Ik ga vanavond ook maar mijn eerste NAS met 4x 8tb schijven aanschaffen. Ik zat eraan te denken deze in RAID 5 te zetten wat mij dus 24TB aan data zou moeten opleveren. Ik lees echter dat sommige mensen aangeven dat RAID 6 beter is omdat je 2 schijven zou kunnen vervangen zonder data verlies. Wat is reëel de kans dat twee schijven het loodje leggen als je bijvoorbeeld geen UPS gebruikt voor de NAS? Is dit echt een grote kans of is deze kans vrij nihil?
@hollandje het gaat om de (voorwaardelijke) kans dat als er een schijf defect is, een andere schijf (binnen de herstelperiode van de raid 5) ook kapot gaat.
neem de herstelperiode 100 uur (nieuwe schijf kopen en raid opbouwen) en de MTBF 1.000.000 uur (ca 125 jaar) dan is de kans dat een schijf in die 100 uur defect raakt erg klein.
ik heb in een raid 5 in 11 jaar 2x een defecte schijf gehad (die ik dan meteen door een grotere vervangen heb). 2x een 4-bay nas van resp11 en 4 jaar oud maakt totaal ca 480000 disk uren
neem de herstelperiode 100 uur (nieuwe schijf kopen en raid opbouwen) en de MTBF 1.000.000 uur (ca 125 jaar) dan is de kans dat een schijf in die 100 uur defect raakt erg klein.
ik heb in een raid 5 in 11 jaar 2x een defecte schijf gehad (die ik dan meteen door een grotere vervangen heb). 2x een 4-bay nas van resp11 en 4 jaar oud maakt totaal ca 480000 disk uren
Thx! Duidelijk! Heb jij zelf een UPS voor de NAS staan voor de zekerheid i.v.m. stroomfluctuaties?peter-rm schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:59:
@hollandje het gaat om de (voorwaardelijke) kans dat als er een schijf defect is, een andere schijf (binnen de herstelperiode van de raid 5) ook kapot gaat.
Een andere optie is elke docker zijn eigen ip geven, dan kan je wel de gereserveerde poorten gebruiken. Zo heb ik het gedaan en elke container heeft zijn standaard applicatie poort hierdoor.Sppak schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:12:
[...]
Ik zat te stoeien met de poorten van Plex/Emby/Jellyfin via Docker, dus 8096, 8097 en in die buurt. Als je dan Emby native wilt installeren loop je tegen het niet beschikbaar zijn van die poort aan. Dus ik heb in Docker maar andere poorten genomen, wat ook niet echt de bedoeling is.
Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.
@hollandje ik heb geen ups voor mijn nas, maar wel door werkzaamheden aan het stroomnet een aantal keren onverwacht stroomuitval gehad.
ik overweeg wel een ups, maar dan primair voor de router/wifi voor de bereikbaarheid met de buitenwereld ook voor de vaste (dect)telefoonlijnen
ik overweeg wel een ups, maar dan primair voor de router/wifi voor de bereikbaarheid met de buitenwereld ook voor de vaste (dect)telefoonlijnen
Oh thanks! SHR is dus zeker een stuk beter voor futureproofing als je meer opslag nodig hebtppeterr schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:15:
@hollandje
Stukje leesvoer over SHR vs RAID.
https://nascompares.com/2...d-raid-and-ordinary-raid/
Dus voor nu:Ben(V) schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:13:
Mijn werkwijze was gebaseerd op dat je 4TB disken erbij zou kopen en geen 6TB.
Je kunt een SHR alleen uitbreiden met disken van dezelfde afmetingen of groter.
Die 4Tb kun je niet meer toevoegen aan die SHR van die twee 6TB disken.
En ja DSM staat op elke disk in een Systeem partitie met elkaar in een mirror.
Wat je kunt doen is met een 6TB disk maar een SHR maken, daar een volume op aanmaken, de data van de 4TB daarheen kopieren.
Dan op die 4TB ook een SHR aanmaken en daarop een volume1, daar de data van de 6TB SHR heen verplaatsen, die 6TB SHR verwijderen en tenslotte beide 6TB disken toevoegen aan die SHR van 4TB.
Je kunt daarna ofwel volume 1 vergroten of een ander volume erbij maken.
Persoonlijk heb ik voorkeur voor maar een volume in mijn Nas, dat geeft maximale flexibiliteit.
1. volume 3 verwijderen - Done
2. op 6TB 1 SHR aanmaken van 6TB - is nu bezig...
3. data van volume 2 (4TB) kopiëren naar nieuwe 6TB van punt 2.
Dan snap ik je laatste zin niet helemaal:
Bij het aanmaken van de SHR op de 6TB (zie punt 2) kon ik niet kiezen uit een volume. Hij maakt automatisch volume 3 aan. Hoe kan je dan op de 4TB uit de quote een volume 1 aanmaken?Dan op die 4TB ook een SHR aanmaken en daarop een volume1, daar de data van de 6TB SHR heen verplaatsen, die 6TB SHR verwijderen en tenslotte beide 6TB disken toevoegen aan die SHR van 4TB.
Ik wil ook graag naar 1 volume 1 omdat het meer flexibiliteit geeft dan meerdere volumes (en minder snel fouten in configuraties).
[ Voor 5% gewijzigd door Binnetie op 26-09-2022 16:18 ]
Ok was even vergeten dat volume 1 al op die smr schijf stond.
Kies een ander volume nummer.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ah oke, maar hoe kom ik dan met alles op volume 1?Ben(V) schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:34:
Ok was even vergeten dat volume 1 al op die smr schijf stond.
Want volgens mij kom ik er met onderstaande werkwijze nu nog niet:
1. Volume 3 verwijderen - Done
2. op nieuwe 6TB 1 SHR aanmaken van 6TB - is nu bezig...
3. data van huidige volume 2 (4TB) kopiëren naar nieuwe 6TB van punt 2.
4. SHR aanmaken op de vrijgekomen 4TB (oude volume 2 verwijderen), hierop volume 4 aanmaken
5. data van de 6TB SHR (uit stap 2) verplaatsen naar de 4TB uit stap 4
* Nu heb ik een 6TB over die ik aan volume 4 kan toevoegen + een nieuwe 6TB schijf die ik ook hieraan kan toevoegen *
6. Waar maak ik nu de backup van de huidige volume 1 (6TB) naar toe? Naar volume 4? En dan volume 1 verwijderen, de nieuwe 4TB erin. Daar volume 1 op maken. Maar dan kan ik toch niet expanden met andere volumes zonder data te verliezen?
Goedenavond,
Heb sinds kort synology Surveillance station draaien met daaraan een oude mobiel als camera. Nu heb ik vaak het probleem, dat na een tijdje mijn opnames (automatisch)worden verwijderd. Terwijl ik dat als het goed is niet zo heb ingesteld, heb in alle mogelijke instellingen gekeken maar kom er maar niet achter. Wie heeft raad.
alvast bedankt.
Heb sinds kort synology Surveillance station draaien met daaraan een oude mobiel als camera. Nu heb ik vaak het probleem, dat na een tijdje mijn opnames (automatisch)worden verwijderd. Terwijl ik dat als het goed is niet zo heb ingesteld, heb in alle mogelijke instellingen gekeken maar kom er maar niet achter. Wie heeft raad.
alvast bedankt.
Als je naar Surveillance Station gaat en dan naar de IP camera instellingen, vervolgens het tabje Recording. Staat daar ook geen limiet aangegeven?Artintel schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:06:
Goedenavond,
alvast bedankt.
Nee, overal waar een limiet staat heb ik leeg gelaten.robmor13 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:14:
[...]
Als je naar Surveillance Station gaat en dan naar de IP camera instellingen, vervolgens het tabje Recording. Staat daar ook geen limiet aangegeven?
Dan is het enige dat ik nog zou kunnen bedenken dat je misschien een max quote hebt gegeven aan de surveillance-folder? Anders wel apart inderdaadArtintel schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:44:
[...]
Nee, overal waar een limiet staat heb ik leeg gelaten.

Ga ik dat nog even controleren. Bedankt voor het meedenken.robmor13 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:51:
[...]
Dan is het enige dat ik nog zou kunnen bedenken dat je misschien een max quote hebt gegeven aan de surveillance-folder? Anders wel apart inderdaad
Heb nu bij de rotatie instellingen, rotatie forcering aangezet wanneer de vrije opslag minder dan 10 GB is. Nu blijven de bestanden wel staan. Niet helemaal de manier om het te doen, maar voor mij een acceptabele oplossing.
[ Voor 25% gewijzigd door Artintel op 27-09-2022 08:27 ]
De schijf was al jaren uit de garantie, nog wel even gecheckt, tnx voor de tip.4POX schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:19:
[...]
Ga altijd even naar de website van de fabrikant en type in jouw serienummer bij RMA. Soms heb je geluk en heeft de schijf nog garantie. Je zult maar een schijf hebben die vijf jaar lang garantie heeft. (Jouw schijf is drie jaar garantie)
Zo kan het ook natuurlijk, maar de RS819 die ik heb ondersteund hot swap, en ik had nog 1 leeg slot.Ben(V) schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:44:
Elke 4TB (of groter) is geschikt hiervoor.
Gewoon Nas uitzetten, disk vevangen en Nas weer aanzetten.
Hij gaat dan de raidset rebuilden, duurt behoorlijk lang, maar je kunt ondertussen de Nas gewoon gebuiken.
Aangezien er ook een aantal iSCSI clients achterhangen zet ik de NAS liever niet uit.
Dus toch maar even netjes volgens het boekje gedaan, nieuwe schijf in slot 4, ingesteld als hotspare.
Vervolgens schijf 2 gedeactiveerd, en de Synology pakt zelf de hotspare schijf en begint met rebuilden.
Ik had 2 schijven bijbesteld, dus nu schijf 2 vervangen, en als het rebuilden van de RAID set klaar is zal ik schijf 2 toevoegen aan de bestaande RAID 5 set.
Dit alles zonder downtime!
Als hij hotswap ondersteund, had je gewoon de oude schijf eruit kunnen halen en vervangen door een nieuwe.
Die tussenstap om er een hotspare van te maken was overbodig.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Klopt, dat had ook gekund, maar ik wist niet zeker of dat goed ging dus heb er eerst een hotspare van gemaakt.Ben(V) schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:15:
Als hij hotswap ondersteund, had je gewoon de oude schijf eruit kunnen halen en vervangen door een nieuwe.
Wel "grappig" om te zien dat de Synology direct na het de-activeren van de schijf direct de hotspare aan het werk zet.
Zojuist heeft 1 van de 2 schijven in mijn 218+ de status Kritiek gekregen.
In de opslagpool van 10 TB (2 x 10TB Ironwolf, SHR) wil ik dus 1 schijf vervangen.
Omdat ik de opslag niet langer volledig gebruik wil ik graag een nieuwe 4TB schijf kopen. Van het volume is nu 1 TB in gebruik. Kan ik met een nieuwe 4 TB schijf de opslagpool herstellen?
In de opslagpool van 10 TB (2 x 10TB Ironwolf, SHR) wil ik dus 1 schijf vervangen.
Omdat ik de opslag niet langer volledig gebruik wil ik graag een nieuwe 4TB schijf kopen. Van het volume is nu 1 TB in gebruik. Kan ik met een nieuwe 4 TB schijf de opslagpool herstellen?
Niet herstellen, wel een nieuwe (single disk SHR) pool maken en data van de degraded verplaatsen naar de nieuwe. Vervolgens kan je die 10TB weer toevoegen om er een SHR pool met redundancy van te maken. Je kan dan echter maar 4TB netto gebruiken van de 14TB bruto.BasvanS schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:09:
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ook weer zo zonde he, misschien dan toch maar een 10 TB schijf op de kop tikken, dan is herstellen natuurlijk geen probleem.DukeBox schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:15:
[...]
Niet herstellen, wel een nieuwe (single disk SHR) pool maken en data van de degraded verplaatsen naar de nieuwe. Vervolgens kan je die 10TB weer toevoegen om er een SHR pool met redundancy van te maken. Je kan dan echter maar 4TB netto gebruiken van de 14TB bruto.
Wat is zonde.. 1TB gebruiken op 2x10TB is meer zonde dan 1x4TB+1x10TB in mijn opinie.BasvanS schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:19:
Ook weer zo zonde he, misschien dan toch maar een 10 TB schijf op de kop tikken, dan is herstellen natuurlijk geen probleem.
Als alternatief zou je ook 2 basic volumes kunnen maken met een backup en/of (realtime) sync van de 4TB maar de 10TB voor belangrijke data en packages. Onbelangrijke dingen kan je dan alleen op de 10TB zetten. Je zou zelfs kunnen overwegen een 2TB SSD te nemen, scheelt ook energie gebruik, die 10TB kan dan downspinnen als die niet in gebruik is.
Kan ik dan wel DSM + alle applicaties en servers overzetten naar de 2TB schijf? Dat draait natuurlijk nu ook op de SHR.
Wat is de makkelijkste manier om van 2 x 10TB SHR naar 2 x 2 TB SHR te gaan? En de 10 TB gewoon als externe backup te gebruiken?
Daarbij is behoud van instellingen/DSM/servers etc prioriteit.
Wat is de makkelijkste manier om van 2 x 10TB SHR naar 2 x 2 TB SHR te gaan? En de 10 TB gewoon als externe backup te gebruiken?
[ Voor 46% gewijzigd door BasvanS op 28-09-2022 16:10 ]
Ik heb de NAS staan en geconfigureerd maar bij mijn eerste SMB transfer (500gb aan bestanden en 30-40gb per stuk) haal ik een max transfer speed van 110MB/s. De NAS gaat een 1GB switch port in en mijn PC staat op de andere 1GB switch port (en de port op mijn PC is 2.5GB). Met 4x 5400rpm schijven (WD red pro) in SHR had ik verwacht in ieder geval misschien 500MB/s aan transfer te halen of had ik dit verkeerd begrepen? Ik kan zelf niet zo 123 bedenken waar een bottleneck zou kunnen zitten. Zijn dit normale transfer speeds of heb ik iets misschien verkeerd geconfigureerd?
NAS kabel is CAT5e, en PC CAT6
Nevermind
Nevermind

https://www.gbmb.org/gbps-to-mbshollandje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:46:
Ik heb de NAS staan en geconfigureerd maar bij mijn eerste SMB transfer (500gb aan bestanden en 30-40gb per stuk) haal ik een max transfer speed van 110MB/s. De NAS gaat een 1GB switch port in en mijn PC staat op de andere 1GB switch port (en de port op mijn PC is 2.5GB). Met 4x 5400rpm schijven (WD red pro) in SHR had ik verwacht in ieder geval misschien 500MB/s aan transfer te halen of had ik dit verkeerd begrepen? Ik kan zelf niet zo 123 bedenken waar een bottleneck zou kunnen zitten. Zijn dit normale transfer speeds of heb ik iets misschien verkeerd geconfigureerd?
110MB/s is goed!
Ai, nu sta ik toch wel een beetje voor lul, excuusppeterr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:49:
[...]
https://www.gbmb.org/gbps-to-mbs
110MB/s is goed!

Bedankt voor je hulp trouwens de laatste dagen!
[ Voor 9% gewijzigd door hollandje op 28-09-2022 16:50 ]
Welnee joh, veel plezier met je NAShollandje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:50:
[...]
Ai, nu sta ik toch wel een beetje voor lul, excuus
Bedankt voor je hulp trouwens de laatste dagen!
@hollandje
Wellicht valt er nog wat snelheid winst te behalen. Ik heb hier een bond gemaakt
van de 2 netwerk aansluitingen op de 920. Ik heb verder geen apparatuur die meer
dan 1gb gaan. Maar ik zie dat jouw pc een 2.5 netwerk kaartje heeft.
/f/image/Ke5ZtzNnQrAN8pY7neecyCxu.png?f=fotoalbum_large)
https://kb.synology.com/e...etwork_linkaggr?version=7
Wellicht valt er nog wat snelheid winst te behalen. Ik heb hier een bond gemaakt
van de 2 netwerk aansluitingen op de 920. Ik heb verder geen apparatuur die meer
/f/image/Ke5ZtzNnQrAN8pY7neecyCxu.png?f=fotoalbum_large)
Yes had ik ook net gevonden. Ik laat deze korte transfer eventjes afronden en dan ga ik die link instellen, moet namelijk nog 6tb aan data overzettenppeterr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:08:
@hollandje
[Afbeelding]
Als dat van een USB drive is, zou ik die gewoon in de nas prikken en dan copieeren. In plaats van over SMB.hollandje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:10:
[...]
Yes had ik ook net gevonden. Ik laat deze korte transfer eventjes afronden en dan ga ik die link instellen, moet namelijk nog 6tb aan data overzetten
ah slim, is ongeveer 50/50, helft staat lokaal op een ssd, en de andere op een externe hddppeterr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:12:
[...]
Als dat van een USB drive is, zou ik die gewoon in de nas prikken en dan copieeren. In plaats van over SMB.
Ik ben aan het kijken of ik tijdens het reizen mijn laptop thuis kan laten en met een iPad pro 11" & Magic Keyboard alles kan doen wat ik dan typisch nodig heb, met als groot voordeel dat ik ruim 2,5kg aan gewicht bespaar t.o.v. mijn laptop + lader:
Om MS office documenten te kunnen bewerken moet je een Office365 abonnement hebben. Met de losse apps (dus zonder abonnement) kun je documenten wél bekijken echter niet bewerken.
Met Synology Office moet je steeds heen en weer converteren; dat is omslachtig en ik verwacht verlies van opmaak en functionaliteit.
Ik wil niet extra synchroniseren met OneDrive etc. Ik wil zo veel mogelijk vanuit mijn eigen cloud werken.
Zie ik een optie zonder een Office365 abonnement en extra jaarlijkse kosten over het hoofd en zo ja welke?
- Foto's oplaan en bewerken; opslag op mijn DS720+ en bewerken in Photoshop en Lightroom dmv een Adobe account (dat ook opslag heeft, maar daar wil ik niet op leunen;
- Bewerken van MS Office documenten die ook op mijn DS720+ staan.
Om MS office documenten te kunnen bewerken moet je een Office365 abonnement hebben. Met de losse apps (dus zonder abonnement) kun je documenten wél bekijken echter niet bewerken.
Met Synology Office moet je steeds heen en weer converteren; dat is omslachtig en ik verwacht verlies van opmaak en functionaliteit.
Ik wil niet extra synchroniseren met OneDrive etc. Ik wil zo veel mogelijk vanuit mijn eigen cloud werken.
Zie ik een optie zonder een Office365 abonnement en extra jaarlijkse kosten over het hoofd en zo ja welke?
@hollandje en @ppeterr
Een bond verhoogd de maximale snelheid niet, alleen de bandbreedte.
Dus van een device naar de Nas blijft de maximale snelheid 1Gbps, maar je kunt dat wel vanaf twee verschillende devices gelijktijdig halen als je een bond van twee netwerkpoorten hebt.
Dus van een device naar de Nas blijft de maximale snelheid 1Gbps, maar je kunt dat wel vanaf twee verschillende devices gelijktijdig halen als je een bond van twee netwerkpoorten hebt.
Als antwoord op je laatste vraag zou ik willen zeggen: Ja... (onder voorbehoud)jkrol schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:16:
Ik ben aan het kijken of ik tijdens het reizen mijn laptop thuis kan laten en met een iPad pro 11" & Magic Keyboard alles kan doen wat ik dan typisch nodig heb, met als groot voordeel dat ik ruim 2,5kg aan gewicht bespaar t.o.v. mijn laptop + lader:Met Drive kan ik alle documenten synchroniseren met de DS720+. Dat werkt prima op al m'n devices.
- Foto's oplaan en bewerken; opslag op mijn DS720+ en bewerken in Photoshop en Lightroom dmv een Adobe account (dat ook opslag heeft, maar daar wil ik niet op leunen;
- Bewerken van MS Office documenten die ook op mijn DS720+ staan.
Wat bij mij lijkt te werken wat betreft de MS Office documenten is het volgende:
1. Zorg dat Synology Drive is geïnstalleerd en ingesteld op je iPad
2. Open de Excel-app op je iPad (of word/powerpoint)
- Ga naar Open
- Ga naar Other Storage --> Files App
- Onder Locations staat als het goed is je Synology Drive, die openen
- En voila... je komt bij je bestanden uit
Vanuit daar kan je je document dan openen en bewerken en worden de wijzigen netjes gesynchroniseerd. Ik heb het zelf nu een paar maanden niet gebruikt, dus je zou even moeten testen of het zo goed werkt.
Wat dus niet lijkt te werken is dat je vanuit Synology Drive zelf het bestand opent en dan de juiste Office app wordt geopend. Dat zou eigenlijk een gebruiksvriendelijkere manier zijn... wie weet in de toekomst.
[ Voor 5% gewijzigd door robmor13 op 29-09-2022 13:40 ]
En lukt(e) je om zonder Office365 abonnement documenten te bewerken?robmor13 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:34:
[...]
......
Vanuit daar kan je je document dan openen en bewerken en worden de wijzigen netjes gesynchroniseerd. Ik heb het zelf nu een paar maanden niet gebruikt, dus je zou even moeten testen of het zo goed werkt.
...
Mij lukt dat namelijk niet.
De kosten per jaar vallen op zich wel mee (rond de €35), maar ja, weer een abonnement er bij. Voor PC's heb ik stand alone versies die prima voldoen.
Ah inderdaad... Ben het zelf meteen maar even gaan testen en inderdaad... vraagt ie meteen om in te loggen op mijn 365-account.jkrol schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:57:
[...]
En lukt(e) je om zonder Office365 abonnement documenten te bewerken?
Mij lukt dat namelijk niet.
De kosten per jaar vallen op zich wel mee (rond de €35), maar ja, weer een abonnement er bij. Voor PC's heb ik stand alone versies die prima voldoen.

Sorry, typisch gevalletje van iemand blij maken met een dooie mus...
OK, dank. Ik had m'n huiswerk dus goed gedaan, dat is ook wat waard en zeker geen dooie mus :-)robmor13 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:07:
[...]
Ah inderdaad... Ben het zelf meteen maar even gaan testen en inderdaad... vraagt ie meteen om in te loggen op mijn 365-account.![]()
Sorry, typisch gevalletje van iemand blij maken met een dooie mus...
(Terwijl ik dit type wordt het Magic Keyboard bezorgd)
Ik ga dit via 1 maand gratis Office365 ervaren en dan beslissen.
Ah, juist zo zat het in elkaar. Ik heb mij toen wel ingelezen, en die optie maar gebruikt aangezienBen(V) schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:07:
@hollandje en @ppeterr
ik toch op de switch en verder in het netwerk de mogelijkheid had.
Ook wel een voordeel verder met de glasvezel aansluiting die een aardige belasting op het netwerk
verkeer zet naar de NAS, en de interne services die dan tegelijk wat ruimer in de bandbreedte zitten.
Even hier op terugkomend, want ik kom er niet uit. En denk dat ik alles maar opnieuw ga installeren.Binnetie schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:57:
[...]
Ah oke, maar hoe kom ik dan met alles op volume 1?
Want volgens mij kom ik er met onderstaande werkwijze nu nog niet:
1. Volume 3 verwijderen - Done
2. op nieuwe 6TB 1 SHR aanmaken van 6TB - is nu bezig...
3. data van huidige volume 2 (4TB) kopiëren naar nieuwe 6TB van punt 2.
4. SHR aanmaken op de vrijgekomen 4TB (oude volume 2 verwijderen), hierop volume 4 aanmaken
5. data van de 6TB SHR (uit stap 2) verplaatsen naar de 4TB uit stap 4
* Nu heb ik een 6TB over die ik aan volume 4 kan toevoegen + een nieuwe 6TB schijf die ik ook hieraan kan toevoegen *
6. Waar maak ik nu de backup van de huidige volume 1 (6TB) naar toe? Naar volume 4? En dan volume 1 verwijderen, de nieuwe 4TB erin. Daar volume 1 op maken. Maar dan kan ik toch niet expanden met andere volumes zonder data te verliezen?
Situatie: 1x 6 en 1x 4TB. De 6TB is een SMR en die ga ik verkopen omdat het advies is om deze niet in een SHR te gebruiken. Ik heb hiervoor 2x 6TB en 1x 4TB gekocht. De nog aanwezig 4TB ga ik hergebruiken.
Stel dat ik nu echt wel opnieuw moet beginnen met inrichten. Is dit dan een logische werkwijze om te voorkomen dat ik halverwege blijf steken
1. oude 6TB SMR schijf eruit
2. Nieuwe 4TB erin, SHR aanmaken op 1 volume
3. Data van de oude 4TB kopiëren naar de 4TB schijf uit stap 2.
4. Volume op oude 4TB schijf leegmaken en toevoegen aan de nieuwe 4TB.
5. Nieuwe 6TB schijf plaatsen en ruimte toevoegen aan de 2x 4TB?
6. Data van de oude 6TB uit stap kopiëren naar het nieuwe SHR volume (via extern USB dock)
7. Volume op schijf verwijderen/schijf wissen
8. 6TB schijf in de nas plaatsen en ruimte toevoegen aan het nieuwe SHR volume.
Uiteindelijk zal ik alles opnieuw in moeten richten. Voordeel is misschien dat als ik de dockers opnieuw installeer, ze denk ik de config die op volume 1 staat overnemen en ik snel weer er mee kan werken? Of kan ik beter een backup exporteren in de applicatie zelf (zoals Sonarr, Radarr) en deze dan met de hand weer importeren?
Aan de andere kant wil ik misschien voor de zekerheid een backup maken van de 6TB (5TB in gebruik). Nu kan ik 2TB van de films naar een oude schijf kopieren en dan 3TB in Onedrive zetten. Iemand ervaring met het plaatsen van films in Onedrive? Is dat toegestaan? De maximale bestangsgrootte per bestand van 20GB zal ik in elk geval niet halen.
Kan iemand aangeven hoe ik het snelst een 2 x 10 TB nas, die gevuld is met 1 TB data kan downgraden naar een 2 x 2 TB Nas? Met behoud van DMS/Instellingen/Shares/FTP/Unify server etc.BasvanS schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:35:
Kan ik dan wel DSM + alle applicaties en servers overzetten naar de 2TB schijf? Dat draait natuurlijk nu ook op de SHR.
Zou graag een 2TB disk bijplaatsen en daar alle instellingen naar toe zetten + Backup op de 10 TB.
Hoe krijg ik, als ik een 2TB bij plaats een 'kloon' van de 10 TB schijf op de 2 TB schijf waarbij alles blijft werken.?
De vraag zal wel al eens gesteld zijn maar weet niet precies waar ik op moet zoeken.
(Mocht iemand dat wel weten hoor ik het graag!)
Ook online heb ik wel wat gevonden maar mijn kennis van netwerken instellen gaat gewoon niet zo ver.
Of is het beter dit in een netwerk topic te vragen?
Al een tijdje heb ik een 10G switch in mijn netwerk voornamelijk voor de verbinding tussen main pc en NAS. Echter zou ik deze weg willen doen en overgaan op een eenvoudigere directe verbinding.
:strip_exif()/f/image/84rcaHqbQkmNqv3GC1qyphy7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik het instel gaat alles prima,
- internet en het interne netwerk werkt via de 1Gbit intel controller
- Shares van de NAS gaan via de 10Gbit verbinding.
Echter wanneer de pc afgesloten wordt en de volgende dag weer op gestart heb ik wel 2 netwerk verbindingen maar geen verbinding meer met het thuisnetwerk of internet. De intel 1Gbit controller is helemaal de weg kwijt.
Verder heb ik dit nog geprobeerd met routing. Dit kreeg ik te zien bij het instellen maar werkte echter ook niet.
Instellingen:
Intel 1Gbit (PC)
IPv4 10.0.0.95
Subnet Mask 255.0.0.0
Default Gateway 10.0.0.1
DHCP Server 10.0.0.1
Marvell 10Gbit (PC)
IPv4 50.0.0.3
Subnet Mask 255.255.255.0
Synology 10Gbit (NAS)
IPv4 50.0.0.2
Ook online heb ik wel wat gevonden maar mijn kennis van netwerken instellen gaat gewoon niet zo ver.
Al een tijdje heb ik een 10G switch in mijn netwerk voornamelijk voor de verbinding tussen main pc en NAS. Echter zou ik deze weg willen doen en overgaan op een eenvoudigere directe verbinding.
:strip_exif()/f/image/84rcaHqbQkmNqv3GC1qyphy7.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter wanneer de pc afgesloten wordt en de volgende dag weer op gestart heb ik wel 2 netwerk verbindingen maar geen verbinding meer met het thuisnetwerk of internet. De intel 1Gbit controller is helemaal de weg kwijt.
Verder heb ik dit nog geprobeerd met routing. Dit kreeg ik te zien bij het instellen maar werkte echter ook niet.
Instellingen:
Intel 1Gbit (PC)
IPv4 10.0.0.95
Subnet Mask 255.0.0.0
Default Gateway 10.0.0.1
DHCP Server 10.0.0.1
Marvell 10Gbit (PC)
IPv4 50.0.0.3
Synology 10Gbit (NAS)
IPv4 50.0.0.2
Plaatje laat zien dat je ander netwerkkaart een 192.168.0.x ip adres gekregen heeft. Staat dus niet fixed ingesteld? Ik zou dan eerder verwachten dat je de nas niet meer via 10GB kan bereiken.l3p schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:08:
De vraag zal wel al eens gesteld zijn maar weet niet precies waar ik op moet zoeken.
[Afbeelding]
Instellingen:
Intel 1Gbit (PC)
IPv4 10.0.0.95
Subnet Mask 255.0.0.0
Default Gateway 10.0.0.1
DHCP Server 10.0.0.1
Marvell 10Gbit (PC)
IPv4 50.0.0.3
Synology 10Gbit (NAS)
IPv4 50.0.0.2
Het 50.x.y.z ip adres wat je wil gebruiken is overigens een publiek ip adres, dus als daar een echte dienst/site achter zit kun je die niet meer benaderen. Misschien is dat wel de reden dat computer het gewijzigd heeft in een private ip adres?!?
10 GB kaart fixed ip adres geven, geen DHCP, geen DNS en geen default gateway. Lijkt goed volgens je beschrijving, maar klopt niet volgens plaatje. EN ik zou zowel nas als 10GB kaart een ip adres uit 192.168.1.x geven.
1Gbit netwerkaansluiting mag alles op DHCP staan.
Hoe ziet ipconfig /all en route print er uit vlak nadat je gereboot hebt, maar nog niets gewijzigd hebt?
//Edit.
Er is ook een heel goed verborgen instelling in windows die volgorde netwerkkaarten bepaald.
Start -> Configuratie scherm -> Netwerkcentrum -> Adapterinstellingen wijzigen ->
Druk de linker Alt knop in, en je krijgt een extra menubalk te zien -> Gevanceerd -> geavanceerde instellingen
Je kan nu met de pijltjes je volgorde van je netwerkkaarten wijzigen. Ik vermoed dat je bij jou je 1GB kaart boven de 10GB kaart moet zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Roelski op 03-10-2022 00:56 ]
Die 10Gb controller staat niet op DHCP en krijgt dus geen ipadres van de dhcp server in je router.
Je moet aanvinken "automatisch een ipadres laten toewijzen".
[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 03-10-2022 09:18 ]
? Hij wil toch juist zonder DHCP met een directe link de NAS aansluiten? Die netwerkkaart zit niet in een netwerk met DHCP server.Ben(V) schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:17:
Die 10Gb controller staat niet op DHCP en krijgt dus geen ipadres van de dhcp server in je router.
@l3p kun je de NAS nog wel pingen op z'n 10Gb adres? En je router op 10.0.0.1? Netwerktechnisch lijkt het nog goed te staan, maar misschien gaat het qua DNS mis waardoor de route niet meer goed loopt?
En als je het helemaal niet gebruikt kan het handig zijn IPv6 uit te schakelen zodat hij niet stiekem dat wil gebruiken om het verkeer een andere kant op te gooien
[ Voor 14% gewijzigd door kraats op 03-10-2022 09:36 ]
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Misschien een rare: wat als je bij default gateway eens het ip adres invult van je nas?
En voor de DNS-server inderdaad het IP-adres van je DNS-server?
Weet dat Windows altijd moeilijk doet met twee of meer netwerkkaarten; laat staan in verschillende subnetten. Dus wellicht krijg je dit nooit goed aan de praat blijft die switch toch nodig. En dat i.c.m. enkel de 10-Gbps netwerkkaart in je werkstation.
makes it run like clockwork
@kraats
Je hebt gelijk dhcp kun je niet gebruiken in deze configuratie.
@l3p
Als hij enkel een link tussen de PC en de Nas wil hebben moet een fixed ipadres in zowel de Nas als de PC 10GB kaarten instellen.
De default gateway moet je leeg laten.
Ook een ander subnet gebruiken dan die van je router.
En uiteraard is die Nas dan enkel alleen via z'n ipadres te bereiken over die 10Gb link, want als je z'n naam gaat gebruiken, zal hij via de 1Gb weg gaan.
Hetzelfde geld voor de Nas, die werkt alleen over die 10Gb poort als je het ipadres van de 10Gb poort van de Pc gebruikt.
Je hebt gelijk dhcp kun je niet gebruiken in deze configuratie.
@l3p
Als hij enkel een link tussen de PC en de Nas wil hebben moet een fixed ipadres in zowel de Nas als de PC 10GB kaarten instellen.
De default gateway moet je leeg laten.
Ook een ander subnet gebruiken dan die van je router.
En uiteraard is die Nas dan enkel alleen via z'n ipadres te bereiken over die 10Gb link, want als je z'n naam gaat gebruiken, zal hij via de 1Gb weg gaan.
Hetzelfde geld voor de Nas, die werkt alleen over die 10Gb poort als je het ipadres van de 10Gb poort van de Pc gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 03-10-2022 13:23 ]
Vanavond weer bovenstaande geprobeerd en nog wat andere dingen maar nog steeds hetzelfde.
Zelfs wanneer ik de stekker tussen de 10Gbit verbinding weghaal en reboot heb ik nog geen internet/lan op de 1Gbit.
Dus onderstaande afbeelding, wel 'een' verbinding, maar niet met mijn LAN of internet
:strip_exif()/f/image/GpKkxBOpRHmlVW3OecS8elV7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet dan eerst beide adapters uitschakelen, rebooten en weer aanzetten op standaard voordat ik weer internet krijg.
Zelfs wanneer ik de stekker tussen de 10Gbit verbinding weghaal en reboot heb ik nog geen internet/lan op de 1Gbit.
Dus onderstaande afbeelding, wel 'een' verbinding, maar niet met mijn LAN of internet
:strip_exif()/f/image/GpKkxBOpRHmlVW3OecS8elV7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet dan eerst beide adapters uitschakelen, rebooten en weer aanzetten op standaard voordat ik weer internet krijg.
[ Voor 5% gewijzigd door l3p op 04-10-2022 01:12 ]
@l3p aangezien dit geen Synology probleem is is het misschien handig het in een algemener nieuw topic te plaatsen. Ik denk wel dat je dan nog iets meer info moet geven. Wat werkt er niet? Geen ping, geen DNS resolving, geen https-verkeer? En je hebt het over terugzetten naar standaard, wat was dan standaard? Alles over je 10Gb adapter en je 1Gb uitgeschakeld?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Je hebt gelijk, ik had de vraag hier gesteld omdat ik dacht dat deze wens qua werking wel vaker voorkwam.
Naar standaard bedoel ik mee dat de ingevulde IP's verwijderd zijn en toegewezen worden via mijn USG.
Echter ik ga de komende dagen iets anders proberen tussen de NAS en PC dmv de 2 SFP+ poorten op een Unifi UDM SE. Misschien dat dit werkt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal
Mocht dat lukken laat ik dat nog even weten.
Naar standaard bedoel ik mee dat de ingevulde IP's verwijderd zijn en toegewezen worden via mijn USG.
Echter ik ga de komende dagen iets anders proberen tussen de NAS en PC dmv de 2 SFP+ poorten op een Unifi UDM SE. Misschien dat dit werkt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal
Mocht dat lukken laat ik dat nog even weten.
Volgens die afbeelding heb je juist wel verbinding met je LAN.l3p schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:11:
Vanavond weer bovenstaande geprobeerd en nog wat andere dingen maar nog steeds hetzelfde.
[Afbeelding]
Ip adres 10.0.0.95, met als default gw en dns 10.0.0.1. De vraag is wat er dan niet werkt.
Zoals Kraats ook al zegt: WAT werkt er dan niet.
Kun je je router pingen als probleem optreedt? Check ping 10.0.0.1
Check dns met bijv: nslookup www.nu.nl
Check routering met bijv: tracert www.nu.nl. Zie je als eerste hop je router met ip 10.0.0.1? Waar stokt het?
'Ik kan het internet niet op' is nietszeggend. Je moet alle componenten individueel testen om 'het internet' op te kunnen.
Vraagje over SHR. Ik ben van plan een DS920+ te halen als deze voor een leuke prijs is, geen haast nog. Stel ik stel deze in op SHR en pak eerst 2x 8T schijven, kan ik daarna rustig 2x een HDD (van 4 of 8 of meer T) toevoegen?
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Nee, zo werkt SHR niet. Als je er eerst 2 x 8TB in zet, en je wil redundancy, dan zal SHR de schijven in RAID1 configureren). Wil je dan een schijf toevoegen, dan zal SHR naar RAID5 omschakelen, en moet je er dus weer een 8TB schijf bij plaatsen.Kloever schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:38:
Vraagje over SHR. Ik ben van plan een DS920+ te halen als deze voor een leuke prijs is, geen haast nog. Stel ik stel deze in op SHR en pak eerst 2x 8T schijven, kan ik daarna rustig 2x een HDD (van 4 of 8 of meer T) toevoegen?
Als je schijven van willekeurige groottes wil gebruiken, dan moet je kiezen voor JBOD (Just a Bunch of Disks), maar dan heb je dus *geen* redundancy.
En ik ga het toch maar weer zeggen: RAID is *geen* backup. Het helpt alleen om de data te behouden als er een schijf overlijdt. Niet als de data zoek raakt. Dus zorg dat je minimaal 1 offline backup maakt..
http://www.deyterra.com
En nooit jbod gebruiken!!
Je plakt dan disken aan elkaar en als een van die disken defect raakt ben je ook alles kwijt wat op de andere disken staat.
Je plakt dan disken aan elkaar en als een van die disken defect raakt ben je ook alles kwijt wat op de andere disken staat.
Ah op die manier. Ik had de Raid Config van Synology erbij gepakt en die gaf aan SHR bij 2x 8T en 2x 4T. Vandaar de vraag of het kon als ik begin met 2 schijven en dan later er 2 erbij haal.rally schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:50:
[...]
Nee, zo werkt SHR niet. Als je er eerst 2 x 8TB in zet, en je wil redundancy, dan zal SHR de schijven in RAID1 configureren). Wil je dan een schijf toevoegen, dan zal SHR naar RAID5 omschakelen, en moet je er dus weer een 8TB schijf bij plaatsen.
Als je schijven van willekeurige groottes wil gebruiken, dan moet je kiezen voor JBOD (Just a Bunch of Disks), maar dan heb je dus *geen* redundancy.
En ik ga het toch maar weer zeggen: RAID is *geen* backup. Het helpt alleen om de data te behouden als er een schijf overlijdt. Niet als de data zoek raakt. Dus zorg dat je minimaal 1 offline backup maakt..
Ik wou als "offline" mijn Elements gaan gebruiken, ik meende te lezen dat dit een oplossing was.
Het zal of Raid 5 of SHR worden. JBOD is leuk voor veel opslag, maar niet waar ik het voor wil gebruiken. Ik durf Raid 5 of SHR nog wel aan. Al denk ik dat voor mij, als beginner, SHR beter is.Ben(V) schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:10:
En nooit jbod gebruiken!!
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
SHR is altijd beter want het brengt meer flexibiliteit en heeft geen nadelen.
Het voordeel van SHR is dat je ook grotere disken kunt toevoegen en als je dat met meer dan een disk doet er meer ruimte beschikbaar komt.
Voorbeeld:
Stel je begin met 2 stuk 4TB disken.
Als je die in SHR configureert dan maakt DSM er een RAID 1 set van met dus netto 4TB diskruimte.
Voeg je daarna twee stuk 8TB disken toe, dan zal DSM er onder water een RAID 5 set van 4x 4TB Plus een RAID 1 set van 2x 4TB van maken.
Dat geeft een netto ruimte van 12TB ( van de Raid 5 set) + 4 TB ( van de Raid 1 set) in totaal dus 16TB.
Als je een Raid 5 met dezelfde disken maakt krijg je netto maar 12TB tot je beschikking.
Voorwaarde is wel dat je alleen kunt uitbreiden met disken die gelijk of groter zijn dan de bestaande set.
Het voordeel van SHR is dat je ook grotere disken kunt toevoegen en als je dat met meer dan een disk doet er meer ruimte beschikbaar komt.
Voorbeeld:
Stel je begin met 2 stuk 4TB disken.
Als je die in SHR configureert dan maakt DSM er een RAID 1 set van met dus netto 4TB diskruimte.
Voeg je daarna twee stuk 8TB disken toe, dan zal DSM er onder water een RAID 5 set van 4x 4TB Plus een RAID 1 set van 2x 4TB van maken.
Dat geeft een netto ruimte van 12TB ( van de Raid 5 set) + 4 TB ( van de Raid 1 set) in totaal dus 16TB.
Als je een Raid 5 met dezelfde disken maakt krijg je netto maar 12TB tot je beschikking.
Voorwaarde is wel dat je alleen kunt uitbreiden met disken die gelijk of groter zijn dan de bestaande set.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:20 ]
Wat wil je precies testen?GioStyle schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:46:
Stel, je hebt een Synology en je koopt een aantal nieuwe schijven. Hoe testen julie deze nieuwe schijven?
Er zit (naar mijn ervaring) erg weinig verschil in schijven en loop je eerder tegen een limiet aan van je netwerk.
Ik snap dus niet zo goed wat je bedoelt.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
-
[ Voor 104% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:20 ]
Je moet gewoon schijfen kopen die geschikt zijn voor een nas zoas de WD Red en dan de boel installeren en films en series erop.GioStyle schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Ik heb nog nooit een Synology gehad, maar ik ben van plan om een opvolger van DS220+/720+ te kopen met 2x 18TB of 20TB schijven voor films en series. Voordat ik mijn hele collectie daarop zet wil ik eerst de schijven ‘testen’ of ze goed zijn voordat ik ze in gebruik neem. Is dat mogelijk? Of is het schijven erin, pool aanmaken, quick format en klaar?
Ik neem aan dat je nieuwe schijven koopt (dat raad ik aan) dus daar valt weinig aan te testen.
@GioStyle lees je eerst eens goed in wat een NAS is/kan.
Een nas is meer dan alleen een doosje om een of meerdere schijven.
Als je bang bent voor een schijfcrash, ga dan voor een raid/shr pool van schijven (liefst in een model met 4 of meer bays dan verlies je effectief het minst aan redundancy)
Als je bang bent voor een schijfcrash, ga dan voor een raid/shr pool van schijven (liefst in een model met 4 of meer bays dan verlies je effectief het minst aan redundancy)
[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 09-10-2022 14:12 ]
Ik denk dat je reactie bedoelt is voor @GioStylepeter-rm schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:33:
@Wachten... lees je eerst eens goed in wat een NAS is/kan.
Als je bang bent voor een schijfcrash, ga dan voor een raid/shr pool van schijven (liefst in een model met >4 bays dan verlies je effectief het minst aan redundancy)
Ik beheer al meer dan 15 jaar diverse NAS systemen
@Wachten... sorry verkeerde tag, heb het aangepast
[ Voor 22% gewijzigd door peter-rm op 09-10-2022 14:12 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:20 ]
Synology kent veel meer dan dat en je kunt deze rapporten ook dagelijks, wekelijks, maandelijks naar je laten mailen zodat je continue op de hoogte bent van je schijven.GioStyle schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:18:
Die reactie is ook niet voor mij bedoeld en zo ja, dan onderschat je mij. Alleen ik heb nog nooit een kant en klare nas gekocht. Altijd zelfbouw en dan met zfs als filesystem. Punt is alleen dat ik daar bij een nieuwe pool bulk data erop zet, scrubben en als er na een paar keer geen foutmeldingen voorbij zie komen vind ik de boel ‘getest’. Mijn vraag is of Synology ook zoiets kent.
Maar zoals gezegd. Je neemt nieuwe schijven, (lijkt mij) en je krijgt direct bericht als er iets mis is met de schijven.
[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 09-10-2022 14:41 ]
Ik sluit het meestal aan op mijn pc doe een uitgebreide smarttest (kijken of niks kapot is gegaan tijdens vervoer). Als dat werk zet ik ze over naar de NAS met de gebruikelijke stappen.GioStyle schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:46:
Stel, je hebt een Synology en je koopt een aantal nieuwe schijven. Hoe testen julie deze nieuwe schijven?
In DSM zelf kan je ook nog smart tests doen.
Zoals @fyr0 al zei is het beste wat je kunt doen de disken in je Nas stoppen of aan een PC hangen en een uitgebreide S.M.A.R.T. test doen.
Alleen dat is zinvol.
Data erheen sturen en scrubben is alleen zinvol als je echt de hele disk volschrijft en ik vrees dat je dan wel heel erg lang bezig bent.
En scrubben heeft ook nog alleen zin als je meer dan twee disken in shr (of raid 5) of hoger hebt staan.
Een scrub van Raid 1(mirror) zal enkel 50% controleren.
Scrubbing is bedoelt om te controleren of de data correct is niet of de disken correct werken daar is S.M.A.R.T. voor gemaakt.
Alleen dat is zinvol.
Data erheen sturen en scrubben is alleen zinvol als je echt de hele disk volschrijft en ik vrees dat je dan wel heel erg lang bezig bent.
En scrubben heeft ook nog alleen zin als je meer dan twee disken in shr (of raid 5) of hoger hebt staan.
Een scrub van Raid 1(mirror) zal enkel 50% controleren.
Scrubbing is bedoelt om te controleren of de data correct is niet of de disken correct werken daar is S.M.A.R.T. voor gemaakt.
Ben ik de enige bij wie 2FA via authenticator app faalt na een upgrade naar DSM 7.1.1 ? Zonet de upgrade gedaan nadat ik melding kreeg dat er een upgrade klaar stond. Na de upgrade moet ik opnieuw inloggen maar faalt de 2FA verificatie en geraak ik dus niet ingelogd.
Ik heb in het verleden al meermaals ingelogd met dit account met 2FA, dus daar ligt het in elk geval niet aan.
EDIT: dit is problematischer dan ik dacht. Er is een link 'I lost my mobile' die je dan een emergency code per mail stuurt. Maar er komt helemaal geen mail binnen. Dit is met een dedicated admin account. Met mijn normale user accounts kan ik wel inloggen, maar die hebben enkel standaard user rechten. Zelfs encrypted Shares kan ik niet mounten momenteel.
EDIT2: bizar, wanneer ik met een normale user inlog, kan ik wel op About klikken, maar krijg ik te zien dat ik op DSM 7.1-42661 zit, dus blijkbaar is de upgrade zelfs niet eens gebeurd. Ik kreeg nochtans de countdown te zien, en wanneer ik later terug checkte moest ik dus opnieuw inloggen. Het goede nieuws is dan weer dat er dus ook helemaal geen DSM reboot gebeurd is, en al mijn encrypted shares nog gemount zijn.
EDIT3: probleem opgelost. Dan toch maar beslist om een shutdown te doen (via de powerknop). Daarna terug opgestart, en nu kan werkt mijn 2FA wél !
Lag overigens ook niet aan de klok, want had met een gewone user eens een folder aangemaakt en in DSM de timestamp gecheckt en die was correct. Nu ja, eind goed al goed.
Ik heb in het verleden al meermaals ingelogd met dit account met 2FA, dus daar ligt het in elk geval niet aan.
EDIT: dit is problematischer dan ik dacht. Er is een link 'I lost my mobile' die je dan een emergency code per mail stuurt. Maar er komt helemaal geen mail binnen. Dit is met een dedicated admin account. Met mijn normale user accounts kan ik wel inloggen, maar die hebben enkel standaard user rechten. Zelfs encrypted Shares kan ik niet mounten momenteel.
EDIT2: bizar, wanneer ik met een normale user inlog, kan ik wel op About klikken, maar krijg ik te zien dat ik op DSM 7.1-42661 zit, dus blijkbaar is de upgrade zelfs niet eens gebeurd. Ik kreeg nochtans de countdown te zien, en wanneer ik later terug checkte moest ik dus opnieuw inloggen. Het goede nieuws is dan weer dat er dus ook helemaal geen DSM reboot gebeurd is, en al mijn encrypted shares nog gemount zijn.
EDIT3: probleem opgelost. Dan toch maar beslist om een shutdown te doen (via de powerknop). Daarna terug opgestart, en nu kan werkt mijn 2FA wél !

[ Voor 83% gewijzigd door Twixie op 11-10-2022 12:44 ]
Eindelijk klaar met het veranderen van de eenvoudige volumes naar een SHR opstelling met 4+4+6TB. Dat is voor nu 8TB aan ruimte voor de gegevens. Als ik de laatste 6TB toevoeg kom ik op 14TB opslag en 6TB voor dataprotectie.
Situatie nu:

Via de 3 stippen kan ik de 6TB toevoegen, maar dan kom ik op totaal 12.7TB uit en zal er 12.7TB aan ruimte zijn. Maar ik lees ook iets over niet-toegewezen capaciteit gebruiken.

Bestaat de kans dan dat ik een deel van de ruimte ongebruikt laat? Wat niet voor opslag bedoeld is maar ook niet voor dataprotectie?
Situatie nu:

Via de 3 stippen kan ik de 6TB toevoegen, maar dan kom ik op totaal 12.7TB uit en zal er 12.7TB aan ruimte zijn. Maar ik lees ook iets over niet-toegewezen capaciteit gebruiken.

Bestaat de kans dan dat ik een deel van de ruimte ongebruikt laat? Wat niet voor opslag bedoeld is maar ook niet voor dataprotectie?
@Twixie hier geen problemen met 2FA gehad na upgrade, wel diverse packages die moeite hadden om te updaten.
Ik heb wel problemen met mijn Sonoff 3.0 Zigbee-stick, die verschijnt niet meer onder /dev/USB1, wel nog via lsusb. Zal wel iets met drivers zijn, maar wel irritant dat het nu stuk is. Anderen met dit zelfde probleem? (En een oplossing?
)
-edit-
Blijkbaar overschrijft een update /lib/modules waardoor mijn eerder geïnstalleerde drivers verdwenen waren. Middels deze guide terug gezet: https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers
Ik heb wel problemen met mijn Sonoff 3.0 Zigbee-stick, die verschijnt niet meer onder /dev/USB1, wel nog via lsusb. Zal wel iets met drivers zijn, maar wel irritant dat het nu stuk is. Anderen met dit zelfde probleem? (En een oplossing?
-edit-
Blijkbaar overschrijft een update /lib/modules waardoor mijn eerder geïnstalleerde drivers verdwenen waren. Middels deze guide terug gezet: https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers
[ Voor 22% gewijzigd door MJV op 12-10-2022 09:36 ]
Je hebt momenteel niet alle ruimte van de storage pool toegewezen aan volume 1, daardoor komt hij met een met deze berekening hoe groot de boel kan worden.Binnetie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:25:
Eindelijk klaar met het veranderen van de eenvoudige volumes naar een SHR opstelling met 4+4+6TB. Dat is voor nu 8TB aan ruimte voor de gegevens. Als ik de laatste 6TB toevoeg kom ik op 14TB opslag en 6TB voor dataprotectie.
Situatie nu:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voeg eerst alle beschikbare ruimte aan volume 1 toe voor je de laatste disk toevoegt.
Hoe doe ik dat? Want toen ik DSM ging installeren heb ik een volume aangemaakt met de eerste 3 schijven (4+4+6) deze stonden voor zover ik kon zien al op hun maximale capaciteit.Ben(V) schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:32:
[...]
Je hebt momenteel niet alle ruimte van de storage pool toegewezen aan volume 1, daardoor komt hij met een met deze berekening hoe groot de boel kan worden.
Voeg eerst alle beschikbare ruimte aan volume 1 toe voor je de laatste disk toevoegt.
Klopt ik keek even niet goed, Ik zag 7TB staan voor volume 1 en dacht dat er nog ruimte over was maar dat is natuurlijk niet zo.
3x 4TB geeft netto 8TB maar effectief zijn ze kleiner dus afgerond 7TB.
Gewoon die laatste disk toevoegen dan zie je vanzelf wat er gebeurd.
Ik voeg hem nu toe en zie dan wel even. Totaal was er straks 131xxGB aan ruimte. Je hebt met 14TB natuurlijk aardig wat verlies omdat de fabrikanten rekenen met 1GB is 1000MB.Ben(V) schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:30:
Klopt ik keek even niet goed, Ik zag 7TB staan voor volume 1 en dacht dat er nog ruimte over was maar dat is natuurlijk niet zo.
Bij het maken van het volume kreeg ik voor 1 4TB schijf de waarschuwing dat deze niet op de compatibiliteitslijst van Synology staat. Wel vreemd want alle schijven zijn CMR schijven.
Als je eerst 4+4+6TB heb, verwacht ik een SHR (RAID-5) over 3x4TB, oftewel netto 8TB opslag.Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Ik voeg hem nu toe en zie dan wel even. Totaal was er straks 131xxGB aan ruimte. Je hebt met 14TB natuurlijk aardig wat verlies omdat de fabrikanten rekenen met 1GB is 1000MB.
Bij het maken van het volume kreeg ik voor 1 4TB schijf de waarschuwing dat deze niet op de compatibiliteitslijst van Synology staat. Wel vreemd want alle schijven zijn CMR schijven.
Dan houdt je vermoedelijk 2TB over, die Synology niet kan inzetten.
Als je hier een 6TB bij prikt, verwacht ik dat Synology de SHR uitbreid naar 4 schijven, dus 4x4TB.
Dat geeft je 12TB netto.
Echter, nu heb je 2x2TB over.
Mogelijk kan je hier een 2e volume mee maken die dan 2TB netto geeft (effectief RAID-1 / mirror).
Ik weet niet of Synology zo slim is dat beide volumes (die van 12TB en van 2TB) virtueel (via JBOD) kunnen worden samengevoegd tot 1 volume.
Ik vermoed van niet, en dan houdt je 2 volumes.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Klopt, zie ook deze handige tool:Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Ik voeg hem nu toe en zie dan wel even. Totaal was er straks 131xxGB aan ruimte. Je hebt met 14TB natuurlijk aardig wat verlies omdat de fabrikanten rekenen met 1GB is 1000MB.
http://www.endmemo.com/data/diskcapacity.php
Heb sinds kort schijven van maar liefst 20TB maar in de NAS is het maar 18,2
Het zou verboden moeten worden om zo te adverteren.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
@Binnetie @GarBaGe @Ben(V) :
Misschien dat de Synology calculator soelaas biedt:
https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator
Het hele plan was gebaseerd op de RAID calculator: 4+4+6+6 is 20TB, in SHR wordt dat 14TB opslag en 6TB voor bescherming.Airw0lf schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:33:
@Binnetie @GarBaGe @Ben(V) :
Ja - dat is ook wat ik van de calculator begrijp.Binnetie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:41:
[...]
Het hele plan was gebaseerd op de RAID calculator: 4+4+6+6 is 20TB, in SHR wordt dat 14TB opslag en 6TB voor bescherming.
Klopt dat in jouw geval dan niet?
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma:
Wat is handig bij een uitbreiding van diskcapaciteit.
als je in plaats van 2x4T + 2x6T weer een stapje verder naar 1x4T + 3x6T gaat, dan ga je er netto van 14T naar 16T (4x4T raid-5 netto 12T met 3x2T raid 5 netto 4T).
het grote verschil zit erin dat de "restjes" van een raid-1 naar raid5 gaan (33% overhead ipv 50%)
4x6T levert uiteindelijk 18T netto (was in eerste post foutief als 16 aangegeven)
het grote verschil zit erin dat de "restjes" van een raid-1 naar raid5 gaan (33% overhead ipv 50%)
4x6T levert uiteindelijk 18T netto (was in eerste post foutief als 16 aangegeven)
[ Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 12-10-2022 12:24 ]
Ik kan je redenatie niet zo volgen.peter-rm schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:12:
als je in plaats van 2x4T + 2x6T weer een stapje verder naar 1x4T + 3x6T gaat, dan ga je er netto van 14T naar 16T (4x4T raid-5 netto 12T met 3x2T raid 5 netto 4T).
4x6T levert uiteindelijk 16T netto
Maar 4x6T levert toch 18TB (d.w.z. 3x6TB voor data en 1x6TB voor recovery)?
Ongeacht welke RAID5 variant je gebruikt?
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 12-10-2022 12:17 ]
klopt, foutje bij typen, heb ik verbeterd
de redenatie is gebaseerd op de nmanier waarop shr (naar mijn idee) werkt
de redenatie is gebaseerd op de nmanier waarop shr (naar mijn idee) werkt
[ Voor 47% gewijzigd door peter-rm op 12-10-2022 12:26 ]
Na de update naar 7.1.1 zie ik in Surveillance Station alleen "HEVC" staan i.p.v. dat ik bewegende beelden zie. Zelfde probleem was er vorige keer, maar toen hielp een herstart. Nu niet. Advanced Media Extensions (wat je nodig zou hebben om te bekijken) is netjes geïnstalleerd (en gerepareerd na installatie van de update). Iemand een tip?
Edit: Ik moest iets langer geduld hebben na de herstart; het werkt weer!
Edit: Ik moest iets langer geduld hebben na de herstart; het werkt weer!
[ Voor 35% gewijzigd door zunrob op 12-10-2022 14:23 ]
Hoe wissen jullie grote schijven op een veilige manier? Ik gebruikte altijd de DoD methode 3 passes maar met een 6TB schijf is hij 4 dagen onderweg.
Welke manier gebruiken jullie? Ik kan de schijf niet meer terug stoppen in de nas omdat deze nu vol is. Via een externe docking station kun je niet vanuit de nas secure erase doen.
Welke manier gebruiken jullie? Ik kan de schijf niet meer terug stoppen in de nas omdat deze nu vol is. Via een externe docking station kun je niet vanuit de nas secure erase doen.
Je kunt dit met dispart doen.
- Hang hem aan je PC.
- Open een command prompt.
- Start diskpart
- list disk
- disk <num> (nummer van de disk die je erasen wilt)
- erase all
Diskpart doet denk ik geen secure erase?
Bij een secure erase ontkom je niet echt aan een lange doorlooptijd denk ik.
Bij een secure erase ontkom je niet echt aan een lange doorlooptijd denk ik.
[ Voor 50% gewijzigd door technorabilia op 13-10-2022 09:22 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik doe hetzelfde - liefst direct aan een sata-poort - scheelt dan nog iets in tijd in vergelijking met USB.Binnetie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:38:
Hoe wissen jullie grote schijven op een veilige manier? Ik gebruikte altijd de DoD methode 3 passes maar met een 6TB schijf is hij 4 dagen onderweg.
Andere manieren zijn er eigenlijk niet - je moet een paar keer die disk af met schrijfpatronen.
Gemiddeld genomen gaat hij met 130MB/s. Rechtstreeks aan de sata poort is niet mogelijk bij mij. Nou ja dan maar wachten.Airw0lf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
Ik doe hetzelfde - liefst direct aan een sata-poort - scheelt dan nog iets in tijd in vergelijking met USB.
Andere manieren zijn er eigenlijk niet - je moet een paar keer die disk af met schrijfpatronen.
Maar das redelijk eenvoudig terug te draaien waardoor je alle gegevens weer beschikbaar hebt.Ben(V) schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:16:
Je kunt dit met dispart doen.
- Hang hem aan je PC.
- Open een command prompt.
- Start diskpart
- list disk
- disk <num> (nummer van de disk die je erasen wilt)
- erase all
Heb even gekeken maar blijkbaar is het erase command uit de huidige versie van diskpart verwijdert en zit er alleen nog een clear all commando in en die doet geen secure erase.
Je kunt in plaats daar van sdelete gebruiken uit de sysinternals van microsoft.
Kun je hier downloaden:
https://learn.microsoft.c...ternals/downloads/sdelete
Kun je hier downloaden:
[ Voor 88% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2022 10:14 ]
SDelete is inderdaad een goede suggestie. Die heb ik ook wel gebruikt in mijn Windows tijd en is met 1 pass met de -z optie qua doorlooptijd nog wel te overzien.Ben(V) schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:00:
Heb even gekeken maar blijkbaar is het erase command uit de huidige versie van diskpart verwijdert en zit er alleen nog een clear all commando in en die doet geen secure erase.
Kun je hier downloaden:
👉🏻 Blog 👈🏻
Dank voor de suggesties. Die onthoud ik even.
Ik keek even en gisteravond was het nog ruim 6 dagen. Vanochtend nog 4 dagen. En nu kijk ik en zie ik dat hij nog net 2 dagen bezig is. Dat is nog te overzien.
Ik keek even en gisteravond was het nog ruim 6 dagen. Vanochtend nog 4 dagen. En nu kijk ik en zie ik dat hij nog net 2 dagen bezig is. Dat is nog te overzien.
Het nadeel van sdelete is dat deze alleen vrij gemarkeerde delen verwijderd. Dingen als sparse, journaling, trash, swap space en hibernate files worden daarmee niet overschreven en dat zijn juist de stukken waar de kans groot is dat daar gevoelige data in zit. Ook bij hardware assisted zeroing wordt er niets (direct) gedaan.
Als je HDD uit een RAID5/SHR-1, RAID6/SHR-2 of RAID0/10 set komt, dan kan je met een enkele HDD hoe dan ook geen data recoveren (op de DSM RAID1 partitie na) dus kan je zelf bepalen of je daar een quick delete doet of echt een full write pass. Mocht je encryptie gebruikt hebben dan is het natuurlijk nog makkelijker echter is de DSM partitie daar dan ook niet encrypted.
n.b. in diskpart heeft nooit een erase optie gezeten, dit is altijd al 'clean' geweest. Deze doet in geen enkel geval een secure erase.
Als je HDD uit een RAID5/SHR-1, RAID6/SHR-2 of RAID0/10 set komt, dan kan je met een enkele HDD hoe dan ook geen data recoveren (op de DSM RAID1 partitie na) dus kan je zelf bepalen of je daar een quick delete doet of echt een full write pass. Mocht je encryptie gebruikt hebben dan is het natuurlijk nog makkelijker echter is de DSM partitie daar dan ook niet encrypted.
n.b. in diskpart heeft nooit een erase optie gezeten, dit is altijd al 'clean' geweest. Deze doet in geen enkel geval een secure erase.
Sdelete verwijderd wel degelijk alles.
Uit de spec:
"You can use SDelete both to securely delete existing files, as well as to securely erase any file data that exists in the unallocated portions of a disk (including files that you have already deleted or encrypted). "
Uit de spec:
"You can use SDelete both to securely delete existing files, as well as to securely erase any file data that exists in the unallocated portions of a disk (including files that you have already deleted or encrypted). "
Als je hem niet meer gaat gebruiken, kun je hem ook fysiek demonteren. Paar schroefjes los maken en je kunt het hele binnen werk eruit halen en desnoods in stukjes knippen, breken of perforeren.
Ik heb dit wel eens gedaan met een oude schijf, maar viel erg tegen om hem los te krijgen. Zelfs met een slijptol ging het lasting.royaljoop schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:26:
Als je hem niet meer gaat gebruiken, kun je hem ook fysiek demonteren. Paar schroefjes los maken en je kunt het hele binnen werk eruit halen en desnoods in stukjes knippen, breken of perforeren.
Hij moet nog 12 uur, dus de schatting van 6 dagen was wel erg grof. Want hij is dan al met al een kleine 2 dagen beziggeweest.
De mijn SHR opslagpool is ook klaar:

Dit is met 4+4+6+6 TB. Het voelt alsof er ruimte ontbreekt, de pool is 12.7TB en de opslag is 12.2TB. Als dit het maximale is is dan is dat prima. Ik zou graag zien of de ruimte per schijf ook volledig benut wordt, maar ben er nog niet achter hoe.
Ik ben er niet helemaal zeker van... maar ik dacht dat het verschil komt door de geinstalleerde apps en hun gegevens?Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:23:
[...]
Ik heb dit wel eens gedaan met een oude schijf, maar viel erg tegen om hem los te krijgen. Zelfs met een slijptol ging het lasting.
Hij moet nog 12 uur, dus de schatting van 6 dagen was wel erg grof. Want hij is dan al met al een kleine 2 dagen beziggeweest.
De mijn SHR opslagpool is ook klaar:
[Afbeelding]
Dit is met 4+4+6+6 TB. Het voelt alsof er ruimte ontbreekt, de pool is 12.7TB en de opslag is 12.2TB. Als dit het maximale is is dan is dat prima. Ik zou graag zien of de ruimte per schijf ook volledig benut wordt, maar ben er nog niet achter hoe.
Zou kunnen maar neemt dat dan al zoveel ruimte in? Ik heb een stuk of 6 dockers en verder alleen wat Synology standaard installeert. De rest moet ik nog instellen.Airw0lf schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:49:
[...]
Ik ben er niet helemaal zeker van... maar ik dacht dat het verschil komt door de geinstalleerde apps en hun gegevens?
14TB (10^12) = 12.7 TiB (2^40)Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:23:
[...]
Het verschil tussen de pool en de opslag is vermoedelijk het Synology DSM besturingssysteem en wat overhead.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).