MikeyMan schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:53:
Ook ik ga me aan een migratie wagen. Van een DS414 naar een 1520+.
Lijkt erop dat dit in theorie zonder problemen moet kunnen. Vrees alleen dat de packages niet zomaar blijven werken, dus die maar even backuppen.
Nu wordt er -logischerwijs- aangeraden om een backup te maken, bijvoorbeeld via HyperBackup. Maar nu zit ik naar dat priceplan te kijken. Als ik 10TB wil backuppen (huidige omvang), ben ik 67 euro per maand kwijt?
En als ik er een 8tb bij prik, ga je ineens naar 100 euro per maand. Aardig aan de prijs; en daarmee toch helemaal niet praktisch bruikbaar voor enkel een migratie? Of zie ik iets over het hoofd.
Heb nu Glacier Backup voor noodgevallen. Maar dat is niet echt geschikt voor een overstap.
Zit een beetje in dubio of ik over wil stappen naar BRTFS. Maar dat is zonder migratie langs externe locatie eigenlijk geen doen. Heb nu 3x4TB en 1x8TB erin zitten, wat 12TB maakt.
Wil er 8 TB bij prikken om tot 16TB te komen. Maar dat lukt m.i. niet zo makkelijk om even over te zetten. Of ik moet nog een stapel duurdere/grotere schijven erbij kopen. Minimaal 2x12TB. Toch?
Een data-backup is per definitie handig om te hebben. Een beetje afhankelijk van hoe belangrijk de data is. Gedownloade films en dergelijke hoeven doorgaans niet in de backup te worden meegenomen. Maar documenten, foto's en andere min of meer belangrijke zaken hebben wel baat bij een goede backupstrategie.
Om te beginnen zou ik een externe USB schijf kopen, dan wel kant en klaar of een losse behuizing waar je zelf een schijf inschroeft.
Voor een goede backup ga je uit van het 3, 2, 1 concept.
3. Sla de data op 'drie' plaatsen op.
2. Op 'twee' geografisch gescheiden plaatsen.
1. Waarvan 'een' off-line.
1. Een externe USB-schijf kan dienen als de off-line versie, mits je deze na afloop van de backup afkoppelt.
2. Ergens buitenshuis, of een andere NAS of een cloud-oplossing. Een extra externe schijf die je bij familie of vrienden neerlegt kan natuurlijk ook.
3. Dus zowel een backup thuis als elders, naast dat de data al op de NAS zelf staat.
In je vervolgbericht schreef je dat er ook een upgrade naar DSM 7 in zat. Het had wellicht handiger geweest om deze upgrade eerst op de oude NAS te doen en daarna de migratie. Maar dat is nu achteraf gepraat.
Wat betreft het toevoegen van schijven. Ieder schijf die je toevoegt of vervangt moet minimaal zo groot zijn als de grootste schijf. In dit geval 8 TB. Dus vervang een 4 TB door een 8 TB of voeg een 8 TB schijf toe. 10, 12, 14, 16 of 18 TB kan natuurlijk ook. Afhankelijk van hoeveel opslag je nodig gaat hebben.
Ik zou voor BTRFS kiezen omdat je daarmee snapshots kunt maken en het systeem een betere garantie biedt op dataintegriteit dan EXT4. Ook is het advies om voor SHR-1 te kiezen of SHR-2 als je extra zekerheid wilt. In een zakelijke omgeving is SHR-2 zeker aan te raden maar als particulier is SHR-1 meer dan prima.
Let wel, RAID / SHR zorgt voor een robuuste opslag maar het is geen backup!
Als er iets fout gaat dan moet je in staat zijn om data vanaf een externe bron te herstellen.
Persoonlijk heb ik een 2-bay model, DS716+(II) waar ik oorspronkelijk 2 x 4 TB in had zitten en die ik vorig jaar heb geüpgraded naar 2 x 16 TB. Die 4 TB schijven liggen nu werkloos op de plank. Ik ben van WD-Red WD40EFRX naar Toshiba MG08ACA16TE gegaan. Volledige backup op een USB-schijf die naast de NAS ligt en de echte belangrijke zaken gaan ook nog eens vier maal per dag met Hyper Backup naar Synology C2 Storage in Frankfurt am Main. Dat abonnement kost mij 69,99 Euro per jaar en biedt ruimte voor 1 TB, wat in dit geval meer dan toereikend is.