergens.
DDNS is niets onveiliger dan zonder DDNS.
De veiligheid zit in de VPN en niet in het publieke internet adres en of dat adres ook bereikbaar is via een publieke naam door middel van DDNS.
Ik zal dit dan gewoon ook doen.

Korte vraag, ik heb de NAS naast me staan, en heb enkele vragen.
1. Bij mij heb ik gemerkt dat na een tijd de NAS helemaal uistaat lijkt het. Alle lampjes zijn dan uit.
Alleen de aan-/uit knop blijft branden. Andere zijn uit, zelfs status. Pas als ik dan op mijn DSM wil inloggen gaan alle lampjes aan is dit normaal?

2. Ik heb het gevoel voor mijn gevoel dat de NAS veel herrie maakt, maar niet hoort te doen.
Ik bedoel dan wanneer het aan het schrijven is, de NAS + schijven zijn nieuw. Maar je hoort hem echt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Exocet schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:38:
[...]

Nog even een vervolgvraag, heb je nvme ssd slots gebruikt om er een volume van te maken?
Ik kom er namelijk net achter dat dit gewoon mogelijk is:
https://www.reddit.com/r/...olume_to_use_as/?sort=new

Of had je ze in gebruik als read/write cache?
Ja, ik heb die slots gebruikt om 2e volume aan te maken. Voordat ik dit deed gebruikte ik ze als read/write cache.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
theduke1989 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:37:
[...]

Ik zal dit dan gewoon ook doen.

Korte vraag, ik heb de NAS naast me staan, en heb enkele vragen.
1. Bij mij heb ik gemerkt dat na een tijd de NAS helemaal uistaat lijkt het. Alle lampjes zijn dan uit.
Alleen de aan-/uit knop blijft branden. Andere zijn uit, zelfs status. Pas als ik dan op mijn DSM wil inloggen gaan alle lampjes aan is dit normaal?

2. Ik heb het gevoel voor mijn gevoel dat de NAS veel herrie maakt, maar niet hoort te doen.
Ik bedoel dan wanneer het aan het schrijven is, de NAS + schijven zijn nieuw. Maar je hoort hem echt draaien.
Als alle lampjes uit gaan zal hij wel in sleep mode gaan, alhoewel bij mij de disklampjes dan continue branden, maar dat kan per model verschillend zijn, dat moet je even in de documentatie van dat model opzoeken.
Het kan ook zijn dat hij zo ingesteld staat dat na een bepaalde tijd nietsdoen helemaal uit gaat, maar in dat geval zou hij pas weer aangaan als je hem handmatig aanzet, een WOL commando geeft of je een scheduled tijd hebt ingesteld.

Herrie van een Nas komt van de ventilator en van de disken.

Zowel de sleepmode als de fanspeed kun je configureren in het control panel bij "Hardware & Power".

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
technorabilia schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:18:
[...]

Opgelost. Het bleek dat de firewall te strak stond ingesteld.

Van:
# synofirewall --enum IPV4 | grep 192
-t filter -A FORWARD_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.255.0 -j RETURN
-t filter -A INPUT_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.255.0 -j RETURN
#

Naar:
# synofirewall --enum IPV4 | grep 192
-t filter -A FORWARD_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.0.0 -j RETURN
-t filter -A INPUT_FIREWALL -s 192.168.0.0/255.255.0.0 -j RETURN
#

Dit i.v.m. de docker network settings:
$ docker network inspect openvpn-client_default | grep -i subnet
                    "Subnet": "192.168.192.0/20",
$
Mijn docker network rouleert nu "ineens" van 172.18.* naar 172.19.* naar 172.20.* en zo verder waardoor ik de firewall verder open heb moeten zetten.

Enig idee waarom dit zich nu zo gedraagt?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 11:08
Ik ben me aan het oriënteren op een vervanger voor mijn inmiddels bejaarde DS212j. Waarschijnlijk ga ik voor de DS220+ vanwege Docker. Zodoende kan ik mijn Pi met onder andere HomeAssistant uitfaseren. Het is voor de hand liggend maar klopt mijn aanname dat als ik Docker draai de harddisks nooit in slaapstand gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

technorabilia schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:17:
[...]

Mijn docker network rouleert nu "ineens" van 172.18.* naar 172.19.* naar 172.20.* en zo verder waardoor ik de firewall verder open heb moeten zetten.

Enig idee waarom dit zich nu zo gedraagt?
Dat is toch omdat je nat networking in je Docker container geselecteerd hebt? Die netwerken hoef/hoor je niet door te zetten. Je hebt als het goed is al aangegeven in je Docker configuratie welke poorten er doorgezet moeten worden naar het interne netwerk van de container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:21
Martinique schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:49:
Ik ben me aan het oriënteren op een vervanger voor mijn inmiddels bejaarde DS212j. Waarschijnlijk ga ik voor de DS220+ vanwege Docker. Zodoende kan ik mijn Pi met onder andere HomeAssistant uitfaseren. Het is voor de hand liggend maar klopt mijn aanname dat als ik Docker draai de harddisks nooit in slaapstand gaan?
Waarom niet voor de 720+ gaan, is wat duurder maar heeft wel 4 cores, waar je wellicht op de langere termijn blij mee bent? Althans als ik de vergelijking reviews lees raden ze de 720+ aan als dat binnen je budget past.

[ Voor 7% gewijzigd door Gynnad op 28-12-2022 19:18 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 11:08
Gynnad schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:06:
[...]

Waarom niet voor de 720+ gaan, is wat duurder maar heeft wel 4 cores, waar je wellicht op de langere termijn blij mee bent? Althans als ik de vergelijking reviews lees raden ze de 720+ aan als dat binnen je budget past.
Hmm, nog niet echt over nagedacht maar komende van een 212j is de 220+ al een prima upgrade denk ik, evt met extra geheugen. Ik vraag me af of ik die cores echt ga missen. Die €115 extra voor de 720+ vind ik dan nog best fors.

Maar goed dat was de vraag niet ;) , klopt het dat zodra je iets in Docker actief hebt Synology sowieso niet meer in slaapstand gaat? Nu gaat de DS212j nog regelmatig in slaapstand, wat ik in het kader van energieverbruik / noise / slijtage wel prima vind eigenlijk.

• 4POX
  • Laatst online: 09:43

4POX

Everybody is wired

Ik krijg net een e-mail dat active backup voor macos beschikbaar is. Dit voelt voor mij als iets groots. Omdat ik met de windows versie goede ervaring heb (Backuppen 10.000 KM ver werkt gewoon)

Op de website van Synology zie ik dat dit al sinds 22 december beschikbaar is. Maar ik zie geen reviews of videos op youtube.

Ik wil het dolgraag vanavond uitproberen. Maar door mijn enthousiasme wil ik graag nu meer weten. Wie heeft het al geinstalleerd?

AKA Rinkel weblog

• technorabilia
Dr.Roelski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:59:
[...]

Dat is toch omdat je nat networking in je Docker container geselecteerd hebt? Die netwerken hoef/hoor je niet door te zetten. Je hebt als het goed is al aangegeven in je Docker configuratie welke poorten er doorgezet moeten worden naar het interne netwerk van de container.
De reeks 172.* heb ik voor zover ik weet nergens aangegeven maar moet ik wel doorlaten in de firewall omdat ik anders bijvoorbeeld geen dns heb in de containers.

Ik moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met hoe dit docker netwerk/firewall technisch werkt dus de kans is groot dat ik hierboven alleen een symptoom beschrijf en bestrijd...

👉🏻 Blog 👈🏻

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

technorabilia schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:07:
[...]

De reeks 172.* heb ik voor zover ik weet nergens aangegeven maar moet ik wel doorlaten in de firewall omdat ik anders bijvoorbeeld geen dns heb in de containers.

Ik moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met hoe dit docker netwerk/firewall technisch werkt dus de kans is groot dat ik hierboven alleen een symptoom beschrijf en bestrijd...
Misschien wordt het dan eens tijd om je daar toch in te gaan verdiepen.
https://docs.docker.com/network/
Default network mode is bridge, wat lijkt op NAT wat je met je thuisnetwerk ook doen t.o.v. internet.
Poorten die van lokaal netwerk naar binnen de container doorgelaten worden geef je dan aan met (docker-compose yaml formaat lokaal:container )
ports:
- 8124:8000
Wil je container 1:1 in je netwerk hebben, dan kun je dit met
network_mode: host
doen. Let dan wel op dat je poort conflicten kan krijgen.
Met synology moet je ook nog met macvlan kunnen werken. Heb het geprobeerd met adguard, maar weet niet goed meer of dat nu wel of niet gelukt was. Die container staat nu uit omdat ik het niet gebruik. Idee is dat je container dan een eigen ip adres krijgt en dus geen poort confict mogelijk is, en alle poorten binnen de container op lokaal netwerk toegankelijk zijn.
98% containers kan prima met bridge werken en dan 1 of 2 poorten doorlaten. Rest kan met host mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:28
Ik heb op dit moment een volume/pool van 1 HDD in SHR mode. Nu wil ik eigenlijk een tweede HDD toevoegen van het zelfde formaat en die dan in de SHR gebruiken zodat ze beide de zelfde data hebben voor protectie. Is het mogelijk deze HDD toe te voegen in de huidge SHR zodat de huidige data behouden blijft en gedupliceert wordt naar de nieuwe HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja mist de disk die je toevoegt gelijk of groter is aan de huidige disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Ben(V) schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:43:
Ja mist de disk die je toevoegt gelijk of groter is aan de huidige disk.
Top, dat is goed nieuws! Enig idee hoe dit heet? Zou graag iets van een tutorial ofzo zien zodat ik niet iets fout doe en data verlies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gewoon de boel uitzetten, disk erbij stoppen en weer aanzetten.
Dan ga je naar de storage manager, kiest "Storage Pool" en bij "Action" voeg je die disk toe.
Dan gaat DSM de disk toevoegen en de data kopiëren.
Duurt even voor alles gekopieerd is, maar tijdens dat proces kun je gewoon de Nas blijven gebruiken.

Is een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Ben(V) schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:31:
Gewoon de boel uitzetten, disk erbij stoppen en weer aanzetten.
Dan ga je naar de storage manager, kiest "Storage Pool" en bij "Action" voeg je die disk toe.
Dan gaat DSM de disk toevoegen en de data kopiëren.
Duurt even voor alles gekopieerd is, maar tijdens dat proces kun je gewoon de Nas blijven gebruiken.

Is een fluitje van een cent.
Okay dat is wel heel simpel inderdaad haha. Thanks!-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:55
4POX schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:21:
Ik krijg net een e-mail dat active backup voor macos beschikbaar is. Dit voelt voor mij als iets groots. Omdat ik met de windows versie goede ervaring heb (Backuppen 10.000 KM ver werkt gewoon)

Op de website van Synology zie ik dat dit al sinds 22 december beschikbaar is. Maar ik zie geen reviews of videos op youtube.

Ik wil het dolgraag vanavond uitproberen. Maar door mijn enthousiasme wil ik graag nu meer weten. Wie heeft het al geinstalleerd?
Ik heb het geïnstalleerd maar ik ben even afgehaakt met wat ik allemaal moet doen om het programma goed te laten werken.
In recovery modus security policy settings aanpassen gaat mij even te ver voor nu.
Ik snap best dat dat nodig is om het programma goed te laten werken en Synology is natuurlijk waarschijnlijk wel te vertrouwen.
Voor nu voldoet een time machine backup naar mijn nas het prima.
Wat voegt active backup toe wat time machine backup niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

.

[ Voor 99% gewijzigd door SalimRMAF op 02-01-2023 01:42 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

ComTech schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:50:
[...]

Ik heb het geïnstalleerd maar ik ben even afgehaakt met wat ik allemaal moet doen om het programma goed te laten werken.
In recovery modus security policy settings aanpassen gaat mij even te ver voor nu.
Ik snap best dat dat nodig is om het programma goed te laten werken en Synology is natuurlijk waarschijnlijk wel te vertrouwen.
Voor nu voldoet een time machine backup naar mijn nas het prima.
Wat voegt active backup toe wat time machine backup niet doet?
Ik heb het geinstalleerd. De client is dom. Je regelt alles op de NAS. Ik kan nu zelf instellen wanneer de backup draaien. Hoe de retentie is. Bijvoorbeeld. Met TIme machine moet ik met accounts en quotes aan de gang. Nu kan ik instellen dat ik de backup wil bewaren voor een jaar. En de dagelijkse backups voor drie maanden. AB werkt over het internet. Mijn laptop hoeft niet meer in hetzelfde lan te hangen of ik hoef te kutten met een VPN. Ik ben niet meer afhankelijk van de grillen die bij SMB of APF horen. Oja. Binnen een uurtje was de eerste backup klaar. Plus. Als time machine over het netwerk het niet doet zegt die helemaal niets. Mijn NAS trekt wel aan de bel.

Na twee dagen ben ik onder de indruk over de mac client. Het voelt als een dikke stap. Ik gebruikte AB al voor mijn vrouw's Windows laptop. Die backupt iedere dag haar machine op haar werk.

Time machine voelt nu als een github hobby project.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dr.Roelski schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:23:
[...]

Misschien wordt het dan eens tijd om je daar toch in te gaan verdiepen.
https://docs.docker.com/network/
Default network mode is bridge, wat lijkt op NAT wat je met je thuisnetwerk ook doen t.o.v. internet.
Poorten die van lokaal netwerk naar binnen de container doorgelaten worden geef je dan aan met (docker-compose yaml formaat lokaal:container )
ports:
- 8124:8000
Wil je container 1:1 in je netwerk hebben, dan kun je dit met
network_mode: host
doen. Let dan wel op dat je poort conflicten kan krijgen.
Met synology moet je ook nog met macvlan kunnen werken. Heb het geprobeerd met adguard, maar weet niet goed meer of dat nu wel of niet gelukt was. Die container staat nu uit omdat ik het niet gebruik. Idee is dat je container dan een eigen ip adres krijgt en dus geen poort confict mogelijk is, en alle poorten binnen de container op lokaal netwerk toegankelijk zijn.
98% containers kan prima met bridge werken en dan 1 of 2 poorten doorlaten. Rest kan met host mode.
Dat snap ik allemaal. Alles functioneert ook naar behoren.

Echter.

Als ik de firewall aanzet moet er een allow worden gedaan op 172.* terwijl dit voorheen bijvoorbeeld 172.18.* was.

Als je dit niet doet dan functioneert de netwerk connectiviteit in de containers niet goed. Dit fenomeen wordt elders in dit topic door anderen ook beschreven. Prima.

Echter nu lijkt na elke docker down up een nieuwe reeks te worden gebruikt bv. 172.18.*, 172.19.* etc.

Voorheen was dit niet het geval. Sinds wanneer dit gedrag precies is gewijzigd kan ik niet achterhalen.

Heeft iemand anders hier ook last van of zetten jullie ook 172.* geheel vrij.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005

jacobras

Developer

Martinique schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:11:
[...]

Hmm, nog niet echt over nagedacht maar komende van een 212j is de 220+ al een prima upgrade denk ik, evt met extra geheugen. Ik vraag me af of ik die cores echt ga missen. Die €115 extra voor de 720+ vind ik dan nog best fors.
Met Docker op de Synology helaas geen ervaring, maar wel met upgrade van oud model. Ik ben van een 110j naar een 420j gegaan. Tien jaar nieuwer dus en dat is echt een flink verschil in snelheid. Deze is gewoon rap ondanks dat het slechts een j-model is. DUs ik denk dat je met een plus-editie helemaal zeer tevreden zal zijn.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik hoop stiekem nog op een officiele update zodat ik SSD's kan gebruiken als storage op mijn 918+. Overigens wel mooi dat het tegenwoordig op het 23 model kan, maar dat is weer een slechtere plex server.... Beetje jammer, net niet allemaal

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

technorabilia schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:18:
[...]

Dat snap ik allemaal. Alles functioneert ook naar behoren.

Echter.

Als ik de firewall aanzet moet er een allow worden gedaan op 172.* terwijl dit voorheen bijvoorbeeld 172.18.* was.

Als je dit niet doet dan functioneert de netwerk connectiviteit in de containers niet goed. Dit fenomeen wordt elders in dit topic door anderen ook beschreven. Prima.

Echter nu lijkt na elke docker down up een nieuwe reeks te worden gebruikt bv. 172.18.*, 172.19.* etc.

Voorheen was dit niet het geval. Sinds wanneer dit gedrag precies is gewijzigd kan ik niet achterhalen.

Heeft iemand anders hier ook last van of zetten jullie ook 172.* geheel vrij.
Dat verklaart waarom ik er nog niet tegenaan gelopen ben. Ik gebruik de firewall niet.
Officieel loopt de private ip reeks van 172.16.0.0 t/m 172.31.255.255, dus zou geen 172.* doen, want dan pak je ook een deel publieke op adressen mee. Ik zou 16 reeksen van /16 er in zetten.
Liep overigens op mn Raspberry Pi tegen probleem aan dat dhcp probleem had met de vele virtuele poorten en ik deze moest excluden. Hoop niet dat Synology daar ook last mee heeft (tot nu toe gelukkig niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Exocet schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:26:
[...]

Wat ik nu lees, is dat een SSD cache er juist voor zorgt dat de NAS juist nooit slaapt:

[...]

En van ervaringen op Reddit lees ik juist dat al je dockers op een SSD volume zetten er voor zorgt dat de harddisk wel een spin down doen.
Ik gebruik ssd als read cache, en heb sinds afgelopen week Docker op ssd volume draaien. Heb nog steeds indruk dat hd's niet in spin-down gaan. Is dat ergens in een log terug te vinden? Las ergens dat dat zou kunnen komen door btrfs? Iemand meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

jacobras schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:04:
[...]

Met Docker op de Synology helaas geen ervaring, maar wel met upgrade van oud model. Ik ben van een 110j naar een 420j gegaan. Tien jaar nieuwer dus en dat is echt een flink verschil in snelheid. Deze is gewoon rap ondanks dat het slechts een j-model is. DUs ik denk dat je met een plus-editie helemaal zeer tevreden zal zijn.
Ik wacht op de nieuwe, ik gok 223j of 224j, of hoe ze m ook gaan noemen. Had net een 220j gekocht, maar deze retour gedaan toen ie incompleet bleek (en na contact met de klantenservice bleek dat er op zeer korte termijn een opvolger voor de 220j uitkomt). Zit nu op een 215j als fileserver, en heb een 920+ als mediaserver.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Heb nu de DS118, maar deze is erg traag en soms onbruikbaar icm 4 IP cams en Drive.

Ik wil daarom upgraden naar de 220+.

Zal het helpen om alle IP Cams op 1 HDD te laten draaien, en de backups op een SSD...

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 00:28
Het wordt tijd voor aanschaf van een nieuwe synology. Mijn oude iis alweer ruim 8 jaar oud (DS115j) en heeft maar een disk. Ik zou nu graag een RAID 1 neer willen zetten zodat als er een keer een disk kapot gaat mijn fotos net iets beter beschermd zijn.

Ik zat zelf te denken om een 4 bay NAS te kopen, zodat ik een SSD als boot disk kan gebruiken of iets dergelijks. Echter, op de fora lees ik vrij wisselende resultaten dus ik vraag mij ten zeerste af of dit zin heeft. Ik zou dan 2x SSD voor boot doen en 2x HDD voor storage. Iemand hier een mening? Als zo'n SSD weinig zin heeft kan ik beter het geld in mijn zak houden en een 720+ ofzo kopen ipv een 920/923+.

Verder: Wat is hier de afdronk van de AMD processoren in de 923+ en komende 723+? Ik zou zeggen de 23+ series zijn nieuwe dus die doen, maar ik lees dat de AMD processoren geen video transcoding hebben en een fors hoger stroomverbruik. Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als boot disk is tamelijk zinloos voor een Nas.
En DSM(=Linux) staat zo wie zo op elke disk in de Nas op een eigen systeem partitie met elkaar in een mirror.

En applicaties kun je gewoon zelf kiezen waar je ze neer zet, maar zinvol is het niet om daar een SSD voor in te zetten.

Een 4 bay Nas heeft voornamelijk zin omdat SHR dan een hogere raid versie kan gebruiken waardoor je minder overhead krijgt en beter beschermt bent tegen disk problemen.
Een 2 disk systeem heeft 50% overhead voor databescherming terwijl een 4 disk systeem maar 25% overhead heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Iemand die een Seagate Exos 20TB schijf gebruikt in zijn Synology?
Ik denk erover om een DS1821+ te kopen met die schijven.
Ze staan niet op de compatibiliteits lijst van Synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
Ben(V) schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:22:
Als boot disk is tamelijk zinloos voor een Nas.
En DSM(=Linux) staat zo wie zo op elke disk in de Nas op een eigen systeem partitie met elkaar in een mirror.

En applicaties kun je gewoon zelf kiezen waar je ze neer zet, maar zinvol is het niet om daar een SSD voor in te zetten.

Een 4 bay Nas heeft voornamelijk zin omdat SHR dan een hogere raid versie kan gebruiken waardoor je minder overhead krijgt en beter beschermt bent tegen disk problemen.
Een 2 disk systeem heeft 50% overhead voor databescherming terwijl een 4 disk systeem maar 25% overhead heeft.
Ok, thanks. Ik zat al een hele dag aan te hikken hoe in vredesnaam een RAID opstelling maar 25% overhead kan hebben, maar wat google over RAID 5 legt het netjes uit: https://www.technewstoday.com/what-is-a-raid-5/

En dat maakt een vier disk natuurlijk weer interessant...

Vraag die blijft staan: DS920+ of de DS923+. AMD processor is krachtiger, maar een hogere power consumption en kan niet transcoden.... Ik neig naar de DS920+ maar maak me een beetje zorgen of die lang genoeg ondersteund wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je transcoding nodig hebt dan lijkt mij een DS923+ geen optie.

Overigens is transcoding een lapmiddel dat nodig is als je TV het formaat dat je wilt streamen niet snapt.
Als die tv voor al door jouw gebruikte video's een DLNA profiel heeft dan hoeft er nooit getranscodeerd te worden.

Synology garandeert DSM updates voor 5 jaar na het uitkomen van een model.
Security updates zie ik tot wel 10 jaar uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
abusimbal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:59:
Niet met de 20TB maar wel met de x18 16TB variant (de x16 variant stond er wel op maar de x18 is nieuwer). Daar heb ik er 2 stuks van als uitbreiding in mijn DS1817+ gehangen.
Ze geven even de melding dat ze niet op de lijst staan, verder werkt alles gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

sweetdude schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Niet met de 20TB maar wel met de x18 16TB variant (de x16 variant stond er wel op maar de x18 is nieuwer). Daar heb ik er 2 stuks van als uitbreiding in mijn DS1817+ gehangen.
Ze geven even de melding dat ze niet op de lijst staan, verder werkt alles gewoon.
Ik heb de DS1821+ met de exos 18TB. Heb wel meldingen gezien, maar volgens mij zijn die na laatste db update weg. Heb nog wel geheugen uitbreiding en SSD meldingen, maar die negeer ik lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:48
Mijn vriendin maakt graag foto albums op haar ipad in de apps pixum of once upon.

We hebben beide een Android telefoon waarvan automatisch nieuwe foto's in de nacht gebackupt worden naar de Synology nas dsm 7.1.1.

Probleem waar ik mee zit is dat ik de foto's die op de nas staan niet als ios foto album op de ipad getoond krijg... ik kan wel via bestanden verbinding maken met de nas en dan via mappen naar de foto's navigeren, maar de foto's worden dus niet tussen de "officiële " albums van de ipad getoond.

Dit is wel nodig voor de foto album apps die mijnvriendin gebruikt op haar ipad (pixum en once upon). Heeft iemand hier een oplossing voor?

Een workaround is de foto's downloaden naar de ipad via de synology foto's app, maar dat is nu juist wat ik niet wil. Aangezien de foto's al mooi centraal staan op de nas en ik dus niet de foto's nog een keer wil gaan downloaden naar de ipad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:35:
Als je transcoding nodig hebt dan lijkt mij een DS923+ geen optie.
Ligt er wel aan wat je wil transcoden, want ja, de 920 is beter is transcoding. Maar tests van o.a. Nascompares laten zien dat tenzij je echt niche zware scenario's gaat benchen de DS923 op zich prima kan transcoden in de meest voorkomende standaard scenario's, als je maar rekening houdt met een hogere cpu load.

Ik heb de 923+ (en een DS720+) en merk met mijn media collectie vrijwel geen performance verschil, maar moet wel zeggen dat ik weinig transcode, al mijn afspeel devices spelen de content vrijwel altijd gewoon goed native af waardoor het niet nodig transcoding te gebruiken, want zoals je al aangeeft, het is een lapmiddel.

Als je de NAS echt koopt voor 100% transcoding in allerlei scenario's en verschillende codec's en formaten dan zou ik zeggen kijk inderdaad naar de 920. Wil je de nas achter voornamelijk voor andere zaken en is transcoding een incidenteel iets voor je, dan even goed de reviews bekijken, mogelijk voldoet de 923 in dat scenario namelijk prima (en heb je voor je andere taken wat aan de AMD cpu, want ik moet zeggen, die voelt echt heerlijk snel aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
abusimbal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:59:
Ik ben tot nu toe heel tevreden met mijn Toshiba M09 18TB's in mijn DS923+, ook geen meldingen van niet compatible tot nu toe. Voor zover ik begrijp zijn Toshiba ook de schijven die Synology zelf 'omkat' met eigen firmware, om dan met een flink premium te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Ligt er wel aan wat je wil transcoden, want ja, de 920 is beter is transcoding. Maar tests van o.a. Nascompares laten zien dat tenzij je echt niche zware scenario's gaat benchen de DS923 op zich prima kan transcoden in de meest voorkomende standaard scenario's, als je maar rekening houdt met een hogere cpu load.

Ik heb de 923+ (en een DS720+) en merk met mijn media collectie vrijwel geen performance verschil, maar moet wel zeggen dat ik weinig transcode, al mijn afspeel devices spelen de content vrijwel altijd gewoon goed native af waardoor het niet nodig transcoding te gebruiken, want zoals je al aangeeft, het is een lapmiddel.

Als je de NAS echt koopt voor 100% transcoding in allerlei scenario's en verschillende codec's en formaten dan zou ik zeggen kijk inderdaad naar de 920. Wil je de nas achter voornamelijk voor andere zaken en is transcoding een incidenteel iets voor je, dan even goed de reviews bekijken, mogelijk voldoet de 923 in dat scenario namelijk prima (en heb je voor je andere taken wat aan de AMD cpu, want ik moet zeggen, die voelt echt heerlijk snel aan).
Het is afhankelijk wat voor video's je gebruikt en wat je tv aankan.
Als je bijvoorbeeld 4K video's hebt en je tv kan dat niet aan dan kan ik je verzekeren dat het transcoderen ook voor een DS923 een heftige klus is (net als voor een DS920)
En transcoderen is altijd ruk ook al doet hij het misschien wel, navigeren door een video wordt een ramp en is niet vooruit te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Na doorlezen van verschillende oplossingen ben ik een beetje de draad kwijt.
Om geen onzinnige of ingewikkelde zaken in te stellen vraag ik hier maar advies.

Ik heb op mijn NAS (DS420j) een webapplicatie draaien die ik intern op mijn netwerk via IP adres kan benaderen.
Deze is ingesteld op HTTP en poort 3000. (Deze applicatie draait echter niet in web station).

Ik wil dit bereiken:

- Van buitenaf deze webapplicatie kunnen benaderen met een gewone (sub) domein naam
- HTTPS ipv HTTP

Ik heb dus een SSL certificate nodig en een (sub)domein

Ik heb verder een webhosting elders (bij Vimexx). Daar kan ik een certificaat krijgen op een zelf te maken subdomein.
Ik zou dus kunnen kiezen om bijvoorbeeld de applicatie te kunnen benaderen via:

app.mijndomein.nl

Waarbij dit subdomein doorverwijst naar mijn NAS en via reverse proxy de applicatie kan benaderen.
(een doorverwijzing met .htaccess of via DNS settings naar IP)?

Maar zou ik ook via de bestaande DDNS die ik al heb op de NAS hetzelde kunnen doen?

Ik heb nu:

mijndns.synology.me welke ik al gebruik voor diskstation, filestation etc en werkt. Daar zit een certificaat op. Kan ik daar een extra applicatie aan toevoegen die naar een andere poort en andere applicatie gaat? Ik zou dan de bestaande certificaat kunnen gebruiken die ik al heb en makkelijk de webapplicatie via DSM kunnen instellen.

Werkt dat dan wel met een reverse proxy?

Het is trouwens niet erg als ik https://app.mijndomein.nl:3000 moet gebruiken. Het wel dan niet moeten opgeven van een poort is niet zo belangrijk.

Ik denk dat een reverse proxy nodig is om de applicatie als HTTP op poort 3000 te laten draaien maar vanaf buiten met HTTPS aan te roepen. En daar heb ik dan een domein voor nodig waar ik zo te zien niet een bestaande DynDNS voor kan gebruiken.

Wat is de beste optie om dit voor elkaar te krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door Xymox op 04-01-2023 14:45 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Xymox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:37:
Waarbij dit subdomein doorverwijst naar mijn NAS en via reverse proxy de applicatie kan benaderen.

Maar zou ik ook via de bestaande DDNS die ik al heb op de NAS hetzelde kunnen doen?

Ik heb nu:

mijndns.synology.me welke ik al gebruik voor diskstation, filestation etc en werkt. Daar zit een certificaat op. Kan ik daar een extra applicatie aan toevoegen die naar een andere poort en andere applicatie gaat? Ik zou dan de bestaande certificaat kunnen gebruiken die ik al heb en makkelijk de webapplicatie via DSM kunnen instellen.

Werkt dat dan wel met een reverse proxy?

Het is trouwens niet erg als ik https://app.mijndomein.nl:3000 moet gebruiken. Het wel dan niet moeten opgeven van een poort is niet zo belangrijk.
De reverse proxy oplossing zou prima werken als je je eigen Internet domain heb..

Want ik denk niet dat je nog eens sub-sub-domainen mag aanmaken op die synology.me DDNS addressen . Ik gebruik die synology.me DDNS adres alleen om mijn eigen Internet domain ernaartoe te CNAMEN aangezien ik zelf ook dynamische IP addressen heb van mn ISP.
En als dat wel mogelijk is, moet je wel ff zorgen dat je cert (via een wildcard of een aparte) dit nieuwe adres covert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Shadow771 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:45:
[...]
De reverse proxy oplossing zou prima werken als je je eigen Internet domain heb..
Ok. Kloppen deze acties dan:

1) Bij mijn ISP maak ik een subdomein aan, als voorbeeld : myapp.mijndomein.nl
Tevens een certificate (wildcard) op dit subdomein.

2) In de DNS settings bij de ISP voeg ik DNS record toe:
myapp A <mijn internet IP adres>

3) In mijn router voeg ik een port sharing regel aan: Poort 443 naar poort 443 van de NAS

4) In DSM maak ik een reverse proxy aan:
Source :
Protocol = HTTPS
Host = myapp.mijndomein.nl
Port = 443

Destination :
Protocol = HTTP
Host = localhost
Port = 3000

En dan kan ik van buiten bij de applicatie.

Is dit het correcte overzicht?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:19
Stap 1 en 2 kun je imo overslaan. En daarnaast zul je nog een certifcaat moeten aanvragen (bv onder security met Let's encrypt) en deze linken aan je reverse proxy service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

savagenld schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:13:
Stap 1 en 2 kun je imo overslaan.
Dat begrijp ik niet.
Bij reverse proxy moet je toch een source host opgeven?
Zonder een eigen domein naam heb je die toch niet?
Of kan ik het reeds aanwezige domein mijndns.synology.me misbruiken door bijvoorbeeld dit op te geven:

myapp.mijndns.synology.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01
Ik heb een oude DS211 die tot een paar dagen terug dienst deed als backup nas bij mijn ouders. Werkte prima.
Toen ik alle data eraf gehaald had, heb ik de DS211 gereset via DSM. Na een paar minuten gaat het oranje led voorop knipperen. Dat betekend dat hij zijn configuratie kwijt is. Logisch want heb hem gereset.
Maar wat ik ook doe, ik kan hem niet meer vinden.

Heb geprobeerd via find.synology.com, dit werkte niet
Geprobeerd via Synology Assistent, dit werkte niet
Gereset via de resetknop achterop, dit werkte niet
Ip-scanner gebruikt, dit werkte niet
Vervolgens heb ik de schijven eruit gehaald, deze heb ik gewiped en weer teruggeplaatst, nas aangesloten maar alsnog wordt hij niet gevonden met Synology Assistent. Heb ook al even een andere netwerkkabel geprobeerd, maar ook dit werkt niet.

Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:05
Bij mij een soortgelijk probleem maar het loste zich op door een nieuwere Synology Assistent te gebruiken.
Download eens een nieuwere versie.

Groet Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:04

kraats

Ik rol

Anders even in je router kijken welk ip-adres hij heeft gekregen en 'm daar rechtstreeks op benaderen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01
Gwoon Joep schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:38:
Bij mij een soortgelijk probleem maar het loste zich op door een nieuwere Synology Assistent te gebruiken.
Download eens een nieuwere versie.

Groet Joep
Ik heb via de officiële weg het advies gevolgt en via Synology.com het model opgezocht en van daaruit Synology Assistent gedownload en geïnstalleerd. Dit bleek dezelfde versie te zijn als die ik al had (de nieuwste). Mijn DS920+ wordt welk prima gevonden.

@kraats ik kan nog wel even in de router kijken of ik iets kan vinden. Dank voor de tip.

Edit: ik zie in de router dat hij 192.168.1.112 als ip-adres heeft gekregen, pingen werkt ook. Maar in de browser werkt dit niet. Ik zou toch eerst DSM moeten kunnen installeren. Iemand een idee hoe je DSM er dan op krijgt?

Edit 2: nou het was een kwestie van een vinkje in Synology Assistent. Als je naar de instellingen gaat dan heb je een stukje over compatibiliteit en daarin kun je aanvinken: Sta compatibiliteit toe van apparaten die geen wachtwoordcodering ondersteunen. Toen ik hem aanvinkte en opnieuw zocht toen werd hij heel snel gevonden _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door Binnetie op 04-01-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:19
Sorry, misschien begreep ik je niet. Ik nam aan dat je zelf een top-level domein hebt (mijndomein.nl). Als die correct geconfigureerd is dan hoef je dat niet meer voor elk subdomein opnieuw te doen bij je ISP (myapp.mijndomein.nl).

Je hoeft dus maar 1x je ISP te configureren (top-level domein of niet). De individuele proxy regels in Synology zoals je voorsteld zijn dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

savagenld schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:31:
[...]
Sorry, misschien begreep ik je niet. Ik nam aan dat je zelf een top-level domein hebt (mijndomein.nl). Als die correct geconfigureerd is dan hoef je dat niet meer voor elk subdomein opnieuw te doen bij je ISP (myapp.mijndomein.nl).
Ah ok, nu begrijp ik je.

Echter heb ik het nu voor elkaar gekregen waarbij ik gewoon gebruik maak van het synology.me domein.
Dus inderdaad heb ik eigenlijk geen extern domein nodig. De Synology NAS heeft al een gratis domein.

Ik heb eerst een nieuw certificaat in DSM aangemaakt (Let's Encrypt).
(stel dat mijn bestaande DDNS dit is: huppeldepup.synology.me)

code:
1
2
3
Domain name: huppeldepup.synology.me
Email: huppeldepup@gmail.com
Subject alt. name: *.huppeldepup.synology.me

Daarna een reverse proxy opgevoerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Source=
Name: myapp
Protocol: HTTPS
Hostname: myapp.huppeldepup.synology.me
Port: 443

Destination=
Protocol: HTTP
Hostname: localhost
Port: 3000

Daarna bij certificates, Settings, deze nieuwe proxy opgezocht en heb daar de nieuwe certificate gekozen.

Nu kan ik MyApp benaderen met:

https://myapp.huppeldepup.synology.me

Ik heb meteen ook mijn NZBGet server op de NAS hiermee ontsloten.
Kwestie van een nieuwe reverse proxy opvoeren: nzbget.huppeldepup.synology.me
De 443 port en bij destination de nzbget server port.
Ik kan dezelfde certificate die ik ook voor die andere proxy heb gebruikt kiezen.

Nu van buitenaf:

https://nzbget.huppeldepup.synology.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Dennism schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Dank voor de duidelijke post Dennism en overige medetweakers! Bij Synology zie je soms door de bomen het bos niet meer, maar jullie posts helpen me enorm. Het wordt voor mij een 923+ met twee grote schijven, die ik op een later moment uitbreidt naar 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
savagenld schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:13:
Stap 1 en 2 kun je imo overslaan.
Stap 1 & 2 heeft hij ook nodig. Anders weet de reverse proxy niet waar je naartoe wilt verbinden..
Xymox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:38:
[...]
Tevens een certificate (wildcard) op dit subdomein.
Of een wildcard certificate op je hoofd domain.
Xymox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:38:
Is dit het correcte overzicht?
Zo zou het moeten werken idd.
Natuurlijk moet ik erbij zeggen: wees zeker van de ingebouwde security van je web applicatie aangezien je het gaat exposen op het open internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik zit zelf te overwegen een 923+ aan te schaffen.
Maar ik wil het geheugen wel uitbreiden.
Er gaat ddr4 sodimm ecc ram in zag ik.
De officiële synology ram modules zijn natuurlijk belachelijk duur.
Zijn er goedkopere alternatieven ? Moet er perse ecc geheugen in of zouden normale ddr4 sodimm’s ook werken ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@ComTech kijk even in [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model , daar kun je de ervaringen van anderen lezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ComTech schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:33:
Ik zit zelf te overwegen een 923+ aan te schaffen.
Maar ik wil het geheugen wel uitbreiden.
Er gaat ddr4 sodimm ecc ram in zag ik.
De officiële synology ram modules zijn natuurlijk belachelijk duur.
Zijn er goedkopere alternatieven ? Moet er perse ecc geheugen in of zouden normale ddr4 sodimm’s ook werken ?
Let wel op dat een 920+ mogelijk interessanter is als je met zaken als Plex aan de slag gaat.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ComTech
Ah dat topic kende ik nog niet _/-\o_
Greatsword schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Let wel op dat een 920+ mogelijk interessanter is als je met zaken als Plex aan de slag gaat.
Nee Plex daar doe ik helemaal niks mee, begrijp eerlijk gezegd het nut niet want tegenwoordig speelt bijna elk apparaat wel de meeste formaten af.
Gebruik hem meer als bulk opslag en thuisserver (docker enkele VM).
Ik heb liever de nieuwste van de nieuwste :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 20:25
Ik heb een Synology DS119j en heb nu al 2x gehad dat de verbinding wegvalt. Na een harde reboot is alles weer in orde. Ik ben morgen pas weer thuis maar vanaf mijn Raspberry PI kan ik wel pingen. (Daar log ik op in via SSH) iemand een idee wat er aan de hand is?
  • Als ik een ping uitvoer naar 't IP adres krijg ik een reactie
  • Als ik arp -a uitvoer zie ik de NAS in de lijst
  • ssh verbinding werkt niet, verbinding wordt wel gestart maar timed out
  • laden van de login pagina werkt niet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
ssh x@diskstation -vvvv
OpenSSH_7.9p1 Debian-10+deb10u2+rpt1, OpenSSL 1.1.1d  10 Sep 2019
debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: Applying options for *
debug2: resolving "diskstation" port 22
debug2: ssh_connect_direct
debug1: Connecting to diskstation [x.x.x.x] port 22.
debug1: Connection established.
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_rsa type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_rsa-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_dsa type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_dsa-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ecdsa type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ecdsa-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ed25519 type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ed25519-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_xmss type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_xmss-cert type -1
debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_7.9p1 Debian-10+deb10u2
+rpt1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HKfNyFjBcuwpn3CWZTMtl6Ww_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ITN9BuNbu80aUQhQVxcoJLG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik wil controleren of ik SMB versie 4.10.18-0547 of hoger heb geïnstalleerd (vanwege dit probleem)
Via SSH zie ik met het
code:
1
samba --version
commando alleen 4.10.18 staan en weet ik dus eigenlijk nog niets.

Weten jullie ik er alsnog achter kan komen welke versie ik heb zonder dat ik de package handmatig ga installeren en daarmee downtime krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@nielsn En gewoon bij de eigenschappen van de al geïnstalleerde package kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
kraats schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:41:
@nielsn En gewoon bij de eigenschappen van de al geïnstalleerde package kijken?
Verdorie, je hebt helemaal gelijk! Bedankt!

Ik zit veel te moeilijk te doen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
inTIMidate schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:25:
Ik heb een Synology DS119j en heb nu al 2x gehad dat de verbinding wegvalt. Na een harde reboot is alles weer in orde. Ik ben morgen pas weer thuis maar vanaf mijn Raspberry PI kan ik wel pingen. (Daar log ik op in via SSH) iemand een idee wat er aan de hand is?
  • Als ik een ping uitvoer naar 't IP adres krijg ik een reactie
  • Als ik arp -a uitvoer zie ik de NAS in de lijst
  • ssh verbinding werkt niet, verbinding wordt wel gestart maar timed out
  • laden van de login pagina werkt niet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
ssh x@diskstation -vvvv
OpenSSH_7.9p1 Debian-10+deb10u2+rpt1, OpenSSL 1.1.1d  10 Sep 2019
debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: Applying options for *
debug2: resolving "diskstation" port 22
debug2: ssh_connect_direct
debug1: Connecting to diskstation [x.x.x.x] port 22.
debug1: Connection established.
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_rsa type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_rsa-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_dsa type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_dsa-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ecdsa type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ecdsa-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ed25519 type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_ed25519-cert type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_xmss type -1
debug1: identity file /home/pi/.ssh/id_xmss-cert type -1
debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_7.9p1 Debian-10+deb10u2
+rpt1

[Afbeelding]
Volgens mij valt alleen je Synology.me dns weg. Dat gebeurt bij mij ook wel eens en is voor mij niks nieuws iig. Voor mijn gevoel ligt dat aan Synology en niet aan mijn nas of mijn verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk ook dat er even een probleem is met de DDNS server van Synology of de verbinding daarheen.
zie:
https://kb.synology.com/n...iled_to_connect_to_server

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 06-01-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 20:25
Bongoarnhem schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Volgens mij valt alleen je Synology.me dns weg. Dat gebeurt bij mij ook wel eens en is voor mij niks nieuws iig. Voor mijn gevoel ligt dat aan Synology en niet aan mijn nas of mijn verbinding.
Nee dat was niet het geval want ik kon niks meer met de nas, geen SSH geen file sharing & DSM webpage lade niet meer via lokaal netwerk. Na rebooten werkte het weer 10 minuten en dan hetzelfde verhaal.
Ik heb een reset gedaan maar dat leverde niks op.

Nu heb ik gedowngrade naar DSM 6.2.4-25556 via de stappen op https://www.synology-foru...-zetten-van-7-0-naar-6-2/

Daarmee werkte het altijd vlekkeloos. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Beste tweakers,

Een korte vraag.

Ik heb mij DS1522+ geconfigureerd.
1. Heb een shared folder aangemaakt genaamd ''familie''
2. Heb gebruikers en groepen aangemaakt, groep ''familie''
3. Heb deze groep toegewezen op de familie shared folder.
Maar als ik dan op een windows PC bijvoorbeeld naar mijn home wil gaan lukt alleen eentje ongeacht ik de paswoorden weet van alle accounts.

Doe ik individueel gebruikers toewijzen kom ik wel in alle folders, en hoef geen paswoord meer in te voeren.
Hier zit denk ik iets fouts.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDKqV8n54Tl5WZ6VpDyFCsT7r0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pHkAo8u0clGtVn4Nm8601bQp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiZNGiAq0doo_E9yKBmaaRfbgR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J2UIZZGlvR1t4vS7uUXOjM0J.jpg?f=user_large

iemand enig idee? Het gaat om de shared folder familija zelf (de root) Als ik dus individueel alles toevoeg kan ik wel bij alle home folders van alle accounts vanaf mijn windows account, haal ik die weg dan kan ik niet. Ondanks dat de groep familie is toegewezen aan de shared folder.

[ Voor 11% gewijzigd door theduke1989 op 08-01-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alle gebruikers die je aanmaakt zitten automatisch in de groep "users".
Een "Deny" heeft altijd voorrang boven "Allow" dus als je geen toegang geeft voor de groep "users" maakt het verder niet meer uit wat je doet (tenzij je administrator bent) geen enkel normale "user" heeft dan meer toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Ik heb zojuist voor het eerst web station geinstalleerd en daarnaast ook MariaDB en Phpmyadmin (en php V7 en V8). Als ik nu een html bestand in de ' web' folder zet kan ik deze zien als ik naar het ip van de nas ga, dus dat werkt goed. Alleen als ik nu een php bestand op die zelfde plaats zet (index.php), dan krijg ik een error 500 'There is an error while processing this request.'. Ik heb ook al geprobeerd opnieuw op te starten en in web station -> scripting language settings -> user profile voor php gezorgt dat hij alle extentions heeft. Maar nog blijf ik tegen het zelfde probleem aanlopen. Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6pprXn8U-XTqefrWq3ya8WyU2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P5mb6QmoKPnKczjzcq6rSPJ2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3jAZ0LFEnoA6Ln5s63_GFYm5Og=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/x89NtObK1XoegFy2cqLdyB9C.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQrrdm5bqUmd3SOky8wnXI6UaV0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G090GkiGhkvBwHLEHMYzViVJ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/831ix6T4yO1v2LMMLCfBRKPOIz0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cIlU0m4UIItnidylCCMzUfd7.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb een scriptvraagje.

Ik wil in alle @eadir mappen een .nomedia file maken.

Ik had al bedacht met beperkte kennis:
code:
1
find /volume1/photo -iname '@eadir'

Dit geeft inderdaad een lijst met alle @eadir mappen.

Maar hoe kan ik nu zorgen dat als die een @eadir map vind, hij een .nomedia-bestand aanmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Waah

Ik heb het aan ChatGPT gevraagd. :)
Niet helemaal optimaal maar you get the idea...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

# Name of the directory to search
search_dir="example_dir"

# Name of the file to create
file_name="example_file.txt"

# Search for directories named "target_dir"
for dir in $(find $search_dir -type d -name "target_dir"); do
    # Create a file named "example_file.txt" in the current directory
    touch "$dir/$file_name"
done

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 146 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).