@
Mvd1981
Als je zeker weet dat je meer dan 4 hdd’s nodig ga hebben in de (nabije) toekomst zou ik altijd voor een 1821+ gaan.
De uitbreidingsmodules zijn erg prijzig. De DS1821+ heeft ook een CPU die aanzienlijk sneller is volgens mij (vraag is of je dit nodig hebt). Daarnaast kun je 10Gbit kaart toevoegen, iets wat in de 920+ niet gaat zover ik weet.
Sharky schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:28:
[...]
Dat vind ik nogal kort door de bocht. Continu data doorpompen naar één of twee clients is natuurlijk niet de enige toepassing van een NAS. Ik draai een rijtje dockers, plex en een vm en ik merkte al verschil toen ik een ssd cache toevoegde. Voor de rest heb ik allemaal ouderwetse disks. Op m'n werk leveren we eigenlijk ook geen servers meer uit zonder ssd, en onze klanten hebben vrijwel allemaal 1 Gb-netwerken.
Precies dat. Als ik zeg 500GB aan data zou hebben, zou ik momenteel 2x2TB sata SSD’s kopen en die in een nas drukken. Volledig geruisloos, zuinig en snel. Qua pure read/writes ga je het niet merken (zeker niet op een Gbit netwerk) maar geluid en energieverbruik zijn wel echt een pre.
Heb mijn 1817+ op een ongebruikte slaapkamer staan maar als hij zijn raid aan het cleanen maakt hij (met 10TB red hdd’s) best wel wat geluid.
SSD of niet: denk wel aan backups want de betrouwbaarheid van SSD’s liggen niet hoger dan dat van HDD’s. Als ze kapot zijn is recoveren volgens mij zo goed als onmogelijk.
[
Voor 62% gewijzigd door
Tortelli op 29-10-2021 14:29
]