Helaas geen gouden tip. Hier ook geen resultaten.Zenyatta schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:07:
Iemand anders ook het issue dat Download Station geen resultaten meer geeft? Heb Download Station er al opnieuw opgezet, zonder dat dit het probleem oplost...
Wie heeft de gouden tip om dit op te lossen?
Ik heb hier ook last van gehad en kreeg het niet opgelost. Dus ben ik maar een linuxserver/qbittorrent Docker container gaan draaien (achter een NordVPN docker container) en dat werkt uitstekend om films enzo te downloaden.Zenyatta schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:07:
Iemand anders ook het issue dat Download Station geen resultaten meer geeft? Heb Download Station er al opnieuw opgezet, zonder dat dit het probleem oplost...
Ik heb op die NAS een VPN draaien en die geeft wel resultaten.Zenyatta schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:07:
Er zijn weer wat extra torrentsites geblokkeerd dor de providers, iets met Brein en een rechtzaak.Zenyatta schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:07:
Ik merk de laatste weken dat er ook in Spotweb veel minder aanbod is. Zou dezelfde oorzaak kunnen zijn.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Verwijderd
Oké. Situatie hier is als volgt...
Dinsdagavond ben ik een film aan het kijken vanaf mijn 1618+
Film loopt op een gegeven moment vast en stopt. (Kodi op Nvidia Shield).
Ik probeer opnieuw en hetzelfde probleem.
Na inloggen op DSM zie ik een error op een van de schijven. NAS opnieuw opgestart, maar dezelfde melding.
Blijkbaar 2 bad sectors op een van de volumes (die waar de film op staat).
Ik heb data die ik wilde bewaren even op een ander volume gezet (of opslagpool) en heb betreffende opslagpool verwijderd. Uitgebreide S.M.A.R.T. test gedraaid, maar die blijft op een gegeven moment hangen op 90% en rondt niet af.
Ineens valt mij op dat mijn NAS met 500kb/s aan het downloaden is (statusmenu rechtsonder).
Dat is vreemd, want ik ben niks aan het downloaden.
Ik check in opslagbeheer en zie dat alle opslagpools vol zijn, terwijl in windows (netwerkschijf) te zien is dat ik nog zo'n 300 - 400 GB beschikbaar heb op iedere pool.
NAS voorlopig even helemaal uitgezet, maar...
Wat is hier aan de hand?
NAS betreft dus een 1618+
Opslagpool / volume 1: 2x WD Red WD80EFAX in RAID 1
Opslagpool / volume 2: 2x WD Red WD40EFRX in RAID 1
Opslagpool / volume 3: 1x WD Red WD40EFRX single volume (2 bad sectors)
Opslagpool / volume 4: 1x WD Red WD40EFRX single volume
disks hebben allemaal zo'n 35 á 36 duizend uur zonder eerdere problemen gedraaid.
Na inloggen op DSM zie ik een error op een van de schijven. NAS opnieuw opgestart, maar dezelfde melding.
Ik heb data die ik wilde bewaren even op een ander volume gezet (of opslagpool) en heb betreffende opslagpool verwijderd. Uitgebreide S.M.A.R.T. test gedraaid, maar die blijft op een gegeven moment hangen op 90% en rondt niet af.
Ineens valt mij op dat mijn NAS met 500kb/s aan het downloaden is (statusmenu rechtsonder).
Ik check in opslagbeheer en zie dat alle opslagpools vol zijn, terwijl in windows (netwerkschijf) te zien is dat ik nog zo'n 300 - 400 GB beschikbaar heb op iedere pool.
Wat is hier aan de hand?
disks hebben allemaal zo'n 35 á 36 duizend uur zonder eerdere problemen gedraaid.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 09:48 ]
Werkt inderdaad top, enkel hoe doe jij dat met updates. Ik draai eens in de zoveel tijdShadow771 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:26:
[...]
Ik heb hier ook last van gehad en kreeg het niet opgelost. Dus ben ik maar een linuxserver/qbittorrent Docker container gaan draaien (achter een NordVPN docker container) en dat werkt uitstekend om films enzo te downloaden.
watchtower. De qbitt container gaat hier helaas altijd mis. Alles wordt keurig geupdate maar
als ik hem start krijg ik een 404 error (docker needs network). En dat klopt, want ik wijs de
tunnel naderhand toe in de config van qbitt. Ik los dat op door een oude config terug te zetten,
en dan werkt het wel.
Ik zal vast iets fout doen, herken je dit per ongeluk ?
Ik heb helaas geen antwoord of oplossing voor je, maar een vergelijkbaar probleem.Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:59:
Oké. Situatie hier is als volgt...
Wat is hier aan de hand?
DS218+. 'OpslagPool Vastgelopen'. Ik heb er 1 schijf in zitten. Toevallig voor het eerst sinds tijden weer een keer de Jolly Roger gehesen. Uitgebreide S.M.A.R.T.-test hangt na 13 uur nog op 90%.
14 apps (waaronder Docker) werken niet meer.
Belangrijke bestanden, qua beschikbare ruimte nèt kunnen back-uppen naar mijn PC. Alleen copy/paste werkt nog.
In Docker draait een Unifi controller. Die zou ik graag redden.
Weer met de neus op de feiten gedrukt qua kwetsbaarheid van 1 schijf, heb ik 2st WD Red plus 4TB aangeschaft.
Wat denken jullie, valt er, buiten de data nog wat te redden aan de configuratie? (Hoe?) Of kan ik het beste 'uithuilen en opnieuw beginnen'?
Ik gebruik watchtower niet om mijn Docker containers te updaten..ppeterr schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:41:
[...]
Werkt inderdaad top, enkel hoe doe jij dat met updates. Ik draai eens in de zoveel tijd
watchtower. De qbitt container gaat hier helaas altijd mis. Alles wordt keurig geupdate maar
als ik hem start krijg ik een 404 error (docker needs network). En dat klopt, want ik wijs de
tunnel naderhand toe in de config van qbitt. Ik los dat op door een oude config terug te zetten,
en dan werkt het wel.
Ik zal vast iets fout doen, herken je dit per ongeluk ?
Met
docker pull
docker run
Dus voor nu voor bijvoorbeeld qbittorrent updaten doe ik dit:
code:
1
2
3
4
| docker pull linuxserver/qbittorrent docker rm -fv qbittorrent sleep 3 docker run --name=qbittorrent --restart=unless-stopped --net=container:nordvpn3 -e PUID=1000035 -e PGID=1000014 -e TZ=Europe/Amsterdam -e UMASK_SET=022 -e WEBUI_PORT=8090 -v /volume1/docker/qbittorrent/config:/config -v /volume1/docker/qbittorrent/downloads:/downloads -v /volume1/General/Movies:/gmovies -d linuxserver/qbittorrent |
(zo zie je ook gelijk ik mijn qbittorrent docker container configureer zodat ie zn downloads in mijn shares met film bestanden kwijt kan, en dat ik de container aan een NordVPN docker container hang en dus altijd het Internet opgaat via de NordVPN)
Eens in de zoveel tijd doe ik docker system prune --all wat je systeem helemaal schoonmaakt van verouderde en ongebruikte images, ongebruikte containers, ongebruikte volumes en dergelijke. Maar om alleen verouderde (en ongebruikte) images opschonen kun ook docker image prune --all uitvoeren of Portainer gebruiken.
Als de Nas aan het downloaden is en jij weet nergens van, dan blijft alleen over dat je gehacked bent en er iets draait dat je volumes laat vollopen.Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:59:
Kijk in je resource manager welk process dat doet.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
De search van Download Station is altijd al heel matig geweest en bij mij werkt hij zelfs helemaal en daar komt tegenwoordig bij dat het Brein gelukt is via recht zaken om de providers alle torrent sites te laten blokkeren.Zenyatta schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:07:
Dus vergeet die search functionaliteit van Download Station maar.
Gebruikt gewoon Download Station als downloader wat hij prima doet maar als search engine is hij altijd al waardeloos geweest.
En zoals anderen is zeggen dat je een docker container met een andere downloader moet gebruiken dat heeft hier niets mee te maken, andere downloaders zoals qBittorren of deluge hebben helemaal geen search functie.
Je hebt een andere search engine nodig en geen andere downloader, maar door die blokkade helpt dat ook niet veel.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Verwijderd
Ben(V) schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:45:
[...]
Als de Nas aan het downloaden is en jij weet nergens van, dan blijft alleen over dat je gehacked bent en er iets draait dat je volumes laat vollopen.
Kijk in je resource manager welk process dat doet.

Het is Surveillance Station. Mijn IP camera is aan het uploaden natuurlijk

Goed. Die oorzaak is gevonden.
Dus, wat is het dan?
Ik heb nog even wat screenshots gemaakt.
:strip_exif()/f/image/jIyRT5BI2LHcCu5EUaddDRrp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QK2vHTj6qZJkHLuf9tCMG36F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sVzCVsip00yjyFkbXxh2qopD.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels van 2 naar 3 beschadigde sectoren gegaan, zie ik nu.
Beter vervang ik die disk sowieso, lijkt me...
@Shadow771
Aha, eigenlijk doe ik als het misloopt precies het zelfde. Enkel watchtower haalt
wel de nieuwe image op, en verzuimt dan het -net container mee te nemen of toe te voegen.
Ik run dan om het weer te laten functioneren.
Watchtower is toch niet heel erg fijn, heeft al meerdere keren iets gesloopt.
Aha, eigenlijk doe ik als het misloopt precies het zelfde. Enkel watchtower haalt
wel de nieuwe image op, en verzuimt dan het -net container mee te nemen of toe te voegen.
Ik run dan om het weer te laten functioneren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| docker run -d --name=qbittorrent \ --net=container:gluetun \ -e WEBUI_PORT=8080 \ -e PUID=1026 \ -e PGID=100 \ -e TZ=Europe/Amsterdam \ -v /volume2/docker/qbittorrent:/config \ -v /volume1/Downloads:/downloads \ -v /volume1/watch_folder:/monitored \ --restart always \ ghcr.io/linuxserver/qbittorrent |
Ja ik zie weinig positiefs erover op verschillende fora. Dus ik begin er niet aan.ppeterr schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:09:
Zowiezo zsm vervangen ja! Ik hoop dat je een backup hebt van die data, want als ik dit zo lees zit deze disk niet in een RAID/SHR storage pool.Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:09:
Inmiddels van 2 naar 3 beschadigde sectoren gegaan, zie ik nu.
Beter vervang ik die disk sowieso, lijkt me...
Ik snap zowiezo niet waarom je meerdere storage pools en volumes heb. Een aparte SHR pool voor je camera's (WD Purples ofzo) , en dan een 2e SHR pool met een volume voor je resterende data (op WD Reds ofzo) begrijp ik nog wel. Maar dit...?
Verwijderd
Ik heb backup van die data jaShadow771 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:30:
[...]
Zowiezo zsm vervangen ja! Ik hoop dat je een backup hebt van die data, want als ik dit zo lees zit deze disk niet in een RAID/SHR storage pool.
Ik snap zowiezo niet waarom je meerdere storage pools en volumes heb. Een aparte SHR pool voor je camera's (WD Purples ofzo) , en dan een 2e SHR pool met een volume voor je resterende data (op WD Reds ofzo) begrijp ik nog wel. Maar dit...?
En verder. Ik vind dit handig ja.
Ik heb media op 2 verschillende volumes in RAID 1. (Disks 1 t/m 4).
Dan heb ik een schijf voor tijdelijke bestanden (Disk 5 met die slechte sectoren).
En disk 6 is voor de IP camera.
EDIT: in plaats van een nieuwe WD RED heb ik een Purple besteld. Die wordt dan voor de IP camera.
Disk 6 wordt dan voor de tijdelijke opslag.
Kortom... ik ga de boel maar eens gewoon opschonen en opnieuw beginnen.
Even wat werk, maar anders ga ik het ook niet opgelost krijgen, vrees ik...
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 12:34 ]
Handigheid maken met storagepools is niet zo handig.
Dat doe je met folders of eventueel met volumes maar dat laatste is ook niet slim,
Maak gewoon van al je disken een SHR storagepool, dan heb je ineens ook veel meer diskruimte tot je beschikking.
Bij twee in raid 1 ben je de helft (50%) van je schijfruimte kwijt aan redundancy, terwijl als je bijvoorbeeld 4 disken in SHR hebt staan je maar 25% van je schijfruimte aan redundancy kwijt bent.
Dat doe je met folders of eventueel met volumes maar dat laatste is ook niet slim,
Maak gewoon van al je disken een SHR storagepool, dan heb je ineens ook veel meer diskruimte tot je beschikking.
Bij twee in raid 1 ben je de helft (50%) van je schijfruimte kwijt aan redundancy, terwijl als je bijvoorbeeld 4 disken in SHR hebt staan je maar 25% van je schijfruimte aan redundancy kwijt bent.
Verwijderd
Ik snap je redenering, maar die 50% "verlies" neem ik voor lief.Ben(V) schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:12:
Handigheid maken met storagepools is niet zo handig.
Bovendien weet ik niet wat een handige RAID configuratie zou kunnen zijn met mijn disks.
Ik heb 2x 8TB en 3x 4TB (plus dan 1x purple voor surveillance).
Sowieso met 5 disks... Ga je dan voor SHR-1 of SHR-2?
Uiteraard gewoon SHR-1 en met 2x 8TB en 3x4TB krijg je een storage pool van 20TB tot je beschikking terwijl je nu maar 16TB hebt waarvan 4TB zonder enige vorm van bescherming (disk defect alles weg).
En voor lief nemen werkt niet voor jouw want al je disken zitten vol.
Verwijderd
Neen. Want daar maak ik externe backup van en gaat in de kluisBen(V) schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:03:
... waarvan 4TB zonder enige vorm van bescherming (disk defect alles weg).
Daar gaat 4TB meer opslag niks aan veranderenBen(V) schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:03:
Dan bewaar ik namelijk meer media, dus staat het net zo snel weer vol
Bovendien zijn het de opslagpools die vol staan. Niet de disks zelf.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 15:56 ]
Op mijn Synology heb ik al tig Docker containers draaien die ik allemaal middels een reverse proxy kan benaderen. Vandaag Monica geïnstalleerd in een Docker container zodat ik mijn contacten ook eens lokaal kan gaan beheren. Prima, alles geïnstalleerd en ga naar 192.168.1.x:[poort] en alles werkt prima.
Mooi denk ik, snel even reverse proxy instellen zoals ik al tig keer heb gedaan maar opeens loop ik tegen een probleem aan. Ondanks ik naar mijn mening alle stappen heb uitgevoerd.
- Binnen Transip een nieuw DNS Record aangemaakt met CNAME: monica die verwijst naar mijn nas.
- Op mijn NAS naar control panel > login panel > advanced > reverse proxy en een nieuwe rule ingesteld:
HTTPS / monica.domein.nl / poort 443 en die verwijst naar HTTP / localhost / interne poort
- Control panel > Security > Certificate > add new
- Daar gekozen voor add new > Get certificate from Let's Encrypt > domein: monica.domein.nl en mijn emailadres ingevuld. Certificaat wordt vervolgens netjes aangemaakt.
- Als laatste naar Control panel > Security > Certificate > Settings en het certifcaat gekoppeld aan de reverse proxy rule.
Maar wanneer ik nu naar https://monica.domein.nl ga dan krijg ik in de browser balk te zien: Je verbinding met deze site is niet volledig beveiligd. Daaronder staaat wel netjes "Certificaat is geldig". Overigens kan ik wel de docker container benaderen alleen laadt de hele lay-out van Monica niet.
De Reverse Proxy rules van al mijn andere Docker containers werken prima. Het enige verschil tussen mijn oude reverse proxy rules en deze (zover ik kan zien) is dat de oude zijn aangemaakt toen ik nog bij Ziggo zat en deze voor Monica sinds ik bij T-Mobile zit. Wat zie ik nog over het hoofd?
Mooi denk ik, snel even reverse proxy instellen zoals ik al tig keer heb gedaan maar opeens loop ik tegen een probleem aan. Ondanks ik naar mijn mening alle stappen heb uitgevoerd.
- Binnen Transip een nieuw DNS Record aangemaakt met CNAME: monica die verwijst naar mijn nas.
- Op mijn NAS naar control panel > login panel > advanced > reverse proxy en een nieuwe rule ingesteld:
HTTPS / monica.domein.nl / poort 443 en die verwijst naar HTTP / localhost / interne poort
- Control panel > Security > Certificate > add new
- Daar gekozen voor add new > Get certificate from Let's Encrypt > domein: monica.domein.nl en mijn emailadres ingevuld. Certificaat wordt vervolgens netjes aangemaakt.
- Als laatste naar Control panel > Security > Certificate > Settings en het certifcaat gekoppeld aan de reverse proxy rule.
Maar wanneer ik nu naar https://monica.domein.nl ga dan krijg ik in de browser balk te zien: Je verbinding met deze site is niet volledig beveiligd. Daaronder staaat wel netjes "Certificaat is geldig". Overigens kan ik wel de docker container benaderen alleen laadt de hele lay-out van Monica niet.
De Reverse Proxy rules van al mijn andere Docker containers werken prima. Het enige verschil tussen mijn oude reverse proxy rules en deze (zover ik kan zien) is dat de oude zijn aangemaakt toen ik nog bij Ziggo zat en deze voor Monica sinds ik bij T-Mobile zit. Wat zie ik nog over het hoofd?
Ik begin dan het vermoeden te krijgen dat er 1 of meerdere non-HTTPS elementen opgeroepen word op de website van die Docker container. Zoals een plaatje via Internet die dan met HTTP opgehaald word ipv HTTPS .Audiowaste schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:14:
Dit heeft mij inderdaad wel de goede weg op geduwd. Standaard draait een docker altijd op http://localhost:[port].Shadow771 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:00:
[...]
Ik begin dan het vermoeden te krijgen dat er 1 of meerdere non-HTTPS elementen opgeroepen word op de website van die Docker container. Zoals een plaatje via Internet die dan met HTTP opgehaald word ipv HTTPS .
Mijn reverse proxy ging dus van https://monica.domein.nl naar http://localhost:[port]. Het is niet zo dat Monica slecht in elkaar zit en er allemaal HTTP elementen inzitten maar de docker container denk dat ik hen benader via http://localhost:[port] terwijl ik dat in werkelijkheid via de reverse proxy doe.
Uiteindelijk heb ik eens getest door in de docker container een environment variabele toe te voegen: APP_URL=https://monica.domein.nl en voila, daarmee is het probleem opgelost.
WIe kan mij helpen bij het volgende:
Wanneer ik vanuit de Photos app probeer te casten naar mijn Android TV, krijg ik de melding: your certificate is not trusted by chromecast.
De url die dan in beeld staat (https://<persoonlijkding>.synology.me:5001), kan ik via een browser benaderen (ik krijg dan het login scherm van DSM te zien). Zowel vanaf mijn thuis netwerk, als via het internet (poort 5001 staat geforward op mijn router). Als ik dan het certificaat bekijk van die pagina, heb ik een valid Letsencrypt certificaat. Deze heb ik net ook vernieuwd, om er zeker van te zijn dat doe goed is.
TV en Synology Photos al eens herstart, maar alles zonder succes. NAS herstarten lijkt mij zinloos, aangezien hij aan een browser netjes het juiste (valide) certificaat serveert. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Wanneer ik vanuit de Photos app probeer te casten naar mijn Android TV, krijg ik de melding: your certificate is not trusted by chromecast.
De url die dan in beeld staat (https://<persoonlijkding>.synology.me:5001), kan ik via een browser benaderen (ik krijg dan het login scherm van DSM te zien). Zowel vanaf mijn thuis netwerk, als via het internet (poort 5001 staat geforward op mijn router). Als ik dan het certificaat bekijk van die pagina, heb ik een valid Letsencrypt certificaat. Deze heb ik net ook vernieuwd, om er zeker van te zijn dat doe goed is.
TV en Synology Photos al eens herstart, maar alles zonder succes. NAS herstarten lijkt mij zinloos, aangezien hij aan een browser netjes het juiste (valide) certificaat serveert. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
[ Voor 11% gewijzigd door Yukkie op 19-05-2022 22:11 ]
We've got that ring of confidence
Verwijderd
Ik ga toch maar opnieuw beginnen met nieuwe disks en nieuwe SHR-1Ben(V) schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:03:
Uiteraard gewoon SHR-1 ....
Oude disks controleren op fouten en in de verkoop.
Overigens kan ik niet meer inloggen in DSM

Kan de schijven nog wel benaderen vanuit Windows, maar that's it ...
Snap nog steeds niet goed wat er nou aan de hand is.
Enkelvoudige reset eerst proberen, als dat niet lukt een dubbele reset maar dan moet je DSM er opnieuw opzetten.
In beide gevallen blijft de data beschikbaar..
Als het helemaal niet kun je theoretisch de disken wel aan een windows PC hangen maar dan moet je wel een applicatie installeren die dat kan, standaard kan Windows niet met Ext4 overweg en als je ooit voor BTRFS gekozen hebt kun je dat helemaal vergeten.
Als het helemaal niet kun je theoretisch de disken wel aan een windows PC hangen maar dan moet je wel een applicatie installeren die dat kan, standaard kan Windows niet met Ext4 overweg en als je ooit voor BTRFS gekozen hebt kun je dat helemaal vergeten.
Ik heb dit ook eerder gehad en heel lang gezocht naar de oplossing. Hier was het een firewall probleem van mijn Unifi en/of Synology.Yukkie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:43:
WIe kan mij helpen bij het volgende:
Kijk hier dus even naar. Het probleem ligt echt ergens bij je netwerk. Het is alleen vervelend dat (zoals jij ook al zegt) de rest gewoon perfect werkt.
Omdat hier alles verder goed werkte met casten en met het van buitenaf kunnen benaderen, heb ik me ook echt een ongeluk gezocht naar het probleem.
Ik hoop dat Synology het probleem binnen de app oplost, want het is bijna niet te troubleshooten.
Onderstaand kun je even mijn probleem volgen. Dan wordt het misschien iets duidelijker voor je.
Wachten... in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 21-05-2022 09:52 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
@Wachten... Cool, thanks! Daar kan ik wel wat mee!
FYI: Ik heb poort 5001 opengezet vanaf mijn tv in het IoT VLAN naar mijn NAS op mijn gewone VLAN en dat heeft het probleem verholpen . Thanks @Wachten... !
Verwijderd
Ik kon niet meer inloggen in DSM, dus find.synology.com geprobeerd. Geen succes. Kon de NAS niet vinden.Ben(V) schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:01:
Enkelvoudige reset eerst proberen, als dat niet lukt een dubbele reset maar dan moet je DSM er opnieuw opzetten.
Idem met Synology Assistent.
Via Fing op mijn mobiel zag ik hem nog wel. IP-adres was anders en via dit IP-adres kon ik inloggen (poort 5000).
Via "bijwerken en herstel" heb ik voor gekozen om terug te gaan naar Factory Reset (dus incl. alles wissen van de schijven).
Daarna kon ik hem weer vinden met find.synology. Er werd gevraagd om DSM opnieuw te installeren, maar dit lukt dus niet (niet met download en niet handmatig het .pat bestand kiezen).
Dan maar via de reset knop op de achterzijde. 4 seconden drukken en ik hoor een piep. Nog eens 4 seconden drukken en ik hoor ... 1 piep ... en niet 3 piepjes

Krijg hem dus op die manier ook niet meer terug naar factory settings...
Wat nu?
DSM wordt op een aparte system partitie op elke disk gezet.
Die partities staan met elkaar in een mirror.
Die partities worden als eerste aangemaak en staan dus altijd op de eerste sectoren van een disk.
Waarschijnlijk is een van je disken dusdanig defect dat hij geen fatsoenlijke systeem partitie meer kan gebruiken en trekt hij de andere disken mee.
Probeer het met een disk en zet DSM erop kijken of dat wel blijft werken.
Doe dit een voor een met al je disken, zo vind je waarschijnlijk de probleem disk.
Wil dit ook niet werken, dan is je Nas waarschijnlijk defect.
Die partities staan met elkaar in een mirror.
Die partities worden als eerste aangemaak en staan dus altijd op de eerste sectoren van een disk.
Waarschijnlijk is een van je disken dusdanig defect dat hij geen fatsoenlijke systeem partitie meer kan gebruiken en trekt hij de andere disken mee.
Probeer het met een disk en zet DSM erop kijken of dat wel blijft werken.
Doe dit een voor een met al je disken, zo vind je waarschijnlijk de probleem disk.
Wil dit ook niet werken, dan is je Nas waarschijnlijk defect.
Verwijderd
Probleem disk (die met de bad sectors) had ik er al uitgehaald.
Maar de NAS volledig uitzetten en opnieuw aanzetten, heeft er in ieder geval voor gezorgd dat find.synology nu wel werkte en inmiddels heb ik er DSM 7 op draaien.
Probeer nu de disks te wipen en opnieuw te initialiseren. Maar misschien kan ik ze er beter allemaal uithalen (wil ze toch wegdoen) en de nieuwe disks erin zetten.
Anders steek ik ze stuk voor stuk wel in een dock om ze vanuit Windows te formatteren.
Maar de NAS volledig uitzetten en opnieuw aanzetten, heeft er in ieder geval voor gezorgd dat find.synology nu wel werkte en inmiddels heb ik er DSM 7 op draaien.
Probeer nu de disks te wipen en opnieuw te initialiseren. Maar misschien kan ik ze er beter allemaal uithalen (wil ze toch wegdoen) en de nieuwe disks erin zetten.
Betreft dit alleen voor het benaderen van de data op de schijf, of ook voor het formatteren van een schijf?Ben(V) schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:01:
Anders steek ik ze stuk voor stuk wel in een dock om ze vanuit Windows te formatteren.
Wipen op de Nas is het beste.
Hallo leden,
Heeft iemand een idee waarom bij mijn NAS onregelmatig ''poort doorsturen'' wordt uitgeschakeld? Meestal werkt alles naar behoren, maar soms dan gebeurt dit ineens. Hier krijg ik dan een melding van: ''Door wijzigingen in de standaard gateway-instellingen is de functie poort doorsturen-regels uitgeschakeld. Controleer uw netwerkinstellingen.'' Het vinkje van ''Instellen als standaardgateway'' bij IPv4 verdwijnt dan ook en de NAS kan niet meer via buiten mijn netwerk worden benadert. Hetzelfde gebeurt ook wanneer ik de NAS opnieuw opstart.
- KPN glasvezel 1gbe rechtstreeks op Fritzbox 7590.
- DS920+ dubbel LAN (bond) aangesloten. (Ingesteld op static IP met IPv4 en IPv6 als standaardgateway.)
- Maakt gebruik van OpenVPN (NordVPN).
- Alle benodigde poorten zijn doorgestuurd (zowel op de NAS als Fritzbox).
Mis ik nog iets? Laat het dan even weten.
Heeft iemand een idee waarom bij mijn NAS onregelmatig ''poort doorsturen'' wordt uitgeschakeld? Meestal werkt alles naar behoren, maar soms dan gebeurt dit ineens. Hier krijg ik dan een melding van: ''Door wijzigingen in de standaard gateway-instellingen is de functie poort doorsturen-regels uitgeschakeld. Controleer uw netwerkinstellingen.'' Het vinkje van ''Instellen als standaardgateway'' bij IPv4 verdwijnt dan ook en de NAS kan niet meer via buiten mijn netwerk worden benadert. Hetzelfde gebeurt ook wanneer ik de NAS opnieuw opstart.
- DS920+ dubbel LAN (bond) aangesloten. (Ingesteld op static IP met IPv4 en IPv6 als standaardgateway.)
Waarom gebruik je port forwarding op je router (fritzbox) én je nas? In een reguliere set-up zou je alleen op je router moeten forwarden.HotSince89 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:00:
Hallo leden,
Ik gok dat je nas via UPNP je router wil instellen voor forwarding, maar omdat dat al in ingesteld weet geen van beide apparaten waar die aan toe is en gooit de forwarding weg.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Daar zit inderdaad wel een logica in. Ik heb de regels op mijn NAS verwijdert en heb van buitenaf nog steeds verbinding. Ik ga eens kijken hoe dit verloopt.Magic schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:12:
[...]
Waarom gebruik je port forwarding op je router (fritzbox) én je nas? In een reguliere set-up zou je alleen op je router moeten forwarden.
Ik gok dat je nas via UPNP je router wil instellen voor forwarding, maar omdat dat al in ingesteld weet geen van beide apparaten waar die aan toe is en gooit de forwarding weg.
Alvast bedankt!
Een ding wat ik mezelf aan zou leren is om never nooit UPNP te gebruiken en dit uit te schakelen op routers. UPNP klinkt heel leuk en handig, maar is zo onveilig als de pest.HotSince89 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:10:
[...]
Daar zit inderdaad wel een logica in. Ik heb de regels op mijn NAS verwijdert en heb van buitenaf nog steeds verbinding. Ik ga eens kijken hoe dit verloopt.
Alvast bedankt!
Daarnaast kan het tot flink wat problemen leiden zoals hierboven werd genoemd.
Dat valt nou ook wel weer mee, upnp heeft een timeout en is niet de slimste, maar wel de meest eenvoudige methode voor minder tech savy mensen.Wachten... schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:53:
[...]
Een ding wat ik mezelf aan zou leren is om never nooit UPNP te gebruiken en dit uit te schakelen op routers. UPNP klinkt heel leuk en handig, maar is zo onveilig als de pest.
Daarnaast kan het tot flink wat problemen leiden zoals hierboven werd genoemd.
dat Upnp grote risico's heeft, wordt uitgelegd in een artikel in de c't van april 2021, waarin een NAS door gebruik van Upnp een malware besmetting opliep.
zie link https://www.ct.nl/worksho...iliging-goed-voor-elkaar/
zie link https://www.ct.nl/worksho...iliging-goed-voor-elkaar/
[ Voor 21% gewijzigd door peter-rm op 25-05-2022 15:40 . Reden: link toegevoegd ]
Nog liever zou je reverse proxies gebruiken zodat je poorten helemaal niet hoeft open te zetten.HotSince89 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:10:
[...]
Daar zit inderdaad wel een logica in. Ik heb de regels op mijn NAS verwijdert en heb van buitenaf nog steeds verbinding. Ik ga eens kijken hoe dit verloopt.
Alvast bedankt!
En met zo'n instelling dringt iemand/iets zo je netwerk / NAS binnen als je niet weet wat je aan het doen bent of te lui bent......wvkreg schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:09:
Dat valt nou ook wel weer mee, upnp heeft een timeout en is niet de slimste, maar wel de meest eenvoudige methode voor minder tech savy mensen.
Helemaal mee eens, alhoewel ik zie niet in @inHotSince89 post wat voor porten en applicaties precies gebruikt worden, want reverse proxies werkt meestal alleen goed met HTTP(S) verkeer.Audiowaste schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Nog liever zou je reverse proxies gebruiken zodat je poorten helemaal niet hoeft open te zetten.
UPNP is al regelmatig slecht in het nieuws geweest vanwege bevieligings risico's.wvkreg schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:09:
[...]
Dat valt nou ook wel weer mee, upnp heeft een timeout en is niet de slimste, maar wel de meest eenvoudige methode voor minder tech savy mensen.
En JUIST de niet tech savy mensen wil je dit niet aanleren te gebruiken. Je zou het juist eerder kunnen gebruiken als je weet wat je doet en beveiliging verder goed op orde hebt.
Ik snap je advies hierin dus niet echt.
PnP is zo lek als een zeef.
Reverse proxy is iets veiliger maar nog steeds kwetsbaar, erg omslachtig en werkt eigenlijk alleen goed voor een webserver.
Als je perse vanaf het internet bij je Nas wilt komen kun je het beste een VPN gebruiken
Installeer de Synology VPN server, forward in je router de port voor die VPN server naar je Nas en gebruik vanaf het internet een VPN client om een tunnel naar je Nas op te zetten.
Dat is gewoon het veiligste en ook het simpelste.
Reverse proxy is iets veiliger maar nog steeds kwetsbaar, erg omslachtig en werkt eigenlijk alleen goed voor een webserver.
Als je perse vanaf het internet bij je Nas wilt komen kun je het beste een VPN gebruiken
Installeer de Synology VPN server, forward in je router de port voor die VPN server naar je Nas en gebruik vanaf het internet een VPN client om een tunnel naar je Nas op te zetten.
Mee eens. Ik gebruikte eerst reverse proxy en nu Wireguard VPN via een raspberry pi. Dat had ik veel eerder moeten doen.Ben(V) schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:03:
Ik gebruik port forward en de standaard Synology Quickconnect service hiervoor. Daarnaast staat er niks open, alleen Plex.Ben(V) schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:03:
Als je quickconnect gebruikt, dan moet je dus op de security van Synology vertrouwen.
En waarom denk je dat forwarden naar Plex wel veilig zou zijn?
De basis regel is dat applicaties (dus ook plex) hun prioriteit bij functionaliteit leggen en niet bij security.
Het is dus altijd verstandig om zelf voor security te zorgen.
En waarom denk je dat forwarden naar Plex wel veilig zou zijn?
De basis regel is dat applicaties (dus ook plex) hun prioriteit bij functionaliteit leggen en niet bij security.
Het is dus altijd verstandig om zelf voor security te zorgen.
Ik merk dat ik rond de 3-4 jaar opslagruimte te kort kom, eerst had ik 6TB (in SHR) en tegenwoordig 10TB i.c.m. een 718+
Ik zit nu naar de pricewatch: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB te kijken die qua prijs in de buurt ligt van wat ik er normaliter voor betaal.
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort steeds groter wordende schijven?
Tot nu toe gelukkig altijd goed gegaan en de vormfactor van 2 Bay vind ik wel fijn (niet veel fysieke ruimte over in mijn Rack) maar vraag me af of er een meerwaarde is om misschien voor een 4 bay Nas te gaan met bijvoorbeeld 4 x 6TB te in SHR/Raid 5.
Ik zit nu naar de pricewatch: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB te kijken die qua prijs in de buurt ligt van wat ik er normaliter voor betaal.
Tot nu toe gelukkig altijd goed gegaan en de vormfactor van 2 Bay vind ik wel fijn (niet veel fysieke ruimte over in mijn Rack) maar vraag me af of er een meerwaarde is om misschien voor een 4 bay Nas te gaan met bijvoorbeeld 4 x 6TB te in SHR/Raid 5.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik had eerst bij een aanbieding een 14 TB shuckable WD elements gehaald voor ~210 euro. Daarna bedacht ik me dat het alsnog best prijzig was en dat ik niet zoveel ruimte nodig heb. Daarnaast kan ik de drive later niet swappen voor een drive met minder schijfruimte. Bij een eventuele vervanging moet ik straks weer zoveel bijlappen. In plaats daarvan ga ik nog 2x 4 TB halen zodat ik in SHR uiteindelijk 8 TB heb. Voor mij is dat voldoende en ik ben een stuk goedkoper uit.Greatsword schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:44:
Ik merk dat ik rond de 3-4 jaar opslagruimte te kort kom, eerst had ik 6TB (in SHR) en tegenwoordig 10TB i.c.m. een 718+
[ Voor 4% gewijzigd door banaliteit op 25-05-2022 17:00 ]
@banaliteit Prijs is voor mij niet het belangrijkste.
Ben geen fan/voorstander van "Shucken" omdat dat vaak geen echte schijven voor in een NAS zijn.
Ben geen fan/voorstander van "Shucken" omdat dat vaak geen echte schijven voor in een NAS zijn.
Vandaag de 4TB WD Red Plus ontvangen en geplaatst.Shadow771 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:57:
[...]
De standaard WD Red 4TB disk moet je iig niet nemen, want dat schijnt een CMR SMR disk te zijn en dat schijnt niet fijn te werken in een Synology NAS. Lees eventueel hier en hier meer info erover.
Dus ik denk dat je genoeg hebt met de WD Red Plus 4TB disk.
Herstellen en uitbreiden gingen zonder problemen
Ik heb wel een klein stukje vilt op de case gezet ivm trillingen

Zullen veel mensen geen erg in hebben, maar ik ben er op een of andere manier gevoelig voor

2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb het idee dat mijn NAS / disken ook wel wat meer herrie maken dan noodzakelijk.MdO82 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:39:
[...]
...
Ik heb wel een klein stukje vilt op de case gezet ivm trillingen![]()
...
Enige tips waar ik het beste dat vilt kan plakken? Gewoon onder de pootjes, of ergens anders in de behuizing?
Verwijderd
Na een week alles opnieuw inrichten en backups terugzetten, kom ik er nu achter dat NFS onder DSM 7 een probleem is.Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:21:
Ik kan ze niet met mijn mediaspelers (Shield, Zidoo, Oppo) benaderen.
NFS instellingen staan allemaal goed (incl. poorten achter de firewall, maar ook zonder firewall werkt het niet).
IP/host: *
Rechten: lezen/schrijven
Bescherming: SYS
Squash: Alle gebruikers toewijzen aan admin
--
Asynchroon inschakelen: check
Verbindingen van niet-gemachtigde poorten toestaan (poorten hoger dan 1024): check
Gebruikers toegang geven tot gekoppelde submappen: check
Ik heb nfs v3, v4 en v4.1 geprobeerd.
Op Reddit kwam ik dit tegen.
Maar als ik edit /etc/nfs/syno_nfs_conf probeer, krijg ik de melding: No such file or directory.
Wat nu?
Dat is vreemd, ik gebruik het veelvuldig onder DSM en heb geen problemen ervaren.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:20:
Na een week alles opnieuw inrichten en backups terugzetten, kom ik er nu achter dat NFS onder DSM 7 een probleem is.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Gewoon SMB gebruiken.
Al die devices kunnen SMB aan en NFS is antiek.
Ik had op de behuizing van de schijven een stukje vilt geplakt, maar omdat ik bang was de boel te forceren heb ik ze toch maar weer verwijderd.sweetdude schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Ik heb het idee dat mijn NAS / disken ook wel wat meer herrie maken dan noodzakelijk.
Enige tips waar ik het beste dat vilt kan plakken? Gewoon onder de pootjes, of ergens anders in de behuizing?
Ik heb een snapslot op de deur van de meterkast zitten en als ik die gebruik dan hoor ik hem niet meer.
Merk ook gelijk als ik het vergeet
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Ik dacht altijd dat NFS het beste was voor het streamen van grote bestanden..?Ben(V) schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:13:
Gewoon SMB gebruiken.
Op SMB krijg ik foutmeldingen... (Kodi zegt: "Error 2: share not available).
Ook met username en password. Of ik zie de hele SMB share niet eens...
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2022 20:29 ]
Bij sommige (oudere) mediaspelers in combinatie met DSM 7 en SMB moet je NTLMv1 inschakelen want dit staat nu standaard uit.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:25:
[...]
Ik dacht altijd dat NFS het beste was voor het streamen van grote bestanden..?
Verwijderd
Had ik al geprobeerd. Maakte niks uit.sh623661 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:28:
[...]
Bij sommige (oudere) mediaspelers in combinatie met DSM 7 en SMB moet je NTLMv1 inschakelen want dit staat nu standaard uit.
zunrob in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"sweetdude schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Ik heb het idee dat mijn NAS / disken ook wel wat meer herrie maken dan noodzakelijk.
Zo heb ik het aangepakt.
Ik wil het volgende proberen:
Mijn synology via een vpn (surfshark) te verbinden.
Ik laad het OpenVPN profiel op via Network > Network Interface > Create new VPN profile.
Voeg daarna al de gegevens toe en via traceroute zie ik dat het verkeer via de vpn verloopt.
Dit werkt dus...
Maar al mijn docker containers hebben nu geen internet access meer.
Ik heb bijvoorbeeld Teslamate draaien maar kan niet meer aan het netwerk.
Mis ik ergens nog een setting ofzo waarom dit niet zou gaan.
Wanneer ik via pc & vpn naar de tesla api's ga krijg ik wel gewoon access. Het is dus niet dat tesla die vpn geblocked heeft.
Mijn synology via een vpn (surfshark) te verbinden.
Ik laad het OpenVPN profiel op via Network > Network Interface > Create new VPN profile.
Voeg daarna al de gegevens toe en via traceroute zie ik dat het verkeer via de vpn verloopt.
Dit werkt dus...
Maar al mijn docker containers hebben nu geen internet access meer.
Ik heb bijvoorbeeld Teslamate draaien maar kan niet meer aan het netwerk.
Mis ik ergens nog een setting ofzo waarom dit niet zou gaan.
Wanneer ik via pc & vpn naar de tesla api's ga krijg ik wel gewoon access. Het is dus niet dat tesla die vpn geblocked heeft.
Verwijderd
Uiteindelijk helemaal klaar met dit gedoe.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:20:
[...]
Na een week alles opnieuw inrichten en backups terugzetten, kom ik er nu achter dat NFS onder DSM 7 een probleem is.
Ik kan ze niet met mijn mediaspelers (Shield, Zidoo, Oppo) benaderen.
NFS instellingen staan allemaal goed (incl. poorten achter de firewall, maar ook zonder firewall werkt het niet).
IP/host: *
Rechten: lezen/schrijven
Bescherming: SYS
Squash: Alle gebruikers toewijzen aan admin
--
Asynchroon inschakelen: check
Verbindingen van niet-gemachtigde poorten toestaan (poorten hoger dan 1024): check
Gebruikers toegang geven tot gekoppelde submappen: check
Ik heb nfs v3, v4 en v4.1 geprobeerd.
Op Reddit kwam ik dit tegen.
Maar als ik edit /etc/nfs/syno_nfs_conf probeer, krijg ik de melding: No such file or directory.
Wat nu?
Besloten de Synology volledig te resetten en DSM 6 er terug op te zetten.
Heb handmatig DSM 6.2.4-25556 update 6 gedownload en geprobeerd te installeren, maar kreeg de melding dat het bestand beschadigd is.
Vervolgens hetzelfde geprobeerd met de basis DSM 6.2.4-25556 en dan krijg ik dit te zien:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VfaNr14oGjk8jcxV8xpaoFUR.jpg?f=user_large)
Kan ik nu serieus niet eens meer terug naar DSM 6 ??

Ik word hier zo moe van.....
Bij sommige oudere spelers werkt alleen SMB 1 en die staat in DSM 7 standaard uit.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:25:
[...]
Ik dacht altijd dat NFS het beste was voor het streamen van grote bestanden..?
En uiteraard moet je een username/password gebruiken die je op je Nas hebt aangemaakt en die lees/schrijf rechten heeft op die share.
Verwijderd
Check, check, dubbel check.Ben(V) schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Bij sommige oudere spelers werkt alleen SMB 1 en die staat in DSM 7 standaard uit.
En uiteraard moet je een username/password gebruiken die je op je Nas hebt aangemaakt en die lees/schrijf rechten heeft op die share.
Dat heb ik uiteraard allemaal geprobeerd, maar werkte niet
Tja dan doe je toch ergens iets fout want het werkt hier prima, zowel met kodi als met een hele oude med8er mediaplayer die alleen SMB1 kent.
Heb je de firewall van je Nas gecheckt?
En Synology schrijft echt overal dat je niet terug kunt naar een oudere versie van DSM dus dat wist je allang.
Maar als je het toch perse wilt kan het zo:
https://www.blackvoid.club/dsm-7-to-dsm-6-downgrade/
En Synology schrijft echt overal dat je niet terug kunt naar een oudere versie van DSM dus dat wist je allang.
Maar als je het toch perse wilt kan het zo:
[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 27-05-2022 09:47 ]
Verwijderd
Firewall staat uit.Ben(V) schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:46:
Tja dan doe je toch ergens iets fout want het werkt hier prima, zowel met kodi als met een hele oude med8er mediaplayer die alleen SMB1 kent.
En nee, dat wist ik niet. Ben niet zo thuis in de materie. noob-user hier
Zit toevallig net dat topic door te spittenMaar als je het toch perse wilt kan het zo:
Hebt je geprobeerd om een unc te gebruiken in kodi en geen naam.
Dus iets van //192.168.1.123/sharename , waarbij je uiteraard het ipadres van je Nas gebruikt en de sharename waar je video's staan.
Heb je er wel voor gezorgd dat je Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt?
Dus iets van //192.168.1.123/sharename , waarbij je uiteraard het ipadres van je Nas gebruikt en de sharename waar je video's staan.
Dit is bewust gedaan door Synology vanwege terug waardse incompatibiliteit.Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:21:
Kan ik nu serieus niet eens meer terug naar DSM 6 ??![]()
Ik word hier zo moe van.....
De versie wordt in een NVRAM bewaard, maar deze is met een truc te wissen:
https://www.synology-foru...owngraded-naar-dsm-6-2-4/
of:
https://www.reddit.com/r/...rade_synology_dsm_7_to_6/
Aangezien jij een volledige wipe doet en opnieuw wil opbouwen lijkt dit de aangewezen weg.
Succes!
Zou er wel voorzichtig mee zijn.
Als het verkeerd gaat en iets onherkenbaars komt in de NV ram terecht, dan heb je een brick in plaats van een Nas, waar je helemaal niets meer mee kunt.
Lijkt me persoonlijk ook overbodig, TS heeft een probleem dat waarschijnlijk heel weinig met DSM 7 te maken heeft.
Als het verkeerd gaat en iets onherkenbaars komt in de NV ram terecht, dan heb je een brick in plaats van een Nas, waar je helemaal niets meer mee kunt.
Lijkt me persoonlijk ook overbodig, TS heeft een probleem dat waarschijnlijk heel weinig met DSM 7 te maken heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 27-05-2022 17:37 ]
Krijg morgen een DS218J binnen. Geen idee of daar DSM 6 of 7 op staat, maar wat is wijsheid? Ding is nog leeg, dus upgraden naar 7 of lekker bij 6 blijven? Wil hem vooral gebruiken voor storage (duh), (TimeMachine) backups en wellicht iets als Plex.
[ Voor 4% gewijzigd door pjlgt op 27-05-2022 13:58 ]
Ik zou 100% met DSM 7.1 beginnen. Het is stabiel. En je bespaart hoofdpijn om later Plex / Emby achtige dingen te moeten upgraden. Dat ging niet zomaar omdat hele user management op de schop ging voor applicaties bij DSM7pjlgt schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:57:
Krijg morgen een DS218J binnen. Geen idee of daar DSM 6 of 7 op staat, maar wat is wijsheid? Ding is nog leeg, dus upgraden naar 7 of lekker bij 6 blijven? Wil hem vooral gebruiken voor storage (duh), (TimeMachine) backups en wellicht iets als Plex.
Draai met Seagate ironwolf schijven, 2x 16tb en 2x 6tb nast elkaar dit gaat goed.Greatsword schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:44:Wat zijn jullie ervaringen met dit soort steeds groter wordende schijven?
Let wel op met shr/raid, als je 3x6 + 1x16 doet wordt je 16 niet volledig gebruikt zie:
https://www.synology.com/...0TB|6%20TB|6%20TB|16%20TB
Dus wil je de volle ruimte benutten op deze manier zul je er 2x16tb in moeten zetten.
Verwijderd
Wat bedoel je met een UNC?Ben(V) schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:07:
Hebt je geprobeerd om een unc te gebruiken in kodi en geen naam.
Ik heb in kodi geprobeerd om een dedicated SMB netwerklokatie aan te maken.
Dus //ipadressynology/volume1/video met username en password.
Maar dan krijg ik te zien: Error 2: share not found.
Als ik gewoon SMB probeer, dan krijg ik geen foutmelding, maar zie ik een lege directory.
Met laptop en pc kan ik er prima in, maar met Kodi dus niet.
Ik snap niet wat ik verkeerd doe

@Verwijderd ik gok dat je in ieder geval niet de NFS notatie (//ipadressynology/volume1/video) maar de SMB share notatie (//ipadressynology/video) moet gebruiken
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Een UNC(Universal Naming Convention) betsaat uit //ipadres of naam/shareVerwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:59:
[...]
Wat bedoel je met een UNC?
Ik heb in kodi geprobeerd om een dedicated SMB netwerklokatie aan te maken.
Dus //ipadressynology/volume1/video met username en password.
Maar dan krijg ik te zien: Error 2: share not found.
Als ik gewoon SMB probeer, dan krijg ik geen foutmelding, maar zie ik een lege directory.
Met laptop en pc kan ik er prima in, maar met Kodi dus niet.
Ik snap niet wat ik verkeerd doe
Je moet dus in kodi een netwerk locatie instellen met zoiets:
Dus geen volume1 ertussen maar gewoon alleen de naam van je gedeelde map.//ipadressynology/video
Op wat voor device draai je die kodi eigenlijk, welke versio van kodi en welk OS draait dat device?
[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 28-05-2022 11:38 ]
Verwijderd
kraats schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:20:
@Verwijderd ik gok dat je in ieder geval niet de NFS notatie (//ipadressynology/volume1/video) maar de SMB share notatie (//ipadressynology/video) moet gebruiken
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/q3QCP6Rhj2ZMVc29BJ52O6NT.gif?f=user_large)
Daar zat het hem dus in

Nu kan ik in ieder geval in Kodi de share benaderen.
Soms is de oplossing zo simpel....
Ik heb de upgrade naar DSM 7 een tijdje geleden uitgesteld (Cause if it aint broke...)
Ik gebruik voornamelijk: Synology Drive, Hyper backup i.c.m. C2, Medusa, Plex en Video Station. Draaien die tegenwoordig allemaal zonder problemen?
Heb net ook wat nieuwe HDD's binnen gekregen, dus wat is wijsheid? Eerst upgraden naar DSM 7 en daarna de schijven vervangen of maakt dat verder niks uit?
Gaat het upgraden van c.a. 10TB schijven naar groter etegenwoordig al wat sneller, of moet ik nog steeds op minimaal 24 uur rekenen als ik de schijven 1 voor 1 plaats en dus moet wachten tot het storage pool weer gerepareerd is?
Ik gebruik voornamelijk: Synology Drive, Hyper backup i.c.m. C2, Medusa, Plex en Video Station. Draaien die tegenwoordig allemaal zonder problemen?
Heb net ook wat nieuwe HDD's binnen gekregen, dus wat is wijsheid? Eerst upgraden naar DSM 7 en daarna de schijven vervangen of maakt dat verder niks uit?
Gaat het upgraden van c.a. 10TB schijven naar groter etegenwoordig al wat sneller, of moet ik nog steeds op minimaal 24 uur rekenen als ik de schijven 1 voor 1 plaats en dus moet wachten tot het storage pool weer gerepareerd is?
[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 31-05-2022 19:12 ]
Synology Drive en Hyper backup naar C2 Storage werken prima. Van die anderen weet ik het niet.Greatsword schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:58:
Ik heb de upgrade naar DSM 7 een tijdje geleden uitgesteld (Cause if it aint broke...)
Ik zou het niet weten wat verstandig. In beginsel mag het geen verschil maken.Heb net ook wat nieuwe HDD's binnen gekregen, dus wat is wijsheid? Eerst upgraden naar DSM 7 en daarna de schijven vervangen of maakt dat verder niks uit?
Daar gaat doorgaans inderdaad wel een dag overheen. Op zich vind ik het niet verkeerd omdat het systeem iedere nieuwe schijf goed controleert.Gaat het upgraden van c.a. 10TB schijven naar groter etegenwoordig al wat sneller, of moet ik nog steeds op minimaal 24 uur rekenen als ik de schijven 1 voor 1 plaats en dus moet wachten tot het storage pool weer gerepareerd is?
@fyr0
Even een schaamteloze check bij jou, of update 4 het volume op nvme heel heeft gehouden ?
Het blijft toch enigzins spannend om op die update knop te drukken
Even een schaamteloze check bij jou, of update 4 het volume op nvme heel heeft gehouden ?
Een tijdje geleden heb ik een DS 218 gekocht, ik gebruik 'm nog niet zoals ik zou willen.
Er zitten twee schijven in (die ik NAS-d1 en NAS-d2 genoemd heb):
/f/image/6DZDEhBui66QcmB4cM3Rm3Wj.png?f=fotoalbum_large)
Als ik foto's via photostation upload, komen ze in de map photos, maar die map kan ik niet terugvinden in de map NAS-d1 of -d2?
Dat geldt ook voor de map 'video'. Die zie ik ook niet terug.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NZBNbpL7jJfNF4dwHa328LtF.png?f=user_large)
Ik wil op d1 mijn persoonlijke documenten en foto's opslaan en een (automatische) kopie daarvan op d2. Op d2 wil ik verder nog andere (minder belangrijke) data plaatsen.
Van d1 ga ik ook (externe) backups maken. Maar dan moeten de foto's daar dus wel op die schijf komen te staan. Wie kan mij op weg helpen of tips geven op welke termen ik moet googlen?
/f/image/6DZDEhBui66QcmB4cM3Rm3Wj.png?f=fotoalbum_large)
Als ik foto's via photostation upload, komen ze in de map photos, maar die map kan ik niet terugvinden in de map NAS-d1 of -d2?
:fill(white):strip_exif()/f/image/NZBNbpL7jJfNF4dwHa328LtF.png?f=user_large)
Ik wil op d1 mijn persoonlijke documenten en foto's opslaan en een (automatische) kopie daarvan op d2. Op d2 wil ik verder nog andere (minder belangrijke) data plaatsen.
Van d1 ga ik ook (externe) backups maken. Maar dan moeten de foto's daar dus wel op die schijf komen te staan. Wie kan mij op weg helpen of tips geven op welke termen ik moet googlen?
[ Voor 8% gewijzigd door Paul! op 01-06-2022 09:52 ]
Tegenwoordig is photos geen share meer maar een directory binnen je persoonlijke home. Of te wel: /homes/Paul/Photos/ en /homes/ander-account/Photos/Paul! schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:52:
Een tijdje geleden heb ik een DS 218 gekocht, ik gebruik 'm nog niet zoals ik zou willen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Selecteer in Hyper Backup de Folder homes en bij Application Synology Photos. Dan maak je een goede backup.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1zr8M2hKAr76hBjhBKtJT4Az.png?f=user_large)
Zie ook [Synology] Backup strategieën en tools voor meer tips over databackup.
[ Voor 13% gewijzigd door FrankHe op 01-06-2022 10:18 . Reden: afbeelding hyper backup ]
Dankje voor je reactie. Ik ga dat topic ook eens doorspitten.
Maar mijn vraag voor nu is nog niet volledig beantwoord. Laat ik hem anders stellen:
Ik zie dit:
/f/image/e5K05PSCo8flfulMgj0rhmNH.png?f=fotoalbum_large)
Er zou 15,2 GB op volume 1 (=NAS-d1) staan. Maar als ik die map open zie ik uitsluitend dit:
/f/image/5PYrWXhnKAX8TYauq2aPM6Dg.png?f=fotoalbum_large)
(In de map #Recycle zit 2,71 GB aan data).
Waar vind ik de overige +/- 12 GB aan data die op NAS-d1 zouden staan en waarom zie ik die niet terug via File Station?
Maar mijn vraag voor nu is nog niet volledig beantwoord. Laat ik hem anders stellen:
Ik zie dit:
/f/image/e5K05PSCo8flfulMgj0rhmNH.png?f=fotoalbum_large)
Er zou 15,2 GB op volume 1 (=NAS-d1) staan. Maar als ik die map open zie ik uitsluitend dit:
/f/image/5PYrWXhnKAX8TYauq2aPM6Dg.png?f=fotoalbum_large)
Waar vind ik de overige +/- 12 GB aan data die op NAS-d1 zouden staan en waarom zie ik die niet terug via File Station?
Je verward gedeelde mappen met disken.
Jij hebt twee disken en op iedere disk heb je een volume aangemaakt (volume1 en volume2)
Op een van die volumes staan de standaard gedeelde mappen(shares) zoals photo, video en music.
Je hebt zelf ook twee gedeelde mappen aangemaakt met de namen NAS-d1 en NAS-d2.
Op welk volume je die mappen hebt aangemaakt kan ik zo niet zien, dat zul je zelf moeten bekijken in de storage manger.
Je photo's staan in de map photo of in de map home en dus niet in een van die mappen NAS-d1 of NAS-d2
Kortom NAS-d1 en NAS-d2 zijn gedeelde mappen en geen disken.
Jij hebt twee disken en op iedere disk heb je een volume aangemaakt (volume1 en volume2)
Op een van die volumes staan de standaard gedeelde mappen(shares) zoals photo, video en music.
Op welk volume je die mappen hebt aangemaakt kan ik zo niet zien, dat zul je zelf moeten bekijken in de storage manger.
Je photo's staan in de map photo of in de map home en dus niet in een van die mappen NAS-d1 of NAS-d2
Kijk bij Control Panel onder Shared Folders.Paul! schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:22:
Dankje voor je reactie. Ik ga dat topic ook eens doorspitten.
Ik zie dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/PnhDeNADkI4SjYGEo0dXH2Nk.png?f=user_large)
In mijn geval staat de share homes op Volume 1.
Om veiligheidsredenen zal een gewone gebruiker deze share nooit zien. In plaats daarvan ziet iedere gebruiker de eigen home share. /homes/Paul/Photos/ ziet er voor jou uit als /home/Photos/ en voor andere-gebruiker vertaalt het systeem /homes/andere-gebruiker/Photos/ in /home/Photos/.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wx4NLoXp4HJKp9TYdPV7r8b7.png?f=user_large)
Beste medetweakers,
Ik heb na een tijd mijn ds1515+ weer nieuw leven ingeblazen met de transistor fix en hij doet het weer.
Echter is tijdens de reparatie de kabel die van het moederbord naar het frontpanel gaat en zorgt voor de aansturing van de lampjes en de powerknop kapot gegaan. Het plastic was broos en de kabel bevestiging is kapot.
Nu had ik een power schema ingesteld en WOL dus hij doet het gewoon maar ik zou toch graag het frontpanel weer werkend hebben.
De kabel leek mij een pata of ide kabel. Is er iemand die weet wat voor kabel dit is en eventueel ook weet waar ik die kan bestellen? Ik heb nog niets kunnen vinden en synology zelf heeft alleen maar fans en power supplies.
Bij voorbaat dank
Ik heb na een tijd mijn ds1515+ weer nieuw leven ingeblazen met de transistor fix en hij doet het weer.
Echter is tijdens de reparatie de kabel die van het moederbord naar het frontpanel gaat en zorgt voor de aansturing van de lampjes en de powerknop kapot gegaan. Het plastic was broos en de kabel bevestiging is kapot.
Nu had ik een power schema ingesteld en WOL dus hij doet het gewoon maar ik zou toch graag het frontpanel weer werkend hebben.
De kabel leek mij een pata of ide kabel. Is er iemand die weet wat voor kabel dit is en eventueel ook weet waar ik die kan bestellen? Ik heb nog niets kunnen vinden en synology zelf heeft alleen maar fans en power supplies.
Bij voorbaat dank
Dat is een lastige, mijn gevoel zegt dat dit geen standaard reserveonderdeel is. Ik zie twee opties, of de bestaande kabel / stekker repareren of kijken of je ergens een (defecte) DS1515+ kunt vinden die iemand voor heel weinig geld wegdoet en koop die vervolgens. Dan kannibaliseer je daarvan de behuizing met frontpaneel en kabel.dozo71 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:06:
Beste medetweakers,
Bij voorbaat dank
Waarschijnlijk gewoon een flat kabel met standaard connectoren.
Plaats eens een foto van de kabel en de connectors.
Plaats eens een foto van de kabel en de connectors.
@dozo71 je kunt altijd nog een e-mail sturen naar synology en daar je verhaal doen. Ze zullen die kabels echt wel in hun reparatiecentra hebben liggen, maar niet voor de standaard verkoop.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Greatsword schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:58:
Ben er gisteren toch maar voor gegaan, geüpdatet naar 7 en daarna de eerste schijf geüpgraded. Duurde inderdaad een kleine 24 uur en de 2de schijf zit inmiddels ook al op 50%FrankHe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:28:
[...]
Synology Drive en Hyper backup naar C2 Storage werken prima. Van die anderen weet ik het niet.
[...]
Ik zou het niet weten wat verstandig. In beginsel mag het geen verschil maken.
[...]
Daar gaat doorgaans inderdaad wel een dag overheen. Op zich vind ik het niet verkeerd omdat het systeem iedere nieuwe schijf goed controleert.
Als het goed is heb ik vanavond dus 4,5TB extra tot mijn beschikking voor de komende 3 jaar.
Begreep net dat Transmission niet meer via de Syno Community werkt maar via Docker. Werkt dat dan verder naar behoren i.c.m. Medusa?
Waarom denk je dat transmission van de SynoCommunity niet meer werkt?
Uiteraard moet je na een upgrade naar DSM 7 alle packages van derde partijen opnieuw installeren, want Synology heeft ervoor gekozen om op dat gebied niet backwards compatible te zijn, voor DSM 7 moesten dus geheel nieuwe packages gemaakt worden.
Geld dus ook voor Medusa.
Gelukkig had je natuurlijk een backup van de data gemaakt van al je gebruikte packages (zoals Medusa) voor je de upgrade naar DSM 7 deed.
Medusa package voor DSM 7 kun je hier vinden:
https://github.com/BenjV/SYNO-packages
Overigens kun je in plaats van Transmission ook gewoon Download Station van Synology gebruiken, dat is onderwater voor torrents ook Transmission.
Uiteraard moet je na een upgrade naar DSM 7 alle packages van derde partijen opnieuw installeren, want Synology heeft ervoor gekozen om op dat gebied niet backwards compatible te zijn, voor DSM 7 moesten dus geheel nieuwe packages gemaakt worden.
Geld dus ook voor Medusa.
Gelukkig had je natuurlijk een backup van de data gemaakt van al je gebruikte packages (zoals Medusa) voor je de upgrade naar DSM 7 deed.
Medusa package voor DSM 7 kun je hier vinden:
https://github.com/BenjV/SYNO-packages
Overigens kun je in plaats van Transmission ook gewoon Download Station van Synology gebruiken, dat is onderwater voor torrents ook Transmission.
Het wordt me al iets duidelijker, maar hoe krijg ik voor elkaar wat ik wil (beide schijven apart benaderbaar via finder en zelf bepalen op welke schijf bijvoorbeeld photo station geplaatst wordt)?Ben(V) schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:50:
Je verward gedeelde mappen met disken.
Nu ziet het er als volgt uit:
/f/image/Fs8kK6tbjzEG82R877Ms8mho.png?f=fotoalbum_large)
Moet ik twee volumes in een opslagpool plaatsen?
Goed dan nog iets meer uitleg:
Een storage pool is een hoeveelheid opslag capaciteit bestaande uit een of meerdere disken.
Meerdere disken kan alleen als je ze in SHR of Raid hebt staan, anders bestaat een opslapool uit een disk.
Op die opslagpool kun je een of meerder volumes aanmaken, over het algemeen is voor een thuis Nas een volume met de maximale capaciteit van de opslag pool het meest zinvolle.
In jouw geval heb je dus twee opslagpools van elk een disk met op elke opslagpool een enkel volume.
Om nu data ergens op te kunnen slaan moet je gedeelde mappen aanmaken, zeg maar toplevel folders.
Enkel gedeelde mappen worden zichtbaar voor de buitenwereld ( en ook in File Station).
Gedeelde mappen maak je dus aan op een volume, welk volume kies je bij het aanmaken van die gedeelde map.
De standaard mappen zoals photo die door DSM aangemaakt worden staan over het algemeen op volume1 geplaatst.
De structuur is dus:
disk --> opslagpool --> volume --> gedeelde map --> files of subfolders
Ik heb geen verstand van Photo Station maar ik neem aan dat je daarin wel kun kiezen op welke gedeelde map je de foto's wilt opslaan.
Een storage pool is een hoeveelheid opslag capaciteit bestaande uit een of meerdere disken.
Meerdere disken kan alleen als je ze in SHR of Raid hebt staan, anders bestaat een opslapool uit een disk.
Op die opslagpool kun je een of meerder volumes aanmaken, over het algemeen is voor een thuis Nas een volume met de maximale capaciteit van de opslag pool het meest zinvolle.
In jouw geval heb je dus twee opslagpools van elk een disk met op elke opslagpool een enkel volume.
Om nu data ergens op te kunnen slaan moet je gedeelde mappen aanmaken, zeg maar toplevel folders.
Enkel gedeelde mappen worden zichtbaar voor de buitenwereld ( en ook in File Station).
Gedeelde mappen maak je dus aan op een volume, welk volume kies je bij het aanmaken van die gedeelde map.
De standaard mappen zoals photo die door DSM aangemaakt worden staan over het algemeen op volume1 geplaatst.
De structuur is dus:
disk --> opslagpool --> volume --> gedeelde map --> files of subfolders
Ik heb geen verstand van Photo Station maar ik neem aan dat je daarin wel kun kiezen op welke gedeelde map je de foto's wilt opslaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2022 16:21 ]
Per share kan je bij settings aangeven op welk volume deze moet staan. Voor app's krijg je de vraag op welk volume deze moet komen op het moment dat je deze installeert. Mocht je bij de apps ooit hebben aangevinkt 'niet meer vragen' dan kan je onder settings het default volume aanpassen.Paul! schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:51:
Het wordt me al iets duidelijker, maar hoe krijg ik voor elkaar wat ik wil (beide schijven apart benaderbaar via finder en zelf bepalen op welke schijf bijvoorbeeld photo station geplaatst wordt)?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dankjullie wel voor de toelichting. Het is nu duidelijker en in het configuratiescherm heb ik in gedeelde mappen gevonden hoe je mappen aan kunt maken en daarbij heb volume kunt selecteren. Ik denk dat ik er nu wel uitkom!
Zie onderstaande afbeelding, dit is hoe het er in jouw situatie ongeveer uitziet:Paul! schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:51:
[...]
Het wordt me al iets duidelijker, maar hoe krijg ik voor elkaar wat ik wil (beide schijven apart benaderbaar via finder en zelf bepalen op welke schijf bijvoorbeeld photo station geplaatst wordt)?
Nu ziet het er als volgt uit:
[Afbeelding]
Moet ik twee volumes in een opslagpool plaatsen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/GUwyyhyHeWAiZVQUuJOHiYbC.png?f=user_large)
En dit is hoe het er ongeveer bij mij uit ziet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yE3IVDRZ6U1AtxF7fMQDorI2.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door FrankHe op 02-06-2022 17:18 ]
@FrankHe En wat is in jouw geval het nut van twee volumes?
Als nu een volume vol raakt en je nog ruimte genoeg op het andere volume, moet je met data gaan schuiven, niet handig lijkt mij.
Als nu een volume vol raakt en je nog ruimte genoeg op het andere volume, moet je met data gaan schuiven, niet handig lijkt mij.
Haha begrijpelijk, ff (extra) back-up draaien en ik zal eens updaten!ppeterr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:42:
@fyr0
Daar zit een gedachte achter.Ben(V) schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:55:
@FrankHe En wat is in jouw geval het nut van twee volumes?
In de opslagpool heb ik nog ruimte beschikbaar, slechts een gedeelte van de beschikbare capaciteit is toegewezen aan de volumes 1 en 2. Ik kan de volumes uitbreiden naargelang wat nodig is.
In dit geval is de omvang van de remote backup vooraf vrij goed in te schatten. Het is wel prettig dat deze een harde beperking heeft waardoor het de reguliere zaken niet in de weg kan zitten. Wanneer volume 2 vol zou lopen dan zal de remote backup falen maar alle processen op volume 1 ondervinden daar geen hinder van. Vanuit de opslagpool schuif ik vervolgens nog niet toegewezen ruimte naar volume 2 en de remote backup loopt daarna weer op rolletjes. De reden voor deze werkwijze is dat in een ver verleden een remote backup te veel ruimte claimde en dit had toen gevolgen voor andere processen. Op deze manier is dat dus niet meer mogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door FrankHe op 02-06-2022 21:31 ]
Kortom je bent nu zelf een soort van quota management aan het inbouwen, wat gewoon standaard functionaliteit van DSM is.
Weet iemand of de Synology Drive app (voor Android) ook buitenshuis te gebruiken is? Dus zonder open poorten en/of VPN, zoals je ook op Windows kunt doen.
Ik zal het even uitleggen.
Op de synolgy drive cliënt op Windows geef je een map aan waarmee hij moet synchroniseren. Mocht je dus buitenshuis aan een document werken die je later op de server wilt hebben, dan sla je deze op in een van de mappen binnen de Synology drive folder. Zodra je dan thuis komt, dan synchroniseert hij de bestanden naar de server. Super simpel en werkt perfect...... Maar nu het probleem.....
Ik ben me nu dus een ongeluk aan het zoeken, maar het lukt me niet om dit op Android werkend te krijgen. Ik scan namelijk geregeld bonnen, en wil dat deze automatisch naar de server gaan zodra ik thuis kom.
Zie ik iets over het hoofd, of zijn ze bij Synology echt aan het slapen, en zit deze basisfunctie er niet in?
Ik zal het even uitleggen.
Op de synolgy drive cliënt op Windows geef je een map aan waarmee hij moet synchroniseren. Mocht je dus buitenshuis aan een document werken die je later op de server wilt hebben, dan sla je deze op in een van de mappen binnen de Synology drive folder. Zodra je dan thuis komt, dan synchroniseert hij de bestanden naar de server. Super simpel en werkt perfect...... Maar nu het probleem.....
Ik ben me nu dus een ongeluk aan het zoeken, maar het lukt me niet om dit op Android werkend te krijgen. Ik scan namelijk geregeld bonnen, en wil dat deze automatisch naar de server gaan zodra ik thuis kom.
Zie ik iets over het hoofd, of zijn ze bij Synology echt aan het slapen, en zit deze basisfunctie er niet in?
[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 03-06-2022 00:10 ]
Thanks!
Het heeft mij ook even aan het denken gezet over hoe ik de backup geregeld heb van dat
volume. Kom er toch achter dat ik dat niet op de juiste manier doe.
Hopelijk is er iemand die mij even op weg kan helpen.
Nu, draait er iedere nacht een hyperbackup taak naar een ander volume.
Met daarin de aangmaakte docker directory's, de plex setup, de geexporteerde VM image's.
(eigenlijk alles wat er op dat nvme volume staat)
Dit wordt vervolgens met een andere taak inclusief alle andere data, overgezet naar een externe nas.
Als ik hier even bij stil sta, lijkt mij dit niet voldoende. Ik mis dan toch een en ander in de backup.
- snapshots van de VM's (nou kan dat blijkbaar met een pro versie)
- image's van de containers, en docker instellingen
- diverse losse instellingen, zoals de taak planner scripts die ik heb aangemaakt.
Ofwel ik vraag mij af of er een betere manier is om bij een echt groot probleem de
config iets completer terug te kunnen zetten.
edit: Dit is wel wat ik bedoel, interresant.
https://www.blackvoid.clu...sm-7-1-disaster-recovery/
[ Voor 5% gewijzigd door ppeterr op 03-06-2022 08:31 ]
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).