[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:29
Ik wil binnenkort een NAS voor de doel backup van foto's die nu staan op google foto. Wil daar niet meer afhankelijk van zijn.
En backup van mij systeem.

Maar heeft iemand een goede video of beschrijving hoe het beste kan backuppen?

Raid 1 heb ik op het oog en om de week daar nog de belangrijkste backup van te maken. Of kan ik dit beter iets anders aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zunrob schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:19:
[...]

Heb jij hier nog iets mee gedaan? Zou die 128 MB een MSR partitie kunnen zijn? Snap alleen niet hoe dat dat op een externe USB komt. Wordt dat automatisch gecreëerd als je de schijf aan een Windows systeem hangt?
128Mb is wel exact de afmeting van een msr partitie, maar die wordt enkel aangemaakt als je een Windows bootdisk maakt.
Er zijn wel fabrikanten die hun usb disken standaard zo partitioneren om er een potentiele Windows bootdiks van te kunnen maken zonder dat je hem zelf moet partitoneren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy55
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 20:59
Vraagje:

Ik heb nu 3 x 3tb & 3 x 4tb aan HDD's, alleen wil ik liever geen SHR draaien.
Dacht zelf aan 2 keer Raid 5 van 3 HDD"s.
Hebben mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
Na de upgrade naar DSM 7 werkt NZBGet niet meer. Opnieuw installeren of SabNZB installeren lukt ook niet omdat de poort 6789 wordt gebruikt. Op de commandline heb ik achterhaald welke service dat is;

code:
1
2
IsConflict: true        Port: 6789      Pid: 17067      State: TCP_LISTEN      
Protocol: tcp    ProgramCommand: /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-amd64/jre/bin/java

De map die wordt aangegeven bestaat niet. Hoe kan ik nu het proces stoppen/killen?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
ephymerous schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:37:
Na de upgrade naar DSM 7 werkt NZBGet niet meer. Opnieuw installeren of SabNZB installeren lukt ook niet omdat de poort 6789 wordt gebruikt. Op de commandline heb ik achterhaald welke service dat is;

code:
1
2
IsConflict: true        Port: 6789      Pid: 17067      State: TCP_LISTEN      
Protocol: tcp    ProgramCommand: /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-amd64/jre/bin/java

De map die wordt aangegeven bestaat niet. Hoe kan ik nu het proces stoppen/killen?
Al via htop geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
aex351 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:47:
Synology Drive versie 2.5 voor Android ondersteund nu 2-weg synchronisatie. Hiermee kan je dus op je mobiel bestanden/mappen synchroniseren naar de NAS. Handig voor bijvoorbeeld je foto's. Deze functionaliteit zat voorheen ingebakken in Synology DS Cloud app. Met de migratie naar Synology Drive was deze functionaliteit niet direct meegenomen.
Jeetje... Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.............
(zeker 3 jaar over gedaan dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Met het commando kill krijg ik geen reactie. Installeren lukt daarna nogsteeds niet. Meer tips? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:52
Synology Drive versie 2.5 voor Android ondersteund nu 2-weg synchronisatie. Hiermee kan je dus op je mobiel bestanden/mappen synchroniseren naar de NAS. Handig voor bijvoorbeeld je foto's. Deze functionaliteit zat voorheen ingebakken in Synology DS Cloud app. Met de migratie naar Synology Drive was deze functionaliteit niet direct meegenomen.

Versie 2.5 (begin december 2021) is nog niet te vinden in de Google Play Store. De laatste versie in de store is 2.3.

Downloaden kan hier:Er staat bij dat voor iOS deze functionaliteit in de 2e helft van 2022 wordt verwacht.
Ik kreeg met DS Cloud altijd een of andere (vrij lange) permission error op Android als ik een bestand wilde aanpassen dat ik via Cloud synchroniseerde. Heel onhandig als je je password database steeds zo in de gaten moet houden of hij het nu wel of niet oppakt. Sindsdien overgestapt op SyncThing, maar voor mijn vrouw lijkt me de Synology Drive variant toch iets geschikter. Ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ephymerous schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Met het commando kill krijg ik geen reactie. Installeren lukt daarna nogsteeds niet. Meer tips? :)
Probeer dit eens voor je Nzgget installeert
code:
1
2
sudo kill 17067
sudo rm /usr/local/etc/services.d/nzbget.sc

En SabNzbd werkt op poort 8080 maar misschien moet je die firewaal file ook verwijderen.
dus:
code:
1
sudo rm /usr/local/etc/services.d/sabnzbd.sc

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 01-02-2022 15:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Ben(V) schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Probeer dit eens voor je Nzgget installeert
code:
1
2
sudo kill 17067
sudo rm /usr/local/etc/services.d/nzbget.sc

En SabNzbd werkt op poort 8080 maar misschien moet je die firewaal file ook verwijderen.
dus:
code:
1
sudo rm /usr/local/etc/services.d/sabnzbd.sc
Dat had ik gedaan en die map heb ik ook bekeken. Helaas biedt dat geen oplossing. Ook daarna al gereboot.

code:
1
2
3
kill: sending signal to 17067 failed: No such process
rm: cannot remove '/usr/local/etc/services.d/nzbget.sc': No such file or directory
rm: cannot remove '/usr/local/etc/services.d/sabnzbd.sc': No such file or directory

SabNZB vind ik ook prima maar op 8080 draait ook java-8-openjdk-amd64. Daar draait m'n Unifi. Wel lastig hoor, ik Google me suf maar de oplossing lijkt niet voorhanden.

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 01-02-2022 16:21 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:29:
Ok de DS720+ is overleden en gaat terug naar Coolblue. Een nieuwe DS720+ heb ik gisteren besteld, maar ik heb nagedacht en vraag me af of dat wel slim is. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik had dus de DS720+ draaien met allerlei applicaties, waaronder Mailplus, Photos etc. Voor de snelheid had ik de NAS uitgebreid met 8gb geheugen en een SSD read only cache. Dat gaat als de brandweer :). Backups worden gedaan op een oude DS411 met drie schijven. De data is dus ok, maar ik kan bijvoorbeeld Mailplus niet draaien op de DS411. Dus dat is eigenlijk geen echte backup, zoals nu blijkt.

De DS720+ gaat retour naar Coolblue en wordt aangeboden ter reparatie. Als die gerepareerd wordt, heb ik straks twee DS720+ staan. Dat is nogal overkill, aangezien er één altijd niets staat te doen. Wel is het dan een één op één backup, maar wel een dure en beperkt in ruimte (eentje te weinig). Andere optie is dat ik geld terugkrijg en dan kan kiezen wat ik doe.

Andere optie is de nieuwe DS720+ terugsturen en een DS420+ aanschaffen. Ongeveer net zo duur, iets trager, maar ruimte voor 4 schijven. Als ik dan de oude DS720+ gerepareerd terugkrijg heb ik een apparaat dat als volledige backup kan dienen van de DS720+ (dus normaal gesproken data en bij hardware falen ook voor alle applicaties). Dan gaat de DS411 de deur uit na jaren trouwe dienst.
Mocht ik geld terugkrijgen dan kan ik bepalen of ik nog de DS720+ nieuw wil aanschaffen. (of misschien een DS220+ als de DS420+ snel genoeg blijkt).

Hebben jullie slimme inzichten?
De DS720+ wordt niet gerepareerd en ik heb shoptegoed gekregen. Terwijl de DS720+ wel op voorraad is.
Ik koop geen nieuwe, want ik heb allang een DS420+ draaien.

Dus dit is gunstig voor mij. Dat tegoed komt wel een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:16
heval schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Bij mij staat duidelijk 2 waardes gemaakt op en gewijzigd op. En Synology photos pakt gewijzigd op datum. Ticket ingeschoten 3 maanden geleden, ze konden reproduceren en vertelden dat ze aan fix werken. Niets vernomen meer.
Overigens gebeurt dit niet bij alle foto's. Ongeveer 1 op de 50. Heel bijzonder bug. Dat maakt voor mij migratie process naar Synology photos onacceptabel. Moments had ik al overgeslagen en wachtte heel lang op Synology photos. Nu complete migratie gedaan en blijkt toch die bug in te zitten.
Die had ik er tussen staan. Wat ik doen heb gedaan: batch uitvoeren dat de gewijzigde datum gelijk werd met 'gemaakt op'. Dit issue had ik met foto's die waren gemaakt door een vriend van mij met HTC HD.

1 op de 50 is wel vreemd. Heb je ook gekeken naar de EXIF metadata van die specifieke foto's? Zoals ik al aangaf misschien heb je wat vreemde waardes in variables staan waardoor hij verkeert sorteert.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:46
Ben(V) schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:58:
[...]

128Mb is wel exact de afmeting van een msr partitie, maar die wordt enkel aangemaakt als je een Windows bootdisk maakt.
Er zijn wel fabrikanten die hun usb disken standaard zo partitioneren om er een potentiele Windows bootdiks van te kunnen maken zonder dat je hem zelf moet partitoneren.
Dat zal het zijn dan. Betreft hier een Seagate, die standaard als NTFS geformatteerd is geleverd. Eergisteren zag ik een nieuwere Seagate, ook met 2 partities. Eentje van 200MB als vfat en de rest als exfat. Er stond EFI bij. Dus het lijkt er idd op dat Seagate het zo standaard formatteert. Deze kleine partities zijn overigens niet gevuld.

Wat is overigens het beste bestandssysteem voor een USB HD die puur en alles als backup wordt gebruikt? Exfat of NTFS? Zover ik begrijp kan NTFS voordelen hebben mbt detecteren van corruptie, maar geldt dat alleen als je de schijf gebruikt in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 19:15
Ik heb van de week https://www.strato.nl/ct/ aangeschaft. En backup ingesteld naar hidrive. Deze opslag is 1TB en ik had iets meer storage ingebruik, dus ik ben even gaan opruimen en volgens de Storage Analyzer zit ik op zon 700GB, maar de Storage Manager zegt dat ik nog steeds 1.1 TB gebruik op mijn volume, waar kan dit verschil in zitten?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Laatst online: 18:54
ymoona schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:29:
Ik heb van de week https://www.strato.nl/ct/ aangeschaft. En backup ingesteld naar hidrive. Deze opslag is 1TB en ik had iets meer storage ingebruik, dus ik ben even gaan opruimen en volgens de Storage Analyzer zit ik op zon 700GB, maar de Storage Manager zegt dat ik nog steeds 1.1 TB gebruik op mijn volume, waar kan dit verschil in zitten?
Even heel simpel gedacht, heb je de recycle bin gechecked ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@ppeterr Dat heb ik, maar staat op geen van mijn shared folders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
ymoona schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:09:
@ppeterr Dat heb ik, maar staat op geen van mijn shared folders aan.
https://kb.synology.com/e..._do_I_check_storage_usage

Copy-on-write (CoW) is wellicht een puntje om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Davy55 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:19:
Ik heb nu 3 x 3tb & 3 x 4tb aan HDD's, alleen wil ik liever geen SHR draaien.
Dacht zelf aan 2 keer Raid 5 van 3 HDD"s.
Hebben mensen hier ervaring mee?
Wat is je vraag precies ? Ja, ik heb ervaringen met meerdere RAID5 pools (en ook andere combinaties) op een Synology.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy55
  • Laatst online: 22-08 20:59
DukeBox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Wat is je vraag precies ? Ja, ik heb ervaringen met meerdere RAID5 pools (en ook andere combinaties) op een Synology.
Vergeten bij te zetten:
Mijn vraag was of het voor problemen kon zorgen als ik meerdere raids heb, alleen nu is het niet meer nodig want er is nog een 3TB overleden waardoor ik toch een RAID5 ga draaien met 4 x 4TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Davy55 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:10:
Mijn vraag was of het voor problemen kon zorgen als ik meerdere raids heb
Nee, is geen enkel probleem.
..ik toch een RAID5 ga draaien met 4 x 4TB
Er moet wel een hele specifieke reden zijn om bij de DS (non xs) modellen van SHR af te wijken want RAID heeft eigenlijk alleen maar nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
DukeBox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Top!
Ik heb een defragmentatie gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ymoona schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:01:
Top!
Ik heb een defragmentatie gestart.
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
@DukeBox My bad, verkeerde quote.
ppeterr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Synology zelf is er een beetje vaag over, dus vraag ik maar eens hier.

Is het mogelijk om een NAS te registreren die je van iemand anders hebt gekocht, nieuw in de doos (binnen de 30 dagen), maar die niet op je eigen naam staat op de factuur? En daarnaast is het mogelijk om de 2 jaar extra garantie te kopen (als hij niet op jou naam staat op de factuur)?.

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb vorige week DSM naar de laatste versie bijgewerkt.

Nu kwam ik er vandaag pas achter dat al mijn packages File Station, Docker etc. waren disabled.

Ik neem aan dat dit niet is zoals het hoort?

DS716+

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
ymoona schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:29:
Gebruik je Synology Drive? Heb je versioning daarop aanstaan? DB grote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:21
Werkt bij jullie het chrome casten van foto's met synology foto's?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
ppeterr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Yes, that fixed it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@fyr0

Heb jij 7.0.1-42218 Update 2 al doorgezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:56
Een hele tijd terug heb ik bitwardenrs in een docker op mijn NAS geïnstalleerd, ging allemaal vlot so far so good. Wellicht heb ik onder een enorme steen geleefd maar ik zie eigenlijk net pas per toeval dat bitwardenrs/server deprecated is. Gelijk maar geswitcht naar vaultwarden.

Maar nu vroeg ik mij eigenlijk af aangezien ik redelijk wat Docker containers heb draaien, is er iets van een Docker container die het versiebeheer bijhoudt van andere Docker containers en ook aangeeft of een container deprecated is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 22:09
Audiowaste schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:57:
Een hele tijd terug heb ik bitwardenrs in een docker op mijn NAS geïnstalleerd, ging allemaal vlot so far so good. Wellicht heb ik onder een enorme steen geleefd maar ik zie eigenlijk net pas per toeval dat bitwardenrs/server deprecated is. Gelijk maar geswitcht naar vaultwarden.

Maar nu vroeg ik mij eigenlijk af aangezien ik redelijk wat Docker containers heb draaien, is er iets van een Docker container die het versiebeheer bijhoudt van andere Docker containers en ook aangeeft of een container deprecated is?
Volgens mij kan Portainer wat jij zoekt. Hiermee kun je iig je andere docker containers updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41
ppeterr schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:03:
@fyr0

Heb jij 7.0.1-42218 Update 2 al doorgezet ?
Yes en nog steeds geen problemen met de nvme SSD volume :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
fyr0 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:52:
[...]

Yes en nog steeds geen problemen met de nvme SSD volume :)
Helemaal top. Dan ga ik de update ook doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een probleem met m'n DS720+.
Ik heb een reset gedaan vanuit DSM en nu kan ik niks meer met de NAS, het statuslampje blijft groen knipperen. De NAS is ook niet te vinden in Synology Assistent.
Ik heb ook alle reset opties nog geprobeerd, maar die werken ook niet. Vreemd genoeg doet de reset ook niet wat er beschreven staat, na de 4 seconden komt er wel een signaal, maar de NAS herstart niet.
https://kb.synology.com/n...o_reset_my_Synology_NAS_7

Mijn vermoeden is dat DSM gewoon niet meer werkt en daarom ook de NAS niet te benaderen is.
Is er wellicht nog iets wat ik kan proberen, of wordt het terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Exocet schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:50:
Is er wellicht nog iets wat ik kan proberen, of wordt het terugsturen?
Als zonder drives getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Als zonder drives getest ?
Ja, ook geprobeerd, resultaat hetzelfde, alleen maar een knipperend groen lampje.
Volgens Synology is dit er dan aan de hand:
The Power LED indicator is blinking continuously: If the Power button still isn't responding or the Power LED indicator keeps blinking for more than 20 minutes, the motherboard or power supply may be faulty or damaged. You may be eligible for warranty claims.3 Since Synology does not provide direct replacement services outside North America, contact the local reseller or distributor where you purchased the product for further assistance
.

Dat is toch bijna niet voor te stellen, de NAS is net nieuw en werkte voor de reset prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Exocet helaas is mijn DS720+ recent ook overleden. Op een vergelijkbare manier.
Uiteindelijk zonder harde schijven en extra geheugen alleen de powerlampje dat blauw knippert.
Groen zijn alleen de schijf lampjes, dus welk lampje bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:55:
@Exocet helaas is mijn DS720+ recent ook overleden. Op een vergelijkbare manier.
Uiteindelijk zonder harde schijven en extra geheugen alleen de powerlampje dat blauw knippert.
Groen zijn alleen de schijf lampjes, dus welk lampje bedoel je precies?
Het status lampje , het bovenste lampje aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Exocet het lampje wat bedoelt wordt in de quote van Synology is het blauwe lampje in de aan/uit knop.
Dus dan is het toch iets anders, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:00:
@Exocet het lampje wat bedoelt wordt in de quote van Synology is het blauwe lampje in de aan/uit knop.
Dus dan is het toch iets anders, vermoed ik.
Goed punt, daar had ik over heen gelezen. Ik heb een support ticket aangemaakt, hopelijk is het toch nog op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 23:00
Wat kan je eigenlijk doen in zo'n geval? Kan je zomaar de array in een andere nas (synology met minimaal evenveel sloten) steken of moet het hetzelfde model zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Het is opgelost gelukkig. Heb de NAS rechtstreeks aan m'n laptop gehangen en kon 'm toen via http://find.synology.com/ Bleek op een heel andere ip range te zitten, dat was bij de eerste setup niet trouwens. Ik moest DSM ook compleet opnieuw installeren, die stond er niet meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Promy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:59:
Wat kan je eigenlijk doen in zo'n geval? Kan je zomaar de array in een andere nas (synology met minimaal evenveel sloten) steken of moet het hetzelfde model zijn?
Ja, dat kan. Meestal worden de settings en DSM overgenomen. En in het ergste geval moet je beginnen met een verse DSM. Maar je data blijft in principe staan.

Heb het recent gedaan toen mijn DS720+ faalde. Ik heb de schijven in een DS420+ gestopt en alle bestanden waren er. Wel ben ik opnieuw begonnen met DSM en heb ik een backup uit de cloud terug gezet, zodat alle accounts er weer waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Na de migratie van de DS218+ naar de DS920+ valt me op dat DSM zelf soms erg graag is. Het enige actieve package is Surveillance Station (met 1 camera), processorgebruik zit op 1 procent en geheugen rond de 15%. Er gebeurt dus helemaal niks spannends. Reboot maakt niks uit.

Na inloggen in DSM, en openen van bijvoorbeeld opslagbeheer, zie ik dat er gestart wordt met openen (menu in menubalk verschijnt met een "opstarten" symbool), maar pas na enkele seconden wordt de app daadwerkelijk geopend. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Ook in Surveillance Station het openen van IP-Camera duurt meerdere seconden.

Wel is het zo dat, als ik ingelogd blijf in DSM, het openen een volgende keer wel veel sneller gaat. Het lijkt dus of de eerste keer opstarten lang duurt. Op mijn oude DS218+ was dit niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:27:
Na de migratie van de DS218+ naar de DS920+ valt me op dat DSM zelf soms erg graag is. Het enige actieve package is Surveillance Station (met 1 camera), processorgebruik zit op 1 procent en geheugen rond de 15%. Er gebeurt dus helemaal niks spannends. Reboot maakt niks uit.

Na inloggen in DSM, en openen van bijvoorbeeld opslagbeheer, zie ik dat er gestart wordt met openen (menu in menubalk verschijnt met een "opstarten" symbool), maar pas na enkele seconden wordt de app daadwerkelijk geopend. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Ook in Surveillance Station het openen van IP-Camera duurt meerdere seconden.

Wel is het zo dat, als ik ingelogd blijf in DSM, het openen een volgende keer wel veel sneller gaat. Het lijkt dus of de eerste keer opstarten lang duurt. Op mijn oude DS218+ was dit niet het geval.
OK, niet lachen. Het ligt aan mijn laptop/browser. Probeer ik een andere laptop dan gaat het gelukkig wel allemaal zo snel als ik verwacht!
Dit had ik overigens niet verwacht, ik ging ervanuit dat als je via de browser inlogt je feitelijk gewoon pixels gepresenteerd krijgt. En dat het dan niet veel uitmaakt op welk device je die pixels presenteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
zunrob schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:45:
[...]

OK, niet lachen. Het ligt aan mijn laptop/browser. Probeer ik een andere laptop dan gaat het gelukkig wel allemaal zo snel als ik verwacht!
Dit had ik overigens niet verwacht, ik ging ervanuit dat als je via de browser inlogt je feitelijk gewoon pixels gepresenteerd krijgt. En dat het dan niet veel uitmaakt op welk device je die pixels presenteert.
Dat scheelt een boel gedoe :)

Het kan best zijn dat je browser cache ergens in de war geraakt is. Dus clear je cache eens
op de laptop waar het mis ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:17

aex351

I am the one

Versie 2.5 (begin december 2021) is nog niet te vinden in de Google Play Store. De laatste versie in de store is 2.3.

Downloaden kan hier:Er staat bij dat voor iOS deze functionaliteit in de 2e helft van 2022 wordt verwacht.
Gisteren is er weer een nieuwe update uitgekomen.Synchroniseren tussen mobiel en NAS gaat vooralsnog goed. Deze versie is alleen direct via Synology te downloaden. Geen idee waarom het nog niet beschikbaar is in de Play Store.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Satangel
  • Laatst online: 12-09 09:43
Ik ben op zoek naar een oplossing om snel grote (laat ons zeggen tot 10GB) files te delen met kennissen. Ipv het op Google Drive te gooien zou ik het op mijn NAS willen plaatsen en zo delen met vrienden voor beperkte tijd.

Ik zie online suggesties zoals DS File en Synology Drive.
Welke zou het beste zijn voor mijn doel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
Satangel schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:36:
Ik ben op zoek naar een oplossing om snel grote (laat ons zeggen tot 10GB) files te delen met kennissen. Ipv het op Google Drive te gooien zou ik het op mijn NAS willen plaatsen en zo delen met vrienden voor beperkte tijd.

Ik zie online suggesties zoals DS File en Synology Drive.
Welke zou het beste zijn voor mijn doel?
Je hebt de optie in file station om een map te delen.
als je op de folder gaat staan kun je bij action share selecteren en dan krijg je een link.
je kan dan ook selecteren om een wachtwoord te kiezen of eventueel een beperkte periode.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
Ik ben op zoek naar een UPS voor mijn 2 NAS systemen

1. DS916+ + DX513, 9 disks
2. DS1821: 8 disks

Zal deze dan volstaan? pricewatch: Cyberpower UT1200EG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:37
Misschien de verkeerde plek voor deze vraag.

Ik kwam het volgende tegen van de week op You-tube https://forum.level1techs...-raspberry-pi-sure/181022 en dat leek mij wel interessant.

Netboot van bv een RPI via een TFTP server. Volgens Wendell van Level1techs kan dit ook met een synology nas die niet als DHCP server is ingesteld.
Maar ik kan niet vinden hoe ik dat moet doen. Of ik lees er overheen. Voor 1 rpi is het misschien overkill, maar je hoeft geen SD kaart of SSD te gebruiken. En als mij dit lukt dan kan ik het voor meerdere dingen gebruiken. Vandaar dat ik het graag wil leren.

Ik heb bij Synology het volgende gevonden:

https://kb.synology.com/n...Synology_NAS#x_anchor_id9

Op DSM 7.0
1. Ga naar Hoofdmenu > Configuratiescherm > Bestandsservice en selecteer het tabblad Geavanceerd.
2. Schakel het selectievakje TFTP -service inschakelen in .
3. Selecteer in het gedeelte TFTP -basismap de map waarin u het netwerkbootstrapprogramma hebt opgeslagen en eventuele andere bestanden die nodig zijn voor het opstarten van uw clientapparaat.
4. Klik op Toepassen om de instellingen op te slaan.
5. Meld u aan bij uw DHCP -server en voltooi de instelling van de juiste netwerkinstellingen. (U kunt ook het onderstaande gedeelte raadplegen om DHCP -services op uw Synology NAS in te stellen en PXE op een Synology NAS te voltooien.)
6. Schakel uw clientapparaat in. U kunt het nu opstarten met PXE.

Ik loop dus vast op stap 5. Ik heb een KPN box V12 maar ik heb geen idee welke netwerkinstellingen ik daar moet invullen. En ik kan daar ook niks over vinden/lees ik gebruik denk ik niet de juiste zoektermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
wvkreg schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:33:

Heb je al gecheckt of die erbij staat in de Synology Compatibility List?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Die lijst is zo vreemd en incompleet daar kan ik niet op bouwen. Het merk staat er wel op, maar vele op de lijst allang EOL of niet meer verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TurboTon1973
Dit is hoe ik het heb.
Niet helemaal hoe jij het wilt doen maar misschien heeft het ideeën over bv. pxe.conf etc.
https://www.technorabilia...-synology-nas-and-router/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
wvkreg schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:33:

Any UPS werkt met any Synology.
Echter, als je wilt dat je NAS uit zichzelf netjes uitschakelt voordat de accu op is, moet de NAS de status van de UPS kunnen uitlezen.
Dit is voor iedere UPS anders, vandaar de compatibiliteit lijst.
Jouw gekozen UPS lijkt helemaal geen mogelijkheid te hebben om de status uit te lezen...
Zelf gebruik ik een UPS van het merk APC.
Deze heeft een USB kabel waarmee de NAS de UPS kan uitlezen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Laatst online: 22-09 09:31
GarBaGe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Echter, als je wilt dat je NAS uit zichzelf netjes uitschakelt voordat de accu op is, moet de NAS de status van de UPS kunnen uitlezen.
Jouw gekozen UPS lijkt helemaal geen mogelijkheid te hebben om de status uit te lezen...
En aanvullend: deze lijkt mij erg groot als je spanningsdipjes en een paar minuten (zeg 10) stroom onderbreking wil opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
GarBaGe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Ok, snap ik. Ik wil echter beide NAS met de UPS verbinden dus dat is drie apparaten ofwel 3 keer 230V van een DS916+,DX513 en DS1821+.

Hebben jullie nog suggesties? Het is inderdaad bedoeld voor basic normaal uitschakelen na stroomuitval.

[ Voor 7% gewijzigd door wvkreg op 12-02-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:29
wvkreg schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Ok, snap ik. Ik wil echter beide NAS met de UPS verbinden dus dat is drie apparaten ofwel 3 keer 230V van een DS916+,DX513 en DS1821+.

Hebben jullie nog suggesties? Het is inderdaad bedoeld voor basic normaal uitschakelen na stroomuitval.
Dan heb je in ieder geval genoeg stroom nodig als je wilt dat ze het een tijdje uithouden.

Wat is je doel van de UPS? Veilig afsluiten, of langere tijd overbruggen?

Ter info, zo ziet het eruit met USB aangesloten UPS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xc06yuYzaNlIEh1HMsEa03CSHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYenRyR9vdvGit7E7uPNmAW4.png?f=fotoalbum_large

En je kunt dus 1 aansluiten via USB en met 'network UPS' wellicht de rest inlichten over de batterijstatus. Dat is vast te vinden in de Syno kb's.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-02-2022 13:07 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Dan heb je in ieder geval genoeg stroom nodig als je wilt dat ze het een tijdje uithouden.

Wat is je doel van de UPS? Veilig afsluiten, of langere tijd overbruggen?

Ter info, zo ziet het eruit met USB aangesloten UPS:

[Afbeelding]
IP of USB UPS dan? Is dit dan een optie: pricewatch: APC BX1600MI-GR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou eens naar deze kijken.
https://www.alternate.nl/...83241#product-details-tab

Wat je wilt is dat een UPS een tijdje power levert als de netspanning wegvalt, maar als de accu van de UPS leeg dreigt te raken moet hij een signaal naar de Nas kunnen sturen zodat die een gecontroleerde shutdown kan uitvoeren, daarvoor heb je een UPS nodig die dat kan, bij APC heet dat een powershute connectie.

De Nas waar je de UPS mee verbind kun je dan zo configureren dat hij een shutdown commando naar de andere Nas geeft als hij van de UPS een shutdown command krijgt.

Veel vermogen zou ik niet van belang vinden, het is meestal een kortstondige powerdip of anders ligt het net er langer uit en red je het toch nooit om op de UPS te blijven draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 12-02-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:07:
Ik zou eens naar deze kijken.
https://www.alternate.nl/...83241#product-details-tab

Wat je wilt is dat een UPS een tijdje power levert als de netspanning wegvalt, maar als de accu van de UPS leeg dreigt te raken moet hij een signaal naar de Nas kunnen sturen zodat die een gecontroleerde shutdown kan uitvoeren, daarvoor heb je een UPS nodig die dat kan, bij APC heet dat een powershute connectie.

De Nas waar je de UPS mee verbind kun je dan zo configureren dat hij een shutdown commando naar de andere Nas geeft als hij van de UPS een shutdown command krijgt.

Veel vermogen zou ik niet van belang vinden, het is meestal een kortstondige powerdip of anders ligt het net er langer uit en red je het toch nooit om op de UPS te blijven draaien.
Is 410W dan voldoende voor 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer dan voldoende om een gecontroleerde shutdown zeker te stellen lijkt mij.
Hier vind je de volledige specs.
https://www.apc.com/shop/...huko-outlets/P-BX750MI-GR

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 12-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:11:
Meer dan voldoende om een gecontroleerde shutdown zeker te stellen lijkt mij.
Hier vind je de volledige specs.
https://www.apc.com/shop/...huko-outlets/P-BX750MI-GR
To be safe niet deze kiezen ? pricewatch: APC BX1200MI-GR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:37
technorabilia schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:21:
@TurboTon1973
Dit is hoe ik het heb.
Niet helemaal hoe jij het wilt doen maar misschien heeft het ideeën over bv. pxe.conf etc.
https://www.technorabilia...-synology-nas-and-router/
Top dank je, naar zoiets ben ik al een tijdje opzoek. Ik had steeds als ik een usb stick maakte dat ik via omwegen weer moest formatteren. Toen kwam ik pxe ook al tegen en op dat moment lukte het niet. Toen ik vorige week de video van Wendell zag, dacht ik wil het nog een keer proberen.

Edit: Ook op deze manier moet je in een router/DHCP server configureren waar de TFTP server gelokaliseerd is. Dat is het gedeelte waar ik op vastloop.

Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 12% gewijzigd door TurboTon1973 op 12-02-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk even naar de specs van je devices en tel het nominale vermogen op.
Als je save wilt zijn moet je een UPS kopen die dat kan leveren.
Hier vind je ze allemaal.
https://www.alternate.nl/UPS?filter_7171=717&s=price_asc

Niet een APC easy model kiezen, die hebben geen interface naar je Nas.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 12-02-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Kijk even naar de specs van je devices en tel het nominale vermogen op.
Als je save wilt zijn moet je een UPS kopen die dat kan leveren.
Hier vind je ze allemaal.
https://www.alternate.nl/UPS?filter_7171=717&s=price_asc
Ik neem aan dat dat gewoon het totaal van 3 devices 3*230V = 690V is? Ongeveer 300Watt op full load als ik spec sheet van Synology mag geloven. Kun je linken naar Tweakers, niet naar Alternate :) Daar zou ik nooit kopen, slechte ervaringen.

[ Voor 13% gewijzigd door wvkreg op 12-02-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3*230V is natuurlijk onzin, ze hebben allemaal 230V.
Voltages tel je niet op.

Het gaat om het vermogen (dus Watt of VA) dat je moet optellen.

Je moet zelf weten waar je wat koopt, kies een model en zoek hem op Tweakers op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:35:
3*230V is natuurlijk onzin, ze hebben allemaal 230V.
Voltages tel je niet op.

Het gaat om het vermogen (dus Watt of VA) dat je moet optellen.

Je moet zelf weten waar je wat koopt, kies een model en zoek hem op Tweakers op.
Sorry,,.dat snap ik, Synology zegt dat de DS916+ 30W gebruikt idle. DS1821+ 50W, DX513 kan ik weinig over vinden.
Ik neem aan dat ik dus met 500W wel goed zit.
Dan is pricewatch: APC BX1200MI-GR een goede optie of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door wvkreg op 12-02-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31
Misschien niet echt het juiste topic alhoewel het draait toch op een Synology dus :)
Ik heb diversen docker containers draaien op mijn DS220+ en om deze automatisch te laten updaten heb ik watchtower draaien.
Deze update echter niet alle containers portainer en Vaultwarden zijn bijvoorbeeld niet ge-update.
Als ik die handmatig update doen die het ook niet.
Iemand die dit ook zo heeft draaien waar het wel werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipR2Rf0aGdQdkSzIxGVmz2XY28E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/edcUByhMrM2B84UMUf99X4oF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wvkreg
Idle gebruik heb je niet zoveel aan.
Tevens is het aantal disken dat erin zit van belang.

Dit soort cijfers heb je nodig.
https://www.techpowerup.c...ynology-ds916plus/19.html

Dus voor een DS916+ met vier disken moet je met 43 watt rekenen en voor een DX513 vol met disken 37,8 watt
De DS 1821 verbruikt volgens specs max 60Watt

Dus als je in totaal op 150 watt rekent zit je denk ik wel goed.

Kortom die BX750MI-GR is ruim voldoende

EDIT:
Als je een APC koopt zit er een kabeltje bij met een RJ11(telefoon stekkertje) aan de ene kant en een USB stekker aan de andere kant.
Je krijgt er Windows software bij, dus je kunt die software eerst op je PC installeren, dan kun je die UPS configureren al werkt hij zo uit de doos ook prima.
Daarna sluit je hem via een USB ingang op een Nas aan en kun je hem verder in DSM installen via het control panel en power options.

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 12-02-2022 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@ComTech komt dat niet doordat je bij portainer en vaultwarden voor een specifieke versie hebt gekozen en niet voor 'latest'?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:04
ik heb een eigen dns en dhcp server draaiend in synology. nu krijg ik een nieuwe router die wel goed is, asus rt ax86u.

heb ik performance verlies als ik een eigen dnc dhcp gebruik van synology? heb wel een nieuwe synology nas 8 bay 2021. of kan ik beter dhcp en dns via router laten doen?

of workaround op bepaalde apparaten dns niet via synology te laten lopen maar google?

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerVincent op 12-02-2022 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 20:03
Ik heb een Kingston A2000 NVME geïnstalleerd met daarop een RAID1 volume om m'n Docker containers en Plex op te draaien. Alles voelt net wat vlotter aan en m'n harde schijven worden minder gebruikt waardoor alles wat stiller is. Alleen zie ik de temperatuur van de NVME steevast op 27 graden staan. Volgens mij klopt dat niet helemaal :P

Edit: zal wel kloppen. Downloaden en uitpakken gebeurt gewoon nog op de harde schijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Heisenbug op 12-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Heisenbug schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:02:
Ik heb een Kingston A2000 NVME geïnstalleerd met daarop een RAID1 volume om m'n Docker containers en Plex op te draaien. Alles voelt net wat vlotter aan en m'n harde schijven worden minder gebruikt waardoor alles wat stiller is. Alleen zie ik de temperatuur van de NVME steevast op 27 graden staan. Volgens mij klopt dat niet helemaal :P
Nice nice, waar zie je de temp. Zal ik eens checken wat mijn 2Tb nvme aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 20:03
ppeterr schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Nice nice, waar zie je de temp. Zal ik eens checken wat mijn 2Tb nvme aangeeft.
Bij 'Storage Manager' > 'HDD/SSD'. Dan individuele disk uitklappen.

Mijn schijven schommelen tussen de 30 en 34 graden. (34 als ze zwaar staan te stampen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Heisenbug schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Bij 'Storage Manager' > 'HDD/SSD'. Dan individuele disk uitklappen.

Mijn schijven schommelen tussen de 30 en 34 graden. (34 als ze zwaar staan te stampen).
33, ik draai er 8 dockers op en 2vm's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAd3HSUbeaO1oKyxzgGTjLJwgnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z1NHOhbC5jOVgNML5Ir5mdBg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Grappig, het is helemaal geen Sandisk. Het is een WD blue.

De gewone drives zijn 37 en 38 graden, valt wel mee dacht ik zo.

[ Voor 37% gewijzigd door ppeterr op 12-02-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:54:
ik heb een eigen dns en dhcp server draaiend in synology. nu krijg ik een nieuwe router die wel goed is, asus rt ax86u.

heb ik performance verlies als ik een eigen dnc dhcp gebruik van synology? heb wel een nieuwe synology nas 8 bay 2021. of kan ik beter dhcp en dns via router laten doen?

of workaround op bepaalde apparaten dns niet via synology te laten lopen maar google?
Uhm... Ja.
Het draaien van DNS en DHCP kost resources.
Die resources heb je niet meer voor andere app, waarmee het mogelijk performance kost.
Echter, DNS en DHCP zijn dusdanig klein, bescheiden en low traffic dat ik me bijna niet kan voorstellen dat je hier iets van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
GarBaGe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Uhm... Ja.
Die resources heb je niet meer voor andere app, waarmee het mogelijk performance kost.
Echter, DNS en DHCP zijn dusdanig klein, bescheiden en low traffic dat ik me bijna niet kan voorstellen dat je hier iets van merkt.
ik bedoel niet performance nas, die is snel zat. Ik bedoel of ik trager internet bv door dns pagina's ophalen? (in nas staat hij op eigen dns plus google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maakt niets uit al is het wel volkomen nutteloos om een eigen DNS server te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
ppeterr schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:15:
Grappig, het is helemaal geen Sandisk. Het is een WD blue.
In 2016 heeft WD SanDisk overgenomen. De SSDs zijn waarschijnlijk SanDisk technologie. Ik heb zelf 2 WD Reds als cache in mijn DS918+ zitten; die presenteren zich als “SanDisk WD Red” in DSM.
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:54:

Als je iets DNS gerelateerd wil doen, zou ik eerder kijken naar Pihole met Unbound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:02:
Maakt niets uit al is het wel volkomen nutteloos om een eigen DNS server te hebben.
Waarom deze opmerking? Je hebt geen idee wat ik ermee doe, draai mijn eigen K8s cluster dus ja heb zeker een eigen DNS nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigen dns is niks mis mee voor je eigen omgeving, maar je vraag was gerelateerd aan website performance en daarvoor worden alle dns request vanuit je eventuele eigen dns server toch gewoon doorgestuurd naar een Dns server op het internet of die van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:51:
Eigen dns is niks mis mee voor je eigen omgeving, maar je vraag was gerelateerd aan website performance en daarvoor worden alle dns request vanuit je eventuele eigen dns server toch gewoon doorgestuurd naar een Dns server op het internet of die van je provider.
Ja idd, maar vroeg mij af of die extra route veel impact heeft (negatief)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:16:
[...]

Ja idd, maar vroeg mij af of die extra route veel impact heeft (negatief)
Ga je niks van merken zolang het goed geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Zonder VMM Pro en een exact dezelfde versie van het NAS (minimaal 2x dus), kun je geen back-up van de VM's maken. Het volgde commando maakt een .ova waarvan je vervolgens een back-up kunt maken door de share in hyperbackup te backuppen. De VM wordt wel even gestopt!

De oplossing is om in taakplanner een taak aan te maken als "root" met de volgende opdracht:
code:
1
/var/packages/Virtualization/target/bin/vmm_backup_ova --dst=<sharenaam> --guests="<naam vm>|<naam vm>|<etc>" --retent=<# kopieen bewaren>

sharenaam is de naam van de share (bijvoorbeeld Backup), niet de bestandslocatie (bijv. /volume1/backup)
Guests is naam van de vm zoals opgegeven in DSM, de parameter Guests weglaten en alle vm's worden 'geraakt'.
--retent is de retentie (aantal kopieën die moeten worden bewaard, bijvoorbeeld 1).

Alle parameters en opties:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Usage: /var/packages/Virtualization/target/bin/vmm_backup_ova [--dst] [--batch] [--host] [--guests] [--retent] [--retry]
        backup VM to shared folder on VMM

Options:
        --default       use default options to backup
        --dst           shared folder path for storing backup OVA
        --batch         the number of VMs exporting at a time (default: 5)
        --host|--guests mutually exclusive options
                        '--host' only backup VMs which repository is on the specified host (default: all)
                        '--guests' only backup specified VMs (default: not specified, use | for seperator if there are multiple targets)
        --retent        the number of backups for retention (default: 3)
        --retry         the number of times for backup retrying (default: 3)

Examples:
        Run backup script by default
                ./vmm_backup_ova --default
        Backup all guests which repository is on the host and store OVAs in certain shared folder
                ./vmm_backup_ova --dst=<share-name> --host="<host-name>"
        Backup all guests which repository is on the host and limit the number of VMs exporting at a time to avoid affecting performance
                ./vmm_backup_ova --batch=2 --host="<host-name>"
        Backup certain guests and store the last two OVAs per VM
                ./vmm_backup_ova --guests="<guest_name_1>|<guest_name_2>" --retent=2

Scheelt weer een docker draaien :P :9 .

[ Voor 0% gewijzigd door Theone098 op 13-02-2022 10:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:11:
@wvkreg
Idle gebruik heb je niet zoveel aan.
Tevens is het aantal disken dat erin zit van belang.

Dit soort cijfers heb je nodig.
https://www.techpowerup.c...ynology-ds916plus/19.html

Dus voor een DS916+ met vier disken moet je met 43 watt rekenen en voor een DX513 vol met disken 37,8 watt
De DS 1821 verbruikt volgens specs max 60Watt

Dus als je in totaal op 150 watt rekent zit je denk ik wel goed.

Kortom die BX750MI-GR is ruim voldoende

EDIT:
Als je een APC koopt zit er een kabeltje bij met een RJ11(telefoon stekkertje) aan de ene kant en een USB stekker aan de andere kant.
Je krijgt er Windows software bij, dus je kunt die software eerst op je PC installeren, dan kun je die UPS configureren al werkt hij zo uit de doos ook prima.
Daarna sluit je hem via een USB ingang op een Nas aan en kun je hem verder in DSM installen via het control panel en power options.
Zelfs die is aan de zware kant, denk ik. Met als nadeel dat je dan geen (althans, bij APC) zelftest kunt doen. Daarvoor moet de UPS een minimale load hebben (ik dacht 30%).

Ik neem aan dat het gaat om spanningsdipjes en korte outages op te vangen, niet een uur lang de verschillende NAS'en in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
GarBaGe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Uhm... Ja.
DNS is wel het meest onderschatte protocol. Het overgrote deel van het aantal pakketjes is DNS verkeer (dus niet volume, maar aantal). Trage DNS is meteen merkbaar, hoeveel bandbreedte je ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een ups moet ook piekbelastingen kunnen opvangen dus enige overcapaciteit is wel slim.
En een redelijke tijd half uur tot een uur een spanningsuitval op kunnen vangen is best wel handig.
Verder hangen de meest mensen hun router en eventuele switches ook aan de UPS omdat anders bij een dip die ook uitvallen.

En trage DNS heeft natuurlijk helemaal niets met een eigen DNS op een Synology Nas te maken.
Dat zit in het internet deel en echt niet lokaal.
Een DNS forwarding is volkomen peanuts voor een Nas.

Overigens is het niet zo dat DNS verkeer veel pakketjes nodig heeft, voor een web pagina slecht een enkel pakketje voor een DNS lookup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Theone098 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:07:
[...]

DNS is wel het meest onderschatte protocol. Het overgrote deel van het aantal pakketjes is DNS verkeer (dus niet volume, maar aantal). Trage DNS is meteen merkbaar, hoeveel bandbreedte je ook hebt.
Als iemand zegt: "ik draai DNS", dan ga ik er vanuit dat iemand niet een volwaardige DNS node draait, maar slechts een DNS proxy (voor caching) eventueel aangevuld met DNS voor lokaal verkeer en mogelijk iets als PiHole voor DNS filtering.
Dan handel je alleen lokaal DNS verkeer af, wat over het algemeen niet enorm veel zal zijn.
Opzoeken in een lokale DNS proxy cache is sneller dan aan Google (8.8.8.8) of Cloudflare (1.1.1.1) vragen, simpelweg omdat je niet op een antwoord hoeft te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
fyr0 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Ja bij mij werkt het nog steeds goed, net geupdate naar de meest recente DSM (DSM 7.0.1-42218 Update 2).

[Afbeelding]
Nog een keer geprobeerd en nu gaat het inderdaad wel. heb ik toch wat fout gedaan vorige keer.

Nu eens kijken of ik de applicaties nog op die schijf krijg. Dan kunnen de harde schijven meestal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Ben(V) schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:12:
Overigens is het niet zo dat DNS verkeer veel pakketjes nodig heeft, voor een web pagina slecht een enkel pakketje voor een DNS lookup.
Als alleen lokale content wordt geladen, ja. Maar dat is op de meeste pagina’s niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan nog is voor elke pagina een enkele lookup voldoende.
Een DNS doet niets anders dan een webpagina vertalen naar een ipadres en echt niets meer.

Dus als je een webpagina wilt bezoeken zal er aan de DNS server een enkel het ip adres van de server waar die webpagina gehost wordt opgevraagd worden en helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 18:46
Hier een Synology, hierop zitten vijf gebruikers met een Synology Drive, zodat ze alles in de cloud op kunnen slaan. Ze gebruiken de NAS over het Internet.

Nu wil ik een map aanmaken waar alleen gebruiker 1 en gebruiker 3 toegang toe hebben, de rest moet niet in deze map kunnen (gezamenlijke financiën). Het liefst wil ik die map in Synology Drive hebben. Wat is de beste manier om dit te realiseren?

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 13-02-2022 23:26 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:55

Zenyatta

Tsjakka!

Jumpman schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:25:
Hier een Synology, hierop zitten vijf gebruikers met een Synology Drive, zodat ze alles in de cloud op kunnen slaan. Ze gebruiken de NAS over het Internet.

Nu wil ik een map aanmaken waar alleen gebruiker 1 en gebruiker 3 toegang toe hebben, de rest moet niet in deze map kunnen (gezamenlijke financiën). Het liefst wil ik die map in Synology Drive hebben. Wat is de beste manier om dit te realiseren?
Is het dan niet zo dat je een nieuwe shared folder kan aanmaken en die in Synology Drive kan opnemen? Als je de gebruikers dan al dan niet toegang geeft bij de permissions, neemt Synology Drive deze permissies over volgens mij.

Dacht dat dit de methode was.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Ben(V) schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:50:
Dan nog is voor elke pagina een enkele lookup voldoende.
Een DNS doet niets anders dan een webpagina vertalen naar een ipadres en echt niets meer.

Dus als je een webpagina wilt bezoeken zal er aan de DNS server een enkel het ip adres van de server waar die webpagina gehost wordt opgevraagd worden en helemaal niets meer.
Dus (bijvoorbeeld) Google Analytics hoeft niet te worden geresolved door DNS? okee.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Zenyatta schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Is het dan niet zo dat je een nieuwe shared folder kan aanmaken en die in Synology Drive kan opnemen? Als je de gebruikers dan al dan niet toegang geeft bij de permissions, neemt Synology Drive deze permissies over volgens mij.

Dacht dat dit de methode was.
Hmmm, het probleem is dat ik niet zie wat er bij gebruiker 2, 4 en 5 gebeurd. Misschien anders eerst testen met behulp van VM's met Synology Drive er op. Maar ja een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jumpman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:36:
[...]

Hmmm, het probleem is dat ik niet zie wat er bij gebruiker 2, 4 en 5 gebeurd. Misschien anders eerst testen met behulp van VM's met Synology Drive er op. Maar ja een hoop gedoe.
Kan je niet een tijdelijke gebruiker 6 aanmaken met dezelfde rechten als 2, 4 en 5 onder je eigen beheer ergens en dan kijken wat die ziet?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Ortep schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Kan je niet een tijdelijke gebruiker 6 aanmaken met dezelfde rechten als 2, 4 en 5 onder je eigen beheer ergens en dan kijken wat die ziet?
Nu een VM aangemaakt met een nieuwe gebruiker, tussen mij en deze VM werkt het, ik heb nu de andere echte gebruiker gevraagd om te checken. Bedankt zover.

Pagina: 1 ... 127 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).