Op dit moment heb ik het volgende staan en zit te denken aan een upgrade van de harde schijven.
Nas: DS920+
Schijven:
1x 6TB WD Red SMR

(volume 1) - Dockers, Synology Packages, films
1x 4TB WD Red CMR (volume 2) - Series, persoonlijke data en foto's, tijdelijke download map
1x 640GB WD (volume 4) - voor tijdelijke data
Ik gebruik een aantal dockers:
- Sonarr
- Radarr
- Bazarr
- Portainer
- NZBGet
- Prowlarr
- Overseerr
Synology Packages:
- Plex (met Plex Pass)
- Download Station
- Hyper Backup
Ik wil mijn data wat anders gaan indelen en gelijk overstappen op grotere schijven omdat ze toch wel vol beginnen te raken. Ik merk met name dat de 6TB WD schijf soms niet vooruit te branden is met kopieer acties etc. Ik verdenk de SMR techniek.
Momenteel maak ik een backup naar een nas bij mijn ouders, dit blijf ik doen, maar zit wel te denken om mijn persoonlijke data op een eigen schijf op te slaan in SHR, dus 2 schijven.
Dan zouden films en series samen op 1 schijf kunnen, nadeel al de schijf stuk gaat ben ik ook alle bestanden kwijt. Veel zijn eigen encodes. Maar goed, 2 schijven in SHR voor content vind ik ook weer een beetje overdreven.
Qua persoonlijke data kan ik de komende jaren prima uit met 2TB. Als ik de 4TB hergebruik en een nieuwe 4TB koop voor de SHR dan zit ik even goed. Gaat de oude stuk dan kan ik die dan vervangen zonder problemen. 2x 2TB is veel duurder dan 1x 4TB.
De 6 TB wil ik gaan verkopen en daar schaf ik dan een 16TB voor aan als vervanger.
1x 16TB voor films, series, Dockers, Synology Packages, tijdelijke download map.
2x 4TB voor persoonlijke data en foto's.
Ik draai nu DSM6.2 tot volle tevredenheid, maar ga dan de stap naar DSM7.1 maken.
Waar ik een beetje huiverig voor ben is om alles goed te kopiëren, met name de Dockers en instellingen. Gewone data heen en weer kopiëren is niet zo spannend.
Kan ik nu een 16TB schijf toevoegen en via DSM - configuratie een Share aanklikken en bij eigenschappen deze eenvoudig naar een ander volume (de nieuwe schijf) kopiëren waarbij alles in takt blijft?
Ik vermoed dat ik dan in de Dockers de paden naar het juiste volume allemaal moet aanpassen?
Iemand hier ervaring mee?