[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 19:54
Arachnan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:15:
Het vreemde is dat ik net de NAS naar het internet ontsloten heb via DDNS met een xxx.synology.me adres en dat werkt wel voor Hyper Backup. Het directe IP alleen nog steeds niet. Nouja dat wilde ik sowieso al doen ivm Synology Photos dus in mijn situatie niet heel erg :)
hele wilde gok dit, maar is een van je DDNS providers eentje die niet meer is toegestaan?
Zie: https://www.synology.com/en-us/releaseNote/DSM (zoeken op DDNS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:44
Magic schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

Dat hoeft geen probleem te zijn, ik heb zelf ook eens geexperimenteerd met docker files op een externe SSD. in docker kun je gewoon de map aangeven als usbshare1/jemapwaardockerfilesstaan/jecontainer/config bijvoorbeeld. Of via de commandline /volume1/usbshare1/jemapwaardockerfilesstaan/jecontainer/config
Ben(V) schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:50:
De usb disk wordt door Dsm als share gepresenteerd, wat bedoelt wordt is dat je er geen eigen naam aan kunt geven.
DukeBox schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Dat kan wel via een loop-back mount.
Top! Daarmee ben ik geholpen. Dank voor jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 19:48
Hulliee schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

3x per week een systeemscan. Verder niets aan ingesteld. Probeer hem eens helemaal te verwijderen, eventueel reboot, en dan de app opnieuw installeren?
Dan denk ik toch dat hij 3x per week update en niet elke dag. Heb hem zojuist opnieuw geinstalleerd, maar geen verschil. (Edit: of je hebt mcAfee, zou ook nog kunnen?)

Mijn downloadsnelheid is ook weer terug bij af trouwens, dus ik vermoed dat mijn vpn even een goed momentje had op dat moment :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Blueflame_Core op 14-08-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
Ik heb een raar probleem waar ik op internet weinig van kan vinden. Zelf ben ik even out-of-ideas wat het kan zijn. Heeft iemand voor mij nog een zoekrichting?

Ik heb een NAS (vrij oud model, namelijk DS212) bij mijn ouders staan. Hier wordt door windows bestandsgeschiedenis bijgehouden, zodat de backup van mijn ouders goed verloopt. Ik wil deze één keer daags van de NAS van mijn ouders versturen naar de NAS van mij (ook synology, maar een nieuwer model DS918). Dit doe ik door automatisch een VPN verbinding te maken zoals beschreven in deze handleiding: https://mickderksen.wordp...n-connection-on-synology/

Het versturen van de backup loopt goed. Maar het valt mij op dat ik, die de backup download, een behoorlijk traag internet heb. Bij een ping zie ik dat de responstijd ronde de 400 a 500 zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3B6IltOQRCrKIaVuG29r5I_86k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szZ0q1OR85eLu5o9elh3L5bK.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een tracert zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxVVGnBiQH7QCYoXZ80D5cmpwC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VuqjG1LYHX9L7ABVgd7GDin.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar seconden later "reageert"internet weer normaal en een paar seconden daarna heb ik weer een hoge ping.

Ik ben zelf alles langsgelopen:

- Netwerk is volledig van Unifi en mijn UDM pro is op het moment van een hoge ping "uit de neus aan het eten"
- Mijn NAS heeft geen hoge CPU waarden
- In mijn Pi-hole zie ik geen 101 rare DNS requests voorbij komen.
- Alles binnen mijn netwerk, inclusief de NAS, reageert normaal en heeft bij het pingen een lange ping.
- Mijn ouders ondervinden geen traagheid (maar dat wil op zich niet zoveel zeggen)
- De backup heeft een jaar geleden ook gedraaid van mijn ouders naar mij, maar dan zonder VPN. Dit verliep goed en zonder problemen. Echter wil ik nu geen poorten open hebben staan op de router.
- Dezelfde constructie hanteer ik ook voor de backup bij mij thuis die ik elke nacht verstuur naar mijn ouders. De eerste keer heeft hij een paar dagen gedraaid en ook hier is geen traagheid geconstateerd.

Oftewel; ik weet absoluut niet waar de hoge ping vandaan komt. Wanneer ik de backup bij mijn ouders uitzet dan is de hoge ping opeens ook verdwenen. Het lijkt dus aan de Hyper Backup te liggen van synology.

Buiten de Hyper Backup kan ik de traagheid niet reproduceren. Iemand enig idee waar ik nog meer kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 11:57
grote_oever schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:38:
Ik heb een raar probleem waar ik op internet weinig van kan vinden. Zelf ben ik even out-of-ideas wat het kan zijn. Heeft iemand voor mij nog een zoekrichting?

Ik heb een NAS (vrij oud model, namelijk DS212) bij mijn ouders staan. Hier wordt door windows bestandsgeschiedenis bijgehouden, zodat de backup van mijn ouders goed verloopt. Ik wil deze één keer daags van de NAS van mijn ouders versturen naar de NAS van mij (ook synology, maar een nieuwer model DS918). Dit doe ik door automatisch een VPN verbinding te maken zoals beschreven in deze handleiding: https://mickderksen.wordp...n-connection-on-synology/

Het versturen van de backup loopt goed. Maar het valt mij op dat ik, die de backup download, een behoorlijk traag internet heb. Bij een ping zie ik dat de responstijd ronde de 400 a 500 zit.
Die VPN tunnel gaat dan van je ouders naar jouw NAS, correct? In die tutorial zie ik een vinkje staan bij "allow other network devices to use this VPN", in het algemeen lijkt mij dat (op beide toestellen) enkel de NAS aan de VPN verbinding moet kunnen. Dus aan de client side zou ik geen extra toestellen toe laten, en aan de server side wil je ook enkel toegang tot jouw NAS, niet de rest van het netwerk. Twijfel of het zoiets is, maar kan geen kwaad om het na te kijken. Je wilt niet dat die VPN verbinding de routing van andere toestellen aanpast.

Die tracert zegt op zich niet zoveel, denk dat de belangrijkste vraag daar is of er verschil is tussen de routes wanneer de VPN verbonden is of niet.

Edit: Nog eens goed gelezen, draait je VPN op je NAS of op de UDM? Klinkt als de UDM, gezien je zegt dat je geen port-forwarding wilt hebben. In dat geval kan het misschien interessant zijn om eens te kijken wat de ervaringen van andere UDM gebruikers zijn met VPN, mocht er daar een of andere setting zijn die mogelijks problemen veroorzaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door bertware op 14-08-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Is er een manier om van een encrypted share in plaintext terug het wachtwoord te zien? Ik heb de wachtwoorden op een usb stickje staan in een key store.

Ben het wachtwaard echter individueel vergeten in mijn courante password manager te bewaren.

Ik kan de key exporten maar dat levert niets leesbaar op. Enkel een bestand dat waarschijnlijk terug door een key manager/key store kan ingelezen worden.

Ik vraag het voor mocht ik de key store eens verliezen, dat ik toch manueel share na share kan mounten met de afzonderlijke paswoorden.

Ook is het me niet duidelijk waarom het vakje 'mount at boot' grijs is? Ik moet telkens manueel alle shares mounten indien de NAS eens helemaal is uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
bertware schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Die VPN tunnel gaat dan van je ouders naar jouw NAS, correct? In die tutorial zie ik een vinkje staan bij "allow other network devices to use this VPN", in het algemeen lijkt mij dat (op beide toestellen) enkel de NAS aan de VPN verbinding moet kunnen. Dus aan de client side zou ik geen extra toestellen toe laten, en aan de server side wil je ook enkel toegang tot jouw NAS, niet de rest van het netwerk. Twijfel of het zoiets is, maar kan geen kwaad om het na te kijken. Je wilt niet dat die VPN verbinding de routing van andere toestellen aanpast.

Die tracert zegt op zich niet zoveel, denk dat de belangrijkste vraag daar is of er verschil is tussen de routes wanneer de VPN verbonden is of niet.

Edit: Nog eens goed gelezen, draait je VPN op je NAS of op de UDM? Klinkt als de UDM, gezien je zegt dat je geen port-forwarding wilt hebben. In dat geval kan het misschien interessant zijn om eens te kijken wat de ervaringen van andere UDM gebruikers zijn met VPN, mocht er daar een of andere setting zijn die mogelijks problemen veroorzaakt.
Bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad dat de vpn service bij mij op de UniFi draait en niet op de NAS. Zat al te twijfelen of die UniFi gerelateerd is of synology. Met name omdat het lijkt dat alleen hyper back up dit probleem veroorzaak. Normaal heb ik nooit problemen met mijn vpn. Ik maak er dagelijks gebruik van via mijn telefoon.

De vinkjes is op zich wel een goede.. die heb ik namelijk wel aan gevinkt. Hier ga ik eens naar kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:32:
[...]

Dan denk ik toch dat hij 3x per week update en niet elke dag. Heb hem zojuist opnieuw geinstalleerd, maar geen verschil. (Edit: of je hebt mcAfee, zou ook nog kunnen?)
Nee geen mcafee.
De update tijdstip komt niet overeen met de scanschema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 19:48
Hulliee schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Nee geen mcafee.
De update tijdstip komt niet overeen met de scanschema
Oké bijzonder dit. Zal het even in de gaten houden en anders eens navragen bij synology zelf hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Oké bijzonder dit. Zal het even in de gaten houden en anders eens navragen bij synology zelf hoe dit kan.
Een stukje van mijn logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 ID Category Module   Event                                                        Date
  1 info     scanner  Gescande bestanden: ------                                   2021-08-14 01:17:27
  2 info     scanner  Systeemscan was voltooid.                                    2021-08-14 01:17:26
  3 info     updater  Virusdefinities werden bijgewerkt.                           2021-08-14 01:01:22
  4 info     updater  Starten met bijwerken van virusdefinities...                 2021-08-14 01:00:36
  5 info     scanner  Systeemscan was begonnen.                                    2021-08-14 01:00:33
  6 info     scanner  Gescande bestanden: -------                                  2021-08-12 01:16:55
  7 info     scanner  Systeemscan was voltooid.                                    2021-08-12 01:16:54
  8 info     updater  Virusdefinities werden bijgewerkt.                           2021-08-12 01:01:21
  9 info     updater  Starten met bijwerken van virusdefinities...                 2021-08-12 01:00:34
 10 info     scanner  Systeemscan was begonnen.                                    2021-08-12 01:00:32
 11 info     scanner  Gescande bestanden: -------------                            2021-08-09 01:18:36
 12 info     scanner  Systeemscan was voltooid.                                    2021-08-09 01:18:35
 13 info     scanner  Systeemscan was begonnen.                                    2021-08-09 01:00:29
 14 info     scanner  Gescande bestanden: ---------------------                    2021-08-07 01:16:39
 15 info     scanner  Systeemscan was voltooid.                                    2021-08-07 01:16:38
 16 info     updater  Virusdefinities werden bijgewerkt.                           2021-08-07 01:01:13
 17 info     updater  Starten met bijwerken van virusdefinities...                 2021-08-07 01:00:30
 18 info     scanner  Systeemscan was begonnen.                                    2021-08-07 01:00:27

Ik moet wel zeggen voor dit stukje logging dat vaak wanneer de scan begint, eerst wordt geüpdatet. Maar niet altijd.

Maar in het tabje update vd antivirus, zie ik dat de definities vaker worden bijgewerkt, alleen kan ik daar de laatste keer zien (en dat is niet het tijdstip vh schema)

[ Voor 5% gewijzigd door Hulliee op 15-08-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Toevallig bij meer mensen dat de preview van de stream het in de DS Cam app (op Android) niet meer doet? Tik ik de betreffende camera open, dan verschijnt de stream wel gewoon netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_gmXweJT7PMy4UY4JRAG_TjUTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wENf5ZiHYViuOGimrjVTqQE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door JBS op 15-08-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:42

Yucko

One clown to rule them all !

JBS schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:07:
Toevallig bij meer mensen dat de preview van de stream het in de DS Cam app (op Android) niet meer doet? Tik ik de betreffende camera open, dan verschijnt de stream wel gewoon netjes.

[Afbeelding]
bij mij op iOS iets soortgelijks sinds een paar dagen, alleen zie je hier een heel oud preview scherm. Normaal doe je een pull down om te verversen maar dat doet dus niets meer 😕

[ Voor 5% gewijzigd door Yucko op 15-08-2021 16:24 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 20:36
Yucko schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

bij mij op iOS iets soortgelijks sinds een paar dagen, alleen zie je hier een heel oud preview scherm. Normaal doe je een pull down om te verversen maar dat doet dus niets meer 😕
Idem op ios hier, moet de stream openen om actueel beeld te krijgen.
Ook het omhoog swipen om af te sluiten vanuit de stream lijkt niet meer lekker te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik heb een eigen domeinnaam home.mijndomein.nl
Ik probeer nu een reverse proxy aan te maken (voor mijn HomeAssist server) maar wat ik ook doe ik krijg elke keer de melding 400: Bad Request

Poort 443 staat uiteraard doorgestuurd naar de synology.
Certificaat van letsencrypt is geinstalleerd.
Ik kan wel in de webinterface van synology via de domeinnaam en de goede poort komen.
Maar de reverse proxy doet het dus niet.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULSoOANSAbOjrISDA9XeSDcjIZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C9qHdadArKKolx98fqpHMEgL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaan1o
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 21:20
ComTech schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:15:
Ik heb een eigen domeinnaam home.mijndomein.nl
Ik probeer nu een reverse proxy aan te maken (voor mijn HomeAssist server) maar wat ik ook doe ik krijg elke keer de melding 400: Bad Request
Heb je aan de kant van Home Assistant config aangepast?

Reverse proxies

When using a reverse proxy, you will need to enable the use_x_forwarded_for and trusted_proxies options. Requests from reverse proxies will be blocked if these options are not set.

https://www.home-assistan.../http#use_x_forwarded_for

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
Ik heb een ds214play met daarin 2x 2tb in SHR. Ik heb afgelopen jaar even gedacht hem te upgraden naar een nieuwere versie. Maar toen bleek dat dsm 7.0 werd geport naar de ds214play, heb ik niet gedaan. Behalve dat ik hem gebruik als fileserver, gebruik ik geen andere tools (in het verleden wel). In mijn netwerk is een nuc met proxmox opgenomen waarop VM met HA draait en waarop ik een VM met Nextcloud draai (1tb) en een aantal containers. Ik verwacht daarom dat ik de functionaliteit voorlopig niet zal uitbreiden. Echter ik loop wel aan tegen de grenzen van de 2tb aan (met name vanwege backups). Ik vraag me af of het handig is om de schijven te vervangen door 2x6tb wd red plus schijven om dat op te lossen. Als de ds214play geen ondersteuning meer geniet deze dan over te plaatsen (of dan een hele nieuwe setup aan te schaffen).
Verder zie ik geen specifieke aanwijzing dat het niet kan, maar zijn de schijven hot-swappable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Weet iemand ergens de entry in de knowledge base ivm het delen van extern aangesloten hard drives als netwerk share?

Ik bedenk me net dat ik een hoop onbelangrijke data (films, series) in bulk op m'n 2 schijf NAS'je heb staan (DS220+) en ik dus > 1 TB verspeel aan 'kostbaar' mirrored volume. Terwijl dit onbelangrijke cold storage is, die ik eventueel naar een extern schijfje zou kunnen verplaatsen om geen dubbele kopie te hebben van dat soort data.

Maar dan moet het wel gemakkelijk te mounten/delen zijn zoals elke andere share op het systeem. Is dit mogelijk?

Weet iemand ook waarom 3.5" schijven zoveel meer herrie maken dan bvb 2.5" schijfjes? Ik heb onlangs een timemachine backup via de macbook van 1 schijf naar een andere schijf gemigreerd. Ongeveer 800 GB van 1 extern laptop schijfje naar een ander. Die hoorde je nauwelijks, enkel zachtjes zoemen. Kopieersnelheid was best wel snel.

En dan heb je de NAS, die met 10-15 Mb/s wegschrijft, en waarbij de schijven ratelen als een pc uit 1990

Zoiets: random filmpje van youtube. Op zich geen probleem, de NAS zal zich niet in een leefruimte bevinden. Ik hoop enkel dat de HDD goed zijn. Ze zijn nieuw, en de health status is steeds als 'goed' aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 15-08-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

JBS schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:07:

[Afbeelding]
Nope, werkt hier prima... Lijkt op een buffer probleem, welke NAS heb je?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Bullet NL schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:33:
[...]

Nope, werkt hier prima... Lijkt op een buffer probleem, welke NAS heb je?
DS220+.
Gebeurt sinds 'n paar dagen.
Toevallig gisteren geupgrade naar DSM 7, maar dat terzijde, heeft het niet veroorzaakt of opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

JBS schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:41:
+[...]

DS220+.
Gebeurt sinds 'n paar dagen.
Toevallig gisteren geupgrade naar DSM 7, maar dat terzijde, heeft het niet veroorzaakt of opgelost.
Betreft alleen de Android app? Ik draai hier op een DS920+, ook op DSM7, gebruik Surveillance Station i.c.m. 4 camara's maar heb geen enkel probleem met de Android app. Heb je de cache van de app al eens leeg gegooid?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Bullet NL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 01:14:
[...]

Betreft alleen de Android app? Ik draai hier op een DS920+, ook op DSM7, gebruik Surveillance Station i.c.m. 4 camara's maar heb geen enkel probleem met de Android app. Heb je de cache van de app al eens leeg gegooid?
In mijn geval inderdaad Android maar @Yucko ervaart precies hetzelfde op iOS, net als ik sinds een paar dagen.

Cache inderdaad al geleegd, wat helaas niet geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik loop telkens tegen een probleem aan. De situatie is als volgt:

Ik heb een Microsoft 365 family account met 5x 1TB Onedrive opslag, daar heb ik een extra "gebruiker" gemaakt ten behoeve van backup. In Hyperbackup heb ik een webdav target gemaakt die inlogt op die gebruiker (met basic-to-passport-auth-http-proxy in docker).

Hier heb ik een handjevol backups naar toe lopen welke varieren in grootte van 50 tot 200GB per stuk met een totaal van 700GB. Nu eens in de zoveel tijd gaat spontaan een backup "kapot". "Doel beschadigd" geeft synology dan aan. Ik doe wekelijks een controle, en soms gaat het doel ineens kapot, terwijl er soms weken geen nieuwe data is toegevoegd.

Ik weet dat het niet de meest chique oplossing is met webdav en de authenticatie proxy, maar ik zou verwachten dat zelfs al zou de oplossing niet 100% stabiel zijn, Hyperbackup wel robuuster is om dan de situatie weer te herstellen.

Heeft iemand misschien tips/tricks om eens te proberen? Gezien zoveel mensen Onedrive hebben zou ik verwachten dat dit een vaker voorkomend probleem zou zijn.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 21:38

MeNTaL_TO

The future is not set

Amos_x schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:13:
Weet iemand ergens de entry in de knowledge base ivm het delen van extern aangesloten hard drives als netwerk share?

Ik bedenk me net dat ik een hoop onbelangrijke data (films, series) in bulk op m'n 2 schijf NAS'je heb staan (DS220+) en ik dus > 1 TB verspeel aan 'kostbaar' mirrored volume. Terwijl dit onbelangrijke cold storage is, die ik eventueel naar een extern schijfje zou kunnen verplaatsen om geen dubbele kopie te hebben van dat soort data.

Maar dan moet het wel gemakkelijk te mounten/delen zijn zoals elke andere share op het systeem. Is dit mogelijk?
Ja, let wel op dat je maar 1 share hebt (de schijf zelf kan je maar 1 share voor aanmaken, en is daarna kwestie van rechten geven), werkt hetzelfde als een share op de interne schijven.
Ik heb er zelf (nog) 2 aanhangen en wil nog meer schijven koppelen via een USB3 hub (powered).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Magic schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:03:
Ik loop telkens tegen een probleem aan. De situatie is als volgt:

Ik heb een Microsoft 365 family account met 5x 1TB Onedrive opslag, daar heb ik een extra "gebruiker" gemaakt ten behoeve van backup. In Hyperbackup heb ik een webdav target gemaakt die inlogt op die gebruiker (met basic-to-passport-auth-http-proxy in docker).

Hier heb ik een handjevol backups naar toe lopen welke varieren in grootte van 50 tot 200GB per stuk met een totaal van 700GB. Nu eens in de zoveel tijd gaat spontaan een backup "kapot". "Doel beschadigd" geeft synology dan aan. Ik doe wekelijks een controle, en soms gaat het doel ineens kapot, terwijl er soms weken geen nieuwe data is toegevoegd.

Ik weet dat het niet de meest chique oplossing is met webdav en de authenticatie proxy, maar ik zou verwachten dat zelfs al zou de oplossing niet 100% stabiel zijn, Hyperbackup wel robuuster is om dan de situatie weer te herstellen.

Heeft iemand misschien tips/tricks om eens te proberen? Gezien zoveel mensen Onedrive hebben zou ik verwachten dat dit een vaker voorkomend probleem zou zijn.
Ik merk hetzelfde met een back-up van de nas bij mijn moeder naar de mijne toe. Waarom dat telkens misgaat is me een raadsel. Wel irritant want opnieuw beginnen duurt lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

MeNTaL_TO schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Ja, let wel op dat je maar 1 share hebt (de schijf zelf kan je maar 1 share voor aanmaken, en is daarna kwestie van rechten geven), werkt hetzelfde als een share op de interne schijven.
Ik heb er zelf (nog) 2 aanhangen en wil nog meer schijven koppelen via een USB3 hub (powered).
Welke werkende usb3 hub heb je gevonden voor disks aan te sluiten?
Heb je een linkje toevallig?

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 09:50

elsinga

=8-)

Ik heb ook MS Family eens geprobeerd om als backup destination te fungeren. Kreeg na korte tijd mails van Microsoft dat er verdachte zaken speelden op mijn account, ik was te veel aan het uploaden. Als je die 1TB niet mag vullen is MS Family voor mij niets waard, dus in de proefperiode weer opgezegd.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:29

Prx

elsinga schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:54:
Ik heb ook MS Family eens geprobeerd om als backup destination te fungeren. Kreeg na korte tijd mails van Microsoft dat er verdachte zaken speelden op mijn account, ik was te veel aan het uploaden. Als je die 1TB niet mag vullen is MS Family voor mij niets waard, dus in de proefperiode weer opgezegd.
Gewoon negeren. Is bij mij voornamelijk de ransomware detectie die niet doorheeft dat ik mijn eigen spul encrypted upload. :) Zolang ze je niet blokkeren is het toch helemaal prima? Ik gebruik het al jaren op die wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
elsinga schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:54:
Kreeg na korte tijd mails van Microsoft dat er verdachte zaken speelden op mijn account, ik was te veel aan het uploaden.
Privacy is een aparte pakket dat je erbij moet kopen ofzo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

roeleboel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Heb ik nog niet om eerlijk te zijn, maar hoopte dat iedere powered USB 3.0 zou werken.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

roeleboel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Niet powered, maar werkt wel:
Anker Ultra Slim extra lichte... https://www.amazon.nl/dp/B07L32B9C2?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

MeNTaL_TO schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Heb ik nog niet om eerlijk te zijn, maar hoopte dat iedere powered USB 3.0 zou werken.
Helaas, synology geeft expliciet aan dat hubs niet ondersteund zijn.
https://www.synology.com/en-global/compatibility?search_by=products&model=RT2600ac&category=usb_3_0_storage_devices&p=1&change_log_p=1

Ikzelf heb er al 3 verschillende geprobeerd en geen enkele werkte, een spotgoedkoop ali-usb2 hubje daarentegen wel (maar dus uiteraard behoorlijk beperkt in snelheid)(

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Kan je mij vertellen welk modelnummer op de onderkant staat? Ik heb hier een anker hub liggen met korte kabel en die werkt niet: model nummer a7516

Edit: ik denk ondertussen dat de modelnummers op de hub zelf waarschijnlijk hetzelfde zijn.
Deze staat echter op amazon met nummer ak-A7516012, en ik heb momenteel de ak-A7516011
Dus maar even besteld.

[ Voor 21% gewijzigd door roeleboel op 16-08-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

roeleboel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Kan je mij vertellen welk modelnummer op de onderkant staat? Ik heb hier een anker hub liggen met korte kabel en die werkt niet: model nummer a7516
Die heb ik ook, wat zou er dan niet moeten werken? Heb ik wat gemist? 2 USB harddisks aangesloten, DSM 7. DS 2419+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKHA73iXsznzsb5xQbOUERHcNWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uC1Dmu8GQwghDjdfBUl1bYKr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door NaN op 16-08-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

NaN schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:44:
[...]

Die heb ik ook, wat zou er dan niet moeten werken? Heb ik wat gemist? 2 USB harddisks aangesloten, DSM 7. DS 2419+

[Afbeelding]
Werkt ie ook nog met 3?
Thanks, gelijk besteld, kan morgen vertellen of deze het met 2 HDD en 2 SSD werkt (SSD alleen als test)

[ Voor 26% gewijzigd door MeNTaL_TO op 16-08-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Geen idee.
:)
[...]

Thanks, gelijk besteld, kan morgen vertellen of deze het met 2 HDD en 2 SSD werkt (SSD alleen als test)
Mooi, dan kan jij dat effe testen! B) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightvalve
  • Laatst online: 23-09 17:42
JBS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 04:47:
[...]
In mijn geval inderdaad Android maar @Yucko ervaart precies hetzelfde op iOS, net als ik sinds een paar dagen.

Cache inderdaad al geleegd, wat helaas niet geholpen heeft.
Ik heb zelf het probleem icm Home Assistant, vorige week was er een update van Surveillance Station (ik zit op DSM7) en sindsdien valt ongeveer elke dag de stream weg. Herstarten van HA lost het probleem wel op (klinkt alsof de streaming urls een uiterste houdbaarheidsdatum hebben, alhoewel ik dat in de configuratie van m'n camera's expliciet uit heb gezet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beetje onzin van Synology dat USB hub niet ondersteund worden.
Ze bouwen die USB hubs ook gewoon zelf in hun Nassen (mogelijk niet in allemaal, maar in de mijne wel).
Als je op de commandline het volgende commando geeft kun je zelf zien welke usb aansluitingen je Nas heeft.
lsubs -I
Of je een powered USB hub nodig hebt of niet is afhankelijk hoeveel stroom de devices die je op de USB hub aansluit bij elkaar opgeteld nodig hebben.
USB 2.0 is max 500mA
USB 3.0 is max 900mA
USB 3.1 is max 1200mA

Persoonlijk gebruik ik een USB hub van logilink
https://www.gistron.com/info/53403/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 09:50

elsinga

=8-)

Prx schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Gewoon negeren. Is bij mij voornamelijk de ransomware detectie die niet doorheeft dat ik mijn eigen spul encrypted upload. :) Zolang ze je niet blokkeren is het toch helemaal prima? Ik gebruik het al jaren op die wijze.
Helaas hielp negeren niet, de uploads werden geblokkeerd na 200 a 300 MB. :(

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:51

Sharky

Skamn Dippy!

Heeft iemand ervaring met een Docker die ik kan gebruiken als Remote Desktop? Ik gebruik nu LXQt (Een package die een Docker installeert) maar die loopt nogal achter qua software en is niet stabiel. Er zit een 5 jaar oude Chrome versie in die na het updaten niet meer stabiel werkt. Resolutie aanpassen kan ook niet waardoor ik alsnog naar een klein schermpje zit te kijken. Wat ik dus zoek is een stabiele omgeving met Chrome waar ik wat lichte taken in kan uitvoeren, vooral CRM-achtig werk. Ik heb een paar Images geprobeerd maar die zijn allemaal wat halfbakken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Sharky schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:44:
Heeft iemand ervaring met een Docker die ik kan gebruiken als Remote Desktop?
Euhm... Bedoel je dus een GUI waarmee je je Docker containers kan beheren (anders dan Synology GUI zelf)? Ikzelf gebruik Portainer.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow771 op 16-08-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:51

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Euhm... Bedoel je dus een GUI waarmee je je Docker containers kan beheren (anders dan Synology GUI zelf)? Ikzelf gebruik Portainer.
Nee, verre van. Ik zoek een omgeving (Docker is denk ik het meest voor de hand liggend) waarop ik inlog via een VNC client (bij voorkeur in een browser) waar ik dus een remote desktop heb om wat taken uit te voeren. Dan kan ik die taken open laten staan en via een willekeurig apparaat op ieder moment inloggen om verder te werken of de status te bekijken. Vergelijkbaar met RDS dus.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Sharky
Webtop van LinuxServer.io?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rdp naar wat?
Dsm heeft enkel een webbrowser interface en Rdp heeft volgens mij dan weinig zin.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb recentelijk wat Synology hardware aangeschaft voor "ter lering ende vermaeck", hierbij zitten 2 Synology RackStations. Nu wilde ik gisteren in een RS815 mijn Toshiba 16TB HD's monteren, alleen heb ik daar het volgende:

De caddy waar de HD ingeschroeft wordt is van blik, zonder een (zichtbare) rubberachtige coating. De Toshiba HD is met 9 platters behoorlijk dik, en nu komt het blik/metaal van de caddy nagenoeg (of misschien wel helemaal) tegen de printplaat aan van de HD. Ik heb ook wat andere 2TB HD's die wat ouder zijn, en waar de printplaat ook redelijk dicht in de buurt komt van het metaal van de caddy. Het lijkt dan ook niet puur en alleen om de Toshiba's te gaan. In de andere rackstation zijn de caddies voorzien van een dun laagje rubberachtige afdekking op het metaal van de caddy aan de zijde van de HD.

Zijn er medetweakers die dit ook hebben gezien, en wat zijn de ervaringen?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Running_Cow schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 05:17:

Zijn er medetweakers die dit ook hebben gezien, en wat zijn de ervaringen?
Ductape ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Ducttape zelf weet ik niet of dat helemaal antistatisch genoeg is, zat eerder te denken aan rubbertape? Aan de andere kant, Synology is een gerenommeerde fabrikant en je zou verwachten als het niet kan, dat ze dan op die caddy wel een laag hadden gemaakt? In die andere RackStation heb ik meer het idee dat het geluiddempend werkt...

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

roeleboel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Edit: ik denk ondertussen dat de modelnummers op de hub zelf waarschijnlijk hetzelfde zijn.
Deze staat echter op amazon met nummer ak-A7516012, en ik heb momenteel de ak-A7516011
Dus maar even besteld.
En nog even ter opvolging: de Anker ak-A7516012 werkt dus inderdaad, de Anker ak-A7516011 niet, dus let goed op welke je koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Wie heeft er NGINX voor zijn Synology staan?

Ik zit even met het volgende:

Synology Drive: alleen met interne DNS naam
Synology Chat: met externe DNS naam
DS File: met externe DNS naam.

Ik heb geen idee waarom, misschien heeft iemand hier nog wat extra ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:16:
Wie heeft er NGINX voor zijn Synology staan?
NGINX Proxy manager draai ik via een Docker container die 'voor' mijn Synology en alle andere zaken staan ja.
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:16:
Ik zit even met het volgende:

Synology Drive: alleen met interne DNS naam
Synology Chat: met externe DNS naam
DS File: met externe DNS naam.

Ik heb geen idee waarom, misschien heeft iemand hier nog wat extra ingesteld?
Beetje gebrekkerig informatie. Kan je misschien wat meer details posten?

Gebruik je verschillende addressen binnen en buiten je netwerk? Je maakt geen gebruik van split-horizon DNS? Heb je reverseproxy ingesteld om de HTTP verkeer door te sturen naar de specifieke porten dat je ingesteld heb voor Drive (web only), Chat en DS File?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Running_Cow schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 06:27:
[...]

Ducttape zelf weet ik niet of dat helemaal antistatisch genoeg is, zat eerder te denken aan rubbertape? Aan de andere kant, Synology is een gerenommeerde fabrikant en je zou verwachten als het niet kan, dat ze dan op die caddy wel een laag hadden gemaakt? In die andere RackStation heb ik meer het idee dat het geluiddempend werkt...
Waarom geen kapton (polyamide) tape? Wordt in het generiek gebruikt juist om sluiting tussen componenten te voorkomen en is zeer temperatuurbestendig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Shadow771 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

NGINX Proxy manager draai ik via een Docker container die 'voor' mijn Synology en alle andere zaken staan ja.

[...]

Beetje gebrekkerig informatie. Kan je misschien wat meer details posten?

Gebruik je verschillende addressen binnen en buiten je netwerk? Je maakt geen gebruik van split-horizon DNS? Heb je reverseproxy ingesteld om de HTTP verkeer door te sturen naar de specifieke porten dat je ingesteld heb voor Drive (web only), Chat en DS File?
Nee, alles gaat naar 5001 HTTPS, dus geen aparte poorten ingesteld op de Syno en het gaat ook goed met alle apps (DS File, Chat, DSM zelf en alle andere apps die ik erop hebt staan , behalve Synology Drive.
Ik gebruik geen split-dns.

Bij DSfile geef je dan netjes: data.fqnl.nl:443 aan (poort definiëren en HTTPS enabled)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1fMua5xqpiomyIDgOG5ialMguo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PLoQrsLqDT9WZ0pl7eLulh8v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fn2tcu5VpMx3nGOVrq5V5ww-H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pSRnXz03mrnvcRvcSGQcM6Xm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AoxvdZOurybya9ckBeN3EGsYz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uNPt2vF5aLKCWYda6k3djCpQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Magic schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Waarom geen kapton (polyamide) tape? Wordt in het generiek gebruikt juist om sluiting tussen componenten te voorkomen en is zeer temperatuurbestendig :)
Ah, dat is een mooie suggestie. Ik ga op zoek naar kapton tape :-)

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:41:
Nee, alles gaat naar 5001 HTTPS, dus geen aparte poorten ingesteld op de Syno en het gaat ook goed met alle apps (DS File, Chat, DSM zelf en alle andere apps die ik erop hebt staan , behalve Synology Drive.
Euh... Ok je doet het anders dan wat ik doe. Ik laat je dan ff zien hoe mijn config eruit ziet voor specifiek Synology Drive:

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkerpost68009650412/syno-apps.jpg
Zoals je hier ziet geef ik (bijna) alle Syno apps een custom HTTP en HTTPS port.

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkerpost68009650412/npm1-1.jpg
In de reverse proxy gebruik ik de custom HTTP port zodat 80/443 verkeer daarop terecht komt. SSL offloading word op de reverse proxy gedaan, dus ik vind het niet nodig dat er intern opnieuw een SSL verbidning opgezet word tussen de proxy en de interne node (in dit geval gewoon toevallig dezelfde host...)

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkerpost68009650412/npm1-2.jpg
En dit om ervoor te zorgen dat als de user toevallig op port 80 HTTP binnenkomt, die automatisch redirect word naar 443 HTTPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Duidelijk! Dank je, ga even checken of dat wat soelaas brengt :)

/edit
Helaas, chat, file, alles doet het dan, behalve de drive.domein.

Snap er de ballen van.

[ Voor 44% gewijzigd door Vorkie op 17-08-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:29:
/edit
Helaas, chat, file, alles doet het dan, behalve de drive.domein.

Snap er de ballen van.
Ok , wat voor error krijg je precies in je browser?

Wat staat er bij jou bij de eigenschappen van Drive onder:
Control Panel -> Application Portal -> Application (neem aan dat in DSM7 dit nog onder dezelfde plek staat)

Als je Drive een custom port heb gegeven, kan je die wel benaderen binnen je interne netwerk met http://nasip:10002 (ofzo) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Shadow771 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Ok , wat voor error krijg je precies in je browser?

Wat staat er bij jou bij de eigenschappen van Drive onder:
Control Panel -> Application Portal -> Application (neem aan dat in DSM7 dit nog onder dezelfde plek staat)

Als je Drive een custom port heb gegeven, kan je die wel benaderen binnen je interne netwerk met http://nasip:10002 (ofzo) ?
Via de browser werkt wel alles, het gaat echt specifiek om de Drive applicatie, die zegt met data.ext.nl "kan niet verbinden", met de interne data.int.ext.nl wel. Terwijl alle anders apps, zonder custom poorten, wel goed gaan.

Ik had even een custom poort geprobeerd, maar dan werkt Drive ook gewoon via de browser (op HTTPS). Dus https://data.int.ext.nl:10008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:17:
[...]

Via de browser werkt wel alles, het gaat echt specifiek om de Drive applicatie, die zegt met data.ext.nl "kan niet verbinden", met de interne data.int.ext.nl wel. Terwijl alle anders apps, zonder custom poorten, wel goed gaan.

Ik had even een custom poort geprobeerd, maar dan werkt Drive ook gewoon via de browser (op HTTPS). Dus https://data.int.ext.nl:10008
De "drive server" en "drive webserver" zijn voor zover ik het snap 2 verschillende applicaties. In de synology drive admin console kun je onder instellingen => delen kiezen welke hostnaam hij moet gebruiken. Let ook op dat je dan indien nodig het juiste certificaat aan de service hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:17:

Ohhhh. Welke Drive app is dit precies? En wil je alleen dit gebruiken om je files te kunnen browsen, of om ook een sync/backup op te zetten?

Android/iOS , of Windows desktop? In alle gevallen gedragen ze zich 'anders', en den dan praten we over meer dan alleen met Chrome/Firefox/Edge browsen op port 80/443 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Magic schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

De "drive server" en "drive webserver" zijn voor zover ik het snap 2 verschillende applicaties. In de synology drive admin console kun je onder instellingen => delen kiezen welke hostnaam hij moet gebruiken. Let ook op dat je dan indien nodig het juiste certificaat aan de service hangt.
Ja dat is dan ook weer grappig, want die neemt netjes de setting over die ik hebt ingesteld staan onder:

Externe Toegang > Geadvanceerd
Poort HTTPS: 443
Domain: data.ext.nl
Shadow771 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Ohhhh. Welke Drive app is dit precies? En wil je alleen dit gebruiken om je files te kunnen browsen, of om ook een sync/backup op te zetten?

Android/iOS , of Windows desktop? In alle gevallen gedragen ze zich 'anders', en den dan praten we over meer dan alleen met Chrome/Firefox/Edge browsen op port 80/443 ...
Gewoon die van Synology zelf :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esrIScNqOQ6go5xJaOE_jLdA1OU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b5othnLonAabJkkievJtzbgY.png?f=user_large

Ik ga er wel achter komen, snap het alleen niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Ja dat is dan ook weer grappig, want die neemt netjes de setting over die ik hebt ingesteld staan onder:

Externe Toegang > Geadvanceerd
Poort HTTPS: 443
Domain: data.ext.nl
Bij mij staat er inderdaad in grijs ook mijn externe hostnaam welke ik aan drive gekoppeld heb, maar mijn desktop-client verbind nog wel met de externe naam van de synology zelf. Nooit echt naar gekeken omdat dat in mijn geval helemaal prima is, maar misschien helpt het het voor de zekerheid even expliciet in te vullen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow771
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:58:
Gewoon die van Synology zelf :)

[Afbeelding]

Ik ga er wel achter komen, snap het alleen niet helemaal.
Dit is de Windows desktop versie dus?

Zoja, dan hebben we denk ik het probleem te pakken. Die gebruikt niet HTTP 80/443, maar gewoon TCP 6690 wat niet door een HTTP proxy kan. Dat staat (zeer onduidelijk) hier gedocumenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Shadow771 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Zoja, dan hebben we denk ik het probleem te pakken. Die gebruikt niet HTTP 80/443, maar gewoon TCP 6690 wat niet door een HTTP proxy kan. Dat staat (zeer onduidelijk) hier gedocumenteerd.
Jeminee wat onlogisch opgezet… dan weet ik nu de reden.

Dank je wel, je verwacht gewoon https en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Shadow771 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Verrek, dat was mij nooit opgevallen. ik gebruik het niet vaak buiten de deur, maar de keren dat ik buiten de deur was is me niet opgevallen dat hij niet synchroniseerde :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Vorkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:48:
Jeminee wat onlogisch opgezet… dan weet ik nu de reden.
Tja er zit een sync tool ingebakken. Ben ermee eens dat puur het files browsen op HTTP(S) hebben kunnen laten bouwen. Maar ik kan me voorstellen dat ze sync toch graag op een aparte poort gebouwd hebben zodat ze geen last hebben van de (eventuele?) limieten van HTTP(S).

Het jammerlijke vind ik dus wel is dat er NOG een port open moet in mijn router(s) als ik apparaten (telefoons, laptops) buiten mijn netwerk (en geen VPN) dus wil laten syncen.
Magic schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:12:
Verrek, dat was mij nooit opgevallen. ik gebruik het niet vaak buiten de deur, maar de keren dat ik buiten de deur was is me niet opgevallen dat hij niet synchroniseerde :o
Dit bedoel ik dus. Waarschijnlijk staat port 6690 dus niet geforward van je router naar je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Shadow771 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:18:

[...]

Dit bedoel ik dus. Waarschijnlijk staat port 6690 dus niet geforward van je router naar je NAS.
inderdaad, maar zo vaak gebruik ik het niet buiten de deur, als het nodig is dan zet ik wel een VPN op :)

[ Voor 41% gewijzigd door Magic op 17-08-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Laatst online: 15:24
Silver7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:04:
[...]

Dank je. Het is nu wel herkend.. Het heeft nu ttyUSB0 gekregen. Ik ga volgende probleem aanpakken.
code:
1
s6-dumpenv: fatal: unable to open /var/run/s6/container_environment/ /dev/ttyUSB0: No such file or directory

Configuratie van container was fout.
Op advies van Robbie T, liet ik container met hoge machtiging draaien.

Nu wordt het wel herkend.

Als ik niet volgens de regels doe in deze topic, laat me dan weten.

Volgende foutmelding:

2020-09-22 13:30:52.778 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2020-09-22 13:30:52.778 Error: P1 Smart Meter: Error opening serial port!
2020-09-22 13:32:00.195 Error: P1 hardware (3) thread seems to have ended unexpectedly

Baudrate -> beide geprobeerd.

----------------------------

Ik heb raspberry weer teruggezet. Die werkt gewoon goed. Heeft iemand nog ideeen wat ik kan uitzoeken op Synology?
Ik heb domoticz draaien op een DS120j met DSM 7.0 en de P1 Smart USB kabel.

Vier dingen zijn nodig om USB werkend te krijgen in DSM 7.0 (kun je in een opstart script zetten via de taakplanner). De laatste regel met chmod was ook nodig, kreeg anders opening port errors in de domoticz log

code:
1
2
3
4
/sbin/modprobe usbserial
/sbin/modprobe ftdi_sio
/sbin/modprobe cdc-acm
chmod 666 /dev/ttyUSB0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

NaN schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Geen idee.
:)

[...]

Mooi, dan kan jij dat effe testen! B) (y)
2 drives lukte wel, als ik ze maar niet tegelijk aansluit, 3 was echt te veel, ook als de derde op de interne USB port werd aangesloten. Dus helaas gaat de Anker hem niet worden.
Ik ga zo het nog een keer proberen of ik te ongeduldig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

roeleboel schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

En nog even ter opvolging: de Anker ak-A7516012 werkt dus inderdaad, de Anker ak-A7516011 niet, dus let goed op welke je koopt!
Ik heb de 12 versie (volgens de sticker) en hij werkt wel, maar niet als beide HDD's tegelijk starten en mijn 4TB WD vond het sowieso niet helemaal lekker, dus de anker gaat weer terug.
Ga toch maar een powered proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Ben(V) schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:54:

Of je een powered USB hub nodig hebt of niet is afhankelijk hoeveel stroom de devices die je op de USB hub aansluit bij elkaar opgeteld nodig hebben.
USB 2.0 is max 500mA
USB 3.0 is max 900mA
USB 3.1 is max 1200mA

Persoonlijk gebruik ik een USB hub van logilink
https://www.gistron.com/info/53403/
Hoeveel schijven heb je hieraan hangen? Want ik vraag me af of het nu een beperking is in de power die de unpowered hub kan leveren, of een beperking in de Synology (max aantal USB porten = max aantal USB devices)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aantal usb poorten is nooit een beperking.

En bij een unpowered usb moet je kijken hoeveel de disken aan piekstroom nodig hebben.
Dat bij elkaar optellen en dat moet minder zijn dan de stroom die de usb poort van je Nas kan leveren waar je die hub op aangesloten hebt.

Die poort moet namelijk alles kunnen leveren en je moet het piekverbruik nemen want anders kan bij het opspinnen van de disken te veel stroom gevraagd worden.

Bij meer dan 1 disk zou ik persoonlijk nooit een unpowered usb hub nemen.

Het is niet voor iets dat een Synology Nas er voor zorgt dat bij het opstarten de disken een voor een opspinnen en niet allemaal gelijktijdig.
Dat kun je voor usb disken niet regelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 18-08-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ben(V) schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:53:
Aantal usb poorten is nooit een beperking.

En bij een unpowered usb moet je kijken hoeveel de disken aan piekstroom nodig hebben.
Dat bij elkaar optellen en dat moet minder zijn dan de stroom die de usb poort van je Nas kan leveren waar je die hub op aangesloten hebt.

Die poort moet namelijk alles kunnen leveren en je moet het piekverbruik nemen want anders kan bij het opspinnen van de disken te veel stroom gevraagd worden.

Bij meer dan 1 disk zou ik persoonlijk nooit een unpowered usb hub nemen.

Het is niet voor iets dat een Synology Nas er voor zorgt dat bij het opstarten de disken een voor een opspinnen en niet allemaal gelijktijdig.
Dat kun je voor usb disken niet regelen.
Maar.. even voor alle duidelijkheid; ik gebruik wel harddisks die zelf een voeding hebben, dat is toch wel ontlastend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt die trekken nauwelijks stroom uit de USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heeft iemand toevallig de DS File beta voor android die wel werkt met HTTPS op DSM7? Momenteel blijkt DS File niet op HTTPS te kunnen connecten met DSM7, er schijnt een beta uit te zien die dit probleem verhelpt alleen kan ik die nergens vinden.

Ik gebruik DS File voor de photo backup, en als ik dit eerder had geweten dat had ik nog wel even gewacht met upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:18
Rev! schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:31:
Heeft iemand toevallig de DS File beta voor android die wel werkt met HTTPS op DSM7? Momenteel blijkt DS File niet op HTTPS te kunnen connecten met DSM7, er schijnt een beta uit te zien die dit probleem verhelpt alleen kan ik die nergens vinden.

Ik gebruik DS File voor de photo backup, en als ik dit eerder had geweten dat had ik nog wel even gewacht met upgraden.
DS File (v4.13.1 @ Android) kan hier prima connecten naar mijn DSM 7.0 NAS met HTTPS aangevinkt. (op lokaal IP:httpspoort)

Ik heb trouwens alleen via een lokaal IP adres verbinden getest omdat ik extern toch altijd met VPN verbind. Maargoed misschien lost dat het probleem dan (tijdelijk) voor je op. :)

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 18-08-2021 15:51 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rev! Ik gebruik nog de oude (?) DS File (versie 4.13.1-420) die ik op https connect naar DSM 7.

Edit:
Ik verbind zonder VPN...

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 18-08-2021 15:45 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Vreemd dat het bij jullie wel werkt, hier werken alle apps op HTTPS behalve DS File. Ik gebruik nu Synology Photos, even kijken of die ook goed werkt.

Het staat hier ook als known issue:
https://community.synolog...139973?page=1&sort=latest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Rev! schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:31:

Ik weet niet of dit het issue is, maar bedenk wel dat ds file op de management HTTPS poort (standaard 5001) verbind, en niet op de reguliere 443.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt het overigens wel op poort 443 laten connecten. Dat heb ik ook zo. Met wat aanpassingen.

Zie technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
DS File moet je wel file.domein.nl:443 neerzetten, dan gaat het gewoon goed.

Dit in tegenstelling tot die Drive :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:57
Sinds kort heb ik een 720+ met DSM 7. Nu wil ik graag op mijn iPhone en Mac overstappen naar synology photos. Ik vraag mij af wat de beste manier is om mijn Mac Foto's (app) bibliotheek naar synology photos te migreren.

Verder zie ik dat er voor mijn iPhone een app van synology is, maar die kan ik voor de Mac niet vinden? Betekend dit dat je op je desktop altijd bij DSM moet inloggen voor het bekijken/bewerken/delen van je fotos?

Dit lijkt mij nogal omslachtig en voelt niet echt als een mooie oplossing om fotos en videos te beheren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Magic schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Ik weet niet of dit het issue is, maar bedenk wel dat ds file op de management HTTPS poort (standaard 5001) verbind, en niet op de reguliere 443.
technorabilia schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:39:
Je kunt het overigens wel op poort 443 laten connecten. Dat heb ik ook zo. Met wat aanpassingen.

Zie technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Vorkie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:43:
DS File moet je wel file.domein.nl:443 neerzetten, dan gaat het gewoon goed.

Dit in tegenstelling tot die Drive :+
Ik gebruikte met DSM6 altijd gewoon het quickadress met https aangevinkt, werkte zonder problemen. Behalve de upgrade naar DSM7 is er ook niks gewijzigd aan mijn configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Rev! schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

[...]

[...]

Ik gebruikte met DSM6 altijd gewoon het quickadress met https aangevinkt, werkte zonder problemen. Behalve de upgrade naar DSM7 is er ook niks gewijzigd aan mijn configuratie.
Dus je gebruikt quickconnect :-) dat was niet duidelijk.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Ik probeer een docker image nakla/sbfspot aan de praat te krijgen om mijn PV data naar PVoutput te uploaden, maar krijg een foutmelding dat de file permissions van de config bestanden niet goed zijn. Juiste mappen zijn volgens mij gemapt in de de config, maar blijf de volgende meldingen krijgen:
/etc/sbfspot/SBFspot.cfg is not writeable by User with ID 5000.
Please change file permissions of SBFspot.cfg or ensure, that the "OutputPath" and "OutputPathEvents" Options point to the Directory /var/sbfspot/...
Mapped Data directory is not writeable for user with ID 5000.
Please change file permissions accordingly and restart the container.
In de uitleg van de container staat ook inderdaad het volgende:
Volumes

/etc/sbfspot => directory for your configuration files
/var/sbfspot => data directory (for storing csv files or sqlite database file)

The mapped host volumes should be read- and writeable for user with ID 5000 or group with ID 5000, the config files also.
Ik had al een docker user en een docker usergroep aangemaakt met schrijfrechten in de map volume1/docker en alle onderliggende. Voor de image van filezilla werkt het prima. Geprobeerd met ENV variabelen de image onder andere credentials te laten starten, en tenslotte ook geprobeerd om met een chown van de map de user en groep op 5000 te zetten, maar de foutmeldingen blijven gelijk.
hufkes@LocoCollectio:/volume1/docker$ ls -laF
total 24
drwxrwxrwx+ 5 root root 4096 Jul 29 10:57 ./
drwxr-xr-x 28 root root 4096 Aug 19 10:47 ../
drwxrwxrwx+ 3 root root 4096 Aug 19 10:49 '@eaDir'/
drwxrwxrwx+ 10 911 911 4096 Jul 22 22:44 filezilla/
drwxrwxrwx+ 4 5000 5000 4096 Aug 6 23:33 nakla_sbfspot/

hufkes@LocoCollectio:/volume1/docker/nakla_sbfspot$ ls -laF
total 20
drwxrwxrwx+ 4 5000 5000 4096 Aug 6 23:33 ./
drwxrwxrwx+ 5 root root 4096 Jul 29 10:57 ../
drwxrwxrwx+ 2 5000 5000 4096 Aug 7 23:48 config/
drwxrwxrwx+ 2 5000 5000 4096 Aug 6 23:14 data/
hufkes@LocoCollectio:/volume1/docker/nakla_sbfspot$ cd config/
hufkes@LocoCollectio:/volume1/docker/nakla_sbfspot/config$ ls -laF
total 40
drwxrwxrwx+ 2 5000 5000 4096 Aug 7 23:48 ./
drwxrwxrwx+ 4 5000 5000 4096 Aug 6 23:33 ../
-rwxrwxrwx 1 5000 5000 9633 Aug 7 23:48 SBFspot.cfg*
-rw-rw-rw- 1 5000 5000 9857 Aug 7 23:48 SBFspot.default.cfg
-rwxrwxrwx 1 5000 5000 1931 Aug 6 23:42 SBFspotUpload.cfg*
-rw-rw-rw- 1 5000 5000 1892 Aug 7 23:48 SBFspotUpload.default.cfg
Wat doe ik fout? Kan geen terminal naar de image openen, aangezien deze direct stopt met bovenstaande foutmelding. Mappen zijn m.i. juist gemapt, staan niet op read only.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Powered hub werkt inderdaad prima, net 2 hdd's en 2 SSD's via 1 hub aangesloten gehad.
De eerder genoemde Logilink, maar dan besteld bij BOL

https://www.bol.com/nl/nl...cl-kabel/9200000026527338
Ben(V) schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:15:
Jij dacht 4 euro meer betalen is beter?
ja, bij bol weet ik dat ik hem makkelijk kan terug sturen mocht het niet werken.

[ Voor 33% gewijzigd door MeNTaL_TO op 20-08-2021 13:36 ]

Jij dacht 4 euro meer betalen is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 21:30
Via Marktplaats sta ik op het punt om een NAS Synology DS213+ te kopen exclusief schijven wat die heb ik zelf nog.

Kan ik zelf iets checken in DSM om te kijken hoe het systeem er voor staat?

Draaitijd kan ik nergens zie in DSM volgens mij

Volgens de verkoper:
Aankoop datum...weet je het was een overjarig apparaat, lag een aantal jaren nieuw in doos op de plank bij zo'n medewerker van een ICT-bedrijf. Dus veel uren heeft hij niet gedraaid. Mogelijk is dat wel terug te zien in de gegevens van de NAS zelf

Ik wil de nas zelf gaan gebruiken puur voor opslag in RAID

[ Voor 40% gewijzigd door Isane op 20-08-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 22:56
Volgens mij kan je dat niet zien in DSM.

DS213+ gaat niet over op dsm 7.0.
DS213+ werkt prima als opslag NAS. Het kan deze dagen nog prima mee met lichte taken maar het heeft een niet gangbare dual core CPU wat hem eigenlijk altijd in de weg heeft gezeten.

Mijne draait trouwens foutloos sinds release (volgens mij nov2012). Enige jammere wat ik na al die jaren kan zeggen is dat zelfs met default settings deep sleep niet werkt. Er is altijd wel een trigger waardoor schijven weer aan gaan. Als het werkt zoals beschreven had je een nas staan a 7watt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Isane schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:57:
Via Marktplaats sta ik op het punt om een NAS Synology DS213+ te kopen exclusief schijven wat die heb ik zelf nog.

Hoe bedoel je? Gaat de verkoper op jou verzoek eerst toegang op zn DSM kunnen geven zodat je system checks kan doen?

Tja, met volgens mij zoiets (in SSH) kan je zien hoelang geleden de OS geinstalleerd is:
sudo tune2fs -l /dev/sda1 **OR** /dev/sdb1*  | grep 'Filesystem created:'

Uptime:
uptime

Ik zou me toch echt eerder afvragen of het echt waard is om nog een oude model als een DS213+ aan te schaffen. Wat vraagt ie ervoor...?

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow771 op 20-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Laatst online: 15:24
Geen idee wat die op marktplaats vraagt, maar de DS218+ staat voor 180€ in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
hufkes schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:35:
Ik probeer een docker image nakla/sbfspot aan de praat te krijgen om mijn PV data naar PVoutput te uploaden, maar krijg een foutmelding dat de file permissions van de config bestanden niet goed zijn. Juiste mappen zijn volgens mij gemapt in de de config, maar blijf de volgende meldingen krijgen:

[...]
Ik probeer maar met een idee te komen....
Zou het misschien kunnen dat je nu geen user&group in je directory heb dat ID's 5000's heeft?

Wel irritant dat deze image niet de flexibiliteit/mogelijk heeft om dit zelf in te vullen, zoals dat wel het geval is bij de meeste Linuxserver.io images..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Isane schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:57:

Volgens de verkoper:
Aankoop datum...weet je het was een overjarig apparaat, lag een aantal jaren nieuw in doos op de plank bij zo'n medewerker van een ICT-bedrijf. Dus veel uren heeft hij niet gedraaid. Mogelijk is dat wel terug te zien in de gegevens van de NAS zelf

Ik wil de nas zelf gaan gebruiken puur voor opslag in RAID
Die DS213+ niet aan beginnen vandaag de dag.

Het gaat je ervaring met Synology niet positief maken in deze snelle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hufkes
De + achter de rwx geeft aan dat er aanvullende restricties (ACL) actief zijn. Een chmod 777 zal wel helpen of je kunt ook via DSM kijken of je e.e.a. verder open kunt zetten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:06

masauri

aka qwybyte

Dag Iedereen,

Ik heb de heel avond liggen zoeken naar een oplossing voor het volgende probleem, maar helaas niets gevonden. Misschien heeft iemand de gouden tip.

Ik heb een aantal mappen "Gedeeld met mij" in google drive. En er is me gevraagd hier dagelijks (liefst met revisies backups van te maken.
Als ik het goed gelezen heb daarnet staat synology niet toe dat ik die via de cloud sync laat syncen naar een map op de syno, omdat ik die niet origineel gemaakt heb. (daar kom ik dan na uuuuren zoeken achter)...
Ik dacht probeer het via de google drive app zelf, en dan van daaruit naar de syno via cloud sync, maar dan neemt hij bepaalde bestanden die online gemaakt en bijgehouden worden niet mee. (en bv ook alleen maar snelkoppelingen ipv de mapinhoud waar hij naar linkt)

Is er dus nog een andere oplossing die ik over het hoofd heb gezien?

Ik was nog evt aan het denken een gebruiker aan te maken voor de verantwoordelijke die de mappen origineel heeft aangemaakt en hem de setup laat doorlopen van de sync. dan zou het ook moeten lukken vermoed ik? Omdat hij die mappen dan wel bij zijn drive heeft staan. (als ik denk dat google drive zo werkt natuurlijk)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35
@masauri om wat voor bestanden gaat het ? Google doc/sheet/slide etc. kan je alleen exporteren.

Als een backup belangrijk is dan zou je google vault kunnen overwegen, dat gebruik ik daar ook voor en werkt perfect, ook voor group shares.

En drive kent eigenlijk geen mappen, alleen tags/filters en hiermee kan je een structuur maken.

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 21-08-2021 23:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:08
Hoi mensen. Ik heb een Synology met een SHR (1) samengesteld uit 5 x 4TB schijven. De schijven zijn op één na vrij nieuw. Ééntje is echter al vrij oud. (40000 uren) en die wil ik eigenlijk preventief verwijderen en vervangen door een nieuwe. Ik snap dat je de oude kan deactiveren en vervolgens een nieuwe kan toevoegen waarna een vrij langdurig rebuild proces gaat plaatsvinden. Ik dacht dat het wellicht ook slimmer kan. Ik dacht namelijk aan de NAS down brengen. Vervolgens de oude drive uit de NAS nemen. De nieuwe en de oude drive in een PC inbouwen en middels DD de oude schijf clonen naar de nieuwe disk. Dan zal vermoedelijk de NAS mekkeren dat ie een andere schijf heeft gevonden en of deze toevallig toch aan het volume behoort? Weet iemand of dit veel snellere vervang-pad werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

InsanelyHack schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:48:
Dan zal vermoedelijk de NAS mekkeren dat ie een andere schijf heeft gevonden en of deze toevallig toch aan het volume behoort Weet iemand of dit veel snellere vervang-pad werkt?
Dat pad is niet sneller.
Zoals je zelf al zegt ziet hij een andere schijf en die gaat hij opnieuw opnemen in het array. Een rebuild dus.
Het is zelfs langer omdat je eerst aan het klonen bent geweest.
Waarom is het een probleem dat het lang duurt? Je hoeft er toch niet naast te zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
Een rebuild dus.
Ik vraag me af of dat dus idd zal gebeuren. De data is nog steeds gemarkeerd als consistent en alleen de disk inqentifier is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35
Er wordt geen disk identifier gebruikt, alleen volume/mdm marks en deze cloon je gewoon mee. Verder heeft het geen voordeel om eerst te clonen want uiteindelijk is het dezelfde handeling.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
Verder heeft het geen voordeel om eerst te clonen want uiteindelijk is het dezelfde handeling.
Is het dezelfde handeling? Een rebuild rebuild een nieuwe disk aan de hand van de data die op de 4 bestaande disken staat en schrijft deze weg op disk 5. Een DD maakt een RAW dump van de blokken op de oude disk 5 naar de nieuwe disk 5 toch?

Ik denk dat 4TB clonen een uurtje of 7 duurt. Een rebuild duurt volgens mij veel langer. Ik weet dat ik van 4x4TB naar 5x4TB in SHR ging uitbreiden en dat duurde ik meen 3 dagen ofzo.

Hier wordt het ook gevraagd. En het schijnt toch te kunnen. Ik ga het eens proberen in mijn VM Synology. Ik kan daar het principe mee simuleren maar niet de snelheid vergelijken omdat dit dan toch kleine disken zijn van 100GB op een SSD.

[ Voor 16% gewijzigd door InsanelyHack op 22-08-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
Waarom is het een probleem dat het lang duurt? Je hoeft er toch niet naast te zitten.
Dat is ook waar ;-)
Pagina: 1 ... 109 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).