[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik heb sinds gisteren de ds220+

Gelijk in de wondere wereld van docker gestort, stevige leercurve 😁

Ik heb de guides gebruikt van https://trash-guides.info/ voor mij duidelijk, maar flink stoeien met de mappen als je iets andere indeling wilt.

Mijn vraag is, heb je een vpn container nodig? Ik heb nu een vpn staan bij mijn netwerkinterfaces die ik handmatig start als ik een keer iets met torrents wil doen.
Maw als ik een torrent cliënt in een container heb draaien en ik wil hem gebruiken en ik start handmatig de vpn bij mijn verbindingen wordt deze dan gebruikt?

[ Voor 0% gewijzigd door Erik2B op 07-01-2022 14:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-09 15:35

Stimulate14

⭐⭐⭐

RonnieKo schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:30:
[...]

Hum.. Je kan gewoon een (decription)tooltje van de Website van Synology downloaden. Dan kan je vanaf je cloud de boel downloaden en op de PC zelf ontsleutelen.

Groet
Kan het ook zijn dat de grootte van de bestanden niet hetzelfde zijn?
Backup bij TransIP is 560GB (klaar met syncen) en op de NAS zelf 900GB. Foto's en bestanden zijn aangevinkt dus dat moet hij gesyned hebben. Er missen ook geen directories.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met het hele lockdown gebeuren meer thuis dan normaal en ik ben aan het prutsen gegaan met Docker op mijn DS918+. Ik ben alles behalve een netwerk-guru en ook Docker was nieuw voor mij dus het was een proces van vallen en opstaan en het oplossen van allerhande problemen. Heb nu 19 containers draaien en nog een paar kleine dingetjes die ik nog niet perfect opgelost heb gekregen; hopelijk heeft er hier iemand nog goede tips. En deze post is ook een soort sanity-check; als ik gekke dingen heb gedaan, hoor ik dat natuurlijk heel graag.

Vaultwarden en Nextcloud
Het viel me niet mee om dit draaiend te krijgen maar het is nu live:
  • Een port-forward naar de NAS op poort 443 in de router.
  • Beide services hebben een eigen SSL-certificaat.
  • Voor beide een reserse-proxy naar de lokale poort.
  • Natuurlijk beide voorzien van 2FA.
  • Bij Bitwarden gezorgd dat er geen nieuwe accounts gemaakt kunnen worden.
  • Hyper Backup maakt dagelijks encrypted een backup van de Bitwarden-kluis naar Google Drive.
Alles werkt nu perfect en is zowel in het lokale netwerk als daarbuiten te gebruiken. Naast poort 443 heb ik slechts 1 andere poort open staan: 1194. Als ik verder iets van afstand zou willen doen, kan dat via een VPN-verbinding. Maar als netwerk leek vraag ik met toch af: Is dit voldoende beveiligd?

*arr en andere media containers
Een van de zaken die ik wilde gaan realiseren met Docker was het automatiseren van downloads. Hiervoor heb ik nu draaien: Radarr, Sonarr, Lidarr, Prowlarr, Bazarr en Tautulli, Heb ook een tijdje Plex als container gedraaid maar vond deze te hongerig naar resources; zelfs idle. De package rechtstreeks draaien geeft dit probleem niet.
Van de containers die draaien geeft er 1 een probleempje: Bazarr: deze overleefd een reboot van de NAS niet. Na een reboot is er geen beweging meer in te krijgen; ook niet als ik de container opnieuw creëer. Enige oplossing is vanaf 0 beginnen en ook de config-folder leegmaken. Dit is wel irritant. Gebruikt iemand Bazarr en hoe heb je deze container goed draaiend gekregen?

Downloaden via VPN
"Vroeger" liepen mijn downloads bijna volledig via usenet. Omdat ik geen goede indexer heb die ik in Prowlarr kan gebruiken, leunt het nu weer op bittorrent. Dus dan graag via VPN. Ik heb hiervoor ilteoood/docker-surfshark gebruikt. Dit is een stack van 3 containers. Daar heb ik tevens SABnzdb aan geknoopt. Werkt allemaal prima; daar geen klagen over. Maar ook dit overleefd een reboot van de NAS niet omdat dit een probleem geeft met TUN.sh. Heb wel een workaround gevonden door een scriptje te draaien na een reboot maar dit voelt toch als improviseren. Wie heeft de gouden tip om dit permanent op te lossen?

Overige containers
Qua beheer draai ik nog Portainer, Watchtower, Heimdall en Guacamole. Die laatste was echt een draak om op te zetten. Maar dit doet allemaal wat het moet doen.

TL;DR
  • Is de opzet om Vaultwarden en Nextcloud extern bereikbaar te maken veilig?
  • Hoe krijg ik Bazarr zo opgezet dat het een reboot overleefd?
  • Is er een betere oplossing om TUN.sh niet met een separaat script na een reboot te reanimeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickey
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-08 17:03
Ik ben in het bezit van een DS 411+ii en een DS 416 Play.
Beiden tonen Docker niet in de software pakketten.

Is er een mogelijkheid om Docker via een omweg toch nog te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:01
S1NN3D schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:50:

TL;DR
  • Is de opzet om Vaultwarden en Nextcloud extern bereikbaar te maken veilig?
  • Hoe krijg ik Bazarr zo opgezet dat het een reboot overleefd?
  • Is er een betere oplossing om TUN.sh niet met een separaat script na een reboot te reanimeren?
Aanvullend hierop, weet iemand hoe je alleen de download station op VPN krijgt? Hele nas in VPN overleeft de DNS vaak reboot niet. Wat de NAS elke nacht doet om te slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Dickey schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:27:
Ik ben in het bezit van een DS 411+ii en een DS 416 Play.
Beiden tonen Docker niet in de software pakketten.

Is er een mogelijkheid om Docker via een omweg toch nog te installeren?
Volgens mij ondersteunen ze het alleen op Intel CPUs. Heb je deze gezien: https://github.com/xtianfall/docker_SynologyNAS. Maar heb daar zelf verder geen ervaring mee.
heval schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Aanvullend hierop, weet iemand hoe je alleen de download station op VPN krijgt? Hele nas in VPN overleeft de DNS vaak reboot niet. Wat de NAS elke nacht doet om te slapen.
Voordat ik met Docker ben gaan spelen heb ik lange tijd de hele NAS achter een VPN gehad. Draaide altijd probleemloos; ook na een reboot.

[ Voor 31% gewijzigd door S1NN3D op 07-01-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
S1NN3D schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:56:

Voordat ik met Docker ben gaan spelen heb ik lange tijd de hele NAS achter een VPN gehad. Draaide altijd probleemloos; ook na een reboot.
Bij mij ook hele tijd maar laatste 2 maanden niet meer. Ik gebruik NordVPN. Daarom ben ik nu opzoek naar alternatief om alleen download station achter VPN te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 22:17
MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:42:
[...]

Heb hetzelfde. Http of https maakt niet uit ook.
Bij mij was het probleem dat er een pakketbron ertussen stond die inmiddels niet meer bestaat. Dat heb ik verwijderd en synocommunity laadde meteen. Soms is de oplossing zo simpel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:30
heval schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Bij mij ook hele tijd maar laatste 2 maanden niet meer. Ik gebruik NordVPN. Daarom ben ik nu opzoek naar alternatief om alleen download station achter VPN te zetten.
Ik kreeg dit niet zuiver voor elkaar. Ik heb uiteindelijk ij de router(Merlin-wrt) aangegeven dat de nas via de vpn moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heval schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Wat bedoel je met overleeft de DNS vaak reboot niet?
Ik gebruik ook NordVPN met OpenVpn en dat werkt probleemloos en rebooten is geen enkel probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickey
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-08 17:03
[quote]S1NN3D schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Volgens mij ondersteunen ze het alleen op Intel CPUs. Heb je deze gezien: https://github.com/xtianfall/docker_SynologyNAS. Maar heb daar zelf verder geen ervaring mee.

Dank voor je snelle antwoord.
Ik heb het inmiddels voor elkaar downloadpagina

Gewoon laatste versie downloaden en handmatig installeren.
Werkt als een zonnetje.

Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
Ik heb een Synology DS218+ met 2x WD Red 4TB draaien in SHR met data protection voor 1 drive fault.

Inmiddels kom ik ruimte tekort en wil ik upgraden naar een 2x 8TB. Als ik alles zo gelezen heb dan lijkt het zo te zijn dat ik gewoon 1 schijf kan hot swappen en dan daarna de pool opnieuw kan opbouwen. Waarna ik daarna de andere schijf kan swappen en de pool opnieuw opbouw. Zonder dat ik data verlies.

Echter, alvorens ik dat doe wil ik toch nog kort jullie reactie hebben alvorens ik de data op mijn schijven vernietig.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is de juiste manier om dat te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

4POX

Everybody is wired

The Druid schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:21:
Ik heb een Synology DS218+ met 2x WD Red 4TB draaien in SHR met data protection voor 1 drive fault.

Inmiddels kom ik ruimte tekort en wil ik upgraden naar een 2x 8TB. Als ik alles zo gelezen heb dan lijkt het zo te zijn dat ik gewoon 1 schijf kan hot swappen en dan daarna de pool opnieuw kan opbouwen. Waarna ik daarna de andere schijf kan swappen en de pool opnieuw opbouw. Zonder dat ik data verlies.

Echter, alvorens ik dat doe wil ik toch nog kort jullie reactie hebben alvorens ik de data op mijn schijven vernietig.
Draai je al DSM 7? Deze sync alleen de data bij een rebuild en niet de hele schijf (Als je btrfs gebruikt). Dit is sneller en je hebt minder kans op fouten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
4POX schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Draai je al DSM 7? Deze sync alleen de data bij een rebuild en niet de hele schijf (Als je btrfs gebruikt). Dit is sneller en je hebt minder kans op fouten.
Yup, draai inmiddels DSM 7. Dat scheelt weer. Hoe reageert DSM 7 op 2 schijven van verschillende omvang?

[ Voor 8% gewijzigd door The Druid op 08-01-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:52
The Druid schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:21:

Dit is exact dezelfde situatie waarin ik ook zat! Ik heb een DS920+ gekocht, schijven overgezet en een extra gekocht, en de DS218+ verkocht. Mss ook voor jou een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 09:33

Wildfire

Joy to the world!

Morgen mijn Synology DS220+ eens herinstalleren. Kan ik met een frisse start aan DSM 7 beginnen. Alle packages die ik wil zijn er voor DSM 7. :)

Vraag me nu alleen af, zal ik bij SHR (Synology Hybrid RAID) blijven of overstappen naar JBOD?

In het geval van SHR heb ik 12TB ruimte, in het geval van JBOD 24TB. De vraag is dus nu voor mij, wat is voor mij belangrijker -- de hoeveelheid ruimte of het feit dat met SHR één schijf kan uitvallen en ik later eenvoudig kan overstappen op grotere schijven?

Gaat voornamelijk om videomateriaal wat in principe opnieuw downloadbaar is, dus JBOD lijkt me dan praktischer vanwege het opslagvoordeel.

Wat zijn jullie ervaringen met JBOD?

Keuzes, keuzes. :P

-- Edit: kan ik ook meteen van bestandssysteem overstappen. Nu nog ext4.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 09-01-2022 08:24 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wildfire schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:28:

Vraag me nu alleen af, zal ik bij SHR (Synology Hybrid RAID) blijven of overstappen naar JBOD?

Keuzes, keuzes. :P
Bij een JBOD ben je Al je data kwijt als er één disk uitvalt. Je bent afhankelijk van de slechtste disk.

Dus als schijven gemiddeld 5 jaar mee gaan dan heb je niet na pas 5 jaar een probleem, maar na 14 dagen als er één 10 jaar mee gaat en één 14 dagen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jbod zou ik persoonlijk nooit aan beginnen.
Als je meer TB's belangrijker vind dan data veiligheid zou ik gewoon twee volumes maken en geen jbod.
Als een van de jbod schijven defect gaat ben je al je data kwijt.
Als je twee volumes hebt ben je maar de helft kwijt,

En verder heeft jbod geen enkel voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:49
Ben(V) schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:32:
Jbod zou ik persoonlijk nooit aan beginnen.
Als je meer TB's belangrijker vind dan data veiligheid zou ik gewoon twee volumes maken en geen jbod.
Als een van de jbod schijven defect gaat ben je al je data kwijt.
Als je twee volumes hebt ben je maar de helft kwijt,

En verder heeft jbod geen enkel voordeel.
Jbod heeft als voordeel 2 of meer schijven van verschillende grootte als 1 volume. Backup often. :)

Ik gebruik het voor bijvoorbeeld films en series. Kwijt, jammer dan. Backup terugzetten. Dit is erg statische data, ik heb niet elke dag veel wijzigingen.

Verder ben ik het wel met je eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Theone098 op 09-01-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat is het voordeel van het hebben van 1 volume?
Je hebt toch ook gewoon op een volume weer folders en subfolders.
Zie geen verschil dat je ook een extra volume hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 08:42
De films en series kun je gewoon verdelen over 2 volumes. En in Plex o.i.d. kun je dan verwijzen naar twee mappen. Ik zou zelf nooit voor jbod gaan.

Indien je maar ruimte hebt voor 2 schijven vind ik het best wel zonde om 50% van je beschikbare schijfruimte te reserveren voor redundancy. Ik zou in dit geval 2 volumes aanmaken van elk 12 TB.
Wellicht ook een optie om de DS220 te verkopen en een 920 aan te schaffen, zoals hierboven al eerder is genoemd. Dan heb je meer plek, met 3 schijven is maar 33% van de totale ruimte gereserveerd voor redundancy. Ik gebruik zelf deze opstelling. Je bent nog steeds 1 schijf 'kwijt' maar ik heb nu nog extra fysieke ruimte voor de toekomst.

Allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur en budget natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:13:
En wat is het voordeel van het hebben van 1 volume?
Je hebt toch ook gewoon op een volume weer folders en subfolders.
Zie geen verschil dat je ook een extra volume hebt.
Zijn best wat voordelen te verzinnen.

Ik heb een 3 en een 8 TB HDD in JBOD.
Als ik 2 volumes had gehad, had ik vooraf moeten inschatten welke data ik op welk volume moet zetten (muziek, series, films) en hopen dat m'n inschatting klopt.
Stel: ik schat in dat series en muziek samen op het volume van 3 TB past, maar ik achteraf blijk m'n series naar 4K over te willen zetten en het dan niet meer past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Smultie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Als ik 2 volumes had gehad, had ik vooraf moeten inschatten welke data ik op welk volume moet zetten (muziek, series, films) en hopen dat m'n inschatting klopt.
Stel: ik schat in dat series en muziek samen op het volume van 3 TB past, maar ik achteraf blijk m'n series naar 4K over te willen zetten en het dan niet meer past?
Precies dit 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 09:49

4POX

Everybody is wired

The Druid schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Yup, draai inmiddels DSM 7. Dat scheelt weer. Hoe reageert DSM 7 op 2 schijven van verschillende omvang?
IMO hangt dat vanaf wat je wilt doen? Raid1, dan zal die eentje bouwen van met de kleinste schijf als de omvang. Als je een 8 en 10 TB schijf hebt. Dan zul je een 8TB raid volume krijgen.

Ik denk dat als je twee aparte volume maakt of JOBD gebruikt dat je dan de volledig ruimte krijgt.

DSM en BTRFS heeft een super power met SHR. De checksums kan on-the-fly bestanden repareren als je last hebt van bitrot. Daarom wil ik altijd voor SHR gaan.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
4POX schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:38:
DSM en BTRFS heeft een super power met SHR. De checksums kan on-the-fly bestanden repareren als je last hebt van bitrot. Daarom wil ik altijd voor SHR gaan.
Ter verduidelijking, dus alleen bij SHR-1 en SHR-2. Niet bij SHR single disk, basic, RAID 0 en JBOD.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Voggy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:19:
De films en series kun je gewoon verdelen over 2 volumes. En in Plex o.i.d. kun je dan verwijzen naar twee mappen. Ik zou zelf nooit voor jbod gaan.

Indien je maar ruimte hebt voor 2 schijven vind ik het best wel zonde om 50% van je beschikbare schijfruimte te reserveren voor redundancy. Ik zou in dit geval 2 volumes aanmaken van elk 12 TB.
Wellicht ook een optie om de DS220 te verkopen en een 920 aan te schaffen, zoals hierboven al eerder is genoemd. Dan heb je meer plek, met 3 schijven is maar 33% van de totale ruimte gereserveerd voor redundancy. Ik gebruik zelf deze opstelling. Je bent nog steeds 1 schijf 'kwijt' maar ik heb nu nog extra fysieke ruimte voor de toekomst.

Allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur en budget natuurlijk.
Budget voor een 920+ is er nu niet. Wat ik nu ga doen is voorlopig naar DSM 7 gaan met behoud van SHR en ext4. Tegen de tijd dat ik wel budget heb doe ik wel een 920+ met een fresh install van alles. De data kan ik tijdelijk op een 10TB externe schijf stallen. Dan kan ik daarna de 920+ later weer uitbreiden met meer schijven.

-- Edit: upgrade naar DSM 7 gedaan, moest alleen nog even in een terminal sudo /volume1/@appstore/mono/bin/cert-sync /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt draaien om ervoor te zorgen dat de certificate store van Mono werd bijgewerkt :P

Wanneer mijn budget het toestaat maar eens naar een DS920+ gaan kijken dan maar. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 09-01-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
4POX schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:38:
[...]

IMO hangt dat vanaf wat je wilt doen? Raid1, dan zal die eentje bouwen van met de kleinste schijf als de omvang. Als je een 8 en 10 TB schijf hebt. Dan zul je een 8TB raid volume krijgen.

Ik denk dat als je twee aparte volume maakt of JOBD gebruikt dat je dan de volledig ruimte krijgt.

Goede argumenten. Ga verder met gelijke HD’s. Mede dankzij de tip van @zunrob besloten een 920+ te bestellen. Waarna ik de Schijven overzet en er nog 2x 4t bij koop. Dan kan ik mijn ds218+ verkopen. Op die manier heb ik een relatief goedkope upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smultie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Als dat zo moeilijk is dan moet je overwegen meer diskruimte aan te schaffen.
Maar bijna iedreen heeft gewoon nooit meer dan 60% van z'n diskruimte in gebruik.
En als je na een aantal jaren er toch achter komt dat je de verkeerde keuze gemaakt hebt verplaats je gewoon wat, is toch niet al te moeilijk lijkt me.

Maar met disken heb je een zekerheid, ze gaan een keer defect, je weet alleen niet wanneer.
Dus lijkt me minimaliseren van de gevolgen belangrijker dan het feit dat je tevoren over het data gebruik moet nadenken.

Maar ieder zijn ding, is geen enkel de gevolgen weer.
Zoals vaak met dit soort dingen denk je pas achteraf, had ik het maar anders gedaan.

En hoe groter de disken hoe onverstandiger het is om jbod te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 12:31
Ik draai al een tijd een Xpenology setup op mijn proxmox server.
Nu begint deze aardig vol te raken met VM's en wil ik er een DS220+ naast zetten.
(ook om toch DSM7 te kunnen gebruiken en alles veilig en up-to-date te houden).
Nu heb ik een 4TB opslag (BTRFS) aan die Xpenology Setup kan ik die zo in de DS220+ zetten met behoud van data?
Het gaat me alleen om de data (heb wel een backup uiteraard).
En kan ik eventueel later een 2e HDD toevoegen en ze als RAID mirror instellen of moet je dan weer opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
heval schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Misschien heb je hier wat aan. Ikzelf gebruik niet download station, maar in plaats daarvan qbittorrent in een Docker container.

Zo gooi ik het achter mijn NordVPN. Eerst een NordVPN container deployen:

docker run -ti --cap-add=NET_ADMIN --device /dev/net/tun --name nordvpn3 --restart unless-stopped -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /etc/TZ:/etc/TZ:ro -e USER=*** -e PASS='***' -e COUNTRY='Switzerland' -e RANDOM_TOP=10 -e TECHNOLOGY=openvpn_udp -e CATEGORY='Standard VPN servers' -e TZ='Europe/Amsterdam' -e OPENVPN_OPTS='--pull-filter ignore "ping-restart" --ping-exit 180' -p 8080:80 -d azinchen/nordvpn

En dan kun je vervolgens een andere Docker container op het netwerk van die eerste container (NordVPN) gooien, in onderstaand voorbeeld een torrent container:
docker run --name=qbittorrent --restart=unless-stopped --net=container:nordvpn3 p 8090:8090 -e PUID=*** -e PGID=*** -e TZ=Europe/Amsterdam -e UMASK_SET=022 -e WEBUI_PORT=8090 -v /volume1/docker/qbittorrent/config:/config -v /volume1/docker/qbittorrent/downloads:/downloads -v /volume1/General/Movies:/gmovies -d linuxserver/qbittorrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
ComTech schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:31:
Ik draai al een tijd een Xpenology setup op mijn proxmox server.
...
Nu heb ik een 4TB opslag (BTRFS) aan die Xpenology Setup kan ik die zo in de DS220+ zetten met behoud van data?
Dus wil je migreren of alleen kopiëren? In beide gevallen lijkt mij dat dit moet lukken met rsync.
ComTech schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:31:
En kan ik eventueel later een 2e HDD toevoegen en ze als RAID mirror instellen of moet je dan weer opnieuw beginnen?
Zodra je de DS220+ configureert, zorg ervoor dat je dan met een SHR storage pool begint. Dit kan met 1 disk. Zodra je dan een 2e disk in je NAS voert en dan toevoegt aan die SHR storage pool, dan maakt ie er vanzelf het equivalent van een RAID 1 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
Ben(V) schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Wat bedoel je met overleeft de DNS vaak reboot niet?
Ik gebruik ook NordVPN met OpenVpn en dat werkt probleemloos en rebooten is geen enkel probleem.
Ik zal uitleggen wat er gebeurt. Zodra ik connect met VPN krijg ik volgende systeem melding, lijkt onschuldig maar ik heb geen idee wat er precies nou gebeurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7gTq9Mknn-5Vf0E5PBdSap5nTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bbNN0XPKZ9pQeEPVEFsTsl31.png?f=user_large

na een reboot kan ik niet extern connecten met mijn NAS via quickconnect/eigen domein. Dan is bij de volgende screenshot de status niet normal maar failed. kan dan ook niet updaten. zodra ik vpn verbreek dan kan die status weer op normal en kan ik weer connecten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naZmuLFwbwLpBDCvJBqdCjsjkGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXOrO1hCSs4NKDWgABjDuLgT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
heval schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Ik zal uitleggen wat er gebeurt. Zodra ik connect met VPN krijg ik volgende systeem melding, lijkt onschuldig maar ik heb geen idee wat er precies nou gebeurt:

[Afbeelding]

na een reboot kan ik niet extern connecten met mijn NAS via quickconnect/eigen domein. Dan is bij de volgende screenshot de status niet normal maar failed. kan dan ook niet updaten. zodra ik vpn verbreek dan kan die status weer op normal en kan ik weer connecten.[Afbeelding]
Waar je hier 'last' van heb is te verwachten.

Via Control Panel -> External Access -> Router configuration
heb je blijkbaar wat instellingen staan om poorten open te gooien op je router wat via het UPnP protocol gaat. (ik vind UPnP best onveilig, dus ik heb dat uitgezet op mijn routers...) . Maarja, als de VPN geen split-tunneling toestaat (lijkt me wel veiliger), dan kan je NAS natuurlijk niet meer direct communiceren met je router.

Door je VPN is je NAS niet meer bereikbaar via je standaard WAN IP address (als dit wel het geval zou zijn, dan lekt je VPN als een mandje..) , dus quickconnect kan hiermee dus over zn nek gaan ja. Wellicht werkt quicocnnect dan weer wel als je de Synology Relay service aanzet, maar dit kos wel performance. Dit kun je overwegen als je NAS echt bereikbaar moet blijven buiten je LAN.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 09-01-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
Shadow771 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Waar je hier 'last' van heb is te verwachten.

Via Control Panel -> External Access -> Router configuration
heb je blijkbaar wat instellingen staan om poorten open te gooien op je router wat via het UPnP protocol gaat. (ik vind UPnP best onveilig, dus ik heb dat uitgezet op mijn routers...) . Maarja, als de VPN geen split-tunneling toestaat (lijkt me wel veiliger), dan kan je NAS natuurlijk niet meer direct communiceren met je router.

Door je VPN is je NAS niet meer bereikbaar via je standaard WAN IP address (als dit wel het geval zou zijn, dan lekt je VPN als een mandje..) , dus quickconnect kan hiermee dus over zn nek gaan ja. Wellicht werkt quicocnnect dan weer wel als je de Synology Relay service aanzet, maar dit kos wel performance. Dit kun je overwegen als je NAS echt bereikbaar moet blijven buiten je LAN.
Dank voor uitleg, klinkt logisch maar hoe doet iedereen het dan vpn+extern bereikbaar houden? want hoe anders houd je Synology Photos etc levend?

Nu is alles up en running extern bereiken en vpn. maar bij een reboot komt quickconnect en DNS niet meer tot leven.

Jouw suggestie staat bij mij overigens al aan (by default?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUNc8BzkA8IYmR-b2UEIc4y_8N4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BKKtwkV3ToRnvvI9B42BwOp3.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door heval op 09-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
heval schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:13:
Dank voor uitleg, klinkt logisch maar hoe doet iedereen het dan vpn+extern bereikbaar houden? want hoe anders houd je Synology Photos etc levend?
Nou, zoals ik toevallig in deze post tikte heb ik NordVPN en ik maak gebruik van Docker containers waarmee ik selectief kan aangeven wat ik achter de VPN wil hebben en wat niet. Mijn NAS zelf staat niet achter de VPN, al ga ik dit wellicht nog wel veranderen aangezien ik zelfs een aparte Reverse Proxy docker container heb draaien. Bij mij zijn zaken extern bereikbaar via de reverse proxy, zoals Nextcloud (ik gebruik Photo's niet :9 )

Ik heb 5 NordVPN docker containers draaien, elk die verbonden staan met verschillende landen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 09-01-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
Net een 920+ besteld ter vervanging van mijn 218+. Uiteraard direct het geheugen topic doorgenomen en kom tot de conclusie dat het volgende geheugen zou moeten werken.

https://www.amazon.nl/gp/product/B07Q8TNXKP

Toch wil ik voor de zekerheid hier de vraag stellen of mijn conclusie dat dit gaat werken klopt en ik niks over het hoofd zie qua alternatieven.

[ Voor 11% gewijzigd door The Druid op 09-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook als je een Vpn connectie hebt opgezet kun je de Nas gewoon via zijn lokale ipadres bereiken.
Dus eerst zet uPnp op je router uit.
Dan moet je in je router een DDNS opzetten en de juiste portforwarding doen voor photostation naar zijn lokale ipadres:poort
De Ddns van je Nas niet meer gebruiken, dat werk niet meer door je Vpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Als dat zo moeilijk is dan moet je overwegen meer diskruimte aan te schaffen.
Maar bijna iedreen heeft gewoon nooit meer dan 60% van z'n diskruimte in gebruik.
En als je na een aantal jaren er toch achter komt dat je de verkeerde keuze gemaakt hebt verplaats je gewoon wat, is toch niet al te moeilijk lijkt me.

Maar met disken heb je een zekerheid, ze gaan een keer defect, je weet alleen niet wanneer.
Dus lijkt me minimaliseren van de gevolgen belangrijker dan het feit dat je tevoren over het data gebruik moet nadenken.

Maar ieder zijn ding, is geen enkel de gevolgen weer.
Zoals vaak met dit soort dingen denk je pas achteraf, had ik het maar anders gedaan.

En hoe groter de disken hoe onverstandiger het is om jbod te gebruiken.
Lastig om extra diskruimte aan te schaffen. Dat zal toch echt pas mogelijk worden als ik een nieuwe NAS aanschaf.
Mijn DS213 is inmiddels al bijna 10 jaar oud, maar draait vooralsnog prima.
Ook staat er geen data op die onmisbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
The Druid schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:54:
Net een 920+ besteld ter vervanging van mijn 218+. Uiteraard direct het geheugen topic doorgenomen en kom tot de conclusie dat het volgende geheugen zou moeten werken.

Toch wil ik voor de zekerheid hier de vraag stellen of mijn conclusie dat dit gaat werken klopt en ik niks over het hoofd zie qua alternatieven.
een eenvoudig search op het type nummer
geeft geen hits? Dus ik denk dat het niet het goede geheugen is.

Zoek op Amazon eens op phs ds920+.
Zij geven aan voor welke en garanderen dat dit in een bepaald type Synology werkt.
En check hun eigen site (speicher.de), die is goedkoper dan Amazon (zag ik later pas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55
Theone098 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:00:
[...]

een eenvoudig search op het type nummer
geeft geen hits? Dus ik denk dat het niet het goede geheugen is.

Zoek op Amazon eens op phs ds920+.
Zij geven aan voor welke en garanderen dat dit in een bepaald type Synology werkt.
En check hun eigen site (speicher.de), die is goedkoper dan Amazon (zag ik later pas)
Zie: JackBol in "[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 06:51

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

In mijn 920+ heb ik dit geheugen, en dat werkt prima.
pricewatch: Crucial CT8G4SFS8266

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Ben zelf 2 weken geleden voor deze gegaan in mijn 920+: https://www.amazon.nl/gp/product/B019FRBHZ0/ . Werkt gewoon naar behoren en geen meldingen in DSM. Als je er vragen over hebt mag je ze stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Crap... Gisteren nadat ik heb vastgesteld dat alles wat ik wil ook in DSM7 kan, door te testen in een VM, op de update knop geduwd en rustig afgewacht. Gisteren duurde het te lang, want hij bleef lang bezig met updaten van Moments/photo naar Photos. Nouja we hebben er ook flink wat foto's in staan, dus maar gewoon gaan slapen.
Vanmorgen opgestaan en de NAS reageerde inmiddels niet meer. Ook via SSH niet kunnen afsluiten, dus dan maar stekker eruit en erin.

Dat werkte, de NAS was bereikbaar en alles deed het netjes.

Dus ik opruimen en dan vooral die VM waar ik DSM 7 op heb getest. Netjes gestopt, image weggegooid en als laatste de storage voor deze VM. Dus in VIrtual Machine Manager. Bijna direct een melding dat er een fout op is getreden in de volume waar deze storage op stond. En dat deze storage pool op read only is gezet.
Crap, nouja dan maar alles van belang op een andere harde schijf zetten en een ticket inschieten.

En nu reageert dat ding weer niet. :S

Leuk zo'n upgrade, maar op deze manier kan je beter blijven zitten. Hopelijk kunnen ze wat met het ticket en raak ik de zaken waar ik geen ruimte op een andere HD voor heb (en geen backup, want ook weer niet zo belangrijk) niet kwijt.

Wel goed om te zien dat alle packages en de bijbehorende volumes (homes, mailplus etc) automatisch naar het nog werkende volume zijn gezet. Goede failsafe. Er is nog niets kritieks verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja je kunt wel de schuld op de upgrade schuiven maar je hebt waarschijnlijk gewoon een disk met problemen die anders ook wel voor problemen gezorgd zou hebben.

DSM staat in een mirror op elke disk in een eigen partitie, maar vermoedelijk is DSM zelf corrupt geraakt.
Zal wel een kwestie van problematische disk vervangen worden en dan DSM er opnieuw opzetten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het is natuurlijk mogelijk. De laatste disk check was goed en het was wel heel toevallig dat het na een update en direct na het verwijderen van de storage van een VM.

Maargoed, we gaan het zien. Even het resultaat van de ticket afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 23:40
Even voor de zekerheid. Als ik een SHR opslagpool wil uitbreiden bij een NAS met 2 slots waarvan in beide een 1 TB schijf zit. Dan kan ik de NAS uitschakelen, 1 vd 2 schijven vervangen voor een 6TB, opslagpool herstellen en vervolgens schijf 2/2 vervangen?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 18:46

Zenyatta

Tsjakka!

robbinonline schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:10:
Even voor de zekerheid. Als ik een SHR opslagpool wil uitbreiden bij een NAS met 2 slots waarvan in beide een 1 TB schijf zit. Dan kan ik de NAS uitschakelen, 1 vd 2 schijven vervangen voor een 6TB, opslagpool herstellen en vervolgens schijf 2/2 vervangen?
Klopt inderdaad. Maar is volgens mij een klusje dat wel een dag of wat kan duren. Je NAS moet alle data herstellen naar je 2e schijf (hij ziet het als een beschadigde opslagpoule volgens mij) en dat kost even tijd.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:27
Even een kort vraagje,

Hoe kan ik makelijk zien welke processen gebruik maken van mijn HDD van mijn NAS?

En hoe krijg ik het makkelijk voor elkaar dat die naar mijn M2 SSD gaan van mijn nas?

Mijn 2x 10TB HDD hoor ik 24/7 bezig zijn en vind dit zonde. HDD slaapstand staat aan maar heb net het e.a. lopen rekenen maar hij is daar nog nooit ingekomen omdat er altijd wel iets gebeurt blijkbaar.

1PC is verbonden met de NAS maar die gaat in de nacht op slaapstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:47
Gh0st schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:41:
Even een kort vraagje,

Hoe kan ik makelijk zien welke processen gebruik maken van mijn HDD van mijn NAS?

En hoe krijg ik het makkelijk voor elkaar dat die naar mijn M2 SSD gaan van mijn nas?

Mijn 2x 10TB HDD hoor ik 24/7 bezig zijn en vind dit zonde. HDD slaapstand staat aan maar heb net het e.a. lopen rekenen maar hij is daar nog nooit ingekomen omdat er altijd wel iets gebeurt blijkbaar.

1PC is verbonden met de NAS maar die gaat in de nacht op slaapstand.
In bronbeheer staan de processen.
Je ziet daar bij mij plex, en docker. Dat zijn hier ook de grootste herrie makers op de hdd's.
Die heb ik verhuisd naar een nvme drive. Nu is het stil :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-Feajk0SARour6jaKu3lcQ879Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mnb9X9eh7WAqGp05qMKT19ZV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Het komt erop neer dat je dan de services verplaatst naar het volume van de SSD.
Bij plex heb ik de boel gemigreerd. Door een herinstall te doen, en daar het volume aan te wijzen.
Bij docker kon dat ook, maar ik koos ervoor om het opnieuw op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0st
ppeterr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:47:
[...]

In bronbeheer staan de processen.
Je ziet daar bij mij plex, en docker. Dat zijn hier ook de grootste herrie makers op de hdd's.
Die heb ik verhuisd naar een nvme drive. Nu is het stil :)

[Afbeelding]
Super bedankt voor je antwoord! en super fijn dat je de moeite nam om een screenshotje te nemen.

Ik ga zeker alles migreren naar een SSD.

120GB zal toch ruim voldoende moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Gh0st schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Super bedankt voor je antwoord! en super fijn dat je de moeite nam om een screenshotje te nemen.

Ik ga zeker alles migreren naar een SSD.

120GB zal toch ruim voldoende moeten zijn?
Dat ligt eraan wat je er heen gaat verplaatsen, ik heb het trouwens anders gedaan. geen idee
welke Nas je hebt staan, maar ik heb een 920+. Deze heeft 2 Nvme sloten voor cache.
Ik heb daar een 2Tb Nvme in geprikt. Normaal is dat voor cache, maar er is dus een manier
om daar een volume van te maken. Daar heb ik plex inclusief de database en mijn dockers op gezet.
Groot voordeel dus, niet alleen een cache, maar alles is wat vlotter.

120GB zal wel even voldoende zijn, ik heb pas 12.5Gb gebruikt. (ben er pas een paar weekjes mee bezig)
Maar als je nou VM's gaat draaien, zoals ik van plan ben, dan is die Nvme ook een mooie plek :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFNsrYWaOskftRuahCtU3q-7hWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pMcrqCxmTLLD0aJiNP3OuBs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:16
Ik heb laatst wat shared folders gekoppeld aan de Quick acces bar van Windows. Nu zijn er wachtwoorden veranderd van wat Synology gebruikers, en slaat Windows compleet op hol. Het lijkt erop doordat de shared folders in de Quick acces staan, ik niet meer in de server kan. Ik kan prima inloggen op alles andere manieren en apparaten, maar via Windows gaat het dus niet meer.

Ik kon de pinned folders (onder Quick acces) ook maar heel lastig verwijderen, want het duurde enorm lang voordat windows reageerde op het rechtermuisklik commando. Klopt het dat ondanks ik "referenties onthouden" nooit aanvink, er toch iets onthouden wordt door windows? Ik heb nu namelijk met wat pijn en moeite toch te Quick Acces pins kunnen vewijderen en nu logt windows weer direct in op de server.

Het lijk er dus op dat hij toch constant naar het oude wachtwoord blijft kijken, ondanks hij altijd vraag om een login.

-------------------------------------

Daarnaast nog compleet wat anders. Weet iemand waarom ik niks kan verwijderen van de server binnen Linux (Pop_OS)?
Ik ben net begonnen met Linux en aan het kijken of ik volledig over kan gaan, echter kan ik dus helemaal niks van de server verwijderen die ik gewoon via File Sharing benader. Ik ga er vanuit dat de file sharing ook gewoon via SMB loopt toch? Of werkt Linux weer heel anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 11-01-2022 14:09 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
@Wachten... Beide vragen hebben niets met Synology te maken, ik zou ze in de juiste fora/topics stellen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 23:40
Zenyatta schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Klopt inderdaad. Maar is volgens mij een klusje dat wel een dag of wat kan duren. Je NAS moet alle data herstellen naar je 2e schijf (hij ziet het als een beschadigde opslagpoule volgens mij) en dat kost even tijd.
Het is gelukt, duurde per schijf 2 uur. Viel alles mee :)

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
ppeterr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Dat ligt eraan wat je er heen gaat verplaatsen, ik heb het trouwens anders gedaan. geen idee
welke Nas je hebt staan, maar ik heb een 920+. Deze heeft 2 Nvme sloten voor cache.
Ik heb daar een 2Tb Nvme in geprikt. Normaal is dat voor cache, maar er is dus een manier
om daar een volume van te maken. Daar heb ik plex inclusief de database en mijn dockers op gezet.
Groot voordeel dus, niet alleen een cache, maar alles is wat vlotter.

120GB zal wel even voldoende zijn, ik heb pas 12.5Gb gebruikt. (ben er pas een paar weekjes mee bezig)
Maar als je nou VM's gaat draaien, zoals ik van plan ben, dan is die Nvme ook een mooie plek :)

[Afbeelding]
Goedenavond,

Ik heb mede door het goede advies van hierboven door ppeterr een M2 SSD gekocht.
De WD Green 120GB - WDS120G2G0B

Ik heb mijn nas uitgezet en deze in mijn M2 slot
gedaan van mijn DS1520+ hierna de NAS aangezet maar de SSD komt niet naar voren in mijn schijf beheer. Doe ik iets fout? Of moet ik iets aanzetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFd-Y_gsyZeAl4XV70l7_2oJ9N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxnWfN4frTss9Oagi6RPDYBf.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks,
Lars

[ Voor 12% gewijzigd door Gh0st op 12-01-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@Gh0st

De WDS120G2G0B is een SATA M2, in het M2 slot werkt volgens mij alleen NVME.
Ben bang dat je de verkeerde hebt gekocht.

Ik was trouwens in de veronderstelling dat je in je 5e bay een 2,5inch M2 wilde plaatsen
en daar een volume voor je packages op ging maken. Anderzijds heb ik het ook gedaan
zoals jij het nu doet, enkel dan wel met een NVME M2. Let wel, je hebt dan nog
wel een aantal lastige stappen te doen. Wees je daar van bewust :)

https://www.reddit.com/r/...torage_volume_instead_of/

[ Voor 61% gewijzigd door ppeterr op 12-01-2022 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 18:46

Zenyatta

Tsjakka!

Gh0st schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:30:
[...]

Goedenavond,

Ik heb mede door het goede advies van hierboven door ppeterr een M2 SSD gekocht.
De WD Green 120GB - WDS120G2G0B

Ik heb mijn nas uitgezet en deze in mijn M2 slot
gedaan van mijn DS1520+ hierna de NAS aangezet maar de SSD komt niet naar voren in mijn schijf beheer. Doe ik iets fout? Of moet ik iets aanzetten?
[Afbeelding]

Thanks,
Lars
De M2 SSD zit nu volgens mij ingebouwd als caching-disk. Die komen bij mijn weten niet in je 'reguliere' opslagpoule uit. Je kan er een caching-poule van maken. Bij je opslagpoule in opslagbeheer kun je bovenaan "maken" aanklikken. In het drop-down menu kies je dan SSD-Cache. Maar bij mijn weten heb je er dan idealiter 2 in zitten: read-cache en write-cache.

The answer is 42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Zenyatta schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:47:
[...]

De M2 SSD zit nu volgens mij ingebouwd als caching-disk. Die komen bij mijn weten niet in je 'reguliere' opslagpoule uit. Je kan er een caching-poule van maken. Bij je opslagpoule in opslagbeheer kun je bovenaan "maken" aanklikken. In het drop-down menu kies je dan SSD-Cache. Maar bij mijn weten heb je er dan idealiter 2 in zitten: read-cache en write-cache.
Die WD green is een SATA M2. Die kan je volgens mij niet gebruiken in de slots voor het cache.
Daar kan je wel NVME in drukken, dan komen ze naar voren om te gebruiken als cache.
Je kan dan vervolgens, de instructie volgen op de link die ik hierboven neer gezet heb,
om i.p.v het als een cache te gebruiken, er een volume van te maken.

https://kb.synology.com/n..._models_support_SSD_cache

Hier kan je zien per model, wat er in de slots of in bays gezet kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door ppeterr op 12-01-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:59:
Crap... Gisteren nadat ik heb vastgesteld dat alles wat ik wil ook in DSM7 kan, door te testen in een VM, op de update knop geduwd en rustig afgewacht. Gisteren duurde het te lang, want hij bleef lang bezig met updaten van Moments/photo naar Photos. Nouja we hebben er ook flink wat foto's in staan, dus maar gewoon gaan slapen.
Vanmorgen opgestaan en de NAS reageerde inmiddels niet meer. Ook via SSH niet kunnen afsluiten, dus dan maar stekker eruit en erin.

Dat werkte, de NAS was bereikbaar en alles deed het netjes.

Dus ik opruimen en dan vooral die VM waar ik DSM 7 op heb getest. Netjes gestopt, image weggegooid en als laatste de storage voor deze VM. Dus in VIrtual Machine Manager. Bijna direct een melding dat er een fout op is getreden in de volume waar deze storage op stond. En dat deze storage pool op read only is gezet.
Crap, nouja dan maar alles van belang op een andere harde schijf zetten en een ticket inschieten.

En nu reageert dat ding weer niet. :S

Leuk zo'n upgrade, maar op deze manier kan je beter blijven zitten. Hopelijk kunnen ze wat met het ticket en raak ik de zaken waar ik geen ruimte op een andere HD voor heb (en geen backup, want ook weer niet zo belangrijk) niet kwijt.

Wel goed om te zien dat alle packages en de bijbehorende volumes (homes, mailplus etc) automatisch naar het nog werkende volume zijn gezet. Goede failsafe. Er is nog niets kritieks verloren.
De fout wordt toegewezen aan niet supported RAM. Dat klopt ik heb een 8gb reepje erbij geprikt, omdat er maar één type 4gb met een flinke prijs als compatibel wordt aangewezen: pricewatch: Synology D4NESO-2666-4G
Voor nu het reepje eruit gehaald.

Er werd aangegeven dat ik het volume kwijt was en opnieuw moest beginnen. De schijf stond in read-only en ik kon nog slechts één share benaderen. Er stond echter een knopje om de schijf weer schrijfbaar te maken. Aangezien het volume toch al als verloren beschouwde heb ik op de knopje gedrukt. Wat was het ergste dat kon gebeuren?
Nou het was juist fijn. Want alle shares zijn weer beschikbaar en lijken gewoon te werken.

Ik ben wel van plan om alles van dit volume af te halen en deze opnieuw te formateren. Ik dacht zelfs om er weer ext4 van te maken in plaats van Btrfs, maar dat lijkt geen optie als ik docker en VM's wil draaien.

Maar de nas is wel trager zo met de standaard 2gb. Dus nu de vraag. Waag ik de gok en stop ik die 8gb weer terug? Of koop ik voor ruim €90 de helft van het geheugen want in ieder geval ondersteund is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet welke NAs je hebt, maar ik zou dit eens doorlezen:
[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Voor nu heb ik hem teruggeprikt. We zien het wel. Er zijn backups.

Anders punt:

Na de upgrade naar DSM 7 werkt samba niet meer en krijg ik dit te zien op de Samba pagina in de settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv-XY4o-6XITaU80wKVHlL-L8kU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jEz4PFy7tJ4l1AR53yaZPqEL.png?f=user_large

Er is echter geen package in de package manager en via google kom ik ook niet verder.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Jelte schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:33:
Voor nu heb ik hem teruggeprikt. We zien het wel. Er zijn backups.

Anders punt:

Na de upgrade naar DSM 7 werkt samba niet meer en krijg ik dit te zien op de Samba pagina in de settings:

[Afbeelding]

Er is echter geen package in de package manager en via google kom ik ook niet verder.
Iemand een idee?
Zou dit het zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_DUmOSBKrZY3NTx5Ny7kAkRyZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bc4NEM2hJ2SHZRYkUUdjt53v.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ppeterr Wat? Waarom heb ik die zelf niet gevonden? |:(

Ah, de naam. Ze zeggen installeer Samba Service Package en het package heet SMB Service. Handig.

Nouja geinstalleerd en nu blijft het hele File Services tab leeg. Ah, na opnieuw loggen werkt het weer.

Fijn, dankjewel :)

[ Voor 15% gewijzigd door Jelte op 12-01-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Jelte schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:41:

Ah, de naam. Ze zeggen installeer Samba Service Package en het package heet SMB Service. Handig.

Nouja geinstalleerd en nu blijft het hele File Services tab leeg. Straks maar eens herstarten als deze back-up is afgerond.
Soms zie je kleine dingetjes niet in de drukte waar je mee bezig bent. Hopelijk functioneerd het straks oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-08 01:47
Wellicht een standaardvraag, al zal zag ik hem niet in de FAQ of het forum:

Ik denk erover na een Synology DS te kopen, voor de standaard usecase van backups etc. Nu heb ik geen zin dit extern naar buiten toegankelijk te laten zijn. Na onderzoek zie ik dat Synology in DSM ingebouwd een OpenVPN oplossing klaar heeft staan, maar ik heb gelezen dat Wireguard op het gebied van veiligheid, robuustheid en gemak grotere voordelen heeft. Ik ben een leek als het aankomt op VPN gebied.

Is het aan te raden om toch Wireguard te gebruiken, eventueel via Docker (dat ik ook moet leren, maar waarvan ik heb gelezen dat het niet veel onderhoud vereist), of zal de OpenVPN oplossing die gewoon via het uitbreidingspakket te installeren is voldoen? In hoeverre is zo een VPN onveilig in te stellen? Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door saren op 13-01-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je veiliger wilt moet je OpenVpn gebruiken.

Wireguard is sneller, maar er is nog geen Synology WireGuard package, dus dan ben je op Docker aangewezen.
Verder moet je ook een VPN client hebben om het te kunnen gebruiken en OPenVpn client software is momenteel nog breder beschikbaar dan Wireguard clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
https://github.com/runfalk/synology-wireguard

Alles behalve simpel, maar ik heb hier een spk voor wg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpqK_hBb2S-LO0kVrjgKHTx0tEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wBW812YIj6YxsCdHCbF9vkqs.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door ppeterr op 13-01-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:41:

Nouja geinstalleerd en nu blijft het hele File Services tab leeg. Ah, na opnieuw loggen werkt het weer.

Fijn, dankjewel :)
Het protocol heet SMB (Service Message Blocks) en de applicatie (service) die dat voor je doet op Linux (dus ook op DSM) heet Samba.
Dat iets wat door elkaar gehusselde bericht is gewoon een beroerde vertaling naar het Nederlands.
Overigens wel heel vreemd dat het weg was, want normaal gesproken is die SMB service altijd geïnstalleerd en kun je hem ook niet zelf verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Ben(V) schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:36:
Als je veiliger wilt moet je OpenVpn gebruiken.

Wireguard is sneller, maar er is nog geen Synology WireGuard package, dus dan ben je op Docker aangewezen.
Verder moet je ook een VPN client hebben om het te kunnen gebruiken en OPenVpn client software is momenteel nog breder beschikbaar dan Wireguard clients.
Begrijpelijk, bedankt voor je antwoord!

Nog een kleine vervolgvraag, in globale termen is het hele punt dus dat je van buitenaf gewoon met de VPN service verbindt via je client zodat je toegang hebt tot de NAS op je lokale netwerk. Zo hoef je niet allerlei poorten op je firewall/router te openen. Ik las echter op ComputerTotaal:
In deze basiscursus hebben we voor de vpn-server het udp-protocol op poort 1194 ingesteld en dat is ook het enige verkeer dat je met een portforwarding-regel hoeft door te sturen van je router naar je nas.
Is niet het hele voordeel van de VPN approach ipv de HTTPS approach dat je je router firewall helemaal dicht kunt laten, en er geen gaten doorheen hoeft te prikken met port-forwarding? Of is het een vereiste stap om te verbinden met je VPN service van buitenaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Computertotaal heeft gelijk.
Je moet natuurlijk wel de poort die OpenVPN gebruikt forwarden naar je Nas, anders kun je van buiten nog nergens bij.

Echter daar zit geen risico, want de VPN server op je NAs zal alles wat via die poort binnenkomt afvangen en als het geen legitiem VPN verkeer is dat door de encrypted VPN tunnel komt weggooien.
Het is dus wel van belang dat je die VPN server op je Nas niet uitzet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 13-01-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:42
Heb laatst, naast openvpn, ook tailscale geinstalleerd. Daar is een package van en vond het installeren ook wel gemakkelijk gaan. Is eventueel ook nog een alternatief voor wireguard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Ben(V) schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:54:

Het is dus wel van belang dat je die VPN server op je Nas niet uitzet.
Bedoel je dat als de VPN server uitstaat, bijvoorbeeld als de NAS even uitstaat, dat het dan wel gevaarlijk wordt, omdat de VPN server de boel niet meer blokkeert? Of dat de VPN gewoon niet uit moet als de NAS server aan staat en op het internet is aangesloten.

[ Voor 14% gewijzigd door saren op 13-01-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als de VPN server uit staat is er niet een iets dat wat op die poort binnenkomt afvangt.
Dat is niet meteen een een groot security lek, want zoiets is niet heel simpel te hacken maar geheel veilig is het nooit.
Daarom het algemene advies, als je welke poort dan ook forward zorg er altijd voor dat er daar een applicatie draait die alles wat daar binnen komt correct afhandelt.

Als de Nas uitstaat is het niet van belang, je router forward dan het verkeer nergens heen, want waar hij het heen wil forwarden (de Nas) is er niet.

Daarom roep ik ook altijd tegen mensen die het over poorten openen hebben, dat je over poort forwarden spreekt, dat maakt veel beter duidelijk wat het eigenlijk doet.
Het forward verkeer dat voor een bepaalde poort binnenkomt naar een bepaalt device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Ben(V) schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:39:
Als de VPN server uit staat is er niet een iets dat wat op die poort binnenkomt afvangt.
Dat is niet meteen een een groot security lek, want zoiets is niet heel simpel te hacken maar geheel veilig is het nooit.
Daarom het algemene advies, als je welke poort dan ook forward zorg er altijd voor dat er daar een applicatie draait die alles wat daar binnen komt correct afhandelt.

Als de Nas uitstaat is het niet van belang, je router forward dan het verkeer nergens heen, want waar hij het heen wil forwarden (de Nas) is er niet.

Daarom roep ik ook altijd tegen mensen die het over poorten openen hebben, dat je over poort forwarden spreekt, dat maakt veel beter duidelijk wat het eigenlijk doet.
Het forward verkeer dat voor een bepaalde poort binnenkomt naar een bepaalt device.
Duidelijk, bedankt voor je uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Vorige week heb ik hier een bericht gepost over het niet in kunnen zien van de lopende opname van Surveillance Station. Dit nadat ik middels HDD migratie was gemigreerd naar een nieuwe NAS, en gebeurde daarna tijdens het toevoegen van een HD aan de pool. Het is toen een week weg gewest. Nu speelt het probleem weer, terwijl er niks verandert is aan de NAS. Enige wat ik vanavond heb gedaan is het mappen van het volume als netwerkschijf op mijn nieuw geïnstalleerde laptop. Maar ik kan me niet voorstellen hoe dit van invloed zou zijn. Heeft iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken?

En, een vraag voor anderen die middels HDD migratie over zijn gegaan: waren bij jullie ook alle Surveillance Station instellingen behouden? Synology zelf geeft namelijk aan dat deze verloren zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:19

MJV

Ik heb sinds de overgang naar DSM7 ook een raar probleem met Surveillance station. Er zit soms een vertraging van 15 minuten in het binnenkomen van de beelden. Ik zie wel het realtime beeld, maar dus niet 1 seconde terug spoelen. Later komen de beelden vervolgens alsnog binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
MJV schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:26:
Ik heb sinds de overgang naar DSM7 ook een raar probleem met Surveillance station. Er zit soms een vertraging van 15 minuten in het binnenkomen van de beelden. Ik zie wel het realtime beeld, maar dus niet 1 seconde terug spoelen. Later komen de beelden vervolgens alsnog binnen.
Dat klinkt als exact hetzelfde! Bij mij is het echter 30 minuten, dat is namelijk de duratie van mijn opnamen. Zijn jouw opnamen 15 minuten lang?

Als je "Opname" opent zul je zien dat je beelden wel gewoon worden opgenomen (of in File Station op het betreffende volume), echter zijn ze dus nog niet in te zien. Pas als de opname gefinaliseerd is kun je hem inzien. Kijk ook maar eens naar de starttijden van je opnamen, je zult zien dat dit overeen komt met het moment vanaf waar je hem niet meer in kunt zien.

Wat me opvalt, maar ik weet oprecht niet meer hoe het op de DS218+ was: als ik in Surveillance Station zit en ik open een van de apps, bijvoorbeeld "Opname" of "IP-Camera" dan valt me op dat het enkele seconden duurt voordat het echt opent. Je ziet linksboven het symbooltje verschijnen, maar het wachtsymbooltje draait even rond. Heb jij dit ook?

Opvallend, want in de gewone DSM gaat alles erg snel. Vraag me af of dit normaal is, of komt doordat er iets fout is gegaan tijdens update naar 7 of de migratie.

Overigens heb ik een support ticket ingeschoten.

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 13-01-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Mijn opnames zijn 30 minuten lang. Ik zie nu iets van 10 min ontbreken, maar goede kans dat dit nog oploopt, nooit op gelet. Maar 99% zeker dat dit hetzelfde probleem is. Ben benieuwd wat er op je ticket terugkomt.

Surveillance station zal ik morgen proberen, nu vanaf smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
MJV schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:40:
Mijn opnames zijn 30 minuten lang. Ik zie nu iets van 10 min ontbreken, maar goede kans dat dit nog oploopt, nooit op gelet. Maar 99% zeker dat dit hetzelfde probleem is. Ben benieuwd wat er op je ticket terugkomt.

Surveillance station zal ik morgen proberen, nu vanaf smartphone.
In de smartphone app kun je ook zien wanneer de laatste opname gestart is, bijvoorbeeld in het submenu "Opnames" maar ook gewoon in "Camera's" onder je beeld. Idd, lijkt me exact hetzelfde. Waarschijnlijk zul je hier zien dat 10 minuten geleden je nieuwe opname gestart is.

Even voor de goede orde: jij hebt alleen de update naar 7 gedaan, geen migratie naar een andere NAS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 22:21
Ik heb hetzelfde probleem sinds kort. Ik kan live zien en oude opnames, maar niet de lopende opname.
Ik heb geen migratie gedaan, en had het probleem niet bij DSM 7.0.0 (denk ik). Misschien iets in de laatste update?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:23
Bovenstaande probleem had ik ook, ik heb nu geupdate naar 7.0.1-42218 Update 2 en nu werkt het weer zoals het hoort. weet alleen nog niet of het aan de reboot lag of de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik durf ook niet te zeggen of het probleem direct na upgrade van 6.2 naar 7.0 is ontstaan, of ergens in een latere upgrade. Hoe dan ook lijkt het met de door @mcied genoemde update 2 (downloads: Synology DSM 7.0.1 build 42218 Update 2) nu ineens opgelost :). Fijn!

@zunrob inderdaad alleen upgrade, NAS ongewijzigd (DS918+).

[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 14-01-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Ik heb net een nieuwe DS1621+ aangeschaft met (om te beginnen) 2x 10TB schijven die ik in SHR-1 opstelling heb gezet. Dit ter vervanging van mijn zeer oude en trouwe DS214play.

Nu wil ik graag de RAM upgraden. Ik probeer uit te vogelen wat geschikte, maar betaalbare, RAM is om erin te stoppen, maar de meeste suggesties op Reddit betreffen RAM modules die enkel in Noord-Amerika te verkrijgen zijn.

Ik heb dus een aantal vragen:
  • Zijn de voordelen (op het gebied van betrouwbaarheid) van ECC RAM het waard om extra voor te betalen?
  • Kan iemand me compatible en betaalbare RAM modules van 16 of 32GB aanraden die in NL/DE te verkrijgen zijn?
  • Kan ik eerst 1 module bijprikken bij de bestaande 4GB module en later die 4GB module ook vervangen, of is het beter om meteen 2 modules aan te schaffen?
Wellicht kan iemand mij helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grumsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 22:27
• Kan iemand me compatible en betaalbare RAM modules van 16 of 32GB aanraden die in NL/DE te verkrijgen zijn?
Ik heb voor mijn DS920 hier RAM besteld: https://www.compuram.de/a...tion/serie/ds1621-ds1821/
Ze claimen dat het 100% compatibel is en als het niet werkt kan je het terug sturen. De door hen geleverde RAM werkte direct, RAM die ik ergens anders had besteld helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52
@Kajel
Misschien staat hier nog iets. Of voor een vergelijkbaar model.
[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Voggy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:19:

Budget voor de 920+ was er opeens, dus gekocht. Twee extra 12TB schijven volgen later. Volgens de RAID-calculator van Synology ga ik dan met SHR en 4x 12TB naar 36TB storage met 12TB protection.

Mijn 220+ had al een 8GB reepje RAM, dus die gaat over naar de 920+.

M.2 SSD voor caching lijkt me niet nodig, vooral media- en backup storage. Eigenlijk is dat reepje RAM al niet echt nodig denk ik :P

-- Edit: zometeen de schijven eens overzetten, ik begrijp dat in mijn geval dat gewoon moet kunnen en alles meteen weer zou moeten gaan werken. Zou ook niet vreemd zijn, zelfde architectuur alleen een ietsie pietsie snellere CPU. En een tikje meer RAM met 4GB on-board ipv 2GB in de 220+.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 15-01-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Grumsel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb voor mijn DS920 hier RAM besteld: https://www.compuram.de/a...tion/serie/ds1621-ds1821/
Ze claimen dat het 100% compatibel is en als het niet werkt kan je het terug sturen. De door hen geleverde RAM werkte direct, RAM die ik ergens anders had besteld helaas niet.
Ah dit is top! _/-\o_ Misschien een beetje aan de dure kant, maar het feit dat ze specifiek adverteren met compatibility met Synology NAS, maakt het een beetje een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:51
Ik heb deze, 36 euro:
Crucial DDR4 SODIMM 1x8GB 2666

[ Voor 57% gewijzigd door matthijst op 15-01-2022 22:40 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52
Zolang je dezelfde specs gebruikt als het originele geheugen zal het wel gaan werken.

Je moet alleen even kijken of er geen blacklist wordt aangegeven in de volgende file:
/var.defaults/lib/memory-compatibility/mem_host.db

Zo zal (uit m'n hoofd) Kingston geheugen op bijvoorbeeld een DS920+ een warming geven van incompatibel geheugen.

Meer info in het hierboven door mij eerder genoemde topic.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Guys, zit nog met een HP microserver, met xpenology, bedoeld voor transcoding plex en backup
Maar die systeemjes verbruiken nogal

Heeft synology een goed systeem? belangrijk is 4 bays + TRANScoding! alsook moet ik virtuele systeemjes kunnen aanmaken...

Wat verbruiken deze systeempjes van synology?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Transcoding met plex op een Nas is eigenlijk alleen werkbaar als je een plexpass aanschaft.
Die zorgt ervoor dat bij een aantal processoren de hardware encoding gebruikt wordt,.
Als dat niet het geval is zijn de processoren van een Nas meestal niet krachtig genoeg.
Als dat wel geval zou zijn zouden ze net zoveel verbruiken als je huidige systeem.

zie:
https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:12:
Transcoding met plex op een Nas is eigenlijk alleen werkbaar als je een plexpass aanschaft.
Die zorgt ervoor dat bij een aantal processoren de hardware encoding gebruikt wordt,.
Als dat niet het geval is zijn de processoren van een Nas meestal niet krachtig genoeg.
Als dat wel geval zou zijn zouden ze net zoveel verbruiken als je huidige systeem.

zie:
https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/
Een pass aankopen is geen issue, dan doen we dat gewoon... Wist het trouwens niet dat je daar een pass voor nodig had... Welke Synology raad je dan aan om dit te kunnen? Alsook het aanmaken van virtuele systemen is belangrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je mijn link had gelezen had je dit gevonden.
https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Sorry, erover gelezen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een VM op een Nas is niet werkbaar, neem dan een zwaar systeem, met veel memory maar geen Nas,
Docker is op een NAs met X64 processor wel werkbaar.

Pagina: 1 ... 124 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).