[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-08 17:13

lithiumangel

Tuurlijk !

Ik hoop dat ik hiervoor in het goede topic zit. Ik zit eraan te denken om over te stappen op of een Synology NAS, of een DIY NAS (meer daarover later) Hierbij heb ik enkele vragen die ik heb omtrent een Synology NAS wat belangrijk is voor m`n besluit. Want met Synology Demo kwam ik niet uit voor deze vragen.

Wat heb ik nu
Zeer oude HP NL36 micro-ProLiant. Met de AMD Athlon II Neo K325 en 12GB ram en een AMD kaart waar ik de modelnaam even kwijt ben. Draait op W10 Pro (wel met wat policy changes dat hij niet om de haveklap reboot voor een update etc.) en daarop SabNZB, Sonarr, radarr en Plex Server (wat meer als voldoende is gezien alles waar ik Plex op kijk native decode, en er dus geen transcoding nodig is)

HDD's zijn er nu 3x6TB (WD) + 1x14TB (Toshiba) en 1x SSD voor OS. Alles draait op NTFS.
Alle HDD's zijn los, gebruiken geen raid vorm. De HDD's upgrade ik elke 3 jaar ongeacht hun status om degradatie voor te zijn; dit heb ik gedaan sinds ik de NL36 in gebruik heb genomen 10 jaar geleden.

Wat voor soort data heb ik
70% media (TV series/films)
30% is mijn fotografie en RAW files voor short-films die ik edit.
Deze 30% heeft een off-site backup naar de cloud, en op een externe HDD en gaat automatisch.
Het gros v.d bestanden, de mediacollectie word niet gebackupped. Dat is gewoon spul wat ik beschouw als "ik wil gewoon een grote library at all times, maar het valt weer te downloaden mocht het wegvallen"
Dus keuze gaat naar volume, en niet zo zeer verlies van volume door RAID1 of 5 oid.

Waar wil ik een Synology voor gebruiken?
Zowieso voor radarr/Sonarr om films en series automatisch te downloaden en deze terug te kijken met Plex.
Daarnaast lijkt het me ook handig omdat ik met foto/videografie bezig ben, de Synology kan gebruiken als
mijn "self-hosted Google Drive/ Google Photos" om bestanden te delen zonder deze eerst te hoeven uploaden naar een andere service (zoals Google Photos of Dropbox etc.) en eventueel mensen files kunnen direct uploaden naar m`n Synology als ik met mensen samenwerk op een project.

Vragen m.b.t eventuele overstap naar Synology

1. Kan ik mijn huidige NTFS schijven (non raid) direct kwijt in een Synology met behoud van de data?
Zo nee, dan wordt het een financieel iets duurdere situatie om eerst voldoende schijfruimte te kopen om dingen te kunnen overzetten in de eerste instantie.

2. Geen RAID op de Synology.
Voor mij gaat het puur om volume voor het gros van de bestanden die ik heb. Het gaat gewoon puur om gemak, en niet zozeer om back-up. Ik wil dus NIET gebruik maken van RAID. Is er een mogelijkheid met de Synology om gewoon elke schijf los te hebben met zijn eigen volume en drive-letter?

3. Schijf upgrades.
Het voordeel van mijn huidige systeem is dat als ik een schijf wil upgraden naar een grotere, het simpelweg het kopen is van een grotere schijf. Deze extern hangen, data over zetten van de schijf die vervangen moet worden. En als dat gebeurd is de schijven swappen. Hoe gaat dit met een Synology als alle bays volzitten en ik een schijf wil vervangen met een grotere?

4. Synology Defect. Wat dan?
Net zoals elk stukje hardware, kan een Synology zelf natuurlijk ook defect raken (CPU/mobo etc.) In mijn huidige situatie, met gewoon NTFS schijven die niet in een vorm van RAID zitten kan ik deze gemakkelijk overzetten naar een ander systeem en/of de schijven extern benaderen. Hoe gaat dit met een Synology? Kan ik de schijven 1,2,3 overzetten naar een andere Synology en deze weer gebruiken zoals het was?

5. Stroomverbruik Synology
Momenteel verbruikt mijn NL36 zo`n 40 watt als hij files aan het uitpakken is. En zo`n 10-15 Watt Idle als er niks wordt gedownload. Dit is met 4 schijven en 1 SSD. In windows staat dat de schijven zichzelf uitzetten na 15 mins als er niks gedaan wordt ermee (per schijf). Meestal als er iets wordt gedownload via Sonarr/Radarr is dat maar naar 1 schijf tegelijk.
Hoe vergelijkt dit met het stroomverbruik van een moderne 4-bay Synology? Is dat lager? De CPU in de NL36 was voor die tijd energiezuinig, maar is w.s. nu achterhaald en inefficient.

6.Xpenology op een i7-9700T met schijven op USB?
Ik heb van een oud project nog een MicroForm Factor desktop liggen met een i7-9700T 8-core CPU en 16GB DDR4 + NVME M.2 als main drive. Hier zitten 4x USB 3.1A poorten op en 1x USB-C. Misschien een idee om dit in te zetten met Xpenology ipv een Synology? Het ligt hier toch stof te happen. Maar dan moet ik wel een elegante oplossing vinden om 4x 3,5 inch schijven aan te hangen. En misschien is dat continu over USB niet zo handig ivm powermanagement van externe schijven? Mischien is het uberhaupt minder energie efficient dan alles in 1x apparaat (synology) .. gedachten hierbij ?

P.S Respecteer dat ik dingen doe hoe ik dat wil m.b.t het niet willen gebruiken van RAID.
A.U.B geen "ja maar .. " over RAID. Het is absoluut niet nodig voor mijn doeleinden en kost me alleen maar schijfruimte die ik liever wil inzetten voor m`n gemak. De daadwerkelijk belangrijke bestanden worden al 2x extra back-upped.

[ Voor 15% gewijzigd door lithiumangel op 05-09-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1. Nee, maar Synology kan wel NTFS disken in een USB behuizing lezen/schrijven
2. Ja al is een driveletter iets wat je of windows aan een share moet koppelen en niet op de Nas aanmaakt.
3. Via usb een disk aansluiten of een raidset maken dan kan het wel (lees meer over SHR)
4. Gewoon disken in nieuw Synology systeem stoppen en er wordt automatisch gemigreerd
5.Gewoon hetzelfde
6. Niet doen Xpenology is op sterven na dood, al tijden geen update meer van gezien, kun je er nog beter FreeNas opzetten

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:19
Hoi,
lithiumangel schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:11:
Ik hoop dat ik hiervoor in het goede topic zit. Ik zit eraan te denken om over te stappen op of een Synology NAS, of een DIY NAS (meer daarover later) Hierbij heb ik enkele vragen die ik heb omtrent een Synology NAS wat belangrijk is voor m`n besluit.
Eigenlijk is de vraag: Waarom wil je de huidige opstelling / configuratie vervangen? Waar loop je tegenaan? De leeftijd van het systeem? Of andere zaken?

Wat je aangeeft is dat je de huidige configuratie een goede oplossing die voor jouw werkt. Van een aantal zaken (zoals Raid mogelijkheid) wil je geen gebruik maken. Je vervangt de HDD's op basis van leeftijd en capaciteit. Voor het stroomverbruik hoef je het niet te doen. De Synology is niet echt veel zuiniger. De softwarepakketten waarmee je werkt heb je nu ook werkend. Wat zou de meerwaarde van een Synology zijn?

Dus waarom wil je de boel vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

RonnieKo schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:43:
Hoi,

[...] Dus waarom wil je de boel vervangen?
Staat beschreven in m`n post. "Daarnaast lijkt het me ook handig omdat ik met foto/videografie bezig ben, de Synology kan gebruiken als mijn "self-hosted Google Drive/ Google Photos" "

Daarnaast heb ik de NL36 in 2010 gekocht, de PSU is al eens vervangen, de huidige PSU begint nu een fan-issue te krijgen maar ik zit er niet op te wachten om een PSU uit elkaar te halen om de fan te vervangen. Dus dat is "only a matter of time" Zitten er alleen USB 2.0 poorten op wat seeden van data vanaf een T7 niet echt makkelijk maakt direct, en altijd via het netwerk moet. En nee er is geen ruimte voor een andere USB Controller.

Plus is het beheren van een volledige Windows 10 installatie voor alleen maar een "download en opslag bak" ook wel iets wat een beetje overkill is, die tijd kan ik mezelf wel besparen.

Genoeg redenen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Hmm ik wilde de Ubiquiti Unifi controller installeren via Docker.
Hier heb ik de volgende handleiding voor gevolgd en ook de firewall rules ingesteld zoals aangegeven:

https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/

Nu heb ik mijn NAS herstart, maar is de NAS opeens niet meer bereikbaar.
Ik kan de NAS niet pingen op het IP adres en zie hem ook niet meer als client op mijn netwerk.
Ook kan ik hem niet meer vinden via http://find.synology.com/ .
Ik kom er met Putty via port 22 ook niet op, dit heb ik op mijn nieuwe NAS nog niet aangezet namelijk.

Hoe kan ik dit probleem oplossen zonder mijn NAS helemal te moeten resetten en de data kwijt te zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
So_Surreal schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:04:
Hmm ik wilde de Ubiquiti Unifi controller installeren via Docker.
Hier heb ik de volgende handleiding voor gevolgd en ook de firewall rules ingesteld zoals aangegeven:

https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/

Nu heb ik mijn NAS herstart, maar is de NAS opeens niet meer bereikbaar.
Ik kan de NAS niet pingen op het IP adres en zie hem ook niet meer als client op mijn netwerk.
Ook kan ik hem niet meer vinden via http://find.synology.com/ .
Ik kom er met Putty via port 22 ook niet op, dit heb ik op mijn nieuwe NAS nog niet aangezet namelijk.

Hoe kan ik dit probleem oplossen zonder mijn NAS helemal te moeten resetten en de data kwijt te zijn ?
Data ben je sowieso niet kwijt bij een reset.
Volgens mij (maar staat ook op de website wel van Synology) wordt bij een reset het admin-account rereset, de firewall uitgezet en de IP-settings rereset naar DHCP)

https://kb.synology.com/e...o_reset_my_Synology_NAS_7

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Ferruginous Hwk schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:07:
[...]

Data ben je sowieso niet kwijt bij een reset.
Volgens mij (maar staat ook op de website wel van Synology) wordt bij een reset het admin-account rereset, de firewall uitgezet en de IP-settings rereset naar DHCP)

https://kb.synology.com/e...o_reset_my_Synology_NAS_7
Thanks, dat is precies wat ik nodig heb en ga ik vanavond even proberen als ik thuis ben.
Dan zal ik dit keer port 5000 & 5001 toevoegen zodat dit niet nogmaals gebeurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
Ik kan het niet zo snel terug lezen maar is iemand al succesvol gemigreerd van DSM 6 naar 7 met behoud van Docker/container (opzet/config)?

De containers die ik draai:
Portainer
SabNZB
Qbittorrent
PiHole
MariaDB
myPHPadmin

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28

Mystikal

It never hurts to help!

Ik wil graag oudere files en folder verwijderen op mijn NAS middels een scheduled task.
De shared folder waar de files en folders van de camera beelden in komen is Netatmo.
Heb op de 2 camera's via FTP de foto's laten plaatsen op de NAS in bovenstaande folder.

Heb wat zitten googlen en ben tot nu toe tot dit gekomen. Eerste om files ouder dan 60 dagen te verwijderen. De andere om de lege folders te verwijderen die de camera aanmaakt (1 folder per dag)

Ik zelf heb weinig verstand van dit soort dingen, dus als iemand een bevestiging kan geven graag!

find /Netatmo/ -mtime +60 -type f -delete

find /Netatmo/ -depth -type d -exec rmdir {} \; 2>/dev/null

Kan ik deze 2 commands ook onder elkaar in 1 scheduled task zetten of moet ik er 2 aanmaken?

[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 06-09-2021 18:04 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

TyKH schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:17:
Ik kan het niet zo snel terug lezen maar is iemand al succesvol gemigreerd van DSM 6 naar 7 met behoud van Docker/container (opzet/config)?

De containers die ik draai:
Portainer
SabNZB
Qbittorrent
PiHole
MariaDB
myPHPadmin
Yep, succesvol gegaan. Ik heb alleen qbittorrent er niet bij. Maar wel weer andere containers, spotweb, bitwarden, sonarr, radarr enz. enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
TyKH schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:17:
Tot zover heb ik nog nergens gehoord of gezien op verschillende fora dat dit uberhaupt fout ging. Maarja, dat is de kracht van Docker :) . Anders zit er iets goed mis in de NAS zelf op OS level ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik ben bezig met mailplus server (met eigen domein) en mailplus. Ik zou graag mailplus van buitenaf benaderbaar willen maken, bijvoorbeeld als webmail.mijndomein.nl.
Op dit moment kom ik uit op de 403 pagina van mijn nas, hij weet dus niet wat hij met het verzoek aan moet.

Ik heb in het aanmeldingsportaal een alias en een domein ingevuld (webmail) maar hij lijkt daar verder niks mee te doen als ik het extern aanroep.
Intern pakt hij het wel als ik naar https://webmail/ navigeer. Wat moet ik nog meer instellen om dit te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 13:00
Wellicht domme vraag.
Heb je de benodigde poorten in je router open gezet?
Heb je in de DNS van je domein ingesteld dat webmail.mijndomein.nl naar je huis IP verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik heb 2 nas-en.. een ds218+ en een remote ds213j. Allebei op dsm 7. Helaas is hyperbackup stuk in de versie voor dsm 7 waardoor de backup niet werkt.

Nu heb ik een patch gekregen van Synology support om dit te verhelpen maar die moet ik via ssh installeren. Normaal willen zij dat doen maar daar voelde ik weinig voor. Mijn data staat niet voor niets lokaal ipv in de cloud met remote admins.

Nu staan er remote maar 2 poorten op de router open voor mijn nas. Dsm en een hyperbackup poort. Tot de rest van de devices op dat netwerk heb ik geen toegang.

Nu wil ik dus die patch remote installeren. Docker en VMM werken nog niet op de DS213j.

Kennen jullie een goede oplossing (community package) om ssh toegang tot de nas te krijgen via DSM? Alternatief is een uur rijden enkele reis om alles daar lokaal te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 06-09-2021 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ferruginous Hwk schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:07:
Docker en VMM werken nog niet op de DS213j.
En dat zal ook nooit gebeuren.
Ferruginous Hwk schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:07:
Kennen jullie een goede oplossing (community package) om ssh toegang tot de nas te krijgen via DSM?
https://synocommunity.com/package/sslh

[ Voor 20% gewijzigd door Shadow771 op 06-09-2021 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

Ben(V) schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:43:
1. Nee, maar Synology kan wel NTFS disken in een USB behuizing lezen/schrijven
2. Ja al is een driveletter iets wat je of windows aan een share moet koppelen en niet op de Nas aanmaakt.
3. Via usb een disk aansluiten of een raidset maken dan kan het wel (lees meer over SHR)
4. Gewoon disken in nieuw Synology systeem stoppen en er wordt automatisch gemigreerd
5.Gewoon hetzelfde
6. Niet doen Xpenology is op sterven na dood, al tijden geen update meer van gezien, kun je er nog beter FreeNas opzetten
Bedankt voor het advies! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

pietje63

RTFM

@Ferruginous Hwk als je toegang hebt tot DSM, kun je dan niet
- via DSM SSH aanzetten op de NAS
- vervolgens in DSM via config center of 'easy internet' (oid) de poort op je router openen.

Vergeet niet hierna meteen weer de poort te sluiten en ssh uit te zetten :D

Alternatief - maar weet niet hoe ssh met een poort-conflict omgaat - is om ssh op een alternatieve poort te draaien die open staat

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:00
Sinds kort zoemt er naast mijn DS108J (gehackt naar een DS109J) een tweedehands DS115 (als de verkoper ook op dit forum zit: dank, werkt als een zonnetje!).
Nu wil ik m'n foto-verzameling anders gaan optuigen.

Op de DS109J had ik alles in een map onder /public gezet, puur als backup van m'n externe HD en een cloud backup, beide vanaf mijn pc via SyncBackFree.
Nu met de iets krachtiger DS115 wilde ik me weer eens gaan wagen aan Photo Station, om de foto's op m'n mobiel en Android-boxje aan de tv te kunnen bekijken.

Om de twee DSen gelijk te trekken heb ik op de DS109J nu de foto's van de /public naar de /photo map gehaald (en de indexservice uitgezet).
Waar ik nu tegenaan loop is dat een rsync vanaf de DS109J /photo-map naar de /photo-map van de DS115 niet 1-op-1 is, maar dat hij dus de hele boom /photo/foto/photo/foto's aanmaakt omdat je de destination-map niet leeg mag laten. Iemand die weet of dit op één of andere manier wel mogelijk is?
Het is maar voor 't mooie, want het werkt wel zonder problemen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@TheOmen
Ik heb geen ervaring met RSync.
Maar misschien later de folderstructuur weer aanpassen door foto's te verplaatsten?
Of misschien gewoon kopiëren via windows met een file share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wachten... schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:46:
Hij doet het inmiddels, ik weet niet waarom, maar het indexen was op pauze gezet.
Ik heb deze weer aangezet en alles was redelijk snel beschikbaar.

Ik herken wat je zegt over de 'onderwerpen' in Moments. Dat was echt een fantastische functie en wij gebruikte deze enorm veel. Ik ben ook zeker geen poweruser, maar als je jezelf aanleert om Synology Photo`s als standaard Gallery app te gebruiken op je telefoon, dan is het wel een verademing t.o.v. de standaard Gallery app.
Werkt die nieuwe dan ook beter dan moments? Ik heb DSM7 nog niet gedaan omdat ik bang ben voor wéér een nieuwe manier van foto's organiseren en het gebruik van docker met USB. Nu dat laatste tegenwoordig weer gewoon schijnt te kunnen overweeg ik onderhand wel een upgrade.

Zelf gebruik ik moments niet als primaire galerij app maar voornamelijk als manier om m'n telefoon foto's naar de nas te krijgen en dus in de back-up. Doordat ik hem echter sporadisch open kom ik er met regelmaat scheet dat hij al weken/maanden stil staat qua synchronisatie. Ik vind dat hoogst irritant en niet echt betrouwbaar, alleen weet ik niet of ik de MFA of Android updates de schuld moet geven (proces afschieten staat uiteraard uit).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
NIMIC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:32:
@TheOmen
Ik heb geen ervaring met RSync.
Maar misschien later de folderstructuur weer aanpassen door foto's te verplaatsten?
Ik wil eigenlijk dat het volautomagisch gebeurt. Ik start een back-up van m'n externe drive op mijn pc naar de DS109J en die verzorgt dan eens in de zoveel tijd een auto-rsync naar de DS115.
Nu ik er over na denk...wellicht moet ik gewoon twee back-up sessies draaien op m'n pc, naar de twee DSen, ieder met eigen mappenstructuur....
Of misschien gewoon kopiëren via windows met een file share?
Het moet wel een beetje snel gaan :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
pietje63 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:59:
@Ferruginous Hwk als je toegang hebt tot DSM, kun je dan niet
- via DSM SSH aanzetten op de NAS
- vervolgens in DSM via config center of 'easy internet' (oid) de poort op je router openen.

Vergeet niet hierna meteen weer de poort te sluiten en ssh uit te zetten :D

Alternatief - maar weet niet hoe ssh met een poort-conflict omgaat - is om ssh op een alternatieve poort te draaien die open staat
Dank je voor het meedenken. upnp staat (gelukkig om security redenen) uit op de router anders was dat zeker een optie geweest.

Een paar posts eerder werd ik getipt voor sslh die zou het shared use op 1 poort moeten kunnen faciliteren. Ik ga die optie maar eens verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Thanks! Ik ga dat package eens verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
Gonadan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:43:
[...]

Werkt die nieuwe dan ook beter dan moments? Ik heb DSM7 nog niet gedaan omdat ik bang ben voor wéér een nieuwe manier van foto's organiseren en het gebruik van docker met USB. Nu dat laatste tegenwoordig weer gewoon schijnt te kunnen overweeg ik onderhand wel een upgrade.

Zelf gebruik ik moments niet als primaire galerij app maar voornamelijk als manier om m'n telefoon foto's naar de nas te krijgen en dus in de back-up. Doordat ik hem echter sporadisch open kom ik er met regelmaat scheet dat hij al weken/maanden stil staat qua synchronisatie. Ik vind dat hoogst irritant en niet echt betrouwbaar, alleen weet ik niet of ik de MFA of Android updates de schuld moet geven (proces afschieten staat uiteraard uit).
Ik gebruik het juist wel als primaire app, tenzij ik net een foto heb gemaakt, want dan staat hij er nog niet direct in (al gaat het best vlot hier).

Het is eigenlijk hetzelfde als moments. En zeker de optie 'mensen' gebruik ik veel. Het werkt ook handig en makkelijk om dingen te delen etc. Ik ben er dus wel blij mee, zeker omdat ik geen Google foto's o.i.d. wil gebruiken.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wachten... schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:50:
Ik gebruik het juist wel als primaire app, tenzij ik net een foto heb gemaakt, want dan staat hij er nog niet direct in (al gaat het best vlot hier).

Het is eigenlijk hetzelfde als moments. En zeker de optie 'mensen' gebruik ik veel. Het werkt ook handig en makkelijk om dingen te delen etc. Ik ben er dus wel blij mee, zeker omdat ik geen Google foto's o.i.d. wil gebruiken.
Op dit moment gebruik ik juist een heel simpele lichtgewicht app voor de galerij omdat die juist wel heel snel alle wijzigingen door heeft en direct alles laat zien wat je nodig hebt. Ik vind het altijd zo hinderlijk als je iets uit de galerij zoekt en het staat er nog niet in.
Of gebruik jij bijvoorbeeld wanneer je iets wilt delen wel weer een andere manier van media selecteren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Athome schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:58:
Wellicht domme vraag.
Heb je de benodigde poorten in je router open gezet?
Heb je in de DNS van je domein ingesteld dat webmail.mijndomein.nl naar je huis IP verwijst.
Welke poorten naast 80 en 443 zouden dit moeten zijn? Het feit dat ik een foutcode 403 van mijn synology krijg wil mij zeggen dat ik op mijn nas uitkom en ik daar de configuratie zou moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
TheOmen schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:47:
[...]

Ik wil eigenlijk dat het volautomagisch gebeurt. Ik start een back-up van m'n externe drive op mijn pc naar de DS109J en die verzorgt dan eens in de zoveel tijd een auto-rsync naar de DS115.
Nu ik er over na denk...wellicht moet ik gewoon twee back-up sessies draaien op m'n pc, naar de twee DSen, ieder met eigen mappenstructuur....

[...]

Het moet wel een beetje snel gaan :P
Ik had hem een beetje verkeerd gelezen denk ik. Een beetje uitgegaan van mijn eigen setup.
Ik dacht dat je 1 keer de data wilde overzetten en dat dan 1 van de NASsen de master werd.

Maar bij jou is je externe drive dus de master, en die back-up je naar de NAS via Rsync.
En die wil je via photos delen via een android box.

Werkt de photos app dan op die android box?
Dat lijkt me eigenlijk ook wel ideaal. Ik heb nu eigenlijk nog niet echt een mogelijkheid om foto's en video's makkelijk op mijn tv te laten zien, behalve via onedrive of google fotos.
Gonadan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:43:
[...]

Werkt die nieuwe dan ook beter dan moments?
Ik vind hem vergelijkbaar met moments. Maar ik mis de oude ds photo app wel.
Ik heb al mijn foto's in mapjes georganiseerd, maar in de nieuwe app staat alles door elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door NIMIC op 07-09-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NIMIC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:09:
Ik vind hem vergelijkbaar met moments. Maar ik mis de oude ds photo app wel.
Ik heb al mijn foto's in mapjes georganiseerd, maar in de nieuwe app staat alles door elkaar.
Ook niet via een album view of zo?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:19:
[...]
Ook niet via een album view of zo?
Oeps, nog even nagekeken.
Je kunt nu wisselen tussen tijdlijnweergave en mapweergave.

Dus het werkt gewoon.
Ik gebruik de app vooral om de foto's op de telefoons in mijn gezin te back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NIMIC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:45:
Oeps, nog even nagekeken.
Je kunt nu wisselen tussen tijdlijnweergave en mapweergave.

Dus het werkt gewoon.
Ik gebruik de app vooral om de foto's op de telefoons in mijn gezin te back-uppen.
Ja dat doe ik nu ook. Moments is nu ook al niet geschikt als galerij app voor je hele telefoon, dus als Synology Photo's dat ook niet is ga ik daar niet in achteruit.
Photo's is echter wel meer geschikt voor mapjes als Moments, dus in die zin een vooruitgang. Ik had al geen Photo Station in gebruik omdat ik geen zit had in het beheren van twee apps, dus onder de streep kan dit zelfs voordelig zijn op de langere termijn.

Nu nog een goed backup schema bedenken want dat doet pijn aan m'n hoofd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 22:37
voor mij enorme vooruitgang met photos tov moments (of photo station) is het slim combineren van gedeeld en persoonlijk. Mijn iphone heeft backup naar map onder home folder en dit valt onder de personal space. En dan map structuur van photo station onder shared. Zo heb ik dus een clean overview van gebeurtenissen en verzamelplek van de iphone. :)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 16:41
Weet iemand of de oude Photo station upload tool ook werkt voor de nieuwe Photos?

Ben over naar dsm7 en elke keer al ik nieuwe foto's in de map zet slaat de nas op tilt, hij begint te indexen en er starten tientallen processen om thumbnails te maken. Wil het liefst dat mn pc het meeste denkwerk doet eigenlijk.

Deze tool: https://www.synology.com/...Note/PhotoStationUploader

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Werkt vast wel, gewoon proberen zou ik zeggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01

4POX

Everybody is wired

keverjeroen schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:36:

Ben over naar dsm7 en elke keer al ik nieuwe foto's in de map zet slaat de nas op tilt, hij begint te indexen en er starten tientallen processen om thumbnails te maken. Wil het liefst dat mn pc het meeste denkwerk doet eigenlijk.
Je kan instellen om dit alleen 's nachts te doen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
4POX schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:33:
[...]

Je kan instellen om dit alleen 's nachts te doen.
Dan ben ik wel benieuwd hoe.. :) Al mijn gegoogle levert juist alleen maar antwoorden op dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 10:24
Ik heb ook een vraag over de nieuwe Photo mobile app op Iphone.
Voorheen via de oude photo app op android kon ik selecteren welke mappen ik wilde backuppen naar de synology.
Nu lijkt dit niet meer te gaan, ik wil niet alle onzig whatsapp zooi tussen mijn foto hebben staan.
Is hier een oplossing voor ?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@keverjeroen control panel, media indexing conversion settings. Daar kan je tijden aan geven..

Volgens help valt photos er gewoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
Quakie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:55:
@keverjeroen control panel, media indexing conversion settings. Daar kan je tijden aan geven..

Volgens help valt photos er gewoon over.
Thanks! In NL vind ik hem in Configuratiescherm -> Indexeringsservice -> Conversie-instellingen.

Die ga ik even op een vaste tijd zetten, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-09 22:01
Quakie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:16:
voor mij enorme vooruitgang met photos tov moments (of photo station) is het slim combineren van gedeeld en persoonlijk. Mijn iphone heeft backup naar map onder home folder en dit valt onder de personal space. En dan map structuur van photo station onder shared. Zo heb ik dus een clean overview van gebeurtenissen en verzamelplek van de iphone. :)
Dat klinkt wel interessant. Verplaats je ook weleens foto's van de ene folder naar een andere? Dus bv van je personal folder naar de shared?
Of het verwijderen van een foto?

Dat zou ik willen doen, maar in Moments kreeg ik daardoor lege foto's. Ik denk omdat de 'verwijderde' foto niet uit de index wordt gehaald. Wellicht dat dat nu beter werkt met Photos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:45:
Ik wil graag oudere files en folder verwijderen op mijn NAS middels een scheduled task.
De shared folder waar de files en folders van de camera beelden in komen is Netatmo.
Heb op de 2 camera's via FTP de foto's laten plaatsen op de NAS in bovenstaande folder.

Heb wat zitten googlen en ben tot nu toe tot dit gekomen. Eerste om files ouder dan 60 dagen te verwijderen. De andere om de lege folders te verwijderen die de camera aanmaakt (1 folder per dag)

Ik zelf heb weinig verstand van dit soort dingen, dus als iemand een bevestiging kan geven graag!

find /Netatmo/ -mtime +60 -type f -delete

find /Netatmo/ -depth -type d -exec rmdir {} \; 2>/dev/null

Kan ik deze 2 commands ook onder elkaar in 1 scheduled task zetten of moet ik er 2 aanmaken?
Niemand? Bovenstaande lijkt niet te werken als ik het test met 0 of 1 dag.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 15:05
Ik heb mijn DS216+ NAS recent ge-upgrade naar DSM 7.
Vroeger had ik mijn Brother label printer op de USB poort aangesloten.
Vanaf een web page kon ik met Docker brother_ql labels printen.

Ik had verwacht dat dat in DSM 7 niet meer mogelijk zou zijn daar de USB support voor devices anders dan storage gestopt is. Tot mijn verbazing blijkt alles echter nog gewoon te werken.

Ik vraag me nu af of dat it werkt door de USB driver in alpine die als basis voor brother_ql is gebruikt ?
Of is er toch nog een basis support voor printers in DSM 7 welke mogelijk op den duur verdwijnt.

[ Voor 0% gewijzigd door epdv op 07-09-2021 22:32 . Reden: spelfout gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosseel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-09 15:20
Ik heb een ds920+ met HSR-1 draaien bestaande uit 14tb - 10tb - 10tb - leeg

Nu wil ik de twee 10tb schijven elk gaan vervangen met 12tb schijven..

Volgens synology kan je een bestaand systeem niet herstellen of upgraden met harde schijven die kleiner zijn dan de grootste..

Echter gebruikt de 14tb in mijn setup echter maar 10tb van zijn capaciteit dus vroeg ik me af of dit toch zou lukken?

Iemand een idee of ervaring hiermee?

Gelieve geen opmerkingen zoals; waarom niet gewoon een extra 14tb bijvoegen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
savagenld schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:51:
[...]

Dat klinkt wel interessant. Verplaats je ook weleens foto's van de ene folder naar een andere? Dus bv van je personal folder naar de shared?
Of het verwijderen van een foto?

Dat zou ik willen doen, maar in Moments kreeg ik daardoor lege foto's. Ik denk omdat de 'verwijderde' foto niet uit de index wordt gehaald. Wellicht dat dat nu beter werkt met Photos?
Verwijderen doe ik wel standaard.. kost wat tijd maar werkt.. Heb vannacht grote map als test verplaatst, maar geen wijziging.. Staat nog steeds onder personal waar het onder shared zou moeten staan..Ik heb een tijdslot qua thumbnails etc, dus misschien was ik net te laat....Zal morgen nog eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
crosseel schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:48:
Echter gebruikt de 14tb in mijn setup echter maar 10tb van zijn capaciteit dus vroeg ik me af of dit toch zou lukken?
Nee, dit wordt niet geaccepteerd ondanks dat er technisch geen reden voor is. Er is wel een work-around en dat is een 10TB naar 12TB klonen (uiteraard moet je synology uit staan tijdens dit proces), als je vervolgens boot met de 12TB disk denkt DSM dat het altijd al zo geweest is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosseel
DukeBox schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:03:
[...]

Nee, dit wordt niet geaccepteerd ondanks dat er technisch geen reden voor is. Er is wel een work-around en dat is een 10TB naar 12TB klonen (uiteraard moet je synology uit staan tijdens dit proces), als je vervolgens boot met de 12TB disk denkt DSM dat het altijd al zo geweest is.
Kan ik de 14tb eerst vervangen door een 12tb om het probleem van de grootste schijf weg te nemen en om zo verder te kunnen en die later terug toe te voegen aan de pool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:18

Prx

Zou moeten kunnen als ik dit verhaal mag geloven:
https://www.synoforum.com...ller-drive-in-shr-1.3070/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
crosseel schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:27:
Kan ik de 14tb eerst vervangen door een 12tb om het probleem van de grootste schijf weg te nemen en om zo verder te kunnen en die later terug toe te voegen aan de pool?
Nee, dan loop je tegen het zelfde probleem aan.
edit: In dit specifieke geval zou dat moeten werken aangezien er 4TB slack space is.

Hoe dan ook is het een inefficient verdeling want bij 10/10/14 heb je 4TB onbruikbare ruimte en bij 10/10/12 en 10/10/12/14 ook nog steeds 2TB. 10/10/14/14 is het meest efficient.
Bedoel je dat @crosseel de 14TB kan verwijderen en dan kan vervangen door een 12TB ? Dat zou dan idd moeten lukken aangezien dan de grootste nog maar 10TB is.

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 08-09-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosseel
Interessant om vanavond eens te proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het vervangen van een disk die groter of gelijk is aan de grootste disk niet echt betrekking op de disk heeft maar op het grootste gebruikte deel van de disk in dit geval zou je een 10TB disk gewoon kunnen vervangen door een 12TB.
Het gaat tenslotte om de samenstelling van de raidset waarbij in dit geval op elke disk 10TB ruimte moet hebben.

Dus technisch is het zeker mogelijk, maar je weet natuurlijk nooit of Synology niet een domme test op de hele disk grootte heeft in gebouwd.

Ik zou dat gewoon eerst proberen een 10TB te vervangen voor zo'n 12TB disk, als het niet lukt zal hij je dat wel vertellen en stop je de oude 10TB gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ben(V) schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:34:
Ik zou dat gewoon eerst proberen een 10TB te vervangen voor zo'n 12TB disk, als het niet lukt zal hij je dat wel vertellen en stop je de oude 10TB gewoon terug.
@crosseel Dit dus NIET doen !!!
Als de set degraded is met die van 14TB in de overgebleven set kan je die ALLEEN maar rebuilden met een andere 14TB disk. Ook de oude 10TB terugplaatsen zal dan niet meer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien is het gewoon het verstandigste het aan Synology te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosseel
[b]DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"DukeBox
Bedoel je dat @crosseel de 14TB kan verwijderen en dan kan vervangen door een 12TB ? Dat zou dan idd moeten lukken aangezien dan de grootste nog maar 10TB is.
14tb schijf verwijderd en opslagpool gaf beschadigd aan. Systeem gaf aan dat ik een gezonde hdd diende toe te voegen met een capaciteit van minstens 10tb dus 👌. Nu aan het herstellen en straks de twee 10tb elk om beurt wisselen met nog een 12 en dan terug de 14..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@savagenld verplaatsen werkt gewoon goed hier. Geen vage witte foto’s onder photos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 08:40
Van gister op vandaag is mijn DS916/DX513 volume gecrashed. Synology support denkt aan een hardware failure van de DX513. Ik heb een DS1821 besteld om de data te redden. Omdat het volume1 nu read only is, is kopiëren / backup lastig. Apps starten niet zoals Hyperbackup. Kan ik dan alleen kopiëren met file station op beide NAS devices? Totaal 30TB.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35

aex351

I am the one

Voor de SMB Service kom ik net de volgende optie tegen "Added support for asynchronous read.". Kennelijk is dit nieuw sinds (2021-06-01) / 4.10.18-0220.

Ik heb geen idee of het op een 'nieuwe' NAS met DSM 7 standaard aan of uit staat. Maar ik vermoed dat deze optie de leesprestaties verbeterd. Iemand hier ervaring mee?
wvkreg schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:27:
Van gister op vandaag is mijn DS916/DX513 volume gecrashed. Synology support denkt aan een hardware failure van de DX513. Ik heb een DS1821 besteld om de data te redden. Omdat het volume1 nu read only is, is kopiëren / backup lastig. Apps starten niet zoals Hyperbackup. Kan ik dan alleen kopiëren met file station op beide NAS devices? Totaal 30TB.
Wanneer er niets mis is met je harde schijven, wellicht een optie om alle harde schijven fysiek over te zetten. Dat bespaard je heel veel moeite. En anders wellicht dat Hyper Backup op je nieuwe NAS alles voor zijn rekening kan nemen https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

[ Voor 55% gewijzigd door aex351 op 09-09-2021 01:35 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• wvkreg
Wanneer er niets mis is met je harde schijven, wellicht een optie om alle harde schijven fysiek over te zetten. Dat bespaard je heel veel moeite. En anders wellicht dat Hyper Backup op je nieuwe NAS alles voor zijn rekening kan nemen https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later
Disken hebben allemaal een extended SMART test goed doorstaan.

Ik heb al vijf WD Red Plus 14 TB besteld bij Senetic. Ik heb dan nu nog 6 WD Red 4 TB en 3 WD Red 8 TB.
De 4 TB zijjn inmiddels 4,5 jaren oud ongeveer (38199 uren). De 8 TB zijn 4 maanden oud.
Ik wilde dus met de 5 * 14TB de data overzetten middels File Station en remote mount (kan volgens Synology): https://kb.synology.com/e...untremotevolume?version=7

Daarna als dat klaar is alle disken verwijderen, de NAS schoonmaken en de 3*8 TB overzetten naar de nieuwe NAS. Zijn die 4 TB nu End of Life of kunnen ze nog door?.

Ik heb er ook nog 3 in archief liggen namelijk met dezelfde leeftijd. Ik kan er eventueel de oude DS916+/DX513 mee terug opbouwen. Beter 2 dan geen NAS :)

De HDD migratie zal niet gaan trouwens, DX916/DX513 zijn 9 disken en de DS1821 (nieuw) is 8 bay.
Hyper backup is ook geen optie, want de apps op de bron (DS916+) starten niet meer door read-only status.

Wat is jullie idee? Zie screens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ows8rfpERKdaS2VpZuhLsP0i5no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNfGeHgiLqcsUxHr9G5zf9s3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVNU3iBOd7MuUKoLWWibaEkIwfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDyLmiC8bnaCCnp6ykxXMSik.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door wvkreg op 09-09-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
Ben(V) schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:28:
Zou persoonlijk ook niet gaan wachten, op die manier blijf je eeuwig wachten er komt altijd weer iets nieuws aan.
En 4TB disken zijn momenteel per TB de goedkoopste disken.

Dus een DS420+ en twee stuks 4TB komt op ongeveer 680 euro en dan heb je een netto diskruimte van 12TB tot je beschikking

Als alternatief kun je twee 8TB disken kopen dat kost ongeveer 440 euro en heb je een netto diskruimte van 8TB tot je beschikking en twee overbodige 4TB disken.

Die laatste zou je in een usb behuizing kunnen stoppen voor backup en daar ben je dan weer zo'n 100 euro voor kwijt.
Goed plan. Eventueel kan ik de huidige DS218+ dan nog verkopen, die heeft denk ik zo'n 2 jaar gedraaid en heeft zelfs de folie nog op het frontje. Ik kom echter nauwelijks advertenties tegen; zijn ze tweedehands niet zo gewild? En wat is een fatsoenlijke prijs?
Ik kan hem natuurlijk ook als tweede NAS houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44
Denkt Synology dat het de DS is of weten ze het zeker? Hebben ze opties gegeven om dat uit te sluiten? Lijkt me moeilijk om een koers te bepalen als je het niet zeker weet namelijk.
Kun je bijvoorbeeld niet alle schijven eruit nemen en met 1 losse nieuwe of ongebruikte schijf een simpel nieuw volume op de DS opbouwen om de hardware te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

pietje63

RTFM

zunrob schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:49:
[...]

Goed plan. Eventueel kan ik de huidige DS218+ dan nog verkopen, die heeft denk ik zo'n 2 jaar gedraaid en heeft zelfs de folie nog op het frontje. Ik kom echter nauwelijks advertenties tegen; zijn ze tweedehands niet zo gewild? En wat is een fatsoenlijke prijs?
Ik kan hem natuurlijk ook als tweede NAS houden.
Zijn prima te verkopen hoor. Geldt wel dat relatief weinig mensen de hoofdprijs betalen voor een tweedehands topmodel. Ik heb recent een ds115j verkocht voor EUR 50 (5 jaar oud, nieuw was hij volgens mij 85). Ik zou hem gewoon in vraag & aanbod zetten voor 80% van de (laatste) pricewatch prijs (of nog iets lager, aangezien de 220+ goedkoper is) en kijken of er vraag is.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
m.eddy schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 03:14:
[...]

Denkt Synology dat het de DS is of weten ze het zeker? Hebben ze opties gegeven om dat uit te sluiten? Lijkt me moeilijk om een koers te bepalen als je het niet zeker weet namelijk.
Kun je bijvoorbeeld niet alle schijven eruit nemen en met 1 losse nieuwe of ongebruikte schijf een simpel nieuw volume op de DS opbouwen om de hardware te testen?
Ze denken het, want opeens gingen alle disks uit de expansion in failure
Hoe kan ik dit mooi vormgeven, welke [] gebruik ik? :)

___

Dear customer,

thank you for your reply

err 2021/09/01 17:51:20 SYSTEM: Storage Pool [1] was crashed.

you have IO error on all the disk from the expansion

Bad Sector within Superblock Range detected on sdeb!
/var/log/messages
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879233] end_request: I/O error, dev sdeb, sector 9453288
Bad Sector within Superblock Range detected on sdec!
/var/log/messages
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959246] end_request: I/O error, dev sdec, sector 9453288
Bad Sector within Superblock Range detected on sded!
/var/log/messages
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038246] end_request: I/O error, dev sded, sector 9453288
Bad Sector within Superblock Range detected on sdee!
/var/log/messages
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122223] end_request: I/O error, dev sdee, sector 9453288

kernel: [17461.798195] sd 4:0:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798214] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798221] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798228] end_request: I/O error, dev sdea, sector in range 9449472 + 0-2(12)
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798230] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798270] sd 4:0:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798272] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798274] syno_md_error: sdea5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798278] md/raid:md2: Disk failure on sdea5, disabling device.
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.877646] ata5.02: disabled
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879204] sd 4:1:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879221] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879227] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879233] end_request: I/O error, dev sdeb, sector 9453288
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879235] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879279] sd 4:1:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879281] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879283] syno_md_error: sdeb5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879287] md/raid:md2: Disk failure on sdeb5, disabling device.
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.957359] ata5.03: disabled
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959216] sd 4:2:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959234] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959240] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959246] end_request: I/O error, dev sdec, sector 9453288
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959248] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959284] sd 4:2:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959286] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959288] syno_md_error: sdec5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959292] md/raid:md2: Disk failure on sdec5, disabling device.
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.037090] ata5.04: disabled
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038215] sd 4:3:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038234] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038240] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038246] end_request: I/O error, dev sded, sector 9453288
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038248] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038292] sd 4:3:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038294] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038296] syno_md_error: sded5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038300] md/raid:md2: Disk failure on sded5, disabling device.
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.116791] ata5.00: flag ATA_PFLAG_PMP_DISCONNECT on (pflags=0x8080004f)
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122192] sd 4:4:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122211] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122218] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122223] end_request: I/O error, dev sdee, sector 9453288
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122226] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122263] sd 4:4:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122265] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122267] syno_md_error: sdee5 has been removed
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122270] md/raid:md2: Disk failure on sdee5, disabling device.
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.159450] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 1, rd 0, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.210145] ata5.00: disabled
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.213475] ata5.00: already disabled (class=0x6)
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.245245] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 0, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: space_failed_disk_info_get.c:153 Fail to parse disk path: [/dev/sdea][No such file or directory]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: space_failed_disk_info_get.c:38 Fail to get failed disks in SHR: [/dev/vg1000/lv]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: space_shr_is_fake_normal.c:39 Failed to get failed disk info: [/dev/vg1000/lv] [0x0900 file_get_key_value.c:28]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.254793] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 1, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.264294] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 2, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.273568] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 3, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.282870] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 4, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.292194] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 5, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.301653] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 6, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.310983] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 7, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.320283] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 8, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.330377] ------------[ cut here ]------------
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.335649] WARNING: at fs/btrfs/disk-io.c:1143 btree_io_failed_hook+0x1ae/0x240 [btrfs]()
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.344926] Modules linked in: nfnetlink xfrm_user xfrm_algo fuse bridge stp aufs macvlan veth xt_addrtype ipt_MASQUERADE xt_REDIRECT xt_nat 8021q vfat fat vhost_scsi(O) vhost(O) tcm_loop(O) iscsi_target_mod(O) target_core_ep(O) target_core_multi_file(O) target_core_file(O) target_core_iblock(O) target_core_mod(O) syno_extent_pool(PO) rodsp_ep(O) udf isofs loop synoacl_vfs(PO) iptable_nat nf_nat_ipv4 nf_nat xt_conntrack xt_mac xt_geoip(O) compat_xtables(O) nf_conntrack_ipv6 raid456 async_raid6_recov async_memcpy async_pq async_xor nf_defrag_ipv6 async_tx ip6table_filter ip6_tables xt_recent xt_iprange xt_limit xt_state xt_tcpudp xt_multiport xt_LOG nf_conntrack_ipv4 nf_defrag_ipv4 nf_conntrack iptable_filter ip_tables x_tables nfsd btrfs zstd_decompress ecryptfs zstd_compress xxhash raid6_pq xor
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.424657] lockd rpcsec_gss_krb5 auth_rpcgss sunrpc bonding leds_lp3943 aesni_intel glue_helper lrw gf128mul ablk_helper syno_hddmon(P) braswell_synobios(PO) hid_generic usbhid hid usblp i915 drm_kms_helper cfbfillrect cfbcopyarea cfbimgblt output drm fb fbdev intel_agp intel_gtt agpgart video backlight button uhci_hcd ehci_pci ehci_hcd usb_storage i2c_algo_bit igb(O) e1000e(O) sg dm_snapshot crc_itu_t crc_ccitt psnap p8022 llc zlib_deflate libcrc32c hfsplus md4 hmac sit tunnel4 ipv6 flashcache_syno(O) flashcache(O) syno_flashcache_control(O) dm_mod crc32c_intel cryptd arc4 sha256_generic sha1_generic ecb aes_x86_64 authenc des_generic ansi_cprng cts md5 cbc cpufreq_powersave cpufreq_performance acpi_cpufreq mperf processor thermal_sys cpufreq_stats freq_table vxlan ip_tunnel etxhci_hcd xhci_hcd
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.502935] usbcore usb_common [last unloaded: braswell_synobios]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.508448] CPU: 2 PID: 32090 Comm: kworker/u8:7 Tainted: P O 3.10.108 #41890
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.517428] Hardware name: Synology Inc. DS916+/Type2 - Board Product Name, BIOS M.215 3/2/2016
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.527207] Workqueue: btrfs-endio-meta btrfs_endio_meta_helper [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.534628] ffffffff8148f60a ffffffff81037428 ffff88015933c220 ffff880265fbe800
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.543038] ffff880265222bc8 0000005bc2ccf000 0000000000000001 ffffffffa05e7a8e
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.551389] ffffea0007a040d0 ffff88023c5fd010 ffffffffa061a4bc 0000000000000001
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.559740] Call Trace:
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.562498] [<ffffffff8148f60a>] ? dump_stack+0xc/0x15
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.568375] [<ffffffff81037428>] ? warn_slowpath_common+0x58/0x70
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.575337] [<ffffffffa05e7a8e>] ? btree_io_failed_hook+0x1ae/0x240 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.583254] [<ffffffffa061a4bc>] ? end_bio_extent_readpage+0x1cc/0x1060 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.591555] [<ffffffffa05e65f0>] ? end_workqueue_fn+0x20/0x30 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.598885] [<ffffffffa062aeb3>] ? btrfs_worker_helper+0x73/0x3d0 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk_lib.cpp:1890 Fail to get disk info, errno=0x900
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdee
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:203 fail to get disk information
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdee5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk_lib.cpp:1890 Fail to get disk info, errno=0x900
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sded
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:203 fail to get disk information
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sded5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdec
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdec5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdeb
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdeb5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdea
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdea

2021-09-01T17:51:10+02:00 SynologyNAS kernel: [17456.604293] ata5.15: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:10+02:00 SynologyNAS kernel: [17456.610619] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:13+02:00 SynologyNAS kernel: [17459.296249] ata5.15: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:13+02:00 SynologyNAS kernel: [17459.307557] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:13+02:00 SynologyNAS kernel: [17459.426870] ata5.15: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.646210] ata5.15: SATA link down (SStatus 0 SControl 310)
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.657520] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.116791] ata5.00: flag ATA_PFLAG_PMP_DISCONNECT on (pflags=0x8080004f)
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17464.218173] ata5: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17464.229197] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17465.043182] ata5: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17465.049257] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:19+02:00 SynologyNAS kernel: [17465.114879] ata5: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps

i suggest that you replace the cable of the expansion because it's not normal that all the disk failed at the same time

Out of Memory detected! Volume Crashed & Read-Only!
/var/log/messages
(most recent occurance)
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.470807] [<ffffffff810bb327>] ? oom_kill_process+0x227/0x370
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.477714] [<ffffffff810bb7fe>] ? out_of_memory+0x20e/0x310
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.484304] [<ffffffff810c0275>] ? __alloc_pages_nodemask+0x9c5/0xa10
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.492062] [<ffffffff810b8fff>] ? filemap_fault+0x18f/0x430
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.498606] [<ffffffff810d5871>] ? __do_fault+0x71/0x5d0
/packages.list
drwxr-xr-x 5 root root 4096 Jan 1 2015 Docker
/proc/mounts
/dev/mapper/cachedev_0 /volume1 btrfs ro,nodev,relatime,ssd,synoacl,nospace_cache,auto_reclaim_space,metadata_ratio=50 0 0

--
SUGGESTION: Containers that are limited and go OoM on btrfs volumes can potentially crash the volume and mount read only. Check to see if the Docker containers have resource limitation enabled. If so, try removing the limitation and rebooting the NAS.

___

Kabel is vervangen en Docker is niet te starten, want read-only. Geen enkele Syno app start naast basis OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
@wvkreg je zou eventueel de quote optie kunnen gebruiken. Geen idee of dit een betere format heeft dan de pre-formatted text..

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 16:38
Kan iemand wat tips geven voor een certificaat op een Synology NAS (DS214play, DSM7) waarbij de NAS niet via internet bereikbaar is? Ik krijg regelmatig meldingen als ik de NAS lokaal benader. Bijvoorbeeld net in de DS File app "Unable to oerform this operation. Please install a trusted certificate on your NAS".

De NAS bewust van internet afgeschermd maar lokaal telkens dit soort meldingen. Ik weet weinig van certificaten en alle instructies die ik vind gaan uit van een NAS die benaderbaar is via internet. Ik kan terugvallen op http maar een extra beschermingslaag lijkt me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
jaspov schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:48:
Kan iemand wat tips geven voor een certificaat op een Synology NAS (DS214play, DSM7) waarbij de NAS niet via internet bereikbaar is? Ik krijg regelmatig meldingen als ik de NAS lokaal benader. Bijvoorbeeld net in de DS File app "Unable to oerform this operation. Please install a trusted certificate on your NAS".
Dan moet je een self signed certificaat maken en de public in ieder systeem wat de synology benaderd importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771

De NAS bewust van internet afgeschermd maar lokaal telkens dit soort meldingen. Ik weet weinig van certificaten en alle instructies die ik vind gaan uit van een NAS die benaderbaar is via internet. Ik kan terugvallen op http maar een extra beschermingslaag lijkt me beter.
Als je je eigen LAN niet vertrouwd, dan zou ik me heel erg zorgen gaan maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04

Ik ben, als tweaker, 4 stappen verder gegaan.
Er is geen enkele reden meer om HTTP te gebruiken, ook niet op je interne LAN.
Daarom heb ik een domeinnaam gekocht, DNS ingeregeld op mijn router voor mijn interne LAN.
Daarna heb ik ACME geinstalleerd op mijn router: https://github.com/acmesh-official/acme.sh
Die voor mij regelmatig Let's Encrypt certificaten aanvraagt en vervangt.
Deze worden automatisch gedeployed naar al mijn interne LAN apparaten, die via dit domein ook te benaderen zijn.
Waaronder mijn Synology.
Best een gepruts om in te regelen, maar uiteindelijk wel leuk om te doen.
Op de planning staat nog om mijn printer's GUI (web interface) ook van zo'n certificaat te voorzien :)

Edit: al mijn interne LAN apparaten zijn NIET via internet bereikbaar.
Het domein naam resolvt interne naar mijn interne IP adressen.

[ Voor 4% gewijzigd door GarBaGe op 10-09-2021 11:22 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zegt "geen reden om nog http op je lan te gebruiken", maar wat zou de zinvolle reden zijn om https op je lan te gebruiken.
Of is het van "niet omdat het moet, maar omdat het kan"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biomass
  • Laatst online: 22:32
Bij mezelf nog een mogelijk lek gedicht:

Situatie: DSM 6.2 met Let's Encrypt certificaten is met portforwarding opengesteld voor poort 80 en 443 vanwege de certificaat verversings procedure.
Onbedoeld gevolg: Nginx serveert phpMyAdmin voor iedereen die langskomt.

Opgelost met https://community.synology.com/enu/forum/1/post/126755
De gebruikte allow directive lijkt IP ranges niet te ondersteunen.. Heb het nu zoals het voorbeeld aangeeft ingesteld voor 1 IP.

• wvkreg
wvkreg schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:41:
[...]

Ze denken het, want opeens gingen alle disks uit de expansion in failure
Hoe kan ik dit mooi vormgeven, welke [] gebruik ik? :)

___

Dear customer,

thank you for your reply

err 2021/09/01 17:51:20 SYSTEM: Storage Pool [1] was crashed.

you have IO error on all the disk from the expansion

Bad Sector within Superblock Range detected on sdeb!
/var/log/messages
Bad Sector within Superblock Range detected on sdec!
/var/log/messages
Bad Sector within Superblock Range detected on sded!
/var/log/messages
Bad Sector within Superblock Range detected on sdee!
/var/log/messages

kernel: [17461.798195] sd 4:0:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798214] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798221] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798228] end_request: I/O error, dev sdea, sector in range 9449472 + 0-2(12)
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798230] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798270] sd 4:0:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798272] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798274] syno_md_error: sdea5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.798278] md/raid:md2: Disk failure on sdea5, disabling device.
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.877646] ata5.02: disabled
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879204] sd 4:1:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879221] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879227] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879235] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879279] sd 4:1:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879281] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879283] syno_md_error: sdeb5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.879287] md/raid:md2: Disk failure on sdeb5, disabling device.
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.957359] ata5.03: disabled
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959216] sd 4:2:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959234] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959240] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959248] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959284] sd 4:2:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959286] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959288] syno_md_error: sdec5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.959292] md/raid:md2: Disk failure on sdec5, disabling device.
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.037090] ata5.04: disabled
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038215] sd 4:3:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038234] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038240] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038248] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038292] sd 4:3:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038294] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038296] syno_md_error: sded5 has been removed
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.038300] md/raid:md2: Disk failure on sded5, disabling device.
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122192] sd 4:4:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122211] Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122218] cdb[0]=0x35: 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122226] md: super_written_retry for error=-5
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122263] sd 4:4:0:0: rejecting I/O to offline device
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122265] md: super_written gets error=-5, uptodate=0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122267] syno_md_error: sdee5 has been removed
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.122270] md/raid:md2: Disk failure on sdee5, disabling device.
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.159450] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 1, rd 0, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.210145] ata5.00: disabled
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.213475] ata5.00: already disabled (class=0x6)
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.245245] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 0, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: space_failed_disk_info_get.c:153 Fail to parse disk path: [/dev/sdea][No such file or directory]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: space_failed_disk_info_get.c:38 Fail to get failed disks in SHR: [/dev/vg1000/lv]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: space_shr_is_fake_normal.c:39 Failed to get failed disk info: [/dev/vg1000/lv] [0x0900 file_get_key_value.c:28]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.254793] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 1, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.264294] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 2, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.273568] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 3, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.282870] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 4, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.292194] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 5, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.301653] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 6, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.310983] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 7, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.320283] BTRFS: bdev /dev/mapper/cachedev_0 errs: wr 2, rd 8, flush 0, corrupt 0, gen 0
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.330377] ------------[ cut here ]------------
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.335649] WARNING: at fs/btrfs/disk-io.c:1143 btree_io_failed_hook+0x1ae/0x240 [btrfs]()
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.344926] Modules linked in: nfnetlink xfrm_user xfrm_algo fuse bridge stp aufs macvlan veth xt_addrtype ipt_MASQUERADE xt_REDIRECT xt_nat 8021q vfat fat vhost_scsi(O) vhost(O) tcm_loop(O) iscsi_target_mod(O) target_core_ep(O) target_core_multi_file(O) target_core_file(O) target_core_iblock(O) target_core_mod(O) syno_extent_pool(PO) rodsp_ep(O) udf isofs loop synoacl_vfs(PO) iptable_nat nf_nat_ipv4 nf_nat xt_conntrack xt_mac xt_geoip(O) compat_xtables(O) nf_conntrack_ipv6 raid456 async_raid6_recov async_memcpy async_pq async_xor nf_defrag_ipv6 async_tx ip6table_filter ip6_tables xt_recent xt_iprange xt_limit xt_state xt_tcpudp xt_multiport xt_LOG nf_conntrack_ipv4 nf_defrag_ipv4 nf_conntrack iptable_filter ip_tables x_tables nfsd btrfs zstd_decompress ecryptfs zstd_compress xxhash raid6_pq xor
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.424657] lockd rpcsec_gss_krb5 auth_rpcgss sunrpc bonding leds_lp3943 aesni_intel glue_helper lrw gf128mul ablk_helper syno_hddmon(P) braswell_synobios(PO) hid_generic usbhid hid usblp i915 drm_kms_helper cfbfillrect cfbcopyarea cfbimgblt output drm fb fbdev intel_agp intel_gtt agpgart video backlight button uhci_hcd ehci_pci ehci_hcd usb_storage i2c_algo_bit igb(O) e1000e(O) sg dm_snapshot crc_itu_t crc_ccitt psnap p8022 llc zlib_deflate libcrc32c hfsplus md4 hmac sit tunnel4 ipv6 flashcache_syno(O) flashcache(O) syno_flashcache_control(O) dm_mod crc32c_intel cryptd arc4 sha256_generic sha1_generic ecb aes_x86_64 authenc des_generic ansi_cprng cts md5 cbc cpufreq_powersave cpufreq_performance acpi_cpufreq mperf processor thermal_sys cpufreq_stats freq_table vxlan ip_tunnel etxhci_hcd xhci_hcd
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.502935] usbcore usb_common [last unloaded: braswell_synobios]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.508448] CPU: 2 PID: 32090 Comm: kworker/u8:7 Tainted: P O 3.10.108 #41890
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.517428] Hardware name: Synology Inc. DS916+/Type2 - Board Product Name, BIOS M.215 3/2/2016
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.527207] Workqueue: btrfs-endio-meta btrfs_endio_meta_helper [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.534628] ffffffff8148f60a ffffffff81037428 ffff88015933c220 ffff880265fbe800
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.543038] ffff880265222bc8 0000005bc2ccf000 0000000000000001 ffffffffa05e7a8e
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.551389] ffffea0007a040d0 ffff88023c5fd010 ffffffffa061a4bc 0000000000000001
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.559740] Call Trace:
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.562498] [<ffffffff8148f60a>] ? dump_stack+0xc/0x15
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.568375] [<ffffffff81037428>] ? warn_slowpath_common+0x58/0x70
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.575337] [<ffffffffa05e7a8e>] ? btree_io_failed_hook+0x1ae/0x240 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.583254] [<ffffffffa061a4bc>] ? end_bio_extent_readpage+0x1cc/0x1060 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.591555] [<ffffffffa05e65f0>] ? end_workqueue_fn+0x20/0x30 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS kernel: [17462.598885] [<ffffffffa062aeb3>] ? btrfs_worker_helper+0x73/0x3d0 [btrfs]
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdee
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdee5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sded
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sded5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdec
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdec5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdeb
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdeb5] is invalid
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: disk/disk_info_get.c:85 Failed to parse disk path /dev/sdea
2021-09-01T17:51:16+02:00 SynologyNAS synostgd-space[9890]: missing_space_util.cpp:268 raid dev[/dev/sdea

2021-09-01T17:51:10+02:00 SynologyNAS kernel: [17456.604293] ata5.15: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:10+02:00 SynologyNAS kernel: [17456.610619] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:13+02:00 SynologyNAS kernel: [17459.296249] ata5.15: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:13+02:00 SynologyNAS kernel: [17459.307557] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:13+02:00 SynologyNAS kernel: [17459.426870] ata5.15: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.646210] ata5.15: SATA link down (SStatus 0 SControl 310)
2021-09-01T17:51:15+02:00 SynologyNAS kernel: [17461.657520] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17464.218173] ata5: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17464.229197] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17465.043182] ata5: SATA link down (SStatus 0 SControl 320)
2021-09-01T17:51:18+02:00 SynologyNAS kernel: [17465.049257] ata5: No present pin info for SATA link down event
2021-09-01T17:51:19+02:00 SynologyNAS kernel: [17465.114879] ata5: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps

i suggest that you replace the cable of the expansion because it's not normal that all the disk failed at the same time

Out of Memory detected! Volume Crashed & Read-Only!
/var/log/messages
(most recent occurance)
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.470807] [<ffffffff810bb327>] ? oom_kill_process+0x227/0x370
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.477714] [<ffffffff810bb7fe>] ? out_of_memory+0x20e/0x310
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.484304] [<ffffffff810c0275>] ? __alloc_pages_nodemask+0x9c5/0xa10
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.492062] [<ffffffff810b8fff>] ? filemap_fault+0x18f/0x430
2021-02-03T09:05:09+01:00 SynologyNAS kernel: [689355.498606] [<ffffffff810d5871>] ? __do_fault+0x71/0x5d0
/packages.list
drwxr-xr-x 5 root root 4096 Jan 1 2015 Docker
/proc/mounts
/dev/mapper/cachedev_0 /volume1 btrfs ro,nodev,relatime,ssd,synoacl,nospace_cache,auto_reclaim_space,metadata_ratio=50 0 0

--
SUGGESTION: Containers that are limited and go OoM on btrfs volumes can potentially crash the volume and mount read only. Check to see if the Docker containers have resource limitation enabled. If so, try removing the limitation and rebooting the NAS.

___

Kabel is vervangen en Docker is niet te starten, want read-only. Geen enkele Syno app start naast basis OS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kACA0JPIEJeEn-kb7U73BuZNic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZpqADQEJznELGUGDDHKS0MT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRshgtvwnvld_iN0N7OzBSq9RvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9TstUlakeVQmZO5jP7kiWbN.jpg?f=fotoalbum_large

Het grote kopieren is begonnen :-)

:o Zou het nog sneller kunnen qua kopieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 20:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@wvkreg je copy de data van je oude DS916 (die read only draait) naar een nieuwe NAS?
De DS916+ heeft 2 LAN poorten (en je nieuwe 4), je zou die kunnen aansluiten tussen beide apparaten en een 2e copy / paste actie aan kunnen zetten tussen deze 2 poorten?

Je kunt dit via een switch laten lopen als die LACP ondersteund, maar kunt ze ook direct na elkaar laten gaan zonder switch ertussen in principe. Haal je 2Gbit in plaats van 1Gbit :).
Heb dit zelf ooit getest en het is wel werkende te krijgen. Apparaten zouden snel zat moeten zijn hiervoor.

Met zo'n 30TB aan data duurt het op 1Gbit meer dan 70 uur, denk een dag of 4 in de praktijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 12-09-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Tortelli schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:31:
@wvkreg je copy de data van je oude DS916 (die read only draait) naar een nieuwe NAS?
De DS916+ heeft 2 LAN poorten (en je nieuwe 4), je zou die kunnen aansluiten tussen beide apparaten en een 2e copy / paste actie aan kunnen zetten tussen deze 2 poorten?

Je kunt dit via een switch laten lopen als die LACP ondersteund, maar kunt ze ook direct na elkaar laten gaan zonder switch ertussen in principe. Haal je 2Gbit in plaats van 1Gbit :).
Heb dit zelf ooit getest en het is wel werkende te krijgen. Apparaten zouden snel zat moeten zijn hiervoor.

Met zo'n 30TB aan data duurt het op 1Gbit meer dan 70 uur, denk een dag of 4 in de praktijk.
Ik laat hem wel even zo, hij draait ook nog een volume optimization. Druk zat, zelfs voor een DS1821+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1cHejWa2dna7iFIwdCuVL5vIcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m59bKV58DEqOcOL10pfcgLGH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Daar gaat het echt niets sneller mee.
Een lacp verhoogt wel de bandbreedte, maar niet de maximale snelheid, je kunt dat niet optellen.
Een lacp werkt alleen parallel met verschillende connecties en tussen twee devices ziet hij altijd maar een connectie.
Je kun bijvoorbeeld wel met twee devices aan je Nas wel 2x 1Gbps halen, maar met 1 device is het max altijd 1Gbps.
Kortom de maximale snelheid is en blijft gewoon 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Dat gaat niet zomaar werken omdat geen van de protocollen die je voor zo'n kopie gebruikt multi pathing ondersteund. Je bent met p2p dus gebonden aan de snelste interface.

Wat je wel kan doen is 2 (niet overlappende) subnetten gebruiken en 2 kopieën naast elkaar starten. Je kan ook nog rsync gebruiken met inline compressie.

N.b. bij veel losse kleine files zal de performance toename bij meerdere simultane kopieën vrij beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij gaat het proberen over verschillende subnets te werken niet functioneren.
Het smb protocol snapt daar niets van en een sessie die een request via de ene poort (en ene subnet) doet kan zomaar beantwoord worden via de andere poort (en dus andere subnet).
Dit komt ook voor als je netwerkpoort wel op een switch aansluit maar niet in een bond configureert (praktijk ervaring).

De enige manier om dit volgens mij te realiseren is via het smb multi-channel protocol dat Microsoft in SMB 3.0 heeft geïntroduceerd.
Helaas is dat in Samba (Linux SMB) nog niet formeel ondersteund, al zit het als experimentele functionaliteit vanaf Samba 4.4.0.( dec 2012) erin, maar zelfs in de huidige versie 4.14 is het nog niet formeel ondersteund en dus ook niet door DSM.

Wie het wil proberen zie deze blog.
https://blog.chaospixel.c...nel-support-on-linux.html

De laatst status hierover zie:
https://www.samba.org/~me...ing-rev0-presentation.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 12-09-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

biomass schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:37:
Bij mezelf nog een mogelijk lek gedicht:

Situatie: DSM 6.2 met Let's Encrypt certificaten is met portforwarding opengesteld voor poort 80 en 443 vanwege de certificaat verversings procedure.
Onbedoeld gevolg: Nginx serveert phpMyAdmin voor iedereen die langskomt.

Opgelost met https://community.synology.com/enu/forum/1/post/126755
De gebruikte allow directive lijkt IP ranges niet te ondersteunen.. Heb het nu zoals het voorbeeld aangeeft ingesteld voor 1 IP.
Ik werk vooral met indirecte poorten en de reverse proxy op de NAS.

Bijvoorbeeld, internet verkeer onder poort 80 wordt geforward naar mijn NAS onder poort 8008. De reverse proxy bekijkt vervolgens wat er verder mee moet gebeuren. In het geval van Letencrypt heb ik een filter. Verkeer dat binnenkomt op letsencrypt.org:8008 wordt geforward naar localhost:80.

Wanneer ik bijvoorbeeld navigeer naar https://<domeinnaam-NAS>:443 dan kom ik uit op de voorpagina van de NAS. Wat in feite onder poort 5001 wordt gehost. De router zet 443 om naar 8443 en de reverse proxy forward het verkeer dan naar poort 5001.

Wanneer ik navigeer naar mijn <IP>:80 of zo, dan krijg ik een nginx foutmeldingspagina te zien (zie ik nu). Ik denk wellicht dat ik dat afvangen met een wildcard filter in de reverse proxy.

Edit: dan zegt die dat de poort al in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Laatst online: 22:32
aex351 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:01:
[...]

Ik werk vooral met indirecte poorten en de reverse proxy op de NAS.

Bijvoorbeeld, internet verkeer onder poort 80 wordt geforward naar mijn NAS onder poort 8008. De reverse proxy bekijkt vervolgens wat er verder mee moet gebeuren. In het geval van Letencrypt heb ik een filter. Verkeer dat binnenkomt op letsencrypt.org:8008 wordt geforward naar localhost:80.

Wanneer ik bijvoorbeeld navigeer naar https://<domeinnaam-NAS>:443 dan kom ik uit op de voorpagina van de NAS. Wat in feite onder poort 5001 wordt gehost. De router zet 443 om naar 8443 en de reverse proxy forward het verkeer dan naar poort 5001.

Wanneer ik navigeer naar mijn <IP>:80 of zo, dan krijg ik een nginx foutmeldingspagina te zien (zie ik nu). Ik denk wellicht dat ik dat afvangen met een wildcard filter in de reverse proxy.

Edit: dan zegt die dat de poort al in gebruik is.
Bij mij handelt het modem de portforwarding af. De reverse proxy functie in DSM doet niet veel anders, Het probleem zit er in dat Synology geen GUI instelling heeft om packages die onder Web Station gehost worden af te schermen van toegang van buitenaf. In het genoemde topic op het community forum meld de gebruiker dat Synology zelf met de suggestie om de nginx instellingen voor de phpMyAdmin app aan te passen. Dat hadden ze dus ook gewoon in de packages kunnen inbouwen .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
Ik gebruik nu de nieuwe app Synology Photos om mijn foto's te backuppen. Opzich wel fijn want hij maakt onderscheid tussen foto's en screenshots bijvoorbeeld.

Maar: het backupdoel is anders dan ik voorheen had, kan ik het backupdoel ook gewoon vanuit Windows benaderen zoals ik dat voorheen kon doen (was gewoon een map op de photo schijf)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

biomass schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:49:
[...]

Bij mij handelt het modem de portforwarding af. De reverse proxy functie in DSM doet niet veel anders, Het probleem zit er in dat Synology geen GUI instelling heeft om packages die onder Web Station gehost worden af te schermen van toegang van buitenaf. In het genoemde topic op het community forum meld de gebruiker dat Synology zelf met de suggestie om de nginx instellingen voor de phpMyAdmin app aan te passen. Dat hadden ze dus ook gewoon in de packages kunnen inbouwen .. :)
Mijn router handelt ook de port forwarding af. Echter, er zit een verschil tussen port forwarding en een reverse proxy. En dat heeft te maken met de achterliggende technische implementatie.Je router opereert binnen de network en transport layer (als ik het goed begrijp), terwijl de reverse proxy binnen de application layer zit. Dit betekend dat een router puur verkeer doorstuurt waarbij je eventueel kan filteren op IP-adres. Met een reverse proxy kan je filteren op host names / domeinnamen. Dit betekend dat je met een reverse proxy veel meer controle hebt over waar het verkeer naartoe gaat binnen je netwerk.

In jouw geval: zodra iemand achter jouw IP adres komt. Dan kunnen ze een poort scan op je loslaten en zo alles wat je toegankelijk hebt gemaakt voor het internet bereiken. Met mogelijke negatieve gevolgen. Zeker wanneer je bijvoorbeeld een zwakke applicatie er tussen hebt zitten.

In mijn geval, zodra ze achter mijn IP adres komen hebben ze er alsnog niets aan. Want er wordt gefilterd op domeinnaam/host name. Het is dus iets veiliger, want je hebt er veel meer controle over. Bijvoorbeeld, zodra ik een nieuwe Letsencrypt certificaat aanmaak, pas dan zal de NAS verkeer van Letsencrypt.org doorsturen naar de localhost:80. Maar als Piet met zijn laptop op basis van mijn IP of domeinnaam naar poort 80 probeert te gaan, dan eindigt hij nergens. Mijn router heeft dan wel het verkeer doorgestuurd naar mijn NAS, maar de reverse proxy blokkeert dit vervolgens verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvdmeer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 13:02
Ik ben ondertussen een aardige expert aan het worden wat Synology en failed disks betreft. Heb een DS415+ en het ding was van de een op de andere dag gewoon dood (denk een voeding probleem maar nog niet naar gekeken. Kan ook het gare cpu issue zijn).

Dus heb ik een DS1821+ gekocht, schijven overgezet en ik kon weer verder. Schijven zijn al best een tijd oud maar goed, Langzaam aan zou ik ze gaan vervangen en eerst 1 18TB schijf gekocht. En daarna nog een 14TB. Daarna wou ik iedere maand een schijf kopen want 8 bays in 1x vullen is best een duur grapje. Toen stegen de HD prijzen opeens met 2x - 3x de waarde (oops enzo). Nu beginnen ze weer langzaam te dalen naar een beter niveau gelukkig.

Heb nog een oudere DS412+ staan en ben deze klaar gaan maken om die naar mijn ouders te brengen en dan via een vpn in sync houden - een offsite backup kan nooit kwaad.
Systeem helemaal aan het voltanken met data (wat enkele weken kostte vanwege de grote hoeveelheid TBs) en daarna de DS1821+ nog een keer opnieuw geinstalleerd maar dan op een betere manier met docker containers etc. om de installatie cleaner te houden. Tijdens het opnieuw vullen van de DS1821+ ging de eerste schijf in de DS412+ kapot (althans, bad sector hier en daar).
Volume in read-only mode en ik dacht de NAS wel even te rebooten maar kon daarna de encrypted shares niet meer mounten op dit volume (oops enzo).

Na veel lezen kwam ik er achter dat via de GUI de share niet meer te mounten was omdat deze op hetzelfde volume gemount wordt als waar het encrpted volume staat (en dat was toevallig volume 1 waar ook DSM enzo op staat). SSH deed het ook niet want die zal wel iets weg willen schrijven wat niet lukt op een readonly volume dus uiteindelijk in kunnen loggen via Telnet (apart geactiveerd).
Aparte folder aangemaakt op een niet-readonly volume en vervolgens gemount en ik was weer back in business (ps....mount commando is: mount.ecryptfs \@encrypt\@/ encrypt/).

Een week later (nog vol in kopieer mode) was schijf 2 aan de beurt en iets meer als een week daarna schijf 3).
Uiteindelijk alle data overgetankt en de 3 slechte schijven vervangen door een aantal nieuwe schijven. Daarna alles weer gaan vullen op de DS412+. En nu vanavond, na alweer een aantal weken kopieren, begeeft wederom 1 van de schijven het (een oude schijf uit mijn DS415+).
Morgen komt er weer een nieuwe schijf en dan hoop ik de data van de oudere schijven af te trekken (ook de readonly, gare schijf). Anyway, een avontuur wat al behoorlijk lang duurt (denk zo'n 1.5 maanden al).

Overigens kun je ook rsync gebruiken om de data over te zetten. Perfect om alleen de verschillen over te kopieren. Nadeel is dat het niet snel is. SMB copy is volgens mij sneller maar met heel veel TB duurt het nog steeds een eeuwigheid over een remote SMB mounted share op een gigabit netwerk naar een encrypted destination share op een trage NAS die een lichte cpu erin heeft zitten. Dus netwerk is niet het probleem maar de encrypted volume wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
dvdmeer schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:52:
[...]

Ik ben ondertussen een aardige expert aan het worden wat Synology en failed disks betreft. Heb een DS415+ en het ding was van de een op de andere dag gewoon dood (denk een voeding probleem maar nog niet naar gekeken. Kan ook het gare cpu issue zijn).

Dus heb ik een DS1821+ gekocht, schijven overgezet en ik kon weer verder. Schijven zijn al best een tijd oud maar goed, Langzaam aan zou ik ze gaan vervangen en eerst 1 18TB schijf gekocht. En daarna nog een 14TB. Daarna wou ik iedere maand een schijf kopen want 8 bays in 1x vullen is best een duur grapje. Toen stegen de HD prijzen opeens met 2x - 3x de waarde (oops enzo). Nu beginnen ze weer langzaam te dalen naar een beter niveau gelukkig.

Heb nog een oudere DS412+ staan en ben deze klaar gaan maken om die naar mijn ouders te brengen en dan via een vpn in sync houden - een offsite backup kan nooit kwaad.
Systeem helemaal aan het voltanken met data (wat enkele weken kostte vanwege de grote hoeveelheid TBs) en daarna de DS1821+ nog een keer opnieuw geinstalleerd maar dan op een betere manier met docker containers etc. om de installatie cleaner te houden. Tijdens het opnieuw vullen van de DS1821+ ging de eerste schijf in de DS412+ kapot (althans, bad sector hier en daar).
Volume in read-only mode en ik dacht de NAS wel even te rebooten maar kon daarna de encrypted shares niet meer mounten op dit volume (oops enzo).

Na veel lezen kwam ik er achter dat via de GUI de share niet meer te mounten was omdat deze op hetzelfde volume gemount wordt als waar het encrpted volume staat (en dat was toevallig volume 1 waar ook DSM enzo op staat). SSH deed het ook niet want die zal wel iets weg willen schrijven wat niet lukt op een readonly volume dus uiteindelijk in kunnen loggen via Telnet (apart geactiveerd).
Aparte folder aangemaakt op een niet-readonly volume en vervolgens gemount en ik was weer back in business (ps....mount commando is: mount.ecryptfs \@encrypt\@/ encrypt/).

Een week later (nog vol in kopieer mode) was schijf 2 aan de beurt en iets meer als een week daarna schijf 3).
Uiteindelijk alle data overgetankt en de 3 slechte schijven vervangen door een aantal nieuwe schijven. Daarna alles weer gaan vullen op de DS412+. En nu vanavond, na alweer een aantal weken kopieren, begeeft wederom 1 van de schijven het (een oude schijf uit mijn DS415+).
Morgen komt er weer een nieuwe schijf en dan hoop ik de data van de oudere schijven af te trekken (ook de readonly, gare schijf). Anyway, een avontuur wat al behoorlijk lang duurt (denk zo'n 1.5 maanden al).

Overigens kun je ook rsync gebruiken om de data over te zetten. Perfect om alleen de verschillen over te kopieren. Nadeel is dat het niet snel is. SMB copy is volgens mij sneller maar met heel veel TB duurt het nog steeds een eeuwigheid over een remote SMB mounted share op een gigabit netwerk naar een encrypted destination share op een trage NAS die een lichte cpu erin heeft zitten. Dus netwerk is niet het probleem maar de encrypted volume wel.
Ik heb de DS1821+ inmiddels gereed. 64 GB RAM (https://www.amazon.com/dp..._yo2_dt_b_product_details), Docker up, Network bridge, Paar Syno apps (geen fan van) en daarnaast Plex en de nodig zaken ingericht en de andere *arr apps in Docker allemaal gemigreerd met de handleiding van Trash (https://trash-guides.info...ow-to-setup-for/Synology/).

Kopieren over SMB share via File Station gaat stabiel met 120 MB/s. 26 TB duurt ongeveer 2,5 dag, schat ik. Hij is op 89%. Zodra dit klaar is, ga ik eens de DS916+/DX513 demonteren en schoonmaken en dan opnieuw inzetten met allemaal (oude) WD Red 4 TB disken. Dat wordt waarschijnlijk ook wel fail na fail disk :)

Volgens Synolgy support is de DX513 kapot, maar ik merk er niks van. Ik ga hem proberen opnieuw in te zetten nadat ik het volume heb verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
brambello schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:30:
Ik gebruik nu de nieuwe app Synology Photos om mijn foto's te backuppen. Opzich wel fijn want hij maakt onderscheid tussen foto's en screenshots bijvoorbeeld.

Maar: het backupdoel is anders dan ik voorheen had, kan ik het backupdoel ook gewoon vanuit Windows benaderen zoals ik dat voorheen kon doen (was gewoon een map op de photo schijf)?
Ja, dat is gewoon \\servernaam\home\photos op je synology. Of als je backup onder een andere gebruikersnaam loopt \\servernaam\homes\gebruikersnaam\photos

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 20:51
Hi, deed een update naar de laatste versie van pihole in docker maar hij blijft crashen.
Is het hier iemand al wel gelukt? dan ligt het probleem hier.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
DSM 7.0 op een DS115.
Heb m'n foto verzameling in de photo-map geplaatst en laten indexeren. Helaas gaat dit niet goed op iedere machine. Op mijn werk-pc zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6oskXz3oA4VXGQ2PH6Puc-pdak=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3NCnzKPtiyOFvRmDm2O9zVG8.png?f=fotoalbum_medium
Alleen de laatste twee maanden tonen correcte foto's, alle andere mappen geven dat grijze icoon van de foto met kruisje.
Kijk ik die mappen op mijn mobiel (via Photostation-app) via zelfde netwerk, dan worden die mappen wel goed getoond. Zelfde geldt voor een laptop op hetzelfde netwerk.
Re-index geeft zelfde resultaat.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
TheOmen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:56:
DSM 7.0 op een DS115.
Heb m'n foto verzameling in de photo-map geplaatst en laten indexeren. Helaas gaat dit niet goed op iedere machine. Op mijn werk-pc zie ik dit:
[Afbeelding]
Alleen de laatste twee maanden tonen correcte foto's, alle andere mappen geven dat grijze icoon van de foto met kruisje.
Kijk ik die mappen op mijn mobiel (via Photostation-app) via zelfde netwerk, dan worden die mappen wel goed getoond. Zelfde geldt voor een laptop op hetzelfde netwerk.

Moments? Ik zou adviseren dit niet te gebruiken. Het vreet systeem resources door AI en andere indexing opties en het resultaat is vaak teleurstellend. Ik gebruik de NAS wel voor foto-backup, maar mijn primaire foto's gaan naar Google Photos (met een abbonement voor de hoeveelheid data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De applicatie maakt thumbnails om te tonen in dit soort overzichten.
Als je alleen de laatste twee maanden ziet dan denk ik dat hij voor de oudere foto's nog bezig is.

Dat je op je mobiel ze wel ziet zal wel komen doordat daar kleiner thumbnails voor gemaakt worden die al wel gereed zijn of dat de app op je mobiel zelf thumbnails maakt en die lokaal opslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Asprine schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:30:
Hi, deed een update naar de laatste versie van pihole in docker maar hij blijft crashen.
Thanks
Hier is de update gelukt, zonder crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
wvkreg schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:00:
[...]

Moments? Ik zou adviseren dit niet te gebruiken. Het vreet systeem resources door AI en andere indexing opties en het resultaat is vaak teleurstellend. Ik gebruik de NAS wel voor foto-backup, maar mijn primaire foto's gaan naar Google Photos (met een abbonement voor de hoeveelheid data).
Nee, niet moments maar photostation. Op de DS115 zijn de opties binnen PS beperkt (geen gezichtsherkenning, bijvoorbeeld) en de indexering is afgerond.
Het is meer voor de leuk, ik gebruik al een DS + externe HD + cloud-oplossing als back-up strategie.

@Ben(V)
Volgens DSM is ie niet meer aan het indexeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet niet of DSM dat ook onder indexeren ziet, of misschien is hij er om een of andere reden mee gestopt.
Je kunt proberen de indexering nogmaals te starten om te zien of je nu meer thumbnails krijgt.

Kun je de volledige foto wel zien op je PC als je er op dubbel klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Ben(V) schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:13:
Kun je de volledige foto wel zien op je PC als je er op dubbel klikt?
Dan krijg je een zwart scherm. Echter....ik kan dan wel alle exif-data opvragen via de (i)-knop.

reindexing gestart en die was na een aantal minuten al gestopt...die ziet kennelijk geen nieuwe foto's dus is zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je zeker dat de foto's er wel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Ben(V) schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:48:
Weet je zeker dat de foto's er wel staan?
Goeie vraag :) , en ja, die staan er.
Snel even gecheckt en de users+rechten van de mappen/foto's die wel zichtbaar zijn zijn gelijk aan de users+rechten van de niet-zichtbare foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

TheOmen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:56:
DSM 7.0 op een DS115.
[Afbeelding]

Dit is de reden dat ik voorlopig niet naar 7.0 over ga. Synology Photos is echt een flinke stap terug op het gebied van fotobeheer. In plaats van het combineren van de sterke punten uit Moments en Photo Station hebben ze er een uitgeklede app van gemaakt die onaf aanvoelt, en die jaren zorgvuldig bewerkte metadata zonder pardon het raam uit flikkert.
[/rant]
TheOmen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:57:
[...]
Goeie vraag :) , en ja, die staan er.
Snel even gecheckt en de users+rechten van de mappen/foto's die wel zichtbaar zijn zijn gelijk aan de users+rechten van de niet-zichtbare foto's.
Gebruik je DS Photos? Als je op DSM 7.0 zit, heb je geen Photo Station meer maar Synology Photos. Daar hoort een nieuwe app bij genaamd Synology Photos :) . Als je nog DS Photo gebruikt en je ziet daar wel de thumbnails, zijn die waarschijnlijk lokaal gecached..

[ Voor 19% gewijzigd door JanPedaal op 14-09-2021 13:21 ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
JanPedaal schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:13:
Gebruik je DS Photos? Als je op DSM 7.0 zit, heb je geen Photo Station meer maar Synology Photos. Daar hoort een nieuwe app bij genaamd Synology Photos :) . Als je nog DS Photo gebruikt en je ziet daar wel de thumbnails, zijn die waarschijnlijk lokaal gecached..
Nee, ik gebruik Synology Photos, zoals die wordt aangeboden in het Package Center.
Op m'n telefoon gebruik ik Photos uit de appstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 17:12
Vraagje, ik heb een 218+ die ik via Hyperbackup laat backuppen naar een 212+ op een remote lokatie.
Als ik de 218+ update naar DSM 7 werkt de hyperbackup nog dan naar de 212+ die op 6.2 blijft hangen?
Ik kan er nergens iets over vinden zo snel, iemand hier die deze opstelling toevallig werkend heeft draaien al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:11

Sharky

Skamn Dippy!

Thanks
Bij mij heeft Watchtower pihole gisteren voor het laatst geupdate, dat werkt stabiel vooralsnog.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Pietertje 085 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:48:
Vraagje, ik heb een 218+ die ik via Hyperbackup laat backuppen naar een 212+ op een remote lokatie.
Als ik de 218+ update naar DSM 7 werkt de hyperbackup nog dan naar de 212+ die op 6.2 blijft hangen?
Ik kan er nergens iets over vinden zo snel, iemand hier die deze opstelling toevallig werkend heeft draaien al?
Dat werkt (vooralsnog) prima, zolang je maar wel de laatste hyperbackup/backup vault versie hebt draaien. Op een gegeven moment zal 6.x wel niet meer ondersteund worden, maar op dat moment zou je sowieso je main Synology willen/moeten updaten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Thanks
No problems hier. Wat staat in je docker container logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 17:12
Magic schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:19:
[...]

Dat werkt (vooralsnog) prima, zolang je maar wel de laatste hyperbackup/backup vault versie hebt draaien. Op een gegeven moment zal 6.x wel niet meer ondersteund worden, maar op dat moment zou je sowieso je main Synology willen/moeten updaten.
Nee tegen die tijd gaat de 212+ er ook wel uit vermoed ik ;)
Maar iig bedankt voor je reactie dan ga ik de 218+ binnenkort maar eens aanslingeren.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik heb bij "System -> Login Portal -> Applications" bijv. bij Synology Photos ingesteld dat deze draait op http poort 5080, dan komt er netjes onder te staan "Login at http://ip:5080", alleen werkt dat helaas niet. Mis ik hier nog ergens iets ofzo? Ik heb er ook een alias "photo" op staan, deze werkte op DSM6.x maar zie dat dat nu op DSM7 ook niet meer werkt. Weet niet zeker of dat verband houdt... iemand een idee wat ik kan proberen?

EDIT: Nevermind, ineens werkt het wel. Nu maar eens SSO bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp33dFr34k op 15-09-2021 11:58 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
Ik heb iets heel raars met het downloaden van bestanden met Synology Drive.

Ik probeer hier via Synology Drive (in DSM 7.0) bestanden te delen, maar krijg als downloads een entry.cgi bestand te zien en niet het daadwerkelijk bestanden zoals een .jpg of een .mp4 bestand.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn. Ik kan er echt helemaal niks over vinden op het internet.

[ Voor 47% gewijzigd door Wachten... op 15-09-2021 21:26 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
JanPedaal schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:13:
[...]

Dit is de reden dat ik voorlopig niet naar 7.0 over ga. Synology Photos is echt een flinke stap terug op het gebied van fotobeheer. In plaats van het combineren van de sterke punten uit Moments en Photo Station hebben ze er een uitgeklede app van gemaakt die onaf aanvoelt, en die jaren zorgvuldig bewerkte metadata zonder pardon het raam uit flikkert.
[/rant]
[...]

Welke meta-data verwijderd Photos 7 dan? Ik heb geen gebruikt gemaakt van Moments of Photo 6 en ga wel de upgrade doen naar DSM 7. Voordat ik Photos 7 activeer ga ik namelijk wel wat meta-data aanpassen (vooral datum, WhatsApp BackUp heeft dit vernageld). Dat werk wil ik natuurlijk niet kwijtraken.

PSN: TyKashin

Pagina: 1 ... 112 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).