Met het hele lockdown gebeuren meer thuis dan normaal en ik ben aan het prutsen gegaan met Docker op mijn DS918+. Ik ben alles behalve een netwerk-guru en ook Docker was nieuw voor mij dus het was een proces van vallen en opstaan en het oplossen van allerhande problemen. Heb nu 19 containers draaien en nog een paar kleine dingetjes die ik nog niet perfect opgelost heb gekregen; hopelijk heeft er hier iemand nog goede tips. En deze post is ook een soort sanity-check; als ik gekke dingen heb gedaan, hoor ik dat natuurlijk heel graag.
Vaultwarden en Nextcloud
Het viel me niet mee om dit draaiend te krijgen maar het is nu live:
- Een port-forward naar de NAS op poort 443 in de router.
- Beide services hebben een eigen SSL-certificaat.
- Voor beide een reserse-proxy naar de lokale poort.
- Natuurlijk beide voorzien van 2FA.
- Bij Bitwarden gezorgd dat er geen nieuwe accounts gemaakt kunnen worden.
- Hyper Backup maakt dagelijks encrypted een backup van de Bitwarden-kluis naar Google Drive.
Alles werkt nu perfect en is zowel in het lokale netwerk als daarbuiten te gebruiken. Naast poort 443 heb ik slechts 1 andere poort open staan: 1194. Als ik verder iets van afstand zou willen doen, kan dat via een VPN-verbinding. Maar als netwerk leek vraag ik met toch af:
Is dit voldoende beveiligd?
*arr en andere media containers
Een van de zaken die ik wilde gaan realiseren met Docker was het automatiseren van downloads. Hiervoor heb ik nu draaien: Radarr, Sonarr, Lidarr, Prowlarr, Bazarr en Tautulli, Heb ook een tijdje Plex als container gedraaid maar vond deze te hongerig naar resources; zelfs idle. De package rechtstreeks draaien geeft dit probleem niet.
Van de containers die draaien geeft er 1 een probleempje: Bazarr: deze overleefd een reboot van de NAS niet. Na een reboot is er geen beweging meer in te krijgen; ook niet als ik de container opnieuw creëer. Enige oplossing is vanaf 0 beginnen en ook de config-folder leegmaken. Dit is wel irritant.
Gebruikt iemand Bazarr en hoe heb je deze container goed draaiend gekregen?
Downloaden via VPN
"Vroeger" liepen mijn downloads bijna volledig via usenet. Omdat ik geen goede indexer heb die ik in Prowlarr kan gebruiken, leunt het nu weer op bittorrent. Dus dan graag via VPN. Ik heb hiervoor ilteoood/docker-surfshark gebruikt. Dit is een stack van 3 containers. Daar heb ik tevens SABnzdb aan geknoopt. Werkt allemaal prima; daar geen klagen over. Maar ook dit overleefd een reboot van de NAS niet omdat dit een probleem geeft met TUN.sh. Heb wel een workaround gevonden door een scriptje te draaien na een reboot maar dit voelt toch als improviseren.
Wie heeft de gouden tip om dit permanent op te lossen?
Overige containers
Qua beheer draai ik nog Portainer, Watchtower, Heimdall en Guacamole. Die laatste was echt een draak om op te zetten. Maar dit doet allemaal wat het moet doen.
TL;DR- Is de opzet om Vaultwarden en Nextcloud extern bereikbaar te maken veilig?
- Hoe krijg ik Bazarr zo opgezet dat het een reboot overleefd?
- Is er een betere oplossing om TUN.sh niet met een separaat script na een reboot te reanimeren?