Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
https://nascompares.com/s...nas-which-should-you-buy/
Mijn mening:
Voor de bijna 100 euro dat die DS720+ meer moet kosten krijg je te weinig extras dus ik zou een DS220+ kopen en die 100 euro in disken investeren.
[ Voor 64% gewijzigd door Ben(V) op 29-08-2021 11:01 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
En die 2 jaar is een gemiddelde, het kan ook zo maar meer worden of december 2022, dan moet hij ook nog anderhalf jaar wachten.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Tsja, mijn vorige NAS (DS211j) ging tien jaar mee. In mijn keuze (de DS720) keek ik ook naar het feit dat je zo lang met zo'n systeem doet en dat er wel verschil zit in de kracht vd processor. En vanuit oogpunt van duurzaamheid kies ik dan met alle liefde voor een wat langere levensduur (die mijn boerenverstand verwacht van de 720 t.o.v. 220...maar ook niet zeker weet op voorhand)Ben(V) schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:53:
Doe zoals @Ortep voorstelt en maak van je oude Nas en schijven een backup systeem.
https://nascompares.com/s...nas-which-should-you-buy/
Mijn mening:
Voor de bijna 100 euro dat die DS720+ meer moet kosten krijg je te weinig extras dus ik zou een DS220+ kopen en die 100 euro in disken investeren.
Overigens, waar de DS211j op veel vlakken niet meer mee kon en onbruibaar traag was geworden, doet hij nu nog trouw dienst als off site back up.
[ Voor 8% gewijzigd door jkrol op 29-08-2021 11:47 ]
------
Klopt je hebt gelijk in je kan dan nooit wat kopen maar DS224 (2024) is wel heel ver weg.
Als het december 2022 dan zal die waarschijnlijk DS223 heten.
DS218 = Dec 2017 uitgekomen.
Het is meer om een bekocht gevoel te voorkomen. Als je nu koopt, koop je iets wat al een jaar op de markt is.
Hier een DS415P, ik wacht in elk geval nog op een 2022 model. De vraag is natuurlijk als die er gaan komen ivm de huidige chip tekorten.
[ Voor 34% gewijzigd door RobbyTown op 29-08-2021 12:38 . Reden: Mod heeft wat berichten verplaats. Dan eerste stuk ook bij de Vraag en antwoord - deel 3, stukje van Ben mis er tussen in ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Misschien gewoon eens de link lezen die ik gaf.jkrol schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:45:
[...]
Tsja, mijn vorige NAS (DS211j) ging tien jaar mee. In mijn keuze (de DS720) keek ik ook naar het feit dat je zo lang met zo'n systeem doet en dat er wel verschil zit in de kracht vd processor. En vanuit oogpunt van duurzaamheid kies ik dan met alle liefde voor een wat langere levensduur (die mijn boerenverstand verwacht van de 720 t.o.v. 220...maar ook niet zeker weet op voorhand)
Overigens, waar de DS211j op veel vlakken niet meer mee kon en onbruibaar traag was geworden, doet hij nu nog trouw dienst als off site back up.
Dan zie je dat hij technisch gezien bijna dezelfde systemen zijn en je alleen wat andere buitenkant krijgt.
Beiden bestaan uit:
- Intel Celeron CPUs
- 2GB DDR4 2666Mhz Memory
- 1 Memory expansion slot
- 2 SATA Storage Bays
- USB 3.2 Gen 1 Equipped
- 2x 1Gbe LAN RJ45 Network Equipped
Dat verschil merk je niet bij een Nas.
En dat de DS720+ een eSata poort heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 29-08-2021 11:58 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/psJVomXdG7Wc0xbqdx1CPrCN.png?f=user_large)
Ik begrijp wat er staat. Het is een rechten kwestie. Hoe en waar moet ik de rechten aanpassen zodat ik de aangemaakte map via Windows toch kan verwijderen.
Link had ik ik gelezen..."gewoon eens"Ben(V) schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:56:
[...]
Misschien gewoon eens de link lezen die ik gaf
....
Het enige verschil is dat de DS220+ een cpu 2 core cpu op 2,9Ghz heeft en de DS720+ een 4 core cpu op 2,7Ghz heeft.
Dat verschil merk je niet bij een Nas.
En dat de DS720+ een eSata poort heeft.

Mijn verwachting is dat over een aantal jaar je dat verschil wél gaat merken...dat die 4 core t.o.v. een 2 core een stuk langer updates en upgrades gaat volhouden.
Nu ga je het het bij licht gebruik inderdaad niet merken, maar ook bij zwaardere belasting verwacht ik wel een verschil.
Anyway...dit was mijn overweging die ik wilde meegeven. Het was niet om wie dan ook te pogen te overreden.
Zou ook mijn overweging zijn, mijn NAS (213+) vervangen voor een 1520+ (en ook mijn schijven). Gezien de lange tijd die je er mee doet, en eventueel veranderende behoefte... trek ik graag een iets groter jasje aan.jkrol schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Link had ik ik gelezen..."gewoon eens"![]()
Mijn verwachting is dat over een aantal jaar je dat verschil wél gaat merken...dat die 4 core t.o.v. een 2 core een stuk langer updates en upgrades gaat volhouden.
Nu ga het het bij lucht gebruik inderdaad niet merken, maar ook bij zwaardere belasting verwacht ik wel een verschil.
Anyway...dit was mijn overweging die ik wilde meegeven. Het was niet om wie dan ook te pogen te overreden.
DS720 heeft
- 3 jaar garantie tegen 2 jaar
- 4 cores tegen 2 cores cpu. (maar iets lagere kloksnelheden voor elke core. Ik heb begrepen dat SMB houdt van een snelle core)
- Mogelijkheid voor M2 ssd cache
- Strakkere behuizing
- Geen lan led aan de voorkant.
- alles wat ik vergeet
Als jouw schijven in SHR staan geconfigureerd kan je de data overplaatsen. Anders begin je opnieuw want de nieuwe Synologys ondersteunen het BTFRS filesysteem. Ext4 begint zijn ouderdom echt te tonen.
De 2TB schijven zijn later gekocht in verband met uitbreiding, deze komen uit eind 2018.
Alsnog nieuwe kopen dan ?
En is het nog waard qua snelheid om er SSD's in te doen, of is dat niet te betalen ?
Gebruik je de NAS vooral voor data opslag zou ik geen SSD nemen. Bij de 720+ kan je misschien nog nut halen uit SSD caching maar daar heb ik geen ervaring mee. Mijn gebruik vereist geen SSD Caching
Mijn eerste SSD was trager dan menig HD op de markt in lineaire writes en reads. . Maar hij verpulverde alle andere computers in 2008/2009 met een normale schijf. Vanwege de kleine writes en read die hij kon doen. SSDs zijn king in I/O. Een NAS is tegenwoordig een server die veel extra software draait. En BTFRS heeft veel meer overhead vanwege de checksums.
Synology gebruikt de cache voor meer dingen dat hard lezen en schijven. De btrfs data kan op de SSD worden gezet voor snellere toegang. De virtuele machines hebben intern en extern er baat bij. Je machine kan sneller worden.
Heb je het nodig? Ik heb geen SSD cache. Mijn NAS is niet high-end genoeg. Mijn data is vrij statisch. Als ik iets snels wil doen dan gaat het naar een externe 5Gbit SSD. Maar ben je iemand die vrij veel op de NAS doet en wilt dat die altijd snel reageert. Dan is de keus makkelijk. Voor onder de 100 euro kan je twee leuke 256GB disk installeren.
De rechten kan je aanpassen op in DSM bij users of shared folder settings. Maar waarom wil je een mal verwijderen die automatisch door Docker is aangemaakt. Het heeft dan wel een functie, lijkt me.Athome schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:22:
Op de NAS is via Docker een map aangemaakt (SABNZBd). Nu probeer ik deze map via mijn PC te verwijderen. Het lukt en ik krijg de onderstaande melding.
[Afbeelding]
Ik begrijp wat er staat. Het is een rechten kwestie. Hoe en waar moet ik de rechten aanpassen zodat ik de aangemaakte map via Windows toch kan verwijderen.
PSN: TyKashin
[edit] En op het moment dat je de vraag stelt, zie je dat je de port kan veranderen.
[edit2]Helaas werken de gofile.me links niet op port 7000/7001, die blijft verwijzen naar 5001.
De port aanpassen van DSM werkt ook niet, want dan veranderd de port mee.
[ Voor 50% gewijzigd door MeNTaL_TO op 29-08-2021 23:06 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Dat heb ik niet getest eigenlijk, ging alleen om gofile.me links (shares uit Filestation), deze wijzen blijkbaar altijd naar 5001.job schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:24:
Ja filestation is rechtstreeks te benaderen op https://domein.nl:7001 of https://123.234.345.456:7001
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
(Hier word alleen shared links via Synology Drive gebruikt omdat ik FileStation een beetje mwah vind)
Ja, zo had ik het inderdaad begrepen. Dat is ook het plan. Echter: dat kan niet. Standaard staat de machtiging op lezen/schrijven, en dat is niet aan te passen:Ben(V) schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
Je hoeft die groep ook niet uit te zetten.
Je moet de permissies van de share photo wijzigen en daar de de lees/schrijf rechten van die groep weghalen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/X6zpy0b3qrvxmYpyHVcj9N4B.png?f=user_large)
Hoe fix ik dat? Vind het niet heel handig om een nieuwe share te maken waar ik mijn foto's op zet, omdat ook backuptaken etc. dan voor een workaround op de schop moeten.
The answer is 42.
Screenshot is inderdaad van de machtigingen onder de groepen. Ik kan de machtiging van de groep "users" voor de shared folder "photo" dus niet uitzetten. Terwijl ik dat wel graag wil.
The answer is 42.
[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2021 13:38 ]
Ik bedoelde wat @Ben(V) zei, maar dan nogal slecht verwoord.Zenyatta schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:11:
[...]
Screenshot is inderdaad van de machtigingen onder de groepen. Ik kan de machtiging van de groep "users" voor de shared folder "photo" dus niet uitzetten. Terwijl ik dat wel graag wil.
👉🏻 Blog 👈🏻
Nee, maar kan je dan per app kiezen wat je wel of niet doorzet (dat gaat toch gewoon op port).Shadow771 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:05:
Ook via reverse proxy geprobeerd?
(Hier word alleen shared links via Synology Drive gebruikt omdat ik FileStation een beetje mwah vind)
Het gaat me niet om FileStation, maar om het sharen van links, die verlopen via filestation.
Je kan toch in je router bepalen welke port je open zet en naar welke port deze op je NAS gemapt wordt?MeNTaL_TO schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:38:
[...]
Nee, maar kan je dan per app kiezen wat je wel of niet doorzet (dat gaat toch gewoon op port).
Het gaat me niet om FileStation, maar om het sharen van links, die verlopen via filestation.
Dan maak je een shared link aan op je NAS en die deel je met iemand maar dan met het portnummer die opengezet staat op je router.
Weet wel dat je zult aangevallen wordt op deze port op je router (portscanners komen langs)
Persoonlijk zou ik eerder voor een DS220+ dan een DS720+ gaan.So_Surreal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:50:
Zou dit dan een goede set-up zijn voor het vervangen van mijn huidige DS214Play ?
Ik wil dan Synology Migration Tool gebruiken om alles over te zetten van oud naar nieuw.
Daarna wil ik de oude gaan wipen om deze in te stellen als machine waar de nieuwe naar toe zal back-uppen.
[Afbeelding]
Het is een prijsverschil van ongeveer 100 euro en daar krijg je eigenlijk alleen een 4 core cpu op 2.7Ghz voor in plaats van een 2 core cpu op 2.9Ghz.
En bij non threaded applicaties( de meerderheid) heb je meer aan pure ghz-en dan aan meer core's
Alleen als je veel met VM's gaat werken hebben meer core's voordelen.
Bedankt voor de info.Ben(V) schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Persoonlijk zou ik eerder voor een DS220+ dan een DS720+ gaan.
Het is een prijsverschil van ongeveer 100 euro en daar krijg je eigenlijk alleen een 4 core cpu op 2.7Ghz voor in plaats van een 2 core cpu op 2.9Ghz.
En bij non threaded applicaties( de meerderheid) heb je meer aan pure ghz-en dan aan meer core's
Ik zie op de Pricewatch pagina alleen dat bij de DS220+ het geheugen alleen maar uit te breiden is tot 6GB, ipv 8GB bij de DS720+ ?
En welk type geheugen kan ik voor de DS220+ het beste bestellen ?
En dat is precies de reden waarom je voor een 720+ gaat ;-)Ben(V) schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Ik heb van het weekend de DS220+ besteld, en dit erin geprikt: https://www.coolblue.nl/p...imm-dual-rank-1x16gb.htmlSo_Surreal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
Bedankt voor de info.
Ik zie op de Pricewatch pagina alleen dat bij de DS220+ het geheugen alleen maar uit te breiden is tot 6GB, ipv 8GB bij de DS720+ ?
En welk type geheugen kan ik voor de DS220+ het beste bestellen ?
Dus er zit nu 18GB RAM in
Ik zal niet echt iets met VM's gaan doen, maar wil wel graag Docker applicaties gaan gebruiken.Hulliee schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
En dat is precies de reden waarom je voor een 720+ gaat ;-)
Is de hyperthreading daar ook een meerwaarde voor ?
Kan de CPU zoveel RAM aan dan ?chengbondkwok schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:00:
[...]
Ik heb van het weekend de DS220+ besteld, en dit erin geprikt: https://www.coolblue.nl/p...imm-dual-rank-1x16gb.html
Dus er zit nu 18GB RAM in
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat meer RAM er in stoppen dan datgene wat wordt aangegeven weggegooid geld is, omdat de CPU er toch niks mee kan ?
Volgens https://nascompares.com/2...grade-installation-guide/ is het wel te gebruikenSo_Surreal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:08:
[...]
Ik zal niet echt iets met VM's gaan doen, maar wil wel graag Docker applicaties gaan gebruiken.
[...]
Kan de CPU zoveel RAM aan dan ?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat meer RAM er in stoppen dan datgene wat wordt aangegeven weggegooid geld is, omdat de CPU er toch niks mee kan ?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Momenteel draait deze als main-server op 5x4TB en bevat al mijn documenten, backup's van laptops en uiteraard de foto- en videoalbum van de ganse familie.
Er is een 2e NAS DS216+II die dienst doet als HyperBackup en die kreeg al automatisch zijn DSM7-update.
Dit ging redelijk vlot, maar ik heb begrepen dat de DS1513+ manueel een update dient te krijgen.
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
@Ben(V) en @technorabilia , dank voor de hulp! Het is gefixt. Helaas niet door bij de share de permissions aan te passen (daar werd naar photo station doorverwezen en kon ik niets veranderen).Ben(V) schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:14:
Je moet in het control panel naar Shares gaan en daar de share "photo" aanpassen en onder permissions bij de group users het vinkje weghalen..
Truc was als volgt: bij photo station onder instellingen naar het kopje Foto's. Daar bij de toegangsmachtiging heb ik alles op privé gezet. Nu kunnen gebruikers van de betreffende groep er niet meer bij (net gecheckt door in te loggen). Ze kunnen de hele share niet meer zien, wat de bedoeling was.
The answer is 42.
Oftewel: ik heb meer ruimte nodig. Achteraf hadden we eind 2017 natuurlijk beter meteen een 4-bay gekocht, maar daar heb ik me toen niet goed in verdiept. Mooie was geweest dat ik dan nu 2 x een 4TB erbij had kunnen prikken voor 8TB extra opslag (en voor slechts 200 Euro).
Graag zou ik alsnog een 4-bay kopen, maar ik verwacht (gezien de 2 jaarlijkse cyclus) dat Synology binnenkort een DS422(+) en DSD922(+) uit zal brengen. Hier wacht ik liever op dan nu een DS420+ of DS920+ kopen (of zien jullie dit anders?). Alternatief is om 2 x 8TB te kopen, en de huidige 4TB te vervangen. Dat levert met 4 TB op voor zo'n 450 euro. Maar dan gebruik ik de 4 TB niet meer.
Alleen ik ben niet goed bekend met het opbouwen van volumes op een nieuwe NAS en uitbreiden met schijven. Kan ik daar dan ook 8 TB in duwen en de 4 TB erbij steken? Ik meen gelezen dat dit juist alleen maar andersom kan.
Een laatste overweging: voorkeur gaat voor nu uit naar schijven die maar 5400 RPM draaien, omdat die wat stiller (staat in woonkamer) en zuiniger zouden zijn. En dan ben je al gelimiteerd aan 6 TB. Dan win ik dus maar 2 TB. Echter, als ik straks dan 2 x 4 TB en 2 x 6 TB in een 4-bay duw heb ik weer veel ruimte.
Sorry dat dit stukje wat ongestructureerd is, maar er zijn i.m.o. diverse afwegingen/argumenten en ik weet niet zo goed wat wijsheid is..
Zou er niet zo zeker van zijn dat volgend jaar een nieuwe cyclus komt gezien de chip tekorten.zunrob schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:58:
Ik heb een vraag, of misschien beter gezegd, advies nodig. Op dit moment hebben wij een DS218+ naar alle tevredenheid draaien. Deze gebruiken we als centrale plaats voor onze documenten (vooral opslag van foto's en filmpjes) en surveillance station. Probleem is dat de 2 x 4TB bijna helemaal vol zit. Dit is sneller gegaan dan ik van te voren dacht, maar dit komt vooral door de foto's en filmpjes van onze kinderen.
Oftewel: ik heb meer ruimte nodig. Achteraf hadden we eind 2017 natuurlijk beter meteen een 4-bay gekocht, maar daar heb ik me toen niet goed in verdiept. Mooie was geweest dat ik dan nu 2 x een 4TB erbij had kunnen prikken voor 8TB extra opslag (en voor slechts 200 Euro).
Graag zou ik alsnog een 4-bay kopen, maar ik verwacht (gezien de 2 jaarlijkse cyclus) dat Synology binnenkort een DS422(+) en DSD922(+) uit zal brengen. Hier wacht ik liever op dan nu een DS420+ of DS920+ kopen (of zien jullie dit anders?).
En 4TB disken zijn momenteel per TB de goedkoopste disken.
Dus een DS420+ en twee stuks 4TB komt op ongeveer 680 euro en dan heb je een netto diskruimte van 12TB tot je beschikking
Als alternatief kun je twee 8TB disken kopen dat kost ongeveer 440 euro en heb je een netto diskruimte van 8TB tot je beschikking en twee overbodige 4TB disken.
Die laatste zou je in een usb behuizing kunnen stoppen voor backup en daar ben je dan weer zo'n 100 euro voor kwijt.
[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2021 16:36 ]
Uhm, dat is het hele issue, bij de share links wordt port 5001 gebruikt en dat is mijn DSM port en die wil ik dus niet open hebben staan naar Inet. De port veranderen voor FS maakt niet uit, port blijft naar 5001 staan. Verander ik van DSM, dan veranderd de port in de downloadlink mee.Hulliee schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:46:
[...]
Je kan toch in je router bepalen welke port je open zet en naar welke port deze op je NAS gemapt wordt?
Dan maak je een shared link aan op je NAS en die deel je met iemand maar dan met het portnummer die opengezet staat op je router.
Weet wel dat je zult aangevallen wordt op deze port op je router (portscanners komen langs)
Waarom geen uitbreidingsset? Heb ik destijds met mijn 213+ ook gedaan.zunrob schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:58:
Ik heb een vraag, of misschien beter gezegd, advies nodig. Op dit moment hebben wij een DS218+ naar alle tevredenheid draaien. Deze gebruiken we als centrale plaats voor onze documenten (vooral opslag van foto's en filmpjes) en surveillance station. Probleem is dat de 2 x 4TB bijna helemaal vol zit. Dit is sneller gegaan dan ik van te voren dacht, maar dit komt vooral door de foto's en filmpjes van onze kinderen.
Graag zou ik alsnog een 4-bay kopen, maar ik verwacht (gezien de 2 jaarlijkse cyclus) dat Synology binnenkort een DS422(+) en DSD922(+) uit zal brengen. Hier wacht ik liever op dan nu een DS420+ of DS920+ kopen (of zien jullie dit anders?). Alternatief is om 2 x 8TB te kopen, en de huidige 4TB te vervangen. Dat levert met 4 TB op voor zo'n 450 euro. Maar dan gebruik ik de 4 TB niet meer.
Alleen ik ben niet goed bekend met het opbouwen van volumes op een nieuwe NAS en uitbreiden met schijven. Kan ik daar dan ook 8 TB in duwen en de 4 TB erbij steken? Ik meen gelezen dat dit juist alleen maar andersom kan.
Een laatste overweging: voorkeur gaat voor nu uit naar schijven die maar 5400 RPM draaien, omdat die wat stiller (staat in woonkamer) en zuiniger zouden zijn. En dan ben je al gelimiteerd aan 6 TB. Dan win ik dus maar 2 TB. Echter, als ik straks dan 2 x 4 TB en 2 x 6 TB in een 4-bay duw heb ik weer veel ruimte.
Sorry dat dit stukje wat ongestructureerd is, maar er zijn i.m.o. diverse afwegingen/argumenten en ik weet niet zo goed wat wijsheid is..
En vergeet niet dat je geen raidset over een disken in de en de expansion unit kunt maken in een DS218+.
Dus dan zit je met 2x raid1 in plaats van een raid 5 (= SHR) met dus veel meer verlies aan gegevens bescherming.
Een docker container is een VM, dus ja. Maar kun je op een 220+ geen docker draaien dan?So_Surreal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:08:
[...]
Ik zal niet echt iets met VM's gaan doen, maar wil wel graag Docker applicaties gaan gebruiken.
Dat gaat uitstekend. Ik draai er docker op en een echte VM. Maar dan loopt het geheugen snel volHulliee schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:10:
[...]
Een docker container is een VM, dus ja. Maar kun je op een 220+ geen docker draaien dan?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dat is waar, maar die 5001 is een port waarop sowieso gescand wordt. Beter veel hoger gaan zitten, maar ook dan weten ze je te vinden uiteindelijk.MeNTaL_TO schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:43:
[...]
Uhm, dat is het hele issue, bij de share links wordt port 5001 gebruikt en dat is mijn DSM port en die wil ik dus niet open hebben staan naar Inet. De port veranderen voor FS maakt niet uit, port blijft naar 5001 staan. Verander ik van DSM, dan veranderd de port in de downloadlink mee.
Waarom moet die port open eigenlijk naar het internet? Dat is helemaal niet handig. Beter een VPN-verbinding naar je NAS of naar een andere device in je netwerk opzetten. 1 port open (de vpn-poort). Je kunt alles via de vpn doen en ze zitten niet aan je deur v/d NAS te rammelen.
My bad, dan voldoet een DS220+ ook (ipv van 720+), mits je ram-geheugen voldoende is.Ortep schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
Dat gaat uitstekend. Ik draai er docker op en een echte VM. Maar dan loopt het geheugen snel vol
Ook even aan gedacht, maar voor die prijs heb je dus eigenlijk ook een nieuwe 4-bay NAS...GroeneThee schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:57:
[...]
Waarom geen uitbreidingsset? Heb ik destijds met mijn 213+ ook gedaan.
De rechten aanpassen werkt niet. Ik mezelf als user alle rechten gegeven maar blijf de melding houden. Volgens Windows is Dockeruser de eigenaar van de map.TyKH schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:18:
[...]
De rechten kan je aanpassen op in DSM bij users of shared folder settings. Maar waarom wil je een mal verwijderen die automatisch door Docker is aangemaakt. Het heeft dan wel een functie, lijkt me.
Waarom verwijderen?
Alles wat SabNZBd download wordt als submap in de map "downloads" geplaatst. Die submap wordt door Dockeruser aangemaakt. En het is die submap die ik verwijderen wil als ik klaar ben met de inhoud van de submap.
[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 30-08-2021 17:52 ]
Ho wacht. Sorry ik moet dit even verbeteren. Er zit hier aardig verschil tussen.Hulliee schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:10:
Een docker container is een VM, ...
https://www.docker.com/resources/what-container
Zo ziet Docker containers eruit met de lagen op een (Windows/Linux) host.

Maar zo VM's eruit met zn lagen op een (ESXi/Hyper-V host) (dit geld niet helemaal voor Synology , want Synology Virtual Machine Manager is een tier2 hypervisor...):

[ Voor 18% gewijzigd door Shadow771 op 30-08-2021 18:54 ]
Omdat anders de gofile.me shares vanuit FS het niet doen. Dan heb ik niet veel aan een VPN als iemand anders die file moet downloaden.Hulliee schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
Dat is waar, maar die 5001 is een port waarop sowieso gescand wordt. Beter veel hoger gaan zitten, maar ook dan weten ze je te vinden uiteindelijk.
Waarom moet die port open eigenlijk naar het internet? Dat is helemaal niet handig. Beter een VPN-verbinding naar je NAS of naar een andere device in je netwerk opzetten. 1 port open (de vpn-poort). Je kunt alles via de vpn doen en ze zitten niet aan je deur v/d NAS te rammelen.
Daarom wil ik ook wel FS, maar niet DSM benaderbaar van internet.
PS Ik weet dat je het goed bedoeld, maar je geeft nu een aantal keer een advies welke ik zelf ook al bedacht had, daarom ook precies deze vraag.
Dan heb je nog de optie om via DSM als admin in te loggen en dan die mappen te verwijderen. Ik weet niet wat je download om dat ook weer redelijk snel te verwijderen; ik heb in sabnzb categorieen ingesteld zodat de downloads niet in de sabnzb terechtkomen maar in de nodige andere shared folders. Hierdoor heb ik ook rechten probleem.Athome schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:52:
[...]
De rechten aanpassen werkt niet. Ik mezelf als user alle rechten gegeven maar blijf de melding houden. Volgens Windows is Dockeruser de eigenaar van de map.
Waarom verwijderen?
Alles wat SabNZBd download wordt als submap in de map "downloads" geplaatst. Die submap wordt door Dockeruser aangemaakt. En het is die submap die ik verwijderen wil als ik klaar ben met de inhoud van de submap.
Ander mogelijm is wat voor user je hebt ingesteld bij die docker instance. Misschien dat daar het rechten probleem zit.
Iemand hier ervaring mee om de harde schijven van een expansion unit (DX510) over te zetten naar een normaal model (DS1010+), kan dit veilig? BVD.Vjenne-ICT schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:21:
Ik heb hier een Synology DS1010+ met een Synology uitbreidingsunit DX510, maar nu is de voeding va de DX510 defect. Ik wil deze hele set uitfaseren, maar de data van de DX210 moet er nog af. Nu zit ik te denken om de 5X 2TB over te zetten van de DX510 naar de DS1010+, maar dan heb ik geen OS om de boel op te starten?
In beide zitten WD Green 2TB schijven, beide unit een eigen volume op basis van RAID 5. Op het OS na beide units dus identiek.
Hoe kan ik dit oplossen? Kom er niet echt uit...
https://www.synology.com/...te/DSM?model=DS716%2B#7_0
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik niet..
Never ever financial advice...
Het is mij nog niet duidelijk of de Openssl bug hiermee gefixed is.
Synology spreekt alleen van meerdere security fixes.
zie:
https://www.synology.com/...te/DSM?model=DS716%2B#7_0
https://www.synology.com/...dvisory/Synology_SA_21_25
Als ik hem geïnstalleerd heb zal ik kijken welke Openssl versie er dan opstaat.
[ Voor 82% gewijzigd door Ben(V) op 31-08-2021 10:36 ]
Ik begin hierover te lezen en heb zoiets. Waarom wil Synology dit niet van de daken schreeuwen?
Data deduplication allows you to store more data in less volume space and achieve better storage efficiency in virtualized environments. Operating at the block level, it removes duplicate data blocks and retains only unique data blocks. Data deduplication reduces storage space requirements without compromising data integrity.
Verder zoals gewoonlijk geen duidelijke problemen met deze release.openssl version
OpenSSL 1.1.1k 25 Mar 2021
[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 31-08-2021 11:17 ]
Is helaas alleen toegepast in VMM.4POX schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:48:
data deduplication
Ik begin hierover te lezen en heb zoiets. Waarom wil Synology dit niet van de daken schreeuwen?
[...]
Leuk dat versie 7.0.1 uit is, maar mijn NAS meldt mij als hij updates heeft. Dan kan ik ze zelf installeren. Mijn DS218j heeft mij nog niet eens verteld dat hij versie 7 kan vinden.4POX schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:05:
Dames en heren,
DSM 7.0.1 is uit.
Nu hopen dat de openssl vulnerability eruit is.
Is het wat jullie betreft handig die op mijn nasje dan handmatig te zoeken en te forceren?
The answer is 42.
Dat is nieuw voor mij.sanderdw schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:31:
En is wel voor hele specifieke modellen en dure Synology SSD's? https://kb.synology.com/n...upport_data_deduplication
Jammer dit is dus een beetje 'out-of-reach' voor de casual NAS-enthousiast.
Tenzij er iets inzit wat je heel dringend nodig heb zou ik gewoon even wachten tot je Nas meld dat hij beschikbaar is.Zenyatta schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:36:
[...]
Leuk dat versie 7.0.1 uit is, maar mijn NAS meldt mij als hij updates heeft. Dan kan ik ze zelf installeren. Mijn DS218j heeft mij nog niet eens verteld dat hij versie 7 kan vinden.
Is het wat jullie betreft handig die op mijn nasje dan handmatig te zoeken en te forceren?
Dan wordende eventuele problemen gevonden door de "early adapters".
Ik ben sinds een paar weken over gestapt van een 213j naar een 220+, een hele verademing. Ik heb bij het overzetten voor de zekerheid wel een backup gemaakt van de configuratie en alle bestanden, maar dit heb ik totaal niet nodig gehad. De migratie verliep zeer voorspoedig. De schijven heb ik er op dezelfde manier in gedaan zoals ze er uit kwamen, via http://find.synology.com/ de migratie doorlopen en kind kon de was doen.So_Surreal schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:13:
* Kan ik mijn 2 HDD's zo overzetten naar een nieuwe NAS waardoor de config en de data bewaard blijft, en zo niet, hoe krijg ik dit dan wel voor elkaar ?
Geen ervaring mee maar in beginsel zou het moeten werken. Vormen de schijven in de DX510 samen een Storage Pool? Niet in combinatie met schijven in de host device / NAS?Vjenne-ICT schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:09:
[...]
Iemand hier ervaring mee om de harde schijven van een expansion unit (DX510) over te zetten naar een normaal model (DS1010+), kan dit veilig? BVD.
De schijven netjes nummeren en in exact dezelfde volgorde in de nieuwe behuizing plaatsen, dan zou het dacht ik moeten werken.
We gebruikte dit zoveel, maar werkt helaas niet meer.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Misschien hangt er bij jou ook wat?
Ik teken nergens meer voor
Je kunt de naam wel wijzigen als die verkeerd herkent is.Quakie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:13:
@Wachten... bij mij werkt het maar gebruik het niet omdat je het niet kan wijzigen.. Het haalt continue mijn zoontjes door elkaar.. Bij migratie van DSM6 naar 7 duurde het heel lang, en pas na een update werkte het..
Misschien hangt er bij jou ook wat?
In de mobile app:
Als je naar het persoon-album gaat waar de verkeerde foto in zit, kies dan de 3 puntjes rechtsboven, tik "selecteren". Selecteer dan de foto's die er niet horen. Tik weer de 3 puntjes, en tik "geselecteerde foto's verwijderen" (ja, echt, trust me on that). Dan komt er een nieuw menutje om "verwijderd de foto's van $naams foto's", of "wijzig de naam van de geselecteerde foto's".
Vanuit de webinterface:
open een foto en druk op de 3 puntjes rechtboven. Kies dan "Deze foto verwijderen of opnieuw toe...".
[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 01-09-2021 08:32 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ik teken nergens meer voor
Ik had eerst hetzelfde. Synology heeft het redelijk omslachtig gemaakt om wijzigingen door te geven.Quakie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:03:
Super! Ik was al tevreden over Photos (gebruikte photo station) maar dit helpt enorm.
Ik ga even kijken dan wat er bij mij niet goed gaat met de gezichtsherkenning
Veel, maar niet alle, modellen ondersteunen facial recognition.
https://kb.synology.com/e...eature_on_Synology_Photos
👉🏻 Blog 👈🏻
Is er een andere manier om mijn data en configuratie over te zetten naar mijn nieuwe NAS ?
Volledige backup maken met HyberBackup (wat je zowiezo zou moeten hebben) naar een andere medium (zoals een USB HDD), en dan volledig restore doen op je nieuwe NAS.So_Surreal schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:44:
Ik krijg mijn nieuwe NAS vandaag binnen, maar zie nu pas dat de DS214 Play de Migration Tool niet ondersteunt.
Is er een andere manier om mijn data en configuratie over te zetten naar mijn nieuwe NAS ?
Kan ik de configuratie dan ook meenemen ?Shadow771 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:51:
[...]
Volledige backup maken met HyberBackup (wat je zowiezo zou moeten hebben) naar een andere medium (zoals een USB HDD), en dan volledig restore doen op je nieuwe NAS.
En maakt het nog uit dat mij DS214 Play nog op versie 6.2.4-25556 draait en niet te upgraden is ?
De nieuwe DS720+ zal waarschijnlijk op versie 7 draaien.
In de volledige backup kan je ook de system configuratie meenemen.So_Surreal schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:53:
[...]
Kan ik de configuratie dan ook meenemen ?
En maakt het nog uit dat mij DS214 Play nog op versie 6.2.4-25556 draait en niet te upgraden is ?
De nieuwe DS720+ zal waarschijnlijk op versie 7 draaien.
Hoeveel ie ervan kan restoren op je nieuwe NAS is maar de vraag die ik niet durf te beantwoorden. Het zou natuurlijk ideaaler zijn als je nieuwe NAS eerst met DSM 6.2.4 begint, restore doen, en dan pas eventueel naar DSM7 upgraden.
Mijn oude setup: Ziggo Modem in bridge -> merlin router met VPN & Killswitch en daaraan een Synology DS3018xs en een virtual machine met een viruele DSM installatie. Downloadstation via Virtuele DSM en VPN, reguliere DSM versie met ander IP via de reguliere internet verbinding. So far so good.
Vanwege constante internetproblemen (Unifi bedraad naar Unifi Draadloos) het Ziggo modem uit bridge laten halen en wat Ziggo wifi versterkers genomen. De Merlin router met een ander subnet aan het ziggo modem gehangen. Virtuele DSM zou alleen toegang moeten krijgen via LAN1 (192.168.2.53) en de reguliere DSM via LAN 2 (192.168.178.53). De VPN werkt, maar als de VPN verbreekt blijft de virtuele DSM internet houden. (uiteraard ander IP)
Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat? Ik heb zelf het idee dat de LAN2 toch nog internet doorlaat ondanks dat de virtuele DSM alleen toegang heeft tot LAN1.
Ik heb de 918+ en die wordt ondersteund, echter krijg ik geen 'mensen' te zien in de app.technorabilia schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:13:
N.B.
Veel, maar niet alle, modellen ondersteunen facial recognition.
https://kb.synology.com/e...eature_on_Synology_Photos
erg vervelend dit. Het is/was de meest nuttige functie
Hij doet het inmiddels, ik weet niet waarom, maar het indexen was op pauze gezet.Laagheim schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:02:
@Wachten... Vreemd. Ik heb ook een 918+ en heb wel de 'mensen' map in de app. Wat ik niet meer heb is de 'dingen' folder die er wel was in Moments. Ik ben niet echt een power user dus mis het niet maar het was wel een grappige toevoeging. Je kon in 1 oogopslag zien hoeveel foto's van olifanten er waren 👍
Ik heb deze weer aangezet en alles was redelijk snel beschikbaar.
Ik herken wat je zegt over de 'onderwerpen' in Moments. Dat was echt een fantastische functie en wij gebruikte deze enorm veel. Ik ben ook zeker geen poweruser, maar als je jezelf aanleert om Synology Photo`s als standaard Gallery app te gebruiken op je telefoon, dan is het wel een verademing t.o.v. de standaard Gallery app.
Nou heb ik de VM onderbroken, maar krijg hem niet meer aan de praat. Hij geeft het volgende aan als ik op 'hervatten' klik:
"Kan deze bewerking niet uitvoeren, mogelijk omdat de netwerkverbinding niet stabiel is of het systeem bezet is. Probeer het later opnieuw."
Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Mijn DS215+ zou ook niet ondersteund worden maar de tool werkte uiteindelijk perfect. Zou het dus gewoon even proberen…So_Surreal schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:44:
Ik krijg mijn nieuwe NAS vandaag binnen, maar zie nu pas dat de DS214 Play de Migration Tool niet ondersteunt.
Hoe heb je de tool er op gekregen dan ?Plucky schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:15:
[...]
Mijn DS215+ zou ook niet ondersteund worden maar de tool werkte uiteindelijk perfect. Zou het dus gewoon even proberen…
Als ik zoek kom ik hem helaas niet tegen.
Edit: ik draai nog op DSM 6 op de DS214 play, deze is niet te upgraden naar 7.
[ Voor 10% gewijzigd door So_Surreal op 02-09-2021 10:53 ]
Heb de disks overgezet en daarna werd de installatie automatisch gestart.So_Surreal schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:49:
[...]
Hoe heb je de tool er op gekregen dan ?
Als ik zoek kom ik hem helaas niet tegen.
Edit: ik draai nog op DSM 6 op de DS214 play, deze is niet te upgraden naar 7.
Beide modellen stonden toch nog op DSM 6.
Aah, ik heb twee nieuwe disks in mijn nieuwe NAS zitten.Plucky schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:06:
[...]
Heb de disks overgezet en daarna werd de installatie automatisch gestart.
Beide modellen stonden toch nog op DSM 6.
Ik ben nu bezig om via hyper backup mijn data over te zetten, dit duurt alleen erg lang.
[ Voor 89% gewijzigd door m.eddy op 02-09-2021 11:30 ]
heb inmiddels DSM7 op m'n 418+ kunnen installerenTweakerVincent schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Werkt perfect gewoon exfat addon ff installeren
USB Copy kun je niet bepaald fijn customizen qua specifieke bestandsnaam wijziging, of doel map naam toewijzing op datum.
Zijn er toch nog ( mogelijk andere ) mogelijkheden om van een geheugenkaartje foto's op een dergelijke wijze te importeren? ( zoals Lightroom dat kan )
[ Voor 5% gewijzigd door HyperTrophy op 03-09-2021 14:39 ]
Volgens mij kun je het script van usbcopy ook nog aanpassen. Heb alleen verder nu geen details...
Edit:
Misschien hier.
technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
[ Voor 33% gewijzigd door technorabilia op 03-09-2021 16:40 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Je kunt dus gewoon met FileStation kopieren.
En als je bijzondere renaming wilt zul je een shell script moeten schrijven.
[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 03-09-2021 16:43 ]
ligt mogelijk aan Universal Search, heb m nu ge-update naar 1.5.2-0515
[ Voor 22% gewijzigd door HyperTrophy op 03-09-2021 18:53 . Reden: indexering issue ]
Kijk gewoon even met welk proces hij druk is.
[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 03-09-2021 19:48 ]
Op deze NAS had ik mijn foto's georganiseerd in mapjes staan.
Via Hyper Backup ben ik nu bezig om deze folders te kopieren naar mijn nieuwe NAS.
Op de nieuwe NAS staat geen DS Photo maar Synology Photo's.
Hoe kan ik zorgen dat de folders en foto's die ik verplaatst heb naar mijn nieuwe NAS zichtbaar worden in Synology Photo's ?
Ik heb net binnen Synology Photo's een mapje aangemaakt en er een foto in geplaatst.Athome schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:43:
Synology gebruikt zijn eigen map "Photos". Daarin moeten je foto's staan. Anders werkt Synology Photo's niet
Ik zie dat deze in de folder Homes > 'accountnaam' komt te staan.
Kan ik dan dus alle mappen die ik al heb daarheen kopieren ?
Voorheen konden meerdere mensen deze mappen bekijken.
Kan dat alsnog wanneer ik bovenstaand doe, of kan ik ze alleen zien omdat ze in mijn homefolder komen te staan ?
YouTube: How to Setup the New Synology DSM7 Photos & Can it Replace Google Ph...
technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Mogelijk dat dit in de RTM beter werkt. Symbolic links?
👉🏻 Blog 👈🏻
https://github.com/SynoCommunity/spksrc/pull/4748
Net vandaag is de status veranderd in "status/published", ook hier staat nu published op de pagina voor alle DSM 7 packages van synocommunity: https://github.com/SynoCommunity/spksrc/issues/4524
Uiteraard direct "repair" geprobeerd maar dat werkt nog niet. Kan me voor stellen dat enkel de code nu ok is maar dat er nog wat vervolgstappen zijn oid om alles klaar te zetten voor download oid maar daarvoor snap ik te weinig van programmeren en Github. Weet iemand wat er verder nodig is om weer te kunnen installeren op de Nas?
[ Voor 4% gewijzigd door jaspov op 05-09-2021 16:14 ]
Je moet gewoon het package opnieuw installeren en dat zal het package geupdate worden.
Dank, ook geprobeerd. Verwijderd en ik krijg dan bij instalatie "invalid file format". Is er nog tijd nodig om alle packages klaar te zetten voor alle synology modellen nadat de status is veranderd in "published"?Ben(V) schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:32:
Repair is volkomen nutteloos, dat werkt enkel met package van Synology zelf.
Je moet gewoon het package opnieuw installeren en dat zal het package geupdate worden.
Maar als je invalid file format krijgt is het nog een Dsm 6 package en is de Dsm 7 versie nog niet beschikbaar.
Het kan een tijdje duren voor je Nas ziet dat er een DSM 7 package is.
Als je haast heb kun je hem zelf doawnloaden en een maual install doen.
Hier kun je hem downloaden.
https://synocommunity.com/package/sabnzbd
[ Voor 45% gewijzigd door Ben(V) op 05-09-2021 19:42 ]
Top dank, handmatig geprobeerd maar dan krijg ik "Error 503 Backend is unhealthy" - misschien erg druk. Zal kijken of het morgen lukt via de DS of handmatig.Ben(V) schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:28:
Verwijderen is niet nodig.
Maar als je invalid file format krijgt is het nog een Dsm 6 package en is de Dsm 7 versie nog niet beschikbaar.
Het kan een tijdje duren voor je Nas ziet dat er een DSM 7 package is.
Als je haast heb kun je hem zelf doawnloaden en een maual install doen.
Hier kun je hem downloaden.
https://synocommunity.com/package/sabnzbd
Update: nu even later werkt handmatige download.
[ Voor 3% gewijzigd door jaspov op 05-09-2021 21:20 ]
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).