[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Mijn broer krijgt ineens spam mail namens mij vanaf een Gmail adres dat ik enkel voor de synology nas gebruik om status mails te versturen. Daarbij wordt de naam van de NAS ook nog eens gebruikt in de mail. M'n NAS draait op de laatste DSM7, maar ik vind het wel verdacht... Iemand anders ook zoiets recentelijks gehad?

Het mailtje ging over een zogenaamde DUmeter alert.

[ Voor 7% gewijzigd door FunFair op 14-02-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Iemand hier succesvol vanaf een (Android) telefoon kunnen printen op een printer middels USB aangesloten op een Synology NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52
JBS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:24:
Iemand hier succesvol vanaf een (Android) telefoon kunnen printen op een printer middels USB aangesloten op een Synology NAS?
Ik gebruik daar de samsung print service plugin voor uit de google app store (dit werkt ook op een niet samsung telefoon). Vroeger was het veel eenvoudiger met google cloud print.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47
Zenyatta schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Is het dan niet zo dat je een nieuwe shared folder kan aanmaken en die in Synology Drive kan opnemen? Als je de gebruikers dan al dan niet toegang geeft bij de permissions, neemt Synology Drive deze permissies over volgens mij.

Dacht dat dit de methode was.
Dit werkt helaas niet, als ik een map in de Synology Drive deelt, dan kan ik geen rechten geven aan een andere gebruiker (Het lijkt dat het kan, maar als ik na opslaan kijk, dan is het weer weg). Ik denk dus dat het buiten Synology Drive om moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 14-02-2022 20:56 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:02

Wildfire

Joy to the world!

Ben(V) schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:50:
Dan nog is voor elke pagina een enkele lookup voldoende.
Een DNS doet niets anders dan een webpagina vertalen naar een ipadres en echt niets meer.

Dus als je een webpagina wilt bezoeken zal er aan de DNS server een enkel het ip adres van de server waar die webpagina gehost wordt opgevraagd worden en helemaal niets meer.
Nope. Veel content wordt weer van externe bronnen gehaald waar toch ook weer een DNS lookup voor nodig is, aangezien veel clientside gebeurt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:30
FunFair schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:19:
Mijn broer krijgt ineens spam mail namens mij vanaf een Gmail adres dat ik enkel voor de synology nas gebruik om status mails te versturen. Daarbij wordt de naam van de NAS ook nog eens gebruikt in de mail. M'n NAS draait op de laatste DSM7, maar ik vind het wel verdacht... Iemand anders ook zoiets recentelijks gehad?

Het mailtje ging over een zogenaamde DUmeter alert.
Dit komt mij niet bekend voor. Ik gebruik hiervoor ook een Gmail adres , heb je het ww van dat adres meteen gewijzigd en kan het zijn dat je dat mail adres niet ergens anders ook hebt gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Bongoarnhem op 14-02-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Bongoarnhem schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:35:
[...]

Dit komt mij niet bekend voor. Ik gebruik hiervoor ook een Gmail adres , heb je het ww van dat adres meteen gewijzigd en kan het zijn dat je dat mail adres niet ergens anders ook hebt gebruikt?
Heb het wachtwoord inderdaad direct gewijzigd en 2fa stond al aan, maar lijkt meer op een database lek waar de gegevens van mijn NAS in zitten oid. Maar dat mail adres is niet bekend in de synology account online, dus hoe ze daar dan aan komen?

Mij NAS heeft ook een behoorlijk ingewikkeld wachtwoord om te kunnen inloggen, naast een custom login naam, dus lijkt me ook stug dat ze op de NAS zelf hebben ingelogd. Misschien daar 2fa ook maar eens op aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:04

Zenyatta

Tsjakka!

Jumpman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:56:
[...]

Dit werkt helaas niet, als ik een map in de Synology Drive deelt, dan kan ik geen rechten geven aan een andere gebruiker (Het lijkt dat het kan, maar als ik na opslaan kijk, dan is het weer weg). Ik denk dus dat het buiten Synology Drive om moet.
Bedoelde dat je een nieuwe shared folder maakt in file station en daar voor bepaalde gebruikers toegang in regelt. Als je die dan in file station toevoegt, moet het werken volgens mij.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Zenyatta schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:18:
[...]

Bedoelde dat je een nieuwe shared folder maakt in file station en daar voor bepaalde gebruikers toegang in regelt. Als je die dan in file station toevoegt, moet het werken volgens mij.
Wat ik eigenlijk wil is dat er in Synology Drive een gedeelde map voor gebruiker_1 en gebruiker_3 is.

Alle Synology Drives staan in homes/Drive/gebruiker_1, homes/Drive/gebruiker_2, homes/gebruiker_3.

Dat wordt gesynchroniseerd d.m.v. Synology Drive hun devices.

Dus dat je dit hebt:

Synology Drive: homes/Drive/gebruiker_1/share_gebruiker_1_en_gebruiker_3
Synology Drive: homes/Drive/gebruiker_3/share_gebruiker_1_en_gebruiker_3

In de map: share_gebruiker_1_en_gebruiker_3 moeten ze dus beide kunnen lezen en schrijven, maar gebruiker 2, 4 en 5 moeten deze map niet zien.

Wat is dus niet wil is zo'n link (gofile.me), maar echt een gedeelde map die constant gesynchroniseerd wordt voor gebruiker_1 en gebruiker_3 waar ze ook ter wereld zijn.

Edit: Nu met de optie om een team map alleen voor gebruiker_1 en gebruiker_3 te maken. Nu testen of anderen deze dan niet kunnen zien/toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jumpman op 15-02-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 12:07
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:11:
@wvkreg
Idle gebruik heb je niet zoveel aan.
Tevens is het aantal disken dat erin zit van belang.

Dit soort cijfers heb je nodig.
https://www.techpowerup.c...ynology-ds916plus/19.html

Dus voor een DS916+ met vier disken moet je met 43 watt rekenen en voor een DX513 vol met disken 37,8 watt
De DS 1821 verbruikt volgens specs max 60Watt

Dus als je in totaal op 150 watt rekent zit je denk ik wel goed.

Kortom die BX750MI-GR is ruim voldoende

EDIT:
Als je een APC koopt zit er een kabeltje bij met een RJ11(telefoon stekkertje) aan de ene kant en een USB stekker aan de andere kant.
Je krijgt er Windows software bij, dus je kunt die software eerst op je PC installeren, dan kun je die UPS configureren al werkt hij zo uit de doos ook prima.
Daarna sluit je hem via een USB ingang op een Nas aan en kun je hem verder in DSM installen via het control panel en power options.
Ik heb hem besteld. Ik vroeg me nog af, ik sluit hem aan op de DS1821 en dan heb ik nog de DS916+/DX513 combinatie. Hoe zorg ik ervoor dat deze ook afsluiten bij een stroomstoring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat doe je dan in die DS1821 waar je de UPS op aansluit.
Daar kun je ipadressen opgeven van anders Synology Nassen die ook een shutdown moeten krijgen.
  • Control Panel
  • Hardware & Power
  • UPS
En uiteraard moet je ze allemaal via die UPS van Netspanning voorzien.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:13
Ik heb helaas issues met mijn Synology 2bay NAS.
Beide schijven waren geconfigureerd als aparte volumes.
1 van mijn schijven is gecrashed, volume 1, en de data daarvan stond niet in RAID op volume 2.

Nou dacht ik een goede backup te hebben via Hyper Backup, dus deze wil ik graag restoren, maar daarbij liep ik tegen de volgende issues aan.
  1. Ik kan /homes NIET selecteren om te restoren. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat user homes in het config panel nog op Volume1 staan. Als ik deze echter probeer te reassignen aan Volume2, krijg ik de volgende error:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjxxuYMg7D6-wn8QGUpukZS2bYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xKG9xf1j4L72yRssmlJzSzw.png?f=fotoalbum_large
    Deze error krijg ik ook als ik homes (tijdelijk) probeer te disablen :/
  2. Ik krijg meerdere applicaties zoals Photo Station niet terug geinstalleerd, deze geven een foutmelding, namelijk "Unable to install".
De rest van de data is overigens goed gerestored, maar helaas staat het grootste gedeelte van de data in /homes. Weet iemand wat ik als volgende stap kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Jumpman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Wat ik eigenlijk wil is dat er in Synology Drive een gedeelde map voor gebruiker_1 en gebruiker_3 is.

Alle Synology Drives staan in homes/Drive/gebruiker_1, homes/Drive/gebruiker_2, homes/gebruiker_3.

Dat wordt gesynchroniseerd d.m.v. Synology Drive hun devices.

Dus dat je dit hebt:

Synology Drive: homes/Drive/gebruiker_1/share_gebruiker_1_en_gebruiker_3
Synology Drive: homes/Drive/gebruiker_3/share_gebruiker_1_en_gebruiker_3

In de map: share_gebruiker_1_en_gebruiker_3 moeten ze dus beide kunnen lezen en schrijven, maar gebruiker 2, 4 en 5 moeten deze map niet zien.

Wat is dus niet wil is zo'n link (gofile.me), maar echt een gedeelde map die constant gesynchroniseerd wordt voor gebruiker_1 en gebruiker_3 waar ze ook ter wereld zijn.

Edit: Nu met de optie om een team map alleen voor gebruiker_1 en gebruiker_3 te maken. Nu testen of anderen deze dan niet kunnen zien/toevoegen.
Synology Drive heeft de optie 'teammap'. Dan kan je een gedeelde map (shared folder) koppelen aan Synology Drive en instellen welke gebruiker toegang heeft. Het activeren van een teammap kan je doen in de Synology Drive Console.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:00
nino_070 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:30:
1 van mijn schijven is gecrashed, volume 1, en de data daarvan stond niet in RAID op volume 2.

Nou dacht ik een goede backup te hebben via Hyper Backup, dus deze wil ik graag restoren, maar daarbij liep ik tegen de volgende issues aan.
  1. Ik kan /homes NIET selecteren om te restoren. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat user homes in het config panel nog op Volume1 staan. Als ik deze echter probeer te reassignen aan Volume2, krijg ik de volgende error:
    [Afbeelding]
  2. Ik krijg meerdere applicaties zoals Photo Station niet terug geinstalleerd, deze geven een foutmelding, namelijk "Unable to install".
De rest van de data is overigens goed gerestored, maar helaas staat het grootste gedeelte van de data in /homes. Weet iemand wat ik als volgende stap kan proberen?
In het ergste geval kan je met de "backup explorer" van Synology de folders handmatig overkopieren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
banaliteit schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:51:
[...]

In het ergste geval kan je met de "backup explorer" van Synology de folders handmatig overkopieren denk ik.
Dat zou kunnen, maar ik kan momenteel in File Station de /homes folders niet accessen omdat die op het gecrashte volume staan. En dit kan ik dus niet resetten of wijzigen naar volume2. Ik kan de folders dus wel handmatig selecteren in Backup Explorer, maar dan kan ik ze niet meer in /homes terugzetten.
Ik zie nog een laatste optie: de hele nas naar fabrieksinstellingen terugzetten. Ik had ergens gehoopt dat dat niet nodig was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
aex351 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 01:04:
[...]

Synology Drive heeft de optie 'teammap'. Dan kan je een gedeelde map (shared folder) koppelen aan Synology Drive en instellen welke gebruiker toegang heeft. Het activeren van een teammap kan je doen in de Synology Drive Console.
Dit heb ik nu gedaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nino_070 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:56:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik kan momenteel in File Station de /homes folders niet accessen omdat die op het gecrashte volume staan. En dit kan ik dus niet resetten of wijzigen naar volume2. Ik kan de folders dus wel handmatig selecteren in Backup Explorer, maar dan kan ik ze niet meer in /homes terugzetten.
Ik zie nog een laatste optie: de hele nas naar fabrieksinstellingen terugzetten. Ik had ergens gehoopt dat dat niet nodig was…
Als de boel toch onherstelbaar beschadigd is dan zou je volume 1 ook kunnen verwijderen, en als dat niet lukt gewoon de disk waar die op staat er uit trekken. Dan zou hij een repair moeten triggeren voor de folders die daar evt op staan.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ik heb een vraag met betrekking tot dit artikel: https://community.synolog...50242?page=4&reply=470566

Na de update naar DSM 7.02 Update 2 heb ik meermalen per dag improper shutdowns op mijn DS1821+.
Ik heb een support ticket aangemaakt, en dit kwam eruit:

Thank you for contacting the Synology support and showing interest in our products.
we checked your logs it seems there are hardware error on the machine :

[Hardware Error]: PROCESSOR 2

before going the RMA way and make the NAS changed. we have discovered you have put non original memory on the NAS moreover your out of spec the memory controller of this cpu id 32gb :
https://www.cpu-world.com...%20Embedded%20V1500B.html

And you have put 64gb of ram. it is likely possible that the ram make the NAS crash. Please replace those ram sticks with compatible one and stay withint the CPU memory controller tolerance (32gb)
There are chance the NAS will be stable if not out of spec. If still not RMA the product to your reseller.
But i guess your issue is related to the ram size and spec.
_____

Ik heb nu de 4 GB module terggeplaatst, maar het heeft 6 maanden stabiel gedraaid. Waarom nu opeens reboots? Ik denk toch aan iets anders als power supply of CPU. CPU melding die Synology ziet kan natuurlijk met memory (timings) hebben te maken. Ik laat de NAS nu even draaien met de 4 GB origineel.

Wat is jullie idee / advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41
wvkreg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:01:
Ik heb een vraag met betrekking tot dit artikel: https://community.synolog...50242?page=4&reply=470566

Na de update naar DSM 7.02 Update 2 heb ik meermalen per dag improper shutdowns op mijn DS1821+.
Ik heb een support ticket aangemaakt, en dit kwam eruit:

Thank you for contacting the Synology support and showing interest in our products.
we checked your logs it seems there are hardware error on the machine :

[Hardware Error]: PROCESSOR 2

before going the RMA way and make the NAS changed. we have discovered you have put non original memory on the NAS moreover your out of spec the memory controller of this cpu id 32gb :

And you have put 64gb of ram. it is likely possible that the ram make the NAS crash. Please replace those ram sticks with compatible one and stay withint the CPU memory controller tolerance (32gb)
There are chance the NAS will be stable if not out of spec. If still not RMA the product to your reseller.
But i guess your issue is related to the ram size and spec.
_____

Ik heb nu de 4 GB module terggeplaatst, maar het heeft 6 maanden stabiel gedraaid. Waarom nu opeens reboots? Ik denk toch aan iets anders als power supply of CPU. CPU melding die Synology ziet kan natuurlijk met memory (timings) hebben te maken. Ik laat de NAS nu even draaien met de 4 GB origineel.

Wat is jullie idee / advies?
Dit is de eerste stap van Synology.
Dus doen wat je zegt in je laatste zin, even draaien met het originele geheugen. Als het alsnog blijft aandoen, dan incl originele geheugen alsnog hulp vragen bij Synology of daarnaartoe opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
fyr0 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Dit is de eerste stap van Synology.
Dus doen wat je zegt in je laatste zin, even draaien met het originele geheugen. Als het alsnog blijft aandoen, dan incl originele geheugen alsnog hulp vragen bij Synology of daarnaartoe opsturen.
Wel bijzonder dat dit sinds 7.02 update 2 is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41
wvkreg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Wel bijzonder dat dit sinds 7.02 update 2 is toch?
Niet perse, het kan nog steeds aan de power supply liggen. Maar om het geheugen uit te sluiten even met originele geheugen draaien dus. Je kan evt ook de geheugentest met synology finder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
fyr0 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Niet perse, het kan nog steeds aan de power supply liggen. Maar om het geheugen uit te sluiten even met originele geheugen draaien dus. Je kan evt ook de geheugentest met synology finder proberen.
Dat doe ik nu met Synology assistant, eerst op de 4 GB origineel en straks met de 32 GB V-Tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De cpu (AMD Ryzen V1500B) die in die DS1821+ zit kan maar 32Gb aan geheugen adresseren, dus als je er 64Gb instopt gaat het mis.

Als je er meer instopt dan merk je daar in eerste instantie niets van totdat de Nas probeert dat deel te adresseren en met zoveel geheugen gebeurt dat niet zomaar.

Waarschijnlijk is er iets in de laatste update van DSM gewijzigd of je gebruikt meer geheugen ergens voor waardoor dit deel van het geheugen gebruikt wordt en de boel crashed.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:34
Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:38:
Als je er meer instopt dan merk je daar in eerste instantie niets van totdat de Nas probeert dat deel te adresseren en met zoveel geheugen gebeurt dat niet zomaar.
Ongebruikt geheugen wordt door DSM gebruikt als Cache. Dus in principe zou je na lees/schrijf acties van meer dan 32GB al in deze range zitten.

Maar dat is niet gewijzigd door de update :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eFHpaHSxfkTYq1MaRfoUbbFim0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvqEOPZLJXM9gTND4FoIcsKi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door FrenzyFreak op 16-02-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:40
FrenzyFreak schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Ongebruikt geheugen wordt door DSM gebruikt als Cache. Dus in principe zou je na lees/schrijf acties van meer dan 32GB al in deze range zitten.

Maar dat is niet gewijzigd door de update :X

[Afbeelding]
Daar zat ik van de week ook even over na te denken, hoewel het inderdaad zo lijkt te worden aangegeven.
Heb ik daar mijn twijfels over. Ik zie het hier ook zo staan, maar DSM is niet ingesteld om het zo
ook daadwerkelijk toe te passen. Dus ja het lijkt beschikbaar als cache. Maar volgens mij doet DSM er niks mee. Of heb jij dat dan ook zo toegepast in de config ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:34
Je hoeft niets toe te passen in de config. Dit is standaard OS gedrag; Windows, MacOS en Linux (DSM) doen dit allemaal.

Als je je NAS restart is de cache leeg. Als je daarna wat leesacties doet zie je de cache groeien, hetzelfde met schrijfacties. Het is gewoon een optimaal gebruik van beschikbare resources. En cache kan heel snel gediscard worden op het moment dat een applicatie ruimte nodig heeft, dus het hoeft niet als "bezet" gemeld te worden.

Een SSD cache werkt op dezelfde manier, alleen heeft die veel meer (dedicated) ruimte ter beschikking dan je RAM.

Bij oudere NAS-en zonder NVME cache was uitbreiding van het RAM de beste en snelste performanceboost, tevens veel goedkoper dan een relatief dure bay bezetten met een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:40
FrenzyFreak schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:43:
Je hoeft niets toe te passen in de config. Dit is standaard OS gedrag; Windows, MacOS en Linux (DSM) doen dit allemaal.

Als je je NAS restart is de cache leeg. Als je daarna wat leesacties doet zie je de cache groeien, hetzelfde met schrijfacties. Het is gewoon een optimaal gebruik van beschikbare resources. En cache kan heel snel gediscard worden op het moment dat een applicatie ruimte nodig heeft, dus het hoeft niet als "bezet" gemeld te worden.

Een SSD cache werkt op dezelfde manier, alleen heeft die veel meer (dedicated) ruimte ter beschikking dan je RAM.

Bij oudere NAS-en zonder NVME cache was uitbreiding van het RAM de beste en snelste performanceboost, tevens veel goedkoper dan een relatief dure bay bezetten met een SSD.
Mijn excuus, ik haal even het NVME en RAM cache door elkaar. Ben blijkbaar niet zo scherp, iets met covid...Ik heb namelijk ook een 2Tb NVME in het cache slot gedruk maar dan als volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FrenzyFreak en @ppeterr

Wat je ziet als cache is alleen maar een getal.
Pas als het gebruikt gaat worden krijg je problemen en het is niet voorspelbaar wanneer dat is.

Die cpu kan echt niet meer dan 32Gb adresseren, daar zijn gewoon geen adreslijnen voor beschikbaar in deze cpu.

zie hier zijn specs:

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 16-02-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:56:
@FrenzyFreak en @ppeterr

Die cpu kan echt niet meer dan 32Gb adresseren, daar zijn gewoon geen adreslijnen voor beschikbaar in deze cpu.

zie hier zijn specs:
Even uit interesse, ik heb zelf een DS220+ met J4025, welke volgens de intel specs maar 8GB geheugen ondersteund, toch werkt 10GB prima, en setups van 18GB (ivm 2GB vastgesoldeerd) werken ook goed. Zit er verschil in hoe die cpu de limiterende factor is?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een DS220+ is een andere cpu die voldoende adressering lijnen heeft om meer dan 8Gb Gb te kunnen adresseren.
Ik denk dat daar ook een max van 32Gb zit, maar daar is weinig over te vinden.

Als je in zijn specs van die J4025 kijkt, staat er dat hij 8Gb aan kan "depending on memory type".
Toen die cpu uitgebracht werd kon hij dus maximaal 8Gb aan, maar met nieuwere memory dimms kan dat meer worden.
De beperking zit daar niet in het maximaal te adresseren geheugen.
Je zult als je dimms groter dan 8Gb erin stopt dan ook dual(of quad) rank memory moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

DukeBox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Ik gebruik daar de samsung print service plugin voor uit de google app store (dit werkt ook op een niet samsung telefoon). Vroeger was het veel eenvoudiger met google cloud print.
Heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar het toevoegen van de printer lukt me dan niet. Heb je meer gedaan dan het IP adres van je NAS invullen om de printer te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 09:31
Magic schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Als de boel toch onherstelbaar beschadigd is dan zou je volume 1 ook kunnen verwijderen, en als dat niet lukt gewoon de disk waar die op staat er uit trekken. Dan zou hij een repair moeten triggeren voor de folders die daar evt op staan.
Lijkt mij niet dat een repair wordt getriggerd. Het is een 2-bay NAS en hij heeft geen mirroring (RAID) aan staan.

Ik ben bang dat je schijf 1 moet verwijderen (en vervangen als kapot?), DSM opnieuw installeren en dan een back-up terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 09:31
nino_070 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:30:

[Afbeelding]
Is dat wel de goede plek om een reassign te doen? homes is ook een share en moet je via control panel, gedeelde mappen verplaatsen.

Overigens weet ik niet of je daarmee het probleem hebt opgelost. Ik reageer alleen op het probleem van het verplaatsen van de homes share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
JBS schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:53:
[...]
Heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar het toevoegen van de printer lukt me dan niet. Heb je meer gedaan dan het IP adres van je NAS invullen om de printer te vinden?
Bij kwam werd hij vanzelf gevonden, ik denk dat de tool een snelle netwerk scan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:38:
De cpu (AMD Ryzen V1500B) die in die DS1821+ zit kan maar 32Gb aan geheugen adresseren, dus als je er 64Gb instopt gaat het mis.

Waarschijnlijk is er iets in de laatste update van DSM gewijzigd of je gebruikt meer geheugen ergens voor waardoor dit deel van het geheugen gebruikt wordt en de boel crashed.
@Ben(V)
Ik heb het ook getest met 1 reepje 32 GB RAM

Het is deze: Hynix IC 64GB (2 x 32GB) DDR4 2666MHz (PC4-21300) CL19 ECC SO-DIMM 1.2V

https://www.amazon.com/gp...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ook met 1 reepje krijg ik reboots. Er komt geen incompatible melding, en als ik 64 GB plaats ziet hij in info center gewoon 64 GB. Er wordt nog steeds niet meer dan 7 GB gebruikt, de rest is cached. Er is echt iets veranderd in de DSM 7.01 Update 2. Kan ik evt een rollback doen?

[ Voor 7% gewijzigd door wvkreg op 16-02-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

DukeBox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:18:
[...]

Bij kwam werd hij vanzelf gevonden, ik denk dat de tool een snelle netwerk scan doet.
Hm. Voor de zekerheid de printer aangezet, maar ook dan nog wordt de printer niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wvkreg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:28:
[...]

@Ben(V)
Ik heb het ook getest met 1 reepje 32 GB RAM

Het is deze: Hynix IC 64GB (2 x 32GB) DDR4 2666MHz (PC4-21300) CL19 ECC SO-DIMM 1.2V

Ook met 1 reepje krijg ik reboots. Er komt geen incompatible melding, en als ik 64 GB plaats ziet hij in info center gewoon 64 GB. Er wordt nog steeds niet meer dan 7 GB gebruikt, de rest is cached. Er is echt iets veranderd in de DSM 7.01 Update 2. Kan ik evt een rollback doen?
Max memory voor deze Nas is 32GB en wel 16Gb per memory channel.
Dus 64Gb is een nogo en een enkele module van 32Gb ook.
Je kunt in deze Nas maximaal enkel 2x16Gb plaatsen.

En welk deel van het geheugen op welk moment gebruikt wordt is niet te voorspellen.
Misschien heeft Synology wel een memory test ingebouwd in de laatste versie waardoor je nu pas merkt dat het mis gaat.

En dat Linux gewoon het totale geheugen meld zegt helemaal niets, die info krijgt hij lowlevel van de memory controller, pas als hij probeert dat geheugen te adresseren crashed het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
JBS schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:40:
[...]
Hm. Voor de zekerheid de printer aangezet, maar ook dan nog wordt de printer niet gevonden.
De printer hoeft niet eens aan te staan, de queue op je synology wordt automatisch gevonden (je moet wel even wachten), zo zie ik hem staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqFmYh0j-G6bZApHnl3VHVOfvGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kbBI6xA6k6uRYjtIZJeyTqX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Max memory voor deze Nas is 32GB en wel 16Gb per memory channel.
Dus 64Gb is een nogo en een enkele module van 32Gb ook.
Je kunt in deze Nas maximaal enkel 2x16Gb plaatsen.

En welk deel van het geheugen op welk moment gebruikt wordt is niet te voorspellen.
Misschien heeft Synology wel een memory test ingebouwd in de laatste versie waardoor je nu pas merkt dat het mis gaat.

En dat Linux gewoon het totale geheugen meld zegt helemaal niets, die info krijgt hij lowlevel van de memory controller, pas als hij probeert dat geheugen te adresseren crashed het systeem
En deze dan @Ben(V) ?: https://nascompares.com/2...mory-upgrade-walkthrough/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat bevestig mijn verhaal dus, twee modulen van 16Gb is het max
Geen 64GB en ook 1 module van 32Gb kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:39:
Dat bevestig mijn verhaal dus, twee modulen van 16Gb is het max
Geen 64GB en ook 1 module van 32Gb kan niet.
Het heeft toch 6 maanden gewerkt @Ben(V) . Hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het geheugen niet gebruikt wordt, merk je niets van, pas als het geadresseerd wordt gaat het fout
En dit soort getallen is voor een Linux systeem een gigantische hoeveelheid geheugen.

Waarschijnlijk heeft Synology een test ingebouwd zodat hij bij startup crashed en niet tijdens bedrijf.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 16-02-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:45:
Als het geheugen niet gebruikt wordt, merk je niets van, pas als het geadresseerd wordt gaat het fout
En dit soort getallen is voor een Linux systeem een gigantische hoeveelheid geheugen.

Waarschijnlijk heeft Synology een test ingebouwd zodat hij bij startup crashed en niet tijdens bedrijf.
Hij start prima, maar er komt een spontane reboot na 20 minuten tot max 12 uren @Ben(V)

Warning System 2022/02/16 13:18:06 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
Warning System 2022/02/16 07:50:16 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
Warning System 2022/02/16 07:29:03 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
Warning System 2022/02/16 07:07:16 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
Warning System 2022/02/15 22:12:49 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
Warning System 2022/02/15 14:56:25 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
Warning System 2022/02/15 05:39:12 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
Warning System 2022/02/08 22:31:06 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.

[ Voor 47% gewijzigd door wvkreg op 16-02-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijkbaar is er iets dat dan illegaal geheugen adressering doet.
Zoals ik al zei, het is niet te voorspellen wanneer welk deel van het geheugen gebruikt wordt.
Zo zit Linux nu eenmaal in elkaar.

Ik vertel je alleen wat wel en niet kan werken in deze Nas en dat is 2x16Gb max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24

rally

Deyterra Consultancy

Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:57:
Blijkbaar is er iets dat dan illegaal geheugen adressering doet.
Zoals ik al zei, het is niet te voorspellen wanneer welk deel van het geheugen gebruikt wordt.
Zo zit Linux nu eenmaal in elkaar.

Ik vertel je alleen wat wel en niet kan werken in deze Nas en dat is 2x16Gb max.
Ben(V) heeft gelijk… ik heb er ook “slechts” 32GB in zitten en dat werkt prima.
Volgens specificaties van Synology is het ook max 32GB.

https://www.synology.com/en-us/products/DS1821+#specs

Bovendien moet het volgens Synology ook nog eens (duur) ECC geheugen zijn:
https://www.synology.com/...y=rams&p=1&change_log_p=1

Je kunt dus koppig blijven doen en beweren dat het “moet werken”, maar Synology geeft aan dat deze NAS maximaal 32GB ondersteund. En voor een nas is dat al behoorlijk veel.

Mijn NAS draait met het compatible RAM al ruim een jaar zonder problemen en daar basseer ik mijn advies op…

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

DukeBox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:33:
[...]

De printer hoeft niet eens aan te staan, de queue op je synology wordt automatisch gevonden (je moet wel even wachten), zo zie ik hem staan:
[Afbeelding]
Bij mij verschijnt ie helaas niet. Herinner jij je bepaalde benodigde instellingen op je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Theone098 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:09:
[...]

Is dat wel de goede plek om een reassign te doen? homes is ook een share en moet je via control panel, gedeelde mappen verplaatsen.

Overigens weet ik niet of je daarmee het probleem hebt opgelost. Ik reageer alleen op het probleem van het verplaatsen van de homes share.
die setting ziet er hetzelfde uit op beide plekken, onder User en onder Shares.
Op beide plekken geeft ie dezelfde error. Laatste kans vóór de hele NAS resetten, is denk ik de schijf er fysiek uit halen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Je kunt dus koppig blijven doen en beweren dat het “moet werken”, maar Synology geeft aan dat deze NAS maximaal 32GB ondersteund. En voor een nas is dat al behoorlijk veel.

Mijn NAS draait met het compatible RAM al ruim een jaar zonder problemen en daar basseer ik mijn advies op…
Ecc geheugen kan wel maar is niet noodzakelijk.
Dat is een afweging of je de toegevoegde waarde van ecc geheugen het geld waard vind.
Wat niet kan is ecc en non ecc geheugen mixen.

• DukeBox
JBS schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:29:
Bij mij verschijnt ie helaas niet. Herinner jij je bepaalde benodigde instellingen op je NAS?
Nee, was letterlijk niet meer dan queue aanmaken en klaar. Misschien staat je firewall iets te dicht ? Anders als je telefoon hem niet vind zou ik de oorzaak eerder in je netwerk verwachten. Dingen als AP isolation i.c.m. extenders laten bijv. geen scans toe.

• JBS
  • Niet online

JBS

DukeBox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:41:
[...]

Nee, was letterlijk niet meer dan queue aanmaken en klaar. Misschien staat je firewall iets te dicht ? Anders als je telefoon hem niet vind zou ik de oorzaak eerder in je netwerk verwachten. Dingen als AP isolation i.c.m. extenders laten bijv. geen scans toe.
Bedoel je specifiek een queue aanmaken, of de printer toevoegen aan je NAS? Op laptop/desktop wordt de printer namelijk gewoon netjes gevonden met Synology Assistant.

• wvkreg
rally schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Die V Tech Hynix is ECC RAM, 1.2V, juist kloksnelheid.

Hynix IC 64GB (2 x 32GB) DDR4 2666MHz (PC4-21300) CL19 ECC SO-DIMM 1.2V

Alleen niet Synology approved.

Het probleem zit in het laatste. Sinds DSM 7.01 Update is er 'iets' veranderd waardoor de reboots plaatsvinden.

[ Voor 7% gewijzigd door wvkreg op 17-02-2022 09:09 ]

• DukeBox
JBS schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:02:
Bedoel je specifiek een queue aanmaken, of de printer toevoegen aan je NAS?
In mijn opinie is dat het zelfde, je maakt de queue aan en verwijst naar een printer (usb/lpr/ipp/socket etc).

wvkreg schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:06:
[...]

Die V Tech Hynix is ECC RAM, 1.2V, juist kloksnelheid.

Hynix IC 64GB (2 x 32GB) DDR4 2666MHz (PC4-21300) CL19 ECC SO-DIMM 1.2V

Alleen niet Synology approved.

Het probleem zit in het laatste. Sinds DSM 7.01 Update is er 'iets' veranderd waardoor de reboots plaatsvinden.
2x32Gb is gewoon niet door deze cpu ondersteund welk type ram je ook gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Ben(V) schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:12:
2x32Gb is gewoon niet door deze cpu ondersteund welk type ram je ook gebruikt.
Weet je dat zeker ? (en ik neem aan dat je niet 2x4GB bedoeld, bit/Byte)
• 1 DIMM / channel (Dual-Rank on FP5 32GB total)
Aangezien hij 2 channels heeft zou hij dus 2x 32GB Dual-Rank moeten ondersteunen.
bron: https://www.amd.com/syste...-family-product-brief.pdf

b.t.w Qnap geeft dat ook aan in zijn specs met dezelfde CPU: https://www.qnap.com/nl-nl/product/ts-673a/specs/hardware

Als ik vanmiddag tijd heb ga ik wel ff 2x32GB dualrank opsnorren en testen in een 1x21+ model.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2022 09:47 ]

• wvkreg
DukeBox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Weet je dat zeker ? (en ik neem aan dat je niet 2x4GB bedoeld, bit/Byte)

[...]

Aangezien hij 2 channels heeft zou hij dus 2x 32GB Dual-Rank moeten ondersteunen.
bron: https://www.amd.com/syste...-family-product-brief.pdf

b.t.w Qnap geeft dat ook aan in zijn specs met dezelfde CPU: https://www.qnap.com/nl-nl/product/ts-673a/specs/hardware

Als ik vanmiddag tijd heb ga ik wel ff 2x32GB dualrank opsnorren en testen in een 1x21+ model.
Ik ben het ook niet helemaal eens met die 2 keer 16 GB:

Kijk voor zeer kuch betrouwbare bron eens op:

https://www.reddit.com/r/.../ds1821_with_64gb_or_ram/
https://www.reddit.com/r/..._ecc_ram_upgrade_options/

Het is echt sinds DSM 7.01 Update 2 dat het probleem speelt. Er is ''iets'' veranderd en Synology support ontkent dat trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door wvkreg op 17-02-2022 09:54 ]

@DukeBox
Ok slordig van mij, ik bedoel uiteraard Bytes.

En AMD geeft in zijn specificaties zelf aan dat voor deze cpu het maximale geheugen 32GB is verdeelt over twee channels (dus 2x 16GB) en het lijkt me dat de fabrikant wel weet waar ze het over hebben.

Wat natuurlijk wel mogelijk is dat de chip select wel te gebruiken is zonder dat AMD specificeert en dan zou je met dual rank geheugen wel 2x 32GB kunnen gebruiken.

@wvkreg
Je moet zelf weten wat je gelooft, maar het werkt gewoon niet en Synology zelf geeft ook (net als AMD) aan dat het max 2x16Gb is.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 17-02-2022 11:11 ]

• DukeBox
Ben(V) schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:06:
@DukeBox
En AMD geeft in zijn specificaties zelf aan dat voor deze cpu het maximale geheugen 32GB is verdeelt over twee channels (dus 2x 16GB) en het lijkt me dat de fabrikant wel weet waar ze het over hebben.
Heb je daar een bron van dan ? Want de link die ik heb geplaatst IS van amd.com en is zover ik weet is dat ook de fabrikant van de CPU (en geïntegreerde controller) en daar wordt dus gesproken over 32GB pér channel.

• wvkreg
DukeBox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Heb je daar een bron van dan ? Want de link die ik heb geplaatst IS van amd.com en is zover ik weet is dat ook de fabrikant van de CPU (en geïntegreerde controller) en daar wordt dus gesproken over 32GB pér channel.
Nu werkt het alweer 5 uren stabiel....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSgV7FcwfVWgp0J51hlVMvRiAks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZLpZOQB6exJvDa2snOZNAfL.png?f=fotoalbum_large

So confusing...

Toch weer reboots, ik ga omruilen voor 2*16GB

[ Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 17-02-2022 13:02 ]

DukeBox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:10:
[...]

In die AMD spec staat:
DIMM / channel (Dual-Rank on FP5 32GB total)
Is dit per channel of is dit totaal 32GB?

Maar je kun gelijk hebben, voorwaarde is dat er dan dual rank geheugen gebruikt wordt, want een adresbus van 32 bit kan maar 16GB adresseren.

Overigens zegt Synology zelf in zijn specs dat 2x16GB het max is.

@wvkreg
Heb je al eens een geheugentest uitgevoerd op die Nas?
En is jouw geheugen dual rank?
Kun je testen met dit script:
[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 17-02-2022 13:11 ]

• wvkreg
[quote]Ben(V) schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:08:
[...]

In die AMD spec staat:
DIMM / channel (Dual-Rank on FP5 32GB total)

Maar je kun gelijk hebben, voorwaarde is dat er dan dual rank geheugen gebruikt wordt, want een adresbus van 32 bit kan maar 16GB adresseren.

@wvkreg
Heb je al eens een geheugentest uitgevoerd op die Nas?

Ik gebruik nu dit geheugen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB_nhSAre-WdCLcunY4DZYUEM8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HdXB7RvD3DIeURmFkAC4ADzL.png?f=fotoalbum_large

Memtest start niet op, wel connect maar dan timeout.

[ Voor 18% gewijzigd door wvkreg op 17-02-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Ben(V) schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:08:
Er staat toch letterlijk pér channel.
Met jouw ervaring op tweakers moet je toch wel weten dat het max van de fabrikant vaak maar een moment opname is, zeker bij dingen als geheugen.

De beperkende factor is tegenwoordig vrijwel altijd de CPU (zoals je ook zelf al aangeeft), het OS of in enkele gevallen een softwarematig limiet.

Ik heb zojuist 1x 32GB ECC Dual Rank module Kingston KSM26SED8 (heb er geen 2 liggen hier) getest naast een 16GBe ECC Single Rank module (dus totaal 48GB) en dat werkt prima in een DS1821+. Ik heb er een RAM disk op gemaakt middels ramfs van 42GB en deze volledig beschreven, geen issues (op de not original memory melding na).

n.b. De eerste keer booten duurder wel even voordat de HDD's beginnen op te spinnen.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2022 13:48 ]

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:04
Mogelijk kan ik via een regeling op mijn werk een paar harde schijven kopen in plaats van een laptop.

Ik heb nu:
DS920+
1x 6TB WD SMR (volume 1 met films)
1x 4TB WD CMR (volume 2 met series, fotos en persoonlijke data)
als losse schijven ingesteld.

Ik merk met name dat wanneer Sonarr/Radarr en NZBGet bezig zijn met hun werk dat de snelheid van de 6TB erg inzakt en de prestaties erg afnemen. Mogelijk komt het door de SMR schijf? De CPU komt op dat moment niet boven de 45% uit.

Ik wil voor beide schijven 1x 16TB schijf gaan kopen en dus de 6 en 4TB gaan vervangen. Ik koop er dan nog een 4TB bij zodat ik 2x 4TB heb om in RAID te zetten voor mijn persoonlijke data (die ook naar een nas bij mijn ouders gaat). De 6TB gaat de schijf in de nas bij mijn ouders vervangen.

Nu zit ik er even mee dat ik het liefste alles 1 op 1 overzet. Zonder bij Plex databases opnieuw moet laten opbouwen of Docker containers moet aanmaken.
Hoe is jullie ervaring hier mee? Zijn er mensen die bijvoorbeeld de oude en de nieuwe schijf gekloond hebben, voor zover dat mogelijk is en daarna de overgebleven ruimte met een tool hebben aangepast?
@DukeBox en @wvkreg
De conclusie is dan dat het probleem het geheugen van @wvkreg moet zijn.

Uiteindelijk is theorie en specs lezen mooi, maar testen altijd beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 17-02-2022 13:56 ]

• wvkreg
Ben(V) schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:55:
De conclusie is dan dat het probleem het geheugen van @wvkreg moet zijn.

Uiteindelijk is theorie en specs lezen mooi, maar testen altijd beter.
Ik test nu met 1 32 GB V-Tech en de 4 GB Synology origineel. 36. GB, al een uur stabiel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVV7Zz17TR8TDoFOVlPjKfn2fr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBnm47Z09e1daHYKNZdIxFSD.png?f=fotoalbum_large

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:03
DukeBox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:31:
[...]
Er staat toch letterlijk pér channel.
Nee, er staat "1 DIMM / channel (Dual-Rank on FP5 32GB total)"

Als je zoekt dan geeft men overal aan dat de v1500B max 32GB aankan, op de AMD website staat trouwens bar weinig informatie.

Dus er zijn IMHO een paar mogelijkheden.
1. Hij laat al het geheugen zien, maar zal het niet alloceren.
2. Hij laat het zien, maar crashed als het wordt gealloceerd.
Of een combinatie daarvan. Het plaatje wat eerder werd gepost, laat ook zien wat er geen geheugen voor cache gebruikt wordt, wat gek is.

@wvkreg doe eens een memtest via de synology assistant. Waarschijnlijk zal 1x 32GB wel stabiel werken.

• wvkreg
Cardinal schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Nee, er staat "1 DIMM / channel (Dual-Rank on FP5 32GB total)"

Als je zoekt dan geeft men overal aan dat de v1500B max 32GB aankan, op de AMD website staat trouwens bar weinig informatie.

Dus er zijn IMHO een paar mogelijkheden.
1. Hij laat al het geheugen zien, maar zal het niet alloceren.
2. Hij laat het zien, maar crashed als het wordt gealloceerd.
Of een combinatie daarvan. Het plaatje wat eerder werd gepost, laat ook zien wat er geen geheugen voor cache gebruikt wordt, wat gek is.

@wvkreg doe eens een memtest via de synology assistant. Waarschijnlijk zal 1x 32GB wel stabiel werken.
Memtest start alleen op met de originele 4 GB RAM. Met 1 keer 32 of 2 keer 32 GB niet.

Ik heb hem al omgeruild met een mede tweaker die me 2 keer 8 GB levert. Ik heb hem vandaag de 64GB gestuurd. Die kan hij kwijt in zijn ds3617xs, althans testen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 17-02-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Wat denk je dat de ' / ' betekend in het Engels.

Daarnaast werkt het prima en ook QNAP geeft aan dat het ondersteund wordt met dezelfde CPU. Ook andere bordjes met maar 1 SODIMM slot (dus maar 1 channel) geven aan max 32GB.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2022 17:00 ]

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Heeft iemand enig idee wat ik met het volgende kan doen?

startpositie: (ds2419+)
shr-1 met 3 disks & 25.5TB ruimte in het volume/storage pool (3 disks van 14TB)

actie ondernomen:
2 disks fysiek toegevoegd (16TB), en opdracht gegeven om over te gaan naar shr-2 en uit te breiden met de andere disk (deze 2 acties kan je in 1 keer doorgegeven via de webinterface)

Nu:
alle 5 disks in gebruik volgens dsm, in shr-2, maar de storage pool is nog steeds 25.5TB en ik heb geen optie om die te vergroten

ergo -> hoe kan ik de storage pool wijsmaken dat ie echt wel +-12.5TB groter moet zijn dan ie nu is?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17

ericplan

5180 Wp PV

Even een vraag waar ik niet verder kom. Ik wil iedere dag op een bepaalde tijd een snapshot maken met de Surveillance app en dat snapshot vervolgens mailen naar een bepaald emailadres.
Ik heb een Action Rule aangemaakt die een snapshot maakt. Dat werkt, de snapshot staat keurig bij "snapshots".
Ik heb in Notification mijn gmail-account gekoppeld en succesvol een testmail ontvangen. Dat werkt dus ook.
Vervolgens bij Rules dit vinkje gezet, maar ik ontvang geen mail. Wat doe ik fout?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpZ6lcpfgk-n4kJr5Vtg6BA-rn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CElomzfFI6CwO6YQkvcVVV9.png?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb hier een DS115j die ik wil gebruiken als always on bron voor wat data die niet op de laptops past maar ook weer niet erg belangrijk is. Ik heb er een Samsung QVO 860 1TB in zitten die prima wordt herkend door de NAS. Ik heb geprobeerd uit te zoeken of TRIM ondersteund wordt op deze NAS maar ik kom niet veel verder dan "het werkt op sommige modellen" en vind dus geen definitief antwoord.

Na installatie kan ik de TRIM optie inderdaad niet vinden bij Opslagbeheer. Klopt het inderdaad dat de DS115j geen TRIM ondersteund? En zijn er alternatieven? Ik draai DSM 6.2.4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Admiral Freebee schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:07:
Klopt het inderdaad dat de DS115j geen TRIM ondersteund? En zijn er alternatieven? Ik draai DSM 6.2.4.
Ja, alleen de volgende modellen bieden trim bij die SSD:
20 series: RS820RP+, RS820+
19 series: RS1219+, DS2419+II, DS2419+, DS1819+, DS1019+, DVA3219
18 series: RS2818RP+, RS2418RP+, RS2418+, RS818RP+, RS818+, DS1618+, DS918+, DS718+, DS418play, DS218+
17 series: DS1817+, DS1817, DS1517+, DS1517
16 series: RS2416RP+, RS2416+, DS916+, DS716+II, DS716+, DS416, DS416play, DS216+II, DS216+
15 series: RS815RP+, RS815+, DS2415+, DS1815+, DS1515+, DS1515, DS715, DS415+, DS215+

• Admiral Freebee
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Ja, alleen de volgende modellen bieden trim bij die SSD:

[...]
Oké dat is duidelijk. Ik heb een hele tijd gezocht voor die lijst maar niet gevonden.
Het lijkt er wel op dat ik een alternatief heb gevonden want fstrim werkt gewoon via SSH :)

• DukeBox
Admiral Freebee schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:15:
Oké dat is duidelijk. Ik heb een hele tijd gezocht voor die lijst maar niet gevonden.
Gewoon de HCL, https://www.synology.com/nl-nl/compatibility
Admiral Freebee schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:15:
Het lijkt er wel op dat ik een alternatief heb gevonden want fstrim werkt gewoon via SSH :)
Dam kan je die ook schedulen via task scheduler.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2022 21:28 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Op die manier. Ik was de omgekeerde manier gaan zoeken via het apparaat en dan naar de ondersteunde harde schijven / SSD's maar ging er van uit dat het niet aanwezig zijn van de SSD op de lijst vooral wilde zeggen dat het niet getest was en dat er dus geen garanties gegeven werden. Ik ging er dan ergens wel van uit dat TRIM ondersteund werd op alle SSD's die het adverteren naar het besturingssysteem toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Nu maar hopen dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GvbELiLl7dI11op4PehzY2DMk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3jElvjzrO1g1z8iDcH2YzNb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBxgm_IBWJfRVvqJ_6OMlrkT_V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O7DRQUFpzQHDP1PknsBEbyWb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door wvkreg op 18-02-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Ik ga zowel een schijf bijplaatsen als geheugen uitbreiden.

Echter weet ik nog niet of het geheugen goed werkt. En de schijven moeten eruit voor het geheugen te plaatsen.

Wat is handig? eerst maar het geheugen bijplaatsen en een memory test doen, als alles werkt de schijf bijplaatsen?

Of eerst de schijf toevoegen, hybrid RAID zijn werk laten doen en vervolgens als dat allemaal goed is met het geheugen aan de slag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
brambello schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:34:
Ik ga zowel een schijf bijplaatsen als geheugen uitbreiden.

Echter weet ik nog niet of het geheugen goed werkt. En de schijven moeten eruit voor het geheugen te plaatsen.

Wat is handig? eerst maar het geheugen bijplaatsen en een memory test doen, als alles werkt de schijf bijplaatsen?

Of eerst de schijf toevoegen, hybrid RAID zijn werk laten doen en vervolgens als dat allemaal goed is met het geheugen aan de slag?
Maakt eigenlijk niet uit. Performance tijdens een RAID rebuild is niet zeer memory intensief. Doe eerst de disk, zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
wvkreg schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:39:
Maakt eigenlijk niet uit. Performance tijdens een RAID rebuild is niet zeer memory intensief. Doe eerst de disk, zou ik zeggen.
Dat hangt van de HDD af (en de overige random IO load), er zijn een aantal modellen waar de WB cache niet aangezet kan worden, dan merk je wel een flink verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 18-02-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ik heb per ongeluk een map met bestanden verwijderd van mijn Synology.
Is er een mogelijkheid om deze terug te zetten , ik heb alles wat ik op internet gevonden heb geprobeerd maar kom er niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
19roland70 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:10:
Is er een mogelijkheid om deze terug te zetten , ik heb alles wat ik op internet gevonden heb geprobeerd maar kom er niet uit.
Ik zou de backup restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
19roland70 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:10:
Heb je niet recycle bin aanstaan op de share ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ik ben totaal niet bekend met hoe ik dit zou moeten doen.
DukeBox schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:36:
[...]

Heb je niet recycle bin aanstaan op de share ?
Geen idee hoe en waar.
Ik heb wel prullenmand ingeschakeld staan.

[ Voor 5% gewijzigd door 19roland70 op 19-02-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Hoe werkt aanzetten van de UPS voor meerdere NAS apparaten. Ik heb een USB UPS op de DS1821+ (192.168.1.200). Is dit dan voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGOEn6x3V_-L2R0ne2MTFq3QWQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z13W1zzqpqJ1NdJDdrSUHw4Z.png?f=fotoalbum_large

De 192.168.1.100 is dan mijn DS916+

Info UPS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBS-JGEjCEJ-JOrwpU_qTlI1vwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yR7y4rFW43My3bRbOX4AY6t2.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door wvkreg op 19-02-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Er is inmiddels ook een Synology Drive Server 3.1 beta beschikbaar:In plaats van dat Synology Drive Server alleen de 'drive' folder kan indexeren, is nu ook de hele 'home' map beschikbaar. Dit is optioneel en staat standaard aan voor nieuwe installaties. Dus voor bestaande installaties veranderd er niets tenzij je deze functionaliteit aanzet.

Dit is wel positief nieuws. Want nu kan je ook je /photos folder beschikbaar maken via de Drive.

En wanneer je dan gebruik maakt van Synology Drive Client 2.5 heb je de mogelijkheid tot het synchroniseren van je mobiele telefoon (bijv. foto's) met de NAS. Die je dan direct op op de Drive kan zetten, wat er voor zorgt dat je bestanden ook onder versiebeheer komen te staan. En beschikbaar zijn in Synology Photos. <3

[ Voor 7% gewijzigd door aex351 op 19-02-2022 14:30 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wvkreg
Ja dat is voldoende, zo krijgen beide Nassen een shutdown commando als de batterij van je UPS dreigt leeg te raken.
Je kun er ook voor kiezen om een tijd in testellen, dan gaat de boel down als die tijd verlopen is na de netspannings uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:23:
@wvkreg
Ja dat is voldoende, zo krijgen beide Nassen een shutdown commando als de batterij van je UPS dreigt leeg te raken.
Je kun er ook voor kiezen om een tijd in testellen, dan gaat de boel down als die tijd verlopen is na de netspannings uitval.
Is dat dan dus niet nodig? En werkt niet? Op de DS916+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6go17LshKRb80bV1vwtXQ33hF6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9fNQQFnImq3pYtLYyu7ZyHMW.png?f=user_large

Wat voor tijd zou je adviseren? 15mins @Ben(V) ?

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 19-02-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat is ook goed ingesteld.
Ik gebruikt gewoon de shutdown als je batterij leeg dreigt te raken, dus geen tijd gestuurde shutdown.

[ Voor 64% gewijzigd door Ben(V) op 19-02-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ja, dus het moet wel (op) beide ingesteld worden?! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Uiteraard, maar voor je eerste Nas was het voldoende wat je gepost had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:34:
Uiteraard, maar voor je eerste Nas was het voldoende wat je gepost had..
Maar dan was de 2e niet via UPS uitgeschakeld :) 8)7
Stap 2 is dus ook nodig.

@Ben(V) Welke tijd adviseer je?

[ Voor 11% gewijzigd door wvkreg op 19-02-2022 14:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Volgende keer gewoon de documentatie raadplegen.
https://kb.synology.com/n...em_hardware_ups?version=6
of voor DSM 7
https://kb.synology.com/n...em_hardware_ups?version=7

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 19-02-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ben bezig een wordpress site op te zetten, heb die ook al draaiende. Alleen krijg ik er geen domein aan gehangen. Als ik een virtual host toevoeg kan ik alleen de map web kiezen. Echter lijkt wordpress te draaien in web_packages die ik dus niet kan selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8OTFo9gEYd42AwClLNvKLLENdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BS5SJcG7Ng5cgPr1jrfAWKpW.png?f=user_large
Zal wel iets verkeerd doen :D. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ik heb een DS418Play. Ik merk dat een volle drive tray niet open te trekken is zoals een lege tray dat is. Moet ik harder trekken of trek ik hem dan kapot? Hoe krijg ik een volle drive tray open?

edit - opgelost. het is dat sleuteltje

[ Voor 9% gewijzigd door brambello op 20-02-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ik merk nu trouwens dat er een ratelend geluid komt uit de power supply box (meegeleverde externe voeding). Dit lijkt me toch niet goed? Of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik maak via Hyper Backup elke nacht via rsync een backup naar een Pi met externe schijf die bij m'n ouders staat. Nou hebben zij vorige week een ander IP-adres gekregen (ze zaten bij XS4ALL maar blijkbaar wordt eea nu echt overgezet naar KPN) waardoor ik de backuptaak opnieuw heb moeten configureren.

Dus ik heb simpelweg het oude IP vervangen door het nieuwe IP. En gaan met de banaan. Dacht ik. Er wordt ook gewoon verbinding gemaakt en alles. Maar toch gaat er iets midden in de backup fout.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? In de logs zie ik alleen heel generieke foutmeldingen.

code:
1
2
[Network][Source Destination rsync] Failed to start backup task. (Scheduled backup has been skipped because Hyper Backup cannot resume/discard the task.)
[Network][Source Destination rsync] Failed to run backup task.

Handmatig discard (gaat goed) en handmatig starten heb ik ook geprobeerd. Maar ook daarbij op ergens tussen de 50 en 80% een foutmelding :/

DS418Play en DSM 6, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Tortelli schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:17:
Als ik een virtual host toevoeg kan ik alleen de map web kiezen.
Je moet een alias portal toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DukeBox schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:24:
[...]

Je moet een alias portal toevoegen.
Die functie had ik al gezien, maar kan er geen domein in zetten (de punt kan ik niet toevoegen). Kortom volgens mij doe ik iets verkeerd :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31
Ik had al wat vragen gesteld in het proxmox topic over de configuratie van een UPS.
Ik heb dus een DS220+ en een proxmox server.
Nu had ik de UPS (APC Back-UPS BX950MI) via USB aangesloten op de DS220+ dat werkt prima.
Alleen nu wil ik dus de proxmox server er ook op hebben alleen met de Synology netwerk UPS server krijg ik dat niet voor elkaar.
Heb het nu dus andersom gedaan, de UPS aan de proxmox server, NUT geïnstalleerd en dat draait perfect.
Maar hoe kan ik nu de DS220+ verbinding laten maken met de NUT server?
Wat ik ook probeer SNMP, UPS Synology UPS server hij blijft zeggen dat hij geen verbinding kan maken met de UPS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:31:
Even een vraag waar ik niet verder kom. Ik wil iedere dag op een bepaalde tijd een snapshot maken met de Surveillance app en dat snapshot vervolgens mailen naar een bepaald emailadres.
Ik heb een Action Rule aangemaakt die een snapshot maakt. Dat werkt, de snapshot staat keurig bij "snapshots".
Ik heb in Notification mijn gmail-account gekoppeld en succesvol een testmail ontvangen. Dat werkt dus ook.
Vervolgens bij Rules dit vinkje gezet, maar ik ontvang geen mail. Wat doe ik fout?[Afbeelding]
Iemand een suggestie waar ik moet zoeken?

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 128 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).