[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Exocet schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:45:
[...]

Je moet even iets toevoegen aan de docker config
https://hub.docker.com/r/pihole/pihole

[...]

Hier eventueel een andere fix voor de laatste update
https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole/issues/1019
Bedankt voor deze "eventuele" oplossing! Ga ik morgen mee aan de gang. Ik laat weten of het gelukt is of niet.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
Hoe kan ik Synology WOL activeren met een laptop die verboden is met wifi

Heb alleen nog werkend gekregen als de laptop is verbonden via bedraden lan kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Evertt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:31:

Heb alleen nog werkend gekregen als de laptop is verbonden via bedraden lan kabel.
Hier werkt het prima met mijn smartphone via wifi. App met de naam WolOn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:53
Evertt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:31:

Staat je AP toe dat je laptop (een WiFi device) andere apparaten in het LAN mag benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
biomass schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:41:
[...]

Staat je AP toe dat je laptop (een WiFi device) andere apparaten in het LAN mag benaderen?
Bedankt dit was het probleem stond niet ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Speedster schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:58:
[...]

Bedankt voor deze "eventuele" oplossing! Ga ik morgen mee aan de gang. Ik laat weten of het gelukt is of niet.
Het goede nieuws is Pihole doet het weer! Het slechte nieuws is ik heb geen idde hoe ik het weer aan de praat heb gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedster schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:28:
[...]

Het goede nieuws is Pihole doet het weer! Het slechte nieuws is ik heb geen idde hoe ik het weer aan de praat heb gekregen...
Er was afgelopen nacht weer een nieuwe versie, wellicht is daar iets in gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:12
Exocet schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:32:
[...]

Er was afgelopen nacht weer een nieuwe versie, wellicht is daar iets in gefixed.
Die nieuwe versie heeft het voor mij weer kapot gemaakt. De container blijft maar herstarten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Exocet schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:32:
[...]

Nieuwe versie van? Pi hole, Docker, Watchtower, Portainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik heb een ds 415play met 4*4TB met een schijf redundantie. 1 schijf is nu stuk en moet vervangen worden.k heb alle data ook op andere plekken staan zoals cloud services desktop, fysieke media, laptop dus backup is niet nodig. Maar het is onhandig om de NAS vanuit daar te vullen.

1. De defecte schijf vervangen voor 1 * 12TB.
2. De nieuwe schijf als nieuw volume toevoegen.
3. De data van de overige 3*4TB kopiëren naar het nieuwe volume.
4. Dan de overige 3*4 TB verwijderen.
5. Tweede 12 TB toevoegen aan het nieuwe volume als mirror.
6. 2x 4TB formatteren en toevoegen als een tweede nieuw volume van 8 TB zonder redundantie.

Uiteindelijk houd ik dan 2 volumes over 1x 12 TB met redundantie en 1x 8TB zonder.

In de toekomst wil ik nog een keer mijn NAS kunnen upgraden. Dus alle schijven overzetten en verder. En ik wil eventueel het eerste volume nog eens uitbreiden met 12 TB ten koste van het kleinere tweede volume.

Kan dit zoals ik dit bedacht heb of zie ik nog te voorziene problemen over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedster schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:48:
[...]

Nieuwe versie van? Pi hole, Docker, Watchtower, Portainer?
Pihole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
HEY_DUDE schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:14:
Ik heb een ds 415play met 4*4TB met een schijf redundantie. 1 schijf is nu stuk en moet vervangen worden.k heb alle data ook op andere plekken staan zoals cloud services desktop, fysieke media, laptop dus backup is niet nodig. Maar het is onhandig om de NAS vanuit daar te vullen.

1. De defecte schijf vervangen voor 1 * 12TB.
2. De nieuwe schijf als nieuw volume toevoegen.
3. De data van de overige 3*4TB kopiëren naar het nieuwe volume.
4. Dan de overige 3*4 TB verwijderen.
5. Tweede 12 TB toevoegen aan het nieuwe volume als mirror.
6. 2x 4TB formatteren en toevoegen als een tweede nieuw volume van 8 TB zonder redundantie.

Uiteindelijk houd ik dan 2 volumes over 1x 12 TB met redundantie en 1x 8TB zonder.

In de toekomst wil ik nog een keer mijn NAS kunnen upgraden. Dus alle schijven overzetten en verder. En ik wil eventueel het eerste volume nog eens uitbreiden met 12 TB ten koste van het kleinere tweede volume.

Kan dit zoals ik dit bedacht heb of zie ik nog te voorziene problemen over het hoofd.
Dit kan maar bedenk wel dat je al je apps opnieuw moet installeren en configureren.

Als je die 4x4TB in SHR hebt staan, kun je ook gewoon de defecte disk vervangen door een 12TB disk en na de rebuild een tweede 4TB vervangen door een 12TB disk.

Hij gaat dan onder water een raid 5 set maken van 4x 4TB plus een raid 1 set van 2x 8TB.
Je hebt dan effectief 20TB tot je beschikking net als in jouw voorbeeld, maar wel allemaal met redundancy en je hoeft je apps niet opnieuw te installeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

pietje63

RTFM

Vraag over Hyper Backup.

Ik heb een nieuwe USB3 harddisk, en het viel me op dat de backup naar die disk langer duurder dan verwacht. Volgens de statisteken van de backup zijn er ruim 902K bestanden gebackupt (bron: backup statistieken, nieuwe bestanden).

In de backup zijn echter alleen twee directories opgenomen, geen apps. De eerste directorie (bestanden) bevat 30K bestanden. De tweede (foto's) 121K. Samen dus ongeveer 200K, bij lange na niet de genoemde 900K. Is hier een verklaring voor?

Wat me daarnaast opvalt is dat de index ruim 80GB is, vrijwel evengroot als een (cloud) backup met grotere omvang welke ik al een aantal jaar draai. Is dat logisch?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
pietje63 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:26:
Vraag over Hyper Backup.

Ik heb een nieuwe USB3 harddisk, en het viel me op dat de backup naar die disk langer duurder dan verwacht. Volgens de statisteken van de backup zijn er ruim 902K bestanden gebackupt (bron: backup statistieken, nieuwe bestanden).

In de backup zijn echter alleen twee directories opgenomen, geen apps. De eerste directorie (bestanden) bevat 30K bestanden. De tweede (foto's) 121K. Samen dus ongeveer 200K, bij lange na niet de genoemde 900K. Is hier een verklaring voor?

Wat me daarnaast opvalt is dat de index ruim 80GB is, vrijwel evengroot als een (cloud) backup met grotere omvang welke ik al een aantal jaar draai. Is dat logisch?
Ik heb laatst ook grote verschillen geconstateerd.
Maar die waren snel verklaard door de inhoud van de systeemmappen voor de prullenbak van de bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-09 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

rscheper schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:41:
[...]

Die nieuwe versie heeft het voor mij weer kapot gemaakt. De container blijft maar herstarten helaas.
Ik heb de niet-werkende pihole werkend gekregen door de variable 'DNSMASQ_USER=pihole' te veranderen in 'DNSMASQ_USER=root'.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

pietje63

RTFM

nokiaan958GB schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:31:
[...]

Ik heb laatst ook grote verschillen geconstateerd.
Maar die waren snel verklaard door de inhoud van de systeemmappen voor de prullenbak van de bron
Ik heb even gekeken, dit lijken enkele duizenden bestanden te zijn. Daarnaast (i) ga ik er vanuit dat als ik een share selecteer deze ook mee wordt genomen en (ii) lijkt deze (automatisch) niet meegenomen te worden in Hyperbackup (want staat niet in rijtje folders).

[edit]
Inmiddels ontdekt dat het in de photo directory zit. Daarin wat verder gaan zoeken; het zijn grotendeels de thumbnails van Synology. Hier zijn door de jaren heen diverse bestanden voor gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
-rwxrwxrwx+  1 root root    484 Jul 13  2021 SYNOINDEX_MEDIA_INFO
-rwxrwxrwx   1 root root  72857 Nov 25  2018 SYNOPHOTO_THUMB_B.jpg
-rwxrwxrwx   1 root root  53231 Jan 25  2016 SYNOPHOTO_THUMB_M.jpg
-rwxrwxrwx+  1 root root   3724 Feb 24  2018 SYNOPHOTO_THUMB_PREVIEW.jpg
-rwxrwxrwx   1 root root   5847 Nov 25  2018 SYNOPHOTO_THUMB_S.jpg
-rw-r--r--   1 root root  32985 Jul 13  2021 SYNOPHOTO_THUMB_SM.jpg
-rwxrwxrwx   1 root root 579072 Jan 25  2016 SYNOPHOTO_THUMB_XL.jpg

Deze worden door Synology filemanager niet meergenomen bij de file count, maar tellen wel op bij het totaal aantal bestanden.

Next; onderzoeken hoe ik deze directories weg kan laten in het backup proces. iets zegt mij 'hoe minder bestanden, hoe sneller', en deze bestanden horen wat mij betreft niet in een backup thuis (want kunnen automatisch opnieuw worden gemaakt en bij deze backup heb ik - bewust - de apps uit staan). Een filter voor bestanden is mogelijk, maar voor directories wordt dit niet gegeven. Dan zou ik een filter "synophoto*" kunnen maken, maar directory lijkt me efficiënter.

[edit 2]
Nu aan het testen met de regel "exclude" en "SYNOPHOTO_T*.*", eerste per ongeluk deze regel neergezet als enige dat wel moet 8)7

[edit 3]
Goede 20 uur verder voor de nieuwe backup :'( , maar de exclude lijkt zijn werk niet te doen, want het aantal bestanden is nog steeds ruim 900K :F .

Achtergrond was overigens een langzame backup.. Ik lees op internet meer klachten / "oplossingen"
- format EXT4 + vertraagde toewijzing staan al aan
- alternatief: formatteren op andere computer (full farmat FAT)
- proberen andere kabel (betreft nieuwe pricewatch: Seagate Expansion Portable Drive 5TB Zwart en heb niet direct andere kabel voorhanden om te testen, maar met losse grote bestanden haal ik wel ~80MB/s)

[ Voor 71% gewijzigd door pietje63 op 05-04-2022 15:00 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:12
Sharky schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:24:
[...]

Ik heb de niet-werkende pihole werkend gekregen door de variable 'DNSMASQ_USER=pihole' te veranderen in 'DNSMASQ_USER=root'.
Dat was bij mij ook de oplossing toen hij aangaf : DNS service not running. Een nacht later krijg ik de hele container niet meer gestart, ook niet als ik dit heb ingevuld bij de EV. Ik wil natuurlijk geen data verliezen, want een recreate van de container (ook met een ouder image) werkt niet. Ik had AdGuard nog staan, maar op disabled in Docker, die heb ik uit nood eerst maar aangezet.

Zonder Pi-Hole geen internet voor de huisgenoten en om nu de KPN modem weer als DHCP en DNS te laten fungeren.. Maar niet te off-topic ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuut
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 15:50
Vraagje, mijn ds918+ werkt niet meer en vroeg mij af of je de schijven in een nieuwere variant kan zetten bijvoorbeeld in een ds920+ zonder data verlies. Wordt dan de migratie automatisch gestart? Ik zit / zat op dsm 7. Iedere migratie procedures vertellen om eerst een backup te maken van de configuratie maar dat kan ik dus niet meer doen. Ik kan alleen de schijven in de juiste volgorde in een mogelijke nieuwe Nas zetten...

Probleem lijkt een beetje op dit issue

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/144045

Ik ga eerst een nieuwe power adapter proberen kijken of dat mijn probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 09:31
Tuut schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:06:
Vraagje, mijn ds918+ werkt niet meer en vroeg mij af of je de schijven in een nieuwere variant kan zetten bijvoorbeeld in een ds920+ zonder data verlies. Wordt dan de migratie automatisch gestart? Ik zit / zat op dsm 7. Iedere migratie procedures vertellen om eerst een backup te maken van de configuratie maar dat kan ik dus niet meer doen. Ik kan alleen de schijven in de juiste volgorde in een mogelijke nieuwe Nas zetten...

Probleem lijkt een beetje op dit issue

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/144045

Ik ga eerst een nieuwe power adapter proberen kijken of dat mijn probleem oplost.
Ik raad je aan om bij Synology te informeren. Zij kunnen zeer waarschijnlijk aangeven wat er aan de hand is.
En antwoord op jouw vraag: ja, zolang je evenveel of meer schijven kunt plaatsen, gaat die migratie probleemloos (en inderdaad de schijven in de juiste volgorde terugzetten!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuut
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 15:50
Theone098 schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:14:
[...]

Ik raad je aan om bij Synology te informeren. Zij kunnen zeer waarschijnlijk aangeven wat er aan de hand is.
En antwoord op jouw vraag: ja, zolang je evenveel of meer schijven kunt plaatsen, gaat die migratie probleemloos (en inderdaad de schijven in de juiste volgorde terugzetten!).
Bedankt voor de reply. Gelukkig voor mij heeft een nieuwe power adapter het probleem verholpen en de Nas start weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 14:31
Ik wil mijn DS412 upgraden naar een DC920+

Ik heb hier 4x WD gold (16TB) schijven voor uitgezocht. En wil het eingelijk meteen goed doen.
De vraag is dan, levert het nog wat op om danwel het geheugen uit te breiden, of een SSD cache erbij aan te schaffen. En hoe groot zou deze moeten zijn dan? Of is het, hoe groter hoe beter?

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00
@Gelukszoekr Wat doe je met je NAS of wil je gaan doen met je nieuwe?

Als je wilt uitbreiden zou ik zelf eerst geheugen uitbreiden en erna kijken naar SSD cache. DSM pakt dan je geheugen al als cache. Bij sommige apps kan je instellen dat ie vrije geheugen extra mag gebruiken.

Als je voornamelijk grote files onderhanden neemt bijv videos dan hoef je SSD cache niet eens te nemen.
Dan is het eerder een vertraging.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszoekr
Quakie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:04:
@Gelukszoekr Wat doe je met je NAS of wil je gaan doen met je nieuwe?

Als je wilt uitbreiden zou ik zelf eerst geheugen uitbreiden en erna kijken naar SSD cache. DSM pakt dan je geheugen al als cache. Bij sommige apps kan je instellen dat ie vrije geheugen extra mag gebruiken.

Als je voornamelijk grote files onderhanden neemt bijv videos dan hoef je SSD cache niet eens te nemen.
Dan is het eerder een vertraging.
Ik heb een bibliotheek aan video's welke ik graag via DSVideo benader. Dan 6 camera's die op beweginsdetectie elk zo'n 100GB aan ruimte mogen vullen. Dan nog wat persoonlijke opslag.

Ik vraag me dus af of het zin heeft met geheugen danwel caching te gaan spelen. Ik heb simpelweg te doen met de disks die volgens mij zo'n 80% van de tijd bezig zijn met het verwerken van downloads en camerabeelden opslaan.

Maargoed eerder geheugen dus, in plaats van de SSD cache. En is dan ook nog steeds, hoe meer, hoe beter?

[ Voor 5% gewijzigd door Gelukszoekr op 06-04-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:10
Ik heb dus iets heel geks vanavond.

Ik heb een update gedaan van surveillance station en ben (volgens mij) daarna wat dingen kwijt geraakt.
Een docker container was gestopt, en ik ben mij Virtual machines kwijt.

Heeft iemand enige idee hoe of wat het kan zijn?

Ik moet wel zeggen doordat ik niet meer in de een webbrowser kon, ik voor de zekerheid de netwerk settings en het admin wachtwoord heb gewijzigd door de reset knop 4 seconden ingedrukt te houden.

Zou dit er misschien mee te maken kunnen hebben dat ik alle VM`s kwijt ben? Ik had wel snapshots, maar ook die zie ik nu niet meer.....

EDIT:

Ok gelukkig is het opgelost en heb ik alles nog.

Ik was even bang dat ik alles kwijt was. Blijkbaar raak je de cluster kwijt van de VM`s als je een netwerk reset doet (dus 4 seconden de reset knop ingedrukt houden op de achterkant).

Ik las op deze post dat iemand hetzelfde had, en gelukkig een oplossing had gevonden, want blijkbaar zijn de VM`s niet weg.

1- zorg dat het Network stukje weer op Healthy staat binnen VM (virtual machine manager)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ILXplrIeoqK0JPKWUgBNnQtdvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMIaL7WJQYp18ogF2OMdYRI1.png?f=fotoalbum_large

2- Ga dan naar Storage en klik op add. Ik heb alles gelaten zoals het stond en nadat je dat gedaan hebt, zegt hij dat hij VM`s gevonden heeft en of je die wilt importeren. Ik heb daar alleen geen screenshot van, maar daarna heb je alles weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhjq3MN5wPNIxx8yB0YuitVSlJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yq9jynieKIo15USK3gX361G7.png?f=fotoalbum_large

Nu maar direct en voor de zekerheid opnieuw een backup draaien.

[ Voor 56% gewijzigd door Wachten... op 06-04-2022 23:15 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00
Gelukszoekr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:09:
[...]

Ik heb een bibliotheek aan video's welke ik graag via DSVideo benader. Dan 6 camera's die op beweginsdetectie elk zo'n 100GB aan ruimte mogen vullen. Dan nog wat persoonlijke opslag.

Ik vraag me dus af of het zin heeft met geheugen danwel caching te gaan spelen. Ik heb simpelweg te doen met de disks die volgens mij zo'n 80% van de tijd bezig zijn met het verwerken van downloads en camerabeelden opslaan.

Maargoed eerder geheugen dus, in plaats van de SSD cache. En is dan ook nog steeds, hoe meer, hoe beter?
Dit doet je 412+ ook al ? Volgens mij heeft ie 1GB en dan ga je al erop vooruit met 4GB. Ik zit het aankijken. Ik denk dat ie het zo al goed trekt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszoekr
Quakie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:12:
[...]

Dit doet je 412+ ook al ? Volgens mij heeft ie 1GB en dan ga je al erop vooruit met 4GB. Ik zit het aankijken. Ik denk dat ie het zo al goed trekt.
Thanks, net besteld, en voor die paar tientjes toch maar een 16GB reepje erbij gedaan :P

Het gegeven dat m'n camera's veel data naar de nas sturen zorgt dat de schijven best wel belast worden. Is er nog iets te verzinnen dat de schijven wat kan ontzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 17:46
Ik heb een nieuwe ds720+ gekocht en heb wat vragen.
  • ik kan docker niet vinden in het package center, hoe is dit op te lossen
  • kan ik met downloadstation ook tweak.news toevoegen? En moeten er dan nog extra poorten open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03
@ducolwd Docker is beschikbaar voor de 720+, check even of die niet al geïnstalleerd is.

Voor Tweaknews kan je beter Sabnzb in docker installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@ducolwd
Misschien heb je de laatste 7.1 DSM versie? Zelf merkte ik gisteren wat problemen met de beschikbaar van de Docker package op deze DSM versie.

Je kunt de Docker package met de hand installeren. Dat moet lukken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
ducolwd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:17:
Ik heb een nieuwe ds720+ gekocht en heb wat vragen.
  • ik kan docker niet vinden in het package center, hoe is dit op te lossen
  • kan ik met downloadstation ook tweak.news toevoegen? En moeten er dan nog extra poorten open?
Docker staat niet standaard geïnstalleerd en tenzij je Nas niet het internet op kan (dan zie je geen enkel package) moet hij er gewoon tussen staan.
Kijk even bij packages van derden.
Als je het dan nog niet kunt vinden kun je het package hier downloaden en handmatig installeren.
https://global.download.s...433-1948012316.1572870601

En je kunt prima Download Station gebruiken voor tweak.news, daar hoef je geen port forwarding voor te maken in je router.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 07-04-2022 10:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 17:46
Hartelijk dank allemaal. Het is gelukt.
docker staat nergens in de package center, online wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 09:40

spanx

_Sp[A]nX_

Ik heb sinds een paar dagen dat veel synology eigen pakketten niet meer draaien... (rode uitroepteken) en als ik ga kijken kan ik ze repairen maar dan krijg ik failed to run package service.....

MyPHPAdmin is de enige die faalt door : stopped due to dependancy issues.
de rest:
filestation
downloadstation
webstation
zijn allemaal stuk......

Zelfs mijn dashboard (systemhealth) geeft ook deze rare melding:

Some web pages can't function properly due to web server error

DSM 7 (update 3) DS214Play

[ Voor 11% gewijzigd door spanx op 07-04-2022 18:59 ]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
spanx schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:56:
Ik heb sinds een paar dagen dat veel synology eigen pakketten niet meer draaien... (rode uitroepteken) en als ik ga kijken kan ik ze repairen maar dan krijg ik failed to run package service.....

MyPHPAdmin is de enige die faalt door : stopped due to dependancy issues.
de rest:
filestation
downloadstation
webstation
zijn allemaal stuk......

Zelfs mijn dashboard (systemhealth) geeft ook deze rare melding:

Some web pages can't function properly due to web server error

DSM 7 (update 3) DS214Play
Check dit:
https://tweakers.net/down...y-dsm-71-build-42661.html

Packages downloaden en handmatig bijwerken:
https://archive.synology.com/download/Package

Tenminste ik ga er vanuit dat je genoemde 7.1 update hebt geïnstalleerd..

[ Voor 4% gewijzigd door Hulliee op 07-04-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 09:40

spanx

_Sp[A]nX_

Hulliee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:28:
[...]

Check dit:
https://tweakers.net/down...y-dsm-71-build-42661.html

Packages downloaden en handmatig bijwerken:
https://archive.synology.com/download/Package

Tenminste ik ga er vanuit dat je genoemde 7.1 update hebt geïnstalleerd..
Nee 7.0.1... kan ...

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51
Omdat Gsuite niet meer gratis is wil ik op m'n Synology mailplus gaan inzetten.

Ik heb minder dan 5 feitelijke mailboxen op m'n Gsuite, maar wel veel meer forward adressen van wat vrienden en familie. Kost een forward ook een licentie voor mailplus, of alleen als je daadwerkelijk de e-mail opslaat en een account hebt? Ik kan het niet vinden. Anders moet ik voor een stel forwards een licensepack gaan kopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@DukeBox

Wij hebben het laatst over het casten gehad van Synology Photos naar de Chromecast/Nvidia shield.
Ik heb het ergens anders kunnen testen, en daar werkte het direct. Ik wist dus dat er iets bij mij niet goed zou zitten in het netwerk.

Ik ben dus thuis gaan kijken, en om dingen uit te sluiten heb ik direct even de Shield uit de VLAN gehaald (IoT netwerk) en in de het standaard netwerk gegooid. Nu werkte het casten in één keer, dus het ligt aan de VLAN Maar nu komt het gekke....

Al het casten en airplayen etc werkt gewoon prima. Ik kan dus vanaf alle VLANs gewoon casten. Ik heb dit probleem dus alleen bij de Synology apps (in dit geval Synology Photos). Ik heb wel een vermoeden hoe het komt, maar weet niet hoe ik het op kan lossen.....Uitleg hieronder:

Al het casten wat wel gewoon werkt, maakt gebruik van de cloud (Youtube, Netflix etc). De IoT devices hebben namelijk gewoon connectie met het internet en kunnen vanuit daar alles oppakken en hebben ook de native ondersteuning voor deze apps. De Synology App heeft natuurlijk toegang nodig naar mijn server en ik denk dat aan de hand van Firewall regels daar iets niet helemaal goed gaat. Ik zou alleen ergens denken dat als ik wel een cast door kan sturen, dat de verbinding tussen de cast en de server dus ook zou werken. Dit is namelijk dezelfde connectie, vanuit hetzelfde default netwerk naar het IoT VLAN netwerk.

Daarnaast vraag ik me af of het wel de bedoeling is en of je dit moet willen dat de IoT apparaten toegang hebben tot de server om fotos te kunnen casten. Kun jij hier misschien iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
NiGeLaToR schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:08:

Ik heb minder dan 5 feitelijke mailboxen op m'n Gsuite, maar wel veel meer forward adressen van wat vrienden en familie. Kost een forward ook een licentie voor mailplus, of alleen als je daadwerkelijk de e-mail opslaat en een account hebt? Ik kan het niet vinden. Anders moet ik voor een stel forwards een licensepack gaan kopen.
Ik bedoel het niet verkeerd, maar weet je wel exact wat je doet? Een mailserver is niet zomaar iets.....
Ik denk ik meld het in ieder geval even, want mail is denk ik wel een van de meest complexe dingen om goed op te zetten.

Het is gewoon even als waarschuwing. Het zou vervelend zijn als het je een hoop problemen op gaat leveren, en dat je er te laat achter komt. (maar misschien weet je heel goed wat je doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wachten... schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:33:
[...]

Ik bedoel het niet verkeerd, maar weet je wel exact wat je doet? Een mailserver is niet zomaar iets.....
Ik denk ik meld het in ieder geval even, want mail is denk ik wel een van de meest complexe dingen om goed op te zetten.

Het is gewoon even als waarschuwing. Het zou vervelend zijn als het je een hoop problemen op gaat leveren, en dat je er te laat achter komt. (maar misschien weet je heel goed wat je doet).
Dank voor de zorgen, dat komt wel goed. Voor ik naar Gsuite overstapte heb ik lang zelf Exchange gedraaid. Wil nu kijken of Mailplus bevalt, maar ben ook nog in de markt voor andere oplossingen.

Ik wil geen public cloud meer zoals Google dus dat nu Gsuite stopt is een stok achter de deur.

Tis overigens voor m’n prive email met eigen domeinnamen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand hoe het zit met user groups en machtigingen voor applicaties?

Ik maak gebruik van user groups, omdat ik het beheren ervan veel makkelijker vind. Eerst deed ik het enkel op map niveau, maar ik wil nu specifieke applicaties uitsluiten voor gebruikers. Sommige gebruikers hier gebruiken bijvoorbeeld alleen Synology Drive, of alleen File station.

Nu is het zo dat met de mappen het redelijk eenvoudig is. bij de standaard group "users" laat je namelijk alles uitgevinkt en hier kom je verder niet aan. Je maakt vervolgens een ander groep aan, en geeft enkel rechten waar ze in mogen komen. De optie Als namelijk beide uitgevinkt staan, dan hebben gebruiker automatisch geen toegang. De optie "No acces" hoef je dus eigenlijk nooit te gebruiken. Het wordt hier heel goed uitgelegd

Nu komt het probleem
Bij het kopje applicaties werkt dit niet zoals hierboven. Als je dus wilt dat iemand een bepaalde app niet kan/mag gebruiken, dan moet je dit echt bewust in de group afwijzen. Het is alleen wel zo dat als je iemand in een groep bewust afwijst voor een applicatie, dat deze dan niet met een andere group overrulled kan worden als hier een app wordt geaccepteerd.

Ik had het liefst een aantal user groups aan willen maken voor specifieke applicaties zoals:
  • Drive (met enkel machtigingen tot Synology drive)
  • File (met enkel machtigingen tot File station)
  • FTP File (met enkel machtigingen tot FTP)
  • etc.
Ik zou ook hier liever willen zien dat als je beide op blank laat staan, dan je dan geen toegang hebt, en enkel toegang hebt als deze wordt toegewezen.

Misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd, maar ik kom er even niet uit.

@Ben(V) Ik weet dat jij daar toen ook wat reacties hebt geplaatst. Heb jij enig idee wat de of een workflow hierin is? Ik doe zelf eigenlijk nog per user dingen aanpassen, want heb redelijk wat users en groepen zijn dus echt ideaal in mijn situatie. Misschien zit ik helemaal op het verkeerde pad en kunnen dingen nog makkelijker of handiger, maar bleef nu even hierin hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 10-04-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het werkt als volg voor een gebruiker:
Als je de permissies van de applicatie voor zowel group(s) waar de hij toe behoort en als user leeg laat heeft hij geen toegang tot de applicatie.
Om toegang te krijgen moet hij ofwel via een group ofwel via user (of beiden) het vinkje "Allow" krijgen.
Als er ergens voor deze user een vinkje "Deny" aanstaat dan heeft dat altijd voorrang boven alle andere vinkjes en heeft hij geen toegang tot de applicatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:45:
Het werkt als volg voor een gebruiker:
Als je de permissies van de applicatie voor zowel group(s) waar de hij toe behoort en als user leeg laat heeft hij geen toegang tot de applicatie.
Om toegang te krijgen moet hij ofwel via een group ofwel via user (of beiden) het vinkje "Allow" krijgen.
Als er ergens voor deze user een vinkje "Deny" aanstaat dan heeft dat altijd voorrang boven alle andere vinkjes en heeft hij geen toegang tot de applicatie.
Maar weet je zeker dat dit bij applicaties ook zo werkt? Bij mappen werkt het inderdaad zo, maar bij applicaties staat er nog gewoon "toestaan" als ik alles uitvink bij "users" en "groups"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Allereerst heb je het over DSM 6 of DSM 7?

En waar zie jij dat "toestaan" dan staan, ik zie alleen maar vinkjes.
Of heb je het over de "default privileges"?
Heb je ingelogd als zo'n gebruiker en getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:55:
Allereerst heb je het over DSM 6 of DSM 7?

En waar zie jij dat "toestaan" dan staan, ik zie alleen maar vinkjes.
Of heb je het over de "default privileges"?
Heb je ingelogd als zo'n gebruiker en getest?
DSM 7

Als ik een gebruiker open dan staat dat bij applicaties.
Ik stuur straks even een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen rechten via de standaard groep "users" misschien, daar zit elek user in.

[ Voor 136% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:05:
Ben je niet vergeten dat iedere gebruiker lid is van de groep "users" en heeft hij soms via die groep toegang?
Ja en nee.

In de users group staat alles uit.

Bij mappen heb ik alles werkend en doe exact hetzelfde met de applicaties, maar toch geen hij aan "toestaan" bij alle applicaties.

Dus in user group staat alles uit.
Onder de apart aangemaakte groep staat alles uit
En onder de user zelf staat alles uit.

Hier mee zou je in theorie geen toegang moeten hebben, omdat je nergens toegang tot verleend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kijk je wel bij "application Privileges"?

Heb net nog even getest door een nieuwe user aan te maken, alle vinkje uit te zetten en ook bij de groep "users" de vinkjes weg.
Dan krijg ik echt die applicatie niet meer te zien als ik met die nieuwe user inlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:19:
Kijk je wel bij "application Privileges"?

Heb net nog even getest door een nieuwe user aan te maken, alle vinkje uit te zetten en ook bij de groep "users" de vinkjes weg.
Dan krijg ik echt die applicatie niet meer te zien als ik met die nieuwe user inlog.
Oke gevonden. Ik wist niet dat ze deze instelling zo verspreid hadden.
Wat voor toegevoegde waarde heeft de "application Privileges" eigenlijk? Want je doet niet perse wat anders dan bij groepen toch?

Ik heb nu enkel aangezet dat SMB en DSM standaard aan staan voor nieuwe gebruikers. De rest heb ik allemaal uitgezet en heb ik verder ingesteld in de "user groups". Lijkt mij wat handiger en overzichtelijker, maar zoals ik al eerder zei, misschien zie ik iets over het hoofd qua logica.

Ik ben sowieso wel eens benieuwd hoe anderen hun "user groups" en machtigingen hebben ingesteld. Ik heb nu groepen met machtigingen gemaakt voor specifieke mappen en groepen aangemaakt voor specifieke applicaties.

Ik heb dus bijvoorbeeld een "camera group" die enkel rechten heeft tot de surveillance station map en de surveillance station applicatie. Dit heb ik ook gedaan voor Synology Photos en Synology Drive etc. Dat is enorm makkelijk en overzichtelijk configureren (in mijn ogen dan).

Ditzelfde heb ik gedaan voor specifieke mappen met duidelijk omschrijvingen.

Zoals gezegd ben ik erg benieuwd hoe anderen dit doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 10-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

In "user & group" stel je privileges in voor toegang tot files en folders.
In "Application Privileges" geeft je gebruiker al dan niet rechten om die applicatie te gebruiken, dat is fundamenteel iets ander.

En als het een applicatie is die iets doet met files of folders moet je dus beiden configureren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39
Wachten... schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:30:
Al het casten en airplayen etc werkt gewoon prima. Ik kan dus vanaf alle VLANs gewoon casten.
Al denk ik niet dat het meer in dit topic hoort maar wat bedoel je precies met VLAN's ? Zijn die ingericht als gescheiden onderling routeerbare netwerk ranges ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098

Je kunt 5 gebruikers (mailboxen) aanmaken met de gratis licentie. Per e-mail box kun je zoveel aliassen aanmaken als je wil. De aliassen leveren de e-mails af in de geselecteerde mailbox box horende bij de alias.
Of je per alias in één mailbox extern kunt forwarded op de server, weet ik niet.

Als je dat wilt weten moet je mij dat maar even laten weten dmv quote op deze reactie. Dan zal ik dat uitzoeken. Ik gebruik dat zelf namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Theone098 schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:19:
[...]

Je kunt 5 gebruikers (mailboxen) aanmaken met de gratis licentie. Per e-mail box kun je zoveel aliassen aanmaken als je wil. De aliassen leveren de e-mails af in de geselecteerde mailbox box horende bij de alias.
Of je per alias in één mailbox extern kunt forwarded op de server, weet ik niet.

Als je dat wilt weten moet je mij dat maar even laten weten dmv quote op deze reactie. Dan zal ik dat uitzoeken. Ik gebruik dat zelf namelijk niet.
Dank voor je reactie!

De situatie is zo: een deel van m’n fam en vrienden ontvangen alleen maar email op mijn domein maar hebben geen mailbox. Een deel heeft wel een mailbox. Het lijkt erop dat ik voor forwards ook een licentie nodig heb op mailplus, wat voor een geste voor fam en vrienden wellicht een beetje overdreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38

JdM

Humbled

Je kunt toch ook mailstation (roundcube) gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JdM schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:53:
[...]

Je kunt toch ook mailstation (roundcube) gebruiken?
Ja, mailplus leek me simpelweg meer leuks te kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:06:
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

In "user & group" stel je privileges in voor toegang tot files en folders.
In "Application Privileges" geeft je gebruiker al dan niet rechten om die applicatie te gebruiken, dat is fundamenteel iets ander.

En als het een applicatie is die iets doet met files of folders moet je dus beiden configureren.
Oke maar even voor de duidelijkheid.

Jij zegt dus dat als ik bijvoorbeeld synology photos wil gebruiken, dat dit EN in application privileges aan moet staan EN in een user(group) settings?

Zover ik het kan zien, (maar moet het straks even nakijken) werkt dit niet zo en kun je dus alles uitzetten in application privileges en kun je apps accpeteren in de user(group) settings.

Misschien zit ik er naar hoor, maar zo niet dan is dit precies de vraag die ik had over "wat is de toegevoegde waarde van application privileges?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:24:
[...]

Dank voor je reactie!

De situatie is zo: een deel van m’n fam en vrienden ontvangen alleen maar email op mijn domein maar hebben geen mailbox. Een deel heeft wel een mailbox. Het lijkt erop dat ik voor forwards ook een licentie nodig heb op mailplus, wat voor een geste voor fam en vrienden wellicht een beetje overdreven is.
Zo te zien is het niet mogelijk vanuit de GUI om e-mail te forwarden helaas. Via de CLI weet ik niet, ik heb deze usecase niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@Wachten...
Aha nu begrijp ik wat je bedoelt.

Dat application settings tabje in "User & Groups" is gewoon een andere ingang van "Application Privileges" in het control panel.
Als je iets zet in de ene zie je dat in de andere ook verschijnen.

Dat zijn gewoon twee ingangen voor dezelfde setting en Synology vond het gewoon gebruikers vriendelijker het op twee plekken beschikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:20:
@Wachten...
Aha nu begrijp ik wat je bedoelt.

Dat application settings tabje in "User & Groups" is gewoon een andere ingang van "Application Privileges" in het control panel.
Als je iets zet in de ene zie je dat in de andere ook verschijnen.

Dat zijn gewoon twee ingangen voor dezelfde setting en Synology vond het gewoon gebruikers vriendelijker het op twee plekken beschikbaar te maken.
Oke, ik ben blij dat ik toch niet helemaal gek ben dan :P

Het maakt het (voor mij) eigenlijk wel omslachtiger, omdat ik dus nu ging twijfelen hoe alles in elkaar zat.

Je wilt in mijn beleving altijd alle machtigingen instellen onder de user(groups) sectie, en het niet verwarrend maken door bepaalde functies elders ook nog te plaatsen. Just my 2 cents!

Maar het is opgelost en duidelijk nu. Hoe ik het nu heb benaderd is het volgende. Wellicht heeft iemand anders er ook wat aan.

Ik heb onder application priveleges enkel DSM, File station en SMB aangezet als standaard machtiging. Dus nieuwe gebruikers hebben altijd toegang tot de DSM web interface. Kunnen via SMB connecten en kunnen in hun mappen op DSM middels file station.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AwktAoFJxkBpIPbCJNpx101oso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QH5IG101Ae3IefllhQeVe4e8.png?f=fotoalbum_medium

Voor de rest van de apps heb ik groepen gemaakt onder user(groups). Nu zullen de meeste zich afvragen waarom ik dit niet gewoon per user doe, maar als ik groepen aanmaak, dan hoef ik het maar één keer goed in te stellen en de juiste mappen bij de juiste applicaties toe te passen. Als voorbeeld heb ik dus een user(group):
Synology Photos
  • Deze heeft machtigingen tot de photo map
  • Deze heeft machtigingen tot de app Synology Photos app
Als je dit eenmaal één keer goed ingesteld hebt, dan weet je zeker dat het werkt voor een nieuwe gebruikers die je toegang wilt geven tot foto`s. Het wordt hiermee ook (in mijn ogen) veel overzichtelijker en makkelijker om gebruikers super snel rechten te geven tot iets of af te wijzen zonder dat je per ongeluk een fout maakt.

Als je het op deze manier doet, dan zou je bij geen enkele gebruiker onder user(groups)>>priveleges & applications een vinkje moeten zien, omdat die allemaal zijn ingesteld bij de group instellingen, maar zie je dus wel dat je tot bepaalde mappen en applicaties wel of geen toegang hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw0X-3OCY6XCSLGvPxdntES5bMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T75tvBDoy5jJnUFngGnPgiSY.png?f=fotoalbum_medium

Het voorkomt op deze manier gewoon sneller fouten, omdat je werkelijk alles onder groups instelt en niet op allerlei verschillende plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38
Sta hier voor de migratie naar DSM 7.
Nu had ik DSM 6 aardig dicht geschroefd. Neemt hij de instellingen mee naar DSM 7 of moet ik alle instellingen opnieuw doen? Heb onderhand niet meer scherp wat ik allemaal niet gedaan heb.
Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39
Asprine schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:56:
Sta hier voor de migratie naar DSM 7.
Nu had ik DSM 6 aardig dicht geschroefd. Neemt hij de instellingen mee naar DSM 7 of moet ik alle instellingen opnieuw doen? Heb onderhand niet meer scherp wat ik allemaal niet gedaan heb.
Thanks.
Alle settings voor DSM en Synology app's worden gewoon meegenomen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 12:57
Hoi,

Sinds ongeveer 22-02-2022 is mijn Synology drive op alle Windows-clients gestopt met syncen. Probleem is dat nieuw toegevoegde bestanden in een Windows map in de client blijven staan op 'Bezig met voorbereiding'. Het verwijderen van bestanden wordt wel direct gesynct met de NAS.

Heb ook al support ingeschakeld, maar die komen er zelf ook nog niet uit. Volgens hen is het in ieder geval geen probleem met de database op de NAS.

Ben benieuwd of mensen dit probleem herkennen en eventueel een oplossing hebben..

Thanks

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

aex351 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 01:11:
[...]

Gisteren is er weer een nieuwe update uitgekomen.Synchroniseren tussen mobiel en NAS gaat vooralsnog goed. Deze versie is alleen direct via Synology te downloaden. Geen idee waarom het nog niet beschikbaar is in de Play Store.
Een update over Synology Drive voor Android versie 2.5.x. Ik kan deze niet meer aanbevelen. Het is een hele tijd goed gegaan tot ik erachter kwam dat na een herstart of iets dergelijks Synology Drive niet meer uit zichzelf synchroniseerde. Dit gebeurde wel eens, dus zo heel vreemd was het niet. Echter! ik ben er toen achter gekomen dat voor enkele gigabytes aan bestanden van mijn telefoon is verwijderd. Alles stond nog wel op de NAS zelf. Toen dit gebeurde (en ik ook Synology Drive had opgestart) begon Synology Drive voor Android ook opnieuw te synchroniseren met de NAS waarbij ineens alle bestanden hernoemd werden. Met als gevolg dat dit op alle apparaten werd doorgevoerd.

Uiteindelijk heb ik alles met back-ups teruggezet en heb ik de synchronisatie tussen mijn telefoon en de NAS uitgezet.

Nb. de berichten over dat dit gebeurde dateren al uit december 2021 op basis van een oudere app versie. Ik had gehoopt dat met de nieuwere updates dit verholpen was. De bug blijkt er dus vooralsnog in te zitten. Hoe het nu precies zit met de beta versie 3.x weet ik niet. Daarnaast heeft Synology nu versie versie 2.5.0-400 terug geupload (dus de oudere versie).

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:32:
Ik heb momenteel een setup waar één synology de back-up is en een andere het apparaat waar ik allerlei dingen op host. Één van de applicaties die ik daar op gebruik is Synology Photos. Ik heb een initiële kopie van de data gemaakt met snapshot replication en doe dat nu elke week.

Nu merk ik echter dat nieuwe foto's niet opgepikt worden door Synology Photos. Het werkt wel als ik manueel een reindex trigger maar dat proces duurt belachelijk lang. In principe zijn het gewoon nieuwe mappen die verschijnen in de /Photo gedeelde map.
Even een update omdat ik ondertussen dichterbij een oplossing ben gekomen.
De situatie:
  • DSM 7
  • Synology Photos
  • Foto's staan in de shared folder photo die gevuld wordt door middel van snapshot replication vanaf een andere NAS
  • Probleem: nieuwe foto's worden niet automatisch opgepikt door Synology Photos. Enkel foto's die toegevoegd worden via SMB, File Station of Photo Upload worden automatisch opgepikt.
Online vond ik veel informatie over het triggeren van een reindex van mediabestanden zoals je kan doen via het Control Panel. Alleen lijkt dit geen effect te hebben op Synology Photos die een eigen indexering gebruikt. Bovendien werkte de standaard indexering via Control Panel wél automatisch.

Als workaround draai ik nu regelmatig het volgende commando via SSH:
sudo /var/packages/SynologyPhotos/target/usr/bin/synofoto-bin-index-tool -t basic_reindex -i "/volume1/photo/Foto's/2022"

Op deze manier trigger ik een reindex van enkel de map van 2022 en moeten er geen overbodige files meegenomen worden. Hoewel ik met wat zoeken nog vind dat een basic_reindex de bestaande data zou moeten behouden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
synofoto-bin-index-tool -i [path] -t [type]

path must start by /var/services/homes/ or other share volume path

type is one of

[repair_undone, basic_reindex, reindex, basic, ]

- basic_reindex will only scan file existance, redo undone index stages

Examples

=============

- Index missing directory or files

`synofoto-bin-index-tool -t basic -i /var/services/homes/admin/Photos/`

`synofoto-bin-index-tool -t basic -i /volume1/photo`

- Re-Index files but keep indexed data (only clear unexisted files)

`synofoto-bin-index-tool -t basic_reindex -i /var/services/homes/admin/Photos/`

- Re-Index files with clear all data like geocoding and face

`synofoto-bin-index-tool -t reindex -i /var/services/homes/admin/Photos/`

- Repair undone index stage

`synofoto-bin-index-tool -t repair_undone -i /var/services/homes/admin/Photos/`

Nu heb ik enkel nog issues met het draaien van dit commando via task scheduler. Dan krijg ik een access denied error.

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-04-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Heeft iemand een tip hoe ik een extra Let's Encrypt cert kan aanmaken? Ik heb een 2e domein geregistreerd en wil daar nu ook een certificaat voor hebben. Ik krijg nu steeds een error met de melding om firewall, reverse proxy, settings ed te controleren. (ik heb nu al een site draaien op dit 2e domein via vistual host). Dus portforwarding 80/443 etc staat allemaal goed ingesteld.

De situatie is dat ik al een eigen domeinnaam heb en daar nu al een een werkend Let's Encrypt cert voor heb. Zo heb ik nas.xxxx.nl voor dsm zelf, www.xxxx.nl voor een simpele website via Webstation en nog een subdomein voor een docker package, dit werkt allemaal prima, de 2 subdomeinen worden via reverse proxy gerouteerd naar de juiste poort. Dit werkt allemaal prima met het bestaande Let's Encrypt certificaat.

Ik weet nog dat het de eerste keer ook al zo'n gedoe was om het werkend te krijgen alleen ben ik inmiddels vergeten wat ik toen had gedaan om het certificaat toegewezen te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door ocdaan op 15-04-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Een vraag voor HDD's tussendoor. Wat zijn op dit moment de beste 16 of 18TB disks voor in een 920+?
Ik heb al een 16GB Samsung memory stick voor geheugen upgrade, 2 SSD's van 512GB (Seagate Barracuda 510) en nu zit ik in dubio welke schijven erin gaan.. Er gaan er gelijk 4 in, die worden geïnstalleerd op Synology's eigen Raid systeem omdat volgens Nascompares de beste keuze is. De WD Red Pro lijken een prima keuze, zeker aangezien de prijs van het 2020 model aantrekkelijk is (16TB), de Exos disk's zijn interessant vanwege de snelheid en ook prijs is prima (Maar omdat het Enterprise disks zijn zullen ze luidruchtiger zijn, NAS komt in de woonkamer te staan). Dan de Ironwolf disk's lijken een prima keuze maar zijn niet goedkoop en lees her en der toch over uitval. En dan heb je eventueel nog Toshiba die in de meeste test's prima voor de dag komen.

Maar de vraag, wat zouden jullie aanraden als er rekening moet worden gehouden met de prijs? En wat als de prijs er niet toe doet? Maar hij moet wel uiterst betrouwbaar zijn uiteraard. Jullie zullen vast wel de nodige ervaring hebben met een bepaald merk en type. :)

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23
de vraag is wat voor netwerk aansluitingen heb je?
als dit niet sneller is dan 1Gbit kun je met langzame HDDs de lijn makkelijk voltrekken,

als je een 10Gbit netwerk hebt, zijn snellere HDDs misschien zinvol. Even aan rekenen dus.

ik zou in ieder geval voor de stilste gaan, snelheid maakt niet zo veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

peter-rm schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:33:
de vraag is wat voor netwerk aansluitingen heb je?
als dit niet sneller is dan 1Gbit kun je met langzame HDDs de lijn makkelijk voltrekken,

als je een 10Gbit netwerk hebt, zijn snellere HDDs misschien zinvol. Even aan rekenen dus.

ik zou in ieder geval voor de stilste gaan, snelheid maakt niet zo veel uit
Ik heb helaas geen 2.5 of 10Gbit snelheid op mijn netwerk, mijn router en pc zijn daar ook niet op voorbereid. Dus ja, de stilste lijkt me inderdaad het meest zinvol. Dus een 5400 of 5900 RPM disk. Straks eens even kijken wat er beschikbaar is én die 5 jaar garantie heeft. 😊

[ Voor 3% gewijzigd door V3g3ta op 15-04-2022 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als geluid van belang is zijn de WD red plus de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:06
ocdaan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:40:
Heeft iemand een tip hoe ik een extra Let's Encrypt cert kan aanmaken? Ik heb een 2e domein geregistreerd en wil daar nu ook een certificaat voor hebben. Ik krijg nu steeds een error met de melding om firewall, reverse proxy, settings ed te controleren. (ik heb nu al een site draaien op dit 2e domein via vistual host). Dus portforwarding 80/443 etc staat allemaal goed ingesteld.

De situatie is dat ik al een eigen domeinnaam heb en daar nu al een een werkend Let's Encrypt cert voor heb. Zo heb ik nas.xxxx.nl voor dsm zelf, www.xxxx.nl voor een simpele website via Webstation en nog een subdomein voor een docker package, dit werkt allemaal prima, de 2 subdomeinen worden via reverse proxy gerouteerd naar de juiste poort. Dit werkt allemaal prima met het bestaande Let's Encrypt certificaat.

Ik weet nog dat het de eerste keer ook al zo'n gedoe was om het werkend te krijgen alleen ben ik inmiddels vergeten wat ik toen had gedaan om het certificaat toegewezen te krijgen.
Zelfde certificaat gebruiken en als SAN je andere (sub)domein er bij zetten. Werkt hier prima in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Shinji schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:19:
[...]

Zelfde certificaat gebruiken en als SAN je andere (sub)domein er bij zetten. Werkt hier prima in elk geval.
Ik heb nu een 2e andere (hoofd) domein, dat werkt dan toch niet? Je kan toch niet verschillende hoofddomeinen in 1 certificaat onderbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
ocdaan schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:57:
[...]

Ik heb nu een 2e andere (hoofd) domein, dat werkt dan toch niet? Je kan toch niet verschillende hoofddomeinen in 1 certificaat onderbrengen?
Ik heb NAS.domein1.com als hoofd domein, en een SAN met mail.domein2.com.

Dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 20:03
V3g3ta schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:18:
Een vraag voor HDD's tussendoor. Wat zijn op dit moment de beste 16 of 18TB disks voor in een 920+?
Ik heb al een 16GB Samsung memory stick voor geheugen upgrade, 2 SSD's van 512GB (Seagate Barracuda 510) en nu zit ik in dubio welke schijven erin gaan.. Er gaan er gelijk 4 in, die worden geïnstalleerd op Synology's eigen Raid systeem omdat volgens Nascompares de beste keuze is. De WD Red Pro lijken een prima keuze, zeker aangezien de prijs van het 2020 model aantrekkelijk is (16TB), de Exos disk's zijn interessant vanwege de snelheid en ook prijs is prima (Maar omdat het Enterprise disks zijn zullen ze luidruchtiger zijn, NAS komt in de woonkamer te staan). Dan de Ironwolf disk's lijken een prima keuze maar zijn niet goedkoop en lees her en der toch over uitval. En dan heb je eventueel nog Toshiba die in de meeste test's prima voor de dag komen.

Maar de vraag, wat zouden jullie aanraden als er rekening moet worden gehouden met de prijs? En wat als de prijs er niet toe doet? Maar hij moet wel uiterst betrouwbaar zijn uiteraard. Jullie zullen vast wel de nodige ervaring hebben met een bepaald merk en type. :)
Als je NAS in de woonkamer komt te staan dan zou ik er ernstig rekening mee houden dat alles boven de 8TB als (te) lawaaierig ondervonden kan worden. De WD Red is wel wat stiller dan de Seagate en de Toshiba maar dan nog zul je ze behoorlijk goed kunnen horen tijdens lees/schrijf operaties. Voor de woonkamer kun je beter 5400 rpm schijven gaan, die hoor je nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
V3g3ta schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:18:

Is er echt geen mogelijkheid om hem niet in de woonkamer te hebben? Functioneel is het ding er juist voor dat de fysieke locatie niet uit maakt (zolang er ergens maar een netwerkaansluiting is). Daarom staan de meeste denk ik lekker in de meterkast.

Enige uitzondering misschien de QNAPs met een HDMI aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Shinji schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:18:
[...]

Ik heb NAS.domein1.com als hoofd domein, en een SAN met mail.domein2.com.

Dat gaat prima.
Aah dat had ik niet door. Sorry dat ik even doorvraag maar ik ben echt bang om de huidige setup in de war te schoppen namelijk. Ik kan het bestaande certificaat niet aanpassen zover ik kan zien. Moet ik dan de bestaande verwijderen en een nieuwe aanmaken alleen dan met het extra domein in de san? Ik heb mijn bestaande nu ge-exporteerd en zie een 6 tal pem bestanden in de zip. Als ik importeer doen dan moet je 3 bestanden weer opnieuw uploaden. Werkt dit wel goed? Dus als ik de bestaande verwijder en mocht het aanmaken van een nieuwe niet lukken kan ik dan die bestaande (ge-exporteerde) weer herstellen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
ocdaan schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:39:
[...]

Aah dat had ik niet door. Sorry dat ik even doorvraag maar ik ben echt bang om de huidige setup in de war te schoppen namelijk. Ik kan het bestaande certificaat niet aanpassen zover ik kan zien. Moet ik dan de bestaande verwijderen en een nieuwe aanmaken alleen dan met het extra domein in de san? Ik heb mijn bestaande nu ge-exporteerd en zie een 6 tal pem bestanden in de zip. Als ik importeer doen dan moet je 3 bestanden weer opnieuw uploaden. Werkt dit wel goed? Dus als ik de bestaande verwijder en mocht het aanmaken van een nieuwe niet lukken kan ik dan die bestaande (ge-exporteerde) weer herstellen denk je?
Ja, volgens mij verwijderen en nieuwe aanmaken met extra SAN.

Een export / import heb ik nooit geprobeerd dus geen idee, maar het is Lets encrypt dus je kan altijd gewoon een nieuwe maken met de huidige settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

kraats

Ik rol

@ocdaan je kunt het huidige Let's encrypt certificaat toch gewoon verlengen in de GUI en daarbij extra SANs toevoegen? Daar gaat in principe weinig mee mis. Ik heb trouwens zelf wel een tweede Let's encrypt certificaat voor een tweede domein en dat werkt ook prima

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Dat is het punt, het lukt me niet om een 2e aan te vragen, dan krijg ik steeds die foutmelding. Daarom durf ik eigenlijk niet om de huidige te verwijderen.

Verlengen met het toevoegen van een extra naam in de san zou top zijn, alleen zie ik nergens een optie daarvoor. Bij edit kan ik niet de san adressen wijzigen en als ik op verlengen klik krijg ik maar 1 button die direct gaat verlengen, ik zie nergens een optie om de inhoud van de san te wijzigen.

// ik heb nog een oude Syno staan met DSM 6, ik denk dat ik die maar eens aanslinger en kijk of het daar op lukt. Forwarding in de router omzetten zou genoeg moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ocdaan op 17-04-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@ocdaan Ow ja, je moet add certificate doen en dan replace. Maar dat is vrijwel hetzelfde als een tweede certificaat toevoegen. Ik neem aan dat je het subdomein dat je van het tweede domein wil voorzien van een certificaat al wel goed hebt ingesteld qua DNS?
Je zou wel een tweede certificaat kunnen proberen in te stellen met alle SANs van je eerste certificaat, uitgebreid met je nieuwe subdomeinen. Als dat aanvragen wel lukt kun je die als standaard instellen en het eerste certificaat verwijderen (of gewoon ook laten bestaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb net replace geprobeerd maar krijg dezelfde errormelding. Bedankt voor alle hulp maar het wil echt niet lukken. Er zal iets verkeerd staan maar echt geen idee wat. Beide domeinen verwijzen naar mijn thuis ip, poort 80 en 443 zijn forwarded naar de nas. Ik heb 2 simpele html websites en via virtual host geconfigureerd zijn ze beide te openen in de browser op de juiste domeinnaam. De eerste mooi met https, de 2e nu zonder. Alles moet gewoon in orde zijn, Het eerste certificaat wordt ook altijd netjes automatisch verlengt, ik heb voor mijn gevoel echt alles geprobeerd. Ik ga morgen wel eens met die oude Syno aan de slag, misschien dat het via een omweg wel wil lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDJeo2rFLI8NNnuvpg8bIxmHe5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xX9XvNYJslcEInCMBmvLkY25.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door ocdaan op 17-04-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Heisenbug schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:26:
[...]

Als je NAS in de woonkamer komt te staan dan zou ik er ernstig rekening mee houden dat alles boven de 8TB als (te) lawaaierig ondervonden kan worden. De WD Red is wel wat stiller dan de Seagate en de Toshiba maar dan nog zul je ze behoorlijk goed kunnen horen tijdens lees/schrijf operaties. Voor de woonkamer kun je beter 5400 rpm schijven gaan, die hoor je nauwelijks.
Op dit moment heb ik een DS218+ in de woonkamer met 2 White label Red's en ik moet zeggen dat ik ze enkel hoor spinnen als ze online komen en bij schrijven ernaartoe, voor de rest heb ik er geen last van.
Shinji schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:29:
[...]

Is er echt geen mogelijkheid om hem niet in de woonkamer te hebben? Functioneel is het ding er juist voor dat de fysieke locatie niet uit maakt (zolang er ergens maar een netwerkaansluiting is). Daarom staan de meeste denk ik lekker in de meterkast.

Enige uitzondering misschien de QNAPs met een HDMI aansluiting.
Meterkast is geen optie, ik zou hem eventueel in een kast kunnen stoppen. Ik woon in een studio, dus zoveel keus heb ik helaas niet.

Trouwens zijn de Red Plus schijven 7200rpm (14TB) €399 (3 jaar garantie) en
Red Pro (16TB) €337 (5 jaar garantie), gewone Red's zijn niet meer te vinden waarschijnlijk door het SMR/CMR debacle.

Dan zijn de Exos (16 en 18TB) nog goedkoper, de Toshiba MG09 (18TB) en WD/HGST Ultrastar DC550 (18TB) ook, alle 5 jaar garantie en alle voor rond de €300.

Keuzes keuzes.. Ik weet, het is mijn eigen keus uiteindelijk. Miss eens kijken waar ik de nas zou kunnen plaatsen waar hij een stuk stiller kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het is gelukt om het certificaat aan te maken. Het probleem was bij het registreren van het nieuwe domein dat er automatisch AAAA records werden aangemaakt. Ik had alleen de A records laten verwijzen naar mijn thuis ip adres. Blijkbaar probeerd LetsEncrypt eerst het ipv6 adres en aangezien die naar de hosting profider verwezen werkte dat dus niet. Nadat ik ze verwijderd had werkte het in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-08 16:27
2amazing schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:47:
heb nieuwe firmware op mijn Reolink RLC-810A gezet
hardware no. IPC_523128M8MP
firmware v3.1.0.764_22022803
Config Versionv3.1.0.0
sindsdien wekt deze niet meer op mijn synology diskstation voorheen wel.
heb de camera geheel verwijderd en opnieuw toegevoegd helaas verbinding mislukt.
Weet iemand een oplossing?
Heb je dit al opgelost, ik ben hier ook een paar dagen mee bezig geweest en uiteindelijk heeft een restore van de camera hem weer werkend gekregen...na nog een keer goed lezen staat ook deze waarschuwing bij de firmware: Note:

1. Due to the addition of new functions and the modification of some functions, it's suggested to check the Update Configuration File option when upgrading, or restore the camera after the firmware upgrading

Ze zeggen wel aanbevolen maar ze hadden hem beter verplicht kunnen maken, hoop dat je hier wat aan hebt.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik heb hier nog een DS214 staan die op DSM 6.2 (⁵) draait, nu zie ik dat 7.1 officieel ook gesupport wordt (https://www.synology.com/.../DS214?version=7.1#system), echter lees ik wisselende verhalen over de performance na de upgrade op de DS214.

Hebben jullie wellicht ervaring met het updaten op oudere modellen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:48

ricardo246

Life's what you make it!

Gynnad schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:28:
Ik heb hier nog een DS214 staan die op DSM 6.2 (⁵) draait, nu zie ik dat 7.1 officieel ook gesupport wordt (https://www.synology.com/.../DS214?version=7.1#system), echter lees ik wisselende verhalen over de performance na de upgrade op de DS214.

Hebben jullie wellicht ervaring met het updaten op oudere modellen?
Op mijn oudje (DS213j) draait DSM 7.0.1, ik merkte weinig performance verschillen met de 6.x.x. die er eerder op draaide. De DS213j is geen snelheidswonder, en ik draai weinig programma's op hem (ivm met DS920+ die ik recentelijk aangeschaft heb), Ik heb het niet gemeten, dus een gevoelsmatige analyse zeg maar. Ik deed de updates vooral vanwege security.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteindelijk zijn zowel DSM 6 als DSM 7 gewoon dezelfde linux onder de motorkap en is DSM enkel een gui laag.
De echte performance zal dan ook niet verschillen, hooguit de feel van de gui kan verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
V3g3ta schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:29:
[...]

Op dit moment heb ik een DS218+ in de woonkamer met 2 White label Red's en ik moet zeggen dat ik ze enkel hoor spinnen als ze online komen en bij schrijven ernaartoe, voor de rest heb ik er geen last van.
[...]

Meterkast is geen optie, ik zou hem eventueel in een kast kunnen stoppen. Ik woon in een studio, dus zoveel keus heb ik helaas niet.

Trouwens zijn de Red Plus schijven 7200rpm (14TB) €399 (3 jaar garantie) en
Red Pro (16TB) €337 (5 jaar garantie), gewone Red's zijn niet meer te vinden waarschijnlijk door het SMR/CMR debacle.

Dan zijn de Exos (16 en 18TB) nog goedkoper, de Toshiba MG09 (18TB) en WD/HGST Ultrastar DC550 (18TB) ook, alle 5 jaar garantie en alle voor rond de €300.

Keuzes keuzes.. Ik weet, het is mijn eigen keus uiteindelijk. Miss eens kijken waar ik de nas zou kunnen plaatsen waar hij een stuk stiller kan zijn.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de WD elements of WD my book. Die zijn soms in de aanbieding en de disk die erin zit is afhankelijk van het model soms een WD white label.

bijvoorbeeld
https://nl.pepper.com/aan...terne-harde-schijf-233202
14 Tb voor 200 euro

https://nl.pepper.com/aan...mazon-de-grensdeal-233191
16 Tb voor 235 euro

12 Tb+ zijn meestal helium schijven, al verandert dat nog wel eens.
https://www.reddit.com/r/...ternal_hdd_shuckable_for/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Viper® schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:59:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar de WD elements of WD my book. Die zijn soms in de aanbieding en de disk die erin zit is afhankelijk van het model soms een WD white label.

bijvoorbeeld
https://nl.pepper.com/aan...terne-harde-schijf-233202
14 Tb voor 200 euro

https://nl.pepper.com/aan...mazon-de-grensdeal-233191
16 Tb voor 235 euro

12 Tb+ zijn meestal helium schijven, al verandert dat nog wel eens.
https://www.reddit.com/r/...ternal_hdd_shuckable_for/
Dat is wat ik tot nu toe altijd heb gedaan. Maar met 4x 16/18TB wil ik wat zekerheid en gewoon de HDD's retail kopen. Zeker nu het wat prijs betreft niet zoveel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
ricardo246 schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:53:
[...]

Op mijn oudje (DS213j) draait DSM 7.0.1, ik merkte weinig performance verschillen met de 6.x.x. die er eerder op draaide. De DS213j is geen snelheidswonder, en ik draai weinig programma's op hem (ivm met DS920+ die ik recentelijk aangeschaft heb), Ik heb het niet gemeten, dus een gevoelsmatige analyse zeg maar. Ik deed de updates vooral vanwege security.
Maar het is toch ook dat er onder 7.0 geen ondersteuning meer is voor USB apparaten, oa USB audio sticks. Dat is is voor mij nog een reden om niet te updaten naar 7.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:48

ricardo246

Life's what you make it!

mike123 schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:00:
[...]

Maar het is toch ook dat er onder 7.0 geen ondersteuning meer is voor USB apparaten, oa USB audio sticks. Dat is is voor mij nog een reden om niet te updaten naar 7.0.
Ik heb daar geen gebruik van gemaakt, kan ik je niet over adviseren.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb een RS217 te staan met 1 hdd als simpele partitie, dus geen raid.

Ik wil graag overgaan tot 2 hdd met raid 1. Ik vraag me af wat de beste manier is. Aangezien de RS217 maar 2 bays heeft, kan ik niet naast de huidige schijf er een volume bij zetten en dan de data overzetten.

Het lijkt mij dat de kortste klap is om de huidige drive er uit te halen en via de esata poort aan de achterkant tijdelijk aan te sluiten. En dan de 2 nieuwe drives inbouwen en als raid 1 te configureren.

Daarna is het misschien zo simpel als wat om de data over te zetten? Waar staat eigenlijk het OS en instellingen bewaard, in een stukje intern geheugen of op de oorspronkelijke schijf? Het liefste wil ik dat alle settings bewaard blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Elke disk in je Nas bevat een systeem partitie in een mirro met elkaar waar het OS op staat.

Wat je dus kun doen is:
Nieuwe disk erin stoppen.
Daar een SHR storage pool op aanmaken plus een volume
Data van de oude disk over kopiëren naar dat nieuwe volume.
Backup maken van de applicaties.
Niet echt noodzakelijk maar ik zou nu alle applicaties verwijderen.

Oude storage pool verwijderen.
Oude disk toevoegen aan de nieuwe storage pool.
Backup van de applicaties terug zetten op het nieuwe volume.

Nu heb je een storage pool met gegevensbescherming.
Je hebt nu wel een volume2 en niet meer een volume 1, maar dat is geen enkel probleem.

Applicaties waar je geen backup van kunt maken zul je opnieuw moeten installeren.

PS Voor meelezers.
Ook als je maar een disk in een systeem hebt toch altijd een SHR partitie maken, dan kun je als je wilt dat later uitbreiden met meer disken en het heeft geen nadeel.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 20-04-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Bedankt Ben, ik ben er al mee bezig, gaat een hoop tijd schelen zo! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Na jaren Synology Mailstation te hebben gebruikt, ben ik bij de installatie van mijn nieuwe NAS overgestapt op MailPlus. Alles werkt naar behoren, maar de mail monitor maakt me behoorlijk nieuwsgierig. Ik zie dat er dagelijks mailtjes 'rejected' worden. In de mail monitor zie ik alleen ip adressen die 'rejected' worden. Ik zie verder nergens terug om welke mailtjes het gaat.

Ik heb niet het gevoel dat ik mail mis en ik vermoed dat dit mailtjes zijn die naar niet bestaande ontvangers worden gestuurd. De meeste ip adressen komen uit Singapore, waardoor het me spam lijkt. Toch zou ik wel graag wat gegevens van deze mailtjes gelogd willen hebben. Ik zie deze optie nergens terug in MailPlus. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@wolly_a Onder Auditing - Log - Security log kun je redelijk wat terugvinden. Een gereject mailtje zul je alleen niet in z'n geheel kunnen terugvinden, omdat deze niet binnengekomen is in MailPlus server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kraats schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:42:
@wolly_a Onder Auditing - Log - Security log kun je redelijk wat terugvinden. Een gereject mailtje zul je alleen niet in z'n geheel kunnen terugvinden, omdat deze niet binnengekomen is in MailPlus server
Ah, thanks... Ik had niet goed gekeken en gezien dat je daar uit verschillende logs kon kiezen. Ik zat daar alleen in de mail log te kijken. Nu zie ik ook mooi dat het een terechte reject was: reject RCPT for 450 4.7.1 : Helo command rejected: Host not found

[ Voor 11% gewijzigd door wolly_a op 20-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Iemand een non-synology (intel) kaart in zijn DS en na de laatste update (DSM7.1 update 1) en ook problemen?
Een reboot en installatie laatste SMB versie heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 12:39
Wie hier heeft DSM 7(7.1) draaiende met zwave en zigbee sticks verbonden in een docker container(s) en heeft dit stabiel draaiende?

Ik heb weet van de nodige commando's om dit werkende te krijgen maar, vraag mij af wat de real life ervaringen zijn. Blijft alles stabiel? Momenteel zit ik nog op de laatste 6.2 versie maar, ben weigerig om te upgraden vanwege de potentiële problemen. Omschakelen naar de Synology VMM zie ik niet zitten. Dat is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
ik heb een DS920+ en op dit moment is mijn geheugengebruik aan 87%.

Maar mijn swap is wel aan de hoge kant lijkt mij:
Totall: 4.2GB
Used: 4.2GB
Utilization: 99%

is het best dat ik mijn geheugen uitbreid? Of moet ik mij geen zorgen maken? Mijn cpu load is 1% of zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
pina schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:32:
ik heb een DS920+ en op dit moment is mijn geheugengebruik aan 87%.

Maar mijn swap is wel aan de hoge kant lijkt mij:
Totall: 4.2GB
Used: 4.2GB
Utilization: 99%

is het best dat ik mijn geheugen uitbreid? Of moet ik mij geen zorgen maken? Mijn cpu load is 1% of zo
Ik zou de RAM geheugen idd upgraden (als het mogelijk is, niet dat je al 20GB ofzo heb) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
Shadow771 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:53:
[...]

Ik zou de RAM geheugen idd upgraden (als het mogelijk is, niet dat je al 20GB ofzo heb) :)
Zou een latje bijplaatsen van 16gb overkill zijn? Of is 8gb voldoende? Omdat het prijsverschil nu ook niet zo gigantisch groot is....
Pagina: 1 ... 131 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).