[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 186 Laatste
Acties:

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 11:07
Volgens Synology is het nodig om vanaf DSM 6.2 naar versie 7.0.1-42218 or above te upgraden om de SA-21:24 OpenSSL vulnerability te patchen.

Leuk om dit in een productieomgeving te doen.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 16:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje over mijn ds218+: sinds de update naar DSM 7 is de web interface bij mij enorm traag. Zo traag zelfs, dat-ie zo nu en dan vastgelopen lijkt te zijn. Een menu blijft dan greyed-out voor lange tijd. Als ik uiteindelijk de instelling die ik wil kan aanpassen, duurt het weer lang en soms geeft-ie dan aan dat ik opnieuw moet inloggen. Echter inloggen en uitloggen werkt ook niet. De enige manier om er dan weer leven in te krijgen lijkt een reboot te zijn.

Als ik dan via Top de resources monitor zie ik geen hoog cpu of memory gebruik.

Hebben meer mensen hier last van?

We've got that ring of confidence

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:35

Zenyatta

Tsjakka!

Ik zit me dus te oriënteren op een nieuwe NAS. Da's op zich leuk om te doen. Maar de NAS Selector van Synology zet me wel voor een klein vraagteken...

Die loop ik door. Thuisgebruiker, gebruik de NAS als bestandsserver en synchronisatie en als multimediahub (ik deel een database familievideos via Plex), 6-10 gebruikers/apparaten en zelf foto's indelen. Prima.

Dan komt er een aantal apparaten uit, waaronder de 220+, 720+, 420+ en de 920+. De eerste twee vallen af voor mij vanwege het aantal drives. Voorkeur is dan de 920 vanwege de betere hardware ten opzichte van de 420.

Het vreemde vind ik dat het anders wordt als ik aangeef dat ik meer dan 10 gebruikers/apparaten wil aansluiten. Het aantal mee kijkende huishoudens zit op ongeveer 10, plus dat ik een archief host voor een bestuur waar ik in zit, wat ook extra gebruikers oplevert. Dit laatste levert effectief weinig traffic op en is meer een oplossing omdat Dropbox net te weinig geheugen biedt.

De NAS Selector zegt dan 220+, 720+, 1621+ of 1520+. Nu was ik redelijk zeker van mijn keuze voor een 920+, maar wat zou maken dat een 1621 of 1520 beter geschikt zou zijn bij meer gebruikers?

The answer is 42.

nielsn schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:36:
Volgens Synology is het nodig om vanaf DSM 6.2 naar versie 7.0.1-42218 or above te upgraden om de SA-21:24 OpenSSL vulnerability te patchen.

Leuk om dit in een productieomgeving te doen.
Dit staat er ook:
Update for DSM 6.2 is now available in Affected Products.
Dus het updaten van de door jouw gebruikte packages zou voldoende moeten zijn, omdat alleen package openssl gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zenyatta
Die DS1520 en DS1621 hebben enkel meer disk bays (5 respectievelijk 6), maar hebben qua performance niets meer te bieden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 30-09-2021 16:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 10:53
Zenyatta schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:59:
Ik zit me dus te oriënteren op een nieuwe NAS. Da's op zich leuk om te doen. Maar de NAS Selector van Synology zet me wel voor een klein vraagteken...

Die loop ik door. Thuisgebruiker, gebruik de NAS als bestandsserver en synchronisatie en als multimediahub (ik deel een database familievideos via Plex), 6-10 gebruikers/apparaten en zelf foto's indelen. Prima.

Dan komt er een aantal apparaten uit, waaronder de 220+, 720+, 420+ en de 920+. De eerste twee vallen af voor mij vanwege het aantal drives. Voorkeur is dan de 920 vanwege de betere hardware ten opzichte van de 420.

Het vreemde vind ik dat het anders wordt als ik aangeef dat ik meer dan 10 gebruikers/apparaten wil aansluiten. Het aantal mee kijkende huishoudens zit op ongeveer 10, plus dat ik een archief host voor een bestuur waar ik in zit, wat ook extra gebruikers oplevert. Dit laatste levert effectief weinig traffic op en is meer een oplossing omdat Dropbox net te weinig geheugen biedt.

De NAS Selector zegt dan 220+, 720+, 1621+ of 1520+. Nu was ik redelijk zeker van mijn keuze voor een 920+, maar wat zou maken dat een 1621 of 1520 beter geschikt zou zijn bij meer gebruikers?
De 920+ zou voldoende moeten zijn tenzij je verwacht dat alle 10 gebruikers tegelijkertijd Plex gaan trekken. De 1621 en 1520 zijn meer bedoeld voor midden-klein bedrijf toepassingen omdat je meer hdd erin kan zetten.

PSN: TyKashin

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:01
Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:07:
Vraagje over mijn ds218+: sinds de update naar DSM 7 is de web interface bij mij enorm traag. Zo traag zelfs, dat-ie zo nu en dan vastgelopen lijkt te zijn. Een menu blijft dan greyed-out voor lange tijd. Als ik uiteindelijk de instelling die ik wil kan aanpassen, duurt het weer lang en soms geeft-ie dan aan dat ik opnieuw moet inloggen. Echter inloggen en uitloggen werkt ook niet. De enige manier om er dan weer leven in te krijgen lijkt een reboot te zijn.

Dat probleem herken ik niet, de interface van DSM 7 is bij mij een stuk sneller dan DSM 6.
Misschien een andere browser/computer proberen?

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 16:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@savagenld Dat maakt helaas geen enkel verschil. Het gekke is, dat alle andere functies van de NAS prima functioneren. Zo kan ik zonder probleem mijn docker containers blijven gebruiken, zoals Home-Assistant, Grafana, etc. Bij wijze van test heb ik net een aantal containers stop gezet en ik krijg dan ook gewoon direct een automatisch mailtje van de NAS dat de containers onverwachts gestopt zijn. Dat functioneert dus nog wel. Maar als ik dan in probeer te loggen op DSM (vanaf een andere computer), dan blijf ik nu gewoon weer hangen op het inlogscherm.

Hmmm, Ik heb de webfrontend weer bereikbaar gekregen door de volgende commando's uit te voeren:
code:
1
2
sudo pkill -9 -f SYNO.API.Auth_7
sudo pkill -9 -f synoscgi

Het lijkt nu ook wat vlotter te reageren allemaal. Hopelijk blijft dat nu ook zo. Alleen de oorzaak is me nog steeds onduidelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Yukkie op 30-09-2021 17:25 ]

We've got that ring of confidence

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35

aex351

I am the one

kuwerti schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:17:
Hallo allemaal,

Deze vraag gaat over het vervangen van schijven en/of opslag uitbreiding

Ik heb een Synology DS2415+ met daarop twee opslagpools en twee volumes:

* Opslagpool 1: RAID-6 with data protection
10x WD60EFRX (6TB)

* Opslagpool 2: RAID-1 with data protection
2x WD100EFAX (10TB)
~ 4TB RAID 0 volume

Alle slots van de NAS zitten dus vol. Nu heb ik onlangs 1 van de 6TB schijven vervangen omdat deze kapot ging. ik had gelukkig nog een reserve. Nu ik geen reserveschijven meer heb moet ik dus een nieuwe gaan bestellen, maar ik zou het liefst dan een grotere schijf (bijvoorbeeld 10TB) erin zetten zodat ik meer opslagruimte op mijn NAS krijg. De grote vraag: Kan dit?

Kan ik een 10TB schijf in mijn opslagpool1 zetten (dus 9x6TB en 1x10TB) ? of moeten de schijven van dezelfde grootte zijn.

stel dat dit kan: hoe groot wordt de totale opslag dan van pool1? (deze heeft nu een capaciteit van 43.6TB)
Dat kan prima. Echter om daadwerkelijk meer ruimte te krijgen zal je wel meerdere harde schijven moeten vervangen.

Ik zou overwegen om over te stappen naar SHR. Zelf zit ik volgens mij ook nog op Raid 5. Wat inhoudt mocht ik meer ruimte willen dan zal ik al mijn harde schijven moeten vervangen. Terwijl met SHR 2 schijven voldoende zou zijn.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 17:37

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Alfa Novanta schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:33:
Gatver .. eindelijk zelf thuis ook een Synology aangeschaft ivm geplande camera bewaking thuis .. heb ik 'm gister opgestart, kreeg ik de melding dat er een Update was en de enige optie was de "Okay" knop te drukken .. en nu zit ik met een Synology white screen of death ... wel ping, maar geen DSM ;w

4 sec reset ingedrukt, 1 piep, geen verschil
4 sec reset ingedrukt, 1 piep, nogmaals 4 sec ingedrukt, 3 piepjes .. hij staat nu te rammelen dus ik ben naar het werk gegaan ondertussen, nu maar hopen dat ie het vanavond weer doet als ik thuis kom :/

Synology DiskStation DS420J
crap, ik heb nu een groene blinking STATUS en LAN led.. geen ip/ping meer :-(

Mogelijke oorzaak:
DSM is niet geïnstalleerd
Status configuratie verloren
https://kb.synology.com/n..._keeps_flashing_in_orange
Mode 2: Reset Synology NAS and re-install DSM
This mode wipes out all system configurations and carries out all the reset functions included in Mode 1.

Locate the RESET button on your Synology NAS.2
Press and hold down the RESET button for about 4 seconds until you hear a beep. Release the button immediately.
Press and hold down the RESET button again for 4 seconds until you hear 3 more beeps.
dit heb ik vanmorgen gedaan, maar hij deed vanavond nog niks. Momenteel krijg ik er niet meer dan 1 piep uit... als ik m nogmaals 4 seconden ingedrukt houdt wederom 1 piep .. 4sec .. wederom 1 piep .. :?

Als ik de power know 4 seconden ingedrukt houdt sluit het systeem nog wel af. Bij opstarten gaat de Status led meteen weer groen knipperen. Synology assistant kan m alleen niet vinden en het ip is ook dood.

[ Voor 40% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-09-2021 20:15 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Ga naar de website van Synology en via het dowload center kun de de desktop applicatie "synology Assistant" downloaden.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

die kon 'm niet vinden,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuGfOl7dkVP10sFk8iSNWI6-kdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkYHUGReA0A4ow5V1CkBOR3k.png?f=fotoalbum_large

maar http://find.quickconnect.to/# vind hem nu wel :) (op een ander ip) :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCCvNPyxnigQYy-bp6WgzwzC3ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwVfzaShhYSudFXJWV3f0HYU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Go0V0Cl-pFqy5WQ8yovYH8bbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PftuCYxyYY7AT33GFO6gK2kL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiS3sSWd7-94W6TRGfy64Oi_B5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7umqhCI2Jl1gGiHt2JQdetMh.png?f=fotoalbum_large

... en we zijn up!! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEOc2XrlFC84IbabB46bT073zA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lPSQpQ8XAXk1SeGvB0nJ01i.png?f=fotoalbum_large

phewww :D

[ Voor 41% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-09-2021 20:39 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

n00b vraagje.. ik had er 1 disk in voor mijn camerabewaking, dat hoeft niet op een raid set. Maar staat mijn DSM nu ook op die ene disk? m.a.w. als die disk kapot gaat DSM weg? Of gaat hij dat straks distribueren zodra er meer schijven/volumes bij komen?

edit:gevonden :)
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/123710

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-09-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dsm staat in een aparte partitie op elke disk in een mirror met elkaar.

Overigens is blijkbaar jouw netwerk niet al te stabiel.
Doe je soms alles via wifi

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 30-09-2021 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 13:00
Zenyatta schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:59:

De 920+ en 1520+ zijn in feite dezelfde apparaten. Waarbij je de 920+ kan uitbreiden met 1x een DX517 waardoor het maximaal aantal schijven op 9 stuks komt en de 1520+ kan uitbreiden met 2x een DX517 waardoor het maximaal aantal schijven op 15 stuks komt.
De 920+ heeft standaard 4GB ram en de 1520+ heeft 8 GB ram.
Dan heb je de belangrijkste en eigenlijk de enige verschillen wel genoemd.

Meer gebruikers tegelijkertijd kan meer RAM kosten maar dat is volledig afhankelijk wat er allemaal gedaan wordt op de NAS.
Ik ben niet op de hoogte hoe het prijsverschil voor toevoegen van extra RAM in de 920+ het prijsverschil met de 1520+ teniet doet en daarmee de 1520+ dus de betere keuze maakt.

Ik heb de keuze voor de 1520+ gemaakt omdat er standaard 1 schijf meer in kan en dat kwam mij gewoon beter uit. De 220+ en 720+ vind ik ook niet interessant vanwege de beperkte aantal schijven dat het kan huisvesten.

[ Voor 5% gewijzigd door Athome op 30-09-2021 22:50 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ben(V) schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:43:
Dsm staat in een aparte partitie op elke disk in een mirror met elkaar.

Overigens is blijkbaar jouw netwerk niet al te stabiel.
Doe je soms alles via wifi
Nee valt mee ;) ik had mijn pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus V2 (3-pack) nog in de default "Smart" DHCP modus staan terwijl mijn router ook ip adressen stond uit te delen in een ander segment :') .. dus nu draait de Deco gewoon in AP modus en zit alles weer knus in 1 netwerk range :+

Andere vraag, ik heb de Video Surveillance app op de synology gezet en ik probeer onderstaande 2 camera's toe te voegen via onvif maar ik heb een gebruikersnaam en wachtwoord nodig maar dat staat nergens vermeld. Je paired dat spul met Smartlife app via een QR code. Iemand toevallig al ervaring hiermee?

pricewatch: Nedis WIFICO11CWT
pricewatch: Nedis WIFICO20CWT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42
Alfa Novanta schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:51:
Je paired dat spul met Smartlife app via een QR code. Iemand toevallig al ervaring hiermee?
Misschien het meest handige om te kijken wat er in de QR staat ? Als het een token is voor een key exchange dan wordt het wel lastiger aangezien Synology dat niet ondersteund.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

DukeBox schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:54:
Misschien het meest handige om te kijken wat er in de QR staat ? Als het een token is voor een key exchange dan wordt het wel lastiger aangezien Synology dat niet ondersteund.
Dank, goed punt.

Aan de andere kant, als ze de onvif functionaliteit aanbieden zou je denken dat ze zich aan de standaard ook houden maar dat is misschien wat naïef :')

Ik heb de Nedis support ook mijn vraag gestuurd. Het zou toch geniaal zijn om deze camera's te kunnen gebruiken samen met een Synology ipv een betaalde cloud service, waar je € 40/jaar betaalt per camera en dan standaard 14 dagen of 30 dagen voor het dubbele van dat bedrag..

edit: w00tt zowaar een reactie van Nedis :)
Sales Support Center / Technical Support

Oct 1, 2021, 8:38 GMT+2
Hartelijk dank voor uw vraag

Als uw camera de ONVIF optie heeft in het instellingen menu van de camera dan heeft u de beschikking over ONVIF
De WIFICO10CWT is er al enige tijd uit en deze heeft bij ons weten geen ONVIF.
De WIFCO11CWT wel. Deze ziet er hetzelfde uit maar heeft een SD kaart gleuf

De standaard login is admin/admin maar u kunt het wachtwoord veranderen in het menu van de camera

Met vriendelijke groet
Supportdesk Nedis Products
Nedis | Your Smart Choice
Address | P.O. Box 70509, 5201 CL 's-Hertogenbosch, The Netherlands
Internet | www.nedis.com
vanavond maar even proberen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-10-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:34
Ik heb problemen met de OpenVPN configuratie op mijn NAS.

Bij mijn vader staat een Synology NAS ingesteld als (open)VPN server. Vanuit mijn Synology verbind ik hier mee om backups te maken met Hyper Backup. Dit heeft tot een paar maanden geleden zonder problemen gewerkt. Echter lukt het hyper backup niet meer om te verbinden en nu bleek dat hij het verkeer gewoon naar buiten gooide hier het interne netwerk op ipv op de VPN. Ik zie dat in mijn firewall ook terug komen maar aangezien dat netwerk niet bestaat hier wordt het gedropt.

Nu ben ik wat gaan zoeken en kwam op vergelijkbare problemen en daardoor wel een workaround gevonden. Als ik het vinkje "Use default gateway on remote network" aan zet dan werkt het wel. Nadeel hiervan is dat mijn nas al zijn verkeer behalve het verkeer wat binnen zijn eigen subnet valt naar de NAS aan de andere kant stuurt waardoor hij geen internet toegang meer heeft.

Nu heb ik het geprobeerd op te lossen met een static route op de Synology maar die geeft als status "Disabled" en dat lijk ik niet aan te kunnen passen.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Shinji schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:02:
Ik heb problemen met de OpenVPN configuratie op mijn NAS.

Bij mijn vader staat een Synology NAS ingesteld als (open)VPN server. Vanuit mijn Synology verbind ik hier mee om backups te maken met Hyper Backup. Dit heeft tot een paar maanden geleden zonder problemen gewerkt. Echter lukt het hyper backup niet meer om te verbinden en nu bleek dat hij het verkeer gewoon naar buiten gooide hier het interne netwerk op ipv op de VPN. Ik zie dat in mijn firewall ook terug komen maar aangezien dat netwerk niet bestaat hier wordt het gedropt.

Nu ben ik wat gaan zoeken en kwam op vergelijkbare problemen en daardoor wel een workaround gevonden. Als ik het vinkje "Use default gateway on remote network" aan zet dan werkt het wel. Nadeel hiervan is dat mijn nas al zijn verkeer behalve het verkeer wat binnen zijn eigen subnet valt naar de NAS aan de andere kant stuurt waardoor hij geen internet toegang meer heeft.
Er kunnen verschillende reden zijn waarom dit gebeurt. Dus laten we maar eens de basis dingen troubleshooten.

- Is er iets veranderd bij jou of jou vader recent? (config change, nieuwe modem/router, overgestapt naar andere ISP, etc?)
- Hoe had je de HyperBackup verbinding neergelegd? Gebruikt het de OpenVPN IP address van je vader's NAS? of gebruik je de IP adres van het fysieke netwerk? (het kan allebij, maar het helpt om dit te weten)
- Ping tests vanaf je NAS? Werkt dit? En met beide IP addressen (tenzij je alleen de OpenVPN IP addres van je vader's NAS gebruikt?)
- Heb je toevallig ook de OpenVPN getest vanaf een andere device naar je vader's NAS?
Shinji schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:02:
Nu heb ik het geprobeerd op te lossen met een static route op de Synology maar die geeft als status "Disabled" en dat lijk ik niet aan te kunnen passen.
Probeerde je dit op je eigen NAS? Dan zit je waarschijnlijk een gateway buiten je eigen subnet aan te geven. Dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:34
Shadow771 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

Er kunnen verschillende reden zijn waarom dit gebeurt. Dus laten we maar eens de basis dingen troubleshooten.

- Is er iets veranderd bij jou of jou vader recent? (config change, nieuwe modem/router, overgestapt naar andere ISP, etc?)
De (client) NAS is rond die periode wel herstart geweest, ik denk vanwege een kleine update, maar geen grote wijzigingen. Aan mijn vaders kant is een keer een stroomstoring geweest rond die periode, maar echt exact pinpointen kan ik het niet.
- Hoe had je de HyperBackup verbinding neergelegd? Gebruikt het de OpenVPN IP address van je vader's NAS? of gebruik je de IP adres van het fysieke netwerk? (het kan allebij, maar het helpt om dit te weten)
Ik maak hierbij gebruik van het openVPN adres. Ik krijg 10.0.8.6 toegewezen. Destination wat ingesteld staat in Hyper Backup is 10.8.0.1 (default gateway, is openVPN server en dus tevens de HyperBackup doelserver).
- Ping tests vanaf je NAS? Werkt dit? En met beide IP addressen (tenzij je alleen de OpenVPN IP addres van je vader's NAS gebruikt?)
Dit werkt niet vanaf de NAS als het vinkje "Use default gateway of remote network" niet aan staat, als het wel aan staat werkt het wel (en gebruik dus alleen openVPN adres ;))
- Heb je toevallig ook de OpenVPN getest vanaf een andere device naar je vader's NAS?
Jazeker, vanaf een laptop met de openVPN client verbinden en ik kan prima via web browser naar de Synology NAS bij mijn vader toe.
[...]

Probeerde je dit op je eigen NAS? Dan zit je waarschijnlijk een gateway buiten je eigen subnet aan te geven. Dat kan niet.
Ik geef dan de 10.0.8.1 aan als gateway en selecteer de interface "VPN" die er bij komt zodra de verbinding actief is. Dus beide zouden dan connected subnets zijn en zou die dat IP adres moeten zien als een lokaal netwerk.

[edit]
Nog wat zaken door zitten kijken en zag toen dat niet de 10.0.8.1 de gateway was voor openVPN maar de 10.0.8.5.

Nu een route gemaakt voor 10.8.0.1/32 naar gateway 10.8.0.5 met als interface VPN en nu werkt het. Door de VPN was alleen een route naar 10.0.8.5/32 aangemaakt, en daar valt de 10.8.0.1 niet binnen.

Ben nu wel benieuwd waar dit nu door komt dat dit uberhaupt nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Shinji op 01-10-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Alfa Novanta schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:57:
Aan de andere kant, als ze de onvif functionaliteit aanbieden zou je denken dat ze zich aan de standaard ook houden maar dat is misschien wat naïef :')

Ik heb de Nedis support ook mijn vraag gestuurd. Het zou toch geniaal zijn om deze camera's te kunnen gebruiken samen met een Synology ipv een betaalde cloud service, waar je € 40/jaar betaalt per camera en dan standaard 14 dagen of 30 dagen voor het dubbele van dat bedrag..

edit: w00tt zowaar een reactie van Nedis :)

[...]

vanavond maar even proberen :)
victorious!! *O*

poort 8000 en admin/admin inderdaad. (wel even veranderen uiteraard) ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnNPkSEBpz-JreeEzkwcJh1bvtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSNjexCQt9XHDiRrQHOVGBd5.png?f=fotoalbum_large

jongens, wat is dit mooi !! fijn je eigen baas, lokaal opgeslagen op de Synology met waterdichte fluppie cameraatjes van Bol.com voor 5 tientjes of 7 tientjes met pan/tilt .. wifi .. en onvif .. en je toko beveiligd, zoveel je wilt .. ook te bekijken in je SmartLife app op je phone .. wat wil je nog meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 17:12
Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:07:

Ik gebruik dezelfde setup maar herken dit totaal niet, hier is het eerder soepeler dan op dsm 6.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

pietje63

RTFM

@Alfa Novanta ik heb een vergelijkbare setup met Foscam camera’s. Die zijn idd wel net iets duurder.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
Ik heb weer problemen met Hyper Backup naar een Remote Nas.

De doelsyno pakt wel een hyper backup taak via het interne netwerk van DSM 7.0 naar DSM 6.2 vanaf bronsyno1.

Remote echter, met mijn andere DSM 7.0 Syno (bronsyno 2) naar dezelfde DSM 6.2 doelsyno, lukt het niet meer om connectie te maken. De dag na de laatste succesvolle taak gaf de doelsyno een IP-conflict aan op de interface LAN van het betreffende apparaat.
Het zou ermee te maken kunnen hebben. Kan ik de ipv4 van de doelsyno ook invullen als doel op mijn backuptaak vanaf bronsyno2? Of moet ik de servernaam van de doelsyno xxxx.synology.me invullen? Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 17:16
TheOmen schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:09:
[...]

Krijg net melding van mijn diskstation dat er iemand is ingelogd vanuit Frankrijk. Ze zijn er kennelijk mee bezig. Ben benieuwd!

ennn...een update van techsupport:

[...]

[...]

we zullen het zien als de indexer klaar is....over een paar dagen

Niet vergeten om vanavond als ik thuis ben de externe toegang weer in te trekken.
Update twee.
Van het weekend was de indexer klaar, maar zag ik van de bijna 20 jaar aan foto's (ieder jaar een eigen mapstructuur) alleen de laatste paar jaar. Dus, weer contact met Synology Support. Meteen om 8:00 maandagochtend reactie _/-\o_ .
Dear customer
thank you for your feedback
I notice that you still have files that do not conform
I have started to move some of them to the photos_bis folder
I recommend you to make a deeper check on each folder and I suggest you to move them to the photo-bis folder
because these types of files block the indexing because they are not conform
[...]
Supported file formats:

Image formats: BMP, GIF, HEIC, JPEG, PNG, RAW (3fr, arw, cr2, cr3, crw, dcr, dng, erf, k25, kdc, mef, mos, mrw, nef, orf, ptx, pef, raf, raw, rw2, sr2, srf), TIFF
Video formats: 3G2, 3GP, ASF, AVI, DivX, FLV, M4V, MOV, MP4, MPEG, MPG, MTS, M2TS, M2T, QT, WMV, XviD
Live Photo
360° photos and videos
Er staan dus wat rare bestanden in sommige mappen en de indexer verslikt zich daarin en legt zijn werk neer. Waarom die rare bestanden niet gewoon overgeslagen worden is mij een raadsel, maar dat terzijde...
Nu mijn backup-task aangepast dat ie al die troep overslaat en als de backup afgerond is gaan we de indexer weer aantrappen....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-07 00:06
Kunnen admin/superusers altijd alle bestanden zien? En of altijd bestand namen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetrusRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01 21:46
Afgelopen weekend heb ik mijn configuratie en data van mijn oude DS212+ naar mijn nieuwe DS220+ gemigreerd via Hyperbackup en een externe schijf. An sich is dat proces goed verlopen met één bijzonder vervelende en rare hiccup:
De users zijn allemaal omgezet, nu kunnen een paar users een gedeelde map niet openen. Ze zien hem wel maar als ze hem proberen te openen krijgen ze de melding dat ze geen rechten hebben. Één user kan het echter wel (geen admin, standard user). Als ik de rechten inspecteer staan de rechten voor de users die de gedeelde map niet kunnen openen goed…. Ze hebben lees en schrijfrechten. Voor de migratie, op de oude hadden ze wel die mogelijkheid. Het gekke is dat dit voor een paar gedeelde mappen geldt, voor een andere werkt alles zoals het hoort.

Wat ik ook wijzig in DSM 7.0, krijg de rechten niet goed. Is er ergens een diepere laag of is dit een DSM 7 dingetje? Het is namelijk knap onhandig dat de users niet bij hun data kunnen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
roccothehelper schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:51:
Kunnen admin/superusers altijd alle bestanden zien? En of altijd bestand namen zien?
Admin (het locale root account) wel, power users kent linux niet, dat wordt gewoon een user als deze via een ldap/ad koppeling inlogged.
PetrusRe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:20:
Wat ik ook wijzig in DSM 7.0, krijg de rechten niet goed. Is er ergens een diepere laag of is dit een DSM 7 dingetje? Het is namelijk knap onhandig dat de users niet bij hun data kunnen…..
Hoe heb je precies de config en data overgezet ? Eerst een export van users en import en vervolgens de restore gedaan ? Als je een andere volg order hebt gedaan dan kloppen de user ID's niet meer en moet je deze dus op de share 'resetten' naar de juiste. Bij de home folders moet je dat dus pér folder doen.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 05-10-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
DukeBox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Admin (het locale root account) wel, power users kent linux niet, dat wordt gewoon een user als deze via een ldap/ad koppeling inlogged.
Toch wel raar naar mijn mening. Je zou verwachten dat het allemaal af te schermen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
roccothehelper schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:39:
Toch wel raar naar mijn mening. Je zou verwachten dat het allemaal af te schermen is.
Ja, door root niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
DukeBox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Ja, door root niet te gebruiken.
Root heeft altijd toegang toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Je kan het type toegang beperken. Dus bijv. alleen via console/single user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
DukeBox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Je kan het type toegang beperken. Dus bijv. alleen via console/single user.
Kan root zichzelf dan geen toegang meer geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetrusRe
DukeBox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

[...]

Hoe heb je precies de config en data overgezet ? Eerst een export van users en import en vervolgens de restore gedaan ? Als je een andere volg order hebt gedaan dan kloppen de user ID's niet meer en moet je deze dus op de share 'resetten' naar de juiste. Bij de home folders moet je dat dus pér folder doen.
Nee, ik vrees dat ik het anders gedaan heb. Ik heb op de 220 al naast de admin één user aangemaakt die ook bestond op de 212. Ik heb vervolgens de procedure gevolgd zoals Synology die beschrijft door zowel de configuratie als de data via Hyperbackup weg te schrijven en te restoren op de 220. Het bijzondere is dat idd de reeds bestaande user op de 220 een probleem heeft, maar ook een user die nog niet bestond voor de migratie, en dat de user die wel access heeft ook niet bestond. Home folders gebruikte ik niet, ik had alle docuementen in een shared folder staan die wel toegankelijk is maar nu ik er over nadenk nog niet bestond. De folder die problemen geeft bestond mogelijk wel. Hmm, moeilijk…. Waar kan ik die ‘reset’ van die id’s doen? Als ik namelijk de user die problemen heeft de rechten op de shared folder ontneem en weer toeken gebeurt er niets….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
PetrusRe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:07:
Waar kan ik die ‘reset’ van die id’s doen? Als ik namelijk de user die problemen heeft de rechten op de shared folder ontneem en weer toeken gebeurt er niets….
Je kan de ID's niet meer resetten, eenmaal aangemaakt staat dat vast. Handmatig in de .htaccess file aanpassen kan maar levert je vaak meer problemen op als je niet heel goed weet wat je doet.

Je kan wel op share level de owner en access van de parent weer goed zetten.
https://kb.synology.com/e...ation/privilege?version=6

roccothehelper schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:03:

Kan root zichzelf dan geen toegang meer geven?
Ik weet niet precies wat je bedoeld maar je kan het account beperken in hoe deze toegang krijgt. Minimaal is dus single user. Maar zonder admin (sudo) rechten op een anders acount wordt het dan wel heel lastig beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetrusRe
DukeBox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Je kan de ID's niet meer resetten, eenmaal aangemaakt staat dat vast. Handmatig in de .htaccess file aanpassen kan maar levert je vaak meer problemen op als je niet heel goed weet wat je doet.

Je kan wel op share level de owner en access van de parent weer goed zetten.
https://kb.synology.com/e...ation/privilege?version=6
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoeld maar je kan het account beperken in hoe deze toegang krijgt. Minimaal is dus single user. Maar zonder admin (sudo) rechten op een anders acount wordt het dan wel heel lastig beheren.
Hmm, ik kan op het hoogste niveau, de shared folder, actie niet toepassen want alles is greyed out. Ik werk op DSM 7, weet niet of dat van toepassing is. Als ik kijk naar een supmap is de eigenaar "admin" en de Groep "users" maar op de hoofdmap (de shared folder) kan ik dat niet zien in File Station

Als ik het Permission Report exporteer van de shared folder en de twee users vergelijk (een met toegang en een zonder) staan de permissions exact gelijk.... om gek van te worden....

Ik zie echter nu wel een verschil: de User die wel access heeft heeft twee keer rechten staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrQszC6dYZbthdAXUlnAuUmLupY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4E8mvd62Cwncx67a03n7FvhF.png?f=fotoalbum_large
Een keer via Advanced Share Permissions en een keer via ACL. Geen idee wat dat betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40
Heb sinds zeer lang een DS412+ en ik denk dat het tijd is om eens een upgrade te doen. Mensen die ervaring hebben om de data over te zetten? Kan ik mijn huidige HD’s gewoon gebruiken of kan ik gewoon die disks eruit halen en in mijn nieuwe plaatsen? Zou het zo simpel kunnen gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
PetrusRe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:41:
Een keer via Advanced Share Permissions en een keer via ACL. Geen idee wat dat betekend?
Advanced share permissions zijn nodig om overlappende ID's te matchen. Aangezien dat nu toch al door elkaar loopt zou ik dat utizetten. Daarnaast werk met groepen en niet individuele rechten.

Dus per share/folder een groep (bijv. share1_r en share1_rw), dan kan je makkelijk zien wie waar bij mag (op user niveau van welke groep deze lid is en op groep niveau welke users daar lid van zijn)

Dat is ook veel gemakkelijker én sneller bij het recht zetten van owners.
pina schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:59:
Kan ik mijn huidige HD’s gewoon gebruiken of kan ik gewoon die disks eruit halen en in mijn nieuwe plaatsen? Zou het zo simpel kunnen gaan?
Dit is wel een vraag die vele malen gesteld is en ook vele malen beantwoord. Daarnaast kan je dit prima op de uitgebreide synology knowledgebase vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 05-10-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:53
Ik ben aan het kijken om een beveiligingscamera op een andere locatie te beheren.

Mijn ouders zouden graag een beveiligingscamera willen hebben thuis, echter hebben zij niet de beschikking over een Synology.

Ik ben dus benieuwd of ik bij hun een camera kan installeren en deze kan verbinden met mijn Synology nas thuis. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42
Wat is nu de meest gangbare en toekomst gerichte manier om je NAS in het (thuis)netwerk te hangen? Ik gebruik nog SMB 1.0, heb een keer ZFS geprobeerd maar dat lukte niet (Ik kreeg de NAS niet te zien op mijn Android TV).

Belangrijkste gebruikte hardware:
Synology DS720+ met 10GB DDR4 RAM.
Dell G15 Laptop.
Sony KDL-55XE8599 met Android TV 8.0 en KODI 19.0.
Apple iPad Pro 12.9 Inch met Synology DS File en VLC.

Ik wil op alle apparaten snel de muziek, videos en foto;s kunnen gebruiken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-09 13:43

Sharky

Skamn Dippy!

Jumpman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:08:
Wat is nu de meest gangbare en toekomst gerichte manier om je NAS in het (thuis)netwerk te hangen? Ik gebruik nog SMB 1.0, heb een keer ZFS geprobeerd maar dat lukte niet (Ik kreeg de NAS niet te zien op mijn Android TV).

Dell G15 Laptop.

Moeten het per se met een share? Je kunt ook naar Plex/Amby-achtige oplossingen kijken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Sharky schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Moeten het per se met een share? Je kunt ook naar Plex/Amby-achtige oplossingen kijken.
Een Share is het makkelijkst voor mij, ik heb de mappen Muziek, Video's en Foto's en die moeten gewoon altijd overal beschikbaar zijn. Ik wil zeker geen Plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 14:08
Misschien een hele stomme vraag maar ik kan er geen duidelijkheid over vinden.
Welke DSM versies worden wel via de ingebouwde updater aangeboden en welke moet je handmatig installeren?

Ik ben bijvoorbeeld handmatig van 6.4 naar 7.0 gegaan. Lijkt me ook enigszins logisch dat zo'n major niet gepusht wordt.
Maar nu is ook 7.1 uit. Wordt zo'n 7.x release nu wel gepusht of worden alleen de builds van de 7.0 of de 7.1 gepusht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 17:16
sweetdude schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:18:
Misschien een hele stomme vraag maar ik kan er geen duidelijkheid over vinden.
Welke DSM versies worden wel via de ingebouwde updater aangeboden en welke moet je handmatig installeren?

Ik ben bijvoorbeeld handmatig van 6.4 naar 7.0 gegaan. Lijkt me ook enigszins logisch dat zo'n major niet gepusht wordt.
Maar nu is ook 7.1 uit. Wordt zo'n 7.x release nu wel gepusht of worden alleen de builds van de 7.0 of de 7.1 gepusht?
Als ik de releasenotes van 7.0.1 lees staat er dit:
The update is expected to be available for all regions within the next few weeks, although the time of release in each region may vary slightly. If you want to update to the latest version now, please go to Synology Download Center and manually update your DSM.
Daar haal ik uit dat 7.0.1 dus uiteindelijk ook automagisch beschikbaar moet zijn via een push

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsm updates worden nooit gepushed, je moet ze altijd zelf starten.

Wat wel zo is dat alle updates van Synology eerst op hun ftp servers beschikbaar komen, waarvan je ze kunt downloaden en handmatig installeren.
Daarna worden deze stapsgewijs zichtbaar in de package centers van Nassen.
Dat gaat niet voor alle Nassen gelijktijdig want dan zouden de Synology servers plat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-09 09:25

HSG

Hoe verstandig is het om de Synology NAS 's nachts uit te zetten gezien ze niks doen en alleen maar stroom gebruiken?

Bij gaan ze 's nachts automatisch uit en 's ochtends automatisch weer aan.

Indien niet zo slim is wat raden jullie dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
HSG schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:55:
Hoe verstandig is het om de Synology NAS 's nachts uit te zetten gezien ze niks doen en alleen maar stroom gebruiken?

Bij gaan ze 's nachts automatisch uit en 's ochtends automatisch weer aan.

Indien niet zo slim is wat raden jullie dan aan?
Geen probleem hoor. Er zit in DSM ook een ingebouwde hibernate functie in waardoor je disks tijdelijk uitgeschakeld kan worden bij inactiviteit. Dus als je de NAS snachts niet nodig heb, mag je dit ook prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jumpman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:08:

Dell G15 Laptop.

SMB is de defacto standaard, maar ik zou geen versie 1 gebruiken want die is extreem traag.
Op je Nas zou ik als minimum protocol smb 2 en als maximum smb 3 instellen.
Tenzij je een device hebt dat alleen smb 1 praat en de Nas gebruikt dan moet je als minimum protocol smb 1 instellen.
En met zfs zul je wel nfs bedoelen want zfs is een filesystem en geen netwerk protocol.
En nfs is hopeloos antiek tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Shadow771 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

Geen probleem hoor. Er zit in DSM ook een ingebouwde hibernate functie in waardoor je disks tijdelijk uitgeschakeld kan worden bij inactiviteit. Dus als je de NAS snachts niet nodig heb, mag je dit ook prima doen.
Kleine kanttekening, dat je dit wel even checkt of het werkt. Ik heb het zelf uitgezet omdat disks steeds upspinnen. Dit gebeurt ook op een kale NAS (alleen backup) met netwerk detectie windows uit.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

pietje63

RTFM

Zelf SMB op minimum niveau 1 staan. Merkte dat diverse apps (waaronder InFuse op iPhone en Kode op android box) hogere niveaus niet ondersteunen/ondersteunden. Het gebruik van hogere niveaus waar mogelijk lijkt automaitsch goed te gaan (getuige snelheid op mijn macbook), en daarom nooit meer naar omgekeken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:36
Ben(V) schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:03:
[...]
SMB is de defacto standaard, maar ik zou geen versie 1 gebruiken want die is extreem traag.
V1 is vooral berucht vanwege de risico's, en is vanwege de aanzienlijke veiligheidsrisico's ook standaard uitgeschakeld op DSM 7 en Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
bertware schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

V1 is vooral berucht vanwege de risico's, en is vanwege de aanzienlijke veiligheidsrisico's ook standaard uitgeschakeld op DSM 7 en Windows 10.
En als ik me goed heb laten informeren heeft virussen zoals de beroemde WannaCry ransomware dit protocol (SMB v1) (onder andere) gebruikt om snel te kunnen verspreiden in netwerken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lek is reeds lang gedicht ook in de Microsoft SMB stack.
En als een randsomeware eenmaal binnen is en privileges heeft, zal hij zich uiteraard via elk filesystem (dus ook elk netwerk filesystem) gaan verspreiden.

SMB 1 is niet onveiliger als andere versies, dat verhaal is door Microsoft de wereld in geholpen om te kunnen verklaren waarom ze SMB 1 uitgezet hebben zonder enige onderbouwing van dat zogenaamde veiligheidslek.
De werkelijke reden is dat ze het niet niet meer willen onderhouden.

Persoonlijk zou ik ook geen SMB 1 meer gebruiken, want de performance is waardeloos terwijl het minder efficient is (dus meer overhead), maar op een NAS niet om veiligheidsredenen.
Samba (de linux SMB implementatie) onderhoud SMB 1 nog steeds en brengt er ook security patches voor uit.

Komt nog bij dat heel veel apparatuur niets anders kan dan SMB 1 en dan moet je wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:08:
Dsm updates worden nooit gepushed, je moet ze altijd zelf starten.

Wat wel zo is dat alle updates van Synology eerst op hun ftp servers beschikbaar komen, waarvan je ze kunt downloaden en handmatig installeren.
Daarna worden deze stapsgewijs zichtbaar in de package centers van Nassen.
Dat gaat niet voor alle Nassen gelijktijdig want dan zouden de Synology servers plat gaan.
Sinds DSM6 hebben ze wel een auto-update er ingebouwd
Je kan zelf kiezen om dit aan te zetten, of niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9aFwvbv_CsJvGd7c7Ps4OyQrLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nk2fOna1O4GqJLLtYi0Tcqb7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zei ik, er wordt niets gepushed, je moet zelf instellen of je automatisch geupdate wilt worden, alleen gedownload of alleen een melding.

En dat is al zo sinds DSM 4

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetrusRe
DukeBox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Advanced share permissions zijn nodig om overlappende ID's te matchen. Aangezien dat nu toch al door elkaar loopt zou ik dat utizetten. Daarnaast werk met groepen en niet individuele rechten.

Dus per share/folder een groep (bijv. share1_r en share1_rw), dan kan je makkelijk zien wie waar bij mag (op user niveau van welke groep deze lid is en op groep niveau welke users daar lid van zijn)

Dat is ook veel gemakkelijker én sneller bij het recht zetten van owners.

[...]

Dit is wel een vraag die vele malen gesteld is en ook vele malen beantwoord. Daarnaast kan je dit prima op de uitgebreide synology knowledgebase vinden.
Ik ben nu toch wel volledig de weg kwijt in deze :(
Ik heb de user in kwestie verwijdert en een nieuwe aangemaakt (weliswaar met dezelfde naam maaar toch) opnieuw rechten gegeven, probleem blijft.
Ik heb een nieuwe group aangemaakt en deze rechten gegeven op de gedeelde map. User lid gemaakt maar nog steeds geen toegang.
Ik heb de user zijn rechten ontnomen op de map en alleen lid gemaakt van de groep (zowel de oude als de nieuwe) en dit gaat ook niet.
Maar alles wat ik bekijk aan rechten die ik als Admin kan instellen staat gewoon goed, wat ik ook doe... Die advance shared permissions kan ik in DSM nergens instellen (of ik snap het niet).

Had ook al een ticket bij Synology aangemaakt maar die gasten willen mijn admin account hebben om in te loggen, ben ik niet zo blij mee.....

Is er ergens een rechtenlaag die ik niet zie met DSM die de zaak dwars zit? OP mijn 212 nooit geen gedoe gehad en nu al ruim een week aan het klooien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
PetrusRe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:06:
Die advance shared permissions kan ik in DSM nergens instellen (of ik snap het niet).
Die kan je bij de share instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op DSM 7 staat die advanced permissions altijd aan, die kun je niet meer aan of uit zetten.
Ik zou proberen een nieuwe share aan te maken, daar de rechten op zetten zoals je ze hebben wil en dan met filestation alle files en folders daar heen verplaatsen.

Misschien moet je met filestation achteraf de rechten nog even recursief goed zetten.
Probeer het eerst eens met een besatand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Kan iemand mij misschien adviseren over wat de beste manier is om Nextcloud op de Synology te draaien? (In docker)

Ik heb o.a. deze tutorial gelezen van Marius
https://mariushosting.com...l-nextcloud-using-docker/

Echter is er een paar dagen een video online gekomen van Spacerex en hij pakt het weer heel anders aan.

Ik ben zelf geen onwijze docker expert (draai er wel een paar) en vraag me dus af wat de verschillen zijn en waarom de één boven de ander wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:41:
Kan iemand mij misschien adviseren over wat de beste manier is om Nextcloud op de Synology te draaien? (In docker)

Ik heb o.a. deze tutorial gelezen van Marius
https://mariushosting.com...l-nextcloud-using-docker/

Echter is er een paar dagen een video online gekomen van Spacerex en hij pakt het weer heel anders aan.

Ik ben zelf geen onwijze docker expert (draai er wel een paar) en vraag me dus af wat de verschillen zijn en waarom de één boven de ander wordt gekozen.
Beiden doen eigenlijk ongeveer hetzelfde want het komt op hetzelfde neer. Het grote verschil is de manier erop waarmee ze hun container deployen. De video is veel meer 'newb-friendly' laat ik het maar zo zeggen.

Ik bijv zou ook mijn Nextcloud docker kunnen deployen via de Synology GUI. Maar ik deploy mn container met dit command in the SSH console van mn NAS:

code:
1
docker run --name nextcloud --hostname nextcloud --link mariadb1 --restart unless-stopped -v /volume1/docker/nextcloud:/var/www/html -p 8088:80 -e MYSQL_DATABASE=nextcloud -e MYSQL_HOST=172.18.0.4 -e MYSQL_USER=svc-nextcloud -e MYSQL_PASSWORD="***" -e NEXTCLOUD_ADMIN_USER=Shadow -e NEXTCLOUD_ADMIN_PASSWORD="***" -e NEXTCLOUD_TRUSTED_DOMAINS=*** -e APACHE_DISABLE_REWRITE_IP=1 -e TRUSTED_PROXIES=192.168.1.213 -d nextcloud

Dit is dus niet via Docker-Compose, maar ik ga me daar nog wel in verdiepen want dat is allemaal uiteindelijk veel makkelijker om te beheren.

Wat ook verschillend is aan beide is dat de video ervoor kiest om de ingebouwde sqlite database te gebruiken. Dat is leuk om ff mee te testen idd, maar niet ideaal wanneer je in volle productie gaat met meerdere users. Die maruishosting zet dus gelijk een aparte Mariadatabase docker container op waar Nextcloud gebruik van kunt maken. En dat kan je gelijk in productie nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Shadow771 op 08-10-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow771 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Beiden doen eigenlijk ongeveer hetzelfde want het komt op hetzelfde neer. Het grote verschil is de manier erop waarmee ze hun container deployen. De video is veel meer 'newb-friendly' laat ik het maar zo zeggen.

Ik zou bijv ook mijn Nextcloud docker kunnen deployen via de Synology GUI. Maar ik deploy mn container met dit command in the SSH console van mn NAS:

code:
1
docker run --name nextcloud --hostname nextcloud --link mariadb1 --restart unless-stopped -v /volume1/docker/nextcloud:/var/www/html -p 8088:80 -e MYSQL_DATABASE=nextcloud -e MYSQL_HOST=172.18.0.4 -e MYSQL_USER=svc-nextcloud -e MYSQL_PASSWORD="***" -e NEXTCLOUD_ADMIN_USER=Shadow -e NEXTCLOUD_ADMIN_PASSWORD="***" -e NEXTCLOUD_TRUSTED_DOMAINS=*** -e APACHE_DISABLE_REWRITE_IP=1 -e TRUSTED_PROXIES=192.168.1.213 -d nextcloud

Wat ook verschillend is aan beide is dat de video ervoor kiest om de ingebouwde sqlite database te gebruiken. Dat is leuk om ff mee te testen idd, maar niet ideaal wanneer je in volle productie gaat met meerdere users. Die maruishosting zet dus gelijk een aparte Mariadatabase docker container op waar Nextcloud gebruik van kunt maken. En dat kan je gelijk in productie nemen.
Dat is ook gelijk het punt bij mij. Ik ben niet echt heel erg thuis is docker en mariabd e.d. hoe meer ik dingen moet doen waar ik weinig van weet, hoe lastiger het troubleshooten is voor mij als er iets mis gaat. Althans zo gaat mijn gedachten. Echter wil ik wel alles het liefst goed en veilig hebben. Dus ik kan wel domweg een tutorial volgen, maar ik moet het voor later ook nog een beetje snappen.

De hoofdreden om nextcloud te draaien is om contacten en agenda te syncen met wat apparaten. Dat is namelijk het enige wat ik nog niet in eigen beheer heb. Dit loopt nog via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:32:
De hoofdreden om nextcloud te draaien is om contacten en agenda te syncen met wat apparaten. Dat is namelijk het enige wat ik nog niet in eigen beheer heb. Dit loopt nog via Google.
Nextcloud kan dat prima want dat heeft idd ook ingebouwde CalDAV en CardDAV features.

Maar... de officiele Synology Contacts en Calendar apps hebben dit ook. Had je naar deze al gekeken? Of beviel ze niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow771 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:35:
[...]

Nextcloud kan dat prima want dat heeft idd ook ingebouwde CalDAV en CardDAV features.

Maar... de officiele Synology Contacts en Calendar apps hebben dit ook. Had je naar deze al gekeken? Of beviel ze niet?
Ja iedereen is zo te spreken over nextcloud en het vraagt weinig van je systeem, dus ik dacht dat is dan handiger en beter dan de native apps.

Daarnaast heb ik die native apps ook geprobeerd, maar op de een of andere manier wilde de DAVx5 het niet oppakken. In de webbrowser deed hij het wel. Ik ben er toen zo lang mee bezig geweest dat ik het toen heb losgelaten.

Ik heb ondertussen wel het een en ander weer beter voor elkaar in mijn netwerk (aldoende leert men) dus misschien moet ik nog eens een poging wagen.

Maar enige idee of er nog verdere nadelen aan zitten om die native apps te gebruiken t.o.v. nextcloud?

Sowieso bedankt voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Ja iedereen is zo te spreken over nextcloud en het vraagt weinig van je systeem, dus ik dacht dat is dan handiger en beter dan de native apps.

Daarnaast heb ik die native apps ook geprobeerd, maar op de een of andere manier wilde de DAVx5 het niet oppakken. In de webbrowser deed hij het wel. Ik ben er toen zo lang mee bezig geweest dat ik het toen heb losgelaten.

Ik heb ondertussen wel het een en ander weer beter voor elkaar in mijn netwerk (aldoende leert men) dus misschien moet ik nog eens een poging wagen.

Maar enige idee of er nog verdere nadelen aan zitten om die native apps te gebruiken t.o.v. nextcloud?

Sowieso bedankt voor je uitleg!
Ik heb beide draaien en ze draaien prima. Davx5 pakt bij mij prima de contacts en calendar van de synology native apps, Nextcloud doet het ook prima.

Dus ik denk dat het erop neerkomt wat je smaak is en (zoals je zelf zegt) hoever je het zelf wilt beheren. Het vereist ook een beetje dat je weet wat je doet in Docker zodat je ook een beetje snapt hoe je het allemaal beveiligd . Wat ik wel mooi vind aan Nextcloud is dat het een ECHTE suite is met alles in 1 en veel custom mogelijkheden . Dat heeft Synology nou nog niet echt voor elkaar vind ik, want al deze verschillende apps (Calendar, Contacts, MailPlus, Drive) worden steeds met aparte browser sessies geopend.

Verder vind ik native geïnstalleerde apps geen enkel probleem zolang het maar officieel van Synology is. Alles 3rd party doe ik zowiezo in Docker (is natuurlijk ook de beste oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow771 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:50:
[...]

Ik heb beide draaien en ze draaien prima. Davx5 pakt bij mij prima de contacts en calendar van de synology native apps, Nextcloud doet het ook prima.

Dus ik denk dat het erop neerkomt wat je smaak is en (zoals je zelf zegt) hoever je het zelf wilt beheren. Het vereist ook een beetje dat je weet wat je doet in Docker zodat je ook een beetje snapt hoe je het allemaal beveiligd . Wat ik wel mooi vind aan Nextcloud is dat het een ECHTE suite is met alles in 1 en veel custom mogelijkheden . Dat heeft Synology nou nog niet echt voor elkaar vind ik, want al deze verschillende apps (Calendar, Contacts, MailPlus, Drive) worden steeds met aparte browser sessies geopend.

Verder vind ik native geïnstalleerde apps geen enkel probleem zolang het maar officieel van Synology is. Alles 3rd party doe ik zowiezo in Docker (is natuurlijk ook de beste oplossing).
Goed om te horen dat jij ook de native apps van Synology gebruikt en dat het goed werkt verder. Geeft mij hoop om het nog een keer te gaan bekijken en op te pakken.

Precies wat jij vermeld over beveiliging etc. Is wat mij zorgen baart, omdat ik er niet echt in thuis ben. Ik ga het dan nogmaals proberen met de apps van Synology en kijken of ik het dit keer goed aan de praat krijg. Wellicht ging er toen iets niet helemaal lekker met de reverse proxy instellingen.

Ik kan later altijd nog een overstap maken naar Nextcloud.

Overigens die "aparte browser sessie" waar je het over hebt, daar merk je verder niks van als je enkel je contacten en agenda wilt syncen met wat telefoons en een pc toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 09-10-2021 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ben(V) schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:03:
[...]

Op je Nas zou ik als minimum protocol smb 2 en als maximum smb 3 instellen.
Tenzij je een device hebt dat alleen smb 1 praat en de Nas gebruikt dan moet je als minimum protocol smb 1 instellen.
En met zfs zul je wel nfs bedoelen want zfs is een filesystem en geen netwerk protocol.
En nfs is hopeloos antiek tegenwoordig.
Draai nu minimaal SMB 2.0 en maximaal SMB 3.0, afgedwongen in de NAS en alles werkt nog perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Shadow771
Met https://www.composerize.com/ kun je makkelijk een docker run omzetten naar een compose file.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Voor diegenen die overwegen om Nextcloud via Docker te gaan draaien zal ik mijn ervaringen even delen. Zelf draai ik Docker op een (zwaar uitgevoerde })) HP Microserver en de data staat op mijn Synology NAS. Net als @Shadow771 maak ik gebruik van een MariaDB database.

Data directory permissions
Bij het gebruik van de official Nextcloud image liep ik tegen wat problemen aan met ownership bij het mounten van een extern data volume.
Zie eventueel ook deze issues op GitHub. Als je ook tegen deze problemen aanloopt dan zou mijn advies zijn om gebruik te maken van de image van Linuxserver. Bij deze image is het namelijk mogelijk om een UserId en GroupId mee te geven (dus geen gedoe met chown, chmod etc). Nadat de installatie van Nextcloud is doorlopen zal je (onder de installed regel) in:
code:
1
/config/www/nextcloud/config/config.php
de volgende regel moeten toevoegen en daarna de Docker container herstarten:
code:
1
'check_data_directory_permissions' => false,

Cookie liftetime
Na elke 24 uur (even uit mijn hoofd) moest ik weer inloggen op Nextcloud 8)7, terwijl de apparaten waarop ik Nextcloud gebruik altijd ingelogd mogen staan. Dit is eenvoudig te wijzgen in:
code:
1
Voeg onderstaande toe en start daarna de container opnieuw op:
code:
1
2
'remember_login_cookie_lifetime' => 0,
'session_lifetime' => 60 * 60 * 24 * 365,

HTTPS > HTTP
Als je gebruik gaat maken van de Linuxserver image dan staat HTTPS standaard aan. Het is natuurlijk dik in orde dat dit standaard door Linuxserver wordt meegeleverd! _/-\o_
Maar bij mij zorgde het ervoor dat ik soms dubbel moest inloggen en mijn DuckDuckGo browser slikte het als enige browser niet :-( (verder niet onderzocht). Verder gebruik ik Nextcloud alleen op mijn thuisnetwerk en schijnt het voor te komen dat er apps zijn die nog geen ondersteuning hebben voor HTTPS. Dit zijn natuurlijk mijn persoonlijke redenen en daar zal je zelf een afweging in moeten maken ;)

HTTPS heb ik op de volgende manier omgezet naar HTTP:
  • Zorg dat je de installatie hebt doorlopen en de configs zijn aangemaakt (zorg ook dat een docker mount is aangemaakt)
  • Verwijder de container (en laat de data en config staan), dus:
    code:
    1

docker stop nextcloud
    en
    code:
    1

docker rm nextcloud
  • Pas binnen je run script (of docker compose) de port parameter aan van 443 naar 80. Als je bijvoorbeeld port 8088 wilt gebruiken:
    code:
    1

-p 8088:80
  • Maak de volgende wijzigingen in:
    code:
    1

/config/nginx/site-conf/default
    • Pas "ssl_certificate /config/keys/cert.crt" aan naar (zet een # ervoor):
      code:
      1

#ssl_certificate /config/keys/cert.crt
    • Pas ssl_certificate_key /config/keys/cert.key aan naar (zet een # ervoor):
      code:
      1

#ssl_certificate_key /config/keys/cert.key
    • Pas de 443 poorten aan naar 80 dus:
      code:
      1

listen 80;
      en
      code:
      1

listen [::]:80;
    • Pas "fastcgi_param HTTPS on;" aan naar (scroll flink naar beneden):
      code:
      1

fastcgi_param HTTPS off;
  • En pas aan in:
    code:
    1

• Verander naar "http" (met poort 8088 als voorbeeld):
      code:
      1

'overwrite.cli.url' => 'http://xxx.xxx.x.xx:8088',
  • Start de container:
    code:
    1

docker start nextcloud
    en browse naar de url uit de "overwrite.cli.url"
Met deze wijzigingen draaide Nextcloud voor mij als een zonnetje. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:36
*grote knip
Download station die niet werkte, nu toch wel. Andere NZB files. Geen idee waarom de oude vorm van NZB files verkrijgen niet meer werkt.

[ Voor 107% gewijzigd door UninPro op 09-10-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
technorabilia schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 07:27:
@Shadow771
Met https://www.composerize.com/ kun je makkelijk een docker run omzetten naar een compose file.
Thanks. Zal ik ook naar kijken.

Hier is ook iets interresant waar ik nog naar ga kijken. Een script dat een docker-compose file kan maken van elke draaiende container op je host met alle configuraties dat erbij zit: https://www.synoforum.com...tocompose.4644/?ref=gRDEv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
ravedek schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:36:
Voor diegenen die overwegen om Nextcloud via Docker te gaan draaien zal ik mijn ervaringen even delen. Zelf draai ik Docker op een (zwaar uitgevoerde })) HP Microserver en de data staat op mijn Synology NAS. Net als @Shadow771 maak ik gebruik van een MariaDB database.

Bij het gebruik van de official Nextcloud image liep ik tegen wat problemen aan met ownership bij het mounten van een extern data volume.
Zie eventueel ook deze issues op GitHub. Als je ook tegen deze problemen aanloopt dan zou mijn advies zijn om gebruik te maken van de image van Linuxserver. Bij deze image is het namelijk mogelijk om een UserId en GroupId mee te geven (dus geen gedoe met chown, chmod etc).
...
Ik ga ook maar eens de linuxserver.io's variant van Nextcloud proberen. Linuxservers.io images ben ik zowiezo zeer over te spreken, vooral vanwege de PGID en GUID environment vars dat je mee kan geven heeft dit ook een dikke +1 qua security.
HTTPS > HTTP
Als je gebruik gaat maken van de Linuxserver image dan staat HTTPS standaard aan. Het is natuurlijk dik in orde dat dit standaard door Linuxserver wordt meegeleverd! _/-\o_
Maar bij mij zorgde het ervoor dat ik soms dubbel moest inloggen en mijn DuckDuckGo browser slikte het als enige browser niet :-( (verder niet onderzocht). Verder gebruik ik Nextcloud alleen op mijn thuisnetwerk en schijnt het voor te komen dat er apps zijn die nog geen ondersteuning hebben voor HTTPS. Dit zijn natuurlijk mijn persoonlijke redenen en daar zal je zelf een afweging in moeten maken ;)
...
Goed om te weten. Thanks!
Mijn reden om dit te implementeren zal zijn is dat ik Nextcloud zowiezo achter mijn reverseproxy zet. Dus hoef ik niet mn SSL certs in meerdere plekken tegelijk te hebben en makkelijker te beheren.

EDIT:
Wat trouwens misschien ook goed is om te weten is dat de huidige Nextcloud 22 NIET out-of-the-box overweg kan met MariaDB 10.6.x ...

https://github.com/nextcloud/docker/issues/1492

--innodb-read-only-compressed=OFF
moet je dus doorgeven aan je MariaDB container, dan werkt het weer..

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow771 op 09-10-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...

Zie eventueel ook deze issues op GitHub. Als je ook tegen deze problemen aanloopt dan zou mijn advies zijn om gebruik te maken van de image van Linuxserver. Bij deze image is het namelijk mogelijk om een UserId en GroupId mee te geven (dus geen gedoe met chown, chmod etc). Nadat de installatie van Nextcloud is doorlopen zal je (onder de installed regel) in:
code:
1
de volgende regel moeten toevoegen en daarna de Docker container herstarten:
code:
1
'check_data_directory_permissions' => false,

Cookie liftetime
Na elke 24 uur (even uit mijn hoofd) moest ik weer inloggen op Nextcloud 8)7, terwijl de apparaten waarop ik Nextcloud gebruik altijd ingelogd mogen staan. Dit is eenvoudig te wijzgen in:
code:
1
Voeg onderstaande toe en start daarna de container opnieuw op:
code:
1
2
'remember_login_cookie_lifetime' => 0,
'session_lifetime' => 60 * 60 * 24 * 365,

HTTPS > HTTP

HTTPS heb ik op de volgende manier omgezet naar HTTP:
  • Zorg dat je de installatie hebt doorlopen en de configs zijn aangemaakt (zorg ook dat een docker mount is aangemaakt)
  • Verwijder de container (en laat de data en config staan), dus:
    code:
    1

docker stop nextcloud
    en
    code:
    1

docker rm nextcloud
  • Pas binnen je run script (of docker compose) de port parameter aan van 443 naar 80. Als je bijvoorbeeld port 8088 wilt gebruiken:
    code:
    1

-p 8088:80
  • Maak de volgende wijzigingen in:
    code:
    1

/config/nginx/site-conf/default
    • Pas "ssl_certificate /config/keys/cert.crt" aan naar (zet een # ervoor):
      code:
      1

#ssl_certificate /config/keys/cert.crt
    • Pas ssl_certificate_key /config/keys/cert.key aan naar (zet een # ervoor):
      code:
      1

#ssl_certificate_key /config/keys/cert.key
    • Pas de 443 poorten aan naar 80 dus:
      code:
      1

listen 80;
      en
      code:
      1

listen [::]:80;
    • Pas "fastcgi_param HTTPS on;" aan naar (scroll flink naar beneden):
      code:
      1

fastcgi_param HTTPS off;
  • En pas aan in:
    code:
    1

• Verander naar "http" (met poort 8088 als voorbeeld):
      code:
      1

'overwrite.cli.url' => 'http://xxx.xxx.x.xx:8088',
  • Start de container:
    code:
    1

docker start nextcloud
    en browse naar de url uit de "overwrite.cli.url"
Met deze wijzigingen draaide Nextcloud voor mij als een zonnetje. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Succes!
Oke ik lees het al, dit is dus niks voor mij als 'leek' maar zou ik in vredesnaam moeten beginnen met hier meer over te leren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wachten... schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Oke ik lees het al, dit is dus niks voor mij als 'leek' maar zou ik in vredesnaam moeten beginnen met hier meer over te leren?
Voor mensen met minder kennis van Docker heeft Synology de "Docker worker" geïntroduceerd. Dat komt erop neer dat je een Synology package installeert die vervolgens een Docker container configureert (die package moet dan natuurlijk wel door iemand gemaakt worden).

Ik heb er een tijdje terug naar gekeken, maar helaas werkte het niet goed.

Voor de geïnteresseerden:
https://www.synoforum.com...ng-the-docker-worker.6336

Misschien kunnen jullie Synology ook wat aanmoedigen hier werk van te maken. Tot op dit moment maken ze er nog niet echt haast mee. Te weinig animo denk ik.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]

Laat je niet ontmoedigen door mijn post. Want Docker is gewoon prachtige software :)
Volg een paar tutorials, wat je volgens mij al deed. Wundertech is bijvoorbeeld leuk bezig met de docker GUI van Synology.
Begin vervolgens bij de beschrijving van een image op Docker Hub. Daar staat meestal in detail beschreven hoe je de image kunt gebruiken. Bijvoorbeeld die van Nextcloud. Met die informatie kan je ook de juiste instellingen maken (zoals netwerk, volumes, parameters) binnen de Docker GUI van Synology.
Kijk vervolgens hoe de container draait, als je niet tevreden bent kan je eenvoudig een container verwijderen en weer aanmaken met andere instellingen, dat is de kracht van Docker 8) .
Die instellingen kan je ook via de CLI maken (daarmee ben je niet meer afhankelijk van Synology ;w ), maar dat is dan misschien een volgende stap, net als het gebruik van Docker Compose of Portainer... etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ravedek schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Die instellingen kan je ook via de CLI maken (daarmee ben je niet meer afhankelijk van Synology ;w ), maar dat is dan misschien een volgende stap, net als het gebruik van Docker Compose of Portainer... etc etc.
Excuses, wederom een stukje zelfpromotie van mij:
technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Shadow771

Ik heb opnieuw de Synology Contacts en Calendar geïnstalleerd, en loop tegen hetzelfde probleem aan als eerst. De DAVx5 app geeft aan "Kon geen CalDAV of CardDAV service vinden"

Ik heb dus geen idee wat er niet goed gaat. heb jij misschien enige idee?

Ik zal later trouwens nog even op de rest reageren wat betreft Nextcloud. In ieder geval bedankt voor de uitleg en reacties daarover. Ik geef het in ieder geval niet op en ga er verder mee aan de slag.

------------------------------------
EDIT:

Volgens mij heb ik het voor elkaar. Ik gebruikte de Thunderbird link en die werkte niet in DAVx5.
Ik heb nu de MAC/iOS versie gepakt (zonder de /home/ achter de link) en nu werkt het wel.

Klopt het dat ik die moet hebben voor android DAVx5 (ergens wel gek).

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 09-10-2021 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Hehehe... Zoals de rest al zeiden, laat je niet ontmoedigen. Ik begon ook ooit als een leek. Een paar jaar geleden had ik nog nooit van Docker gehoord. Nu heb ik dit allemaal draaien op 1 van mn NAS'en:
Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost68997694454/portainer-nas3-e.jpg

En een behoorlijke persoonlijke notitie block vol met docker run commands van al mijn containers:
Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost68997694454/docker-notes-e.jpg

:p
Wachten... schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:07:
Overigens die "aparte browser sessie" waar je het over hebt, daar merk je verder niks van als je enkel je contacten en agenda wilt syncen met wat telefoons en een pc toch?
Nee, dan merk je er helemaal niks van.
Wachten... schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:57:
------------------------------------
EDIT:

Volgens mij heb ik het voor elkaar. Ik gebruikte de Thunderbird link en die werkte niet in DAVx5.
Ik heb nu de MAC/iOS versie gepakt (zonder de /home/ achter de link) en nu werkt het wel.

Klopt het dat ik die moet hebben voor android DAVx5 (ergens wel gek).
Wat werkt dat werkt. De ene software werkt net een beetje anders dan de andere, vooral als het om discovery gaat...

[ Voor 38% gewijzigd door Shadow771 op 10-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow771 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:32:

Wat werkt dat werkt. De ene software werkt net een beetje anders dan de andere, vooral als het om discovery gaat...
Nou ik ben er dus nog niet helemaal uit.
De Caldav link werkt wel in DAVx5, maar bij de Carddav krijg ik de melding dat de carddav service niet gevonden kan worden. Heb jij enig idee wat ik nog kan doen?

Oke ik ben erachter gekomen waarom Carddav niet werkte, en Caldav wel. Blijkbaar gebruikt Synology Contacts dus poort 5555. Ik had deze poort echter al in gebruik voor een docker container.

Het gekke is alleen dat als er op de website van Synology nergens over gesproken wordt. Nergens staat een melding dat deze poort gebruikt wordt, en ik was er dus van overtuigd dat dit over de normale 5000/5001 poort ging, Een kleine melding ergens had mij een hoop tijd bespaart ;)

Maar het is dus inmiddels opgelost. Ik heb de Docker container en reverse proxy naar een andere poort verwezen, en alles werkt nu perfect *O*

[ Voor 41% gewijzigd door Wachten... op 10-10-2021 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat gewoon in de lijst met gebruikte poorten.
zie:
https://kb.synology.com/e...used_by_Synology_services

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 10-10-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Oke grappig, ik heb daar dus op de mobiel naar gekeken, en op mobiel zag ik enkel poort 5000 en 5001 staan (blijkbaar kon ik nog naar rechts scrollen).

Het feit blijft nog wel dat het nergens in hun knowedge center staat vermeld. Bij veel andere applicaties e.d. die ik heb ingesteld staat het wel vermeld. Vandaar dat ik er ook echt vanuit ging dat het over de standaard poorten ging.

https://kb.synology.com/e...to_sync_Synology_Contacts

Wel fijn opzich, want dan kan ik de Caldav en Carddav ook over de revers proxy laten lopen met poort 38443 en poort 5555 (kun je deze overigens zelf nog ergens aanpassen)?

Bedankt in ieder geval voor de opheldering.

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 10-10-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:49

Herman

FP ProMod
Shadow771 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Hehehe... Zoals de rest al zeiden, laat je niet ontmoedigen. Ik begon ook ooit als een leek. Een paar jaar geleden had ik nog nooit van Docker gehoord. Nu heb ik dit allemaal draaien op 1 van mn NAS'en:
[Afbeelding]

En een behoorlijke persoonlijke notitie block vol met docker run commands van al mijn containers:
[Afbeelding]

:p

(...)
Uit interesse: waarom heb je apps in een docker draaien waar ook native ondersteuning voor is in de Synology Package Center? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 27-09 08:40
Herman schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Uit interesse: waarom heb je apps in een docker draaien waar ook native ondersteuning voor is in de Synology Package Center? :)
:+
Omdat native zuigt, legacy is en veel meer belasting op je NAS geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:56:
Wel fijn opzich, want dan kan ik de Caldav en Carddav ook over de revers proxy laten lopen met poort 38443 en poort 5555 (kun je deze overigens zelf nog ergens aanpassen)?
Jazeker deze kun je hier aanpassen zodat je het eventueel kan customizen voor reverse proxy.:

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpost68997694454/app-ports.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
[...]

Dan heb je geen/minder last van vendor lock-in. Je kunt met vrij weinig moeite zo migreren naar een andere Docker host.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow771
[...]

Vooral omdat dit meer features aanbied. Bijvoorbeeld OpenVPN Access Server bied veel meer mogelijkheden aan dan wat Synology meegeshipped heeft in hun native VPN packages, zoals static VPN IPs, client gateways, autologins op basis van certs etc.

Het andere voordeel is dat ik daarmee platform onafhankelijk ben en zonder zorgen OS updates kan doen.

3rd party apps wil ik zowiezo niet native geinstalleerd hebben (zoals PHPMyAdmin en WordPress). Het beste voorbeeld hiervan is het gezeik dat je overal op het internet ziet van mensen dat naar DSM7 gegaan zijn. Docker containers lekker ge-isoleerd in hun eigen space, zeer flexibel, portable en het maakt niet uit wat de OS is. En de development community is daar lekker groot (veel groter dan SynoCommunity) .

[ Voor 25% gewijzigd door Shadow771 op 10-10-2021 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
wvkreg schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

:+
Omdat native zuigt, legacy is en veel meer belasting op je NAS geeft.
Zelden grotere onzin gehoord.
Docker is een extra laag ertussen dus zal altijd (al is het niet veel) meer resources kosten dan een native app.

Als je graag dockers wilt promoten gebruik dan de goede argumenten zoals @Shadow771 doet.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 10-10-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Zelden grotere onzin gehoord.
Docker is een extra laag ertussen dus zal altijd (al is het niet veel) meer resources kosten dan een native app.

Als je graag dockers wilt promoten gebruik dan de goede argumenten zoals @Shadow771 doet.
Nee is een small package gevirtualiseerd. Een docker package is zeer klein en Syno draait docker virtualization met gemak, want is ook zeer minimaal. Altijd meer is dus dikke bullshitw, want syno packages zijn allemaal losse installs met afhankelijkheden en poorten en klassieke configs en rechten waar docker zeer minimale containers zijn.

Syno apps zijn ook zeer beperkt qua aanbod en features. Alle grote aanbieders zijn inmiddels over op docker images. @Ben(V) beetje meegaan in de 21e eeuw.

https://hentsu.com/docker-containers-top-7-benefits/
https://www.infoworld.com...ocker-and-containers.html
https://www.reddit.com/r/..._even_for_stuff_that_has/

[ Voor 31% gewijzigd door wvkreg op 10-10-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja docker applicaties zijn ook gewoon linux binaries en Dsm is ook linux dus native apps zijn gewoon dezelfde binaries, maar met een docker packaging in plaats van een Synology packaging.

Er zit dus gewoon een docker laag tussen, dus dat een docker app minder resources zou gebruiken is dus gewoon onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
Ouderwets. Meer kan ik er niet van zeggen. Aanbod docker apps is 1000 maal groter, dat zou je toch iets moeten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er weinig mee te maken, er zijn best voordelen aan docker apps, maar minder resources gebruiken is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Welke Syno apps gebruik je dan? Ik echt geen enkele, behalve Hyper Backup. Rest allemaal Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 28-09 10:34
Ik heb nu een Diskstation 418j met 4 10TB harde schijven. Ik wil graag naar een DS1821+ met dezelfde schijven + een 8Tb schijf die ik over heb. Ik wil op de 1821 echter graag een nieuwe storage pool aanmaken met btrfs ipv ext4. Mijn idee was om 1 van de schijven uit de 418j te verwijderen en deze in de 1821 te stoppen. Hierop een nieuw volume en pool. Hetzelfde voor de 8TB schijf. Dan data van de gedegradeerde pool op de 418j te kopieren naar de twee nieuwe pools op de 1821.
Kan ik als ik genoeg data van de 418j heb verwijderd, de pool op de 418j repareren met 1 schijf minder? Dan zou ik daarna het proces kunnen herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee je kunt een raidset alleen repareren met hetzelfde aantal schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ben(V) schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:16:
Nee je kunt een raidset alleen repareren met hetzelfde aantal schijven
En een schijf uit een raidset (SHR) halen als ik 10 TB aan data verwijder gaat ook niet toch? Ik ben nu op zoek naar tijdelijke online storage om de bestanden via daar naar mijn nieuwe NAS te krijgen. Heeft iemand tips voor een aanbieder? Ik kan bij Google tijdelijk naar 20 of 30 TB gaan, maar misschien zijn er betere opties.

[ Voor 3% gewijzigd door AgeOfPanic op 11-10-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt maximaal 30TB aan data als je die vier 10TB disken in een raid 5(of shr) hebt, dus dat zou moeten kunnen.
Je kunt ook die 8TB alvast in gebruik nemen en daar 8TB heen verplaatsen, dan hoef je nog maar 22 TB bij google te stallen en ik neem aan dat je NAS niet helemaal vol zit dus denk ik dat 20GB van google voldoende moet zijn.
Als je dat doet moet je op die 8TB wel meteen een SHR pool aanmaken en geen basic, want anders kun je hem later niet meer met die 10TB disken uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Shadow771

Alles werkt hier nu perfect met de contacten en de agenda`s.

Het enige wat mij niet lukt (en wat ik een beetje raar vind). Is dat ik niet mijn 'persoonlijke agenda' (my calendar) gedeeld krijg. Het lijkt erop alsof deze standaard wordt aangemaakt, maar dat ik deze niet kan delen met in dit geval mijn vriendin.

Wij willen dus echt alles van elkaar zien in 1 overzicht en dan ook direct door de kleur o.i.d. herkennen wie de afspraak heeft gemaakt.

Nu zijn er wel omwegen voor door bijvoorbeeld 'my calendar' niet aan te vinken in DAVx5, en alle gedeelde agenda`s in 1 account te maken en deze agenda`s dan weer specifiek te delen met mijn vriendin, echter is dit naar mijn idee niet de meeste elegante oplossing.

Iemand dus enig idee of je de persoonlijke agenda met een ander kunt delen?
Ander zou ik dus een extra agenda binnen mijn account moeten maken (met haar naam) en deze dan weer moeten delen met haar. Vervolgens moet zijn dan al haar afspraken in deze gedeelde agenda zetten. Een beetje omslachtig als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40
nog mensen die voor hebben dat bepaalde packages plots stoppen met draaien? Ik moet ze dan manueel opnieuw activeren… heb het al voor gehad met plex, sonarr en radarr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Nee volg gewoon de Trash guides @pina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ben(V) schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:52:
Je hebt maximaal 30TB aan data als je die vier 10TB disken in een raid 5(of shr) hebt, dus dat zou moeten kunnen.
Je kunt ook die 8TB alvast in gebruik nemen en daar 8TB heen verplaatsen, dan hoef je nog maar 22 TB bij google te stallen en ik neem aan dat je NAS niet helemaal vol zit dus denk ik dat 20GB van google voldoende moet zijn.
Als je dat doet moet je op die 8TB wel meteen een SHR pool aanmaken en geen basic, want anders kun je hem later niet meer met die 10TB disken uitbreiden.
Ik ben nu eerst inderdaad 8 tb aan het kopieren naar een nieuwe pool op de 8tb. Dan ga ik daarna kijken of ik tijdelijk naar Google kan. Is wel even vrij duur, maar misschien kan ik maar een deel van de maand afnemen. Anders zie ik geen andere optie dan nieuwe schijven bij kopen en dat wil ik eigenlijk eerst vermijden. Het is jammer dat je niet 1 schijf uit de pool kunt halen daar data naar toe kunt kopieren en dan de pool verkleinen.
Pagina: 1 ... 114 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).