Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
/f/image/8TURM7281blpaDf2xNzPnd4V.png?f=fotoalbum_large)
Dit heb ik nu ingesteld, lijkt te werken. Echter kwijt ik wel een SSL foutmelding, heb een certificaat aangemaakt voor dit domein (letsencrypt) maar die lijkt hij niet te pakken.
Heb je die wel toegewezen aan de alias ? (beide antwoorden kan je overigens ook gewoon in de help vinden)Tortelli schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:21:
Dit heb ik nu ingesteld, lijkt te werken. Echter kwijt ik wel een SSL foutmelding, heb een certificaat aangemaakt voor dit domein (letsencrypt) maar die lijkt hij niet te pakken.
https://kb.synology.com/n...pecific_Synology_services
https://kb.synology.com/n...ion_certificate?version=7
Mijn DS413 reageert niet meer.
Ik heb geen toegang meer tot mijn mappen, kan via de browser niet op de NAS inloggen en OpenVPN die ik er op draai maakt geen contact meer.
Alle 5 groene lampjes branden contiue.
Nu heb ik de aan/uit knop kort in gedrukt en er gebeurt na 5 minuten nog niks.
Nu heb ik de aan/uit knop iets langer ingedrukt en nu knippert deze al 10 minuten blauw.
Wat is wijsheid?
Hopen dat die snel uit beta gaat. Ik wacht al tijden op support voor mobile app sync.aex351 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:20:
Er is inmiddels ook een Synology Drive Server 3.1 beta beschikbaar:In plaats van dat Synology Drive Server alleen de 'drive' folder kan indexeren, is nu ook de hele 'home' map beschikbaar. Dit is optioneel en staat standaard aan voor nieuwe installaties. Dus voor bestaande installaties veranderd er niets tenzij je deze functionaliteit aanzet.
- https://community.synology.com/enu/forum/18/post/151369
- https://www.synology.com/..._note#SynologyDriveClient
Dit is wel positief nieuws. Want nu kan je ook je /photos folder beschikbaar maken via de Drive.
En wanneer je dan gebruik maakt van Synology Drive Client 2.5 heb je de mogelijkheid tot het synchroniseren van je mobiele telefoon (bijv. foto's) met de NAS. Die je dan direct op op de Drive kan zetten, wat er voor zorgt dat je bestanden ook onder versiebeheer komen te staan. En beschikbaar zijn in Synology Photos.
Als je ook geen disk activiteit ziet nog langer ingedrukt houden totdat hij uit is en weer aanzetten. Veel meer opties heb je niet.nokiaan958GB schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:54:
Nu heb ik de aan/uit knop iets langer ingedrukt en nu knippert deze al 10 minuten blauw.
Wat is wijsheid?
De mobiele sync app optie is niet in beta en is al een aantal maanden beschikbaar onder versie nummer 2.5. Zie andere link die ik gepost had. De app is alleen niet beschikbaar via de app-store nog.banaliteit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:28:
[...]
Hopen dat die snel uit beta gaat. Ik wacht al tijden op support voor mobile app sync.
< dit stukje webruimte is te huur >
Nog langer ingedrukt houden (tot ie uit gaat) en anders gewoon de stroom eraf.nokiaan958GB schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:54:
Nu heb ik de aan/uit knop kort in gedrukt en er gebeurt na 5 minuten nog niks.
Wat is wijsheid?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik heb een laptop waarvan ik dagelijks een back-up wil maken naar mijn Synology NAS.
Als ik mappen selecteer van een normale schijf (C, OS), dan gaat het prima. Echter zodra ik bestanden van een versleutelde (encrypted) schijf (D) pak, dan gebeurt er niks. Nog geen één bestand.
Ik heb dus 2 SSD's, waarvan ik de tweede met Veracrypt heb versleuteld.
Als ik de back-up wil maken is natuurlijk de D schijf gemount en zijn alle bestanden via verkenner benaderbaar.
Iemand enig idee? Kan geen soortgelijke situatie vinden.
Edit: Lijkt eerder een Windows issue te zijn. Als ik namelijk handmatig een bestand kopieer vanaf mijn C schijf gaat alles zoals het hoort. Doe ik hetzelfde vanaf de D schijf, dan hooguit enkele kb/s.
[ Voor 24% gewijzigd door Paul Hewson op 22-02-2022 16:56 ]
DS420+, waar al enige maanden 4x WD120EFBX in zitten maar nog nooit volledig werkend in gebruik is genomen.
Ik heb net de DS420+ een factory reset gegeven via de reset-knop, zonder schijven er in.
Na reset, terwijl de DS420+ aan stond alle schijven er stuk voor stuk in gegaan.
In de Opslagbeheer worden alle 4 de schijven herkend.
Schijf 1: Geinitialiseerd - Gezond
Schijf 2: Niet geinitialiseerd
Schijf 3: Niet geinitialiseerd
Schijf 4: Niet geinitialiseerd
Zodra ik een Pool wilt maken geeft hij aan dat de pool met 4 schijven gemaakt kan worden. Echter bij het door gaan in de stappen geeft hij aan dat Schijf 4 niet gebruikt kan worden omdat er een "Benchmark or Secure Erase" uitgevoerd moet worden.
Benchmark is na minuut of 10 klaar zonder resultaat
Secure Erase geeft een foutmelding "Diskstation kon Secure Erase op Schijf 4 van DW420+ niet uitvoeren."
Disk stuk? of is er nog een manier wat ik kan proberen om hem werkend te krijgen?
Bedankt en @GarBaGe bedankt.DukeBox schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:44:
[...]
Als je ook geen disk activiteit ziet nog langer ingedrukt houden totdat hij uit is en weer aanzetten. Veel meer opties heb je niet.
De aan/uitknop ingedrukt houden had geen effect.
De stroom er af gehaald, opnieuw gestart en niets aan de hand

Zelfs geen consistentiecontrole door DSM opgestart

Aangezien dit de 2e keer binnen een week was dat er kuren waren vanavond meteen de DS920 besteld
- backup system
- disk toevoegen als extra volume
- alle data kopieren
- alle disks eruit
- nieuwe (lege) disk plaatsen en hierop een restore uitvoeren
- tweede disk plaatsen en alle data kopiëren naar eerste disk
- RAID aanmaken (of zou dit al eerder gedaan moeten worden)?
Iemand die dit al eens gedaan heeft?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Naar alle waarschijnlijkheid is de PSU aan zijn einde. Die kun je best zelf vervangen hoor. Kost rond de 100 euro. https://www.synology.com/en-global/products/spare_partsnokiaan958GB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:31:
[...]
Bedankt en @GarBaGe bedankt.
De aan/uitknop ingedrukt houden had geen effect.
De stroom er af gehaald, opnieuw gestart en niets aan de hand![]()
Zelfs geen consistentiecontrole door DSM opgestart![]()
Aangezien dit de 2e keer binnen een week was dat er kuren waren vanavond meteen de DS920 besteld
Lastig.lier schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:27:
Draai een DS1019+ met 4x 4TB disks in RAID 5. Wil deze vervangen door een RAID 1 set van 2x 12TB disks. Op de Synology site kan ik niet direct een antwoord vinden hoe met deze situatie om te gaan, ik verwacht dat het de volgende stappen zouden moeten zijn:
- backup system
- disk toevoegen als extra volume
- alle data kopieren
- alle disks eruit
- nieuwe (lege) disk plaatsen en hierop een restore uitvoeren
- tweede disk plaatsen en alle data kopiëren naar eerste disk
- RAID aanmaken (of zou dit al eerder gedaan moeten worden)?
Iemand die dit al eens gedaan heeft?
Ik ga er vanuit dat je SHR gebruikt, gezien dit standaard door Synology wordt aangeraden.
De mogelijkheden van SHR zijn best enorm uitgebreid.
Persoonlijk zou ik de veilige route nemen.
Je NAS ondersteunt 5 drives, je gebruikt er nu 4.
Je kan een initiele SHR opzetten met 1 drive.
Ik zou de 12T drive toevoegen, een nieuwe pool maken met 1 drive (in SHR) en al je data verplaatsen / kopieren.
Als dat klaar is, al je 4T schijven eruit en je 2e 12T erbij prikken.
Zolang je set van 2x 12T nog niet volledig redundant is, blijft je orinele data op de 4x4T beschikbaar.
Je loopt dan geen onnodig risico op dataverlies.
Helder voor wat betreft het RAID gedeelte. Na het overzetten van de data, verwijderen van de 4 RAID5 disks en toevoegen tweede 12TB disk zou herinstallatie met restore plaats moeten vinden...toch?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ja, echter, Synology kan dit zelf met behulp van SHR.lier schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:50:
[...]
Helder voor wat betreft het RAID gedeelte. Na het overzetten van de data, verwijderen van de 4 RAID5 disks en toevoegen tweede 12TB disk zou herinstallatie met restore plaats moeten vinden...toch?
Oftewel, je voegt de 2e 12TB disk toe en in je Synology voeg je die toe aan de bestaande pool van 1x 12TB.
De herdistrubutie van je data wordt onderwater online vol automatisch door Synology gedaan, waardoor je zelf geen restore/herinstallatie hoeft te doen.
Hier heeft de SHR setup van Synology veel voordelen tov een klassieke RAID setup en daarmee een enorm gebruikersgemak.
Dit zou ik normaliter niet vreemd vinden (fail2ban op een oude raspberry van mij blokkeerde op een gegeven moment ~200 IP-adressen per dag), maar aangezien mijn "External access" volledig uitgeschakeld is snap ik het niet echt.
In het kort: external access staat uit, er is geen DDNS gekoppeld en ik dien in de router geen poorten open te hebben staan richting de NAS (ik moet dit vanavond even controleren, ik geloof dat de NAS zelf de configuratie voorportforwarding op de router kan aanpassen). De NAS is in dit netwerk nooit rechtstreeks via het internet benaderbaar geweest en dit is tevens de eerste keer dat ik een dergelijke melding zie sinds het moment dat ik de NAS weer in gebruik heb genomen, rond september vorig jaar. Wat me wel opviel was dat er nog een oude DDNS configuratie in het systeem (DDNS stond en staat uit) dus deze heb ik voor de zekerheid maar even verwijderd.
Heeft iemand een idee wat ik verder nog kan controleren? Ik maak me geen grote zorgen want ik heb mijn admin account gedesactiveerd en gebruik verder 2FA en een sterk wachtwoord, maar er lijkt iets niet te kloppen..
Heb hier nog steeds "last" van. Inmiddels bij meer mensen aan de hand wellicht?JBS schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:07:
Toevallig bij meer mensen dat de preview van de stream het in de DS Cam app (op Android) niet meer doet? Tik ik de betreffende camera open, dan verschijnt de stream wel gewoon netjes.
[Afbeelding]
Kom er zojuist achter dat wanneer ik in de app verbinding maak via het interne IP adres van de NAS dat de preview wel gewoon werkt. Via de, via Traefik van SSL voorziene, externe subdomeinnaam niet.
[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 24-02-2022 11:29 ]
Ik heb een DS916+ + DX513 te koop staan ter info: V&A aangeboden: Synology DiskStation DS916+ (8GB) +DX513 + 9 WD Red Disks (36TB)
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Kom er zojuist achter dat wanneer ik in de app verbinding maak via het interne IP adres van de NAS dat de preview wel gewoon werkt. Via de, via Traefik van SSL voorziene, externe subdomeinnaam niet.kraats schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:28:
@JBS Ik gebruik altijd de Multi View tab, dus heb er geen last van, maar in het camera-overzicht inderdaad ook geen beeld
Jep, hier ook. Intern wel. Extern via reverse-proxy nietJBS schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:29:
Kom er zojuist achter dat wanneer ik in de app verbinding maak via het interne IP adres van de NAS dat de preview wel gewoon werkt. Via de, via Traefik van SSL voorziene, externe subdomeinnaam niet.
Ik probeer een ogenschijnlijk heel simpel ding te doen, nl het periodiek kopiëren van een folder naar een andere op dezelfde schijf.
Meer in detail: ik heb eindelijk de bezem eens goed door mijn fotocollectie gehaald en die staat dan nu ook keurig op de NAS en word vanuit daar én in realtime naar een andere NAS gekopiëerd (Sharesync) én ge'backupped ieder weekend naar een USB stick (Hyper Backup).
So far so good. Nu wil ik Synology Photos gebruiken als frontend om de foto's te kunnen bekijken en beheren, maar voor zover ik zien kan is de enige mogelijkheid om dat vanaf een shared folder genaamd 'photo' te doen.
Ik moet dus iets doen om mijn originele collectie/updates daar regelmatig naartoe te krijgen, maar.... hoe?
DS220+/DSM7.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Ik gebruik nu weer de normale ratel. Is er iemand die zijn Synology 4 bay vaak uit zet, en even kan luisteren of er geluid komt uit de PSU als de Syno uit staat?
Vast dank!
Volgens mij kun je ze er allebei tegelijk bij doen. Daarna kun je ze per stuk toevoegen aan je raid. Of er een nieuw volume mee maken.Wildfire schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:45:
Ik draai een DS920+ met 2x 12TB in SHR. Ik krijg vandaag 2 extra 12TB schijven binnen die ik ga toevoegen. Kan ik beter eerst een schijf toevoegen, de NAS z'n werk laten doen en daarna pas de tweede extra schijf toevoegen? Of is het mogelijk ze beide tegelijkertijd toe te voegen?
En als ik mij niet vergis, ondersteunt deze nas hot-swap. Dat zou je kunnen checken, want dan hoef je de nas niet uit te zetten om de schijven toe te voegen.
The answer is 42.
Klopt, 2 disk erbij en volume uitbreiden is de beste optie.Zenyatta schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:29:
[...]
Volgens mij kun je ze er allebei tegelijk bij doen. Daarna kun je ze per stuk toevoegen aan je raid. Of er een nieuw volume mee maken.
En als ik mij niet vergis, ondersteunt deze nas hot-swap. Dat zou je kunnen checken, want dan hoef je de nas niet uit te zetten om de schijven toe te voegen.
Synology Music draaide tot voor kort prima op mijn telefoon. Sinds mijn overstap naar de DS920+ en DSM7 heeft de app de neiging vast te lopen bij het afspelen. Ik was daarom op zoek naar een alternatieve muziekspeler voor onderweg.
Ik draai op mijn DS920+ Dockers. Heb volgens de stappen van Marius de Docker voor mstream erop gezet. Dit werkt in die zin dat ik nu de mstream pagina kan openen. So far so good.
Ik heb heel precies alle stappen gevolgd (met name stap 5), maar ik krijg het in de mstream omgeving niet voor elkaar mijn muziek-database te zien. Ik kan er dus geen seconde muziek mee afspelen. Iemand een idee waar ik de mist in ga met instellen?
The answer is 42.
Heb ze er gisteren allebei ingedaan en de NAS aan het werk gezet. Mijn God wat duurt dat lang! Tegen 17:30 uur gisteravond dat gedaan, we zijn nu bijna 15 uur verder en de status momenteel is 22% van stap 1 van 2.wvkreg schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Klopt, 2 disk erbij en volume uitbreiden is de beste optie.
Pffft.... dat gaat nog even duren.
Tsja, 24 TB bit voor bit integreren met de 24 TB die er al staat. Dat duurt wel even. Vooral omdat het ook nog eens de normale werking niet mag verstoren.
Wees gerust, het komt goed,je hoeft er niet naast te zitten.
Ik ben op dit moment een hyperbackup aan het draaien van 1.6 TB naar een andere Syno. De verwachting is op dit moment dat het 9 dagen gaat duren.
Geduld is een schone zaak.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Standaard actie:Wildfire schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:13:
[...]
Heb ze er gisteren allebei ingedaan en de NAS aan het werk gezet. Mijn God wat duurt dat lang! Tegen 17:30 uur gisteravond dat gedaan, we zijn nu bijna 15 uur verder en de status momenteel is 22% van stap 1 van 2.
https://kb.synology.com/e...ust_resync_speed?version=
De fast resync stond al aan
Keep it calm...en lek mig de zuk
Ik heb me al een beetje ingelezen.
Klopt het dat de makkelijkste manier is om dat via Migration Assistent te doen?
Is het ook mogelijk o.a. mijn backupinstelling van Hyperbackup naar mijn nieuwe NAS over te brengen?
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
File sharing services als Samba ook uitgezet?
Voorheen gebruikte ik een ZyXEL NSA325 V2 NAS als SSH server voor RDP, nu wil ik hier mijn Synology DS720+ voor gebruiken.
Edit: De Synology DS720+ blijkt standaard geen SSH TCP Forwarding te hebben, waardoor een Tunnel naar een derde apparaat niet standaard mogelijk is.
[ Voor 79% gewijzigd door Jumpman op 02-03-2022 13:15 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Moet ik de hdd nu formatteren en opnieuw toevoegen? Of is de hdd toch defect?
Ondertussen disdagavond en nu op 28,19% van stap 2/2. Benieuwd hoe lang het nog duurt.Wildfire schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:13:
[...]
Heb ze er gisteren allebei ingedaan en de NAS aan het werk gezet. Mijn God wat duurt dat lang! Tegen 17:30 uur gisteravond dat gedaan, we zijn nu bijna 15 uur verder en de status momenteel is 22% van stap 1 van 2.
Ach, het is voor een goed doel.
Ik adviseer een voor een, de rebuild gaat toch een voor een en als het fout gaat (power loss o.i.d.) dan kan je helemaal weer opnieuw beginnen.Wildfire schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:45:
Kan ik beter eerst een schijf toevoegen, de NAS z'n werk laten doen en daarna pas de tweede extra schijf toevoegen? Of is het mogelijk ze beide tegelijkertijd toe te voegen?
Ik gebruik het regelmatig en heb er geen extra dingen voor moeten doen. Het enige dat belangrijk is is dat het met lokale accounts gebeurd met admin rechten én een werkende homedir.kraats schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:08:
Volgens mij ondersteunt Synology standaard geen ssh tunneling.
Ik zou een rsync vanuit een scheduled task doen.Skyrunner schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:43:
So far so good. Nu wil ik Synology Photos gebruiken als frontend om de foto's te kunnen bekijken en beheren, maar voor zover ik zien kan is de enige mogelijkheid om dat vanaf een shared folder genaamd 'photo' te doen.
[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 01-03-2022 20:33 ]
De NAS zit achter een UPS, dus dat zal niet zo snel gebeurenDukeBox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:37:
[...]
Ik adviseer een voor een, de rebuild gaat toch een voor een en als het fout gaat (power loss o.i.d.) dan kan je helemaal weer opnieuw beginnen.
Dan moet je een flinke UPS hebben als je de rebuild tijd van 2x 12TB wilt uitzingen. Deze kan NIET afgebroken worden, daar krijg je ook een waarschuwing voor als je een herstart wilt doen.Wildfire schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:51:
De NAS zit achter een UPS, dus dat zal niet zo snel gebeuren
Stroomstoringen in Nederland zijn extreem zeldzaam en als ze al gebeuren zijn ze meestal kortdurend. Maar de NAS zit nu op ca. 31% van stap 2/2 van de rebuild, dus ik moet nog even wat geduld hebben voordat mijn extra storage beschikbaar is.DukeBox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:53:
[...]
Dan moet je een flinke UPS hebben als je de rebuild tijd van 2x 12TB wilt uitzingen. Deze kan NIET afgebroken worden, daar krijg je ook een waarschuwing voor als je een herstart wilt doen.
Klopt maar het was ook maar een voorbeeld van een van de mogelijkheden. Ik heb al diverse malen meegemaakt de een Synology vastliep dóór de rebuild (of eigenlijk indirect, meer door een gebrek aan resources).Wildfire schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:59:
Stroomstoringen in Nederland zijn extreem zeldzaam..
Ik heb zelf ook een keer meegemaakt dat bij een expansion van 4 naar 16 HDD's ik tegen een bug aanliep (ze hadden dat zelf nooit getest) en de rebuild telkens vastliep. Dan wordt je niet blij als je al op 90%+ zit..
Een bijkomend voordeel is dat je na het toevoegen van de 1e HDD ook meteen meer ruimte hebt mocht je daar om verlegen zitten.
Naar nogmaals, het is een advies, geen verplichting.
Denk niet dat dat hier zal gebeuren. Ik draai maar weinig packages momenteel en heb de NAS eerder al uitgebreid naar 12GB RAM. Te weinig resources zal dus echt niet snel gebeuren.DukeBox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:06:
[...]
Klopt maar het was ook maar een voorbeeld van een van de mogelijkheden. Ik heb al diverse malen meegemaakt de een Synology vastliep dóór de rebuild (of eigenlijk indirect, meer door een gebrek aan resources).
Van 4 naar 16 HDD's is gelukkig iets heel anders dan van 2 naar 4. Maar de NAS is al een eind op weg dus ik denk wel dat het goed gaat komen hoor.Ik heb zelf ook een keer meegemaakt dat bij een expansion van 4 naar 16 HDD's ik tegen een bug aanliep (ze hadden dat zelf nooit getest) en de rebuild telkens vastliep. Dan wordt je niet blij als je al op 90%+ zit..
Dat heeft niet zoveel invloed, komt voornamelijk door een te hoog oplopende CPU I/O waits omdat de storage te traag is. Dat kan tot een kernel panic leiden.Wildfire schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:12:
Denk niet dat dat hier zal gebeuren. Ik draai maar weinig packages momenteel en heb de NAS eerder al uitgebreid naar 12GB RAM. Te weinig resources zal dus echt niet snel gebeuren.
Iets dat overigens ook nog speelt, als je van 2 naar 4 gaat heb je in theorie 2 keer zoveel kans dat er wat fout gaat bij een rebuild als een van de HDD's niet in orde is. Van 2 naar 3 blijft die kans 1.
Bij grotere arrays met RAID6 (of SHR2 als je een DS versie hebt) is dat ook de reden dat het niet is toegestaan om alles in 1 keer te doen. Eerst moet de pool in orde zijn, dan pas kan je met het volume aan de slag.
Heb een vergelijkbare constructie die al jaren prima draait op DSM6. Heb een DS1511+ waar een extra expension unit is aangesloten. Op de extra unit heb ik een share waar ik alles in doe en deze wilde ik ook specifieke mappen periodiek laten kopiëren naar de standaard photo (en music) folder. Vanuit de standaard folders (photo en music) wordt wekelijks een synchronisatie gemaakt naar de nas bij mijn vader.Skyrunner schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:43:
Goedemiddag allen,
Ik probeer een ogenschijnlijk heel simpel ding te doen, nl het periodiek kopiëren van een folder naar een andere op dezelfde schijf.
Meer in detail: ik heb eindelijk de bezem eens goed door mijn fotocollectie gehaald en die staat dan nu ook keurig op de NAS en word vanuit daar én in realtime naar een andere NAS gekopiëerd (Sharesync) én ge'backupped ieder weekend naar een USB stick (Hyper Backup).
Ik moet dus iets doen om mijn originele collectie/updates daar regelmatig naartoe te krijgen, maar.... hoe?
DS220+/DSM7.
Heb de interne synchronisatie opgelost door een localhost-webdav connectie in Cloud Sync te maken, met de de lokaal geïnstalleerde Webdav server. De externe doe ik ook met Sharesync.
Mogelijk helpt je dit op weg...
Ik zeg er wel bij dat ik de laatste DSM6 draai nog steeds, gezien de DS1511+ nieuwer niet meer ondersteund. Met DSM7 nog geen ervaring... De DS is aan vervanging toe, maar ben er nog niet uit wat de vervanger gaat worden...
* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris
Had iemand hier een idee bij? Ik kom er zelf nog niet uit en veel meer dan "call failed" krijg ik in de webomgeving van mstream niet te zien. Daarmee kan ik niets vinden op internet.Zenyatta schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:02:
Kan ik hier vragen over Docker kwijt? Zo niet, dan wordt het een apart draadje denk ik...
Synology Music draaide tot voor kort prima op mijn telefoon. Sinds mijn overstap naar de DS920+ en DSM7 heeft de app de neiging vast te lopen bij het afspelen. Ik was daarom op zoek naar een alternatieve muziekspeler voor onderweg.
Ik draai op mijn DS920+ Dockers. Heb volgens de stappen van Marius de Docker voor mstream erop gezet. Dit werkt in die zin dat ik nu de mstream pagina kan openen. So far so good.
Ik heb heel precies alle stappen gevolgd (met name stap 5), maar ik krijg het in de mstream omgeving niet voor elkaar mijn muziek-database te zien. Ik kan er dus geen seconde muziek mee afspelen. Iemand een idee waar ik de mist in ga met instellen?
The answer is 42.
Heb je in je router, wel poort 3578 (step 9) open gezet van uit het grote boze internet naar je NAS?Zenyatta schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Had iemand hier een idee bij? Ik kom er zelf nog niet uit en veel meer dan "call failed" krijg ik in de webomgeving van mstream niet te zien. Daarmee kan ik niets vinden op internet.
En als je ook nog HTTPS wil gebruiken, moet je het certificaat ook goed instellen.
Goede om even te checken als ik weer thuis ben! Thanks!Rinaldootje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:11:
[...]
Heb je in je router, wel poort 3578 (step 9) open gezet van uit het grote boze internet naar je NAS?
En als je ook nog HTTPS wil gebruiken, moet je het certificaat ook goed instellen.
The answer is 42.
Sinds kort werkt dit niet meer en krijg ik een 'deze site is niet bereikbaar' in chrome. Drive Server staat geïnstalleerd (voor zover dat nodig is). Ik vermoed dat het te maken heeft met de reverse proxy die ik heb. Ik krijg nu de volgende url: https://blahblahblah.nl/sharing/tLAa2epQ7 terwijl ik de interface benader via https://synology.blahblahblah.nl/. Handmatig de share-url aanpassen werkt niet.
Iemand een idee hoe ik dit weer werkend krijg?
edit:
Zal je net zien dat ik dit post, nog even iets probeer en het werkt weer. Never mind. Mijn certificaat werkt niet meer en ik moest reverse proxy zonder https gebruiken. Crisis averted.
[ Voor 15% gewijzigd door Sharky op 02-03-2022 11:58 ]
This too shall pass
https://archive.synology.com/download/Os/DSM/7.0.1-42218-3
[ Voor 16% gewijzigd door wvkreg op 02-03-2022 15:13 ]
- 1 random 6TB schijf uit de Synology halen
- 1 14TB schijf in de synology doen en aangeven dat ik een raid repair wil doen
- ...wachten...
- als dit klaar is, herhalen voor de tweede 14TB schijf zodat ik extra opslagruimte heb
Ja.greg-a schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:27:
Klopt dit, ...
Ik wil binnenkort de 220+ aanschaffen.
Alleen zit ik nog te twijfelen welke raid indeling dit gaat doen.
Het hoofd doel is backuppen van bestanden en volledige pc backuppen. Weet niet of RAID 1 wil zekerheid als 1 niet meer doet. Of JSOD en elke keer los backuppen op de 2de schijf in de NAS
Als de NAS je backup is kan je RAID/SHR loslaten en voor capaciteit gaan.Evertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:53:
Het hoofd doel is backuppen van bestanden en volledige pc backuppen. Weet niet of RAID 1 wil zekerheid als 1 niet meer doet. Of JSOD en elke keer los backuppen op de 2de schijf in de NAS
Voor wat betreft JSOD, ik neem aan dat je JBOD bedoelt, dat zou ik altijd afraden aangezien je daarmee juist extra risico krijgt dan 2 basic volumes.
Ik zou dan nog eerder voor RAID0 gaan zodat je nog wat performance winst hebt bij dezelfde nadelen.
[ Voor 99% gewijzigd door Shadow771 op 04-03-2022 18:16 ]
ik heb een ds216play
nu heb ik ds video erop gezet alleen kan die niks afspelen met de app krijg ik foutmeldingen dat het niet word ondersteunt ook mkv bestanden niet
zijn er eventueel betere alternatieven wat ik voor het afspelen kan gebruiken
zodat ik de bestanden wel kan streamen naar de tv
Is het mogelijk als ik windows backup uitvoert dat deze automatisch wordt op geslaan op de NAS?
Misschien zie ik wat over het hoofd.
Edit: Gevonden. Overheen gelezen.
[ Voor 7% gewijzigd door Evertt op 05-03-2022 17:20 ]
Het kan aan mij liggen, misschien heb ik wat gemist, maar kan je niet beter een WD-Book of zo kopen, als je de nas alleen maar als dure externe harde schijf gaat gebruiken?Evertt schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:58:
Toch besloten voor de 220J in plaats van de 220+. Voor mij heeft de 220+ geen toegevoegde meer waarden. Hij moet als doel backuppen hiervoor deed ik het nog met externe harde schijf.
Is het mogelijk als ik windows backup uitvoert dat deze automatisch wordt op geslaan op de NAS?
Misschien zie ik wat over het hoofd.
Hoofd taak is back-uppen van zoal laptop en pc.NaN schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:03:
[...]
Het kan aan mij liggen, misschien heb ik wat gemist, maar kan je niet beter een WD-Book of zo kopen, als je de nas alleen maar als dure externe harde schijf gaat gebruiken?
Maar ik ga daar niet alleen voor gebruiken.
Persoonlijk vind ik btrfs wel een aanzienlijke meerwaarde hebben voor backups en met name voor het hebben van meerdere versies.Evertt schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:58:
Toch besloten voor de 220J in plaats van de 220+. Voor mij heeft de 220+ geen toegevoegde meer waarden.
Je zou kunnen proberen via Plex. Of Kodi.red-devil84 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:22:
hallo
ik heb een ds216play
nu heb ik ds video erop gezet alleen kan die niks afspelen met de app krijg ik foutmeldingen dat het niet word ondersteunt ook mkv bestanden niet
En anders misschien kijken of je de foutmeldingen kunt oplossen.
The answer is 42.
Wat @Zenyatta zegt. Probeer eens Plex, Emby of Jellyfin.red-devil84 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:22:
hallo
ik heb een ds216play
Ik heb vroeger veel gebruik gemaakt van DS Video, maar dat werkte maar beperkt. Als de client directstream ondersteunde. Sinds ik Plex gebruik werkt het een heel stuk beter. Toch kijk ik wel eens naar alternatieven als Emby of Jellyfin. In die volgorde zijn de apps ook begonnen. Ik geloof dat ontwikkelaars van Plex begonnen zijn met Emby en daar weer ontwikkelaars die Jellyfin zijn gestart.
Mijn ouders hebben 1Gbit upload dus qua tijd zou het dan mee moeten vallen. Wel eens data gekopieerd tussen beide en daar merk ik dat de DS211 op 100% zit. De schijven zijn inmiddels ook al een jaar of 10 oud.
Nu zit ik even te kijken wat een mooie vervanger is (tweedehands). Zijn er bijvoorbeeld bepaalde backup app in Docker die interessant zijn? Dan zit ik al snel aan een DS216+(ii). Als Hyper Backup volstaat hoef ik geen Docker te gebruiken natuurlijk en kan ik met een goedkopere variant uit.
Ik wil er 2 schijven in zetten, vermoedelijk naar SHR, dat moet ik nog even bekijken.
Welk model zou dan interessant zijn?
ik heb nu de plex erop gezet maar als ik die dan open vraagt die of ik wil inloggenBinnetie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:30:
[...]
Wat @Zenyatta zegt. Probeer eens Plex, Emby of Jellyfin.
Ik heb vroeger veel gebruik gemaakt van DS Video, maar dat werkte maar beperkt. Als de client directstream ondersteunde. Sinds ik Plex gebruik werkt het een heel stuk beter. Toch kijk ik wel eens naar alternatieven als Emby of Jellyfin. In die volgorde zijn de apps ook begonnen. Ik geloof dat ontwikkelaars van Plex begonnen zijn met Emby en daar weer ontwikkelaars die Jellyfin zijn gestart.
dat doet die dan ook , en dan krijg ik de melding
Er is iets fout gegaan
Er is een onverwachte fout opgetreden
wat doe ik verkeerd
Kijk eens of je verschil ziet met jouw manier van installeren en de installatie via bijvoorbeeld deze handleiding:red-devil84 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:36:
[...]
ik heb nu de plex erop gezet maar als ik die dan open vraagt die of ik wil inloggen
dat doet die dan ook , en dan krijg ik de melding
Er is iets fout gegaan
Er is een onverwachte fout opgetreden
wat doe ik verkeerd
https://www.coolblue.nl/a...nas-plex-installeren.html
YouTube: How to setup Plex on a Synology NAS running DSM 7 (Updated)
Als Plex goed geïnstalleerd is maar de inrichting geeft fouten, dan kun je beter in het door mij gelinkte Plex-topic je vraag stellen.
ik heb hem draaiendBinnetie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:46:
[...]
Kijk eens of je verschil ziet met jouw manier van installeren en de installatie via bijvoorbeeld deze handleiding:
https://www.coolblue.nl/a...nas-plex-installeren.html
YouTube: How to setup Plex on a Synology NAS running DSM 7 (Updated)
Als Plex goed geïnstalleerd is maar de inrichting geeft fouten, dan kun je beter in het door mij gelinkte Plex-topic je vraag stellen.
alleen nu nog kijken waarom hij de films niet pakt het zijn mkv bestanden
Wat heb je nu gedaan om hem draaiend te krijgen?red-devil84 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:09:
[...]
ik heb hem draaiend
alleen nu nog kijken waarom hij de films niet pakt het zijn mkv bestanden
ik had eerst de software los gedownload en die geïnstalleerd die werkte nietBinnetie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:11:
[...]
Wat heb je nu gedaan om hem draaiend te krijgen?
nu kwam ik in de dsm tegen dat je ook bete pakketen kunt selecteren
en daar stond plex tussen en die heb ik er nu opgezet
en dat werkte
alleen pak die nu niet de bestanden van de geselecteerde map
Klinkt als een rechten probleem. Bij de installatie wordt volgens mij een user 'Plex' aangemaakt. Deze moet wel rechten hebben op de gedeelde mappen waarin je de bestanden hebt staan.red-devil84 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:16:
[...]
ik had eerst de software los gedownload en die geïnstalleerd die werkte niet
nu kwam ik in de dsm tegen dat je ook bete pakketen kunt selecteren
en daar stond plex tussen en die heb ik er nu opgezet
en dat werkte
alleen pak die nu niet de bestanden van de geselecteerde map
Plex zal daarna zelf gaan scannen naar bestanden.
had ik ook iets overgelezenBinnetie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:33:
[...]
Klinkt als een rechten probleem. Bij de installatie wordt volgens mij een user 'Plex' aangemaakt. Deze moet wel rechten hebben op de gedeelde mappen waarin je de bestanden hebt staan.
Plex zal daarna zelf gaan scannen naar bestanden.
alleen die heeft die dat bij mij niet aangemaakt
want ik geen nu bij selecteren van de map de map movies aan
die scant die dan ook alleen zegt die dat er dan niks in zit
[ Voor 63% gewijzigd door red-devil84 op 06-03-2022 18:48 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
HyberBackup volstaat gewoon prima...Binnetie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:35:
De DS211 bij mijn ouders wil ik binnenkort gaan vervangen. Het dient alleen als externe backup voor mijn DS920+. Ik gebruik nu Hyper Backup en dat werkt goed, alhoewel ik nog nooit getest heb of een backup terugzetten werkt.
Mijn ouders hebben 1Gbit upload dus qua tijd zou het dan mee moeten vallen. Wel eens data gekopieerd tussen beide en daar merk ik dat de DS211 op 100% zit. De schijven zijn inmiddels ook al een jaar of 10 oud.
Nu zit ik even te kijken wat een mooie vervanger is (tweedehands). Zijn er bijvoorbeeld bepaalde backup app in Docker die interessant zijn? Dan zit ik al snel aan een DS216+(ii). Als Hyper Backup volstaat hoef ik geen Docker te gebruiken natuurlijk en kan ik met een goedkopere variant uit.
Ik wil er 2 schijven in zetten, vermoedelijk naar SHR, dat moet ik nog even bekijken.
Welk model zou dan interessant zijn?
Als je een NAS voor puur als backup target zoekt, dan wellicht is zelfs de DS220J al genoeg voor je.
Al houd ik liever afstand van J- series, maar ik ben nou eenmaal een zware gebruiker met mn 20+ docker containers en 2 VM's op mijn DS720+...
Dat was het iddBen(V) schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:32:
Onder Dsm 7 moet je de "system internal user" waar het package onder draait rechten geven voor de gebruikte share
Alleen Met sommige bestanden krijg ik de melding dat de nas niet krachtig genoeg is
De server is niet krachtig genoeg om video's te converteren.
[ Voor 8% gewijzigd door red-devil84 op 06-03-2022 21:20 ]
Je kunt overwegen een plexpass aan te schaffen.
Daarmee kan plex transcoderen met behulp van de extra hardware in je Nas.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Toch zou ik altijd een UPS bij een NAS adviseren. Voor minder dan 100 euro heb je er 1.Wildfire schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:59:
[...]
Stroomstoringen in Nederland zijn extreem zeldzaam en als ze al gebeuren zijn ze meestal kortdurend. Maar de NAS zit nu op ca. 31% van stap 2/2 van de rebuild, dus ik moet nog even wat geduld hebben voordat mijn extra storage beschikbaar is.
Je moet dan ook niet converteren, maar direct play gebruiken.red-devil84 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Dat was het idd
Alleen Met sommige bestanden krijg ik de melding dat de nas niet krachtig genoeg is
De server is niet krachtig genoeg om video's te converteren.
Er stond al een CyberPower UPS in mijn meterkast, dus dat advies had ik al niet meer nodigwvkreg schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:06:
[...]
Toch zou ik altijd een UPS bij een NAS adviseren. Voor minder dan 100 euro heb je er 1.
Dan hoef ik niet echt een + model te hebben voor Docker. Het is en blijft een backup nas. Een j-model heeft ook niet mijn voorkeur, meer door ervaring uit het verleden. Helaas is er geen DS220, dat zou een mooie tussenweg zijn. Dan misschien toch maar kijken naar een tweedehands DS216 of DS218 en dan het geld wat een + anders kost gebruiken voor een paar goede schijven van 2 of 3 TB voor de backup.Shadow771 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:33:
[...]
HyberBackup volstaat gewoon prima...
Als je een NAS voor puur als backup target zoekt, dan wellicht is zelfs de DS220J al genoeg voor je.
Al houd ik liever afstand van J- series, maar ik ben nou eenmaal een zware gebruiker met mn 20+ docker containers en 2 VM's op mijn DS720+...
Omdat ik via mijn werk van mijn overuren een Bol.com kan nemen zit ik voor mijn DS920+ wel te denken om een 16 of 18TB schijf te kopen om mijn 6 en 4TB schijf te vervangen. De 4 wordt dan voor prive opslag gebruikt. De 6 is een SMR en ik merk hoe deze m'n systeem soms vertraagd als deze 100% gebruikt wordt.
De 16TB WD Red Pro schijnt stil te zijn maar een heel stuk duurder dan Seagate of Toshiba schijven. Ik lees nog niet echt veel ervaringen met deze schijven qua geluidsproductie. Iemand die iets zinnigs hierover kan zeggen?
Ik hoor mijn nas als ik in de hal sta, het zou fijn zijn als de nieuwe schijf geen
Eens in de zoveel tijd haal ik de iphone map leeg en sorteer de fotos in verschillende (vaak al bestaande) mappen. Als ik deze nou wil verplaatsen pakt hij meestal niet alle foto's mee. Maakt niet uit of ik kies voor overschrijven, naam veranderen of vervangen. En het maakt ook niet uit of ik het in de browser doe of in de DS photo app zelf.
Hebben jullie daar ook last van en hoe kan ik dat voorkomen?
Ik had net bijvoorbeeld weer een opruim momentje, waarbij ik 1020 fotos in mappen gesorteerd heb en ik heb het tig keer moeten doen zodat hij echt alle foto's mee pakt. Ik heb bijvoorbeeld 60 fotos geselecteerd, vervolgens verplaats ik deze naar een map maar dan heeft hij maar 20 of soms maar 15 verplaatst, dan moet ik deze foto's nogmaals selecteren en verplaatsen. Niet echt efficient zo. Dit is al zo sinds ik de NAS heb (4, 5 jaar) maar ik dacht ik ga het hier eens navragen.
Ik herken jouw probleem niet om eerlijk te zijn. Nu moet ik wel direct even zeggen dat ik al een tijdje gebruik maak van Synology Photo`s (DSM 7.0) en het werken met tags en virtuele albums is echt een verademing t.o.v. mappen. Nooit meer klooien met mappen of dubbele photo`s o.i.d.henry84 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:15:
Hallo, ik heb een DS 215j waar DSM 6.2.4 op draait. Ik gebruik Photo Station om mijn fotos op te slaan. automatisch via DS photo vanaf iphone naar een map in Photo Station.
Eens in de zoveel tijd haal ik de iphone map leeg en sorteer de fotos in verschillende (vaak al bestaande) mappen. Als ik deze nou wil verplaatsen pakt hij meestal niet alle foto's mee. Maakt niet uit of ik kies voor overschrijven, naam veranderen of vervangen. En het maakt ook niet uit of ik het in de browser doe of in de DS photo app zelf.
Hebben jullie daar ook last van en hoe kan ik dat voorkomen?
Ik had net bijvoorbeeld weer een opruim momentje, waarbij ik 1020 fotos in mappen gesorteerd heb en ik heb het tig keer moeten doen zodat hij echt alle foto's mee pakt. Ik heb bijvoorbeeld 60 fotos geselecteerd, vervolgens verplaats ik deze naar een map maar dan heeft hij maar 20 of soms maar 15 verplaatst, dan moet ik deze foto's nogmaals selecteren en verplaatsen. Niet echt efficient zo. Dit is al zo sinds ik de NAS heb (4, 5 jaar) maar ik dacht ik ga het hier eens navragen.
Ik weet dat het niet een antwoord op je vraag is, maar misschien is het eens het overwegen waard om over te gaan naar Synology Photo`s. Het gebruik van mappen is (in mijn ogen) echt een verouderd systeem.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ik wist helemaal niet dat dit kon..
Thx voor de tip! :-)
Kijk wel even of je jouw nas kan updaten naar DSM 7.0. en bekijk even video's van Spacerex (op YouTube) over Synology photos. Virtuele albums en tags zijn eigenlijk een soort stickers die je op je foto's plakt en je hoeft ze dan niet meer (perse) in mappen op te slaan.henry84 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:35:
@Wachten... Ik zit dus met oude zooi te werken.. ik zal straks updaten naar DSM 7 en Synology Photos installeren.
Ik wist helemaal niet dat dit kon..
Thx voor de tip! :-)
Maar verdiep je er heel eventjes in hoe Synology Photos werkt, want het is net even anders dan je gewend bent. En laat uiteraard even weten (als je eraan begint) hoe alles bevalt
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 07-03-2022 21:06 ]
Backup loopt automatisch, de eerste duurt even maar incrementals zijn een stuk sneller afgerond. Gigabit dicht trekken kan een doel opzich zijn, maar ik zit nooit te wachten tot t balkje vol is.
Voor zaken waar ik geen versies van nodig heb (films/series/muziek) gebruik ik shared folder sync (rsync). Werkt prima als je een keer per ongeluk een mapje te veel weg gegooid hebt.
[ Voor 15% gewijzigd door gastje01 op 07-03-2022 21:40 ]
Op beide nassen draai ik nu DSM 6.2 maar de DS920+ ga ik binnenkort updaten naar DSM 7. Ben bang dat op een gegeven moment de packages teveel verschillen van elkaar om een backup te maken.
De incrementals gaan bij mij ook vlot. Dat is maar een beetje data.
Wat ik me trouwens afvraag. M'n backup is groter dan de gebruikte data die ik heb. Kan ik uit de backup gewoon bestanden wissen die niet meer nodig zijn?
DSM 6.2 loopt nog wel even mee in de ondersteuning, dat zie ik op korte termijn niet veranderen, zeker niet omdat oude beestjes nog prima als back-up target kunnen dienen.Binnetie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:48:
@gastje01 daar zit ook weer wat in.
Op beide nassen draai ik nu DSM 6.2 maar de DS920+ ga ik binnenkort updaten naar DSM 7. Ben bang dat op een gegeven moment de packages teveel verschillen van elkaar om een backup te maken.
De incrementals gaan bij mij ook vlot. Dat is maar een beetje data.
Wat ik me trouwens afvraag. M'n backup is groter dan de gebruikte data die ik heb. Kan ik uit de backup gewoon bestanden wissen die niet meer nodig zijn?
Security heb ik op de router afgevangen waardoor beide nassen niet open aan internet hoeven.
Je kan in Hyper Backup ook gewoon versies/restore punten verwijderen als je ruimte wil maken.
Hij behoudt de mappen gewoon die je al gebruikte. Je kunt dus schakelen tussen mapweergave (zoals je gewend bent) maar ook tussen tijdlijn weergaven.henry84 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:27:
@Wachten... ja het kan hij is net klaar met updaten. Hij indexeert nu de foto’s. Maar wat ik mij afvraag, hoe heb jij de overstap van Photo Station naar Synology Photos geregeld? Dus jij werkt alleen nog maar met labels ipv handmatig aangemaakte albums?
Het is altijd alsnog handig als je photos handmatig op je nas zet (vanaf een fototoestel o.i.d.) om het globaal in mappen te doen. Ik doe dit meestal op jaartal. Maar verder maakt het niks uit. Synology photos gooit zo toch op één hoop en je kunt dan filteren met tags en virtuele albums intelligente albums etc.
Zie het een beetje alsof je al je foto's in één doos gooit maar dat je er wel stickers op hebt geplakt met "vakantie Afrika", "dagje Efteling" etc. Je vraagt nu aan synology om in één keer alle foto's te tonen van "dagje Efteling" en je hebt ze in één keer. Doordat je ook meerder tags aan kunt geven per foto, kun je dus ook veel beter, makkelijker en sneller bepaalde foto's ophalen, zonder dat je ze dubbel in albums hebt staan.
Het is wat lastig uit leggen zo, maar bekijk even die video's en ga er mee aan de slag. Je komt er dan (hoop ik) snel genoeg achter wat ik bedoel en hoe het werkt.
Ik ben echt zeer tevreden over Synology Photo`s, het enige waar ik de logica niet van kan vinden is het volgende.
Als ik albums aanmaak van foto`s die in de gedeelde ruimte staan, dan wil ik dat deze automatisch voor iedereen gedeeld worden die ook toegang hebben tot de gedeelde ruimte.
Ik moet nu voor iedere album die ik aanmaak, handmatig de album delen met leden voordat anderen de albums kunnen zien.
Voor albums die ik maak vanuit de "persoonlijke ruimte" snap ik het wel, maar vanuit de "gedeelde ruimte" snap ik niet dat dit zo omslachtig werkt. Misschien zie ik iets over het hoofd, want verder werkt alles echt heel fijn.
Laatste paar dagen ( random tijd - 1x per dag) is mijn synology amper meer te bereiken.
Ping -t resulteerd in of hoge latency of time out, en daarna weer een tijdje een correcte ping.
Tijdens de correcte ping , kan ik soms in DSM inloggen, maar reageert heel traag.
Oplossing: NAS fysiek uitzetten met de knop, en weer opstarten.
Dus ik dacht, ik ga DSM updaten, maar ik kan op de download knop drukken; ik krijg ook een notificatie erna dat er een update gedownload is , en ook netjes een mail dat een update klaar staat.
Maar de Knop download, blijft de knop download en niet update...
Handmatig updaten lukt ook niet, dan krijg ik de melding dat de file corrupt is.. ( terwijl hij net gedownload is )
Iemand dit ook al ervaren? tips?
Heb je er extra geheugen in zitten?Androo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:20:
ik heb de laatste tijd wat problemen met mijn synology DS920+ ( draait op DSM 7.0.1-42218 )
Laatste paar dagen ( random tijd - 1x per dag) is mijn synology amper meer te bereiken.
Ping -t resulteerd in of hoge latency of time out, en daarna weer een tijdje een correcte ping.
Tijdens de correcte ping , kan ik soms in DSM inloggen, maar reageert heel traag.
Oplossing: NAS fysiek uitzetten met de knop, en weer opstarten.
Dus ik dacht, ik ga DSM updaten, maar ik kan op de download knop drukken; ik krijg ook een notificatie erna dat er een update gedownload is , en ook netjes een mail dat een update klaar staat.
Maar de Knop download, blijft de knop download en niet update...
Handmatig updaten lukt ook niet, dan krijg ik de melding dat de file corrupt is.. ( terwijl hij net gedownload is )
Iemand dit ook al ervaren? tips?
Haal dat er eens uit. Klinkt erg vergelijkbaar met de problemen die ik had met mijn DS720+ niet lang geleden. Uiteindelijk is de DS720+ overleden. Ik heb mijn geld teruggekregen en een nieuwe gekocht. Het extra geheugen in de nieuwe zorgde gelijk voor problemen, dus die heb ik ook teruggestuurd.
Kortom probeer het eens en als het dan wel werkt, dan ligt het aan je extra geheugen. Anders mogelijk aan je intern geheugen. Je kunt altijd een memtest uitvoeren (duurt wel lang!)
Nope, heb er geen extra geheugen in zitten. alleen de default 4gb.Jelte schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:35:
[...]
Heb je er extra geheugen in zitten?
Haal dat er eens uit. Klinkt erg vergelijkbaar met de problemen die ik had met mijn DS720+ niet lang geleden. Uiteindelijk is de DS720+ overleden. Ik heb mijn geld teruggekregen en een nieuwe gekocht. Het extra geheugen in de nieuwe zorgde gelijk voor problemen, dus die heb ik ook teruggestuurd.
Kortom probeer het eens en als het dan wel werkt, dan ligt het aan je extra geheugen. Anders mogelijk aan je intern geheugen. Je kunt altijd een memtest uitvoeren (duurt wel lang!)
Memtest heb ik uitgevoerd, maar die was OK. niks gevonden.
SMART tests voor de HDD's komt ook niets uit
edit:
Na de volgende 2 commando's via SSH uit te voeren, kreeg ik wel de optie om hem via de GUI Te updaten:
sudo synoupgrade --check
sudo synoupgrade --download
Update is in elk geval uitgevoerd.. hopelijk maakt dat verschil met de chrashes die ik ervaar
[ Voor 12% gewijzigd door Androo op 08-03-2022 20:36 ]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
en hoe herkende je dit gedrag / hoe heb je dat opgelost?elsinga schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:13:
Ik heb dit ooit ook gehad, hier waren logbestanden van taken in de homedir van root een probleem.
Ik denk goed om even te kijken naar de bezetting van je disk.Androo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:21:
[...]
en hoe herkende je dit gedrag / hoe heb je dat opgelost?
Via ssh commando df en du. In dit topic staat er meer over hoe deze te gebruiken.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik kon niet meer inloggen in DSM en ook niet via SSH. NAS werd ook heel traag bij benaderen van files of websites.Androo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:21:
[...]
en hoe herkende je dit gedrag / hoe heb je dat opgelost?
Gelukkig kon ik na een herstart nog wel via SSH inloggen gedurende een bepaalde tijd. Die mogelijkheid heb ik gebruikt om uit te zoeken waar het aan lag (met veel hulp van mensen hier). Toen ik eenmaal wist dat een taak de root logdir volpompte heb ik eerst die folder geleegd en daarna de taak aangepast. Toen was het probleem opgelost.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
1. Download en extract in /var/packages/DownloadStation/etc/download/blocklists
2. Setting in ../settings.json
Maar dat werkt dus niet meer... Heeft iemand dit alweer werkend?
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).