[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
pina schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:07:
[...]

Zou een latje bijplaatsen van 16gb overkill zijn? Of is 8gb voldoende? Omdat het prijsverschil nu ook niet zo gigantisch groot is....
Ligt eraan wat je er allemaal op draait (of wilt laten draaien). Maar als je het financieel ervoor over hebt, zou ik lekker 16 GB erbij prikken. Heb ik ook gedaan met mijn DS720+. . Ik heb 2 VM's erop draaien en een lijst aan Docker containers naast wat officiele Syno apps zoals Drive, Notes,Mailplus .

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/71371550-ds720ram.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04

4POX

Everybody is wired

pina schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:07:
[...]

Zou een latje bijplaatsen van 16gb overkill zijn? Of is 8gb voldoende? Omdat het prijsverschil nu ook niet zo gigantisch groot is....
Ik heb een 16GB reep in mijn Synology. Het is geen overkill. Ik heb een licentie van windows 10 pro gekocht die nu permanent in een virtual machine draait. Deze is verandwoordelijk voor de backup van mijn icloud op mijn NAS. :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
4POX schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:25:
[...]

Ik heb een 16GB reep in mijn Synology. Het is geen overkill. Ik heb een licentie van windows 10 pro gekocht die nu permanent in een virtual machine draait. Deze is verandwoordelijk voor de backup van mijn icloud op mijn NAS. :D
wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:10
Ik zit hier met een heel raar rechten probleem.

Ik heb 2 gebruikersgroepen, waarvan de ene iets meer rechten heeft dan de ander. Verder staat voor de standaard photo map de rechten gewoon hetzelfde. Toch kan ik maar geen nieuwe fotos uploaden of nieuwe mappen maken.

Ik snap er echt helemaal niks van. want de groepen zijn verder exact hetzelfde. Waar kan ik nog meer zoeken wat het probleem kan zijn?

Ik heb bijvoorbeeld net nog voor de zekerheid een nieuwe groep aangemaakt. In de standaard user groep staat alles uit en in de nieuwe groep geef ik machtigingen tot de photo map. Ik kom er dus wel gewoon in, en mag/kan alles bekijken, maar nieuwe bestanden toevoegen mag ik ineens niet meer.

Ook in de shared folder optie staat alles netjes op alle rechten.
Dus ik kan er wel in (dus de rechten werken op zich) maar ik kan/mag niks toevoegen of veranderen in de map.

Het gekke is dat ik in Synology Photos wel mappen aan kan maken en bestanden toe kan voegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 29-04-2022 21:51 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04

MJV

ShaneV schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:52:
Wie hier heeft DSM 7(7.1) draaiende met zwave en zigbee sticks verbonden in een docker container(s) en heeft dit stabiel draaiende?

Ik heb weet van de nodige commando's om dit werkende te krijgen maar, vraag mij af wat de real life ervaringen zijn. Blijft alles stabiel? Momenteel zit ik nog op de laatste 6.2 versie maar, ben weigerig om te upgraden vanwege de potentiële problemen. Omschakelen naar de Synology VMM zie ik niet zitten. Dat is dus geen optie.
Ik heb een Home Assistant opstelling i.c.m. zigbee2mqtt draaien op 7.1. Het was even zoeken naar het laten inladen van de juiste drivers, dat heb ik gedaan met een start-up script met de volgende commando's:
code:
1
2
3
/sbin/modprobe usbserial
/sbin/modprobe ftdi_sio
/sbin/modprobe cdc-acm

Het was wel even zoeken naar de juiste USB-interface, maar daarover valt online ook genoeg te vinden.

Vervolgens heb je dan ook nog mosquitto nodig. Ik heb het nu een maand of twee a drie probleemloos en zonder omkijken draaien. Watchtower draait mee en update alle containers. Enige hapering die ik had was vanmiddag na handmatig updaten naar nieuwste versie, toen ging er iets mis met USB-drivers leek het. Na een restart was dat vanzelf weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
In de 2 reviews op https://www.amazon.de/-/e...rver-12-Bay/dp/B09K7YM79N staat dat alleen nog Synology HDD's ondersteunt worden bij dit de Synology DS3622xs+ is. Klopt dit?

Wel erg jammer ook dat de beste CPU's van Synology DiskStations uit 2015 komen, de Xeon D-1531.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

pina schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:30:
[...]

wat bedoel je daar precies mee?
Ik wil graag een backup van mijn icloud op mijn NAS. Ik gebruik cloudsync al om een backup van mijn Google Drive en Dropbox te maken op mijn NAS. Helaas levert Apple geen API zodat ik ook cloudsync kan gebruiken. Dus ik heb nu WIndows 10 in een virtuele machine draaien om toch mijn icloud op de NAS te hebben.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 23:01
Beste mensen,

Ik wil een oude disk (type btrfs van een oude NAS) toevoegen in een pool zonder data verlies. Weet iemand hoe het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

aotholland schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:13:
Beste mensen,

Ik wil een oude disk (type btrfs van een oude NAS) toevoegen in een pool zonder data verlies. Weet iemand hoe het kan?
De disk met een externe kabel aansluiten op een USB poort. De data van de USB disk naar de bestaande pool in de NAS copyeren. Daarna de losse disk in een slot drukken en de array rebuilden met de extra disk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
4POX schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:15:
[...]

De disk met een externe kabel aansluiten op een USB poort. De data van de USB disk naar de bestaande pool in de NAS copyeren. Daarna de losse disk in een slot drukken en de array rebuilden met de extra disk.
Ok, bedankt voor snelle reactie. Kun jij meekijken wat voor kabel moet ik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

aotholland schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:18:
[...]

Ok, bedankt voor snelle reactie. Kun jij meekijken wat voor kabel moet ik hebben?
Ik gebruik eentje die hierop lijkt -> https://www.bol.com/nl/nl...nnector/9200000104702432/ met een losse 12 volt voeding.

Ik vind het altijd eng om zomaar een schijf meteen in een NAS te drukken. Ik had een qnap die meteen elke onbekende schijf begon te formateren en in de array opnam. Daarom sluit ik altijd eerst een onbekende schijf aan via een USB poort. Ik weet niet of Synology ook zo agressief is met het wissen van een onbekende schijf. Ik wil het niet uitproberen.

Je kan de oude schijf ook aansluiten op jouw computer/laptop met linux (in een virtual machine) en dan de data coperen richting de NAS.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
4POX schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:23:
[...]

Ik gebruik eentje die hierop lijkt -> https://www.bol.com/nl/nl...nnector/9200000104702432/ met een losse 12 volt voeding.

Ik vind het altijd eng om zomaar een schijf meteen in een NAS te drukken. Ik had een qnap die meteen elke onbekende schijf begon te formateren en in de array opnam. Daarom sluit ik altijd eerst een onbekende schijf aan via een USB poort. Ik weet niet of Synology ook zo agressief is met het wissen van een onbekende schijf. Ik wil het niet uitproberen.

Je kan de oude schijf ook aansluiten op jouw computer/laptop met linux (in een virtual machine) en dan de data coperen richting de NAS.
Ik heb deze gevonden met stroom kabel,
https://www.mediamarkt.nl...-3-5-adapter-1457005.html

Ik wil eerste uitproberen met virtualbox waarin ubuntu is geinstaleerd. Volgens mij daar moet ik extra opslag toevoegen ext4? Wil jij verbeteren als ik verkeerd ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

aotholland schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:27:
[...]

Ik heb deze gevonden met stroom kabel,
https://www.mediamarkt.nl...-3-5-adapter-1457005.html

Ik wil eerste uitproberen met virtualbox waarin ubuntu is geinstaleerd. Volgens mij daar moet ik extra opslag toevoegen ext4? Wil jij verbeteren als ik verkeerd ben?
Als je 30 euro wilt uitgeven. Dan kan je ook zoeken naar een mooie behuizing. Ik heb deze gekocht voor 18 euro. USB-c verbinding en een voeding. Misschien kan je met wat zoeken deze behuizing ook vinden voor 20 euro? https://www.onlinekabelsh...dd-usb3-0-usb-c-abs-zwart

ext4? Je bedoelt btfrs? Als ik het correct heb kan elke nieuwe Linux distro BTFRS out-of-the-box lezen.

Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan. Maar met een EXT4 disk. Ik heb een EXT4 plugin op mijn macos geinstalleerd. Je ziet in de root van de disk alle shares als mappen. Ik heb ze over het netwerk naar mijn nieuwe NAS gecopyeerd. Daarna de oude disk in de NAS geplaatst en de array van 1 disk naar 2 disken laten uitbreiden.

De vraag die ik graag aan de tweakers community wil vragen. Kan een oude btfrs in een NAS worden geplaatst naast een bestaande pool en dat deze disk in de file explorer zichtbaar is. Zodat de vraagsteller niets of te kopen. Of gaat synology die schijf verwijderen en opnemen in de bestaande pool?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

chronoz schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 02:56:
In de 2 reviews op https://www.amazon.de/-/e...rver-12-Bay/dp/B09K7YM79N staat dat alleen nog Synology HDD's ondersteunt worden bij dit de Synology DS3622xs+ is. Klopt dit?

Wel erg jammer ook dat de beste CPU's van Synology DiskStations uit 2015 komen, de Xeon D-1531.
Hier sinds kort een ds2422, en daar hetzelfde verhaal:
andere schijven 'werken' nog wel in de zin dat je een diskgroup & volume kan maken
(dat denk ik toch, wij hebben disks uit een falende ds2413 overgezet en die werken toch inclusief behoud van data etc)
MAAR
je volume/diskgroup staat dan continue in 'alarm' status en je krijgt bijgevolg geen bericht als er effectief een disk sneuvelt.
Ik kan het dus allerminst aanraden, zeker ook omdat synology disks 700€/16TB zijn ongeveer, terwijl de 'normale' disks nu vanaf 300€/18TB gaan (exos 18TB reeks)
Voor het prijsverschil zou ik een aantal (goedkopere) ds18xx units halen, en zeker eens rondkijken bij de concurrentie, die zitten ook niet stil.

[ Voor 5% gewijzigd door roeleboel op 30-04-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
4POX schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:02:
[...]

Als je 30 euro wilt uitgeven. Dan kan je ook zoeken naar een mooie behuizing. Ik heb deze gekocht voor 18 euro. USB-c verbinding en een voeding. Misschien kan je met wat zoeken deze behuizing ook vinden voor 20 euro? https://www.onlinekabelsh...dd-usb3-0-usb-c-abs-zwart

ext4? Je bedoelt btfrs? Als ik het correct heb kan elke nieuwe Linux distro BTFRS out-of-the-box lezen.

Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan. Maar met een EXT4 disk. Ik heb een EXT4 plugin op mijn macos geinstalleerd. Je ziet in de root van de disk alle shares als mappen. Ik heb ze over het netwerk naar mijn nieuwe NAS gecopyeerd. Daarna de oude disk in de NAS geplaatst en de array van 1 disk naar 2 disken laten uitbreiden.

De vraag die ik graag aan de tweakers community wil vragen. Kan een oude btfrs in een NAS worden geplaatst naast een bestaande pool en dat deze disk in de file explorer zichtbaar is. Zodat de vraagsteller niets of te kopen. Of gaat synology die schijf verwijderen en opnemen in de bestaande pool?
Ik heb zojuist deze besteld.

https://www.amazon.nl/dp/...N=B01N6ULCM1&linkCode=asn

Ik denk dat via Virtualbox heel traag is om dat over te pompen (bijna 7 TB)

Als ik goed begreep dat oude btrfs disk niet zichtbaar in de file explorer. Op DSM7 heb ik geen optie kunnen vinden om een nieuwe schijf toe te voegen zonder formatteren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Iets eerder dan gepland ben ik aan het overwegen om een nieuwe Synology aan te schaffen. Deels omdat ik met m'n huidige niet (meer) alle gewenste functionaliteit heb en deels omdat m'n DS214play niet meer automatisch DSM geupgraded krijgt.
en stiekem is upgraden naar een nieuwer model ook gewoon leuk natuurlijk

Volgens Synology kan ik tussen m'n DS214play en het beoogde nieuwe model (DS220+) geen disk swap doen. Het moet dus met een verse installatie. Omdat ik nieuwe disken nog een beetje zonde vind heb ik dit bedacht:
  • 1 Disk uit oude Synology halen en in nieuwe stoppen
  • Basisconfiguratie doen
  • Apps installeren + configureren
  • Data overzetten van oude naar nieuwe Syno
  • 2e Disk uit Oude Syno halen en toevoegen aan nieuwe
Zie ik iets over het hoofd? En kan dit überhaupt? Zo draai ik tijdelijk natuurlijk wel met een 1-disk volume op de nieuwe en een 'kapot' volume op de oude, maar dat lijkt mij voor die 1 a 2 dagen niet bezwaarlijk.

De enige reden waarom ik wel al nieuwe schijven zou aanschaffen is omdat de huidige niet op de compatibilitylijst staan. Niet voor de beoogde nieuwe en niet voor m'n huidige model. Ze draaien echter al jaren prima voor persoonlijk thuisgebruik, dus die gok durf ik wel te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Synology roep voor meer combinaties dat disk migratie niet kan, terwijl het toch prima gaat.
Zou het eerst dus gewoon proberen.

Die disk compatibiliteit lijst moet je niet zien als dat alleen die disken zijn supported, maar dat is enkel een lijst met disken die Synology getest heeft.
In principe werkt gewoon elke disk want ze voldoen allemaal aan de Sata standaard

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ben(V) schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:57:
Synology roep voor meer combinaties dat disk migratie niet kan, terwijl het toch prima gaat.
Zou het eerst dus gewoon proberen.
Is het niet dat synology bedoelt dat je zowel dsm als je packages etc kan overzetten zonder(/met amper) herinstallatie hiermee, maar zonder nodige herconfiguratie?
De pure datavolumes kunnen inderdaad bijna altijd overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Data kopiëren naar een nieuw apparaat vind ik niet erg. Dat is klikken en wachten.
Het nieuwe apparaat helemaal vanaf scratch moeten configureren is iets wat ik liever niet doe als het niet per se hoeft. Als ik dat kan overslaan door een disk van de oude in de nieuwe Synology te stoppen, ergens op 'Werk bij naar nieuw model' of iets dergelijks te klikken en vervolgens een paar uur te wachten zou dat fijn zijn.

Ik kan het natuurlijk altijd proberen. Als het dan toch echt niet blijkt te kunnen doe ik gewoon een verse installatie. Zolang ik maar geen nieuwe schijven hoef te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dsm wordt ook bij een volledige migratie er opnieuw opgezet.
Elk model Synology Nas heeft een specifieke DSM.

Enkel packages zouden mogelijk niet te migreren zijn.
Ik zou zeggen probeer het eerst, er kan weinig mis gaan want alles staat gewoon op je oude Nas (als je daar tenminste de disken in SHR hebt staan)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:56

Herman

FP ProMod
Ben(V) schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:57:
(...)

Die disk compatibiliteit lijst moet je niet zien als dat alleen die disken zijn supported, maar dat is enkel een lijst met disken die Synology getest heeft.
In principe werkt gewoon elke disk want ze voldoen allemaal aan de Sata standaard
En toch... Als ik filter op 'incompatibile models' krijg ik een behoorlijk lijstje met opslagmedia die blijkbaar niet goed functioneren met mijn Synology-nas ;) Daar zitten best wat gangbare producten tussen.

Blijkbaar zegt die Sata-standaard niet alles.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen eens een link.
Want niet alles wat je via google vind is echte informatie, er zitten ook veel broodjes aap verhalen bij.

Er zijn in het verleden wel problematische disken geweest en je moet in een Nas geen smr disken stoppen, maar van de huidige generatie disken ken ik geen incompatible problemen.
Ook een smr disk is niet incompatible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ook kan je met Synology de 512e en 4kn disks niet mixen in 1 pool. (zegt Synology)
Nu zijn de meeste schijven wel 512e, maar toch.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Ben(V) schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:39:
Geen eens een link.
Want niet alles wat je via google vind is echte informatie, er zitten ook veel broodjes aap verhalen bij.

Er zijn in het verleden wel problematische disken geweest en je moet in een Nas geen smr disken stoppen, maar van de huidige generatie disken ken ik geen incompatible problemen.
Ook een smr disk is niet incompatible.
Het is van de site van Synology zelf. Ik had verwacht dat je die wel zou kunnen vinden :>

- https://www.synology.com/...e=true&p=1&change_log_p=1

Synology zegt zelf, op basis van hun eigen onderzoek, dat de volgende producten niet compatible zijn met mijn nas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5axG_kbi8Z8aCRTQKmBkPdUv8o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Lf4jcbw8ry0ML7GGfyophPZl.png?f=fotoalbum_medium

Zoals ik al aangaf, daar zitten best gangbare modellen tussen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Herman op 03-05-2022 12:38 . Reden: Linkje nog even toegevoegd ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
In het verleden bevatte die lijst enkel modellen waarvan ze zeiden dat ze getest en goed bevonden waren.
Blijkbaar gaan ze tegenwoordig verder.

Kortom, mijn info was niet meer up to date en kun je dus de niet compatible disken voor jouw model Nas in die lijst beter vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Herman schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Zoals ik al aangaf, daar zitten best gangbare modellen tussen ;)
Vind je?
2 SMR schijven en 3 budget consumer SSDs.
De rest zijn Enterprise class schijven of SSDs, die ik zelf niet zo snel in een mid-end DS218+ zou stoppen.

Meer reguliere schijven, zoals Seagate Barracuda's / Ironwolfs of WD Red's (non-SMR) of Toshiba's zie ik er niet tussen staan.
Dus ik vind niet dat er best gangbare modellen tussen zitten.
Wil je graag een Seagate Exos erin stoppen, kijk dan bijvoorbeeld naar de Exos X16 met een 16TB en een prijs van onder de EUR 300... heel goedkoop per TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
GarBaGe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Vind je?
2 SMR schijven en 3 budget consumer SSDs.
De rest zijn Enterprise class schijven of SSDs, die ik zelf niet zo snel in een mid-end DS218+ zou stoppen.

Meer reguliere schijven, zoals Seagate Barracuda's / Ironwolfs of WD Red's (non-SMR) of Toshiba's zie ik er niet tussen staan.
Dus ik vind niet dat er best gangbare modellen tussen zitten.
Wil je graag een Seagate Exos erin stoppen, kijk dan bijvoorbeeld naar de Exos X16 met een 16TB en een prijs van onder de EUR 300... heel goedkoop per TB.
Met 'best gangbaar' bedoel ik: 'niet zeer exotisch' ;)
De meeste opslagmedia op die lijst is nog goed verkrijgbaar en het is niet totaal ondenkbaar dat iemand die in een synology-NAS zou willen stoppen. Het was ook meer een argument tegen de stelling dat alles met SATA wel compatibel zou moeten zijn :)

Overigens heb ik wel Enterprise class SSD's in mijn NASjes zitten. Sowieso hebben die vaak betere stroomverliesbescherming en het idee dat je apparaat 24/7 aan staat geeft me dat een fijner gevoel. (Ondanks dat ik uiteraard ook regelmatig back-up)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Herman schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Met 'best gangbaar' bedoel ik: 'niet zeer exotisch' ;)
De meeste opslagmedia op die lijst is nog goed verkrijgbaar en het is niet totaal ondenkbaar dat iemand die in een synology-NAS zou willen stoppen. Het was ook meer een argument tegen de stelling dat alles met SATA wel compatibel zou moeten zijn :)
...
Ja, ik vind de lijst ook wat raar.
Als er een Crucial BX300 op staat, waarom dan niet de MX-series?
Volgens mij is het enige verschil tussen de BX en MX de DRAM-cache?
Mogelijk heeft de BX300 een lage TBW?
Maar ik denk wel dat die BX300 gaat werken in een NAS.
Alleen mogelijk niet helemaal de gewenste resultaten.
Soort van; "sub-optimale" prestaties :)

Misschien moet de lijst niet "incompatible" heten, maar eerder "not recommended" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
GarBaGe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Ja, ik vind de lijst ook wat raar.
Als er een Crucial BX300 op staat, waarom dan niet de MX-series?
Volgens mij is het enige verschil tussen de BX en MX de DRAM-cache?
Mogelijk heeft de BX300 een lage TBW?
Maar ik denk wel dat die BX300 gaat werken in een NAS.
Alleen mogelijk niet helemaal de gewenste resultaten.
Soort van; "sub-optimale" prestaties :)

Misschien moet de lijst niet "incompatible" heten, maar eerder "not recommended" :)
Zo'n vermoeden heb ik ook. Maar dat is gissen. Ik weet niet waarom een opslagmedium op die lijst terecht is gekomen. Wellicht dat de NAS helemaal niet opstartte, of wellicht omdat de eigenschappen van het opslagmedium het niet geschikt maken. Helaas staat er verder niet zoveel informatie bij. Wel opvallend is dat er bij sommigen een firmware-versie vermeld staat en bij sommigen niet. Wanneer de eigenschappen van een product niet geschikt zijn voor een NAS, dan lijkt me dat niet afhankelijk van de firmware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Ik kan de pagina niet meer vinden waar ik meende te hebben gelezen dat een DS214play > DS220+ migratie d.m.v. disk swap niet mogelijk was. Of ik het verkeerd heb gelezen of dat die pagina incorrect was moet ik dus in het midden laten.

Eerder vanavond heb ik één van de disken van mijn DS214 in de nieuwe DS220 gestopt en gewoon via de web-gui de migratie gedaan. Wel moest ik handmatig de nieuwste DSM installeren en wat apps repareren, maar dat viel alleszins mee. Op het vaste IP-adres na zijn alle instellingen netjes meegekomen.

Nu is het een kwestie van driedubbelchecken of alles helemaal correct staat voor ik de 2e schijf uit m'n oude DS haal.
En kan ik gaan proberen de apps die ik had geborked met een onbedoelde DSM-update weer aan de praat te krijgen..

//edit: nu ik de 2e oude schijf er bij steek staat ie als 'crashed' in de storage manager. Het ging ook eigenlijk té goed. :/

[ Voor 7% gewijzigd door WheeleE op 03-05-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
aotholland schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:56:
[...]

Ik heb zojuist deze besteld.

https://www.amazon.nl/dp/...N=B01N6ULCM1&linkCode=asn

Ik denk dat via Virtualbox heel traag is om dat over te pompen (bijna 7 TB)

Als ik goed begreep dat oude btrfs disk niet zichtbaar in de file explorer. Op DSM7 heb ik geen optie kunnen vinden om een nieuwe schijf toe te voegen zonder formatteren 8)7
Kan iemand svp meekijken? Ik wil een btfrs geformatteerde disk in mijn synology aansluiten via hdd behuizing. Echter de disk wordt niet herkend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHGFTfGW740PNlipMd-HsDTCnG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nyCQpmxtIfCsMTmGaxQIomrZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39
aotholland schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:17:
Kan iemand svp meekijken? Ik wil een btfrs geformatteerde disk in mijn synology aansluiten via hdd behuizing. Echter de disk wordt niet herkend?
Dat klopt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
weet jij hoe ik kan fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Formatteren als ext4, exfat of ntfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
DukeBox schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:03:
[...]

Formatteren als ext4, exfat of ntfs.
Je hebt eerdere berichten niet gelezen blijkbaar.

Deze schijf was uit een oude Synology met Btrfs. Ik wil deze disk in mijn nieuwe Synology zonder data verlies.

Ik heb de oude disk via een externe hdd behuizing aangesloten op nieuwe NAS. Ik zie nu dat bestandssysteem type niet ondersteund terwijl btrfs disk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09
aotholland schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:52:
[...]

Deze schijf was uit een oude Synology met Btrfs. Ik wil deze disk in mijn nieuwe Synology zonder data verlies.

Ik heb de oude disk via een externe hdd behuizing aangesloten op nieuwe NAS. Ik zie nu dat bestandssysteem type niet ondersteund terwijl btrfs disk is!
Ik heb even zitten googlen, en ik denk niet dat het haalbaar is met je huidige NAS. Dat lijkt er
uit gesloopt te zijn tot aardig wat onvrede van mensen in een gelijkwaardige situatie zoals jou.

Er schijnt een driver te zijn voor windows wellicht is dat een optie voor je, als je niet naar een
linux omgeving wilt booten. Denk toch dat je de data er af moet halen, formateren, terugzetten
en de data dan terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ik zie nu dat bestandssysteem type niet ondersteund terwijl btrfs disk is!
Ja omdat btrfs niet geschikt is voor een verwisselbaar medium.
Als je hem wilt lezen moet je hem in je synology plaatsen of via een eSATA poort en die als non swappable instellen middels shell in synoconf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

[...]

Welke nieuwe NAS heb jij precies gekocht?

Ik ben gaan zoeken. Nu valt mijn mond ook open. Je kan een externe schijf met btfrs aansluiten. Maar zodra er Synology systeem partities aanwezig zijn werkt het weer niet.

Kan jij WinBtrfs proberen? https://github.com/maharmstone/btrfs

Nu voel ik me een beetje dom. Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij. Maar ik had een oude ext4 disk die naar mijn nieuwe BTFRS nas moest.

Ik heb maar een test gedaan en een disk naar BTFRS geformateerd. De NAS ziet die.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6RSoFDYW0qzCY1MVSs_aygT8BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xCo3r3xDSH1bkzCiRjn8jZgg.png?f=fotoalbum_large

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt enkel disken die door DSM zijn aangemaakt in de Nas zelf plaatsen anders werkt het niet.
DSM verwacht namelijk drie partities, de eerste is de systeem partitie met daar het OS in een mirror met alle andere disken, de tweede is de data partitie en de derde is de temp partitie.

Als die disk dus niet zo gepartitioneerd is en op de eerste partitie geen DSM staat zal je Nas deze disk alleen maar willen initialiseren.
Kortom alleen disken die door DSM aangemaakt zijn kun je in de Nas stoppen, als je de data daarop wilt kunnen gebruiken.

Voor via USB aangesloten disken geld dat ze maar één partitie mogen hebben, en die moet ext4, ext3, FAT32, NTFS, Btrfs, exFAT of HFS+ geformatteerd zijn.
(zie https://www.synology.com/nl-nl/dsm/7.1/software_spec/dsm)

Voor een eSata aangesloten disk geld hetzelfde als de USB disk, maar je kunt er ook een expansie behuizing op aansluiten en dan geld hetzelfde als voor de interne disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
4POX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Welke nieuwe NAS heb jij precies gekocht?

Ik ben gaan zoeken. Nu valt mijn mond ook open. Je kan een externe schijf met btfrs aansluiten. Maar zodra er Synology systeem partities aanwezig zijn werkt het weer niet.

Kan jij WinBtrfs proberen? https://github.com/maharmstone/btrfs

Nu voel ik me een beetje dom. Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij. Maar ik had een oude ext4 disk die naar mijn nieuwe BTFRS nas moest.

Ik heb maar een test gedaan en een disk naar BTFRS geformateerd. De NAS ziet die.

[Afbeelding]
De schijf zat eerste in 918+ met btfrs bestandtype. Na een aantal jaren heb ik deze schijf (nu) in nieuwe NAS (1520+) gestopt. NAS ging nieuwe disk zien maar wilde formatteren opnieuw, Daarom wilde ik zonder dataverlies. Ik heb een externe hdd behuizing gekocht. Deze heb ik via USB van 1520+ aangesloten en zie ik dat bestand type niet ondersteunt is. (Zie bijlage eerdere bericht)

Ik wil zonder formatteren de oden bestande terughalen.

Ik ben nu bezig met usb linux te installeren op een laptop. Mss daar kan ik wat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
Ben(V) schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:49:
Je kunt enkel disken die door DSM zijn aangemaakt in de Nas zelf plaatsen anders werkt het niet.
DSM verwacht namelijk drie partities, de eerste is de systeem partitie met daar het OS in een mirror met alle andere disken, de tweede is de data partitie en de derde is de temp partitie.

Als die disk dus niet zo gepartitioneerd is en op de eerste partitie geen DSM staat zal je Nas deze disk alleen maar willen initialiseren.
Kortom alleen disken die door DSM aangemaakt zijn kun je in de Nas stoppen, als je de data daarop wilt kunnen gebruiken.

Voor via USB aangesloten disken geld dat ze maar één partitie mogen hebben, en die moet ext4, ext3, FAT32, NTFS, Btrfs, exFAT of HFS+ geformatteerd zijn.
(zie https://www.synology.com/nl-nl/dsm/7.1/software_spec/dsm)

Voor een eSata aangesloten disk geld hetzelfde als de USB disk, maar je kunt er ook een expansie behuizing op aansluiten en dan geld hetzelfde als voor de interne disken.
Bedankt voor uitleg. Het is inderdaad een gepartitioneerd disk binnen DSM7 (in oude NAS 918) met btfrs.
Deze wil ik met data meenemen naar nieuwe NAS (1520). Er zijn drie partities zoals je uitlegt. (Zie bijlage).

Moet ik losse disk met eSATA port aansluiten? Externe hdd behuzing heeft aleen typeC aansluting. Ik weet of het converter bestaat van typec naar esata?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHGFTfGW740PNlipMd-HsDTCnG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nyCQpmxtIfCsMTmGaxQIomrZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00
@aotholland what @Ben(V) bedoelt is dat je het alleen kan lezen via een Synology unit nl de DX517.
Als je die zou hebben en aansluit kan DSM het lezen..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als hij alleen maar wil initialiseren als je hem in je Nas stopt, gaat een Synology expansion unit ook niet helpen.
Was die disk soms een deel van een SHR of raidset?
Dan kun je er zo wie zo niets meer mee.

Je kunt alleen proberen de disk te migreren naar je nieuwe Nas.
Dan moet je die disk als enige disk in je Nas stoppen en kijken of hij wil migreren.
Daarna kun je hem weer uitbreiden met extra disken.

Het enige andere alternatief is dat je hem gewoon in je oude Nas laten zitten (terug stopen) en de data overzetten via het netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 04-05-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
Quakie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:38:
@aotholland what @Ben(V) bedoelt is dat je het alleen kan lezen via een Synology unit nl de DX517.
Als je die zou hebben en aansluit kan DSM het lezen..
Die expansion unit heb ik er niet. Wat kan nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
Ben(V) schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:57:
Als hij alleen maar wil initialiseren als je hem in je Nas stopt, gaat een Synology expansion unit ook niet helpen.
Was die disk soms een deel van een SHR of raidset?
Dan kun je er zo wie zo niets meer mee.

Dan moet je die disk als enige disk in je Nas stoppen en kijken of hij wil migreren.

Het enige andere alternatief is dat je hem gewoon in je oude Nas laten zitten (terug stopen) en de data overzetten via het netwerk.
De oude nas is weg 8)7

Ik ga proberen als enige disk in nas te stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je dat nog niet gedaan hebt lijkt het me verstandig dit eerst te lezen:
https://kb.synology.com/e...779-1948012316.1572870601

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 04-05-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het niet gaat lukken kun je proberen om een BTFRS driver voor Windows op je PC te installeren en de data via je PC over te zetten, hier vind je de drivers daarvoor.
https://github.com/maharmstone/btrfs

Een ander alternatief is om WSL2 (Windows Subsystem for Linux 2) te activeren op je PC en via dat subsystem de disk te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:03
Goedemorgen,

ik heb iets vreemds en kom er maar niet achter waar het zit.
ik heb een DS1520+ met de laatste DSM versie (7.0.1-42218 update 3)

het standaard 'admin' account heb ik gedisabeled. ik heb een eigen admin 'mijn_admin' account aangemaakt en deze hoort dan ook tot de administrator groep

Maar, ondanks dat ik administrator ben, krijg ik deze fout als ik een bestandje wil uploaden naar een bepaalde folder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTc6OdEdMHwXbZDY7UGWLdODyDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RFg55O1QgkDMr6GsYwZLNXxU.jpg?f=user_large

kijk ik bij de eigenschappen van de betreffende folder dan staat administrator er uiterarad bij met lees.schrijf rechten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaD1Sw8CoPy26b2vdPyF4z4REKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72xU0cI6M3fxVgzN7icZg7Hy.jpg?f=fotoalbum_large

waar gaat het u dan mis? ik snap het niet meer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

kraats

Ik rol

@kuwerti ben je niet toevallig ook lid van een groep waar deny op staat? En wat staat er bij advanced permissions?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 09:31
kuwerti schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:15:
Goedemorgen,

ik heb iets vreemds en kom er maar niet achter waar het zit.
ik heb een DS1520+ met de laatste DSM versie (7.0.1-42218 update 3)

het standaard 'admin' account heb ik gedisabeled. ik heb een eigen admin 'mijn_admin' account aangemaakt en deze hoort dan ook tot de administrator groep

Maar, ondanks dat ik administrator ben, krijg ik deze fout als ik een bestandje wil uploaden naar een bepaalde folder:
[Afbeelding]

kijk ik bij de eigenschappen van de betreffende folder dan staat administrator er uiterarad bij met lees.schrijf rechten:
[Afbeelding]

waar gaat het u dan mis? ik snap het niet meer :-)
Heb ik ook eens meegemaakt. Alles doorlopen maar niets geks kunnen vinden. Ook niet via de CLI.

Uiteindelijk was mijn oplossing destijds:
- alle data uit de share(d folder) kopieren naar een hdd / ssd, waarbij alle rechten verloren gaan.
- Share wegmikken en opnieuw aanmaken met de juiste rechten.
- alle data terugkopieren.

Niet de meest elegante oplossing, wel eentje die bij mij werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
kraats schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:10:
@kuwerti ben je niet toevallig ook lid van een groep waar deny op staat? En wat staat er bij advanced permissions?
Hoi @kraats . Dank voor reactie. nee, dit zijn individuele gebruikers die op DENY staan (geen groepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Gisteren klikte ik op update om Surveillance Station van versie 8.0 naar versie 9.0 te brengen. Sinds dat moment ben ik twee keer volledig de toegang tot de NAS kwijt geraakt. De DSM website was volledig onbereikbaar. Ik moest het apparaat herstarten met SSH. Ik heb Surveillance Station volledig verwijderd en het lijkt erop dat de DSM website bereikbaar blijft. Het lijkt erop dat veel processen zijn blijven hangen want in de geschiedenis van de resource monitor is leeg.

Ik denk dat het mijn eigen schuld is. De DS220+ is officieel helemaal niet geschikt voor een 16GB ram stick. Volgens NAScompare heeft de 7.1 update het onstabieler gemaakt voor veel grote geheugen reepjes. Een reddit draad spreekt dit trouwens tegen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Theone098 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Heb ik ook eens meegemaakt. Alles doorlopen maar niets geks kunnen vinden. Ook niet via de CLI.

Uiteindelijk was mijn oplossing destijds:
- alle data uit de share(d folder) kopieren naar een hdd / ssd, waarbij alle rechten verloren gaan.
- Share wegmikken en opnieuw aanmaken met de juiste rechten.
- alle data terugkopieren.

Niet de meest elegante oplossing, wel eentje die bij mij werkte.
Thanks @Theone098 inderdaad niet de oplossing die ik nu per direct zou kiezen, maar ik houd hem achter de hand :-) ik sta open voor meer elegantere oplossingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een Ds220+ Ik heb daarop een VPN server draaien waarmee ik netjes vanuit de grote boze buitenwereld contact kan maken via openvpn. Ik gebruik daar voor een van de 2 network interfaces. Dat werkt prima. Maar je kan natuurlijk niet via een VPN naar buiten op deze manier.

Ik heb tot nu toe altijd maar een van de twee interfaces gebruikt. Ik heb wat zitten zoeken en kwam er achter dat je de andere interface zou moeten kunnen instellen als (Nord)VPN client en zo naar buiten gaan.

Dat lijkt me een goed idee, maar hoe krijg ik mijn docker containers zo ver dat gebruik maken van de juiste (vpn client) interface.

Ik kan wel een netwerk kiezen in de GUI, maar dat is niet de interface.

Ik heb weer eens een keer Portainer geinstalleerd, maar daar zitten een miljoen mogelijkheden en settings in en daar verdwaal ik hopeloos in.

Weet iemand hoe je dat moet aanpakken? Via Google kom ik er niet uit

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ortep schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:21:
Ik heb een Ds220+ Ik heb daarop een VPN server draaien waarmee ik netjes vanuit de grote boze buitenwereld contact kan maken via openvpn. Ik gebruik daar voor een van de 2 network interfaces. Dat werkt prima. Maar je kan natuurlijk niet via een VPN naar buiten op deze manier.

Ik heb tot nu toe altijd maar een van de twee interfaces gebruikt. Ik heb wat zitten zoeken en kwam er achter dat je de andere interface zou moeten kunnen instellen als (Nord)VPN client en zo naar buiten gaan.

Dat lijkt me een goed idee, maar hoe krijg ik mijn docker containers zo ver dat gebruik maken van de juiste (vpn client) interface.

Ik kan wel een netwerk kiezen in de GUI, maar dat is niet de interface.

Ik heb weer eens een keer Portainer geinstalleerd, maar daar zitten een miljoen mogelijkheden en settings in en daar verdwaal ik hopeloos in.

Weet iemand hoe je dat moet aanpakken? Via Google kom ik er niet uit
* NIET PERSOONLIJK GETEST *

Ik zou dan in zo'n situatie waarschijnlijk een aparte Docker netwerk aanmaken die dan gebridged is aan die ene aparte NIC van je NAS.

Voorbeeld:
docker network create -d bridge -o parent=eth0 naam-netwerk

Ik weet niet hoe je dit kan doen in de GUI's. Ik werk vaak uit de command line. Zie ref: https://docs.docker.com/e...mmandline/network_create/

met
ip link show
kan je even bevestigen hoe je NIC heet op Linux niveau zodat je de juiste kan opgeven.

BTW: Je kan ook gewoon een NordVPN docker container draaien he. Misschien is dat makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 05-05-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Shadow771
Ik zal er eens mee gaan spelen. Mijn simpele gedachte was dat het eenvoudiger zou zijn om gewoon de andere interface te gebruiken.
Maar dat moet natuurlijk wel kunnen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:24:
@Shadow771
Ik zal er eens mee gaan spelen. Mijn simpele gedachte was dat het eenvoudiger zou zijn om gewoon de andere interface te gebruiken.
Maar dat moet natuurlijk wel kunnen
Je zou in Virtual Machine Manager een virtuele DSM omgeving (extra) kunnen maken en daarvandaan een VPN client kunnen opzetten.
Je 'reguliere' DSM is dan OpenVPN host, je 'virtuele' DSM kan client zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet de routering goed zetten.
Heeft niets met het gebruik van een of twee nics te maken, kan ook prima met een nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
kuwerti schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:15:
Had je advanced share permissions al uitgezet ?
Daarnaast zou je nooit deny rechten moeten gebruiken, dan zit er hoe dan ook in je rechten systeem een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
Ben(V) schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:57:
Het is gefixed.

Ik heb de schijf als enige disk gestopt in de nieuwe Nas. Het ging werken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bedankt @Ben(V) , @4POX en @Quakie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Ortep
Wat je ook kunt doen is een docker container maken met hierin de vpn client en hierna andere containers gebruik laten maken van het netwerk van de container met de vpn client.

Een willekeurige voorbeeld ter illustratie maar er zijn diverse andere artikelen te vinden:
https://jordanelver.co.uk...through-a-vpn-connection/

Edit:
Dit kan voor zover ik weet niet via de Synology docker interface.

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 06-05-2022 06:48 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
DukeBox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Had je advanced share permissions al uitgezet ?
Daarnaast zou je nooit deny rechten moeten gebruiken, dan zit er hoe dan ook in je rechten systeem een fout.
@DukeBox mag ik u ontzettend bedanken. het is gelukt. advanced-share uitgezet. nu werkte het probleemloos. Thanks!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09
@Ortep

Wat @technorabilia daar zegt, pas ik al reeds een paar maanden toe op mijn syno (was waarschijnlijk
ook een tip van hem toendertijd).

Ik gebruik daar https://github.com/qdm12/gluetun voor.

Dit is een docker waar je eigenlijk alle soorten vpn providers mee kan gebruiken, vervolgens
kan je dan hier andere docker dingetjes over heen laten lopen. Dit werkt uitmuntend.
Er zit ook een wireguard optie in, die gebruik ik omdat de performance een stuk beter is. Tevens
een aantal andere handige opties. Zoals een eigen proxy op je netwerk wat dan ook weer over
die verbinding loopt. Dus dan kan je selectief devices of browsers over die docker laten lopen.

Niet heel erg lastig om toe te passen via de gui van je nas. (het is mij namelijk ook gelukt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Wat protocol gebruiken de Apple gebruikers voor Time Machine backups richting de NAS? AFP of SMB?

Ik gebruikte SMB. Maar ik ben weer teruggegaan naar AFP.

Met SMB stopte Time Machine zo vaak met werken. Geen foutmelding. Geen notificatie. niets. Als ik keek in het Time Machine venster in System preference zag dat de laatste backup richting de NAS alweer een week oud was. Als ik handmatig een backup startte kreeg ik wel een foutmelding. Helaas zijn Apple's foutmeldingen te algemeen om te debuggen. Ik kon de Time machine repareren door een oude snapshot op de NAS terug te zetten. Het was wachten tot het weer fout ging.

Totaal niet betrouwbaar. Time Machine moet werken. Werkt het niet geef me een foutmelding. Blijf dan niet zwijgen. Ik wil niet opeens bij een incident erachter komen dat er al weken geen backups meer zijn gemaakt.

Een maand geleden heb ik besloten om AFP weer aan te zetten en de backup niet meer over SMB te doen. Misschien is het toeval. Maar het werkt al een maand stabiel.

Ik gebruik geen DIP op mijn Time Machine share. En een 1TB quota op gebruikers niveau.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
4POX schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:27:
Wat protocol gebruiken de Apple gebruikers voor Time Machine backups richting de NAS? AFP of SMB?

Ik gebruikte SMB. Maar ik ben weer teruggegaan naar AFP.

Met SMB stopte Time Machine zo vaak met werken. Geen foutmelding. Geen notificatie. niets. Als ik keek in het Time Machine venster in System preference zag dat de laatste backup richting de NAS alweer een week oud was. Als ik handmatig een backup startte kreeg ik wel een foutmelding. Helaas zijn Apple's foutmeldingen te algemeen om te debuggen. Ik kon de Time machine repareren door een oude snapshot op de NAS terug te zetten. Het was wachten tot het weer fout ging.

Totaal niet betrouwbaar. Time Machine moet werken. Werkt het niet geef me een foutmelding. Blijf dan niet zwijgen. Ik wil niet opeens bij een incident erachter komen dat er al weken geen backups meer zijn gemaakt.

Een maand geleden heb ik besloten om AFP weer aan te zetten en de backup niet meer over SMB te doen. Misschien is het toeval. Maar het werkt al een maand stabiel.

Ik gebruik geen DIP op mijn Time Machine share. En een 1TB quota op gebruikers niveau.
In beginsel ligt SMB meer voor de hand dan AFP omdat de ondersteuning van AFP in de toekomst zal komen te vervallen. Het zou eigenlijk geen verschil mogen maken. Maar als het via SMB problematisch is en via AFP niet dan kun te vooralsnog gewoon AFP blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik gebruik al een tijdje naast een nvr ook de synology surveillance software en bij de laatste is een desktop client nodig voor de smartsearch.
Dat draait bijna volledig op de client voor de beeld analyze maar ik vindt het nogal traag, is er een mogelijkheid dat de videokaart ingeschakeld kan worden of moet ik een andere tool gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
LCD_viewer schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:08:
Ik gebruik al een tijdje naast een nvr ook de synology surveillance software en bij de laatste is een desktop client nodig voor de smartsearch.
Dat draait bijna volledig op de client voor de beeld analyze maar ik vindt het nogal traag, is er een mogelijkheid dat de videokaart ingeschakeld kan worden of moet ik een andere tool gaan gebruiken?
Wellicht dat de topics [Synology] Packages en Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2 antwoorden voor je hebben.

Ik heb zelf geen ervaring met de tool maar ik neem aan dat de client software in beginsel al OpenGL of iets dergelijks gebruikt om bepaalde taken te offloaden naar de hardware. Maar dat is slechts een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 20:03
Heeft iemand DSM 7.1 al gepusht gekregen? Ik zit nog steeds op 7.0.1 terwijl 7.1 al een maand uit is.

Edit: Ik heb een DS920+, aangezien niet alle modellen de update krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Heisenbug op 08-05-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Heisenbug schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:48:
Heeft iemand DSM 7.1 al gepusht gekregen? Ik zit nog steeds op 7.0.1 terwijl 7.1 al een maand uit is.

Edit: Ik heb een DS920+, aangezien niet alle modellen de update krijgen.
Nee nog niet automatisch.

Het komt voor dat een update wordt overgeslagen omdat de features en fixes niet van toepassing zijn op de hardware of de geïnstalleerde packages of actieve services. Daarover heb ik enkele jaren geleden eens een support ticket aangemaakt bij Synology. Toen bleek dat de betreffende update in mijn situatie niet noodzakelijk was. Het betrof toen een nieuw updatebeleid dat Synology aan het uitrollen was. Ze hebben er gelukkig wel goed over nagedacht.

Doorgaans kan het tot een week of vier duren voordat DSM wordt geüpdate. Heb op dit moment twee Disk Stations in beheer en die draaien beide nog DSM 7.0.1-42218 Update 3. Ik wacht de automatische update even af. Er zat in mijn geval dacht ik geen kritische update tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Sinds de meest recente update wordt mijn Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus niet meer herkend. Ik heb de instructies bij Zigbee2mqtt (nogmaals) gevolgd, maar de device verschijnt niet meer onder /dev/.

lsusb zegt dit (regel 5).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|__usb1          1d6b:0002:0404 09  2.00  480MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__1-1         0bda:5411:0121 09  2.10  480MBit/s 0mA 1IF  (Generic 4-Port USB 2.0 Hub ffffffd6ffffffa3ffffffebffffffcb) hub
    |__1-1.1     0403:6001:0600 00  2.00   12MBit/s 90mA 1IF  (FTDI FT232R USB UART AB6FKH6Z)
    |__1-1.3     06da:ffff:0003 00  1.10  1.5MBit/s 100mA 1IF  (PPC Offline UPS 000000000   )
  |__1-3         10c4:ea60:0100 00  2.00   12MBit/s 100mA 1IF  (ITead Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus 9215ae6deed8eb11ab360815b9da5f8b)
  |__1-4         f400:f400:0100 00  2.00  480MBit/s 200mA 1IF  (Synology DiskStation 7F008BD05ADA5A35)
|__usb2          1d6b:0003:0404 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__2-2         0bda:0411:0121 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Generic 4-Port USB 3.0 Hub ffffffd6ffffffa3ffffffebffffffc0) hub

dmesg zegt dit:
code:
1
2
[ 1162.747354] usb 1-3: USB disconnect, device number 10
[ 1169.468948] usb 1-3: new full-speed USB device number 11 using xhci_hcd

De serial FTDI (slimme meter) komt wél netjes onder /dev/USB0 terecht.

Ik heb inmiddels ook al de drivers direct ingeladen via deze instructie, maar ook dat helpt niet.

Iemand nog suggesties hoe dit weer werkend te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 10-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@MJV Ik denk dat je in het verkeerde topic zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

DukeBox schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:53:
@MJV Ik denk dat je in het verkeerde topic zit.
Ik snap dat je dat denkt, maar het probleem (lijkt) te zijn ontstaan sinds de meest recente Synology update, vandaar dat ik dit topic had gekozen :).

Maar ik post ook even in het HA-topic.

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 10-05-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

Ik kom er niet meer uit met m'n SSL certificaat. Ik heb ooit gewoon via DSM een letsencrypt aangevraagd en dat werkte perfect. De verbinding met DSM ging automatisch naar https en alles was prima. Op een bepaald moment werkte dat niet meer, weet even niet meer waarom. Ik heb een nieuw certificaat aangevraagd (zie afbeelding) maar ik kan maar geen beveiligde verbinding opzetten, welke combinatie van opties ik ook gebruik. Ook reverse proxy werkt alleen via http. Als ik m'n RP configureer op https krijg ik een 403. Iemand die me op de goede weg kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUg3HL-yiiHYVni-L_0AiWeqzPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1A81KrmCTC7CYq2YYHIQ1ozX.png?f=user_large

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@MJV
Misschien heb je de juiste modprobe/insmod al gedaan en voegt mijn post niets toe, maar misschien helpt het om rond deze post e.e.a. te lezen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

technorabilia schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:20:
@MJV
Misschien heb je de juiste modprobe/insmod al gedaan en voegt mijn post niets toe, maar misschien helpt het om rond deze post e.e.a. te lezen?
Thanks, juiste drivers zijn inderdaad aanwezig. Ik meen me ook te herinneren dat het eenmalig wél heeft gewerkt na de nieuwe update.

Ik geef het voor nu maar even op, ik lees meer verhalen dat die Sonoff er soms ineens geen zin meer in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

kraats

Ik rol

@Sharky is de portforwarding in je router nog wel goed geregeld? Of heb je misschien in de firewall van je Synology https niet open staan?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark0172
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 13:49
Heeft er iemand ervaring met een Synology apparaat aansluiten op een Fritz!Box?
Mijn Synology (DS218) krijgt maar geen IP adres van de box. Ik heb al verschillende dingen gedaan om het werkend te krijgen, zoals:

- Synology resetten
- Box resetten
- Andere netwerk kabels
- Find.synology.com gebruiken
- Synology assistant gebruiken
- Andere poort op Frizbox

Het betreft een Fritz!Box 7590 voorzien van de laatste firmware en een DS218 Synology op DSM 7.0 volgensmij (zou 'm graag updaten naar 7.1 maar dat gaat niet zonder een verbinding.)

maar ik krijg met geen van alle handelingen een IP adres uit de Diskstation. :'( heeft er iemand nog geen goede tip op mij de juiste richting in te sturen?

Alle overige nieuwe apparaten die ik aansluit krijgen wel direct een nieuw IP adres. Het is echt alleen de Synology die aan het weigeren is om mee te werken.

[ Voor 27% gewijzigd door mark0172 op 10-05-2022 21:45 . Reden: Informatie geupdatet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Welke manier heb je gebruikt ?
- Synology assistant gebruiken
Die zou zelfs zonder IP moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark0172
DukeBox schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Welke manier heb je gebruikt ?

[...]

Die zou zelfs zonder IP moeten werken.
Bedankt voor je super snelle antwoord! Ik heb de reset-knop ingedrukt tot een beep, dit binnen 10 seconden nogmaals herhaald.

Het interessante is, als ik bij mijn ouders deze NAS erin prik (met zelfde kabels) krijgt deze direct via DHCP een adres.

Ik zie ook op de Fritzbox dat er een verbinding is (NAS zit op P3) maar ook weer niet, want ik krijg er geen IP uit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EHWERV6vP7TBWApwZnu8wwXozU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WG1D97so6M4V3KYakx2wZhPa.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door mark0172 op 10-05-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
mark0172 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:56:
Het interessante is, als ik bij mijn ouders deze NAS erin prik (met zelfde kabels) krijgt deze direct via DHCP een adres.
In ieder geval weet je dus dat je NAS op zich werkt. Maakt het probleem inderdaad wel lastig, zover ik begreep heb je alles uitgesloten. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat specifiek tussen die fritzbox en de synology geen ethernet verbinding wordt opgezet. Je hebt niet toevallig eens met VLAN's gespeeld of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark0172
DukeBox schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:18:
[...]

In ieder geval weet je dus dat je NAS op zich werkt. Maakt het probleem inderdaad wel lastig, zover ik begreep heb je alles uitgesloten. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat specifiek tussen die fritzbox en de synology geen ethernet verbinding wordt opgezet. Je hebt niet toevallig eens met VLAN's gespeeld of zo ?
Neen, daar blijf ik zo ver mogelijk bij vandaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23
Ik zou het in de instellingen van de fritzbox zoeken.

de fritzbox gebruikt standaard de 192.168.178.x adres range (en 192.168.179.x voor gastennetwerk).
zit hierin geen mismatch met de netwerk instellingen van de NAS

en is lan3 niet specifiek voor IPtv bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark0172
peter-rm schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:32:

de fritzbox gebruikt standaard de 192.168.178.x adres range (en 192.168.179.x voor gastennetwerk).

en is lan3 niet specifiek voor IPtv bedoeld?
Helder! Ik ga dit morgen eens nakijken, ben nu bij het ouderlijk huis om de NAS te updaten naar 7.1 (wellicht verricht dat magisch wonderen).

Lan4 had ik ook geprobeerd, echter zonder success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
peter-rm schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:32:
Mijn gevoel zegt dat ook.
Als de NAS gereset is gaat deze naar DHCP dus dat zou niet uit mogen maken, daarnaast zélfs met een dubbel ip moet je hem met assistent kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark0172
DukeBox schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:37:
[...]

Mijn gevoel zegt dat ook.

[...]

Als de NAS gereset is gaat deze naar DHCP dus dat zou niet uit mogen maken, daarnaast zélfs met een dubbel ip moet je hem met assistent kunnen vinden.
Heel interessant, het lijkt erop alsof Port 3 en 4 niet standaard werken bij een FritzBox? Op poort 2 komt de nas direct naar boven!

Volgens de handleiding moet het wel kunnen, wat vreemd!

Update: P3 en P4 geven inderdaad geen internet door, heel apart, dit terwijl dit de standaard instellingen zijn van de router.. is dat altijd zo bij Fritzboxen?

Update 2: denk dat ik het heb gevonden https://community.t-mobil...-7490-poort-3-en-4-328184 bij t-mobile als provider instelling worden P3 en P4 gereserveerd inderdaad voor het kijken van TV. De oplossing staat gelukkig ook in dit draadje, morgen verder knutselen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9n70oUI06TZ0aXnbLX0QAtUSc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KDsYl3uw7ffsE6ECwFShsOdh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door mark0172 op 11-05-2022 07:51 . Reden: Update image. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
bij mijn fritzbox(7530) zit mijn switch (met de rest van het Gbit netwerk) gewoon op lan4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

kraats schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:04:
@Sharky is de portforwarding in je router nog wel goed geregeld? Of heb je misschien in de firewall van je Synology https niet open staan?
Ja, 443 en 80 worden geforward naar de Synology. Firewall op de nas staat niet aan.

edit: ik kom er net achter dat als ik gewoon naar domeinnaam.nl ga ik een 403 krijg (dat klopt, er zit daar niks achter), maar wel een beveiligde verbinding. Er lijkt wel iets te werken.

edit 2:
Als ik in de reverse proxy-instellingen de bron instel op 'https' en ik ga naar subdomein.domein.nl dan krijg ik een 403. Als ik naar https://subdomein.domein.nl ga krijg ik de melding in chrome dat de verbinding onbeveiligd is, maar kan ik de dienst verder wel gebruiken.

edit 3:
Het was een klassieke pebkac. Ik had de subdomeinen niet opgenomen in het certificaat. Nu nog even uitvogelen hoe ik http automatisch laat redirecten naar https.

[ Voor 51% gewijzigd door Sharky op 11-05-2022 21:27 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
mark0172 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Bedankt voor je super snelle antwoord! Ik heb de reset-knop ingedrukt tot een beep, dit binnen 10 seconden nogmaals herhaald.
Om de netwerk configuratie te resetten had je een enkele reset moeten uitvoeren.
Je hebt nu een dubbele reset gedaan en dus DSM eraf gegooid.

Zie:
https://kb.synology.com/n...Synology_NAS#x_anchor_id6

Je zult nu dus DSM er opnieuw op moeten zetten.
Het beste gaat dat door de Synology Assistant op je PC te installeren en daarmee DSM opnieuw op je Nas te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark0172
Ben(V) schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Om de netwerk configuratie te resetten had je een enkele reset moeten uitvoeren.
Je hebt nu een dubbele reset gedaan en dus DSM eraf gegooid.

Zie:
https://kb.synology.com/n...Synology_NAS#x_anchor_id6

Je zult nu dus DSM er opnieuw op moeten zetten.
Het beste gaat dat door de Synology Assistant op je PC te installeren en daarmee DSM opnieuw op je Nas te installeren.
Dank voor de tip! Dat had ik inderdaad ook geprobeerd, maar helaas zonder success. De nas is verder leeg dus ik dacht ik probeer ook de "grote"reset eens.

Inmiddels is het gelukt aan de hand van het tmobile linkje, VLAN 300 instellen en klaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:56
Vandaag ben ik overgestapt van Ziggo naar T-Mobile glasvezel, ondertussen ben ik in ieder geval zo ver dat ik mijn NAS weer lokaal kan benaderen. Alleen ik loop nu tegen het probleem aan dat ik mijn NAS niet extern kan benaderen.

- Mijn NAS heb ik een statisch ip adres gegeven in de 192.168.1.x range.
- Onder External Access > DDNS heb ik het nieuwe externe ip adres aangepast.
- Bij Transip heb ik ook de DNS records aangepast naar het nieuwe ip adres

Maar wanneer ik nu naar x.synology.me of xxx.mijndomein.nl ga dan kom ik iedere keer op de loginpagina van de Zyxel uit. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Audiowaste
De juiste port forward instellen op je router naar port en ip adres van je nas.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:56
technorabilia schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:41:
@Audiowaste
De juiste port forward instellen op je router naar port en ip adres van je nas.
Ik wilde al zeggen dat ik de port forwarding al had ingesteld, wat ik eigenlijk ook had. Heel klein detail, de volgende keer moet ik de port forwarding rules misschien gelijk op actief zetten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Een kleinigheidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Mijn DS215+ geeft al een tijdje aan dat 1 schijf schrijffouten heeft :')

Ik gebruik de NAS niet zo heel intensief, maar wil de schijf toch vervangen

Nu kom ik verschillende schijven tegen en heb geen idee welke nu de beste zou zijn.

Er zit nu een WD Red 2TB en een WD Green 1,5 TB in (deze laatste kreunt en steunt)
Daarbij wil ik straks naar 2x 4TB.

https://tweakers.net/pric.../1684592;1511496;1167937/

Welke van deze schijven zijn nu bedoelt voor de NAS.
Al geven ze aan dat ze allen geschikt zijn maar maakt het nog veel uit ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
MdO82 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:35:
Mijn DS215+ geeft al een tijdje aan dat 1 schijf schrijffouten heeft :')

Ik gebruik de NAS niet zo heel intensief, maar wil de schijf toch vervangen

Nu kom ik verschillende schijven tegen en heb geen idee welke nu de beste zou zijn.

Er zit nu een WD Red 2TB en een WD Green 1,5 TB in (deze laatste kreunt en steunt)
Daarbij wil ik straks naar 2x 4TB.

https://tweakers.net/pric.../1684592;1511496;1167937/

Welke van deze schijven zijn nu bedoelt voor de NAS.
Al geven ze aan dat ze allen geschikt zijn maar maakt het nog veel uit ?
De standaard WD Red 4TB disk moet je iig niet nemen, want dat schijnt een CMR SMR disk te zijn en dat schijnt niet fijn te werken in een Synology NAS. Lees eventueel hier en hier meer info erover.

Dus ik denk dat je genoeg hebt met de WD Red Plus 4TB disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03
@Shadow771 Typo, de schijf is een SMR en je wilt CMR.

[ Voor 12% gewijzigd door Cardinal op 17-05-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Shadow771 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:57:
[...]

De standaard WD Red 4TB disk moet je iig niet nemen, want dat schijnt een CMR disk te zijn
je bedoelt dat dit een SMR disk is.

CMR is prima voor NAS
kies bij WD-red(plus) voor de 4TB de EFZX of de EFRX serie beide zijn CRM. (EFAX is SMR en dus af te raden)

edit: was te laat zelfde opmerking als boven

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 17-05-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Dank voor de reacties :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Cardinal schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:04:
@Shadow771 Typo, de schijf is een SMR en je wilt CMR.
Oops. Ja idd. Thanks 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:21

Zenyatta

Tsjakka!

Iemand anders ook het issue dat Download Station geen resultaten meer geeft? Heb Download Station er al opnieuw opgezet, zonder dat dit het probleem oplost...

Wie heeft de gouden tip om dit op te lossen?

The answer is 42.

Pagina: 1 ... 132 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).