[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BTW
Als je de docker commando's ook als de huidige ingelogde gebruiker uit wil kunnen voeren dan kun je het volgende doen:
$ sudo synogroup --add docker
$ sudo synogroup  --member docker ${username}
$ sudo chown root:docker /run/docker.sock
$ sudo chmod 0660 /run/docker.sock

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik gebruik surveillance station voor een IP camera. Nu wil ik graag zelf het tijdstip bepalen waarop het dagprofiel in wordt geschakeld, en het tijdstip voor het nachtprofiel. Dit gaat eenvoudig met een command in de vorm van een URL, waarna de camera het profiel aanpast.

Nu wil ik dus een scriptje op de Synology elke minuut laten draaien, welke checkt of het daytime/nighttime is en afhankelijk daarvan het hierboven genoemde command uitvoert. Klinkt heel simpel, maar ik weet niet zo goed hoe te beginnen.

Ik heb al gevonden hoe je scripts kunt laten draaien op de Synology, maar ik weet niet zo goed hoe dat bash script uit moet zien. Daar heb ik nog niet zoveel verstand van. Hopelijk kan iemand me op gang helpen. Of allicht iets anders dan bash? Edit: misschien dat Python handiger is.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 12-12-2021 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:29
ppeterr schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:26:
Ik wil een oude nas, een Lacie Big5 overzetten naar een DS920.

Ik had zo bedacht dat ik dat wel met rsynch kon doen, aangezien die service
ook draait op die Lacie. Nu blijkt dat op de oude nas er voor rsynch een vaste
directory aangewezen wordt. En daar staat dus niks in.

Hoe zouden jullie dat doen, zo ongeveer 4TB aan data lokaal overzetten met een
check op de data of het goed is overgekomen ?

Mounten kan natuurlijk, maar heb dus liever een automatisch proces met een crc check.
Ik gebruik Resilio Sync voor dit soort acties. Erg snel en bovendien eenvoudig op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:41
Weet iemand of Synology ook kwetsbaar is voor log4j:
nieuws: Duitsland waarschuwt met code rood voor uitval diensten door Log4j-kw...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...l_zero_day_vulnerability/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5ZniDDgi7cIkS0ynWFK6uWjMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qs7sfGp8deZ9qWRW3CIWqrzT.png?f=user_large

Heb je dus andere zaken, zoals je Unifi controller of Apache of weet ik veel wat voor third-party, gelijk uitschakelen en eerst checken of ze veilig zijn / update nodig heeft. (niet andersom!)

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 13-12-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:07
Ik had netwerkproblemen met een Synology DS118 die niet altijd bereikbaar was, maar sinds ik deze iedere nacht standaard laat uit- en inschakelen is de communicatie tussen de DS118 en de verschillende MacBooks probleemloos.

Echter nu had ik al langer tijd het volgende probleem:
- Om 3:40 wordt de DS118 weer ingeschakeld
- Om 3:44 de volgende melding: "De ventilator op de server DS118 is gestopt. Start uw systeem opnieuw op en controleer of de ventilator goed werkt."
- Om 3:44 of 3:45 de volgende melding: "De ventilator op de server DS118 is hervat."
Soms een enkele dagen achter elkaar en dan weer dagen niet. De DS118 meermaals netjes stofvrij gemaakt van binnen en buiten, maar zonder resultaat. Ik heb de DS118 in september 2018 in gebruik genomen en de eerste keer dat ik een ventilator storing had was in oktober 2020.

Uiteindelijk een nieuwe ventilator besteld, een originele en netjes gemonteerd. Maar ook daarmee heb ik na een klein twee weken opnieuw het probleem dat de ventilator eventjes een half minuut stilvalt, ik netjes storingsmeldingen krijg en alles verder probleemloos blijft functioneren. Ik heb ook nooit kunnen ontdekken dat de hardschijf veel warmer is geworden dan 39 of 40 graden.

Ik zou alleen graag van die storing af willen. Iemand hier nog goede ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:12
Iemand anders ook problemen met het activeren van 2fa voor het Synology account op synology.com? Mijn gegenereerde QR codes worden door elke OTP app (zelfs die van synology zelf) als invalide aangemerkt.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:04
Ik heb een DS418j met 2 x 2TB en 2 x 4TB.
Ik gebruik SHR-1 dus ik heb 8gb opslagruimte en één disk redundant.
De Nas zit met Gigabit Ethernet aan mijn computer.

Ik vind hem soms traag bij het accessen van grote hoeveelheden foto's. Dus relatief kleine bestanden maar wel veel disk-access.

Ik heb de indruk dat de schijven de bottleneck zijn.

Vragen:
Als ik één van de schijven zou vervangen door een goedkope SSD (minimaal 2TB), zou het dan ... een kwart sneller worden aangezien alles wat van die schijf komt met lasersnelheid wordt aangeleverd?

Ervaringsvraag:
Heeft iemand een DS418J of ander relatief goedkoop model draaien met een hybride opslag (HD en SSD door elkaar)? Merk je daar iets van?

Het gaat dus niet om een SSD cache maar echt als opslag.

Nog een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden: een SSD heeft misschien wel 4K sectorgrootte native en mijn HDs hebben dat niet. Volgens mij kan ik dat niet mixen. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat SSD schijven 4K native zijn?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13
MMatthijsV schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:35:
Iemand anders ook problemen met het activeren van 2fa voor het Synology account op synology.com? Mijn gegenereerde QR codes worden door elke OTP app (zelfs die van synology zelf) als invalide aangemerkt.
Nee, maar staat ergens de tijd (zone) verkeerd ?
Tarquin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:21:
Als ik één van de schijven zou vervangen door een goedkope SSD (minimaal 2TB), zou het dan ... een kwart sneller worden aangezien alles wat van die schijf komt met lasersnelheid wordt aangeleverd?
Het kan iets helpen maar uiteindelijk blijft het een vorm van RAID5 dus maar zeer beperkt. Ook kan je geen disk vervangen door een kleinere. Een SSD cache zou waarschijnlijk meer helpen als het om dezelfde data gaat maar dat wordt niet door een J serie ondersteund.
b.t.w. Wat is Lasersnelheid ?
een SSD heeft misschien wel 4K sectorgrootte native en mijn HDs hebben dat niet. Volgens mij kan ik dat niet mixen. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat SSD schijven 4K native zijn?
Vrijwel alle HDD/SSD kunnen dat emuleren dus dat is geen probleem daarnaast is dat voorheen altijd een mechanisch iets geweest i.v.m. sector indelingen, bij SSD's speelt dat geen rol dus intern (native) zal 4K denk ik niet gebruikt worden.

[ Voor 60% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2021 17:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:21
MMatthijsV schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:35:
Door jou berichtje herinnerde je mij eraan om ook even 2fa in te stellen.

Ik krijg ook de melding "format not supported" - Ik gebruik Authy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
DukeBox schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:37:
[...]

Nee, maar staat ergens de tijd (zone) verkeerd ?
Ik vermoed het niet want ik kan van andere diensten wel gewoon 2FA QR codes scannen, toevoegen en gebruiken.
ppeterr schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:43:
[...]

Door jou berichtje herinnerde je mij eraan om ook even 2fa in te stellen.

Ik krijg ook de melding "format not supported" - Ik gebruik Authy
Heb inmiddels contact met de Synology support. Ze denken alleen dat ik het heb over 2fa bij gebruikers op de NAS, maar het gaat om 2fa voor de synology account op de website (www.synology.com). Wordt vervolgd...

EDIT:
Oke ik ben er achter wat er fout gaat 8)7. Als je 2FA opzet op de website dan krijg je een pagina met "Install authenticator app" twee icoontjes voor de appstores én een QR code. Ik dacht, en ik ben kennelijk niet alleen :+ , dat dat de QR code is die gescand moet worden met een TOTP app. Dit is echter een "gewone" QR code met een verwijzing naar een website van Synology. Als je nou doorklikt naar de volgende pagina, dan zie de juiste QR code die wél werkt. Bijzonder onhandig die plaatsing van de eerste QR code dus |:(

[ Voor 69% gewijzigd door MMatthijsV op 16-12-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:20
recent ben ik overgestapt naar DSM 7 maar nu krijg het niet meer voor elkaar om de synology te bereiken achter mijn reverse proxy
ik heb een nginx reverse proxy draaien op een andere server en hierop synology.mijndomein.nl doorgelinkt naar het ip adres van mijn synology (poort 5000) maar deze geeft een fout

als ik bij aanmeldingsportal het domein weghaal dan is de synology wel te benaderen via synology.mijndomein.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ4A_IMxv7pkfEWI7dlWUSL1nNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49irtOuDVLooN3Lw7M9tXOh1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

H143 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:01:

als ik bij aanmeldingsportal het domein weghaal dan is de synology wel te benaderen via synology.mijndomein.nl
Is Synology de naam van het apparaat? Dan hoort daar gewoon mijndomein.nl te staan. De naam van het apparaat is geen deel van de domeinnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
MMatthijsV schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:24:
[...]

Ik vermoed het niet want ik kan van andere diensten wel gewoon 2FA QR codes scannen, toevoegen en gebruiken.

[...]

Heb inmiddels contact met de Synology support. Ze denken alleen dat ik het heb over 2fa bij gebruikers op de NAS, maar het gaat om 2fa voor de synology account op de website (www.synology.com). Wordt vervolgd...

EDIT:
Oke ik ben er achter wat er fout gaat 8)7. Als je 2FA opzet op de website dan krijg je een pagina met "Install authenticator app" twee icoontjes voor de appstores én een QR code. Ik dacht, en ik ben kennelijk niet alleen :+ , dat dat de QR code is die gescand moet worden met een TOTP app. Dit is echter een "gewone" QR code met een verwijzing naar een website van Synology. Als je nou doorklikt naar de volgende pagina, dan zie de juiste QR code die wél werkt. Bijzonder onhandig die plaatsing van de eerste QR code dus |:(
8)7

Handige harrie's ;)

Dit werkt inderdaad gewoon.

Iets anders, ik heb nu een aantal dingen in dockers staan, eigenlijk werkt het heel fijn.
Ik heb daar als laatste een glueton container, met wireguard werkend op gekregen, het
valt mij op dat ik daardoor om de paar seconden de hdd's hoor ratelen. Ik begrijp dat
het geen probleem hoeft te zijn, dat het normaal is. En de hdd's daarvoor gemaakt zijn.

Maar stel je irriteerd je toch aan dat gepruttel. Is het dan een oplossing een nwme drive
er in te plaatsen, en daar de dockers op te zetten ?

[edit] Ik ben even in gesprek gegaan met de maker van gluetun, en die vroeg zich af of ik
wel wireguard in kernelspace uitvoerde. Dit was niet het geval. De container checked of
dit mogelijk is, en zo niet. Dan worden er packages in userspace geladen.

Dit had een goede reden kunnen zijn, dus ik heb met veel moeite de wireguard packages geinstalleerd
voor DSM7. En de boel draait nu in kernelspace. Het heeft niet geholpen.

Wat veroorzaakt nou die hdd activiteit ? Het schijnt niet normaal te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door ppeterr op 17-12-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
downtime schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:26:
[...]

Is Synology de naam van het apparaat? Dan hoort daar gewoon mijndomein.nl te staan. De naam van het apparaat is geen deel van de domeinnaam.
Synology is ook de naam van het apparaat maar ook de mijn subdomein naar de synology toe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
banaliteit schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:10:
Vind de cache trouwens best wel prijzig. Welke meerwaarde verwacht je eruit te halen als ik het vragen mag? :)
Vooral mijn docker applicaties zoals Nextcloud dat afhankelijk is van mijn MariaDB container hebben nu een behoorlijke performance booost. Ben er best blij me, en daar deed in het natuurlijk ook onder andere voor.

Ook hebben mijn HDD's het nu een stuk rustiger. Zie onderstaande screenshots . :)

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost68997694454/ssd-cache1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost68997694454/ssd-cache2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:44
Shadow771 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:32:
[...]

Vooral mijn docker applicaties zoals Nextcloud dat afhankelijk is van mijn MariaDB container hebben nu een behoorlijke performance booost. Ben er best blij me, en daar deed in het natuurlijk ook onder andere voor.

Ook hebben mijn HDD's het nu een stuk rustiger. Zie onderstaande screenshots . :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb mijn docker containers en database op een ssd draaien. Denk je dat ssd cache dan nog extra toegevoegde waarde heeft? Denk het niet toch?

Voordeel van docker op hdd draaien met ssd cache is dat je een bay extra hebt voor opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
banaliteit schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:35:
Ik heb mijn docker containers en database op een ssd draaien. Denk je dat ssd cache dan nog extra toegevoegde waarde heeft? Denk het niet toch?
Dat ligt eraan....
Als je alles al hebt staan draaien op een Syno NAS model dat die SSD NVMe cache aansluitingen beschikbaar heeft, dan zou je dit kunnen overwegen voor nog iets meer performance. Zie onderstaande quote van @DukeBox .

Maar als je hiervoor een compleet nieuwe NAS voor moet aanschaffen omdat je huidige model niet van die NVMe porten beschikbaar heeft, dan zou ik dit echt niet waard vinden aangezien jou high I/O zaken al op een SSD staan...
DukeBox schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:58:
Waarom ? De latency en throughput van huidige NVMe SSD's is over het algemeen een flink stuk hoger dan een SATA SSD array wanneer deze in RAID met write penalty zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Nu jullie het toch over IO gedrag hebben van docker.
Wil ik, omdat ik er een beetje gek van wordt omdat ik niet weet
waarvan het komt het jullie toch nog eens vragen.

Is er een manier om te achterhalen welk proces er read/write acties doet op de schijven ?

Als ik een bepaalde container aanzet, krijg ik direct continu rond de 300kbs beweging op de hdd's,
dit hoort niet zo te zijn.

De proces manager zegt mij niks, ik wil het wat gedetaileerder weten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:11

FZ6

ppeterr schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:40:
[...]

Maar stel je irriteerd je toch aan dat gepruttel. Is het dan een oplossing een nwme drive
er in te plaatsen, en daar de dockers op te zetten ?
De nvme drives zijn toch enkel ter cache, en daar kun je toch geen pool van maken om de applicaties op te installeren?

Als dit wel kan klinkt het super...docker via ssd en de data op normale hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
FZ6 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:29:
[...]

De nvme drives zijn toch enkel ter cache, en daar kun je toch geen pool van maken om de applicaties op te installeren?

Ja, zo is het volgens mij de bedoeling. Als cache, maar er lijkt dus wel een manier om dat
voor elkaar te krijgen. Wellicht brengt dat ander gezeur, en wellicht is het niet helemaal de bedoeling,
En zal het niet te gunste zijn van de levensduur van de nvme. Maar goed, ik vind het interresant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:20
ppeterr schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:40:
Als ik een bepaalde container aanzet, krijg ik direct continu rond de 300kbs beweging op de hdd's,
dit hoort niet zo te zijn.
Wat heb je in die container draaien? Of wat wil je er in draaien? Is het iedere keer bij dezelfde container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
RonnieKo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:27:
[...]

Wat heb je in die container draaien? Of wat wil je er in draaien? Is het iedere keer bij dezelfde container?
Ik heb daar gluetun in draaien. Met een wireshark config. Dit functioneerd goed.

https://github.com/qdm12/gluetun

In eerste instantie in userspace omdat er een aantal binaries ontbreken in de kernel. Ik heb even contact gezocht met de maker van gluetun, en die vind het raar dat er hdd activiteit is. Hij stelde voor om te kijken
of het ook in kernelspace gebeurde.

Ik heb vervolgens de bins van runfalk geinstalleerd, zodat wireshark nu in kernelspace draait.

https://github.com/runfalk/synology-wireguard/releases

Dit gaf geen verschil.

Er loopt dus ook geen andere container, en bij het endpoint van de vpn is er ook geen verkeer.
En toch heb ik zo om de paar seconden een read en write piek van rond de 300kbs.

De maker van de container zegt dit heel apart te vinden....nou ik vooral irritant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
FZ6 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:29:
[...]

ppeterr schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:46:
[...]

Ja, zo is het volgens mij de bedoeling. Als cache, maar er lijkt dus wel een manier om dat
voor elkaar te krijgen. Wellicht brengt dat ander gezeur, en wellicht is het niet helemaal de bedoeling,
En zal het niet te gunste zijn van de levensduur van de nvme. Maar goed, ik vind het interresant :)
Ja dit kan idd. Maar niet binnen DSM. Je moet dus via SSH een volume aanmaken op de SSD's. En dan kan je op die nieuwe volume je docker data neerplempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
ppeterr schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:40:
Nu jullie het toch over IO gedrag hebben van docker.
Wil ik, omdat ik er een beetje gek van wordt omdat ik niet weet
waarvan het komt het jullie toch nog eens vragen.

Is er een manier om te achterhalen welk proces er read/write acties doet op de schijven ?
Ik kijk gewoon via de traditionele 'htop' progje ... dus via SSH inloggen op de NAS,
sudo htop

Ff sorteren op disk read en/of disk write. En hier zie je dat mijn MariaDB docker container de meeste I/O vreet (Ja Docker Containers zie je idd gewoon als aparte processen draaien op de OS van de host. Docker is geen hypervisor zoals VMWare ofzo).

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost68997694454/mariadb-iodisk.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Shadow771 op 18-12-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Shadow771 ow wauw hier kan ik iets mee.

Althans, het komt toch echt uit de docker deamon ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sHdSXywo-oDBS8aprmxRWXdCE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8H2ULCBNAuGBreWHHNEGHO3e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
ppeterr schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:54:
@Shadow771 ow wauw hier kan ik iets mee.

Althans, het komt toch echt uit de docker deamon ?

[Afbeelding]
H

Je screenshto is neit echt duidelijk. Lijkt wel alsof ik je VMM daarboven zie, dus is het wel goed gesorteerd?

Anyway, als de docker deamon idd je HDD's zit op te vreten is dat wel apart. Ik heb zoiets nog nooit gezien iig. Misschien kan dit je helpen om te troubleshooten wat dit veroorzaakt:

https://docs.docker.com/config/daemon/#enable-debugging

Heeft de maker van die docker container jou dit ook niet gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Shadow771 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:23:
[...]

H

Je screenshto is neit echt duidelijk. Lijkt wel alsof ik je VMM daarboven zie, dus is het wel goed gesorteerd?

Anyway, als de docker deamon idd je HDD's zit op te vreten is dat wel apart. Ik heb zoiets nog nooit gezien iig. Misschien kan dit je helpen om te troubleshooten wat dit veroorzaakt:

https://docs.docker.com/config/daemon/#enable-debugging

Heeft de maker van die docker container jou dit ook niet gevraagd?
Ik ga er even na het weekend weer goed voor zitten, met jouw tips kan ik iets. Dat neem ik even mee.
Ik zit nu half naar Rutte, en half naar mijn kinderen te luisteren. Ofwel ik ben niet scherp :)

Ik kom er op terug, Dankjewel iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
ppeterr schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:31:
Ik zit nu half naar Rutte, en half naar mijn kinderen te luisteren. Ofwel ik ben niet scherp :)
offtopic:
Ze kunnen beter van Dissel als laatste het woord geven want ik viel in slaap door zn gebrabbel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 16:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb een array draaien met een aantal WD100EFAX's (pricewatch: WD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB zijn dat volgens mij). Nu wil ik er een extra hdd aan toevoegen maar die dingen lijken niet meer leverbaar voor een redelijke prijs.... wat moet je nu kopen?

pricewatch: WD Red Plus, 10TB Lijkt een 7200 rpm hdd te zijn

[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 18-12-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:11

FZ6

Shadow771 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:43:
[...]

[...]

Ja dit kan idd. Maar niet binnen DSM. Je moet dus via SSH een volume aanmaken op de SSD's. En dan kan je op die nieuwe volume je docker data neerplempen.
Dat klinkt op zich interessant, maar komt daar geen "gedoe". of extra onderhoud van bij updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Shadow771 Ik ben er weer even voor gaan zitten maar kom niet verder.

Ik heb zo veel mogelijk service's uitgezet, en zelfs de VMM er af gegooid. Als ik dan kijk met htop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZVrBJxCU9dAeJKnynUu_m5Dr14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw7AqsFfdA2SCLn9lENCXGs0.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus de docker deamon die bij alleen de container van gleutun HDD activiteit geeft.

Ik heb vervolgens geprobeerd de logs in debug mode te krijgen, niet gelukt.

- Het bestandje daemon.json aan moeten maken, want die stond er niet.
- Rebootje gegeven, want ik kon de PID niet vinden. (die helemaal links bij Htop staat bij het proces,
die is het dus niet :) Want als ik die gebruik zegt ie "niet bestaand proces"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtYQOTA0YittGtyE5b0lePOSTN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzlFyAuM9rHF6CRUS4tZTlsu.jpg?f=fotoalbum_large

Is het wellicht dit bestand op de syno

/var/packages/Docker/etc/dockerd.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Als ik bij dockerd.json de waarde om debug aan te zetten, dan start heel docker niet meer op
in DSM. Dus ik heb dat regeltje maar weer even weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 16-09 11:24
Ik wil van mijn DS920+ een VPN server maken zodat ik, als ik op reis ben, kan inloggen met mijn tablet of laptop om zodoende een ip-adres te krijgen binnen mijn eigen LAN thuis in Nederland. Dit wil ik doen om overal ter wereld Ziggo en dergelijke te kunnen kijken. Ik heb al van alles gezocht (er is hier al heel veel geschreven over VPNs) maar ik kan geen antwoord vinden op de volgende 2 vragen: Is dit in mijn geval wel mogelijk omdat ik mijn Synology ook al als Web en FTP server gebruik (en dat moet uiteraard blijven werken)? En zo ja, kan ik dan verbinden op basis van een subdomein?

Als iemand mij even de juiste richting op wil wijzen dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
renem schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:05:
Ik wil van mijn DS920+ een VPN server maken zodat ik, als ik op reis ben, kan inloggen met mijn tablet of laptop om zodoende een ip-adres te krijgen binnen mijn eigen LAN thuis in Nederland. Dit wil ik doen om overal ter wereld Ziggo en dergelijke te kunnen kijken. Ik heb al van alles gezocht (er is hier al heel veel geschreven over VPNs) maar ik kan geen antwoord vinden op de volgende 2 vragen: Is dit in mijn geval wel mogelijk omdat ik mijn Synology ook al als Web en FTP server gebruik (en dat moet uiteraard blijven werken)? En zo ja, kan ik dan verbinden op basis van een subdomein?

Je kan toch gewoon OpenVPN draaien op de nas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Je kan gewoon VPN server installeren en OpenVPN instellen. Zoals hierboven gezegd wordt. Geen bijzondere aanpassing. Porten open zetten op je NAS en router (kies niet de standaard porten; dat scheelt wat inbraakpogingen). Genoeg hierover te vinden op het net.

Web en FTP draaien op andere porten dus die zitten niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
Hulliee schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:46:
[...]

Je kan gewoon VPN server installeren en OpenVPN instellen. Zoals hierboven gezegd wordt. Geen bijzondere aanpassing. Porten open zetten op je NAS en router (kies niet de standaard porten; dat scheelt wat inbraakpogingen). Genoeg hierover te vinden op het net.

Web en FTP draaien op andere porten dus die zitten niet in de weg.
Bedankt voor jullie reacties. Ik had iets duidelijker moeten zijn. Als je ergens op locatie bent dan staan op die netwerken vaak alleen poort 80 en 443 open en dus wil ik dat mijn VPN server bereikbaar is op 1 van die poorten. Vandaar ook mijn vraag of ik de VPN server zo kan instellen dat die bereikbaar is op een subdomein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 17:26
Welke poort gebruikt wordt heeft volgens mij weinig met een subdomein te maken.
En in de OpenVpn server van Synology kun je zelf de poort kiezen die je wilt gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 14:44
FZ6 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:35:
[...]

Dat klinkt op zich interessant, maar komt daar geen "gedoe". of extra onderhoud van bij updates?
Ik heb dit ook draaien, ik heb er al een paar keer over geschreven in dit forum (even zoeken op mijn naam).
Draai het nu al een jaar en alle updates tot nu toe gaan erg goed.

(o.a. in deze post schrijf ik erover)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

fyr0 schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:38:
raai het nu al een jaar en alle updates tot nu toe gaan erg goed.

(o.a. in deze post schrijf ik erover)
Werkt dit ook als je een ssd aansluit via een USB poort op een DS220+?

Dat lijkt me prachtig om mijn Home Assistant VM daar vanaf te draaien. Mogelijk wat sneller en minder disk trashing. Betrouwbaarheid is hier minder van belang. Als de zaak in elkaar stort heb ik het binnen een half uur alsnog van de HDD draaien. Er worden iedere dag snapshots gemaakt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
renem schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:02:
[...]

Bedankt voor jullie reacties. Ik had iets duidelijker moeten zijn. Als je ergens op locatie bent dan staan op die netwerken vaak alleen poort 80 en 443 open en dus wil ik dat mijn VPN server bereikbaar is op 1 van die poorten. Vandaar ook mijn vraag of ik de VPN server zo kan instellen dat die bereikbaar is op een subdomein
Ik denk dat als je een vpn gaat draaien op een port, dat de andere porten dicht kunnen. Eenmaal binnen via vpn dan kun je alle andere services vanuit binnen benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 14:44
Ortep schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:47:
[...]

Werkt dit ook als je een ssd aansluit via een USB poort op een DS220+?

Dat lijkt me prachtig om mijn Home Assistant VM daar vanaf te draaien. Mogelijk wat sneller en minder disk trashing. Betrouwbaarheid is hier minder van belang. Als de zaak in elkaar stort heb ik het binnen een half uur alsnog van de HDD draaien. Er worden iedere dag snapshots gemaakt.
Dat durf ik zo niet te zeggen, maar ik denk wel dat je als alternatief je docker volumes naar je externe SSD kan laten verwijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06

pietje63

RTFM

Ben(V) schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:30:
Welke poort gebruikt wordt heeft volgens mij weinig met een subdomein te maken.
En in de OpenVpn server van Synology kun je zelf de poort kiezen die je wilt gebruiken.
Zou dit ook niet met reverse proxy kunnen?

vpb.domein.tld:80 -> localhost:reguliere-vpn-poort?
domein.tld:80 -> webstation

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
pietje63 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:11:
[...]

Zou dit ook niet met reverse proxy kunnen?

vpb.domein.tld:80 -> localhost:reguliere-vpn-poort?
domein.tld:80 -> webstation
Dat is waar ik op doel. Poort 80 en 443 worden bij mij dus al door de webserver gebruikt en moet dus ook voor iedereen bereikbaar blijven. De reverse proxy gebruik ik nu ook om bv DSM van buitenaf te kunnen gebruiken op die poorten. Als ik dan op een subdomein op poort 80 (of 443) via de reverse proxy een VPN kan opzetten dan ben ik er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
Hulliee schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat als je een vpn gaat draaien op een port, dat de andere porten dicht kunnen. Eenmaal binnen via vpn dan kun je alle andere services vanuit binnen benaderen.
Het probleem is dat ik publiekelijk toegankelijke websites draai op mijn NAS. En dat wil ik graag zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit

Misschien ingebouwde reverse proxy van synology gebruiken? vpn.mysub.synology.me die verwijst naar intern nas ip en VPN port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee dat kan niet.
Je kunt niet een poort voor twee applicaties gebruiken.
Een proxy redirect gewoon alles en kan geen VPN verkeer afsplitsen van web verkeer.

Wat je wel kunt proberen is voor OpenVpn alleen UDP te gebruiken over poort 433, ik weet alleen niet of dat gaat werken dat zou je moeten uittesten.
In theorie kun je dan TCP via poort 433 voor je webserver gebruiken en het UDP verkeer over poort 433 voor de VPN.

Als alternatief zou je de VPN over poort 8443 kunnen gebruiken, die wordt ook vaak niet geblokkeerd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004

kraats

Ik rol

Uhm.. dat is juist precies wat een reverse proxy doet. Die kijkt op basis van de aangekozen URL naar welke interne poort en/of IP hij het verzoek moet doorzetten.
Ik weet alleen niet zeker of het werkt met een OpenVPN, omdat deze ook checks doet op gebruikte certificaten en (onder andere) daardoor veel strikter is op het verkeer wat binnenkomt. In ieder geval zul je de gegenereerde .ovpn moeten aanpassen naar de juiste URL en poort die je aan de buitenkant gebruikt en niet de poort waarop OpenVPN zelf draait

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renem
Waarschijnlijk heb je hier al aan gedacht, maar kun je niet op je router een VPN server aanzetten?

Edit:
Oh wacht, dat gaat niet helpen natuurlijk. Ik moet beter lezen.

[ Voor 27% gewijzigd door technorabilia op 20-12-2021 12:47 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
kraats schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:31:
Uhm.. dat is juist precies wat een reverse proxy doet. Die kijkt op basis van de aangekozen URL naar welke interne poort en/of IP hij het verzoek moet doorzetten.
Ik weet alleen niet zeker of het werkt met een OpenVPN, omdat deze ook checks doet op gebruikte certificaten en (onder andere) daardoor veel strikter is op het verkeer wat binnenkomt. In ieder geval zul je de gegenereerde .ovpn moeten aanpassen naar de juiste URL en poort die je aan de buitenkant gebruikt en niet de poort waarop OpenVPN zelf draait
OpenVPN is geen HTTP verkeer. Dus @Ben(V) heeft hier half gelijk.

Ik zeg zei 'half gelijk' omdat het schijnbaar wel mogelijk is leek om je HTTP server en OpenVPN tegelijk op 443 TCP te draaien . Dit kun je doen door een HAproxy instance ervoor te zetten. Die kan zou het verkeer herkennen en splitten (Docker container image hier te vinden). Ik heb zelf (nog) geen ervaring om te zeggen of dit goed werkt...

EDIT: @Ben(V) 's post hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
ppeterr schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:06:
@Shadow771 Ik ben er weer even voor gaan zitten maar kom niet verder.

Ik heb zo veel mogelijk service's uitgezet, en zelfs de VMM er af gegooid. Als ik dan kijk met htop:

[Afbeelding]

Het is dus de docker deamon die bij alleen de container van gleutun HDD activiteit geeft.

Ik heb vervolgens geprobeerd de logs in debug mode te krijgen, niet gelukt.

- Het bestandje daemon.json aan moeten maken, want die stond er niet.
- Rebootje gegeven, want ik kon de PID niet vinden. (die helemaal links bij Htop staat bij het proces,
die is het dus niet :) Want als ik die gebruik zegt ie "niet bestaand proces"

[Afbeelding]

Is het wellicht dit bestand op de syno

/var/packages/Docker/etc/dockerd.json
Ik vraag hier verder na voor advies.. Op dit forum zijn mensen aanwezig met veel diepere kennis van Docker dan mij...

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow771 op 20-12-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
hikup dubbel post

[ Voor 174% gewijzigd door Ben(V) op 20-12-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Shadow771 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:42:
[...]

OpenVPN is geen HTTP verkeer. Dus @Ben(V) heeft hier half gelijk.

Ik zeg zei 'half gelijk' omdat het schijnbaar wel mogelijk is leek om je HTTP server en OpenVPN tegelijk op 443 TCP te draaien . Dit kun je doen door een HAproxy instance ervoor te zetten. Die kan zou het verkeer herkennen en splitten (Docker container image hier te vinden). Ik heb zelf (nog) geen ervaring om te zeggen of dit goed werkt...

EDIT: @Ben(V) 's post hieronder.
ALs je poort 433 gebruikt komt daar HTTPS verkeer aan en ook HA-proxy kan echt geen onderscheid tussen HTTPS en VPN verkeer maken beiden zijn encrypted.

Als je probeert poort 80 met HA-proxy te gebruiken zul je merken dat omgevingen die strict poor 80 en poort 433 doorlaten, encrypted verkeer op poort 80 blokkeren.

@banaliteit Even terzijde:
Als je dit wilt doen om vanuit je werk op je eigen omgeving te komen raad ik je dat sterk af.

Met de huidige hausse aan crypto hacks kun je er zomaar achter komen dat als jij de IT infrastructuur van je werk op deze manier lek maakt, je op staande voet ontslagen wordt bij ontdekking.
En dat als jij de oorzaak blijkt te zijn van een crypto aanval, je weleens verantwoordelijk voor de kosten kunt worden gehouden.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 20-12-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook ik ga me aan een migratie wagen. Van een DS414 naar een 1520+.

Lijkt erop dat dit in theorie zonder problemen moet kunnen. Vrees alleen dat de packages niet zomaar blijven werken, dus die maar even backuppen.

Nu wordt er -logischerwijs- aangeraden om een backup te maken, bijvoorbeeld via HyperBackup. Maar nu zit ik naar dat priceplan te kijken. Als ik 10TB wil backuppen (huidige omvang), ben ik 67 euro per maand kwijt?
En als ik er een 8tb bij prik, ga je ineens naar 100 euro per maand. Aardig aan de prijs; en daarmee toch helemaal niet praktisch bruikbaar voor enkel een migratie? Of zie ik iets over het hoofd.

Heb nu Glacier Backup voor noodgevallen. Maar dat is niet echt geschikt voor een overstap.

Zit een beetje in dubio of ik over wil stappen naar BRTFS. Maar dat is zonder migratie langs externe locatie eigenlijk geen doen. Heb nu 3x4TB en 1x8TB erin zitten, wat 12TB maakt.
Wil er 8 TB bij prikken om tot 16TB te komen. Maar dat lukt m.i. niet zo makkelijk om even over te zetten. Of ik moet nog een stapel duurdere/grotere schijven erbij kopen. Minimaal 2x12TB. Toch?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Shadow771 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:44:
[...]

Ik vraag hier verder na voor advies.. Op dit forum zijn mensen aanwezig met veel diepere kennis van Docker dan mij...
[edit] @Shadow771 Ik heb mij even in het topic daar gevoegd. Thanks.

Thanks, ik lees het even mee daar. De reply daar is mij iets te advanced.

Ik heb wel de "docker stats" kunnen bekijken, dat is erg handig. En ik zie gelijk de live stats
van o.a het gesuggereerde netwerkt traffic. Ik zie daar de initiele start van de container, dat is
dus de wireguard client. Die pakt wat data over de tunnel, en vervolgens staat het verkeer stil.

Als ik dan via de http proxy website's open zie ik het Net IO oplopen. Daarna weer niks.
Het block IO blijft op nul.

code:
1
2
CONTAINER ID   NAME        CPU %     MEM USAGE / LIMIT     MEM %     NET I/O           BLOCK I/O   PIDS
daed89fef666   gluetun     0.00%     339.2MiB / 3.678GiB   9.01%     7.97MB / 2.58MB   0B / 0B     0

De commando's die hij verder opgeeft, kom ik niet uit. Maar lijkt mij niet relevant.
Als ik dit zo beredeneer, komt het HDD io dus niet uit netwerk traffic van de container.

Maar lijkt het eerder uit de Docker software zelf te komen ?
Fijn dat je even mee kijkt, het is allemaal iets boven mijn pet om te troubleshooten.

Wat ik zelf later even ga proberen (als test, want mijn insteek is dus wireshark/gluetun voor andere containers te gebruiken), is via de kernel de wireshark tunnel op te zetten.
Dus geheel buiten docker.
En ik wil nog proberen het anders op te gaan zetten, bijvoobeeld (maar dat is nieuw voor mij)
met docker compose, en niet de GUI van DSM.

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 21-12-2021 14:35 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 18:01
Hallo.. heb een vraag over een uit te voeren upgrade van de tweed HD's in mijn Synology DS215J uit 2016. Nu hangen er twee schijven in van 3TB, maar ik wil meer opslag en wil er dus twee keer 6TB in gaan hangen.
De NAS zelf werkt nog prima en gebruik hem alleen als opslag voor allerhande media die ik dan met bv. een Apple TV op m'n tv bekijk of via m'n AVR beluister.
Maar hoe kan ik nu het beste de data die op de huidige HD's staan overzetten naar de twee nieuwe HD's.
Is het bv.mogelijk om de 'oude' HD's (tijdelijk) in een externe HD behuizing te zetten, die dan middels de USB aansluiting op de DS215J aansluiten en via Windows verkenner of DiskStationManager de data van de oude HD's te kopiëren naar de nieuwe HD's in de DS215J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:36
Hoe geef ik mensen toegang tot de 'photo' map? Deze map is volgens mij zelf aangemaakt door Synology Photos. Hier staan al onze foto's in, ik wil graag dat mijn partner toegang krijgt tot deze map in de windows verkenner. Rechten heb ik in zowel DSM als in Synology Photos op read/write gezet, maar ze kan er nog steeds niet in.
Ze heeft wel gewoon toegang via de synology photos web app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Mausl schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:17:
Hallo.. heb een vraag over een uit te voeren upgrade van de tweed HD's in mijn Synology DS215J uit 2016. Nu hangen er twee schijven in van 3TB, maar ik wil meer opslag en wil er dus twee keer 6TB in gaan hangen.
De NAS zelf werkt nog prima en gebruik hem alleen als opslag voor allerhande media die ik dan met bv. een Apple TV op m'n tv bekijk of via m'n AVR beluister.
Maar hoe kan ik nu het beste de data die op de huidige HD's staan overzetten naar de twee nieuwe HD's.
Is het bv.mogelijk om de 'oude' HD's (tijdelijk) in een externe HD behuizing te zetten, die dan middels de USB aansluiting op de DS215J aansluiten en via Windows verkenner of DiskStationManager de data van de oude HD's te kopiëren naar de nieuwe HD's in de DS215J?
Dat ja. Of C2 storage / back up gebruiken. Werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
banaliteit schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:37:
[...]

Dat ja. Of C2 storage / back up gebruiken. Werkt erg goed.
Dank voor je snelle reactie! Ga C2 storage eens checken.
Nog wel een vraagje; bedoel je met "dat ja" beide mogelijkheden werken? Dus zowel via W10 verkenner en DSM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Mausl schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:43:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Ga C2 storage eens checken.
Nog wel een vraagje; bedoel je met "dat ja" beide mogelijkheden werken? Dus zowel via W10 verkenner en DSM?
Met de usb copy tool kan je de boel overkopieren.

Volgens mij had ik destijds C2 backup gebruikt. En met hyper backup vervolgens de boel terug gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:56
Voggy schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:20:
Hoe geef ik mensen toegang tot de 'photo' map? Deze map is volgens mij zelf aangemaakt door Synology Photos. Hier staan al onze foto's in, ik wil graag dat mijn partner toegang krijgt tot deze map in de windows verkenner. Rechten heb ik in zowel DSM als in Synology Photos op read/write gezet, maar ze kan er nog steeds niet in.
Ze heeft wel gewoon toegang via de synology photos web app...
Heb je in Synology een groep aangemaakt (enorm aan te raden)

Zet in de 'users' groep alles uit. En maak nu even een nieuwe groep waarin je zowel de map als de applicatie toegang geeft aan de juiste gebruiker.

Ik heb geen idee hoe je users en rechten hebt ingesteld, maar ik zou me er een keer goed in verdiepen om dit eenma heel goed en duidelijk op te zetten. Dit scheelt je later veel ellende.

YouTube: How to Manage Folder Permissions on a Synology NAS

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 21-12-2021 06:23 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Crap... Overhangen van de disks ging in principe goed, alleen kon ik niet voorkomen dat die nieuwe nas op DSM 7.0 startte... Alsnog al m'n packages om zeep :X

Verdomme zeg, dit wordt een lange dag zo :(

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

fyr0 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:10:
[...]

Dat durf ik zo niet te zeggen, maar ik denk wel dat je als alternatief je docker volumes naar je externe SSD kan laten verwijzen
Ik ben er mee aan het spelen. Maar het gaat mis. Mijn CLI kennis is beroerd. Dus ik dus niet te zeggen waar het aan ligt. Dit zijn de resultaten die ik kreeg.:

Edit: Ik was een / vergeten. Nu lukt het.

[ Voor 60% gewijzigd door Ortep op 21-12-2021 18:50 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoi,
Mausl schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:17:
Hoe heb je nu de schijven geconfigureerd? Als 1x 3TB (dus mirror)? Of SHR? Zo ja: Dan zou je eerst de ene hdd eruit kunnen halen en deze vervangen door de grotere. Je moet dan de nieuwe schijf even bekend maken in de synology en je volume wordt dan hersteld op de nieuwe 6 TB. Dat doe je ook met de andere schijf. Dan kan je het volume aanpassen naar de juiste grootte.

Ik heb deze methode gedaan bij een DS211 toen van 1 TB naar 4 TB. De procedure neemt wel wat tijd in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
RonnieKo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:14:
Hoi,

[...]

Hoe heb je nu de schijven geconfigureerd? Als 1x 3TB (dus mirror)? Of SHR? Zo ja: Dan zou je eerst de ene hdd eruit kunnen halen en deze vervangen door de grotere. Je moet dan de nieuwe schijf even bekend maken in de synology en je volume wordt dan hersteld op de nieuwe 6 TB. Dat doe je ook met de andere schijf. Dan kan je het volume aanpassen naar de juiste grootte.

Ik heb deze methode gedaan bij een DS211 toen van 1 TB naar 4 TB. De procedure neemt wel wat tijd in beslag.
Hoewel ik de NAS destijds zelf heb geïnstalleerd ben ik geenszins een computerwonder. Voor zover ik het nu zie: twee HD's van 3TB, als twee volumes in twee opslagpools. Geen RAID, dus ws is het dan als jbod ingesteld.
Heb besloten toch ookmeteen maar een nieuwe NAS aan te schaffen,maar twijfel nu weer tussen een 4-bay NAS of weer een 2-bay NAS. Wil sowieso op 12TB uitkomen, maar dat kan dus middels 2 maal 6TB of drie maal 4TB in het geval van een 4-bay NAS. IK gebruik een deel van de opslagruimte in de NAS als een soort temp map waarin regelmatig data in wordt geschreven of uitgelezen. Als ik een 4-bay koop zou ik dus één van de twee oude HD's daar nog als vierde disk in kunnen zetten om die als de 'temp' disk te gebruiken.

Zijn er grote voor- of nadelen aan mijn twee opties/keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
Mausl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:49:
[...]
Wil sowieso op 12TB uitkomen, maar dat kan dus middels 2 maal 6TB of drie maal 4TB in het geval van een 4-bay NAS.
tja... eigenlijk gebruik je je NAS nu als één enkele schijf. Je wil dat ook in de toekomst doen. Dat kan. Het risico dat één van de schijven kapot gaat en dan de boel kwijt bent is ook aanwezig. Een goede backupstrategie is alle gevallen wel handig / nodig. Dus ga je de opslag vergroten zal je ook je backup mogen aanpassen.

Zelf zou ik kijken naar een SHR / RAID-opstelling kijken. Kost je mogelijk een schijf extra maar maar wel de mogelijkheid om bij uitval van één van de schijven deze op een vrij makkelijke manier te herstellen. Of eventueel later nog de harde schijven te vervangen voor grotere varianten. Het is niet een vervanging van een backup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
RonnieKo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:01:
hoi,

[...]

tja... eigenlijk gebruik je je NAS nu als één enkele schijf. Je wil dat ook in de toekomst doen. Dat kan. Het risico dat één van de schijven kapot gaat en dan de boel kwijt bent is ook aanwezig. Een goede backupstrategie is alle gevallen wel handig / nodig. Dus ga je de opslag vergroten zal je ook je backup mogen aanpassen.

Zelf zou ik kijken naar een SHR / RAID-opstelling kijken. Kost je mogelijk een schijf extra maar maar wel de mogelijkheid om bij uitval van één van de schijven deze op een vrij makkelijke manier te herstellen. Of eventueel later nog de harde schijven te vervangen voor grotere varianten. Het is niet een vervanging van een backup ;)
Dank voor je (snelle) reacties. Ga SHR/RAid dan toch maar eens bekijken. Nu zet ik de bestanden die ik niet kwijt wil raken op een wat oudere externe HD die ik nog had liggen die verder niet gebruikt wordt voor wat anders dan een back up af en toe.
Mn afweging tav de HD's en het aantal daarvan is vooral financieel.. zijn zo verdomde duur nog. :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, misschien leerzaam voor anderen om mijn ervaring te delen.

De situatie: Overstap van DS414 naar DS1520+. Draaide op de DS414 nog DSM6. En was er eigenlijk helemaal vanuit gegaan dat -omdat het OS op de schijven staat- ik gewoon hiermee verder kon.
Niets bleek minder waar; ik werd geforceerd om een update naar DSM7 te doen. Wellicht is DSM6 niet compatible met de x20 modellen?

Wat ging er goed?
- Bestanden waren heel snel up and running. Zonder veel aanpassingen
- Surveilance station werkte eigenlijk naadloos verder. Moest alleen de remote access opnieuw instellen

Wat ging er minder goed?
- Docker is echt een heel ander spelletje dan packages. Nooit veel aandacht aan hoeven besteden, en nu na een uurtje of tien nog niet alles zoals ik wil
- Autorisatie krijg ik nog niet helemaal getemd. Wilde Emby Server van mijn HTPC verplaatsen naar de NAS, maar om de toegang te faciliteren is niet helemaal gelukt. Verschillende mappen op het oog dezelfde autorisatie gegeven, maar één map (toevallig aangemaakt na installatie DSM7) doet het wel. De oude niet.
In dit voorbeeld; de map 'Backup' is wel toegankelijk, evenals de map 'Concerten'.

De mappen Film en Series niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eip-rYuATcRSD2yrt1r8wD1u1u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwXAi4PnBNFsEgdBGl7ChG5r.png?f=fotoalbum_large

- Video Station catalogus moest opnieuw aangemaakt
- Photo Station is in zijn geheel vervangen, en is nu ook alles opnieuw aan het indexen.

Zie overigens ook inconsistentie in de map eigenschappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE0rxoSlCAPdOMMywpOJmOT9R_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WwH2efjWw3kh3KH0rW2YdY0L.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxNy8zlXDRHYC7psHcFm1fP5hnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HlEZMqHGmBlg4FELpyGpioqh.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2021 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
MikeyMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:32:
Zie overigens ook inconsistentie in de map eigenschappen:
Buiten dat je 'deny' eigenlijk nooit moet gebruiken kan je beter met groepen werken en rechten niet per persoon instellen. Dus bijv. per share (film, serie etc) maak je 2 groepen, read-only en read/write en daar maak je gebruikers lid van. Wanneer de migratie/restore niet op de juiste manier gegaan is en ID's niet correct zijn overgenomen hoef je dan alleen de groep ID's te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:27:
[...]

Buiten dat je 'deny' eigenlijk nooit moet gebruiken kan je beter moet groepen werken en rechten niet per persoon instellen. Dus bijv. per share (film, serie etc) maak je 2 groepen, read-only en read/write en daar maak je gebruikers lid van. Wanneer de migratie/restore niet op de juiste manier gegaan is en ID's niet correct zijn overgenomen hoef je dan alleen de groep ID's te corrigeren.
Das te doen. Ben nu even alle autorisatie aan het recht trekken vanaf de commandline. Daarna verder zoeken.

Ben vooral benieuwd waarom de property screens verschillen tussen deze folders...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 25-09 14:41
MikeyMan schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:53:
Ook ik ga me aan een migratie wagen. Van een DS414 naar een 1520+.

Lijkt erop dat dit in theorie zonder problemen moet kunnen. Vrees alleen dat de packages niet zomaar blijven werken, dus die maar even backuppen.

Nu wordt er -logischerwijs- aangeraden om een backup te maken, bijvoorbeeld via HyperBackup. Maar nu zit ik naar dat priceplan te kijken. Als ik 10TB wil backuppen (huidige omvang), ben ik 67 euro per maand kwijt?
En als ik er een 8tb bij prik, ga je ineens naar 100 euro per maand. Aardig aan de prijs; en daarmee toch helemaal niet praktisch bruikbaar voor enkel een migratie? Of zie ik iets over het hoofd.

Heb nu Glacier Backup voor noodgevallen. Maar dat is niet echt geschikt voor een overstap.

Zit een beetje in dubio of ik over wil stappen naar BRTFS. Maar dat is zonder migratie langs externe locatie eigenlijk geen doen. Heb nu 3x4TB en 1x8TB erin zitten, wat 12TB maakt.
Wil er 8 TB bij prikken om tot 16TB te komen. Maar dat lukt m.i. niet zo makkelijk om even over te zetten. Of ik moet nog een stapel duurdere/grotere schijven erbij kopen. Minimaal 2x12TB. Toch?
Een data-backup is per definitie handig om te hebben. Een beetje afhankelijk van hoe belangrijk de data is. Gedownloade films en dergelijke hoeven doorgaans niet in de backup te worden meegenomen. Maar documenten, foto's en andere min of meer belangrijke zaken hebben wel baat bij een goede backupstrategie.

Om te beginnen zou ik een externe USB schijf kopen, dan wel kant en klaar of een losse behuizing waar je zelf een schijf inschroeft.

Voor een goede backup ga je uit van het 3, 2, 1 concept.
3. Sla de data op 'drie' plaatsen op.
2. Op 'twee' geografisch gescheiden plaatsen.
1. Waarvan 'een' off-line.

1. Een externe USB-schijf kan dienen als de off-line versie, mits je deze na afloop van de backup afkoppelt.
2. Ergens buitenshuis, of een andere NAS of een cloud-oplossing. Een extra externe schijf die je bij familie of vrienden neerlegt kan natuurlijk ook.
3. Dus zowel een backup thuis als elders, naast dat de data al op de NAS zelf staat.

In je vervolgbericht schreef je dat er ook een upgrade naar DSM 7 in zat. Het had wellicht handiger geweest om deze upgrade eerst op de oude NAS te doen en daarna de migratie. Maar dat is nu achteraf gepraat.

Wat betreft het toevoegen van schijven. Ieder schijf die je toevoegt of vervangt moet minimaal zo groot zijn als de grootste schijf. In dit geval 8 TB. Dus vervang een 4 TB door een 8 TB of voeg een 8 TB schijf toe. 10, 12, 14, 16 of 18 TB kan natuurlijk ook. Afhankelijk van hoeveel opslag je nodig gaat hebben.

Ik zou voor BTRFS kiezen omdat je daarmee snapshots kunt maken en het systeem een betere garantie biedt op dataintegriteit dan EXT4. Ook is het advies om voor SHR-1 te kiezen of SHR-2 als je extra zekerheid wilt. In een zakelijke omgeving is SHR-2 zeker aan te raden maar als particulier is SHR-1 meer dan prima.

Let wel, RAID / SHR zorgt voor een robuuste opslag maar het is geen backup!

Als er iets fout gaat dan moet je in staat zijn om data vanaf een externe bron te herstellen.

Persoonlijk heb ik een 2-bay model, DS716+(II) waar ik oorspronkelijk 2 x 4 TB in had zitten en die ik vorig jaar heb geüpgraded naar 2 x 16 TB. Die 4 TB schijven liggen nu werkloos op de plank. Ik ben van WD-Red WD40EFRX naar Toshiba MG08ACA16TE gegaan. Volledige backup op een USB-schijf die naast de NAS ligt en de echte belangrijke zaken gaan ook nog eens vier maal per dag met Hyper Backup naar Synology C2 Storage in Frankfurt am Main. Dat abonnement kost mij 69,99 Euro per jaar en biedt ruimte voor 1 TB, wat in dit geval meer dan toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@FrankHe Dank voor de inzichten. Ben uiteraard bekend met de noodzaak tot het hebben van goede backups. Probleem voor mij is dat ik al aan vier schijven zat. En ik dus niet zo simpel over kan naar BRTFS zonder enorme kosten te maken. Ofwel door álles naar de cloud weg te schijven, wat met 10 tb nogal lang gaat duren en duur wordt, ofwel door mijn nieuwe NAS van >12TB aan nieuwe schijven te voorzien.

Kreeg dat niet helemaal dicht geredeneerd.

Heb een deel van mijn spul op google servers staan. Deels op Glacier (wat volgens mij hetzelfde is als Synology C2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
@FrankHe Is er een specifieke reden dat je van WD Red naar Toshiba bent overgestapt? Zat zelf nl. aan de WD RED plus te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
Mausl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:19:
Zat zelf nl. aan de WD RED plus te denken.
Zelf 2 WD RED 1 TB in gebruik. Deze zijn nu ongeveer 9+ jaar oud. Nog geen problemen mee gehad. Deze werken nog steeds in mijn NAS. Ik denk dat deze schijven met een nieuwe NAS vervangen gaan worden.

WD heeft een tijdje lopen "klooien" met schijven. Het beruchte SMR / CMR verhaal: Western Digital brengt hdd's met CMR voortaan uit onder WD Red Plus-noemer

Als je het helemaal goed wil doen koop je de schijven bij verschillende leveranciers. Dan krijg je als het goed is vanuit verschillende batches. Dan heb je minder kans dat de schijven allebeide binnen zelfde periode de geest geven. Tenminste dat de theorie achter het kopen bij verschillende leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snap geloof ik ook niet zo heel veel van die file permissions in Docker.

Heb Medusa draaien, met PUID 1024 en GUID 100. Dit zou admin:user moeten zijn.
Wil een folder verwijderen, waarvan admin:user de eigenaar is.

Echter; dit werkt niet:
SHOWQUEUE-REMOVE-SHOW :: 247897: Unable to delete /Series/Homeland. Error: Error: 13: Permission denied

Zelfs met chmod 777 op diezelfde folder lukt het niet :?

Moet ik die docker dan als root draaien? 0:0? Lijkt me niet de bedoeling toch?

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
RonnieKo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:41:
hoi,

[...]

Zelf 2 WD RED 1 TB in gebruik. Deze zijn nu ongeveer 9+ jaar oud. Nog geen problemen mee gehad. Deze werken nog steeds in mijn NAS. Ik denk dat deze schijven met een nieuwe NAS vervangen gaan worden.

(...)
had ik al gezien ja. Las ook dat de WD red plus gewoon CMR is. Heb er nu HGST schijven in zitten die het al zes jaar zeer goed doen. Maar geloof dat HGST is overgenomen door WD.
Ga je tip over twee verschillende leveranciers meenemen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Mausl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:19:
@FrankHe Is er een specifieke reden dat je van WD Red naar Toshiba bent overgestapt? Zat zelf nl. aan de WD RED plus te denken.
Prijs-prestatieverhouding. De Toshiba MG07, MG08 en MG09 serie zetten goede prestaties neer voor een hele redelijke prijs. Ze draaien op 7200 rpm in plaats van 5400 rpm voor de normale Red serie. Daardoor zijn ze iets sneller maar tegelijk ook luidruchtiger. In mijn geval is dit geen probleem. Van de WD-Red Pro weet ik niet exact de specificaties.

Blijf ver weg van SMR en kies uitsluitend voor CMR. Wel jammer dat er wat dat betreft met de WD-Red wat gerommeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MikeyMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:45:
@FrankHe Dank voor de inzichten. Ben uiteraard bekend met de noodzaak tot het hebben van goede backups. Probleem voor mij is dat ik al aan vier schijven zat. En ik dus niet zo simpel over kan naar BRTFS zonder enorme kosten te maken. Ofwel door álles naar de cloud weg te schijven, wat met 10 tb nogal lang gaat duren en duur wordt, ofwel door mijn nieuwe NAS van >12TB aan nieuwe schijven te voorzien.

Kreeg dat niet helemaal dicht geredeneerd.

Heb een deel van mijn spul op google servers staan. Deels op Glacier (wat volgens mij hetzelfde is als Synology C2)
Een lokale backup is erg aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Tja, ik heb hier 56Tb van de MGH07 serie in de meterkast. En ik vind het jammergenoeg
wel iets te veel herrie op het moment. Als je niet het geluid wilt van een knikkerbaan bij
IO op de hdd's....zou ik er niet voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er zit sowieso een inconsistentie tussen de verschillende shared folders waarvan ik niet weet wat de effecten zijn...

Oude map (gemigreerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSlZDrjTs8WkaErxq3yhinrwNjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S2zKQ28fi0HlGPHcRWqkRAvJ.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe map:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ThSfhPcjE15eaBFjIWMMrx6ucc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ivn9wJt8zj8E92cdwLtHIEBw.png?f=fotoalbum_large

Verschil in werking dat ik in ieder geval direct zie; zonder geavanceerde machtiging verschijnt de map niet in File Station :?

Voor zowel oude als nieuwe map zijn blijkbaar in theorie de geavanceerde machtigingen uitgeschakeld.

[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
Ben ik weer met een vraag.. (zal het proberen kort te houden). Kreeg een idee ne vroeg me af of het mogelijk is.
Mn oude Syno is een 215j met twee keer 3TB HD en wil een 420j aanschaffen met twee nieuwe HD's van 6 of 8TB.
Kan ik:
1. nieuwe 420j installeren met de twee nieuwe HD's.
2. dan mijn te bewaren data vanuit de 215j naar de 420j overzetten
3. dan de twee HD's uit de 215j leegmaken en er in de 420j bij zetten om vervolgens te gebruiken als read/write disks/volumes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:39
misschien kun je de schijven meteen overzetten. sommige merken hebben een dergelijke mogelijkheid. Van synology weet ik niet in detail of dit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Mausl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:49:
Ja, geen probleem.
Ja, geen probleem. Dat zal even wat tijd kosten met overzetten maar geen probleem.
3. dan de twee HD's uit de 215j leegmaken en er in de 420j bij zetten om vervolgens te gebruiken als read/write disks/volumes.
Ja, geen probleem. Het is maar hoe je het een en ander wil gaan configureren. Er is heel veel mogelijk. Zie de eerdere opmerkingen over SHR / RAID en goede backupstrategie met betrekking tot het veilig stellen van je data die je je niet kwijt wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Mausl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:54:
[...]

had ik al gezien ja. Las ook dat de WD red plus gewoon CMR is. Heb er nu HGST schijven in zitten die het al zes jaar zeer goed doen. Maar geloof dat HGST is overgenomen door WD.
Ga je tip over twee verschillende leveranciers meenemen. Dank!
Ik dacht dat HGST nu WD-Red Pro zijn geworden of zoiets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
ppeterr schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:39:
Tja, ik heb hier 56Tb van de MGH07 serie in de meterkast. En ik vind het jammergenoeg
wel iets te veel herrie op het moment. Als je niet het geluid wilt van een knikkerbaan bij
IO op de hdd's....zou ik er niet voor kiezen.
De Toshiba MG07, MG08 en MG09 series zijn enterprise schijven die niet zijn gebouwd met oog op lage geluidsproductie. Als geluidsproductie een selectiecriterium is dan zou ik deze schijven niet nemen. Wil je veel opslag voor een goede prijs dan horen ze absoluut op de shortlist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ben ik weer met een vraag.. (zal het proberen kort te houden). Kreeg een idee ne vroeg me af of het mogelijk is.
Mn oude Syno is een 215j met twee keer 3TB HD en wil een 420j aanschaffen met twee nieuwe HD's van 6 of 8TB.
Kan ik:
Dit kan alleen als je de schijven in een aparte opslagpool zet. Dus de twee 6 of 8 TB schijven samen in een SHR-1 opslagpool en de twee 3 TB schijven samen in een opslagpool.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
Ik wil Synology DNS EN DHCP gebruiken, ik kom alleen niet uit 1 ding.

DNS opzetten met een masterzone gaat prima. Als ik die dan handmatig koppel met mijn mac kan ik synology.test.local gewoon pingen bv.

Echter als ik DHCP instel en dan dus de DNS server vna de nas zelf wil opgeven werkt het pingen niet meer. Komt dit omdat ze beide op de nas draaien?

Ik weet even niet goed wat ik fout doe. In Macos is de DNS server wel gewoon grijs met juist ip en search domain ook grijs. als ik dan handmatig dns invoer gaat het prima. Zou er mss een process dns lopen te kapen?
er staan er nog een paar in

Waarom werkt dit niet?

update het ligt wss aan dns6 dns settings. even zoeken

[ Voor 14% gewijzigd door TweakerVincent op 23-12-2021 13:54 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels antwoord gekregen van Synology. Blijkt dat nieuwe mappen als Windows ACL worden aangemaakt, en gemigreerde mappen niet. Is wel te migreren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsByJbr3eCCoYGR2VmVRSuSoRRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Udzb69MMnn4XP41UaaF99aUK.png?f=fotoalbum_large

Wedervraag gesteld wat beter is, maar dat verklaart in ieder geval de discrepantie.

Docker images doen het inmiddels ook beter dan voorheen. Waar het aan lag geen idee. Kan zijn dat het door de Raid Rebuild kwam. Of gedonder met autorisatie.
Lijkt er wel op dat ik een container 1x als root moet draaien om ze aan de praat te krijgen. Daarna kan ik ze gewoon onder de docker user draaien zonder problemen.

Enige waar ik nu nog tegenaan loop is en issue met synology drive:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx0GhmADpW36YrfCJM7koFwj9nM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FIivdrX1AKwEpDuchVNuLqz4.png?f=user_large

Verschillende images opnieuw geinstalleerd, maar mag geen baat hebben.

Zie in de logs:

code:
1
2
2021-12-23T15:19:23+01:00 NAS synoscgi_SYNO.SynologyDrive.Index_1_get_native_client_status[21757]: (21757:94816) [ERROR] service-ctrl.cpp(1432): SLIBCFileGetKeyValue(/var/packages/SynologyDrive/etc/enab>
2021-12-23T15:19:23+01:00 NAS synoscgi_SYNO.SynologyDrive.Index_1_get_native_client_status[21757]: (21757:94816) [ERROR] request-handler.cpp(595): Cloud Station is not ready (status = 'error')

wat mooi is, want cloud station is voor zover ik kan terug vinden helemaal niet compatible met DSM7.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 23-12-2021 15:24 ]

• ppeterr
FrankHe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:33:
[...]

De Toshiba MG07, MG08 en MG09 series zijn enterprise schijven die niet zijn gebouwd met oog op lage geluidsproductie. Als geluidsproductie een selectiecriterium is dan zou ik deze schijven niet nemen. Wil je veel opslag voor een goede prijs dan horen ze absoluut op de shortlist.
Ben het zeker met je eens, maar het is toch iets wat anderen ook kan storen. En als
je de vele reviews leest, dan ja er staat "maakt wat meer geluid". Dan wil ik toch onderstrepen
dat als je de boel draait in een klank kast zoals een meterkast dat je jezelf er wellicht een beetje
meer aan kan storen :) Verder denk ik dat het wel een betrouwbare serie is verder.

Ik ben er wel over aan het nadenken hoe ik het geluid kan terug brengen, een SSD voor bepaalde taken.
Of geluids isolatie. Maar ja wellicht ben ik wel een zeur :P En wen ik er wel aan.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zit er aan te denken over te stappen van een DS918+ naar een RS1221+ aangezien veel van mijn apparatuur nu 19 inch is. Wat ik er van kan vinden is het mogelijk om de disks 1 op 1 in de juiste positie over te zetten naar de RS1221+. Kan iemand dit bevestigen? Ik koop liever niet gelijk 4 extra disks erbij nu als het niet nodig is namelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:39
migratie door (oude) schijven in de nieuwe NAS te plaatsen is mogelijk zie onderstande link met uitleg
https://kb.synology.com/n..._DSM_6_0_HDD#x_anchor_id4

[ Voor 20% gewijzigd door peter-rm op 23-12-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch nog een ander struikelpunt gevonden na de overstap naar DSM7. VideoStation wil niet draaien. Samen met Drive Station de enige punten die nu niet goed lopen.

Krijg deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwPhaJ74IvVha78bFVukY575ygw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dSjzIwaTl5iyEkg8pO7ca1IA.png?f=user_large

Logs zeggen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2021-12-23T16:27:53+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[28995]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf
2021-12-23T16:29:06+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[30066]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf
2021-12-23T16:31:07+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[30855]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf
2021-12-23T16:32:25+01:00 NAS synovideoconversiond[27597]: event_ability.cpp:34 got signal 15, terminating daemon
2021-12-23T16:32:25+01:00 NAS synovideopreprocessd[27603]: event_ability.cpp:34 got signal 15, terminating daemon
2021-12-23T16:35:59+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[24526]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf
2021-12-23T16:44:40+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[27666]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf
2021-12-23T16:50:43+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[417]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf
2021-12-23T16:53:31+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[2816]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf

2021-12-23T17:07:33+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.AcrossLibrary_1_list_movie[12779]: session.cpp:83 create session failed: Cannot establish connection to the database.
could not connect to server: No such file or directory
Is the server running locally and accepting
connections on Unix domain socket "/run/postgresql/.s.PGSQL.5432"?
, use empty session
2021-12-23T17:07:33+01:00 NAS synoscgi_SYNO.VideoStation2.Info_1_get[12778]: handle_error.cpp:21 error: failed to load advanced conf

Paar keer opnieuw geinstalleerd, ook oudere packages geprobeerd.

Any thoughts? Zou m'n schoonouders graag weer hun filmpjes van de kinderen ter beschikking geven :/

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 24-12-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:05:
Toch nog een ander struikelpunt gevonden na de overstap naar DSM7. VideoStation wil niet draaien. Samen met Drive Station de enige punten die nu niet goed lopen.
Lang genoeg gewacht ? De migratie kan bij een flinke database (ook afhankelijk van het model) wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:25:
[...]

Lang genoeg gewacht ? De migratie kan bij een flinke database (ook afhankelijk van het model) wel even duren.
Ehhm... Goede vraag... Kan ik ergens de status terug vinden?

Heb hem woensdagochtend omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Sinds de update naar DSM7 krijg ik steeds als ik een externe HD koppel (die ik gebruik om een backup op te zetten met Hyper Backup) de volgende melding:

Kan partitie 1 niet loskoppelen van het externe apparaat USB Disk 1. Ga naar Externe apparaten voor meer informatie of klik hier.

Ik kan hier weinig over vinden. Weet iemand wat ik hiermee aan moet? Externe HD en Hyper Backup werkt gewoon...

Als ik bij externe apparaten kijk zie ik dat er 2 partities op staan. Eentje die geformatteerd is als NTFS en waar de backup op wordt gemaakt (en bijna de volledige grootte van de schijf heeft) en dan nog een andere partitie van 128 MB waar ook bijstaat dat het formaat niet wordt ondersteund...

[ Voor 26% gewijzigd door zunrob op 24-12-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
zunrob schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:33:
Sinds de update naar DSM7 krijg ik steeds als ik een externe HD koppel (die ik gebruik om een backup op te zetten met Hyper Backup) de volgende melding:

Kan partitie 1 niet loskoppelen van het externe apparaat USB Disk 1. Ga naar Externe apparaten voor meer informatie of klik hier.

Ik kan hier weinig over vinden. Weet iemand wat ik hiermee aan moet? Externe HD en Hyper Backup werkt gewoon...
Die melding heb ik ook, en ik vermoed dat het bij mij gerelateerd is aan een
heel klein stukje niet toegewezen ruimte op die externe hdd.

Als ik kijk in externe apparaten en dan die specifieke schijf, zie ik ook dat dat deel niet ondersteund is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUAZIAxK_3o4EXM8SS8rtWzP1IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oq9oBbrfxWnLCOMQ0aRKq4MS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ppeterr schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:36:
[...]

Die melding heb ik ook, en ik vermoed dat het bij mij gerelateerd is aan een
heel klein stukje niet toegewezen ruimte op die externe hdd.

Als ik kijk in externe apparaten en dan die specifieke schijf, zie ik ook dat dat deel niet ondersteund is.

[Afbeelding]
Je was me net voor, zie mijn edit. Bij mij is exact hetzelfde! Onder DSM6 heb ik deze foutmelding nooit gekregen. Ik snap niet zo goed waarom deze foutmelding nu wel komt, want de schijf is niet opnieuw geformatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
zunrob schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:37:
[...]

Je was me net voor, zie mijn edit. Bij mij is exact hetzelfde! Onder DSM6 heb ik deze foutmelding nooit gekregen. Ik snap niet zo goed waarom deze foutmelding nu wel komt, want de schijf is niet opnieuw geformatteerd.
Ik zat er aan te denken om gewoon die partitie er af te halen, maar ben daar dus wat
huiverig voor. Heb er een kleine 8TB op staan. Geen idee of dat dan goed gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 22:17
Ik heb nu reeds een tijdje geen toegang meer tot de Community packages in Package Center. Het adres is goed ingevoerd en gaf vroeger trouwens nooit problemen, https://packages.synocommunity.com/, synchroniseren met NTP-Server is aangevinkt en bijgewerkt van time.google.com, mijn DNS adressen staan op 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Ik heb geen flauw benul waarom het plots niet meer werkt en niks dat ik doe geeft een goed resultaat. Heeft iemand misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
realphoenikx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:47:
Ik heb nu reeds een tijdje geen toegang meer tot de Community packages in Package Center. Het adres is goed ingevoerd en gaf vroeger trouwens nooit problemen, https://packages.synocommunity.com/, synchroniseren met NTP-Server is aangevinkt en bijgewerkt van time.google.com, mijn DNS adressen staan op 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Ik heb geen flauw benul waarom het plots niet meer werkt en niks dat ik doe geeft een goed resultaat. Heeft iemand misschien een idee?
http://packages.synoco........
Pagina: 1 ... 121 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).