[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:16
Even een ochtendje bezig geweest met plex en hardware acceleratie.

Ik heb hier de package van dsm 7 draaiend van Plex.

Op deze link wordt er uitgelegd hoe je een container aanmaakt, die de gegevens
gebruikt van de orginele plex install. En daar dan de hardware transcode optie aan toevoegt.
Let op::: Kijk de video, en gebruik de docker run methode via ssh.

Dit lijkt te werken, alhoewel nog steeds de boel over zijn nek gaat met PGS.

https://forums.plex.tv/t/...-docker-the-how-to/737361
YouTube: Set up Hardware Transcoding for Plex on Synology DSM 7

@Sharky Wellicht helpt bovenstaande je op weg.
@savagenld Dus je had gelijk het werkt :)

[ Voor 12% gewijzigd door ppeterr op 29-12-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 20:01
Ik heb sinds vorige week een synology dhcp en dns server ingesteld (en ziggo modem/router). Het lijkt erop dat mijn nieuwe macbook pro mss problemen heeft met deze setup.

Soms kan ik na een tijdje geen sites meer vinden. Kan dit aan de nieuwe DNS liggen? Ik weet niet zeker meer of dit voor de dns ook een probleem was (heb de macbook pro max pas kort).

DNS heeft forward naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 aanstaan en mac vindt netjes de dns. zou dit hierdoor kunnen?

Anders moet ik kijken naar adblock killers en allow all cookies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:56
<edit> Heb ondertussen een aankoop gedaan en tóch gekozen voor de 16TB en wel die van Seagate. Heb nog e.e.a op een externe HDD staan en de 6 TB zou dan al een kwart vol zijn daarmee. Dus toch gekozen voor meer ruimte. Ik hoop dat die niet te luid is. Maar terugsturen zou nog kunnen gelukkig. </edit>

https://tweakers.net/pric.../1657254;1454998;1403668/

Toshiba MG08 16 TB:
pricewatch: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB
+ Heeft 512 MB cache, maar ik weet niet of dat voor mij uitmaakt
+ Groot
+ Snel
- Geen ervaringen met Toshiba.
- Prijs
- Luid?

Seagate Exos X16, 16TB
pricewatch: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB
+ Vroeger in desktops vaak Seagate gehad. Eigenlijk geen problemen mee gehad
+ Snel
+ Groot
- Prijs
- Luid?

WD Red Plus 6 TB
pricewatch: WD Red Plus, 6TB (128MB cache)
+ Erg populair onder NAS-gebruikers met over het algemeen zeer positieve reviews
+ Veel lagere prijs natuurlijk
+ Stil
- Kleiner dan andere twee, maar ruim voldoende voor komende 2/3 jaar
- Trager dan andere twee, maar maakt dat uit in mijn thuisnetwerkje om te streamen (HD/4K)?

NAS staat in een kamer waar we eigenlijk nooit zijn (lees: "kleedkamer"), maar wel naast onze slaapkamer. Gezien mijn gevoelige oren, wil ik dus geen zeer lawaaierige schijven hebben. Ik gebruik de NAS voor opslag van films en foto's. De films stream ik naar een Apple TV 4K. Mijn pc (mac) zit via wifi op het netwerk, de Apple TV bedraad. Gewoon 1Gb-netwerk.

What to do? Ik neig nu zelf naar minder geld uitgeven en over een paar jaar uitbreiden. De hogere snelheid van de 16TB's heb ik volgens mij niet nodig.

Als er nog betere alternatieven zijn voor ca. 150/160,- hoor ik het ook graag!

[ Voor 9% gewijzigd door Cass Casey op 29-12-2021 15:59 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:29:
Ik heb sinds vorige week een synology dhcp en dns server ingesteld (en ziggo modem/router). Het lijkt erop dat mijn nieuwe macbook pro mss problemen heeft met deze setup.

Soms kan ik na een tijdje geen sites meer vinden. Kan dit aan de nieuwe DNS liggen? Ik weet niet zeker meer of dit voor de dns ook een probleem was (heb de macbook pro max pas kort).

DNS heeft forward naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 aanstaan en mac vindt netjes de dns. zou dit hierdoor kunnen?

Anders moet ik kijken naar adblock killers en allow all cookies.
Heb je wel de dhcp server van je Ziggo Connectbox uitgezet?
Je kunt ook even testen door in de DNS server niet te laten forwarden naar 8.8.8.8. en 8.8.4.4 maar naar het ipadres van je Ziggo Connectbox, dan gebruikt op dat moment de Ziggo DNS servers weer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Wachten... schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:12:
Nou ik ben er waarschijnlijk wel over uit wat ik ga doen, maar heb wel wat vragen.

Ik heb nu een DS918+ met 4x3tb schijven. (Waarvan 3tb in gebruik) ik wil dus 1 Bay vrij gaan maken, zodat ik hier een SSD in kan doen voor mijn VM en docker installaties. Dit zodat alles even wat vlotter en fijner werkt in de VM en docker omgeving.

Nu vroeg ik me af, dat als ik een backup maak en alles terug zet, is het dan net als een bare metal restore (dus dat alles letterlijk 1 op 1 terug wordt gezet en alles volledig hetzelfde is, of moet ik dan nog op wat dingen letten? En als ik dan vervolgens een nieuwe volume aanmaak met de SSD, kan ik dan de bestaande VMs en dockers zo verplaatsen daarheen, of moet ik hier "schone" installaties van doen?

Ik heb echt nog nooit zoiets gedaan, en het laatste wat ik wil is dat ik straks dagen bezig ben om alles weer te krijgen zoals het was.

Dus een opsomming:
  • Backup maken van huidige nas (een op een kopie)
  • Van 4 disks naar 3 disks
  • SSD installeren
  • Backup terug zetten
  • VM en dockers verplaatsen naar de SSD volume.
Ik heb overigens nog een oude SSD circa 5 jaar oud (crucial SSD) zal ik deze gewoon gebruiken? Dit is niet de snelste SSD, maar vraag me af of ik veel van een nieuwere/snellere wat ga merken, aangezien de memory en cpu straks vast de bottleneck gaat zijn.
Op dit moment is er nog geen sprake van een 100% bare metal restore door Hyper Backup. Dit zit er wel aan te komen in een van de komende updates:

Het kan dus zijn dat je wat settings verliest en handmatig wat dingen weer terug moet zetten. Op zich zou het ook weer niet zo heel veel werk moeten zijn wanneer je alles goed backupt.

Verder zal het gebruiken van een SSD als medium om je VM's en Docker-containers op te draaien zeker bijdragen aan de soepelheid van je systemen. Zaken als Home Assistant werken veel met kleine bestandjes en je beschermt hier ook de levensduur van je HD's goed mee tegen teveel random R/W's. Verwacht echter ook weer geen wonderen hiervan. De GUI van mijn Deconz-VM in Xubuntu is nog steeds niet razendsnel, maar lichten schakelen wel instant. Je moet echt wel even goed afwegen of je deze investering wel wilt doen.

Wat betreft migratie van VM's: je kunt ze gewoon in hun geheel backuppen/exporteren/migregen. Lees je vantevoren gewoon even goed in hoe je dat aanpakt. Voor Docker geldt iets vergelijkbaars. Als het goed is heb je mappen gemount op je volume. Zolang je deze mappen backupt en opnieuw mount wanneer je Docker weer hebt draaien moet het goedkomen.

Iemand anders hier meldde ook dat je het risico hebt dat je SSD faalt. Dit is zeker waar. Zorg ervoor dat je Home Assistant dagelijks een backup maakt en je bent binnen een korte tijd weer online, mocht je problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ben(V) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:35:
[...]

Heb je wel de dhcp server van je Ziggo Connectbox uitgezet?
Je kunt ook even testen door in de DNS server niet te laten forwarden naar 8.8.8.8. en 8.8.4.4 maar naar het ipadres van je Ziggo Connectbox, dan gebruikt op dat moment de Ziggo DNS servers weer.
yes die staat uit. maar het werkt gewoon prima maar af en toe stopt sites zoeken op macbook pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je in die macbook gewoon de juiste DNS servers en gateway ziet staan dan lijkt me het een macbook issue.

Maar heb al getest met die google DNS te vervangen in de Synology DHCP server door het adres van je Ziggo Connectbox?
Gewoon om dingen uit te sluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ben(V) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:09:
Als je in die macbook gewoon de juiste DNS servers en gateway ziet staan dan lijkt me het een macbook issue.

Maar heb al getest met die google DNS te vervangen in de Synology DHCP server door het adres van je Ziggo Connectbox?
Gewoon om dingen uit te sluiten.
ik doe het even anders, macbook overrule ik dns met google. Dus gebruik dan niet synology. Kijken of het daar aan ligt. Probleem is dat testen weer ff duurt omdat het een tijdje goed gaat. thanks voor meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:28

..Christiaan..

..zwll..

ppeterr schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:16:
Even een ochtendje bezig geweest met plex en hardware acceleratie.

Ik heb hier de package van dsm 7 draaiend van Plex.

Op deze link wordt er uitgelegd hoe je een container aanmaakt, die de gegevens
gebruikt van de orginele plex install. En daar dan de hardware transcode optie aan toevoegt.

Dit lijkt te werken, alhoewel nog steeds de boel over zijn nek gaat met PGS.

https://forums.plex.tv/t/...-docker-the-how-to/737361
YouTube: Set up Hardware Transcoding for Plex on Synology DSM 7
Als ik die tutorial volg, ben ik mijn volume 1 kwijt in plex en kan ik geen enkele film meer afspelen....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
..Christiaan.. schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:36:
[...]

Als ik die tutorial volg, ben ik mijn volume 1 kwijt in plex en kan ik geen enkele film meer afspelen....
Heb je de video ook gekeken ?

Het beste is de Alternative - docker run methode te gebruiken zoals op de site staat omschreven.
Belangrijk is dan bij het aanmaken van de container de juiste dirs te mounten.

-v /volume1:/volume1 \
etc.

Ik heb daarna ook even die driver fix toegepast, volgens mij werkt het nu goed.

https://nascompares.com/2...20-ds220-ds720-and-ds420/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9TRK8MwX91uIMRMh0deXnuzFgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VDmju4iBQlkJPTRsBkRlsxhD.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door ppeterr op 29-12-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Plex pass voor een maandje aangeschaft, maar doet ook niet wat ik ervan hoopte...

Dit speelt Plex niet af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-UcOF9udrmbrSwHnYuuu_T0NU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nEncuqSnQlYKbrdQGFtGBTvv.jpg?f=user_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
..Christiaan.. schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:27:
Plex pass voor een maandje aangeschaft, maar doet ook niet wat ik ervan hoopte...

Dit speelt Plex niet af:
[Afbeelding]
Zie even DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend docker installeert op mijn ds218play pihole container draaidt nu 12 uur zonder crash tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:16
Ik was even door mijn logs aan het gaan van mijn Synology om een ander probleem uit te sluiten (wat gelukt is). Echter kom ik diverse malen de volgende melding tegen in mijn LOGS:

code:
1
Host [192.168.178.1] failed to connect via [SMB] due to [SMB1 not permitted].

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn. Hij verwijst dus naar mijn router.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk heeft je router een smb 1 mount beschikbaar en heb je in je Nas smb1 uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:16
Ben(V) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:31:
Waarschijnlijk heeft je router een smb 1 mount beschikbaar en heb je in je Nas smb1 uitstaan.
Oke ga ik dan even naar kijken. Heb een unifi dream machine, maar zou niet eens weten waarom deze een SMB1 connectie vraagt.

Ik ga eens spitten in de settings van mijn unifi dan.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 06:52
Ben(V) schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:28:
Zou persoonlijk ook niet gaan wachten, op die manier blijf je eeuwig wachten er komt altijd weer iets nieuws aan.
En 4TB disken zijn momenteel per TB de goedkoopste disken.

Dus een DS420+ en twee stuks 4TB komt op ongeveer 680 euro en dan heb je een netto diskruimte van 12TB tot je beschikking

Als alternatief kun je twee 8TB disken kopen dat kost ongeveer 440 euro en heb je een netto diskruimte van 8TB tot je beschikking en twee overbodige 4TB disken.

Die laatste zou je in een usb behuizing kunnen stoppen voor backup en daar ben je dan weer zo'n 100 euro voor kwijt.
Het heeft toch nog iets langer geduurd, maar zojuist de knoop doorgehakt: de DS920+ is besteld.

In de huidige 218+ zit 2x een 4TB, welke ik (waarschijnlijk) wil hergebruiken in de nieuwe. Met 2x 4TB erbij heb ik dan idd 12TB tot mijn beschikking. Enkele vragen:

1) Wat is de beste manier om mijn data mee te nemen naar de nieuwe DS920+? Is dit simpelweg de 2 huidige schijven in dezelfde volgorde overzetten naar de nieuwe? Echter, iets in mijn hoofd zegt me dat ik het liefste een schone installatie uitvoer op de de DS920+. Dus 2 nieuwe schijven erin, DSM installeren, en dan data overzetten.
a) Voegt het iets toe om een schone installatie op deze manier te doen? Voor mijn gevoel dus wel, zeker gezien ik hier de laatste pagina's wel eens dingen lees over problemen met rechten.
b) Zo ja, in het geval van een schone installatie: hoe krijg ik mijn data dan van de oude schijven (al dan niet in de oude NAS) over naar de nieuwe NAS met schone installatie?
b) Als een schone installatie niets toevoegt, is het dan een kwestie van oude schijven in zelfde volgorde in de nieuwe, en daarna de 2 nieuwe schijven toevoegen?

2) Wat is een te verwachten levensduur voor HD's? Ze draaien continu i.v.m. Surveillance Station. Dit omdat ik door een toenemende hoeveelheid filmpjes en foto's niet zeker weet hoe lang wij met 12TB vooruit kunnen. Dus allicht dat ik nu beter meteen 8TB schijven koop om naast de 4TB te laten draaien (16TB totaal). En de huidige 2 4TB over een paar jaar vervang door 8TB (24TB totaal).

Edit - Bonusvraag: een tijdje terug werd er hier gesproken over waar je HD te kopen; sommige bedrijven zouden erg goed verpakken, andere juist niet. Nu weet ik niet meer welke shops de aan te raden shops waren, welke goed verpakken?

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 29-12-2021 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dsm staat in een eigen partitie op elke disk in een mirror.
Nieuw installeren heeft geen enkele toegevoegde waarde, dat sentiment stamp uit de Windows wereld die vroeger langzaam dichtslibte.
Linux heeft dat probleem nooit gehad.

Dat gezegd hebben moet je er wel op rekenen dat je nieuwe Nas nadat je de disken overgezet hebt onmiddellijk naar Dsm 7 zal upgraden als je oude Nas nog oo Dsm 6 zar, daar is niet aan te ontkomen.
Packages van derde partijen zullen niet meer werken en moeten opnieuw geïnstalleerd worden.
Dus als je die hebt, zou ik zoveel mogelijk backup maken van configuraties en data.

Ik koop vanalles op het internet, maar disken begin ik niet aan, veel te kwetsbaar zonder dat je direct kunt constateren of er iets mee is.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 29-12-2021 23:59 ]

• zunrob
Ben(V) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:57:
Dsm staat in een eigen partitie op elke disk in een mirror.
Nieuw installeren heeft geen enkele toegevoegde waarde, dat sentiment stamp uit de Windows wereld die vroeger langzaam dichtslibte.
Linux heeft dat probleem nooit gehad.

Dat gezegd hebben moet je er wel op rekenen dat je nieuwe Nas nadat je de disken overgezet hebt onmiddellijk naar Dsm 7 zal upgraden als je oude Nas nog oo Dsm 6 zar, daar is niet aan te ontkomen.
Packages van derde partijen zullen niet meer werken en moeten opnieuw geïnstalleerd worden.
Dus als je die hebt, zou ik zoveel mogelijk backup maken van configuraties en data.

Ik koop vanalles op het internet, maar disken begin ik niet aan, veel te kwetsbaar zonder dat je direct kunt constateren of er iets mee is.
Bedankt voor het antwoord! NAS is nu al helemaal up-to-date (dus laatste DSM), en er staan alleen Synology packages op. Dat betekent dus gewoon schijven overzetten naar nieuwe NAS (externe back-up is aanwezig) in dezelfde volgorde? Nu al SHR btrfs, dat lijkt me dus prima.
Heeft het zin om voor Surveillance Station een apart volume of pool aan te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 30-12-2021 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, is enkel minder efficient

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 18:46

Zenyatta

Tsjakka!

zunrob schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:29:
[...]

Het heeft toch nog iets langer geduurd, maar zojuist de knoop doorgehakt: de DS920+ is besteld.

In de huidige 218+ zit 2x een 4TB, welke ik (waarschijnlijk) wil hergebruiken in de nieuwe. Met 2x 4TB erbij heb ik dan idd 12TB tot mijn beschikking. Enkele vragen:

1) Wat is de beste manier om mijn data mee te nemen naar de nieuwe DS920+? Is dit simpelweg de 2 huidige schijven in dezelfde volgorde overzetten naar de nieuwe? Echter, iets in mijn hoofd zegt me dat ik het liefste een schone installatie uitvoer op de de DS920+. Dus 2 nieuwe schijven erin, DSM installeren, en dan data overzetten.
a) Voegt het iets toe om een schone installatie op deze manier te doen? Voor mijn gevoel dus wel, zeker gezien ik hier de laatste pagina's wel eens dingen lees over problemen met rechten.
b) Zo ja, in het geval van een schone installatie: hoe krijg ik mijn data dan van de oude schijven (al dan niet in de oude NAS) over naar de nieuwe NAS met schone installatie?
b) Als een schone installatie niets toevoegt, is het dan een kwestie van oude schijven in zelfde volgorde in de nieuwe, en daarna de 2 nieuwe schijven toevoegen?

2) Wat is een te verwachten levensduur voor HD's? Ze draaien continu i.v.m. Surveillance Station. Dit omdat ik door een toenemende hoeveelheid filmpjes en foto's niet zeker weet hoe lang wij met 12TB vooruit kunnen. Dus allicht dat ik nu beter meteen 8TB schijven koop om naast de 4TB te laten draaien (16TB totaal). En de huidige 2 4TB over een paar jaar vervang door 8TB (24TB totaal).

Edit - Bonusvraag: een tijdje terug werd er hier gesproken over waar je HD te kopen; sommige bedrijven zouden erg goed verpakken, andere juist niet. Nu weet ik niet meer welke shops de aan te raden shops waren, welke goed verpakken?
Heb recent hetzelfde gedaan vanaf een 218j. Eerst de oude volledig geupdated. Daarna schijven over gezet en via de Synology finder tool de 920 opgezocht. Die kon ik toen in zonder veel gedoe. De instellingen nagekeken en in minder dan een uur was ik helemaal klaar.

Alleen Plex opnieuw werkend krijgen was even een puzzel. Ben er wel uit gekomen hoe ik dat moest fixen, maar ik zou moeten terugzoeken hoe.

Schijven toevoegen was daarna iets wat langer geduurd heeft, maar dat gebeurt op de achtergrond.

Overigens heb ik ook 4x4TB erin zitten. Heb die ingesteld op SHR, dus effectief heb ik 10,7TB opslagcapaciteit, geen 16TB.
Met de Raid-calculator van Synology kun je uitrekenen wat voor capaciteit je combinatie van schijven oplevert. Als je op termijn 2 van je schijven vervangt voor exemplaren van 8TB, dan heb je wel de 16TB (als je SHR draait).

The answer is 42.

• zunrob
Zenyatta schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:35:
[...]

Heb recent hetzelfde gedaan vanaf een 218j. Eerst de oude volledig geupdated. Daarna schijven over gezet en via de Synology finder tool de 920 opgezocht. Die kon ik toen in zonder veel gedoe. De instellingen nagekeken en in minder dan een uur was ik helemaal klaar.

Alleen Plex opnieuw werkend krijgen was even een puzzel. Ben er wel uit gekomen hoe ik dat moest fixen, maar ik zou moeten terugzoeken hoe.

Schijven toevoegen was daarna iets wat langer geduurd heeft, maar dat gebeurt op de achtergrond.

Overigens heb ik ook 4x4TB erin zitten. Heb die ingesteld op SHR, dus effectief heb ik 10,7TB opslagcapaciteit, geen 16TB.
Met de Raid-calculator van Synology kun je uitrekenen wat voor capaciteit je combinatie van schijven oplevert. Als je op termijn 2 van je schijven vervangt voor exemplaren van 8TB, dan heb je wel de 16TB (als je SHR draait).
Inderdaad. Dat bedoelde ik ook in mijn post (4*4TB geeft 12TB, 2*4TB + 2*8TB geeft 16 TB), maar die was misschien onvoldoende duidelijk. Ik ga nog twee 4TB WD Red Plus bestellen!

• Mausl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 18:01
zunrob schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:29:
[...]
IKheb onlangs mijn twee HDD's (ook voor een nieuwe NAS, de 420j) gekocht bij Megekko en SiCOmputers. (bij twee verschillende winkels vanwege de twee verschillende batches). Waren goed ingepakt in een stevig doosje met ruim voldoende bubbelplastic. Helaas is een HDD kopen in real life niet mogelijk aangezien de boel dicht zit. Mocht er wat mee zijn dan is er garantie natuurlijk.

• KL643
  • Laatst online: 12:15

KL643

beeldaandemuur

Vraagje : Heb een USB3 HDD Dock gekocht en daar 2 schijven ingezet (die ik over had) en die wil ik aansluiten op de USB3 poort van mijn DS213+

Helaas wordt deze niet herkent op de USB3 poort, wel op de USB2 poort. Enig idee waarom dit niet werkt? Wanneer ik hem aansluit op de USB3 poort van mijn Qnap, dan werkt het wel en worden mijn schijven gelijk herkent.

Nu kan ik hem dus ook aan mijn Qnap hangen maar op de Synology (USB2 poort) gaan de schijven van de Dock in standby (op de Qnap niet).

beeldaandemuur

• ppeterr
KL643 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:05:
Vraagje : Heb een USB3 HDD Dock gekocht en daar 2 schijven ingezet (die ik over had) en die wil ik aansluiten op de USB3 poort van mijn DS213+

Helaas wordt deze niet herkent op de USB3 poort, wel op de USB2 poort. Enig idee waarom dit niet werkt? Wanneer ik hem aansluit op de USB3 poort van mijn Qnap, dan werkt het wel en worden mijn schijven gelijk herkent.

Nu kan ik hem dus ook aan mijn Qnap hangen maar op de Synology (USB2 poort) gaan de schijven van de Dock in standby (op de Qnap niet).
Zou het kunnen dat die hdd's in exfat geformateerd zijn?
Dan worden ze niet herkend, en moet je dus eerst even het package exfat acces instaleren.

• KL643
  • Laatst online: 12:15

KL643

beeldaandemuur

ppeterr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:17:
[...]

Zou het kunnen dat die hdd's in exfat geformateerd zijn?
Dan worden ze niet herkend, en moet je dus eerst even het package exfat acces instaleren.
Nope NTFS

beeldaandemuur

• ppeterr
Oke, geen idee dan. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Toch nog een vraag. Ik ga van een DS218+ naar een DS920+, waarbij ik de huidige 2x 4TB meeneem. Idee was om er 2x 4TB bij te kopen voor extra ruimte.
Waarom zou ik nu niet beginnen met 1x 4TB? En later als er weer meer ruimte nodig is een 4TB of groter bijkopen voor het vierde slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

zunrob schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:07:
Toch nog een vraag. Ik ga van een DS218+ naar een DS920+, waarbij ik de huidige 2x 4TB meeneem. Idee was om er 2x 4TB bij te kopen voor extra ruimte.
Waarom zou ik nu niet beginnen met 1x 4TB? En later als er weer meer ruimte nodig is een 4TB of groter bijkopen voor het vierde slot?
Wat mij betreft net zo prima. Het is hoe hard je om extra ruimte verlegen zit. Aangenomen dat je SHR draait, heb je met 2x4TB een capaciteit van 4TB beschikbaar. Heb je 3x4TB wordt dat 8TB. Kun je daarmee vooruit, kan je later nog een extra schijf bijprikken.

Maar als je er niet 4 schijven in zet, wat is dan de reden om van een 218+ naar een 920+ te gaan? Waarom dan niet je geld steken in grotere schijven voor de 218+?

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zenyatta schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:21:
[...]

Wat mij betreft net zo prima. Het is hoe hard je om extra ruimte verlegen zit. Aangenomen dat je SHR draait, heb je met 2x4TB een capaciteit van 4TB beschikbaar. Heb je 3x4TB wordt dat 8TB. Kun je daarmee vooruit, kan je later nog een extra schijf bijprikken.

Maar als je er niet 4 schijven in zet, wat is dan de reden om van een 218+ naar een 920+ te gaan? Waarom dan niet je geld steken in grotere schijven voor de 218+?
De afweging was idd of 2x 8TB in de DS218+, of een nieuwe. Met de DS920+ kan ik de oude schijven nog gebruiken en is het relatief goedkoper om meer ruimte te krijgen. Ook verkoop ik de DS218+. Echter was ik van plan idd 2x 4TB bij te kopen, maar die ruimte heb ik nu nog niet allemaal nodig. Vandaar dat ik me afvroeg of ik dan niet stapsgewijs zou uitbreiden.

Wat imo wel spreekt voor 2x een 4TB is dat als ik ze tegelijkertijd koop ik ze ook tegelijk vervang. Dan vervang ik de huidige 2x 4TB voor 2x 8TB, en een paar jaar later de nieuwe 2x 4TB voor 2x 8TB. Dat is qua ruimte efficiënter denk ik dan nu een 4TB erbij, en dan over twee jaar nog eens. Want dan zit je grotere tijd met niet gelijke disks in je nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

zunrob schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:03:
[...]

De afweging was idd of 2x 8TB in de DS218+, of een nieuwe. Met de DS920+ kan ik de oude schijven nog gebruiken en is het relatief goedkoper om meer ruimte te krijgen. Ook verkoop ik de DS218+. Echter was ik van plan idd 2x 4TB bij te kopen, maar die ruimte heb ik nu nog niet allemaal nodig. Vandaar dat ik me afvroeg of ik dan niet stapsgewijs zou uitbreiden.

Wat imo wel spreekt voor 2x een 4TB is dat als ik ze tegelijkertijd koop ik ze ook tegelijk vervang. Dan vervang ik de huidige 2x 4TB voor 2x 8TB, en een paar jaar later de nieuwe 2x 4TB voor 2x 8TB. Dat is qua ruimte efficiënter denk ik dan nu een 4TB erbij, en dan over twee jaar nog eens. Want dan zit je grotere tijd met niet gelijke disks in je nas.
Waarom zou je dan je huidige 2x4TB vervangen voor 2x8TB? Ik bedoel: je migreert makkelijk je huidige schijven naar je 920+, je scoort de 2x8TB erbij en bouwt uit. Dan heb je extra opslag en makkelijke migratie. Tegen de tijd dat je zo ver bent, vervang je de 4TB drives ook voor 8TB exemplaren.

Of heb ik je dan verkeerd begrepen?

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zenyatta schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:09:
[...]

Waarom zou je dan je huidige 2x4TB vervangen voor 2x8TB? Ik bedoel: je migreert makkelijk je huidige schijven naar je 920+, je scoort de 2x8TB erbij en bouwt uit. Dan heb je extra opslag en makkelijke migratie. Tegen de tijd dat je zo ver bent, vervang je de 4TB drives ook voor 8TB exemplaren.

Of heb ik je dan verkeerd begrepen?
Ik denk dat ik te onduidelijk was. In de DS218+ zitten nu nog 2x 4TB schijven, welke nu 4 jaar oud zijn. Deze schijven neem ik mee naar de DS920+. Hopelijk gaan deze nog een tijdje mee. Laten we dit set 1 noemen. Iemand een idee met hoeveel jaar je gemiddeld kunt rekenen qua levensduur/voordat je ze wilt vervangen?
Daarnaast was ik van plan om in bay 3 en 4 nu tegelijkertijd ook 2x 4TB nieuwe schijven te steken. Laten we dit set 2 noemen. Daarmee kom ik op 12TB opslag totaal. Dit leek me een prima aanpak. Zodra dan set 1 oud is, of als ik niet meer genoeg heb aan 12TB vervang ik set 1 door grotere schijven.

Nu bedacht ik me echter vanmorgen dat ik op dit moment nog geen noodzaak heb voor 12TB. 8TB (dus slechts 1x 4TB in bay 3) zou voor nu even voldoende zijn. Zodra de behoefte er is zou ik dan nog een 4TB kopen voor bay 4. Voordeel hiervan is dat dit nu iets goedkoper is, nadeel is dat ik dan eigenlijk 3 sets heb. En ik vraag me daarom nu af wat handiger is, ook gericht op de toekomst en vervangen. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
zunrob schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:34:
[...]

Ik denk dat ik te onduidelijk was. In de DS218+ zitten nu nog 2x 4TB schijven, welke nu 4 jaar oud zijn. Deze schijven neem ik mee naar de DS920+. Hopelijk gaan deze nog een tijdje mee. Laten we dit set 1 noemen. Iemand een idee met hoeveel jaar je gemiddeld kunt rekenen qua levensduur/voordat je ze wilt vervangen?
Daarnaast was ik van plan om in bay 3 en 4 nu tegelijkertijd ook 2x 4TB nieuwe schijven te steken. Laten we dit set 2 noemen. Daarmee kom ik op 12TB opslag totaal. Dit leek me een prima aanpak. Zodra dan set 1 oud is, of als ik niet meer genoeg heb aan 12TB vervang ik set 1 door grotere schijven.

Nu bedacht ik me echter vanmorgen dat ik op dit moment nog geen noodzaak heb voor 12TB. 8TB (dus slechts 1x 4TB in bay 3) zou voor nu even voldoende zijn. Zodra de behoefte er is zou ik dan nog een 4TB kopen voor bay 4. Voordeel hiervan is dat dit nu iets goedkoper is, nadeel is dat ik dan eigenlijk 3 sets heb. En ik vraag me daarom nu af wat handiger is, ook gericht op de toekomst en vervangen. Hoe doen jullie dit?
Gebruik configuratie UHR1 en je bent flexibel. Gebruik nu wat je hebt en voeg daar later 2x nieuwe hardeschijven aan toe. Dan kijk je tegen die tijd wel welke grootte de beste TB/euro biedt.

Gebruik de Synology raid tool om inzicht te krijgen in hoeveel opslagruimte je uiteindelijk krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 31-12-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:42

MJV

@zunrob Voor mijn 918+ ben ik begonnen met 1x4TB, daar vervolgens nog eens 4TB bij, toen kwam ik er achter dat dit i.c.m. SHR geen opslagcapaciteit opleverde (1 drive fault tolerance), toen heb ik er nog maar meteen 4TB bijgekocht :+. Daarmee kwam ik qua te benutten ruimte op 8TB. Toen die (bijna) vol was heb ik er nog eens 4TB bijgekocht. Dus weet niet of je, nu je 4-bays hebt de mogelijkheid tot beschermen tegen hardware falen mee wil nemen?

Ik zou ook de TB/euro ratio meenemen, die was voor mij voor 4TB schijven (WD Red's) toentertijd het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
banaliteit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:39:
[...]

Gebruik configuratie UHR1 en je bent flexibel. Gebruik nu wat je hebt en voeg daar later 2x nieuwe hardeschijven aan toe. Dan kijk je tegen die tijd wel welke grootte de beste TB/euro biedt.

Gebruik de Synology raid tool om inzicht te krijgen in hoeveel opslagruimte je uiteindelijk krijgt.
Ik neem aan dat je SHR-1 bedoelt? Dat heb ik nu idd.
Ik heb nu extra ruimte nodig, de vraag is alleen of eerst 1 en later nog 1, of meteen 2. Precies zoals @MJV hierboven zegt. :-)

De 14TB WD Red Plus is nu het meest gunstig, maar die is een beetje overkill. De 4TB schijven zijn juist vannacht iets in prijs omhoog gegaan. Wordt het chiptekort weer erger?

[ Voor 16% gewijzigd door zunrob op 31-12-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
Volgens mij kom ik er net achter dat Hyper Backup naar een remote Synology NAS met Hyper Backup Vault niet werkt icm met een reverse proxy. Hyper backup ondersteunt geen HTTP/HTTPS? Ik heb nu een lets encrypt certificaat en via poort 443 verwijs ik naar poort 6281 van de NAS.

Zijn hier mensen met soortgelijke ervaringen? Het lijkt erop dat ik dan toch poort 6281 moet open zetten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
banaliteit schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 01:50:
Volgens mij kom ik er net achter dat Hyper Backup naar een remote Synology NAS met Hyper Backup Vault niet werkt icm met een reverse proxy. Hyper backup ondersteunt geen HTTP/HTTPS?
Dit is geen HTTP(S) verkeer idd. Dus dit gaat niet via een http reverse proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:55
hoi,
zunrob schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:02:
[...]
Ik neem aan dat je SHR-1 bedoelt? Dat heb ik nu idd.
Ik heb nu extra ruimte nodig, de vraag is alleen of eerst 1 en later nog 1, of meteen 2. Precies zoals @MJV hierboven zegt. :-)
Als je even gaat puzzelen met de Synology Raid Calculator. dan zal je zien dat je met 1 extra disk niet ver komt als je SHR wil blijven gebruiken. Je zal dan met 2 schijven tegelijk moeten doen. SHR met 2x4 TB en 1x8 TB geeft 8 TB opslag (met 4 TB beveiliging en 4 TB ongebruikt). 2x4 TB en 2x 8 TB geeft 16 TB opslag (met 8 TB beveiliging). Dus ga even puzzelen naar de mogelijkheden.

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 21:16
Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen, ik heb een DS220+.
Alles werkt goed, maar nu kan ik niet meer inloggen op het (statische) ip adres.
Dit komt omdat we nu een andere provider hebben die niet 192.168.0.1 afgeeft maar 192.168.1.1 .

Als ik nu probeer via synology assistant te zoeken naar de nas vindt hij hem zonder problemen. Maar als ik via de netwerkwizard met de admin account wat wil wijzigen krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUYzjVnoUs6_VXAZ2gfI6Ia24Ac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Upq7uiuidaP40RwfrFFAyWj2.jpg?f=user_large

Lokaal kan ik hem nog steeds benaderen, maar via het interface dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 03-01-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
dutchnltweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:58:
Alles werkt goed, maar nu kan ik niet meer inloggen op het (statische) ip adres.
Dit komt omdat we nu een andere provider hebben die niet 192.168.0.1 afgeeft maar 192.168.1.1 .
Je kan dan simpelweg je client device (desktop/PC) dan ff handmatig een 192.168.0.x IP adres geven en zo kan je je NAS weer normaal benaderen via het local IP in je webbrowser. Op deze manier kan je eventueel het IP adres van je NAS wijzigen, tenzij je LAN netwerk terug in 192.168.0.0/24 range gaat zetten in de router van je ISP (daarom is een eigen router beter, zodat je je eigen LAN compleet onder eigen controle heb).

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 03-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Shadow771 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Je kan dan simpelweg je client device (desktop/PC) dan ff handmatig een 192.168.0.x IP adres geven en zo kan je je NAS weer normaal benaderen via het local IP in je webbrowser. Op deze manier kan je eventueel het IP adres van je NAS wijzigen, tenzij je LAN netwerk terug in 192.168.0.0/24 range gaat zetten in de router van je ISP (daarom is een eigen router beter, zodat je je eigen LAN compleet onder eigen controle heb).
Ik heb ook een eigen router, alleen staat deze gekoppeld aan een modem van KPN (dit was ziggo).

Dat wat je zegt over handmatig ip adres zetten heb ik geprobeerd, dan krijg ik deze melding: Kan ip adres niet opslaan, controleer een of meer instellingen en probeer het opnieuw.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
dutchnltweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Ik heb ook een eigen router, alleen staat deze gekoppeld aan een modem van KPN (dit was ziggo).
Ja.. Dus..?
dutchnltweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:47:
Dat wat je zegt over handmatig ip adres zetten heb ik geprobeerd, dan krijg ik deze melding: Kan ip adres niet opslaan, controleer een of meer instellingen en probeer het opnieuw.. :?
Dit krijg je op je windows PC ofzo? Subnetmask en default gateway die niet verkeerd staan ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53
dutchnltweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:58:
Even kort reset indrukken, dan gaat je NAS weer naar DHCP (en reset/enabled ook je admin account) en kan je er binnen je huidige (nieuwe) subnet bij.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 03-01-2022 13:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
DukeBox schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Even kort reset indrukken, dan gaat je NAS weer naar DHCP en kan je er binnen je huidige (nieuwe) subnet bij.
Gaan niet al mijn accounts of instellingen weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
@dutchnltweaker nee, het is geen factory reset zolang je het maar 1 keer (4 sec) doet.
https://kb.synology.com/e...o_reset_my_Synology_NAS_7

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 03-01-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Top het heeft gewerkt :) Dank! Fijn dat ik automatische melding kreeg dat het admin account uitgezet moest worden.

[ Voor 11% gewijzigd door dutchnltweaker op 03-01-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otomi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-08 14:15

1 schijf van RAID1 configuratie – is kapot opsturen voor garantie -> Stappenplan?

Achtergrond
- Synology DS918+
- 1 Opslagpool 9.1 TB – Synology Hybrid Raid ( met gegevensbescherming voor 1-schijven fouttoleratintie)
o 2 schijven van Seagate – Dive 1, Drive2
- 1 Opslagpool 2.7 TB – Zonder gegevensbescherming
o 1 schijf van Western Digital Drive 3
- Sind begin dec krijg ik meldingen van slechte sectoren op drive 1.
- Meldingen lopen dagelijks op begon met 8 nu al op 22.000
- Contact opgenomen met Seagate, gelukkig valllen de schijven nog net in de garantie. .. :>
- Defecte schijf moet ik opsturen en daarna krijg ik een nieuwe.

Vraag : wat is het stappenplan?
1 ) voor het opsturen van de schijf?
2)En wat als ik een ‘nieuwe’ (kan referbished zijn begreep ik) heb ontvangen?

Zelf volgende stappen/vragen
Stappenplan 1 – opsturen schijf
:
- Zelf heb ik inmiddels een kopie gemaakt van persoonlijke data op de 3e schijf (voor de zekerheid).
- Ik heb een vraag over het opsturen van een schijf met persoonlijke data.
o Coderen of niet coderen…
o Kan ik deze opsturen (schijf is niet gecodeerd)
o Of is het verstandig om dit alsnog te doen?
o Of is het mogelijk om de schijf uit de Raid configuratie te halen en dan opnieuw formateren oid.

Stappenplan 2 – installatie nieuwe schijf.
- Nieuwe schijf in slot van synology stoppen en dan Raid repareren?
- Extra controles 1e maand om te kijken of de schijf goed werkt (na RAID reparatie)

Iemand van jullie nog tips/tricks? Alvast bedankt! :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Otomi schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:18:
Vraag : wat is het stappenplan?
1 ) voor het opsturen van de schijf?
Moeten wij je gaan vertellen hoe je een HDD moet versturen ? Je krijgt die instructies gewoon van de winkel/fabrikant zodra je deze RMA meld.
2 ) En wat als ik een ‘nieuwe’ (kan referbished zijn begreep ik) heb ontvangen?
Dan krijg je een nieuwe/refurbished.. die stop je in je syno en je rebuild je array of zet je je backup terug.

Je post heeft wel een verschrikkelijke manier van opmaak zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is je data op die schijf wel versleuteld? Zo niet dan zou je je moeten afvragen of garantie claimen wel zo'n goed idee is.
Zelf zou ik nooit een storage device opsturen als daar 'productiedata' op heeft gestaan,

Ieder zijn/haar eigen afwegingen. :)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik heb nu een ds214play die te oud begint te worden. Ik heb daarom een ds220+ gekocht. Vraag is of ik nu alles via docker ga doen of niet? Wat ik wil gaan gebruiken:
- Sonarr
- Radarr
- NZBget
- Transmission
- Prowlarr (nieuw)
- Jellyfin (nieuw)

Wat is jullie advies? Docker of packages via synocommunity?

Ik draai nu op mijn ds214play ook een LetsEncrypt certificaat en ik gebruik de synology ook als reverse proxy om nu alles van buiten te benaderen (https://sonarr.mijnserver.nl etc.)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52
@vandermark
Ik zou alles via Docker doen.
Je kunt alles via LinuxServer.io verkrijgen, dus eenduidig te configureren.
https://fleet.linuxserver.io/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Nu online
technorabilia schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:24:
@vandermark
Ik zou alles via Docker doen.
Je kunt alles via LinuxServer.io verkrijgen, dus eenduidig te configureren.
https://fleet.linuxserver.io/
Tx, dan ga ik dat doen. Is dit een goede guide om eea goed in te stellen?: https://drfrankenstein.co.uk/
Die gebruikt ook linuxserver.io en is geupdate voor dsm7. Ziet er gedegen uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

vandermark schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:04:

Wat is jullie advies? Docker of packages via synocommunity?
Docker...dat werkt altijd omdat die community VEEL groter is dan de syno community.
Het is alle twee afhankelijk van vrijwilligers, maar bij docker is dat een veelvoud van wat er in de syno community aanwezig is.

Ik heb ook jaren gewerkt met de Syno community packages, maar daat werd al lastiger bij de overgang van Dsm5->6 En nu bij de overgang naar 7 is het nog lastiger. Er wordt hard gewerkt, maar het blijft schieten op een bewegend doel.

Als iets in Docker werkte in DSM 5 werkt het in principe nu nog op 7
Je bent niet meer afhankelijk van wat Synology doet. Zolang er maar Docker aanwezig is.

Het kost even wat gepuzzel voor je begrijpt wat er in of buiten de container zit en hoe je dat kan benaderen. Maar eenmaal opgezet kan je alles prima onder controle houden.

Kijk ook eens hier: https://trash-guides.info/

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
vandermark schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Tx, dan ga ik dat doen. Is dit een goede guide om eea goed in te stellen?: https://drfrankenstein.co.uk/
Deze heb ik ook gebruikt om mijn DS920+ in te stellen. Goede guide voor de meeste installatie van de dockers die je wil gebruiken. Let wel op dat de instellingen van de programma's niet besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:36
[...]

Ik zou deze pakken. Frankenstein is ietwat oldskool:

https://trash-guides.info/How-to-setup-for/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Nu online
wvkreg schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Ik zou deze pakken. Frankenstein is ietwat oldskool:

https://trash-guides.info/How-to-setup-for/
Er zit best een verschil in aanbevolen directory structuur waarbij ik die van Frankenstein (eerste hieronder) logischer vindt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfJpM9-cokEDnfA-VAR_EnRfGos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqlJAOwm2POzH5AnNgjI3Oai.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2UgKvn_bA-OXjT-DWmJlXVOZFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIyECelkRc1rMx4LnBqlAm66.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
vandermark schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Er zit best een verschil in aanbevolen directory structuur waarbij ik die van Frankenstein (eerste hieronder) logischer vindt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje overdreven en torrents zonder VPN zou ik niet adviseren! NNTP werkt prima voor alles met de juiste indexers en ditto abonnementen. Daarnaast gebruikt Frankenstein nauwelijks YML en is alles manual installation. Ik zou ver weg blijven van de GUI van Synology, dat is dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Nu online
wvkreg schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Beetje overdreven en torrents zonder VPN zou ik niet adviseren! NNTP werkt prima voor alles met de juiste indexers en ditto abonnementen. Daarnaast gebruikt Frankenstein nauwelijks YML en is alles manual installation. Ik zou ver weg blijven van de GUI van Synology, dat is dramatisch.
Nee, klopt.
Ik heb nu nordvpn op mijn DS214PLAY voor vooral transmission. Ik mis nog goede tutorial hoe ik dat ga implementeren met dockers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
vandermark schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Nee, klopt.
Ik heb nu nordvpn op mijn DS214PLAY voor vooral transmission. Ik mis nog goede tutorial hoe ik dat ga implementeren met dockers.
Natuurlijk een keuze, maar ik haal alles binnen met Newshosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Nu online
wvkreg schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Natuurlijk een keuze, maar ik haal alles binnen met Newshosting.
Ga ik dat eerst weer proberen. Heb goed werkend nzbfinder.ws account 👍🏻. Even zonder torrents beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
vandermark schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Ga ik dat eerst weer proberen. Heb goed werkend nzbfinder.ws account 👍🏻. Even zonder torrents beginnen.
Deze 3 werken het best voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEHE-4JNlWOXCIlhNbgo47xVYB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xY86GmXeU7mycQJ00S2JE3Da.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
vandermark schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Het is inderdaad een keuze, maar ik zou je aanraden een vpn container te maken, en daar
een torrent client aan te koppelen. Ik vind dat erg soepel werken,
Nou vraag ik mij af, tenzij je met bitcoins betaald. Hoe prive een usenet account is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
ppeterr schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Het is inderdaad een keuze, maar ik zou je aanraden een vpn container te maken, en daar
een torrent client aan te koppelen. Ik vind dat erg soepel werken,
Nou vraag ik mij af, tenzij je met bitcoins betaald. Hoe prive een usenet account is.
Daar gaat het niet om, torrents doen / vereisen een upload en zijn IP traceable. NNTP met SSL achter een firewall is moeilijker te traceren op persoon / ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
wvkreg schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Daar gaat het niet om, torrents doen / vereisen een upload en zijn IP traceable. NNTP met SSL achter een firewall is moeilijker te traceren op persoon / ip.
Aha, ik geloof je direct. Ik herinner mij het Eweka gebeuren, wellicht ben ik daardoor wat
meer sceptisch er over. En dan ook nog eens VS NNTP providers...ik weet het niet :)

Maar wellicht weet ik er dus niet genoeg over en zijn er ondertussen betere manieren voor usenet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52
[...]

Ik heb destijds wat zaken opgeschreven. Zie blog link in signature. Misschien heb je er iets aan...

Opties:
- docker-compose / docker run
- Portainer templates
- Synology native
- ...

Ik genereer e.e.a. op basis van de de LinuxServer.io repositories.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57
Ik weet dat het al een keer eerder voorbij is gekomen, maar kan het niet meer terug vinden :( (of ik zoek niet goed)

Binnenkort krijg ik de DS220+ en ik heb reeds een DS116. in eerste instantie komt er maar 1 disk in de ds220, kan ik de disk uit de 116 erbij plaatsen om de data over te zetten. dus niet de packages en/of instellingen.

Dit zal waarschijnlijk een stuk sneller gaan dat de data via het LAN te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:43

Sharky

Skamn Dippy!

Ik wil graag m'n netwerk wat veiliger maken en ben de ingebouwde reverse proxy aan het configureren. Dat werkt prima vooralsnog met Radarr e.d. die ik als docker draai. Ik wil ook graag download station en file station zo configureren maar volgens werkt dat anders. Ik krijg het niet voor elkaar onder reverse proxy instellingen maar ook niet onder 'toepassing', het menu item ernaast.

wanipadres:poort, lanipadres:poort en domein:poort werken prima bij bijvoorbeeld file station. Ook met het niet-standaard poortnummer. Reverse proxy krijg ik niet voor elkaar. Iemand daar ervaring mee?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb al een tijdje problemen met mijn certificaten. In de DSM control panel staan beide certificates op groen, geldig tot een datum in de toekomst. Als ik de DSM benader, verschijnt de insecure melding, waar ik dan 'doorheen' moet klikken via "accept the risk and continue".

Wat kan ik doen om dit te verhelpen?
Een tweede vraag is: automatisch renewen van certificatien, is het daarvoor noodzakelijk port 80 en 443 naar buiten toe te openen?

System: Synology DS215j
DSM version: DSM 6.2.4-25556 Update 2
Synology DSM: via HTTPS op port number 5001.

Certificaat: Issuer Name = Let's Encrypt
Error:
"[...]Firefox does not trust this site because it uses a certificate that is not valid for 10.0.1.5:5001. The certificate is only valid for <local.desmond.net>.
Error code: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN"

Certificaat: Issuer Name = Synology Inc.
Error:
"[...]Firefox does not trust 10.0.1.10:5001 because its certificate issuer is unknown, the certificate is self-signed, or the server is not sending the correct intermediate certificates.
Error code: SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 17:52

OverloadOfRed

Bla, blabla

desmond schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:20:
Ik heb al een tijdje problemen met mijn certificaten. In de DSM control panel staan beide certificates op groen, geldig tot een datum in de toekomst. Als ik de DSM benader, verschijnt de insecure melding, waar ik dan 'doorheen' moet klikken via "accept the risk and continue".

Wat kan ik doen om dit te verhelpen?
Hier ben ik gister ook tegenaan gelopen toen ik mijn certificaten vernieuwde.
Je moet je certificaten nog koppelen aan de service (bijv web station en het specifieke domein) voordat ze daadwerkelijk actief worden.
En even checken via sslcheck.nl welk cert nou precies actief is. Oude certs bleven bij mij ook actief staan.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

@desmond Je benadert je nas alleen intern? Toevallig ook mee bezig geweest vandaag. Zal vanavond het recept online zetten voor een self-signed certificaat. Kan je voorlopig de eerste 10 jaar verder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:30
desmond schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:20:
Een tweede vraag is: automatisch renewen van certificatien, is het daarvoor noodzakelijk port 80 en 443 naar buiten toe te openen?
Alleen 80 is genoeg. Ik heb op poort 80 een redirect naar 443 staan, en poort 443 staat alleen van het interne netwerk open.
Error:
"[...]Firefox does not trust this site because it uses a certificate that is not valid for 10.0.1.5:5001. The certificate is only valid for <local.desmond.net>.
Je gaat naar https://10.0.1.5:5001, maar het certificaat is alleen geldig op https://local.desmond.net:5001
In je lokale DNS-server of je hosts-file moet je local.desmond.net dus naar 10.0.1.5 laten wijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zoals beloofd, de stappen die ik heb gevolgd om een self-signed certificate op m'n Syno te zetten, zonder dat er internettoegang nodig is op deze nas.

Als eerste heb ik dit recept gevolgd op mijn Macbook:

https://stackoverflow.com...stom-ca-and-proper-san-se

Ik heb dit recept vrijwel helemaal gevolgd, alleen fritz.box (let op de punt) vervangen door DiskStation en het interne IP-adres bijgewerkt naar het adres van mijn nas. Je zou het hele recept kunnen ombouwen naar eigen namen enz, maar ik liep al snel vast door een typo, het is maar zo.

Met dit recept krijg je een fritzbox.key en een fritzbox.crt. Deze importeer je in de Synology. Ik gebruik DSM 7, daar werkt het. Alleen even zorgen dat bij de settings bij System Default het goede certificaat gekozen wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrhRhs0p--opnE1p_kX9D2Zv6sE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S8LV5pA79Y9YzI5I5E7lvUou.png?f=user_large

Vervolgens moet je de lokale computer nog vertellen dat hij dat certificaat echt wel mag vertrouwen. Dat gaat in twee stappen:
Eerst het importeren van het certificaat volgens https://alfilatov.com/pos...-self-signed-certificate/
en dan het aanpassen van de rechten op dit certificaat volgens https://www.enovision.net...-signed-certificate-macos (stap 11 en verder).

Daarna ben je 10 jaar van deze procedure af en is er geen enkele noodzaak om je nas bereikbaar te laten zijn vanaf het grote boze internet.

p.s. Ik ben ook nog bezig geweest met mkcert, maar het lukte me niet om een geldig certificaat voor de Syno te krijgen. Met OpenSSL is iets meer werk, maar wel met resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 05-01-2022 10:57 . Reden: mkcert ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De DS920+ ondertussen ontvangen en alles gemigreerd vanaf een DS218+. Dat ging erg soepel. Het enige dat opvalt is dat de fans een vervelend tikkend/ratelend geluid maken. Niet heel luid, maar wel net iets luider dan de draaiende schijven. Afgaand op de diverse berichten op internet ben ik niet de enige. Is er iemand die wel stille fans heeft?

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 04-01-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedankt @OverloadOfRed, @ericplan en @Eärendil. Ik ga er morgen mee bezig. In principe benader ik de nas inderdaad alleen intern, dus poorten naar buiten houd ik liever gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Sharky schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:47:
[...]

Ik denk dat hij dan aan het transcoden is, en dat trekt je cpu niet. Ik heb een 920+ en die kan ook prima 4K doen (mits x265), totdat er ondertiteling bij moet. Dan moet hij opeens transcoden en zakt hij door z'n hoeven.
Ik ben daar nu ook achter. Als ik een film in 4k en dolby atmos afspeel dan gaat dat vloeiend zonder ondertitels. Zet ik de ondertitels aan (srt) dan moet ik het geluid terugschroeven naar gewoon 5.1 en dan gaat het prima. Eigenlijk wel raar dat ondertitels zoveel moeite kost om erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:16
zunrob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:24:
De DS920+ ondertussen ontvangen en alles gemigreerd vanaf een DS218+. Dat ging erg soepel. Het enige dat opvalt is dat de fans een vervelend tikkend/ratelend geluid maken. Niet heel luid, maar wel net iets luider dan de draaiende schijven. Afgaand op de diverse berichten op internet ben ik niet de enige. Is er iemand die wel stille fans heeft?
Ik kan niet heel erg inbeelden wat het geluid is, maar ik heb dit in ieder geval niet bij mijn 920+, gekocht in november 2020. Kan natuurlijk altijd wel dat het bij mij ook aanwezig is maar dat ik het niet hoor ;)

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
zunrob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:24:
Die van mij lijkt stil te zijn (zit er zo'n 7 meter vanaf). Terwijl ze op Cool mode staan (dus harder spinnen).
Ik heb wel gekeken om de fans te vervangen, maar dat was meer als hobby projectje. Dan wilde ik gaan voor wat Noctua's

Acties:
  • +2 Henk 'm!
..Christiaan.. schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:29:
[...]

Ik ben daar nu ook achter. Als ik een film in 4k en dolby atmos afspeel dan gaat dat vloeiend zonder ondertitels. Zet ik de ondertitels aan (srt) dan moet ik het geluid terugschroeven naar gewoon 5.1 en dan gaat het prima. Eigenlijk wel raar dat ondertitels zoveel moeite kost om erbij te zetten.
Je ontvanger werkt met het zogenaamde DLNA protocol.
Dat houd in dat hij een aantal DLNA profielen ondersteund.
Een profiel bevat zaken als bitrate, resolutie gebruikte codecs voor video, audio en ondertitels.

Plex vraagt aan je ontvanger welke profielen die ondersteund en kijkt of de video in een van de profielen past die de ontvanger ondersteund.
Als dat niet het geval is zal plex de video gaan transcoderen naar een profiel dat de ontvanger wel ondersteund.
Transcoderen kost veel CPU en transcoderen naar simpeler codec iets minder cpu.

De oorzaak moet je waarschijnlijk zoeken in het feit dat plex ziet (of denkt) dat je ontvanger geen ondertitels ondersteund en gaat ze dan in plaats van simpele tekst te sturen ze in de videostream mixen(dus transcoderen).

Kijk of in een setting van de ontvanger je iets van ondertitels aan/uit kunt zetten of misschien staan de ondertitels wel op image only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Sjowhan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Ik kan niet heel erg inbeelden wat het geluid is, maar ik heb dit in ieder geval niet bij mijn 920+, gekocht in november 2020. Kan natuurlijk altijd wel dat het bij mij ook aanwezig is maar dat ik het niet hoor ;)
fyr0 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Die van mij lijkt stil te zijn (zit er zo'n 7 meter vanaf). Terwijl ze op Cool mode staan (dus harder spinnen).
Ik heb wel gekeken om de fans te vervangen, maar dat was meer als hobby projectje. Dan wilde ik gaan voor wat Noctua's
Ik heb het geprobeerd te filmen, maar dat lukt niet echt. Dat geeft waarschijnlijk al aan dat het dus niet super luid is. Het geluid start zodra de fans gaan draaien, en het klinkt een beetje als het ratelen van een kookwekker. Niet zo luid echter. En op een afstand van 7 meter inderdaad niet te horen! Als de fans niet draaien, even blokkeren dus, dan hoor je het ook niet. Komt dus echt uit de fans. Maar aangezien ze het allebei doen verwacht ik dus dat dit erbij hoort!

Ik verwacht hetzelfde als in dit topic: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/132515

Edit: We hadden hem tot nu toe (ook de DS218+) in de TV-kast staan. Denk dat ik hem nu naar zolder ga verplaatsen. Iemand een tip voor een goedkope (server/patch)kast om hem in te plaatsen en tegen de muur te hangen? Of een alternatief van bijv. de IKEA?

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 05-01-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Is er iemand anders, die ook gebruik maakt van Surveillance Station, overgegaan naar een nieuwe NAS middels HDD migration?
In dit artikel (https://kb.synology.com/e..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD) staat dat je Surveillance Station instellingen niet mee worden genomen. Na migratie werkte dit echter wel meteen, en ik kon geen verschil in settings zien.

Op het moment is de NAS een extra disk aan de pool toe aan het voegen. Het valt me nu op dat ik opname die op het moment loop pas in kan zien als deze voltooid is. Zou dit komen door migratie, of doordat nu het proces van toevoegen loopt? Voor het toevoegen is me dit niet opgevallen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
Ik heb een DS1621+ met 20GB RAM (uitgebreid) en wil overstappen naar 10Gbit netwerk.
Om 10Gbit snelheden te halen, zijn de HDDs niet snel genoeg.
Daarom zit ik te overwegen SSD write caching te gaan gebruiken.
Maar SSD staan bekend wegens hun slechte P/E cycles en hoge write amplification.
Idealiter zou SLC SSD (bestaan die nog?) of Intel Optane (met 3D X-point technologie, ook EOL) de beste optie zijn.
Echter, als ik wat meer consumenten spul erin zet, zoals bijvoorbeeld Samsung 980 (met 300 TBW op het 500GB model)...

Wat is jullie ervaringen met SSD write caching op de Synology met consumenten danwel professionele SSDs?

Synology's eigen SNV3410 400GB capaciteit heeft ook "maar" 491 TBW.
Dat is nog niet eens het dubbele van de Samsung, tegen het 3 voudige van de prijs.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 15:49
Even een vraagje ik draai een DS1718+ met momenteel 4x 8TB seagate ironwolfs (de NV0004 variant) in SHR. Verder geen problemen ermee en draait het al 4 jaar als een zonnetje.

De prijzen van de disken dalen eigenlijk veel trager dan verwacht een 8TB schijf kost nog altijd praktisch hetzelfde. Maar ik ben ondertussen toch voor uitbreiding en veiligheid (de disken zijn 4 jaar oud en tegelijk aangeschaft) aan het kijken om er 1 of 2 nieuwe bij te zetten.
Nu ben ik zelf aan het twijfelen of ik er nu één 8TB schijf bijzet of dat ik de stap nu ga maken naar 14/16TB disken en er 2 bijzet. Volgens de synology zou dat moeten kunnen in 1 volume.
Iemand hier een verstandig advies over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
GarBaGe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:50:
Ik heb een DS1621+ met 20GB RAM (uitgebreid) en wil overstappen naar 10Gbit netwerk.
Maar SSD staan bekend wegens hun slechte P/E cycles en hoge write amplification.
Idealiter zou SLC SSD (bestaan die nog?) of Intel Optane (met 3D X-point technologie, ook EOL) de beste optie zijn.
Echter, als ik wat meer consumenten spul erin zet, zoals bijvoorbeeld Samsung 980 (met 300 TBW op het 500GB model)...

Wat is jullie ervaringen met SSD write caching op de Synology met consumenten danwel professionele SSDs?

Dat is nog niet eens het dubbele van de Samsung, tegen het 3 voudige van de prijs.
Het ligt puur aan de use case of SSD cache je gaat helpen danwel tegenwerken.
welke disken zitten erin? mogelijk nog de originele die nu tegen de 6 jaar oud zijn en mogelijk aan vervanging toe zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
sweetdude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:56:
Even een vraagje ik draai een DS1718+ met momenteel 4x 8TB seagate ironwolfs (de NV0004 variant) in SHR. Verder geen problemen ermee en draait het al 4 jaar als een zonnetje.

De prijzen van de disken dalen eigenlijk veel trager dan verwacht een 8TB schijf kost nog altijd praktisch hetzelfde. Maar ik ben ondertussen toch voor uitbreiding en veiligheid (de disken zijn 4 jaar oud en tegelijk aangeschaft) aan het kijken om er 1 of 2 nieuwe bij te zetten.
Nu ben ik zelf aan het twijfelen of ik er nu één 8TB schijf bijzet of dat ik de stap nu ga maken naar 14/16TB disken en er 2 bijzet. Volgens de synology zou dat moeten kunnen in 1 volume.
Ik zou 2 grotere schijven bijplaatsen, daar een nieuw volume op maken (los van de 4x8TB) en dan alle data overzetten van het oude volume naar het nieuwe volume.
Dan kunnen de oude 8TB schijven eruit.
Als je een 14TB schijf toevoegt aan je bestaande volume, kan je natuurlijk maximaal 8TB daarvan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
sweetdude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Het ligt puur aan de use case of SSD cache je gaat helpen danwel tegenwerken.
welke disken zitten erin? mogelijk nog de originele die nu tegen de 6 jaar oud zijn en mogelijk aan vervanging toe zijn?
Ik heb er nu 2x8TB inzitten (1 Seagate en 1 WD). Het idee is dat de SSD caching zorgt dat ik pieken van 10Gbit kan halen over het netwerk tijdens het schrijven.
Het is meer voor de show, dan dat ik het echt nodig hebt :)

De Use Case is dus: kopieer wat vakantie foto's naar mijn NAS en zie kopieer snelheden van 8-9 Gbit/s :)

Maar ik ben dus benieuwd naar de ervaring van mensen met SSD caching met consumenten SSDs danwel professionelere SSDs en de "endurance" van die SSDs.

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 06-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 23:49
GarBaGe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Ik heb er nu 2x8TB inzitten (1 Seagate en 1 WD). Het idee is dat de SSD caching zorgt dat ik pieken van 10Gbit kan halen over het netwerk tijdens het schrijven.

Maar ik ben dus benieuwd naar de ervaring van mensen met SSD caching met consumenten SSDs danwel professionelere SSDs en de "endurance" van die SSDs.
In mijn DS1815+ had ik geen nvme SSD mogelijkheden en had daar dus een SATA consumer 2.5 500GB SSD in. Die zag je bijna slijten. Nu heb ik recent een nvme als read cache toegevoegd in mijn DS1821+ en daar lijkt weinig mee aan de hand tot nu toe (maar pas recentelijk = 860 uur) geplaatst. Ook een consumer model.

Ik zou maar eens beginnen met een consumer model en kijken of het meerwaarde voor je heeft. Voor mijzelf is de rekensom eenvoudig: als de consumer SSD op is, koop ik wel weer een nieuwe. Altijd nog goedkoper dan een pro model die 3x zo duur is en maar 2x de levensduur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 18:50
sweetdude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:56:

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb nu een 8TB (volume1) schijf voor films en 6TB voor series en wat persoonlijke data.
Beide schijven zijn bijna vol. Ben al veel films en series aan het omzetten naar H265, maar nu op een punt dat het nog kruimelwerk is qua besparing. Ik twijfel of ik een 16TB koop voor films, de 8TB doorschuif voor de series en de persoonlijke data naar de vrijgekomen 6TB zet (schijven zijn 2 jaar oud). Ik heb een DS920+ en ruimte voor 4 schijven.

Ik draai nu de dockers op volume 1. Het liefste clone ik volume 1 zodat ik niet alles opnieuw hoef in te stellen. Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog mensen met een goede tip wat ik ook kan doen?
Aan de andere kant kan ik ook een 8TB erbij kopen en 2 volumes voor films maken, lastige lijkt me dan het beheer vooral met Radarr, want die zet de film naar 1 schijf en dan zit je altijd films tussen volumes te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Ik hoef de 8TB schijven niet te verwijderen, ze werken nog goed. Ik wil alleen wat uitbreiding en voorbereiden op mogelijke uitval.
Een 16TB seagate Exos is met 0,018 cent/GB (€283 momenteel in pricewatch) misschien een verstandigere keuze dan een 8TB ironwolf van 8TB met 0.024 cent/GB (€205 momenteel in pricewatch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
GarBaGe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:04:

De Use Case is dus: kopieer wat vakantie foto's naar mijn NAS en zie kopieer snelheden van 8-9 Gbit/s :)

Ik denk dat je er dan verstandiger aan doet om het aantal disken uit te breiden dan SSD cache toe te voegen. als ik me niet vergis heb je dan naast die 2x 8TB nog 4 slots vrij.
Je zit mogelijk net als mij met de huidige disks die ook al hun rondjes gelopen hebben. zet er 2x 8/14/16TB bij. die zullen eerder je netwerk vullen dan alleen cache op pieken.

[ Voor 25% gewijzigd door sweetdude op 06-01-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ik heb hier 2x een SAT520-1920G als R/W cache. Met 7.2TB writes zit die nog op 99% health na 80 dagen.
Hiervoor heb ik een 2x 1TB Samsung 860 Pro gebruikt in dezelfde Synology, deze waren in net iets meer dan 2 jaar op 1% health, met een 2TB model had ik dan mogelijk 4 jaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Iemand suggesties voor een extensie in chrome om de twee-pagina-login van de DSM te volledig te automatiseren? Gebruik nu autofill, werkt wel voor autofill usernaam, klikken op pijl, autofill password, klikken op pijl. Wil dat het helemaal vanzelf gaat, nas is toch afgeschermd van/naar buiten en alleen lokaal te benaderen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 18:50
sweetdude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:41:
Ik hoef de 8TB schijven niet te verwijderen, ze werken nog goed. Ik wil alleen wat uitbreiding en voorbereiden op mogelijke uitval.
Een 16TB seagate Exos is met 0,018 cent/GB (€283 momenteel in pricewatch) misschien een verstandigere keuze dan een 8TB ironwolf van 8TB met 0.024 cent/GB (€205 momenteel in pricewatch)
Dat viel mij ook al op: de prijs! Iemand die weet waar deze lage prijs ten opzichte van andere 16TB schijven wegkomt? Ik heb met WD goede ervaringen (alhoewel de 6TB nog een SMR schijf is), Seagate niet. Maar het maakt best een verschil. Ik verwacht ook niet snel daling van de harde schijven. Destijds de 8TB voor 184 euro gekocht. Ze zijn dus iets duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:31

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb een DS1821+ draaien met:
7*10TB WD red (de oude 5400rpm hdd's) in raid 6.
2x 500GB Samsung 970 evo's als SSD cache
36GB ram (stock 4 + 1*32GB)
Intel X550-T2 netwerkadapter (die niet officieel supported is maar wel gewoon werk).

Op de oude DS1817+ haalde ik max een 500MB read en 400MB write. Of dit beperkt werd door de HDD’s op CPU weet ik niet zeker.
Haal zo’n 800MB/s read / write nu. Kom met iPerf niet boven de 6-6,5Gbit uit wat waarschijnlijk een Windows (10) issue is vanuit mijn desktop. Heb allerlei settings lopen aanpassen in de netwerkkaart in mijn desktop (ook een X550-T2) maar kom gewoon niet hoger.

Kan ook met de verbinding zelf te maken hebben. Mijn kantoor zit op zolder en het is de enige locatie in de woning waar geen CAT6a is aangelegd door mezelf maar CAT6 door de installateur (kreeg mijn kabels er niet doorheen, beton in leidingen etc..). Totaal zit er zo’n 30 meter aan kabel aan waardoor ik ook redelijk op het lengte limiet zit volgens mij.

Soms geeft hij op 10Gbit issues waardoor ik de verbinding nu als 5Gbit gebruik (580MB/s grofweg… snel zat). NAS zelf draait (op een andere locatie) wel op 10Gbit zonder issues.
DukeBox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb hier 2x een SAT520-1920G als R/W cache. Met 7.2TB writes zit die nog op 99% health na 80 dagen.
Hiervoor heb ik een 2x 1TB Samsung 860 Pro gebruikt in dezelfde Synology, deze waren in net iets meer dan 2 jaar op 1% health, met een 2TB model had ik dan mogelijk 4 jaar gehaald.
Ze waren in 2 jaar tijd van 100% > 1% gegaan? Dat is best snel! Ben heel benieuwd hoe mijn evo's het gaan uithouden :D.
Binnetie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Dat viel mij ook al op: de prijs! Iemand die weet waar deze lage prijs ten opzichte van andere 16TB schijven wegkomt? Ik heb met WD goede ervaringen (alhoewel de 6TB nog een SMR schijf is), Seagate niet. Maar het maakt best een verschil. Ik verwacht ook niet snel daling van de harde schijven. Destijds de 8TB voor 184 euro gekocht. Ze zijn dus iets duurder geworden.
Prijzen van hdd's dalen al niet meer significant sinds die leveringsissues door overstromingen een jaar of 8 geleden. Wel eens het idee dat prijzen relatief kunstmatig hoog gehouden worden. Aan de andere kant is de markt ook behoorlijk aan het krimpen denk ik.
Bedoel je kunt nu probleemloos je games op een 2e ssd installeren. Die dingen kosten niet veel meer :D.

[ Voor 25% gewijzigd door Tortelli op 06-01-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier mensen die ervaring hebben met een Syno inzetten als router voor een VPN Tunnel.
Situatie : Ik heb SurfShark VPN en wil graag bepaalde devices in m'n netwerk het internet op laten gaan via die tunnel. Ik heb m'n hele huis vol Unifi, dus ik kan static routes maken. Op de Synology kan ik makkelijk SurfShark laten terminaten, maar hoe maak ik hem werkend op beide netwerken? Als ik de default gateway van de VPN tunnel pak is de Synology (logischerwijs) niet meer bereikbaar via het lokale netwerk.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Tortelli schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:05:
Ze waren in 2 jaar tijd van 100% > 1% gegaan? Dat is best snel! Ben heel benieuwd hoe mijn evo's het gaan uithouden :D.
Dat hangt natuurlijk af van hoe ze gebruikt worden.

Deze zaten in een synology waar een vmware test omgeving op draait met 3 hosts en 48 VM's waaronder remoteapp servers en diverse databases waarvan enkele > 200GB zijn. Juist door de grotere SSD cache (1TB -> 2TB) zien ik er minder writes op en de hits zijn ook opgelopen dus ik denk dat voor deze omgeving de andere SSD's (net) te klein waren. Daarnaast heb ik die afgelopen 80 dagen nog niet de databases gerestored in test, bij elkaar is dat zo'n 2,5 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@DukeBox niet te vergelijken met een thuisomgeving dus :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 16:31
Ik heb op dit moment 2 schijven van 3 TB in SHR die ik wil gaan vervangen voor 2 schijven van 4 TB zonder data te verliezen. Die oude schijven wil ik verkopen, dus die moeten ook leeg gemaakt worden, nou had ik het volgende stappen bedacht.
  • Schijf 2 deactiveren, zodat deze uit de opslagpool/SHR gaat
  • Schijf 2 wissen via Secure Erase
  • Schijf 2 vervangen voor de 4 TB schijf
  • Schijf 2 weer toevoegen aan de opslagpool/SHR, zodat de data gesynchroniseerd wordt
  • Wachten tot het synchroniseren klaar is
  • Schijf 1 deactiveren, zodat deze uit de opslagpool/SHR gaat
  • Schijf 1 wissen via Secure Erase
  • Schijf 1 vervangen voor de 4 TB schijf
  • Schijf 1 weer toevoegen aan de opslagpool/SHR, zodat de data gesynchroniseerd wordt
  • Wachten tot het synchroniseren klaar is
Als ik het op deze manier doe, gaat het dan goed of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Zou goed moeten gaan inderdaad. Je loop wel een risico op het moment dat je de data naar de nieuwe schijf aan het zetten ben. Als je oude 3TB schijf dan kapot gaat ben je alles kwijt. Kortom zorg ervoor dat je backup voor elkaar is voordat je hiermee begin.

Rebuilden kan best even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Tortelli schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:04:
@DukeBox niet te vergelijken met een thuisomgeving dus :D.
Dat hangt van je thuisomgeving af ;)

Maar om hier op in te haken, ik heb thuis ook een R/W SSD cache van 512GB met 2x Samsung 860 PRO maar daar ga ik het aantal writes inderdaad niet mee halen, nu na ~ 3 jaar staat die op 47% health.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:14:
Is er iemand anders, die ook gebruik maakt van Surveillance Station, overgegaan naar een nieuwe NAS middels HDD migration?
In dit artikel (https://kb.synology.com/e..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD) staat dat je Surveillance Station instellingen niet mee worden genomen. Na migratie werkte dit echter wel meteen, en ik kon geen verschil in settings zien.

Op het moment is de NAS een extra disk aan de pool toe aan het voegen. Het valt me nu op dat ik opname die op het moment loop pas in kan zien als deze voltooid is. Zou dit komen door migratie, of doordat nu het proces van toevoegen loopt? Voor het toevoegen is me dit niet opgevallen namelijk.
Proces van disk toevoegen was afgerond. Nog steeds was het niet mogelijk de lopende opname in te zien. Na een herstart van de NAS wel.
Pagina: 1 ... 123 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).