[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:43

masauri

aka qwybyte

DukeBox schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:37:
@masauri om wat voor bestanden gaat het ? Google doc/sheet/slide etc. kan je alleen exporteren.

Als een backup belangrijk is dan zou je google vault kunnen overwegen, dat gebruik ik daar ook voor en werkt perfect, ook voor group shares.

En drive kent eigenlijk geen mappen, alleen tags/filters en hiermee kan je een structuur maken.
Het gaat om Afbeeldingen, en idd een aantal google doc/sheets die gebruikt worden om samen te werken. Synology geeft wel een optie om die om te zetten naar docx. en jpg bestanden. Maar dus enkel als je de mappen zelf in beheer hebt. (wat ik dus niet heb).

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
masauri schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:03:
Het gaat om Afbeeldingen, en idd een aantal google doc/sheets die gebruikt worden om samen te werken. Synology geeft wel een optie om die om te zetten naar docx. en jpg bestanden. Maar dus enkel als je de mappen zelf in beheer hebt. (wat ik dus niet heb).
Als je een restore optie wilt hebben dan is vault de enige mogelijkheid anders dan heen en weer converteren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:05
Ik heb een vraagje wat makkelijk kan lijken, maar ik niet direct het antwoord op vind:

- tot een week geleden staken er in mijn DS415+ 2 schijven van 4TB met SHR.
- deze heb ik uitgebreid met 2 schijven van 8TB waar ik dus nu 24TB in totaal heb, en via de raid calculator er 16TB in gebruik zou kunnen nemen.

- vraag1: ik zie maar 14,3TB in totaal bruikbaar ipv 16TB, hoe komt dit?
- vraag 2: ik merk op dat schijf 1 van 4TB slechte sectoren begint te krijgen. Kan ik deze schijf gewoon verwijderen, en verder gaan met 3 schijven? Mijn DS415+ is hot swap, dus ik vermoed dat ik schijf 1 kan uittrekken en that's it? Ik moet niets aanpassen in het opslagbeheer ofzo en al mijn data is er nog?

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 13:00
Antwoord 1:
Bij de getallen als 16 TB wordt er mee gerekend dat 1 TB 1000 GB is. Dat rekent lekker makkelijk.
Echter 1 TB 1024 GB. Net zoals 1 GB 1024 MB is. Als je op deze manier vanaf het begin rekent kom je op 14.3 TB uit.

Daar is ook een officiële benaming voor 16 TB is gelijk aan 14.3 TiB
Wikipedia: Gibibyte

Antwoord 2:
Ja, maar voor hoe lang weet ik niet en de NAS zal je helpen herinneren (geluidsignalen) dat er iets niet correct werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Athome op 22-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
Is er met DSM 7 ook voor Android een nieuwe foto app? Wat is nu de beste app om foto's te uploaden vanaf een smartphone?
Ik ben bekend met DS Photo, DS File, Moments, maar volgens mij is er nu een nieuwe, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01

4POX

Everybody is wired

kazzzdafke schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:38:
Ik heb een vraagje wat makkelijk kan lijken, maar ik niet direct het antwoord op vind:

- vraag 2: ik merk op dat schijf 1 van 4TB slechte sectoren begint te krijgen. Kan ik deze schijf gewoon verwijderen, en verder gaan met 3 schijven? Mijn DS415+ is hot swap, dus ik vermoed dat ik schijf 1 kan uittrekken en that's it? Ik moet niets aanpassen in het opslagbeheer ofzo en al mijn data is er nog?
Ik deed dit in het verleden. Trok de oude schijf eruit en stuurde die op voor garantie/RMA. Daarna hopen dat in die twee weken niet nog een schijf stuk ging. Maar gelukkig heb ik backups van mijn belangrijke data.

De NAS kan trager worden omdat de CPU nu als een gek XOR berekeningen moet gaan doen. Maar om eerlijk te zijn merk je dat met moderne hardware niet meer. Mijn Raid5 bak was een single core atom machine zonder encryptie instructie. Die had het wel wat zwaarder.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

brambello schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:54:
Is er met DSM 7 ook voor Android een nieuwe foto app? Wat is nu de beste app om foto's te uploaden vanaf een smartphone?
Ik ben bekend met DS Photo, DS File, Moments, maar volgens mij is er nu een nieuwe, klopt dat?
Photos

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:23
@InsanelyHack Twee weken geleden heb ik 2 schijven vervangen in mijn 918+ (3TB naar 6TB) en dat duurde voor elke schijf iets van 8 tot 9 uur. Gewoon via hotswap onder DSM7. Als jij drie dagen bezig bent geweest dan denk ik dat je een smr drive had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
kazzzdafke schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:38:

Dus jullie zeggen: HD1 vervangen met een nieuwe? Want een andere optie zie ik niet direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Of je dat direct moet doen, is jou keuze maar door heel lang zonder de extra schijf te gaan draaien. Haal je wel de functionaliteit van RAID onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Athome schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:22:
Of je dat direct moet doen, is jou keuze maar door heel lang zonder de extra schijf te gaan draaien. Haal je wel de functionaliteit van RAID onderuit.
Ja en nee.. Ik heb dan nog steeds 3 schijven zitten in de NAS, nl 1x 4TB en 2x8TB en ipv 14.3TB netto hou ik dan iets van een 10TB over.

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 22-08-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
kazzzdafke schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:31:
Ja en nee.. Ik heb dan nog steeds 3 schijven zitten in de NAS, nl 1x 4TB en 2x8TB en ipv 14.3TB netto hou ik dan iets van een 10TB over.
Je houd dezelfde ruimte over alleen zonder parity raid. Oftewel nog een disk stuk en alles is weg. Houd er ook rekening mee dat je de 4TB niet door een nieuwe 4TB kan vervangen bij SHR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:08
Laagheim schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:35:
@InsanelyHack Twee weken geleden heb ik 2 schijven vervangen in mijn 918+ (3TB naar 6TB) en dat duurde voor elke schijf iets van 8 tot 9 uur. Gewoon via hotswap onder DSM7. Als jij drie dagen bezig bent geweest dan denk ik dat je een smr drive had.
Misschien ivm de hoeveelheid data die er op staat?

Ik heb destijds (ik had eerst JBOD) de 3 4TBs die ik had in een SHR set onder gebracht. Ik heb toen 2 nieuwe 4TB schijven toegevoegd dus naar 5 x 4TB terwijl de 3 x 4TB toen ik begon zo goed als vol stonden. Dit proces duurde dagen beslist geen uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
InsanelyHack schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:37:
Misschien ivm de hoeveelheid data die er op staat?
Nee, de md raid laag heeft geen weet van de data, iedere bit (geloof standaard in stripes van 64k) wordt beschreven. De sustained write speed van de HDD (zonder cache) is normaalgesproken de belemmerende factor, de eerder genoemde SMR disken zijn wat dat betreft sterk in het nadeel.

edit: @InsanelyHack heeft mogelijk toch wel een punt, ik zie dat sinds DSM7 en gebruik van SHR én BTRFS er een optie is om 'leeg' gemarkeerde stripes over te slaan.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 25-08-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Op onze filialen laat ik op dit moment symology’s simpele AD draaien

Ik zou graag wat meer centraal beheer van alle werkplekken hebben, maar kan daar eigenlijk niets voor vinden. Dus printers in een keer voor alle werkplekken installeren, wachtwoordbeheer, bookmarks en apps, Outlook profieltje

Kennen jullie iets als theopenem, intune enz als app op de synology?

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
DukeBox schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Je houd dezelfde ruimte over alleen zonder parity raid. Oftewel nog een disk stuk en alles is weg. Houd er ook rekening mee dat je de 4TB niet door een nieuwe 4TB kan vervangen bij SHR.
ik ben nog niet mee vrees ik.. wat moet ik doen als er, zoals nu, 1 disk stuk gaat of slechte sectoren heeft?
Als ik deze disk vervang door dezelfde, dan moet ik toch dezelfde parity raid beschikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:51
Houd er ook rekening mee dat je de 4TB niet door een nieuwe 4TB kan vervangen bij SHR.
Wut?
Ik zal niet gelijk zeggen dat het niet klopt, want wellicht bedoel je iets anders dan wat ik nu lees.
Leg eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:51
kazzzdafke schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:36:
[...]

ik ben nog niet mee vrees ik.. wat moet ik doen als er, zoals nu, 1 disk stuk gaat of slechte sectoren heeft?
Als ik deze disk vervang door dezelfde, dan moet ik toch dezelfde parity raid beschikken?
Gewoon de disk vervangen door een nieuwe en laten rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:49

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Dat kun je dus wel. Met SHR moet je vervangen door gelijke grootte of groter.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
ASS-Ware schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:39:
Wut?
Ik zal niet gelijk zeggen dat het niet klopt, want wellicht bedoel je iets anders dan wat ik nu lees.
Leg eens uit.
De vervangende HDD moet gelijk (of groter) zijn aan de grootste HDD in de array en die is 8TB.
Wildfire schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:44:
Dat kun je dus wel. Met SHR moet je vervangen door gelijke grootte of groter.
Nee, dat kan dus niet in dit geval.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 22-08-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DukeBox schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

De vervangende HDD moet gelijk (of groter) zijn aan de grootste HDD in de array en die is 8TB.

[...]

Nee, dat kan dus niet in dit geval.
Dat krijg ik er van als ik niet verder kijk dan m'n neus lang is. Ik ging uit van een SHR met gelijke disks en dan kan het prima. Je kunt trouwens wel een kleinere disk plaatsen volgens Synology's eigen calculator maar je beschikbare ruimte gaat er dan op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ow ok, dus ik kan de disk niet 1 op 1 vervangen, ttz door 1 van 4TB?
Das wel jammer..

Andere vraag: mijn 8TB zijn 7200rpm, mijn 4TB 5400rpm. Kan ik 1 x 8TB bijkopen, mijn 2e 4TB er ook uithalen en 1 x 8TB bijsteken? Gaat dat iets veranderen aan de SHR opstelling? Heb ik dan de volledige netto capaciteit zoals ik nu heb? Volgens de Syn Raid calc wel, dus.. maar ik verander dan wel het aantal schijven in de pool..

Edit: bedankt al voor de goeie raad

[ Voor 4% gewijzigd door kazzzdafke op 22-08-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:38

kraats

Ik rol

DukeBox schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:56:De vervangende HDD moet gelijk (of groter) zijn aan de grootste HDD in de array en die is 8TB.
Ik heb altijd begrepen dat het bij vervangen wel kan, maar bij uitbreiding met schijven niet. Heb jij toevallig een bron dat het bij vervanging ook gelijk of groter dan de grootste schijf moet zijn?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 17:07
Bij een defecte disk vervangen kun je uiteraard gewoon dezelfde grootte disk plaatsen.
Alleen als je gaat uitbreiden moet de disk groter of gelijk zijn aan de grootste disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Wildfire schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:06:
Je kunt trouwens wel een kleinere disk plaatsen volgens Synology's eigen calculator..
Dat kan ook niet, je kan hem daar alleen mee initialiseren, niet rebuilden.
Ben(V) schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:47:
Bij een defecte disk vervangen kun je uiteraard gewoon dezelfde grootte disk plaatsen.
Nee, dat kan niet in dit specifieke geval.
If the capacity of existing drives is different, then the new, replacement drives must be equal to or larger than the largest existing drive

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 22-08-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DukeBox schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:53:
[...]

Dat kan ook niet, je kan hem daar alleen mee initialiseren, niet rebuilden.

[...]

Nee, dat kan niet in dit specifieke geval.

[...]
Ok, I stand corrected. Ik zou echter anders hebben gezworen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb een support ticket geopend, eens horen wat ze zelf zeggen.
Ik zou toch op zijn minst een defecte disk moeten kunnen vervangen met eenzelfde binnen de pool, waarna alles weer 'healthy' moet zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
Als hij een SHR1 set heeft bestaande uit 2x 4TB en 2x 8Tb dan zal die onder water bestaan uit een Raid 5 set van 4x 4TB en een Raid 1 set van 2x 4TB ( de overgebleven ruimte van die 8Tb disken).

Als je dan een defecte 4TB disk hebt kun je die prima vervangen door een nieuwe 4TB disk en zal er gewoon een rebuild gedaan worden van die Raid 5 set.
Als hij in plaats daarvan een 8TB disk plaats zal dat ook zo gebeuren en blijft er 4Tb onbruikbaar over.
Die krijg je pas beschikbaar als je de overgebleven 4TB disk ook vervangt door een 8Tb disk, want dan wordt alles omgezet naar een raid 5 set van 4x 8Tb.

En als je me niet geloofd moet je maar een mailtje naar Synology sturen om te vragen of het kan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ah DIT is een duidelijke uitleg!!!

TOP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:18
Ben(V) schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:18:

Als hij in plaats daarvan een 8TB disk plaatst zal dat ook zo gebeuren en blijft er 4TB onbruikbaar over.
Die krijg je pas beschikbaar als je de overgebleven 4TB disk ook vervangt door een 8TB disk, want dan wordt alles omgezet naar een raid 5 set van 4x 8TB.
Weet je dit wel zeker?
Hij zou de overgebleven ruimte van 4TB op de 3x 8TB schijven natuurlijk gewoon volledig kunnen gebruiken.
Net zoals je ook prima een SHR setup van 2 naar 3 schijven kunt upgraden. (dus 'achterliggend' van Raid1 naar Raid5 gaat)

De RAID calculator laat iig wel zien dat het mogelijk is. Alleen of dit ook het geval is tijdens het upgraden van je schijven is mij niet 100% duidelijk, ik zou het alleen wel vreemd vinden als het niet werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 23-08-2021 17:33 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Die vraag heb ik dus aan Syn sup gesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
SmiGueL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:24:
Weet je dit wel zeker?
Hij zou de overgebleven ruimte van 4TB op de 3x 8TB schijven natuurlijk gewoon volledig kunnen gebruiken.

De RAID calculator laat iig wel zien dat het mogelijk is. Alleen of dit ook het geval is tijdens het upgraden van je schijven is mij niet 100% duidelijk.
Daar maakt hij dan inderdaad ook gewoon een raid 5 set van, maar dan met drie schijven.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Zo ver ik het weet kan je een SHR inderdaad alleen uitbreiden of vervangen door een schijf zo groot als de grootste schijf.
Ik heb dit bij het installeren van mijn huidige NAS meegemaakt. Ik ben er niet 100% zeker van maar 1 van mijn 3TB schijven was niet fraai. Er zat intussen ook al een 4TB schijf in. Ik wilde de 3 TB vervangen door een andere TB maar dat ging niet.

Ik ben daarom maar weer opnieuw begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Vreemd probleem. Ik heb m'n encryptiesleutels op een externe usb stick geplaatst (keystore). Geformatteerd in vFAT (?) (dat is althans wat ik kan zien in DSM)

Voorheen stak dit simpele usb-stickje achterin de DS220+. Sinds een tweetal weken slaag ik er niet meer in om die usb stick uit het achterste poortje uit te lezen. De usb drive wordt gewoon niet gemount en is onzichtbaar in file station.

In de usb poort vooraan lukt het dan weer wel.

Ik kan me niet herinneren wanneer dit gedrag begon, maar mogelijk was het in dezelfde periode als de update van DSM 6.2 naar DSM 7, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb geen reserve NAS, dus de NAS terugbrengen voor inruil ligt nogal moeilijk. Een andere externe SSD (samsung T1, exFAT) wil dan weer wel uitgelezen worden door de achterste poort.

Omdat ik een eigen passphrase gebruik voor het unlocken van de keys, moet dit stickje er steeds in indien de NAS is uit geweest. En dan verkies ik de achterste poort, aangezien ik de voorste poort wil gebruiken voor USB backup of inlezen (gemakkelijker toegankelijk dan dat poortje dat tussen de netwerkkabel en powerkabel zit).

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 23-08-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
SmiGueL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:24:
[...]

Weet je dit wel zeker?
Net zoals je ook prima een SHR setup van 2 naar 3 schijven kunt upgraden. (dus 'achterliggend' van Raid1 naar Raid5 gaat)

De RAID calculator laat iig wel zien dat het mogelijk is. Alleen of dit ook het geval is tijdens het upgraden van je schijven is mij niet 100% duidelijk, ik zou het alleen wel vreemd vinden als het niet werkt.
Het is zoals ik beschreven heb.
Dat theoretisch je iets met niet gebruikte ruimte zou kunnen doen doet er niet toe.
Synology heeft het gewoon zo gemaakt.

En wat de Raid calculator laat zien is wat je kunt maken als je helemaal nieuw begint, als je een bestaande situatie wilt uitbreiden zijn er beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:41
Ik ben aan het uitzoeken of het zin heeft om een VPN-server te installeren op de Synology. Ik ben daar niet helemaal in thuis maar heb dat wel zo uitgevonden met de handleidingen en ooit al eens gedaan om op afstand de syno te benaderen. Maar het gaat het mij nu niet om de content op het apparaat.

Ik wil de VPN-server gebruiken om in buitenland op onbeveiligde hotspots via een VPN-lijn te internetten en het ook meteen mijn eigen IP krijgt zodat ik NPO en Ziggo kan kijken.

Kan dat gewoon of moet ik dan aan een ander soort vpn-server denken?

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 23-08-2021 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 12:37
@Dennisdn
Dat kan inderdaad.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:41
Dank je wel!
Dan heb ik een leuk projectje en ga ik mij erin verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junkyxl
  • Laatst online: 29-09 18:19
Dennisdn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:11:
[...]

Dank je wel!
Dan heb ik een leuk projectje en ga ik mij erin verdiepen :)
Hier ben ik ook erg in geïnteresseerd.
Is er dan ook een combi mogelijk van internetten via de nas en de nas zelf benaderen/gebruiken?
Ik nl graag de mogelijkheid hebben om vanuit USA (geplande reis 2022) te kunnen surfen, maar ook gemaakte foto's te kunnen uploaden naar de nas.
Ik heb sindskort een ds220+ in gebruik en ben helemaal nieuw in de wereld van de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:18
Junkyxl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:50:
Hier ben ik ook erg in geïnteresseerd.
Is er dan ook een combi mogelijk van internetten via de nas en de nas zelf benaderen/gebruiken?
Ik nl graag de mogelijkheid hebben om vanuit USA (geplande reis 2022) te kunnen surfen, maar ook gemaakte foto's te kunnen uploaden naar de nas.
Ik heb sindskort een ds220+ in gebruik en ben helemaal nieuw in de wereld van de nas.
Ik gebruik dit zelf al jaren. _/-\o_
De VPN Server package (de OpenVPN configuratie) en dan de OpenVPN Connect app op mijn smartphone. Het werkt ook erg veilig omdat je naast inloggen met een gebruikersnaam + wachtwoord OOK een certificaat moet downloaden en deze eenmalig naar je telefoon moet kopiëren.

Dat zowel je internet via je NAS loopt én dat je deze kunt benaderen staat standaard aan.
ALLE verkeer verloopt via je NAS. (dus mijn lokaal draaiende Pi-Hole (DNS server om ads te blocken) werkt dan ook automatisch. :D)

Wat ook een mogelijkheid is (bijvoorbeeld als je gewoon op je eigen 4G verbinding zit, niet op een openbare hotspot) is dat je alle internetverkeer via je normale verbinding laat lopen en alleen je LAN verkeer (dus de 192.168.x.x range) via de VPN verbinding loopt. Dit heet Split Tunneling (aan te passen in de geexporteerde config file van de VPN Server)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Als ik het goed begrijp werkt dit vooral tegen onauth acces tot je gegevens.
Dit geeft geen enkele garantie tegen ransomware (of mss maar een klein beetje meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kazzzdafke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:10:
Als ik het goed begrijp werkt dit vooral tegen onauth acces tot je gegevens.
Dit geeft geen enkele garantie tegen ransomware (of mss maar een klein beetje meer)?
Dat ligt er aan of je ransomware op je devices, of op je nas bedoeld.

mbt devices beschermt het wel iets, je gebruikt immers je eigen DNS in plaats van de DNS die je van je hotspot krijgt. Daardoor verklein je de kans dat je via DNS spoofing een malifide website geserveerd krijgt.

Je NAS krijgt er echter wel een aanvalsvector bij, namelijk je VPN server.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hotspot is enkel wanneer je via niet je eigen WIFI naar je NAS wil verbinden?
Ik verbind enkel vanop mijn eigen WIFI of 4G, wat me OK lijkt iswm 2 step auth?

Maar tegen ransomware is dit maar een kleine ingreep. Open op je desktop een malafide link die je netwerk scant en infect.. dan heeft al dit geen enkele invloed op de aanval?

Ik heb de belangrijkste doc's backupped, cloud + offsite. Maar voor mijn vele foto's/video's heb ik geen backup wegens te veel GB/TB's. Als er dus een ransomware langskomt, kan ik wel mijn belangrijkste doc's restoren, maar ben ik de foto's kwijt ;/

[ Voor 27% gewijzigd door kazzzdafke op 24-08-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kazzzdafke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:22:

Maar tegen ransomware is dit maar een kleine ingreep. Open op je desktop een malafide link die je netwerk scant en infect.. dan heeft al dit geen enkele invloed op de aanval?

Ik heb de belangrijkste doc's backupped, cloud + offsite. Maar voor mijn vele foto's/video's heb ik geen backup wegens te veel GB/TB's. Als er dus een ransomware langskomt, kan ik wel mijn belangrijkste doc's restoren, maar ben ik de foto's kwijt ;/
Ook mobiele internetverbindingen kunnen gespoofd worden. Hoe groot dit risico is durf ik niet te zeggen, maar het is technisch mogelijk dat iemand je 4G data onderschept.

Ransomware is lokaal in je netwerk inderdaad een groter risico dan daarbuiten. (en ook een compleet ander onderwerp dan VPN) Een goede backup is daarin de kern van het mitigeren. Je zult voor jezelf moeten afvragen of je data het waard is om te investeren in een backup-oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Laatst online: 22:29
Een relatief goedkope (+-€100) en betrouwbare oplossing hiervoor is een externe 2.5" harde schijf kopen, daarop met hyper backup een backup te maken, en deze dan ergens anders te bewaren (ouderlijk huis, kantoor, ... ). Je moet dan wel de schijf af en toe eens mee naar huis nemen om de back-up bij te werken, maar hoe vaak je dat doet kies je zelf. Encryptie is mogelijk via hyper backup. Eventueel kan je twee schijven kopen en degene die offsite ligt om de x maanden of om het jaar wisselen, dan hoef je niet die ene schijf eerst naar huis mee te nemen en dan terug te brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door bertware op 24-08-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb al een backup offsite zoals ik had gezegd, enkel niet van alles. Dat is gewoon te groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:18

Prx

kazzzdafke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:37:
Ik heb al een backup offsite zoals ik had gezegd, enkel niet van alles. Dat is gewoon te groot...
Als ransomware daar je grootste bedreiging is (en niet brand), dan is er niets op tegen om gewoon een externe HDD van 8TB ofzo aan te schaffen om dat spul alsnog allemaal een back-up van te maken, en die schijf dan gewoon in de buurt te laten liggen. De tijd dat hij dan aan je diskstation hangt is maar beperkt, maar dan heb je tenminste wel een back-up die wel tegen ransomware is beschermd.

[ Voor 4% gewijzigd door Prx op 24-08-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 13:01

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik, geen expert, heb het volgende als idee.
OF je geeft geld uit OF je accepteert een lage latency

Ik heb een 1TB online, dageljikse, backup bij Synology C2, dit kost me 7,50 netto per maand. Ik heb even gekeken, 8Tb is 54 euro ex BTW.
Al wordt m'n HDD ge-encrypt, zij komen niet bij de backup en ik wel, want het lijkt me sterk dat een ransomware mijn Hyper Backup gegevens kan achterhalen op de NAS, er draait geen enkel process onder die credentials.
Alternatief is, zoals hierboven staat, een keer per week/maand eenHDD aansluiten en de laatste toevoegingen in de backup zetten,.

[ Voor 3% gewijzigd door Tukk op 24-08-2021 15:18 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Tukk schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Al wordt m'n HDD ge-encrypt, zij komen niet bij de backup en ik wel, want het lijkt me sterk dat een ransomware mijn Hyper Backup gegevens kan achterhalen op de NAS, er draait geen enkel process onder die credentials.
Kan je dit even uitleggen? Hoe moet je hyperbackup dan correct instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-09 16:11

Sharky

Skamn Dippy!

Tukk schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Ik, geen expert, heb het volgende als idee.
OF je geeft geld uit OF je accepteert een lage latency

Ik heb een 1TB online, dageljikse, backup bij Synology C2, dit kost me 7,50 netto per maand. Ik heb even gekeken, 8Tb is 54 euro ex BTW.
Alternatief is, zoals hierboven staat, een keer per week/maand eenHDD aansluiten en de laatste toevoegingen in de backup zetten,.
Totdat je er achter komt dat je geen retentie in je back-up hebt en hyper backup je geencrypte data over je gezonde data heeft geschreven :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Amos_x schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Kan je dit even uitleggen? Hoe moet je hyperbackup dan correct instellen?
https://kb.synology.com/n...NAS_to_Synology_C2_Backup

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Sharky schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Totdat je er achter komt dat je geen retentie in je back-up hebt en hyper backup je geencrypte data over je gezonde data heeft geschreven :P
Dat is het voordeel van synology C2, je mag 1TB actieve data gebackupped hebben, en daarnaast slaan ze 11 versies op met een retentie van 30 dagen, als jou 1TB data dus elke week roteert, dan betaal je nog steeds voor 1TB in tegenstelling tot veel andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-09 16:11

Sharky

Skamn Dippy!

Magic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

Dat is het voordeel van synology C2, je mag 1TB actieve data gebackupped hebben, en daarnaast slaan ze 11 versies op met een retentie van 30 dagen, als jou 1TB data dus elke week roteert, dan betaal je nog steeds voor 1TB in tegenstelling tot veel andere oplossingen.
Oei, dat is wel netjes van ze. Ik doe mijn back-ups nu in Azure, net geen 1,5 TB. Zou C2 een betere keuze zijn? Wil eigenlijk niet meer dan een tientje per maand kwijt zijn.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Sharky schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:34:
[...]

Oei, dat is wel netjes van ze. Ik doe mijn back-ups nu in Azure, net geen 1,5 TB. Zou C2 een betere keuze zijn? Wil eigenlijk niet meer dan een tientje per maand kwijt zijn.
https://c2.synology.com/en-us/storage/personal/pricing

2TB is 140 euro ex btw/jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Plus dat in plan 2 (welke je nodig hebt boven de 1TB) niet het voordeel hebt dat versies niet meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Vraag over de VPN app van Synology.

Ik gebruik nu al tijden een raspberry Pi icm PiVPN en dat werkt precies zoals ik het wil. Ik heb mijn telefoon altijd verbonden met mijn vpn server vanwege PiHole.
Nu wil ik de vpn server van mijn synology gebruiken (openvpn) en verbinden gaat goed, echter krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om in mijn thuis lan subnet te komen. Ik heb het vinkje aangezet (clients toegang geven de lan server (inderdaad met typefout :P ) ), ook door in het configuratiebestand de route mee te geven, maar het lijkt allemaal niet uit te maken. Ik heb ook de firewall uitgeschakeld om te testen, ook dan werkt het niet.

Zie ik iets over het hoofd?

Daarnaast merk ik op dat de vpn verbinding verbreekt op het moment dat je even geen traffic hebt, dit probleem heb ik op PiVPN niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MarkyB op 24-08-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06
Aangezien alle schijven op de NAS aan het vollopen waren heb ik een WD Purple 8 TB aangeschaft, prima deal via Amazon warehouse (tip).

Nu heb ik hem in de NAS geplaatst, safe erase doorgelopen. Schijf geïnitialiseerd en zover ik kan zien is alles in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0Ga7490_N9QwJFBnuaA04A_1nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tursu9yToF2B49Bi29IfP1uD.png?f=fotoalbum_large

Ik wilde hem graag aan 1 van mijn JBOD pools toewijzen (opslagpool 2). Echter is de mogelijkheid om deze op de gewenste pool bij te voegen (schijf toevoegen) grijs in plaats van zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZBIlb0TWTYR7B1caWcULDHUZVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2pnEtcBBnzbspRpS3Apsgoy.png?f=fotoalbum_large

Het vreemde is, dat het toevoegen op de andere pool (opslagpool 1) wel mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRrj8csCyI8VkwKwFbSjnfEBhrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Lkv1s1qlBDYAI2pCpgr8mXP.png?f=fotoalbum_large

Hier krijg ik wel de waarschuwing dat Synology de schijf niet herkend als compatibel maar dit lijkt mij geen probleem te zijn aangezien ik hier voorbij kan klikken.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Taab schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:33:
Aangezien alle schijven op de NAS aan het vollopen waren heb ik een WD Purple 8 TB aangeschaft, prima deal via Amazon warehouse (tip).

Nu heb ik hem in de NAS geplaatst, safe erase doorgelopen. Schijf geïnitialiseerd en zover ik kan zien is alles in orde.

[Afbeelding]

Ik wilde hem graag aan 1 van mijn JBOD pools toewijzen (opslagpool 2). Echter is de mogelijkheid om deze op de gewenste pool bij te voegen (schijf toevoegen) grijs in plaats van zwart.

[Afbeelding]

Het vreemde is, dat het toevoegen op de andere pool (opslagpool 1) wel mogelijk is.

[Afbeelding]

Hier krijg ik wel de waarschuwing dat Synology de schijf niet herkend als compatibel maar dit lijkt mij geen probleem te zijn aangezien ik hier voorbij kan klikken.

Welke raid indeling gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
MarkyB schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:39:
[...]
Welke raid indeling gebruik je?
Volgens mij is die JBOD? Zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqjo-wWxivUCIpTHNxP9rHawIdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEPgmOsmW7185xmP3u7cTRaI.png?f=fotoalbum_large

Ter info, ik gebruik geen RAID bescherming binnen de NAS voor alle data die niet verloren mag gaan wordt elke nacht een back up gemaakt naar een externe schijf en via Hyper back-up naar strato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee wat er fout gaat, maar jbod met meerdere disken is altijd een heel slecht idee.
Als een van die disken defect raakt (en elke disk gaat eens kapot) ben je alle data op de andere disk ook kwijt.

Maak gewoon een nieuwe storage pool aan en een nieuw volume daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Taab schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:33:
Welke nas heb je precies?

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
Ben(V) schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:46:
Geen idee wat er fout gaat, maar jbod met meerdere disken is altijd een heel slecht idee.
Als een van die disken defect raakt (en elke disk gaat eens kapot) ben je alle data op de andere disk ook kwijt.

Maak gewoon een nieuwe storage pool aan en een nieuw volume daarop.
Hmm, je doet me wel nadenken over mijn opstelling nu. Het is niet erg als de data verloren gaat op deze pool, maar wellicht geen slecht idee om eens naar SHR te gaan kijken.
Goeie, het is een DS216+II en hier hangt nog een DX213 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JBOD. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Laatst online: 00:16

GVR

MarkyB schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:19:
Vraag over de VPN app van Synology.

Ik gebruik nu al tijden een raspberry Pi icm PiVPN en dat werkt precies zoals ik het wil. Ik heb mijn telefoon altijd verbonden met mijn vpn server vanwege PiHole.
Nu wil ik de vpn server van mijn synology gebruiken (openvpn) en verbinden gaat goed, echter krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om in mijn thuis lan subnet te komen. Ik heb het vinkje aangezet (clients toegang geven de lan server (inderdaad met typefout :P ) ), ook door in het configuratiebestand de route mee te geven, maar het lijkt allemaal niet uit te maken. Ik heb ook de firewall uitgeschakeld om te testen, ook dan werkt het niet.

Zie ik iets over het hoofd?

Daarnaast merk ik op dat de vpn verbinding verbreekt op het moment dat je even geen traffic hebt, dit probleem heb ik op PiVPN niet.
Ik gebruik niet de Synology VPN app (wist niet dat die er was) maar de open vpn app.
Is bij algemene instellingen van de VPN server de netwerkinterface op LAN ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Taab schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:57:
[...]
Als ik mij niet vergis (maar ik kan het momenteel niet expliciet terugvinden) ondersteund een ds2xx enkel storage pools die of volledig intern, of volledig extern zijn.

In de specs van de dx517 staat dat een ds216+ geen storage pool kan maken die zowel intern als in de dx zit, zie hier: https://www.synology.com/en-global/products/DX517#specs
Ik vermoed dat dat voor de dx213 niet anders zal zijn met een ds2xx unit.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

GVR schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Ik gebruik niet de Synology VPN app (wist niet dat die er was) maar de open vpn app.
Is bij algemene instellingen van de VPN server de netwerkinterface op LAN ingesteld?
Welke OpenVPN app gebruik je? ik kan deze niet vinden in de appstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
roeleboel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Als ik mij niet vergis (maar ik kan het momenteel niet expliciet terugvinden) ondersteund een ds2xx enkel storage pools die of volledig intern, of volledig extern zijn.

In de specs van de dx517 staat dat een ds216+ geen storage pool kan maken die zowel intern als in de dx zit, zie hier: https://www.synology.com/en-global/products/DX517#specs
Ik vermoed dat dat voor de dx213 niet anders zal zijn met een ds2xx unit.
Verdomd, dit is denk ik ook waarom ik in het verleden juist de storage pools gescheiden heb gehouden.

Ik vermoed dat we hier inderdaad het antwoord hebben.. Dankjewel! Jammer genoeg niet wat ik in gedachten had. Maar we doen het er maar mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Laatst online: 00:16

GVR

MarkyB schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Welke OpenVPN app gebruik je? ik kan deze niet vinden in de appstore.
Android app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Taab schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

Hmm, je doet me wel nadenken over mijn opstelling nu. Het is niet erg als de data verloren gaat op deze pool, maar wellicht geen slecht idee om eens naar SHR te gaan kijken.
[...]

ALs je SHR gaat gebruiken ben je ruimte kwijt voor gegevensbescherming en ik neem aan dat zoiets niet de bedoeling was anders had je dat wel meteen gedaan.
Maar je kunt beter een extra storage pool met een extra volume erop gebruiken dan jbod.
Zelfs als het minder belangrijke data is blijft het heel vervelend dat bij een defecte disk je alles op alle disken van de jbod kwijt bent.

En een extra volume maakt niets uit of je nu folders hebt op een volume op op twee volumes maakt niets uit lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:46

Yucko

One clown to rule them all !

GVR schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

...
bij mijn weten kan de Synology VPN Plus app alleen icm een synology router (met daarop de vpn server) gebruikt worden.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Yucko schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

bij mijn weten kan de Synology VPN Plus app alleen icm een synology router (met daarop de vpn server) gebruikt worden.
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junkyxl
  • Laatst online: 29-09 18:19
Yucko schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

Volgens mij klopt dat ook wat je schrijft.
Ik heb de app geïnstalleerd en door de settings kreeg ik al het vermoeden dat de software voor synology router bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:42
Zijn er meerdere personen die via DDNS geen toegang meer krijgen tot de Synology NAS?
Mijn DS220+ was tot eergisteren gewoon toegankelijk via de DDNS server.
Ik kwam erachter omdat mijn Synology photo app ineens niet meer wilde synchroniseren op mijn iPhone.
Mijn DS214play werkt wel gewoon naar behoren via de DDNS.

Mijn DS220+ kom ik gewoon in via mijn ip adres op het thuisnetwerk.
Er staat ook dat de status "normaal" is bij check in de DDNS tab van de configuratie scherm.
Het is mij totaal niet duidelijk waar dit aan kan liggen.

Iemand een suggestie? Heb de DDNS zelfs opnieuw ingesteld zonder resultaat.

Toevoeging;
Poorten op de router staan gewoon open zoals ook voor de DS214play.
Wat alleen opvallend is nu onderstaande; testen van de poorten geeft voor 1 poort een OK en voor de andere mislukt. Terwijl dit voorheen gewoon werkte en ook in mijn V10 router nog steeds kloppend staat verbonden aan mijn iP adres van de DS220+.

Het lijkt aan de "port forwarding" van mijn router te liggen. Dit werkte voorheen goed maar mijn HTTPS poort lijkt ineens niet te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMGtTqh9cTKzQ80lEV6FZXkKEuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yumx6fpZFxAdq1pWS5nHlRll.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door UninPro op 25-08-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

UninPro schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:54:
Zijn er meerdere personen die via DDNS geen toegang meer krijgen tot de Synology NAS?
Mijn DS220+ was tot eergisteren gewoon toegankelijk via de DDNS server.
Ik kwam erachter omdat mijn Synology photo app ineens niet meer wilde synchroniseren op mijn iPhone.
Mijn DS214play werkt wel gewoon naar behoren via de DDNS.

Mijn DS220+ kom ik gewoon in via mijn ip adres op het thuisnetwerk.
Er staat ook dat de status "normaal" is bij check in de DDNS tab van de configuratie scherm.
Het is mij totaal niet duidelijk waar dit aan kan liggen.

Iemand een suggestie? Heb de DDNS zelfs opnieuw ingesteld zonder resultaat.

Toevoeging;
Poorten op de router staan gewoon open zoals ook voor de DS214play.
Wat alleen opvallend is nu onderstaande; testen van de poorten geeft voor 1 poort een OK en voor de andere mislukt. Terwijl dit voorheen gewoon werkte en ook in mijn V10 router nog steeds kloppend staat verbonden aan mijn iP adres van de DS220+.

Het lijkt aan de "port forwarding" van mijn router te liggen. Dit werkte voorheen goed maar mijn HTTPS poort lijkt ineens niet te werken.

[Afbeelding]
Jij schrijft dit. Ik ga kijken in mijn router (vorige week nog problemen). Staat de ddns weer gedisabled. Gebeurt wel heel vaak dat die spontaan gebeurt. Ik heb in de e-mails gezocht. Geen notificatie overgekregen. De synology router begint elk uur te mailen als die de DDNS niet kan registered. Het staat wel in de NAS aangevinkt.

Misschien als het internet onstabiel is dat de nas ddns uitzet en het gewoon niet meer probeert. Geen notificatie. Gewoon uit.

Erg irritant dit. Ik heb een tweede nas die ook DSM7 heeft draaien. Ik ben als de dood dat dat die ook dit kunstje gaat flikken. Dan heb ik geen mogelijkheid om in dat apparaat te komen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:42
4POX schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:18:
[...]

Jij schrijft dit. Ik ga kijken in mijn router (vorige week nog problemen). Staat de ddns weer gedisabled. Gebeurt wel heel vaak dat die spontaan gebeurt. Ik heb in de e-mails gezocht. Geen notificatie overgekregen. De synology router begint elk uur te mailen als die de DDNS niet kan registered. Het staat wel in de NAS aangevinkt.

Misschien als het internet onstabiel is dat de nas ddns uitzet en het gewoon niet meer probeert. Geen notificatie. Gewoon uit.

Erg irritant dit. Ik heb een tweede nas die ook DSM7 heeft draaien. Ik ben als de dood dat dat die ook dit kunstje gaat flikken. Dan heb ik geen mogelijkheid om in dat apparaat te komen.
Wilde net mijn post aan gaan passen maar laat hem nu maar staan.
Ik heb 1,5 uur zitten pielen met de poorten. Nieuwe "Application Forwarding" gedaan en continue een probleem.
Uiteindelijk van ellende de router maar een herstart gegeven en we zijn in eens weer up en running :+

Probleem lijkt dus in de KPN V10 router te zitten. Maar wat het nu is geweest weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
4POX schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:18:
[...]
Ik ga kijken in mijn router (vorige week nog problemen). Staat de ddns weer gedisabled. Gebeurt wel heel vaak dat die spontaan gebeurt. Ik heb in de e-mails gezocht.
Ik heb ook zoiets raars laatst op 1 van mijn Synology routers.. Het staat bij mij gewoon enabled, maar hij geeft zonder logische reden aan: [Failed to resolve IP address of DDNS server].

Ik kwam hier aps achter omdat Synology mij een email stuurde dat mijn DDNS record zou verlopen..

Heb er inmiddels een Synology ticket voor open staan.

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:08
edit: @InsanelyHack heeft mogelijk toch wel een punt, ik zie dat sinds DSM7 en gebruik van SHR én BTRFS er een optie is om 'leeg' gemarkeerde stripes over te slaan.
Thx, ik heb het echter nog niet kunnen testen. Ik heb geen DSM7 en ook geen SMR schijven althans dat denk ik. Tis een beetje een ratje-toe.
  • 2 X WD40EFZX-68AWUN0 (nieuw)
  • 2 X WD40EZRZ-00GXCB0 (12k hours)
  • 1 X WD40EZRX-00SPEB0 (40K hours) <- deze wil ik dus met DD klonen naar een nieuwe WD40EFZX-68AWUN0

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Ik heb al even een ds218play. Heeft het altijd prima gedaan, maar toch gemerkt dat sommige syno packages in de loop der tijd.. Vervelend doen. O.a. Radarr heeft al even een nieuwere versie uit die op .Net draait, wat de ARM gebaseerde CP dan weer niet lekker ondersteunt. Ook nieuwere versies van Mono geven dependency issues, dus basically valt dat package nu niet te updaten.

Wat onderzoek leerde even geleden al dat online de 'oplossing' vaak is: moet je maar een docker image gebruiken. Maar, Docker voor niet-intelprocessoren gebaseerde Syno's is schijnbaar een niet bestaand iets. Tenminste, dat was voorheen zo. Een nieuwe Google zoektocht leidde mij vandaag naar:
https://www.reddit.com/r/...tciy/docker_on_ds218play/
en
https://wiki.servarr.com/docker-arm-synology

Misschien een aardige methode om het alsnog werkend te krijgen. Mijn vraag is dan ook of iemand met een snapdragon/Marvell gebaseerde Synology Nas dit toevallig al werkend gekregen heeft en hoe het bevalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 12:37
@xxxneoxxx
Hieronder het script dat wordt uitgevoerd.
https://gist.githubuserco...f176cc4e406/get-docker.sh

Op zich vrij recht toe recht aan. Dus je zou het kunnen proberen zonder gelijk je synology overhoop te halen.

Installatie van docker en docker-compose is vrij doorzichtig en makkelijk ongedaan te maken.

Je zou beide ook even met de hand kunnen installeren en kijken of het werkt. Zonder verdere aanpassingen. Dat hoeft ook niet direct in /usr/local/bin maar kan ook bv. in je home dir.

[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 27-08-2021 07:45 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:42

Zenyatta

Tsjakka!

Op de DS218j wil ik de bestuursdatabase hosten voor onze vereniging. Dat betekent dat er op de NAS diverse mensen gaan inloggen die bij 1 shared folder moeten mogen komen. De shared folder heb ik gemaakt. Zover geen issues.

Bij Configuratiescherm => Groep heb ik een groep aangemaakt. Vervolgens probeer ik de machtigingen goed in te stellen, zodat de bestuursleden niet bij mijn andere data kunnen komen. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxWmLPvCUX1kpQl4ukFT7AIWkjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HzqCk61G1gvBnFIQldhhveqh.png?f=user_large

De bovenste (geblurrde) shared folder is de betreffende waar toegang toe moet zijn. Daar mag men lezen en schrijven.

Helaas kan ik de shared folder photo niet uitschakelen. Dat moet juist wél. Waar ga ik de mist in?

Ik heb een eerste gebruiker aangemaakt en daar even mee ingelogd. Die kan op dit moment inderdaad alleen bij de betreffende juiste share én de photo share. Dus daar gaat het nog niet goed.

Iemand een idee hoe ik dit anders instel?

De gebruiker die ik aangemaakt heb, wordt automatisch óók lid van de groep "users", die een system default group is. Ik kan dus niet instellen dat deze gebruiker alleen lid is van de groep Bestuur.

Onder het beheer van groepen kan ik bij de users groep niet instellen dat de photo share off boundaries is. Deze is per definitie actief. Dat vind ik ook vreemd. Waar zit dat in?

Edit: het lijkt erop dat de map photo als system default shared folder staat. Dit krijg ik niet aangepast. Hoe doe ik dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Zenyatta op 27-08-2021 12:43 ]

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
technorabilia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:43:
@xxxneoxxx
Hieronder het script dat wordt uitgevoerd.
https://gist.githubuserco...f176cc4e406/get-docker.sh

Op zich vrij recht toe recht aan. Dus je zou het kunnen proberen zonder gelijk je synology overhoop te halen.

Installatie van docker en docker-compose is vrij doorzichtig en makkelijk ongedaan te maken.

Je zou beide ook even met de hand kunnen installeren en kijken of het werkt. Zonder verdere aanpassingen. Dat hoeft ook niet direct in /usr/local/bin maar kan ook bv. in je home dir.
Thanks, goeie tips! Zal eens kijken. Gisteren opgemerkt dat het ding piepte over een update en in een vlaag van verstandsverbijstering het ding geupdate naar.. DSM7. Vraag is nu even of het allemaal daar weer onder gaat werken haha. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik530
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-09 15:46
Hi allemaal, ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn denkwijze:

Zowel ik als mijn ouders hebben een zeer slechte data/backup strategie, voor ons allen is een synology NAS de perfecte uitkomst om onze apparaten te backuppen en oude foto's te managen etc. Nu leek het mij dan dus een oplossing om 2x een NAS aan te schaffen, een bij mij en een bij hen. Beide apparaten zetten we bijvoorbeeld 2x 4TB schijven in met RAID 1.

Dan kunnen zowel ik als mijn ouders een NAS gebruiken voor onze data, mediaserver noem maar op. Als extra beveiliging lijkt het mij vervolgens goed om via hyper backup de twee apparaten als backup van elkaar te laten gebruiken. Dus de ene synchroniseert zijn data met de ander en vice versa. Is dit nu een gebruikelijke oplossing? Ik lees namelijk eigenlijk alleen maar dat mensen een tweede NAS alleen als backup locatie gebruiken, en dus niet ook als een storage device voor iemand anders.

Stel dan dus nu dat ik in 2 NASsen 2x 4TB schijven in RAID 1 zet. Als ik ze nu als backup locatie van elkaar instel, dan zouden mijn ouders en ik dus totaal 4TB aan ruimte te verdelen hebben, juist?

Ik hoor graag jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
erik530 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:42:
Hi allemaal, ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn denkwijze:

Zowel ik als mijn ouders hebben een zeer slechte data/backup strategie, voor ons allen is een synology NAS de perfecte uitkomst om onze apparaten te backuppen en oude foto's te managen etc. Nu leek het mij dan dus een oplossing om 2x een NAS aan te schaffen, een bij mij en een bij hen. Beide apparaten zetten we bijvoorbeeld 2x 4TB schijven in met RAID 1.

Dan kunnen zowel ik als mijn ouders een NAS gebruiken voor onze data, mediaserver noem maar op. Als extra beveiliging lijkt het mij vervolgens goed om via hyper backup de twee apparaten als backup van elkaar te laten gebruiken. Dus de ene synchroniseert zijn data met de ander en vice versa. Is dit nu een gebruikelijke oplossing? Ik lees namelijk eigenlijk alleen maar dat mensen een tweede NAS alleen als backup locatie gebruiken, en dus niet ook als een storage device voor iemand anders.

Stel dan dus nu dat ik in 2 NASsen 2x 4TB schijven in RAID 1 zet. Als ik ze nu als backup locatie van elkaar instel, dan zouden mijn ouders en ik dus totaal 4TB aan ruimte te verdelen hebben, juist?

Ik hoor graag jullie mening!
Nee. Want met deze methode moet er genoeg ruimte op de NAS overblijven om de backups te kunnen bewaren.

Dus eigenlijk hebben jullie maar ongeveer 2 TB maximaal aan vrije speelruimte zodra beide NAS'en behoorlijk gevuld worden. Kwestie van erop letten dus.

Als je wil dat jij en je ouders op de lokale NAS kunnen werken, maar wel in sync dan moet je (op eigen risico) kijken naar Synology Drive ShareSync. Maar voor backups zal je dan een aparte USB HDD ofzo moeten hangen aan de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik530
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-09 15:46
Als je wil dat jij en je ouders op de lokale NAS kunnen werken, maar wel in sync dan moet je (op eigen risico) kijken naar Synology Drive ShareSync. Maar voor backups zal je dan een aparte USB HDD ofzo moeten hangen aan de NAS.
Ik bedoel dat we onze NAS allebei compleet los van elkaar zullen gebruiken, maar dat de backup van hun NAS op die van mij komt te staan en de backup van mijn NAS op die van hun. Ik hoef dus niet hun backup in te kunnen zien (sterker nog, ik heb liever dat we dat niet van elkaar kunnen).

Bedoel je dan dat zowel mijn ouders, als ik ~2TB aan vrije ruimte hebben op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
erik530 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:01:
Ik bedoel dat we onze NAS allebei compleet los van elkaar zullen gebruiken, maar dat de backup van hun NAS op die van mij komt te staan en de backup van mijn NAS op die van hun. Ik hoef dus niet hun backup in te kunnen zien (sterker nog, ik heb liever dat we dat niet van elkaar kunnen).

Bedoel je dan dat zowel mijn ouders, als ik ~2TB aan vrije ruimte hebben op deze manier?
Ja dan zal je er rekening mee moeten houden dat de backups de ruimte van je 4 TB in gebruik zal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De vrije ruimte van een Nas is gewoon shared, het is dus niet zo dat je de ruimte voor de backup vrij moet houden en niet kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:33:
De vrije ruimte van een Nas is gewoon shared, het is dus niet zo dat je de ruimte voor de backup vrij moet houden en niet kunt gebruiken.
Dat zei ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
erik530 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:01:
Op beide synology's moet je ruimte hebben voor lokale data én de backup. Wil je ook nog versies gebruiken dan heb je daar ook nog extra ruimte voor nodig.

Oftwel, als jij 2TB aan data hebt en je ouders 0,5 TB dan heb je op beiden minimaal 2,5TB aan ruimte nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zenyatta schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:22:
Op de DS218j wil ik de bestuursdatabase hosten voor onze vereniging. Dat betekent dat er op de NAS diverse mensen gaan inloggen die bij 1 shared folder moeten mogen komen. De shared folder heb ik gemaakt. Zover geen issues.

Bij Configuratiescherm => Groep heb ik een groep aangemaakt. Vervolgens probeer ik de machtigingen goed in te stellen, zodat de bestuursleden niet bij mijn andere data kunnen komen. Zie hier:

[Afbeelding]

De bovenste (geblurrde) shared folder is de betreffende waar toegang toe moet zijn. Daar mag men lezen en schrijven.

Helaas kan ik de shared folder photo niet uitschakelen. Dat moet juist wél. Waar ga ik de mist in?

Ik heb een eerste gebruiker aangemaakt en daar even mee ingelogd. Die kan op dit moment inderdaad alleen bij de betreffende juiste share én de photo share. Dus daar gaat het nog niet goed.

Iemand een idee hoe ik dit anders instel?

De gebruiker die ik aangemaakt heb, wordt automatisch óók lid van de groep "users", die een system default group is. Ik kan dus niet instellen dat deze gebruiker alleen lid is van de groep Bestuur.

Onder het beheer van groepen kan ik bij de users groep niet instellen dat de photo share off boundaries is. Deze is per definitie actief. Dat vind ik ook vreemd. Waar zit dat in?

Edit: het lijkt erop dat de map photo als system default shared folder staat. Dit krijg ik niet aangepast. Hoe doe ik dat?
Kijk eens of de groep "users" rechten heeft op die photo share, want alle gebruikers zijn namelijk altijd automatisch lid van de groep "users".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:29
Dag allemaal,

Ik zoek een betrouwbare usb harddisk om mijn ds220+ te backuppen.
Ik zou het fijn vinden als deze lekker gaat slapen wanneer er geen activiteit gevraagd wordt van de disk.

Welke adviseren jullie? / wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Boomster schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:13:
Dag allemaal,

Ik zoek een betrouwbare usb harddisk om mijn ds220+ te backuppen.
Ik zou het fijn vinden als deze lekker gaat slapen wanneer er geen activiteit gevraagd wordt van de disk.

Welke adviseren jullie? / wat zijn jullie ervaringen?
Ik gebruik een WD my passport ultra 4TB met USB-C. Kleine disk zonder extra voeding. Was 110 euro in dit voorjaar. Krijgt elke nacht de backups via HP.

Het is wel een SMR disk. Dus als die wat voller komt kan die wat trager worden. OOk is die regelmatig bezig als die idle is. Het is een soort "defrag" om de informatie te herplaatsen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Is geen defrag.

Een smr disk is traag dus bouwen ze een stuk cmr in als buffer.
Als die disk idle is wordt die buffer naar het smr deel verplaatst.

Als je heel veel data ineens(meer dan het stuk cmr groot is) naar een smr disk stuurt wordt hij ook heel traag.
Dus als je hem als backup wilt gebruiken moet je daar op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ben(V) schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:50:
Is geen defrag.

Een smr disk is traag dus bouwen ze een stuk cmr in als buffer.
Als die disk idle is wordt die buffer naar het smr deel verplaatst.

Als je heel veel data ineens(meer dan het stuk cmr groot is) naar een smr disk stuurt wordt hij ook heel traag.
Dus als je hem als backup wilt gebruiken moet je daar op rekenen.
Ik wist geen ander word. Vandaar defrag tussen aanhalingstekens.

Ik heb trouwens geen idee hoe traag de schijf is bij backup. Ik start de backup om 2:00. Gaat het fout dan krijg ik een e-mail. Die lees ik in de ochtend. Soms kijk ik in de logfiles en dan verbaas ik me dat die 45 minuten heeft gedaan over een backup terwijl ik nauwelijks iets heb veranderd op de NAS.

Ik lees wel meer en meer dat HP erg traag is en dat snapshots retention een betere oplossing is. Helaas werkt dat niet naar externe schijven.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Laatst online: 22-09 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Shadow771 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Ik probeer maar met een idee te komen....
Zou het misschien kunnen dat je nu geen user&group in je directory heb dat ID's 5000's heeft?

Wel irritant dat deze image niet de flexibiliteit/mogelijk heeft om dit zelf in te vullen, zoals dat wel het geval is bij de meeste Linuxserver.io images..
Die had/heb ik ook niet, maar die heb ik nu dus speciaal op 5000:5000 gezet, maar helaas helpt dat niet. En ja heel vervelend dat hij niet aanpasbaar lijkt te zijn.
technorabilia schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:43:
@hufkes
De + achter de rwx geeft aan dat er aanvullende restricties (ACL) actief zijn. Een chmod 777 zal wel helpen of je kunt ook via DSM kijken of je e.e.a. verder open kunt zetten.
mm, al mijn dockermappen hebben zo'n + staan, ik dacht dat dat te maken had met dat de rechten inherited zijn?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 15:53
Ik zit er over na te denken om mijn Synology nog wat meer te beveiliging EN dat ik mijn docker containers makkelijk extern kan benaderen.
Nu heb ik mij ingelezen tijdens mijn vakantie om dat te doen met reverse proxy.
Dat lijkt me geen probleem om in te stellen.
Echter gaat dit via het externe IP adres van je internet verbinding.
Nou maak ik ook gebruik van VPN via mijn Synology.
Kan ik dan nog steeds gebruik maken van de Reverse Proxy? En zo ja....wat als het IP adres van de VPN veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:42

Zenyatta

Tsjakka!

Ben(V) schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Kijk eens of de groep "users" rechten heeft op die photo share, want alle gebruikers zijn namelijk altijd automatisch lid van de groep "users".
Dat heeft de groep users, maar kan ik helaas niet uit zetten...

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:40
Ik heb hier een Synology DS1010+ met een Synology uitbreidingsunit DX510, maar nu is de voeding va de DX510 defect. Ik wil deze hele set uitfaseren, maar de data van de DX210 moet er nog af. Nu zit ik te denken om de 5X 2TB over te zetten van de DX510 naar de DS1010+, maar dan heb ik geen OS om de boel op te starten?

In beide zitten WD Green 2TB schijven, beide unit een eigen volume op basis van RAID 5. Op het OS na beide units dus identiek.

Hoe kan ik dit oplossen? Kom er niet echt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zenyatta schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:58:
[...]

Dat heeft de groep users, maar kan ik helaas niet uit zetten...
Je hoeft die groep ook niet uit te zetten.
Je moet de permissies van de share photo wijzigen en daar de de lees/schrijf rechten van die groep weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 19:48
Elke keer als ik mij aanmeld bij DSM 7.0 komt het widgetscherm in het midden van het beeld. Wat mij betreft mag het widgetscherm helemaal weg bij opstarten. Als ik het wil zien open ik het zelf wel. Of standaard aan de rechterkant. Hier heb ik hem ook al opgezet maar het lijkt alsof hij het niet onthoudt.
Hebben meer mensen hier last van?

Edit: Heb hem net op rechtsboven gezet en de 'punaise' aangeklikt, het lijkt dat hij nu wel blijft staan aan de rechterkant. Dan rest alleen nog de vraag kan het ook uit bij opstarten?

Edit2: Heb op het "minnetje" geklikt en nu lijkt hij helemaal weg te zijn na opnieuw aanmelden. Opgelost dus.

[ Voor 30% gewijzigd door Blueflame_Core op 28-08-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Hey allemaal,

Ik heb wat advies nodig over de vervanging van mijn Synology.
Momenteel heb ik nog een DS214Play, dus met 1GB ram en een 1.6GHZ Intel Atom CD5335.
Ik wil deze graag vervangen omdat deze inmiddels gigantisch traag is geworden.
Het is een 2-bay systeem met 2x 2TB Wester Digital Red in raid voor redundancy.
Dit is voor mij voldoende opslag, ik wil deze schijven dus graag overzetten naar mijn nieuwe NAS.
Momenteel draai ik mijn Ubiquiti controller en Pi-Hole op een aparte Raspberry PI, deze wil ik graag via docker op mijn nieuwe NAS laten draaien.

* Welke NAS raden jullie mij aan ?
* Zelf kwam ik uit op de DS220+ of de DS720+, wat zijn hier de verschillen tussen, en welke raden jullie mij aan ?
* Kan ik mijn 2 HDD's zo overzetten naar een nieuwe NAS waardoor de config en de data bewaard blijft, en zo niet, hoe krijg ik dit dan wel voor elkaar ?

Heel erg bedankt alvast !
Pagina: 1 ... 110 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).