[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo, gisteren ineens aan de zaak een RS2416+ dood, natuurlijk weer net een paar maanden voordat ie met pensioen zou gaan, en 2 maanden na de extended warranty ivm de C2000 bug :|

Kwam al snel een fix tegen door een brugje te maken met een 100ohm weerstand. Vanochtend geprobeerd, en waarempel hij doet het weer alsof er niets aan de hand is. Nog maar even monitoren, maar vooralsnog ben ik optimistisch dat ie zn pensioen gaat halen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:00
Mijn Synology (DS220+, met +4GB non-synology geheugen) is afgelopen week 3x 'uitgevallen': geen reactie op ping, DSM webpagina niet bereikbaar, Docker/VMM gestopt. Na een power off/on, werkt alles weer.
Gisteren via Synology Assistant een geheugen controle gedaan (kreeg ik geen rapport oid van?), inmiddels nog Docker containers uitgezet (van 2 naar 0).

Vragen:
- Hoe kan ik nagaan waarom mijn Synology is gestopt deze 3 keren?
- Hoe zie ik of dit aan het extra geheugen kan liggen?

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:39
Ik maak zelf ook gebruik van Synology Photos op mijn NAS en iPhone en bij mij werkt alles goed.
Echter op de Samsung Galaxy S10 van mijn vriendin worden de foto's niet geüpload.
Instellingen staan zo dat alle foto en filmpjes geupload moeten worden van de gehele telefoon. Een herinstallatie van de app was niet de oplossing. Verder heeft de app ook de juiste rechten in Android.

Iemand hier met hetzelfde probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slaut schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:17:
Mijn Synology (DS220+, met +4GB non-synology geheugen) is afgelopen week 3x 'uitgevallen': geen reactie op ping, DSM webpagina niet bereikbaar, Docker/VMM gestopt. Na een power off/on, werkt alles weer.
Gisteren via Synology Assistant een geheugen controle gedaan (kreeg ik geen rapport oid van?), inmiddels nog Docker containers uitgezet (van 2 naar 0).

Vragen:
Betreft geheugen: zou je kunnen controleren door de originele componenten terug te plaatsen en het een paar dagen te testen. Weet trouwens niet of er geheugen tool testjes zijn voor Synology, maar anders zou je geheugen modules ook is in een pc/laptop kunnen plaatsen en een memtestje doen.

Crasht ie ook nog steeds als je geen Docker/VMM draait? Misschien laten je VM's binnen Docker/VMM je geheugen vollopen. Kan zijn dat je teveel draait en te weinig geheugen hebt? Misschien even een week draaien zonder Docker/VMM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Slaut schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:17:

Vragen:
Heb ik enkele weken geleden ook gehad met mijn DS220+ (met +8GB non-synology mem).
VPN haperde af en toe en kon o.a. niet meer bij mijn DScam komen. Helaas kon ik DSM ook niet benaderen dus moeten wachten totdat ik weer thuis was om een harde reset te kunnen doen.
Intussen een keer of drie gehad, laatste weken overigens nergens last meer van maar dus geen oorzaak kunnen vinden. :(

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:00
@Verwijderd Ik heb dus deze geheugencontrole gedaan. Maar zie dus geen testrapportage.Geen VMM draaien vind ik eigenlijk geen optie, dit is mijn Home Assistant. Alle Docker containers wel uitgezet, hopelijk bied dat resultaat.
Ik heb 6GB geheugen, Home Assistant in VMM krijgt 1.5GB, Docker draaide al met Unifi/Pihole/MQTT/Zigbee2MQTT met de originele 2GB, dus vermoed genoeg geheugen te hebben.

@Plucky Lijkt dan wel hetzelfde probleem te zijn. Hopelijk blijft het hier dan ook bij 3x...

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:30
nielsn schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:22:
Ik maak zelf ook gebruik van Synology Photos op mijn NAS en iPhone en bij mij werkt alles goed.
Echter op de Samsung Galaxy S10 van mijn vriendin worden de foto's niet geüpload.
Instellingen staan zo dat alle foto en filmpjes geupload moeten worden van de gehele telefoon. Een herinstallatie van de app was niet de oplossing. Verder heeft de app ook de juiste rechten in Android.

Iemand hier met hetzelfde probleem?
Hier werkt het automatsich uploaden ook niet altijd even goed. Wel opo het moment dat de app gestart wordt maar niet altijd op de achtergrond. Vermoedt dat de app in sluimermode oid wordt gezet.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kreeg net een update notification door voor mijn DSM6.2: 6.2.4-25556 Update 2. DSM6 wordt dus nog wel bijgehouden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:24:
Ik kreeg net een update notification door voor mijn DSM6.2: 6.2.4-25556 Update 2. DSM6 wordt dus nog wel bijgehouden :)
Dat was altijd al gecommuniceerd, DSM6.2 wordt sowieso nog tot juni 2023 ondersteund.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

TyKH schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:04:
[...]

Welke meta-data verwijderd Photos 7 dan? Ik heb geen gebruikt gemaakt van Moments of Photo 6 en ga wel de upgrade doen naar DSM 7. Voordat ik Photos 7 activeer ga ik namelijk wel wat meta-data aanpassen (vooral datum, WhatsApp BackUp heeft dit vernageld). Dat werk wil ik natuurlijk niet kwijtraken.
Of het verwijderd wordt weet ik niet, maar het wordt in ieder geval niet meer gebruikt. Zelf ben ik fan van de map-view waarbij je op de wereldkaart de locatie van je foto's terug ziet. Die is weg, dus aan de GPS locaties die ik bij sommige albums heb toegevoegd, heb ik niets meer. Verder is het aantal Synology-modellen waarop face recognition werkt een stuk kleiner geworden (dit gebruik ik zelf niet).
Ook werkt Photos met een ander permissions systeem waardoor ik de toegangsrechten voor mijn honderden albums opnieuw moet gaan instellen.
Zie voor een vergelijk tussen Photostation, Moments en Photos deze pagina.
However, some remarkably cool/useful features of Moments and Photo Station that are missing in Synology Photos, such as the world map view of your collection and AI-powered subject recognition (though facial recognition is still available and enabled in a settings menu) being absent are actually rather annoying! Below is a full breakdown of the features that WERE in Moments and Photo Station, but NOT in Synology Photos right now in Summer 2021:

Photo Station
  • Account system of Photo Station and Personal Photo Station
  • Personal Photo Station (its photos and videos will be migrated)
  • Descriptions hit counts, and watermarks of albums
  • Comments, color labels, and area highlight tools in Shared Albums
  • Map view!!!!!
  • Results of facial recognition (people tags) and ratings of photos
  • Portfolio
  • Theme
  • Log
  • Blog
  • iFrame embedment
  • Settings to restrict users from public sharing
  • Photo sharing via social networks (e.g., Facebook and Twitter)
  • Speed, music, and transition effects of slideshows
Moments
  • Subject recognition!!!!!
  • Integration with Synology Drive Server and the direct viewing of files under “/home/Drive”
  • Moments Select and Similar Photos
  • Auto Color and Rotate

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:02
Enkele jaren maak ik gebruik van docker op mijn synology nas. Altijd gebruik gemaakt van ip van de nas zelf, maar nu in een aparte subnet geplaatst. Maar de ip adressen zijn niet static terwijl ik dat wel wil ook ivm afhankelijkheden onderling met de containers. Met Google FU kom ik wel op oplossingen uit maar niet icm Synology.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarschijnlijk best een noob vraag; maar hoe kan ik folders per user configureren voor Video Station?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
@MikeyMan Wil je echt aparte folders? Dat betekent dat je films in elke folder apart moet zetten en veel ruimte kwijt bent. Je kunt beter met 'libraries' werken. Je maakt dan voor de films die je wilt delen een aparte library (bijv kinderfilms) aan en de toegang regel je met user accounts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laagheim schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:54:
@MikeyMan Wil je echt aparte folders? Dat betekent dat je films in elke folder apart moet zetten en veel ruimte kwijt bent. Je kunt beter met 'libraries' werken. Je maakt dan voor de films die je wilt delen een aparte library (bijv kinderfilms) aan en de toegang regel je met user accounts.
Euh, lang verhaal kort; mijn vrouw heeft de oude camera-opnames van m'n schoonouders gedigitaliseerd. Is nu twee keer kwijt geraakt, dus dacht ze via mijn nas, met video station te ontsluiten.

Echter; die toont ook m'n series, films en concerten, dus ze raken nog in de war.

Maptoegang had ik gedaan, maar dat lijkt niets uit te halen. Libaries; zitten in Video Station zelf? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:59
Hari-Bo schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:57:
Enkele jaren maak ik gebruik van docker op mijn synology nas. Altijd gebruik gemaakt van ip van de nas zelf, maar nu in een aparte subnet geplaatst. Maar de ip adressen zijn niet static terwijl ik dat wel wil ook ivm afhankelijkheden onderling met de containers. Met Google FU kom ik wel op oplossingen uit maar niet icm Synology.
Van je docker-containers onderling bedoel je? Je kan ook gewoon de hostname/containernaam kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:46
Wie kan mij helpen met mijn firewall I.c.m. Docker? Naar aanleiding van een recent bericht over bruteforce attacks was ik genoodzaakt mijn firewall instellingen te verhogen. Hierin heb ik mijn thuisIP gewhitelist, IPs uit Nederland gewhitelist en alles daarbuiten geblokkeerd. Maar recent moest ik toegang tot een paar draaiende Docker apps en merkte op dat ik hier wel toegang tot had, maar zij geen toegang naar buiten (c.q. Wel web interface, maar geen queries kunnen doen).

Nu wil ik natuurlijk dat mijn Docker apps gewoon internet toegang hebben. Nu hebben jullie geen glazen bol, maar hopelijk wel een idee waar ik zou kunnen kijken..

FYI: Het probleem ligt sowieso bij de firewall, want alles werkt als ‘ie uitstaat.

Doorgestreepte regels zijn de IP Adressen van thuis en werk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4BR5SC34vbBubKjiKvnh4bHVyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1q5fbDei4uBOKiep5qD5mWI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Sjeefr op 20-09-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sjeefr Zelf geen ervaring met docker i.c.m. een firewall. Waarom eigenlijk niet gewoon gebruik maken van een VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sjeefr schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:49:
Wie kan mij helpen met mijn firewall I.c.m. Docker? Naar aanleiding van een recent bericht over bruteforce attacks was ik genoodzaakt mijn firewall instellingen te verhogen. Hierin heb ik mijn thuisIP gewhitelist, IPs uit Nederland gewhitelist en alles daarbuiten geblokkeerd. Maar recent moest ik toegang tot een paar draaiende Docker apps en merkte op dat ik hier wel toegang tot had, maar zij geen toegang naar buiten (c.q. Wel web interface, maar geen queries kunnen doen).

Nu wil ik natuurlijk dat mijn Docker apps gewoon internet toegang hebben. Nu hebben jullie geen glazen bol, maar hopelijk wel een idee waar ik zou kunnen kijken..

FYI: Het probleem ligt sowieso bij de firewall, want alles werkt als ‘ie uitstaat.

Doorgestreepte regels zijn de IP Adressen van thuis en werk. [Afbeelding]
Je Docker netwerk range dan maar eens whitelisten. Wel vreemd overigens dat het uitgaand verkeer in de weg zit?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:46
Sp33dFr34k schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:44:
Je Docker netwerk range dan maar eens whitelisten. Wel vreemd overigens dat het uitgaand verkeer in de weg zit?
Ik dacht dat mijn Docker netwerk dus niet op een aparte range zaten, maar net als Tomatohead heeft 'ie een 172.x.x.x range. Nooit geweten. Dat was de oplossing.
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:41:
@Sjeefr Zelf geen ervaring met docker i.c.m. een firewall. Waarom eigenlijk niet gewoon gebruik maken van een VPN?
Ik snap eigenlijk weinig van VPNs en zie vooralsnog weinig reden om die flinke omweg te nemen om toegang te verkrijgen tot mijn NAS. Maar dat is meer een voorbarige conclusie gebaseerd op gemis aan kennis, dat goed beredeneerd.. Wellicht dat ik ooit eens zelf onderzoek doe, maar ben bang dat 'ie komt op mijn lijstje 'someday' in mijn ToDo app :) - Desalniettemin denk ik overigens ook niet dat een VPN mijn probleem had opgelost, omdat het ging om uitgaand verkeerd van mijn NAS zelf.. Maar toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:29
Ik wil de 2 schijven in mijn DS214 (met DSM 7) migreren naar een DS214+ (dus fysiek overzetten).
Echter, de DS214 wordt expliciet genoemd op https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later onder het kopje "HDD-migratie naar een ander Synology NAS-model is niet beschikbaar als uw bron-Synology NAS hier wordt vermeld:"
Je zou dus zeggen dat dit niet / nooit mogelijk is.

Maar: de DS214+ heeft exact dezelfde CPU als de DS214 (Marvell Armada XP MV78230), alleen dan met 1GB RAM ipv 512MB, en met 2 ipv 1 netwerkpoorten. Gevoelsmatig heb ik dus het idee dat déze migratie gewoon mogelijk is en dat de DS214 op de lijst staat omdat het niet naar nieuwere Synology's mogelijk is.

Wat is jullie mening hierover, of misschien heb je er ervaring mee? Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:02
gastje01 schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:29:
[...]

Van je docker-containers onderling bedoel je? Je kan ook gewoon de hostname/containernaam kunnen gebruiken
Nee van buitenaf bijvoorbeeld mijn UniFi controller waarbij het ip adres veranderde waardoor de netwerk componenten niet meer beheerd kunnen worden. Maar ik heb het opgelost met Portainer daar kan je tijdens het uitrollen van een container een fixed ip adres meegeven.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Hari-Bo schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:15:
Maar ik heb het opgelost met Portainer daar kan je tijdens het uitrollen van een container een fixed ip adres meegeven.
Kan ook gewoon via de CLI. Met de
docker run
commando of in Docker-Compose.

Zie hier .

De Synology GUI voor Docker containers is idd vrij ruk. Ik gebruik ook Portainer als alternative docker GUI. Vooral handig als je meerdere Docker hosts heb. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow771 op 22-09-2021 01:38 ]

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 10:20
Vraag, heeft iemand een DS216+ werkend met DSM 7.0 en de virtual machine manager?

Met DSM 6.2 werkt het, ondanks dat het unsupported is, allemaal prima. Wel moest ik VMM handmatig installeren, heeft mijn DS216 een geheugenuitbreiding gehad naar 8GB en moet ik de tweede USB poort iedere keer handmatig toevoegen aan mijn VM voor ik hem start. Ik ben er nu alleen huiverig voor om te upgraden naar DSM 7.0.

Bij voorbaat dank voor de ervaringen

[ Voor 12% gewijzigd door noostenb op 22-09-2021 23:22 ]

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:41
Plucky schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:31:
[...]

Heb ik enkele weken geleden ook gehad met mijn DS220+ (met +8GB non-synology mem).
VPN haperde af en toe en kon o.a. niet meer bij mijn DScam komen. Helaas kon ik DSM ook niet benaderen dus moeten wachten totdat ik weer thuis was om een harde reset te kunnen doen.
Intussen een keer of drie gehad, laatste weken overigens nergens last meer van maar dus geen oorzaak kunnen vinden. :(
Dit heb ik deze week ook gehad, DS918+ (met +4GB synology mem) Nas reageerde nergens meer op (maar de schijven draaien nog wel). na een handmatige reboot werkt alles weer. hiervoor heeft die 3 jaar stabiel gedraait en ik heb de laatste weken niets qua software veranderd.

Welke DSM hebben jullie? Ik draai op 7.0

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 08:40
7.01 :-)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

In zit nu al een paar dagen te zoeken hoe ik Winscp aan de praat krijg met root rechten.
Winscp werkt prima, ik kan aanloggen met mijn beheer account en kan dan rondkijken. Maar zodra ik iets wil doen in bv /usr/local dan heb ik niet voldoende rechten.
Dat begrijp ik ook, je moet vanaf de cli ook sudo gebruiken.
Maar hoe doe ik dat in WinSCP. Als ik ga zoeken op internet vind ik 10-tallen mensen die hetzelfde probleem hebben.
De antwoorden brengen me niet veel verder.
Het komt er op neer dat het bij sommige wel werkt maar bij anderen niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:46

kraats

Ik rol

@Ortep Ik moest vroeger altijd %administrators ALL=NOPASSWD: ALL aan sudoers toevoegen, maar is al een tijd geleden dat ik het heb moeten gebruiken, dus weet niet of dat nog steeds zo is

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• wvkreg
Sharky schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:53:
[...]

Bij mij heeft Watchtower pihole gisteren voor het laatst geupdate, dat werkt stabiel vooralsnog.
Pullio werkt stukken beter!

https://trash-guides.info...r-compose-the-correct-way

• wvkreg
Ortep schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:13:
In zit nu al een paar dagen te zoeken hoe ik Winscp aan de praat krijg met root rechten.
Winscp werkt prima, ik kan aanloggen met mijn beheer account en kan dan rondkijken. Maar zodra ik iets wil doen in bv /usr/local dan heb ik niet voldoende rechten.
Dat begrijp ik ook, je moet vanaf de cli ook sudo gebruiken.
Maar hoe doe ik dat in WinSCP. Als ik ga zoeken op internet vind ik 10-tallen mensen die hetzelfde probleem hebben.
De antwoorden brengen me niet veel verder.
Het komt er op neer dat het bij sommige wel werkt maar bij anderen niet.
Waarom zou je root op cmdline gebruiken? Syno support vervalt hiermee. Alles wordt gelogd, trust me!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:11

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb alleen maar een Docker hoeven installeren die alles voor me regelt, that's it. Waarom moet ik alsnog een hele guide volgen en wat wordt er dan 'beter'?

This too shall pass

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

wvkreg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:54:
[...]

Waarom zou je root op cmdline gebruiken? Syno support vervalt hiermee. Alles wordt gelogd, trust me!
Omdat ik dit wil
Ben(V) in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Je kan niet zomaar een file in /usr/local/etc/rc.d zetten.

• wvkreg
Gebruik gewoon Docker en compose scripts, dat cmdline gedoe is niet goed voor je NAS.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

wvkreg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:01:
Gebruik gewoon Docker en compose scripts, dat cmdline gedoe is niet goed voor je NAS.
Dit heeft helemaal niets met docker te maken maar met het gebruiken van USB poorten onder DSM 7

• wvkreg
Unsupported, maar goed jouw keuze.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sharky schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb alleen maar een Docker hoeven installeren die alles voor me regelt, that's it. Waarom moet ik alsnog een hele guide volgen en wat wordt er dan 'beter'?
Omdat het niet werkt onder DSM 7? Sorry, dat gaat over iets anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 23-09-2021 12:15 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

wvkreg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:02:
Unsupported, maar goed jouw keuze.
Ik ga niet mijn halve huis verbouwen omdat iemand iin Taiwan bedacht heeft om een lobotomie op DSM toe te passen.

• wvkreg
Ortep schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:03:
[...]

Ik ga niet mijn halve huis verbouwen omdat iemand iin Taiwan bedacht heeft om een lobotomie op DSM toe te passen.
Had je een ander merk moeten kiezen :-)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

wvkreg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:04:
[...]

Had je een ander merk moeten kiezen :-)
Euh....nee...het werkte al jaren goed en was supported.

Maar plots zou het niet meer (mogen) werken omdat DSM 7 er komt.

Wat denk je dat de wereld zou zeggen als bv Microsoft zou zeggen: Windows 11 is prachtig. Allemaal upgraden. Oh ja, muizen en toetsenboren ondersteunen we niet meer.
Zoek maar een andere manier uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Werkt ook onder DSM 7 nog steeds prima hoor.

Log in op de commandline als admin.
Geeft dit commando om root te worden:
sudo -i
De sudoers file heeft een include folder, als je daar een bestand met extra sudoers commando's in zet dan worden die meegenomen.

Dus geef dit commando om zo'n bestandje aan te maken zodat je winscp weer kunt gebruiken.
echo "admin ALL = NOPASSWD: ALL" > /etc/sudoers.d/my_sudoers
Door het op deze manier te doen blijft het gewoon werken ook na updates van DSM.
Als je het rechtstreeks in de sudoers file zet, dan is het na elke DSM update weer weg.

En uiteraard moet je in de setup van winscp onder Environment en SCP/Shell de shell op "sudo -i" zetten, maar ik neem aan dat je dat al gedaan had omdat je winscp al in gebruik had.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 23-09-2021 13:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
wvkreg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:01:
Grotere onzin heb ik zelden gehoord.

Alleen is je dingen doet die je niet begrijpt is de commandline potentieel gevaarlijk, maar als je via de DSM GUI je volumes verwijdert of terug naar fabrieks instellingen gaat heb je minimaal nog veel meer problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:00
TheOmen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:56:
DSM 7.0 op een DS115.
Heb m'n foto verzameling in de photo-map geplaatst en laten indexeren. Helaas gaat dit niet goed op iedere machine. Op mijn werk-pc zie ik dit:
[Afbeelding]
Alleen de laatste twee maanden tonen correcte foto's, alle andere mappen geven dat grijze icoon van de foto met kruisje.
Kijk ik die mappen op mijn mobiel (via Photostation-app) via zelfde netwerk, dan worden die mappen wel goed getoond. Zelfde geldt voor een laptop op hetzelfde netwerk.
Re-index geeft zelfde resultaat.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Update.
Gisteren begon de DS ineens weer de indexeren, en hoewel nog niet afgerond, zie ik in Photos weer de thumbnails verschijnen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 15:13
Aangezien 1 van mij 3 TB schijven in mijn DS 216+ wat kuren begint te vertonen, wil ik deze gaan vervangen voor 2 van 4 TB. Nu wil ik dan meteen over op DSM 7.0, het liefst helemaal "kaal" en dan alleen nog de app/packages toevoegen die ik nodig heb.

Nou kan ik dit natuurlijk gewoon doen door de 2 nieuwe schijven er in te doen, een factory reset en dan DSM 7.0 installeren.

Enige waar ik dan nog mee zit. Hoe krijg ik de data vanaf mijn oude 3 TB (draaien in shr) disk over gezet? Is het misschien mogelijk om eerst alles met 1 nieuwe schijf in te richten, dan 1 oude erbij te hangen, niet via shr, maar als 2 losse disks en dan de boel kopieren? Als het kopieren dan klaar is, dan de 2e nieuwe disk er in en in shr hangen.

Gaat die oplossing werken?
Eerst alle packages die je niet meer wilt houden verwijderen.
Er van uitgaande dat je die twee disken in shr of raid 1 hebt staan.

Eerst een disk vervangen door een nieuwe, wachten tot alles weer synchroon is.
Daarna de andere disk vervangen en wachten tot alles weer synchroon is.
Dan gewoon upgraden naar DSM 7.

Er is geen enkel reden waarom je het anders zou willen doen.
DSM staat op een eigen partitie op elke schijf in een mirror en dus niet op je volume.
Een package die je niet meer wilt hebben, kun je gewoon verwijderen, het is geen Windows waar altijd heel veel zooi achterblijft.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
Ben(V) schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:56:
...
Er van uitgaande dat je die twee disken in shr of raid 0 hebt staan.
...
Ik denk dat je hier "raid 1" bedoeld (een mirror).
Bij raid 0 is met 1 disk minder alles weg :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 15:13
Er van uitgaande dat je die twee disken in shr of raid 0 hebt staan.

DSM staat op een eigen partitie op elke schijf in een mirror en dus niet op je volume.
Een package die je niet meer wilt hebben, kun je gewoon verwijderen, het is geen Windows waar altijd heel veel zooi achterblijft.
Dat laatste was inderdaad vooral de reden dat ik "schoon" wou beginnen.

Er zijn ook geen packages die er verplicht op moeten blijven staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GarBaGe Klopt type foutje is gecorrigeerd.
@Phoolie Nee alle packages zijn optioneel.

• hufkes
  • Laatst online: 22-09 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Ik heb voor home assistant op mijn DS920+ een slae.sh zigbee stick gekocht, deze is op basis van een CC2652RB chip en zou compatible moeten zijn.

Volgens mij heb ik de juiste image geflashed, dat leek in ieder geval met de handleiding van slae.sh zonder verdere foutmeldingen te gaan. Maar hoe ik dit kan testen geen idee.

Heb de DSM7 geminilake drivers gedownload van jahdahl.

Uit dmesg zie ik dat hij volgens mij correct wordt herkend:
code:
1
2
3
4
5
cp210x: module verification failed: signature and/or required key missing - tainting kernel
usbcore: registered new interface driver cp210x
usbserial: USB Serial support registered for cp210x
cp210x 1-1:1.0: cp210x converter detected
usb 1-1: cp210x converter now attached to ttyUSB0

Met lsusb krijg ik ook wat info die lijkt alsof alles goed is:
code:
1
  usb1-1         10c4:ea60:0100 00  1.10   12MBit/s 100mA 1IF  (Silicon Labs slae.sh cc2652rb stick - slaesh's iot stuff 00_12_xx_

En zelfs in DSM zie ik onder info de stick terug als een CP210x UART Bridge - Silicon Labs met dezelfde vendor ID.

Toch krijg ik Zigbee2MQTT not aan de praat, krijk ik almaar geen serial /dev/ttyACM0 en blijft z2m klagen dat hij de stick niet kan vinden. Ik raak inmiddels door de bomen het hele bos kwijt.

Op google vooral heel veel oude info te vinden en veel unsupported commando's op de Syno zoals "usb-devices", "ls -l /dev/serial/by-id" geen resultaat, no such file or directory ook een modprobe zoals zo hier en daar voorgesteld heeft geen voor mij zichtbaar effect.

Wie weet wat ik nog mis?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je dit gedaan?
chmod 775 /usr/local/etc/rc.d/start-usb-drivers.sh
En ook een reboot avn je Nas?

Ik dacht dat die zigbee geen ttyACM maar gewoon een ttyUSB device is.

Geef eens dit commando:
lsubs -i

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 24-09-2021 09:06 ]

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
Naar welke criteria kijkt Synology Photo's om te bepalen of een foto gesynced moet worden?

Huidige situatie:
Op dit moment doe ik de backup van de foto's met DS File. Ik kocht de NAS toen DSM 7 met Synology Photo's nog niet uit was. Nu ben ik over naar DSM 7 en wil dan ook Synology Photo's gebruiken.

Nu is het zo dat Whatsapp bij restore de originele datum weg gooid in de metadata en de datum pakt van restore. De originele naam bv IMG-20150907-WA0002 blijft wel bestaan. Deze fotos staan ook op de synology. Hiervoor heb ik een oplossing gevonden -> EXIF Date Changer. Heb het al getest, op basis van de filename kan het de juiste datum meegeven in de metadata.

Mijn dilemma is het volgende; als ik de metadata aanpas op de Synology en vervolgens Synology Photo's op mijn telefoon gebruik ziet hij de bestanden als hetzelfde vanwege filename of omdat de metadata is veranderd, gaat hij opnieuw synchen waardoor ik dubbele bestanden zal krijgen?

Sorry voor de langdradigheid, ik wil zo compleet mogelijk zijn.

PSN: TyKashin

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@TyKH kun je dat niet gewoon testen met 1 foto? Mijn gok is dat ie puur naar de filename zal kijken, maar zeker weten doe ik het niet.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Er van uitgaande dat je die twee disken in shr of raid 1 hebt staan.

Ik heb ooit allemaal zaken als php en Apache geïnstalleerd met web station.

Kan ik dat klakkeloos verwijderen? Of zijn er mogelijk andere zaken afhankelijk van php en Apache?

Hoe kom ik daar achter?

Zo zie ik ook meerdere php versies staan, 7 en 5.6, kan ik die klakkeloos de-installeren en hoe gaat photostation daarmee om?

[ Voor 6% gewijzigd door Italia op 25-09-2021 10:27 ]

• Magic
  • Niet online
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb ooit allemaal zaken als php en Apache geïnstalleerd met web station.

Kan ik dat klakkeloos verwijderen? Of zijn er mogelijk andere zaken afhankelijk van php en Apache?

Hoe kom ik daar achter?

Zo zie ik ook meerdere php versies staan, 7 en 5.6, kan ik die klakkeloos de-installeren en hoe gaat photostation daarmee om?
Als je op verwijderen drukt dan roept hij vanzelf wanneer er nog afhankelijkheden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 18:56

4POX

Everybody is wired

Wobblier schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:08:
Interessante post over btrfs, Synology en bit rot resilience: https://daltondur.st/syno_btrfs_1/
Als je dit weekend dit artikel leest. https://arstechnica.com/g...half-finished-filesystem/

Lees dan ook de post van Wobblier. ^^^^

AKA Rinkel weblog

• Italia
Magic schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:45:
[...]

Als je op verwijderen drukt dan roept hij vanzelf wanneer er nog afhankelijkheden zijn.
Top thanx!!!

Ik zie trouwens dat mijn 412+ geen update krijgt voor dsm7.

Misschien toch maar eens naar een vervanger kijken.

Aangezien ik hem een beetje voor cloudsync, photostation en VPN server gebruik, heb ik het idee dat de 412+ wat overkill was. Er zitten ook maar 2 disken in.

Iemand een tip voor een opvolger?
Kan ik niet beter in de non + modellen shoppen en voor 2 bays?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:59
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:09:
[...]

Top thanx!!!

Aangezien ik hem een beetje voor cloudsync, photostation en VPN server gebruik, heb ik het idee dat de 412+ wat overkill was. Er zitten ook maar 2 disken in.

Als je 'm enkel daar voor gebruikt en t nog stabiel en snel werkt, waarom zou je hem dan vervangen?

• Italia
gastje01 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:13:
[...]

Als je 'm enkel daar voor gebruikt en t nog stabiel en snel werkt, waarom zou je hem dan vervangen?
Ja geen idee, dacht EOL, dus misschien updaten.
Maar zie nu ook dat de DS218 de meest recente value series is.

Bij plus is er wel een 220+.

Misschien toch even afwachten.

Geen idee of dsm7 veel verbeteringen kent tegenover dsm6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:24:
[...]

Bij plus is er wel een 220+.

Misschien toch even afwachten.

Geen idee of dsm7 veel verbeteringen kent tegenover dsm6
DSM 7 heeft vooral verbeteringen voor zakelijke gebruikers, vlottere RAID-recovery in geval van een HDD falen/wisselen, en wat gestroomlijnder beheer. Als je niet een Intel processor hebt verlies je mogelijk zelfs wat mogelijkheden als gezichtherkenning in Photos en EXT3 ondersteuning. Voorlopig wordt DSM6.2 nog ondersteund met beveiligingspatches, dus als je je nu nog kunt redden met de bestaande functionaliteit zou ik hem lekker nog even houden en afwachten waar Synology mee komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 25-09-2021 11:33 ]

• Italia
Magic schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:32:
[...]

DSM 7 heeft vooral verbeteringen voor zakelijke gebruikers, vlottere RAID-recovery in geval van een HDD falen/wisselen, en wat gestroomlijnder beheer. Als je niet een Intel processor hebt verlies je mogelijk zelfs wat mogelijkheden als gezichtherkenning in Photos en EXT3 ondersteuning. Voorlopig wordt DSM6.2 nog ondersteund met beveiligingspatches, dus als je je nu nog kunt redden met de bestaande functionaliteit zou ik hem lekker nog even houden en afwachten waar Synology mee komt.
Dank voor je uitleg!
Misschien het beste ja.

Daarnaast wil ik nu niet naar een model uit 2018, wacht wel even tot die nieuwe DS2##

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
Hebben meer mensen problemen met Video Station? Ik kon voorheen alle video's daar gewoon zien, maar nu staat er al heel lang 'Indexering'. Ik zie geen hoge CPU load dus het lijkt niet alsof ie ook echt aan het indexeren is..
Ik heb wel afgelopen week alle foto's verplaatst naar een andere map, dus misschien dat ie daarom zo lang bezig is? Maar dat zou los moeten staan van Video Station lijkt mij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFW237E99cAl5cVvNqYe1zWaBQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DY9nPYdYOVNquRgAkOd46QA5.png?f=fotoalbum_large
Als je de videos verplaatst naar een andere map moet uiteraard alles opnieuw geindexeerd worden.
Zit die map niet in een folder die onder de indexering staat, dan zie je helemaal niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 18:56

4POX

Everybody is wired

Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:24:
[...]

DSM 6.2 has helped companies worldwide manage their workloads with its high stability and efficiency. The proven reliability has led DSM 6.2 to a Long-Term Support (LTS) version maintained until 2023. For more information about DSM life-cycle phases, please refer to the Synology White Paper.

Tot 2023 krijgt 6.2 support.

AKA Rinkel weblog

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
Ben(V) schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:42:
Als je de videos verplaatst naar een andere map moet uiteraard alles opnieuw geindexeerd worden.
Zit die map niet in een folder die onder de indexering staat, dan zie je helemaal niets meer.
Nee, Video’s heb ik laten staan en de foto’s heb ik verplaatst. Ik heb een map ‘video’ en had een map ‘photo’ maar die foto’s heb ik nu verplaatst naar /home/photos, dus dat zou niks met Video Station te maken moeten hebben lijkt mij?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 21:38

MeNTaL_TO

The future is not set

Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:09:
[...]

Top thanx!!!

Voor dat doel (en een beetje fileserver voor intern + FTP) heb ik de 420J gekozen, CPU staat toch uti zijn neus te eten en vond 4 disks (plus 3 USB extern (powered hub) belangrijker.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• wvkreg
Sharky schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:59:
[...]

Structuur, stabiliteit en vooral hardlinks!

• wvkreg
Rik. schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:58:
Hebben meer mensen problemen met Video Station? Ik kon voorheen alle video's daar gewoon zien, maar nu staat er al heel lang 'Indexering'. Ik zie geen hoge CPU load dus het lijkt niet alsof ie ook echt aan het indexeren is..
Ik heb wel afgelopen week alle foto's verplaatst naar een andere map, dus misschien dat ie daarom zo lang bezig is? Maar dat zou los moeten staan van Video Station lijkt mij...

[Afbeelding]
Gebruik Plex of Emby.

• Italia
Ik heb twee volumes van 2 disken.

Nu heb ik het eerste volume uitgebreid en de data van volume 2 op volume 1 geplaatst.

Volgens mij heb ik alle shared folders can volume 2 verwijderd.

In de storage analyzer staat echter nog steeds 192MB used.

Hoe weet ik zeker of alle data er vanaf is?

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:12
Voor dat ik naar DSM7 ben over geschakeld had ik een aantal containers lopen met docker-compose. Nu zou ik dit graag overzetten naar docker swarm ook omdat ik dan eventueel meerdere nodes kan koppelen binnen in een swarm. Nu lijkt ik het redelijk aan de praat te hebben ( ik heb een swarm met portainer er in draaien). Het enige probleem dat ik heb is dat het ingress network niet bereikbaar is op de synology node. Op andere nodes kan ik de containers dus wel bereiken via het ingress netwerk maar niet via de ip van de synology. Heeft iemand hier ervaringen mee. De meeste handleidingen en beschrijvingen van problemen die ik kan vinden lijken aan vorige DSM versies gelinkt te zijn.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:26:
Ik heb twee volumes van 2 disken.

Nu heb ik het eerste volume uitgebreid en de data van volume 2 op volume 1 geplaatst.

Volgens mij heb ik alle shared folders can volume 2 verwijderd.

In de storage analyzer staat echter nog steeds 192MB used.

Hoe weet ik zeker of alle data er vanaf is?
Iemand toevallig één idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
Italia schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:35:
[...]

Via ssh inloggen en kijken of er nog iets staat? Even opletten op hidden files. Ik zou niet weten hoe er nog iets op kan staan als je dat via de command line checkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Italia schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:35:
[...]

Is het niet gewoon DSM zelf? Dat staat op alle schijven voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar DSM staat in een eigen partitie en valt dus niet onder een volume.
Als hij Btfrs als filesystem gebruikt ligt daar het antwoordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:57:
[...]

Is het niet gewoon DSM zelf? Dat staat op alle schijven voor zover ik weet
DSM gebruikt wel wat meer opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
TheOmen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:48:
[...]

Update.
Gisteren begon de DS ineens weer de indexeren, en hoewel nog niet afgerond, zie ik in Photos weer de thumbnails verschijnen.
Update 2.
Nadat de index-service klaar was, bleken ook de thumbnails en foto's weer verdwenen te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJoDgyp4YYMGDkk8PLKQYMaooas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlbSpu9la0nFKT1zZV7DhxAQ.png?f=user_large
Heb nu een ticket ingeschoten bij Synology.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:07
TheOmen schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:41:
[...]

Update 2.
Nadat de index-service klaar was, bleken ook de thumbnails en foto's weer verdwenen te zijn.
[Afbeelding]
Heb nu een ticket ingeschoten bij Synology.
Heb ik ook gehad. Support gaat via volledige toegang de progress database tabellen leeggooien om alle indexing opnieuw op te bouwen. Duurt even maar dan heb je een verse index. Als die wéér kapot gaat dan is er een andere app die roet in het eten gooit (bij mijn was dat de Mediaserver die de indexer sloopte en alle andere geïndexeerde bestanden meesleepte).

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
AtomicWing schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:52:
[...]

Heb ik ook gehad. Support gaat via volledige toegang de progress database tabellen leeggooien om alle indexing opnieuw op te bouwen. Duurt even maar dan heb je een verse index. Als die wéér kapot gaat dan is er een andere app die roet in het eten gooit (bij mijn was dat de Mediaserver die de indexer sloopte en alle andere geïndexeerde bestanden meesleepte).
Ah, dank. Mediaserver draait hier niet, dus ben benieuwd wat het dan wel is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:59
Misschien een hele simpele vraag, ik heb hier een DS220+ draaien met allemaal backup materiaal. Graag zou ik deze ook buitenshuis willen benaderen om dingen te kunnen bekijken of dingen te uploaden naar de NAS. Is Quickconnect hier de beste oplossing voor. Ik heb namelijk vernomen dat port forwarding niet de beste oplossing voor is ook al wordt het als oplossing aangehaald op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:49:
Misschien een hele simpele vraag, ik heb hier een DS220+ draaien met allemaal backup materiaal. Graag zou ik deze ook buitenshuis willen benaderen om dingen te kunnen bekijken of dingen te uploaden naar de NAS. Is Quickconnect hier de beste oplossing voor. Ik heb namelijk vernomen dat port forwarding niet de beste oplossing voor is ook al wordt het als oplossing aangehaald op het internet.
Je kunt ook een VPN opzetten om je NAS te benaderen :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Kees_frl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:54:
[...]

Je kunt ook een VPN opzetten om je NAS te benaderen :)
Is dat beter/veiliger? Of is Quickconnect in dat geval beter. Ik snap dat Quickconnect via de servers van synology gaat en dat er wat vertraging in zit. Maar vertraging is er toch altijd wel als je de nas van buitenaf wil benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
dutchnltweaker schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:01:
[...]

Is dat beter/veiliger? Of is Quickconnect in dat geval beter. Ik snap dat Quickconnect via de servers van synology gaat en dat er wat vertraging in zit. Maar vertraging is er toch altijd wel als je de nas van buitenaf wil benaderen.
Ik gebruik zelf quickconnect, en werkt prima. En van vertraging merk ik weinig van. VPN is volgens mij wel veiliger.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27

kodak

FP ProMod
dutchnltweaker schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:01:
[...]

Is dat beter/veiliger? Of is Quickconnect in dat geval beter.
Je stelt eigenlijk twee verschillende vragen. Beter kan namelijk ook gaan over hoe snel het is of hoeveel gemak het voor je geeft om te gebruiken en onderhouden. Veiliger gaat er bijvoorbeeld om of je de risico's die je er met een oplossing bij krijgt of weg neemt acceptabeler zijn dan die van het alternatief.

Als jij je nas gebruikt om belangrijke backups te bewaren en dan kiest om je nas voor heel het internet bereikbaar te maken om te proberen in te breken dan kan het voor jou veiliger zijn om een vpn te gebruiken. Maar als je veel moeite hebt om een vpn goed te installeren en gebruiken, terwijl op je nas verder niet veel bijzonders staat en verder ook geen toegang geeft tot je lan, dan kan die Quickconnect aantrekkelijker zijn.
En natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het maar zo te laten, als je in beide gevallen niet zeker genoeg weet wat je daarmee precies voor plezier en problemen er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:29
digilb schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:31:
Ik wil de 2 schijven in mijn DS214 (met DSM 7) migreren naar een DS214+ (dus fysiek overzetten).
Echter, de DS214 wordt expliciet genoemd op https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later onder het kopje "HDD-migratie naar een ander Synology NAS-model is niet beschikbaar als uw bron-Synology NAS hier wordt vermeld:"
Je zou dus zeggen dat dit niet / nooit mogelijk is.

Maar: de DS214+ heeft exact dezelfde CPU als de DS214 (Marvell Armada XP MV78230), alleen dan met 1GB RAM ipv 512MB, en met 2 ipv 1 netwerkpoorten. Gevoelsmatig heb ik dus het idee dat déze migratie gewoon mogelijk is en dat de DS214 op de lijst staat omdat het niet naar nieuwere Synology's mogelijk is.

Wat is jullie mening hierover, of misschien heb je er ervaring mee? Ik hoor het graag.
Inmiddels kan ik zeggen dat dit gewoon kan en helemaal smooth verloopt.
Dus ondanks dat Synology zegt dat je geen harddisk migratie kunt doen vanaf een DS214 en dat je niet kunt migreren van een value naar een plus serie.
Het leuke is dat, omdat ik nu op de DS214+ zit, opeens wél kan en mag migreren naar nieuwere apparaten in de plus serie :-)

• TheOmen
AtomicWing schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:52:
[...]

Krijg net melding van mijn diskstation dat er iemand is ingelogd vanuit Frankrijk. Ze zijn er kennelijk mee bezig. Ben benieuwd!

ennn...een update van techsupport:
Dear customer
Thanks for the access
There was a problem with the Multimedia database (PGSQL), I think it happened with the migration to DSM7.

I have just repaired the database and now Synology photos is working properly.
the indexing process will take a lot of time because you have a lot of photos
and once I think you will find the photos that will be displayed in Synology photos
we zullen het zien als de indexer klaar is....over een paar dagen

Niet vergeten om vanavond als ik thuis ben de externe toegang weer in te trekken.

[ Voor 33% gewijzigd door TheOmen op 29-09-2021 11:38 ]

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 14:37
Hallo allemaal,

Deze vraag gaat over het vervangen van schijven en/of opslag uitbreiding

Ik heb een Synology DS2415+ met daarop twee opslagpools en twee volumes:

* Opslagpool 1: RAID-6 with data protection
10x WD60EFRX (6TB)

* Opslagpool 2: RAID-1 with data protection
2x WD100EFAX (10TB)
~ 4TB RAID 0 volume

Alle slots van de NAS zitten dus vol. Nu heb ik onlangs 1 van de 6TB schijven vervangen omdat deze kapot ging. ik had gelukkig nog een reserve. Nu ik geen reserveschijven meer heb moet ik dus een nieuwe gaan bestellen, maar ik zou het liefst dan een grotere schijf (bijvoorbeeld 10TB) erin zetten zodat ik meer opslagruimte op mijn NAS krijg. De grote vraag: Kan dit?

Kan ik een 10TB schijf in mijn opslagpool1 zetten (dus 9x6TB en 1x10TB) ? of moeten de schijven van dezelfde grootte zijn.

stel dat dit kan: hoe groot wordt de totale opslag dan van pool1? (deze heeft nu een capaciteit van 43.6TB)

• susscorfa
susscorfa schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:49:
Voor dat ik naar DSM7 ben over geschakeld had ik een aantal containers lopen met docker-compose. Nu zou ik dit graag overzetten naar docker swarm ook omdat ik dan eventueel meerdere nodes kan koppelen binnen in een swarm. Nu lijkt ik het redelijk aan de praat te hebben ( ik heb een swarm met portainer er in draaien). Het enige probleem dat ik heb is dat het ingress network niet bereikbaar is op de synology node. Op andere nodes kan ik de containers dus wel bereiken via het ingress netwerk maar niet via de ip van de synology. Heeft iemand hier ervaringen mee. De meeste handleidingen en beschrijvingen van problemen die ik kan vinden lijken aan vorige DSM versies gelinkt te zijn.
Iemand misschien een idee?

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:23
kuwerti schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:17:
Hallo allemaal,

Deze vraag gaat over het vervangen van schijven en/of opslag uitbreiding

Ik heb een Synology DS2415+ met daarop twee opslagpools en twee volumes:

* Opslagpool 1: RAID-6 with data protection
10x WD60EFRX (6TB)

* Opslagpool 2: RAID-1 with data protection
2x WD100EFAX (10TB)
~ 4TB RAID 0 volume

Alle slots van de NAS zitten dus vol. Nu heb ik onlangs 1 van de 6TB schijven vervangen omdat deze kapot ging. ik had gelukkig nog een reserve. Nu ik geen reserveschijven meer heb moet ik dus een nieuwe gaan bestellen, maar ik zou het liefst dan een grotere schijf (bijvoorbeeld 10TB) erin zetten zodat ik meer opslagruimte op mijn NAS krijg. De grote vraag: Kan dit?

Kan ik een 10TB schijf in mijn opslagpool1 zetten (dus 9x6TB en 1x10TB) ? of moeten de schijven van dezelfde grootte zijn.

stel dat dit kan: hoe groot wordt de totale opslag dan van pool1? (deze heeft nu een capaciteit van 43.6TB)
https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

Stay safe

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kan iemand mij op weg helpen ? er komt een ds1621+ aan en gat mijn 1511+ vervangen.
Ik wil graag hier 4GB geheugen bij prikken, maar lees eigenlijk alleen maar oplossingen waarbij 4 GB wordt verwijderd en 16 GB wordt geplaatst.

Iemand ervaring welke werkt met dit type geheugen ? als ik de specs moet geloven is het huidige type '4 GB 2666 Mhz ECC"

• Magic
  • Niet online
Peter F schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:25:
Kan iemand mij op weg helpen ? er komt een ds1621+ aan en gat mijn 1511+ vervangen.
Ik wil graag hier 4GB geheugen bij prikken, maar lees eigenlijk alleen maar oplossingen waarbij 4 GB wordt verwijderd en 16 GB wordt geplaatst.

Iemand ervaring welke werkt met dit type geheugen ? als ik de specs moet geloven is het huidige type '4 GB 2666 Mhz ECC"
volgens https://www.synology.com/en-us/products/DDR4

moet dit passen:

pricewatch: Synology D4NESO-2666-4G

en

pricewatch: Synology D4ES01-4G

In theorie moet elke 4GB DDR4 2666 mhz SODIMM wel passen, maar alleen met bovenstaand heb je de garantie van synology.

• dutchnltweaker
kodak schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:56:
[...]

Je stelt eigenlijk twee verschillende vragen. Beter kan namelijk ook gaan over hoe snel het is of hoeveel gemak het voor je geeft om te gebruiken en onderhouden. Veiliger gaat er bijvoorbeeld om of je de risico's die je er met een oplossing bij krijgt of weg neemt acceptabeler zijn dan die van het alternatief.

Als jij je nas gebruikt om belangrijke backups te bewaren en dan kiest om je nas voor heel het internet bereikbaar te maken om te proberen in te breken dan kan het voor jou veiliger zijn om een vpn te gebruiken. Maar als je veel moeite hebt om een vpn goed te installeren en gebruiken, terwijl op je nas verder niet veel bijzonders staat en verder ook geen toegang geeft tot je lan, dan kan die Quickconnect aantrekkelijker zijn.
En natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het maar zo te laten, als je in beide gevallen niet zeker genoeg weet wat je daarmee precies voor plezier en problemen er bij krijgt.
Het is de bedoeling dat de NAS altijd draaiende is (aangesloten op lan).
Er zitten belangrijke backups op en backups die wat minder belangrijk zijn. Het belangrijkste is om binnen het netwerk thuis zonder problemen in de NAS te komen, daarbuiten zou het handig zijn als je iets wil uploaden onderweg zoals bijvoorbeeld foto's via een laptop of smartphone.

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 19:21
DS918+ power adapter waarschijnlijk stuk na 4 jaar normaal gebruik, wat is aan te raden, nieuwe power adapter? nieuw NAS?

Met 1 schijf of 1 SSD lijkt het NAS het even prima te doen maar valt dan uiteindelijk wel uit.

Synology zegt koop maar andere adapter of steek de schijven in een ander NAS :/

[ Voor 7% gewijzigd door Zaggy op 29-09-2021 20:37 ]

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:50
Zaggy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:33:
DS918+ power adapter waarschijnlijk stuk na 4 jaar normaal gebruik, wat is aan te raden, nieuwe power adapter? nieuw NAS?

Met 1 schijf of 1 SSD lijkt het NAS het even prima te doen maar valt dan uiteindelijk wel uit.

Ik verwacht dat de DS918+ nog wel een aantal jaar mee gaat, dus zal een nieuwe power adapter kope.

Verwijderd

Zaggy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:33:

Nieuwe adapter, je NAS gaat nog wel wat jaren mee. Die dingen zijn ook weer niet zo heel duur. 2de hands is ook nog een optie natuurlijk.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Gatver .. eindelijk zelf thuis ook een Synology aangeschaft ivm geplande camera bewaking thuis .. heb ik 'm gister opgestart, kreeg ik de melding dat er een Update was en de enige optie was de "Okay" knop te drukken .. en nu zit ik met een Synology white screen of death ... wel ping, maar geen DSM ;w

4 sec reset ingedrukt, 1 piep, geen verschil
4 sec reset ingedrukt, 1 piep, nogmaals 4 sec ingedrukt, 3 piepjes .. hij staat nu te rammelen dus ik ben naar het werk gegaan ondertussen, nu maar hopen dat ie het vanavond weer doet als ik thuis kom :/

Synology DiskStation DS420J

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Quakie
  • Laatst online: 15:40
Nog nooit gehad (sinds een 106e ) maar DS213+ hing. Blijkbaar was NAS gereset en moest DSM opnieuw geinstalleed worden. Gelukkig stond alle data er nog op maar het blijft apart. Hij wordt alleen als vault gebruikt. ..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet gereset, een nieuwe Nas heeft gewoon geen DSM aan boord.
Zal wel een hikup in de netwerk verbinding geweest zijn tijdens het downloaden van DSM.

De beste manier om DSM te installeren is via de Synology Assistant, dat voorkomt dit soort problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 30-09-2021 10:47 ]

• Quakie
@Ben(V) zou alleen niet weten hoe dat mogelijk is? DSM update gaan niet automatisch dat staat nl uit. Last resort dus clean mogelijk en niet haantje de voorste qua updates. Niet vaak maar deze nas heeft wel eens data gered wat weg was op hoofd nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Quakie
Het ging hier om een nieuwe NAS die dus nog geen DSM heeft.
Je download dan de Synology Assistant, installeert die op je PC en gebruikt die om DSM te installeren op je Nas.

Dit heeft dus niets met een DSM update te maken.

• Quakie
@Ben(V) Ah dacht dat je op mijn berichtje antwoordde, maar je bedoelde waarschijnlijk berichtje van Alfa Novanta

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jij had toch geen nieuwe Nas?

Leek me wel duidelijk dat het over @Alfa Novanta ging, hij begreep dat in ieder geval wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quakie
dat is mooi... voor mij na nogmaals lezen duidelijk. Op het eerst gezicht niet. Vandaar dat ik zelf @ naam gebruik als ik reageer op een oudere berichtje om verwarring te voorkomen.

Pagina: 1 ... 113 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).