Ja, heb een microserver gen8 met esxi, maar verbruikt wel wat, wou weten of het omschakelen naar een Synology beter zou zijn ... Schijven heb ik al, van wd Red, dus die kan ik overzettenBen(V) schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:27:
En een VM op een Nas is niet werkbaar, neem dan een zwaar systeem, met veel memory maar geen Nas,
Docker is op een NAs met X64 processor wel werkbaar.
Ligt eraan wat voor VM's en hoeveel, maar over het algemeen is een NAS daar niet echt geschikt voor inderdaad.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Als je idd denk iets van "Windows VM" te gaan doen is het inderdaad niet super werkbaar.Sp33dFr34k schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:04:
Ligt eraan wat voor VM's en hoeveel, maar over het algemeen is een NAS daar niet echt geschikt voor inderdaad.
Linux VM's dat gaat nog, in functie wat ze moeten doen.
Effe een oplijsting wat m'n 918+ met 16GB al enkele jaren non-stop staat te doen
Native Synology Package
Plex (met Plexpass)
Synology Drive (is backup-target van een Linux-PC en Windows 10 workstation)
VM
Home Assistant (HASSOS)
Pihole (Ubuntu 20.04LTS)
Splunk (verwerkt logging van m'n firewalling) (Ubuntu 20.04LTS)
Unifi Controller (Ubuntu 20.04LTS
Docker
Grafana
InfluxDB
NZBGet
LogitechMediaServer
MariaDB
Mosquitto MQTT-broker
NPM (NGINX Proxy Manager)
Spotweb
Telegraf
(en dan 5 container die af en toe opgaan)
M'n NAS is dus best "druk" bezig nonstop, maar als ik vb Plex film of serie'tje kijk heb ik eigenlijk nooit een hapering oid.
De meeste applicaties gaan relatief vlot eigenlijk, maar als ik in Grafana een dashboard bekijk met data van 1 of 2 maanden terug moet ik wel de nodige seconden wachten.
(data vanuit domotica,solar etc gaan allemaal naar InfluxDB)
Splunk is ook best een "zware" , als ik 30dagen terug wil gaan is het even zweten voor de NAS en moet ik wel effe wachten ...
Kan jij de virtuele omgeving ook USB ports in passthrough zetten? Of een volledige USB controller?jvanhambelgium schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Als je idd denk iets van "Windows VM" te gaan doen is het inderdaad niet super werkbaar.
Effe een oplijsting wat m'n 918+ met 16GB al enkele jaren non-stop staat te doen
Native Synology Package
Plex (met Plexpass)
VM
Home Assistant (HASSOS)
Pihole (Ubuntu 20.04LTS)
Docker
Grafana
InfluxDB
NZBGet
LogitechMediaServer
MariaDB
Mosquitto MQTT-broker
Spotweb
Telegraf
M'n NAS is dus best "druk" bezig nonstop, maar als ik vb Plex film of serie'tje kijk heb ik eigenlijk nooit een hapering oid.
De meeste applicaties gaan relatief vlot eigenlijk, maar als ik in Grafana een dashboard bekijk met data van 1 of 2 maanden terug moet ik wel de nodige seconden wachten.
Splunk is ook best een "zware" , als ik 30dagen terug wil gaan is het even zweten voor de NAS en moet ik wel effe wachten ...
Op mijn hp systeem, is het genoeg om een deconz USB stick in passthrough te zetten, maar ik heb ook nog een can2usb controller, en hierbij moet ik een volledige USB controller in passthrough mode zetten... Lukt dat ook bij de Synology?
Inderdaad, Windows VM is sowieso niet te doen. W7 nog enigzins, maar alles na 7 is drama. Linux VM's zijn wel goed te doen, vooral als je Ubuntu Server pakt ofzo. Maar ik heb op een gegeven moment mijn DS918+ puur laten fungeren als fileserver en heb een zuinig Lenovo Tiny PC'tje (i7 6700T + 32GB RAM) erbij gezet om de rest af te handelen met mounts naar de NAS. Is er wel tig keer sneller op geworden allemaal (zit ook een SSD in), en ik kan hierop wel simpel en vlot een W10 VM draaien. Het is maar net wat je wil.jvanhambelgium schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Als je idd denk iets van "Windows VM" te gaan doen is het inderdaad niet super werkbaar.
Native Synology Package
Plex (met Plexpass)
VM
Home Assistant (HASSOS)
Pihole (Ubuntu 20.04LTS)
Docker
Grafana
InfluxDB
NZBGet
LogitechMediaServer
MariaDB
Mosquitto MQTT-broker
Spotweb
Telegraf
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
.
[ Voor 100% gewijzigd door Shadow771 op 16-01-2022 13:32 ]
Misschien Windows server 2019 core edition proberen. Dat heeft geen GUI en scheelt een hoop voor de QEMU based hypervisor dat Synology gebruikt.Sp33dFr34k schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:25:
Inderdaad, Windows VM is sowieso niet te doen. W7 nog enigzins, maar alles na 7 is drama.
Volgens mij kun je in plaats van een Linux VM betere docker gebruiken, dat is efficiënter dan nog een volledig OS per VM erbij zetten.
Maar zoals al gezegd een Nas is er voor Data storage en het is handig dat hij wat dingentjes erbij kan doen, maar als VM host niet geschikt, daar hebben ze simpelweg niet de cpu noch het geheugen voor.
Maar zoals al gezegd een Nas is er voor Data storage en het is handig dat hij wat dingentjes erbij kan doen, maar als VM host niet geschikt, daar hebben ze simpelweg niet de cpu noch het geheugen voor.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Je kunt inderdaad beter Docker gebruiken. Als je een desktop nodig hebt kun je bijvoorbeeld X11 of VNC gebruiken.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb Home Assistant als Docker geprobeerd maar het was niets dan gezeik en ontbrekende functionaliteit. Nou heb ik ook niet echt de skills om ieder probleem op te lossen dus ik draai HA als VM en dat werkt perfect. Stuk of 10 Dockers ernaast en m'n 920+ performt vooralsnog prima. Heb er wel wat geheugen bijgeprikt.
This too shall pass
Home Assistent is inderdaad een ander verhaal. Daar is een VM de "betere" keuze.
👉🏻 Blog 👈🏻
Met DSM 6.x geen probleem. Ik heb 1 VM met SBFSpot die door middel van Bluetooth USB-stick m'n SMA-solar omvormer kan uitlezen enz. Héél af en toe moet ik de Linux VM effe herstarten omdat ie 'm verliest maar werkt prima hoor.NoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:21:
[...]
Kan jij de virtuele omgeving ook USB ports in passthrough zetten? Of een volledige USB controller?
DSM 7.x .... gaat lastig worden met de nodige hacks. Officieel geen ondersteuning vanuit Synology en mischien bij elke update issues oid.
Hmm, dan zal het nooit een Synology worden, heb echt wel doe USB passthrough nodig ook zelfs om een volledige host controller door te zetten naar HassOSjvanhambelgium schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:05:
[...]
Met DSM 6.x geen probleem. Ik heb 1 VM met SBFSpot die door middel van Bluetooth USB-stick m'n SMA-solar omvormer kan uitlezen enz. Héél af en toe moet ik de Linux VM effe herstarten omdat ie 'm verliest maar werkt prima hoor.
DSM 7.x .... gaat lastig worden met de nodige hacks. Officieel geen ondersteuning vanuit Synology en mischien bij elke update issues oid.
Ik heb er 4 schijven insteken, en ik denk dat ik zo ergens +- 40W continue doe hoor. Ik ga ervan uit max 50WNoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:26:
Wat meten jullie qua verbruik met zo een 918?
Heb er geen energiemeter/powerplug tussen steken.
https://www.techpowerup.c...ynology-ds918plus/13.html
Daarom probeer ik zoveel mogelijk te consolideren op die NAS, zodat ik daarnaast niet nog een machine 24/7 moet laten draaien.
/f/image/e3DFKoN16TZji0znCwOt3sZz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x50vY4tucH618AyWdzvEixUm.png?f=fotoalbum_large)
50 w, dan is het idd niet de moeite te doen om mijn hp micro server om te zetten naar een Synology, want mijn hp micro gen8 verbruikt 60wjvanhambelgium schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Ik heb er 4 schijven insteken, en ik denk dat ik zo ergens +- 40W continue doe hoor. Ik ga ervan uit max 50W
Heb er geen energiemeter/powerplug tussen steken.
https://www.techpowerup.c...ynology-ds918plus/13.html
Daarom probeer ik zoveel mogelijk te consolideren op die NAS, zodat ik daarnaast niet nog een machine 24/7 moet laten draaien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk eerder iets als 43W ofzo, maarja, heb wel 24TB online staan natuurlijk.NoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:15:
[...]
50 w, dan is het idd niet de moeite te doen om mijn hp micro server om te zetten naar een Synology, want mijn hp micro gen8 verbruikt 60w
De 4 disken gebruiken samen een stuk meer als de Synology SoC zelf.
als je kijkt naar het (gemiddelde) verbruik van WDred-plus,
dan zijn de kleine (4-6T) het zuinigst met 5w/3/w/04w (lees-schrijf /inactief/ standby),
de middelmaat (8-10T) het duurst met 8,8w/3w,0,5w
en de grote (12-14T) er tussenin met 6,5w/ 3w/ 0,6w
het verbruik van een 4-bay NAS zit rond de 20w (5w in hibernation), natuurlijk ook afhankelijk wat voor uitbreidingskaarten er in zitten. een 2-bay doet ca 15w/5w
voor 4 schijven varieert het totale verbruik dus tussen 40w en 55w (in hibernation 7-8w)
dan zijn de kleine (4-6T) het zuinigst met 5w/3/w/04w (lees-schrijf /inactief/ standby),
de middelmaat (8-10T) het duurst met 8,8w/3w,0,5w
en de grote (12-14T) er tussenin met 6,5w/ 3w/ 0,6w
het verbruik van een 4-bay NAS zit rond de 20w (5w in hibernation), natuurlijk ook afhankelijk wat voor uitbreidingskaarten er in zitten. een 2-bay doet ca 15w/5w
voor 4 schijven varieert het totale verbruik dus tussen 40w en 55w (in hibernation 7-8w)
[ Voor 1% gewijzigd door peter-rm op 16-01-2022 18:08 . Reden: typo ]
Ja, hibernation, lukt dat eigenlijk wel als er Plex opstaat, alsook cloudsync? Want hij check toch om de x aantal tijd of er nieuwe bestanden zijn?
dan kom je waarschijnlijk rond de 30-35w uit, de NAS actief 20w, en de schijven inactief (met sporadisch wat lees/schrijf actie) 4x3=12w
[ Voor 17% gewijzigd door peter-rm op 16-01-2022 18:34 ]
hibernation weet ik niet of dat met plex mogelijk is
[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 16-01-2022 18:36 ]
NoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:26:
Wat meten jullie qua verbruik met zo een 918?
:strip_exif()/f/image/RHhxS952eWFWzRgEOluZ7XTa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pejjmd8n7JgomM9ZMaW3NzBc.jpg?f=fotoalbum_large)
Altijd rond de 42 watt.
Maar, dat is naast de 918 ook een raspberry pi3 voor domo, nog een pi3 voor pihole, een router/wifi en een 8 port switch.
[ Voor 72% gewijzigd door Chrisje1983 op 17-01-2022 00:49 ]
Ik kan eigenlijk alles afspelen op mijn ds218+ zolang ik maar geen ondertitels gebruik....4k + uhd geluid is geen probleem zonder subs. psg en srt gooiten roet in mijn eten. Ik heb een plex pass...Ben(V) schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:12:
Transcoding met plex op een Nas is eigenlijk alleen werkbaar als je een plexpass aanschaft.
Die zorgt ervoor dat bij een aantal processoren de hardware encoding gebruikt wordt,.
Als dat niet het geval is zijn de processoren van een Nas meestal niet krachtig genoeg.
Als dat wel geval zou zijn zouden ze net zoveel verbruiken als je huidige systeem.
zie:
https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/
Ik kom er niet goed achter wat ik nu precies moet instellen qua subs. Ik voel er weinig voor om alles op mijn laptop om te zetten naar een formaat met ingebrande subs. Dat gaat mij teveel tijd kosten. Of toch een pi kopen...? Kan ik die gelijk inzetten voor een conbee II welke ik ook maar niet werkend krijg op mijn nas met dsm 7.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Ik vermoed dat je dan ook geen transcoding doet.. maar direct direct play... Daarom dat je dat merkt met subs, want dan is het altijd transcoding..Christiaan.. schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Ik kan eigenlijk alles afspelen op mijn ds218+ zolang ik maar geen ondertitels gebruik....4k + uhd geluid is geen probleem zonder subs. psg en srt gooiten roet in mijn eten. Ik heb een plex pass...
Ik kom er niet goed achter wat ik nu precies moet instellen qua subs. Ik voel er weinig voor om alles op mijn laptop om te zetten naar een formaat met ingebrande subs. Dat gaat mij teveel tijd kosten. Of toch een pi kopen...? Kan ik die gelijk inzetten voor een conbee II welke ik ook maar niet werkend krijg op mijn nas met dsm 7.
Ik kan je vanavond wat screens laten zien in plex. Transcoding staat volgens mij gewoon aan, maar ik houd mij aanbevolen want om nu weer 100 euro te investeren in iets wat wellicht ook op mijn nas kan draaien vind ik ook weer zonde.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Zoals ik al zei ondersteund je tv blijkbaar geen ondertitels en dan gaat plex transcoden.
Je kunt een plexpass aanschaffen, dan wordt de hardware van de cpu ingezet voor de transcoding en zal het waarschijnlijk goed gaan.
En bedenk dat een pi alleen werkt als je hem naast je tv legt en aansluit met een hdmi kabel en voor 4K heb je een pi 4 nodig.
Je kunt een plexpass aanschaffen, dan wordt de hardware van de cpu ingezet voor de transcoding en zal het waarschijnlijk goed gaan.
En bedenk dat een pi alleen werkt als je hem naast je tv legt en aansluit met een hdmi kabel en voor 4K heb je een pi 4 nodig.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb een plex pass, maar helpt niet.
Mijn nas is ook via hdmi op mijn tv aangesloten en de raspberry zou er prima naast kunnen liggen. Optie, maar eerst toch op zoek gaan naar de oorzaak
Mijn nas is ook via hdmi op mijn tv aangesloten en de raspberry zou er prima naast kunnen liggen. Optie, maar eerst toch op zoek gaan naar de oorzaak
Denk dat je niet ver moet zoeken, volgens mij kan ja ds218 gewoon gaan transcoding aan, hier heb je toch wel wat performance voor nodig..Christiaan.. schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:38:
Ik heb een plex pass, maar helpt niet.
Hoe kan je Nas nu met hdmi aangesloten zijn, die DS218+ heeft helemaal geen hdmi uitgang.
Volgens deze lijst kan die DS218+ maar heel beperkt software transcoding aan, maar met hardware support (plexpass dus) zou het moeten kunnen.
Maar als die Nas ook met andere dingen bezig (torrents bijvoorbeeld) kon het wel eens lastig worden.
https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273
Volgens deze lijst kan die DS218+ maar heel beperkt software transcoding aan, maar met hardware support (plexpass dus) zou het moeten kunnen.
Maar als die Nas ook met andere dingen bezig (torrents bijvoorbeeld) kon het wel eens lastig worden.
https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273
@Ben(V) dat was een aaname, aangezien ik zo ongeveer alles bedraad aansluit, maar de nas dus toch via wifi
. Ik zorg ervoor dat de nas geen andere taken uitvoert (ik dl geen torrents) zodat alles voor plex gebruikt kan worden. Hij is wel bekabeld op mijn router aangesloten.
Maar ik heb een plex pass.
Maar ik heb een plex pass.
:strip_exif()/f/image/xjtIMpMCelXwGdHIPF20DE5C.jpg?f=fotoalbum_large)
je 218 is gewoon te beberkt voor transcoding, je leest het op alle forums4..Christiaan.. schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:50:
@Ben(V) dat was een aaname, aangezien ik zo ongeveer alles bedraad aansluit, maar de nas dus toch via wifi. Ik zorg ervoor dat de nas geen andere taken uitvoert (ik dl geen torrents) zodat alles voor plex gebruikt kan worden. Hij is wel bekabeld op mijn router aangesloten.
Maar ik heb een plex pass.[Afbeelding]
720 zou nog moeten lukken , 1080 mogelijks met beetje geluk, 4k , vergeet dat maar :-)
@NoFate Je hebt gelijk voor software transcoding, maar met een plexpass zou het moeten kunnen, want dan wordt de extra hardware van de cpu ingezet.
Zie je lijst die ik plaatste.
ja, maar je hardware moet het ook kunnen :-)Ben(V) schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:58:
@NoFate Je hebt gelijk voor software transcoding, maar met een plexpass zou het moeten kunnen, want dan wordt de extra hardware van de cpu ingezet.
Vandaar die lijst van plex, daar staat in dat die het kan.
dat is altijd de theorie :-)Ben(V) schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:01:
Vandaar die lijst van plex, daar staat in dat die het kan.
Nee dat is getest, want dat zijn resultaten van gebruikers.
Wel balen dat het puur ondertiteltechnisch is. Iets waarvan je het niet zou verwachten...
Offtopic maar kun je in Plex niet aangeven dat er niet moet worden getranscodeerd bij ondertitels?..Christiaan.. schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:26:
Wel balen dat het puur ondertiteltechnisch is. Iets waarvan je het niet zou verwachten...
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat denk ik niet, toch zeker niet bij externe srttechnorabilia schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:44:
[...]
Offtopic maar kun je in Plex niet aangeven dat er niet moet worden getranscodeerd bij ondertitels?
Een LG tv zou gewoon ondertitels moeten weergeven zonder transcoding.
Maar er was wel een probleem met oudere software van LG, dus heb je de laatste firmware op die tv geïnstalleerd?
En een ander punt is dat die LG alleen utf-8 ondersteund en geen ansi files
Dus als je external ondertitles heb (.srt file) converteer die eens naar utf-8.
Ondertitels die in een .mkv zitten zijn altijd al utf-8
Maar er was wel een probleem met oudere software van LG, dus heb je de laatste firmware op die tv geïnstalleerd?
En een ander punt is dat die LG alleen utf-8 ondersteund en geen ansi files
Dus als je external ondertitles heb (.srt file) converteer die eens naar utf-8.
Ondertitels die in een .mkv zitten zijn altijd al utf-8
Ik weet niet heel veel over het probleem wat jij hebt, maar ik weet wel dat je vorige week..Christiaan.. schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:26:
er gelijktijdig met mij mee bezig bent geweest. Ik heb dan wel een DS920, maar het werkt
hier wel goed. Gebruik je de gewone package install, of heb je de docker met extra instructies
voor het enocden er ook naast gezet ?
Ik heb 'm in docker draaien adv deze handleiding:
https://drfrankenstein.co...nas-hardware-transcoding/
Tja dat zou wel in orde zijn vermoed ik die instructie...Christiaan.. schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:24:
Ik heb 'm in docker draaien adv deze handleiding:
Misschien is het de moeite om de standaard package eens te proberen.
Nou dat gaat lekker. Ik probeer een nieuwe HD erin te zetten. Maar Volume 1 kan ik niet weggooien. En ook die schijf eruit halen en de andere erin zetten levert issues op.Jelte schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:07:
[...]
De fout wordt toegewezen aan niet supported RAM. Dat klopt ik heb een 8gb reepje erbij geprikt, omdat er maar één type 4gb met een flinke prijs als compatibel wordt aangewezen: pricewatch: Synology D4NESO-2666-4G
Voor nu het reepje eruit gehaald.
Er werd aangegeven dat ik het volume kwijt was en opnieuw moest beginnen. De schijf stond in read-only en ik kon nog slechts één share benaderen. Er stond echter een knopje om de schijf weer schrijfbaar te maken. Aangezien het volume toch al als verloren beschouwde heb ik op de knopje gedrukt. Wat was het ergste dat kon gebeuren?
Nou het was juist fijn. Want alle shares zijn weer beschikbaar en lijken gewoon te werken.
Ik ben wel van plan om alles van dit volume af te halen en deze opnieuw te formateren. Ik dacht zelfs om er weer ext4 van te maken in plaats van Btrfs, maar dat lijkt geen optie als ik docker en VM's wil draaien.
Maar de nas is wel trager zo met de standaard 2gb. Dus nu de vraag. Waag ik de gok en stop ik die 8gb weer terug? Of koop ik voor ruim €90 de helft van het geheugen want in ieder geval ondersteund is?
Probeer nu maar opnieuw te beginnen en backups terug te zetten. Maar dat gaat niet bepaald lekker.
Wat een gezeik... Dit is wel een hele negatieve ervaring die ik niet eerder had met Synology. Misschien toch de ram?
Nou, die is dood. Geheugen en beide harde schijven eruit en het powerlampje knippert. Volgens onderstaande link is dat einde verhaal.
https://kb.synology.com/e...ED_is_flashing_constantly
Maar gelijk een nieuwe besteld en dan morgen opnieuw beginnen.
Klote.
https://kb.synology.com/e...ED_is_flashing_constantly
Maar gelijk een nieuwe besteld en dan morgen opnieuw beginnen.
Klote.
@MJV, @savagenld, @mcied
Ik heb antwoord gekregen van Synology m.b.t. het niet (meer) in kunnen zien van lopende opname in Surveillance Station. Volgens support is dit "the expected behavior". Ik heb daarom aangegeven dat dit de afgelopen jaren absoluut niet het geval was, en er meerdere mensen zijn die dit nu ervaren en voorheen wel gewoon de lopende opname in konden zien. Het lijkt me slim/handig als jullie ook een support ticket aanmaken.
Ik heb antwoord gekregen van Synology m.b.t. het niet (meer) in kunnen zien van lopende opname in Surveillance Station. Volgens support is dit "the expected behavior". Ik heb daarom aangegeven dat dit de afgelopen jaren absoluut niet het geval was, en er meerdere mensen zijn die dit nu ervaren en voorheen wel gewoon de lopende opname in konden zien. Het lijkt me slim/handig als jullie ook een support ticket aanmaken.
Op welke versie draai je? want ik draai nu op de laatste en heb het probleem niet meer gehad.zunrob schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:25:
@MJV, @savagenld, @mcied
Wie kan me helpen want ik loop me rot te zoeken.
Ik heb een 920+ met daarop aantal apps waaronder Synology Drive (poort 5003) en Web Station (Dit is meer als test, draait geen website achter) welke ik extern beschikbaar wil maken. Je zou zeggen, port forwarden in de router, zorgen dat de firewall van de NAS niet blokkeert en klaar maar ik krijg het niet voor elkaar. De firewall staat helemaal uit, de poorten zijn geforward in mijn router (gecontroleerd met https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/) maar als ik mijn publieke IP adres invul krijg ik een time-out terwijl ik met mijn interne IP adres netjes de default website van Web Station of Synology Drive.
Wat zie ik over het hoofd?
Ik heb een 920+ met daarop aantal apps waaronder Synology Drive (poort 5003) en Web Station (Dit is meer als test, draait geen website achter) welke ik extern beschikbaar wil maken. Je zou zeggen, port forwarden in de router, zorgen dat de firewall van de NAS niet blokkeert en klaar maar ik krijg het niet voor elkaar. De firewall staat helemaal uit, de poorten zijn geforward in mijn router (gecontroleerd met https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/) maar als ik mijn publieke IP adres invul krijg ik een time-out terwijl ik met mijn interne IP adres netjes de default website van Web Station of Synology Drive.
Wat zie ik over het hoofd?
/post
Ondersteund je router NAT loopback? Zo nee, dan moet je misschien ff je WAN (public) IP vanaf een andere lokatie/netwerk ofzo proberen, of probeer 'ns via 4G met je telefoon ofzo.Sand0rf schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:33:
... maar als ik mijn publieke IP adres invul krijg ik een time-out terwijl ik met mijn interne IP adres netjes de default website van Web Station of Synology Drive...
Had je wel al update 2 draaien ? (7.0.1-42218 Update 2)zunrob schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:25:
@MJV, @savagenld, @mcied
Ik heb antwoord gekregen van Synology m.b.t. het niet (meer) in kunnen zien van lopende opname in Surveillance Station. Volgens support is dit "the expected behavior".
Uit de release notes:
Fixed an issue where there might be unexpected file permission changes in Surveillance Station due to multi-threaded file processing.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dat was het inderdaad. Stom zeg.. Bedankt voor het meedenken!Shadow771 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Ondersteund je router NAT loopback? Zo nee, dan moet je misschien ff je WAN (public) IP vanaf een andere lokatie/netwerk ofzo proberen, of probeer 'ns via 4G met je telefoon ofzo.
EDIT: Dat zal dan denk ik ook verklaren waarom ik geen SSL certificaat kan maken vanuit DSM. Iemand daar nog een idee voor?
[ Voor 14% gewijzigd door Sand0rf op 18-01-2022 15:35 ]
/post
Ok de DS720+ is overleden en gaat terug naar Coolblue. Een nieuwe DS720+ heb ik gisteren besteld, maar ik heb nagedacht en vraag me af of dat wel slim is. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik had dus de DS720+ draaien met allerlei applicaties, waaronder Mailplus, Photos etc. Voor de snelheid had ik de NAS uitgebreid met 8gb geheugen en een SSD read only cache. Dat gaat als de brandweer
. Backups worden gedaan op een oude DS411 met drie schijven. De data is dus ok, maar ik kan bijvoorbeeld Mailplus niet draaien op de DS411. Dus dat is eigenlijk geen echte backup, zoals nu blijkt.
De DS720+ gaat retour naar Coolblue en wordt aangeboden ter reparatie. Als die gerepareerd wordt, heb ik straks twee DS720+ staan. Dat is nogal overkill, aangezien er één altijd niets staat te doen. Wel is het dan een één op één backup, maar wel een dure en beperkt in ruimte (eentje te weinig). Andere optie is dat ik geld terugkrijg en dan kan kiezen wat ik doe.
Andere optie is de nieuwe DS720+ terugsturen en een DS420+ aanschaffen. Ongeveer net zo duur, iets trager, maar ruimte voor 4 schijven. Als ik dan de oude DS720+ gerepareerd terugkrijg heb ik een apparaat dat als volledige backup kan dienen van de DS720+ (dus normaal gesproken data en bij hardware falen ook voor alle applicaties). Dan gaat de DS411 de deur uit na jaren trouwe dienst.
Mocht ik geld terugkrijgen dan kan ik bepalen of ik nog de DS720+ nieuw wil aanschaffen. (of misschien een DS220+ als de DS420+ snel genoeg blijkt).
Hebben jullie slimme inzichten?
Ik had dus de DS720+ draaien met allerlei applicaties, waaronder Mailplus, Photos etc. Voor de snelheid had ik de NAS uitgebreid met 8gb geheugen en een SSD read only cache. Dat gaat als de brandweer
De DS720+ gaat retour naar Coolblue en wordt aangeboden ter reparatie. Als die gerepareerd wordt, heb ik straks twee DS720+ staan. Dat is nogal overkill, aangezien er één altijd niets staat te doen. Wel is het dan een één op één backup, maar wel een dure en beperkt in ruimte (eentje te weinig). Andere optie is dat ik geld terugkrijg en dan kan kiezen wat ik doe.
Andere optie is de nieuwe DS720+ terugsturen en een DS420+ aanschaffen. Ongeveer net zo duur, iets trager, maar ruimte voor 4 schijven. Als ik dan de oude DS720+ gerepareerd terugkrijg heb ik een apparaat dat als volledige backup kan dienen van de DS720+ (dus normaal gesproken data en bij hardware falen ook voor alle applicaties). Dan gaat de DS411 de deur uit na jaren trouwe dienst.
Mocht ik geld terugkrijgen dan kan ik bepalen of ik nog de DS720+ nieuw wil aanschaffen. (of misschien een DS220+ als de DS420+ snel genoeg blijkt).
Heeft imho niks te maken met NAT Loopback, maar ik dacht dat je poort 80 moet forwarden om een certificaat aan te vragen (en te vernieuwen).Sand0rf schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:27:
[...]
EDIT: Dat zal dan denk ik ook verklaren waarom ik geen SSL certificaat kan maken vanuit DSM. Iemand daar nog een idee voor?
[ Voor 5% gewijzigd door savagenld op 18-01-2022 17:16 ]
Ligt imo allemaal aan hoelang je offline kunt zijn.Jelte schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:29:
Op dit moment heb je geen mail neem ik aan? Je kunt jezelf veel geld besparen als het ok is om 1-2 dagen geen mail te ontvangen. Of bv tijdelijk een online service gebruiken in geval van nood...
Net zoals hierboven beschreven, en eerder in het topic, nadat ik 7.0xxxx Update 2 handmatig heb geinstalleerd was het probleem direct opgelostzunrob schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:25:
@MJV, @savagenld, @mcied
Ik draaide afgelopen week nog op DSM 7.0.1-42218, update 2 wordt nu geïnstalleerd. Overigens heb ik de afgelopen dagen, na een reboot, het probleem niet meer gehad. Hoop dus dat het opgelost is met deze update, en niet dat het alleen zo lijkt doordat de systemen herstart zijn.mcied schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:27:
[...]
Op welke versie draai je? want ik draai nu op de laatste en heb het probleem niet meer gehad.
Vind het wel bijzonder dat Synology zelf zegt dat de situatie die wij als "foutief" beschouwen, juist is hoe het wel zou moeten zijn. Dus het niet in kunnen zien van de lopende opname zou de bedoelde functionaliteit zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door zunrob op 18-01-2022 21:39 ]
Ja, klinkt als flauwekul. In 6.2 werkte het ook ook anders, en nu hebben ze deze zo bedoelde functionaliteit toch maar weer toevallig aangepast.
Dit geldt alleen als je niet via synology de certificate aanvraagt. Ook voor vernieuwen hoeft de poort dan niet open te zijn.savagenld schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:16:
[...]
Heeft imho niks te maken met NAT Loopback, maar ik dacht dat je poort 80 moet forwarden om een certificaat aan te vragen (en te vernieuwen).
Vandaag was er wat "vreemds" met mijn DS920+
Afgelopen nacht is de automatische update naar DSM 7.0.1-42218 Update 2 gedraaid.
Hierna lijkt het erop dat de NAS zichzelf uit heeft geschakeld.
Bij het indrukken van de aan/uit knop vanmorgen kreeg ik geen reactie, en pas na de stekker er uit en in reageerde de aan/uit knop pas weer.
Meerdere mensen die dit probleem herkennen?
Mijn DS920+ is nog geen maand oud, dus bij een eventueel hardwarematig issue zou ik nog terug kunnen binnen de ruiltermijn.
Afgelopen nacht is de automatische update naar DSM 7.0.1-42218 Update 2 gedraaid.
Bij het indrukken van de aan/uit knop vanmorgen kreeg ik geen reactie, en pas na de stekker er uit en in reageerde de aan/uit knop pas weer.
Mijn DS920+ is nog geen maand oud, dus bij een eventueel hardwarematig issue zou ik nog terug kunnen binnen de ruiltermijn.
Ik overweeg maar iets anders aan te gaan schaffen als een Synology, want ik kwam er dus achter dat je NVMe storage alleen kunt gebruiken als Cache bij een 918+. En ik wil die gebruiken als storage vanwege de random read/write IOPS die ik nodig heb. Er zijn wat 'hacks' te vinden (handmatig formatteren en mounten) maar als ik het systeem reboot verdwijnt alles weer uit de Fstab.
Het is toch eigenlijk belachelijk dat men dit soort dingen zo lastig moet maken? Hetzelfde met 10gbit networking, ik heb uiteindelijk maar een 2.5gbit USB adapter gekocht wat prima werkt, maar ik begrijp niet dat het zo moeilijk gemaakt moet worden. Ja ik begrijp het wel, upsellen naar een duurder product, maar dan nog.
Vraag is eigenlijk: zijn er mogelijkheden om dit (NVMe als storage) wel voor elkaar te krijgen of kan ik dit gewoon vergeten?
Het is toch eigenlijk belachelijk dat men dit soort dingen zo lastig moet maken? Hetzelfde met 10gbit networking, ik heb uiteindelijk maar een 2.5gbit USB adapter gekocht wat prima werkt, maar ik begrijp niet dat het zo moeilijk gemaakt moet worden. Ja ik begrijp het wel, upsellen naar een duurder product, maar dan nog.
Vraag is eigenlijk: zijn er mogelijkheden om dit (NVMe als storage) wel voor elkaar te krijgen of kan ik dit gewoon vergeten?
[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 19-01-2022 13:23 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Let me Google that for you...Kuusj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:23:
OS updates zou ik NOOIT automatisch laten uitvoeren (tenzij je het echt express gescheduled had).FZ6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:18:
Maar dit phenomeen herken ik niet in ieder geval. Ik zou dit bij Synology Support even aanmelden. Misschien dat ze in de logs van je device kunnen checken wat er mis ging. Best wel zorgwekkend.
[ Voor 13% gewijzigd door Shadow771 op 19-01-2022 14:25 ]
De optie heb ik inmiddels al uitgeschakeld inderdaad, bepaal liever zelf wanneer het niet meer werkt :-)Shadow771 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:24:
[...]
OS updates zou ik NOOIT automatisch laten uitvoeren (tenzij je het echt express gescheduled had).
Maar dit phenomeen herken ik niet in ieder geval. Ik zou dit bij Synology Support even aanmelden. Misschien dat ze in de logs van je device kunnen checken wat er mis ging. Best wel zorgwekkend.
Inderdaad maar even bij support melden, thanks
Helaas ik heb het zojuist geprobeerd op mijn nieuwe DS420+, maar helaas ik heb de stappen uit die reddit tutorial gevolgd, maar krijg onderstaande melding in de storage manager:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QdPNUBBQlWS1ktU5gZXCdmA0.png?f=user_large)
Werkt het bij jou nog steeds @fyr0 ?
Ik snap je cynische reactie, maar ik zeg in mijn eigen bericht al dat ik de bekende methode geprobeerd heb..
Ja bij mij werkt het nog steeds goed, net geupdate naar de meest recente DSM (DSM 7.0.1-42218 Update 2).Jelte schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:34:
[...]
Helaas ik heb het zojuist geprobeerd op mijn nieuwe DS420+, maar helaas ik heb de stappen uit die reddit tutorial gevolgd, maar krijg onderstaande melding in de storage manager:
[Afbeelding]
Werkt het bij jou nog steeds @fyr0 ?
/f/image/6rGMcScU2xxqPt6QYNGqxuRE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door fyr0 op 20-01-2022 09:55 ]
Dan is er in DSM7 een check in gebouwd. En werkte het dus alleen als je het op DSM6 al had geconfigureerd.
Geniet ervan
En hou er rekening mee dat het zomaar een keer kan verdwijnen (maar dat deed je al volgens mij
)
Geniet ervan
De screenshot geeft aan dat je ergens de drive voor wilt selecteren..Jelte schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:34:
..ik heb de stappen uit die reddit tutorial gevolgd, maar krijg onderstaande melding in de storage manager:
Als je de redit post echt volledig gevolgd hebt dan heb je er handmatig een (btrfs) filesystem op gezet en zou dit gewoon nog moeten werken (na een reboot).
@DukeBox Heb je het voor elkaar gekregen op DSM7?
@Jelte ja.
Ok, vreemd dan. Het draait nu ok, dus ik laat het lekker zo. Altijd een risico als je iets doet wat niet officieel ondersteund wordt. En heb al genoeg Synology gedoe gehad de laatste tijd.
Ik heb hetzelfde gehad, ook met een 920+. Bij mij gebeurde dit na een jaartje en volgens mij ook na een update. Zweet brak me al uit maar na het even van de stroom afhalen was er niks aan de hand. Verder is hij stabiel.FZ6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:18:
This too shall pass
Momenteel heb ik een ds 918+ waar ik 4 schijven in heb zitten. Deze gebruik ik voor mijn 2 IP camera's, backup en file sharing en als target voor een vriend van mij. Omdat ik nu constant mijn NAS hoor sinds ik die 2 IP camera's heb wil ik dit eigelijk offloaden naar een nieuwe NAS. Mijn idee was om een DS220J te komen met 2 disken en daar de videocamera's op aan te sluiten. Mijn vragen zijn: de reviews in de pricewatch zijn redelijk negatief maar ik denk dat dit komt omdat mensen te veel van willen (plex en andere fratsen), is mijn taak wel goed voor deze NAS? Zijn er de zelfde IP camera beperkingen tussen een mijn DS918+ model en dit model? Kortom: kan ik hier mijn video gebeuren op aansluiten?
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Ik kan je vertellen dat dit ding al uit zn CPU resources raakt als enkel met Drive zn fileshares in sync probeert te krijgen met een andere NAS. Hij is dan voor de rest unresponsive door 100% CPU gebruik.wvdburgt schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:28:
Mijn idee was om een DS220J te komen met 2 disken en daar de videocamera's op aan te sluiten. Mijn vragen zijn: de reviews in de pricewatch zijn redelijk negatief maar ik denk dat dit komt omdat mensen te veel van willen (plex en andere fratsen)
Dus daarom zijn J-series compleet nutteloos voor mij als ze zoiets simpels al niet aan kunnen..
Dat is wel heel erg ja. Ik kan me voorstellen dat de software wel wat resources vraagt vandaar dat ik het eerst wilde checken:) dank je wel voor het antwoord!Shadow771 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Ik kan je vertellen dat dit ding al uit zn CPU resources raakt als enkel met Drive zn fileshares in sync probeert te krijgen met een andere NAS. Hij is dan voor de rest unresponsive door 100% CPU gebruik.
Dus daarom zijn J-series compleet nutteloos voor mij als ze zoiets simpels al niet aan kunnen..
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Laat ik maar ff erbij zeggen dat ik dit ervaren heb met een DS119J. Een DS220J heeft wel wat meer CPU power zie ik. Maargoed, het blijft een J-model...wvdburgt schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Dat is wel heel erg ja. Ik kan me voorstellen dat de software wel wat resources vraagt vandaar dat ik het eerst wilde checken:) dank je wel voor het antwoord!
Je zou het kunnen proberen, maar dan moet dat ding echt alleen maar 1 taak hebben waarschijnlijk (Surveillance) .
Ik heb dit ook pas ingericht toen in al op DSM 7 zat. Twee m2 nvme drives in raid 1.Jelte schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:01:
Ok, vreemd dan. Het draait nu ok, dus ik laat het lekker zo. Altijd een risico als je iets doet wat niet officieel ondersteund wordt. En heb al genoeg Synology gedoe gehad de laatste tijd.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ja, ik heb ook een 920+ en had hetzelfde probleem. Bij mij staan de updates op handmatig. Ik had de update dus ook handmatig aangezet. Echter kwam mijn nas niet meer terug. Ik fysiek gekeken maar hij stond gewoon uit. De power knop deed bij mij ook niks. Stroom er op en af werkte wel.FZ6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:18:
Ik zit te overwegen om m'n DS414 te upgraden naar een DS920+ vanwege de snellere hardware en om nieuwere DSM versies te kunnen installeren + docker support. Nu vroeg ik me af of een DS920+ snel genoeg is om een 1Gb lijn dicht te trekken icm nzb downloads (nzbget). M'n DS414 haalt nu zo'n 240Mbit waarbij volgens mij de CPU de bottleneck is. Zodra ik speedtest-cli draai haal ik ~940Mbit.
Gelukkig ben ik dus niet de enige.mickjuh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:23:
[...]
Ja, ik heb ook een 920+ en had hetzelfde probleem. Bij mij staan de updates op handmatig. Ik had de update dus ook handmatig aangezet. Echter kwam mijn nas niet meer terug. Ik fysiek gekeken maar hij stond gewoon uit. De power knop deed bij mij ook niks. Stroom er op en af werkte wel.
De wijze les voor nu is wel : niet automatisch updates uitvoeren 😁
104MBs over een wireguard vpn. Dus, jaHeisenbug schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:29:
Ik zit te overwegen om m'n DS414 te upgraden naar een DS920+ vanwege de snellere hardware en om nieuwere DSM versies te kunnen installeren + docker support. Nu vroeg ik me af of een DS920+ snel genoeg is om een 1Gb lijn dicht te trekken icm nzb downloads (nzbget). M'n DS414 haalt nu zo'n 240Mbit waarbij volgens mij de CPU de bottleneck is. Zodra ik speedtest-cli draai haal ik ~940Mbit.
Is dat met optimalisaties (NVMe cache) of out of the box?
Uhm ik heb in de zelfde week toen ik de boel ging opzetten, er ook een NVME in geprikt.Heisenbug schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Willeswaar als opslag pool, waar de dockers op draaien.Dus niet als cache De data komt gewoon op
de normale volume's terrecht. Ik ben er dus niet geheel zeker van of het zonder die NVME ook
die snelheid heeft. Maar ik vermoed van wel.
Hoi. Ik had 2 schijven van 3TB in een RAID opstelling staan, maar de 3TB raakte vol dus wil nu switchen naar een non-RAID opstelling. Ik heb een van de schijven vervangen door een 6TB schijf, maar ik krijg niet voor elkaar de RAID opstelling om te zetten naar non-RAID.
Hieronder een afbeelding van mijn huidige config:

Wat ik nu al geprobeerd heb:
Oa. deze manual, maar ik loop vast bij het overkopieren van de data en weet niet goed hoe ik dat op een veilige manier kan uitvoeren. En, ik vraag me af of dit echt de beste en veiligste manier is.
Hieronder een afbeelding van mijn huidige config:

Wat ik nu al geprobeerd heb:
Oa. deze manual, maar ik loop vast bij het overkopieren van de data en weet niet goed hoe ik dat op een veilige manier kan uitvoeren. En, ik vraag me af of dit echt de beste en veiligste manier is.
Ik weet niet of het bij elke RAID opstelling kan, maar is het niet verstandiger je RAID config te 'repareren' op de 6TB schijf en ook de andere schijf te vervangen door een 6TB schijf zodat je weer 6TB in RAID hebt draaien?
Edit: dit lijkt een 2-schijf SHR te zijn geweest, daarbij zou dat mogelijk moeten zijn.
Kost natuurlijk wel nog de prijs van een 6TB HDD extra. Niet mis. Maar wel belangrijk
.
Edit: dit lijkt een 2-schijf SHR te zijn geweest, daarbij zou dat mogelijk moeten zijn.
Kost natuurlijk wel nog de prijs van een 6TB HDD extra. Niet mis. Maar wel belangrijk
[ Voor 28% gewijzigd door bartvl op 21-01-2022 15:58 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Met behoud van data ? Dat kan niet. Anders de storage pool weggooien en opnieuw aanmaken.nino_070 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:39:
,,maar ik krijg niet voor elkaar de RAID opstelling om te zetten naar non-RAID.
@bartvl ik heb een offsite backup strategie dus schat in dat ik niet echt RAID nodig heb.
@DukeBox Maar ik wil wel mijn data behouden. Als ik die storage pool moet weggooien, kan ik dan eerst een back-up maken op die nieuwe schijf?
ik wil ze uiteindelijk wel samen in 1 storage pool hebben, het liefst
@DukeBox Maar ik wil wel mijn data behouden. Als ik die storage pool moet weggooien, kan ik dan eerst een back-up maken op die nieuwe schijf?
ik wil ze uiteindelijk wel samen in 1 storage pool hebben, het liefst
Dat kan, een backup is altijd verstandig voordat je aan dit soort dingen gaat beginnen en al helemaal voordat je je array breekt.nino_070 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:04:
Hoe wil je ze hebben dan ? Je geef taan dat je non RAID wilt, oftewel basic volumes. Dat heb je geen pools.ik wil ze uiteindelijk wel samen in 1 storage pool hebben, het liefst
Dat snap ik, ik heb dus een offsite backup. Maar ik probeer te vermijden dat ik die moet aanspreken want dan moet ik 2.22TB over het internet downloaden naar mn NAS.DukeBox schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:14:
[...]
Dat kan, een backup is altijd verstandig voordat je aan dit soort dingen gaat beginnen en al helemaal voordat je je array breekt.
Momenteel heb ik mijn 2-bay NAS zitten:
1 x 3TB schijf, waarvan 2.2TB vol, op een gebroken RAID storage pool
1 x 6TB schijf, helemaal leeg, op een basic storage pool
Kan ik zonder data naar een extern device te sturen, maar met databehoud, dit in een goede setup op mijn NAS krijgen, is mijn vraag.
Ik wil wel basic volume, maar ik wil beide schijven kunnen gebruiken. Dus een totaal storage van 3+6TB hebben, het liefste zonder dat ik zelf hoef na te denken welke data ik op welke schijf wegschrijf. Dus gewoon mijn huidige folderstructuur behouden (homes, photo, video, etc.)[...]
Hoe wil je ze hebben dan ? Je geef taan dat je non RAID wilt, oftewel basic volumes. Dat heb je geen pools.
Dan dus alles verplaatsen van je 3TB naar je 6TB en vervolgens de 3TB opnieuw initialiseren.nino_070 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:23:
Ik wil wel basic volume, maar ik wil beide schijven kunnen gebruiken.
WD Red's blijven een dingetje. In het verleden al meerdere schijven kapot gehad, bij de aanschaf van mijn 1520+ een DOA en nu weer een disk met 90 bad blocks. Schijven zijn 4 maanden oud...
Gelukkig was Megekko erg snel met het vervangen en de rebuild loopt nu. 14 uur
(5x8TB duurt even)
Edit: NAS geeft nu aan dat het nog 2 dagen en 3 uur gaat duren...okay....
Gelukkig was Megekko erg snel met het vervangen en de rebuild loopt nu. 14 uur

(5x8TB duurt even)
Edit: NAS geeft nu aan dat het nog 2 dagen en 3 uur gaat duren...okay....
[ Voor 11% gewijzigd door duderuud op 21-01-2022 16:33 ]
Ik heb een half jaar geleden een 1TB SSD in mijn Synology gedaan, deze zit voor de helft vol met fotos. Nu zag ik vandaag dat Synology Photos package een update nodig had, deze heb ik aangezet en het viel me al op dat het vrij lang duurde. Een poosje later was dit het resultaat: is dit einde oefening? kan ik garantie proberen te claimen?
:strip_exif()/f/image/Js9LV9OW3FcWigx7boCoVzRn.jpg?f=fotoalbum_large)
@Kuusj
Ik heb het daarmee aan de gang gekregen en draai al bijna 2 jaar met de NVME als storage op mijn 918+.
Ik neem aan dat je deze geprobeerd hebt? https://www.reddit.com/r/...torage_volume_instead_of/Kuusj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:23:
Ik heb het daarmee aan de gang gekregen en draai al bijna 2 jaar met de NVME als storage op mijn 918+.
[ Voor 13% gewijzigd door Kosh66 op 21-01-2022 16:44 ]
Die cache gaat helemaal niets doen aan je up- of download. Die cache die eh...cachet. Dus als je vaak dezelfde bestanden benadert heb je net iets minder latency. Ik merk het in Plex een klein beetje met het laden van thumbnails en in de DSM interface een beetje.Heisenbug schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:27:
[...]
This too shall pass
Ja. Alles loopt zoals verwacht, ik kan gewoon partities maken en alles. Alleen na een reboot is alles teruggezet naar hoe het was. Ik zie de SSD dan ook niet in de GUI.Kosh66 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:40:
@Kuusj
[...]
Ik neem aan dat je deze geprobeerd hebt? https://www.reddit.com/r/...torage_volume_instead_of/
Er is nog wel een laatste stap in de GUI die niet direct goed omschreven staat daar op reddit.Kuusj schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Ja. Alles loopt zoals verwacht, ik kan gewoon partities maken en alles. Alleen na een reboot is alles teruggezet naar hoe het was. Ik zie de SSD dan ook niet in de GUI.
Ik kan mij niet heel goed herinneren wat de handeling is, maar als alles gedaan is,
Dan is er in de GUI van de nas, nog een "knop" met - toepassen, of assign.
Sorry ik kan het mij niet goed herinneren. Maar het lijkt een essentiele stap.
We hebben het hier over het toepassen van de NVME als volume/storage pool. Als je danSharky schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:40:
[...]
Die cache gaat helemaal niets doen aan je up- of download. Die cache die eh...cachet. Dus als je vaak dezelfde bestanden benadert heb je net iets minder latency. Ik merk het in Plex een klein beetje met het laden van thumbnails en in de DSM interface een beetje.
de packages en de rest daar op plaatst. Vermoed ik dat het performance winst kan geven,
Of dit daadwerkelijk ook je download verhoogd, dat weet ik niet. Maar ik trek wel de gigabit
dicht ermee. Wellicht lukt dit ook wel als alles gewoon op de hdd's loopt. Theoretisch zijn
die natuurlijk ook snel zat.
Excuus, dacht dat het aparte vragen waren. Dan zou er inderdaad een verschil kunnen zijn. Ik haal met hdd's overigens wel 1 Gb dus het is geen voorwaarde.ppeterr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:37:
[...]
We hebben het hier over het toepassen van de NVME als volume/storage pool. Als je dan
de packages en de rest daar op plaatst. Vermoed ik dat het performance winst kan geven,
Of dit daadwerkelijk ook je download verhoogd, dat weet ik niet. Maar ik trek wel de gigabit
dicht ermee. Wellicht lukt dit ook wel als alles gewoon op de hdd's loopt. Theoretisch zijn
die natuurlijk ook snel zat.
This too shall pass
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).