All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik zou eerder kijken naar een langdurige oplossing, zover ik begrijp is de data belangrijk voor je maar je hebt er geen backup van ?AgeOfPanic schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:38:
Heeft iemand tips voor een aanbieder?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dit stoort mij ook bij Calendar. Daar komt bij dat een afspraak-uitnodiging (bij het versturen van een uitnodiging aan de ander) automatisch wordt aangemaakt in die persoonlijke agenda, die niet te delen is. Dus je mist die mogelijkheid (uitnodigen en dat zien in de juiste agenda van de persoon) als je een nieuwe agenda aanmaakt die je wel kunt delen met elkaar. Heb er geen oplossing voor.Wachten... schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:24:
@Shadow771
[...]
Het enige wat mij niet lukt (en wat ik een beetje raar vind). Is dat ik niet mijn 'persoonlijke agenda' (my calendar) gedeeld krijg. Het lijkt erop alsof deze standaard wordt aangemaakt, maar dat ik deze niet kan delen met in dit geval mijn vriendin.
[....]
Vervolg vraag op de topic starter, ik ben ook aan het kijken voor een Synology NAS echter ik kan op het internet maar weinig vinden of je ook een specifieke foto map kan selecteren op je iphone die ja automatisch laat synchroniseren. Ik wil dus niet dat alle rommelfoto's van mijn werk automatisch op de NAS komen maar alleen sommige subfolders die ik aangemaakt heb.
[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 12-10-2021 15:53 ]
Nee dat kan helaas niet. Alleen alle foto'sKneepie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:04:
Vervolg vraag op de topic starter, ik ben ook aan het kijken voor een Synology NAS echter ik kan op het internet maar weinig vinden of je ook een specifieke foto map kan selecteren op je iphone die ja automatisch laat synchroniseren. Ik wil dus niet dat alle rommelfoto's van mijn werk automatisch op de NAS komen maar alleen sommige subfolders die ik aangemaakt heb.
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Je stelt de backup in vanaf een moment. Daarmee geef je aan of je de nieuwe foto's vanaf dat moment wilt doen of dat je alle foto's uit de bibliotheek wilt. Daarna zal de app periodiek je foto's scannen en de nieuwe uploaden naar je syno nas. Je kunt instellen of je dat op naar gedeelde map wilt of een (syno) prive map. En je kunt instellen welke map. Daarnaast zijn er nog opties om backups alleen op Wifi te doen en alleen foto's (dus geen video's).Kneepie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:14:
Bedankt voor je snelle reactie! Ik neem aan dat je de subfolders op je iphone wel handmatig kan overzetten? Is er dan ook een manier om de back-up na een poos op een makkelijke manier aan te vullen met de nieuwe foto's die ik in de subfolder map er nieuw bijgezet heb? Of dien ik dan over heel de subfolder weer een backup te maken waarbij de ouder bestanden overschreden worden op de NAS?
Ik bedenk me ter plekke dat het misschien ook mogelijk is om de app zelf slechts toegang te geven tot een bepaald deel van je bibliotheek. Dat heb ik zelf nooit gedaan.
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Ik ben met een nieuwe setup bezig voor een Synology. Momenteel heb ik een DS213 die wat oud wordt.
Daarop draai ik:
- 2 Basic volumes dus zonder data protectie
- Lokale backup naar USB drive voor belangrijke documenten
- Cloud backup voor dezelfde set
Gedachtengang hierbij is dat RAID geen backup is.Als test download ik periodiek de bestanden uit de cloud en vergelijk ik met de set op de Syno. Tot nu toe gaat dat goed.
Wat deze setup niet voorkomt is bitrot. Als dit voorkomt op de nas zullen de bestanden in de backup overschreven worden met het beschadigde bestand.
Hoe dit goed aan te pakken? Synology zelf zegt:
https://blog.synology.com...s-against-data-corruption
Dus een Synology met minimaal raid 5 en drie disks en daarnaast BTRFS en dan RAID scrubbing en BTRFS scrubbing procedures instellen.
Dit betekend dus minimaal een DS418 om drie drives te kunnen huisvesten en daarnaast toegang tot BTRFS.
Wat zijn de meningen hierover? Kan het simpeler?
Verwijderd
De DS213 komt uit 2013 (johm.eddy schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:55:
Bitrot voorkomen met een Synology?
Ik ben met een nieuwe setup bezig voor een Synology. Momenteel heb ik een DS213 die wat oud wordt.
Daarop draai ik:
- 2 Basic volumes dus zonder data protectie
- Lokale backup naar USB drive voor belangrijke documenten
- Cloud backup voor dezelfde set
Gedachtengang hierbij is dat RAID geen backup is.Als test download ik periodiek de bestanden uit de cloud en vergelijk ik met de set op de Syno. Tot nu toe gaat dat goed.
Wat deze setup niet voorkomt is bitrot. Als dit voorkomt op de nas zullen de bestanden in de backup overschreven worden met het beschadigde bestand.
Hoe dit goed aan te pakken? Synology zelf zegt:
https://blog.synology.com...s-against-data-corruption
Dus een Synology met minimaal raid 5 en drie disks en daarnaast BTRFS en dan RAID scrubbing en BTRFS scrubbing procedures instellen.
Dit betekend dus minimaal een DS418 om drie drives te kunnen huisvesten en daarnaast toegang tot BTRFS.
Wat zijn de meningen hierover? Kan het simpeler?
Mocht in het ergste geval toch nog bitrot optreden - hoe erg is het dan dat je 'minder belangrijke' data dan corrupt is? Ik bedoel, als het net als in mijn geval om films, software, muziek en series enzo gaat, dan kun je die altijd wel weer vinden op het internet.
Deze optie bestaat iig op Android met DS File (ik neem aan ook voor iPhone, maar weet ik niet zeker). Daar kan ik de foto-folders selecteren op mijn telefoon die ik wil kopieren naar mn Synology.Kneepie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:04:
[mbr]Discussie verplaatst vanuit icloud foto’ naar synology (ds photo) aangezien die nogal oud was en hier de vraag beter op z'n plek is.[/]
Super! Hopelijk zitten er Iphone gebruikers tussen die hier misschien aanvulling op kunnen geven.savagenld schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:13:
[...]
Deze optie bestaat iig op Android met DS File (ik neem aan ook voor iPhone, maar weet ik niet zeker). Daar kan ik de foto-folders selecteren op mijn telefoon die ik wil kopieren naar mn Synology.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
iPhone is zoals met veel dingen aardig dichtgetimmerd. Je zal denk ik ook niet gelijkwaardige opties hebben op een iPhone en denk ik al helemaal geen mappenstuctuur kunnen vinden. Ik kan het alleen niet testen voor je (geen iPhones hier in huis) maar het zijn terugkomende beperkingen bij het Apple ecosysteem.pietje63 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:13:
Ik gebruik op mijn iphone geen mappen, maar zie ook geen optie om mappen op mijn iphone te kiezen in DSFile
De beperking ligt dus meestal niet bij Synology. Ik ben benieuwd of iemand een oplossing voor je heeft.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Nu heb ik een aantal wensen op een rijtje gezet:
- - Systeem moet in een raid draaien zodat ik geen dataverlies heb als er 1 schijf uitvalt.
- - ik zit te denken aan een 5-bay NAS, bijvoorbeeld de DS1520+
- - Ik wil graag starten met 3 grote (10TB of 12TB) hdd's die ik heel makkelijk (in dezelfde data pool) dan kan uitbreiden met een extra hdd in slot 4 en eventueel slot 5
- - NAS moet docker, hyper backup en active backup 365 ondersteunen (de 1520+ ondersteunt deze allemaal)
ik zit zelf aan 3 hdds in RAID-5 te denken (bijvoorbeeld 3x12TB zodat ik netto 24 TB heb) , maar is SHR beter (of is dit hetzelfde?) en is raid-5 eenvoudig uit te breiden door er later een extra hdd bij te plaatsen, of moet ik dan juist SHR gebruiken?
2: is de 1520+ de beste keuze, of kan ik in mijn geval beter een ander model pakken
[ Voor 3% gewijzigd door kuwerti op 13-10-2021 11:35 ]
SHR past het RAID niveau aan a.d.h.v. het aantal schijven die er in zitten. Dus met 1 schijf niets. Met 2 RAID1 en met drie of meer gaat deze naar RAID5. RAID5 is wel verstandig idd.kuwerti schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:30:
Ik heb de laatste weken wat onderzoek gedaan. Ik wil een nieuwe NAS kopen die op mijn werk gebruikt gaat worden voor document/bestanden opslag en in de toekomst misschien voor docker en backup-opslag
Nu heb ik een aantal wensen op een rijtje gezet:vragen die ik heb:
- - Systeem moet in een raid draaien zodat ik geen dataverlies heb als er 1 schijf uitvalt.
- - ik zit te denken aan een 5-bay NAS, bijvoorbeeld de DS1520+
- - Ik wil graag starten met 3 grote (10TB of 12TB) hdd's die ik heel makkelijk (in dezelfde data pool) dan kan uitbreiden met een extra hdd in slot 4 en eventueel slot 5
- - NAS moet docker, hyper backup en active backup 365 ondersteunen (de 1520+ ondersteunt deze allemaal)
ik zit zelf aan 3 hdds in RAID-5 te denken (bijvoorbeeld 3x12TB zodat ik netto 24 TB heb) , maar is SHR beter (of is dit hetzelfde?) en is raid-5 eenvoudig uit te breiden door er later een extra hdd bij te plaatsen, of moet ik dan juist SHR gebruiken?
2: is de 1520+ de beste keuze, of kan ik in mijn geval beter een ander model pakken
En wat iedere databewuste Tweaker je zal vertellen: RAID is GEEN backup.
Dus je moet ook nog nadenken hoe/waar je een backup gaat maken van de bestanden. Want als je NAS gestolen wordt, afbrand. o.i.d. ben je dus al je data kwijt.
Daarnaast nog het advies om de data te encrypten. Dat als je NAS "verdwijnt" het niet mogelijk is om de data te benaderen.
http://www.deyterra.com
Thanks @rallyrally schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:44:
[...]
SHR past het RAID niveau aan a.d.h.v. het aantal schijven die er in zitten. Dus met 1 schijf niets. Met 2 RAID1 en met drie of meer gaat deze naar RAID5. RAID5 is wel verstandig idd.
En wat iedere databewuste Tweaker je zal vertellen: RAID is GEEN backup.
Dus je moet ook nog nadenken hoe/waar je een backup gaat maken van de bestanden. Want als je NAS gestolen wordt, afbrand. o.i.d. ben je dus al je data kwijt.
Daarnaast nog het advies om de data te encrypten. Dat als je NAS "verdwijnt" het niet mogelijk is om de data te benaderen.
dus in mijn geval is SHR dan het meest handig??. is het hiermee mogelijk om er later een hdd bij te prikken die dan automatisch gaat meedraaien in de storage pool?
EDIT: antwoord al gevonden: https://kb.synology.com/e...ial/how_to_expand_storage ja dus.
is in mijn geval de 1520+ een goede keuze denk je?
Ik weet dat RAID geen backup is. ik backup alle folders naar een externe locatie (hyper-backup). en over encryptie: ik heb bepaalde shared-folders inderdaad ge-encypt.
[ Voor 4% gewijzigd door kuwerti op 13-10-2021 11:49 ]
De 1520+ is een prima apparaat met hardware encryptie ondersteuning. En O365 backup wordt inderdaad ondersteund.kuwerti schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:48:
[...]
Thanks @rally
dus in mijn geval is SHR dan het meest handig??. is het hiermee mogelijk om er later een hdd bij te prikken die dan automatisch gaat meedraaien in de storage pool?
EDIT: antwoord al gevonden: https://kb.synology.com/e...ial/how_to_expand_storage ja dus.
is in mijn geval de 1520+ een goede keuze denk je?
Ik weet dat RAID geen backup is. ik backup alle folders naar een externe locatie (hyper-backup). en over encryptie: ik heb bepaalde shared-folders inderdaad ge-encypt.
SHR is prima. Let wel op dat als je er een extra disk bij plaatst, je *wel* even handmatig moet aangeven dat hij de RAIDset moet uitbreiden. Je NAS doet dat niet vanzelf want wellicht wil je hem wel als hot-spare inzetten, losse schijf voor separate storage o.i.d.
Overigens kun je een 256/512GB SSD overwegen om in te zetten als cache. De NAS is snel, maar met de cache kun je daar nog wat extra performance uit persen.
En het geheugen zou ruim voldoende moeten zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door rally op 13-10-2021 12:01 ]
http://www.deyterra.com
Hoi @rally wederom bedankt. Ik ben er nu wel uit wat het gaat worden.rally schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:00:
[...]
De 1520+ is een prima apparaat met hardware encryptie ondersteuning. En O365 backup wordt inderdaad ondersteund.
SHR is prima. Let wel op dat als je er een extra disk bij plaatst, je *wel* even handmatig moet aangeven dat hij de RAIDset moet uitbreiden. Je NAS doet dat niet vanzelf want wellicht wil je hem wel als hot-spare inzetten, losse schijf voor separate storage o.i.d.
Overigens kun je een 256/512GB SSD overwegen om in te zetten als cache. De NAS is snel, maar met de cache kun je daar nog wat extra performance uit persen.
En het geheugen zou ruim voldoende moeten zijn.
de DS1520 in SHR met 3 keer een 16TB Seagate Ironwolf.
Netto heb ik dan ongeveer 32TB die ik uit zou kunnen breiden naar 64TB als ik alle 5 de slots ga gebruiken.
hot-spare heb ik niet niet nodig. zodra 1 van de schijven gaat degraderen vervang ik hem voor een nieuwe.
de DS1520+ staat wel tussen de office 365-compatibels hoor :-)
/f/image/8AgQpfGxn7PvTcz0Nf4l71dh.png?f=fotoalbum_large)
ik heb trouwens nog wel een paar SSD's op kantoor liggen (EVO850 pro's van 512GB) maar ik vraag mij af of ik die snelheid wel nodig heb ten koste van een extra bay. is ook het gebruik van deze cache-ssd-bay flexibel? m.a.w. stel ik doe nu 1 SSD-cache en 3HDD's kan ik dat eenvoudig aanpassen naar 5 x HDD (dus zonder de ssd cache) als ik alle bays voor opslag wil gebruiken?
ik zit trouwens even naar de HDD's van 16TB te kijken.
wat een verschil in prijs tussen de Seagate EXOS en de Seagate IronWolf. terwijl de specs EXOS niet heel veel slechter ()en zelfs soms beter zijn) dan de ironwolf. Als ik dit zo lees kan ik toch het beste voor de Exos schijven gaan? (scheelt 170 euro per schijf)
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1403668;1402442/
[ Voor 9% gewijzigd door kuwerti op 13-10-2021 12:19 ]
Ikzelf gebruik een DDNS voor external access, note station en storage analyzer.
Andere apps heb ik niet, gaan deze zaken nog werken na de 7.0 update?
Kan ik misschien best alle apps eerst nog eens updaten en dan pas de grote 7.0 update?
Eigenlijk vreemd dat die EXOS goedkoper zijn dan die Ironwolf.kuwerti schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Hoi @rally wederom bedankt. Ik ben er nu wel uit wat het gaat worden.
de DS1520 in SHR met 3 keer een 16TB Seagate Ironwolf.
Netto heb ik dan ongeveer 32TB die ik uit zou kunnen breiden naar 64TB als ik alle 5 de slots ga gebruiken.
hot-spare heb ik niet niet nodig. zodra 1 van de schijven gaat degraderen vervang ik hem voor een nieuwe.
de DS1520+ staat wel tussen de office 365-compatibels hoor :-)
[Afbeelding]
ik heb trouwens nog wel een paar SSD's op kantoor liggen (EVO850 pro's van 512GB) maar ik vraag mij af of ik die snelheid wel nodig heb ten koste van een extra bay. is ook het gebruik van deze cache-ssd-bay flexibel? m.a.w. stel ik doe nu 1 SSD-cache en 3HDD's kan ik dat eenvoudig aanpassen naar 5 x HDD (dus zonder de ssd cache) als ik alle bays voor opslag wil gebruiken?
ik zit trouwens even naar de HDD's van 16TB te kijken.
wat een verschil in prijs tussen de Seagate EXOS en de Seagate IronWolf. terwijl de specs EXOS niet heel veel slechter ()en zelfs soms beter zijn) dan de ironwolf. Als ik dit zo lees kan ik toch het beste voor de Exos schijven gaan? (scheelt 170 euro per schijf)
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1403668;1402442/
Die EXOS zijn enterprise grade en van een hogere kwaliteitsstandaard dan die Ironwolf.
Enige nadeel wat ze hebben is dat ze meer herrie maken.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MZ6ccuKOiOnzm4WezjsQiyUI.png?f=user_large)
Zo (simpel) ziet mijn Firewall er nu uit. Bij mijn ouders staat een vergelijkbare configuratie. Nu wil ik dat beide NAS'n naar elkaar kunnen backuppen. Is het een kwestie van het openbare IP van mijn ouders + poortnummer protocol toevoegen aan de firewall genoeg om diens NAS met de mijne te verbinden en vice versa? Of moet ik moet ik meer doen?
Om nog maar te zwijgen over SSL en VPNs, want dat heb ik nog niet ingesteld (en zie ik op korte termijn ook niet gebeuren..

ja, dat vind ik ook. die herrie maakt mij niet uit (komt in een serverruimte te staan) ander 'nadeel' is is dat de exos niet in de compatibility-list voorkomt:Ben(V) schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Eigenlijk vreemd dat die EXOS goedkoper zijn dan die Ironwolf.
Die EXOS zijn enterprise grade en van een hogere kwaliteitsstandaard dan die Ironwolf.
Enige nadeel wat ze hebben is dat ze meer herrie maken.
/f/image/jRrIWFhRXNEqqTMtawtJ4m54.png?f=fotoalbum_large)
ik ga voor de zekerheid toch maar voor de ironwolf variant. (kost iets meer, maar dna ben ik zeker dat het compatibel is)
Die compatibiliteit lijst is enkel een lijst met disken die Synology getest heeft meer niet.
Ze kunnen echt niet alle disken op de markt testen en met name nieuwe modellen blijven dan eerst achter.
In principe werken alles disken die aan de SATA norm voldoen, ik heb nog nooit van een merk/type disk gehoord die niet zou functioneren in een Synology NAS (noch in enig ander device dat Sata disken gebruikt).
En ik neem aan dat je ze via het internet koopt, dus als het niet werkt (heel erg onwaarschijnlijk) kun je ze gewoon binnen een week terug sturen en krijg je het geld terug.
[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2021 14:02 ]
Als je ipv6 hebt, zal ik het rijtje niet bij all interfaces zetten, maar bij LAN.Sjeefr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:33:
Vanavond ben ik weer bij mijn ouders en wil ik (opnieuw) instellen dat mijn Synology naar de Synology daar, vermoedelijk via Rsync (via HyperBackup), weer dagelijks back-up'd. Welk protocol ik ga gebruiken, daar gelaten, wilde ik even informeren naar de juiste Firewall instellingen.
[Afbeelding]
Zo (simpel) ziet mijn Firewall er nu uit. Bij mijn ouders staat een vergelijkbare configuratie. Nu wil ik dat beide NAS'n naar elkaar kunnen backuppen. Is het een kwestie van het openbare IP van mijn ouders + poortnummer protocol toevoegen aan de firewall genoeg om diens NAS met de mijne te verbinden en vice versa? Of moet ik moet ik meer doen?
offtopic:
Om nog maar te zwijgen over SSL en VPNs, want dat heb ik nog niet ingesteld (en zie ik op korte termijn ook niet gebeuren..).
Kwam er op de harde manier achter omdat iemand op mijn DSM was ingelogd (geen admin account en vraag me nog steeds af hoe ze een username en wachtwoord goed gokken, ondanks dat ik een deny all had staat, bij LAN kan je aanvinken dat waar je geen regel voor hebt, automatisch geblokt wordt en dat gaat blijkbaar ook op voor ipv6.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
dat lijkt mij ook. ik heb toch maar 3 x de Seagate Exos Sata besteld (pricewatch: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB) ik laat het hier weten als het niet werkt zodat anderen er ook wat aan hebben. bedankt allemaal. bestelling is gedaan :-)Ben(V) schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:00:
Dat is echt geen zinvolle reden.
Die compatibiliteit lijst is enkel een lijst met disken die Synology getest heeft meer niet.
Ze kunnen echt niet alle disken op de markt testen en met name nieuwe modellen blijven dan eerst achter.
In principe werken alles disken die aan de SATA norm voldoen, ik heb nog nooit van een merk/type disk gehoord die niet zou functioneren in een Synology NAS (noch in enig ander device dat Sata disken gebruikt).
En ik neem aan dat je ze via het internet koopt, dus als het niet werkt (heel erg onwaarschijnlijk) kun je ze gewoon binnen een week terug sturen en krijg je het geld terug.
NIet alleen in de firewall doorlaten, maar de juiste poorten moet je ook forwarden naar je Nas(sen).Sjeefr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:33:
Vanavond ben ik weer bij mijn ouders en wil ik (opnieuw) instellen dat mijn Synology naar de Synology daar, vermoedelijk via Rsync (via HyperBackup), weer dagelijks back-up'd. Welk protocol ik ga gebruiken, daar gelaten, wilde ik even informeren naar de juiste Firewall instellingen.
[Afbeelding]
offtopic:
Om nog maar te zwijgen over SSL en VPNs, want dat heb ik nog niet ingesteld (en zie ik op korte termijn ook niet gebeuren..).
Heeft iemand op een Synology met DSM7 de docker unifi-controller aan de praat gekregen? Ben al een paar dagen bezig maar krijg het niet werkend en ik heb het idee dat het aan DSM7 ligt. Nas is helemaal "leeg" en alleen docker geïnstalleerd.
Via diverse handleidingen heen gegaan en zodra de container start krijg ik de melding docker api error. ALs ik dan een tijdje wacht en probeer verbinding te maken krijg ik de error 404 http error. Mijn kennis is beperkt mbt docker. misschien doe ik iets verkeerd. FW staat uit om makkelijker te kunnen testen.
werkt bij mij vlekkeloos, maar is mee-gemigreerd vanuit DSM6. Ik zou hem eens moeten updaten (runt 5.13.32), maar dit is mijn enige docker waarvan ik de settings niet in een excel heb gegenereerd en waarvan ik dus niet meer weet hoe ik hem heb opgezet.Erik2B schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:53:
Ik had deze vraag al gesteld in de Ubiquiti forum deel maar hoort meer hier thuis:
Heeft iemand op een Synology met DSM7 de docker unifi-controller aan de praat gekregen? Ben al een paar dagen bezig maar krijg het niet werkend en ik heb het idee dat het aan DSM7 ligt. Nas is helemaal "leeg" en alleen docker geïnstalleerd.
Via diverse handleidingen heen gegaan en zodra de container start krijg ik de melding docker api error. ALs ik dan een tijdje wacht en probeer verbinding te maken krijg ik de error 404 http error. Mijn kennis is beperkt mbt docker. misschien doe ik iets verkeerd. FW staat uit om makkelijker te kunnen testen.
Overigens heb ik wel de compose van de installatie verkregen m.b.v. de tip die ik een paar dagen geleden zag (https://www.synoforum.com/threads/docker-autocompose.4644/?ref=gRDEv), dus als je die wilt zien dan kan ik hem wel even DMen. Maar daar staan dan meteen *alle* settings in, terwijl ik er zelf maar een paar heb gespecificeerd.
Geloof dat het een crashcourse gaat worden van docker.BoardCrusher schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:02:
[...]
werkt bij mij vlekkeloos, maar is mee-gemigreerd vanuit DSM6. Ik zou hem eens moeten updaten (runt 5.13.32), maar dit is mijn enige docker waarvan ik de settings niet in een excel heb gegenereerd en waarvan ik dus niet meer weet hoe ik hem heb opgezet.
Overigens heb ik wel de compose van de installatie verkregen m.b.v. de tip die ik een paar dagen geleden zag (https://www.synoforum.com/threads/docker-autocompose.4644/?ref=gRDEv), dus als je die wilt zien dan kan ik hem wel even DMen. Maar daar staan dan meteen *alle* settings in, terwijl ik er zelf maar een paar heb gespecificeerd.
Jammer dat het niet gelijk werkt zoals de instructies waren (lazyadmin) dit is een nieuwe installatie dus er zal vast iets zijn waardoor het niet werkt.
Als je zou willen graag dan ga ik die eens ontleden.
Welke heb je geprobeerd?
https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller
LinuxServer heeft altijd wel goede images.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb deze gebruikt : jacobalberty/unifitechnorabilia schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:17:
@Erik2B
Welke heb je geprobeerd?
https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller
LinuxServer heeft altijd wel goede images.
Maar heb die van Linux server ook geprobeerd.
Gekke is dat ik hetzelfde probleem heb met sonarr die geeft ook een docker api error en geeft geen webpagina.
Bij starten van de container krijg ik docker api error maar hij start wel volgens de log van de container en als de container minimaal 10 min draait 404 HTTP error als ik er naar toe probeer te gaan via HTTP://nasip:8080technorabilia schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:49:
@Erik2B
Welke error precies? En wanneer? Tijdens het starten?
Ik heb de controller op een DS2419+ met DSM 7 geïnstalleerd via deze eenvoudige handleiding.Erik2B schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:53:
Ik had deze vraag al gesteld in de Ubiquiti forum deel maar hoort meer hier thuis:
https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/
ik bekeek die LazyAdmin site, en ik herken dat dat inderdaad precies is wat ik ook heb gedaan. Weinig meer aan toe te voegen eigenlijk, kan niet echt verklaren waarom het bij jou niet werkt.Erik2B schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:26:
[...]
Geloof dat het een crashcourse gaat worden van docker.
Jammer dat het niet gelijk werkt zoals de instructies waren (lazyadmin) dit is een nieuwe installatie dus er zal vast iets zijn waardoor het niet werkt.
Als je zou willen graag dan ga ik die eens ontleden.
Als Sonarr dezelfde fout geeft dan zou ik denken dat Docker het probleem is. Ik zou Docker eens opnieuw installeren. Nas herstarten. App installeren, nas weer herstarten. Dockers opstarten en dan hopen dat het werkt.Erik2B schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:43:
[...]
Ik heb deze gebruikt : jacobalberty/unifi
Maar heb die van Linux server ook geprobeerd.
Gekke is dat ik hetzelfde probleem heb met sonarr die geeft ook een docker api error en geeft geen webpagina.
@BoardCrusher Ik ook niet
@Bongoarnhem Ik had al een nieuwere versie van Docker geïnstalleerd dan die bij DSM7 zat. maar ik zal het een proberen vanmiddag.
@technorabilia Ik zal vanmiddag de logs uploaden.
Eerst de logs uploaden, als daar niks uitkomt dan pas de herinstallaties doen. Scheelt je misschien tijd.Erik2B schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:26:
@Bongoarnhem Ik had al een nieuwere versie van Docker geïnstalleerd dan die bij DSM7 zat. maar ik zal het een proberen vanmiddag.
@technorabilia Ik zal vanmiddag de logs uploaden.
Heel toevallig omdat net een usb-disk gecrashed was heb ik dezelfde docker error gekregen (in de webinterface):
'docker api error' komt bij mij neer op een foute volume-mapping... lekker duidelijk...
(en vermits volume-fouten nogal gebruikelijk zijn bij mensen die pas beginnen met docker vermoed ik dat dat hier ook het geval is)
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Met volume-fout, bedoel je soms het stukje dat je in de interface een map moet aanmaken en daar de verwijzing /unifi bij moet zetten? daar krijg ik inderdaad een error. heb al met de rechten gespeeld (everyone full control) maar krijg het niet opgelost. heb maar 1 volume (50tb)
[ Voor 0% gewijzigd door Erik2B op 14-10-2021 10:43 . Reden: typo ]
Exact datErik2B schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:42:
@roeleboel
Met volume-fout, bedoel je soms het stukje dat je in de interface een map moet aanmaken en daar de verwijzing /unifi bij moet zetten? daar krijg ik inderdaad een error. heb al met de rechten gespeeld (everyone full control) maar krijg het niet opgelost. heb maar 1 volume (50tb)
let wel: een 'volume' in docker is iets anders dan een 'volume' bij synology/dsm
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Hmm, dan wordt het feest om uit te zoeken waarom ik al bij de setup van de container die melding krijg. Gebruik kleine letters, en exact wat er in de instructies staan....roeleboel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:18:
[...]
Exact dat
let wel: een 'volume' in docker is iets anders dan een 'volume' bij synology/dsm
Hoe doe je die setup? via command-line of docker-file of ...Erik2B schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:46:
[...]
Hmm, dan wordt het feest om uit te zoeken waarom ik al bij de setup van de container die melding krijg. Gebruik kleine letters, en exact wat er in de instructies staan....
post dat exacte commando/dockerfile eens? (als van toepassing natuurlijk)
Verwijderd
Ik heb deze instructie gevolgd, vrij rechttoe rechtaan.roeleboel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:45:
[...]
Hoe doe je die setup? via command-line of docker-file of ...
post dat exacte commando/dockerfile eens? (als van toepassing natuurlijk)
https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/
daarnaast heb ik deze ook geprobeerd, dit is via een taak die aangemaakt moet worden.
https://mariushosting.com...ifi-controller-6-install/
(30 seconden is wat overdreven
Ik gebruik deze.Verwijderd schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:59:
Kent iemand nog docker image / virtual machine image die dhcp server + pxe bootloader server kan na bootsen waar je zelf je bootloader files opgeeft voor zo wel efi en legacy ?
https://hub.docker.com/r/linuxserver/netbootxyz
I.c.m. het DHCP op een Synology router.
👉🏻 Blog 👈🏻
In Combinatie Met
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Dit ziet er zo bie zo niet na uit wat ik zoek ik wil zelf kunnen configureren en 10 minuten door lezen krijg ik nu al kop pijn van als iemand die voor het eerst docker gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door job op 14-10-2021 15:45 ]
Maar: ik heb een probleem. ik zie de NAS niet.(en kan dus niet DSM installeren)
Ik zie de NAS niet in de verkenner, niet in Synology-assistant (mijn andere 2 synology nassen ziet hij wel) en ook niet in de find.synology.com (deze vindt trouwens geen enkele NAS ;-) ) . het status lampje van de nas knippert oranje.
de NAS zit in hetzelfde netwerk als mijn andere werkende nas-en.
wat ik heb gedaan:
Schijven in de NAS gedaan (de drie disk-lampjes zijn groen)
netwerkkabel in de nas en de andere kant in mijn switch (waar ook mijn laptop en de andere NAS-en op zitten) vanaf de laptop probeer ik nas te benaderen, maar tevergeefs.
Iemand een tip wat te doen?
Ik ben momenteel in het buitenland en de toegang tot m'n Synology is extreem traag.
De internet verbinding die ik nu gebruik heb ik getest, met en zonder een VPN service (dus niet de VPN van m'n NAS, maar een exteren provider). Dat geeft geen reden te denken dat het daar aan ligt.
Speedtest geeft 40-80Mbps download; Download van m'n NAS komt niet hoger dan 120 KBps, dus echt maximaal 1Mbps. Gemiddeld is het de helft daar van.
Als ik (gewoon) in NL ben, dan haal ik de maximum snelheid van m'n thuis internet up- of downlaod snelheid.
Allerlei andere diensten, websites etc werken hier gewoon en op zeer acceptabele snelheid. Youtube is bv ook geen enkel probleem.
Alle settings in m'n NAS nagekeken; ik kon al niets bedenken en nu...nog steeds niet.
Zie ik iets over het hoofd? Iemand enig idee?
Dank voor dat ovezicht.
Alles staat goed ingesteld, nergens een limiet.
Het rare is: in NL is de snelheid wat ik er van mag verwachten, hier is de snelheid van overig verkeer ook wat ik er van mag verwachten, behalve als het om de verbinding van m'n NAs gaat...
Je kunt zelf assets toevoegen.job schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:44:
Ik heb ooit deze handleiding gevolgd om een pxe server op te zetten: https://kb.synology.com/e...ent_PXE_with_Synology_NAS
Maar je kunt denk ik beter de andere optie die hierboven wordt gegeven gebruiken!
👉🏻 Blog 👈🏻
gefixed!!kuwerti schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:11:
beste allemaal, ik heb inmiddels de DS1520+ binnen met de 3x Exos 16TB schijven.
Maar: ik heb een probleem. ik zie de NAS niet.(en kan dus niet DSM installeren)
Ik zie de NAS niet in de verkenner, niet in Synology-assistant (mijn andere 2 synology nassen ziet hij wel) en ook niet in de find.synology.com (deze vindt trouwens geen enkele NAS ;-) ) . het status lampje van de nas knippert oranje.
de NAS zit in hetzelfde netwerk als mijn andere werkende nas-en.
wat ik heb gedaan:
Schijven in de NAS gedaan (de drie disk-lampjes zijn groen)
netwerkkabel in de nas en de andere kant in mijn switch (waar ook mijn laptop en de andere NAS-en op zitten) vanaf de laptop probeer ik nas te benaderen, maar tevergeefs.
Iemand een tip wat te doen?
even contact gehad met synology support: advies was (en dat hielp)
Kijk in je router welk IP adres de nieuwe NAS heeft. en ga dan naar dit adres n(in mijn geval 192.168.11.35)
Wat staat er exact in de log van de container?Erik2B schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:11:
Bij starten van de container krijg ik docker api error maar hij start wel volgens de log van de container en als de container minimaal 10 min draait 404 HTTP error als ik er naar toe probeer te gaan via HTTP://nasip:8080
De eerste keer na een nieuwe install bedoel ik specifiek.
Ik heb ook wat gedonder gehad met de unifi controller en kreeg het eigenlijk alleen goed werkend als ik de docker container liet draaien met de pgid en puid van een admin user van mijn syno..
[ Voor 26% gewijzigd door job op 15-10-2021 00:29 ]
Dit is de melding na het herinstalleren van docker, en de docker container maken.job schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 00:22:
[...]
Wat staat er exact in de log van de container?
De eerste keer na een nieuwe install bedoel ik specifiek.
Ik heb ook wat gedonder gehad met de unifi controller en kreeg het eigenlijk alleen goed werkend als ik de docker container liet draaien met de pgid en puid van een admin user van mijn syno..
Create container Unifi-Controller failed: null.
Verwijderd
Die tutorial legt niet uit hoe je zo wel efi als een pxe bootloader tegelijk kunt gebruiken, heb nu docker container gebruikt volumes gemount en files en op read only gezet en vervangen door eigen files.job schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:44:
Ik heb ooit deze handleiding gevolgd om een pxe server op te zetten: https://kb.synology.com/e...ent_PXE_with_Synology_NAS
Weet nog te weinig om het op de juiste manier te doen maar het werkt nu.
Ik gebruik mijn nas om te netwerk booten om dan clonezilla te starten en network share gemount via smb, zo dat ik bv clone backup kan maken van me windows boot drive die opgeslagen wordt op mijn nas, of om backup terug te zetten etc + memtest86+ en andere handige tools voor prive.
Dat kan met de netboot.xyz image die ik eerder stuurde. Daar zit clonezilla al bij. Ik gebruik die ook.
https://www.technorabilia...-restore-with-clonezilla/
Voordeel van die image is dat je nog heel veel andere software kunt booten vanuit het standaard menu.
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Staat clonezilla standaard ingesteld om mijn nas te benaderen en staat memtest86+ er tussen ?technorabilia schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:18:
@Verwijderd
Dat kan met de netboot.xyz image die ik eerder stuurde. Daar zit clonezilla al bij. Ik gebruik die ook.
https://www.technorabilia...-restore-with-clonezilla/
Voordeel van die image is dat je nog heel veel andere software kunt booten vanuit het standaard menu.
Nee, ik snap ook even niet waar die informatie opgeslagen moet worden?Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:29:
[...]
Staat clonezilla standaard ingesteld om mijn nas te benaderen en staat memtest86+ er tussen ?
Ik kan nu zelf niet proberen, maar volgens mij is er wel een memtest86+ maar alleen de bios versie.
https://github.com/netbootxyz/netboot.xyz/discussions/681
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Je kunt memtest86+ booten via de usb image en sanboot in ipxe werkt gewoon prima.technorabilia schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:22:
[...]
Nee, ik snap ook even niet waar die informatie opgeslagen moet worden?
Ik kan nu zelf niet proberen, maar volgens mij is er wel een memtest86+ maar alleen de bios versie.
https://github.com/netbootxyz/netboot.xyz/discussions/681
Werkt dan dus ook niet in andere applicaties die resources monitoring doen.
Maar zet ik SNMP aan (v1/2 of 3) dan werkt het wel ineens
Ik heb nooit wat met SNMP gedaan, stond altijd uit. Dus hoe dit nou ineens kan...al sla je me dood.
[ Voor 90% gewijzigd door aex351 op 17-10-2021 02:04 ]
< dit stukje webruimte is te huur >
ik ben op zoek naar een 10Gb nas, maar ik zei dat deze vrij dun bezaaid zijn binnen Synology (voor een normale prijs). Er komt er maar 1 naar boven de DS1621xs+
Maar als ik deze naast het broertje zonder de XS zet is er behalve de 4gb en het ontbreken geen groot verschil behalve de prijs van 800 euro meer.
Als ik de DS1621+ haal en daar een pricewatch: Synology E10G18-T1 in plak ben ik toch een stuk voordeliger uit?
Het gaat mij om 10gb verbinding waarop 8 users cooperatief kunnen werken.
Als er alternatieven zijn hoor ik dat graag.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Dat klopt, uit de datasheet:Geckoo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:31:
Goedemiddag,
ik ben op zoek naar een 10Gb nas, maar ik zei dat deze vrij dun bezaaid zijn binnen Synology (voor een normale prijs). Er komt er maar 1 naar boven de DS1621xs+
Maar als ik deze naast het broertje zonder de XS zet is er behalve de 4gb en het ontbreken geen groot verschil behalve de prijs van 800 euro meer.
Als ik de DS1621+ haal en daar een pricewatch: Synology E10G18-T1 in plak ben ik toch een stuk voordeliger uit?
Het gaat mij om 10gb verbinding waarop 8 users cooperatief kunnen werken.
Als er alternatieven zijn hoor ik dat graag.
Nadeel is dat je een PCIe slot op moet offeren.PCIe 3.0 slots • 1 x 4-lane x8 slot
• Supports 10/25GbE network interface cards³
3. Requires a supported NIC, Synology E25G21-F2, E10G21-F2, E10G18-T2, E10G18-T1, E10G17-F2, or other compatible models.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
maar waarvoor zou ik die anders gebruiken?Magic schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Nadeel is dat je een PCIe slot op moet offeren.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
https://www.reddit.com/r/...pgp75/ds1621_or_ds1621xs/
--> overall opvatting lijkt te zijn dat je niet voor de xs moet gaan
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Goeie vraag, in reguliere scenario's kan ik me het nut niet voorstellen. Ik bedoelde het meer in de trend van "bij de XS zou je hem nog voor iets anders kunnen gebruiken, indien gewenst"
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Eigenlijk speelde dat alleen in de oudere DS modellen waar er geen dedicated NVMe m.2 sloten waren. Als je 10Gbit én SSD cache wilde moest je daar een bay voor gebruiken (met SATA SSD).Magic schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:05:
Nadeel is dat je een PCIe slot op moet offeren.
Bij de huidige modellen loop je daar in de meeste gevallen niet meer tegenaan en heb je geen ander doel voor een PCIe slot dan een Ethernet adapter.
Wat verwacht je met 10Gbit te halen op een 6 bay NAS wat met 4x1Gbit en MPIO niet kan ?Geckoo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:31:
Ik heb een DS1821+ met 8x 7k2 HDD's in SHR+2 en een E10G18-T2 maar er zijn maar uitzonderlijke gevallen waar ik > 400MB/s write haal (en dat is met maar 1 user).
[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 19-10-2021 13:57 ]
Dan wordt die 10Gb in een switch die wel 10Gb aankan weer omgezet in 1GB per client.
Dus ben je veel goedkoper uit met een Nas die 4x1GB heeft en die in een bond te zetten naar een veel goedkopere 1Gbps switch..
Alleen als je met meer dan 4 client gelijktijdig allemaal de maximale speed van 1GB trekt, zal een 10Gb sneller kunnen zijn, maar dan wordt de Nas zelf weer de bottleneck, die zal ook niet meer dan 4Gbps aan kunnen vermoed ik.
De M2 worden cache schijven en de 6x met SSD stoere storage.
De 10 GB switch wordt een mikrotik.
Daarnaast vraagt de klant het
Volgens mij wordt een SSD (R)W cache niet ondersteund op een diskpool met alleen SSD's. Ik weet wel zeker dat je de meta data er niet naar kan offloaden.Geckoo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:17:
De M2 worden cache schijven en de 6x met SSD stoere storage.
[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 19-10-2021 14:33 ]
Waarom ? De latency en throughput van huidige NVMe SSD's is over het algemeen een flink stuk hoger dan een SATA SSD array wanneer deze in RAID met write penalty zijn opgenomen.Ben(V) schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:37:
ssd cachen met ssd is ook vrij zinloos.
Ik neem aan dat @Geckoo het had over RW cache dus dan maakt het wel degelijk uit. In privé achtige settings wegen de kosten vaak niet op tegen de baten maar zakelijk gezien heb je er al vrij snel een business case voor.Ben(V) schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:03:
Cache gaat voornamelijk over read hits en daar is de winst minimaal en naar mijn mening niet het geld waard.
Ik heb hier een klein SSD volume (6x4TB SHR) met 2x2TB RAID 1 NVMe cache (aangemaakt met een trucje door eerst de array initieel met 5 SSDs en 1 HDD aan te maken)
/f/image/jXFEniN7cBvkWU288lUTV0lU.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een test server voor o.a. SQL (VM via iSCSI), zonder de cache draaien mijn query's zo'n 34 sec, met name door de overige IO op het systeem. Mét cache draaien deze in minder dan 1 sec. Dat is ook wel terug te zien in de cache hit van 98%.
Als ik naar de betreffende VM ga en bovenin op afsluiten klik, dan krijg ik de melding.
Guest agent is niet geïnstalleerd op de geselecteerde virtuele machine(s) en kan niet met succes worden uitgeschakeld. Weet u zeker dat u wilt doorgaan?
Als de agents niet geïnstalleerd staan (wat wel aan te raden is voor zowel performance als dit soort zaken) dan moet je het vanuit de guest doen.Wachten... schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:45:
Guest agent is niet geïnstalleerd op de geselecteerde virtuele machine(s) en kan niet met succes worden uitgeschakeld. Weet u zeker dat u wilt doorgaan?
Maar dan alsnog zegt het mij niet zoveel. Ik zie enkel een soort kleine handleiding op de Syno website, maar dan alsnog heb ik geen idee wat het is, of wat het doet en hoe het werkt?DukeBox schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:51:
[...]
Als de agents niet geïnstalleerd staan (wat wel aan te raden is voor zowel performance als dit soort zaken) dan moet je het vanuit de guest doen.
Kun jij er iets over uitleggen, want ik kan ook geen Youtube video o.i.d. vinden waarin dingen helder worden uitgelegd.
Ik draai VM op synology en zit zelf op een Windows 10pc
En heb je trouwens enige idee waarom ik er praktisch niks over kan vinden op internet? Ik vind echt genoeg info en tutorials over VM op synology, maar niemand heeft het over de Guest agent tool.
[ Voor 33% gewijzigd door Wachten... op 19-10-2021 20:21 ]
@DukeBox vroeg wat de OS is van de VM dat je draait op je Synology doos...Wachten... schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:17:
[...]
Ik draai VM op synology en zit zelf op een Windows 10pc
En heb je trouwens enige idee waarom ik er praktisch niks over kan vinden op internet? Ik vind echt genoeg info en tutorials over VM op synology, maar niemand heeft het over de Guest agent tool.
Voor bijvoorbeeld Ubuntu, is dit wat je nodig heb:
sudo apt update Sudo apt-get install qemu-guest-agent
PS: Home Assistant kan ook prima als Docker Container draaien. Hoeft je niet een complete VM voor op te tuigen.
[ Voor 21% gewijzigd door Shadow771 op 19-10-2021 20:58 ]
Geen idee eigenlijk, ik draai Home Assistent vanuit hun originele package. Ik weet niet wat voor OS dat is o.i.d. Het is de VM package van hun website.Shadow771 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:55:
[...]
@DukeBox vroeg wat de OS is van de VM dat je draait op je Synology doos...
Heb deze link toen gevolgd.
https://community.home-as...-machine-managager/281608
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 19-10-2021 21:00 ]
Ja ik weet dat je het in docker kan draaien, maar dat is weer een ander verhaal. Ik draai het juist in VM omdat ik gingantisch veel problemen had iedereen keer met docker (mede door gebrek aan kennis over docker)Shadow771 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:55:
[...]
@DukeBox vroeg wat de OS is van de VM dat je draait op je Synology doos...
Voor bijvoorbeeld Ubuntu, is dit wat je nodig heb:
sudo apt update Sudo apt-get install qemu-guest-agent
PS: Home Assistant kan ook prima als Docker Container draaien. Hoeft je niet een complete VM voor op te tuigen.
Maar ik installeer Guest agent tool toch gewoon vanuit de Gui ik VMM? Althans dat is wat de synology tutorial mij doet overkomen....
Dan mount je de installer (mits die bestaat voor je OS) aan je VM maar de install moet je zelf nog starten.Wachten... schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:03:
Maar ik installeer Guest agent tool toch gewoon vanuit de Gui ik VMM? Althans dat is wat de synology tutorial mij doet overkomen....
Met 'uname -a' kan je waarschijnlijk wel achterhalen welk soort OS je draait zodat je daar de installer voor kan starten. Je kan ook gewoon de open-vmtools installeren vanuit de gelinkte repo's, dat werkt ook.
[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 19-10-2021 21:32 ]
Als ik kies voor "verbinding maken" In VMM, dan geeft hij aan OS version: Home Assistant OS.DukeBox schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:30:
[...]
Dan mount je de installer (mits die bestaat voor je OS) aan je VM maar de install moet je zelf nog starten.
Met 'uname -a' kan je waarschijnlijk wel achterhalen welk soort OS je draait zodat je daar de installer voor kan starten. Je kan ook gewoon de open-vmtools installeren vanuit de gelinkte repo's, dat werkt ook.
Is dat dan wat je bedoelt? Als ik daar uname -a doe, dan geeft hij een melding "unknown command"
Dan zal je moeten uitzoeken op welk OS dat gebaseerd is. Mocht het een eigen iets zijn dan zou ik geen support verwachten vanuit Synology VMM.Wachten... schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:37:
dan geeft hij aan OS version: Home Assistant OS.
Wat is 'daar' ?Is dat dan wat je bedoelt? Als ik daar uname -a doe, dan geeft hij een melding "unknown command"
Als je last hebt van current pending sectors die niet verdwijnen, dan betekent dat er slechte sectoren zijn die de drive wil remappen maar hij geen sectoren meer over heeft om naar toe te mappen (allemaal verbruikt).
Kortom die disk loopt op z'n einde, ik raad je aan hem zo snel mogelijk te vervangen.
Dank schijf wordt vervangen. Ik had dit stukje gelezen. Dacht dat de herallocatie niet lukt door het niet kunnen lezen. Er zijn geen reallocated sectors dus hoopte dat er nog wel spare sectors zouden zijn. Probleem is dan het kunnen lezen van die beschadigde sector - had gehoopt dat die data dan van de andere disk kan komen. Kan ik ergens zien of er nog spare sectors zijn?Ben(V) schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:05:
Een drive heeft een aantal sectoren die gebruikt worden om defecte sectoren mee te vervangen.
Als je last hebt van current pending sectors die niet verdwijnen, dan betekent dat er slechte sectoren zijn die de drive wil remappen maar hij geen sectoren meer over heeft om naar toe te mappen (allemaal verbruikt).
Kortom die disk loopt op z'n einde, ik raad je aan hem zo snel mogelijk te vervangen.
https://superuser.com/que...c5-current-pending-sectorThis is what Pending Sectors are. The drive has detected that a sector is failing, and needs to be remapped to a spare. But it cannot do that until it can successfully read the data. When the drive knows that a sector is bad, and needs to be remapped, but it cannot do it yet because it's waiting to get a good read from the sector: that's called the Pending Sector Count
De raidset kan dan rebuilden vanuit de andere disk en de defecte sector wordt dan niet meer gebruikt.
Als je een raidset van meer dan 2 disken had, zou een scrubbing voldoende zijn geweest.
Een drive weet niet dat er een raidset is en kan dus de data niet van de andere disk halen.
En de raidsoftware weet niets van de fysieke sectoren van de disk dus die kan daar weer niets mee.
[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 20-10-2021 23:27 ]
Dank, leerzaam. Schijf inmiddels vervangen.Ben(V) schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:22:
Als het probleem enkel is dat de drive de sector niet kan lezen en daardoor niet kan realloceren is de enige oplossing de disk eruit halen, de partities verwijderen en weer terug stoppen.
De raidset kan dan rebuilden vanuit de andere disk en de defecte sector wordt dan niet meer gebruikt.
Als je een raidset van meer dan 2 disken had, zou een scrubbing voldoende zijn geweest.
Een drive weet niet dat er een raidset is en kan dus de data niet van de andere disk halen.
En de raidsoftware weet niets van de fysieke sectoren van de disk dus die kan daar weer niets mee.
Nu zie ik in de specs van de RS1221+ staat:
" 1 x Gen3 x8 slot (x4 link)"
Weet iemand waarvoor de X4 link staat? wat dit wilt zeggen?
wilt dit zeggen dat de formfactor een x8 slot is maar dat er maar x4 snelheid mogelijk is, dus maar 4 lanes?
[ Voor 13% gewijzigd door eternalspy op 21-10-2021 12:57 ]
Ja.eternalspy schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:55:
wilt dit zeggen dat de formfactor een x8 slot is maar dat er maar x4 snelheid mogelijk is, dus maar 4 lanes?
ok bedankt.
Dus als je hun M2D20 uitbreidingskaart plaatst met 2 NVME SSDs is de x4 dus een bottleneck als ik het goed voorheb?
[Edit]: zie juist dat dit niets zal uitmaken met maar 4 x 1gb verbindingen... dat is dus de echt bottleneck...
spijtig...
[ Voor 19% gewijzigd door eternalspy op 21-10-2021 13:03 ]
Als je daarmee de maximale snelheid van een enkel connectie bedoelt heb je gelijk.
Maar als je de maximale throughput als bottleneck definieert is die 4Gps, maar daar heb je dan wel vier connecties (lees clients) voor nodig.
In multiuser omgevingen waar deze rackmount modellen meestal ingezet worden is throughput over het algemeen belangrijker dan maximale speed, mede omdat clients zelden een hogere snelheid dan 1Gbps aankunnen.
Nu vraag ik me af. Ik heb ingesteld dat bij beweging wordt opgenomen.
Blijft de nas nu eigenlijk altijd 24/7 aanstaan? Of valt hij bij enkele uren geen detectie in slaapmodes?
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).