Ik heb een raar probleem waar ik op internet weinig van kan vinden. Zelf ben ik even out-of-ideas wat het kan zijn. Heeft iemand voor mij nog een zoekrichting?
Ik heb een NAS (vrij oud model, namelijk DS212) bij mijn ouders staan. Hier wordt door windows bestandsgeschiedenis bijgehouden, zodat de backup van mijn ouders goed verloopt. Ik wil deze één keer daags van de NAS van mijn ouders versturen naar de NAS van mij (ook synology, maar een nieuwer model DS918). Dit doe ik door automatisch een VPN verbinding te maken zoals beschreven in deze handleiding:
https://mickderksen.wordp...n-connection-on-synology/
Het versturen van de backup loopt goed. Maar het valt mij op dat ik, die de backup download, een behoorlijk traag internet heb. Bij een ping zie ik dat de responstijd ronde de 400 a 500 zit.
Bij een tracert zie ik dit:
Een paar seconden later "reageert"internet weer normaal en een paar seconden daarna heb ik weer een hoge ping.
Ik ben zelf alles langsgelopen:
- Netwerk is volledig van Unifi en mijn UDM pro is op het moment van een hoge ping "uit de neus aan het eten"
- Mijn NAS heeft geen hoge CPU waarden
- In mijn Pi-hole zie ik geen 101 rare DNS requests voorbij komen.
- Alles binnen mijn netwerk, inclusief de NAS, reageert normaal en heeft bij het pingen een lange ping.
- Mijn ouders ondervinden geen traagheid (maar dat wil op zich niet zoveel zeggen)
- De backup heeft een jaar geleden ook gedraaid van mijn ouders naar mij, maar dan zonder VPN. Dit verliep goed en zonder problemen. Echter wil ik nu geen poorten open hebben staan op de router.
- Dezelfde constructie hanteer ik ook voor de backup bij mij thuis die ik elke nacht verstuur naar mijn ouders. De eerste keer heeft hij een paar dagen gedraaid en ook hier is geen traagheid geconstateerd.
Oftewel; ik weet absoluut niet waar de hoge ping vandaan komt. Wanneer ik de backup bij mijn ouders uitzet dan is de hoge ping opeens ook verdwenen. Het lijkt dus aan de Hyper Backup te liggen van synology.
Buiten de Hyper Backup kan ik de traagheid niet reproduceren. Iemand enig idee waar ik nog meer kan zoeken?