Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Mogelijk te maken met de pin assignment?
https://blog.thirdechelon...nology-fans-with-noctuas/
Ook is er e.e.a. te vinden over het aanpassen van de scemd.xml config file.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien kun je er iets mee?
👉🏻 Blog 👈🏻
O.a een TTS script voor alexa en 2 scripts om de hubs van luxaflex en somfy (via een KLF) aan te spreken.
Niet heel veel bijzonders, dus ik kreeg het idee om dit ook te migreren naar de synology.
Denken jullie dat dit haalbaar is in een VM, of docker op de syno. Of laat ik het bij de RPI.
Voordat ik een ubuntu VM aan ga maken, en dit er werkend op krijg. Zou ik graag willen weten of dit
wel de juiste manier is. Het gaat tenslotte maar om een paar simpele services die ik wil aanspreken.
Wellicht kan dit ook in een docker ?
Wat heb ik nodig:
LAMP server
JQ / SED package
PHP
Curl
En wellicht toch nog wat kleine afhankelijkheden die ik niet zo 123 weet om de scripts uit te voeren.
Hoe zouden jullie dit aanpakken ? Ik neig toch echt naar een VM. Dit wellicht omdat het dan toch een
soort alles in een oplossing is. Eventueel ook voor nieuwe projectjes.
Of toch het geheel opnieuw opzetten, met eventueel docker. Welke containers dan ?
[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 22-01-2022 10:46 ]
Kan ik dit doen via Storage manager? Ik zie nergens die optie staan.DukeBox schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:24:
[...]
Dan dus alles verplaatsen van je 3TB naar je 6TB en vervolgens de 3TB opnieuw initialiseren.
Ook in File Station zie ik momenteel geen onderscheid tussen drive 1 en drive 2...
Ga in de settings naar de file shares. Daar kun je zien welke er op welk volume staan en ze verplaatsen naar een ander volume.nino_070 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:42:
[...]
Kan ik dit doen via Storage manager? Ik zie nergens die optie staan.
Ook in File Station zie ik momenteel geen onderscheid tussen drive 1 en drive 2...
Heb besloten om het allemaal gewoon maar te gaan proberen. Had al een docker opgezettechnorabilia schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:17:
@ppeterr
Zelf zou ik kiezen voor Docker.
Je kunt via een Dockerfile je image bouwen waar je in kunt zetten wat je wilt. Deze kun je baseren op een bestaande image. Hierna kun je deze image gebruiken om je container te starten.
Op Docker Hub vind je talloze voorbeelden van Dockerfiles.
voor Homeassistant om te kijken of die de handelingen kan doen die normaal mijn scripts doen. Dat kan maar loop al tegen een beperking aan. Het niet kunnen gebruiken van plugins bij docker.
Vervolgens nu dan toch maar een ubuntu VM gemaakt, beetje sloom. Zelfs met 4gig geheugen.
Wellicht beter een headless versie dan desktop daarvoor kiezen.
Och, zo leer ik een en ander toch wat sneller, door het gewoon te proberen.
Klopt het nou alleen dat de comptabiliteitslijst van synology zo belangrijk is, dat als je hdd er niet op staat, je geen storage pool kan maken bij deze syno's? (maw je moet drives hebben van die lijst) of is dat inmiddels al weer verholpen door firmware? (dit soort vendor locking in schrikt mij namelijk wel af om een syno te nemen)
Aha, ja. Ik heb de HA docker geinstalleerd. En niet HA in een Ubuntu docker.technorabilia schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:06:
@ppeterr
Over welke plugins gaat het dan? Want in principe moet bijvoorbeeld een Docker container o.b.v. Ubuntu toch hetzelfde kunnen als een Ubuntu VM.
het gaat om
https://community.home-as...ss-monocle-gateway/251651
@technorabilia Ik heb nu de vm van ubuntu server draaien, en dat loopt goed.
Wellicht toch nog eens kijken of ik dat in docker kan doen ook.
[edit] Het is een beetje een raar idee, om dus een ubuntu docker te draaien met daarin een
install van Homeassistant als docker. Dit zou wel een volledige install geven incl supervisor.
Nou heb ik het anders gedaan, en een VDI geladen in de VM. Dit geeft denk ik het gewenste resultaat
voor HA. En draait soepel. De VM van Ubuntu, ga ik nog overwegen om in een docker te doen.
Zo wordt het extra geheugen bankje ook nog eens gebruikt
[ Voor 41% gewijzigd door ppeterr op 23-01-2022 15:41 ]
Hier zou ie op een plank komen te staan bevestigd tegen de muur, net onder de nok. Reden waarom ik twijfel is omdat het hier in deze periode van het jaar niet heel warm is, behalve op de dagen dat we thuiswerken. Vanzelfsprekend is het in de zomer juist wel warm. Oftewel, schommelingen in temperatuur op dagelijkse basis en ook ten gevolge van de seizoenen.
Hoe veel kwaad kan dit? Meer mensen die hem in een vergelijkbare situatie hebben staan? Onze meterkast ligt direct naast de voordeur en daar is het nu ijskoud, dat lijkt me al helemaal niet bevorderlijk.
Volgens mij is koeler altijd beter. Dus op zolder in de winter en in de zomer in de meterkast?zunrob schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:53:
De nieuwe DS920+ staat op dezelfde plek als de oude 218+, namelijk in het tv-meubel in de woonkamer. De 920+ heeft echter ventilators die wat luidruchtiger zijn, en een vervelend "knakkend" geluid maken zoals hier al eerder benoemd. Ik twijfel er daarom over om het apparaat naar zolder te verplaatsen.
Hier zou ie op een plank komen te staan bevestigd tegen de muur, net onder de nok. Reden waarom ik twijfel is omdat het hier in deze periode van het jaar niet heel warm is, behalve op de dagen dat we thuiswerken. Vanzelfsprekend is het in de zomer juist wel warm. Oftewel, schommelingen in temperatuur op dagelijkse basis en ook ten gevolge van de seizoenen.
Hoe veel kwaad kan dit? Meer mensen die hem in een vergelijkbare situatie hebben staan? Onze meterkast ligt direct naast de voordeur en daar is het nu ijskoud, dat lijkt me al helemaal niet bevorderlijk.
Meterkast is helaas geen optie, maar ik vraag me wel af of de dagelijkse wisselingen in temperatuur op zolder, zeker nu in de winter, geen kwaad kunnen?sweetdude schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Volgens mij is koeler altijd beter. Dus op zolder in de winter en in de zomer in de meterkast?
Sinds een maand hetzelfde hier staan, heb er erg veel plezier vanHeisenbug schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:56:
Ik heb een DS920+ besteld met 3 Toshiba MG07ACA14TE disks ter vervanging van m'n DS414 met 4x4TB. Ben benieuwd.
Enkel wel wat geheugen erbij geprikt, en een nvme waar ik de dingen
op laat draaien waar de hdd's nogal wat herrie mee maakte.
Je hebt vele verschillende soorten foam, variërend in hardheid. Welke is aan te raden (zonder ook een stofmagneet te zijn)?technorabilia schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:50:
@zunrob
Op foam, bubbelfolie zetten of velcro tape gebruiken.
Gewoon proberen. Het hangt er ook van af waar de Syno op staat. Het draait er om dat je de resonantie tegen gaat. Dat kan op veel manieren. Soms is een 'slappe' vering goed, soms een vrij stugge.zunrob schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:02:
[...]
Je hebt vele verschillende soorten foam, variërend in hardheid. Welke is aan te raden (zonder ook een stofmagneet te zijn)?
Allemaal afhankelijk van gewicht en ondergrond.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik ga eens zoeken. Mocht het je nog invallen houd ik me aanbevolenppeterr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:33:
[...]
Er is nog wel een laatste stap in de GUI die niet direct goed omschreven staat daar op reddit.
Ik kan mij niet heel goed herinneren wat de handeling is, maar als alles gedaan is,
Dan is er in de GUI van de nas, nog een "knop" met - toepassen, of assign.
Sorry ik kan het mij niet goed herinneren. Maar het lijkt een essentiele stap.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dit was hetKuusj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Ik ga eens zoeken. Mocht het je nog invallen houd ik me aanbevolen
https://www.reddit.com/r/...olume_instead_of/hnb1a2c/
Online Assemble..of iets in die strekking. Check opslag beheer aan het einde van de stappen die je doet.
[ Voor 14% gewijzigd door ppeterr op 24-01-2022 16:23 ]
Heb mijn 918+ vanmorgen opnieuw op moeten starten, maar kan nu DSM niet meer bereiken. Home Assistant draait in een VM en die werkt (soort van, nogal traag). Ik kan via SSH inloggen. Maar de netwerkschijven en DSM kan ik dus niet benaderen. Iemand een goede tip dit op te lossen?

Dit certificaat verloopt in april namelijk.
Als ik hier wat mee moet, ik heb even gekeken en de vernieuw-optie download een bestand. Ik heb van dit certificaat-gedoe geen kaas gegeten helaas.
[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 24-01-2022 22:41 ]
Ik heb de NAS in eerste instantie op 2 muismatten gezet, dat dempte het geluid behoorlijk goed. Omdat ik zag dat de muismatten toch wat in gingen deuken (en je de rubber-/schuimvoetjes onder de NAS daardoor ook wat zag bollen) heb ik tussen de 2 muismatten en NAS nog een stukje laminaat gelegd. Demping lijkt iets minder te zijn dan de NAS direct op de muismatten, maar de NAS staat zo wel iets steviger (dan dat ie wegzakt in de muismatten).Ortep schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Gewoon proberen. Het hangt er ook van af waar de Syno op staat. Het draait er om dat je de resonantie tegen gaat. Dat kan op veel manieren. Soms is een 'slappe' vering goed, soms een vrij stugge.
Allemaal afhankelijk van gewicht en ondergrond.
Heb geen geen ervaring met de RS series, voor de DS geldt dit zeker niet. Zolang je geen SMR in RAID gebruikt. Losse SMR schijven werkt prima.Timmeah schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:40:
ik wil een RS3621RPxs, RS3621xs+ of RS4021xs+aanschaffen. Moet 100TB aan data op weggeschreven worden. Tevens komt er op een andere plek dan nog zo'n unit voor een gespiegelde backup.
Klopt het nou alleen dat de comptabiliteitslijst van synology zo belangrijk is, dat als je hdd er niet op staat, je geen storage pool kan maken bij deze syno's? (maw je moet drives hebben van die lijst) of is dat inmiddels al weer verholpen door firmware? (dit soort vendor locking in schrikt mij namelijk wel af om een syno te nemen)
Dan is het simpele antwoord: nee .Wildfire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:39:
Moet ik hier nog iets mee? Mijn NAS heb ik enkel voor gebruik op mijn LAN en is niet opengesteld voor toegang via internet.
[Afbeelding]
Als ik hier wat mee moet, ik heb even gekeken en de vernieuw-optie download een bestand. Ik heb van dit certificaat-gedoe geen kaas gegeten helaas.
Zeker als je toch geen SSL verbindingen gebruikt binnen je LAN.
Er staat bij waar het voor nodig is.Wildfire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:39:
Moet ik hier nog iets mee? Mijn NAS heb ik enkel voor gebruik op mijn LAN en is niet opengesteld voor toegang via internet.
[Afbeelding]
Maar welke DSM versie heb je in gebruik, want normaal gesproken krijg je een nieuw certificaat via een DSM update mee.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hmmmm Hyper Backup Vault gebruik ik sinds kort.Ben(V) schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Er staat bij waar het voor nodig is.
Maar welke DSM versie heb je in gebruik, want normaal gesproken krijg je een nieuw certificaat via een DSM update mee.
Zit op DSM 7.0.1-42218 Update 2. Certificaat is meegekomen tijdens de upgrade van een DS220+ naar deze DS920+ want die verloopdatum was er op de DS220+ al. Zal in de configuratie backup zijn meegekomen...
Op mijn andere Nas met DSM 6 zag ik een paar maanden terug ook dat het Certificatie ging verlopen, maar toen ik later nog eens keek verliep hij ineens pas in 2036.
Het was dus ineens vernieuwd.
Dus ofwel doet DSM dat voor je ofwel het was met een update van DSM meegekomen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Inmiddels wat pogingen verder. Krijg het niet voor elkaar. SSH toegang werkt inmiddels niet meer. Soft reset lukt nog wel, dan zie ik ook via Synology Assistant dat status 'Confugiratie verloren' is, maar kan nog steeds niet DSM benaderen. Wil nu een harde reset proberen, maar om de een of andere reden krijg ik de 3 biepjes niet als ik de reset button voor de 2e keer indruk. Dus: indrukken voor 4 sec => beep => loslaten => binnen 10 seconden weer indrukken => krijg maar 1 beep, terwijl dat er 3 zouden moeten zijn? Zie ik iets over het hoofd?technorabilia schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:49:
@G8rb8n
Misschien nog een keer rebooten of anders DSM proberen te herstarten?
sudo systemctl restart nginx
Edit: alle schijven eruit => nogmaals reset => schijven er weer in => reset => nog steeds niets....
Laatste poging => utp kabel in andere poort gestoken => weer aangezet => en werkt weer als een zonnetje. Heel bijzonder.
[ Voor 12% gewijzigd door G8rb8n op 25-01-2022 16:11 ]
Je kunt eerst even checken wat de download snelheid is via bijvoorbeeld:
wget https://download.xs4all.nl/test/1GB.bin
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zit met het volgende probleem, tijdens het kijken van een film via de nas viel de verbinding met tv weg en kreeg ik een melding van mijn Nas.
Een DS212+ met 2x 3tb hdd in eenvoudig zonder gegevensbescherming. (back up van belangrijke data gaat op externe usb hdd)
De melding was "volume 2 vastgelopen + maak een back up etc" ik kon nog wel bij de data en heb geprobeerd om nog wat data naar volume 1 te kopiëren om toch zo veel mogelijk te redden. Volgende ochtend zie ik nog een melding staan "volume 1 vastgelopen", Kak!
Heb zo veel mogelijk gegevens naar externe hdd's gekopieerd, volume 1 en 2 verwijderd en uitgebreide Smart-test aangezet. maar volume 2 blijft al de hele dag op 90% hangen (de test van volume 1 loopt nog, die heb ik vanavond pas gestart)
Ik heb wat screenshot toegevoegd van o.a. de Smart-attribuut .
heeft iemand hier ervarig mee en valt er nog iets te herstellen/redden? (of is dit zo'n moment om te upgraden naar de DS220+ gezien de ds212+ ook al erg langzaam was?)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Goed punt, gaat dus niet sneller dan max 28 MB/s.technorabilia schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:13:
@Dracula
Je kunt eerst even checken wat de download snelheid is via bijvoorbeeld:
wget https://download.xs4all.nl/test/1GB.bin
Dan weten we dat ook weer, NAS is gewoon niet zo snel kennelijk met deze setup.
Vraag ik me nog wel af of het nou aan de NAS zelf ligt (CPU / mem) of de disken
[ Voor 9% gewijzigd door Dracula op 26-01-2022 10:13 ]
Opnieuw beginnen, je hebt geen redundantie / RAID. Repareren met een tool van de leverancier kan misschien werken. Waarom maak je ook twee volumes met zulke kleine disks, als zijn het SSD wat het niet is.Dan is nog niet zinvol imho. Ik zou altijd minimaal een RAID 1,5, of SHR setup maken.Ben-i schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:44:
Graag wil ik jullie om hulp vragen.
Ik zit met het volgende probleem, tijdens het kijken van een film via de nas viel de verbinding met tv weg en kreeg ik een melding van mijn Nas.
Een DS212+ met 2x 3tb hdd in eenvoudig zonder gegevensbescherming. (back up van belangrijke data gaat op externe usb hdd)
De melding was "volume 2 vastgelopen + maak een back up etc" ik kon nog wel bij de data en heb geprobeerd om nog wat data naar volume 1 te kopiëren om toch zo veel mogelijk te redden. Volgende ochtend zie ik nog een melding staan "volume 1 vastgelopen", Kak!
Heb zo veel mogelijk gegevens naar externe hdd's gekopieerd, volume 1 en 2 verwijderd en uitgebreide Smart-test aangezet. maar volume 2 blijft al de hele dag op 90% hangen (de test van volume 1 loopt nog, die heb ik vanavond pas gestart)
Ik heb wat screenshot toegevoegd van o.a. de Smart-attribuut .
heeft iemand hier ervarig mee en valt er nog iets te herstellen/redden? (of is dit zo'n moment om te upgraden naar de DS220+ gezien de ds212+ ook al erg langzaam was?)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat voor WD disks zijn het?
Tool: https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=3
[ Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 26-01-2022 10:35 ]
Als het goed is blijft de data op volume 1 dan gewoon bestaan.
Als hij niet meer door de S.M.A.R.T. test heen komt moet die disk vervangen worden.
DSM staat in een systeem partitie op elke disk in een mirror en die is vastgelopen dus corrupt geraakt.
Tja de schijven zijn denk ik zo'n 8 jaar oud, maar dit is de eerste keer dat er iets mis is/gaat. Heb nog nooit een falende hdd mee gemaakt, dus heb hier ook geen ervaring mee.MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:54:
@Ben-i als je het idee hebt dat de schijven nog enigszins vooruit kunnen, kun je een service request bij Synology zelf indienen. Die kunnen vaak nog wel een hoop fixen.
Die 2 volumes weet ik ook niet meer waarom ik dat toen had ingesteld,waarschijnlijk met het idee dat op hdd1/volume1 de belangrijke data staat en op hdd2/volume2 de niet belangrijke data zoals films etc. en om het overzichtelijk te houden ofzowvkreg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Opnieuw beginnen, je hebt geen redundantie / RAID. Repareren met een tool van de leverancier kan misschien werken. Waarom maak je ook twee volumes met zulke kleine disks, als zijn het SSD wat het niet is.Dan is nog niet zinvol imho. Ik zou altijd minimaal een RAID 1,5, of SHR setup maken.
Wat voor WD disks zijn het?
Tool: https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=3

hdd's zijn beide WD Red 3.0TB WD30EFRX 64MB Cache
Alle data is er al af omdat ik de volumes moest verwijderen in opslagbeheer voordat ik de smart test moest doen volgens deze handleiding van Synology , (belangrijke data back up staat op een usb hdd en laptop) maar die uitgebreide smart test blijft dus hangen op 90%
Omdat test programma van WD te gebruiken die jij gaf, zou ik daarvoor de nas hdd in de behuizing van mijn externe usb 3.5" hdd van Medion kunnen stoppen of moet ik daarvoor een speciale adapter kopen?
Denk het wel of in een pc. Maar 8 jaren oud is wel end of life.Ben-i schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Tja de schijven zijn denk ik zo'n 8 jaar oud, maar dit is de eerste keer dat er iets mis is/gaat. Heb nog nooit een falende hdd mee gemaakt, dus heb hier ook geen ervaring mee.
[...]
Die 2 volumes weet ik ook niet meer waarom ik dat toen had ingesteld,waarschijnlijk met het idee dat op hdd1/volume1 de belangrijke data staat en op hdd2/volume2 de niet belangrijke data zoals films etc. en om het overzichtelijk te houden ofzo![]()
hdd's zijn beide WD Red 3.0TB WD30EFRX 64MB Cache
Alle data is er al af omdat ik de volumes moest verwijderen in opslagbeheer voordat ik de smart test moest doen volgens deze handleiding van Synology , (belangrijke data back up staat op een usb hdd en laptop) maar die uitgebreide smart test blijft dus hangen op 90%
Omdat test programma van WD te gebruiken die jij gaf, zou ik daarvoor de nas hdd in de behuizing van mijn externe usb 3.5" hdd van Medion kunnen stoppen of moet ik daarvoor een speciale adapter kopen?
Nou ik heb de hdd's uit de nas in die behuizing van mijn externe hdd gedaan en WD test programma geeft dit aan bij quick test, lijkt mij niet goed.wvkreg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Denk het wel of in een pc. Maar 8 jaren oud is wel end of life.
Zal nog wel de extended test proberen, maar heb er weinig vertrouwen in.
![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door Ben-i op 26-01-2022 15:13 ]
Inderdaad, die zijn overleden. Nieuwe kopen. Seagate heeft ook leuke prijzen nu. Succes.Ben-i schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:10:
[...]
Nou ik heb de hdd's uit de nas in die behuizing van mijn externe hdd gedaan en WD test programma geeft dit aan bij quick test, lijkt mij niet goed.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik laat mijn Synology regelmatig de SMART zelf tests van de harddisks draaien.
De korte / snelle test 1x per week voor iedere disk.
De lange / extended test 1x per maand voor iedere disk.
Hiermee hoop ik vooraf een signaal te krijgen voordat de disks falen.
Daarnaast draaien mijn disks in de Synology nooit enkelvoudig, maar altijd in SHR / mirror mode.
Wellicht een idee voor de volgende keer.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Kijk nog even hoeveel TB je nas ondersteund, toen ik nog een DS212+ gebruikte was 6TB de max.Ben-i schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:47:
Bedankt voor je hulp zover, ik laat de extended test nog een poging doen. Als die ook mislukt dan komen er 2 nieuwe 6 of 8 TB hdd's en zal ik een kijken of mijn ds212+ nog steeds zo langzaam is, en zo ja gaan we eens kijken om te upgraden naar de DS220+ (of misschien wel tegen die tijd de DS222+)
Ik zou nog even verder onderzoeken, want het moet een stuk sneller kunnenDracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:07:
[...]
Goed punt, gaat dus niet sneller dan max 28 MB/s.
👉🏻 Blog 👈🏻
Bij mij werden de hdd's maandelijks met de snelle smarttest getest, nooit een melding of teken gehad en nu in één keer beide hdd naar de maan, dus daar beschermt een mirror of shr ook niet tegen lijkt mij. Zal wel een gevalletje van dikke pech hebben zijn.GarBaGe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Ik laat mijn Synology regelmatig de SMART zelf tests van de harddisks draaien.
De korte / snelle test 1x per week voor iedere disk.
De lange / extended test 1x per maand voor iedere disk.
Hiermee hoop ik vooraf een signaal te krijgen voordat de disks falen.
Daarnaast draaien mijn disks in de Synology nooit enkelvoudig, maar altijd in SHR / mirror mode.
Wellicht een idee voor de volgende keer.
Ik maakte altijd een back up op een extreme hdd, maar nu ik opnieuw ga beginnen ga ik wel even kijken wat voor mij de beste oplossing is indd.
ow dat is een goeie ja,net even gekeken en in de ds212+ compatibiliteitslijst van Synology staan inderdaad geen schijven groter dan 6TB.Equazor_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Kijk nog even hoeveel TB je nas ondersteund, toen ik nog een DS212+ gebruikte was 6TB de max.
Wel apart dat een bestand wegkopieren van of naar de NAS wel gewoon met 100 MB/s gaatDracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:07:
[...]
Goed punt, gaat dus niet sneller dan max 28 MB/s.
Dit is niet waar.Equazor_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Kijk nog even hoeveel TB je nas ondersteund, toen ik nog een DS212+ gebruikte was 6TB de max.
Alleen het volume is daar beperkt tot 6TB en niet de disk grootte.
Als je op zo'n oud beestje grotere disken wilt gebruiken zul je meerdere volumes van maximaal 6TB moeten maken.
- Synology DS920+
- 4x Toshiba MG07ACAxxx Series MG07ACA14TE
Nog tips vwb de overgang naar de nieuwe NAS? 'Clean' install, of.. ?
Nou ja, eerst maar even afwachten, er zit een levertijd van 2-3 dagen op de Toshiba's.
Je kunt normaal gesproken je schijven over zetten (eerst updaten, dan overzetten) en vervolgens bijwerken etc. En dan schijven vervangen. Ik weet niet hoe dat zit als je van 5 naar 4 schijven gaat. Je array gaat een schijf missen en ik weet niet of dat een bpttleneck wordt voor het proces van het vervangen van schijven.BiLLie- schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:36:
Yay, na jaren met volle tevredenheid mijn DS1512+ gebruikt te hebben is onderstaande bestelling de deur uitIn de DS1512 zitten nu 5x WD Green 4TB (in SHR), waarvan er eentje al een tijdje bad sectors meldt. Vandaar nu maar de upgrade.
- Synology DS920+
Nou ja, eerst maar even afwachten, er zit een levertijd van 2-3 dagen op de Toshiba's.
Afhankelijk van de status van je huidige systeem, je backup, de kwetsbaarheid van je schijven en alles bij elkaar, kan ik me voorstellen dat je een verse installatie doet.
Of een verse met 2 schijven en 2 oude schijven proberen als tweede volume. Dan data over zetten en volume "oud" verwijderen en volume "nieuw" uitbreiden. Maar ik weet niet zeker of dat gaat werken...
The answer is 42.
Tevens duurt dat een eeuwigheid want je moet schijf voor schijf vervangen en dan moet de hele raidset elke keer opnieuw opgebouwd worden.
Gewoon die nieuwe Nas netjes installeren en configureren zoals je wilt en dan de data via het netwerk met Filestation (remote mount) overzetten is echt de beste methode.
Een andere manier is er gewoon niet als je van een raidset van 5 disken naar 4 disken moet.
Als het overzetten via het netwerk dan nog steeds de beste optie is na een fresh install op de nieuwe NAS dan pakken we het zo weer aan. Dat is ook altijd weer een goed moment om eens kritisch te kijken naar de gebruikte apps.
Ik heb afgelopen weekend toevallig dezelfde setup gekocht en ik heb nu net alles opgezet. Hiervoor had ik een DS414 met 4x WD Red 4TB. Die begon aardig vol te raken en de performance was nu ook dusdanig dat ik het wel tijd vond voor een upgrade. Daarnaast moest ik snel iets nieuws hebben want ik had m'n hele NAS onbruikbaar gemaakt door een epic failBiLLie- schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:36:
Yay, na jaren met volle tevredenheid mijn DS1512+ gebruikt te hebben is onderstaande bestelling de deur uitIn de DS1512 zitten nu 5x WD Green 4TB (in SHR), waarvan er eentje al een tijdje bad sectors meldt. Vandaar nu maar de upgrade.
- Synology DS920+
De auto-update van Radarr deed het niet vanwege een probleem met libstdc++ en ik las ergens dat .Net Core een bepaalde versie nodig heeft dus ik dacht ik update die library even. Maar toen ik die file had hernoemd deed daarna geen enkel command het meer, ook geen sudo. Zo'n beetje alle commands maken gebruik van die library kwam ik toen achter... Ik kon ook niet meer in DSM komen en zelfs de hardware reset knop deed niets meer. Gelukkig draaide samba nog en kon ik al m'n bestanden over kopiëren.
De DS920+ is echt een hele verbetering tov de DS414. Voor mij is het grootste voordeel is dat ik nu docker images kan draaien waardoor ik nu niet meer zelf hoef te rommelen met packages (en daardoor vanalles sloop
Wel merk ik dat die Toshiba's behoorlijk wat meer geluid maken dan m'n oude WD Red's. Ik heb m'n NAS in de meterkast staan van m'n appartement en zodra die schijven druk bezig zijn hoor je dat behoorlijk. Ik moet nog even de velcro mod toepassen en ik ga er van die rubberen trillingsdempers onder zetten waarmee hopelijk het geluid wat minder via de muur wordt doorgegeven.
Dat had ik ook al gelezen ja, bij mij staat de NAS ook in de meterkast dus we gaan het eerst even aankijken. Als het te erg wordt dan gaat er maar een trillingsdemper onder (plaat tempex ofzo).Heisenbug schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:43:
[...]
Wel merk ik dat die Toshiba's behoorlijk wat meer geluid maken dan m'n oude WD Red's. Ik heb m'n NAS in de meterkast staan van m'n appartement en zodra die schijven druk bezig zijn hoor je dat behoorlijk. Ik moet nog even de velcro mod toepassen en ik ga er van die rubberen trillingsdempers onder zetten waarmee hopelijk het geluid wat minder via de muur wordt doorgegeven.
Ah, die velcro mod is ook wel interessant ja. Ik houd die ook in gedachten
[ Voor 6% gewijzigd door BiLLie- op 28-01-2022 09:21 ]
Ik teken nergens meer voor
Maar dan zou ik toch verwachten dat ik nu wel Update3 kan installeren? Die is inmiddels al een week uit.Quakie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:06:
@pacificocean het wordt niet overal tegelijkertijd aangeboden.. Als nood hoog is kan je hem handmatig via synology downloaden dan handmatig uploaden naar je NAS... of domweg wachten.
[ Voor 4% gewijzigd door pacificocean op 28-01-2022 18:29 ]
Dan installeer je 'm handmatig zoals @Quakie al zei..pacificocean schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:08:
[...]
Maar dan zou ik toch verwachten dat ik nu wel Update3 kan installeren? Die is inmiddels al een week uit.
Dat kan altijd. Dat snap ik. Maar waar gaat het nu fout met de instellingen? Is dat bij mij of zit er toch iets niet geod bij de patches.Shadow771 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:48:
[...]
Dan installeer je 'm handmatig zoals @Quakie al zei..
Zoals al gezegd: Het kan enige tijd duren voor hij word aangeboden. Je was waarschijnlijk gewoon nog niet aan de beurt. Dat kan weken duren.pacificocean schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Dat kan altijd. Dat snap ik. Maar waar gaat het nu fout met de instellingen? Is dat bij mij of zit er toch iets niet geod bij de patches.
Wacht even. Ik krijg een bericht dat ik mijn Synolgy moet updaten en vervolgens moet ik weken gaan wachten.Ortep schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:59:
[...]
Zoals al gezegd: Het kan enige tijd duren voor hij word aangeboden. Je was waarschijnlijk gewoon nog niet aan de beurt. Dat kan weken duren.

En Synology scheduled de releases altijd, ander zouden hun servers overbeat raken als alle Nassen in de wereld dat gelijktijdig zouden doen.
[ Voor 87% gewijzigd door Ben(V) op 28-01-2022 19:36 ]
Dat is dus precies het probleem. Deze melding heb ik gekregen: “ Auto Update has detected a new version of DSM. Please log in to DS211 and go to Control Panel > Update & Restore to install DSM 6.2.4-25556 Update 3. To learn more about the DSM update, please refer to here.”Ben(V) schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:32:
Als je van DSM een melding gekregen heb kun je hem ook installeren, dus als jij hem niet kunt installeren hebt je ook geen melding van DSM gekregen.
En Synology scheduled de releases altijd, ander zouden hun servers overbeat raken als alle Nassen in de wereld dat gelijktijdig zouden doen.
En vervolgens kan ik niet updaten.
Maar als het echt niet gaat kun je twee dingen doen.
Ofwel een issue melden bij Synology ofwel gewoon de release zelf downloaden en installeren.
Ik denk dat vier machinemachine pads uit een dollar shop ook prima werken. Ik heb vier onder onze hot-unit van de airco geplaatst. Brom is weg.zunrob schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:17:
Met betrekking tot het doorgeven van vibraties/geluid van je NAS aan hetgeen hij opstaat. Ik heb de NAS nu op een stukje hout staan, met daaronder 4 van deze shock absorbers. Werkt erg goed, en beter dan de muismat oplossing die ik eerst had. https://www.oehlbach.com/...cks-spikes/shock-absorber
https://www.action.com/nl-nl/p/anti-slip-mat/
Een enkele laag is te dun en de voetjes van de Nas drukken er te diep in. Ik heb dus 3 laagjes van dat spul gebruikt (Gewoon dubbelgevouwen) En er een verfroerstokje op gelegd om de druk wat te verdelen.
De twee pootjes voor staan dus op een stokje/plankje en de twee achter op een andere.
[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 29-01-2022 10:00 ]
De islam kan uw vrijheid schaden
https://www.gamma.nl/asso...rt-40x40x2-5-cm/p/B144982Ortep schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:59:
Ik heb een antislip matje van de Action gebruikt
https://www.action.com/nl-nl/p/anti-slip-mat/
Een enkele laag is te dun en de voetjes van de Nas drukken er te diep in. Ik heb dus 3 laagjes van dat spul gebruikt (Gewoon dubbelgevouwen) En er een verfroerstokje op gelegd om de druk wat te verdelen.
De twee pootjes voor staan dus op een stokje/plankje en de twee achter op een andere.
https://www.gamma.nl/asso...machine-4-stuks/p/B799208
https://www.praxis.nl/ger...bermat-60-x-60-cm/5360550
https://nl.aliexpress.com...R%253Brecommend-recommend
https://nl.aliexpress.com...R%253Brecommend-recommend
[ Voor 137% gewijzigd door Ben(V) op 29-01-2022 13:39 ]
Deze heb ik ook besteld. Bij amazon.de zijn ze iets goedkoper: https://www.amazon.de/-/n...f=s_2/261-5623015-5385663zunrob schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:17:
Met betrekking tot het doorgeven van vibraties/geluid van je NAS aan hetgeen hij opstaat. Ik heb de NAS nu op een stukje hout staan, met daaronder 4 van deze shock absorbers. Werkt erg goed, en beter dan de muismat oplossing die ik eerst had. https://www.oehlbach.com/...cks-spikes/shock-absorber
Bedankt WD voor deze prettige ervaring 75K+ draai uren op 4TB EFRX modellen. 0 sectoren kapot of beginnen te komen.
De upgrade die ik ga doe is de DS1621+ met 64GB RAM en 6x 4TB nieuwe schijven.
Ik ga er in totaal 8TB qua storage of vooruit gezien ik nu raid 5 draai. En dat is zat voor nu.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Puur uit interesse, wat ben je met zoveel ram van plan?SpoekGTi schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:03:
Ik heb de knoop doorgehakt dit jaar gaat mijn trouwe DS412+ eruit althans naar een gescheiden VLAN met de schijven die er initieel in zijn gegaan.
Bedankt WD voor deze prettige ervaring 75K+ draai uren op 4TB EFRX modellen. 0 sectoren kapot of beginnen te komen.
Ik ga er in totaal 8TB qua storage of vooruit gezien ik nu raid 5 draai. En dat is zat voor nu.
Vm’s en Dockers instances.gastje01 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:37:
[...]
Puur uit interesse, wat ben je met zoveel ram van plan?
Memory heb je nooit genoeg
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb dezelfde. Inmiddels ook met 55K uren op de klok. Ik realiseerde niet dat ik mijn DS716+ alweer 6+ jaar heb...SpoekGTi schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:03:
👉🏻 Blog 👈🏻
Weet je al welke schijven je gaat nemen? Ik moet mijn schijven (4 x 4TB) gaan vervangen tgv bad sectors, ben er alleen nog niet uit of het Seagate of WD gaat worden.SpoekGTi schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:03:
Eerst het probleem, dan de oplossing
Spannend, vooral die vm’s. Het draait erg goed moet ik zeggen. Maar als je een backup wil, moet je nog een keer dezelfde configuratie kopen (ja, precies hetzelfde) en een vmm pro licentie voor 170+ per jaar.SpoekGTi schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:10:
[...]
Vm’s en Dockers instances.
Memory heb je nooit genoegplus het kan er in.
Heb offsite nu een ds218+ draaien die als backup dient en de daadwerkelijke data is niet meer dan 1,5 TB dus valt wel mee. Daarbij de DS412 met 11TB gaat niet weg die mag alleen het internet niet meer opTheone098 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:53:
[...]
Spannend, vooral die vm’s. Het draait erg goed moet ik zeggen. Maar als je een backup wil, moet je nog een keer dezelfde configuratie kopen (ja, precies hetzelfde) en een vmm pro licentie voor 170+ per jaar.
Dat dacht ik ook 😌. Alleen is er via de GUI geen mogelijkheid om VMM’s te back-uppen. Daarvoor heb je een cluster nodig (en dat vereist 2 exact dezelfde configuraties) EN een VMM pro licentie. Dat zijn dan snapshots.SpoekGTi schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:35:
[...]
Heb offsite nu een ds218+ draaien die als backup dient en de daadwerkelijke data is niet meer dan 1,5 TB dus valt wel mee. Daarbij de DS412 met 11TB gaat niet weg die mag alleen het internet niet meer op
De enige mogelijkheid is het maken van een export. Ik heb nog niet gekeken of dat te automatiseren is.
Edit 2: mbv deze docker zou je dat kunnen automatiseren:
https://github.com/awkspace/vmm-export
Zoals je ziet ben ik zelf ook op zoek naar een oplossing.
https://kb.synology.com/e...k_up_VMM_virtual_machines
[ Voor 25% gewijzigd door Theone098 op 30-01-2022 10:37 . Reden: Link toegevoegd ]
Ik ga weer voor WDs ik heb nu 10 jaar mazzel gehad, ik zie wel of het goed gaatlier schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:37:
[...]
Weet je al welke schijven je gaat nemen? Ik moet mijn schijven (4 x 4TB) gaan vervangen tgv bad sectors, ben er alleen nog niet uit of het Seagate of WD gaat worden.
Dit probleem ken ik, zeker met wat oudere foto's. Je dient even goed te kijken in je EXIF metadata; het kan namelijk zijn dat de datum daar gewijzigd. Tweede geval, een incorrecte metadata waarde. Bij mij stonden 'oriëntatie' waardes op 8000+ terwijl dat maar t/m 6 kan zijn.heval schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:39:
Ik heb met Synology photos een bug gevonden, hebben jullie daar ook last van? Sommige van mijn foto's pakt die de gewijzigde datum ipv tijd van opname. Waardoor de foto's in verkeerde volgorde komen op de tijdlijn. Weet iemand hoe je dit kan oplossen?
PSN: TyKashin
Bij mij staat duidelijk 2 waardes gemaakt op en gewijzigd op. En Synology photos pakt gewijzigd op datum. Ticket ingeschoten 3 maanden geleden, ze konden reproduceren en vertelden dat ze aan fix werken. Niets vernomen meer.TyKH schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Dit probleem ken ik, zeker met wat oudere foto's. Je dient even goed te kijken in je EXIF metadata; het kan namelijk zijn dat de datum daar gewijzigd. Tweede geval, een incorrecte metadata waarde. Bij mij stonden 'oriëntatie' waardes op 8000+ terwijl dat maar t/m 6 kan zijn.
Overigens gebeurt dit niet bij alle foto's. Ongeveer 1 op de 50. Heel bijzonder bug. Dat maakt voor mij migratie process naar Synology photos onacceptabel. Moments had ik al overgeslagen en wachtte heel lang op Synology photos. Nu complete migratie gedaan en blijkt toch die bug in te zitten.
Ik heb de docker (awkspace/vmm-export) ook geïnstalleerd, nu eens kijken of de export werkt.
Daarna eens kijken of ik deze exports ook in Proxmox kan draaien.
(en ondertussen ook nog de RAID set opbouwen met nieuwe schijven

Edit: awkspace/vmm-export verwacht een user in de admin groep die via http (poort 5000) inlogt. Dat lukt bij mij niet, http wordt standaard doorverwezen naar https. Dit lijkt een issue te zijn, waardoor het inloggen niet lukt. En daarmee wordt ook het script dus niet afgetrapt.
No way dat ik mijn security niveau ga verlagen om een gebruiker uit de admin groep, hoe ver de rechten dan ook zijn beperkt, te laten inloggen via http. Dus helaas voor mij geen oplossing.
Edit 2: en met MFA werkt ook niet.

Docker container verwijderd en user deleted

Het biedt wel inzicht in welke tool wordt afgetrapt. Nu maar eens kijken of ik daarmee iets kan in de vorm van een (zelf te maken) script.
[ Voor 48% gewijzigd door Theone098 op 31-01-2022 18:53 . Reden: Vereisten awkspace/vmm-export en security ]
Nu zie ik dat veel winkels ze inmiddels niet meer op voorraad hebben. Komt er een nieuw model aan? Heb er niks van kunnen vinden.
Mag ik in dit draadje winkels bij naam noemen? Ik heb er twee weken geleden een gekocht bij een vrij bekende Nederlandse webshop uit Breda.Tweakert2020 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:15:
Ik wilde dus een DS220+ aanschaffen ter vervanging van mijn DS214SE.
Nu zie ik dat veel winkels ze inmiddels niet meer op voorraad hebben. Komt er een nieuw model aan? Heb er niks van kunnen vinden.
Entropy isn't what it used to be
Die hebben alleen de J, niet de 220+der_joachim schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:20:
[...]
Mag ik in dit draadje winkels bij naam noemen? Ik heb er twee weken geleden een gekocht bij een vrij bekende Nederlandse webshop uit Breda.
[ Voor 8% gewijzigd door Theone098 op 31-01-2022 18:55 ]
Er staan sowieso een paar 24/5 winkels tussen die minimaal 50+ stuks op voorraad hebben.
Dan heb ik waarschijnlijk vorige week het laatste exemplaar gekocht daar (als jullie Megekko bedoelen

Ik twijfelde eerst ook om te wachten op het nieuwe model maar na het lezen van dit artikel waar niks over een mogelijke opvolger gezegd wordt en met het chip tekort in het achterhoofd toch maar nu de DS220+ gekocht.
Ik bedoelde inderdaad Megekko.Ben-i schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Dan heb ik waarschijnlijk vorige week het laatste exemplaar gekocht daar (als jullie Megekko bedoelen).
Entropy isn't what it used to be
Yes, geleerd van @Shadow771Cardinal schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:15:
Is er een mogelijkheid om schijf activiteit per applicatie te zien in Synology. Ik wil er graag achter komen welke applicatie voor continue schijfactiviteit zorgt op mijn NAS.
[...]
Er staan sowieso een paar 24/5 winkels tussen die minimaal 50+ stuks op voorraad hebben.
Even SSH naar je syno, en dan #htop
Shadow771 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Versie 2.5 (begin december 2021) is nog niet te vinden in de Google Play Store. De laatste versie in de store is 2.3.
Downloaden kan hier:Er staat bij dat voor iOS deze functionaliteit in de 2e helft van 2022 wordt verwacht.
< dit stukje webruimte is te huur >
Oeps, ik dacht een andere. Ff checken dan.
Heel fijn! Dank voor de tip.aex351 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:47:
Synology Drive versie 2.5 voor Android ondersteund nu 2-weg synchronisatie. Hiermee kan je dus op je mobiel bestanden/mappen synchroniseren naar de NAS. Handig voor bijvoorbeeld je foto's. Deze functionaliteit zat voorheen ingebakken in Synology DS Cloud app. Met de migratie naar Synology Drive was deze functionaliteit niet direct meegenomen.
Versie 2.5 (begin december 2021) is nog niet te vinden in de Google Play Store. De laatste versie in de store is 2.3.
Downloaden kan hier:Er staat bij dat voor iOS deze functionaliteit in de 2e helft van 2022 wordt verwacht.
Heb jij hier nog iets mee gedaan? Zou die 128 MB een MSR partitie kunnen zijn? Snap alleen niet hoe dat dat op een externe USB komt. Wordt dat automatisch gecreëerd als je de schijf aan een Windows systeem hangt?ppeterr schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:36:
[...]
Die melding heb ik ook, en ik vermoed dat het bij mij gerelateerd is aan een
heel klein stukje niet toegewezen ruimte op die externe hdd.
Als ik kijk in externe apparaten en dan die specifieke schijf, zie ik ook dat dat deel niet ondersteund is.
[Afbeelding]
Nee ik heb het zo gelaten, staat teveel data op om mee te rommelen.zunrob schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:19:
[...]
Heb jij hier nog iets mee gedaan? Zou die 128 MB een MSR partitie kunnen zijn? Snap alleen niet hoe dat dat op een externe USB komt. Wordt dat automatisch gecreëerd als je de schijf aan een Windows systeem hangt?
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).