[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die @eadir folders zijn exclusief van DSM als je die verandert werken de Synology applicaties die daar gebruik van maken niet meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:52
Een beginners vraag....

Ik heb op dit moment een account bij Strato HiDrive en heb daar ongeveer 1 Tb aan data staan (vooral foto's en documenten). Ik kan deze bestanden eenvoudig benaderen middels een Android app en pc. Ik betaal per jaar ongeveer €70 aan abonnementskosten.
Is het niet slimmer om een NAS aan te schaffen en hier mijn data op te zetten? Scheelt weer een abonnement...
Maar zijn die bestanden dan net zo makkelijk (en snel) te benaderen via een mobiel en pc/laptop als de HiDrive app?

Ik heb geen ervaring met een NAS, vandaar deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

sonsan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:33:
Een beginners vraag....

Ik heb op dit moment een account bij Strato HiDrive en heb daar ongeveer 1 Tb aan data staan (vooral foto's en documenten). Ik kan deze bestanden eenvoudig benaderen middels een Android app en pc. Ik betaal per jaar ongeveer €70 aan abonnementskosten.
Is het niet slimmer om een NAS aan te schaffen en hier mijn data op te zetten? Scheelt weer een abonnement...
Maar zijn die bestanden dan net zo makkelijk (en snel( te benaderen via een mobiel en pc/laptop als de HiDrive app?

Met Synology is mijn ervaring, zeker. Eenmaal ingesteld werkt Synology Drive (voorheen CloudStation) als een trein. Synology is verder ook goed geschikt voor een leek, de initiële investering is alleen een horde, maar dan heb je je data in eigen beheer wat ik wel prettig vind.
Verder de versioning van Drive vind ik erg prettig. Maar als mijn huis affikt ben ik wel mijn data kwijt ;) (heb een backup op mijn werk, dat wel, maar die werk ik slechts enkele keren per jaar bij).

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

sonsan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:33:
Een beginners vraag....

Maar zijn die bestanden dan net zo makkelijk (en snel( te benaderen via een mobiel en pc/laptop als de HiDrive app?

ligt er aan hoe veel waarde je aan de bestanden hecht, ik heb een nas EN online storage waarmee mijn nas synced. Als je het een of het ander hebt dan bestaat de kans dat je je data makkelijk kwijt raakt door een kleine fout of disk error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
technorabilia schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:16:
@Waah

Ik heb het aan ChatGPT gevraagd. :)
Niet helemaal optimaal maar you get the idea...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

# Name of the directory to search
search_dir="example_dir"

# Name of the file to create
file_name="example_file.txt"

# Search for directories named "target_dir"
for dir in $(find $search_dir -type d -name "target_dir"); do
    # Create a file named "example_file.txt" in the current directory
    touch "$dir/$file_name"
done
Goed plan! helaas werkt die niet :+
Ben(V) schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:17:
Die @eadir folders zijn exclusief van DSM als je die verandert werken de Synology applicaties die daar gebruik van maken niet meer.
Klopt, daarom wil ik enkel een .nomedia toevoegen. Want ik ben een andere fototool aan het testen, maar die ziet dus al die thumbnails uit @eaDir wat ik niet wil.

Dus een script om in elke @eaDir een .nomedia toe te voegen leek mij het minst destructief.

EDIT: En hij werkt! Het script van ChatGPT was voor windows/dos, niet Unix. Omgezet met notepad++ en nu werkt die.

De hint die me verder bracht:
Your script has been edited on a DOS or Windows based system and contains carriage-return characters that Linux/Unix does not like (that what \r is). You could use dos2unix to convert the carriage return line endings to the correct format; if you don't have dos2unix you might use awk like

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash

# Name of the directory to search
search_dir="/volume1/photo"

# Name of the file to create
file_name=".nomedia"

# Search for directories named "target_dir"
for dir in $(find $search_dir -type d -name "@eaDir"); do
    # Create a file named "example_file.txt" in the current directory
    touch "$dir/$file_name"

done

[ Voor 26% gewijzigd door Waah op 10-01-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNoot
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:56
ComTech schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:01:
[...]

Ah dat topic kende ik nog niet _/-\o_

[...]

Nee Plex daar doe ik helemaal niks mee, begrijp eerlijk gezegd het nut niet want tegenwoordig speelt bijna elk apparaat wel de meeste formaten af.
Gebruik hem meer als bulk opslag en thuisserver (docker enkele VM).
Ik heb liever de nieuwste van de nieuwste :9
Ik lees op een site dat ondersteuning van AVX door de processor voor brede ondersteuning van Docker containers belangrijk is, waardoor de keuze voor een nieuwe Synology nogal beperkt wordt. Ik opteer namelijk voor een 2-bay oplossing, dat is ruim voldoende voor mij. Maar de 20x series ondersteunen AVX niet.
Ik kan op Tweakers echter niets vinden over AVX ondersteuning. Wat zijn jullie gedachten over AVX in relatie tot docker containers ondersteuning?
De site over AVX i.r.t. docker: Best NAS for Docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
PeterNoot schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik lees op een site dat ondersteuning van AVX door de processor voor brede ondersteuning van Docker containers belangrijk is, waardoor de keuze voor een nieuwe Synology nogal beperkt wordt. Ik opteer namelijk voor een 2-bay oplossing, dat is ruim voldoende voor mij. Maar de 20x series ondersteunen AVX niet.
Ik kan op Tweakers echter niets vinden over AVX ondersteuning. Wat zijn jullie gedachten over AVX in relatie tot docker containers ondersteuning?
Wat ga je er mee doen?
Voor bepaalde AI functies is AVX nodig. Maar heel veel dingen werken ook zonder AVX support.

En ik lees online ook mensen die geen AVX hebben op hun synology, en er een Google Coral AI accelerator aan hangen waardoor dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNoot
Waah schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Wat ga je er mee doen?
Voor bepaalde AI functies is AVX nodig. Maar heel veel dingen werken ook zonder AVX support.

En ik lees online ook mensen die geen AVX hebben op hun synology, en er een Google Coral AI accelerator aan hangen waardoor dat wel kan.
Nou ja, dat is het punt.
Momenteel heb ik geen Docker ondersteuning op mijn NAS, wat best lastig is voor bepaalde nieuwe functionaliteiten. Mede daarom is mijn huidige NAS toe aan vervanging. Ik zoek weer een nieuw model (Synology komt dit jaar als het goed is met nieuwe modellen) waarmee ik weer even vooruit zou moeten kunnen.
In mijn speurtocht naar een goede ondersteuning voor Docker kwam ik genoemde site tegen die aangaf dat AVX ondersteuning nodig is. Ik lees echter ook dat de meeste Docker containers door bv de 20x series ondersteund worden. Met AI doe ik momenteel niks (bewust) op mijn NAS. Maar dat (onbewuste) gebruik van AI zal echter wel toenemen. Zie bv de introductie van gezichtsherkenning in Photos.
Kortom: waar doe ik goed aan? Wel of niet letten op AVX ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
@Waah en @PeterNoot
Zie ook:
nieuws: Intel gaat AVX-512-ondersteuning op Alder Lake-cpu's hardwarematig ui...

Geen idee wat dit in de praktijk betekend. Maar die instructie-set lijkt niet echt helpend te zijn als ik de eerste reactie op dit artikel lees.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNoot
Airw0lf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:52:
@Waah en @PeterNoot
Zie ook:
nieuws: Intel gaat AVX-512-ondersteuning op Alder Lake-cpu's hardwarematig ui...

Geen idee wat dit in de praktijk betekend. Maar die instructie-set lijkt niet echt helpend te zijn als ik de eerste reactie op dit artikel lees.
Ik heb het betreffende Tom's Hardware pagina gelezen en haal daaruit dat voor Intel Alder Lake processors de ondersteuning is gestopt. Niet voor andere type processoren. En dat AMD nu juist de ondersteuning uitbreidt. Zie de alinea
... Intel would like you to step up to its more expensive Xeon chips if you want AVX-512 support with its newer architectures. Meanwhile, AMD is rumored to bring support for AVX-512 to its Zen 4 chips, which is an odd twist if Intel continues to not support the instructions on its consumer hardware. ...
Overigens is de pagina over Docker ondersteuning op de site Marius Hosting bijgewerkt en staat daar nu ook de nieuwe 2-bay DS723+ op vermeld. Die zou in binnenkort verkrijgbaar moeten zijn. CPU hiervan is AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
[...]

Juist veel van de intel celerons e.d. die Synology gebruikt heeft ondersteunen geen AVX, terwijl dit een beste oude instructie set is (in 2011 voor het eerst in een consumentenchip).

AVX kan best incidenteel vereist voor een bepaalde container, maar breed zal deze vereiste zeker niet zijn.

Iets wat Marius zelf ook aangeeft op de pagina:
I personally advise against buying the 20x series NAS for Docker. Although almost all Docker containers work on these models, some of them do not work at all due to the devices not having AVX support. The absence of AVX support is in itself a good reason to leave these models behind.
Op een DS720 (heb ik zelf ook) of een DS920 kan je prima docker containers draaien, maar het zou dus kunnen zijn dat een specifieke container het wel nodig heeft en niet draait (ben ik zelf echter nog niet tegengekomen).

Wil je AVX en 2 Bay, kijk dan naar de 723+, die heeft AVX (en zelfs AVX 2) support.

https://www.techpowerup.c...yzen-embedded-r1600.c2845 (links onder, bij features).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
PeterNoot schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb het betreffende Tom's Hardware pagina gelezen en haal daaruit dat voor Intel Alder Lake processors de ondersteuning is gestopt. Niet voor andere type processoren. En dat AMD nu juist de ondersteuning uitbreidt. Zie de alinea
[...]

Overigens is de pagina over Docker ondersteuning op de site Marius Hosting bijgewerkt en staat daar nu ook de nieuwe 2-bay DS723+ op vermeld. Die zou in binnenkort verkrijgbaar moeten zijn. CPU hiervan is AMD.
Dat gaat over AVX-512 (wat anders is dan AVX, of AVX2) is hier sowieso niet interessant op dit moment, geen enkele consumenten cpu in deze klasse Nas devices heeft AVX-512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Heeft iemand hier ervaring met het streamen van films vanaf de NAS vanaf een externe locatie? Bijvoorbeeld in een andere woning, op vakantie etc. Welke methode wordt hiervoor het meest toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
met plex kan dat heel goed. ik kan thuis(bij het oppassen op mijn kleinkind) de kinderfilmpjes op de nas bij mijn zoon op mijn eigen tv afspelen via een internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44
[...]

Ik heb nu een DS220+ welke een Intel Celeron 4025 CPU heeft, zou geen AVX support hebben.
Draait op het moment 16 containers en werken allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48
Hier ook een DS220+ met een 9-tal containers zonder problemen. Misschien even bekijken welke containers je zou willen gebruiken en als deze avx support nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
brambello schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:14:
Heeft iemand hier ervaring met het streamen van films vanaf de NAS vanaf een externe locatie? Bijvoorbeeld in een andere woning, op vakantie etc. Welke methode wordt hiervoor het meest toegepast?
Vroeger wel. Werkt goed met de juiste software. Zelf had ik echter een shield die als Plex server fungeerde, en de films stonden dan op de NAS. Op die manier werkte transcoding beter (zodat je lagere kwaliteit kan kijken buitens huis, heb maar 30mbit upload dus ik kan geen 100mbit streams buitenhuis kijken aangezien dat dus upload is).

Tegenwoordig heb ik zoveel abbonementen (gedeeld) dat ik niets meer heb voor eigen films. Streaming is gewoon simpeler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 13:14
Ik draai een emby server op mijn 220+. Werkt echt heel goed! Ook extern en dat terwijl ik nu nog op een 2mbit upload lijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34
Guusjah schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Ik draai een emby server op mijn 220+. Werkt echt heel goed! Ook extern en dat terwijl ik nu nog op een 2mbit upload lijn zit.
Plex for the win

www.plex.tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Beetje een raar probleem. Ik gebruik een DS214Play voor mediabestanden die ik afspeel op een OSMC Vero 4K+. Het afgelopen jaar meerdere keren gehad dat bestanden niet speelden. Bij het pluizen door de OSMC logs vond ik dan de melding "access denied".

Alle bestanden staan op een share waar ik een user voor heb aangemaakt die de mediaspeler ook gebruikt. Read/write rechten op de hele share.

Als ik in de synology de submap opnieuw de rechten toeken (permissions, apply) dan werkt het wel. Ik pas niets aan, alleen opnieuw apply.

Ben geen expert qua rechten, maar waarom staat dit niet gelijk goed? Ik zou die rechten op die map toch niet af en toe handmatig moeten toepassen? Vaak gaat het ook wel goed. vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 13:14
Ik heb beide gebruikt en vind emby netter en fijner in gebruik. Verschil tussen beide is voor mijn gebruik heel klein. Weet niet of er specifieke plex functies zijn die je prefereert boven emby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34
Guusjah schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Ik heb beide gebruikt en vind emby netter en fijner in gebruik. Verschil tussen beide is voor mijn gebruik heel klein. Weet niet of er specifieke plex functies zijn die je prefereert boven emby?
Plex pass heeft veel voordelen: https://support.plex.tv/a...ex-pass-feature-overview/
Plex draait zeer soepel in Docker. Plex is beter in het vinden van de juiste matches, net wat volwassener qua layout en interface. Maar het is allemaal persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 09:44
Ik heb 3 NAS'en met elkaar in sync. Allen staan in verschillende locaties (1tje bij mij thuis, bij me ma thuis, bij me broer thuis) en al onze netwerken zijn aan elkaar verbonden met site2site VPN tunnels.

Een keer ging de NAS bij mij thuis down. Onze Kodi ging automatisch connecten met een andere NAS om films te kunnen afspelen (via SMB). Ik merkte dit achteraf pas (film/serie aflevering was afgelopen) toen ik mn emails zag (Zabbix alerts).

Die Kodi box draait onder een Windows platform en zodra het opstart, dan draait het een PowerShell login script die automatisch alle drive mappings hermapt naar de dichtbijzijnde NAS dat ie kan vinden (zo ook gedaan op andere Windows laptops enzo van familie leden die ik beheer).

Werkt prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:45
jaspov schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:15:
Beetje een raar probleem. Ik gebruik een DS214Play voor mediabestanden die ik afspeel op een OSMC Vero 4K+. Het afgelopen jaar meerdere keren gehad dat bestanden niet speelden. Bij het pluizen door de OSMC logs vond ik dan de melding "access denied".

Alle bestanden staan op een share waar ik een user voor heb aangemaakt die de mediaspeler ook gebruikt. Read/write rechten op de hele share.

Als ik in de synology de submap opnieuw de rechten toeken (permissions, apply) dan werkt het wel. Ik pas niets aan, alleen opnieuw apply.

Ben geen expert qua rechten, maar waarom staat dit niet gelijk goed? Ik zou die rechten op die map toch niet af en toe handmatig moeten toepassen? Vaak gaat het ook wel goed. vreemd.
Je hebt share rechten en bestandsrechten. Ik vermoed dat je met een ander(admin?) account de bestanden naar deze share kopieert. Gebruik hetzelfde account of voer de actie uit die jij nu ook af en toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Theone098 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Je hebt share rechten en bestandsrechten. Ik vermoed dat je met een ander(admin?) account de bestanden naar deze share kopieert. Gebruik hetzelfde account of voer de actie uit die jij nu ook af en toe doet.
Klopt. Ik heb een account voor media. Dat account hoeft niet bij persoonlijke bestanden en backups te kunnen.
Ik log dan zelf in op de NAS met een admin account wat overal bij kan en kopieer naar de juiste map voor media.

Toch jammer dat dat niet standaard soepel loopt. Maar ik snap nu wel beter waar het in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 16:37
Shadow771 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Ik heb 3 NAS'en met elkaar in sync. Allen staan in verschillende locaties (1tje bij mij thuis, bij me ma thuis, bij me broer thuis) en al onze netwerken zijn aan elkaar verbonden met site2site VPN tunnels.

Een keer ging de NAS bij mij thuis down. Onze Kodi ging automatisch connecten met een andere NAS om films te kunnen afspelen (via SMB). Ik merkte dit achteraf pas (film/serie aflevering was afgelopen) toen ik mn emails zag (Zabbix alerts).

Die Kodi box draait onder een Windows platform en zodra het opstart, dan draait het een PowerShell login script die automatisch alle drive mappings hermapt naar de dichtbijzijnde NAS dat ie kan vinden (zo ook gedaan op andere Windows laptops enzo van familie leden die ik beheer).

Werkt prima. :)
Jij hebt je werk mee naar huis genomen denk ik 🤣🤣🤣

Heerlijk om te lezen💪💪💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Waah schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Vroeger wel. Werkt goed met de juiste software. Zelf had ik echter een shield die als Plex server fungeerde, en de films stonden dan op de NAS. Op die manier werkte transcoding beter (zodat je lagere kwaliteit kan kijken buitens huis, heb maar 30mbit upload dus ik kan geen 100mbit streams buitenhuis kijken aangezien dat dus upload is).

Tegenwoordig heb ik zoveel abbonementen (gedeeld) dat ik niets meer heb voor eigen films. Streaming is gewoon simpeler :+
Binnenshuis gebruik ik Kodi op de Shield die de films op mijn DS418Play afspeelt. Buitenhuis zou ik dan bijvoorbeeld Plex server op de NAS moeten installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
brambello schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:48:
[...]

Binnenshuis gebruik ik Kodi op de Shield die de films op mijn DS418Play afspeelt. Buitenhuis zou ik dan bijvoorbeeld Plex server op de NAS moeten installeren?
Als je de shield aan laat/standby laat dan kan je ook buitenshuis kijken via de Shield, en doet de Shield alle transcoding.

Of dat nuttig ligt aan hoe sterk je NAS is vergeleken met je shield :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09
Ik ben nu al een tijdje aan het kloten omdat Quickconnect niet meer werkt, ik heb alles uit onderstaande instructie al geprobeerd, maar helaas helpt dat niks:

https://kb.synology.com/n...Internet_via_QuickConnect

Ik dacht eerst dat er wellicht iets dicht stond op de Experiabox, maar ik heb recent mijn router van vervangen voor een UDM Pro, maar dan heb ik exact hetzelfde probleem.

Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 16:37
Phoolie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:33:
Ik ben nu al een tijdje aan het kloten omdat Quickconnect niet meer werkt, ik heb alles uit onderstaande instructie al geprobeerd, maar helaas helpt dat niks:

https://kb.synology.com/n...Internet_via_QuickConnect

Ik dacht eerst dat er wellicht iets dicht stond op de Experiabox, maar ik heb recent mijn router van vervangen voor een UDM Pro, maar dan heb ik exact hetzelfde probleem.

Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
Is het sinds de udm pro of was het daarvoor al?
Heeft de nas wel gewoon verbinding(kan downloadstation bijvoorbeeld wel gewoon iets downloaden?)
Wat staat er bij Quickconnect onder de instellingen? Mislukt?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Wat ik vaak doe, maar dit is sterk af te raden als je niet weet wat je doet, is in de router tijdelijk een dmz naar de nas in te stellen om alle verkeer door te laten. Werkt het dan plots wel dan weet je dat het probleem zich in je router bevindt. LET OP, zet dit wel weer terug nadat je dit hebt gedaan want je haalt de router firewall ertussenuit als beveiliging met deze stap.

Werkt het dan nog steeds niet dan heeft het met de Quickconnect zelf te maken.

Daarnaast kan het opnieuw opstarten van de router en/of nas wel eens helpen bij het wijzigen van instellingen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
Heb mijn DS923+ binnen met 2 Ironwolf 12 TB schijven.

Bij het installeren krijg ik een meldihng dat de schrijven incompatable zijn:

Mijn schijven identificeren als:
  • ST12000VN0008 - 2PH103
Volgens Synology is deze schijf compatibale op DS923+
  • ST12000VN0008 - 2YS101
Lijkt iets van een ander productienummer te zijn ofzo. Iemand een idee wat die laatste cijfers betekenen en of een verschil kwaad kan? Of moet ik HDs gaan updaten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

filipy23 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:36:
Heb mijn DS923+ binnen met 2 Ironwolf 12 TB schijven.

Bij het installeren krijg ik een meldihng dat de schrijven incompatable zijn:

Mijn schijven identificeren als:
  • ST12000VN0008 - 2PH103
Volgens Synology is deze schijf compatibale op DS923+
  • ST12000VN0008 - 2YS101
Lijkt iets van een ander productienummer te zijn ofzo. Iemand een idee wat die laatste cijfers betekenen en of een verschil kwaad kan? Of moet ik HDs gaan updaten ofzo...
ST12000VN0008 is het modelnummer, ik vermoed dat die 2PH103 een batchnummer of partnumber zal zijn. Als je fysiek op je schijf kijkt zal je hem ook ergens zien staan. Lijkt me dat de schijf gewoon geschikt zou moeten zijn. Maar ik heb met Seagate minder ervaring dan met WD.
(Mocht je een foto oid ervan plaatsen, scherm even het serienummer af to be safe :) )

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@filipy23
Zie hier voor hetzelfde probleem.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Synology wordt steeds stricter met hardware waarbij ze waarschuwen dat het niet op de HCL staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:48:
[...]

ST12000VN0008 is het modelnummer, ik vermoed dat die 2PH103 een batchnummer of partnumber zal zijn. Als je fysiek op je schijf kijkt zal je hem ook ergens zien staan. Lijkt me dat de schijf gewoon geschikt zou moeten zijn. Maar ik heb met Seagate minder ervaring dan met WD.
(Mocht je een foto oid ervan plaatsen, scherm even het serienummer af to be safe :) )
tja, je kunt het op 2 manieren benaderen.

1. je wil volledige betrouwbaarheid en garantie hebben.
2. je hebt een schijf gekocht die 2 miljoen uren mtbf heeft als je hem in een willekeurige pc schroeft. waarom zou hij dat niet doen in een NAS. Wat effectief niet meer is dan een dedicated linux pc.

Ik snap best dat Synology het niet voor elkaar krijgt om alle schijven en varianten in iedere NAS die nog ondersteund wordt te testen.

Ik heb zelf naast mijn 4 seagate ironwolfs van 8TB, 2x een seagate exos x18 16TB erin geduwd. Direct dezelfde melding gekregen rebuild nam ongeveer 48u in beslag.
de X16 variant staat wel in de compatability lijst de x18 variant (nog?) niet. de X18 is t.o.v. de x16 variant nieuwer en eigenlijk een x18 18tb waarvan 1 platter niet gebruikt wordt. Dat deze nog niet getest is in een NAS van 5 jaar geleden is niet eens zo vreemd.
In de compatability list van de ds723 zijn niet eens de exos schijven te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Synology kent drie statussen voor hardware te weten compatible, incompatible en unknown.
Het overzicht kun je hier vinden.
https://www.synology.com/...e=true&p=1&change_log_p=1

Het enige wat echt van belang is dat hardware niet op de incompatible lijst staat.
Al het andere zal over het algemeen gewoon werken.
Maar het punt is dat DSM alles meld dat ze niet zelf getest hebben en dus op hun compatible lijst staat.
Maar uiteraard kunnen ze nooit alles testen, dus is er een heleboel hardware dat gewoon werkt maar niet op die lijst staat.

Met name disken die niet op de incompatible lijst staan werken gewoon altijd, want die voldoen aan de Sata standaard.

Bij geheugen kan het nog wel eens anders liggen want daar is gewoon te veel variatie in en er is dus geen eenduidige standaard voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 15-01-2023 13:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Heb offsite bij m'n ouders een DS214+ staan die elke avond aan gaat zodat er backup heen- en weer kan.
Laatste tijd ging hij niet meer aan, als je hem handmatig aanzette werkte hij wel. CMOS-batterij vervangen (CR2032) en probleem opgelost, gaat weer netjes volgens schedule aan. Batterij was nog niet eerder vervangen voor zover ik weet.

Misschien een tip voor anderen die ook tegen dit issue aanlopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20

MJV

De voeding van mijn DS918+ is stuk, lampje niet meer aan. Stop klapte eruit en enkele uren later merkte ik dat e.e.a. down was.

Nu staat de voeding in de Pricewatch, maar alleen met aardige levertijd. Weet iemand of er alternatieve/universele producten voor handen zijn?

-edit-
Ik zie dat Amazon er eentje heeft. Die maar bestellen ter overbrugging. En hopen dat het alleen de voeding is en niet de gehele DS918.

[ Voor 33% gewijzigd door MJV op 16-01-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:08
De voeding voor de DS918+ is 100W, daar staan een paar leveranciers voor in de PW. Jouw PW link is voor een 120W exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

En anders even contact opnemen met support, vooralsnog goede ervaringen mee gehad, doch niet voor een nieuwe power supply

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44
Ben(V) schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:08:

Met name disken die niet op de incompatible lijst staan werken gewoon altijd, want die voldoen aan de Sata standaard.
Hoe zit dat met o.a de 923+ die M.2 ssd's ondersteund?
Tegenwoordig kun je er ook volumes mee maken en niet alleen cache maar ik hoor dat volumes maken alleen met de ssd's van Synology werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

MJV schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:56:
De voeding van mijn DS918+ is stuk, lampje niet meer aan. Stop klapte eruit en enkele uren later merkte ik dat e.e.a. down was.

Nu staat de voeding in de Pricewatch, maar alleen met aardige levertijd. Weet iemand of er alternatieve/universele producten voor handen zijn?

-edit-
Ik zie dat Amazon er eentje heeft. Die maar bestellen ter overbrugging. En hopen dat het alleen de voeding is en niet de gehele DS918.
Die heb ik een paar weken geleden besteld voor mijn DS918+. Werkt perfect. Die originele voedingen gaan nu bij bosjes kapot.
dirks schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:27:
De voeding voor de DS918+ is 100W, daar staan een paar leveranciers voor in de PW. Jouw PW link is voor een 120W exemplaar.
Volgens mij is die gewoon 100W hoor.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20

MJV

Videopac schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Die heb ik een paar weken geleden besteld voor mijn DS918+. Werkt perfect. Die originele voedingen gaan nu bij bosjes kapot.

[...]

Volgens mij is die gewoon 100W hoor.
Nee die ik linkte in mijn post was 120, niet gezien dat het maar 100 hoefde te zijn, ook omdat het getal 120 terugkwam op de voeding.

Wel enigszins geruststellend om te lezen dat er meer voedingen sneuvelen, en dan blijkbaar zonder dat ze de NAS per ongeluk meefrituren.

Heb wel een beetje twijfels over de levensduur van het Amazon model, misschien toch nog een originele uiteindelijk, of een Amazon versie als reserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@MJV ik heb zelf iets dergelijks met een qnap nas gehad.
originele voeding 12A 10A kostte bij azerty €130, bij replace direct was een 12V 10A voeding €30, alleen met verkeerde stekker.
oude stekker er aan gesoldeerd, en het werkt alweer een aantal jaren probleemloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09
Bongoarnhem schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Is het sinds de udm pro of was het daarvoor al?
Heeft de nas wel gewoon verbinding(kan downloadstation bijvoorbeeld wel gewoon iets downloaden?)
Wat staat er bij Quickconnect onder de instellingen? Mislukt?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Wat ik vaak doe, maar dit is sterk af te raden als je niet weet wat je doet, is in de router tijdelijk een dmz naar de nas in te stellen om alle verkeer door te laten. Werkt het dan plots wel dan weet je dat het probleem zich in je router bevindt. LET OP, zet dit wel weer terug nadat je dit hebt gedaan want je haalt de router firewall ertussenuit als beveiliging met deze stap.

Werkt het dan nog steeds niet dan heeft het met de Quickconnect zelf te maken.

Daarnaast kan het opnieuw opstarten van de router en/of nas wel eens helpen bij het wijzigen van instellingen.

Succes!
Het probleem speelde al met de experiabox. Ik kwam er wel achter dat het nu extern weer wel werkt, alleen intern kom ik er niet bij.

De UDM pro heeft geen standaard dmz, maar dit had ik met de experiabox zelf al wel geprobeerd, maar helaas hielp ook dat niet.

Heb ondertussen maar een support call aangemaakt bij Synology, maar die zijn ook nog druk aan het zoeken. Als de oplossing bekend is, zal ik dat wel even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Ik gebruik Mailserver Plus. Het werkt prima. Nu wil ik met een IMAP client wat folders verplaatsen, maar ik zie alleen mijn inbox. De folders die zijn gemaakt zijn niet middels IMAP beschikbaar. De gebruikte client is thunderbird (bij abonneren zijn de folders niet te zien). Weet iemand hoe je de overige folders zichtbaar krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
kikkeraap schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:35:
Ik gebruik Mailserver Plus. Het werkt prima. Nu wil ik met een IMAP client wat folders verplaatsen, maar ik zie alleen mijn inbox. De folders die zijn gemaakt zijn niet middels IMAP beschikbaar. De gebruikte client is thunderbird (bij abonneren zijn de folders niet te zien). Weet iemand hoe je de overige folders zichtbaar krijgt?
Lijkt mij een probleem met je Thunderbird en niet met MailPlus server.

Ik heb ook een MailPlus server draaien op mn NAS, en via IMAP zijn gewoon alle folders te zien..

EDIT: Ervaar dit met zowel Outlook, builtin Mail app van Windows 10 en builtin Mail app van Samsung Android telefoons..

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow771 op 18-01-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Shadow771 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Lijkt mij een probleem met je Thunderbird en niet met MailPlus server.

Ik heb ook een MailPlus server draaien op mn NAS, en via IMAP zijn gewoon alle folders te zien..
Dan gaan we opzoek naar een andere client, soms kan het zo simpel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
kikkeraap schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:35:
Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt, moet je niet eerst subscriben op de subfolders? Menu File-Subscribe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
Misschien een hele vieze vraag om te stellen gezien een paar posts hier boven nog wordt gekeken of een exact typenummer HDD wel gaat werken 😬, het volgende:

Ik heb een tweedehands DS916+ op de kop getikt die voor mijn bescheiden toepassing voldoende moet bieden. Er zitten 3 x 4TB HGST 7200rpm schijven bij, wel wat vlieguren oud maar och.

Zelf heb ik 2 x 8TB WD Mybook externe schijven waarvan ik er een ge”shucked” heb en in mn computer hangt (tape-je over een voedingslijn zodat ie niet automatisch in slaap gaat).

Die schijf in mn computer staat zo goed als vol en heeft veel uren gedraaid, in principe 24/7 sinds, 4-5 jaar. Die tweede gebruikte ik als periodieke backup hiervoor en staat dus net zo vol maar heeft slechts een fractie van die tijd gedraaid.

Als ik straks een en ander ga instellen zal ik ook van alle schijven SMART status bekijken.

Echt kritieke data heb ik op nog twee andere plaatsen staan dus stel ik verlies data dan is dat niet per se heel erg, maar toch wel erg vervelend.

Dan mijn quick and dirty vraag; ik wil graag uiteindelijk 2 x 8TB en 2 x 4TB overhouden in de 916+, in welke stappen zou ik dit het beste kunnen doen met migreren van de data?

Ik had dit zelf bedacht:
  1. NAS instellen met 3 x 4TB SHR met Btrfs, dan zou ik volgens mij 8TB capaciteit te gebruiken hebben(?)
  2. Data migreren vanaf de schijf uit de PC gezien die beter wordt gekoeld dan die in de externe behuizing.
  3. 8TB schijf uit de PC en toevoegen aan de NAS
  4. Zodra alles gesettled is en data lijkt te kloppen een van de 3 4TB schijven vervangen voor de tweede 8TB uit de externe behuizing

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat gaat werken,
Alternatief kun je ook eerst de tweede 8TB schijf in je Nas stoppen, met die 2x 4TB en die 8TB een SHR maken wat netto 12 TB oplevert.
Daarna de data uit je PC overzetten en tenslotte een 4TB vervangen door de 8TB uit je PC.
DSM maakt dan onder water een raid 5 met 4x 4TB plus een Raid1 van 2x 4TB aan wat netto 16TB oplervert.

Dit heeft als voordeel dat voordat je de data uit je PC over gaat zetten je al 12TB in je Nas ter beschikking hebt.
Als die 8TB in je PC echt helemaal vol zit, past het niet in de 8TB die je maakt met die 3x 4TB in SHR.
Dat is namelijk net iets minder, want op elke disk in de Nas staan ook aparte partitie met elkaar in een mirror (systeem en swap) en dat pakt ook wat ruimte.

Het zal ook veel sneller gaan want de SHR uitbreiden van 3 disken naar vier disken gaat veel trager dan een lege SHR van vier disken aanmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 19-01-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
Ben(V) schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:39:
Dat gaat werken,
Alternatief kun je ook eerst de tweede 8TB schijf in je Nas stoppen, met die 2x 4TB en die 8TB een SHR maken wat netto 12 TB oplevert.
Daarna de data uit je PC overzetten en tenslotte een 4TB vervangen door de 8TB uit je PC.
DSM maakt dan onder water een raid 5 met 4x 4TB plus een Raid1 van 2x 4TB aan wat netto 16TB oplervert.

Dit heeft als voordeel dat voordat je de data uit je PC over gaat zetten je al 12TB in je Nas ter beschikking hebt.
Als die 8TB in je PC echt helemaal vol zit, past het niet in de 8TB die je maakt met die 3x 4TB in SHR.
Dat is namelijk net iets minder, want op elke disk in de Nas staan ook aparte partitie met elkaar in een mirror (systeem en swap) en dat pakt ook wat ruimte.

Het zal ook veel sneller gaan want de SHR uitbreiden van 3 disken naar vier disken gaat veel trager dan een lege SHR van vier disken aanmaken.
_/-\o_
Thanks voor het snelle antwoord!

Ok goed te weten, enige nadeel aan dit zou dan wel zijn dat ik nu op twee bronnen de data nog heb staan met het migreren van data als ik mijn stappenplan volg. Als ik jouw aangeraden snellere manier volg moet ik er op vertrouwen dat de 8TB uit mijn PC niet het loodje legt tijdens de data migratie want de backup 8TB zit dan al in de NAS. Hij zit niet zo ramvol dat ik niet met iets minder dan 8TB uit de voeten kan, ik ga dalijk kijken wat er overblijft, nu aan het initialiseren.

:) Leuk, ook al is het inmiddels een iets ouder beestje, voor mij is het gewoon nieuw speelgoed

Edit:

Oeps, met het toevoegen van een 8TB schijf is ie wel zo’n drie+ dagen bezig 😬:
https://kb.synology.com/e...ime_of_storage_operations
Heb geen haast gelukkig, neem eigenlijk wel aan dat het geheel in de tussentijd wel te gebruiken is toch?

[ Voor 8% gewijzigd door bokkow op 19-01-2023 14:41 . Reden: Linkje naar KB van Synology over aanpassen SHR pool ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waren die 3 stuks 4TB niet leeg dan?

Als ze wel leeg waren is het slimmer de bestaande storage pool gewoon weg te gooien, die 8TB erbij plaatsen.
En een nieuwe storage pool aanmaken op vier disken.
Dat gaat ontzettend veel sneller, want nu is hij allemaal lege datablokken aan het verplaatsen.

Je kunt kijken of je alsnog die storagepool kan deleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een DS 916 die prima werkte maar van de week een error op 1 van mijn harde schijven waardoor het hele systeem is gecrasht. Ik dacht met SHR met 4 schijven dat ik gewoon een nieuwe schijf zou kunnen plaatsen en weer doorgaan maar ik moest heel DSM weer opnieuw installeren, gelukkig had ik nog een hyperbackup alhoewel die ook niet alles heeft gebackupt (firewall instellingen bijvoorbeeld :-(

Nu werkt mijn mail echter niet meer. De instellingen kloppen in de mailplus server en ik zie gewoon mail binnenkomen in de logs. Echter in de mailplus client kan ik de mail niet zien. Erg frusterend want ik zie dus in de logs van mailserver plus belangrijke mail op basis van het onderwerp maar deze is dus met geen mogelijkheid te lezen. In de mailplus client is de laatste mail van vlak voor de crash. Ik heb naar permissions gekekeken maar dat lijkt goed te staan. Ik weet ook niet precies waar de mail wordt opgeslagen is dat de Mailplus folder? Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
tomdh76 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:32:
Ik heb een DS 916 die prima werkte maar van de week een error op 1 van mijn harde schijven waardoor het hele systeem is gecrasht. Ik dacht met SHR met 4 schijven dat ik gewoon een nieuwe schijf zou kunnen plaatsen en weer doorgaan maar ik moest heel DSM weer opnieuw installeren, gelukkig had ik nog een hyperbackup alhoewel die ook niet alles heeft gebackupt (firewall instellingen bijvoorbeeld :-(

Nu werkt mijn mail echter niet meer. De instellingen kloppen in de mailplus server en ik zie gewoon mail binnenkomen in de logs. Echter in de mailplus client kan ik de mail niet zien. Erg frusterend want ik zie dus in de logs van mailserver plus belangrijke mail op basis van het onderwerp maar deze is dus met geen mogelijkheid te lezen. In de mailplus client is de laatste mail van vlak voor de crash. Ik heb naar permissions gekekeken maar dat lijkt goed te staan. Ik weet ook niet precies waar de mail wordt opgeslagen is dat de Mailplus folder? Iemand een suggestie?
Had je de 'MailPlus' app ook gerestored uit je backup? Ik denk dat je dat niet had hoeven te doen. Hoe dan ook lijkt zn database in the achtergrond niet meer goed in sync met de MailPlus server zelf.

Zie je de e-mails wel als je je mailbox bijv via IMAP benaderd met een e-mail client zoals Mozilla Thunderbird?

Ik zou een ticket bij Synology Support aanmaken. Die kunnen de MailPlus database resetten zodat ie weer opnieuw synct met de MailPlus server.

Wel erg vreemd dat je een complete systeem crash kreeg bij 1 HDD failure in een 4 disk SHR array... Maargoed, zo blijkt maar weer hoe belangrijk een backup is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Shadow771 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Had je de 'MailPlus' app ook gerestored uit je backup? Ik denk dat je dat niet had hoeven te doen. Hoe dan ook lijkt zn database in the achtergrond niet meer goed in sync met de MailPlus server zelf.

Zie je de e-mails wel als je je mailbox bijv via IMAP benaderd met een e-mail client zoals Mozilla Thunderbird?

Ik zou een ticket bij Synology Support aanmaken. Die kunnen de MailPlus database resetten zodat ie weer opnieuw synct met de MailPlus server.

Wel erg vreemd dat je een complete systeem crash kreeg bij 1 HDD failure in een 4 disk SHR array... Maargoed, zo blijkt maar weer hoe belangrijk een backup is...
Nee ik had alleen de Mailplus server gerestored en die had dus alle settings netjes teruggezet.

Ik zie de mails ook niet in andere email clients. Het lijkt erop alsof ik niet de goede permissies heb om de Mailplus folder of zo in te zien. Ik kan bijvoorbeeld ook gewoon een mail versturen via de client en dat werkt gewoon maar is dus niet meer in de verzonden map in te zien

Ik heb een ticket aangemaakt.

Ondertussen ook een manier gevonden om de mail te lezen in de Mailserver Plus app: je kan dan naar "Controleren" en dan naar "Email bericht zoeken" Als je dan een zoekterm invult kan je de mails lezen. Wel omslachtig : -)

Ik vond het ook vreemd dat ik een totale crash kreeg met failure van 1 HDD. En baal er dus van dat ik firewall settings en NFS settings allemaal weer terug moet zetten. Ik had gehoopt dat die meegerestored zouden worden vanuit Hyper backup...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niks vreemd aan.
Linux is waarschijnlijk corrupt geraakt

Het enige wat dan nodig is, is DSM er opnieuw op te zetten, de volumes zijn dan gewoon nog in orde.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 20-01-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ben(V) schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
Niks vreemd aan.
Linux is waarschijnlijk corrupt geraakt

Het enige wat dan nodig is, is DSM er opnieuw op te zetten, de volumes zijn dan gewoon nog in orde.
Ik heb wel weer geleerd dat mijn backups van instellingen beter moeten. Gebruiken jullie hyperbackup en de configuratie backup naar synology account te zamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Shadow771 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb nu al reactie van Synology, het bleek een email te zijn van 0 kb die het systeem blokkeerde...
Dat hebben ze snel opgelost, perfecte service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36
tomdh76 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Ik heb nu al reactie van Synology, het bleek een email te zijn van 0 kb die het systeem blokkeerde...
Dat hebben ze snel opgelost, perfecte service!
Mag ik vragen hoe ze dit doen? Kunnen ze op afstand op jouw NAS komen? Of hebben ze je verteld wat je moest doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Ferret schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Mag ik vragen hoe ze dit doen? Kunnen ze op afstand op jouw NAS komen? Of hebben ze je verteld wat je moest doen?
Synology Support kan op afstand op je NAS komen als ze je dat vragen en hun instructies opvolgt

bijv:
- temp admin password doorgeven
- synology support key genereren op je NAS en ook doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
tomdh76 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ik heb wel weer geleerd dat mijn backups van instellingen beter moeten. Gebruiken jullie hyperbackup en de configuratie backup naar synology account te zamen?
Ik gebruik HyperBackup om mijn configuratie ook te backuppen. Maar de laatste keer ik een restore moest kan kan ik me niet herinneren of de firewall settings ook goed terug kwamen. Te lang geleden om te herinneren voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 13:08
Om een offsite backup te hebben en een oplossing te bieden voor de fotos en videos van mijn zus, wilde ik bij mijn zus een 2e hands nas neerzetten.
Ik heb de 415play en de 412+ op het oog. 4 Bay zodat ik 3 x 4 TB erin kan doen. Ik wil 8 TB opslag hebben met de optie om er later nog een 4 TB bij te prikken (SHR1).

Nu heeft de 412+ mijn voorkeur ivm btrfs (snapshots, bescherming tegen ransomware) en volgens mij heeft deze ook een snellere processor (gunstig bij raid 5 rebuild).

De 415play heeft echter weer dsm 7.

Hebben andere hier ideeën over welke een betere optie is? Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor opslag van fotos en offsite backup. Dus geen Docker, vm etc etc. Wellicht nog Synology Drive.

Ik kan weinig vinden over de processor in de 415play qua performance vs de 412+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
caspertje19 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:03:

... btrfs (snapshots, bescherming tegen ransomware) ...
Ik zie die hier nogal eens voorbij komen.
Hoe beschermt btrfs tegen ransomware?

Ik heb er de nodige artikelen over gelezen van Synology. Maar kom niet verder dan iets wat nodig is bij backups. Ik heb tot nu toe niets gevonden waaruit blijkt dat btrfs kan voorkomen dat je backup gegijzeld wordt. Iemand een idee? :?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik zou mijn mac mini met een 10GBE port rechtsreeks willen verbinden met een DS923+ om zo een hogere snelheid te halen voor rechtsreekse foto- en videobewerking. De nas is uitgerust met het standaard 4gb geheugen en verder niets.

Ik zie dat hiervoor 2 oplossingen zijn, waaronder een dure Synology E10G22-T1-Mini 10GbE Expansion Adapter of goedkoper 2.5GBE netwerk adapter. Ik veronderstel dat ik met mijn huidige configuratie met de dure Synology E10G22-T1 toch geen hogere snelheden zal halen en een 2.5GBE netwerk adapter zal volstaan of is de aankoop van de 10GBE E10G22-T1 toch aan te bevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

@Moris hoe snel zijn je HDD's?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb 4 x WD Red Plus (256MB cache), 8TB in SHR.

Volgens de specificaties
Lezen (sequentieel) 210MB/s
Schrijven (sequentieel) 210MB/s

[ Voor 24% gewijzigd door Moris op 22-01-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Moris schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:22:
Ik zou mijn mac mini met een 10GBE port rechtsreeks willen verbinden met een DS923+ om zo een hogere snelheid te halen voor rechtsreekse foto- en videobewerking. De nas is uitgerust met het standaard 4gb geheugen en verder niets.

Ik zie dat hiervoor 2 oplossingen zijn, waaronder een dure Synology E10G22-T1-Mini 10GbE Expansion Adapter of goedkoper 2.5GBE netwerk adapter. Ik veronderstel dat ik met mijn huidige configuratie met de dure Synology E10G22-T1 toch geen hogere snelheden zal halen en een 2.5GBE netwerk adapter zal volstaan of is de aankoop van de 10GBE E10G22-T1 toch aan te bevelen?
Bedoel je met rechtstreeks echt een kabel tussen de Mac Mini en Nas of gewoon via je router > Switch > NAS + Mac Mini?

Heb je dan ook een Router/Switch met 2,5-10Gb?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

Welke goedkopere 2.5GbE bedoel je? Volgens mij support de DS923+ alleen de E10G22-T1-Mini officieel.
Ik weet dat je ook 2.5GbE USB nics van 3de partijen kan gebruiken, maar dat is niet supported en vereist wel wat 'out of the box' configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Greatsword schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Bedoel je met rechtstreeks echt een kabel tussen de Mac Mini en Nas of gewoon via je router > Switch > NAS + Mac Mini?

Heb je dan ook een Router/Switch met 2,5-10Gb?
Ik bedoel inderdaad 1 netwerkkabel rechtsreeks tussen nas en Mac mini, dus zonder switch.
De 2de lan van de nas is verbonden met de sticht om bereikbaar te blijven voor overige apparaten.
Dennism schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:09:
[...]
Welke goedkopere 2.5GbE bedoel je? Volgens mij support de DS923+ alleen de E10G22-T1-Mini officieel.
Ik weet dat je ook 2.5GbE USB nics van 3de partijen kan gebruiken, maar dat is niet supported en vereist wel wat 'out of the box' configuratie.
Er zijn verschillende usb 2.5 of 5GBE netwerkadapters die zouden werken met Synology op DSM 7,1.
Het is alleen de vraag of dit een goede keuze is, want ik vind de E10G22-T1-Mini aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Moris schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Er zijn verschillende usb 2.5 of 5GBE netwerkadapters die zouden werken met Synology op DSM 7,1.
Het is alleen de vraag of dit een goede keuze is, want ik vind de E10G22-T1-Mini aan de dure kant.
Dat klopt, en imho is dat voor een Tweaker opstelling prima te doen, echter het is niet supported en vereist installatie via de CLI over het algemeen.

Is het een privé opstelling waar iets mis mag gaan en hou je van Tweaken, dan zou ik het goedkopere alternatief zeker overwegen.

Moet je er echter je geld mee verdienen, of moet het 'gewoon' werken, ook na updates en u[grades zou ik het bij supported hardware houden, zakelijk gezien zal de wat duurdere Synology nic ook een stuk makkelijker te verantwoorden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Dennism schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Dat klopt, en imho is dat voor een Tweaker opstelling prima te doen, echter het is niet supported en vereist installatie via de CLI over het algemeen.

Is het een privé opstelling waar iets mis mag gaan en hou je van Tweaken, dan zou ik het goedkopere alternatief zeker overwegen.

Moet je er echter je geld mee verdienen, of moet het 'gewoon' werken, ook na updates en u[grades zou ik het bij supported hardware houden, zakelijk gezien zal de wat duurdere Synology nic ook een stuk makkelijker te verantwoorden zijn.
Het is geen broodwinning voor me, maar wel puur voor een hogere netwerk snelheid als thuis gebruiker te hebben. Ik wil zoveel mogelijk op de Nas zelf werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Er zijn wel meer kaarten die zullen werken. Goedkoopste is een mellanox 2 die op AliExpress voor weinig te koop is. Ben zelf toch maar voor mellanox 3 gegaan (nadat ik succesvol mellanox 2 werkend had!) omdat die nog wel voor win11 ondersteund wordt.
Check ook https://www.google.com/ur...Vaw18EQ6OupqPC31Kjq2tAzHW voor welke kaarten nog meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:28

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Vraag: hoe zet je op nette manier om je backup van oude mac die op NAS staat naar de nieuwe mac?

Met de middel van S Driver Client kon je vanaf je eigen mac verse backup maken maar niet backup van andere mac ophalen. Dit kom ik tegenaan. Misschien is heel simpel, maar ik weet t even niet meer.

situatie: Twee NASsen op verschillende locaties, gebruiker van MAC kan alleen niet-lokaal benaderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zandhaas op 22-01-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dr.Roelski schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:04:
[...]

Er zijn wel meer kaarten die zullen werken. Goedkoopste is een mellanox 2 die op AliExpress voor weinig te koop is. Ben zelf toch maar voor mellanox 3 gegaan (nadat ik succesvol mellanox 2 werkend had!) omdat die nog wel voor win11 ondersteund wordt.
Check ook https://www.google.com/ur...Vaw18EQ6OupqPC31Kjq2tAzHW voor welke kaarten nog meer werken.
Op een DS923+? Die heeft namelijk een propretairy interface voor de nic (of USB, echter usb is alleen 3rd party en dus unsupported), daar kunnen dus geen standaard PCIE kaarten in zoals in sommige andere Synologies.

Dit zijn alle supported NIC's voor de DS923+:

https://www.synology.com/..._cards&p=1&change_log_p=1

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 22-01-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Dennism schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Op een DS923+? Die heeft namelijk een propretairy interface voor de nic (of USB, echter usb is alleen 3rd party en dus unsupported), daar kunnen dus geen standaard PCIE kaarten in zoals in sommige andere Synologies.

Dit zijn alle supported NIC's voor de DS923+:

https://www.synology.com/..._cards&p=1&change_log_p=1
Ah, dat wist ik niet. Dacht dat het gewone half hoge PCIe zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dr.Roelski schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:49:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Dacht dat het gewone half hoge PCIe zou zijn.
Nee, helaas niet.

Het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.truebase.nl/media/a8/1a/1e/1668440416/f-DS923%2B_back.png

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 22-01-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Hier op de zaak hebben we al een hele tijd een aantal synology NASsen in gebruik.
Het begon met een 411+II die we back-uppen naar 2 212j's op andere locaties.
Een paar jaar geleden hebben we er een 415+ bijgekocht. Die hebben we na een jaar onder garantie vervangen (Atom C2000 probleem) voor een 916+. De 411+II draait sindsdien als on-site backup.

Afgelopen week gingen binnen 2 dagen de voeding van de 916+ en van 1 van de 212j's stuk.
Gelukkig is de voeding van de 411+II hetzelfde als die van de 916+, dus die maar snel even ingezet.
Daarom maar snel een vervangende 923+ aangeschaft, samen met een nieuwe voeding voor de 416+.

De oude NASsen draaiden allemaal nog op de laatste versie 6 van DSM. Nu ik de nieuwe 923+ heb ingericht met DSM 7.1 wil ik de 916+ helemaal opnieuw installeren.

Paar vraagjes:
  • Kan ik de backup van de instellingen van de 923+ gebruiken op de 916+? Zou denk ik een hoop werk schelen.
  • Als we op locatie/thuis werken, maken we via VPN verbinding met het netwerk op de zaak en kunnen we bij alle bestanden. We merken echter dat als er een hoop kleine bestanden weggeschreven moeten worden dat dat niet echt snel gaat. Helpt het dan om meer RAM in de NAS te stoppen? Of is dan juist een SSD cache handig?
  • In de handleiding van de 923+ staan een aantal combinaties voor geheugen modules genoemd. Het komt er eigenlijk op neer dat er in beide slots eenzelfde hoeveelheid geheugen geprikt moet worden. Is dat echt noodzakelijk? Of zijn andere combinaties ook mogelijk?
  • We hebben een HP ProCurve 1410-16G switch. Die ondersteund geen link aggregation voor zover ik kan vinden. Nu staat er in de Synology kb dat je dat ook kan instellen op 'Adaptive Load Balancing'. dan maakt het blijkbaar niet uit of de switch het ondersteunt. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
@Dennism
Ik stel me de vraag of de Nas met een E10G22-T1-Mini niet ongelofelijk warm wordt bij 10GBE-transfers.
Als ik zie hoe een losse 10GBE adapter eruit ziet, worden de CPU en netwerkkaart volgens mij best warm en gaan de fans hard blazen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Moris schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:05:
@Dennism
Ik stel me de vraag of de Nas met een E10G22-T1-Mini niet ongelofelijk warm wordt bij 10GBE-transfers.
Als ik zie hoe een losse 10GBE adapter eruit ziet, worden de CPU en netwerkkaart volgens mij best warm en gaan de fans hard blazen :?
Praktijk ervaring heb ik niet met deze nic, NASCompares gaf volgens mij aan in een van de vele reviews dat het met de hitte wel mee viel bij deze adapter, maar dat is ook zo'n beetje alles dat ik erover gehoord heb als het gaat om warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neolem
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01-2023
Hi all,

Het is voor jullie misschien gesneden koek en is het antwoord snel gegeven maar zou er erg mee geholpen zijn.

Als volgt:
Ik heb op kantoor de NAS-Schijf staan en deze voor zover ingericht als RAID 1. Als ik thuis ben kan ik via de Synology software inloggen en bestanden via de File Manager kopieren.

Mijn vraag is:
Kan ik vanuit thuis in de standaard Windows Verkenner een link krijgen waardoor ik eigenlijk op dezelfde manier het kan kopieren als op kantoor (gedaan via Netwerkverbinding).

Alvast dank, Neolem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Neolem schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:03:

Mijn vraag is:
Kan ik vanuit thuis in de standaard Windows Verkenner een link krijgen waardoor ik eigenlijk op dezelfde manier het kan kopieren als op kantoor (gedaan via Netwerkverbinding).
Dus je wilt thuis (remote) via Windows Explorer je NAS benaderen zoals je op kantoor het benaderd.

Het meest veiligste optie hiervoor is om een VPN verbinding op te zetten naar het netwerk op kantoor.

Een 2e optie is om WebDAV te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

Mijn vraag is:

Alvast dank, Neolem.
Ja, dat kan zeker.
Ik heb zelf het package VPN-server uit het Package Center geïnstalleerd. Daarmee maak ik een OpenVPN-verbinding met laptop en tablet.
Het is even puzzelen, maar op internet is behoorlijk wat te vinden hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 15:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hi all,

Het is voor jullie misschien gesneden koek en is het antwoord snel gegeven maar zou er erg mee geholpen zijn.

Als volgt:
Ik heb op kantoor de NAS-Schijf staan en deze voor zover ingericht als RAID 1. Als ik thuis ben kan ik via de Synology software inloggen en bestanden via de File Manager kopieren.

Mijn vraag is:

Alvast dank, Neolem.
Een andere mogelijkheid zou zijn om Synology Drive server in te richten en dan een sync map op jouw PC aan te maken. De sync verbinding inderdaad wel doen via een VPN maar dan heb je een map op jouw PC waar je bestanden naar toe kunt kopiëren. Vervolgens maak je een verbinding met de VPN/Drive service op de Synology en worden de bestanden naar de NAS gesynced.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Paling1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:16:
Hier op de zaak hebben we al een hele tijd een aantal synology NASsen in gebruik.
Het begon met een 411+II die we back-uppen naar 2 212j's op andere locaties.
Een paar jaar geleden hebben we er een 415+ bijgekocht. Die hebben we na een jaar onder garantie vervangen (Atom C2000 probleem) voor een 916+. De 411+II draait sindsdien als on-site backup.

Afgelopen week gingen binnen 2 dagen de voeding van de 916+ en van 1 van de 212j's stuk.
Gelukkig is de voeding van de 411+II hetzelfde als die van de 916+, dus die maar snel even ingezet.
Daarom maar snel een vervangende 923+ aangeschaft, samen met een nieuwe voeding voor de 416+.

De oude NASsen draaiden allemaal nog op de laatste versie 6 van DSM. Nu ik de nieuwe 923+ heb ingericht met DSM 7.1 wil ik de 916+ helemaal opnieuw installeren.

Paar vraagjes:
  • Kan ik de backup van de instellingen van de 923+ gebruiken op de 916+? Zou denk ik een hoop werk schelen.
  • Als we op locatie/thuis werken, maken we via VPN verbinding met het netwerk op de zaak en kunnen we bij alle bestanden. We merken echter dat als er een hoop kleine bestanden weggeschreven moeten worden dat dat niet echt snel gaat. Helpt het dan om meer RAM in de NAS te stoppen? Of is dan juist een SSD cache handig?
  • In de handleiding van de 923+ staan een aantal combinaties voor geheugen modules genoemd. Het komt er eigenlijk op neer dat er in beide slots eenzelfde hoeveelheid geheugen geprikt moet worden. Is dat echt noodzakelijk? Of zijn andere combinaties ook mogelijk?
  • We hebben een HP ProCurve 1410-16G switch. Die ondersteund geen link aggregation voor zover ik kan vinden. Nu staat er in de Synology kb dat je dat ook kan instellen op 'Adaptive Load Balancing'. dan maakt het blijkbaar niet uit of de switch het ondersteunt. Iemand daar ervaring mee?
Voor wat betreft de migratie: Zoek even terug in dit draadje rond 10 November. Ik heb toen een 409 en een 411+II gemirgreerd naar 415+'s en heb toen exact dezelfde vragen gesteld en antwoord daarop gekregen. De Synology pakketten gaan zonder probleem mee naar de nieuwe NAS. De community pakketten niet zo maar. Maar voor de meeste is wel de configuratie te backuppen en dan opnieuw te importeren. Ik ben er een kleine middag mee bezig geweest.
Dit waren mijn ervaringen
Let wel op dat als je een backup van en NAS die al in gebruik is, over zet naar een nieuwe NAS, dat ze dan dezelfde naam krijgen. Wellicht is dat niet wat je wilt.

Mocht je specfiekere vragen hebben, of over specifieke pakketten laat dat dan nog even weten. (y)

[ Voor 4% gewijzigd door ElCondor op 24-01-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18

tomic

Smexylittlebabe!

Help :?

Docker: bitwarden-rs container. Status: draait.
Krijg ook login scherm te zien als ik naar ip van mn nas ga en poort 5151 over http.

Ik mag niet inloggen omdat bitwarden https wil hebben: "This browser requires HTTPS to use the web vault
Check the bitwarden_rs wiki for details on how to enable it... "

Ik heb de reverse proxy verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Bij het openen van bitwarden.mijndomein.nl blijft hij eeuwig laden. (en dan: ERR_CONNECTION_REFUSED)
  1. Hoe kan ik een backup maken van mijn kluis zodat ik gewoon opnieuw kan beginnen (met Vaultwarden) en mijn data kan terugzetten?
  2. Weet iemand hoe je kan zorgen dat die reverse proxy weer gaan werken icm. bitwarden? Meekijken mag ook, graag zelfs.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Airw0lf schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Ik zie die hier nogal eens voorbij komen.
Hoe beschermt btrfs tegen ransomware?

Ik heb er de nodige artikelen over gelezen van Synology. Maar kom niet verder dan iets wat nodig is bij backups. Ik heb tot nu toe niets gevonden waaruit blijkt dat btrfs kan voorkomen dat je backup gegijzeld wordt. Iemand een idee? :?
Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar, aangezien ransomware almaar groter lijkt te worden. Zou vervelend zijn om belangrijke data daardoor kwijt te raken (ja ja, goede backups inrichten).

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar, aangezien ransomware almaar groter lijkt te worden. Zou vervelend zijn om belangrijke data daardoor kwijt te raken (ja ja, goede backups inrichten).
Ik vermoed dat ze de snapshot functie daarvoor gebruiken. Wij hebben bij relaties ook wel eens relatief eenvoudig een crypto locker besmetting kunnen oplossen door een snapshot terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
tomic schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:37:
Docker: bitwarden-rs container.
Euhm... Ik denk dat je dit gemist heb?
tomic schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:37:
Ik mag niet inloggen omdat bitwarden https wil hebben: "This browser requires HTTPS to use the web vault
Check the bitwarden_rs wiki for details on how to enable it... "

Ik heb de reverse proxy verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Bij het openen van bitwarden.mijndomein.nl blijft hij eeuwig laden. (en dan: ERR_CONNECTION_REFUSED)
Hier is instructies te vinden hoe je je reverser proxy kan implementeren voor BitWarden: https://github.com/dani-g...arden/wiki/Proxy-examples (link is ook te vinden op de Vaultwarden Docker Hub pagina)

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow771 op 24-01-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Dennism schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Ik vermoed dat ze de snapshot functie daarvoor gebruiken. Wij hebben bij relaties ook wel eens relatief eenvoudig een crypto locker besmetting kunnen oplossen door een snapshot terug te zetten.
Ja maar dat moet je wel zelf configureren. Een BTRFS volume maakt snapshots mogelijk op een Synology NAS, maar je moet het idd nog wel zelf configureren en zorgen dat die snapshots ook elders bewaard worden waar eventueel een ransomware besmetting niet bij kan komen...

(daar heb ik 'cold' backups voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Shadow771 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Ja maar dat moet je wel zelf configureren. Een BTRFS volume maakt snapshots mogelijk op een Synology NAS, maar je moet het idd nog wel zelf configureren en zorgen dat die snapshots ook elders bewaard worden waar eventueel een ransomware besmetting niet bij kan komen...

(daar heb ik 'cold' backups voor)
Uiteraard, maar als malware bij je snapshots kan komen heb je een groter probleem dan een bijvoorbeeld een encrypted SMB share. Dan heeft de malware volledige controle over de storage unit en heb je dus inderdaad hele andere zaken om je zorgen over te maken. En inderdaad repliceren van je snapshots is zeer verstandig, echter zal niet iedereen daar de mogelijkheid voor hebben, maar zelfs in dat geval kunnen snapshots je nog altijd beschermen tegen crypto lockers, zolang je er maar voor zorgt dat deze niet je storage unit kunnen binnendringen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 24-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Shadow771 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Euhm... Ik denk dat je dit gemist heb?

[...]

Hier is instructies te vinden hoe je je reverser proxy kan implementeren voor BitWarden: https://github.com/dani-g...arden/wiki/Proxy-examples (link is ook te vinden op de Vaultwarden Docker Hub pagina)
Dank voor je reactie. Ik wil graag dat de reversed proxy weer gaat werken. Het implementeren van een reversed proxy in Docker heeft toch weinig nog met de reversed proxy van synology te maken. Hoe is dat een oplossing?

anders gevraagd: Hoe kan ik het snelste een backup maken van mijn bitwarden kluis? (ik heb de bestanden in file station wel gekopieerd, maar kan er dus nog niet bij.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
ElCondor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Een andere mogelijkheid zou zijn om Synology Drive server in te richten en dan een sync map op jouw PC aan te maken. De sync verbinding inderdaad wel doen via een VPN maar dan heb je een map op jouw PC waar je bestanden naar toe kunt kopiëren. Vervolgens maak je een verbinding met de VPN/Drive service op de Synology en worden de bestanden naar de NAS gesynced.
Een grote -1 aan dit vind ik is dat dit weer een aparte port vereist, en dus een extra gat in de firewall (tenzij je dit alleen beschikbaar stelt achter VPN)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
tomic schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:38:
Dank voor je reactie. Ik wil graag dat de reversed proxy weer gaat werken. Het implementeren van een reversed proxy in Docker heeft toch weinig nog met de reversed proxy van synology te maken. Hoe is dat een oplossing?
Ok laat we dit anders aanpakken.......
Maak 'ns een screenshot van je reverse proxy configuratie en post het hier (scherm eventueel je domijnnamen af). Misschien met meerdere ogen kunnen we zien of er iets mis is.
tomic schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:38:
anders gevraagd: Hoe kan ik het snelste een backup maken van mijn bitwarden kluis? (ik heb de bestanden in file station wel gekopieerd, maar kan er dus nog niet bij.
We hebben het over een password safe... Dus ik neem aan dat die bestanden encrypted zijn. Dus als je ze wilt uitlezen, moet je ze op de 1 of andere manier decrypten (buiten om je container) en dan importeren in een SQLite database. Maar ik zou niet weten hoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Shadow771 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Een grote -1 aan dit vind ik is dat dit weer een aparte port vereist, en dus een extra gat in de firewall (tenzij je dit alleen beschikbaar stelt achter VPN)..
Zeker een punt. Ik zou dit inderdaad alleen maar doen via een VPN en niet direct via portforwarding van het internet. Eerder wel, nu niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Na mijn NAS crash, ben ik nog eens mijn backup strategie onder de loep aan het nemen. Ik gebruik hyperbackup voor instellingen en documenten naar USB HDD dat lijkt goed te werken. Maar hoe kan ik nu het beste email backuppen? Bij synology staat dat je de Mailplus folder naar een andere NAS moet syncen. Maar die heb ik niet en het liefst koop ik niet nog een NAS erbij voor die 10 mailtjes die ik per dag krijg. Online zie ik mensen die gewoon hyperbackup gebruiken of naar cloud one way syncen. Ik dacht ook nog aan de optie om op mijn proxmox server een Xpenology VM te zetten en daarnaar toe te backuppen maar weet niet of dat kan tussen 'original NAS' en xpenology.

Hoe doen jullie mail backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
Mijn nieuwe DS923+ is binnen. Ik heb mijn mappen opnieuw gesynchroniseerd met synology drive client, maar zie dat er een fors verschil is tussen de grootte van de mappen, en het ruimte die ze innemen op de harde schijf...

File station => Map 1 => Eigenschappen: 757 GB
File station => Map 2 => Eigenschappen: 591 GB

Opslagbeheer => Opslagpool 1: In gebruik: 735 GB

Dus de data van 1,3 TB neemt op disk maar 735 GB in beslag? Mijn bestandssysteem is BTRFS met SHR en voor beide mappen staat compressie uitgeschakeld. Iemand een idee wat dit verschil kan verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een COW filesystem zoals Btrfs weet nooit precies hoeveel ruimte er gebruikt wordt o.a. door de compressie.

Dat komt doordat er bij wijzigingen van een file niet de hele file opnieuw wordt weggeschreven maar alleen de de gewijzigde data en de oude data blijft staan.
Doordat er compressie gebruikt wordt wijzigt de compressiefactor(lees verslechtert) want de nieuwe data wordt apart recompressed en dat is minder efficient.
Ook wordt bij elke wijziging de hoeveelheid metadata die Btrfs nodig heeft groter.

Dan is er nog de mogelijkheid tot het maken van snapshots die een flinke hoeveelheid overhead meebrengt, zeker als er veel gewijzigd is in folders, subfolders en bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Shadow771 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Ok laat we dit anders aanpakken.......
Maak 'ns een screenshot van je reverse proxy configuratie en post het hier (scherm eventueel je domijnnamen af). Misschien met meerdere ogen kunnen we zien of er iets mis is.

[...]
Tuurlijk! Ik heb een paar screenshots gemaakt.

btw: probleem is dus dat bitwarden.domein.nl geen pagina kan tonen, geen verbinding met bitwarden
btw: andere subdomeinen zoals: bestanden.domein.nl doen het prima via de SSL proxy / Letsexcrypt
btw: als ik de docker uitzet en ik ga naar de url, geeft hij direct "Sorry, the page you are looking for is not found."

Proxy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9_ARIyjUTX6zxcstgDTTH-xq3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMbhmkYdJIJnGwhfyug1lWU5.png?f=fotoalbum_large

Docker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKmK2rT_TmrbbtlRoTet8_xju1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdpfgufRiiR6tCOnW4x4j0bk.png?f=fotoalbum_large

- Websocket staat ook ingevuld.
Certificaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLSca5J15ryP20_pN_EzD0LPXJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bb2RhYPkaraoyVaHvftsM4c8.png?f=fotoalbum_large

- Ook geldig voor bitwarden.domein.nl (staat nl. in SAN lijstje)
- zoeken op de url bitwarden.domein.nl geeft na 2 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuJwp7OHPStVw-N-s9qxvfdEZ48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3xgg0ioWmInTsH4FgbL16Fm.png?f=fotoalbum_large

En het bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahq_jSCPSJEJbZzdmGWIA-pUsjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZqSqeO88eBwyvfZjKFkcyc9a.png?f=fotoalbum_large

Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
@Server:/var/packages/Docker/etc$ cat bitwardenrs-server1.config
{
   "enable_service_portal" : false,
   "enabled" : true,
   "entrypoint_default" : "/usr/bin/dumb-init --",
   "exporting" : false,
   "id" : "863a48aeb910151d333907727729fc9198158d734a868e10a903ffad068f0bc9",
   "image" : "bitwardenrs/server:latest",
   "is_ddsm" : false,
   "is_package" : false,
   "name" : "bitwardenrs-server1",
   "shortcut" : {
      "enable_shortcut" : false
   }
}

[ Voor 22% gewijzigd door tomic op 25-01-2023 15:44 ]

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
tomdh76 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:26:
Na mijn NAS crash, ben ik nog eens mijn backup strategie onder de loep aan het nemen. Ik gebruik hyperbackup voor instellingen en documenten naar USB HDD dat lijkt goed te werken. Maar hoe kan ik nu het beste email backuppen? Bij synology staat dat je de Mailplus folder naar een andere NAS moet syncen. Maar die heb ik niet en het liefst koop ik niet nog een NAS erbij voor die 10 mailtjes die ik per dag krijg. Online zie ik mensen die gewoon hyperbackup gebruiken of naar cloud one way syncen. Ik dacht ook nog aan de optie om op mijn proxmox server een Xpenology VM te zetten en daarnaar toe te backuppen maar weet niet of dat kan tussen 'original NAS' en xpenology.

Hoe doen jullie mail backup?
Ik heb 3 NAS'en, dus ik heb ruimte om ermee te spelen... :+

Maar anyway, mijn MailPlus backup gaat allemaal met HyperBackup die ervoor zorgt dat zowel de app zelf als de /volume1/MailPlus share veilig bewaard worden. Zie het als 2 losse componenten, maar hebben elkaar ten alle tijden hard nodig.

Ikzelf heb er toch 2 losse backup tasks voor, maar dat heeft ook weer z'n eigen redenen. Ik probeer dit hier zo kort mogelijk te beschrijven:

1. Dit is een backup tasks die alleen backups maakt van de systeem en apps en het lokaal wegschrijft op /volume/Systembackups

Deze share is in sync met de andere NAS'en (en hebben zelf ook allemaal zo'n backup taskje).

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost74248946/hbb1.jpg

2. Later in de nacht gaat deze task draaien. Deze is geconfigureerd op 2 NAS'en die vervolgens alle shares op een externe USB HDD backuppen. Zo word ook automatisch de backups van punt 1 meegenomen. Zo zorg ik ervoor dat ik ook offsite backups heb.

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost74248946/hbb2.jpg

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat dit prima werkt. Want met deze backup strategie was het voor mij een fluitje van een cent om mn MailPlus server te verhuizen naar een andere NAS door simpelweg de app te stoppen op NAS1, handmatig backup jobs starten, MailPlus restore doen op NAS3, MailPlus starten, DNS entries updaten naar NAS3 en alles werkte gelijk!

(NAS1 = DS216+II)
(NAS3 = DS720+)

(Mischien was deze conversatie meer geschikt in deze topic: [Synology] Backup strategieën en tools)

EDIT: Ohja bijna vergeten erbij te vermelden dat de /volume1/MailPlus share een oneway sync heeft naar mn andere NAS'en. Zo word het dus door de 'offsite' NAS ook meegenomen in de backups naar externe HDD's.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow771 op 25-01-2023 15:34 ]

Pagina: 1 ... 147 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).