[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:12
Heeft iemand enig idee waarom universal search niet verwijderd wordt na het volgen van deze tutorial?

https://mariushosting.com...-delete-universal-search/

Alle andere uninstalls die ik via Marius Hosting heb gedaan werken wel gewoon goed.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wachten... schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:23:
Heeft iemand enig idee waarom universal search niet verwijderd wordt na het volgen van deze tutorial?

Alle andere uninstalls die ik via Marius Hosting heb gedaan werken wel gewoon goed.
Onder andere Synology Drive en Synology Photos gebruiken ook Universal search schrijft hij.
Dus als je deze ook nog hebt geinstalleerd staan, dan zal de uninstall niet doorgevoerd worden denk ik.

Staat er niet iets in het mailtje wat je naar jezelf stuurt, met de results van de taak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

realphoenikx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:47:
Ik heb nu reeds een tijdje geen toegang meer tot de Community packages in Package Center. Het adres is goed ingevoerd en gaf vroeger trouwens nooit problemen, https://packages.synocommunity.com/, synchroniseren met NTP-Server is aangevinkt en bijgewerkt van time.google.com, mijn DNS adressen staan op 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Ik heb geen flauw benul waarom het plots niet meer werkt en niks dat ik doe geeft een goed resultaat. Heeft iemand misschien een idee?
Heb hetzelfde. Http of https maakt niet uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:42:
[...]

Heb hetzelfde. Http of https maakt niet uit ook.
Apart, het functioneerd hier. Ik heb dan ook maar 1 repo er in staan. Wellicht scheelt dat.
Ik las elders dat support van synology aangaf zeker de dode repo's te verwijderen uit je lijst.
Dus mocht je er oude niet werkende linkjes in hebben staan, kan dat wel eens nadelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zou het nu van het verwijderen zijn?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
realphoenikx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:47:
Ik heb nu reeds een tijdje geen toegang meer tot de Community packages in Package Center. Het adres is goed ingevoerd en gaf vroeger trouwens nooit problemen, https://packages.synocommunity.com/, synchroniseren met NTP-Server is aangevinkt en bijgewerkt van time.google.com, mijn DNS adressen staan op 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Ik heb geen flauw benul waarom het plots niet meer werkt en niks dat ik doe geeft een goed resultaat. Heeft iemand misschien een idee?
Als je NAS het ondersteund, zou ik lekker Docker images gebruiken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771

Als ik jou was zou ik dat echt niet doen. Zeker als je Synology Drive/Photos gebruikt (of wilt gaan gebruiken in de toekomst).
ppeterr schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:29:
Onder andere Synology Drive en Synology Photos gebruiken ook Universal search ...
Als je het echt zonodig uit wil zetten om een beetje van je CPU te besparen:

synoservice --disable pkgctl-SynoFinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Echt. ik ga dat aan/uit knopje afplakken op die 920.

Iedere keer probeer ik hem te ontzien, maar toch al een paar keer gehad dat
als ik de nas beetpak om even om te draaien.....ik de boel uitzet.

[ Voor 163% gewijzigd door ppeterr op 25-12-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09
Na overstap van internetprovider kan ik mijn Synology NAS niet meer bereikbaar. Logisch, want hij had een vast IP op de 192.168.2.XXX range, en huidige netwerk zit op de 192.168.1.XXX range.
Heb de 4s reset achterop de NAS (DS720+) gepoogd, maar dat werkt niet. Ethernetkabel vervangen, ook geen effect. Laptop ook nog direct aan de nas gehangen, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik de verbinding dan precies in moet stellen - synology assistent kon 'm in elk geval niet vinden.

Iemand een oplossing? Ik zie vast iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou zeker geen 4s reset doen, want dan is echt alles gewist op die NAs en moet je DSM er opnieuw opzetten.
Dat zal dus wel gebeurd zijn.

https://kb.synology.com/e..._to_reset_my_Synology_NAS

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 17:12
Pepper92 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:14:
Na overstap van internetprovider kan ik mijn Synology NAS niet meer bereikbaar. Logisch, want hij had een vast IP op de 192.168.2.XXX range, en huidige netwerk zit op de 192.168.1.XXX range.
Heb de 4s reset achterop de NAS (DS720+) gepoogd, maar dat werkt niet. Ethernetkabel vervangen, ook geen effect. Laptop ook nog direct aan de nas gehangen, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik de verbinding dan precies in moet stellen - synology assistent kon 'm in elk geval niet vinden.

Iemand een oplossing? Ik zie vast iets over het hoofd.
Heb je met Synology Assistant al geprobeerd om de NAS te vinden? Vanuit de Synology Assistant kan je verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
Flex schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:22:
[...]

Heb je met Synology Assistant al geprobeerd om de NAS te vinden? Vanuit de Synology Assistant kan je verder.
Jup, web assistant en ook met het gedownloade programma. Net m’n netwerk even omgezet naar t .2 subnet, maar daarmee ook geen succes. Maar goed was ook al na 2 reset pogingen

Edit: NAS hangt trouwens aan een tp-link switch, niet direct aan de router. Maar lijkt me dat dat geen verschil moet maken

@Ben(V) er is verschil tussen een 4s reset en een hele reset waarbij je na 4s nog eens 4s doet. Dat eerste reset alleen je admin account en netwerk settings, tweede inderdaad hele dsm. Tenminste zo lees ik t ook in jou link

[ Voor 30% gewijzigd door Pepper92 op 25-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 17:12
Pepper92 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:25:
[...]

Jup, web assistant en ook met het gedownloade programma. Net m’n netwerk even omgezet naar t .2 subnet, maar daarmee ook geen succes. Maar goed was ook al na 2 reset pogingen

Edit: NAS hangt trouwens aan een tp-link switch, niet direct aan de router. Maar lijkt me dat dat geen verschil moet maken

@Ben(V) er is verschil tussen een 4s reset en een hele reset waarbij je na 4s nog eens 4s doet. Dat eerste reset alleen je admin account en netwerk settings, tweede inderdaad hele dsm. Tenminste zo lees ik t ook in jou link
Kan je de NAS direct aan je computer hangen en dan nogmaals de Synology Assistant draaien? Dan zou hij de NAS wel moeten zien, daar er niet meer naar ip-adressen wordt gekeken (via netwerk).

Wat je ook nog kan doen is het volgende: Ik ga er dan wel vanuit dat het IP adres van de PC niet static is. Als je de NAS en de PC heb verbonden kan je nog een arp -a in CMD doen, dan zie je 2 ipadressen staan. Met het ip-adres van de NAS kan je via je browser inloggen als het goed is.

[ Voor 15% gewijzigd door Flex op 25-12-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ik ben tot nu toe eigenlijk erg tevreden over de 920+ die hier nu 2 weken
staat te pruttelen. Maar ik ben nog steeds bezig met een en ander aan het uitzoeken
en fine-tunen. Wat mij opvalt. (en nee het is geen groot probleem) Maar wat ik wel graag beter wil.

Is dat het lijkt of de snelheid in download achterblijft, direct vanaf het internet dus.
Ik heb hier glas van kpn 1000/1000 en die presteerd verder over mijn netwerk goed.
Andere pc's en de router zelf zit netjes op de ISP snelheid (950/950) ongeveer.

De NAS maakt er het volgende van
code:
1
2
3
4
5
6
     Server: KPN - Amsterdam (id = 26996)
        ISP: KPN
    Latency:     1.02 ms   (0.04 ms jitter)
   Download:   594.68 Mbps (data used: 488.2 MB )
     Upload:   802.07 Mbps (data used: 634.3 MB )
Packet Loss:     0.0%

Netjes, maar opvallend dat de download achter blijft.

Zijn er hier meer gebruikers met een 1000/1000 lijn. Valt er iets te optimaliseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pepper92 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:25:
[...]

Klopt.
Vroeger was het binnen 4 sec een piep en als hij na vier seconden nog eens piepte was je te ver gegaan en had je een volledige reset.
Blijkbaar heeft Synology dat verandert in twee keer drukken.

Maar hoor je die piep wel?
Zo niet dan druk je niet ver genoeg of je paperclip is te dik.
De Synology assistant heeft geen last van een switch, maar als je twee netwerken hebt, zoals bijvoorbeeld een mesh setje achter je provider router dan vind hij niets.
Hij werkt namelijk met broadcasts en dat kun je niet routeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
Flex schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:34:
[...]

Kan je de NAS direct aan je computer hangen en dan nogmaals de Synology Assistant draaien? Dan zou hij de NAS wel moeten zien, daar er niet meer naar ip-adressen wordt gekeken (via netwerk).

Wat je ook nog kan doen is het volgende: Ik ga er dan wel vanuit dat het IP adres van de PC niet static is. Als je de NAS en de PC heb verbonden kan je nog een arp -a in CMD doen, dan zie je 2 ipadressen staan. Met het ip-adres van de NAS kan je via je browser inloggen als het goed is.
Woo thanks! Direct verbinden en zoeken met de synology assistant, ook na uitschakelen van wifi, had geen effect. Maar toverde het juiste IP wel naar boven via de arp -a command. Vreemde is dat DHCP op automatisch stond; nu omgezet naar een vast 192.168.1.XXX adres, en heb nu toegang op mijn netwerk. Synology web assistant kan m nog steeds niet vinden, wat natuurlijk wel gek is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als je een reset doet, dan is dhcp de standaard, maar als je hem direct aan je pc aansluit is er geen dhcp server die hem een ipadres aanlevert.

Overigens is het beter om hem op dhcp te laten staan en in je router een macadres/ipadres koppeling te maken.
Dat zorgt ervoor dat je Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt zonder dat je hem fixed moet instellen, wat het huidige probleem veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:37
Ben(V) schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:03:
Overigens is het beter om hem op dhcp te laten staan en in je router een macadres/ipadres koppeling te maken.
Waarom is dat beter? Zelf heb ik hier al jaren een synology op een vast ip-adres staan. Ook bij andere mensen heb ik het ding op vaste adressen staan. Netjes een ip-adres buiten de DHCP-pool. Geen geklooi met een regel in het modem / router.

Mocht ik er bij willen als het modem / router toch per ongeluk in een verkeerde ip-range zit dan is het even met een kabel aan de computer / laptop. Computer van een vast ip-adres in de juiste ip-range voorzien. En je kan het ding benaderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tja je moet doen wat je zelf leuk vind, maar als iemand hier een probleem heeft omdat zijn Nas op een fixed ipadres staat geef ik daar een oplossing voor.

En het is beter omdat je dan alles op een plaats geconfigureerd hebt namelijk in je router, zodat je bij wijzigingen alles op een plaats kunt aanpassen en niet al je devices af hoeft.
Ook voorkom je zo fouten, twee keer hetzelfde ipadres configureren geeft problemen, maar een router laat dat simpelweg niet toe dus die potentiele problemen voorkom je.

Gewoon kwestie van gezond verstand, maar als je het voor jezelf lastiger wilt maken moet je dat vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Ben(V) schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:03:
Als je een reset doet, dan is dhcp de standaard, maar als je hem direct aan je pc aansluit is er geen dhcp server die hem een ipadres aanlevert.

Dat zorgt ervoor dat je Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt zonder dat je hem fixed moet instellen, wat het huidige probleem veroorzaakte.
Bedankt voor de tip. Vreemde is natuurlijk dat ie ook na reset niet vindbaar was (en nog steeds niet wordt gevonden door synology assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal moet dat geen probleem opleveren.
De Synology Assistant gebruik het UDP protocol over de poorten 9997,9998 en 9999 dus als bijvoorbeeld de firewall van je PC dit tegenhoud werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 23:49
Ik heb zelf net een nieuwe 1821+ En ik ken de beste aanbieder niet, maar voor iemand die op zoek is: V&A aangeboden: Synology DiskStation DS1821+ (3x2 TB WD Red + RAM upgrade)

Mooie aanbieding vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Pepper92 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:04:
[...]
Bedankt voor de tip. Vreemde is natuurlijk dat ie ook na reset niet vindbaar was (en nog steeds niet wordt gevonden door synology assistant)
Maar je kan hem wel gewoon bereiken via de webinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
RonnieKo schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:47:
[...]

Maar je kan hem wel gewoon bereiken via de webinterface?
Jup gewoon bereikbaar via ‘t 192.168.1.xxx adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dan kan de synology assistant inderdaad last hebben van een firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@fyr0 en een ieder ander die een nvme storage pool heeft aangemaakt.

Welke raden jullie aan om er in te prikken ?

Ik wil dit eigenlijk ook wel gaan proberen.

pricewatch: WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)

[ Voor 28% gewijzigd door ppeterr op 26-12-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Edit: volgens mij mijn antwoord gevonden. Ik kon het in eerste instantie niet vinden.
https://kb.synology.com/e...torial/Reduce_RAID_drives

Weet iemand of het mogelijk is om van een SHR raid met 4 schijven, over te gaan naar 3 schijven? Kortom. Zou ik er een schijf uit kunnen halen zonder dat er iets veranderd?

Ik heb niet zo lang geleden mijn server opgeschoont en heb nu meer dan genoeg ruimte. Ik zat er dan aan te denken om in 1 Bay een SSD te plaatsen voor wat andere toepassingen.

Het gaat om de DS918+ versie.

[ Voor 16% gewijzigd door Wachten... op 27-12-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@Wachten... Of....als je geen nvme cache gebruikt, die erin prikken en daar een
extra volume maken voor die extra toepassingen :) Als je dan op den duur toch
de ruimte nodig hebt, dan ga je die bay nodig hebben.

Tenminste, dat is mijn plan hier. Heb 3 van de 4 vol, maar ga toch voor de nvme oplossing.
Dan is nr 4 voor als ik later meer ruimte nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:01:
Edit: volgens mij mijn antwoord gevonden. Ik kon het in eerste instantie niet vinden.
https://kb.synology.com/e...torial/Reduce_RAID_drives

Weet iemand of het mogelijk is om van een SHR raid met 4 schijven, over te gaan naar 3 schijven? Kortom. Zou ik er een schijf uit kunnen halen zonder dat er iets veranderd?
Zoals het daar staat kan dat niet idd zonder je hele array opnieuw te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ppeterr schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:52:
@Wachten... Of....als je geen nvme cache gebruikt, die erin prikken en daar een
extra volume maken voor die extra toepassingen :) Als je dan op den duur toch
de ruimte nodig hebt, dan ga je die bay nodig hebben.

Tenminste, dat is mijn plan hier. Heb 3 van de 4 vol, maar ga toch voor de nvme oplossing.
Dan is nr 4 voor als ik later meer ruimte nodig heb.
De NVME slots zijn enkel voor cache en dus niet voor opslag.

Al werd ik laatst wel getipt door iemand dat er een workarround zou zijn. Moet dit alleen nog even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Wachten... schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:17:
[...]

Al werd ik laatst wel getipt door iemand dat er een workarround zou zijn. Moet dit alleen nog even opzoeken.
Ja precies, ik heb dat even gevolgd toen jullie het er over hadden, en ik ga het gewoon
proberen. Alleen nog even uitzoeken welke nvme daar geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ppeterr schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:18:
[...]

Ja precies, ik heb dat even gevolgd toen jullie het er over hadden, en ik ga het gewoon
Heb je een link gevonden waar het wordt uitgelegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:17:
[...]

Zie post hieronder:
fyr0 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:14:
Ik gebruik uiteindelijk mijn NVME SSDs als volume, dat kan je doen via deze link. Werkt erg fijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
ppeterr schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:18:
In principe elke willekeurige NVMe SSD. Of kies gewoon eentje uit de Synology compatibility lis, met een beetje genoeg storage en read/write speed. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow771 op 27-12-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Shadow771 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:25:
[...]

In principe elke willekeurige NVMe SSD. Of kies gewoon eentje uit de Synology compatibility lis, met een beetje genoeg storage en read/write speed. :)
What about deze ?

pricewatch: WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:32
Intel SSD 660p Series 512 GB, M.2 80 mm PCIe 3.0 x 4, 3D2, QLC

Is nu 50 euro. Of is dit te klein als nvme cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
banaliteit schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:27:
[...]

Ik heb begrepen als je nou voordeel wilt hebben met het cache, zou het beste
zijn om het read en write te maken. Het lijkt mij dat je er beter dan 2 in kan prikken.

Of het dat 512Gb moet zijn, dat weet ik niet precies. Het lijkt mij wat groot voor cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ik zie geen reden waarom die niet zou werken, ook al zie ik deze niet in de compatibiliy list van bijv een DS920+ : https://www.synology.com/...ze=2TB&p=1&change_log_p=1
[...]

Kan. Maar verschilt per situatie. Ik heb bijna hetzelfde:

https://www.alternate.nl/...-SSD/html/product/1729044 (staat NIET op de compatibility list, maar het werkt!)

Ik heb ongeveer 3 TB aan data (90% door films...) en mn SSD cahce is nu voor de helft gevuld met 100% hit rate.

[ Voor 33% gewijzigd door Shadow771 op 27-12-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Shadow771 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:32:
[...]

Ik zie geen reden waarom die niet zou werken, ook al zie ik deze niet in de compatibiliy list van bijv een DS920+ : https://www.synology.com/...ze=2TB&p=1&change_log_p=1
Nice, ik ga die dan maar bestellen. Morgen komt ook de extra ram binnen. Die staat ook niet op die lijst,
en de technical service die dan vervalt :P Och....ik heb tweakers _/-\o_

Timetec Hynix IC DDR4 2666MHz PC4-21300 Unbuffered Non-ECC 1.2V CL19 2Rx8 Dual Rank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
ppeterr schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:31:
[...]

Ik heb begrepen als je nou voordeel wilt hebben met het cache, zou het beste
zijn om het read en write te maken. Het lijkt mij dat je er beter dan 2 in kan prikken.

Of het dat 512Gb moet zijn, dat weet ik niet precies. Het lijkt mij wat groot voor cache.
Read/write cache is idd zowiezo altijd beter dan read-only cache ja. Maar het ligt er ook aan wat je doet met je filesystem he. Verwacht niet dat je films beter gaan streamen ofzo hiervan he. Dit is leuk voor VM's en databases.

En ja, read/write cache heeft idd 2 SSD's nodig voor RAID (fault tolerance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Shadow771 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:36:
[...]

Read/write cache is idd zowiezo altijd beter dan read-only cache ja. Maar het ligt er ook aan wat je doet met je filesystem he. Verwacht niet dat je films beter gaan streamen ofzo hiervan he. Dit is leuk voor VM's en databases.

En ja, read/write cache heeft idd 2 SSD's nodig voor RAID (fault tolerance).
Het zou mooi zijn, als ik er 2 x 2TB in kan prikken, daar een volume op kan maken.
En alsnog cache partities op kon zetten. Maar goed, wellicht wordt dat wat overdreven.

Ik ga voor de volume's op de nvme. Het cache zal hier niet een hoog gebruik krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
ppeterr schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:37:
[...]

Het zou mooi zijn, als ik er 2 x 2TB in kan prikken, daar een volume op kan maken.
En alsnog cache partities op kon zetten. Maar goed, wellicht wordt dat wat overdreven.
Ik vermoed dat het wel kan. Toen ik de cache ging aanmaken binnen DSM en ging hangen aan mn volume1, kon ik kiezen hoeveel % van de SSD's die gebruik van mocht maken. Dus van de 512 GB totaal beschikbaar heb ik een 400GB cache aangemaakt. Ik zou dus nog moeten kijken (Linux kennis is nog beperkt hier) of DSM idd een partitie van 'maar' 400 GB aangemaakt heeft, dan zou ik dus buiten DSM de resterende 112 GB gebruiken om een 2e partitie op de SSD's om een kleine volume aan te maken om daar lekker mee te klooien (MariaDB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 22:21
[...]

Daarvoor is de "SSD Cache Advisor" in Storage manager een uitkomst. Die helpt je om te kiezen met de SSD grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Shadow771 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:44:
[...]

Ik vermoed dat het wel kan. Toen ik de cache ging aanmaken binnen DSM en ging hangen aan mn volume1, kon ik kiezen hoeveel % van de SSD's die gebruik van mocht maken. Dus van de 512 GB totaal beschikbaar heb ik een 400GB cache aangemaakt. Ik zou dus nog moeten kijken (Linux kennis is nog beperkt hier) of DSM idd een partitie van 'maar' 400 GB aangemaakt heeft, dan zou ik dus buiten DSM de resterende 112 GB gebruiken om een 2e partitie op de SSD's om een kleine volume aan te maken om daar lekker mee te klooien (MariaDB).
Ik zal dat morgen, als die nvme binnen is eens gaan proberen. Enkel dan andersom, ik ga een
volume aanmaken van 75% op de 2Tb, en eens kijken of ik dan alsnog de rest kan toewijzen
aan het cache. Maar verwacht er niet veel van, mijn kennis is niet zo heel groot ook :)
Uiteindelijk komt het er op neer dat je 2 volume's maakt op 1 nvme, waarvan 1 storage pool.
En de ander toewijst aan het cache.....klinkt simpel.

[ Voor 7% gewijzigd door ppeterr op 27-12-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Let ook op de duurzaamheid van SSD's (afhankelijk wat je ermee gaat doen). Tweakers heeft daarvoor, onder duurzaamheid, dwpd (drive writes per day) als selectie criterium.

Zomaar een paar:
* Synology SNV3410 400GB : 0,67
* Intel SSD 660p Series 512 GB: 0,11
* WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C): 0,25
* Samsung 980 500GB: 0,33

dwpd = Hoger is beter

[ Voor 3% gewijzigd door Theone098 op 27-12-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Theone098 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:52:
Let ook op de duurzaamheid van SSD's (afhankelijk wat je ermee gaat doen). Tweakers heeft daarvoor, onder duurzaamheid, dwpd (drive writes per day) als selectie criterium.

Zomaar een paar:
* Synology SNV3410 400GB : 0,67
* Intel SSD 660p Series 512 GB: 0,11
* WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C): 0,25
* Samsung 980 500GB: 0,33

dwpd = Hoger is beter
Aha, wat ik er hier zo uithaal is dat de synology iets meer dan 1 keer zoveel IO kan
verwerken in zijn levensuur als de WD. Maar wel 5x zo duur is. En 5x kleiner.

Oke :) Voor mijn doel is de keuze wel goed geweest denk ik. Niks critical wat er op komt te staan.

[ Voor 6% gewijzigd door ppeterr op 27-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
ppeterr schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:03:
[...]

Aha, wat ik er hier zo uithaal is dat de synology iets meer dan 1 keer zoveel IO kan
verwerken in zijn levensuur als de WD. Maar wel 5x zo duur is. En 5x kleiner.

Oke :) Voor mijn doel is de keuze wel goed geweest denk ik. Niks critical wat er op komt te staan.
Dan is het goed 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Laatst online: 13:37
Mijn Synology NAS een 918+ met DSM 7 geeft de onderstaande melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XozRGjWDq-16LpEB-MQja82Ykf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbNufyoFusjCkIjrnxz9jSxT.png?f=fotoalbum_large

Er zitten nu 4 schijven van pricewatch: HGST Deskstar NAS (2017), 4TB in.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe betrouwbare HDD.
Zat zelf te denken aan 1 van https://tweakers.net/pric...2;1511496;1403038;569349/
Graag ontvang ik advies voor goede HDD schijven.

De NAS is geconfigureerd als RAID5.

Heb nu nog een andere vraag.
Is het aan te raden om SSD-cache te gaan gebruiken, voor meer snelheid en om langer met de schijven te kunnen doen?
Heb ook Docker draaien op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
mbenjamins schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:06:
De NAS is geconfigureerd als RAID5.
Dus je hebt geen SHR configuratie gekozen..?
mbenjamins schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:06:
Heb nu nog een andere vraag.
Is het aan te raden om SSD-cache te gaan gebruiken, voor meer snelheid en om langer met de schijven te kunnen doen?
Heb ook Docker draaien op de NAS.
Lees een paar posts terug in dit topic.... We hebben er recent uitgebreide conversaties over gehad hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Shadow771 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:22:
[...]

Dus je hebt geen SHR configuratie gekozen..?
Klopt, toen ik deze NAS installeerde was ik nog niet bekend met SHR. Ga er vanuit dat het geen groot probleem kan zijn. Verbeter mij als ik het mis heb.
Wat ik op internet heb gevonden kun je het ook niet omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
mbenjamins schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:04:
[...]

Klopt, toen ik deze NAS installeerde was ik nog niet bekend met SHR. Ga er vanuit dat het geen groot probleem kan zijn. Verbeter mij als ik het mis heb.
Een "groot" probleem is het niet. Zij het dat je met SHR echt veel flexibeler bent. Je kunt er namelijk grote en kleine schijven mee gebruiken, en de Synology maakt er dan virtueel dezelfde grote schijven van (hij hakt ze in stukjes dacht ik. Als jij nu een grotere schijf erin doet (wat ik qua prijs normaal aan zou raden), dan wordt er niks gedaan met de rest van de ruimte, omdat hij nu werkt met 4tb schijven in je NAS.

Als je dus 6tb schijven erin doet, dan wordt 2tb niet gebruikt.

Kijk anders even deze video (sowieso een heel fijn kanaal om veel van te leren)
YouTube: SHR vs RAID for Synology NAS | 4K TUTORIAL

Overigens gebruik ik hier de WD Red schijven. Ze zijn erg fijn, en heb in 10 jaar tijd 2 fouten schijven gehad (geen idee of het veel is) maar zeker met SHR geen enkel probleem. Oude schijf eruit, nieuwe erin en klaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Wachten... op 28-12-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
En idd.
mbenjamins schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:04:
Net zoals je niet zomaar van RAID1 naar RAID5 kan gaan zonder de array helemaal opnieuw op te bouwen.

Ik gebruik zelf Ironwolfs. Maar ik zou denk ik wat anders nemen als je NAS in je slaapkamer staat, want naar mijn idee zijn WD reds stiller. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Shadow771 op 28-12-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Even snelle adviesvraag: ik wil een Synology DS216play voorzien van één of twee schijven. Nu twijfel ik tussen nieuwe 8TB WD Red Plus schijven (ca. 215,- p/st) of tweedehands 12TB's (250-275,- p/st). Ik heb geen ervaring met tweedehands HDD's. Is dat aan te raden of toch niet? Ze zijn gebruikt om te minen, maar geen idee wat dan de belasting van die schijven is.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:28

..Christiaan..

..zwll..

Hoe kan ik het volgende instellen? Ik wil iemand toegang geven tot 1 map in mijn nas dmv login en ww.

Toegang:
Hoofdap A. Gewoon via machtiging ingesteld. Geen probleem. Nu bevat hoofdmap A de submappen b en c. Submap b wil ik toegang tot geven, submap c niet. Hoe stel ik dit in? Via config -> gebruiker en groep kan ik alleen hoofdmappen machtigen en als ik dat doe, geef ik ook toegang tot alle onderliggende mappen....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Cass Casey schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:07:
Even snelle adviesvraag: ik wil een Synology DS216play voorzien van één of twee schijven. Nu twijfel ik tussen nieuwe 8TB WD Red Plus schijven (ca. 215,- p/st) of tweedehands 12TB's (250-275,- p/st). Ik heb geen ervaring met tweedehands HDD's. Is dat aan te raden of toch niet? Ze zijn gebruikt om te minen, maar geen idee wat dan de belasting van die schijven is.
Ik zou gebruikt afraden, tenzij je er data opzet die niet belangrijk is. En ze veel goedkoper zijn.
Die 2e hands 12TB's voor die prijs, is wel wat prijzig. Je kan er nieuw 14TB goedkoper voor vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cass Casey schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:07:
Van tweedehands schijven weet je nooit wat er mee gebeurd is dus als je die wilt kopen zouden ze naar mijn mening significant goedkoper moeten zijn.
Je kunt al een 16TB seagate Xeos schijf voor zo'n 289 euro nieuw kopen.
https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1577050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:21:
[...]

Van tweedehands schijven weet je nooit wat er mee gebeurd is dus als je die wilt kopen zouden ze naar mijn mening significant goedkoper moeten zijn.
Je kunt al een 16TB seagate Xeos schijf voor zo'n 289 euro nieuw kopen.
https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1577050
Of om onder de 250 te blijven

https://www.amazon.nl/Tos...nterne/dp/B07DHY61JP?th=1

Die heb ik in de NAS. Maken wel herrie 8) Althans, dat vind ik. En vind ik al snel. Maar schijnen nette
drives te zijn voor een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zijn maar 14TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ah, thanks heren. Ik zit me misschien blind te staren op die WD Red Plus, omdat die als zeer geschikt voor NAS worden genoemd. Zal ook eens verder kijken naar die Xeos.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ja, maar even in vergelijk en verhouding met die 12Tb van 250 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cass Casey schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:29:
Ah, thanks heren. Ik zit me misschien blind te staren op die WD Red Plus, omdat die als zeer geschikt voor NAS worden genoemd. Zal ook eens verder kijken naar die Xeos.
Die Xeos zijn volgens mij prima disken, maar zullen wel meer geluid maken dan die WD disken.
Het zijn enterprise disken dus prima geschikt voor een Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Shadow771 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:56:
En idd.

[...]

Ik gebruik zelf Ironwolfs. Maar ik zou denk ik wat anders nemen als je NAS in je slaapkamer staat, want naar mijn idee zijn WD reds stiller. :+
De NAS staat in de meterkast, heb geen last van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Wachten... schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:50:
[...]

Een "groot" probleem is het niet. Zij het dat je met SHR echt veel flexibeler bent. Je kunt er namelijk grote en kleine schijven mee gebruiken, en de Synology maakt er dan virtueel dezelfde grote schijven van (hij hakt ze in stukjes dacht ik. Als jij nu een grotere schijf erin doet (wat ik qua prijs normaal aan zou raden), dan wordt er niks gedaan met de rest van de ruimte, omdat hij nu werkt met 4tb schijven in je NAS.

Als je dus 6tb schijven erin doet, dan wordt 2tb niet gebruikt.

Kijk anders even deze video (sowieso een heel fijn kanaal om veel van te leren)
YouTube: SHR vs RAID for Synology NAS | 4K TUTORIAL

Overigens gebruik ik hier de WD Red schijven. Ze zijn erg fijn, en heb in 10 jaar tijd 2 fouten schijven gehad (geen idee of het veel is) maar zeker met SHR geen enkel probleem. Oude schijf eruit, nieuwe erin en klaar.
Een 4TB schijf is groot genoeg voor mij. Heb nog meer dan genoeg ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een paraplu dus geen last van de regen. |:(

@ppeterr
Niet alles wat er geschreven wordt heeft betrekking op jou.

[ Voor 43% gewijzigd door Ben(V) op 28-12-2021 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:08:

@ppeterr
offtopic:
Met de verkeerde been uit bed gestapt vanochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
mbenjamins schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:04:
[...]

De NAS staat in de meterkast, heb geen last van het geluid.
Dan hoef je idd geen zorgen te maken om het geluid. Is bij mij ook het geval.

Goed, ik heb even je keuze even verkleind:

https://tweakers.net/pric...e/718665;1167937;1403038/

Je had in je vorige compare ook schijven van 52.000 RPM in staan. Maar in een klasieke RAID wil je echt schrijven zijn die zeer vergelijkbaar zijn. Een RAID werkt net zo snel als de traagste schrijf in de array.

Als ik zo kijk lijkt me de WD Plus Pro (2020) toch de optie wat mij de meeste interresse zou opwekken, omdat ie toch net iets meer performance heeft (al kan ik geen read/write performance specs vinden van de HGST's) en zuiniger is dan de Ironwolf..

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow771 op 28-12-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:08:

@ppeterr
Wat.

Leg eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nou ik ben er waarschijnlijk wel over uit wat ik ga doen, maar heb wel wat vragen.

Ik heb nu een DS918+ met 4x3tb schijven. (Waarvan 3tb in gebruik) ik wil dus 1 Bay vrij gaan maken, zodat ik hier een SSD in kan doen voor mijn VM en docker installaties. Dit zodat alles even wat vlotter en fijner werkt in de VM en docker omgeving.

Nu vroeg ik me af, dat als ik een backup maak en alles terug zet, is het dan net als een bare metal restore (dus dat alles letterlijk 1 op 1 terug wordt gezet en alles volledig hetzelfde is, of moet ik dan nog op wat dingen letten? En als ik dan vervolgens een nieuwe volume aanmaak met de SSD, kan ik dan de bestaande VMs en dockers zo verplaatsen daarheen, of moet ik hier "schone" installaties van doen?

Ik heb echt nog nooit zoiets gedaan, en het laatste wat ik wil is dat ik straks dagen bezig ben om alles weer te krijgen zoals het was.

Dus een opsomming:
  • Backup maken van huidige nas (een op een kopie)
  • Van 4 disks naar 3 disks
  • SSD installeren
  • Backup terug zetten
  • VM en dockers verplaatsen naar de SSD volume.
Ik heb overigens nog een oude SSD circa 5 jaar oud (crucial SSD) zal ik deze gewoon gebruiken? Dit is niet de snelste SSD, maar vraag me af of ik veel van een nieuwere/snellere wat ga merken, aangezien de memory en cpu straks vast de bottleneck gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:37
Wachten... schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:12:
Nou ik ben er waarschijnlijk wel over uit wat ik ga doen, maar heb wel wat vragen.

Ik heb nu een DS918+ met 4x3tb schijven. (Waarvan 3tb in gebruik) ik wil dus 1 Bay vrij gaan maken, zodat ik hier een SSD in kan doen voor mijn VM en docker installaties. Dit zodat alles even wat vlotter en fijner werkt in de VM en docker omgeving.

Nu vroeg ik me af, dat als ik een backup maak en alles terug zet, is het dan net als een bare metal restore (dus dat alles letterlijk 1 op 1 terug wordt gezet en alles volledig hetzelfde is, of moet ik dan nog op wat dingen letten? En als ik dan vervolgens een nieuwe volume aanmaak met de SSD, kan ik dan de bestaande VMs en dockers zo verplaatsen daarheen, of moet ik hier "schone" installaties van doen?

Ik heb echt nog nooit zoiets gedaan, en het laatste wat ik wil is dat ik straks dagen bezig ben om alles weer te krijgen zoals het was.

Dus een opsomming:
  • Backup maken van huidige nas (een op een kopie)
  • Van 4 disks naar 3 disks
  • SSD installeren
  • Backup terug zetten
  • VM en dockers verplaatsen naar de SSD volume.
Ik heb overigens nog een oude SSD circa 5 jaar oud (crucial SSD) zal ik deze gewoon gebruiken? Dit is niet de snelste SSD, maar vraag me af of ik veel van een nieuwere/snellere wat ga merken, aangezien de memory en cpu straks vast de bottleneck gaat zijn.
Bereik je dat doel niet ook al met een R/W cache? Dan heb je de performance winst over je hele volume. Voor spindown/energie hoef je het niet te doen, je disken blijven altijd mee lopen is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
gastje01 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:33:
[...]

Bereik je dat doel niet ook al met een R/W cache? Dan heb je de performance winst over je hele volume. Voor spindown/energie hoef je het niet te doen, je disken blijven altijd mee lopen is mijn ervaring.
Wat ik ermee hoop te bereiken is het volgende (corrigeer me als het niet klopt):
  • Iets sneller voelende VM's en dockers (reageert nu vrij sloom)
  • HDD's die vaker in slaapstand kunnen gaan omdat er geen Dockers en VM's op draaien
  • 1 reserve HDD (die ik eruit wil halen)
  • Iets minder verbruik/geluid/warmte in de nas
  • Ik hoef niks nieuws te kopen en bij cache wel (dan moet ik 2 NVME schijven kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Wachten... schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:46:
[...]

Wat ik ermee hoop te bereiken is het volgende (corrigeer me als het niet klopt):
  • Iets sneller voelende VM's en dockers (reageert nu vrij sloom)
  • HDD's die vaker in slaapstand kunnen gaan omdat er geen Dockers en VM's op draaien
  • 1 reserve HDD (die ik eruit wil halen)
  • Iets minder verbruik/geluid/warmte in de nas
  • Ik hoef niks nieuws te kopen en bij cache wel (dan moet ik 2 NVME schijven kopen)
- ik weet niet wat je op je NAS draait, ik heb een 1817+ en daar was/is vooral de CPU de bottleneck. Bij het schrijven van veel kleine bestanden kun je profijt hebben van de SSD, maar dat lost een cache ook voor je op. Nu draai in de VM's op een NUC met de Synology als (NFS) storage, zelfde schijven, stukken snelheidswinst, vooral gevoelsmatig.
- Je schijven gaan niet vaker in slaapstand, DSM staat op iedere schijf geïnstalleerd en zal ze dus allemaal wakker houden zolang je NAS iets doet.
- Reserve, klopt ;)
- Minder verbruik: het verschil tussen 1 HDD en een SSD. Warmte en geluid spreekt voor zich, al denk ik dat het verschil met nog 3 schijven tegen mee valt.
- Dat kan een ander niet voor je bepalen. Omdat je alleen de vaakst gebruikte bestanden gaat cachen hoeven dit geen grote SSD's te zijn, wellicht dat dat nog helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
gastje01 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:53:
[...]

- ik weet niet wat je op je NAS draait, ik heb een 1817+ en daar was/is vooral de CPU de bottleneck. Bij het schrijven van veel kleine bestanden kun je profijt hebben van de SSD, maar dat lost een cache ook voor je op. Nu draai in de VM's op een NUC met de Synology als (NFS) storage, zelfde schijven, stukken snelheidswinst, vooral gevoelsmatig.
- Je schijven gaan niet vaker in slaapstand, DSM staat op iedere schijf geïnstalleerd en zal ze dus allemaal wakker houden zolang je NAS iets doet.
- Reserve, klopt ;)
- Minder verbruik: het verschil tussen 1 HDD en een SSD. Warmte en geluid spreekt voor zich, al denk ik dat het verschil met nog 3 schijven tegen mee valt.
- Dat kan een ander niet voor je bepalen. Omdat je alleen de vaakst gebruikte bestanden gaat cachen hoeven dit geen grote SSD's te zijn, wellicht dat dat nog helpt.
Dank voor je reactie, maar ik heb dan alsnog wat voordelen toch? Houd er even rekening mee dat ik met het onderstaande dus niks hoef te kopen (geen NUC, geen NVME ssd's o.i.d.

Het geeft iets minder warmte en verbruikt iets minder (ook al is het verschil klein)
VM's zullen iets sneller zijn/voelen t.o.v. een HDD
Ik heb hierdoor een reserve HDD
Ik hoef niks extra's te kopen.

En als het klopt wat je zegt over cache en de slaapstand van de schijven, dan verandert daarin niks.

Dus wat is dan echt het enorme voordeel om SSD cache te draaien (waar ik SSD's voor moet kopen) t.o.v. bovenstaande? Ga je daar echt zo gigantisch op vooruit met bijvoorbeeld docker/VM's/synoloy photos?

Als er namelijk echt veel meer voordelen zijn met SSD cache t.o.v. bovenstaande, dan kan ik wel een afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Wachten... schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:25:
[...]

Dank voor je reactie, maar ik heb dan alsnog wat voordelen toch? Houd er even rekening mee dat ik met het onderstaande dus niks hoef te kopen (geen NUC, geen NVME ssd's o.i.d.

Het geeft iets minder warmte en verbruikt iets minder (ook al is het verschil klein)
VM's zullen iets sneller zijn/voelen t.o.v. een HDD
Ik heb hierdoor een reserve HDD
Ik hoef niks extra's te kopen.

En als het klopt wat je zegt over cache en de slaapstand van de schijven, dan verandert daarin niks.

Dus wat is dan echt het enorme voordeel om SSD cache te draaien (waar ik SSD's voor moet kopen) t.o.v. bovenstaande? Ga je daar echt zo gigantisch op vooruit met bijvoorbeeld docker/VM's/synoloy photos?

Als er namelijk echt veel meer voordelen zijn met SSD cache t.o.v. bovenstaande, dan kan ik wel een afweging maken.
Voor mij was het voordeel vooral dat ik dan de versnelling heb op het hele volume en dat ik niet binnen het formaat van mijn SSD-volume hoefde te blijven. Mijn volume is in de loop der tijd door het toevoegen en vervangen van schijven gegroeid, de cache niet. Ik heb er verder geen omkijken naar.

De NUC heb ik er alleen naast gezet omdat ik qua CPU tegen de limiet aan liep, vergeet die even in jouw situatie. Ik wilde hiermee enkel aangeven dat de storage en IOPS nooit een bottleneck is geweest in mijn situatie.

Of het gemak opweegt tegen het kopen van nieuwe (of 2e hands?) SSD's moet je echt zelf bepalen. Je kunt het uiteraard gewoon proberen, wanneer je een SHR volume maakt, kun je later alles weer herstellen en de 4e schijf bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
@Wachten... @gastje01
Denk dat jullie allebij wel valide punten hebben.

Maar @Wachten... zn idee is zo gek nog niet want die hoeft dan niks aan te schaffen.

Het is wel een tijdrovend process. Want van 4 naar 3 schrijven gaan betekent dat je RAID (SHR) array opnieuw opgebouwd moet worden, en dus een complete backup restore meot doen naar je nieuwe volume op je nieuwe SHR array. Ook zullen de dockers en VM's meteen over zn nek gaan als iets met die SSD gebeurt, want daar zal geen fault-tolerantie in zitten. Dus neem deze risco's in gedachte.

Dockers containers kun je makkelijk van de ene naar de andere volume verplaatsen. Dat is 1 van de sterkte punten van Docker containers (zelfs migreren van ene host naar andere is een eitje).

Over de VM's weet ik niet. Ik weet niet of je in Synology VMM kan zeggen 'verplaatst de storage van die VM die al bestaat naar die andere storage (volume)...'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Wachten... schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:23:
[...]

Heb je een link gevonden waar het wordt uitgelegd?
Ik kan bevestigen dat de link eerder genoemd werkt. Ik heb zojuist een 2Tb Nvme
als secundaire pool aangemaakt d.m.v deze link.

https://www.reddit.com/r/...torage_volume_instead_of/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq96GXu-zuQFfOXMlUnNirDi054=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0oMXLmvxS5U3l7J5VEJulCk.jpg?f=fotoalbum_large

@fyr0 Thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door ppeterr op 28-12-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow771 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:36:
@Wachten... @gastje01
Denk dat jullie allebij wel valide punten hebben.

Maar @Wachten... zn idee is zo gek nog niet want die hoeft dan niks aan te schaffen.

Het is wel een tijdrovend process. Want van 4 naar 3 schrijven gaan betekent dat je RAID (SHR) array opnieuw opgebouwd moet worden, en dus een complete backup restore meot doen naar je nieuwe volume op je nieuwe SHR array. Ook zullen de dockers en VM's meteen over zn nek gaan als iets met die SSD gebeurt, want daar zal geen fault-tolerantie in zitten. Dus neem deze risco's in gedachte.

Dockers containers kun je makkelijk van de ene naar de andere volume verplaatsen. Dat is 1 van de sterkte punten van Docker containers (zelfs migreren van ene host naar andere is een eitje).

Over de VM's weet ik niet. Ik weet niet of je in Synology VMM kan zeggen 'verplaatst de storage van die VM die al bestaat naar die andere storage (volume)...'
@gastje01

Maar waar ik dus het meest benieuwd naar ben. Ga ik er in de VM's en eventueel Synology photos (want dat gebruiken we ook veel) een flink voordeel van merken? Want dat is eigenlijk de enige reden waarom ik de SSD chache dan toe zou willen passen. Verder ben ik enorm tevreden met hoe alles werkt op de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Wachten... schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:17:
[...]
@gastje01

Maar waar ik dus het meest benieuwd naar ben. Ga ik er in de VM's en eventueel Synology photos (want dat gebruiken we ook veel) een flink voordeel van merken? Want dat is eigenlijk de enige reden waarom ik de SSD chache dan toe zou willen passen. Verder ben ik enorm tevreden met hoe alles werkt op de Synology.
Dat ligt er dus helemaal aan wat je VM's doen. Als deze disk-intensief zijn (of veel geheugen nodig hebben en dus mogelijk naar de disk swappen) dan heb je er mogelijk wel een voordeel van. Leunen deze vooral op je CPU of geheugen, dan is het effect een stuk kleiner. Wat heb je zoal draaien?

Synology Photo's gebruik ik niet, daar kan ik je geen antwoord op geven. Let er wel op dat je dit package dan op je SSD moet installeren en de share waar je foto's op staan ook op die SSD moet komen. Geen idee hoe groot je collectie/SSD is, maar iets om rekening mee te houden.

Beide routes hebben hun voor en nadelen (kosten/gemak/ondersteuning/configuratie), het hangt echt van je eigen wensen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:44
ppeterr schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:59:
[...]

Ik kan bevestigen dat de link eerder genoemd werkt. Ik heb zojuist een 2Tb Nvme
als secundaire pool aangemaakt d.m.v deze link.

https://www.reddit.com/r/...torage_volume_instead_of/

[Afbeelding]

@fyr0 Thanks!
Leuk om te lezen, ga je veel plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Als ik via plex een hoge kwaliteit film afspeel, dan krijg ik vloeiend 4k beeld, maar als ik atmos geluid wil gebruiken (mijn Sonos Arc geeft dit door) dan blijft ie telkens bufferen. Mijn DS218+ zit bekabeld aan mijn tv. IS dit een Plex dingetje of kan de nas het doorgeven niet aan in zo'n hoge kwaliteit? Zet ik in Plex het geluid naart dts of dd5.1 dan loopt het als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCYps12vK6Jb583tepRJiq4lqsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si9HYw1JKAEJJlQiu7xDgvCs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNiwgmgE68B5E1ab4MwGcDxq__k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kqak3GSukvS4A2eWfTURXesf.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
gastje01 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:33:
[...]

Dat ligt er dus helemaal aan wat je VM's doen. Als deze disk-intensief zijn (of veel geheugen nodig hebben en dus mogelijk naar de disk swappen) dan heb je er mogelijk wel een voordeel van. Leunen deze vooral op je CPU of geheugen, dan is het effect een stuk kleiner. Wat heb je zoal draaien?

Synology Photo's gebruik ik niet, daar kan ik je geen antwoord op geven. Let er wel op dat je dit package dan op je SSD moet installeren en de share waar je foto's op staan ook op die SSD moet komen. Geen idee hoe groot je collectie/SSD is, maar iets om rekening mee te houden.

Beide routes hebben hun voor en nadelen (kosten/gemak/ondersteuning/configuratie), het hangt echt van je eigen wensen af.
Ik draai nu Home Assistant en een aparte Debian VM met daarop Deconz (ook voor Home Assistant).

Ik heb alleen werkelijk geen idee of je daarmee dan iets aan cache hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 11:56
Vraag gewist -> zelf hele domme fout gemaakt... |:( ;)

[ Voor 95% gewijzigd door Sepiroth op 29-12-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:10

Sharky

Skamn Dippy!

..Christiaan.. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:27:
Als ik via plex een hoge kwaliteit film afspeel, dan krijg ik vloeiend 4k beeld, maar als ik atmos geluid wil gebruiken (mijn Sonos Arc geeft dit door) dan blijft ie telkens bufferen. Mijn DS218+ zit bekabeld aan mijn tv. IS dit een Plex dingetje of kan de nas het doorgeven niet aan in zo'n hoge kwaliteit? Zet ik in Plex het geluid naart dts of dd5.1 dan loopt het als een zonnetje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat hij dan aan het transcoden is, en dat trekt je cpu niet. Ik heb een 920+ en die kan ook prima 4K doen (mits x265), totdat er ondertiteling bij moet. Dan moet hij opeens transcoden en zakt hij door z'n hoeven.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:57:
[...]

Ik draai nu Home Assistant en een aparte Debian VM met daarop Deconz (ook voor Home Assistant).

Ik heb alleen werkelijk geen idee of je daarmee dan iets aan cache hebt.
Daarmee komen we dus terug om wat @gastje01 al eerder zei:
gastje01 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:33:
Dat ligt er dus helemaal aan wat je VM's doen. Als deze disk-intensief zijn (of veel geheugen nodig hebben en dus mogelijk naar de disk swappen) dan heb je er mogelijk wel een voordeel van. Leunen deze vooral op je CPU of geheugen, dan is het effect een stuk kleiner.
Ik neem aan dat het met Synology Virtual Machine Manager ook zo is dat je bijvoorbeeld in VMWare en Hyper-V van die virtual harddisk files van de VM's heb. Dus lijkt mij dat DSM die harddisk files van de VM's in zn geheel moet cache'n, of alleen de metadata (als je dat aanzet), of helemaal niet (als je metadata caching uit heb gezet). De SSD cache kan (lijkt me) niet inviduele files binnen een VM zien. Als de virtual HDD wel gecached word, dan zul je dat wel zeker voelen bij het rebooten. Maarja, ik reboot mijn (linux) VM's alleen voor updates.....

En de SSD cache moet ook wel genoeg ruimte hebben voor die virtuele harddisks... Niet dat je een VM met een harddisk van 500 GB aanmaakt terwijl je SSD cache niet meer dan 512 GB is... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 28-12-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Sharky schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:47:
[...]

Ik denk dat hij dan aan het transcoden is, en dat trekt je cpu niet. Ik heb een 920+ en die kan ook prima 4K doen (mits x265), totdat er ondertiteling bij moet. Dan moet hij opeens transcoden en zakt hij door z'n hoeven.
Ik vraag mij af, een plex pass. Die dan transcoden zou activeren. Heeft dat dan nog
zin met een celeron. Kan die dat ? Ik lees tegenstrijdige dingen daar over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

ppeterr schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:54:
[...]

Ik vraag mij af, een plex pass. Die dan transcoden zou activeren. Heeft dat dan nog
Ik vraag mij dat ook af. Zeker omdat er nu een leuke aanbieding op zit voor lifetime abbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

ppeterr schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:54:
[...]

4K transcoden gaat je niet lukken, daar heb je echt wel redelijk wat performance voor nodig.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:44:
[...]

Ik vraag mij dat ook af. Zeker omdat er nu een leuke aanbieding op zit voor lifetime abbo.
Ik heb precies hetzelfde...kreeg een mail met een kortingscode.
Sharky schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:51:
[...]

4K transcoden gaat je niet lukken, daar heb je echt wel redelijk wat performance voor nodig.
Dat is dan toch wel jammer, wellicht moet ik dan de shield weer in gebruik nemen als
servertje. Die loopt er lachend mee weg. Jammer, ben er wel even mee bezig geweest op
de NAS om het mooi te krijgen, maar anders toch maar de shares mounten weer in de shield, en
die gebruiken als plex server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik hoopte mijn nas hier ook voor te kunnen gebruiken. Toch jammer dat er wat limieten op zitten. Een Shield is ook weer een extra kastje erbij.
Plex pass gaat het dus niet oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
..Christiaan.. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:56:
Plex pass gaat het dus niet oplossen?
Zeker wel. Ik heb een DS920+ en 4K transcoden (met evt ondertiteling) gaat prima. CPU zit dan rond de 30% (met veel andere Dockers)

Voor een DS218+ kan ik je geen ervaringen geven...

Edit: Ik probeer nu een 4K>4K transcode, en dan zit de CPU tussen de 40-80%. Hij lijkt het wel te doen, maar wat meer stress dan ik gewend ben :). Misschien eerst een maandje voor 5 euro proberen?

Edit 2: Ik zie dat mn edit net iets telaat was, hopelijk werkt het O-)

[ Voor 35% gewijzigd door savagenld op 28-12-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
savagenld schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:58:
[...]

Zeker wel. Ik heb een DS920+ en 4K transcoden (met evt ondertiteling) gaat prima. CPU zit dan rond de 30% (met veel andere Dockers)

79,56 Euro kost de plex pass lifetime. Ik heb hier ook een shield in het netwerk.
Dus....dat wordt even een overweging :)

[edit]

Nou die overweging heb ik snel gemaakt - en gewoon genomen die plex pass....

Support voor Plex vind ik ook belangrijk, gebruik het best lang al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va5NmLW6iui8Lw3xHh-YSKrCC8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gE8auddK0JaB26R6svdUYDgy.jpg?f=user_large

@savagenld

Heb jij enig idee of je daar nog iets voor moet instellen in de plex server.
Want de eerste 2 "uitdagende" bestanden speelt ie dus al niet af :)

[ Voor 39% gewijzigd door ppeterr op 28-12-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

savagenld schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:58:
[...]

Edit: Ik probeer nu een 4K>4K transcode, en dan zit de CPU tussen de 40-80%. Hij lijkt het wel te doen, maar wat meer stress dan ik gewend ben :). Misschien eerst een maandje voor 5 euro proberen?

Edit 2: Ik zie dat mn edit net iets telaat was, hopelijk werkt het O-)
Werkelijk? Ik heb vanalles geprobeerd maar 4K transcoden heeft hij nog nooit gedaan. Althans, 5 seconden bufferen en 2 seconden spelen kan ik niet zoveel mee :P
Ik draai gewoon de standaard Plex app. Heb je verder nog iets bijzonders gedaan?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Nee het werkt niet :)

Althans, zo als het nu lijkt. De makkelijkere 4k bestanden, ja die spelen.
Maar 4K (HEVC Main 10 HDR) met PGS subs, en dan HDR tonemapping.

Nee dat start niet eens....

Maakt niet uit, ik hang later de shield wel weer er tussen, die rommelt alles er met gemak
door. Maar tenzij ik een setting mis....gaat de DS920 dit niet trekken,

[ Voor 29% gewijzigd door ppeterr op 28-12-2021 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 13:21
Voor je een plex pass neemt, misschien ook de moeite om te kijken naar Jellyfin?

https://jellyfin.org/

Kost niets, en dan kan je wel hardware transcoding activeren. Persoonlijk vind ik Jellyfin nog fijner ook.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

ppeterr schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:00:
[...]

79,56 Euro kost de plex pass lifetime. Ik heb hier ook een shield in het netwerk.
Dus....dat wordt even een overweging :)

[edit]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVy417veTh-kMmPouu6ddYTi4Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9keGvFoiAEPk4Zz2NR7qj4VC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn aanbieding... Ik denk dat ik 't voor 5 euro eens ga ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

ndonkersloot schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:52:
Voor je een plex pass neemt, misschien ook de moeite om te kijken naar Jellyfin?

https://jellyfin.org/

Kost niets, en dan kan je wel hardware transcoding activeren. Persoonlijk vind ik Jellyfin nog fijner ook.
LG OS....coming soon. Ben benieuwd. Welke in installeerbaar op ds218+?

Got it... https://jellyfin.org/docs...ion/install/synology.html

[ Voor 9% gewijzigd door ..Christiaan.. op 28-12-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:42
ppeterr schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:41:

Maakt niet uit, ik hang later de shield wel weer er tussen, die rommelt alles er met gemak
door. Maar tenzij ik een setting mis....gaat de DS920 dit niet trekken,
Ik heb geen idee waarom, maar bij mij heeft hardware transcoding i.c.m. pgs subs nooit gewerkt. Srt wil wel prima. Volgens mij draai ik tegenwoordig zonder hardware transcoding (is alweer een tijdje geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
ppeterr schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:41:

Mijn test was met 4K HEVC HDR met SRT. Geluid is EAC3 5.1.
Merk je wel verschil? Je moet hardware transcode nml nog wel aanzetten in de instellingen, en je Docker compose aanpassen (als je Docker gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
savagenld schreef op woensdag 29 december 2021 @ 06:50:
[...]

Mijn test was met 4K HEVC HDR met SRT. Geluid is EAC3 5.1.
Merk je wel verschil? Je moet hardware transcode nml nog wel aanzetten in de instellingen, en je Docker compose aanpassen (als je Docker gebruikt)
Nee, eigenlijk niet er is geen verschil, draai Plex pas een week zo ongeveer.
Maar zoals ik nu zie start geen enkele HEVC.

Ik duik zo hier eens in

https://nascompares.com/2...20-ds220-ds720-and-ds420/

[edit] Heeft niet geholpen :) Is volgens mij ook niet meer nodig. Ik ga op onderzoek of ik iets anders fout doe.
[edit2] En ik ga hem ook maar even in een container zetten ipv de native app.

[ Voor 13% gewijzigd door ppeterr op 29-12-2021 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 13:21
..Christiaan.. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:00:
[...]

LG OS....coming soon. Ben benieuwd. Welke in installeerbaar op ds218+?

Got it... https://jellyfin.org/docs...ion/install/synology.html
Via docker goed te installeren. Je moet nog wel specifieke instellingen maken voor hardware transcoding.
Ik gebruik zelf docker-compose commandline i.p.v. de docker tool van Synology dus weet niet precies hoe je het daar instelt maar kon deze guide vinden:

https://www.reddit.com/r/..._enable_hardware/fhv32z5/

Daarna in Jellyfin onder dashboard > afspelen het volgende instellen:

Hardware acceleratie: Video Acceleration API (VAAPI)
VA API Apparaat: /dev/dri/renderD128

Mocht je docker-compose willen gaan gebruiken is onderstaand mijn compose file.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
---
  version: "2.1"
  services:
    jellyfin:
      image: ghcr.io/linuxserver/jellyfin:latest
      container_name: tools-jellyfin
      environment:
        - PUID=1045 #jellyfin
        - PGID=65539 #docker
        - UMASK_SET=002        
        - TZ=Europe/Amsterdam
        - JELLYFIN_PublishedServerUrl=[i]jellyfin.domeinnaam.nl[/i]
      volumes:
        - ./config:/config
        - /volume1/Films:/data/Films
        - /volume1/Series:/data/Series
      ports:
        - 8096:8096
        - 7359:7359/udp
      devices:
        - /dev/dri/renderD128:/dev/dri/renderD128
      restart: unless-stopped

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Pagina: 1 ... 122 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).