De analyse v/d beelden op beweging wordt op de nas uitgevoerd, dus ja, je nas staat continue aan. Er is ook een continue datastroom naar je nas toeMastergo schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:25:
Vandaag een Foscam camera gekocht ( G4EP ) en deze geinstalleerd op de synology met Surveillance Station. Installatie stelt niet zoveel voor en werkt goed. Geen abbo nodig. Ook met de app DS cam makkelijk te bedienen.
Nu vraag ik me af. Ik heb ingesteld dat bij beweging wordt opgenomen.
Blijft de nas nu eigenlijk altijd 24/7 aanstaan? Of valt hij bij enkele uren geen detectie in slaapmodes?
Maar als er niets beweegt zullen de disken wel in slaap kunnen vallen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik denk het niet. Tenminste als je aan hebt staan dat je een paar seconden voor het event ook de beelden wil hebben.Ben(V) schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:24:
Maar als er niets beweegt zullen de disken wel in slaap kunnen vallen.
Dat ligt eraan of de software dat in memory cached of naar disk schrijft en dat zal wel weer afhankelijk zijn hoe lang je die "paar seconden" kiest.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb thuis een DS215j staan, al een jaar of 6.
Daarin 2 HDD's van 3 TB in SHR RAID.
De data die ik écht niet wil verliezen staat ook wel in de cloud. Maar sinds kort gebruikt ook de vriendin deze NAS voor haar hobby-fotografie. Ze zet alles op een externe HDD en synct deze dan met de NAS. Wel leuk om een backup te hebben, zou jammer zijn om al dat beeldmateriaal te verliezen.
Mijn 2 HDD's zijn even oud en hebben ongeveer 50.000 draaiuren.
Wat is nu eigenlijk wijsheid? 1 van de 2 HDD's al eens vervangen door een nieuwe?
Of gewoon wachten tot er 1 van de 2 stuk gaat? Hoe ga je om met zulke semi-oude HDD'?
De data die ik écht niet wil verliezen staat ook wel in de cloud. Maar sinds kort gebruikt ook de vriendin deze NAS voor haar hobby-fotografie. Ze zet alles op een externe HDD en synct deze dan met de NAS. Wel leuk om een backup te hebben, zou jammer zijn om al dat beeldmateriaal te verliezen.
Wat is nu eigenlijk wijsheid? 1 van de 2 HDD's al eens vervangen door een nieuwe?
Of gewoon wachten tot er 1 van de 2 stuk gaat? Hoe ga je om met zulke semi-oude HDD'?
Ik heb ergens nog een 212+ draaien en een 713+ draaien met de schijven die er van dag 1 inzitten. Op de 713+ worden 24/7 cam beelden opgenomen. Ik zou me pas zorgen gaan maken als het schijf integriteit rapport begint te mekkeren.Breezz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:08:
Als je een goede backup hebt zou ik persoonlijk wachten tot er een stuk gaat en dan pas (beiden?) vervangen. Ik heb nog schijven mee lopen met nog meer draai-uren en die gaan nog prima.Breezz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:08:
Zijn er ervaringen met de SEAGATE EXOS X16 16TB: pricewatch: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB
Ik heb nu een DS1821 met 5 maal een pricewatch: WD Red Plus, 14TB
Vragen:
Vragen:
- Kan ik drie maal een Seagate bijplaatsen of is drie keer WD beter?
- Wat zijn de nadelen van de Seagate dan wel voordelen?
[ Voor 10% gewijzigd door wvkreg op 25-10-2021 12:12 ]
Ik zat toevallig afgelopen weekend ook te kijken naar uitbreiding met 16TB schijf (heb nog 2 schijfslots over op mijn DS920+). En het viel me op dat je voor ongeveer 80 euro extra van een WD Red Plus 8TB naar een Seagate Exos 16TB kunt. Maar zoek nog naar wat ervaringen.wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:09:
Zijn er ervaringen met de SEAGATE EXOS X16 16TB: pricewatch: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB
Vragen:https://tweakers.net/pricewatch/compare/1631116;1403668/
Ik heb namelijk een SMR schijf en wil deze vervangen voor iets met CMR.
Waar kan ik me inlezen over de fuzz SMR/CMR. Helium etc.?
https://www.reichelt.com/...het-beste-voor-welk-doel/
https://nascompares.com/2...ives-a-buyers-guide-2021/
https://www.reichelt.com/...het-beste-voor-welk-doel/
https://nascompares.com/2...ives-a-buyers-guide-2021/
[ Voor 66% gewijzigd door wvkreg op 25-10-2021 13:49 ]
Jazeker,wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:09:
Zijn er ervaringen met de SEAGATE EXOS X16 16TB:
/f/image/Fg7Wuay53NeapV9sFsoyWNNF.png?f=fotoalbum_large)
> Kan ik drie maal een Seagate bijplaatsen of is drie keer WD beter?
Met WD + doe je mee aan het NASware programma wat vanuit WD én Synology voor optimale compatibiliteit zorgt (wat dat ook precies mag betekenen) De WD PRO versies hebben daarnaast ook synchronisatie en vibratie sensoren welke er voor kunnen zorgen dat je systeem niet gaat resoneren.
> Wat zijn de nadelen van de Seagate dan wel voordelen?
Nadeel van dit model is dat deze geen AgileArray en advanced Health ondersteund (i.t.t. de Ironwolf modellen). Voordeel is dat deze beter verkrijgbaar zijn op dit moment (bij 16TB+)
De samenvatting bij riechelt geeft het eigenlijk prima weer, wat mis je daar dan ?wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:27:
Waar kan ik me inlezen over de fuzz SMR/CMR. Helium etc.?
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2021 14:23 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hoe is de geluidsproducite van de Seagte tov WD RED Plus? Trilling en resonantie merkbaar in de DS1821? Met vinger/hand op de tray in NAS? De WD RED Plus zijn volledig stil namelujk, terwijl ik een WD RED pricewatch: WD Red Plus "5400rpm class", 8TB heb die voelbaar trilt.DukeBox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:21:
[...]
Jazeker,
[Afbeelding]
> Kan ik drie maal een Seagate bijplaatsen of is drie keer WD beter?
Met WD + doe je mee aan het NASware programma wat vanuit WD én Synology voor optimale compatibiliteit zorgt (wat dat ook precies mag betekenen) De WD PRO versies hebben daarnaast ook synchronisatie en vibratie sensoren welke er voor kunnen zorgen dat je systeem niet gaat resoneren.
> Wat zijn de nadelen van de Seagate dan wel voordelen?
Nadeel van dit model is dat deze geen AgileArray en advanced Health ondersteund (i.t.t. de Ironwolf modellen). Voordeel is dat deze beter verkrijgbaar zijn op dit moment (bij 16TB+)
Mijn overzicht, zie wel dat de temps lager zijn bij WD:
/f/image/AwzeaKZ5ZBGBppT9HCBjN5e2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door wvkreg op 25-10-2021 14:33 ]
Geen idee, ik heb geen WD plus en ze zitten ook niet in een DS1821wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:24:
Hoe is de geluidsproducite van de Seagte tov WD RED Plus? Trilling en resonantie merkbaar in de DS1821?
Temp verschil kan komen doordat ze op dit moment zwaar in gebruik, hoe dan ook is de eerste HDD in dit model altijd wat warmer, vermoedelijk door de airflow en 10Gbit adapt die er dicht achter zit. En natuurlijk ook een extra platter.Mijn overzicht, zie wel dat de temps lager zijn bij WD:
/f/image/XRFoanYEBim1hcb3h3vl5Sxm.png?f=fotoalbum_large)
Maar hoor of voel je die Seagate?DukeBox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:27:
[...]
Geen idee, ik heb geen WD plus en ze zitten ook niet in een DS1821
[...]
Temp verschil kan komen doordat ze op dit moment zwaar in gebruik, hoe dan ook is de eerste HDD in dit model altijd wat warmer, vermoedelijk door de airflow en 10Gbit adapt die er dicht achter zit. En natuurlijk ook een extra platter.
[Afbeelding]
Horen wel, bij veel seek luider dan de seagate ironwolf pro 16TB. Maar voelen, hoe hedoel je ? Ik merk geen resonanties die we voorheen (al weer 3 jaar geleden) wel vaak met wd pro's en hst hadden.
[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2021 18:46 ]
Ja die bedoel ik. Ok, iets luider dus, want de WD RED Plus 14TB zijn echt stil.DukeBox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:44:
[...]
Horen wel, bij veel seek luider dan de seagate ironwolf pro 16TB. Maar voelen, hoe hedoel je ? Ik merk geen resonanties die we voorheen (al weer 3 jaar geleden) wel vaak met wd pro's en hst hadden.
Ik heb ook nog een DS916+/DX513 en in de laatste zit een 8 TB WD RED die als ik mijn vinger leg op de klep (dus die je opendoet, de drivetray) dat je de trilling voelt. Ik heb er hiervoor al een RMA gestuurd (en een nieuwe gekregen) die dit zo erg deed dat als ik hem los aansloot op een USB dock dat de spullen op de tafel mee bewogen :-)
Dat is ook logisch, ze zijn voor een heel anders marktsegment. Prosumer/SOHO NAS t.o. Enterprise Storage.wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:06:
want de WD RED Plus 14TB zijn echt stil.
Prijs / kwaliteit. WD Red Plus is enterprise?
Nee, de Seagate EXOSwvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:19:
Prijs / kwaliteit. WD Red Plus is enterprise?
Ok, duidelijk. Enterprise, maar goedkoper en mindere kwaliteit. Betere garantie.
Seagate was toch ooit het HDD drama merk?
Ik heb geen idee waar je die info vandaan haalt maar dat klopt niet. Ze zijn gewoon voor een ander marktsegment, net als de WD Gold waar zaken als nasware / agilearray, energie gebruik, write cache, cache flush bescherming en variabele RPM's geen rol spelen.wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:22:
Ok, duidelijk. Enterprise, maar goedkoper en mindere kwaliteit. Betere garantie.
Ok, dus wat zou je adviseren? Aanvullen met 3 Seagate Exos of WD Red Plus?DukeBox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
Ik heb geen idee waar je die info vandaan haalt maar dat klopt niet. Ze zijn gewoon voor een ander marktsegment, net als de WD Gold waar zaken als nasware / agilearray, energie gebruik, write cache, cache flush bescherming en variabele RPM's geen rol spelen.
Ik zou bij 1 merk blijven of minimaal voor NAS bedoelde HDD's gaan zolang het niet om een enterprise omgeving gaat. Qua HDD betrouwbaarheid zou je naar feiten moeten kijken zoals https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html het nadeel is alleen dat WD daar een steeds kleiner aandeel heeft (met name de kleinere modellen). Voor ons is dat ook de reden om blackblaze te volgen naar aanleiding van hun inzet en ervaringen bij uitval. Het niet inzetten van bepaalde modellen is voor ons een teken dat ze te duur zijn of niet betrouwbaar/geschikt.wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:26:
[...]
Ok, dus wat zou je adviseren? Aanvullen met 3 Seagate Exos of WD Red Plus?
[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2021 21:43 ]
Begin met een extra backup volgens het 3, 2, 1 concept. Zorg dat de data op drie plekken staat, op twee geografisch gescheiden locaties, waarvan één off-line.Breezz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:08:
Met de cloud backup heb je aan punt 2 voldaan. Aan de andere twee punten kun je in beginsel gemakkelijk voldoen door een externe 3,5 inch USB-schijf, Direct Attached Storage (DAS) aan je NAS te koppelen en daar bijvoorbeeld iedere week een backup van de gehele NAS op te maken.
Afhankelijk van de huidige gebruikte capaciteit en opslagcapaciteit die je in de toekomst verwacht nodig te hebben kun je wellicht toe met 4 TB of wat groters, bijvoorbeeld 8 of 10 TB. Dan kan je deze DAS ook blijven gebruiken nadat je de schijven van je NAS hebt vervangen.
Hoeveel uren hebben de schijven van de NAS er nu opzitten? 50k draaiuren is niet direct zorgwekkend maar wel een goed punt om even bij stil te staan wat je wilt gaan doen. Je kunt wachten tot de eerste stuk gaat of je kunt ervoor kiezen om ze op een gegeven moment preventief te vervangen. Mocht je dat traject ingaan dan is het wel fijn om bij je NAS lokaal een goed werkende backup te hebben op die externe schijf, de DAS.
[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 26-10-2021 08:59 ]
Heb geen ervaring met die Seagate schijven maar kan wel goede ervaringen melden met een mogelijk alternatief, de pricewatch: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB, deze schijven laten voor mijn gevoel een prima prijs- / prestatieverhouding zien. Ze zijn wellicht wat luider dan andere schijven maar dat mag de pret niet drukken.wvkreg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:09:
Vragen:https://tweakers.net/pricewatch/compare/1631116;1403668/
Voor mij zeker wel, geluid is een factor als de NAS in een non server room staat.FrankHe schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:04:
[...]
Heb geen ervaring met die Seagate schijven maar kan wel goede ervaringen melden met een mogelijk alternatief, de pricewatch: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB, deze schijven laten voor mijn gevoel een prima prijs- / prestatieverhouding zien. Ze zijn wellicht wat luider dan andere schijven maar dat mag de pret niet drukken.
In dat geval zul je inderdaad naar stille schijven moeten kijken. Of je kunt de NAS in een kleine serverkast plaatsen. Dan kan een onverlaat de NAS ook minder gemakkelijk meenemen. #inbrekerwvkreg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:10:
[...]
Voor mij zeker wel, geluid is een factor als de NAS in een non server room staat.
Ik heb een DS1821+ en een DS916+/DX513. Waar zou ik qua serverkast dan naar moeten kijken?FrankHe schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:13:
[...]
In dat geval zul je inderdaad naar stille schijven moeten kijken. Of je kunt de NAS in een kleine serverkast plaatsen. Dan kan een onverlaat de NAS ook minder gemakkelijk meenemen. #inbreker
Er zijn van die 10 inch kasten waar de gemiddelde NAS doorgaans prima in past. Daarvoor is de DS1821+ alleen net iets te breed, dus dan kom je denk ik toch bij een 19 inch kast uit. Voor de drie units gezamenlijk kun je toe met een hoogte van 10 rackunits, 440 mm intern in de kast. Er even van uitgaande dat je de DS1821+ op een legplank zet en de DS916+ en DX513 gezamenlijk op een legplank gaan. Je kunt er nog een derde legplank in zetten waarop je de voedingen van de DS916+ legt, maar die kan in beginsel ook los in de kast.wvkreg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:15:
[...]
Ik heb een DS1821+ en een DS916+/DX513. Waar zou ik qua serverkast dan naar moeten kijken?
Geluid dempen met een kast werkt alleen met een dichte kast en dan loop je weer het risico dat de boel te warm wordt.
Als je disken momenteel een temperatuur van rond de 35 graden hebben en het wordt op hete zomerdagen 35 graden of meer dan zit je al gauw tegen de 50 graden disk temperatuur aan wat meestal op het randje van de specs ligt.
Als je dan de boel in een afgesloten kast gaat plaatsen vrees ik voor problemen.
De oplossing wordt dan geforceerde koeling en dat maakt weer lawaai.
Als je disken momenteel een temperatuur van rond de 35 graden hebben en het wordt op hete zomerdagen 35 graden of meer dan zit je al gauw tegen de 50 graden disk temperatuur aan wat meestal op het randje van de specs ligt.
Als je dan de boel in een afgesloten kast gaat plaatsen vrees ik voor problemen.
De oplossing wordt dan geforceerde koeling en dat maakt weer lawaai.
Thx, je denkt dus aan zoiets? https://patchkastwinkel.n...deur-bxdxh-600x450x634mm/FrankHe schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:26:
[...]
Er zijn van die 10 inch kasten waar de gemiddelde NAS doorgaans prima in past. Daarvoor is de DS1821+ alleen net iets te breed, dus dan kom je denk ik toch bij een 19 inch kast uit. Voor de drie units gezamenlijk kun je toe met een hoogte van 10 rackunits, 440 mm intern in de kast. Er even van uitgaande dat je de DS1821+ op een legplank zet en de DS916+ en DX513 gezamenlijk op een legplank gaan. Je kunt er nog een derde legplank in zetten waarop je de voedingen van de DS916+ legt, maar die kan in beginsel ook los in de kast.
Hierin zitten wel luchtgaten, of dat voldoende ventileert vraag ik me af.
[ Voor 19% gewijzigd door wvkreg op 26-10-2021 10:49 ]
Onlangs heb ik ik een schijf vervangen vanwege het feit dat deze 52 meldingen had van "heridentificaties". Volgens Synology kan dat duiden op een pre-failure geval. (dus vandaar vervangen)
Tot mijn verbazing geeft de nieuwe schijf deze meldingen ook.
Volgens SMART is deze schijf in orde.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFiAqo2wewCpl6UbUAxbhsJG.png?f=user_large)
Zou de Synology onterecht deze melding kunnen geven?
Volgens SMART is deze schijf in orde.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFiAqo2wewCpl6UbUAxbhsJG.png?f=user_large)
Zou de Synology onterecht deze melding kunnen geven?
Heb je een nieuwe S.M.A.R.T. test gedaan?
Zo niet dan zie je gewoon de informatie van de oude disk.
Yes, zojuist nog.Ben(V) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:07:
Heb je een nieuwe S.M.A.R.T. test gedaan?
Enkel luchtgaten helpen heel weinig.wvkreg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:07:
[...]
Thx, je denkt dus aan zoiets? https://patchkastwinkel.n...deur-bxdxh-600x450x634mm/
Hierin zitten wel luchtgaten, of dat voldoende ventileert vraag ik me af.
De ventilatoren in je Nas zullen de lucht in de kast continue in beweging houden dus er zal geen natuurlijke convectie ontstaan.
Natuurlijke convectie ontstaat doordat warme lucht opstijgt en dus door de gaten in de bovenplaat ontsnapt en koudere lucht door de gaten in de onderplaat binnenstroomt.
Maar de ventilatoren in de Nas zullen de lucht voortdurend mengen dus is er geen verschil in luchttemperatuur binnen de kast en werkt de lucht afvoer veel minder goed.
Dat is de reden waarom er vaak bodem ventilatoren in kasten geplaats worden.
Kun je ook heel simpel zelf maken, koop een low noise low speed ventilator en monteer die in de bodem zodat hij buitenlucht vanonder in de kast blaast, hoeft echt niet heel veel luchtverplaatsing te hebben.
Niet per ongeluk de verkeerde disk vervangen?

Overigens komt dit meestal voor bij smr disken dus welke disken heb jij?
[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 26-10-2021 12:18 ]
Ik ben er zeker van dat de correcte schijf vervangen is. 
Het betreft de WDC WD60EFAX schijf overigens. (dat is voor zover ik erover lees een SMR schijf)
Het betreft de WDC WD60EFAX schijf overigens. (dat is voor zover ik erover lees een SMR schijf)
Ik heb een DS920+ en een DS412+ in een "serverkast" gestoken op zolder. Deze kast betreft een metalenBen(V) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Enkel luchtgaten helpen heel weinig.
De ventilatoren in je Nas zullen de lucht in de kast continue in beweging houden dus er zal geen natuurlijke convectie ontstaan.
Natuurlijke convectie ontstaat doordat warme lucht opstijgt en dus door de gaten in de bovenplaat ontsnapt en koudere lucht door de gaten in de onderplaat binnenstroomt.
Maar de ventilatoren in de Nas zullen de lucht voortdurend mengen dus is er geen verschil in luchttemperatuur binnen de kast en werkt de lucht afvoer veel minder goed.
Kun je ook heel simpel zelf maken, koop een low noise low speed ventilator en monteer die in de bodem zodat hij buitenlucht vanonder in de kast blaast, hoeft echt niet heel veel luchtverplaatsing te hebben.
IKEA LIXHULT Kast aan de binnenkant volledig bekleed met geluidsisolatiematten van 25 mm dik. Ter hoogte van de ventilatoren aan de achterzijde van elke NAS heb ik een stuk uit de metalen plaat gehaald om de warme lucht uit de NAS weg te laten vloeien. Temperatuurverschil voor en na is miniem tot gelijk gebleven. Maar op vlak van geluid een serieuse meerwaarde.
Bij veel activiteit van de 920+ kon ik bij absolute stilte in huis, mijn NAS in de slaapkamer onder de zolder horen werken.
Ter info:
DS920+ met 2x 12TB Seagate Exos en 1x 14TB Seagate Exos
DS412+ met 2x 10TB Seagate Exos en 2x 3TB WD Red
DS920+ schijftemperatuur 28-29 graden
DS920+ CPUtemperatuur 39 graden
Als de fans de lucht uit de kast kunnen blazen helpt dat uiteraard, maar als de gaten in de boven en onder-plaat zitten werkt dat natuurlijk niet.
Een WD60EFAX is een smr schijf en dus niet geschikt voor een Nas.CasterTroy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:23:
Ik ben er zeker van dat de correcte schijf vervangen is.
Die geven juist bij rebuild dit soort problemen.
Die Seagate Exos schijven zijn ook erg luidruchtig (ik heb een 16TB in mijn backup NAS).crosseel schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:19:
[...]
Ik heb een DS920+ en een DS412+ in een "serverkast" gestoken op zolder. Deze kast betreft een metalen
IKEA LIXHULT Kast aan de binnenkant volledig bekleed met geluidsisolatiematten van 25 mm dik. Ter hoogte van de ventilatoren aan de achterzijde van elke NAS heb ik een stuk uit de metalen plaat gehaald om de warme lucht uit de NAS weg te laten vloeien. Temperatuurverschil voor en na is miniem tot gelijk gebleven. Maar op vlak van geluid een serieuse meerwaarde.
Bij veel activiteit van de 920+ kon ik bij absolute stilte in huis, mijn NAS in de slaapkamer onder de zolder horen werken.
Ter info:
Als er een backup wordt gemaakt, lijkt het alsof iemand op de muur klopt
Dat is een Ikea kastje, da's niet bepaald een server 19 inch rack. Maar okcrosseel schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:19:
[...]
Ik heb een DS920+ en een DS412+ in een "serverkast" gestoken op zolder. Deze kast betreft een metalen
Ter info:
Ze zeggen het. Wat zegt de HCL?Ben(V) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:34:
[...]
Een WD60EFAX is een smr schijf en dus niet geschikt voor een Nas.
Die geven juist bij rebuild dit soort problemen.
Dit dus:
NAS Western Digital WD40EFZX - 68AWUN0 Red Plus 81.00B81 4TB 3.5" SATA HDD
NAS Western Digital WD40EFRX - 68N32N0 Red 82.00A82 4TB 3.5" SATA HDD
NAS Western Digital WD40EFRX - 68WT0N0
SMR not done.
[ Voor 44% gewijzigd door wvkreg op 26-10-2021 14:40 ]
Ik heb sinds een tweetal weken deze meldingen op drie dagelijkse basis op de DX513 die aan de DS916+ is gekoppeld met een ESATA kabel.
Event Warning 2021/10/26 12:51:13 WD40EFRX- DX513-1 Drive 4 The system detected an I/O command timeout, but it can still work properly and continue monitoring this drive.
Dit geeft hij voor alle disks weer op hetzelde tijdstip.
Wat is de oorzaak en wat kan ik eraan doen?
Event Warning 2021/10/26 12:51:13 WD40EFRX- DX513-1 Drive 4 The system detected an I/O command timeout, but it can still work properly and continue monitoring this drive.
Dit geeft hij voor alle disks weer op hetzelde tijdstip.
code:
1
2
3
4
5
| Warning 2021/10/26 12:51:13 WD40EFRX-68N32N0 DX513-1 Drive 4 The system detected an I/O command timeout, but it can still work properly and continue monitoring this drive. Warning 2021/10/26 12:51:13 WD40EFRX-68N32N0 DX513-1 Drive 5 The system detected an I/O command timeout, but it can still work properly and continue monitoring this drive. Warning 2021/10/26 12:51:12 WD40EFRX-68N32N0 DX513-1 Drive 2 The system detected an I/O command timeout, but it can still work properly and continue monitoring this drive. Warning 2021/10/26 12:51:12 WD80EFAX-68KNBN0 DX513-1 Drive 1 The system detected an I/O command timeout, but it can still work properly and continue monitoring this drive. Warning 2021/10/26 12:51:12 WD80EFAX-68KNBN0 DX513-1 Drive 3 The system detected an I/O command timeout, but it can still work properly and continue monitoring this drive. |
Wat is de oorzaak en wat kan ik eraan doen?
De oorzaak zal wel een timing probleem zijn met je expansion set.
Kijk eens of de eSata kabel tussen de Nas en je Expansion unit er goed inzit en of er niet bijvoorbeeld een stroomkabel langs ligt die storing geeft op die kabel.
Of heb je misschien niet een eSATA 600 kabel maar een langzamer type?
Kijk eens of de eSata kabel tussen de Nas en je Expansion unit er goed inzit en of er niet bijvoorbeeld een stroomkabel langs ligt die storing geeft op die kabel.
[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 26-10-2021 16:58 ]
Is het jou toevallig gelukt om jou Nextcloud instance te koppelen aan een Active Directory domain? Op zowel de officiale als de linuxserver.io docker container image wilt ie maar niet koppelen aan mijn Synology Active Directory. Er komt geen foutmelding, helemaal niets binnen Nextcloud wanneer ik dit probeer...ravedek schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:36:
Voor diegenen die overwegen om Nextcloud via Docker te gaan draaien zal ik mijn ervaringen even delen.
Ik heb de kabel al eens vervangen en getest. Er ligt geen stroomkabel die storing geeft op die kabel althans ik kan niets doen hieraan, want ze staan naast elkaar op een kast. Voorheen stonden ze op elkaar en kwam de melding ook al eens voor. Synology zegt dat de voeding (pcba) van de DX513 moet worden vervangen trouwens. Ik geloof dat niet direct.Ben(V) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:56:
De oorzaak zal wel een timing probleem zijn met je expansion set.
__
Dear Wim,
Thank you for coming back.
Since the SCR errors can be connected to a power supply issue you have to ask for the DX513V3 PCBA spare part.
Sincerely,
Gianpiero
Technical Support
___
Uit hun logs:
code:
1
2
3
4
5
| 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.083192] ata5.00: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.088988] ata5.01: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.094743] ata5.02: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.100495] ata5.03: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.106243] ata5.04: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) |
Heb je een idee @Ben(V) ?
[ Voor 33% gewijzigd door wvkreg op 27-10-2021 08:17 ]
Hotswap gedaan ?CasterTroy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:59:
Volgende week ga ik mijn DS920+ instellen (dan is ie pas binnen). Ik denk: ik ga alvast voorbereiden dat ik straks van mijn DS218j kan migreren. Dus ik wil Migration Assistant erop zetten. Dat gaat dus niet...
:fill(white):strip_exif()/f/image/8LusjUJzP0gyxuCg3zr6H4c4.png?f=user_large)
Zou dat eraan liggen dat ik nog DSM 6.2.4-25556 draai? Lijkt me dat dat niet uit zou mogen maken. Ik wil immers migreren naar een nieuwe, met DSM 7... Zou het vreemd vinden als je belemmerd wordt in het migreren vanaf een oudere versie.
Of zie ik iets anders over het hoofd?
Edit:
Synology zegt zelf dat minimaal DSM 6 vereist is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8LusjUJzP0gyxuCg3zr6H4c4.png?f=user_large)
Zou dat eraan liggen dat ik nog DSM 6.2.4-25556 draai? Lijkt me dat dat niet uit zou mogen maken. Ik wil immers migreren naar een nieuwe, met DSM 7... Zou het vreemd vinden als je belemmerd wordt in het migreren vanaf een oudere versie.
Edit:
[ Voor 11% gewijzigd door Zenyatta op 26-10-2021 20:38 ]
The answer is 42.
Ik heb het ook met een nieuwe disk. 3 reconnections in 3 dagen in een DS1821+.
Kwestie van de disk even testen met de tool van de leverancier. Voor WD is dat WD Dashboard.
Als die niks aangeeft zal het goed zijn.
@Shadow771 Helaas geen ervaring mee...Shadow771 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:15:
[...]
Is het jou toevallig gelukt om jou Nextcloud instance te koppelen aan een Active Directory domain? Op zowel de officiale als de linuxserver.io docker container image wilt ie maar niet koppelen aan mijn Synology Active Directory. Er komt geen foutmelding, helemaal niets binnen Nextcloud wanneer ik dit probeer...
Heb je deze topic toevallig al gezien? Niet hetzelfde probleem maar misschien kan het je helpen...
Al gezien maar hielp mij niets.. Als ik op 'detect port' klik gebeurt er al niks...ravedek schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:08:
[...]
@Shadow771 Helaas geen ervaring mee...
Heb je deze topic toevallig al gezien? Niet hetzelfde probleem maar misschien kan het je helpen...
Thanks...
https://www.synology.com/...ationAssistant?os_ver=6.2Zenyatta schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:36:
Volgende week ga ik mijn DS920+ instellen (dan is ie pas binnen).
Edit:
18 series: RS3618xs, RS2818RP+, RS2418RP+, RS2418+, RS818RP+, RS818+, DS3018xs, DS1618+, DS918+, DS718+, DS418play, DS218+
Denk dat het hierdoor komt.
Ah. Is dat het .mtv1 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:55:
[...]
https://www.synology.com/...ationAssistant?os_ver=6.2
18 series: RS3618xs, RS2818RP+, RS2418RP+, RS2418+, RS818RP+, RS818+, DS3018xs, DS1618+, DS918+, DS718+, DS418play, DS218+
Denk dat het hierdoor komt.
Dan ga ik kijken hoe ik mijn instellingen kan exporteren op een andere manier.
The answer is 42.
@wvkreg zoals @Ben(V) inderdaad aangeeft zul je waarschijnlijk wel enige geforceerde ventilatie moeten toepassen. Of je nu van onderen geforceerd inblaast en/of van boven geforceerd uitblaast maakt in beginsel niet zoveel uit. Helemaal geweldig zou het zijn om zowel onder als boven een ventilator te hebben met ieder hun eigen voeding zodat het geheel dubbel is uitgevoerd. Een hedendaagse 'stille' computerfan volstaat.Ben(V) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Enkel luchtgaten helpen heel weinig.
Plaats de apparatuur op zacht rubber zodat het contactgeluid wordt ontkoppeld. Door de binnenkant van de kast van dempende materialen te voorzien zal het meeste geluid worden geabsorbeerd. Geluidsisolatie is een vraagstuk waar veel discussie over zal blijven. Absorberen is in beginsel niet hetzelfde als isoleren maar in dit geval vult het een wel het ander aan.
Het geluidsniveau dat voor de ene persoon compleet acceptabel is is voor de ander absoluut niet acceptabel. De perceptie van geluidsdruk is al met al een relatief begrip. Geluidsdruk op zicht kun je prima kwantificeren / meten.
Twee ventilatoren (onder en boven dus) moet je nooit doen.
Als die niet exact gelijke hoeveelheden lucht verplaatsen krijg je onderdruk of overdruk wat beiden slecht is voor de warmte huishouding.
Dus altijd ofwel koude lucht inblazen ofwel warme lucht afzuigen en het meest efficiënt is dat voor inblazen vanaf onder te doen of afzuigen van boven.
Van opzij werkt een stuk slechter.
Als die niet exact gelijke hoeveelheden lucht verplaatsen krijg je onderdruk of overdruk wat beiden slecht is voor de warmte huishouding.
Dus altijd ofwel koude lucht inblazen ofwel warme lucht afzuigen en het meest efficiënt is dat voor inblazen vanaf onder te doen of afzuigen van boven.
Van opzij werkt een stuk slechter.
Klinkt plausible wat Synology zegt.wvkreg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:36:
[...]
Ik heb de kabel al eens vervangen en getest. Er ligt geen stroomkabel die storing geeft op die kabel althans ik kan niets doen hieraan, want ze staan naast elkaar op een kast. Voorheen stonden ze op elkaar en kwam de melding ook al eens voor. Synology zegt dat de voeding (pcba) van de DX513 moet worden vervangen trouwens. Ik geloof dat niet direct.
__
Dear Wim,
Thank you for coming back.
Since the SCR errors can be connected to a power supply issue you have to ask for the DX513V3 PCBA spare part.
Sincerely,
Gianpiero
Technical Support
___
Uit hun logs:
code:
1 2 3 4 5 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.083192] ata5.00: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.088988] ata5.01: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.094743] ata5.02: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.100495] ata5.03: failed to read SCR 1 (Emask=0x40) 2021-10-12T15:59:04+02:00 SynologyNAS kernel: [11013.106243] ata5.04: failed to read SCR 1 (Emask=0x40)
Heb je een idee @Ben(V) ?
Ik heb hier een QNAP TS459-PROII staan (oud beestje uit 2011) en die ik wil ik gaan vervangen. Ik heb de Synology DS420+ gevonden die mij interessant lijkt. Nu ben ik erachter gekomen dat ik graag een stukje snel storage wil, en een stukje langzaam/cheap. Wat ik wil doen is 2 SSD's erin en 2 spindles en dan ieder een eigen RAID1 configuratie. Op deze manier heb ik dan 2 volumes. Ik kan alleen nergens vinden of dit mogelijk/supported is. Draait er iemand toevallig met een dergelijke configuratie?
Ok, bedankt. Ik ga eens kijken of ik een 2e handsje op de kop kan tikken.
Dan is het logisch dat je reconnect meldingen hebt.CasterTroy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:29:
Ja, is wel via Hotswap vervangen.
Hoi allemaal, van mij ook een vraag.
Ik heb thuis een DS920+. Die maakt met hyper backup 's nachts een backup naar een DS420j die bij m'n ouders staat. Echter verliest die laatste eens in de paar weken de connectie. Dan moet ik m'n vader appen of hij weer hem weer soft reset en daarna doet hij het weer. Erg irritant. Jullie toevallig een idee? Bij m'n ouders steekt hij trouwens in een ziggo modem. Weet niet of het daar mee te maken heeft. En ik log in over quickconnect
Ik heb thuis een DS920+. Die maakt met hyper backup 's nachts een backup naar een DS420j die bij m'n ouders staat. Echter verliest die laatste eens in de paar weken de connectie. Dan moet ik m'n vader appen of hij weer hem weer soft reset en daarna doet hij het weer. Erg irritant. Jullie toevallig een idee? Bij m'n ouders steekt hij trouwens in een ziggo modem. Weet niet of het daar mee te maken heeft. En ik log in over quickconnect
[ Voor 1% gewijzigd door SonOfSam op 27-10-2021 13:36 . Reden: tekst verduidelijking ]
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Hier kun je een nieuwe kopen als het tweedehans niet lukt.wvkreg schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Ok, bedankt. Ik ga eens kijken of ik een 2e handsje op de kop kan tikken.
https://www.mobile-harddi...j4ca3t43e320fdraop01n1mb5
Kan ik dit zelf inbouwen?Ben(V) schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:40:
[...]
Hier kun je een nieuwe kopen als het tweedehans niet lukt.
https://www.mobile-harddi...j4ca3t43e320fdraop01n1mb5
Dan kijk ik het even aan. Het lijkt me namelijk niet logisch wanneer dit blijft voorkomen, toch?DukeBox schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:23:
[...]
Dan is het logisch dat je reconnect meldingen hebt.
Vast wel, is een kwestie van openschroeven, connectors los trekken wat tie wraps doorknippen en de PSU vervangen.
[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 27-10-2021 15:32 ]
De melding zal niet meer weggaan/minder worden.CasterTroy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:35:
Dan kijk ik het even aan. Het lijkt me namelijk niet logisch wanneer dit blijft voorkomen, toch?
Flinke prijsdaling WD RED Plus 14 en 8 TB: pricewatch: WD Red Plus, 14TB
pricewatch: WD Red Plus, 8TB
Net 3 stuks 14 TB besteld op Amazon.
Italiaanse leverancier, we zien wel : FRACCHIOLLA HARDWARE
[ Voor 9% gewijzigd door wvkreg op 28-10-2021 08:14 ]
Kijk uit met amazon, die verklooten shipments met beroerde verpakkingen.wvkreg schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:12:
Er is een nieuwe reeks de mg09 van toshiba, die begint betaalbaar te worden, na de crypto-gekte, maar bevat wel nieuwere FC-MAMR technieken -> https://www.anandtech.com...s-first-fc-mamr-hdd-18-tb
Zijn er al in dit topic mensen met ervaring met deze schijven of kijken jullie ook de kat uit de boom?
Ik heb gisteren mijn DS415+ maar eens voorzien van DSM 7. De update liep voorspoedig en alles werkt nog goed voor zover ik kan beoordelen.
Ik ben bezig mijn foto's eens uit te zoeken en te sorteren, en daarvoor leek me Synology Photos een handige package. Ik kreeg na de update een melding dat allerlei packages niet meer ondersteund worden. Ik wilde er wat verwijderen, maar kreeg de indruk dat ik hiermee ook bestanden ( lees foto's) zou verwijderen en dat wil ik uiteraard niet.
Iemand hiermee bekend? en kan ik de "oude packages" zonder risico deïnstalleren of laat ik ze liever gewoon staan?
Ik ben bezig mijn foto's eens uit te zoeken en te sorteren, en daarvoor leek me Synology Photos een handige package. Ik kreeg na de update een melding dat allerlei packages niet meer ondersteund worden. Ik wilde er wat verwijderen, maar kreeg de indruk dat ik hiermee ook bestanden ( lees foto's) zou verwijderen en dat wil ik uiteraard niet.
Iemand hiermee bekend? en kan ik de "oude packages" zonder risico deïnstalleren of laat ik ze liever gewoon staan?
Dat begrijp ik, maar ik bedoel het aantal zou niet meer moeten oplopen toch?DukeBox schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:39:
[...]
De melding zal niet meer weggaan/minder worden.
Ik heb ook Directory Server en Nextcloud draaien, dus heb het eens voor je getest en bij mij werkt het gewoon als ik de poort detecteer.Shadow771 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:25:
[...]
Al gezien maar hielp mij niets.. Als ik op 'detect port' klik gebeurt er al niks...
Thanks...
Wat ik weleens heb is dat na een reboot van de NAS de Directory Server niet helemaal lekker weer opkomt. Kom je wel succesvol door de test heen als je naar je control panel, domain/ldap gaat en dan op de test knop drukt?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Geen ervaring, maar Toshiba is uit ervaring luidruchtig. Als Amazon de disk niet goed verpakt gaat hij terug. Prime lid, en zicht termijn.LCD_viewer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:15:
[...]
Kijk uit met amazon, die verklooten shipments met beroerde verpakkingen.
Er is een nieuwe reeks de mg09 van toshiba, die begint betaalbaar te worden, na de crypto-gekte, maar bevat wel nieuwere FC-MAMR technieken -> https://www.anandtech.com...s-first-fc-mamr-hdd-18-tb
Zijn er al in dit topic mensen met ervaring met deze schijven of kijken jullie ook de kat uit de boom?
Ik zag ook dat de DS420+ bij deze verkoper voor 385 te koop staat. Een koopje maar ik vertrouw de verkoper niet echt. Geen reviews en ze zijn nog maar net ingeschreven bij amazon. Google geeft geen hits op hun bedrijf naam. Kan je laten weten hoe het gaat?wvkreg schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:12:
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
Als het shucked disks zijn gaan ze terug. Ze komen pas 10 november binnen volgens Amazon.Xanderk89 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:59:
[...]
Ik zag ook dat de DS420+ bij deze verkoper voor 385 te koop staat. Een koopje maar ik vertrouw de verkoper niet echt. Geen reviews en ze zijn nog maar net ingeschreven bij amazon. Google geeft geen hits op hun bedrijf naam. Kan je laten weten hoe het gaat?
[ Voor 5% gewijzigd door wvkreg op 28-10-2021 13:04 ]
Normaal niet nee.CasterTroy schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:27:
Dat begrijp ik, maar ik bedoel het aantal zou niet meer moeten oplopen toch?
Ik ben heel erg benieuwd of je die schijven gaat ontvangen. Hopelijk betaling gedaan met credit card? In de Pricewatch zie ik naar mijn gevoel onrealistische prijzen voorbij komen van deze firma met een Italiaanse naam.wvkreg schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:12:
Ideal betaald Rabo.FrankHe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd of je die schijven gaat ontvangen. Hopelijk betaling gedaan met credit card? In de Pricewatch zie ik naar mijn gevoel onrealistische prijzen voorbij komen van deze firma met een Italiaanse naam.
Goedemorgen. Ik heb een bestaande nas met ongeveer 50TB aan data en ongeveer 20 shared folders.
Nu heb ik een nieuwe NAS gekocht en wil ik een aantal van deze shared folders gaan verplaatsen naar de nieuwe NAS.
Wat is nu de beste en eenvoudigste techniek? de shared-folders zijn enkele TB's per stuk. in totaal moet ik ongeveer 5 TB ver[plaatsen schat ik in. opties die ik zie:
1: op windows machine twee verkenners openen naar beide NAS-en en dan copy-paste (traag omdat alles eerst naar laptop gaat)
2: copy between browser enabelen en dan drag and drop van ene nas-browser naar andere (even getest, maar dit proces stopte omdat ik automatisch werd uitgelogd bij de target-browser)
3: rsync (lastig om te installeren)
4: in file-station TOOLS en dan Mount remote folder (maar dat werkt weer niet met encrypted folders)
5 ?? andere opties?
Nu heb ik een nieuwe NAS gekocht en wil ik een aantal van deze shared folders gaan verplaatsen naar de nieuwe NAS.
Wat is nu de beste en eenvoudigste techniek? de shared-folders zijn enkele TB's per stuk. in totaal moet ik ongeveer 5 TB ver[plaatsen schat ik in. opties die ik zie:
1: op windows machine twee verkenners openen naar beide NAS-en en dan copy-paste (traag omdat alles eerst naar laptop gaat)
2: copy between browser enabelen en dan drag and drop van ene nas-browser naar andere (even getest, maar dit proces stopte omdat ik automatisch werd uitgelogd bij de target-browser)
4: in file-station TOOLS en dan Mount remote folder (maar dat werkt weer niet met encrypted folders)
5 ?? andere opties?
Als ik de DS720+ opzoek naar compatible SSD's, dan kom je (bijna) alleen maar enterprise disks tegen. Werken dan de "consumenten" SSD's ook echt niet op deze NAS?
FrankHe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd of je die schijven gaat ontvangen. Hopelijk betaling gedaan met credit card? In de Pricewatch zie ik naar mijn gevoel onrealistische prijzen voorbij komen van deze firma met een Italiaanse naam.
Deze firma lijkt alweer verdwenen te zijn uit de Pricewatch. [Edit typo]]
Pricewatch is niet bepalend voor me. Amazon wel.
Toen ik de data van mijn ene DS naar een andere wilde overzetten heb ik dat via FTP gedaan.kuwerti schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:06:
Goedemorgen. Ik heb een bestaande nas met ongeveer 50TB aan data en ongeveer 20 shared folders.
5 ?? andere opties?
Op de bron de ftp-server aanzetten en vanuit de doel-DS een FTP-verbinding opzetten .
(dit was van een DS109J naar een DS115, dus met een nieuwere moet dat zeker ook lukken)
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Die compatibiliteit lijst zijn enkel de disken die Synology zelf getest heeft en die ze garanderen dat ze werken.Mattie84 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:08:
Als ik de DS720+ opzoek naar compatible SSD's, dan kom je (bijna) alleen maar enterprise disks tegen. Werken dan de "consumenten" SSD's ook echt niet op deze NAS?
Normaal gesproken werkt elke sata disk in elke Nas.
Ik zou echter geen disken met smr technologie gebruiken die geven problemen in elke Nas.
Thanks!Ben(V) schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:19:
[...]
Die compatibiliteit lijst zijn enkel de disken die Synology zelf getest heeft en die ze garanderen dat ze werken.
Normaal gesproken werkt elke sata disk in elke Nas.
Ik zou echter geen disken met smr technologie gebruiken die geven problemen in elke Nas.
Ik wil enkel SSD's erin, dus als het goed is heb ik daar geen last van.
Hyperbackup, maar als hje rsync al lastig vind zul je dat ook wel van Hyperbackup vinden al zijn beiden toch echt vrij simpel.kuwerti schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:06:
5 ?? andere opties?
Encrypted files kunnen niet gebackuped worden dat moet per hele top folder.
Waarschijnlijk is dat ook wel het probleem met het gebruik van File Station en encrypted files.
Deze werkt prima : Transcend 220S 1 TB: pricewatch: Transcend 220S 1TBMattie84 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:08:
/f/image/uwlFKQ6UNCITVh4dT4P6fBpv.png?f=fotoalbum_large)
Je weet dat de bottleneck van een Nas het netwerk is en dat ssd 's dus vrij nutteloos zijn in een Nas?Mattie84 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
Thanks!
Ik wil enkel SSD's erin, dus als het goed is heb ik daar geen last van.
Met de hit rates die ik krijg met VMM en Docker zou ik dat toch betwijfelen. SSD r/w cache helpt zeker wel.Ben(V) schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Je weet dat de bottleneck van een Nas het netwerk is en dat ssd 's dus vrij nutteloos zijn in een Nas?
/f/image/s7h3Yh1iF7kuzDP8eLj6UPJH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door wvkreg op 29-10-2021 09:53 ]
M`n spindels trappen in ieder geval mijn netwerk niet dicht (2x 1Gb/s) in RAID-5 (geen CPU limit).Ben(V) schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Je weet dat de bottleneck van een Nas het netwerk is en dat ssd 's dus vrij nutteloos zijn in een Nas?
In de I/O rapportage zie je dan dat het echt niet sneller wilt.
Plus ... M`n NAS is 11jaar oud en SSD's zijn lekker stil. Er is meer dan alleen maar I/O
Zeker, maar snelheid is wel fijn :-)Mattie84 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
M`n spindels trappen in ieder geval mijn netwerk niet dicht (2x 1Gb/s) in RAID-5 (geen CPU limit).
In de I/O rapportage zie je dan dat het echt niet sneller wilt.
Plus ... M`n NAS is 11jaar oud en SSD's zijn lekker stil. Er is meer dan alleen maar I/O
:fill(white):strip_exif()/f/image/mvK3ZWxQhtAcpkhSBzFSBgDF.png?f=user_large)
Nicewvkreg schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:38:
[...]
Zeker, maar snelheid is wel fijn :-)
[Afbeelding]
Elke disk kan met gemak een 1Gbps netwerk verbinding bijhouden, daar heb je echt geen ssd voor nodig.
Goedemorgen @TheOmen thanks. ik ben niet zo heel erg thuis in FTP en heb nog 1 vraag. De ftp op de bron staat aan. maar hoe doe ik "vanuit de doel-DS een FTP-verbinding opzetten" hoe doe ik dat in de DSM van de target? moet ik dat ergens in de filestation van de target doen?TheOmen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:16:
[...]
Toen ik de data van mijn ene DS naar een andere wilde overzetten heb ik dat via FTP gedaan.
Op de bron de ftp-server aanzetten en vanuit de doel-DS een FTP-verbinding opzetten .
(dit was van een DS109J naar een DS115, dus met een nieuwere moet dat zeker ook lukken)
Hmm, ik zit nu niet thuis dus ik kan even niet zien hoe ik dat gedaan had....kuwerti schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Goedemorgen @TheOmen thanks. ik ben niet zo heel erg thuis in FTP en heb nog 1 vraag. De ftp op de bron staat aan. maar hoe doe ik "vanuit de doel-DS een FTP-verbinding opzetten" hoe doe ik dat in de DSM van de target? moet ik dat ergens in de filestation van de target doen?
Maar ik las pas later dat je het met encrypted folders wilt doen, ik weet niet of ftp dan de juiste manier is....
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Handig als je een ereader hebt: Calibre Web in docker.
Kan je vanaf elk device boeken toevoegen aan je library en vervolgens syncen met je reader
Kan je vanaf elk device boeken toevoegen aan je library en vervolgens syncen met je reader
Haters everywhere but I don’t really care
Dat vind ik nogal kort door de bocht. Continu data doorpompen naar één of twee clients is natuurlijk niet de enige toepassing van een NAS. Ik draai een rijtje dockers, plex en een vm en ik merkte al verschil toen ik een ssd cache toevoegde. Voor de rest heb ik allemaal ouderwetse disks. Op m'n werk leveren we eigenlijk ook geen servers meer uit zonder ssd, en onze klanten hebben vrijwel allemaal 1 Gb-netwerken.Ben(V) schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
This too shall pass
@TheOmen het is mij gelukt. (File station, REMOTE CONNECTIONS, CONNECTION SETUP en dan FTP kiezen. je krijgt dan in je file-station een extra map met de FTP connectie. dank je. geen actie meer nodigTheOmen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:09:
[...]
Hmm, ik zit nu niet thuis dus ik kan even niet zien hoe ik dat gedaan had....
Maar ik las pas later dat je het met encrypted folders wilt doen, ik weet niet of ftp dan de juiste manier is....
Zag dat ze ook de synology ds1821+ EUR200 onder de gebruikelijke verkoopprijs verkochten. Inmiddels is alles van de website verdwenen. Leek mij al redelijk shabby...FrankHe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Heb zelf via Amazon.de 4x een WD elements 14TB drive gekocht om te shucken, kwamen op EUR275 per stuk uit. In totaal EUR 400 verschil ten opzichte van 4x een WD red plus van EUR 375 per stuk. Ben benieuwd. Punt is - ben nog wel op zoek naar een goede synology, en twijfel tussen de DS920+ en de DS1821+. Ik hik erg tegen het prijsverschil aan, dat is ruim EUR 500... Iemand nog een advies/tip?
Die twee zijn onvergelijkbaar qua CPU architectuur en aantal bays.Mvd1981 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:56:
[...]
Zag dat ze ook de synology ds1821+ EUR200 onder de gebruikelijke verkoopprijs verkochten. Inmiddels is alles van de website verdwenen. Leek mij al redelijk shabby...
Heb zelf via Amazon.de 4x een WD elements 14TB drive gekocht om te shucken, kwamen op EUR275 per stuk uit. In totaal EUR 400 verschil ten opzichte van 4x een WD red plus van EUR 375 per stuk. Ben benieuwd. Punt is - ben nog wel op zoek naar een goede synology, en twijfel tussen de DS920+ en de DS1821+. Ik hik erg tegen het prijsverschil aan, dat is ruim EUR 500... Iemand nog een advies/tip?
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).